Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o zaščiti živali obsega:
-
Zakon o zaščiti živali – ZZZiv (Uradni list RS, št. 98/99 z dne 3. 12.
1999),
-
Zakon o spremembi in dopolnitvi zakona o zaščiti živali – ZZZiv-A
(Uradni list RS, št. 126/03 z dne 18. 12. 2003),
-
Zakon o zaščiti živali – uradno prečiščeno besedilo – ZZZiv-UPB1 (Uradni
list RS, št. 20/04 z dne 4. 3. 2004),
-
Zakon o društvih – ZDru-1 (Uradni list RS, št. 61/06 z dne 13. 6. 2006),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zaščiti živali – ZZZiv-B
(Uradni list RS, št. 14/07 z dne 16. 2. 2007),
-
Zakon o zaščiti živali – uradno prečiščeno besedilo – ZZZiv-UPB2 (Uradni
list RS, št. 43/07 z dne 18. 5. 2007),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zaščiti živali – ZZZiv-C
(Uradni list RS, št. 23/13 z dne 18. 3. 2013).
ZAKON
O ZAŠČITI ŽIVALI (ZZZiv)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 6)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta zakon določa odgovornost ljudi za
zaščito živali, to je zaščito njihovega življenja, zdravja in dobrobiti; določa
pravila za dobro ravnanje z živalmi; določa, kaj se šteje za mučenje živali in
katera ravnanja oziroma posegi na živalih so prepovedani; določa pogoje, ki jih
je treba za zaščito živali zagotoviti pri reji živali, prevozu, izvajanju
določenih posegov in poskusov na živalih, zakolu in usmrtitvi živali; ureja
postopek, pravice in obveznosti v primerih, ko gre za zapuščene živali; določa
pogoje za društva, ki na področju zaščite živali delujejo v javnem interesu;
ureja nadzorstvo nad izvajanjem tega zakona ter določa kazenske sankcije za
kršitelje določb tega zakona.
Ta zakon ureja tudi ravnanje z ribami,
divjadjo in lovskimi psi, če ni s predpisi, ki urejajo ribištvo, divjad in
lovstvo, urejeno drugače.
Ta zakon vsebinsko povzema naslednji
direktivi:
-
Direktivo Sveta 98/58/ES z dne 20. julija 1998 o zaščiti rejnih živali
(UL L št. 221 z dne 8. 8. 1998, str. 23), zadnjič spremenjeno z Uredbo Sveta
(ES) št. 806/2003 z dne 14. aprila 2003 o prilagoditvi določb glede odborov, ki
pomagajo Komisiji pri uresničevanju njenih izvedbenih pooblastil, predvidenih v
aktih Sveta, ki se sprejemajo v postopku posvetovanja (UL L št. 122 z dne 16.
5. 2003, str. 1);
-
Direktivo 2010/63/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 22. septembra
2010 o zaščiti živali, ki se uporabljajo v znanstvene namene (UL L št. 276 z
dne 20. 10. 2010, str. 33; v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2010/63/EU).
S tem zakonom se ureja izvajanje naslednjih
uredb:
-
Uredba Sveta (ES) št. 1/2005 z dne 22. decembra 2004 o zaščiti živali
med prevozom in postopki, povezanimi z njim, in o spremembi Direktiv 64/432/EGS
in 93/119/ES ter Uredbe (ES) 1255/97 (UL L št. 3 z dne 5. 1. 2005, str. 1);
-
Uredba Sveta (ES) št. 1099/2009 z dne 24. septembra 2009 o zaščiti
živali pri usmrtitvi (UL L št. 303 z dne 18. 11. 2009, str. 1; v nadaljnjem
besedilu: Uredba 1099/2009/ES).
2. člen
Zaščita živali po tem zakonu je dolžnost
vseh pravnih in fizičnih oseb, ki so v kakršnemkoli odnosu do živali, zlasti pa
skrbnikov živali; lokalnih skupnosti in države; veterinarskih, živinorejskih,
znanstveno-raziskovalnih in pedagoških zavodov; lovskih, kinoloških in drugih
organizacij, ki združujejo rejce živali; društev proti mučenju živali in drugih
društev, ki so se ustanovila za uveljavljanje in izvajanje deklaracije o
pravicah in zaščiti živali.
3. člen
Nihče ne sme brez utemeljenega razloga
povzročiti živali trpljenja, bolezni ali smrti.
4. člen
Mučenje živali je:
-
vsako ravnanje ali opustitev ravnanja, storjeno naklepno, ki živali
povzroči hujšo poškodbo ali dalj časa trajajoče ali ponavljajoče trpljenje, ali
škodi njenemu zdravju;
-
nepotrebna ali neprimerna usmrtitev živali.
5. člen
V tem zakonu uporabljeni izrazi pomenijo:
1.
dobaviteljska organizacija laboratorijskih živali (v nadaljnjem
besedilu: dobaviteljska organizacija) je fizična ali pravna oseba razen vzrejne
organizacije laboratorijskih živali, ki dobavlja živali z namenom njihove
uporabe v poskusih ali v znanstvenoraziskovalnem ali izobraževalnem delu na
izoliranih organih, tkivih in truplih v ta namen usmrčenih živali;
2.
dovoljenje za poskus je dovoljenje upravnega organa, pristojnega za
veterinarstvo, za izvajanje poskusov v okviru projekta;
3.
hišne živali so psi, domače mačke, sobne ptice, mali glodavci,
terarijske, akvarijske in druge živali, ki so namenjene za družbo, varstvo ali
pomoč človeku;
4.
javno mesto je javni kraj, kot je opredeljen v zakonu, ki ureja varstvo
javnega reda in miru, razen površin, na katerih ni oziroma ni pričakovati
večjega števila ljudi;
5.
javno zbiranje pomeni organiziran javni shod ali organizirano javno
prireditev, kot ju opredeljuje zakon, ki ureja javna zbiranja (npr. razstave,
tekmovanja in predstave);
6.
laboratorijske živali so poskusne živali, ki se vzrejajo z namenom
njihove uporabe v poskusih ali v znanstvenoraziskovalnem ali izobraževalnem
delu na izoliranih organih, tkivih in truplih v ta namen usmrčenih živali;
7.
motnja v obnašanju je oblika obnašanja, ki glede na pogostnost ali potek
odstopa od obnašanja pripadnikov iste vrste živali v razmerah, ki jim
dovoljujejo v celoti razviti vrsti značilno obnašanje;
8.
načelo 3R je skupek načela zamenjave uporabe poskusnih živali z
metodami, ki ne zahtevajo njihove uporabe, načela uporabe čim manjšega števila
poskusnih živali in načela izboljšanja pogojev reje in oskrbe poskusnih živali
ter izvajanja poskusov;
9.
nevaren pes je poleg psa, ki izpolnjuje pogoje za nevarno žival, tudi
pes, ki je ugriznil človeka oziroma žival. Za nevarne pse se ne štejejo:
-
službeni policijski ali vojaški psi, katerih ugriz je posledica
izvajanja službene dolžnosti;
-
psi, katerih ugriz je posledica nedovoljenega vstopa osebe v objekt ali
na ograjeno zemljišče, ki je na vhodu označeno z opozorilnim znakom;
-
psi, katerih ugriz je posledica ravnanja z njimi med veterinarskimi
posegi;
-
psi, ki še niso dopolnili devet mesecev starosti in so v tem obdobju
ugriznili enkrat, datum skotitve psa pa je bil vnesen v centralni register psov
že pred ugrizom;
10.
nevarne živali so živali, ki ogrožajo okolico zaradi svoje
neobvladljivosti oziroma kažejo napadalno vedenje do človeka;
11.
nezdružljive živali pri nastanitvi so živali, ki si lahko medsebojno
povzročijo nezaželeno brejost, poškodbe ali smrt;
12.
omamljanje živali je kakršenkoli dovoljeni postopek, ki povzroči stanje
neobčutljivosti, ki traja, dokler žival ni mrtva, in se ji na ta način prihrani
trpljenje, ki se mu je mogoče izogniti;
13.
pes pomočnik invalidov je pes, ki je šolan ali je v postopku šolanja za
pomoč invalidom in spremlja invalidno osebo ali svojega trenerja;
14.
pes vodič slepih je pes, ki je šolan ali je v postopku šolanja za
vodenje slepih in spremlja slepo ali slabovidno osebo ali svojega trenerja;
15.
poskus na živali pomeni postopek iz Direktive 2010/63/EU in je uporaba
poskusne živali v poskusne ali druge znanstvene ali izobraževalne namene, ki
lahko živali povzroči trpljenje, stisko ali trajne poškodbe, enakovredne ali
hujše od vboda igle, izvedenega v skladu z dobro veterinarsko prakso;
16.
poskusne živali so živali, ki se uporabljajo ali so namenjene za uporabo
v poskusu, vključno z larvalnimi oblikami, ki se samostojno prehranjujejo, in
fetalnimi oblikami sesalcev od zadnje tretjine normalnega prenatalnega razvoja
ter zgodnejše razvojne stopnje živali, če se jih pusti pri življenju po tej razvojni
stopnji in bodo zaradi izvedenih poskusov občutile bolečine, trpljenje, stisko
ali trajne poškodbe, potem ko dosežejo to razvojno stopnjo. Za poskusne živali
se štejejo tudi živi glavonožci, ki se uporabljajo ali so namenjeni za uporabo
v poskusu;
17.
prevoz živali je postopek, povezan s premeščanjem živali s prevoznim
sredstvom, in traja od natovarjanja živali v kraju izvora do raztovarjanja
živali v namembnem kraju;
18.
pristojna veterinarska organizacija je veterinarska organizacija s
koncesijo za cepljenje psov proti steklini v skladu z zakonom, ki ureja
veterinarstvo;
19.
projekt je program dela, ki ima opredeljen znanstveni cilj in vključuje
posamezen poskus, serijo poskusov ali več serij poskusov na živalih;
20.
prostoživeče živali so živali prosto živečih živalskih vrst, kot jih
določa zakon, ki ureja ohranjanje narave;
21.
rejne živali so kopitarji, parkljarji, perutnina, kunci, kožuharji in
druge živali, ki se vzrejajo ali redijo za proizvodnjo hrane, volne, kož, krzna
ali za druge gospodarske namene;
22.
skrbnik živali je pravna ali fizična oseba, ki odgovarja za žival, ne
glede na to, ali je njen lastnik ali zanjo le skrbi. Skrbnik zapuščene živali
je imetnik zavetišča oziroma občina, če ne zagotovi zavetišča;
23.
snemanje pomeni postopek izdelave posnetka v komercialne namene, v katerem
vodeno nastopajo živali;
24.
tehnopatije so poškodbe ali bolezenske spremembe, ki nastanejo
neposredno ali posredno zaradi neustreznega bivališča, opreme ali sistema reje;
25.
trpljenje živali so bolečine, strah, poškodbe, pohabljenje, degeneracija,
hiranje ali obolevanje ter čezmerno in nepotrebno vznemirjanje, ki jih povzroči
človek;
26.
ugriz je poškodba živali ali človeka, ki jo povzroči pes z zobmi, pri
čemer pride do prekinitve kontinuitete kože ali sluznice;
27.
uporabniška organizacija poskusnih živali (v nadaljnjem besedilu:
uporabniška organizacija) je fizična ali pravna oseba, ki uporablja živali v
poskusih;
28.
usmrtitev živali je predpisan postopek odvzema življenja živali;
29.
vzrejna organizacija laboratorijskih živali (v nadaljnjem besedilu:
vzrejna organizacija) je fizična ali pravna oseba, ki vzreja oziroma redi
živali z namenom njihove uporabe v poskusih ali za znanstvenoraziskovalno ali
izobraževalno delo na izoliranih organih, tkivih in truplih v ta namen
usmrčenih živali;
30.
zakol živali je usmrtitev živali za prehrano ljudi. Obredni zakol živali
je zakol živali z verskim obredom;
31.
zapuščene živali so najdene, oddane ali odvzete hišne živali razen
prostoživečih živali;
32.
zavetišče je objekt, v katerem se poskrbi za pomoč, oskrbo in namestitev
zapuščenih živali;
33.
