Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o zdravstveni
dejavnosti obsega:
-
Zakon o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 9/92 z dne 21. 2.
1992),
-
Popravek zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 26/92 z
dne 29. 5. 1992),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o zdravstveni dejavnosti
(Uradni list RS, št. 37/95 z dne 30. 6. 1995).
ZAKON
O ZDRAVSTVENI DEJAVNOSTI
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. TEMELJNE DOLOČBE
1. člen
Zdravstvena dejavnost obsega ukrepe in
aktivnosti, ki jih po medicinski doktrini in ob uporabi medicinske tehnologije
opravljajo zdravstveni delavci in zdravstveni sodelavci pri varovanju zdravja,
preprečevanju, odkrivanju in zdravljenju bolnikov in poškodovancev.
Ta zakon ureja vsebino in opravljanje
zdravstvene dejavnosti, javno zdravstveno službo ter povezovanje zdravstvenih
organizacij in zdravstvenih delavcev v zbornice in združenja.
2. člen
Zdravstvena dejavnost se opravlja na
primarni, sekundarni in terciarni ravni.
Zdravstvena dejavnost na primarni ravni
obsega osnovno zdravstveno dejavnost in lekarniško dejavnost.
Zdravstvena dejavnost na sekundarni ravni
obsega specialistično ambulantno in bolnišnično dejavnost.
Zdravstvena dejavnost na terciarni ravni
obsega opravljanje dejavnosti klinik in inštitutov ter drugih pooblaščenih
zdravstvenih zavodov.
Kot posebna specialistična dejavnost se na
sekundarni in terciarni ravni opravlja socialnomedicinska, higienska,
epidemiološka in zdravstveno-ekološka dejavnost.
3. člen
Zdravstveno dejavnost lahko opravljajo na
podlagi dovoljenja ministrstva, pristojnega za zdravstvo, domače in tuje pravne
in fizične osebe, če izpolnjujejo s tem zakonom določene pogoje.
Zdravstveno dejavnost kot javno službo pod
enakimi pogoji opravljajo javni zdravstveni zavodi ter druge pravne in fizične
osebe na podlagi koncesije.
Dejavnost klinik in inštitutov,
socialnomedicinska, higienska, epidemiološka in zdravstveno-ekološka dejavnost,
lekarniška dejavnost, preskrba s krvjo, krvnimi pripravki in z organi za
presajanje ter mrliško pregledna služba se opravljajo samo kot javna služba.
4. člen
Zdravstvena dejavnost kot javna služba se
opravlja v okviru mreže javne zdravstvene službe.
Merila za postavitev mreže javne
zdravstvene službe se določijo s planom zdravstvenega varstva Republike
Slovenije (v nadaljnjem besedilu: plan zdravstvenega varstva) ob upoštevanju:
-
zdravstvenega stanja, števila, starostne in socialne strukture
prebivalcev,
-
enakih pogojev oziroma možnosti za uporabo zdravstvenih storitev,
-
potrebnega obsega posamezne dejavnosti iz 2. člena tega zakona,
-
stopnje urbanizacije območij, specifičnosti poselitve in dostopnosti na
demografsko ogroženih območjih ter stanja onesnaženosti okolja in
-
gospodarskih možnosti.
5. člen
Mrežo javne zdravstvene službe na primarni
ravni določa in zagotavlja občina oziroma mesto.
Republika Slovenija sodeluje pri
zagotavljanju mreže javne zdravstvene službe na primarni ravni na demografsko
ogroženih območjih v skladu s planom zdravstvenega varstva.
Republika Slovenija izjemoma določa in
zagotavlja na primarni ravni mrežo javne zdravstvene službe za zdravstveno
varstvo študentov.
Mrežo javne zdravstvene službe na
sekundarni in terciarni ravni zagotavlja Republika Slovenija.
Mrežo javne zdravstvene službe na
sekundarni ravni določa Republika Slovenija po predhodnem mnenju
zainteresiranih občin oziroma mesta.
Pri zagotavljanju ustreznih prostorov lahko
zasebni zdravstveni delavec kandidira za prostore javne zdravstvene službe. Če
za iste prostore kandidirata javni zdravstveni zavod in zasebni zdravstveni
delavec, jih ustanovitelj dodeli tistemu, ki ponudi boljše pogoje.
6. člen
Javna zdravstvena služba mora biti
organizirana tako, da je vsem prebivalcem Republike Slovenije zagotovljena
vedno dostopna nujna medicinska pomoč, vključno z nujnimi reševalnimi prevozi
in preskrbo z nujnimi zdravili, čimprej in čim bliže njihovemu nastanku in med
transportom.
Pogoje in način izvajanja nujne medicinske
pomoči ter izvajanje v posebnih pogojih se uredi s posebnimi predpisi.
II. VSEBINA IN ORGANIZACIJSKE OBLIKE ZDRAVSTVENE DEJAVNOSTI
Zdravstvena dejavnost na primarni ravni
7. člen
Osnovna zdravstvena dejavnost obsega:
-
spremljanje zdravstvenega stanja prebivalcev in predlaganje ukrepov za
varovanje, krepitev in zboljšanje zdravja ter preprečevanje, odkrivanje,
zdravljenje in rehabilitacijo bolnikov in poškodovancev;
-
preventivno zdravstveno varstvo rizičnih skupin in drugih prebivalcev v
skladu s programom preventivnega zdravstvenega varstva in z mednarodnimi
konvencijami;
-
zdravstveno vzgojo ter svetovanje za ohranitev in krepitev zdravja;
-
preprečevanje, odkrivanje in zdravljenje ustnih in zobnih bolezni ter
rehabilitacijo;
-
zdravstveno rehabilitacijo otrok in mladostnikov z motnjami v telesnem
in duševnem razvoju;
-
patronažne obiske, zdravstveno nego, zdravljenje in rehabilitacijo
bolnikov na domu ter oskrbovancev v socialnovarstvenih in drugih zavodih;
-
nujno medicinsko pomoč in reševalno službo, če ta ni organizirana pri
bolnišnici;
-
zdravstvene preglede športnikov;
-
zdravstvene preglede nabornikov;
-
ugotavljanje začasne nezmožnosti za delo;
-
diagnostične in terapevtske storitve.
Naloga zdravstvenih delavcev v osnovni
zdravstveni dejavnosti na posameznem območju je tudi povezovanje in sodelovanje
z drugimi zdravstvenimi ter s socialnovarstvenimi, vzgojnoizobraževalnimi in
drugimi zavodi, podjetji, organizacijami ter posamezniki za oblikovanje in
izvajanje programov za krepitev, ohranitev in povrnitev zdravja.
8. člen
Osnovno zdravstveno dejavnost opravljajo
zdravstveni domovi, zdravstvene postaje in zasebni zdravstveni delavci.
V okviru osnovne zdravstvene dejavnosti
opravljajo socialnovarstveni zavodi in zavodi za usposabljanje in izobraževanje
otrok in mladostnikov z motnjami v duševnem in telesnem razvoju zdravstveno
nego in zdravstveno rehabilitacijo za svoje oskrbovance.
Zavodi iz prejšnjega odstavka lahko
organizirajo za svoje varovance tudi drugo osnovno zdravstveno dejavnost in
specialistično konziliarno dejavnost v skladu z naravo dejavnosti zavoda in z
mrežo javne zdravstvene službe.
Zdravstveno nego in drugo osnovno
zdravstveno dejavnost lahko v skladu z mrežo javne zdravstvene službe
organizirajo za svoje varovance tudi kazenski in vzgojni zavodi.
9. člen
Zdravstveni dom je zdravstveni zavod, ki
ima organizirano najmanj preventivno zdravstveno varstvo vseh skupin
prebivalcev, nujno medicinsko pomoč, splošno medicino, zdravstveno varstvo
žensk, otrok in mladine, patronažno varstvo ter laboratorijsko in drugo
diagnostiko. Na svojem območju zdravstveni dom zagotavlja tudi družinsko
medicino ter preventivno in kurativno zobozdravstvo, medicino dela ter
fizioterapijo, če opravljanje teh dejavnosti ni drugače urejeno. Zdravstveni
dom zagotavlja tudi reševalno službo, če ta služba ni organizirana v
bolnišnici.
Zdravstveni dom za študente skrbi za
zdravje študentov in ima organizirano preventivno in kurativno zdravstveno
dejavnost splošne medicine, zobozdravstva, specialistično-ambulantne
dejavnosti, laboratorijsko in drugo diagnostiko ter terapijo za potrebe
študentov. Druge zdravstvene dejavnosti lahko izvaja sam ali v dogovoru z
drugimi zdravstvenimi zavodi v skladu z mrežo javne zdravstvene službe.
Zdravstveni dom za študente se lahko
ustanovi kot samostojni zavod ali organizira kot enota zdravstvenega doma.
