Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa predstavlja
zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne jamči
odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o avdiovizualnih
medijskih storitvah obsega:
-
Zakon o avdiovizualnih medijskih storitvah – ZAvMS (Uradni list RS, št.
87/11 z dne 2. 11. 2011),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o avdiovizualnih medijskih
storitvah – ZAvMS-A (Uradni list RS, št. 84/15 z dne 6. 11. 2015).
ZAKON
O AVDIOVIZUALNIH MEDIJSKIH STORITVAH (ZAvMS)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
Prvo poglavje
UVODNE DOLOČBE
1. člen
(predmet zakona)
(1) Ta zakon določa pravice, obveznosti in odgovornosti
pravnih ter fizičnih oseb, ki opravljajo dejavnost ponujanja avdiovizualnih
medijskih storitev.
(2) S tem zakonom se v pravni red Republike Slovenije
prenaša Direktiva 2010/13/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne
10. marca 2010 o usklajevanju nekaterih zakonov in drugih predpisov držav
članic o opravljanju avdiovizualnih medijskih storitev (Direktiva o avdiovizualnih
medijskih storitvah) (kodificirana različica) (UL L št. 95, z dne 15. 4.
2010) (v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2010/13/EU).
2. člen
(področje uporabe)
(1) Določbe tega zakona se uporabljajo za vse
avdiovizualne medijske storitve, to je televizijske programe in druge linearne
avdiovizualne medijske storitve ter avdiovizualne medijske storitve na zahtevo
oziroma nelinearne avdiovizualne medijske storitve.
(2) V primeru, da je programska vsebina istega ponudnika
oziroma ponudnice (v nadaljnjem besedilu: ponudnik) avdiovizualne medijske
storitve ponujena tako linearno kot nelinearno, mora taka programska vsebina
izpolnjevati zahteve, predpisane za programske vsebine, ponujene na linearen
način.
(3) Če so hkrati ponujene različne vrste programov ali
storitev, to je linearne in nelinearne, ki so med seboj jasno ločene, se
uporabljajo določbe tega zakona za vsako posamezno storitev glede na njeno
naravo.
3. člen
(pomen izrazov)
Posamezni izrazi, uporabljeni v tem zakonu, imajo naslednji
pomen:
1.
Avdiovizualna medijska storitev pomeni:
-
storitev zagotavljanja avdiovizualnih programskih vsebin, ki se opravlja
kot gospodarska dejavnost, vključno z dejavnostjo podjetij za javne storitve,
in je pod uredniško odgovornostjo ponudnika avdiovizualne medijske storitve ter
se prek elektronskih komunikacijskih omrežij posreduje širši javnosti v obliki
linearne ali nelinearne avdiovizualne medijske storitve z namenom obveščanja,
zabave ali izobraževanja oziroma
-
avdiovizualno komercialno sporočanje.
V avdiovizualni medijski storitvi je lahko
zajeta tudi na besedilu osnovana vsebina, ki spremlja avdiovizualne programske
vsebine, npr. podnaslovi ali elektronski programski vodniki.
2.
Iz avdiovizualnih medijskih storitev so izvzete storitve, katerih glavni
namen ni zagotavljanje avdiovizualnih programskih vsebin, tj., kadar so v
storitvi prisotni avdiovizualni elementi le naključno povezani s samo
storitvijo, na primer:
-
spletne strani z animiranimi elementi, kratkimi oglaševalskimi vložki
ali informacijami, povezanimi z izdelkom ali storitvijo, ki ne sodi na področje
avdiovizualnih medijskih storitev;
-
samostojne, na besedilu osnovane storitve;
-
elektronske različice časopisov in revij;
-
igre na srečo z denarnim vložkom, loterije, stave in druge oblike
storitev s področja igralništva;
-
spletne igre;
-
spletni iskalniki.
3.
Avdiovizualna programska vsebina pomeni niz gibljivih slik z ali brez
zvoka, ki predstavlja posamezno zaključeno enoto znotraj sporeda televizijskega
programa oziroma kataloga nelinearne avdiovizualne medijske storitve, ki ga
oblikuje ponudnik avdiovizualne medijske storitve.
Primeri tovrstnih programskih vsebin
vključujejo dnevno informativne oddaje, celovečerne igrane filme, prenose
športnih dogodkov, nanizanke, nadaljevanke, dokumentarne filme, oddaje za
otroke in druge podobne zvrsti programskih vsebin.
4.
Uredniška odgovornost pomeni izvrševanje nadzora nad izborom,
organizacijo in časovno umestitvijo programskih vsebin v sporedu televizijskega
programa oziroma kataloga avdiovizualne medijske storitve na zahtevo, ob
upoštevanju izjem iz zakona, ki ureja elektronsko poslovanje na trgu.
5.
Ponudnik avdiovizualne medijske storitve je pravna ali fizična oseba, ki
opravlja dejavnost ponujanja avdiovizualnih medijskih storitev ter je nosilec
uredniške in pravne odgovornosti. Fizična ali pravna oseba, ki samo prenaša
vsebino, za katero nosi uredniško odgovornost tretja oseba, ni ponudnik v
smislu tega zakona.
6.
Televizijski program oziroma izvajanje televizijske dejavnosti pomeni
linearno avdiovizualno medijsko storitev, ki zagotavlja avdiovizualne
programske vsebine za sočasno spremljanje na podlagi sporeda, ki ga oblikuje
ponudnik. Za televizijski program se štejejo zlasti analogna in digitalna
televizija, neposredni prenos, spletno razširjanje televizijskih programov in
nepravi video na zahtevo.
7.
Izdajatelj oziroma izdajateljica televizijskega programa (v nadaljnjem
besedilu: izdajatelj) je fizična ali pravna oseba, ki je registrirana za
izvajanje televizijske dejavnosti, in ki izvaja televizijsko dejavnost na
podlagi in v skladu z dovoljenjem za izvajanje televizijske dejavnosti, kot ga
določa zakon, ki ureja medije. Izdajatelj pomeni ponudnika avdiovizualne
medijske storitve, ki zagotavlja avdiovizualne programske vsebine za sočasno
spremljanje na podlagi sporeda.
8.
Avdiovizualna medijska storitev na zahtevo pomeni nelinearno
avdiovizualno medijsko storitev, ki zagotavlja avdiovizualne programske vsebine
na podlagi kataloga, ki ga oblikuje ponudnik, za njihovo spremljanje na osebno
zahtevo uporabnika v trenutku, ki ga ta sam izbere.
9.
Avdiovizualno komercialno sporočanje oziroma razširjanje avdiovizualnih
komercialnih sporočil pomeni objavljanje slikovnih podob z ali brez zvoka, ki
so namenjene neposredni ali posredni promociji oziroma pospeševanju pravnega
prometa blaga, storitev, nepremičnin, pravic ali obveznosti, pridobivanja
poslovnih partnerjev ali ustvarjanja ugleda in dobrega imena pravne ali fizične
osebe. Takšne slikovne podobe spremljajo programske vsebine ali so vanje
vključene v zameno za plačilo ali drugo podobno nadomestilo ali z namenom
samooglaševanja. Oblike avdiovizualnih komercialnih sporočil med drugim
vključujejo televizijsko oglaševanje, sponzoriranje, televizijsko prodajo in
promocijsko umeščanje izdelkov.
10.
Samooglasi so oglaševalske vsebine, ki so namenjene pospeševanju prodaje,
nakupa ali najema izdelka ali storitve, ali doseganju kakega drugega
oglaševalskega učinka, ki ga želi doseči ponudnik.
11.
Televizijsko oglaševanje pomeni vsako obliko sporočila, ki ga fizična
ali pravna oseba predvaja v zameno za plačilo ali drugo podobno nadomestilo ali
z namenom samooglaševanja in ki zadeva trgovino, poslovno dejavnost, obrt ali
stroko ter želi v zameno za plačilo spodbuditi preskrbo z blagom in storitvami,
vključno z nepremičninami, pravicami in obveznostmi. Oblike televizijskega oglaševanja
so oglasi, informativno oglaševanje, samooglasi, plačana video obvestila in
druge oblike televizijskega oglaševanja, ki jih v svojem splošnem aktu opredeli
agencija.
12.
Za televizijsko oglaševanje po tem zakonu se ne štejejo neodplačne
objave v zvezi z izvajanjem javnih služb, kulturnih prireditev, promocijo
zdravja, dobrodelnih akcij in akcij, ki so splošnega pomena za varnost
prebivalcev Republike Slovenije, ter druge objave v širšem javnem interesu,
neodplačne objave v zvezi z opozarjanjem na zdravju škodljivo hrano in pijačo
ter neodplačno predstavljanje umetniških del, neodplačno navajanje producentov,
organizatorjev ali sponzorjev oziroma donatorjev umetniških del ter
kulturno-umetniških prireditev in dobrodelnih akcij, v okviru medijske predstavitve
teh del, prireditev oziroma akcij.
13.
Prikrito avdiovizualno komercialno sporočilo pomeni besedno ali slikovno
predstavljanje blaga, storitev, imena, blagovne znamke ali dejavnosti
proizvajalca blaga ali ponudnika storitev v programskih vsebinah, kadar takšno
predstavljanje služi izdajatelju za oglaševanje in bi utegnilo zavajati javnost
glede svoje narave. Da je bilo prikrito oglaševalsko sporočilo objavljeno z
namenom, se šteje zlasti takrat, kadar je bilo objavljeno za plačilo ali
podobno nadomestilo.
14.
Sponzoriranje pomeni katerokoli obliko prispevanja in vsak prispevek s
strani fizičnih ali pravnih oseb, ki ne izvajajo dejavnosti ponujanja
avdiovizualnih medijskih storitev ali produkcije avdiovizualnih del, k
financiranju avdiovizualnih medijskih storitev, z namenom promocije ali
uveljavitve svojega imena ali firme, blagovne znamke, podobe, dejavnosti ali
izdelka.
15.
Televizijska prodaja pomeni neposredne ponudbe, ki se v zameno za
plačilo predvajajo javnosti zaradi preskrbe z blagom ali storitvami, vključno z
nepremičninami, pravicami in obveznostmi.
16.
Televizijsko prodajno okno pomeni širši programski sklop televizijske
prodaje, ki brez prekinitve traja najmanj 15 minut, in ga predvaja
izdajatelj na televizijskem programu, ki ni izključno namenjen televizijski
prodaji.
17.
Promocijsko umeščanje izdelkov pomeni kakršno koli obliko
avdiovizualnega komercialnega sporočanja, ki vključuje izdelek, storitev ali
njuno blagovno znamko ali sklicevanje nanje, tako da se jih pokaže v programski
vsebini, v zameno za plačilo ali podobno nadomestilo.
18.
Oddajni čas po tem zakonu pomeni vse programske vsebine, ki jih
posamezen televizijski program razširja v določeni časovni enoti.
19.
Letni oddajni čas po tem zakonu zajema vse programske vsebine, ki jih
posamezen televizijski program razširja v obdobju od 1. januarja do
31. decembra posameznega leta, razen programskih vsebin, ki so iz letnega
oddajnega časa izvzete s tem zakonom.
20.
Evropska avdiovizualna dela po tem zakonu so:
-
dela, ki izvirajo iz držav članic Evropske unije;
-
dela, ki izvirajo iz tretjih evropskih držav, podpisnic Evropske
konvencije o čezmejni televiziji Sveta Evrope, v katerih avdiovizualna dela
držav članic Evropske unije niso predmet diskriminatornih ukrepov, in ki
izpolnjujejo določbe iz 21. točke tega odstavka;
-
dela, ki nastanejo v koprodukciji v okviru sporazumov, ki jih je
Evropska unija na avdiovizualnem področju sklenila s tretjimi državami, v
katerih avdiovizualna dela držav članic Evropske unije niso predmet
diskriminatornih ukrepov, in ki izpolnjujejo pogoje iz vsakega od teh
sporazumov.
21.