živali so živi vretenčarji razen človeka.
6. člen
Lastnik psa mora zagotoviti, da je pes do
dopolnjenega tretjega meseca starosti označen na predpisan način.
Lastnik psa mora v sedmih dneh od
pridobitve prijaviti psa pristojni veterinarski organizaciji. Mladiča mora
prijaviti najpozneje do dopolnjenega tretjega meseca njegove starosti.
Pristojna veterinarska organizacija mora ob
prijavi iz prejšnjega odstavka v centralni register psov, ki se vodi pri
upravnem organu, pristojnem za veterinarstvo, vnesti naslednje podatke:
-
o psu;
-
o izvoru psa, če je ta skoten po 1. januarju 2015;
-
osebno ime ali firmo, naslov prebivališča ali sedež, enotno matično
številko občana (EMŠO) ali matično številko pravne osebe (MŠ) lastnika psa,
oziroma za službene pse podatke o državnem organu.
Lastnik psa mora javiti:
-
pristojni veterinarski organizaciji pogin in spremembo lastništva psa
ter evtanazijo psa, če ni izvedena v pristojni veterinarski organizaciji;
-
pristojni veterinarski organizaciji ali zavetišču pobeg in odtujitev
psa.
Pristojna veterinarska organizacija in
zavetišče morata podatke iz prejšnjega odstavka vnesti v centralni register
psov.
Če je lastnik psa fizična oseba, se lahko v
centralni register psov kot lastnik vpiše le oseba, ki je dopolnila 18 let, pri
čemer se starost lastnika ugotavlja z vpogledom v osebni dokument. Če postane
lastnik psa oseba, mlajša od 18 let, se v centralni register psov do njene
polnoletnosti vpiše njenega zakonitega zastopnika.
Izvor psa se za pse, skotene v Republiki
Sloveniji, izkazuje s številko mikročipa ali druge označitve matere psa. Če je
pes posvojen iz zavetišča, se kot izvor psa šteje zavetišče. Pri trgovanju,
uvozu ali nekomercialnem premiku psa se izvor psa izkazuje s predpisanim dokumentom,
ki spremlja žival.
Osebni podatki iz tretjega odstavka tega
člena se obdelujejo za vodenje in vzdrževanje centralnega registra psov ter za
odločanje po tem zakonu in po zakonu, ki ureja veterinarska merila skladnosti.
Upravni organ, pristojen za veterinarstvo, in pristojne veterinarske
organizacije pridobijo navedene osebne podatke od lastnikov psov ter za potrebe
preverjanja točnosti pridobljenih podatkov tudi iz centralnega registra
prebivalstva. Upravni organ, pristojen za veterinarstvo, lahko pridobiva osebne
podatke iz tretjega odstavka tega člena iz centralnega registra prebivalstva
tudi z neposrednim elektronskim dostopom ali s povezavo med centralnim
registrom prebivalstva in centralnim registrom psov in jih lahko vpogleda,
prepiše ali izpiše ter nadalje obdeluje v postopkih po tem zakonu in po zakonu,
ki ureja veterinarska merila skladnosti.
Upravni organ, pristojen za veterinarstvo,
lahko vodi tudi registre za druge vrste hišnih živali, če so podani strokovni
razlogi, zaradi katerih morajo biti te živali označene na predpisan način. Za
te registre se smiselno uporabljajo določbe prve in tretje alinee tretjega
odstavka tega člena ter četrtega, petega, šestega in osmega odstavka tega
člena.
Način označitve iz prvega odstavka in
podrobnejše podatke o psu iz prve alinee tretjega odstavka tega člena, ki se
vodijo v centralnem registru psov, predpiše minister, pristojen za
veterinarstvo (v nadaljnjem besedilu: minister).
II. ZAŠČITA ŽIVALI
1. Reja živali
7. člen
Skrbnik živali mora živali zagotoviti:
-
bivališče, hrano, vodo in oskrbo na način, ki je glede na vrsto živali,
pasmo, starost, stopnjo razvoja, prilagoditve in udomačitve primeren njenim
fiziološkim in etološkim potrebam v skladu z ustaljenimi izkušnjami in
znanstvenimi spoznanji;
-
svobodo gibanja, primerno živali glede na njeno vrsto, pasmo, starost,
stopnjo razvoja, prilagoditve in udomačitve, ki preprečuje nepotrebno
trpljenje;
-
dovolj prostora, če je privezana ali zaprta, glede na njene fiziološke
in etološke potrebe v skladu z ustaljenimi izkušnjami in znanstvenimi spoznanji;
-
svetlobo, toploto, vlažnost, kroženje zraka, zračenje, koncentracijo
plinov, higieno in intenzivnost hrupa v prostoru, kjer je žival, ki ustreza
njeni vrsti in stopnji razvoja, prilagoditvi in udomačitvi, fiziološkim in
etološkim potrebam ter predpisanim higienskim pogojem;
-
ločeno nastanitev nezdružljivih živali.
Skrbnik živali mora preprečevati napake v
reji, ki povzročajo tehnopatije in motnje v obnašanju.
Če je opustitev iz prvega in drugega
odstavka tega člena storjena naklepno in nastanejo posledice iz 4. člena tega
zakona, se šteje, da gre za mučenje živali.
8. člen
Bolne, poškodovane in onemogle živali
morajo biti takoj ustrezno oskrbljene.
Zagotovljena mora biti ustrezna ločena
namestitev bolnih, poškodovanih ali onemoglih živali.
Skrbnik živali mora zagotoviti redno
preverjanje zdravstvenega stanja in dobrobiti živali, kar mora biti opravljeno
tako pogosto, da se prepreči nepotrebno trpljenje živali. Stanje rejnih živali
v intenzivnih rejah mora biti preverjeno vsaj enkrat dnevno, o čemer mora voditi
predpisane evidence.
Podrobnejše pogoje o evidencah iz
prejšnjega odstavka predpiše minister.
9. člen
Skrbnik živali mora poskrbeti, da je
tehnična oprema v rejah vsaj enkrat dnevno pregledana in da so morebitne okvare
odpravljene v najkrajšem času. Če to ni možno, je treba z uporabo nadomestnih
metod krmljenja in napajanja ter vzdrževanja higiene zavarovati zdravje in
dobro počutje živali.
Če se uporablja umetno prezračevanje
bivališča živali, mora biti zagotovljen rezervni sistem, ki zadošča za ohranitev
zdravja in dobrega počutja živali do odprave napake na osnovnem sistemu, in
alarmi sistem, ki opozarja skrbnika na okvaro v prezračevalnem sistemu. Alarmni
sistem mora biti redno vzdrževan in preizkušan na predpisan način.
10. člen
Hišne živali se lahko osebam, mlajšim od 18
let, prodaja, oddaja ali podarja le ob navzočnosti enega od staršev ali
skrbnika.
Prodajalec, zaposleni v zavetišču ali
oseba, ki podarja hišno žival, sme od vsake osebe, za katero domneva, da ne
izpolnjuje pogoja iz prejšnjega odstavka, zahtevati, da predhodno izkaže svojo
starost z javno listino, s katero se dokazuje istovetnost oseb. Če oseba to
odkloni, se ji ne sme prodati, oddati ali podariti hišne živali.
11. člen
Skrbnik hišne živali, mora z osamitvijo,
kontracepcijo, sterilizacijo ali kastracijo živali preprečiti rojstvo
nezaželenih živali oziroma tistih živali, katerim ne more ali noče zagotoviti
oskrbe po tem zakonu.
Skrbnik živali mora z ustrezno vzgojo in
šolanjem oziroma z drugimi ukrepi zagotoviti, da žival ni nevarna okolici.
Skrbnik psa mora na javnem mestu zagotoviti
fizično varstvo psa tako, da je pes na povodcu.
Določba prejšnjega odstavka se ne uporablja
za:
-
pse na javnih mestih, ki so s predpisom lokalne skupnosti ali s
privolitvijo lastnika javnega mesta namenjena sprehajanju in druženju psov ter
so ustrezno označena in ograjena tako, da je psom onemogočen pobeg;
-
lovske pse v času lova v skladu z zakonom, ki ureja lovstvo.
12. člen
Skrbniki živali in prevozniki živali morajo
zagotoviti fizično varstvo nevarnih živali.
Skrbniki nevarnih psov morajo zagotoviti
fizično varstvo psov na enega izmed naslednjih načinov:
-
da so psi na povodcu in opremljeni z nagobčnikom,
-
da so zaprti v pesjaku ali objektu,
-
da so v ograjenem prostoru z ograjo, visoko najmanj 1,8 m, ki je na vhodu
označen z opozorilnim znakom.
Nevarnega psa ni dovoljeno zaupati v
vodenje osebam, ki so mlajše od 16 let.
13. člen
Psi-vodiči slepih in psi-pomočniki
invalidov imajo skupaj s svojim skrbnikom vstop na vsa javna mesta in v
sredstva javnega prevoza.
Psom iz prejšnjega odstavka ni treba imeti
nagobčnika na javnih mestih in v sredstvih javnega prevoza.
14. člen
Skrbniki živali lahko oddajo živali v
hotel, kjer se te živali nastanijo in oskrbujejo na stroške skrbnika živali.
Imetnik hotela za živali je lahko vsaka
pravna ali fizična oseba, če za to izpolnjuje predpisane pogoje.
Izpolnjevanje predpisanih pogojev za
začetek delovanja hotela ugotavlja upravni organ, pristojen za veterinarstvo v
upravnem postopku.
Imetnik hotela prevzema obveznosti skrbnika
za čas nastanitve in oskrbe živali iz prvega odstavka tega člena.
14.a člen
Živali je dovoljeno uporabljati na javnem
zbiranju ali snemanju le, če jim je prihranjeno nepotrebno trpljenje in ne gre
za prepovedano ravnanje iz 15. člena tega zakona ter jim je zagotovljena oskrba
v skladu z etološkimi potrebami glede na vrsto živali. Uporaba živali
prostoživečih živalskih vrst za nastopanje ali prikazovanje v cirkusih in
cirkusom podobnih prireditvah je prepovedana.
Če je pričakovati, da bo zaradi dejavnosti
iz prejšnjega odstavka ogrožena dobrobit živali (npr. napor, dolgotrajnost,
izčrpanost), mora organizator zagotoviti prisotnost veterinarja in upoštevati
njegova strokovna navodila.
Podrobnejše pogoje iz prvega in drugega
odstavka tega člena predpiše minister.