Zdravstveni dom lahko izvaja tudi
specialistično ambulantno dejavnost za področja, ki niso vezana na bolnišnično
zdravljenje, v skladu z mrežo javne zdravstvene službe.
Zdravstveni dom se ustanovi za območje občine,
več občin ali mesta ob upoštevanju zbolevnosti prebivalstva, naseljenosti in
prometnih povezav.
10. člen
V zdravstveni postaji se izvaja najmanj
nujna medicinska pomoč, splošna medicina in zdravstveno varstvo otrok in
mladine oziroma družinska medicina ter osnovne diagnostične preiskave. Za
zagotavljanje drugih dejavnosti iz prvega odstavka 7. člena tega zakona se
zdravstvena postaja povezuje z najbližjim zdravstvenim domom.
11. člen
Delodajalci lahko organizirajo opravljanje
osnovne zdravstvene dejavnosti za svoje delavce v obratnih ambulantah. Obratna
ambulanta zagotavlja najmanj nujno medicinsko pomoč in medicino dela.
12. člen
Če v občini ali mestu ni zdravstvenega
doma, mora občina oziroma mesto v sodelovanju z Zavodom za zdravstveno
zavarovanje Slovenije zagotoviti izvajanje preventivnih in drugih programov v
osnovnem zdravstvenem varstvu s pogodbo z drugim zdravstvenim domom,
zdravstveno postajo ali z zasebnimi zdravstvenimi delavci, ki opravljajo javno
zdravstveno službo na podlagi koncesije.
Zdravstvena dejavnost na sekundarni ravni
Specialistična ambulantna dejavnost
13. člen
Specialistična ambulantna dejavnost kot
nadaljevanje oziroma dopolnitev osnovne zdravstvene dejavnosti obsega
poglobljeno diagnostiko, zdravljenje bolezni ali bolezenskih stanj ter
izvajanje ambulantne rehabilitacije.
Specialistično ambulantno dejavnost
opravljajo bolnišnice, zdravilišča ali zasebni zdravniki specialisti posameznih
strok.
Zdravniki, ki opravljajo specialistično
ambulantno dejavnost kot zasebni zdravniki ali v specialistični dejavnosti v
zdravstvenem domu ali v zdravilišču, se v strokovnih in organizacijskih
vprašanjih povezujejo z ustrezno bolnišnico.
14. člen
Specialistična ambulantna dejavnost mora
imeti za svoje potrebe organizirano ustrezno laboratorijsko in drugo
diagnostično dejavnost.
Specialistična bolnišnična dejavnost
15. člen
Specialistična bolnišnična dejavnost obsega
poglobljeno diagnostiko, zdravljenje in medicinsko rehabilitacijo, zdravstveno
nego, nastanitev in prehrano v splošnih in specialnih bolnišnicah.
Dejavnost iz prejšnjega odstavka opravlja
bolnišnica, ki mora imeti v svoji sestavi poleg posteljnih zmogljivosti enote
za:
-
specialistično ambulantno zdravljenje;
-
nujno medicinsko pomoč;
-
anesteziološka dejavnost z reanimacijo;
-
laboratorijsko, rentgensko in drugo diagnostiko v skladu s svojo
strokovno usmeritvijo;
-
preskrbo z zdravili.
Bolnišnica mora imeti zagotovljeno:
-
reševalno službo;
-
ambulantno medicinsko rehabilitacijo;
-
preskrbo s krvjo in krvnimi pripravki, če to zahteva narava njenega dela
(oddelek za transfuzijo krvi);
-
patoanatomsko dejavnost.
Bolnišnica lahko opravlja tudi dispanzersko
dejavnost s področja pulmologije, nevropsihiatrije, dermatovenerologije in
ginekologije, če te dejavnosti niso organizirane v osnovni zdravstveni dejavnosti.
16. člen
Po svojem namenu so bolnišnice splošne in
specialne.
Splošna bolnišnica je zdravstveni zavod za
zdravljenje več vrst bolezni, ki ima specialistično ambulantno dejavnost in
posteljne zmogljivosti najmanj za področje interne medicine, kirurgije,
pediatrije in ginekologije ali porodniške dejavnosti.
Specialna bolnišnica je zdravstveni zavod
za specialistično ambulantno in bolnišnično zdravljenje določene bolezni
oziroma določene skupine prebivalcev, ki mora izpolnjevati vse pogoje za
bolnišnico, le da ima posteljne, diagnostične in druge zmogljivosti prilagojene
svojemu namenu.
Zdravstvena dejavnost na terciarni ravni
17. člen
Dejavnost klinik in inštitutov obsega
znanstvenoraziskovalno in vzgojnoizobraževalno delo za medicinsko fakulteto in
druge visoke in višje šole ter opravljanje najzahtevnejših zdravstvenih
storitev na ambulantni ali bolnišnični način, ki jih zaradi strokovne,
kadrovske, tehnološke in organizacijske zahtevnosti ni možno niti ni smotrno
opravljati na nižjih ravneh.
Zdravstvene storitve oziroma programe, ki
se opravljajo na terciarni ravni, določi ministrstvo, pristojno za zdravstvo.
V okviru svoje dejavnosti klinike in
inštituti opravljajo najzahtevnejše specialistično ambulantno in bolnišnično
zdravljenje, oblikujejo doktrino stopenjske diagnostike in zdravljenja na
svojem področju ter jo posredujejo drugim bolnišnicam, zdravnikom in drugim
zdravstvenim delavcem. Klinike in inštituti sodelujejo s pristojnimi zbornicami
pri oblikovanju in izvajajo podiplomsko izobraževanje zdravnikov,
zobozdravnikov, drugih zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev z
visoko izobrazbo.
18. člen
Ministrstvo, pristojno za zdravstvo, lahko
na predlog medicinske fakultete bolnišnici oziroma njenemu oddelku podeli naziv
klinika ali inštitut, če ta izpolnjuje pedagoške, raziskovalne, strokovne,
kadrovske in druge pogoje, ki jih predpiše minister, pristojen za zdravstvo.
Če bolnišnica oziroma njen oddelek ne
izpolnjuje več predpisanih pogojev iz prejšnjega odstavka, ministrstvo,
pristojno za zdravstvo, odvzame naziv.
Druga zdravstvena dejavnost
Zdraviliška zdravstvena dejavnost
19. člen
Zdraviliška zdravstvena dejavnost obsega
preventivno varstvo ter specialistično ambulantno in bolnišnično rehabilitacijo
s souporabo naravnih zdravilnih sredstev.
Dejavnost iz prejšnjega odstavka izvajajo
naravna zdravilišča, če izpolnjujejo pogoje, ki jih določi minister, pristojen
za zdravstvo.
Lekarniška dejavnost ter preskrba z
ortopedskimi in drugimi pripomočki
20. člen
Lekarniška dejavnost se izvaja v skladu s posebnim
zakonom.
Preskrbo z ortopedskimi in drugimi
pripomočki opravljajo podjetja, zavodi in zasebniki. Inštitut za rehabilitacijo
oblikuje doktrino na tem področju in spremlja njeno izvajanje.
Preskrba s krvjo in krvnimi pripravki ter
z organi za presajanje
21. člen
Preskrbo s krvjo in krvnimi pripravki
zagotavljajo v sodelovanju s humanitarnimi organizacijami Zavod Republike
Slovenije za transfuzijo krvi in oddelki za transfuzijo krvi pri bolnišnicah.
Zavod Republike Slovenije za transfuzijo krvi oblikuje doktrino, spremlja njeno
izvajanje in strokovno povezuje oddelke za transfuzijo krvi pri bolnišnicah.
Preskrbo z organi za presajanje ureja
poseben zakon.
Socialnomedicinska, higienska,
epidemiološka in zdravstveno-ekološka dejavnost
22. člen
Socialnomedicinska, higienska,
epidemiološka in zdravstveno-ekološka dejavnost obsega:
-
proučevanje in spremljanje zdravstvenega stanja in drugih razmer, ki
vplivajo na zdravje prebivalstva, ter spremljanje izvajanja ukrepov za
odkrivanje in odpravljanje zdravju škodljivih ekoloških in drugih dejavnikov
ter ukrepov za krepitev, ohranitev in povrnitev zdravja ljudi;
-
pripravljanje strokovnih podlag za razvoj in organizacijo zdravstvene
dejavnosti in za učinkovito zdravstveno ekonomiko ter upravljanje pri
uresničevanju zdravstvenega varstva;
-
strokovno izobraževalno, znanstvenoraziskovalno in strokovno
publicistično delo na tem področju;
-
načrtovanje, predlaganje in usklajevanje ukrepov in postopkov za
napredek zdravstvene vzgoje in zdravstvene kulture prebivalstva;
-
sodelovanje pri oblikovanju in izvajanju zdravstvenega in
zdravstveno-ekološkega informacijskega sistema.