Evropska dela iz prve in druge alinee prejšnje točke so tista, ki so jih
ustvarili pretežno avtorji in delavci s prebivališčem v državah iz teh alinej,
pod enim od naslednjih pogojev:
-
če so bili producenti teh del ustanovljeni oziroma registrirani v
omenjenih državah;
-
če je posamezno delo nastalo pod vodstvom in dejanskim nadzorom enega
ali več producentov iz teh držav;
-
če je bil prispevek koproducentov iz teh držav prevladujoč in
koprodukcijskega razmerja ni obvladoval eden ali več producentov, ustanovljenih
oziroma registriranih zunaj teh držav.
22.
Neodvisni producent oziroma neodvisna producentka (v nadaljnjem
besedilu: neodvisni producent) avdiovizualnih del po tem zakonu je pravna ali
fizična oseba, ki izpolnjuje naslednje štiri pogoje:
-
je registrirana za izvajanje dejavnosti produkcije avdiovizualnih del in
ima sedež v Republiki Sloveniji ali v eni izmed držav članic Evropske unije;
-
ni vključena v organizacijsko strukturo oziroma pravno osebnost
izdajatelja televizijskega programa;
-
ima izdajatelj televizijskega programa največ 25 odstotni delež kapitala
ali upravljavskih oziroma glasovalnih pravic v njenem premoženju;
-
skupni obseg avdiovizualnih del (v minutah), ki jih je v preteklem
koledarskem letu izdelala po naročilu posameznega izdajatelja televizijskega
programa, ne presega 50 odstotkov skupnega obsega njenih avdiovizualnih
del (v minutah), izdelanih v preteklem koledarskem letu.
23.
Neodvisni producent je tudi pravna ali fizična oseba, ki je registrirana
za izvajanje dejavnosti produkcije avdiovizualnih del in ima sedež v eni izmed
tretjih držav, če evropska dela tvorijo večinski delež njegove avdiovizualne
produkcije v zadnjih treh letih in ob tem izpolnjuje pogoja iz druge in tretje
alinee prejšnje točke.
24.
Operater oziroma operaterka elektronskih komunikacij (v nadaljnjem
besedilu: operater elektronskih komunikacij) po tem zakonu je fizična ali
pravna oseba, ki prenaša, oddaja in posreduje avdiovizualne medijske storitve
po prizemeljskih omrežjih, prek satelitov, prek kabelsko distribucijskih ali
kabelsko komunikacijskih sistemov, ali na kakšen drug način, in tako tehnično
omogoča ponudnikom razširjanje programskih vsebin do zainteresirane javnosti,
pod pogoji, ki jih določa zakon.
25.
Lokalni, regionalni, študentski in nepridobitni televizijski programi
posebnega pomena imajo pomen, kot je določen v zakonu, ki ureja medije.
26.
Programske vsebine lastne produkcije in slovenska avdiovizualna dela
imajo pomen, kot je določen v zakonu, ki ureja medije.
4. člen
(pristojnost Republike Slovenije)
(1) Šteje se, da je ponudnik po tem zakonu pod pristojnostjo
Republike Slovenije, če imata v Republiki Sloveniji sedež oziroma stalno
prebivališče tako ponudnik kot tudi uredništvo.
(2) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka se šteje, da
je ponudnik pod pristojnostjo Republike Slovenije, kadar ima v Republiki
Sloveniji sedež ali samo ponudnik ali samo uredništvo, drugi od obeh pa je v
drugi državi članici Evropske unije, pod pogojem, da pretežni delež delovne
sile, vključene v opravljanje dejavnosti razširjanja programskih vsebin, dela v
Republiki Sloveniji.
(3) Če v primeru iz prejšnjega odstavka pretežni delež
delovne sile, vključene v opravljanje dejavnosti razširjanja programskih
vsebin, dela tako v Republiki Sloveniji kot v drugi državi članici Evropske
unije, se šteje, da je ponudnik pod pristojnostjo Republike Slovenije, če ima
sedež v Republiki Sloveniji.
(4) Če v primeru iz drugega odstavka tega člena pretežni
delež delovne sile, vključene v opravljanje dejavnosti razširjanja programskih
vsebin, ne dela niti v Republiki Sloveniji niti v drugi državi članici Evropske
unije, se šteje, da je ponudnik pod pristojnostjo Republike Slovenije, če je v
Republiki Sloveniji začel dejavnost razširjanja programskih vsebin po tem
zakonu in če vzdržuje stabilno in učinkovito vez z gospodarstvom Republike
Slovenije.
(5) Ne glede na določbo prvega odstavka tega člena se
šteje, da je ponudnik pod pristojnostjo Republike Slovenije, kadar ima v
Republiki Sloveniji sedež ali samo ponudnik ali samo uredništvo, drugi od obeh
pa je v tretji državi, pod pogojem, da večji delež delovne sile, vključene v
opravljanje dejavnosti razširjanja programskih vsebin, dela v Republiki
Sloveniji.
(6) Če se za ponudnika ne morejo uporabiti določbe
prejšnjih odstavkov in če ponudnik ne sodi pod pristojnost druge države članice
Evropske unije, se šteje, da je pod pristojnostjo Republike Slovenije ponudnik,
ki:
-
uporablja satelitsko zemeljsko postajo, ki je na ozemlju Republike
Slovenije;
-
ne uporablja satelitske zemeljske postaje iz prejšnje alinee, vendar
uporablja satelitske zmogljivosti, ki pripadajo Republiki Sloveniji.
(7) Če ponudnik ne spada pod pristojnost Republike
Slovenije po prejšnjih odstavkih tega člena, se šteje, da spada pod pristojnost
tiste države članice Evropske unije, v kateri ima sedež v smislu členov 49 do
55 Pogodbe o delovanju Evropske unije (UL EU št. 2010/C 83/01 z dne 30. 3.
2010).
(8) Pod pristojnost Republike Slovenije ne spada
ponudnik, če je avdiovizualna medijska storitev namenjena izključno sprejemu v
tretjih državah, in ki jih javnost v eni ali več državah članicah Evropske
unije neposredno ali posredno ne sprejema s standardno uporabniško opremo.
5. člen
(uporaba strožjih pravil)
(1) Agencija za komunikacijska omrežja in storitve
Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: agencija) lahko naloži izdajatelju
televizijskega programa, ki sodi pod pristojnost Republike Slovenije, vendar je
njegov program v celoti ali večinoma usmerjen proti ozemlju druge države
članice Evropske unije, naj spoštuje v tej državi veljavna natančnejša ali
strožja pravila splošnega javnega interesa in to na področjih, ki jih zajema
Direktiva 2010/13/EU, če je tako utemeljeno zahtevala ta druga država članica
Evropske unije.
(2) Agencija v dveh mesecih od prejema utemeljene
zahteve druge države članice Evropske unije iz prejšnjega odstavka obvesti to
državo o rezultatih, ki jih je dosegla v zvezi z njeno zahtevo.
(3) Agencija lahko zaprosi odbor za stike, ustanovljen v
skladu z 29. členom Direktive 2010/13/EU, naj preuči primer.
6. člen
(sodelovanje med regulatornimi organi držav članic Evropske
unije)
Agencija drugi državi članici Evropske unije ali Evropski
komisiji na njuno zahtevo predloži informacije oziroma podatke, potrebne za
izvedbo postopkov po 4., 5. ali 12. členu tega zakona.
7. člen
(objava obveznih podatkov)
(1) Z namenom natančne seznanitve gledalcev oziroma
uporabnikov avdiovizualnih medijskih storitev, kdo je odgovoren za vsebino
avdiovizualnih medijskih storitev, mora ponudnik omogočiti enostaven,
neposreden in stalen dostop do naslednjih podatkov (v nadaljnjem besedilu:
impresum):
-
firma in sedež ponudnika,
-
elektronski naslov ali naslov spletne strani ponudnika, ki uporabniku
omogoča hitro navezovanje stika s ponudnikom,
-
osebno ime odgovornega urednika oziroma odgovornih urednikov in osebna
imena urednikov posameznih programskih sklopov, kadar je to v skladu z notranjo
organizacijo uredništva,
-
naziv, sedež, elektronski naslov in naslov spletne strani organa,
pristojnega za nadzor nad določbami tega zakona.
(2) V primerih, ko vsebuje avdiovizualna medijska
storitev kazalo ali razvid po katalogu programske vsebine, morata ta vsebovati
tudi navedbo, kje se nahaja impresum.
(3) Identifikacija avdiovizualne medijske storitve,
kakor je določena v dovoljenju za izvajanje televizijske dejavnosti oziroma v
evidenci ponudnikov avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo, mora izhajati
iz imena avdiovizualne medijske storitve in omogočati prepoznavanje in
nedvoumno razlikovanje med posameznimi avdiovizualnimi storitvami.
(4) Izdajatelj televizijskega programa mora zagotoviti
stalno objavo identifikacije na vidnem mestu v svojem programu. Določba tega
odstavka smiselno velja za avdiovizualno medijsko storitev na zahtevo.
(5) Izdajatelj televizijskega programa mora na ustreznih
mestih vsake posamezne programske vsebine zagotoviti objavo naslednjih
podatkov:
-
osebno ime avtorja objavljenega prispevka, razen če posamezen avtor
določi drugače;
-
osebno ime producenta programske vsebine in njegovo razmerje do
naročnika;
-
država izvora avdiovizualnega dela oziroma podatek o tem, da je delo
nastalo v neodvisni produkciji;
-
datum produkcije (mesec in leto);
-
osebno ime oziroma firma imetnika materialne avtorske pravice glede
objavljene programske vsebine v primeru avdiovizualne medijske storitve;
-
osebno ime oziroma firma fizične ali pravne osebe, ki hrani uporabljeni
predmet kulturne dediščine ali arhivalijo oziroma ustrezno reprodukcijo;
-
ime medija ali avdiovizualne medijske storitve, po katerem je prevzeta
programska vsebina ali njen izsek, razen če je z medsebojno pogodbo določeno
drugače.
(6) V primerih, ko izdajatelj televizijskega programa na
svoji spletni strani ali na teletekstu oziroma na drugih mestih v svojem
programu objavi spored programa, mora ta vsebovati tudi podatek o izvoru
avdiovizualnega dela, oziroma navedbo, da gre za slovensko avdiovizualno delo,
evropsko avdiovizualno delo oziroma evropsko avdiovizualno delo, nastalo v
neodvisni produkciji.
8. člen
(varstvo avtorske in sorodnih pravic)
(1) Varstvo avtorske in sorodnih pravic na delih, ki se
razširjajo prek avdiovizualnih medijskih storitev, ureja zakon, ki ureja
varstvo avtorske in sorodnih pravic, če ni v tem zakonu določeno drugače.
(2) Ponudniki ne smejo predvajati kinematografskih del
zunaj terminov, dogovorjenih z imetniki avtorskih pravic.
Drugo poglavje
SPLOŠNA NAČELA
9. člen
(prepoved spodbujanja k neenakopravnosti in nestrpnosti)
(1) Prepovedano je prek avdiovizualnih medijskih
storitev spodbujati k narodni, rasni, verski, spolni ali drugi neenakopravnosti,
k nasilju in vojni, ter izzivati narodno, rasno, versko, spolno ali drugo
sovraštvo in nestrpnost.
(2) Prepovedano je prek avdiovizualnih medijskih
storitev prizadeti spoštovanje človekovega dostojanstva.
10. člen
(varstvo otrok in mladoletnikov)
(1) Otrokom in mladoletnikom je po tem zakonu
zagotovljeno posebno varstvo. Koristi otrok in mladoletnikov imajo prednost
pred vsemi drugimi pravicami ter presojami.
(2) Prepovedano je prek avdiovizualnih medijskih
storitev prizadeti telesni, duševni ali moralni razvoj otrok in mladoletnikov.
(3) Noben otrok ali mladoletnik ne sme biti prek
avdiovizualnih medijskih storitev izpostavljen samovoljnemu ali nezakonitemu
vmešavanju v njegovo zasebno življenje, družino ali dom, niti nezakonitim
napadom zoper njegovo čast in ugled.
11. člen
(varstvo ranljivih družbenih skupin)
(1) Republika Slovenija v skladu z zakonom, ki ureja
medije, spodbuja ponudnike, da osebam z okvaro vida ali sluha postopoma zagotovijo
dostop do njihovih storitev.
