Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno
prečiščeno besedilo Zakona o tajnih podatkih
obsega:
- Zakon o tajnih podatkih – ZTP (Uradni
list RS, št. 87/01 z dne 8. 11. 2001),
- Zakon
o spremembah in dopolnitvah zakona o tajnih podatkih – ZTP-A (Uradni list RS, št. 101/03 z dne 21. 10.
2003),
- Zakon o tajnih podatkih – uradno
prečiščeno besedilo – ZTP-UPB1 (Uradni list RS, št. 135/03 z dne 31. 12.
2003),
- Zakon
o spremembah in dopolnitvah Zakona o tajnih podatkih – ZTP-B (Uradni list RS, št. 28/06 z dne 17. 3.
2006).
ZAKON
o tajnih podatkih (ZTP)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 3)
I. POGLAVJE
SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
S tem zakonom se določajo skupne osnove
enotnega sistema določanja, varovanja in dostopa do tajnih podatkov z delovnega
področja državnih organov Republike Slovenije, ki se nanašajo na javno varnost,
obrambo, zunanje zadeve ali obveščevalno in varnostno dejavnost države, ter prenehanja
tajnosti takšnih podatkov.
Po tem zakonu morajo ravnati državni
organi, organi lokalnih skupnosti, nosilci javnih pooblastil ter drugi organi,
gospodarske družbe in organizacije, ki pri izvajanju zakonsko določenih nalog
pridobijo ali razpolagajo s podatki iz prejšnjega odstavka (v nadaljnjem
besedilu: organi), ter posamezniki v teh organih.
Po tem zakonu morajo ravnati tudi
dobavitelji, izvajalci gradenj ali izvajalci storitev (v nadaljnjem besedilu:
organizacije), ki se jim podatki iz prvega odstavka tega člena posredujejo
zaradi izvršitve naročil organa.
Vsak, ki mu je bil zaupan tajni podatek,
ali ki se je seznanil z vsebino tajnega podatka, je odgovoren za njegovo
varovanje in ohranitev njegove tajnosti.
2. člen
Posamezni izrazi, uporabljeni v tem zakonu,
imajo naslednji pomen:
1.
tajni podatek je dejstvo ali sredstvo z delovnega področja organa, ki se
nanaša na javno varnost, obrambo, zunanje zadeve ali obveščevalno in varnostno
dejavnost države, ki ga je treba zaradi razlogov določenih v tem zakonu
zavarovati pred nepoklicanimi osebami, in ki je v skladu s tem zakonom določeno
in označeno za tajno;
2.
tajni podatek tuje države je podatek, ki ga je Republiki Sloveniji
oziroma njenim organom posredovala tuja država oziroma njen organ ali
mednarodna organizacija oziroma njen organ v pričakovanju, da bo ostal tajen,
ter podatek, ki je rezultat sodelovanja Republike Slovenije oziroma njenih
organov s tujo državo ali mednarodno organizacijo oziroma njihovimi organi, in
za katerega se dogovori, da mora ostati tajen;
3.
dokument je vsak napisan, narisan, natisnjen, razmnožen, posnet,
fotografiran, magneten, optičen ali kakšen drugačen zapis tajnega podatka;
4.
medij je vsako sredstvo, ki vsebuje tajne podatke;
5.
določanje tajnih podatkov je dejanje ali postopek, s katerim se podatek
v skladu s tem zakonom oceni za tajnega in se mu določi stopnja in rok
tajnosti;
6.
prenehanje tajnosti podatka je zakonita sprememba tajnega podatka v
podatek, ki je dostopen v skladu s splošnimi predpisi, ki urejajo poslovanje
organa;
7.
dostop je seznanitev osebe s tajnim podatkom ali možnost osebe pridobiti
tajni podatek na podlagi dovoljenja za dostop do tajnih podatkov;
8.
varnostno preverjanje osebe je poizvedba, ki jo pred izdajo dovoljenja
za dostop do tajnih podatkov opravi pristojni organ, in katere namen je zbrati
podatke o morebitnih varnostnih zadržkih;
9.
varnostni zadržki so ugotovitve varnostnega preverjanja, iz katerih
izhaja, da obstajajo dvomi o zanesljivosti in lojalnosti osebe, ki naj bi
dobila dovoljenje za dostop do tajnih podatkov;
10. ogrožanje
vitalnih interesov države je ogrožanje njene ustavne ureditve, neodvisnosti,
ozemeljske celovitosti in obrambne sposobnosti;
11. obravnavanje
tajnih podatkov je določanje, označevanje, dostop do, uporaba, evidentiranje,
razmnoževanje, posredovanje, prenos, uničevanje nosilcev tajnih podatkov,
hramba, arhiviranje ter drugi ukrepi in postopki, s katerimi se zagotavlja
njihova varnost.
3. člen
V zvezi z opravljanjem svoje funkcije lahko
do tajnih podatkov brez dovoljenja za dostop do tajnih podatkov (v nadaljnjem
besedilu: dovoljenje) dostopa:
-
predsednik republike;
-
predsednik vlade;
-
poslanec;
-
državni svetnik;
-
župan in občinski svetnik;
-
minister in predstojnik vladne službe, ki je neposredno odgovoren
predsedniku vlade;
-
varuh človekovih pravic in njegov namestnik;
-
guverner, namestnik in vice guverner centralne banke;
-
član računskega sodišča;
-
sodnik;
-
državni tožilec;
-
generalni državni pravobranilec in
-
informacijski pooblaščenec.
Osebe iz prejšnjega odstavka dobijo
dovoljenje z začetkom funkcije oziroma opravljanja dela in podpisom izjave, da
so seznanjene s tem zakonom in drugimi predpisi, ki urejajo varovanje tajnih
podatkov, in da se zavezujejo s tajnimi podatki ravnati v skladu s temi
predpisi.
