Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o Skladu kmetijskih
zemljišč in gozdov Republike Slovenije obsega:
- Zakon o Skladu kmetijskih
zemljišč in gozdov Republike Slovenije – ZSKZ (Uradni list RS, št. 10/93 z dne 24. 2. 1993),
- Zakon
o spremembah in dopolnitvah zakona o Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov
Republike Slovenije – ZSKZ-A (Uradni list RS, št. 1/96 z dne 12. 1. 1996),
- Popravek
zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o Skladu kmetijskih zemljišč in
gozdov Republike Slovenije – ZSKZ-A (Uradni list RS, št. 23/96 z dne 29. 4.
1996).
ZAKON
o Skladu
kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije (ZSKZ)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
1. člen
Ta zakon določa ustanovitev, naloge, pristojnosti, pravice in
obveznosti Sklada kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije.
2. člen
Ustanovi se Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov Republike
Slovenije (v nadaljnjem besedilu: sklad), ki gospodari s kmetijskimi zemljišči,
kmetijami in gozdovi v lasti Republike Slovenije.
Gospodarjenje po tem zakonu obsega upravljanje in
razpolaganje.
Sklad opravlja naloge v imenu Republike Slovenije in za njen
račun.
3. člen
Sklad je pravna oseba in posluje v skladu s predpisi, ki
veljajo za javne zavode, če ni z zakonom drugače določeno.
4. člen
Sklad gospodari s kmetijskimi zemljišči, kmetijami in gozdovi
v lasti Republike Slovenije v skladu s sprejeto razvojno politiko Republike
Slovenije, predpisi in svojimi akti ter pri tem opravlja zlasti naslednje
naloge:
-
skrbi za racionalno rabo in okoljevarstveno vrednost kmetijskih
zemljišč, kmetij in gozdov;
-
izvaja promet s kmetijskimi zemljišči, kmetijami in gozdovi, ter jih
daje v zakup v skladu s predpisi in svojimi akti oziroma zanje dodeljuje
koncesije;
-
vodi evidence o kmetijskih zemljiščih, kmetijah in gozdovih v lasti
Republike Slovenije v skladu s predpisi;
-
upravlja finančna sredstva, ki jih dobi z gospodarjenjem s kmetijskimi
zemljišči, kmetijami in gozdovi;
-
opravlja druge naloge, ki se nanašajo na kmetijska zemljišča, kmetije in
gozdove v lasti Republike Slovenije, določene v predpisih in aktih sklada.
5. člen
Organ upravljanja sklada je svet sklada, ki ima predsednika
in osem članov. V svetu sklada je pet predstavnikov ustanovitelja in trije
predstavniki uporabnikov oziroma zakupnikov kmetijskih zemljišč, kmetij in
gozdov sklada, ki jih imenuje in razrešuje Državni zbor Republike Slovenije na
predlog Vlade Republike Slovenije, ter en predstavnik delavcev sklada, ki ga
imenujejo in razrešujejo delavci sklada.
Predsednika sveta sklada volijo člani sveta.
Svet sklada opravlja zlasti naslednje naloge:
-
sprejema finančni načrt in program sklada s soglasjem Vlade Republike
Slovenije;
-
sprejema zaključni račun sklada s soglasjem Vlade Republike Slovenije;
-
ima druge pravice in obveznosti, določene s statutom sklada.
6. člen
Sklad vodi in zastopa direktor sklada. Direktor sklada mora
imeti visoko strokovno izobrazbo in najmanj pet let delovnih izkušenj.
Direktorja imenuje Državni zbor Republike Slovenije na predlog Vlade Republike
Slovenije.
7. člen
Sklad ima nadzorni odbor, ki šteje pet članov in jih imenuje
Državni zbor Republike Slovenije,
Nadzorni odbor nadzira zakonitost dela in finančno poslovanje
sklada. Nadzorni odbor najmanj enkrat letno poroča o delovanju sklada Državnemu
zboru Republike Slovenije.