(2) Republika Slovenija v skladu z zakonom, ki ureja
medije, spodbuja medijsko pismenost, ki se nanaša na spretnosti, znanje in
razumevanje, ki uporabnikom omogočajo učinkovito in varno rabo medijev ter
avdiovizualnih medijskih storitev.
12. člen
(svoboda sprejemanja avdiovizualnih medijskih storitev
iz drugih držav članic Evropske unije)
Republika Slovenija zagotavlja svobodo sprejemanja
avdiovizualnih medijskih storitev iz drugih držav članic Evropske unije in ne
omejuje njihovega prenašanja na svojem ozemlju, razen v primerih, določenih v
3. in 4. členu Direktive 2010/13/EU.
13. člen
(pravica do popravka in odgovora)
V avdiovizualnih medijskih storitvah je zagotovljena pravica
do popravka in odgovora v skladu z zakonom, ki ureja medije.
Tretje poglavje
ZAŠČITA OTROK IN MLADOLETNIKOV
14. člen
(zaščita otrok in mladoletnikov v televizijskih programih)
(1) V televizijskih programih se ne sme predvajati
programskih vsebin, ki bi lahko resno škodovale telesnemu, duševnemu ali
moralnemu razvoju otrok in mladoletnikov, zlasti takšnih vsebin, ki vsebujejo
pornografijo ali neupravičeno prikazujejo nasilje.
(2) Programske vsebine, ki utegnejo škodovati telesnemu,
duševnemu ali moralnemu razvoju otrok in mladoletnikov je televizijskih
programih dopustno predvajati le pod pogojem, da so omejene s primerno izbranim
časom predvajanja oziroma s tehnično zaščito, tako da otroci in mladoletniki v
normalnih razmerah do takšnih vsebin nimajo dostopa.
(3) Primernost izbranega časa iz prejšnjega odstavka se
presoja glede na:
-
naravo programske vsebine in njen možen vpliv na telesni, duševni in
moralni razvoj otrok in mladoletnikov;
-
vrsto televizijskega programa, v katerem je programska vsebina
predvajana, ter pričakovanja gledalcev glede na njegov običajni spored;
-
začetni in končni čas predvajanja programske vsebine.
(4) Programske vsebine iz drugega odstavka tega člena,
ki niso primerne za otroke in mladoletnike do 12. leta, se smejo začeti
predvajati po 20. uri, vsebine, ki niso primerne za otroke in mladoletnike do
15. leta, pa po 22. uri. Programske vsebine, ki niso primerne za otroke in
mladoletnike do 18. leta, se lahko predvajajo po 24. uri. Programske vsebine iz
tega odstavka se lahko predvajajo najkasneje do 5. ure.
(5) Tehnična zaščita iz drugega odstavka tega člena
pomeni omejitev dostopa do programske vsebine s PIN kodnim sistemom ali drugo
enakovredno zaščito, ki je ni mogoče odstraniti s strani uporabnika in omogoča
dostop le tistim, ki imajo dovoljenje za ogled (kodo).
(6) Operater elektronskih komunikacij, ki zagotavlja
tehnično zaščito iz prejšnjega odstavka, mora uporabnike seznaniti z namenom
tehnične zaščite in zagotoviti natančna navodila za njeno uporabo.
(7) Pred začetkom predvajanja programskih vsebin iz
drugega odstavka tega člena mora biti objavljeno ustrezno akustično in vizualno
opozorilo, med njihovim predvajanjem pa morajo biti ves čas označene z
ustreznim vizualnim simbolom.
(8) Akustično in vizualno opozorilo ter vizualni simbol
iz prejšnjega odstavka označujejo neprimernost programskih vsebin za določene
starostne skupine otrok in mladoletnikov, in sicer do 12 let, do 15 let in do
18 let, ter priporočilo ogleda z vodstvom staršev.
(9) Agencija s splošnim aktom opredeli programske
vsebine iz tega in 15. člena tega zakona, stopnjo njihove zaščite, načine
njihovega razvrščanja in označevanja ter smernice za njihovo predvajanje.
(10) Minister oziroma ministrica, pristojen oziroma
pristojna za medije (v nadaljnjem besedilu: minister, pristojen za medije), s
podzakonskim predpisom določi akustično in vizualno opozorilo ter vizualni
simbol iz sedmega odstavka tega člena in način njihovega objavljanja.
15. člen
(zaščita otrok in mladoletnikov v avdiovizualnih medijskih
storitvah na zahtevo)
(1) Programske vsebine, ki bi lahko resno škodovale
telesnemu, duševnemu ali moralnemu razvoju otrok in mladoletnikov, so lahko
prek avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo dostopne le tako, da so
omejene s tehnično zaščito, ki zagotavlja, da jih otroci in mladoletniki
praviloma ne bodo mogli slišati ali videti.
(2) Tehnična zaščita iz prejšnjega odstavka pomeni omejitev
dostopa do programske vsebine za izključno polnoletne osebe prek dodeljenega
PIN kodnega sistema ali druge enakovredne zaščite. Dostop mora biti privzeto
zaklenjen, uporabnik pa mora biti seznanjen z namenom tehnične zaščite in z
natančnimi navodili za njeno uporabo ter imeti možnost nastavitve dostopa do
programske vsebine.
(3) Programske vsebine v avdiovizualnih medijskih storitvah
na zahtevo, ki utegnejo škodovati telesnemu, duševnemu ali moralnemu razvoju
otrok in mladoletnikov, morajo biti opremljene z ustreznim akustičnim in
vizualnim opozorilom ter ustreznim vizualnim simbolom iz sedmega odstavka
prejšnjega člena, da niso primerne za otroke in mladoletnike različnih
starostnih skupin, kot določa osmi odstavek prejšnjega člena.
(4) Za zagotovitev tehnične zaščite iz prvega in drugega
odstavka tega člena ter objavo ustreznih vizualnih simbolov iz prejšnjega
odstavka je odgovoren ponudnik avdiovizualne medijske storitve na zahtevo.
(5) Operater elektronskih komunikacij ali ponudnik
avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo morata pri ponujanju
avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo, ki so plačljive, zagotoviti
takšno razčlenitev računa, da so za posamezno obračunsko obdobje razvidna
naročila in plačila posamezne storitve, vključno z zneskom, datumom in časom
nakupa, ogleda ali poslušanja.
(6) Razčlenitev računa v skladu s prejšnjim odstavkom se
naročnikom pošlje brezplačno in ob izstavitvi vsakega računa, razen če naročnik
obvesti operaterja elektronskih komunikacij oziroma ponudnika avdiovizualnih
medijskih storitev na zahtevo, da razčlenitve računa ne želi prejemati.
Četrto poglavje
SPODBUJANJE DISTRIBUCIJE IN PRODUKCIJE EVROPSKIH
AVDIOVIZUALNIH DEL
16. člen
(delež evropskih avdiovizualnih del)
(1) Delež evropskih avdiovizualnih del mora v vsakem
televizijskem programu obsegati najmanj 50 odstotkov letnega oddajnega časa.
(2) Delež evropskih avdiovizualnih del mora v vsaki
avdiovizualni medijski storitvi na zahtevo obsegati najmanj deset odstotkov
evropskih avdiovizualnih del v katalogu programskih vsebin v posameznem
koledarskem letu, če ni v tem zakonu določeno drugače.
(3) Ponudnik avdiovizualne medijske storitve na zahtevo,
ki ne izpolnjuje deleža iz prejšnjega odstavka, mora za produkcijo ali za
pridobitev pravic do evropskih avdiovizualnih del, ki jih ponuja prek svoje
avdiovizualne medijske storitve na zahtevo, vsako koledarsko leto nameniti
finančni prispevek v višini najmanj enega odstotka vseh prihodkov iz naslova
svoje avdiovizualne medijske storitve v tem koledarskem letu.
(4) V letni oddajni čas iz prvega odstavka tega člena se
ne všteva čas, namenjen poročilom, športnim dogodkom, igram, oglaševanju,
televizijski prodaji in video stranem.
(5) V katalog programskih vsebin v posameznem
koledarskem letu iz drugega odstavka tega člena se ne vštevajo poročila,
prenosi in posnetki športnih dogodkov, igre, oglaševanje, televizijska prodaja
in video strani.
(6) Glede del, ki niso evropska dela iz 20. in 21. točke
3. člena tega zakona, temveč so nastala v okviru bilateralnih koprodukcijskih
pogodb, sklenjenih med državami članicami Evropske unije, in tretjimi državami,
velja domneva, da so to evropska dela, kadar večinski delež vseh produkcijskih
stroškov krijejo koproducenti iz Evropske unije, in kadar produkcija ni
nadzorovana s strani enega ali več producentov, ustanovljenih oziroma
registriranih zunaj območja držav članic Evropske unije. Takšna dela se
vštevajo v delež evropskih avdiovizualnih del.
(7) Določba prvega odstavka tega člena se ne uporablja
za izdajatelje lokalnih televizijskih programov s statusom posebnega pomena in
za izdajatelje televizijskih programov, katerih programi so namenjeni lokalnemu
občinstvu in niso vključeni v programsko mrežo, ki dosega več kot 50 odstotkov
prebivalstva Republike Slovenije.
(8) Določbe tega člena se ne uporabljajo za televizijske
programe, namenjene izključno oglaševanju in televizijski prodaji, ter za
televizijske programe, namenjene izključno samooglaševanju.
17. člen
(delež evropskih avdiovizualnih del neodvisnih producentov)
(1) Delež evropskih avdiovizualnih del neodvisnih
producentov mora v vsakem televizijskem programu obsegati najmanj deset
odstotkov letnega oddajnega časa.
(2) Vsaj polovica del iz prejšnjega odstavka mora biti
izdelana v zadnjih petih letih.
(3) V letni oddajni čas iz tega člena se ne všteva čas,
namenjen poročilom, športnim dogodkom, igram, oglaševanju, televizijski prodaji
in video stranem.
(4) Omejitve iz tega člena ne veljajo za izdajatelje lokalnih
televizijskih programov s statusom posebnega pomena in za izdajatelje
televizijskih programov, katerih programi so namenjeni lokalnemu občinstvu in
niso vključeni v programsko mrežo, ki dosega več kot 50 odstotkov prebivalstva
Republike Slovenije.
(5) Omejitve iz tega člena se ne uporabljajo za posebni
televizijski program, namenjen neposrednim prenosom sej Državnega zbora, in za televizijska
programa Radiotelevizije Slovenija, ki sta namenjena avtohtoni italijanski in
madžarski narodni skupnosti.
(6) Določbe tega člena se ne
uporabljajo za televizijske programe, namenjene izključno oglaševanju in
televizijski prodaji, ter za televizijske programe, namenjene izključno
samooglaševanju.
18. člen
(letna poročila o doseženih deležih)
(1) Izdajatelj televizijskega programa mora vsako leto
do konca meseca februarja ministrstvu, pristojnemu za medije, in agenciji
poslati razčlenjene podatke o doseženem deležu evropskih avdiovizualnih del v
letnem oddajnem času za preteklo leto. Znotraj tega deleža morajo biti posebej
prikazani podatki o obsegu letnega oddajnega časa, na podlagi katerega se
izračuna delež slovenskih avdiovizualnih del, in podatki o obsegu letnega
oddajnega časa, na podlagi katerega se izračuna delež evropskih avdiovizualnih
del, podatki o deležu slovenskih avdiovizualnih del in avdiovizualnih del
neodvisnih producentov ter podatki o deležu novih avdiovizualnih del iz drugega
odstavka 17. člena tega zakona.
(2) Ponudnik avdiovizualne medijske storitve na zahtevo
mora vsako leto do konca meseca februarja posredovati ministrstvu, pristojnemu
za medije, in agenciji poročilo o izvajanju zahtev iz drugega oziroma tretjega
odstavka 16. člena tega zakona, ki mora vsebovati razčlenjene podatke o
doseženem deležu evropskih avdiovizualnih del v katalogu programskih vsebin v
preteklem koledarskem letu, oziroma podatke o deležu finančnega prispevka, ki
ga je ponudnik v preteklem koledarskem letu namenil za produkcijo ali za
pridobitev pravic do evropskih avdiovizualnih del, ki jih ponuja prek svoje
avdiovizualne medijske storitve na zahtevo.
