Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa predstavlja
zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne jamči
odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o referendumu in o
ljudski iniciativi obsega:
-
Zakon o referendumu in o ljudski iniciativi (Uradni list RS, št. 15/94 z
dne 18. 3. 1994),
-
Odločbo o razveljavitvi 10. člena zakona o referendumu in o ljudski
iniciativi in o ugotovitvi skladnosti z ustavo njegovega 9. člena ter
neskladnosti z ustavo njegovega drugega odstavka 15. člena (Uradni list RS, št.
13/95 z dne 3. 3. 1995),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o referendumu in o ljudski
iniciativi – ZRLI-A (Uradni list RS, št. 38/96 z dne 19. 7. 1996).
ZAKON
o referendumu in o ljudski iniciativi
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
I. UVODNE DOLOČBE
1. člen
Ta zakon ureja referendum o spremembi ustave, zakonodajni
referendum in posvetovalni referendum o vprašanjih iz pristojnosti državnega
zbora.
Ta zakon ureja tudi način uresničevanja ljudske iniciative za
spremembo ustave in za sprejem zakona.
2. člen
Referendum o ustanovitvi občine ureja poseben zakon.
V postopku za izvedbo referenduma o ustanovitvi občine se
smiselno uporabljajo določbe tega zakona glede vprašanj, ki s posebnim zakonom
niso urejena.
3. člen
Določbe tega zakona o postopku za izvedbo referenduma se
smiselno uporabljajo tudi za referendum v lokalni skupnosti, kolikor ni s tem
zakonom drugače določeno.
II. REFERENDUM
1. Referendum o spremembi ustave
4. člen
Z referendumom o spremembi ustave državljani odločajo o
potrditvi spremembe ustave, ki jo je sprejel državni zbor.
5. člen
Državni zbor mora razpisati referendum o spremembi ustave, če
to zahteva najmanj trideset poslancev. Zahtevo lahko vložijo po sprejemu
spremembe ustave, vendar pred njeno razglasitvijo v državnem zboru. Državni
zbor mora razpisati referendum v sedmih dneh po vložitvi zahteve.
6. člen
Sprememba ustave je na referendumu potrjena, če zanjo glasuje
večina volivcev, ki so glasovali, pod pogojem, da se glasovanja udeleži večina vseh
volivcev.
7. člen
Če je sprememba ustave na referendumu potrjena, državni zbor
sprejeto spremembo ustave razglasi, ko prejme poročilo o izidu referenduma.
8. člen
Državni zbor je vezan na izid referenduma.
Dve leti po izvedbi referenduma državni zbor ne more sprejeti
akta o spremembi ustave, ki bi bil v nasprotju z izidom referenduma.
2. Zakonodajni referendum
9. člen
Na zakonodajnem referendumu se lahko volivci vnaprej izjavijo
o vprašanjih, ki se urejajo z zakonom (v nadaljnjem besedilu: predhodni referendum),
ali potrdijo zakon, ki ga je državni zbor že sprejel (v nadaljnjem besedilu:
naknadni referendum).
10. člen
(razveljavljen)
11. člen
Državni zbor lahko razpiše zakonodajni referendum na svojo
pobudo.
Predlog, naj državni zbor razpiše zakonodajni referendum,
lahko da vsak poslanec.
12. člen
Državni zbor mora razpisati zakonodajni referendum, če to
zahteva najmanj tretjina poslancev, državni svet ali štirideset tisoč volivcev.
12.a člen
Zakonodajnega referenduma, ki se nanaša na volitve v Državni
zbor ni možno razpisati v obdobju enega leta pred rednimi volitvami v Državni
zbor.
13. člen
Zahtevo volivcev za razpis referenduma vloži njihov
predstavnik. Zahtevi mora biti priloženo najmanj štirideset tisoč podpisov
volivcev.
Pobudo volivcem za vložitev zahteve za razpis referenduma
lahko da vsak volivec, politična stranka ali drugo združenje državljanov.
Pobudnik obvesti o svoji pobudi predsednika državnega zbora.
Pobuda mora vsebovati opredeljeno zahtevo v skladu s 14. členom tega zakona in
mora biti podprta s podpisi najmanj dvesto volivcev na seznamu, ki vsebuje
osebne podatke podpisnikov: ime in priimek, datum rojstva, naslov in občina
stalnega prebivališča. Obvestilo o pobudi se vloži neposredno pri pristojni
službi državnega zbora.