8. člen
Sklad ima statut, ki ga sprejme svet sklada s soglasjem Vlade
Republike Slovenije. Statut sklada določa zlasti:
-
organizacijo sklada;
-
organe sklada in njihove pristojnosti ter način odločanja;
-
naloge sklada;
-
način poslovanja sklada in akte, ki to podrobneje urejajo;
-
pravice, obveznosti in odgovornosti delavcev s posebnimi pooblastili.
9. člen
Sklad je za svoje delo odgovoren Vladi Republike Slovenije in
ji o svojem delu poroča najmanj enkrat letno.
Delo sklada nadzirata ministrstvo, pristojno za kmetijstvo in
gozdarstvo, ter ministrstvo, pristojno za finance.
Sklad vodi evidenco izdanih priznanic in o njihovi višini
trimesečno poroča ministrstvu, pristojnemu za finance.
10. člen
Sredstva za začetek delovanja sklada zagotovi Republika
Slovenija iz proračuna Republike Slovenije.
Sredstva, ki jih sklad pridobi z gospodarjenjem s kmetijskimi
zemljišči, kmetijami in gozdovi, so prihodek sklada.
Sklad lahko pridobiva sredstva za svoje delovanje tudi iz
proračuna Republike Slovenije in iz drugih virov.
Sredstva sklada so namenjena za:
-
vlaganja za vzdrževanje in izboljšanje proizvodne sposobnosti kmetijskih
zemljišč in kmetij ter za uresničevanje in razvoj vseh funkcij gozdov;
-
nakup kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov;
-
stroške poslovanja sklada.
Presežek prihodkov nad odhodki sklada je v skladu s finančnim
načrtom in programom Sklada prihodek proračuna Republike Slovenije.
11. člen
Sklad se organizira in začne delovati v 60 dneh po
uveljavitvi tega zakona.
Priprave za začetek dela sklada opravi vršilec dolžnosti
direktorja sklada, ki ga imenuje Vlada Republike Slovenije.
Do začetka dela sklada opravlja njegove naloge ministrstvo,
pristojno za kmetijstvo in gozdarstvo.
Do začetka dela organizacije, ki bo opravljala javno
gozdarsko službo, opravljajo strokovno-tehnične in druge naloge v zvezi z
gozdovi za sklad gozdnogospodarske organizacije.
Do začetka dela organizacije, ki bo opravljala
kmetijsko-zemljiško javno službo, opravljajo strokovno-tehnične in druge naloge
v zvezi s kmetijskimi zemljišči in kmetijami za sklad ustrezni organi v občinah
kot pravnih naslednicah kmetijskih zemljiških skupnosti.
12. člen
Za opravljanje operativnih del se ustanovijo območne
izpostave, njihovo opravljanje pa se lahko poveri tudi drugim ustanovam oziroma
skupnostim. Opredelitev operativnih del in obseg območij določi statut Sklada.
13. člen
Pri vzpostavitvi in vodenju evidence iz tretje alinee 4.
člena tega zakona sklad uporablja podatke o:
-
lastnini in drugih stvarnih pravicah po stanju v zemljiški knjigi;
-
legi iz mapne kopije oziroma digitaliziranega zapisa načrta;
-
površini, katastrski kulturi in katastrskem razredu iz računalniške
podatkovne baze zemljiškega katastra za območje Republike Slovenije;
-
enotni matični številki občana, imenu in priimku ter stalnem
prebivališču lastnikov oziroma uporabnikov kmetijskih zemljišč, kmetij in
gozdov iz centralnega registra prebivalstva in drugih evidenc;
-
podjetjih, organizacijah in skupnostih, obratovalnicah in zasebnikih iz
ustreznih registrov, vodenih za območje Republike Slovenije, in drugih
registrov;
-
knjižni vrednosti kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov iz zaključnih
računov upravljalcev kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov za leto 1992.