(3) Izdajatelj televizijskega programa, ki ne doseže
deleža evropskih avdiovizualnih del iz 16. člena tega zakona in deleža
evropskih avdiovizualnih del neodvisnih producentov iz 17. člena tega zakona,
oziroma ponudnik avdiovizualne medijske storitve na zahtevo, ki ne izpolni
zahtev iz drugega oziroma tretjega odstavka 16. člena tega zakona, mora v roku
iz prejšnjih odstavkov ministrstvu, pristojnemu za medije, in agenciji poročati
o objektivnih razlogih, zaradi katerih ni mogel izpolniti svojih zakonskih
obveznosti. Agencija v tem primeru zaprosi ministrstvo, pristojno za medije, za
mnenje o utemeljenosti razlogov za neizpolnjevanje deležev oziroma zahtev.
(4) Določbe tega člena se ne uporabljajo za izdajatelje
lokalnih televizijskih programov s statusom posebnega pomena in za izdajatelje
televizijskih programov, katerih programi so namenjeni lokalnemu občinstvu in
niso vključeni v programsko mrežo, ki dosega več kot 50 odstotkov prebivalstva
Republike Slovenije.
(5) Določbe tega člena se ne uporabljajo za televizijske
programe, namenjene izključno oglaševanju in televizijski prodaji, ter za
televizijske programe, namenjene izključno samooglaševanju.
Peto poglavje
AVDIOVIZUALNA KOMERCIALNA SPOROČILA
19. člen
(prepoznavnost avdiovizualnih komercialnih sporočil)
(1) Avdiovizualna komercialna sporočila se morajo povsem
jasno prepoznati kot taka.
(2) Prikrito avdiovizualno komercialno sporočilo je
prepovedano.
(3) Avdiovizualna komercialna sporočila ne smejo
uporabljati tehničnih postopkov, ki uporabnikom ne omogočajo zavestnega
zaznavanja takšnih sporočil.
20. člen
(nedopustna avdiovizualna komercialna sporočila)
Avdiovizualna komercialna sporočila ne smejo:
-
škodljivo vplivati na spoštovanje človekovega dostojanstva;
-
vsebovati ali spodbujati kakršnekoli diskriminacije na podlagi spola,
rase ali etnične pripadnosti, državljanstva, vere ali prepričanja,
invalidnosti, starosti ali spolne usmerjenosti;
-
spodbujati vedenja ali dejanj, ki škodujejo zdravju ali varnosti ljudi,
zaščiti okolja ali kulturne dediščine.
21. člen
(zaščita mladoletnikov v zvezi z avdiovizualnimi
komercialnimi sporočili)
Avdiovizualna komercialna sporočila ne smejo povzročati
telesne, duševne ali moralne škode mladoletnikom, zato avdiovizualna
komercialna sporočila zlasti ne smejo:
-
spodbujati mladoletnikov, da zaradi svoje neizkušenosti ali
lahkovernosti kupujejo ali najemajo proizvode ali storitve;
-
spodbujati mladoletnikov, da prepričujejo svoje starše ali druge, naj
kupujejo oglaševano blago ali storitve;
-
izkoriščati zaupanja mladoletnikov v starše, učitelje ali druge osebe;
-
nepremišljeno prikazovati mladoletnikov v nevarnih situacijah.
22. člen
(prepoved avdiovizualnih komercialnih sporočil)
(1) Avdiovizualna komercialna sporočila za tobak in
tobačne izdelke, zdravila ter alkoholne pijače urejajo posebni predpisi, če ni
s tem zakonom določeno drugače.
(2) Avdiovizualna komercialna sporočila za zdravstveno
dejavnost, zdravstvene storitve ali za izvajalce zdravstvene dejavnosti so
prepovedana.
23. člen
(avdiovizualna komercialna sporočila za živila v programskih
vsebinah, namenjena otrokom)
(1) Ponudniki morajo oblikovati pravila ravnanja v zvezi
z neprimernimi avdiovizualnimi komercialnimi sporočili, ki spremljajo
programske vsebine, namenjene otrokom ali so njihov del, o živilih, ki
vsebujejo hranila in snovi s hranilnim ali fiziološkim učinkom, kot so zlasti
maščobe, transmaščobne kisline, sol ali natrij in sladkorji, katerih prekomerno
uživanje v celotni prehrani ni priporočljivo (v nadaljnjem besedilu: pravila ravnanja),
in jih javno objaviti.
(2) Pravila ravnanja morajo biti oblikovana na način, da
je otrokom omogočen razvoj zdravih prehranskih navad v skladu s prehranskimi
smernicami, ki jih objavi minister, pristojen za zdravje.
(3) Ponudniki morajo kopijo pravil ravnanja poslati
ministrstvu, pristojnemu za medije, in agenciji v 15 dneh od njihovega
sprejetja in jih v enakem roku obvestiti o vsaki njihovi spremembi.
24. člen
(zahteve in omejitve pri sponzoriranju)
(1) V primeru sponzoriranja avdiovizualnih medijskih
storitev ali programskih vsebin se na njihovo vsebino in v primeru
televizijskih programov na njihov spored ne sme vplivati tako, da bi to
posegalo v odgovornost in uredniško neodvisnost ponudnika.
(2) Avdiovizualne medijske storitve ali programske vsebine,
ki so sponzorirane, ne smejo neposredno spodbujati nakupa ali najema blaga ali
storitev, zlasti ne s posebnim navajanjem tega blaga ali storitev z namenom
promocije.
(3) V sponzoriranih programskih vsebinah ni dovoljeno
promocijsko umeščanje izdelkov, storitev ali blagovne znamke sponzorja
programske vsebine, razen če gre za primere iz četrtega odstavka 26. člena tega
zakona, ki ne štejejo za promocijsko umeščanje izdelkov.
(4) Gledalci morajo biti jasno seznanjeni o obstoju
sponzorstva (napoved sponzorstva). Sponzorirana programska vsebina mora biti
jasno označena kot takšna, z navedbo sponzorjevega imena, logotipa oziroma
katerega koli drugega njegovega simbola ali razpoznavnega znaka.
(5) Sponzorjevo ime, logotip oziroma katerikoli drugi
njegov simbol ali njegov razpoznavni znak mora biti naveden na začetku, po
morebitnih prekinitvah in na koncu sponzorirane programske vsebine.
25. člen
(prepoved sponzoriranja)
(1) Sponzoriranje poročil in informativnih programskih
vsebin je prepovedano.
(2) Kadar avdiovizualne medijske storitve ali programske
vsebine sponzorirajo fizične ali pravne osebe, katerih dejavnost je proizvodnja
ali promet z zdravili ali izvajanje zdravstvenih storitev, se lahko promovira
ime ali podoba teh oseb, prepovedano pa je promoviranje zdravil, ki se
predpisujejo in izdajajo samo na recept, oziroma promoviranje zdravstvenih
storitev.
(3) Sponzoriranje s strani fizičnih ali pravnih oseb,
katerih dejavnost je proizvodnja ali prodaja tobaka in tobačnih izdelkov,
urejajo posebni predpisi.
26. člen
(promocijsko umeščanje izdelkov)
(1) Promocijsko umeščanje izdelkov, razen v primerih, ki
jih določa ta zakon, je prepovedano.
(2) Promocijsko umeščanje izdelkov, ki je v skladu s tem
zakonom, se ne šteje za prikrito komercialno sporočilo.
(3) Promocijsko umeščanje izdelkov je dovoljeno:
-
v kinematografskih delih, filmih, igrano-dokumentarnih filmih, v
nanizankah in nadaljevankah, narejenih za avdiovizualne medijske storitve, ter
v športnih in zabavnih programskih vsebinah ali
-
v primerih, ko ni plačila, temveč se določeno blago ali storitve, kot so
produkcijski rekviziti in nagrade, brezplačno priskrbijo zato, da bodo
vključene v programsko vsebino.
(4) Če je vrednost blaga ali storitev iz druge alinee
prejšnjega odstavka v razmerju do produkcijskih stroškov programske vsebine
zanemarljiva, ne gre za promocijsko umeščanje izdelkov po tem zakonu.
(5) Programske vsebine, ki vsebujejo promocijsko
umeščanje izdelkov, morajo izpolnjevati naslednje zahteve:
-
s promocijskim umeščanjem izdelkov se na njihovo vsebino in v primeru
televizijskih programov na njihov spored nikakor ne sme vplivati tako, da bi to
posegalo v odgovornost in uredniško neodvisnost ponudnika;
-
s promocijskim umeščanjem izdelkov se ne sme neposredno spodbujati
nakupa ali najema izdelkov ali storitev, zlasti ne s posebnim navajanjem teh
izdelkov ali storitev z namenom promocije;
-
s promocijskim umeščanjem izdelkov se ne sme izdelkom ali storitvam
pripisovati neutemeljenega pomena;
-
programska vsebina, ki vsebuje promocijsko umeščanje izdelkov, mora biti
ustrezno označena na začetku, po morebitnih prekinitvah in na koncu, tako da je
gledalec nedvoumno seznanjen z dejstvom, da programska vsebina vsebuje
promocijsko umeščanje. Obveznost označevanja ne velja za programsko vsebino, ki
je ni niti ustvaril niti naročil izdajatelj sam ali z njim povezana oseba.
(6) Ne glede na določbo prve alinee tretjega odstavka
tega člena promocijsko umeščanje izdelkov ni dovoljeno v programskih vsebinah,
namenjenih otrokom.
(7) Ne glede na določbo tretjega odstavka tega člena je
prepovedano promocijsko umeščanje izdelkov, za katere velja prepoved
oglaševanja oziroma avdiovizualnih komercialnih sporočil po tem ali drugih
zakonih.
(8) Določbe tega člena ne veljajo za programske vsebine,
nastale pred 19. decembrom 2009.
(9) Agencija s splošnim aktom podrobneje določi pojme iz
tega člena, način ugotavljanja vrednosti blaga ali storitev iz četrtega
odstavka tega člena ter način označevanja programskih vsebin iz tretjega
odstavka tega člena.
Šesto poglavje
TELEVIZIJSKO OGLAŠEVANJE IN TELEVIZIJSKA PRODAJA
27. člen
(razpoznavnost in razločevanje televizijskega oglaševanja in
televizijske prodaje)
(1) Televizijsko oglaševanje in televizijska prodaja
morata biti jasno razpoznavna, tako da ju je mogoče razločiti od uredniško
oblikovanih vsebin.
(2) Televizijsko oglaševanje in televizijska prodaja
morata biti objavljena v posebnih blokih, tako da sta optično in zvočno jasno
ločena od drugih programskih vsebin.
(3) Neodplačno objavljene oglaševalske vsebine morajo
biti posebej označene kot takšne.
28. člen
(omejitve televizijskega oglaševanja in televizijske
prodaje)
(1) Televizijsko oglaševanje in televizijska prodaja se
prek televizijskega programa ne smeta predvajati:
-
med trajanjem posameznih programskih enot oziroma oddaj, razen če so
predvajani na takšen način, da ne trpi vsebinska celovitost oddaje, pri čemer
se upoštevajo njena narava in dolžina ter v ta namen predvideni premori v
njenem poteku;
-
na način, s katerim bi bile kršene pravice imetnikov avtorske in
sorodnih pravic.
(2) Pri oddajanju programske enote oziroma oddaje, ki je
sestavljena iz medsebojno ločenih samostojnih delov (npr. športni dogodki),
lahko televizijski program predvaja televizijsko oglaševanje in televizijsko
prodajo le med koncem prejšnjega samostojnega dela in začetkom naslednjega
oziroma med prekinitvami in odmori.
(3) Televizijsko oglaševanje in televizijska prodaja
nista dovoljena med predvajanjem državne proslave in verskega obreda.