4. člen
Dostop do tajnih podatkov brez dovoljenja
ima pri opravljanju svoje funkcije nadzora Komisija Državnega zbora Republike
Slovenije za nadzor nad delom varnostnih in obveščevalnih služb.
5. člen
Po določbah tega zakona se lahko določi za
tajnega podatek, ki je tako pomemben, da bi z njegovim razkritjem nepoklicani
osebi nastale, ali bi očitno lahko nastale, škodljive posledice za varnost
države ali za njene politične ali gospodarske koristi in se nanaša na:
1.
javno varnost;
2.
obrambo;
3.
zunanje zadeve;
4.
obveščevalno in varnostno dejavnost državnih organov Republike
Slovenije;
5.
sisteme, naprave, projekte in načrte, pomembne za javno varnost,
obrambo, zunanje zadeve ter obveščevalno in varnostno dejavnost državnih
organov Republike Slovenije;
6.
znanstvene, raziskovalne, tehnološke, gospodarske in finančne zadeve,
pomembne za javno varnost, obrambo, zunanje zadeve ter obveščevalno in
varnostno dejavnost državnih organov Republike Slovenije.
6. člen
Podatek, ki mu je bila tajnost določena
zato, da bi se prikrilo storjeno kaznivo dejanje, prekoračitev ali zloraba
pooblastil, ali prikrilo kakšno drugo nezakonito dejanje ali ravnanje, ni
tajen.
7. člen
Dostop do tajnih podatkov je omejen in je
mogoč na način in ob pogojih, določenih s tem zakonom in predpisi, izdanimi na
njegovi podlagi ter na način in ob pogojih, določenimi z drugimi sistemskimi
postopkovnimi zakoni ali mednarodnimi pogodbami, ki jih je sklenila Republika
Slovenija.
8. člen
Osebe, ki opravljajo funkcijo ali delajo v
organih, so dolžne varovati tajne podatke, ne glede na to, kako so zanje
izvedele.
Dolžnost varovanja tajnih podatkov ne
preneha, ko osebi iz prejšnjega odstavka preneha funkcija ali delo v organu.
9. člen
Varovanje in dostop do tajnih podatkov tuje
države ali mednarodne organizacije se izvaja v skladu s tem zakonom ali
predpisi, izdanimi na njegovi podlagi, oziroma v skladu z mednarodno pogodbo,
ki jo je s tujo državo ali mednarodno organizacijo sklenila Republika
Slovenija.
II. POGLAVJE
DOLOČANJE TAJNIH PODATKOV
10. člen
Podatek določi za tajnega, ob pogojih in na
način, določenih s tem zakonom, pooblaščena oseba.
Pooblaščene osebe so:
1.
predstojnik organa;
2.
izvoljeni ali imenovani funkcionarji organa, ki so za določanje in
posredovanje tajnih podatkov pooblaščeni z zakonom oziroma s predpisom, izdanim
na podlagi zakona, ali jih je za to pisno pooblastil predstojnik in
3.
osebe, zaposlene v organu, ki jih je za to pisno pooblastil predstojnik
tega organa.
Pooblaščene osebe iz 2. in 3. točke prejšnjega odstavka pooblastila ne morejo prenašati na tretje osebe.
Stopnjo “STROGO TAJNO“ lahko določijo samo
predsednik republike, predsednik državnega zbora, predsednik komisije iz
4. člena tega zakona, predsedniki preiskovalnih komisij, ki jih ustanovi
Državni zbor, predsednik vlade, ministri in predstojniki organov v sestavi
ministrstev, določeni vojaški poveljniki, določeni vodje
diplomatsko-konzularnih predstavništev Republike Slovenije, predstojniki
vladnih služb, ki so neposredno odgovorni predsedniku vlade, oziroma osebe, ki
jih nadomeščajo.
Minister, pristojen za obrambo, določi
vojaške poveljnike iz prejšnjega odstavka. Minister, pristojen za zunanje
zadeve, določi vodje diplomatsko-konzularnih predstavništev Republike Slovenije
iz prejšnjega odstavka.
Način in postopek določanja tajnih podatkov
v gospodarskih družbah, zavodih in organizacijah, ki podatke iz prvega
odstavka 1. člena tega zakona pridobijo ali z njimi razpolagajo pri izvajanju
zakonsko določenih nalog, predpiše minister, pristojen za obrambo, v soglasju z
ministrom, pristojnim za notranje zadeve.
Vsak funkcionar, delavec oziroma druga
oseba, ki opravlja funkcijo ali dela v organu, je dolžna v okviru svojih
delovnih nalog oziroma pristojnosti presojati varnostni pomen podatkov in
predlagati pooblaščenim osebam določitev teh podatkov za tajne, če meni, da je
to potrebno.
11. člen
Pooblaščena oseba določi stopnjo tajnosti
podatka ob njegovem nastanku oziroma ob začetku izvajanja naloge organa, katere
rezultat bo tajen podatek.
Pri določanju stopnje tajnosti mora
pooblaščena oseba oceniti možne škodljive posledice za varnost države ali za
njene politične ali gospodarske koristi, če bi bil podatek razkrit nepoklicani
osebi. Na podlagi te ocene se podatku določi stopnja tajnosti in način
prenehanja, nato pa se ga označi z oznakami, predpisanimi s tem zakonom.
Ocena, na podlagi katere se podatku določi
stopnja tajnosti, mora biti v pisni obliki.
Kadar bi izdelava pisne ocene pred
izvajanjem nujnih nalog organa otežila ali onemogočila njihovo izvedbo, lahko
pooblaščena oseba podatku ustno določi stopnjo tajnosti in ga označi s stopnjo
tajnosti. Pisno oceno izdela takoj, ko je to mogoče, vendar najkasneje v treh
dneh.