Enotna evidenca iz prejšnjega odstavka se vzpostavi s
prevzemom podatkov za celotno območje Republike Slovenije neposredno iz
ustrezno računalniško podprtih baz v skupnem računalniškem centru na
Republiškem zavodu za informatiko in iz drugih virov.
Geodetske uprave omogočijo prevzem podatkov iz druge in
tretje alinee prvega odstavka tega člena kot prednostno nalogo.
Sklad uporablja podatke iz prvega odstavka tega člena brez
povračila stroškov njihovega prevzema, razen za nedigitalizirane mapne kopije.
14. člen
Kmetijska zemljišča, kmetije in gozdovi v družbeni lastnini,
ki niso postali last Republike Slovenije oziroma občin po zakonu o lastninskem
preoblikovanju podjetij (Uradni list RS, št. 55/92) oziroma po zakonu o
zadrugah (Uradni list RS, št. 13/92), ter kmetijska zemljišča in gozdovi, ki so
jih temeljne organizacije kooperantov do-bile v upravljanje in razpolaganje na
neodplačen način, postanejo z dnem uveljavitve tega zakona last Republike
Slovenije oziroma občin in se po stanju ob uveljavitvi tega zakona prenesejo na
sklad oziroma na občino.
V sklad oziroma na občino se na način, v rokih in po
postopkih, določenih s tem zakonom, prenesejo tudi kmetijska zemljišča, kmetije
in gozdovi, ki so postali last Republike Slovenije oziroma občin po drugih
predpisih. Ta kmetijska zemljišča, kmetije in gozdovi se prenesejo na sklad
oziroma na občino po stanju na dan uveljavitve teh predpisov.
Za kmetijska zemljišča in gozdove po 74. členu zakona o
zadrugah, 5. členu zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij in po tem
členu, se štejejo tudi nezazidana stavbna zemljišča, ki 11. 3. 1993 niso bila
določena kot nezazidana stavbna zemljišča v prostorskem izvedbenem aktu po 21.
členu zakona o urejanju naselij in drugih posegov v prostor (Uradni list SRS,
št. 18/84, 37/85, 29/86 in Uradni list RS, št. 26/90, 18/93, 47/93 in 71/93).
Del teh kmetijskih zemljišč in gozdov, ki je na dan uveljavitve tega zakona v
upravljanju občin, postane z dnem uveljavitve tega zakona last občine, na
območju katere leži, preostala kmetijska zemljišča in gozdovi pa z dnem
uveljavitve tega zakona postanejo last Republike Slovenije.
Lastnina občine so po 5. členu zakona o lastninskem
preoblikovanju podjetij in po prvem odstavku tega člena kmetijska zemljišča,
kmetije in gozdovi, ki ležijo na območju občine in so bili 6. aprila 1941 v
lasti občine.
Sklad oziroma občina je pravni naslednik upravljalcev
kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov v družbeni lastnini iz prvega in drugega
odstavka tega člena v delu, ki se nanaša na prenesena kmetijska zemljišča,
kmetije in gozdove.
15. člen
Vsi prihodki od gospodarjenja s kmetijskimi zemljišči,
kmetijami in gozdovi v lasti Republike Slovenije oziroma občin, so od 1.
januarja 1993 dalje prihodek sklada oziroma občin. Sklad oziroma občina prizna
stroške gospodarjenja s kmetijskimi zemljišči, kmetijami in gozdovi od 1.
januarja 1993 do dejanskega prenosa kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov na
sklad oziroma na občino.
16. člen
Upravljalci prenesejo kmetijska zemljišča, kmetije in gozdove
iz prejšnjega člena na sklad oziroma občino in predložijo skladu oziroma občini
bilanco po stanju 31. decembra 1992 skupaj z urejeno dokumentacijo za ta
kmetijska zemljišča, kmetije in gozdove najpozneje v šestih mesecih po
uveljavitvi tega zakona. Stroški prenosa bremenijo sklad oziroma občino.