(4) Oddajanje avdiovizualnih del, kot so celovečerni
filmi ter televizijski filmi in kulturno-umetniška avdiovizualna dela (razen
serijskih filmov, nadaljevank, nanizank in razvedrilnih oddaj), se lahko
prekine s televizijskim oglaševanjem in televizijsko prodajo enkrat v rednem
časovnem intervalu, ki traja najmanj 30 minut.
(5) Televizijske informativne in dokumentarne oddaje,
oddaje z versko vsebino in otroške oddaje, ki so krajše od 30 minut, se ne
smejo prekinjati s televizijskim oglaševanjem ali televizijsko prodajo. Če so
daljše od 30 minut, veljajo za te oddaje določbe o časovnih intervalih
prekinitev iz prejšnjega odstavka.
(6) Določbe četrtega odstavka tega člena se ne
uporabljajo za televizijske programe Radiotelevizije Slovenija ter za lokalne,
regionalne, študentske in nepridobitne televizijske programe.
(7) Določbe tega člena se ne uporabljajo za televizijske
programe, namenjene izključno oglaševanju in televizijski prodaji, ter za televizijske
programe, namenjene izključno samooglaševanju.
29. člen
(omejitve oglaševanja za posebne televizijske programe)
(1) Radiotelevizija Slovenija ne sme prekinjati
televizijskih programskih enot, kot so na primer celovečerni ali televizijski
filmi (razen serijskih filmov, nanizank in razvedrilnih oddaj), dnevno
informativnih oddaj in oddaj, ki imajo kulturni, umetniški, znanstveni ali
izobraževalni značaj, s televizijskim oglaševanjem in televizijsko prodajo, in
sicer ne glede na dolžino trajanja posamezne programske enote iz tega člena.
(2) Določbe prejšnjega odstavka se uporabljajo tudi za
lokalne, regionalne, študentske in nepridobitne televizijske programe s
statusom posebnega pomena.
30. člen
(prepoved televizijske prodaje)
(1) Televizijska prodaja zdravil, ki imajo dovoljenje za
promet v skladu s predpisi, ki urejajo zdravila, in televizijska prodaja
zdravstvenih storitev sta prepovedani.
(2) Televizijska prodaja tobaka in tobačnih izdelkov ter
alkoholnih pijač je prepovedana.
31. člen
(posebne določbe)
(1) Televizijska prodaja mora spoštovati merila iz 21.
člena tega zakona in ob tem ne sme ponujati mladoletnikom možnosti sklepanja
pogodb za nakup ali najem blaga ali storitev.
(2) Izdajatelji televizijskih programov ne smejo kot
pogodbeni partnerji naročnika oglaševalskih vsebin delovati tudi kot njegovi
zastopniki pri naročanju blaga in storitev.
(3) Določbe tega zakona, ki urejajo televizijsko
oglaševanje, se smiselno uporabljajo za televizijsko prodajo, razen če je z
zakonom določeno drugače.
(4) Določbe tega zakona, ki urejajo televizijsko
prodajo, se smiselno uporabljajo za televizijska prodajna okna, razen če je z
zakonom določeno drugače.
(5) Televizijski programi, namenjeni izključno
oglaševanju in televizijski prodaji, ter televizijski programi, namenjeni
izključno samooglaševanju, ne smejo razširjati običajnih programskih vsebin,
kot so poročila in druge informativne vsebine, športni dogodki, filmi,
nadaljevanke in nanizanke, dokumentarni filmi ali drugih podobnih programskih
vsebin.
(6) Določbe tega zakona se smiselno uporabljajo za
televizijske programe, namenjene izključno oglaševanju in televizijski prodaji,
ter za televizijske programe, namenjene izključno samooglaševanju, če ni v
zakonu določeno drugače.
32. člen
(omejitve obsega televizijskega oglaševanja in televizijske
prodaje)
(1) Skupni obseg televizijskega oglaševanja in
televizijske prodaje v televizijskem programu ne sme preseči 12 minut v okviru
vsake posamezne ure, če ta zakon ne določa drugače.
(2) Skupni obseg televizijskega oglaševanja in
televizijske prodaje v posameznem televizijskem programu Radiotelevizije
Slovenija ne sme preseči desetih minut v okviru vsake posamezne ure, v času med
18. in 23. uro pa ne sme preseči sedmih minut v okviru vsake posamezne ure.
(3) V času med 18. in 23. uro v posameznem televizijskem
programu Radiotelevizije Slovenija ni dovoljeno predvajanje TV prodajnih oken.
(4) Prvi in drugi odstavek tega člena se ne uporabljata
za napovedi, ki jih izdajatelj televizijskega programa predvaja v svojih
programih v zvezi s svojimi programskimi vsebinami in pomožnimi proizvodi, ki
izhajajo neposredno iz njih (tj. proizvodi, ki so posebej namenjeni temu,
da poslušalcem oziroma gledalcem omogočijo vse koristi od takšnih programskih
vsebin ali interakcijo z njimi), z napovedmi sponzorstva in s promocijskim
umeščanjem izdelkov.
(5) Omejitev iz prvega in drugega odstavka tega člena se
ne nanaša na televizijska prodajna okna.
(6) Omejitve iz tega člena se ne nanašajo na vsebine, ki
se skladno s tem zakonom ne štejejo za televizijsko oglaševanje.
(7) Določbe tega člena se ne uporabljajo za televizijske
programe, namenjene izključno oglaševanju in televizijski prodaji, ter za
televizijske programe, namenjene izključno samooglaševanju.
Sedmo poglavje
IZKLJUČNE PRAVICE IN PRAVICA DO KRATKEGA POROČANJA V
TELEVIZIJSKIH PROGRAMIH
33. člen
(pravica do kratkega poročanja v televizijskih programih)
(1) Vsak izdajatelj televizijskega programa s sedežem v
državi članici Evropske unije, ima pod pravičnimi, razumnimi, nediskriminatornimi
in pravočasno objavljenimi pogoji pravico do kratkega poročanja o vseh
pomembnih prireditvah in drugih dogodkih v javnem interesu, ki jih ekskluzivno
prenaša izdajatelj televizijskega programa, ki spada pod pristojnost Republike
Slovenije.
(2) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka mora
izdajatelj televizijskega programa s sedežem v državi članici Evropske unije,
zaprositi za dostop izdajatelja televizijskega programa pod pristojnostjo iste
države članice Evropske unije, ki je pridobil ekskluzivne pravice.
(3) Za kratko poročanje po tem členu se šteje enkratno
predvajanje največ 90 sekund dolgega izseka iz signala izdajatelja
televizijskega programa, ki ekskluzivno prenaša dogodek. Izsek se lahko uporabi
samo v splošnoinformativnih oddajah in najpozneje naslednji dan po končanju
dogodka. Izsek se lahko ponudi prek avdiovizualne medijske storitve le v
primeru, če isti ponudnik ponudi isto programsko vsebino s časovnim zamikom.
(4) Izdajatelji televizijskih programov lahko pri
uveljavljanju pravice do kratkega poročanja svobodno izberejo izseke, pri čemer
morajo označiti njihov vir.
(5) Morebitno nadomestilo za dostop do izseka ne sme
presegati dejanskih dodatnih stroškov, nastalih neposredno zaradi zagotovitve
dostopa.
34. člen
(pravica javnosti do spremljanja pomembnejših dogodkov)
(1) Izdajatelj televizijskega programa ne sme na podlagi
pridobljenih izključnih pravic prenašati posameznega dogodka, ki je pomemben za
javnost v Republiki Sloveniji ali v drugi državi članici Evropske unije, ali
podpisnici mednarodne pogodbe, ki zavezuje Republiko Slovenijo, na način,
zaradi katerega bi bilo pomembnemu delu gledalcev na tem območju onemogočeno
spremljanje tega dogodka na neplačljivem televizijskem programu.
(2) Za neplačljivi televizijski program se šteje
program, za spremljanje katerega ni potrebno dodatno plačilo, pri čemer plačilo
prispevka za programe Radiotelevizije Slovenija in plačilo storitev vzdrževanja
izvajalcem storitev distribucije televizijskih vsebin končnim uporabnikom ne
štejejo za dodatno plačilo. Za prenos se štejeta neposreden prenos dogodka ali
kasnejši prenos, v celoti ali delno, kadar je to potrebno iz objektivnih
razlogov ali je v interesu javnosti.
(3) V nasprotju s tem zakonom je, če dogodek iz prvega
odstavka tega člena na podlagi pridobljenih izključnih pravic prenaša
izdajatelj, katerega televizijski program lahko spremlja manj kot 75 odstotkov
prebivalstva Republike Slovenije, ali pa je za sprejemanje njegovega programa
potrebno dodatno plačilo (plačljiva TV).
34.a člen
(način in merila za oblikovanje seznama pomembnejših dogodkov
za televizijski prenos)
(1) Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada)
na predlog Sveta za radiodifuzijo sprejme seznam pomembnejših dogodkov za
televizijski prenos iz prejšnjega člena (v nadaljnjem besedilu: seznam) in v
zvezi s tem izvaja druge ustrezne ukrepe v skladu z mednarodnimi pogodbami, ki
obvezujejo Republiko Slovenijo.
(2) Na seznam se lahko uvrsti dogodek, ki izpolnjuje najmanj
dve od naslednjih meril:
-
dogodek je predmet najširšega interesa javnosti in pritegne zanimanje
tudi pri osebah, ki običajno ne spremljajo tovrstnih dogodkov;
-
dogodek ima poseben kulturni pomen in vlogo pri utrjevanju nacionalne
kulturne identitete;
-
dogodek vključuje sodelovanje nacionalne reprezentance v določeni
športni panogi na pomembnem mednarodnem turnirju oziroma tekmovanju;
-
dogodek se je običajno predvajal na neplačljivem televizijskem programu
in imel veliko gledanost.
(3) Svet za radiodifuzijo pri oblikovanju osnutka seznama
povabi k sodelovanju naslednje zainteresirane strani:
-
izdajatelje televizijskih programov, ki izpolnjujejo pogoje iz
prejšnjega člena za prenos pomembnejših dogodkov,
-
predstavnika Republike Slovenije v stalnem odboru Evropske konvencije o
čezmejni televiziji,
-
Olimpijski komite Slovenije,
-
Nacionalni svet za kulturo,
-
ministrstvo, pristojno za šport,
-
ministrstvo, pristojno za kulturo,
-
agencijo,
-
Medijsko zbornico.
(4) Svet za radiodifuzijo pripravi osnutek seznama, ki ga
pošlje v pregled zainteresiranim stranem iz prejšnjega odstavka. Te se lahko v
roku 30 dni po prejemu gradiva pisno opredelijo do osnutka seznama in
predlagajo spremembe oziroma dopolnitve.
(5) Svet za radiodifuzijo v roku 30 dneh od poteka roka iz
prejšnjega odstavka skliče posvetovanje z zainteresiranimi stranmi iz tretjega
odstavka tega člena in na podlagi izida posvetovanja pripravi predlog seznama,
ki ga pošlje v sprejem vladi.
(6) Svet za radiodifuzijo na vsake tri leta pregleda seznam
in pripravi predlog njegovih sprememb oziroma dopolnitev.
Osmo poglavje
IZVAJANJE DEJAVNOSTI PONUJANJA AVDIOVIZUALNIH MEDIJSKIH
STORITEV
35. člen
(televizijska dejavnost)
Izdajatelj televizijskega programa izvaja televizijsko
dejavnost na podlagi in v skladu z dovoljenjem za izvajanje televizijske
dejavnosti, kot ga določa zakon, ki ureja medije.
35.a člen
(tematski televizijski program)
(1) Tematski televizijski program je televizijski program, ki
je namenjen specifičnemu segmentu gledalcev in prek katerega se razširjajo
izključno tematsko oziroma žanrsko istovrstne programske vsebine.
(2) Agencija določi vrsto tematskega televizijskega programa
v dovoljenju za izvajanje televizijske dejavnosti na podlagi vloge izdajatelja
in ob smiselni uporabi zakona, ki ureja medije, o dovoljenju za izvajanje
radijske ali televizijske dejavnosti.