15. člen
Prepovedana ravnanja so:
-
zbadanje živali, stiskanje, natezanje ali zvijanje delov telesa živali,
obešanje, če ne gre za strokovne posege, udarjanje, potapljanje ali drugačno
dušenje živali, metanje, suvanje ali namerno povoženje živali ter spolno
občevanje med človekom in živaljo, z njim izenačeno spolno ravnanje ali kakšno
drugo spolno dejanje zaradi zadovoljevanja človekovih spolnih potreb;
-
izpostavljanje živali ognju, vročim, jedkim ali strupenim sredstvom ter
drugim fizikalnim ali kemičnim učinkom v nasprotju z določbami tega zakona;
-
prisilno hranjenje, če to ni v zdravstvene ali v znanstveno-raziskovalne
namene, puljenje perja živi perjadi, trganje rib s trnkov in druga podobna
dejanja v nasprotju z določbami tega zakona;
-
streljanje živali ne glede na vrsto orožja oziroma strelne naprave;
-
obmetavanje s petardami ali drugimi pirotehničnimi sredstvi, obmetavanje
s kamenjem ali drugimi predmeti, prodaja in uporaba sredstev (npr. pasti
stopalk in zank), ki žival imobilizirajo tako, da je ne usmrtijo, povzročene pa
so ji poškodbe in bolečina. Ne glede na prejšnji stavek je dovoljena prodaja in
uporaba limanic za zatiranje škodljivih glodavcev;
-
organiziranje borb živali, uporaba živali za borbe, spodbujanje ter
šolanje živali za borbo z drugo živaljo;
-
uporaba živih živali za hrano ali vabo; izjemoma je dopustna uporaba
živih živali za hrano, če so pogoji približani pogojem v naravi;
-
preobremenjevanje živali, uporaba plemensko nezrelih živali (premladih
ali spolno nezrelih živali) za razplod, onemogočanje potrebnega počitka,
preskubljenje perutnine, aplikacija farmacevtskih preparatov ali drugih snovi z
namenom izboljšanja športnih dosežkov (doping) ter uporaba bolne, ranjene,
poškodovane ali ustrahovane živali oziroma njeno fizično izkoriščanje;
-
vzreja, vzgoja in šolanje na način in s pripomočki, ki živali povzročajo
bolečine ali kako drugače škodijo njenemu zdravju;
-
preganjanje v naravnem ali urbanem okolju živečih živali razen za
izvajanje veterinarskih ukrepov in za ukrepe za varovanje premoženja na način,
ki živali ne povzroča nepotrebnega trpljenja;
-
lov na divjad v času lovopusta, lov na vodeče samice v času poleganja in
dojenja mladičev ter neupravičena opustitev zasledovanja obstreljene divjadi;
-
namerna trajna ali začasna zapustitev živali;
-
krmljenje živali s snovjo, ki ji povzroča, trpljenje, poškodbe ali smrt;
-
izpustitev prostoživeče živali, ki je bila vzrejena s pomočjo človeka, v
naravo, če ni pripravljena za preživetje v naravnem okolju;
-
lov divjadi z namenom gojenja v nasprotju s predpisi o lovstvu in
ribištvu;
-
zadrževanje prostoživečih živali v neregistriranih živalskih vrtovih;
-
reja vretenčarjev, ki kažejo sami ali njihovi potomci dedne napake, ki
povzročajo trpljenje živali; ta prepoved ne velja za rejo gensko spremenjenih
organizmov v zaprtem sistemu, če reja poteka v skladu s predpisi, ki urejajo
ravnanje z gensko spremenjenimi organizmi;
-
posegi na živalih, opravljeni v nasprotju s predpisi;
-
spodbujanje napadalnosti živali do človeka ali živali, razen za namen
šolanja psov ali uporabe službenih policijskih in vojaških psov;
-
dejavnost prodaje psov, ki ne izhajajo iz lastne vzreje nosilca
dejavnosti;
-
tek živali, privezane na motorno prometno sredstvo;
-
reja in lov na živali zgolj zaradi pridobivanja njihovih kožuhov, kož
ali perja.
Ne glede na določbe prejšnjega odstavka so
dovoljena naslednja ravnanja:
a) odlov živali v skladu s predpisi o lovstvu in ribištvu;
b) odvzem živali iz narave v skladu s predpisi, ki urejajo ohranjanje
narave, lovstvo in ribištvo;
c) streljanje gojene divjadi v oborah, kadar živali ni mogoče
fiksirati z namenom zakola oziroma bi to dejanje ogrožalo varstvo in zaščito
ljudi oziroma živali;
d) omama, anestezija ali usmrtitev nevarnih živali, če je to povezano
z varstvom in zaščito ljudi ali živali.
Če je ravnanje iz prvega odstavka tega
člena storjeno naklepno in zaradi tega nastanejo
posledice iz 4. člena tega zakona, se šteje, da gre za mučenje živali.
2. Prevoz živali
16. člen
Prevoz živali in postopki, povezani z njim,
morajo potekati v skladu z Uredbo Sveta št. (ES) 1/2005 z dne 22. decembra 2004
o zaščiti živali med prevozom in postopki, povezanimi z njim, in o spremembi
Direktiv 64/432/EGS in 93/119/ES ter Uredbe (ES) 1255/97 (UL L št. 3 z dne 5.
1. 2005, str. 1, z vsemi spremembami; v nadaljnjem besedilu: Uredba 1/2005/ES).
17. člen
Pri prevozih živali, ki niso urejeni z
Uredbo 1/2005/ES, se šteje za neustrezen prevoz živali:
-
prevoz živali, ki niso sposobne za prevoz (živali v predpisanem obdobju
pred ali po porodu, bolne ali poškodovane živali ter novorojene živali, pri
katerih popkovina ni povsem zaceljena); ta določba ne velja za bolne ali
poškodovane živali in za živali, ki se prevažajo z namenom zdravljenja, če je
prevoz odobril pristojni veterinarski delavec, ali zaradi znanstvenih raziskav,
če je prevoz odobril pristojni veterinarski delavec ali strokovnjak za zaščito
živali iz prvega odstavka 23. člena tega zakona;
-
prevoz živali v nepokritih cestnih prevoznih sredstvih, v nepokritem
delu plovila ali zrakoplova, če živali niso zavarovane pred vremenskimi
nevšečnostmi in razlikami v klimatskih pogojih;
-
prevoz živali poleti oziroma v toplih mesecih, v zaprtih prevoznih
sredstvih, zabojnikih, kletkah ipd., če v času prevoza ni zagotovljeno ustrezno
prezračevanje;
-
prevoz živali, ki so občutljive na temperaturne spremembe, če med
prevozom ni zagotovljena ustrezna temperatura;
-
prevoz, ki povzroča živali nepotrebno trpljenje zaradi nezadostne
površine, višine, nezadostnega napajanja ali krmljenja živali;
-
če je namestitev živali v prevoznem sredstvu taka, da so možne poškodbe
ali izpadanje živali iz prevoznega sredstva;
-
prevoz vodnih živali, če ni zagotovljena zadostna količina vode z
ustrezno temperaturo in kisikom;
-
prevoz panjev s čebeljimi družinami, če ni zagotovljeno ustrezno
zračenje;
-
če se skupno z živalmi prevaža blago, ki je škodljivo za zdravje živali;
-
pošiljanje živali po poštnem povzetju; ta določba ne velja za čebele.
Če je ravnanje iz prvega odstavka tega
člena storjena naklepno in nastanejo posledice iz 4. člena tega zakona, se
šteje, da gre za mučenje živali.
3. Bolne in poškodovane živali ter
izvajanje posegov na živalih
18. člen
Skrbnik živali mora pravočasno zahtevati
veterinarsko pomoč in oskrbo bolnih ali poškodovanih živali, veterinarsko pomoč
pri porodih, kadar je potrebna, in ustrezno nego bolnih, poškodovanih in
onemoglih živali.
19. člen
Pri bolečih posegih na vretenčarjih je
obvezna anestezija. V primerih ko z lokalno anestezijo živali ni mogoče
zanesljivo preprečiti bolečine, je obvezna splošna anestezija živali.
Anestezija ni potrebna, če je tako
predpisano ali če po veterinarski presoji v posameznih primerih ni izvedljiva
ali potrebna. Praviloma anestezija živali ni potrebna, če ni potrebna pri
podobnih posegih na človeku.
Izvajanje bolečih posegov na živalih brez
anestezije v nasprotju s tem zakonom, ki je storjeno naklepno, se šteje za
mučenje živali.
20. člen
Prepovedano je in se šteje za mučenje
živali popolno ali delno amputiranje telesnih delov in popolni ali delni odvzem
ali uničenje organov ali tkiv vretenčarjev, ki je storjeno naklepno, razen če
je:
-
poseg po veterinarski presoji potreben za ugotavljanje bolezni in za
rešitev ali ozdravljenje živali;
-
poseg v znanstveno-raziskovalne namene v skladu s predpisi;
-
sterilizacija oziroma kastracija potrebna za zmanjšanje razmnoževanja
živali, agresivnosti, načina reje ali preprečevanja razmnoževanja živali z
dednimi hibami;
-
popoln ali delni odvzem organov ali tkiv potreben za transplantacijo, za
vzgajanje celičnih ali tkivnih kultur ali pregled izoliranih organov, tkiv ali
celic, za diagnostične namene ali pripravo gojišč v skladu s predpisi;
-
poseg pri rejni živali potreben, da se v reji preprečijo večje poškodbe
ali obolenja;
-
skrajšanje enega uhlja za največ 1/4 pri mački, ki živi prosto v okolju,
izvedeno zaradi označitve sterilizirane oziroma kastrirane živali pod pogojem,
da je poseg opravljen pod splošno anestezijo.
Prepovedani so naslednji posegi:
-
odstranjevanje krempljev mačkam in odstranjevanje glasilk živalim;
-
odstranjevanje rožnih nastavkov z uporabo jedkih snovi;
-
krajšanje kljunov perutnini, razen če je opravljeno z namenom, da se
preprečijo večje poškodbe in obolenja v rejah;
-
amputacije ali kastracije z elastičnim obročkom;
-
krajšanje uhljev živalim, razen v primerih iz šeste alineje prejšnjega
odstavka, ali če je poseg po strokovnem mnenju veterinarja v korist živali in
ga opravi veterinar;
-
krajšanje repov psom, razen če je poseg po strokovnem mnenju veterinarja
v korist živali in ga opravi veterinar;
-
odstranjevanje analnih mešičkov belim dihurjem, razen če je poseg po
strokovnem mnenju veterinarja v korist živali in ga opravi veterinar.
4. Poskusi na
živalih in delo na izoliranih tkivih, organih in truplih predhodno usmrčenih
živali
20.a člen
Vzrejne organizacije, dobaviteljske
organizacije in uporabniške organizacije mora pred začetkom opravljanja dejavnosti
odobriti upravni organ, pristojen za veterinarstvo.
Organizacije iz prejšnjega odstavka se
odobrijo, če izpolnjujejo predpisane pogoje glede prostorov, opreme, tehničnih
pripomočkov, izobrazbe in usposobljenosti kadrov, zagotavljanja zdravstvenega varstva
poskusnih živali, odstranjevanja živalskih stranskih proizvodov ter strokovne
podpore za zaščito, dobrobit poskusnih živali in veterinarsko oskrbo. Upravni
organ, pristojen za veterinarstvo, vodi evidenco odobrenih organizacij z
naslednjimi podatki: ime in naslov odobrene organizacije, osebno ime
strokovnjaka za dobrobit živali, vrste živali, številka in datum odločbe o
odobritvi.
Odobrena organizacija mora imenovati
komisijo za dobrobit živali, ki osebju svetuje v zvezi z dobrobitjo, nabavo,
oskrbo in uporabo živali ter uporabo načela 3R. Nasvete in sprejete odločitve
vodi v pisni obliki in jih hrani najmanj 5 let.