23. člen
Za izvajanje nalog iz prejšnjega člena se
za območje Republike Slovenije ustanovi Inštitut za varovanje zdravja, za
območje več občin pa območni zavodi za zdravstveno varstvo.
Inštitut za varovanje zdravja in območni
zavodi za zdravstveno varstvo so dolžni izvajati socialnomedicinsko, higiensko,
epidemiološko in zdravstveno-ekološko dejavnost z uporabo sodobnih metod,
postopkov in opreme na področju biostatističnih,
epidemioloških, higienskih, ekoloških, socioloških, ekonomskih, organizacijskih
in drugih ved ter zagotoviti ustrezno laboratorijsko podporo in pogoje za
terensko delo. Inštitut vodi baze podatkov in evidence s področja zdravstvenega
in socialnega varstva v skladu s posebnim zakonom.
24. člen
Inštitut za varovanje zdravja opravlja
znanstvenoraziskovalno in vzgojnoizobraževalno delo na svojem področju,
pripravlja strokovne podlage za načrtovanje zdravstvenega varstva, za
sprejemanje odločitev s tega področja in za strokovne naloge iz pristojnosti
zdravniške zbornice; opravlja strokovne naloge za Svet za zdravje in za
Republiški sanitarni inšpektorat ter se v zvezi s svojo dejavnostjo povezuje z
drugimi zavodi na terciarni ravni.
Inštitut usklajuje in predlaga ter v
sodelovanju z območnimi zavodi za zdravstveno varstvo izvaja program
socialnomedicinske, higienske, epidemiološke in zdravstveno-ekološke dejavnosti
za območje Republike Slovenije.
Pri uresničevanju svojega programa
sodelujejo Inštitut za varovanje zdravja in območni zavodi za zdravstveno
varstvo ter ustrezni inštituti medicinske fakultete kot enoten strokovno
tehnološki sistem na podlagi metodološke in vsebinske poenotenosti.
III. ZDRAVSTVENI ZAVODI
25. člen
Javni zdravstveni zavod na primarni ravni
se lahko ustanovi, spremeni ali razširi dejavnost ali preneha le s soglasjem
ministrstva, pristojnega za zdravstvo in po predhodnem mnenju Zavoda za
zdravstveno zavarovanje Slovenije.
Mnenje Zavoda za zdravstveno zavarovanje
Slovenije je potrebno tudi za ustanovitev, spremembo ali razširitev dejavnosti
in za prenehanje javnih zdravstvenih zavodov, ki opravljajo zdravstvene
storitve na sekundarni in terciarni ravni.
26. člen
Strokovne in tehnične pogoje, ki jih mora
izpolnjevati zdravstveni zavod, ter postopek njihove verifikacije in
preverjanja predpiše minister, pristojen za zdravstvo, ekološke pogoje pa v
sodelovanju z ministrom, pristojnim za varstvo okolja.
27. člen
Ustanovitelj zdravstvenega zavoda mora
zagotoviti ustrezne materialne pogoje za delo zavoda in za razširitev
zmogljivosti.
28. člen
Zdravstveni zavod upravlja svet zavoda, ki
ga sestavljajo predstavniki:
-
ustanovitelja,
-
zdravnikov, drugih zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev v
zavodu,
-
zavarovancev oziroma drugih uporabnikov.
Svet javnega zdravstvenega zavoda, ki
opravlja dejavnost na sekundarni ravni, sestavljajo tudi predstavniki občin
oziroma mesta, na katerih območju zavod opravlja dejavnost.
Predstavnike uporabnikov imenuje Zavod za
zdravstveno zavarovanje Slovenije, če zdravstveni zavod opravlja zdravstvene
storitve na njegov račun.
Sestavo in številčno razmerje predstavnikov
v svetu določi ustanovitelj z aktom o ustanovitvi.
29. člen
Direktorja zdravstvenega zavoda imenuje in
razrešuje svet zavoda s soglasjem ustanovitelja.
Direktor zdravstvenega zavoda mora imeti
visoko strokovno izobrazbo in najmanj 5 let delovnih izkušenj.
Če poslovodna funkcija in funkcija vodenja
strokovnega dela zavoda nista ločeni, mora imeti direktor visoko strokovno
izobrazbo ustrezne zdravstvene smeri.
Če sta poslovodna funkcija in funkcija
strokovnega vodenja zdravstvenega zavoda ločeni, vodi strokovno delo
zdravstvenega zavoda strokovni vodja, ki mora imeti visoko izobrazbo ustrezne
zdravstvene smeri in najmanj pet let delovnih izkušenj.
30. člen
Kolegijski strokovni organ zdravstvenega
zavoda je strokovni svet. Naloge, sestavo in način oblikovanja strokovnega
sveta določa statut zavoda.
31. člen
Sredstva za delo pridobiva zdravstveni
zavod:
-
iz sredstev ustanovitelja v skladu z aktom o ustanovitvi,
-
s plačili za storitve,
-
po pogodbi z Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije,
-
po pogodbi z ministrstvom, pristojnim za zdravstvo, za naloge, ki se na
podlagi zakona financirajo iz republiškega proračuna,
-
iz drugih virov na način in pod pogoji, določenimi z zakonom, aktom o
ustanovitvi in statutom zavoda.
32. člen
Minister, pristojen za zdravstvo, s
soglasjem ministra, pristojnega za izobraževanje, predpiše pogoje, ki jih mora
izpolnjevati zdravstveni zavod za opravljanje praktičnega pouka za učence in
študente medicinske fakultete in drugih zdravstvenih šol.
Zavodu, ki izpolnjuje predpisane pogoje za
dejavnost iz prejšnjega odstavka, ministrstvo, pristojno za zdravstvo podeli
naziv učni zavod.
33. člen
Zdravstveni zavod iz prejšnjega člena je
dolžan omogočiti praktični pouk učencev in študentov.
Postopek izobraževanja in način opravljanja
vzgojnoizobraževalnih storitev določi minister, pristojen za izobraževanje, s
soglasjem ministra, pristojnega za zdravstvo.
Medsebojne pravice in obveznosti pri
praktičnem zdravstvenem izobraževanju določita zdravstveni in izobraževalni
zavod s pogodbo.
34. člen
Minister, pristojen za zdravstvo, predpiše
v sodelovanju s pristojno zbornico pogoje, ki jih mora za izvajanje
pripravništva, sekundariata in specializacije izpolnjevati zdravstveni zavod.
Zdravstveni zavodi, ki izpolnjujejo pogoje
iz prejšnjega odstavka, so dolžni sprejeti na usposabljanje in zaposliti
pripravnike in sekundarije oziroma sprejeti na usposabljanje specializante.
Zdravstveni zavod sprejme na usposabljanje
zdravnike sekundarije tudi če ima že zasedena vsa z normativi predvidena
delovna mesta. Sredstva za plačilo osebnih dohodkov, prispevkov za pokojninsko
in invalidsko zavarovanje ter zdravstveno zavarovanje zagotavlja proračun
Republike Slovenije.
IV. ZASEBNA ZDRAVSTVENA DEJAVNOST
35. člen
Zasebni zdravstveni delavec oziroma
zdravstveni sodelavec (v nadaljnjem besedilu: zasebni zdravstveni delavec)
lahko opravlja zasebno zdravstveno dejavnost pod naslednjimi pogoji:
-
da ima zahtevano izobrazbo za opravljanje predvidene dejavnosti in je
usposobljen za samostojno delo v skladu s 64. in 66. členom tega zakona,
-
da ni v delovnem razmerju,
-
da mu ni s pravnomočno sodbo sodišča prepovedano opravljanje zdravstvene
službe oziroma poklica,
-
da ima zagotovljene ustrezne prostore, opremo in, če zahteva narava
dela, tudi ustrezne kadre,
-
da pridobi mnenje pristojne zbornice oziroma strokovnega združenja, če
ni organizirane pristojne zbornice.
Šteje se, da ima zasebni zdravstveni
delavec zagotovljene ustrezne prostore in opremo tudi, če sklene pogodbo o
najemu oziroma uporabi z ustreznim zdravstvenim zavodom oziroma drugo pravno
ali fizično osebo.
Zdravstveni delavec, ki izpolnjuje pogoje
iz prvega odstavka tega člena, lahko prične opravljati zasebno zdravstveno
dejavnost z dnem izdaje odločbe o vpisu v register zasebnih zdravstvenih
delavcev.
Strokovne, tehnične in druge pogoje za
opravljanje zasebne zdravstvene dejavnosti in vodenje registra zasebnih
zdravstvenih delavcev predpiše minister, pristojen za zdravstvo.