12. člen
Pooblaščena oseba določi za tajen tudi
podatek, ki je nastal z združevanjem ali povezovanjem podatkov, ki sami po sebi
sicer niso tajni, če tako združeni ali povezani pomenijo podatek oziroma
dokument, ki ga je treba zavarovati iz razlogov, določenih s tem zakonom.
Kadar samo manjši del dokumenta ali
posamezen dokument zadeve vsebuje tajne podatke, ga je treba izločiti ter
obravnavati in varovati v skladu z oznakami stopnje tajnosti.
13. člen
Tajni podatki iz 5. člena tega zakona imajo
glede na možne škodljive posledice za varnost države ali za njene politične ali
gospodarske koristi, ki utegnejo nastati, če bi bili razkriti nepoklicani
osebi, eno od naslednjih stopenj tajnosti:
1.
“STROGO TAJNO“, ki se določi za tajne podatke, katerih razkritje
nepoklicani osebi bi ogrozilo vitalne interese Republike Slovenije ali jim
nepopravljivo škodovalo;
2.
“TAJNO“, ki se določi za tajne podatke, katerih razkritje nepoklicani
osebi bi lahko hudo škodovalo varnosti ali interesom Republike Slovenije;
3.
“ZAUPNO“, ki se določi za tajne podatke, katerih razkritje nepoklicani
osebi bi lahko škodovalo varnosti ali interesom Republike Slovenije;
4.
“INTERNO“, ki se določi za tajne podatke, katerih razkritje nepoklicani osebi
bi lahko škodovalo delovanju ali izvajanju nalog organa.
V organih se smejo za določanje stopenj
tajnosti podatkov uporabljati samo stopnje, določene v prejšnjem odstavku.
14. člen
Pooblaščena oseba mora pri določanju
tajnosti podatka določiti najnižjo stopnjo tajnosti, ki še zagotavlja varovanje
podatka, potrebno za varstvo interesov ali varnosti države.
Dokumentu, ki je sestavljen iz podatkov, ki
so že bili določeni za tajne, se mora določiti najmanj taka stopnja in rok
tajnosti, kot jo ima uporabljen podatek najvišje stopnje oziroma najdaljšega
roka tajnosti.
15. člen
Pooblaščena oseba mora tajnost podatka
preklicati, ko ni več pogojev, ki so za takšen status podatka določeni s tem
zakonom. O preklicu mora pisno obvestiti vse, ki so tajni podatek prejeli ali
imajo dostop do njega.
Obrazložitev preklica tajnosti podatka mora
biti pisna.
Preklic tajnosti podatka lahko zahteva
oseba, ki ji je bila zahteva, da dobi tajni podatek, zavrnjena.
O zahtevi iz prejšnjega odstavka odloča
predstojnik organa.
16. člen
Stopnjo tajnosti lahko spremeni pooblaščena
oseba organa, v katerem je bila stopnja določena.
Obrazložitev spremembe tajnosti podatka
mora biti pisna.
Pooblaščena oseba spremeni stopnjo tajnosti
podatka, ko se spremenijo pogoji, ki so za uporabo posamezne stopnje določeni s
tem zakonom. O spremembi mora obvestiti vse, ki so tajni podatek prejeli ali
imajo dostop do njega.
17. člen
Vsak tajni podatek oziroma vsak dokument,
ki vsebuje tajne podatke, mora biti označen s stopnjo tajnosti in s podatki o
organu, če to že sicer ni razvidno.
Oznake iz prejšnjega odstavka se uporabijo
na način, ki ustreza vrsti in lastnostim medija.
Podatek oziroma dokument se mora
obravnavati kot tajen, tudi če je označen le s stopnjo tajnosti.
Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem
besedilu: vlada) podrobneje predpiše načine in oblike označevanja tajnosti
podatkov oziroma dokumentov.
18. člen
Tajnost podatka preneha:
-
na določen datum;
-
z nastopom določenega dogodka;
-
s potekom določenega časa;
-
s preklicem tajnosti.
Kadar zaradi narave stvari ali vsebine
podatka ni mogoče določiti načina prenehanja iz prejšnjega odstavka, tajnost
preneha s potekom časa, ki je določen v zakonu, ki ureja arhivsko gradivo in
arhive.
Pooblaščena oseba mora tajne podatke
stopnje tajnosti STROGO TAJNO pregledati enkrat letno, ostale stopnje tajnosti
pa vsaka tri leta in oceniti, ali še obstaja potreba po njihovi tajnosti.
Pooblaščena oseba lahko spremeni način, ki
je določen za prenehanje tajnosti, če so za to podani utemeljeni razlogi.
Pooblaščena oseba mora v tem primeru o spremembi takoj obvestiti vse, ki so
tajen podatek prejeli, ali imajo dostop do njega.
19. člen
Če bi imela potrditev obstoja tajnega
podatka škodljive posledice za interese ali varnost države, organ ob zahtevi za
posredovanje tajnih podatkov ni dolžan niti potrditi niti zanikati obstoja
zahtevanega podatka.
20. člen
Tajni podatki tuje države ali mednarodne
organizacije praviloma ohranijo oznake, ki so v rabi v tuji državi ali
mednarodni organizaciji, ali pa se označijo na način, določen s tem zakonom,
pri čemer morajo biti stopnje tajnosti primerljive in morajo zagotavljati
enakovredno varovanje.
Z mednarodno pogodbo, ki jo je v zvezi z
izmenjavo ali posredovanjem tajnih podatkov s tujo državo ali mednarodno
organizacijo sklenila Republika Slovenija, je treba določiti način označevanja
tajnih podatkov Republike Slovenije v tuji državi ali mednarodni organizaciji
in raven varovanja teh podatkov, primerljivo z določbami tega zakona.