Odobrene organizacije morajo zagotavljati
ustrezno oskrbo in nastanitev poskusnih živali, predpisano označevanje in
identifikacijo poskusnih živali ter vodenje predpisanih evidenc in poročanje
upravnemu organu, pristojnemu za veterinarstvo.
Če se pri izvajanju nadzorstva ugotovi, da
odobrena organizacija ne izpolnjuje več predpisanih pogojev iz drugega in
tretjega odstavka tega člena oziroma če krši obveznosti iz prejšnjega odstavka,
ji uradni veterinar odredi ukrepe in rok za odpravo nepravilnosti. Če
ugotovljene nepravilnosti ogrožajo dobrobit poskusnih živali, uradni veterinar
organizaciji do odprave nepravilnosti prepove opravljanje dejavnosti iz prvega
odstavka tega člena. Če odobrena organizacija v določenem roku ne izvede
odrejenih ukrepov, se odobritev odvzame in se organizacijo izbriše iz evidence iz
drugega odstavka tega člena.
V času prepovedi opravljanja dejavnosti in
v primeru odvzema odobritve mora organizacija iz prvega odstavka tega člena na
lastne stroške zagotoviti, da ni ogrožena dobrobit poskusnih živali.
Podrobnejše pogoje za izvajanje tega člena
predpiše minister v soglasju z ministri, pristojnimi za znanost, visoko šolstvo
in okolje.
21. člen
Poskuse na živalih lahko izvajajo le
uporabniške organizacije, ki so odobrene v skladu s prejšnjim členom in imajo
dovoljenje za poskus upravnega organa, pristojnega za veterinarstvo.
O vlogi za izdajo dovoljenja za poskus se
odloči v skladu z oceno etične komisije iz 23. člena tega zakona o
utemeljenosti in obsegu predlaganega poskusa. V dovoljenju se navede
uporabniško organizacijo in sedež, osebo, odgovorno za izvajanje projekta v
skladu z dovoljenjem za poskus, lokacije, kjer se bo projekt izvajal, pogoje,
pod katerimi je dovoljeno izvesti poskus, in morebitno zahtevo za
retrospektivno oceno projekta. Dovoljenje se izda za omejen čas glede na namen projekta
in najdlje za pet let.
Za večkratne generične projekte, ki jih
izvaja ista uporabniška organizacija in se izvajajo za izpolnitev predpisanih
zahtev, proizvodnjo ali diagnostične namene po uveljavljenih metodah, se izda
skupno dovoljenje za poskus.
Ne glede na zakon, ki ureja splošni upravni
postopek, se lahko rok za izdajo dovoljenja za poskus za zapletene ali
večdisciplinarne projekte podaljša za petnajst delovnih dni, o čemer upravni
organ, pristojen za veterinarstvo, pred iztekom roka obvesti vlagatelja.
Za vsako spremembo projekta, ki bi lahko
negativno vplivala na dobrobit živali, je potrebna sprememba ali podaljšanje
dovoljenja za poskus, ki se izvede po postopku iz drugega odstavka tega člena.
Dovoljenje za poskus se odvzame, če
uporabniška organizacija poskus izvaja v nasprotju z dovoljenjem za poskus in
to ogroža dobrobit živali. Če ugotovljene nepravilnosti ne ogrožajo dobrobiti
živali, se uporabniški organizaciji odredi ukrepe in rok za odpravo
nepravilnosti. Če uporabniška organizacija v odrejenem roku ne odpravi
nepravilnosti, se ji dovoljenje za poskus odvzame. Uporabniška organizacija
lahko ponovno vloži vlogo za odobritev po treh mesecih od izvršljivosti odločbe
o odvzemu odobritve.
Podrobnejšo vsebino ocene iz drugega
odstavka tega člena ter pogoje za spremembo, podaljšanje ali odvzem dovoljenja
za poskus predpiše minister v soglasju z ministri, pristojnimi za znanost,
visoko šolstvo in okolje.
21.a člen
Poskuse na živalih je dovoljeno izvajati le
za naslednje namene:
a) temeljne raziskave;
b) translacijske ali uporabne raziskave s katerim koli od naslednjih
ciljev:
-
odvračanje, preprečevanje, diagnosticiranje ali zdravljenje bolezni,
slabega zdravstvenega stanja, drugih bolezenskih sprememb ali njihovih učinkov
pri človeku, živalih ali rastlinah,
-
ocena, odkrivanje, uravnavanje ali spreminjanje fizioloških stanj pri človeku,
živalih ali rastlinah,
-
dobrobit živali in izboljšanje proizvodnih pogojev za živali iz vzreje
za kmetijske namene;
c) razvoj, izdelava ali preskušanje kakovosti, učinkovitosti in
varnosti zdravil, živil in krme ter drugih snovi ali izdelkov za doseganje cilja
iz prejšnje točke;
č) zaščita naravnega okolja zaradi varovanja zdravja ali dobrobiti
ljudi ali živali;
d) raziskave, usmerjene v ohranjanje živalskih vrst;
e) visokošolsko izobraževanje v skladu z 22. členom tega zakona ter
usposabljanje za pridobitev, ohranjanje ali izboljšanje strokovnega poklicnega
znanja;
f) sodnomedicinske raziskave.
Za poskus na živali se ne štejejo
neeksperimentalne kmetijske prakse, neeksperimentalne klinične veterinarske
prakse, veterinarska klinična preskušanja, potrebna za izdajo dovoljenja za
promet z zdravilom za uporabo v veterinarski medicini, prakse, ki se izvajajo
za namene priznane reje živali, in prakse, ki se izvajajo predvsem za namene
identifikacije živali.
Za izdajo dovoljenja za poskus mora poskus
izpolnjevati naslednje splošne pogoje:
-
izvaja se v okviru projekta;
-
izvaja se znotraj uporabniške organizacije, razen če upravni organ,
pristojen za veterinarstvo, dovoli odstopanje na podlagi znanstvene
utemeljitve;
-
izvaja se pod splošno ali lokalno anestezijo poskusnih živali, razen če
je to neprimerno glede na namen poskusa in se uporablja analgezija ali druga
ustrezna metoda za zagotovitev, da sta trpljenje in stiska poskusnih živali čim
manjši;
-
izvaja se na laboratorijskih živalih, ki izvirajo iz vzrejne
organizacije, razen če upravni organ, pristojen za veterinarstvo, dovoli
odstopanje na podlagi znanstvene utemeljitve;
-
upošteva se načelo 3R;
-
za izvajanje poskusa, oskrbo poskusnih živali ter usmrtitev poskusnih
živali je na kraju samem na voljo dovolj osebja, ki je ustrezno izobraženo in
usposobljeno;
-
uporabniška organizacija zagotovi ustrezne naprave in opremo za
učinkovito in nemoteno izvajanje poskusov.
Poskus na živali ni dovoljen:
-
če povzroča hudo trpljenje ali stisko, ki sta dolgotrajna in ju ni
mogoče olajšati;
-
če se v Evropski uniji priznava druga metoda ali preskusna strategija,
ki ne zahteva uporabe živih živali;
-
za preskušanje bojnih sredstev, kozmetičnih preparatov, tobačnih ali
alkoholnih izdelkov;
-
brez anestezije, če se uporabljajo sredstva za hromljenje mišic.
Na živalih ogroženih vrst, na primatih,
razen človeka, na živalih, odvzetih iz naravnega okolja, in na zapuščenih
živalih se poskusi lahko izvajajo le v skladu s predpisanimi pogoji.
Uporabniške organizacije morajo pri
načrtovanju projektov upoštevati podatke iz drugih držav članic Evropske unije,
pridobljene s poskusi, izvedenimi v skladu s predpisi Unije. Podvajanje
tovrstnih poskusov se dovoli le izjemoma, če je to potrebno za zaščito javnega
zdravja, varnosti ali okolja. Podvajanje se ne dovoli, če poskusna metoda ali
strategija dokazano ne prinaša novih spoznanj.
Uporabniška organizacija mora:
-
poskuse izvajati v skladu z dovoljenjem za poskus;
-
zagotoviti, da se poskusno žival po končanem poskusu ustrezno zdravi ali
usmrti, če je to potrebno zaradi dobrobiti živali;
-
v največji mogoči meri preprečiti pogin poskusne živali kot končni
rezultat poskusa na živali in ga nadomestiti s predčasno usmrtitvijo poskusne
živali;
-
zagotoviti, da se poskusna žival, ki je že bila uporabljena v enem ali
več poskusih, uporabi v novem poskusu le ob upoštevanju predpisanih pogojev,
zlasti glede težavnosti preteklih in novega poskusa ter zdravstvenega stanja
poskusne živali.
Upravni organ, pristojen za veterinarstvo,
na spletni strani objavi netehnične povzetke izvedenih projektov ob upoštevanju
varovanja intelektualne lastnine in zaupnih podatkov.
Izvajanje poskusov na živalih brez
dovoljenja iz 21. člena ali v nasprotju s sedmim odstavkom tega člena, ki je
storjeno naklepno, se šteje za mučenje živali.
22. člen
Prepovedani so poskusi na živalih z
razvitim živčnim sistemom za zaznavanje bolečin v izobraževalne namene.
Ne glede na določbe prejšnjega odstavka
lahko upravni organ, pristojen za veterinarstvo, z odločbo v upravnem postopku
dovoli poskuse iz prejšnjega odstavka, če se izvajajo v visokošolskih zavodih
po predpisih, ki urejajo visoko šolstvo, ali raziskovalnih organizacijah po
predpisih, ki urejajo raziskovalno dejavnost (v nadaljnjem besedilu:
izvajalec), in so nujni za pridobitev znanj, ki jih pri svojem delu potrebujejo
zdravniki pri posegih na ljudeh ali veterinarji pri posegih na živalih, in če
ciljev poskusov ni mogoče doseči s pomočjo drugih učnih pripomočkov (film,
slika, modeli, preparati ipd.).
22.a člen
Znanstvenoraziskovalno ali izobraževalno
delo na izoliranih organih, tkivih in truplih v ta namen usmrčenih živali lahko
opravljajo izvajalci del na živalskih tkivih, če so odobreni pri upravnem organu,
pristojnem za veterinarstvo.
Izvajalci del na živalskih tkivih se
odobrijo, če izpolnjujejo predpisane pogoje glede prostorov, opreme in
tehničnih pripomočkov, izobrazbe in usposobljenosti kadrov ter odstranjevanja
živalskih stranskih proizvodov. Upravni organ, pristojen za veterinarstvo, vodi
evidenco odobrenih izvajalcev del na živalskih tkivih z naslednjimi podatki:
ime in naslov izvajalca del na živalskih tkivih, osebno ime strokovnjaka za
dobrobit živali, vrste živali, številka in datum odločbe o odobritvi. Ta
evidenca je sestavni del evidence iz drugega odstavka 20.a člena tega zakona.
Za izvajanje del iz tega člena je dovoljena
le uporaba laboratorijskih glodavcev. Upravni organ, pristojen za
veterinarstvo, lahko na vlogo izvajalca del na živalskih tkivih na podlagi
znanstvene utemeljitve in v skladu z mnenjem etične komisije iz 23. člena tega
zakona dovoli uporabo drugih živalskih vrst.
Ne glede na prejšnji odstavek je v
izobraževalne namene uporaba živali zaščitenih in ogroženih živalskih vrst,
odvzetih iz narave, za delo na izoliranih tkivih, organih in truplih v ta namen
usmrčenih živali prepovedana.