36. člen
Zasebni zdravnik mora poleg drugih
zdravstvenih storitev svojim bolnikom v skladu z naravo svoje dejavnosti
zagotavljati tudi stalno dostopno nujno medicinsko pomoč, reševalni prevoz,
laboratorijske in druge diagnostične in terapevtske postopke. V ta namen se
povezuje in sodeluje z najbližjim zdravstvenim domom, drugimi zdravstvenimi
zavodi ali z drugimi zasebnimi zdravstvenimi delavci.
Za opravljanje zahtevnejše ali obsežnejše
dejavnosti se zasebni zdravniki lahko povezujejo v zdravniške zadruge.
37. člen
Zasebni zdravstveni delavec lahko omogoči
opravljanje praktičnega pouka učencem in študentom ter pripravništva,
sekundariata in specializacije v skladu s svojo dejavnostjo in s programom
izobraževanja pod pogoji, predpisanimi po 32. in 34. členu tega zakona.
38. člen
Zasebne zdravstvene dejavnosti ni mogoče
opravljati na naslednjih področjih:
-
preskrba s krvjo, krvnimi pripravki, odvzem in hranjenje človeških
organov za presajanje,
-
socialnomedicinska, higienska, epidemiološka in zdravstveno-ekološka
dejavnost,
-
patoanatomska dejavnost.
Mrliško pregledno službo lahko na podlagi
pooblastila občinskega upravnega organa, pristojnega za zdravstvo, izjemoma
opravlja tudi zdravnik, ki opravlja zasebno zdravstveno dejavnost na podlagi
koncesije.
39. člen
Izbris iz registra zasebnih zdravstvenih
delavcev se opravi, če zasebni zdravstveni delavec:
-
ne začne opravljati dejavnosti v enem letu po vpisu v register,
-
odjavi opravljanje zasebne zdravstvene dejavnosti,
-
umre,
-
mu je s pravnomočno odločbo prepovedano opravljanje dejavnosti oziroma
poklica,
-
opravlja dejavnost v nasprotju z vpisom v register,
-
se ugotovi, da več ne izpolnjuje predpisanih pogojev za opravljanje
dejavnosti.
40. člen
Ministrstvo, pristojno za zdravstvo, vodi
register zasebnih zdravstvenih delavcev, ki vsebuje osebne podatke
zdravstvenega delavca, izobrazbo, vrsto dejavnosti, sedež in obseg dejavnosti
ter datum začetka dejavnosti.
Ministrstvo, pristojno za zdravstvo, izda
odločbo o vpisu v register oziroma o izbrisu iz registra.
Zoper odločbo o vpisu in izbrisu iz
registra ni pritožbe.
V. KONCESIJA ZA OPRAVLJANJE JAVNE SLUŽBE V ZDRAVSTVENI
DEJAVNOSTI
41. člen
Javno službo v zdravstveni dejavnosti lahko
opravljajo na podlagi koncesije domače in tuje pravne in fizične osebe, če
izpolnjujejo s tem zakonom določene pogoje.
Zasebni zdravstveni delavec mora zahtevo iz
druge alinee 35. člena tega zakona izpolniti ob začetku izvajanja koncesije.
42. člen
Koncesijo za opravljanje javne službe v
osnovni zdravstveni dejavnosti podeli z odločbo občinski oziroma mestni upravni
organ, pristojen za zdravstvo, s soglasjem ministrstva, pristojnega za
zdravstvo.
Koncesijo za opravljanje javne službe v
drugih zdravstvenih dejavnostih podeli z odločbo ministrstvo, pristojno za
zdravstvo.
V postopku odločanja morajo organi iz
prejšnjih odstavkov pridobiti mnenje Zavoda za zdravstveno zavarovanje
Slovenije in pristojne zbornice.
43. člen
S pogodbo o koncesiji koncedent in
koncesionar uredita razmerja v zvezi z opravljanjem javne službe in pogoje, pod
katerimi mora koncesionar opravljati javno službo.
S pogodbo o koncesiji se podrobneje
določijo predvsem:
-
vrsta zdravstvene dejavnosti,
-
obseg izvajanja javne službe,
-
začetek izvajanja koncesije,
-
rok za odpoved koncesije,
-
sredstva, ki jih za opravljanje javne službe zagotavlja koncedent.
44. člen
Kadar se ugotovi, da koncesionar ne
opravlja javne službe v skladu s predpisi, odločbo o koncesiji ter pogodbo o
koncesiji, mu koncedent določi rok za odpravo pomanjkljivosti.
Če koncesionar ugotovljenih pomanjkljivosti
ne odpravi v določenem roku, se koncesija odvzame z odločbo.
V primeru odvzema koncesije je koncedent
dolžan poskrbeti, da bolnike pod enakimi pogoji sprejme v zdravljenje drug
zdravstveni zavod ali zasebni zdravstveni delavec, ki opravlja javno službo.
VI. OPRAVLJANJE ZDRAVSTVENE DEJAVNOSTI
45. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci opravljajo zdravstveno dejavnost v skladu s sprejeto zdravstveno
doktrino in s kodeksom medicinske deontologije oziroma z drugimi strokovnimi in
etičnimi kodeksi. Pri opravljanju svojega dela morajo obravnavati vse ljudi pod
enakimi pogoji na enak način in spoštovati njihove ustavne in zakonske pravice.
Edino merilo prednosti je nujnost zdravstvenega posega.
46. člen
Storitve s področja osnovne zdravstvene
dejavnosti opravlja osebni zdravnik s svojimi sodelavci. Ta lahko napoti
bolnika tudi k drugim zdravnikom in usklajuje njihove nasvete, vodi pa tudi
bolnikovo zdravstveno dokumentacijo. V razmerju do osebnega zdravnika so vsi
drugi zdravniki, ki sodelujejo pri zdravstveni obravnavi posameznika na
sekundarni in terciarni ravni, napotni zdravniki.
Izvajanje storitev napotnega zdravnika je
praviloma časovno omejeno in vezano na napotitev osebnega zdravnika. Le
izjemoma, kadar določena kronična bolezen na podlagi strokovnih kriterijev
zahteva trajen nadzor na specialistični ravni, lahko
napotni zdravnik prevzame bolnika v stalno zdravstveno oskrbo. O tem se mora
dogovoriti z bolnikovim osebnim zdravnikom, ki ga mora tudi redno obveščati o
bolnikovem zdravstvenem stanju in svojih ukrepih.
47. člen
Vsakdo ima pod enakimi pogoji in v skladu z
zakonom pravico:
-
do proste izbire zdravnika in zdravstvenega zavoda;
-
do posvetovanja z ustreznimi specialisti, ki si jih sam izbere, oziroma
da zahteva konziliarni pregled;
-
izvedeti za diagnozo svoje bolezni in za obseg, način, kakovost ter
predvideno trajanje zdravljenja;
-
dati soglasje za kakršen koli medicinski poseg in da je predhodno
obveščen o vseh možnih metodah diagnosticiranja in zdravljenja ter njihovih
posledicah in učinkih;
-
odkloniti predlagane medicinske posege;
-
do vpogleda v zdravstveno dokumentacijo, ki se nanaša na njegovo
zdravstveno stanje, razen če zdravnik oceni, da bi to škodljivo vplivalo na
bolnikovo zdravstveno stanje;
-
zahtevati, da zdravstveni delavci in njihovi sodelavci brez njegove
izrecne privolitve nikomur ne posredujejo podatkov o njegovem zdravstvenem
stanju;
-
zahtevati premestitev v drug zdravstveni zavod;
-
do ugovora na pristojni organ nadzora, če meni, da niso bila uporabljena
dovolj učinkovita sredstva za njegovo zdravljenje ali da so bila kršena etična
načela;
-
da se seznani s stroški zdravljenja in da zahteva obrazložitev računa za
zdravstvene storitve;
-
do povračila škode zaradi neustreznega zdravljenja.
Za otroke do 15. leta starosti in za osebe
pod skrbništvom uveljavljajo pravice iz prejšnjega odstavka njihovi starši
oziroma skrbniki.
48. člen
Brez predhodnega soglasja bolnika se nujni
medicinski poseg lahko opravi le, če bolnik zaradi svojega zdravstvenega stanja
o tem ne more odločati.
49. člen
Bolnika, ki zaradi duševne bolezni ogroža
svoje življenje ali življenje drugih ljudi ali povzroča veliko škodo sebi ali
drugim, je mogoče napotiti in sprejeti na zdravljenje v psihiatrično bolnišnico
tudi brez njegove privolitve.
O sprejemu bolnika iz prejšnjega odstavka v
psihiatrično bolnišnico mora pooblaščena oseba bolnišnice najkasneje v 48 urah
po sprejemu obvestiti pristojno sodišče.
Zdravnik, ki bolnika iz prvega odstavka
tega člena pošilja v psihiatrično bolnišnico, sme zahtevati pomoč pristojnih
organov za notranje zadeve, če ugotovi, da je zaradi bolnikovega ravnanja
neposredno ogrožena varnost ljudi.