21. člen
Upravičeni uporabnik tajnega podatka, ki je
podatek prejel na zakonit način, lahko predlaga pooblaščeni osebi preklic ali
spremembo tajnosti, če meni, da tajnost podatka ni utemeljena ali ustrezno
določena.
Pooblaščena oseba je dolžna predlog iz
prejšnjega odstavka obravnavati in o svoji odločitvi obvestiti predlagatelja.
21.a člen
Če predstojnik organa v skladu z zakonom,
ki ureja dostop do informacij javnega značaja, oceni, da je treba v zvezi z
zahtevo za dostop do informacije javnega značaja, ki se nanaša na podatek, ki
je določen kot tajen, presoditi o upravičenosti prevladujočega javnega interesa
za razkritje, posreduje predlog vladi.
O upravičenosti dostopa do podatka iz
prejšnjega odstavka odloča vlada na podlagi predhodnega mnenja komisije.
Komisijo sestavljajo predstavniki ministrstva, pristojnega za obrambo,
ministrstva, pristojnega za notranje zadeve, ministrstva, pristojnega za
zunanje zadeve, Slovenske obveščevalno-varnostne agencije in nacionalnega
varnostnega organa. V komisiji ne more sodelovati predstavnik organa, ki je
določil tajnost podatku. Komisija uredi način svojega dela s poslovnikom, h
kateremu da soglasje vlada.
Komisija iz prejšnjega odstavka pozove
organ, ki je določil podatek za tajnega, da ji posreduje oceno škodljivih
posledic, na podlagi katere je bila podatku določena tajnost, ter vse
prejemnike tajnega podatka, da dajo mnenje o upravičenosti razkritja podatka
oziroma razlogih za ohranitev tajnosti.
Komisija iz drugega odstavka tega člena je
dolžna v 30 dneh od vložitve zahteve za dostop do informacij javnega
značaja pripraviti mnenje o upravičenosti zahteve in ga predložiti vladi.
Če vlada odloči, da je javni interes glede
razkritja močnejši od javnega interesa za omejitev dostopa do podatka zaradi
njegove tajnosti, odredi organu, ki je določil stopnjo tajnosti, da tajnost
podatku prekliče. Organ mora preklic tajnosti opraviti najkasneje v 15 dneh od
dneva, ko je prejel odločitev vlade iz tega odstavka, ter z informacijo
seznaniti prosilca.
Komisija iz tega člena lahko na predlog
predstojnika organa da tudi mnenje o upravičenosti zahteve za preklic tajnosti
podatka iz 15. člena tega zakona ali predloga za preklic ali spremembo
tajnosti podatka iz prejšnjega člena.
Če je zahteva za dostop do informacij
javnega značaja naslovljena na državni organ, ki za svoje delo ni neposredno
odgovoren vladi, odloči o upravičenosti dostopa do podatka, ki je določen kot
tajen, predstojnik državnega organa po istem postopku, kot je določen za
odločanje vlade.
III. DOVOLJENJE ZA DOSTOP DO TAJNIH PODATKOV
22. člen
Dovoljenja za dostop osebe do tajnih
podatkov stopenj ZAUPNO, TAJNO ali STROGO TAJNO izdajajo ministrstvo, pristojno
za notranje zadeve, ministrstvo, pristojno za obrambo, Slovenska
obveščevalno-varnostna agencija ter Policija (v nadaljnjem besedilu: pristojni
organ).
Osebam, ki bodo dostop do tajnih podatkov
potrebovale zaradi opravljanja funkcij ali izvajanja nalog na delovnih mestih v
ministrstvu, pristojnem za notranje zadeve, ministrstvu, pristojnem za obrambo,
Slovenski obveščevalno-varnostni agenciji ali Policiji, dovoljenje izda,
skladno z določili tega zakona in predpisi, izdanimi na njegovi podlagi,
minister, pristojen za notranje zadeve oziroma minister, pristojen za obrambo,
oziroma direktor Slovenske obveščevalno-varnostne agencije oziroma generalni
direktor Policije. O izdaji dovoljenja obvestijo nacionalni varnostni organ.
Osebam, ki bodo potrebovale dostop do
tajnih podatkov zaradi opravljanja nalog ali funkcije v drugem organu, na
predlog predstojnika tega organa dovoljenje izda minister, pristojen za
notranje zadeve oziroma minister, pristojen za obrambo, kadar gre za
opravljanje obrambnih dolžnosti ali vojaške službe. O izdaji dovoljenja
obvestita nacionalni varnostni organ.
Varnostno preverjanje za pridobitev
dovoljenja pri opravljanju obrambnih dolžnosti in vojaške službe urejajo
posebni predpisi.
Osebam, ki bodo dovoljenje potrebovale
zaradi obravnavanja tajnih podatkov v organizacijah iz tretjega odstavka
1. člena tega zakona, dovoljenje izda organ, pristojen za izdajo
varnostnih dovoljenj organizacijam.
22.a člen
Glede na predvideni dostop osebe do
podatkov različnih stopenj tajnosti pristojni organ opravi:
1.
osnovno varnostno preverjanje,
2.
razširjeno varnostno preverjanje in
3.
razširjeno varnostno preverjanje z varnostnim poizvedovanjem.
Z osnovnim varnostnim preverjanjem se
preverijo podatki o osebi, ki naj bi dobila dovoljenje za dostop do tajnih
podatkov stopnje ZAUPNO, razširjeno se varnostno preverijo podatki o osebi, ki
naj bi dobila dovoljenje za dostop do tajnih podatkov stopnje TAJNO, razširjeno
z varnostnim poizvedovanjem se preverijo podatki o osebi, ki naj bi dobila
dovoljenje za dostop do tajnih podatkov stopnje STROGO TAJNO.