Če se pri izvajanju nadzorstva ugotovi, da
izvajalec del na živalskih tkivih ne izpolnjuje več pogojev iz drugega odstavka
tega člena, če pri nastanitvi, oskrbi ali usmrtitvi živali ne ravna na
predpisan način ali če izvaja dela v nasprotju s priglasitvijo iz šestega
odstavka tega člena, mu uradni veterinar odredi ukrepe in rok za odpravo
nepravilnosti. Če ugotovljene nepravilnosti ogrožajo dobrobit živali, uradni
veterinar izvajalcu del na živalskih tkivih prepove opravljanje del na
izoliranih organih, tkivih in truplih do odprave nepravilnosti. Če izvajalec ne
izvede odrejenih ukrepov ali če krši četrti odstavek, se odobritev odvzame.
Izvajalec lahko ponovno vloži vlogo za odobritev po treh mesecih od
izvršljivosti odločbe o odvzemu odobritve.
Za izvajanje znanstvenoraziskovalnega ali
izobraževalnega dela na izoliranih organih, tkivih in truplih v ta namen
usmrčenih živali mora odobreni izvajalec predhodno priglasiti upravnemu organu,
pristojnemu za veterinarstvo, predvideno vrsto in število živali, njihov izvor
ter namen uporabe.
Ne glede na prvi odstavek tega člena lahko
upravni organ, pristojen za veterinarstvo, dovoli delo na izoliranih organih,
tkivih in truplih v ta namen usmrčenih živali tudi izvajalcu, ki ni odobren, če
gre za enkratno znanstvenoraziskovalno ali izobraževalno delo in če izvajalec
del na živalskih tkivih zagotovi predpisan način usmrtitve ter odstranjevanja
živalskih stranskih proizvodov. Upravni organ, pristojen za veterinarstvo, izda
dovoljenje na podlagi vloge izvajalca.
Za organizacije, odobrene v skladu z drugim
odstavkom 20.a člena tega zakona, se šteje, da so odobrene tudi kot izvajalci
del na živalskih tkivih.
Podrobnejše pogoje za izvajanje tega člena
predpiše minister v soglasju z ministri, pristojnimi za znanost, visoko šolstvo
in okolje.
23. člen
Minister v soglasju z ministri, pristojnimi
za znanost, visoko šolstvo in okolje, ustanovi etično komisijo za poskuse na
živalih.
Naloge etične komisije so:
-
izdajanje ocene iz drugega odstavka 21. člena tega zakona o utemeljenosti
in obsegu predlaganega poskusa;
-
izdajanje mnenja iz drugega odstavka 22.a člena tega zakona o znanstveni
utemeljenosti odstopa od uporabe laboratorijskih živali za delo na izoliranih
organih, tkivih in truplih;
-
sprejemanje načelnih mnenj v zadevah, povezanih s pridobivanjem, vzrejo,
nastanitvijo, oskrbo in uporabo živali v poskusih, za katere je bilo izdano
dovoljenje, ter zagotavljanje izmenjave najboljših praks;
-
izmenjava podatkov o delovanju komisij za dobrobit živali pri
organizacijah iz 20.a člena tega zakona in ocenah poskusov ter dobrih praksah v
zvezi s poskusi na živalih znotraj Evropske unije;
-
druge naloge v zvezi s poskusi na živalih in delu na izoliranih organih,
tkivih in truplih živali na zahtevo upravnega organa, pristojnega za veterinarstvo.
Stroške priprave ocene iz prve alineje
prejšnjega odstavka in mnenja iz druge alineje prejšnjega odstavka nosi
predlagatelj.
Člani etične komisije za poskuse na živalih
so upravičeni do nadomestila, ki ga določi minister v skladu s predpisi.
Sredstva za izplačilo nadomestil iz
prejšnjega odstavka zagotovi ministrstvo, pristojno za veterinarstvo.
24. člen
Postopek za izdajo dovoljenja za poskuse na
živalih, higiensko-tehnični, organizacijski in kadrovski pogoji, nega in oskrba
ter veterinarska oskrba teh živali, evidenca in poročanje o poskusih na
živalih, o posegih in terapiji v izobraževalne namene morajo biti v skladu s
predpisanimi pogoji.
Upravni organ, pristojen za veterinarstvo,
vodi na podlagi prejetih vlog za dovoljenja in letnih poročil izvajalcev
poskusov statistično evidenco. Sklepni statistični podatki o številu in vrstah
uporabljenih živali ter vrsti poskusov na njih so javni. Dokumentacija o
poskusih se mora hraniti najmanj pet let.
5. Zakol živali
25. člen
Zakol se izvaja v skladu z Uredbo Sveta
(ES) št. 1099/2009.
Ne glede na četrti odstavek 4. člena Uredbe
1099/09/ES mora biti omamljenje živali izvedeno tudi pri obrednem zakolu, razen
če gre za zakol perutnine, kuncev in zajcev izven klavnice za zasebno domačo
porabo.
Zakol živali, ki ni urejen z Uredbo
1099/2009/ES, je dovoljeno izvesti le po postopkih, po katerih je žival
usmrčena v trenutku, oziroma z ustrezno predhodno omamo.
6. Usmrtitev živali
26. člen
Usmrtitev živali je dovoljena, če:
1.
je takšen ukrep odrejen zaradi diagnostičnih preiskav ali preprečevanja
ter zatiranja določenih bolezni živali in zoonoz;
2.
je iz drugih zdravstvenih razlogov prepovedan zakol bolne ali
poškodovane živali;
3.
je žival po veterinarski presoji v agoniji, neozdravljivo bolna ali ima
poškodbe večje stopnje in ji bolezen oziroma poškodba povzroča trpljenje;
4.
je žival dosegla tako starost, da ji odpovedujejo osnovne življenjske
funkcije;
5.
je to potrebno zaradi ohranjanja naravnega ravnovesja v skladu z zakonom,
ki ureja ohranjanje narave;
6.
je izvedena zaradi deratizacije škodljivih glodavcev;
7.
gre za nevarno žival ali nevarnega psa in nevarnosti ni mogoče drugače
preprečiti;
8.
gre za žival, ki povzroča občutno škodo in tega ni mogoče drugače
preprečiti;
9.
gre za nevarnega psa, s katerim ni bilo opravljeno predpisano šolanje iz
26.c člena tega zakona ali to šolanje ni bilo uspešno opravljeno;
10.
uradni veterinar na podlagi prijave lastnika psa ugotovi, da je pes
neobvladljiv in kaže ponavljajoče znake napadalnega vedenja do ljudi, prijavitelj
pa to verjetno izkaže;
11.
tako odredi uradni veterinar zaradi zaščite ljudi oziroma živali;
12.
je izvedena zaradi pridobivanja kož ali krzna;
13.
rejna žival ni primerna za nadaljnjo rejo in ni namenjena za zakol;
14.
je vzrejena ali rejena v poskusne namene, vendar zaradi narave poskusa
ni primerna za uporabo v tem ali nadaljnjih poskusih in se zato šteje kot
odvečna laboratorijska žival, ali če je tak ukrep potreben zaradi zaščite
dobrobiti poskusnih živali;
15.
je izvedena zaradi zakola živali;
16.
je izvedena v skladu s predpisi, ki urejajo lovstvo in ribištvo;
17.
je izvedena zaradi odstranjevanja odvečnih enodnevnih piščancev in
zarodkov v jajcih;
18.
je potrebna za znanstvenoraziskovalno ali izobraževalno delo na
izoliranih organih, tkivih in truplih v ta namen usmrčenih živali;
19.
je v skladu z izdanim dovoljenjem za poskus iz 21. člena tega zakona;
20.
je izvedena za potrebe naravoslovnih muzejev;
21.
je izvedena v skladu s 26.b členom tega zakona;
22.
je izvedena v skladu z 31. členom tega zakona.
Usmrtitev živali, ki se redijo ali gojijo
za proizvodnjo volne, kože, krzna ali drugih proizvodov, ter usmrtitev živali
za namen depopulacije se izvede v skladu z Uredbo 1099/2009/ES.
Usmrtitev živali, ki ni urejena z Uredbo
1099/2009/ES, se izvede po postopkih, po katerih je žival usmrčena v trenutku,
oziroma z ustrezno predhodno omamo.
Usmrtitev živali, ki je naklepno storjena v
nasprotju s prvim odstavkom tega člena se šteje za nepotrebno usmrtitev iz 4.
člena tega zakona, če pa je usmrtitev naklepno izvedena v nasprotju z drugim
ali tretjim odstavkom tega člena, se šteje za neprimerno usmrtitev iz 4. člena
tega zakona.
7. Ugrizi psov in šolanje psov
26.a člen
Zdravnik, ki obravnava poškodbo človeka
zaradi ugriza psa, mora osebo napotiti v antirabično ambulanto skladno s
predpisi, ki urejajo nalezljive bolezni, pri čemer mora v primeru smrti človeka
ali posebno hude telesne poškodbe pisno obvestiti območni urad upravnega
organa, pristojnega za veterinarstvo, v roku sedmih dni od obravnave smrti
oziroma posebno hude telesne poškodbe in mu posredovati osebno ime ter naslov
poškodovane oziroma umrle osebe zaradi izvedbe postopkov iz prvega in tretjega
odstavka 26.b člena tega zakona.
Antirabična ambulanta mora vnesti podatke o
ugrizu psa v centralni register psov, pozvati skrbnika psa, da se s psom zglasi
v pristojni veterinarski organizaciji zaradi preveritve suma na steklino in o
ugrizu psa obvestiti pristojni območni urad upravnega organa, pristojnega za
veterinarstvo.
Pristojna veterinarska organizacija mora
podatke o opravljenih pregledih na steklino iz prejšnjega odstavka vnesti v
centralni register psov in o rezultatih teh pregledov obvestiti antirabično
ambulanto. Če antirabična ambulanta ne prejme podatka o opravljenih pregledih
na steklino v roku petnajstih dni od ugriza psa, mora o tem obvestiti območni
urad upravnega organa, pristojnega za veterinarstvo.
Pristojna veterinarska organizacija, ki
obravnava poškodbo živali zaradi ugriza psa, mora podatke o ugrizih psov v roku
treh delovnih dni vnesti v centralni register psov.
O ugrizih psov morajo policija in druge
osebe iz 42. člena tega zakona, ki dogodek obravnavajo, v roku 24 ur obvestiti
območni urad upravnega organa, pristojnega za veterinarstvo, ki podatke o
ugrizih psov vnese v centralni register psov.
26.b člen
Če je pes z ugrizom povzročil ali bil
soudeležen pri povzročitvi smrti človeka ali suma posebno hude telesne
poškodbe, uradni veterinar zaradi odvrnitve splošne nevarnosti in opazovanja na
steklino z ustno odločbo odvzame psa in odredi skrbniku takojšnjo namestitev
psa v izolatorij pristojne veterinarske organizacije za obdobje do izključitve
suma na steklino.
Če skrbnik psa pri izvedbi ukrepov iz
prejšnjega odstavka ne sodeluje, se namestitev psa v izolatorij na njegove
stroške odredi zavetišču.
Uradni veterinar odredi usmrtitev psa:
-
če je z ugrizom povzročil ali bil soudeležen pri povzročitvi smrti
človeka;
-
če je iz obvestila iz prvega odstavka prejšnjega člena razvidno, da je
pes z ugrizom povzročil ali bil soudeležen pri povzročitvi posebno hude telesne
poškodbe.