50. člen
Vsakdo, ki svoje zdravljenje zaupa
zdravstvenemu delavcu je ustrezno svojemu zdravstvenemu stanju dolžan:
-
zdravstvenemu delavcu navesti resnične podatke o svojem zdravstvenem
stanju;
-
ravnati se po navodilih zdravstvenega delavca;
-
aktivno sodelovati pri varovanju, krepitvi in povrnitvi lastnega
zdravja.
Če bolnik ne izpolnjuje pogojev in dolžnosti
iz prejšnjega odstavka, mu zdravstveni delavec lahko odkloni pomoč, razen nujne
medicinske pomoči.
51. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci so dolžni varovati kot poklicno skrivnost podatke o zdravstvenem
stanju posameznika in o vzrokih, okoliščinah in posledicah tega stanja.
Podatke iz prejšnjega odstavka so dolžne
varovati kot poklicno skrivnost tudi osebe, ki so jim ti podatki dosegljivi
zaradi narave njihovega dela.
Podatki iz prvega odstavka tega člena se ne
smejo dajati drugim ljudem oziroma javnosti in tudi ne objavljati na način, ki
bi omogočal razkriti posameznika, na katerega se nanašajo. Dolžnosti varovanja
poklicne skrivnosti lahko zdravstvenega delavca ali zdravstvenega sodelavca
razreši prizadeta oseba sama ali sodišče, za mladoletne osebe in za osebe pod
skrbništvom pa starši oziroma skrbniki.
Podatke o zdravstvenem stanju bolnika lahko
daje bolnikovim ožjim sorodnikom ali skrbniku le zdravnik, ki bolnika zdravi.
V primeru premestitve ali preselitve
bolnika ali če bolnik izbere drugega zdravnika, je potrebno vso pomembno
zdravstveno dokumentacijo o bolniku predati zdravniku, ki nadaljuje
zdravljenje.
52. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci ne smejo zapustiti delovnega mesta, dokler ne dobijo nadomestitve,
čeprav je njihov delovni čas potekel, če bi to pomenilo nevarnost za zdravje
ljudi.
V času stavke morajo zdravstveni delavci
zagotavljati bolnikom nujno medicinsko pomoč, nego in oskrbo.
53. člen
Zdravstveni zavodi in zasebni zdravniki, ki
opravljajo, javno zdravstveno službo, morajo glede na naravo dejavnosti
zagotoviti stalno dostopno nujno medicinsko pomoč.
Dežurstvo je poseben delovni pogoj, ko mora
biti zdravstveni delavec ali zdravstveni sodelavec prisoten v zdravstvenem
zavodu, da lahko opravlja nujno medicinsko pomoč.
Stalna pripravljenost je poseben delovni
pogoj, ko mora biti delavec vsak čas dosegljiv zaradi opravljanja nujne
medicinske pomoči.
54. člen
Zdravstveni zavodi in zasebni zdravstveni
delavci so dolžni voditi zdravstveno dokumentacijo in druge evidence v skladu s
posebnim zakonom. V ta namen se zdravstveni zavodi in
zasebni zdravstveni delavci vključujejo v enoten in usklajen informacijski
sistem.
Kadar se osebni podatki o zdravstvenem
stanju uporabljajo v znanstvenoraziskovalne namene, se morajo uporabljati na
način, ki onemogoča razpoznavo osebe, na katero se nanašajo. To velja tudi za
objavo rezultatov znanstvenoraziskovalnega dela.
55. člen
Zdravstveni delavec lahko samostojno
opravlja vsako delo, za katero ima ustrezno izobrazbo in je zanj usposobljen
ter ima na razpolago ustrezno opremo. Za svoje delo prevzema etično, strokovno,
kazensko in materialno odgovornost.
56. člen
Zdravstveni delavec lahko odkloni
zdravstveni poseg, če sodi, da ni v skladu z njegovo vestjo in z mednarodnimi
pravili medicinske etike.
Zdravstveni delavec mora o svojem ugovoru
vesti obvestiti zdravstveni zavod. Zdravstveni zavod mora to upoštevati, vendar bolnikom zagotoviti možnost za nemoteno uveljavljanje
pravic s področja zdravstvenega varstva.
Zdravstveni delavec ne sme odkloniti nujne
medicinske pomoči.
57. člen
Preskušanje še nepreverjenih metod
preprečevanja, odkrivanja, zdravljenja in rehabilitacije ter preskušanja
zdravil in opravljanja drugih biomedicinskih raziskav je dovoljeno le s
soglasjem ministrstva, pristojnega za zdravstvo ter s pisnim soglasjem bolnika,
za mladoletne osebe in osebe pod skrbništvom pa s pisnim soglasjem staršev
oziroma skrbnika.
58. člen
Zdravstveni delavci smejo uporabljati samo
preverjene in strokovno neoporečne dopolnilne tradicionalne in alternativne
oblike diagnostike, zdravljenja in rehabilitacije, ki ne škodujejo zdravju
ljudi in jih odobri ministrstvo, pristojno za zdravstvo s soglasjem
medicinsko-etične komisije.
59. člen
Po tem zakonu so dovoljene samo tiste
dopolnilne tradicionalne in alternativne oblike diagnostike, zdravljenja in
rehabilitacije, ki ne škodujejo zdravju ljudi.
Pogoje za opravljanje dejavnosti iz
prejšnjega odstavka in postopek za njeno odobritev določi minister, pristojen
za zdravstvo.
Dovoljenje za opravljanje dejavnosti iz
prvega odstavka tega člena izdaja in odvzema ministrstvo, pristojno za
zdravstvo.
Izvajalec dejavnosti iz prvega odstavka
tega člena mora o svojem delu voditi dokumentacijo, ki jo določi minister,
pristojen za zdravstvo.
60. člen
Za dajanje soglasij k zasnovi
znanstvenoraziskovalnih projektov ter za proučevanje vprašanj iz 57., 58. in 59. člena tega zakona ministrstvo, pristojno za zdravstvo oblikuje medicinsko-etično komisijo,
ki jo sestavljajo priznani strokovnjaki in zdravstveni delavci.
Sestavo, pristojnosti in način dela
komisije določi minister, pristojen za zdravstvo.
61. člen
Za vsako umrlo osebo je treba ugotoviti čas
in vzrok smrti, kar lahko opravi le za to pooblaščeni zdravnik.
Bolnik, ki umre v zdravstvenem zavodu ali
pri zasebnem zdravstvenem delavcu, mora biti obduciran. Strokovni vodja
zdravstvenega zavoda ali oddelka lahko po svoji presoji ali na željo svojcev
odloči, da se obdukcija opusti, če je vzrok smrti nesporen in če zdravnik, ki
je umrlega zdravil, s tem soglaša.
Minister, pristojen za zdravstvo, predpiše
natančnejše pogoje in način opravljanja mrliškopregledne službe.
VII. ZDRAVSTVENI DELAVCI IN ZDRAVSTVENI SODELAVCI
62. člen
Zdravstveno dejavnost lahko opravljajo
zdravstveni delavci, ki imajo ustrezno strokovno izobrazbo, so strokovno
usposobljeni za samostojno opravljanje dela v svojem poklicu in izpolnjujejo
druge pogoje, določene s tem zakonom in z drugimi predpisi.
Določene strokovne naloge s področja
zdravstvenega varstva opravljajo tudi zdravstveni sodelavci z ustrezno
strokovno izobrazbo nezdravstvene smeri.
Minister, pristojen za zdravstvo, predpiše
seznam poklicev za zdravstveno dejavnost, v katerem so določeni poklici
zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev, njihovo delovno področje in
stopnje zahtevnosti dela na področju zdravstvene dejavnosti.
63. člen
Zdravstveni delavec in zdravstveni
sodelavec, ki opravlja svoje delo v neposrednem stiku z bolniki, mora obvladati
slovenski jezik, na dvojezičnih območjih pa tudi jezik narodnosti.
Izpolnjevanje pogoja iz prejšnjega odstavka
se dokazuje z javnim spričevalom o končani srednji šoli ali s potrdilom
izobraževalnega zavoda.
64. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci razen zdravnikov smejo samostojno opravljati delo v zdravstveni
dejavnosti po končani pripravniški dobi in opravljenem strokovnem izpitu.
Pripravništvo traja za zdravstvene delavce
s srednjo strokovno izobrazbo šest mesecev, z višjo strokovno izobrazbo devet
mesecev in z visoko strokovno izobrazbo, razen za zdravnika, 12 mesecev. Zdravnik opravlja program pripravništva v času sekundariata ne
glede na drugi odstavek 97. člena tega zakona.
Minister, pristojen za zdravstvo, predpiše
vsebino pripravništva ter program in postopek opravljanja strokovnega izpita.