22.b člen
Osnovno varnostno preverjanje se opravi
tako, da pristojni organ preveri posameznikove navedbe v vprašalniku za
varnostno preverjanje. Pri tem lahko od osebe, na katero se podatki nanašajo,
ter iz evidenc in drugih zbirk podatkov upravljavcev zbirk osebnih in drugih
podatkov zbirajo in uporabljajo podatke iz 25. člena tega zakona.
Če z osnovnim varnostnim preverjanjem
ugotovi sum varnostnega zadržka, pristojni organ z varnostnim poizvedovanjem
dodatno preveri tiste podatke, ki se nanašajo na posamezen varnostni zadržek.
Varnostno poizvedovanje po prejšnjem
odstavku se opravi le, če preverjana oseba po razgovoru o sumu varnostnega
zadržka pisno soglaša z varnostnim poizvedovanjem in izpolni prvi del dodatnega
vprašalnika. Če preverjana oseba ne da soglasja oziroma ne izpolni dodatnega
vprašalnika, lahko pristojni organ že na podlagi suma varnostnega zadržka
zavrne izdajo dovoljenja za dostop do tajnih podatkov.
22.c člen
Razširjeno varnostno preverjanje se opravi
tako, da pristojni organ poleg ukrepov iz prvega odstavka prejšnjega člena od
preverjane osebe, drugih organov, pristojnih za varnostno preverjanje, ali iz
že obstoječih zbirk podatkov preveri še podatke iz posebnega vprašalnika,
pomembne za dostop do tajnih podatkov stopnje TAJNO.
Če se iz ugotovitev razširjenega
varnostnega preverjanja ugotovi sum varnostnega zadržka, pristojni organ z
varnostnim poizvedovanjem dodatno preveri tiste podatke, ki se nanašajo na
posamezen varnostni zadržek.
Varnostno poizvedovanje po prejšnjem
odstavku se opravi le, če preverjana oseba po razgovoru o sumu varnostnega
zadržka pisno soglaša z varnostnim poizvedovanjem in izpolni prvi del dodatnega
vprašalnika. Če preverjana oseba ne da soglasja oziroma ne izpolni dodatnega
vprašalnika, lahko pristojni organ že na podlagi suma varnostnega zadržka
zavrne izdajo dovoljenja za dostop do tajnih podatkov.
22.d člen
Varnostno poizvedovanje se opravi tako, da
pristojni organ opravi razgovor z osebami, ki jih je v prvem delu dodatnega
vprašalnika navedla preverjana oseba in ki lahko potrdijo podatke, navedene v
vprašalnikih.
Če se pri preverjanju podatkov iz
prejšnjega odstavka ugotovi sum varnostnega zadržka, lahko pristojni organ
preveri podatke o okoliščinah, povezanih z varnostnim zadržkom, tudi pri drugih
osebah, organih ali organizacijah, ki o preverjani osebi kaj vedo.
22.e člen
Če ugotovljen sum varnostnega zadržka iz
drugega odstavka 22.c in 22.d člena tega zakona izhaja iz okoliščin, ki so
povezane z njenim zakoncem ali zunajzakonskim partnerjem oziroma katero koli polnoletno
osebo, ki živi s preverjano osebo v skupnem gospodinjstvu, se lahko z njimi
opravi razgovor o domnevnih varnostnih zadržkih, z njihovim pisnim soglasjem pa
se lahko osnovno varnostno preverijo.
Za preverjanje podatkov po prejšnjem
odstavku se smiselno uporabljata prvi odstavek 22.b člena in prvi odstavek 25.
člena tega zakona.
22.f člen
Postopek varnostnega preverjanja za izdajo
dovoljenja se začne na podlagi pisnega predloga predstojnika organa iz drugega
odstavka tega člena (v nadaljnjem besedilu: predlagatelj).
Predlagatelji postopka varnostnega
preverjanja za izdajo dovoljenja so:
1.
predstojnik organa iz drugega odstavka 1. člena tega zakona za
osebe, ki bodo dovoljenje potrebovale zaradi izvajanja nalog na delovnem mestu
v tem organu, ter za osebe, zaposlene v organizacijah iz tretjega odstavka
1. člena tega zakona;
2.
minister, pristojen za gospodarstvo, za osebe, zaposlene v
organizacijah, ki bodo dovoljenje za dostop do tajnih podatkov potrebovale
zaradi izvajanja javnih in drugih naročil, v okviru katerih bodo potrebovale
dostop do tajnih podatkov tuje države ali mednarodne organizacije;
3.
predstojnik nacionalnega varnostnega organa za primere, ki niso zajeti v
prejšnjih točkah tega člena.
22.g člen
Postopek za izdajo dovoljenja se začne na
pisni predlog predlagatelja za osebo, ki jo je treba varnostno preveriti (v
nadaljnjem besedilu: preverjana oseba), in mora vsebovati podatke o stopnji
tajnosti tajnih podatkov, za dostop do katerih je dan predlog za izdajo
dovoljenja.
Predlagatelj mora predlogu priložiti pisno
soglasje preverjane osebe za varnostno preverjanje, dokazilo o opravljenem
usposabljanju s področja obravnavanja tajnih podatkov, pisno izjavo o
seznanitvi s tem zakonom in predpisi, izdanimi na njegovi podlagi, ter zaprto
ovojnico z izpolnjenim varnostnim vprašalnikom preverjane osebe.