Usmrtitev iz prejšnjega odstavka se ne sme
opraviti pred zaključkom pregledov psa na steklino.
Uradni veterinar lahko za izvedbo odrejenih
ukrepov iz tega člena zahteva pomoč policije, zavetišča ali pristojne
veterinarske organizacije.
Če je na kraj dogodka iz prvega odstavka
tega člena prva prišla policija, mora poleg izvajanja ukrepov v skladu s
svojimi pooblastili glede odvrnitve splošne nevarnosti o dogodku nemudoma obvestiti
uradnega veterinarja.
Če se sum posebno hude telesne poškodbe ne
potrdi z obvestilom iz prvega odstavka prejšnjega člena, se psa vrne skrbniku,
ki mora omogočiti dokončanje pregledov na steklino.
Skrbniku psa, ki je povzročil smrt ali
posebno hudo telesno poškodbo človeka, upravni organ, pristojen za
veterinarstvo, prepove gojitev, posedovanje in vodenje psov, če je že pred tem
posedoval psa, ki je povzročil smrt ali posebno hudo telesno poškodbo.
Pritožba zoper odločbe iz tega člena je
dovoljena v roku osmih dni od vročitve odločbe.
Stroški, nastali zaradi ukrepov iz tega
člena, bremenijo skrbnika živali.
26.c člen
Šolanje psov po tem zakonu je obvezno:
-
če nevaren pes z ugrizom povzroči poškodbo, pa ne gre za posebno hudo
telesno poškodbo. Šolanje psa je treba izvesti najpozneje do dopolnjenega
drugega leta starosti psa, če je pes že star dve leti pa v roku šestih mesecev
od ugriza psa;
-
za psa, ki živi ali bo živel v istem okolju kot lastnik, katerega pes je
bil usmrčen v skladu s tretjim odstavkom prejšnjega člena. Šolanje psa je treba
izvesti najpozneje do dopolnjenega drugega leta starosti psa, če je pes že star
dve leti pa v roku šestih mesecev od usmrtitve prejšnjega psa oziroma nabave
novega psa.
Šolanje iz prejšnjega odstavka mora biti
opravljeno ob udeležbi lastnika psa po programu, ki ga potrdi upravni organ,
pristojen za veterinarstvo, na podlagi mnenja strokovne komisije. Program mora
vsebovati navedbo izvajalca oziroma izvajalcev šolanja in dokazila o njihovih
izkušnjah s področja poznavanja vedenja, vzreje oziroma šolanja psov. Strokovno
komisijo imenuje generalni direktor upravnega organa, pristojnega za
veterinarstvo, in jo sestavljajo strokovnjak s področja poznavanja vedenja,
vzreje oziroma šolanja psov, uradni veterinar in veterinar pristojne
veterinarske organizacije.
Uspešnost opravljenega šolanja psa preveri
komisija, ki jo imenuje nosilec programa šolanja iz prejšnjega odstavka in mora
biti sestavljena iz strokovnjakov s področja poznavanja vedenja, vzreje oziroma
šolanja psov, njena sestava pa mora biti navedena v programu šolanja. Lastnik
psa je dolžan dokazilo o uspešno opravljenem šolanju predložiti pristojni veterinarski
organizaciji, ki ta podatek vnese v centralni register psov.
III. SKRB ZA ZAPUŠČENE ŽIVALI
27. člen
Zapuščenim živalim se zagotovi pomoč,
oskrba in namestitev v zavetišču.
Zagotovitev zavetišča je lokalna zadeva
javnega pomena, ki se izvršuje kot javna služba, pri čemer mora biti na vsakih
800 registriranih psov v občini zagotovljeno eno mesto v zavetišču.
Imetnik zavetišča je lahko občina oziroma
vsaka fizična ali pravna oseba, ki izpolnjuje predpisane pogoje.
Izpolnjevanje predpisanih pogojev za
začetek delovanja zavetišča ugotavlja upravni organ, pristojen za
veterinarstvo, v upravnem postopku.
28. člen
Imetnik zavetišča opravlja naslednje
naloge:
-
sprejema prijave o zapuščenih živalih;
-
zagotavlja potrebno veterinarsko pomoč zapuščenim živalim;
-
zagotavlja ulov, prevoz, namestitev in oskrbo zapuščenih živali v
zavetišču;
-
skrbi za iskanje skrbnikov teh živali oziroma prodajo ali oddajo živali
novim skrbnikom;
-
zagotavlja označevanje in registracijo zapuščenih živali v skladu s
predpisi.
Imetnik zavetišča se šteje za skrbnika
zapuščenih živali, dokler so te v zavetišču.
Imetnik zavetišča pri opravljanju svojih
nalog sodeluje s pristojno veterinarsko službo in občinskimi redarji zlasti za
namen ugotavljanja lastništva zapuščenih živali.
Imetnik zavetišča najmanj dvakrat letno
poroča o opravljenih nalogah iz prvega odstavka tega člena lokalni skupnosti,
za katero izvaja javno službo iz prejšnjega člena, ter enkrat letno upravnemu
organu, pristojnemu za veterinarstvo.
Zaposleni v zavetišču imajo dostop do
centralnega registra psov. Osebni podatki, do katerih lahko dostopajo, so
osebno ime, naslov in telefonska številka lastnika psa. Podatke iz prejšnjega
stavka lahko obdelujejo izključno za namen ugotavljanja lastnika zapuščene
živali in za vnašanje podatkov iz četrtega odstavka 6. člena tega zakona.
Zaposleni v zavetišču za potrebe vodenja
evidenc obdelujejo naslednje osebne podatke:
-
v evidenci o pogrešanih živalih: osebno ime, naslov stalnega ali
začasnega bivališča in telefonsko številko oziroma naslov elektronske pošte
lastnika. Osebne podatke iz prejšnjega stavka se lahko obdeluje izključno za
namen obveščanja lastnika o najdbi pogrešane živali. Podatke se hrani pet let
po prejemu obvestila o pogrešani živali;
-
v evidenci o prejetih prijavah zapuščenih živali: osebno ime, naslov
stalnega ali začasnega bivališča, telefonsko številko prijavitelja. Osebne
podatke iz prejšnjega stavka se lahko obdeluje izključno za namen preprečevanja
zlorab in lažnih prijav. Podatke se hrani pet let po prejemu prijave;
-
v evidenci o sprejemu živali: osebno ime, naslov stalnega ali začasnega
bivališča, telefonsko številko ali naslov elektronske pošte najditelja oziroma
lastnika, ki žival predaja zavetišču, ter izjavo o prenosu lastninske pravice
živali. Osebne podatke iz prejšnjega stavka se lahko obdeluje izključno za
namen omejevanja zdravstvenih tveganj zaradi prenosa morebitnih zoonoz in
drugih obolenj zaradi stika z okuženo živaljo in preprečevanja zlorab. Podatke
se hrani pet let po vrnitvi, oddaji, poginu ali evtanaziji živali;
-
v evidenci o vrnitvi živali njihovim skrbnikom, oddaji živali novim
skrbnikom oziroma vrnitvi v okolje: osebno ime, naslov stalnega ali začasnega
bivališča, telefonsko številko ali naslov elektronske pošte skrbnika ali novega
skrbnika. Osebne podatke iz prejšnjega stavka se lahko obdeluje izključno za
namen omejevanja zdravstvenih tveganj zaradi prenosa morebitnih zoonoz in
drugih obolenj zaradi stika z okuženo živaljo. Podatke se hrani pet let po
vrnitvi, oddaji, poginu ali evtanaziji živali.
29. člen
Kdor izgubi žival ali kdor najde zapuščeno
žival, o tem obvesti zavetišče oziroma pristojno veterinarsko organizacijo.
30. člen
Skrbnik najdene hišne živali ima pravico
zahtevati vrnitev živali. Če tega ne stori v roku 8 dni od dneva, ko je bila
nameščena v zavetišče, lahko imetnik zavetišča žival odda tudi drugemu
zainteresiranemu skrbniku, ki se zaveže, da bo za žival ustrezno skrbel.
31. člen
Vse stroške v zvezi z zapuščeno živaljo
plača dosedanji skrbnik živali, če ni s predpisi določeno drugače. Če skrbnik
živali ni znan oziroma, če lastnika živali ni mogoče ugotoviti, krije stroške
imetnik zavetišča oziroma občina, kjer je žival najdena, če ni zagotovila
zavetišča.
Zapuščeno žival se namesti v zavetišče na
območju občine, kjer je bila najdena, oziroma v zavetišče, s katerim ima ta
občina sklenjeno pogodbo.
Če je občina zagotovila predpisano število
mest za zapuščene živali, vendar zavetišče zapuščenih živali ne more sprejeti,
uradni veterinar odredi namestitev živali v drugo najbližje zavetišče na stroške
zavetišča, ki živali ne more sprejeti.
Imetnik zavetišča, ki žival odda, lahko
zaračuna novemu skrbniku pavšalni znesek za materialne stroške oskrbe živali v
skladu s cenikom, ki ga potrdi svet zavetišča.
Če zapuščene živali ni možno oddati, se lahko
po 30 dneh od dneva, ko je bila nameščena v zavetišče, usmrti.
Če se z oddajo oziroma prodajo zapuščenih
živali ukvarja društvo, mora glede namestitve in oskrbe živali izpolnjevati
pogoje, ki so predpisani za zavetišča.
32. člen
Zapuščenim bolnim in poškodovanim živalim
mora veterinar nuditi potrebno nujno veterinarsko pomoč.
Neozdravljivo bolnim ali poškodovanim,
težko prizadetim in poginjajočim zapuščenim živalim mora veterinar zagotoviti
takojšnjo usmrtitev.
33. člen
Imetnik zavetišča pridobi sredstva za
vzpostavitev zavetišča iz naslednjih virov:
-
proračuna lokalne samoupravne skupnosti;
-
proračuna Republike Slovenije za gradbena dela in opremo, vendar največ
do višine 50% njihove dejanske vrednosti, če je investicija v skladu s pogoji,
ki jih predpiše minister;
-
drugih virov (darila, donacije ipd.).
Imetnik zavetišča pridobiva sredstva za
delovanje zavetišča iz naslednjih virov:
-
iz proračuna lokalne samoupravne skupnosti;
-
iz proračuna Republike Slovenije, če gre za društvo, ki deluje v javnem
interesu;
-
iz plačila stroškov v zvezi z zapuščenimi živalmi;
-
iz drugih virov.
IV. DRUŠTVA IN DRUGE NEPRIDOBITNE PRAVNE OSEBE, KI
DELUJEJO V JAVNEM INTERESU NA PODROČJU ZAŠČITE ŽIVALI
34. člen
Društvo, ki deluje na področju zaščite
živali, mora za pridobitev statusa društva, ki deluje v javnem interesu, poleg
splošnih pogojev po zakonu, ki ureja društva, izpolnjevati tudi naslednje
posebne pogoje:
-
društvo ima več kot 30 članov;
-
delovanje društva je v skladu s cilji tega zakona, kar izkaže s
sprejetim statutom društva;
-
udeležba predpisanega deleža članstva na usposabljanju s področja
vedenja in dobrobiti živali ter predpisov o zaščiti živali po programu, ki ga
potrdi minister.