Strokovni izpit za zdravnike in
zobozdravnike vsebuje poznavanje urgentne medicine in predpisov s področja
zdravstvenega varstva. Zdravniki ga lahko opravljajo kadarkoli v poteku
sekundariata, najprej pa po končanih šestih mesecih usposabljanja.
65. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci opravljajo pripravništvo, zdravniki pa sekundariat v zdravstvenih
zavodih ali pri zasebnih zdravstvenih delavcih.
Pripravništvo in sekundariat lahko opravlja
tudi oseba, ki ni v delovnem razmerju, pod pogoji, ki jih določa ta zakon.
66. člen
Zdravnik se po diplomi na medicinski
fakulteti zaposli kot sekundarij pod vodstvom mentorja. Po uspešno opravljenem
strokovnem izpitu nadaljuje z opravljanjem sekundariata ali pa se zaposli kot
specializant pod vodstvom mentorja.
Sekundariat traja dve leti in se konča s
preskusom usposobljenosti. Za samostojno delo z bolniki je zdravnik usposobljen
po uspešno opravljenem preskusu usposobljenosti oziroma po opravljenem
specialističnem izpitu.
Vsebino in potek sekundariata s preskusom
usposobljenosti predpiše zdravniška zbornica v sodelovanju z zdravstvenimi
zavodi in medicinsko fakulteto s pravilnikom, ki ga sprejme v soglasju z
ministrom, pristojnim za zdravstvo.
Preskus usposobljenosti vključuje
preverjanje teoretičnega in praktičnega znanja.
67. člen
Na podlagi uspešno opravljenega preskusa
usposobljenosti oziroma strokovnega ali specialističnega izpita izda zdravniška
zbornica zdravniku in zobozdravniku dovoljenje za samostojno delo.
68. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci z visoko in višjo strokovno izobrazbo se za opravljanje zahtevnejših
nalog zdravstvene dejavnosti specializirajo na posameznih ožjih zdravstvenih
strokovnih področjih.
Vrste, trajanje in vsebino specializacije,
postopek opravljanja specialističnega izpita ter imenovanje izpitne komisije za
zdravnike, zobozdravnike in diplomirane inženirje farmacije določi pristojna
zbornica s soglasjem ministra, pristojnega za zdravstvo, za druge zdravstvene
delavce in zdravstvene sodelavce pa minister, pristojen za zdravstvo.
Zdravnikom se sekundariat ali njegov del,
če po vsebini ustreza programu specializacije, všteva v specializacijo.
69. člen
Zdravniku, zobozdravniku ali diplomiranemu
inženirju farmacije odobri specializacijo pristojna zbornica na predlog
zdravstvenega zavoda oziroma, če gre za zasebnega zdravstvenega delavca, na
njegov predlog.
Drugemu zdravstvenemu delavcu in
zdravstvenemu sodelavcu z visoko strokovno izobrazbo odobri specializacijo
ministrstvo, pristojno za zdravstvo, na predlog zdravstvenega zavoda oziroma,
če gre za zasebnega zdravstvenega delavca, na njegov predlog.
Zdravstvenim delavcem in zdravstvenim
sodelavcem z višjo strokovno izobrazbo odobri specializacijo delodajalec, če
gre za zasebnega zdravstvenega delavca pa ministrstvo, pristojno za zdravstvo.
Zdravstvenim delavcem in zdravstvenim
sodelavcem ne glede na stopnjo izobrazbe, ki niso zaposleni, odobri
specializacijo ministrstvo, pristojno za zdravstvo.
Pri odobravanju specializacij se upoštevajo
kadrovski normativi, določeni s planom zdravstvenega varstva.
Strokovno izpopolnjevanje
70. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci imajo pravico in dolžnost strokovnega izpopolnjevanja, zato jim mora
zavod omogočiti:
-
stalno spremljanje razvoja zdravstvenih ved;
-
občasno praktično izpopolnjevanje v ustreznih zdravstvenih zavodih;
-
občasno preverjanje teoretičnega in praktičnega znanja.
Vsebino, roke in postopke strokovnega
izpopolnjevanja, razen za zdravnike in zobozdravnike, določi minister,
pristojen za zdravstvo.
71. člen
Zdravniki in zobozdravniki morajo vsakih
sedem let dokazati strokovno usposobljenost za nadaljnje delo v svoji stroki.
Natančnejše pogoje za določitev strokovnih
dosežkov kot dokaza strokovne usposobljenosti, vsebino, roke in postopke
preiskusa strokovne usposobljenosti, kolikor zdravnik ali zobozdravnik ne
izpolnjujeta pogoja strokovnih dosežkov, ter potrebne evidence določi
zdravniška zbornica, ki določi tudi zgornjo starostno mejo za opravljanje
preskusa usposobljenosti.
Zdravnik ali zobozdravnik, ki ne opravi
uspešno preskusa strokovne usposobljenosti ali ne pride na preskus v določenem
roku, se mora na svoje stroške ob rednem delu dodatno strokovno izpopolnjevati
na ustreznem strokovnem področju.
Po drugem neuspešnem preskusu strokovne
usposobljenosti oziroma, če se drugič ne odzove na poziv za opravljanje
preskusa, zdravniku ali zobozdravniku zdravniška zbornica odvzame dovoljenje za
samostojno delo.
Strokovno napredovanje
72. člen
Zdravstvenim delavcem in zdravstvenim
sodelavcem z visoko izobrazbo lahko za aktivni prispevek na strokovnem,
pedagoškem oziroma raziskovalnem področju ministrstvo, pristojno za zdravstvo,
na predlog Zdravstvenega sveta podeli naziv svetnik ali višji svetnik.
Minister, pristojen za zdravstvo, predpiše
pogoje ter postopek za podelitev nazivov iz prejšnjega odstavka.
Nagrade in priznanja
73. člen
Za dolgoletno in uspešno
zdravstvenovzgojno, organizacijsko in strokovno delo se lahko zdravniku ali
zobozdravniku podeli naziv primarij.
Republika Slovenija podeljuje zdravstvenim
delavcem in zdravstvenim sodelavcem nagrade in priznanja kot posebna družbena
priznanja za izjemne uspehe širšega družbenega pomena, ki prispevajo k
uspešnosti in učinkovitosti zdravstvenega varstva.
Minister, pristojen za zdravstvo, predpiše
natančnejše pogoje za podeljevanje naziva primarij ter nagrad in priznanj iz
prejšnjega odstavka, sestavo komisije in postopek za podeljevanje.
VIII. STROKOVNI ORGANI
74. člen
Strokovno doktrino o krepitvi zdravja,
preprečevanju, ugotavljanju, zdravljenju, zdravstveni negi in rehabilitaciji
zbolelih in poškodovanih ter rehabilitaciji otrok in mladostnikov z motnjami v
telesnem in duševnem razvoju oblikujejo v medsebojnem sodelovanju razširjeni
strokovni kolegiji, medicinska fakulteta in Zdravstveni svet.
Razširjeni strokovni kolegiji se oblikujejo
pri klinikah, inštitutih in drugih zavodih, ki jih določi minister, pristojen
za zdravstvo, na predlog medicinske fakultete in predpiše tudi pogoje za
njihovo delo. Razširjene strokovne kolegije sestavljajo svetniki, višji
svetniki, fakultetni učitelji in drugi priznani strokovnjaki na področju
zdravstvenega varstva.
75. člen
Strokovne podlage za oblikovanje
zdravstvene politike in doktrinama vprašanja usklajuje Zdravstveni svet. kot
republiški strokovni kolegij, ki se oblikuje pri ministrstvu, pristojnem za
zdravstvo, iz predstavnikov razširjenih strokovnih kolegijev, medicinske
fakultete in pristojnih zbornic.
Zdravstveni svet:
-
spremlja sistemska, razvojna in kadrovska vprašanja zdravstvenega
varstva ter predlaga ukrepe z opredelitvijo prednostnih nalog;
-
spremlja zdravstvene potrebe v Republiki Sloveniji in predlaga
zdravstvene programe;
-
sodeluje pri pripravi plana zdravstvenega varstva ter kadrovskih in
delovnih normativov;
-
spremlja preskrbo z zdravili in predlaga ukrepe;
-
obravnava druga pomembna vprašanja zdravstvenega varstva.
Zdravstveni svet v sodelovanju z medicinsko
fakulteto in drugimi zavodi predlaga in spremlja izvajanje:
-
programa preventivnega zdravstvenega varstva posameznih skupin
prebivalstva v Republiki Sloveniji;
-
programa razvojnoraziskovalnih nalog s področja zdravstvenega varstva,
ki so pomembne za vso Republiko Slovenijo;
-
programa socialnomedicinske, higienske, epidemiološke in
zdravstveno-ekološke dejavnosti, ki jo opravlja Inštitut za varovanje zdravja;
-
programa celovite zdravstvene vzgoje in zdravstvenoprosvetne dejavnosti
za prebivalstvo Republike Slovenije.