(3) Za tematske televizijske programe ne veljajo obveznosti o
doseganju programskih deležev, kot jih določa zakon, ki ureja medije.
(4) Agencija v soglasju z ministrstvom, pristojnim za
kulturo, v splošnem aktu določi vrste tematskih televizijskih programov,
njihove značilnosti oziroma programske vsebine, ki jih ti programi lahko
razširjajo, in programske zahteve, ki jih mora izdajatelj določiti v vlogi, ter
pogoje, pod katerimi jih lahko spreminja.
36. člen
(priglasitev avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo)
(1) Ponudnik avdiovizualne medijske storitve na zahtevo
mora svojo storitev, njeno spremembo ali prenehanje priglasiti agenciji.
(2) V obvestilu iz prejšnjega odstavka morajo biti
navedeni podatki, ki jih agencija potrebuje za obdelovanje uradne evidence
ponudnikov storitev in za njihov nadzor po tem zakonu, in sicer:
-
ime storitve in njena identifikacija,
-
osebno ime, naslov in davčna številka za fizične osebe,
-
firma, sedež, davčna številka, matična številka in zakoniti zastopnik za
pravne osebe,
-
vrsta storitve in njen kratek opis,
-
datum začetka, spremembe ali prenehanja zagotavljanja storitve.
(3) Spremembo podatkov iz prejšnjega odstavka mora
ponudnik agenciji sporočiti v 30 dneh od nastanka spremembe.
(4) Agencija v sedmih dneh po prejemu obvestila z vsemi
potrebnimi podatki iz drugega odstavka tega člena, vpiše spremembe v uradno
evidenco in ponudniku pošlje potrdilo o dejstvih iz uradne evidence.
(5) Agencija v sedmih dneh po prejemu obvestila, ki ne
vsebuje vseh potrebnih podatkov iz drugega odstavka tega člena, ponudnika
pozove, da je obvestilo treba dopolniti v roku, ki ne sme biti krajši od osem
dni.
(6) Agencija s splošnim aktom podrobneje predpiše
vsebino in obliko obvestila iz prvega odstavka tega člena ter vsebino podatkov
iz drugega odstavka tega člena. Agencija s splošnim aktom določi tudi obliko in
vsebino potrdila iz četrtega odstavka tega člena.
37. člen
(uradne evidence)
(1) Agencija upravlja naslednji uradni evidenci:
-
evidenco imetnikov dovoljenj za izvajanje televizijske dejavnosti;
-
evidenco ponudnikov avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo.
(2) Uradni evidenci iz prejšnjega odstavka agencija upravlja
kot med seboj povezano informatizirano bazo.
(3) V uradni evidenci imetnikov dovoljenj za izvajanje
televizijske dejavnosti agencija obdeluje naslednje podatke:
-
ime televizijskega programa in njegova identifikacija,
-
osebno ime, naslov in davčna številka za fizične osebe,
-
firma, sedež, davčna številka, matična številka in zakoniti zastopnik za
pravne osebe,
-
datum začetka veljavnosti dovoljenja,
-
številka odločbe o dovoljenju,
-
poravnavanje obveznosti imetnika odločbe o dovoljenju, ki izvirajo iz
tega zakona,
-
kaznovanje imetnika odločbe o dovoljenju zaradi kršitev določb tega
zakona.
(4) V uradni evidenci ponudnikov avdiovizualnih medijskih
storitev na zahtevo agencija obdeluje naslednje podatke:
-
ime storitve in njena identifikacija,
-
osebno ime, naslov in davčna številka za fizične osebe,
-
firma, sedež, davčna številka, matična številka in zakoniti zastopnik za
pravne osebe,
-
obvestilo o začetku zagotavljanja storitve,
-
datum začetka, spremembe ali prenehanja zagotavljanja storitve,
-
poravnavanje obveznosti ponudnikov, ki izvirajo iz tega zakona,
-
kaznovanje zaradi kršitev določb tega zakona.
(5) Agencija obdeluje osebne podatke iz tega člena z namenom
izvajanja nadzora nad določbami tega zakona.
(6) Agencija podatke iz tega člena pridobiva tudi iz uradnih
evidenc drugih državnih organov in z neposredno računalniško oziroma
elektronsko povezavo.
(7) Agencija obdeluje podatke iz tega člena, dokler
izdajatelj izvaja televizijsko dejavnost oziroma dokler ponudnik zagotavlja
svojo storitev, nato pa jih hrani trajno.
38. člen
(plačilo na podlagi dovoljenja ali vpisa)
(1) Na podlagi veljavnega dovoljenja za izvajanje
televizijske dejavnosti oziroma vpisa v uradno evidenco ponudnikov
avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo so izdajatelji televizijskih
programov oziroma ponudniki zavezanci za letno plačilo agenciji. Plačila po tem
členu krijejo stroške, ki jih ima agencija z izvrševanjem svojih pristojnosti v
skladu s tem zakonom.
(2) Način izračuna plačil na podlagi tega člena predpiše
minister, pristojen za področje elektronskih komunikacij, pri čemer ne sme
omejevati konkurence. Pri tem upošteva višino letnega prihodka, ki ga pridobi
izdajatelj z izvajanjem televizijske dejavnosti oziroma ponudnik s ponujanjem
avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo, ter vrsto programa oziroma
storitve. Glede na višino letnega prihodka in vrsto storitve so izdajatelji
oziroma ponudniki razvrščeni v razrede. Plačilo izdajateljev oziroma
ponudnikov, ki so razvrščeni v isti razred, je enako visoko.
(3) Izdajatelj televizijskega programa oziroma ponudnik
mora vsako leto do 31. marca obvestiti agencijo o višini prihodkov iz
prejšnjega odstavka iz preteklega leta. Če izdajatelj televizijskega programa
oziroma ponudnik do tega roka tega ne stori, upošteva agencija kot prihodek iz
prejšnjega odstavka celotni prihodek izdajatelja oziroma ponudnika iz
preteklega leta, pridobljen na podlagi podatkov Agencije Republike Slovenije za
javnopravne evidence in storitve.
(4) Če agencija utemeljeno sumi o resničnosti podatkov,
ki jih je sporočil izdajatelj televizijskega programa oziroma ponudnik, lahko
agencija ali pooblaščeni revizor (v nadaljnjem besedilu: revizor) po izboru
agencije pregleda podatke in oceni prihodek. V primeru, da se sum agencije o
resničnosti podatkov izkaže za utemeljenega, nosi stroške pregleda podatkov in
ocene prihodka izdajatelj televizijskega programa oziroma ponudnik, v
nasprotnem primeru pa stroške krije agencija. Če ocenjeni prihodek bistveno
odstopa od sporočenega prihodka iz drugega odstavka, agencija pri izračunu
upošteva ocenjeni prihodek.
(5) Višina plačil na podlagi tega člena se določi s
tarifo v splošnem aktu agencije. Pri izdaji tarife agencija upošteva potrebno
pokrivanje stroškov iz prvega odstavka tega člena glede na načrtovane cilje in
naloge, določene v programu dela agencije in saldo finančnih sredstev iz
preteklega leta. Tarifa vsebuje posebno obrazložitev, v kateri se navede razloge
za sprejem ali spremembo tarife ter cilje, ki bi jih na ta način dosegli.
Tarifa se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije skupaj z njeno
obrazložitvijo in začne veljati po tej objavi.
(6) Pred izdajo ali spremembo tarife je treba ugotoviti
oziroma predvideti stroške iz prvega odstavka tega člena ter določiti rok, ki
ne sme biti krajši od 15 dni in ne daljši od dveh mesecev, v katerem se pozove
zavezance iz prvega odstavka tega člena, da podajo svoje mnenje, pripombe in
predloge glede načrtovane izdaje ali spremembe tarife. Za izdajo ali spremembo
tarife je treba pridobiti predhodno soglasje Vlade.
Deveto poglavje
NADZOR
39. člen
(upravni in inšpekcijski nadzor nad izvajanjem zakona)
(1) Upravni in inšpekcijski nadzor nad izvajanjem tega
zakona izvaja agencija.
(2) Pooblaščena oseba agencije, kot jo določa zakon, ki
ureja elektronske komunikacije, ima v primeru kršitev določb tega zakona, če s
tem zakonom ni drugače določeno, pravico in dolžnost:
-
odrediti ukrepe za odpravo nepravilnosti in pomanjkljivosti na način in
v roku, ki ga sam določi;
-
izvesti postopke v skladu z zakonom o prekrških;
-
naznaniti kaznivo dejanje ali kazensko ovadbo za kaznivo dejanje, ki se
preganja po uradni dolžnosti;
-
predlagati pristojnemu organu sprejem ukrepov.
(3) Agencija lahko v primeru kršitev določb tega zakona
v okviru inšpekcijskega nadzora:
-
začasno prekliče dovoljenje izdajatelju televizijskega programa;
-
razveljavi dovoljenje izdajatelju televizijskega programa.
(4) V primerih, ko ponudnik, ki ne sodi pod pristojnost
Republike Slovenije oziroma pod pristojnost kake druge države članice Evropske
unije, ali podpisnice Evropske konvencije o čezmejni televiziji Sveta Evrope,
razširja programske vsebine, ki očitno, resno ali huje kršijo varstvo otrok in
mladoletnikov, kot je zagotovljeno s tem zakonom in v skladu z veljavnim
pravnim redom v Republiki Sloveniji, ali kadar tak ponudnik z razširjanjem
programskih vsebin spodbuja k narodni, rasni, verski, spolni ali drugi
neenakopravnosti, k nasilju in vojni, ter izziva narodno, rasno, versko, spolno
ali drugo sovraštvo in nestrpnost ali drugače očitno, resno ali huje krši
pravni red Republike Slovenije, lahko pooblaščena oseba agencije operaterju
elektronskih komunikacij, ki omogoča njegovo razširjanje, izreče ukrepe iz
drugega odstavka tega člena.
(5) V postopku nadzora po tem zakonu se uporabljajo
določbe zakona, ki ureja inšpekcijski nadzor, če s tem zakonom ni drugače
določeno.
40. člen
(obvezna hramba posnetkov in podatkov)
(1) Izdajatelji televizijskih programov morajo najmanj šest
mesecev hraniti posnetke vsakega posameznega dneva programa z vsemi
objavljenimi programskimi, oglaševalskimi in drugimi vsebinami, kakor so bile
zaporedno predvajane v 24 urah, v obliki in na način, ki ju podrobneje
predpiše agencija.
(2) Ponudniki avdiovizualnih medijskih storitev na
zahtevo morajo najmanj šest mesecev hraniti posnetke programskih vsebin ter
spremljajočih oglaševalskih in drugih vsebin, po tem ko so jih zadnjič ponudili
za ogled ali poslušanje, s spremljajočimi podatki ter v obliki in na način, ki
ju podrobneje predpiše agencija.
(3) Izdajatelji televizijskih programov morajo poleg
posnetkov iz prvega odstavka tega člena najmanj šest mesecev za vsak dan
posebej hraniti tudi podatke o vseh predvajanih programskih, oglaševalskih in
drugih vsebinah. Podatki morajo vsebovati informacije o datumu predvajanja
vsebine, začetnem času, njenem trajanju, naslovu, vrsti in zvrsti vsebine ter
informacije o vrsti produkcije in producentu, kot jih podrobneje določi
agencija.
(4) Ponudniki avdiovizualnih medijskih storitev na
zahtevo morajo poleg posnetkov iz drugega odstavka tega člena najmanj šest
mesecev za vsak dan posebej hraniti tudi podatke o vseh predvajanih
programskih, oglaševalskih in drugih vsebinah. Podatki morajo vsebovati
informacije o naslovu, o časovnem intervalu, ko je bila vsebina na voljo
uporabnikom, trajanju vsebine, vrsti in zvrsti vsebine ter informacije o vrsti
produkcije in producentu, kot jih podrobneje določi agencija.