Dejavnosti v javnem interesu, ki jih
opravljajo društva iz prejšnjega odstavka, so:
-
spodbujanje odgovornega lastništva živali;
-
svetovanje skrbnikom živali;
-
organiziranje usposabljanj na področju dobrobiti živali;
-
sodelovanje z zavetišči za zapuščene živali;
-
opozarjanje skrbnikov živali na nepravilnosti in nezakonitosti v zvezi z
zaščito živali.
Podrobnejše kriterije za pridobitev statusa
društva, ki na področju zaščite živali deluje v javnem interesu, predpiše
minister.
35. člen
Ministrstvo, pristojno za veterinarstvo (v
nadaljnjem besedilu: ministrstvo) podeli društvu, ki izpolnjuje pogoje iz
prejšnjega člena, status društva, ki deluje v javnem interesu, z odločbo.
Društvu, ki deluje v javnem interesu, lahko
ministrstvo iz proračuna Republike Slovenije oziroma lokalna samoupravna
skupnost iz svojega proračuna, na podlagi pogodbe dodeli sredstva za opravljanje
dejavnosti, ki so v javnem interesu.
Ministrstvo preverja izpolnjevanje pogojev
za pridobitev statusa društva, ki deluje v javnem interesu, vsakih pet let. (prenehal veljati)
Društvu, ki ne izpolnjuje več predpisanih
pogojev, se ukine status društva, ki deluje v javnem interesu, z odločbo
ministra.
36. člen
Odločba o pridobitvi in ukinitvi statusa
društva, ki deluje v javnem interesu, se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. (prenehal veljati)
Ministrstvo vodi javno evidenco društev, ki
so pridobila status društva, ki deluje v javnem interesu.
36.a člen
Določbe tega zakona, ki veljajo za društva,
se uporabljajo tudi za druge pravne osebe zasebnega prava, ki niso ustanovljene
z namenom pridobivanja dobička in ki presežek prihodkov nad odhodki uporabljajo
izključno za opravljanje in razvoj svoje dejavnosti.
Pravne osebe iz prejšnjega odstavka lahko
pridobijo status v javnem interesu na področju zaščite živali ob uporabi določb
o statusu društva v javnem interesu, določenih s tem zakonom in smiselni
uporabi določb zakona, ki ureja društva.
V. NAGRADE IN PRIZNANJA
(črtano)
37. člen
(črtan)
VI. STROKOVNI SVET ZA ZAŠČITO ŽIVALI
38. člen
Pri ministrstvu se ustanovi strokovni svet
za zaščito živali, sestavljen iz priznanih strokovnjakov veterinarske,
medicinske, biološke, farmacevtske in zootehnične stroke ter predstavnikov
društev, ki delujejo v javnem interesu na področju zaščite živali. Število
članov ter sestavo strokovnega sveta določi minister.
Strokovni svet za zaščito živali:
-
spremlja stanje in znanstvena spoznanja na področju zaščite živali ter
predlaga aktivnosti;
-
daje mnenja in predloge pri pripravi predpisov o zaščiti živali ter
druga mnenja in predloge na zahtevo upravnega organa, pristojnega za
veterinarstvo;
-
daje mnenja in predloge v drugih zadevah, za katere ga zaprosijo državni
organi.
Člani strokovnega sveta za zaščito živali
so upravičeni do nadomestila za opravljanje nalog iz prejšnjega odstavka, ki ga
določi minister.
Sredstva za izplačilo nadomestil iz
prejšnjega odstavka zagotovi ministrstvo v skladu s predpisi.
VII. PRISTOJNOSTI DRŽAVNIH ORGANOV
39. člen
Minister izda natančnejše predpise za
izvajanje tega zakona, s katerimi določi:
-
način omamljanja, zakola ali usmrtitve živali;
-
pogoje, ki jih morajo izpolnjevati zavetišča za zapuščene živali in
hoteli za živali, ter veterinarsko-sanitarni red v njih;
-
podrobnejša merila in postopek za pridobitev in prenehanja statusa
društev, ki na področju zaščite živali delujejo v javnem interesu, ter
podrobnejšo vsebino in način vodenja evidence o teh društvih;
-
o strokovnem svetu za zaščito živali, številu njegovih članov, sestavi
in delu.
Minister izdaja tudi druge podzakonske
predpise, potrebne za izvajanje tega zakona in predpisov Skupnosti, ki se
nanašajo na vsebino tega zakona.
40. člen
Minister izda v soglasju z ministri,
pristojnimi za posamezna področja, natančnejše predpise za izvajanje tega zakona,
s katerimi določi:
-
pogoje za bivanje in rejo rejnih in gojitev hišnih živali ter živali v
prodajalnah, na razstavah in tekmovanjih;
-
pogoje in način prevoza živali.
41. člen
Minister izda v soglasju z ministrom,
pristojnim za znanost in tehnologijo, in ministrom, pristojnim za okolje in
prostor, predpis o natančnejših pogojih za izdajo dovoljenj za opravljanje
poskusov na živalih, postopku, dokumentaciji, evidenci, poročilih in o etični
komisiji, ter o obveznostih strokovne osebe za zaščito živali, kadrovskih in
drugih pogojih za izvajanje poskusov ter postopku z živalmi po končanem
poskusu.
VIII. NADZORSTVO
42. člen
Nadzorstvo nad izvajanjem tega zakona in na
njegovi podlagi izdanih predpisov neposredno opravljajo uradni veterinarji, kmetijski, lovski, ribiški
inšpektorji ter inšpektorji, pristojni za ohranjanje narave (v nadaljnjem
besedilu: pristojni inšpektor), vsak v okviru svojih pooblastil in
pristojnosti.
Nadzorstvo nad izvajanjem določb drugega
odstavka 11. člena, 12. člena ter prve, druge, četrte, pete, šeste, devete in enaindvajsete
alinee 15. člena tega zakona poleg oseb iz prejšnjega odstavka opravlja tudi
policija.
Občinski redarji lahko v okviru svojih
pristojnosti in nalog iz zakona, ki ureja občinsko redarstvo preverijo
izpolnjevanje obveznosti lastnika psa iz prvega odstavka 6. člena tega zakona.
Nadzorstvo nad izvajanjem določbe tretjega
odstavka 11. člena tega zakona opravljajo policisti in občinski redarji.
43. člen
Pri inšpekcijskem nadzorstvu ima pristojni
inšpektor, poleg pravic in dolžnosti, ki jih ima po drugih predpisih, še te
pravice in dolžnosti:
-
ugotoviti identiteto skrbnika živali v primeru suma kršitve določb tega
zakona ter kršitev po potrebi tudi fotografirati oziroma posneti, in pravico
brez predhodnega obvestila ter brez dovoljenja pravne in fizične osebe vstopiti
v poslovne ali proizvodne prostore, ter vozila, kjer se nahajajo živali ali
obstaja sum, da se nahajajo. Če mora inšpektor pri opravljanju nadzorstva
pregledati stanovanjske prostore, pa pravna ali fizična oseba temu nasprotuje
ali ni dosegljiva, si mora za pregled teh prostorov pridobiti odredbo
pristojnega sodišča;
-
opravljati redne preglede vseh objektov, kjer se redi, goji ali se
opravlja promet z živalmi, prireditve, razstave in trgovine z živalmi ter
zavetišč in hotelov za živali;
-
začasno ali trajno odvzeti žival in prepovedati stike dosedanjemu
skrbniku živali, če je to potrebno za zaščito živali v primeru kršitve določb
tega zakona. Za začasno odvzete rejne živali uradni veterinar odredi oskrbo na
domu skrbnika živali, če pa to ni možno, se živali trajno odvzamejo in prodajo
ali usmrtijo. Iz kupnine od prodane živali se pokrijejo stroški postopka,
morebitna razlika pa se izplača skrbniku živali. Za odvzete hišne živali, razen
za živali prosto živečih vrst, uradni veterinar odredi namestitev v zavetišče,
ki lahko žival takoj odda primernemu skrbniku oziroma ravna v skladu z 31.
členom tega zakona. Za začasno ali trajno odvzete živali prosto živečih vrst
uradni veterinar odredi začasno oskrbo v zatočišču za živali prosto živečih
vrst v skladu s predpisi, ki urejajo ohranjanje narave. Če je bila žival oddana
novemu skrbniku, je v primeru pravnomočno odpravljene odločbe o odvzemu živali
dosedanji skrbnik živali upravičen do odškodnine, ki jo uveljavlja pred
pristojnim sodiščem;
-
odrediti odpravo nepravilnosti pri izvajanju tega zakona;
-
odrediti usmrtitev ali zakol živali na stroške skrbnika, če gre po
mnenju veterinarja za neodpravljive bolečine ali poškodbe, ali če gre za
nevarno žival, ali če gre za nevarnega psa, s katerim ni bilo opravljeno
predpisano šolanje iz 26.c člena tega zakona ali to šolanje ni bilo uspešno
opravljeno;
-
prepovedati rejo določene vrste živali in uporabo proizvodnih ali
poslovnih prostorov, če ugotovi, da je skrbnik ponovno kršil obveznosti iz tega
zakona in s tem povzročal živali bolečine in trpljenje;
-
prepovedati natovarjanje in prevoz živali, če niso izpolnjeni predpisani
pogoji;
-
prepovedati izvajanje posegov, ki niso dovoljeni oziroma se izvajajo v
nasprotju z določbami tega zakona;
-
odrediti ustavitev poskusov oziroma prepovedati izvajanje poskusov na
živalih, ki se izvajajo v nasprotju z določbami tega zakona ali če
pomanjkljivosti niso odpravljene v določenem roku;
-
prepovedati zakol živali, če ni zagotovljeno predpisano omamljanje in
zakol živali;
-
prepovedati opravljanje dejavnosti imetniku zavetišča, če ne izpolnjuje
več predpisanih pogojev;
-
odrediti plačilo stroškov v zvezi z zapuščeno živaljo skrbniku ali
zavetišču oziroma občini, če ni zagotovila zavetišča;
-
odrediti zavetišču namestitev in oskrbo psa, ki ogroža okolico, če
skrbnik ne odvrne splošne nevarnosti ali ni znan ali dosegljiv;
-
odrediti zavetišču ulov, prevoz, namestitev in oskrbo zapuščene živali;
-
prepovedati uporabo živali na javnem zbiranju ali snemanju zaradi
zaščite dobrobiti živali.
43.a člen
Območni uradi upravnega organa, pristojnega
za veterinarstvo, opravljajo upravne in nadzorne naloge ter odločajo v
postopkih na zahtevo strank v skladu s tem zakonom.
V primeru nujnih ukrepov iz tretje, pete,
sedme, osme, devete, desete, trinajste, štirinajste in petnajste alineje prvega
odstavka prejšnjega člena predlog za odlog izvršitve odločbe ni dopusten.
44. člen
Policisti ter pooblaščene osebe carinske
službe v primeru prevoza in pošiljk živali brez ustreznih dokumentov ali v
nasprotju z določbami 12. člena tega zakona ali v primeru mučenja živali,
zadržijo živali oziroma pošiljko, osebe in prevozno sredstvo ter o tem takoj
obvestijo pristojnega inšpektorja.
Zadržanje oziroma omejitev gibanja iz
prejšnjega odstavka lahko traja največ dve uri.