Sestavo, način imenovanja in način dela
Zdravstvenega sveta določi minister, pristojen za zdravstvo. K imenovanju
članov Zdravstvenega sveta daje soglasje Skupščina Republike Slovenije.
IX. NADZORSTVO
76. člen
Za zagotovitev strokovnosti dela
zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev ter zavodov se organizirajo in
izvajajo naslednje vrste nadzora:
1.
interni strokovni nadzor, ki ga izvajajo zdravstveni delavci in
zdravstveni sodelavci s samonadzorom in odgovorni za strokovnost dela v zavodu;
2.
strokovni nadzor s svetovanjem, ki ga izvaja pristojna zbornica v
sodelovanju s klinikami, inštituti in drugimi zavodi;
3.
upravni nadzor, ki ga izvaja ministrstvo, pristojno za zdravstvo;
4.
nadzor, ki ga izvaja Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije.
Zdravstveni zavod in zasebni zdravstveni
delavec morata omogočiti opravljanje nadzora iz prejšnjega odstavka.
77. člen
Interni strokovni nadzor se izvaja na
podlagi splošnega akta zdravstvenega zavoda.
78. člen
Strokovni nadzor s svetovanjem izvaja
pristojna zbornica v sodelovanju s klinikami, inštituti in drugimi zavodi in v
skladu s posebnim programom, ki ga sprejme zbornica s soglasjem ministrstva,
pristojnega za zdravstvo.
Pristojna zbornica opravi strokovni nadzor
s svetovanjem tudi na predlog zavarovane osebe, delodajalca, zdravstvenega
delavca oziroma zavoda ali na drug predlog.
79. člen
O strokovnem nadzoru iz prejšnjega člena
mora biti najkasneje v 15 dneh po pregledu sestavljen ugotovitveni zapisnik s predlogi
ukrepov in rokov za odpravo morebitnih pomanjkljivosti. Zapisnik se pošlje
zdravstvenemu zavodu oziroma zasebnemu zdravstvenemu delavcu ter ministrstvu,
pristojnemu za zdravstvo; kadar gre za strokovni pregled izven programa, pa
tudi predlagatelju.
Če se pri strokovnem nadzoru ugotovijo
večje pomanjkljivosti v zdravstvenem zavodu oziroma pri zasebnem zdravstvenem
delavcu, pristojna zbornica:
-
zahteva dodatno strokovno izpopolnjevanje delavcev, za katere se ugotovi
pomanjkljiva usposobljenost in po potrebi tudi ponovitev preskusa
usposobljenosti;
-
posameznemu zdravstvenemu delavcu oziroma zasebnemu zdravstvenemu
delavcu odvzame dovoljenje za samostojno delo.
Ministrstvo, pristojno za zdravstvo, lahko
v primeru iz prejšnjega odstavka odredi ustrezne ukrepe, in sicer:
-
zahteva odpravo organizacijskih, materialnih in drugih pomanjkljivosti,
ki pogojujejo neustrezno kvaliteto ali strokovnost dela in določi rok za
odpravo pomanjkljivosti;
-
začasno, dokler niso odpravljene ugotovljene pomanjkljivosti, prepove dejavnost
zdravstvenega zavoda, njegove enote ali zasebnega zdravstvenega delavca.
80. člen
Upravni nadzor nad zakonitostjo dela
zdravstvenih zavodov in zasebnih zdravstvenih delavcev izvaja ministrstvo,
pristojno za zdravstvo, na podlagi programa ali na predlog bolnika, njegovega
svojca ali skrbnika, zdravstvenega zavoda, delodajalca, pristojne zbornice,
sodišča ali po lastni presoji. Minister, pristojen za zdravstvo, določi način
izvajanja upravnega nadzora.
Če se pri upravnem nadzoru ugotovijo
nepravilnosti, izda ministrstvo, pristojno za zdravstvo, odločbo, s katero
določi ukrepe in roke za odpravo nepravilnosti.
81. člen
Uradna oseba, ki opravlja upravni nadzor,
lahko izjemoma odredi začasni ukrep, da se prepreči neposredna nevarnost za
zdravje ljudi ali za zdravstvene razmere.
Proti začasnim ukrepom ima zdravstveni
zavod oziroma zasebni zdravstveni delavec v osmih dneh pravico pritožbe na
ministrstvo, pristojno za zdravstvo. Pritožba ne zadrži izvršitve ukrepov.
Če se pri pregledu ugotovi, da zdravstveni
delavec oziroma zdravstveni sodelavec zavoda ali zasebni zdravstveni delavec ni
sposoben opravljati nalog, ki so mu zaupane, se o tem obvesti pristojno
zbornico in delodajalca.
82. člen
Strokovni nadzor se financira iz
republiškega proračuna.
Če se pri strokovnem nadzoru ugotovijo
nepravilnosti, poravna stroške nadzora zdravstveni zavod oziroma zasebni
zdravstveni delavec, pri katerem so bile nepravilnosti ugotovljene.
83. člen
Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije
nadzira izpolnjevanje pogodb, ki jih je sklenil za opravljanje zdravstvene
dejavnosti.
X. ZDRUŽENJA IN ZBORNICE
84. člen
Zdravstveni zavodi in druge pravne osebe,
ki opravljajo zdravstveno dejavnost, ter zasebni zdravstveni delavci se lahko
povezujejo v združenja zdravstvenih zavodov zaradi:
-
sodelovanja pri oblikovanju izhodišč za določanje cen zdravstvenih
storitev in sklepanju pogodb o izvajanju in financiranju zdravstvene
dejavnosti;
-
sodelovanja pri sklepanju kolektivnih pogodb;
-
uresničevanja drugih skupnih interesov.
85. člen
Zdravniki in zobozdravniki, ki opravljajo
zdravstveno dejavnost in delajo neposredno z bolniki, se obvezno združujejo v
Zdravniško zbornico Slovenije, ki ima naslednje naloge:
1.
sprejme kodeks medicinske deontologije, preverja ravnanje zdravnikov in
ukrepa v zvezi s kršenjem kodeksa;
2.
daje, podaljšuje in odvzema dovoljenja za samostojno opravljanje dela
zdravnikov oziroma zobozdravnikov;
3.
načrtuje, spremlja in nadzoruje sekundariat, specializacijo in druge
oblike podiplomskega strokovnega izpopolnjevanja svojih članov s preverjanjem
usposobljenosti;
4.
izvaja strokovni nadzor s svetovanjem;
5.
sodeluje pri pripravi zakonov, planskih dokumentov, kadrovskih načrtov
in drugih predpisov s področja zdravstva;
6.
sodeluje pri oblikovanju dodiplomskega izobraževalnega programa za
zdravnike in zobozdravnike;
7.
soodloča pri določanju izhodišč za sklepanje pogodb z Zavodom za
zdravstveno zavarovanje Slovenije;
8.
zastopa interese zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov pri sklepanju
pogodb z Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije;
9.
sodeluje pri sklepanju kolektivnih pogodb in sklepa kolektivne pogodbe v
imenu zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov kot delodajalcev;
10.
opravlja druge naloge v skladu z zakonom in statutom.
Naloge iz 2., 3. in 4. točke prejšnjega odstavka opravlja zdravniška zbornica kot javna pooblastila.
Za opravljanje nalog iz prejšnjega odstavka
zbornica vodi register zdravnikov in zobozdravnikov.
Zbornica sprejme statut, h kateremu da
soglasje Vlada Republike Slovenije v delu, ki se nanaša na javna pooblastila.
Zbornica je pravna oseba.
86. člen
Naloge, ki jih opravlja zbornica kot javna
pooblastila, se financirajo iz sredstev republiškega proračuna.
87. člen
Glede na interes zdravstvenih delavcev in
zdravstvenih zavodov se lahko ustanovijo tudi druge zbornice.
Zbornice so pravne osebe.
XI. KAZENSKE DOLOČBE
88. člen
Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek pravna oseba ali posameznik, ki opravlja zdravstveno
dejavnost brez dovoljenja (3. člen).
89. člen
Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek zdravstveni zavod če:
1.
ne zagotovi nujne medicinske pomoči (prvi odstavek 6. člena);
2.
razširi oziroma spremeni dejavnost ali preneha z delom brez soglasja
pristojnega organa (25. člen);
3.
ne izpolnjuje pogojev iz 26. člena tega zakona;
4.
ne omogoči praktičnega pouka učencev in študentov (33. člen);
5.
izvaja pripravništvo ali sekundariat ali specializacijo in ne izpolnjuje
predpisanih pogojev (prvi odstavek 34. člena);
6.
ne sprejme na usposabljanje pripravnika, sekundarija ali specializanta
(drugi odstavek 34. člena);
7.
bolniku omejuje ali krati pravice iz 47. člena tega zakona;
8.
opravi nujni medicinski poseg brez predhodnega soglasja bolnika (48.