22.h člen
Predlagatelj lahko med postopkom
varnostnega preverjanja predlaga, da se stopnja tajnosti, za katero je bil dan
predlog, spremeni, če je preverjana oseba pred zaključkom postopka premeščena
na funkcijo ali delovno mesto, na katerem se zahteva dostop do tajnih podatkov
druge stopnje tajnosti od predlagane.
Če se sprememba predloga nanaša na izdajo
dovoljenja višje stopnje tajnosti, mora predlagatelj spremembi zahtevka
priložiti izpolnjen ustrezen varnostni vprašalnik in pisno soglasje preverjane
osebe, da soglaša s spremenjenim obsegom varnostnega preverjanja.
22.i člen
Če je preverjani osebi pred izdajo
dovoljenja prenehalo delovno razmerje v organu ali organizaciji ali je bila
premeščena na drugo delovno mesto, na katerem dovoljenje za dostop do tajnih
podatkov ni potrebno, predlagatelj svoj predlog za izdajo dovoljenja umakne.
22.j člen
Predlagatelj postopka mora ves čas postopka
sodelovati s pristojnim organom. Če predlagatelj na pisni poziv pristojnega
organa ne dopolni vloge v skladu z zahtevano dokumentacijo iz 22.g člena tega
zakona, se njegov molk šteje za umik predloga.
23. člen
Pristojni organ izda osebi po opravljenem
osnovnem varnostnem preverjanju dovoljenje za dostop do tajnih podatkov stopnje
ZAUPNO z veljavnostjo desetih let, po razširjenem varnostnem preverjanju
dovoljenje za dostop do tajnih podatkov stopnje TAJNO z veljavnostjo petih let,
po razširjenem varnostnem preverjanju z varnostnim poizvedovanjem pa dovoljenje
za dostop do tajnih podatkov stopnje STROGO TAJNO z veljavnostjo petih let.
Dovoljenje iz prejšnjega odstavka se vroči
preverjani osebi in predstojniku organa, ki je predlagal varnostno preverjanje.
Če pristojni organ na podlagi podatkov,
preverjenih v postopku varnostnega preverjanja, oceni, da obstaja varnostni
zadržek, določen s tem zakonom, izdajo dovoljenja zavrne. V zavrnitvi izdaje
dovoljenja ni treba obrazložiti virov varnostnega preverjanja.
Pristojni organ mora o zahtevi za izdajo
dovoljenja odločiti najpozneje v treh mesecih od dneva, ko je prejel popolno
vlogo. Izjemoma se lahko ta rok podaljša, če pristojni organ še ni prejel
podatkov varnostnega preverjanja od organov tujih držav, in v primeru daljše
odsotnosti preverjane osebe ali prič.
Oseba, ki ima dovoljenje in spremeni osebno
ime, mora v petnajstih dneh po nastali spremembi o tem predložiti dokazilo
pristojnemu organu, ki je izdal dovoljenje. Z izdajo odločbe o spremembi
osebnega imena v dovoljenju se njegova veljavnost ne spreminja.
Vlada podrobneje predpiše način varnostnega
preverjanja, obliko in vsebino obrazcev, ki se uporabljajo v postopku
varnostnega preverjanja in izdaje dovoljenja, ter podrobnejši postopek izdaje
dovoljenja.
23.a člen
Zoper odločbo, izdano v postopku
varnostnega preverjanja oseb, ni dovoljena pritožba; dovoljen pa je upravni
spor, katerega lahko sprožita predlagatelj ali preverjana oseba.
24. člen
Pristojni organi lahko pri varnostnem
preverjanju oseb sodelujejo, v skladu z mednarodno pogodbo, ki jo je s tujo
državo ali mednarodno organizacijo sklenila Republika Slovenija in s predpisi,
ki v Republiki Sloveniji urejajo varstvo osebnih podatkov, z organi tujih držav
in mednarodnih organizacij, pristojnih za varnostno preverjanje.
25. člen
Varnostno se preverijo podatki o osebi, ki
je opravila usposabljanje s področja obravnavanja in varovanja tajnih podatkov
in je bila predhodno seznanjena z razlogi za pridobitev dovoljenja za dostop do
tajnih podatkov ustrezne stopnje, obsegom varnostnega preverjanja ter vsebino
in postopkom za pridobitev tega dovoljenja, ki je s tem pisno soglašala,
izpolnila ustrezen varnostni vprašalnik in podpisala izjavo o seznanitvi s
predpisi, ki urejajo obravnavanje tajnih podatkov, in se zavezala, da bo
ravnala skladno z njimi.
Ustrezen varnostni vprašalnik iz prejšnjega
odstavka za pridobitev dovoljenja za dostop do tajnih podatkov posameznih
stopenj tajnosti je:
-
ZAUPNO – osnovni vprašalnik za pridobitev dovoljenja za dostop do tajnih
podatkov,
-
TAJNO – osnovni in posebni vprašalnik za pridobitev dovoljenja za dostop
do tajnih podatkov ter
-
STROGO TAJNO – osnovni, posebni in prvi del dodatnega vprašalnika za
pridobitev dovoljenja za dostop do tajnih podatkov.