IX. KAZENSKE DOLOČBE
45. člen
Z globo od 2.400 do 84.000 eurov se kaznuje
pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik, ki:
1.
kot skrbnik ali prevoznik živali ne zagotovi fizičnega varstva nevarne
živali (prvi odstavek 12. člena);
2.
kot skrbnik ne zagotovi fizičnega varstva nevarnega psa v skladu z
drugim odstavkom 12. člena tega zakona;
3.
na javno mesto oziroma v sredstva javnega prevoza ne pusti psa vodiča
slepih oziroma psa pomočnika invalidov skupaj z njegovim skrbnikom (prvi
odstavek 13. člena);
4.
stori katero od ravnanj iz prve do enaindvajsete alinee prvega odstavka
15. člena tega zakona;
5.
redi ali lovi živali zgolj zaradi pridobivanja kožuhov, kož ali perja
(dvaindvajseta alinea 15. člena zakona);
6.
neustrezno prevaža živali (prvi odstavek 17. člena);
7.
opravi boleč poseg na vretenčarju brez anestezije (prvi odstavek 19.
člena);
8.
ravna v nasprotju z drugim odstavkom 20. člena tega zakona;
9.
brez odobritve opravlja dejavnosti vzrejne, dobaviteljske ali
uporabniške organizacije (prvi odstavek 20.a člena);
10.
ravna v nasprotju s četrtim ali šestim odstavkom 20.a člena tega zakona;
11.
izvaja poskus na živali brez dovoljenja iz prvega odstavka 21. člena
tega zakona;
12.
izvaja poskus na živali v nasprotju s sedmim odstavkom 21.a člena tega
zakona;
13.
izvaja poskus v izobraževalne namene v nasprotju s prvim odstavkom 22.
člena tega zakona;
14.
ravna v nasprotju z drugim ali tretjim odstavkom 25. člena tega zakona;
15.
usmrti žival v nasprotju s prvim ali tretjim odstavkom 26. člena tega
zakona;
16.
opravlja dejavnost zavetišča, ne da bi za to izpolnjeval predpisane
pogoje (tretji odstavek 27. člena);
17.
ravna v nasprotju s prvim ali tretjim odstavkom 28. člena tega zakona;
18.
ravna v nasprotju s šestim odstavkom 31. člena tega zakona.
Z globo od 1.600 do 4.100 eurov se za
prekršek iz prejšnjega odstavka kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali
odgovorna oseba samostojnega podjetnika posameznika.
Z globo od 800 do 1.200 eurov se kaznuje
posameznik, ki stori prekršek iz prvega odstavka tega člena, ali ki podatke iz
centralnega registra psov obdeluje v nasprotju s petim odstavkom 28. člena tega
zakona.
46. člen
Z globo od 1.600 do 42.000 eurov se kaznuje
pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik, ki:
1.
takoj ne oskrbi bolnih, poškodovanih in onemoglih živali (prvi odstavek
8. člena);
2.
ravna v nasprotju s tretjim odstavkom 8. člena tega zakona;
3.
kot skrbnik ravna v nasprotju s prvim odstavkom 9. člena tega zakona;
4.
ne zagotovi rezervnega sistema prezračevanja v skladu z drugim odstavkom
9. člena tega zakona;
5.
zaupa v vodenje nevarnega psa osebi, ki je mlajša od 16 let (tretji
odstavek 12. člena);
6.
opravlja dejavnost hotela za živali, ne da bi za to izpolnjeval
predpisane pogoje (drugi odstavek 14. člena);
7.
kot skrbnik omogoči uporabo živali na javnem zbiranju ali snemanju v
nasprotju s prvim odstavkom 14.a člena tega zakona;
8.
uporabi žival na javnem zbiranju, snemanju ali v cirkusu ali v cirkusu
podobni prireditvi v nasprotju s prvim odstavkom 14.a člena tega zakona;
9.
ravna v nasprotju z drugim odstavkom 14.a člena tega zakona;
10.
pravočasno ne zahteva veterinarske pomoči in oskrbe bolnih ali
poškodovanih živali, veterinarske pomoči pri porodih, kadar je potrebna, ali ne
zagotovi ustrezne nege bolnih, poškodovanih in onemoglih živali (18. člen);
11.
opravlja znanstvenoraziskovalno ali izobraževalno delo na izoliranih
organih, tkivih ali truplih v ta namen usmrčenih živali v nasprotju s prvim odstavkom
22.a člena tega zakona;
12.
za dela na izoliranih organih, tkivih ali truplih v ta namen usmrčenih
živali uporabi žival druge živalske vrste brez dovoljenja upravnega organa,
pristojnega za veterinarstvo (tretji odstavek 22.a člena);
13.
v izobraževalne namene izvaja dela na izoliranih organih, tkivih ali
truplih v ta namen usmrčenih živali zaščitenih ali ogroženih vrst, odvzetih iz
narave (četrti odstavek 22.a člena);
14.
ravna v nasprotju s šestim odstavkom 22.a člena tega zakona;
15.
ravna v nasprotju s prvim, drugim, tretjim ali četrtim odstavkom 26.a
člena tega zakona;
16.
goji ali poseduje psa kljub prepovedi iz osmega odstavka 26.b člena tega
zakona;
17.
ne zagotovi šolanja psa v skladu s prvim odstavkom 26.c člena tega
zakona;
18.
izvaja obvezno šolanje psov iz prvega odstavka 26.c člena tega zakona po
programu, ki ni potrjen v skladu z drugim odstavkom 26.c člena tega zakona.
Z globo od 800 do 2.000 eurov se za
prekršek iz prejšnjega odstavka kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali
odgovorna oseba samostojnega podjetnika posameznika.
Z globo od 400 do 800 eurov se kaznuje
posameznik, ki stori prekršek iz prvega odstavka tega člena, ali ki vodi psa
kljub prepovedi iz osmega odstavka 26.b člena tega zakona.
46.a člen
Z globo od 800 do 33.000 eurov se kaznuje
pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik, ki:
1.
ravna v nasprotju s prvim, drugim, tretjim ali petim odstavkom 6. člena
tega zakona;
2.
kot skrbnik ne zagotovi katerega od pogojev iz prvega odstavka 7. člena
tega zakona;
3.
kot skrbnik ne prepreči napak v reji v skladu z drugim odstavkom 7.
člena tega zakona;
4.
ne zagotovi ločene namestitve živali v skladu z drugim odstavkom 8.
člena tega zakona;
5.
proda, odda ali podari hišno žival v nasprotju z 10. členom tega zakona;
6.
kot skrbnik ne zagotovi osamitve, kontracepcije, sterilizacije ali
kastracije živali v skladu s prvim odstavkom 11. člena tega zakona;
7.
kot skrbnik ne zagotovi ustrezne vzgoje in šolanja oziroma drugih
ukrepov in je zato žival nevarna okolici (drugi odstavek 11. člena);
8.
kot skrbnik ne zagotovi fizičnega varstva psa v skladu s tretjim odstavkom
11. člena tega zakona;
9.
ravna v nasprotju s četrtim odstavkom 28. člena tega zakona;
10.
ravna v nasprotju s četrtim odstavkom 31. člena tega zakona.
Z globo od 400 do 1.600 eurov se za
prekršek iz prejšnjega odstavka kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe ali
odgovorna oseba samostojnega podjetnika posameznika.
Z globo od 200 do 400 eurov se kaznuje
posameznik, ki stori prekršek iz prvega odstavka tega člena.
Zakon
o zaščiti živali – ZZZiv (Uradni list RS, št. 98/99)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»X. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
47. člen
Minister izda izvršilne predpise iz 39.,
40. in 41. člena tega zakona v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
48. člen
Sredstva iz druge alinee prvega odstavka
33. člena tega zakona lahko imetnik zavetišča uveljavlja v 5 letih od
uveljavitve tega zakona.
49. člen
Obstoječi objekti in oprema za rejo živali
morajo izpolniti pogoje, predpisane s tem zakonom in predpisi, izdanimi na
njegovi podlagi, najpozneje v desetih letih od uveljavitve tega zakona.
50. člen
Do uveljavitve izvršilnih predpisov iz tega
zakona se še uporabljata:
-
Pravilnik o ukrepih za zaščito živali pred mučenjem pri izvajanju
zdravstvenega varstva živali (Uradni list SRS, št. 40/85);
-
Navodilo o pogojih za izdajo dovoljenja za poskus na živalih v
znanstveno-raziskovalne namene (Uradni list SRS, št. 40/85 in 22/87).
51. člen
Z uveljavitvijo tega zakona prenehajo
veljati:
-
Zakon o zdravstvenem varstvu živali (Uradni list SRS, št. 37/85);
-
drugi odstavek 158. člena Zakona o veterinarstvu (Uradni list RS, št.
82/94, 21/95 in 16/96);
-
6. in 7. točka 11. člena Zakona o prekrških zoper javni red in mir
(Uradni list SRS, št. 16/74 in 42/86);
-
drugi stavek 11. člena Zakona o postopku z najdenimi stvarmi (Uradni
list SRS, št. 31/76);
-
Pravilnik o kriterijih za podelitev statusa društva, ki deluje v javnem
interesu na področju kmetijstva, gozdarstva, lovstva, ribištva, veterinarstva
ali prehrane (Uradni list RS, št. 52/98 in 60/98) v delu, ki se nanaša na
društva s področja zaščite živali, kolikor je v nasprotju s tem zakonom.
52. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon
o spremembi in dopolnitvi zakona o zaščiti
živali – ZZZiv-A (Uradni list RS, št. 126/03)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»3. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o društvih
– ZDru-1 (Uradni list RS, št. 61/06)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»61. člen
(uveljavitev
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
spremembah in dopolnitvah Zakona o zaščiti živali – ZZZiv-B (Uradni list RS,
št. 14/07)
vsebuje naslednjo prehodno in končno določbo:
»PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
27. člen
Obstoječe organizacije iz prvega odstavka
20.a člena zakona se morajo uskladiti z določbami tega zakona v roku enega leta
po uveljavitvi tega zakona.
Začeti postopki v zvezi z nevarnimi psi se
dokončajo v skladu z določbami tega zakona.
Podatke glede EMŠO lastnika psa začnejo
vnašati pristojne veterinarske organizacije v register psov ob cepljenju psov
proti steklini šest mesecev po uveljavitvi tega zakona. Za že registrirane pse
se podatki glede EMŠO lastnika psa vnesejo ob prvem naslednjem cepljenju.
Obstoječi skrbniki prosto živečih živali iz
skupin velikih sesalcev in velikih plazilcev ter živali, ki izločajo strupe,
morajo prijaviti posedovanje živali upravnemu organu, pristojnemu za
veterinarstvo, v roku treh mesecev od uveljavitve tega zakona.
28. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
spremembah in dopolnitvah Zakona o zaščiti živali – ZZZiv-C (Uradni list RS,
št. 23/13)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»Prehodne in končne določbe
25. člen
V Zakonu o veterinarskih merilih skladnosti
(Uradni list RS, št. 93/05) preneha veljati tretji odstavek 11. člena.
V prvem odstavku 96. člena v 8. točki
preneha veljati besedilo »ali tretjim«.
26. člen
Določba dvajsete alinee prvega odstavka 15.
člena in 4. točka prvega odstavka 45. člena v delu, ki se nanaša na dvajseto
alineo prvega odstavka 15. člena se začneta uporabljati 1. maja 2013.
Določbe dvaindvajsete alinee prvega
odstavka 15. člena zakona in 5. točke prvega odstavka 45. člena zakona se
začnejo uporabljati 1. januarja 2015.
27. člen
Obstoječa društva, ki na področju zaščite
živali delujejo v javnem interesu, se morajo uskladiti z določbami
spremenjenega 34. člena zakona v roku enega leta od uveljavitve tega zakona.
28. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.