Če upravljalci ne prenesejo kmetijskih zemljišč, kmetij in
gozdov na sklad oziroma občino v roku, poskrbi za izvedbo prenosa sklad oziroma
občina.
Za prenos kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov po tem členu
se smiselno uporablja navodilo o izvedbi prenosa kmetijskih zemljišč od
družbenih pravnih oseb, ki niso kmetijske organizacije, v kmetijski zemljiški
sklad (Uradni list SRS, št. 15/79).
Za opravila v zvezi s prenosom kmetijskih zemljišč, kmetij in
gozdov po tem členu se ne plačujejo takse in ne davek od prometa z
nepremičninami.
Vpisi v zemljiško knjigo v zvezi s prenosom kmetijskih
zemljišč, kmetij in gozdov po tem členu veljajo za nujne.
Pri izvajanju programa geodetskih del imajo prednost izmere v
zvezi s prenosom kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov po tem členu.
Navodilo o tem, kaj se šteje za dokumentacijo po prvem
odstavku tega člena, izda minister, pristojen za kmetijstvo in gozdarstvo, v
soglasju z ministrom, pristojnim za finance, v enem mesecu po uveljavitvi tega
zakona.
17. člen
Prenos kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov iz prvega in
drugega odstavka 14. člena tega zakona ne vpliva na pravice upravljalcev, da
nadaljujejo z uporabo in upravljanjem kmetijskih zemljišč in gozdov, če jih
obdelujejo oziroma izkoriščajo sami kot dober gospodar, do izdaje pravnomočne
odločbe o denacionalizaciji oziroma do podelitve koncesije ali sklenitve
zakupne pogodbe v skladu z zakonom. Po pravnomočnosti odločbe o
denacionalizaciji imajo upravljalci kmetijskih zemljišč in gozdov, zajetih v
tej odločbi, pravice in obveznosti po zakonu o denacionalizaciji.
Upravljalci iz prejšnjega odstavka oziroma dejanski
uporabniki in zakupniki sklenejo s skladom oziroma občino do 30. 6. 1996:
-
zakupno pogodbo za kmetijska zemljišča v skladu s predpisi o kmetijskih
zemljiščih oziroma drugo ustrezno pogodbo v skladu z zakonom;
-
koncesijsko pogodbo s smiselno uporabo zakona o varstvu okolja (Uradni
list RS, št. 32/93) za gozdove oziroma drugo ustrezno pogodbo v skladu z
zakonom;
-
ustrezno pogodbo za druge nepremičnine v skladu z zakonom.
Pri izbiri izvajalcev za vzdrževanje gozdnih cest v
kompleksih gozdov v lasti Republike Slovenije lahko v skladu z razpisnimi
pogoji dosedanji upravljavci gozdov na javnem razpisu pod enakimi pogoji
uveljavljajo prednostno pravico.
Pogodba iz drugega odstavka tega člena se za kmetijska
zemljišča, na katerih so trajni nasadi, sklene za čas, ki ustreza
amortizacijski dobi trajnega nasada, za druga kmetijska zemljišča pa za čas,
določen v predpisih o kmetijskih zemljiščih. Za gozdove se pogodba iz drugega
odstavka tega člena sklene najmanj za dela, ki jih je v sedanjih državnih
gozdovih opravljal dosedanji upravljavec do uveljavitve zakona o gozdovih, in
sicer najmanj za dobo 20 let.
Za sklenitev pogodbe iz drugega odstavka tega člena mora
dosedanji upravljavec najpozneje 15 dni pred iztekom roka iz drugega odstavka
tega člena predložiti skladu oziroma občini dokazila:
-
o odplačno pridobljenih zemljiščih, plačanih iz lastnih sredstev, sicer
izgubi pravico do pobota te kupnine z zakupnino oziroma odškodnino za
koncesijo;
-
o neamortiziranih lastnih vlaganjih v kmetijska zemljišča oziroma trajne
nasade zaradi določitve trajanja zakupne pogodbe.