Predsednik državnega zbora obvesti o dani pobudi najpozneje v
treh dneh po prejemu pobude ministrstvo, pristojno za vodenje evidence volilne
pravice, in določi rok, v katerem se zbirajo podpisi volivcev za podporo
zahtevi za razpis referenduma: O tem roku obvesti tudi pobudnika zahteve.
Volivec da svojo podporo zahtevi s podpisom na obrazcu, ki ga
določi ministrstvo, pristojno za evidenco volilne pravice. V obrazcu mora biti
navedena zahteva za razpis referenduma, na katero se nanaša podpora volivca.
Volivec podpiše obrazec osebno pred pristojnim organom, ki vodi evidenco
volilne pravice. Volivec lahko da podporo s podpisom posamezni zahtevi za
razpis referenduma samo enkrat.
14. člen
V zahtevi mora biti jasno izraženo vprašanje, ki naj bo
predmet referenduma. Zahteva mora biti obrazložena.
15. člen
Če državni zbor meni, da v zahtevi za razpis referenduma ni
jasno izraženo vprašanje, ki naj bo predmet referenduma, ali če zahteva ni
obrazložena, pozove predstavnika predlagatelja oziroma pobudnika zahteve, naj
jasno opredeli vprašanje oziroma dopolni zahtevo z obrazložitvijo.
Če predstavnik predlagatelja oziroma pobudnik zahteve vztraja
pri vprašanju iz prejšnjega odstavka ali če ne dopolni zahteve z
obrazložitvijo, lahko državni zbor odloči, da referenduma ne razpiše.
V primeru iz prejšnjega odstavka lahko predstavnik
predlagatelja oziroma pobudnik zahteve v osmih dneh po prejemu obvestila o
odločitvi Državnega zbora zahteva, naj to odločitev preizkusi Ustavno sodišče.
Če Ustavno sodišče ugotovi, da je odločitev Državnega zbora neutemeljena, jo
razveljavi.
16. člen
Če državni zbor meni, da je vsebina zahteve za razpis
referenduma v nasprotju z ustavo, zahteva, naj o tem odloči ustavno sodišče.
Ustavno sodišče odloči o zahtevi v tridesetih dneh.
17. člen
Predlog oziroma zahteva za razpis predhodnega referenduma se
lahko vloži od dneva, ko je predlog zakona predložen državnemu zboru, do
začetka tretje obravnave predloga zakona.
Če je pobuda za vložitev zahteve za razpis predhodnega
referenduma dana pred začetkom prve obravnave predloga zakona, rok za zbiranje
podpisov volivcev za podporo zahtevi ne sme biti krajši od petinštirideset dni
in ne daljši od šestdeset dni. Če je taka pobuda dana pozneje, ta rok ne sme
biti krajši, od trideset dni in ne daljši od petinštirideset dni.
Če je dana pobuda za vložitev zahteve za razpis predhodnega
referenduma, državni zbor ne sme začeti tretje obravnave predloga zakona pred
potekom roka iz prejšnjega odstavka.
18. člen
Predhodni referendum se lahko nanaša na vprašanje:
-
ali naj se določeno vprašanje uredi z zakonom,
-
ali naj se s predlaganim zakonom uredi določeno vprašanje tako, kot je
predlagano,
-
ali naj se s predlaganim zakonom uredi določeno vprašanje drugače, kot
je predlagano, in kako naj se uredi,
-
ali naj se v predlaganem zakonu uredi določeno vprašanje, ki v zakonu ni
urejeno, in kako naj se uredi.
19. člen
Državni zbor mora razpisati predhodni referendum najkasneje v
tridesetih dneh po vložitvi zahteve za razpis referenduma.
Če je do sprejetja akta o razpisu zakonodajnega referenduma
vloženih več zahtev za razpis predhodnega referenduma o vprašanjih, ki se med
seboj izključujejo, mora Državni zbor razpisati referendum o vseh vloženih
zahtevah na isti dan, in sicer v 30 dneh od vložitve zadnje zahteve za razpis
predhodnega referenduma.