Osnovni vprašalnik obsega:
1.
osebno ime, vključno s prejšnjimi;
2.
enotno matično številko občana (EMŠO);
3.
datum in kraj rojstva;
4.
državljanstvo oziroma državljanstva, vključno s prejšnjimi;
5.
naslov prebivališča (stalnega, začasnega in naslov dosegljivosti);
6.
bivanja v tujini, če so trajala tri mesece ali več (kraj, obdobje in
razlog bivanja);
7.
zakonski stan in število otrok;
8.
poklic in delo, ki ga opravlja;
9.
služenje vojaškega roka;
10. šolanje
in obiskovanje seminarjev ali drugih oblik usposabljanja v tujini, če so
trajala več kot en mesec (kraj in obdobje);
11. delodajalce
in njihove naslove;
12. neizbrisane
pravnomočne obsodbe zaradi kaznivih dejanj, ki se preganjajo po uradni
dolžnosti, ter podatke o prekrških, ki so jih obravnavali prekrškovni organi
ali sodišča;
13. tekoče
kazenske postopke;
14. odvisnost
od alkohola, drog oziroma druge zasvojenosti;
15. bolezen
ali duševne motnje, ki bi lahko ogrozile varno obravnavanje tajnih podatkov;
16. stike
s tujimi varnostnimi ali obveščevalnimi službami;
17. članstvo
ali sodelovanje v organizacijah ali skupinah, ki ogrožajo vitalne interese
Republike Slovenije ali držav članic političnih, obrambnih in varnostnih zvez,
katerih članica je Republika Slovenija;
18. izrečene
disciplinske ukrepe;
19. prejšnja
varnostna preverjanja po tem zakonu.
Posebni vprašalnik obsega:
1.
sodelovanje v tujih oboroženih silah ali drugih oboroženih formacijah;
2.
finančne obveznosti oziroma prevzeta jamstva z navedbo vrste (npr.:
krediti, hipoteke, preživnine) in višine finančnih obveznosti, razlogov za dolg
in upnikov ter z navedbo vseh dohodkov v preteklem letu, vključno s podatki o
lastništvu nepremičnin. Preverjana oseba navede tudi podatke o povprečnem
osebnem dohodku v zadnjih treh mesecih pred izpolnjevanjem varnostnega
vprašalnika;
3.
davčno številko;
4.
lastnosti in okoliščine iz življenja preverjane osebe, ki imajo lahko za
posledico izpostavljenost izsiljevanju ali drugim oblikam izvajanja pritiska.
5.
Dodatni vprašalnik je sestavljen iz dveh delov. Prvi del obsega navedbo
osebnih imen ter naslovov stalnih ali začasnih prebivališč oziroma naslove
dosegljivosti treh oseb, ki lahko potrdijo podatke, navedene v vprašalnikih,
drugi del pa podatke o osebah iz prvega odstavka 22.e člena tega zakona (osebno
ime, datum in kraj rojstva ter naslov stalnega ali začasnega prebivališča
oziroma naslov dosegljivosti), ki so lahko v skladu s tem zakonom varnostno
preverjene.
Podatki iz tretjega, četrtega in petega
odstavka tega člena predstavljajo vsebino varnostnega preverjanja.
Podatki iz 5., 8., 13., in 18. točke
osnovnega vprašalnika ter 1., 2. in 4. točke posebnega vprašalnika se v
postopku varnostnega preverjanja za izdajo dovoljenja za dostop do tajnih
podatkov stopnje ZAUPNO in TAJNO preverijo za obdobje zadnjih petih let, za
izdajo dovoljenja za dostop do tajnih podatkov stopnje STROGO TAJNO pa za
zadnjih deset let, vendar le od dopolnjenega 18. leta starosti preverjane osebe
in le podatki, ki zaradi zastaranja niso bili brisani iz evidenc.
Osebe, ki lahko potrdijo podatke, navedene
v vprašalnikih, ne morejo biti osebe iz prvega odstavka 22.e člena tega zakona.
25.a člen
Če se z varnostnim preverjanjem ugotovi sum
odvisnosti od alkohola, drog ali drugih zasvojenosti iz 14. točke tretjega
odstavka prejšnjega člena oziroma sum bolezni ali duševnih stanj iz 15. točke
tretjega odstavka prejšnjega člena, pristojni organ ta sum preveri tako, da
napoti preverjano osebo na zdravniški pregled v zdravstveno organizacijo
oziroma k zasebnemu zdravniku, ki ju je za opravljanje teh pregledov pooblastil
minister, pristojen za zdravje.
Preverjanje iz prejšnjega odstavka se
opravi na podlagi sklepa o napotitvi. Če se preverjana oseba pregleda iz
neupravičenih razlogov ne udeleži v roku, ki ji ga določi zdravstvena
organizacija ali zasebni zdravnik, se ji izdaja dovoljenja zavrne.
Slovenska obveščevalno-varnostna agencija
in Obveščevalno varnostna služba Ministrstva za obrambo nista dolžni
posredovati podatkov, ki se nanašajo na 16. in 17. točko tretjega odstavka 25. člena tega zakona, če bi to ogrozilo vire ugotavljanja oziroma preverjanja
posredovanih podatkov.
Če pristojni organ pri varnostnem preverjanju
zbira osebne in druge podatke o preverjani osebi iz že obstoječih zbirk
podatkov, so mu organi, organizacije in drugi subjekti, ki na podlagi zakona
vodijo zbirke podatkov, dolžni na podlagi pisne ali s pisno obliko izenačene
zahteve, kjer je navedena ustrezna pravna podlaga za posredovanje podatkov ter
ustrezna številka ali druga oznaka zahteve, brezplačno posredovati zahtevane
osebne in druge podatke.
25.b člen
Če je pri osebi, ki ima dovoljenje za
dostop do tajnih podatkov, podan sum obstoja varnostnega zadržka iz
27. člena tega zakona, se opravi vmesno varnostno preverjanje.
Vmesno varnostno preverjanje se opravi na
predlog predstojnika organa ali organizacije, v kateri oseba opravlja funkcijo
ali izvaja naloge, ob smiselni uporabi določb 22.a člena tega zakona.
Nacionalni varnostni organ lahko da
pristojnemu organu predlog za vmesno varnostno preverjanje osebe, če pri
nadzoru iz šeste alinee tretjega odstavka 43.b člena tega zakona ugotovi sum
varnostnega zadržka iz 27. člena tega zakona. O tem mora obvestiti
predstojnika organa ali organizacije, kjer je oseba, za katero predlaga vmesno
varnostno preverjanje, zaposlena.