Če pogodba iz drugega odstavka tega člena ni sklenjena v
roku, se šteje, da je pogodbeno razmerje nastalo po samem zakonu, o nerešenih
vprašanjih pa na predlog sklada ali dejanskega uporabnika oziroma zakupnika
odloči sodišče v nepravdnem postopku.
Po izteku pogodb iz drugega odstavka tega člena oziroma, če
se dosedanji upravljavci odpovedo pravici do sklenitve pogodbe oziroma se
sklenjena pogodba razdre, se v skladu z zakonom, ki ureja zakupna, koncesijska
oziroma druga ustrezna razmerja, pogodba za novo obdobje sklene na podlagi
javnega razpisa. Koncesionarja oziroma zakupnika izbere sklad oziroma občina. Po izteku pogodb lahko v skladu z zakonom oziroma koncesijskim aktom dotedanji zakupniki,
koncesionarji ali drugi uporabniki pod enakimi pogoji uveljavijo prednostno
pravico pri vzpostavitvi novih pogodbenih razmerij oziroma podeljevanju
koncesij.
Ob plačilu zakupnine ali odškodnine za podeljeno koncesijo se
pri upravljalcih iz prvega odstavka tega člena upošteva kupnina za odplačno
pridobljena zemljišča tako, da se do poravnave te kupnine, kupnina in zakupnina
ali odškodnina pobotata.
Sklad določi višino zakupnine oziroma odškodnine za
koncesijo, amortizacijsko dobo vlaganj v zemljišča in trajne nasade po tretjem
odstavku tega člena ter pogoje in merila za vračunavanje kupnine v zakupnino
oziroma odškodnino iz prejšnjega odstavka v šestih mesecih po uveljavitvi tega
zakona.
17.a člen
Zakupnina ali druga ustrezna obveznost se ne plačuje od
kmetijskih zemljišč in gozdov, ki jih uporabljajo državni organi za opravljanje
svoje temeljne dejavnosti ter tudi ne za kmetijska zemljišča in gozdove, ki jih
za izvajanje izobraževalnega procesa uporabljajo šole s področja kmetijstva in
gozdarstva, pod pogojem, da nosijo vse druge stroške v zvezi s temi zemljišči
in gozdovi.
17.b člen
Sklad izvaja promet s kmetijskimi zemljišči in gozdovi, s
katerimi gospodari, v skladu s predpisi, ki urejajo promet s kmetijskimi
zemljišči, gozdovi in drugimi nepremičninami in svojimi akti, h katerim mora
pridobiti soglasje Vlade Republike Slovenije. Za promet s temi nepremičninami
ne veljajo prepovedi oziroma omejitve, določene v zakonu o začasni prepovedi
privatizacije pravnih oseb in premoženja v lasti Republike Slovenije (Uradni
list RS, št. 20/94 in 37/95).
18. člen
Prenos kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov iz prvega in
drugega odstavka 14. člena tega zakona ne vpliva na najemna, zakupna in druga
njim podobna razmerja, ki so bila do uveljavitve tega zakona oziroma predpisov
iz drugega odstavka 14. člena tega zakona ustanovljena z odplačnimi pravnimi
posli, če pravni posel ali zakon ne določa drugače.
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka lahko najemna,
zakupna in tem podobna razmerja, katerih trajanje je določeno oziroma
dogovorjeno za dobo več kot 10 let, trajajo največ še 10 let po uveljavitvi
tega zakona, pri trajnih nasadih pa do izteka dobe, za katero je sklenjena
zakupna pogodba oziroma do izteka rodnosti nasada, razen če se sklad oziroma
občina in najemnik oziroma zakupnik ne sporazumeta drugače.