(5) Izdajatelji televizijskih programov in ponudniki
avdiovizualnih medijskih storitev na zahtevo morajo najmanj eno leto hraniti
podatke o predvajanih evropskih avdiovizualnih delih in evropskih
avdiovizualnih delih neodvisnih producentov v letnem oddajnem času za preteklo
koledarsko leto. Podatki morajo vsebovati informacije o datumu in času, ko so
bila predvajana ali na voljo za ogled, trajanju, naslovu, vrsti in zvrsti dela
ter o vrsti produkcije in producentu, kakor jih podrobneje določi agencija.
(6) V primeru tehnične okvare, zaradi katere izdajatelj
oziroma ponudnik ni shranil določenega dela predvajane avdiovizualne vsebine,
je izdajatelj oziroma ponudnik o okvari in obsegu neposnete predvajane ali
ponujene programske vsebine dolžan v treh dneh od nastanka okvare pisno
obvestiti agencijo.
41. člen
(pošiljanje podatkov in dostop do vsebin ali storitev)
(1) Ponudniki in operaterji elektronskih komunikacij so
dolžni poslati agenciji resnične in popolne podatke, s katerimi razpolagajo,
kadar so ti podatki potrebni za izvajanje pristojnosti agencije in izpolnjevanje
programskih zahtev in omejitev, ki jih določa ta zakon, ter za jasno
opredeljene statistične namene in analize v zvezi z izvajanjem pristojnosti
agencije na področju avdiovizualnih medijskih storitev.
(2) Ponudniki in operaterji elektronskih komunikacij so
agenciji dolžni omogočiti neomejen dostop do programskih vsebin in storitev, ki
jih nudijo uporabnikom, kadar so potrebne za izvajanje pristojnosti agencije in
izpolnjevanje programskih zahtev in omejitev, ki jih določa ta zakon.
(3) Podatki ter programske vsebine in storitve se
pošljejo ali dajo na voljo na podlagi pisne zahteve agencije, brezplačno, v
obsegu in roku ter v obliki in na način, določenih v zahtevi.
(4) Podatki, ki se zahtevajo, morajo biti sorazmerni z
namenom, za katerega bodo uporabljeni. Agencija mora v zahtevi navesti namen
uporabe zahtevanih podatkov.
(5) Določbe tega člena se uporabljajo tudi za pošiljanje
posnetkov programskih vsebin oziroma podatkov, za katere velja obveznost hrambe
iz prejšnjega člena.
42. člen
(metodologija nadzorstva avdiovizualnih medijskih storitev)
(1) Agencija s splošnim aktom podrobneje določi:
-
način ugotavljanja izpolnjevanja zahtev in omejitev za avdiovizualne
medijske storitve iz tega zakona;
-
klasifikacijo programskih vsebin, avdiovizualnih komercialnih sporočil
ter drugih vsebin, ki izhajajo iz tega zakona.
(2) Agencija lahko
s splošnim aktom podrobneje uredi tudi druga vprašanja, ki se pojavijo pri
izvrševanju posameznih določb tega zakona iz njene pristojnosti.
Deseto poglavje
KAZENSKE DOLOČBE
43. člen
(1) Z globo od 6.000 do 60.000 eurov se za prekršek kaznuje
pravna oseba, če:
1.
prek avdiovizualne medijske storitve prizadene telesni, duševni ali
moralni razvoj otrok in mladoletnikov (drugi odstavek 10. člena);
2.
prek avdiovizualne medijske storitve otroka ali mladoletnika izpostavlja
samovoljnemu ali nezakonitemu vmešavanju v njegovo zasebno življenje, družino
ali dom, ali nezakonitim napadom zoper njegovo čast in ugled (tretji odstavek
10. člena);
3.
prek televizijskega programa predvaja programske vsebine, ki bi lahko
resno škodovale telesnemu, duševnemu ali moralnemu razvoju otrok in
mladoletnikov, zlasti takšne vsebine, ki vsebujejo pornografijo ali
neupravičeno prikazujejo nasilje (prvi odstavek 14. člena);
4.
prek televizijskega programa predvaja vsebine, ki bi utegnile škodovati
telesnemu, duševnemu ali moralnemu razvoju otrok in mladoletnikov tako, da
predvajanje teh vsebin s primerno izbranim časom predvajanja oziroma s
tehničnimi sredstvi ni omejeno tako, da otroci in mladoletniki v normalnih
razmerah do takšnih vsebin nimajo dostopa (drugi odstavek 14. člena);
5.
prek televizijskega programa predvaja programske vsebine iz drugega
odstavka 14. člena tega zakona v nasprotju s časovnimi omejitvami iz
četrtega odstavka 14. člena tega zakona;
6.
pred začetkom predvajanja programskih vsebin iz drugega odstavka
14. člena tega zakona, katerih predvajanje prek televizijskega programa ni
omejeno s tehnično zaščito, ne objavi ustreznega akustičnega in vizualnega
opozorila oziroma če med njihovim predvajanjem niso ves čas označene z
ustreznim vizualnim simbolom (sedmi odstavek 14. člena);
7.
v nasprotju s prvim in drugim odstavkom 15. člena tega zakona prek
svoje avdiovizualne medijske storitve na zahtevo ponuja programske vsebine, ki
bi lahko resno škodovale telesnemu, duševnemu ali moralnemu razvoju otrok in
mladoletnikov;
8.
programskih vsebin v svoji avdiovizualni medijski storitvi na zahtevo,
ki utegnejo škodovati telesnemu, duševnemu ali moralnemu razvoju otrok in
mladoletnikov, ne označi v skladu s tretjim odstavkom 15. člena tega
zakona;
9.
delež evropskih avdiovizualnih del ne obsega najmanj 50 odstotkov
letnega oddajnega časa njegovega televizijskega programa (prvi odstavek
16. člena);
10.
delež evropskih avdiovizualnih del ne obsega najmanj deset odstotkov
programskih vsebin v katalogu njegove avdiovizualne medijske storitve na
zahtevo (drugi odstavek 16. člena);
11.
v primeru, da ne izpolnjuje deleža iz drugega odstavka 16. člena
tega zakona, za produkcijo ali pridobitev pravic do evropskih avdiovizualnih
del, ki jih ponuja prek svoje avdiovizualne medijske storitve na zahtevo, v
posameznem koledarskem letu ne nameni finančnega prispevka v višini najmanj
enega odstotka vseh prihodkov iz naslova svoje avdiovizualne medijske storitve
v tem istem koledarskem letu (tretji odstavek 16. člena);
12.
ne dosega najmanj desetodstotnega deleža evropskih avdiovizualnih del
neodvisnih producentov v letnem oddajnem času njegovega televizijskega programa
(prvi odstavek 17. člena);
13.
vsaj polovica evropskih avdiovizualnih del neodvisnih producentov iz prvega
odstavka 17. člena tega zakona v njegovem televizijskem programu ni
izdelana v zadnjih petih letih (drugi odstavek 17. člena);
14.
z razširjanjem avdiovizualnih komercialnih sporočil škodljivo vpliva na
spoštovanje človekovega dostojanstva ali pa ta vsebujejo ali spodbujajo kakršno
koli diskriminacijo na podlagi spola, rase ali etnične pripadnosti,
državljanstva, vere ali prepričanja, invalidnosti, starosti ali spolne
usmerjenosti ali spodbujajo vedenje ali dejanja, ki škodujejo zdravju ali
varnosti ljudi, zaščiti okolja ali kulturne dediščine (20. člen);
15.
z razširjanjem avdiovizualnih komercialnih sporočil povzroči telesno,
moralno ali duševno škodo mladoletnikom, zlasti tako, da s tem spodbuja
mladoletnike, da bi zaradi svoje neizkušenosti ali lahkovernosti kupovali ali
najemali proizvode ali storitve; ali da s tem spodbuja mladoletnike, da bi
prepričevali svoje starše ali druge, naj kupujejo oglaševano blago ali
storitve; ali da s tem izkorišča zaupanje mladoletnikov v starše, učitelje ali
druge osebe; ali da s tem nepremišljeno prikazuje mladoletnike v nevarnih
situacijah (21. člen);
16.
skupni obseg televizijskega oglaševanja in televizijske prodaje v
televizijskem programu pravne osebe presega največji skupni obseg, ki je
določen v prvem in drugem odstavku 32. člena.
(2) Z globo od 3.000 do 30.000 eurov se za prekršek iz
prejšnjega odstavka kaznuje samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki
samostojno opravlja dejavnost.
(3) Z globo 600 eurov se za prekršek iz prvega odstavka tega
člena kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali odgovorna oseba
samostojnega podjetnika posameznika, odgovorna oseba posameznika, ki samostojno
opravlja dejavnost, in odgovorna oseba v državnem organu ali v samoupravni
lokalni skupnosti.
(4) Z globo 300 eurov se kaznuje posameznik, ki stori
prekršek iz prvega odstavka tega člena.
43.a člen
(1) Z globo od 3.000 do 30.000 eurov se za prekršek kaznuje
pravna oseba, če:
1.
razširja avdiovizualna komercialna sporočila, ki niso povsem jasno
prepoznavna kot taka (prvi odstavek 19. člena);
2.
objavlja prikrita avdiovizualna komercialna sporočila (drugi odstavek
19. člena);
3.
pri objavljanju avdiovizualnih komercialnih sporočil uporablja tehnične
postopke, ki uporabnikom ne omogočajo zavestnega zaznavanja takšnih sporočil
(tretji odstavek 19. člena);
4.
razširja avdiovizualna komercialna sporočila za zdravstvene dejavnosti,
zdravstvene storitve ali za izvajalce zdravstvene dejavnosti (drugi odstavek
22. člena);
5.
v primeru sponzoriranja avdiovizualnih medijskih storitev ali
programskih vsebin na njihovo vsebino in v primeru televizijskih programov na
njihov spored vpliva tako, da bi to posegalo v odgovornost in uredniško
neodvisnost ponudnika (prvi odstavek 24. člena);
6.
prek avdiovizualnih medijskih storitev, ki so sponzorirane, neposredno
spodbuja nakup ali najem blaga ali storitev, zlasti s posebnim navajanjem tega
blaga ali storitev z namenom promocije (drugi odstavek 24. člena);
7.
v sponzoriranih programskih vsebinah v nasprotju s tem zakonom
promocijsko umešča izdelke, storitve ali blagovne znamke sponzorja programske
vsebine (tretji odstavek 24. člena);
8.
gledalca ne seznani jasno o obstoju sponzorstva ali sponzorirane
programske vsebine ne označi kot takšne – z navedbo sponzorjevega imena,
logotipa ali katerega koli drugega njegovega simbola ali razpoznavnega znaka
(četrti odstavek 24. člena);
9.
v sponzorirani vsebini ne navede sponzorjevega imena, logotipa ali
katerega koli drugega njegovega simbola ali razpoznavnega znaka, in sicer na
začetku, po morebitnih prekinitvah in na koncu sponzorirane programske vsebine
(peti odstavek 24. člena);
10.
razširja oziroma ponuja sponzorirana poročila ali informativne
programske vsebine (prvi odstavek 25. člena);
11.
v primeru sponzoriranja avdiovizualnih medijskih storitev ali
programskih vsebin s strani fizičnih ali pravnih oseb, katerih dejavnost je
proizvodnja ali promet z zdravili ali izvajanje zdravstvenih storitev,
promovira zdravila, ki se predpisujejo in izdajajo le na recept, oziroma če
promovira zdravstvene storitve (drugi odstavek 25. člena);
12.
v nasprotju s 26. členom tega zakona razširja oziroma ponuja
programske vsebine, ki vsebujejo promocijsko umeščanje izdelkov;
13.
predvaja televizijsko oglaševanje ali televizijsko prodajo v nasprotju s
27. ali 28. členom tega zakona;
14.
prekine televizijsko programsko enoto s televizijskim oglaševanjem ali
televizijsko prodajo v nasprotju z 29. členom tega zakona;
15.
predvaja televizijsko prodajo zdravil, ki imajo dovoljenje za promet v
skladu s predpisi, ki urejajo zdravila, ali predvaja televizijsko prodajo
zdravstvenih storitev (prvi odstavek 30. člena);
16.
predvaja televizijsko prodajo tobaka in tobačnih izdelkov ali alkoholnih
pijač (drugi odstavek 30. člena);
17.
pri predvajanju televizijske prodaje ne spoštuje meril iz 21. člena
tega zakona ali s predvajanjem televizijske prodaje ponuja mladoletnikom
možnost sklepanja pogodb za nakup ali najem blaga ali storitev (prvi odstavek
31. člena);
18.
v času med 18. in 23. uro v posameznem televizijskem programu predvaja
TV prodajna okna (tretji odstavek 32. člena).