člen);
9.
krši dolžnost varovanja poklicne skrivnosti (51. člen);
10.
dopusti, da so zdravstveni delavci zapustili delovno mesto brez
nadomestitve in je to povzročilo nevarnost za življenje in zdravje ljudi (52.
člen);
11.
zdravstvenemu delavcu naloži delo, za katero ni usposobljen oziroma nima
ustrezne opreme (55. člen);
12.
brez soglasja pristojnega upravnega organa preskuša nepreverjene metode
preprečevanja, odkrivanja, zdravljenja in rehabilitacije ter zdravila (57.
člen);
13.
ne opravi predpisane obdukcije (61. člen);
14.
zdravstvenim delavcem in zdravstvenim sodelavcem omejuje pravice do
strokovnega izpopolnjevanja (70. člen);
15.
onemogoča ali ovira nadzor (76. člen);
16.
pravočasno ne uresniči predpisanih ukrepov, ki jih zahteva nadzor (79. in 81. člen).
Z denarno kaznijo najmanj 5.000 tolarjev se
kaznuje tudi odgovorna oseba zdravstvenega zavoda, ki stori prekršek iz
prejšnjega odstavka.
Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek iz 1., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15. in 16. točke prvega odstavka tega člena tudi zasebni zdravstveni delavec.
90. člen
Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek zasebni zdravstveni delavec oziroma sodelavec, ki:
1.
opravlja zasebno zdravstveno dejavnost, pa ne izpolnjuje pogojev iz 35.
člena tega zakona;
2.
opravlja zasebno zdravstveno dejavnost na nedovoljenem področju (38.
člen);
3.
opravlja zdravstveno dejavnost v nasprotju z vpisom v register (40.
člen).
91. člen
Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek izvajalec dopolnilne tradicionalne in alternativne,
oblike diagnostike, zdravljenja in rehabilitacije, ki svojo dejavnost opravlja
brez predpisanega dovoljenja ali v nasprotju s predpisanimi pogoji (59. člen).
Zakon o zdravstveni dejavnosti (Uradni list
RS, št. 9/92)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
92. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona prevzame
Republika Slovenija pravice in obveznosti ustanovitelja javnih zavodov, ki
opravljajo zdravstveno dejavnost na sekundarni in terciarni ravni in na
primarni ravni za študente.
Premoženje v javni lastnini, s katerim
upravljajo zavodi iz prejšnjega odstavka, postane z dnem uveljavitve tega
zakona lastnina Republike Slovenije, razen objektov iz 66. člena zakona o
zavodih.
Republika Slovenija lahko pravice
ustanovitelja prenese na širšo lokalno skupnost.
93. člen
Obstoječi zdravstveni zavodi in naravna
zdravilišča morajo uskladiti svojo organiziranost in delovanje s tem zakonom v
šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
Ministrstvo, pristojno za zdravstvo, v enem
letu po uveljavitvi tega zakona opravi verifikacijo vseh obstoječih
zdravstvenih zavodov in naravnih zdravilišč ter preveri izpolnjevanje pogojev
za naziv klinika in inštitut.
94. člen
Do sprejema plana zdravstvenega varstva
deluje mreža javne zdravstvene službe največ v obstoječem obsegu.
Do sprejema meril za mrežo javne
zdravstvene službe ni dovoljeno investirati v nove prostorske zmogljivosti.
95. člen
Ustanovitelji javnih zavodov, ki opravljajo
zdravstveno dejavnost, so dolžni v šestih mesecih od
sprejema plana zdravstvenega varstva odločiti, kateri javni zavodi nadaljujejo
z delom kot javni zdravstveni zavodi.
Zdravstveni zavodi, drugi zavodi in
organizacije, ki opravljajo zdravstveno dejavnost in so pridobili pravico
javnosti po zakonu o zavodih, ter druge pravne osebe, ki opravljajo zdravstveno
dejavnost kot javno službo, si morajo v roku iz prejšnjega odstavka pridobiti
koncesijo za opravljanje javne službe, sicer jim po tem roku preneha pravica za
opravljanje javne službe.
96. člen
Delavci, ki opravljajo zdravstvene storitve
in jim je bila po prej veljavnih predpisih priznana strokovna izobrazba oziroma
so si strokovno izobrazbo pridobili v ustreznih zdravstvenih šolah in jim je
bil priznan temu ustrezni naziv oziroma imajo naziv po 145. členu zakona o
zdravstvenem varstvu (Uradni list SRS, št. 1/80, 45/82, 42/85 in Uradni list
RS, št. 8/90), obdržijo svoj naziv in lahko opravljajo zdravstvene storitve, za
katere se zahteva strokovna izobrazba, ki jo imajo po predpisih, veljavnih do
uveljavitve tega zakona.
97. člen
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci, ki so opravili pripravništvo, strokovni izpit in specializacijo do
uveljavitve tega zakona, obdržijo dosedanje strokovne nazive.
Zdravniki, ki so začeli opravljati
pripravništvo pred uveljavitvijo tega zakona, in zdravniki, ki bodo končali
študij medicine po 5-letnem programu, vendar najdlje do 31. 12. 1995,
dokončajo pripravništvo in opravijo strokovni izpit po predpisih, ki so veljali
pred uveljavitvijo tega zakona.
Zdravstveni delavci in zdravstveni
sodelavci, ki so ob uveljavitvi tega zakona na specializaciji, nadaljujejo
specializacijo po predpisih, veljavnih do uveljavitve tega zakona.
98. člen
Obveznost sekundariata nastopi za
zdravnike, ki bodo opravili pripravništvo in strokovni izpit po preteku 12
mesecev po uveljavitvi tega zakona.
Zdravniki, ki so opravili strokovni izpit
in začeli samostojno delati pred uveljavitvijo določbe iz prejšnjega odstavka,
niso dolžni opraviti sekundariata.
Obveznost iz prvega odstavka 71. člena
nastopi za vse zdravnike in zobozdravnike najkasneje 24 mesecev po uveljavitvi
tega zakona in se začne izvajati po programu, ki ga sprejme pristojna zbornica
s soglasjem ministrstva, pristojnega za zdravstvo.
99. člen
Zdravniška zbornica se ustanovi najpozneje
šest mesecev po uveljavitvi tega zakona.
Za izdelavo in vodenje registra zdravnikov
in zobozdravnikov iz 85. člena tega zakona, posreduje medicinska fakulteta na
zahtevo zdravniške zbornice podatke o strokovni izobrazbi zdravnikov in
zobozdravnikov.
Zavodi, organizacije in drugi organi
posredujejo zdravniški zbornici na njeno zahtevo podatke o zdravnikih in
zobozdravnikih ter njihovem delu, ki jih zbornica potrebuje za izvajanje svojih
nalog.
Javna pooblastila, ki jih določa ta zakon,
začne zbornica izvajati, ko da k določbam statuta soglasje Vlada Republike
Slovenije in ko ministrstvo, pristojno za zdravstvo, ugotovi, da so izpolnjeni
strokovni, kadrovski in materialni pogoji za prevzem posameznega javnega
pooblastila.
Do prevzema javnih pooblastil iz prejšnjega
odstavka opravlja te naloge ministrstvo, pristojno za zdravstvo.
100. člen
Minister, pristojen za zdravstvo, sprejme
izvršilne predpise po tem zakonu v šestih mesecih od uveljavitve tega zakona.
Ministrstvo, pristojno za zdravstvo,
postavi register iz 40. člena tega zakona najpozneje v šestih mesecih od
uveljavitve tega zakona.
101. člen
Do sprejema posebnega zakona iz prvega
odstavka 54. člena tega zakona se uporablja zakon o evidencah na področju
zdravstva (Uradni list SFRJ, št. 22/78 in 18/88) s tem, da se vodijo posebne
zbirke podatkov za bolnike s sladkorno boleznijo, tuberkulozo, rakom in duševno
boleznijo v skladu z 18. členom zakona.
102. člen
Do sprejema izvršilnih predpisov iz prvega
odstavka 100. člena tega zakona se uporabljajo izvršilni predpisi, ki so
veljali do uveljavitve tega zakona, kolikor niso v nasprotju s tem zakonom.
103. člen
Z uveljavitvijo tega zakona prenehajo
veljati:
-
zakon o zdravstvenem varstvu (Uradni list SRS, št. 1/80, 45/82, 42/85 in
Uradni list RS, št. 8/90) v delu, ki se nanaša na zdravstvene organizacije in zdravstvene
delavce,
-
zakon o Zavodu SR Slovenije za zdravstveno varstvo (Uradni list SRS, št.
8/73),
-
zakon o nagradah in priznanjih dr. Jožeta Potrča (Uradni list SRS, št.
11/84).
104. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o
zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 37/95)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»4. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.