Če je v primeru iz prejšnjega odstavka vloženih do sprejema
akta o razpisu zakonodajnega referenduma ena ali več pobud volivcem za vložitev
zahteve za razpis referenduma, razpiše Državni zbor predhodni referendum v 30
dneh od poteka roka za zbiranje podpisov v podporo tisti zahtevi za razpis
referenduma, glede katere je bila pobuda vložena prva.
V primeru iz 16. člena mora državni zbor razpisati referendum
najkasneje v sedmih dneh po prejemu odločitve ustavnega sodišča, da zahteva za
referendum ni protiustavna.
20. člen
Državni zbor lahko ob sprejemu zakona odloči, da razpiše
naknadni referendum o zakonu, ki ga je sprejel.
21. člen
Najmanj tretjina poslancev državnega zbora in državni svet
lahko vložita zahtevo za razpis naknadnega referenduma najkasneje v sedmih dneh
po sprejemu zakona.
Najmanj štirideset tisoč volivcev lahko vloži zahtevo za
razpis naknadnega referenduma v tridesetih dneh po sprejemu zakona pod pogojem,
da pobudnik zahteve v sedmih dneh po sprejemu zakona obvesti o svoji pobudi
predsednika državnega zbora na način, ki je določen v 13. členu tega zakona.
V primeru iz prejšnjega odstavka državni zbor zadrži objavo
zakona do poteka roka za vložitev zahteve. Če zahteva v tem roku ni vložena,
pošlje zakon v objavo.
22. člen
Državni zbor mora razpisati naknadni referendum najkasneje v
sedmih dneh po vložitvi zahteve za razpis referenduma.
23. člen
Odločitev je na referendumu sprejeta, če zanjo glasuje večina
volivcev, ki so glasovali.
Če se na referendumu odloča o vprašanjih, ki se urejajo z
zakonom, ki ga sprejema Državni zbor z dvotretjinsko večino glasov vseh
poslancev, je odločitev na referendumu sprejeta, če zanjo glasuje večina
volivcev, ki so glasovali, pod pogojem, da se glasovanja udeleži večina vseh
volivcev.
24. člen
Če je na naknadnem referendumu zakon potrjen, ga državni zbor
pošlje v objavo takoj, ko prejme poročilo o izidu referenduma.
25. člen
Državni zbor je vezan na izid referenduma.
Državni zbor mora pri sprejemanju zakona upoštevati
odločitev, sprejeto na predhodnem referendumu.
Eno leto po izvedbi referenduma državni zbor ne more sprejeti
zakona, ki bi bil v nasprotju z izidom referenduma, niti ponoviti referenduma o
istem vprašanju.
3. Posvetovalni referendum
26. člen
Državni zbor lahko razpiše posvetovalni referendum o
vprašanjih iz svoje pristojnosti, ki so širšega pomena za državljane.
27. člen
Državni zbor lahko razpiše posvetovalni referendum na
celotnem območju države ali na določenem ožjem območju, kadar vprašanje zadeva
samo prebivalce tega ožjega območja.
28. člen
Državni zbor lahko razpiše posvetovalni referendum, preden
končno odloči o posameznem vprašanju.
29. člen
Državni zbor ni vezan na izid posvetovalnega referenduma.
III. POSTOPEK ZA IZVEDBO REFERENDUMA
1. Razpis referenduma
30. člen
Akt o razpisu referenduma določa vrsto referenduma, akt, o
katerem se odloča na referendumu, besedilo vprašanja, ki se daje na referendum,
dan razpisa referenduma in dan glasovanja na referendumu.
Akt o razpisu referenduma se objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
31. člen
Z dnem, ki je določen kot dan razpisa referenduma, začnejo
teči roki za opravila, ki so potrebna za izvedbo referenduma.
32. člen
Za dan glasovanja na referendumu se določi nedelja ali drug
dela prost dan.
Za isti dan glasovanja se lahko razpišeta dva ali več
referendumov.
33. člen
Od dneva razpisa do izvedbe referenduma ne sme preteči manj
kot trideset dni in ne več kot petinštirideset dni.
34. člen
Najpozneje petnajst dni pred dnem glasovanja se akt o razpisu
referenduma objavi v javnih občilih. V javnih občilih se objavi tudi besedilo
akta, o katerem se bo odločalo na referendumu.
Javna občila iz prejšnjega odstavka določi republiška volilna
komisija.