Razmerja iz prejšnjega odstavka zaradi prenosa ni mogoče
odpovedati pred potekom pogodbenega roka, dokler ima najemnik oziroma zakupnik,
ki je fizična oseba, kmetijska zemljišča, kmetijo oziroma gozd v najemu oziroma
zakupu kot glavni vir preživljanja sebe in svoje družine.
19. člen
Ne glede na določbe 17. in 18. člena tega zakona se za kmetijska zemljišča, kmetije in gozdove, ki se vrnejo prejšnjim lastnikom,
uporabljajo določbe predpisov o denacionalizaciji.
20. člen
Sklad je zavezanec za vračilo kmetijskih zemljišč, kmetij in
gozdov prejšnjim lastnikom v skladu s predpisi o denacionalizaciji.
Sklad ne sme odtujiti kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov
iz prejšnjega odstavka in tudi ne kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov
agrarnih ter njim podobnih skupnosti. Z njimi mora gospodariti tako, da je
možna njihova vrnitev prejšnjim lastnikom v skladu s posebnimi predpisi.
Agrarne in njim podobne skupnosti imajo prednost pri
dodelitvi koncesije ali sklenitvi najemne pogodbe za uporabo teh zemljišč,
razen v primerih iz 17. in 18. člena tega zakona.
Finančna sredstva sklada so tudi priznanice. Priznanice se
lahko izdajo le v primerih iz tretjega odstavka 27. člena zakona o
denacionalizaciji (Uradni list RS, št. 27/92-I), ko denacionalizacijski
upravičenec ne zahteva vrnitve kmetijskih zemljišč v naravi, temveč zahteva
odškodnino. Če denacionalizacijski upravičenec zamenja priznanico za obveznico
Slovenskega odškodninskega sklada, se sredstva za obveznosti iz obveznice
Slovenskemu odškodninskemu skladu zagotovijo iz sredstev sklada.
Kadar denacionalizacijskim upravičencem ni mogoče vrniti
kmetijskih zemljišč v naravi, lahko Sklad za plačilo kupnine sprejme tudi
obveznico Slovenskega odškodninskega sklada.
Sklad v Slovenski odškodninski sklad izplača finančna
sredstva iz četrtega odstavka tega člena na podlagi pravnomočnih
denacionalizacijskih odločb oziroma utemeljene zahteve Slovenskega
odškodninskega sklada.
Poleg sredstev iz četrtega odstavka tega člena sklad vplačuje
v Slovenski odškodninski sklad v skladu s posebnim zakonom 10 odstotkov priliva
sredstev iz naslova kupnin in zakupnin za kmetijska zemljišča in gozdove, in 10
odstotkov od prihodkov sklada od gospodarjenja z državnimi gozdovi v lasti
Republike Slovenije.
Obveznost Sklada iz prejšnjega odstavka preneha, ko so
pokrite vse obveznosti do upravičencev iz naslova nacionaliziranih zemljišč.
21. člen
Do izvršitve denacionalizacijskih odločb je član sveta sklada
en predstavnik denacionalizacijskih upravičencev namesto enega predstavnika
uporabnikov oziroma zakupnikov.
Pri izvrševanju denacionalizacijskih odločb sklad sodeluje s
Slovenskim odškodninskim skladom, z organi, ki vodijo denacionalizacijske
postopke, z denacionalizacijskimi upravičenci in z uporabniki, zakupniki
oziroma koncesionarji na kmetijskih zemljiščih, kmetijah in gozdovih v lasti
Republike Slovenije.
22. člen
Po izvršitvi denacionalizacijskih odločb se v skladu z
zakonom določijo kmetijska zemljišča in gozdovi, ki preidejo v last lokalnih
skupnosti.
_________________
Zakon o Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 10/93)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»23. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________________
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o Skladu
kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije – ZSKZ-A (Uradni list RS, št.
1/96)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»4. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.