19.
izdajatelju televizijskega programa ne omogoči pravice do kratkega
poročanja v skladu z določbami 33. člena tega zakona;
20.
na podlagi pridobljenih izključnih pravic prenaša dogodek iz
34. člena tega zakona na način, zaradi katerega je pomembnemu delu
gledalcev na tem območju onemogočeno spremljanje tega dogodka na neplačljivem
televizijskem programu (prvi odstavek 34. člena);
21.
prek svojega televizijskega programa, ki ga lahko spremlja manj kot 75
odstotkov prebivalcev Republike Slovenije ali pa je za sprejemanje tega
programa potrebno dodatno plačilo (plačljiva TV), prenaša dogodek iz prvega
odstavka 34. člena tega zakona na podlagi izključno pridobljenih pravic
(tretji odstavek 34. člena);
22.
ne hrani posnetkov oziroma podatkov iz prvega do petega odstavka
40. člena tega zakona v skladu z navedenimi določbami.
(2) Z globo od 1.500 do 15.000 eurov se za prekršek iz
prejšnjega odstavka kaznuje samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki
samostojno opravlja dejavnost.
(3) Z globo 500 eurov se za prekršek iz prvega odstavka tega
člena kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali odgovorna oseba
samostojnega podjetnika posameznika, odgovorna oseba posameznika, ki samostojno
opravlja dejavnost, in odgovorna oseba v državnem organu ali v samoupravni
lokalni skupnosti.
(4) Z globo 250 eurov se kaznuje posameznik, ki stori
prekršek iz prvega odstavka tega člena.
44. člen
(1) Z globo od 1.000 do 10.000 eurov se za prekršek kaznuje
pravna oseba, če:
1.
v svoji avdiovizualni medijski storitvi ne omogoči enostavnega,
neposrednega in stalnega dostopa do podatkov (impresum) v skladu s prvim
odstavkom 7. člena tega zakona;
2.
v primerih, ko njena avdiovizualna medijska storitev vsebuje kazalo ali
razvid po katalogu programskih vsebin, ta ne vsebuje navedbe, kje se nahaja
impresum (drugi odstavek 7. člena);
3.
identifikacija njegove avdiovizualne medijske storitve ne izpolnjuje
pogojev iz tretjega odstavka 7. člena tega zakona;
4.
ne zagotovi stalne objave identifikacije na vidnem mestu v svojem
televizijskem programu oziroma avdiovizualni medijski storitvi na zahtevo
(četrti odstavek 7. člena);
5.
v svojem televizijskem programu na ustreznih mestih vsake programske
vsebine ne objavi podatkov iz petega odstavka 7. člena tega zakona;
6.
v primeru objave sporeda svojega televizijskega programa na spletni
strani, teletekstu ali na drugih mestih v programu ne navede tudi podatkov iz
šestega odstavka 7. člena tega zakona;
7.
predvaja kinematografsko delo zunaj terminov, dogovorjenih z imetniki
avtorskih pravic (drugi odstavek 8. člena);
8.
ne pošlje letnega poročila o doseženih deležih v skladu s prvim oziroma
drugim odstavkom 18. člena tega zakona;
9.
ne oblikuje pravil ravnanja v skladu s prvim in drugim odstavkom
23. člena tega zakona in jih javno ne objavi (prvi odstavek
23. člena);
10.
kot pogodbeni partner naročnika oglaševalskih vsebin deluje tudi kot
njegov zastopnik pri naročanju blaga in storitev (drugi odstavek
31. člena);
11.
prek televizijskega programa, namenjenega izključno oglaševanju in
televizijski prodaji, in prek televizijskega programa, namenjenega izključno
samooglaševanju, razširja običajne programske vsebine, kot so poročila in druge
informativne vsebine, športni dogodki, filmi, dokumentarni filmi ali druge
podobne programske vsebine (peti odstavek 31. člena).
(2) Z globo od 1.000 do 5.000 eurov se za prekršek iz
prejšnjega odstavka kaznuje samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki
samostojno opravlja dejavnost.
(3) Z globo 300 eurov se za prekršek iz prvega odstavka tega
člena kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali odgovorna oseba
samostojnega podjetnika posameznika, odgovorna oseba posameznika, ki samostojno
opravlja dejavnost, in odgovorna oseba v državnem organu ali v samoupravni
lokalni skupnosti.
(4) Z globo 150 eurov se kaznuje posameznik, ki stori
prekršek iz prvega odstavka tega člena.
45. člen
(1) Z globo od 500 do 5.000 eurov se za prekršek kaznuje
pravna oseba, če:
1.
pri ponujanju svoje avdiovizualne medijske storitve na zahtevo, ki je
plačljiva, ne zagotovi takšne razčlenitve računa, da so za posamezno obračunsko
obdobje razvidna naročila in plačila posamezne storitve, vključno z zneskom,
datumom in časom nakupa, ogleda ali poslušanja (peti odstavek 15. člena);
2.
razčlenitve računa iz petega odstavka 15. člena tega zakona ne
pošlje naročnikom v skladu s šestim odstavkom 15. člena tega zakona;
3.
kopije pravil ravnanja ne pošlje pristojnemu ministrstvu in agenciji v
15 dneh od njihovega sprejetja ali jih v enakem roku ne obvesti o vsaki njihovi
spremembi (tretji odstavek 23. člena);
4.
agenciji ne priglasi svoje storitve, njene spremembe ali prenehanja
(prvi odstavek 36. člena);
5.
v obvestilu iz prvega odstavka 36. člena tega zakona ne navede
podatkov iz drugega odstavka 36. člena tega zakona;
6.
agenciji ne sporoči spremembe podatkov iz drugega odstavka
36. člena tega zakona v 30 dneh od nastanka spremembe (tretji odstavek
36. člena);
7.
v primeru tehnične okvare, zaradi katere ni shranila določenega dela
predvajane zvočne ali avdiovizualne vsebine, v treh dneh od nastanka okvare
pisno ne obvesti agencije o okvari in obsegu neposnete predvajane ali ponujene
programske vsebine (šesti odstavek 40. člena);
8.
agenciji ne pošlje resničnih in popolnih podatkov iz prvega odstavka
41. člena tega zakona;
9.
agenciji ne omogoči neomejenega dostopa do programskih vsebin in
storitev v skladu z drugim odstavkom 41. člena tega zakona;
10.
agenciji ne pošlje ali da na voljo podatkov ter programskih vsebin in
storitev v obsegu in v roku, določenem v pisni zahtevi agencije (tretji
odstavek 41. člena);
11.
agenciji ne pošlje posnetkov programskih vsebin oziroma podatkov, za
katere velja obveznost hrambe po 40. členu tega zakona (peti odstavek
41. člena).
(2) Z globo od 500 do 2.500 eurov se za prekršek iz
prejšnjega odstavka kaznuje samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki
samostojno opravlja dejavnost.
(3) Z globo 150 eurov se za prekršek iz prvega odstavka tega
člena kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali odgovorna oseba
samostojnega podjetnika posameznika, odgovorna oseba posameznika, ki samostojno
opravlja dejavnost, in odgovorna oseba v državnem organu ali v samoupravni
lokalni skupnosti.
(4) Z globo 100 eurov se kaznuje posameznik, ki stori
prekršek iz prvega odstavka tega člena.
46. člen
Za prekrške iz tega zakona se sme v hitrem postopku izreči
globa tudi v znesku, ki je višji od najnižje predpisane globe, določene s tem
zakonom.
Zakon o avdiovizualnih medijskih storitvah –
ZAvMS (Uradni list RS, št. 87/11) vsebuje naslednje prehodne in
končne določbe:
»Enajsto poglavje
PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
47. člen
(1) Postopki upravnega in inšpekcijskega nadzora nad
spoštovanjem določb Zakona o medijih (Uradni list RS, št. 110/06 – uradno
prečiščeno besedilo, 36/08 – ZPOmK-1 in 77/10 – ZSFCJA), ki so se začeli pred
uveljavitvijo tega zakona in do njegove uveljavitve niso bili končani, se
končajo po predpisih, ki so veljali do uveljavitve tega zakona.
(2) Postopki v zvezi z nadzorom nad izvajanjem
programskih zahtev in omejitev iz Zakona o medijih (Uradni list RS, št. 110/06
– uradno prečiščeno besedilo, 36/08 – ZPOmK-1 in 77/10 – ZSFCJA), ki so se
začeli pred uveljavitvijo tega zakona in do njegove uveljavitve niso bili
končani, se končajo po predpisih, ki so veljali do uveljavitve tega zakona.
48. člen
(1) Agencija sprejme splošne akte iz 14., 26., 36. in
42. člena tega zakona v šestih mesecih od uveljavitve tega zakona.
(2) Vlada sprejme uredbo iz 41. člena tega zakona v
šestih mesecih od uveljavitve tega zakona.
(3) Minister, pristojen za zdravje, objavi prehranske
smernice iz tretjega odstavka 23. člena tega zakona v šestih mesecih od
uveljavitve tega zakona.
(4) Ponudniki morajo sprejeti pravila ravnanja iz 23.
člena tega zakona najkasneje v šestih mesecih po objavi prehranskih smernic iz
prejšnjega odstavka.
49. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona ostanejo v veljavi naslednji
podzakonski akti, sprejeti na podlagi Zakona o medijih (Uradni list RS, št.
110/06 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08 – ZPOmK-1 in 77/10 – ZSFCJA),
kolikor njihove določbe niso v nasprotju z določbami tega zakona:
1.
Uredba o načinu in kriterijih za oblikovanje seznama najpomembnejših
dogodkov (Uradni list RS, št. 105/01);
2.
Sklep o določitvi seznama najpomembnejših dogodkov (Uradni list RS, št.
18/03).
50. člen
(1) Z dnem uveljavitve tega zakona prenehajo veljati
določbe 11., 69., 70., 71., 72., 73., 75., 84. člena, razen osmega odstavka,
88., 89., 90., 91., prvega odstavka 92. člena in 96. člena Zakona o medijih
(Uradni list RS, št. 110/06 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08 – ZPOmK-1 in
77/10 – ZSFCJA).
(2) Z dnem uveljavitve tega zakona se za ponudnike
oziroma za avdiovizualne medijske storitve prenehajo uporabljati določbe 23.,
24., 46., 47., 48., 49., 52., 53., 54. in 55. člena Zakona o medijih (Uradni
list RS, št. 110/06 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08 – ZPOmK-1 in 77/10 –
ZSFCJA).
(3) Z dnem uveljavitve tega zakona se za izdajatelje
televizijskih programov oziroma za televizijske programe prenehajo uporabljati
določbe 65., 74., 93., 94., 95., 97., 98. in 109. člena Zakona o medijih
(Uradni list RS, št. 110/06 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08 – ZPOmK-1 in
77/10 – ZSFCJA).
(4) Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v
Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o
avdiovizualnih medijskih storitvah – ZAvMS-A (Uradni list RS, št. 84/15) vsebuje naslednje prehodne in
končno določbo:
»PREHODNE IN KONČNA DOLOČBA
30. člen
(1) Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati Uredba o
načinu in kriterijih za oblikovanje seznama najpomembnejših dogodkov (Uradni
list RS, št. 105/01 in 87/11 – ZAvMS).
(2) Vlada na predlog Sveta za radiodifuzijo sprejme seznam iz
prvega odstavka 34.a člena zakona v roku šestih mesecih od uveljavitve tega
zakona.
(3) Agencija v soglasju z ministrstvom, pristojnim za
kulturo, sprejme splošni akt iz četrtega odstavka 35.a člena zakona v roku
enega leta od uveljavitve tega zakona.
31. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.