Stroški objave se krijejo iz sredstev, namenjenih za izvedbo
referenduma.
2. Pravica glasovanja na referendumu
35. člen
Pravico glasovanja na referendumu imajo državljani, ki imajo
pravico voliti v državni zbor.
Za vsako glasovanje na referendumu se sestavi splošni volilni
imenik po zakonu o evidenci volilne pravice.
36. člen
Glasovanje na referendumu je tajno.
Glasuje se z glasovnicami.
37. člen
Glasuje se osebno. Nihče ne more glasovati po pooblaščencu.
Pri glasovanju morata biti zagotovljena svoboda odločanja in
tajnost glasovanja.
Nihče ne sme biti klican na odgovornost zaradi glasovanja na
referendumu, niti se ne sme od njega zahtevati, naj pove, kako je glasoval
oziroma zakaj ni glasoval.
3. Organi za izvedbo referenduma
38. člen
Postopek za izvedbo referenduma vodijo organi, ki vodijo postopek
za volitve v državni zbor.
39. člen
Republiška volilna komisija:
-
skrbi za zakonitost izvedbe referenduma,
-
daje drugim volilnim organom strokovna navodila za izvedbo referenduma
in nadzira njihovo delo,
-
predpiše obrazce za izvrševanje tega zakona,
-
določa enotne standarde za material in druge materialne pogoje za
izvedbo referenduma,
-
ugotavlja in objavlja izid referenduma,
-
opravlja druge naloge, ki jih določa ta zakon.
40. člen
Volilna komisija volilne enote:
-
opravlja in vodi neposredno tehnično delo v zvezi z izvedbo referenduma,
-
ugotavlja izid glasovanja v volilni enoti.
41. člen
Okrajna volilna komisija:
-
določa volišča,
-
imenuje volilne odbore,
-
opravlja in vodi neposredno tehnično delo v zvezi z izvedbo referenduma,
-
ugotavlja izid glasovanja v volilnem okraju.
42. člen
Za vsako glasovanje na referendumu, se imenujejo volilni
odbori, ki vodijo glasovanje na volišču in ugotavljajo izid glasovanja na
volišču.
Volilni odbor sestavljajo predsednik in parno število članov
ter njihovi namestniki, ki jih imenuje okrajna volilna komisija izmed
državljanov, ki imajo stalno prebivališče na območju volilnega okraja.
4. Glasovanje in ugotavljanje izida glasovanja
43. člen
Glede glasovanja in ugotavljanja izida glasovanja na
referendumu se smiselno uporabljajo določbe zakona o volitvah v državni zbor,
kolikor s tem zakonom ni drugače določeno.
44. člen
Javna propaganda v zvezi z referendumom se mora končati
najkasneje štiriindvajset ur pred dnem glasovanja.
45. člen
Na volišču je treba razobesiti akt o razpisu referenduma in
besedilo akta, o katerem se odloča na referendumu.
46. člen
Glasovnica vsebuje vprašanje, o katerem se odloča na
referendumu, in navodilo o načinu glasovanja.
Če se glasuje o več referendumskih vprašanjih, se o vsakem
vprašanju glasuje s posebno glasovnico.
Če se glasuje o več referendumskih vprašanjih, ki se med
seboj izključujejo, se glasuje na glasovnici, ki vsebuje vsa referendumska
vprašanja, o katerih se odloča na referendumu.
Glasuje se tako, da glasovalec obkroži na glasovnici besedo
"za" ali "proti", v primeru iz prejšnjega odstavka pa tako,
da volivec obkroži zaporedno številko pred vprašanjem, ki vsebuje predlog, za
katerega želi glasovati.
47. člen
Za glasovanje na referendumu ne veljajo določbe zakona o
volitvah v državni zbor, ki se nanašajo na glasovanje po pošti v tujini in na
glasovanje pri diplomatsko konzularnih predstavništvih Republike Slovenije.
48. člen
Naknadno glasovanje se opravi, če na posameznem volišču ni
bilo izvedeno glasovanje na dan, ki je bil določen za glasovanje z aktom o
razpisu referenduma.
Naknadno glasovanje odredi republiška volilna komisija in se
opravi najkasneje v petnajstih dneh od dneva, ki je bil določen za dan
glasovanja z aktom o razpisu referenduma.
49. člen
Ugotovitev izida glasovanja obsega:
-
število volivcev, vpisanih v volilni imenik,
-
število volivcev, ki so glasovali po volilnem imeniku,
-
število volivcev, ki so glasovali s potrdili,
-
skupno število volivcev, ki so glasovali,
-
število neveljavnih glasovnic,
-
število veljavnih glasovnic,
-
število volivcev, ki so glasovali "za",
-
število volivcev, ki so glasovali "proti".
50. člen
Republiška volilna, komisija pošlje poročilo o izidu
glasovanja državnemu zboru in ga objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
5. Varstvo pravice glasovanja
51. člen
Zaradi nepravilnosti pri delu volilnega odbora ima vsak
glasovalec pravico vložiti ugovor pri republiški volilni komisiji v roku treh
dni od dneva izvedbe referenduma.
Republiška volilna komisija mora o ugovoru odločiti v roku
oseminštirideset ur.
52. člen
Če republiška volilna komisija na podlagi ugovora ugotovi
nepravilnosti, ki so vplivale ali bi utegnile vplivati na izid referenduma,
razveljavi glasovanje na posameznem volišču in odredi ponovno glasovanje, ki se
opravi najpozneje v petnajstih dneh.
Če republiška volilna komisija ugovor zavrne, lahko
glasovalec vloži pritožbo na sodišče, pristojno za upravne spore, v
oseminštiridesetih urah po prejemu odločbe.
53. člen
Sodišče odloči o pritožbi v roku oseminštirideset ur.
Sodišče odloča v senatu treh sodnikov.
Sodišče odloča ob smiselni uporabi zakona o upravnih sporih.
6. Druge določbe
54. člen
Stroški za izvedbo referenduma se krijejo iz državnega
proračuna.
Stroške javne propagande, v zvezi z referendumom nosijo
organizatorji propagande.
55. člen
Glede vprašanj postopka izvedbe referenduma, ki s tem zakonom
niso posebej urejena, in glede kazenskih določb se smiselno uporabljajo določbe
zakona o volitvah v državni zbor.
56. člen
Določbe tega zakona o postopku za izvedbo referenduma se
smiselno uporabljajo tudi za izvedbo referenduma v lokalni skupnosti, s tem da
postopek za izvedbo referenduma vodijo volilni organi, ki vodijo lokalne
volitve.
IV. LJUDSKA INICIATIVA
57. člen
Najmanj trideset tisoč volivcev, lahko da predlog za začetek
postopka za spremembo ustave.
V predlogu mora biti navedeno, v čem in kako naj se ustava
spremeni, ter razlogi za spremembo. Predlogu morajo biti priloženi podpisi
najmanj trideset tisoč volivcev.
58. člen
Najmanj pet tisoč volivcev lahko predloži državnemu zboru
predlog zakona.
Predlog zakona mora vsebovati sestavine, ki jih določa
poslovnik državnega zbora. Predlogu morajo biti priloženi podpisi najmanj pet
tisoč volivcev.
59. člen
Pobudo volivcem za vložitev predloga za začetek postopka za
spremembo ustave oziroma predloga zakona lahko da vsak volivec, politična
stranka ali drugo združenje državljanov.
Pobudnik obvesti, o svoji pobudi predsednika državnega zbora,
ki ravna po četrtem odstavku 13. člena tega zakona. Rok za zbiranje podpisov
volivcev za podporo predlogu je šestdeset dni.
Volivec da svojo podporo predlogu na način, ki je določen v
petem odstavku 13. člena tega zakona.
Predlog za začetek postopka za spremembo ustave oziroma
predlog zakona pošlje državnemu zboru predstavnik volivcev.
Zakon o referendumu in o ljudski
iniciativi (Uradni list RS, št. 15/94)
vsebuje naslednji končni določbi:
»V. KONČNI DOLOČBI
60. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati zakon o
referendumu in o drugih oblikah osebnega izjavljanja (Uradni list SRS, št.
23/77 in 18/88).
61. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
Zakon o spremembah in dopolnitvah
zakona o referendumu in o ljudski iniciativi – ZRLI-A (Uradni list RS,
št. 38/96
) vsebuje naslednjo končno določbo:
»6. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije, pri čemer začnejo določbe novega 12.a člena veljati
s 1. januarjem 1997.«.