25.c člen
Vmesno se varnostno preveri tudi oseba:
-
pred izvajanjem nalog na delovnih mestih, na katerih se zahteva dostop
do tajnih podatkov, če je od izdaje dovoljenja do nastopa izvajanja nalog na
delovnih mestih preteklo več kot 12 mesecev;
-
pred ponovnim izvajanjem nalog na delovnih mestih, na katerih se zahteva
dostop do tajnih podatkov, če v času veljavnosti dovoljenja več kot 12 mesecev
ni izvajala nalog na delovnih mestih v organu iz drugega odstavka 1. člena
tega zakona;
-
ki je dovoljenje dobila v okviru izvajanja naročila organizacije iz
tretjega odstavka 1. člena tega zakona in je od zaključka naročila, v
okviru katerega je dostopala do tajnih podatkov, do potrebe po ponovnem dostopu
do tajnih podatkov preteklo več kot 12 mesecev.
Pristojni organ začne postopek vmesnega
varnostnega preverjanja za ponovno potrditev veljavnosti dovoljenja
(v nadaljnjem besedilu: potrditev veljavnosti dovoljenja) na predlog
predstojnika organa ali organizacije, v kateri oseba opravlja funkcijo ali
izvaja naloge, ali nacionalnega varnostnega organa, če to izhaja iz mednarodne
pogodbe ali sprejetih mednarodnih obveznosti Republike Slovenije.
Postopek potrditve veljavnosti dovoljenja
je enak postopku, kot ga ta zakon določa za izdajo dovoljenja za dostop do
tajnih podatkov posamezne stopnje tajnosti.
Osebi, ki ne da soglasja za uvedbo vmesnega
varnostnega preverjanja iz prejšnjega člena, ali ne da soglasja za uvedbo
postopka potrditve veljavnosti dovoljenja, ali ne izpolni ustreznega
varnostnega vprašalnika, se dovoljenje prekliče.
Do zaključka postopka vmesnega varnostnega
preverjanja po 25.b členu tega zakona in postopka potrditve veljavnosti dovoljenja
mora predstojnik organa ali organizacije osebi začasno onemogočiti dostop do
tajnih podatkov. O tem mora obvestiti nacionalni varnostni organ.
25.d člen
Imetnik dovoljenja je v času njegove
veljavnosti dolžan predstojnika organa ali organizacije obveščati o spremembah
podatkov iz osnovnega in posebnega vprašalnika.
Predstojnik organa ali organizacije ali
oseba, ki jo je predstojnik za to pisno pooblastil, je dolžna z osebo iz
prejšnjega odstavka opraviti razgovor glede spremenjenih podatkov iz prvega odstavka.
Če se med razgovorom ugotovi, da obstaja sum obstoja varnostnega zadržka iz
27. člena tega zakona, je predstojnik dolžan pristojnemu organu predlagati
vmesno varnostno preverjanje.
26. člen
Kadar bo oseba, ki ima dovoljenje, tudi po
preteku njegove veljavnosti potrebovala dostop do tajnih podatkov, mora
pristojni predlagatelj iz 22.f člena tega zakona najmanj tri mesece pred
iztekom njegove veljavnosti pristojnemu organu predlagati uvedbo postopka za
izdajo novega dovoljenja.
Če pristojni organ pri novem ali vmesnem
varnostnem preverjanju iz 25.b ali 25.c člena tega zakona ugotovi varnostne
zadržke za izdajo dovoljenja, mora prejšnje dovoljenje, če mu med postopkom še
ni potekla veljavnost, preklicati. Odločbo o preklicu vroči osebi, ki ji je bilo
dovoljenje preklicano, in predlagatelju postopka ter o tem obvesti nacionalni
varnostni organ in trenutnega delodajalca preverjane osebe.
27. člen
Varnostni zadržki, zaradi katerih se zavrne
izdaja dovoljenja za dostop do tajnih podatkov, so:
-
lažne navedbe podatkov preverjane osebe v varnostnem vprašalniku ali v
razgovoru za varnostno preverjanje;
-
neizbrisane pravnomočne obsodbe na najmanj tri mesece nepogojne zaporne
kazni za kazniva dejanja, ki se preganjajo po uradni dolžnosti;
-
dokončen disciplinski ukrep zaradi težje disciplinske kršitve s področja
obravnavanja in varovanja tajnih podatkov;
-
odvisnost od alkohola, drog oziroma druge zasvojenosti, ki bi lahko
vplivale na zavrnitev izdaje dovoljenja;
-
članstvo ali sodelovanje v organizacijah ali skupinah, ki ogrožajo
vitalne interese Republike Slovenije ali držav članic političnih, obrambnih in
varnostnih zvez, katerih članica je Republika Slovenija.
Pristojni organ lahko izdajo dovoljenja
zavrne tudi v primeru:
-
pravnomočne obtožnice za kazniva dejanja, ki se preganjajo po uradni
dolžnosti, razen za kazniva dejanja, kjer je kot glavna kazen predpisana
denarna kazen ali zapor do treh let;
-
nepravnomočne obsodilne sodbe za kazniva dejanja, ki se preganjajo po
uradni dolžnosti, in za katera je kot glavna kazen predpisana denarna kazen ali
zapor do treh let;
-
neizbrisane pravnomočne obsodbe ali več izrečenih glob za prekrške,
določene s tem zakonom;
-
drugih ugotovitev varnostnega preverjanja, ki vzbujajo utemeljene dvome
v posameznikovo verodostojnost, zanesljivost in lojalnost za varno obravnavanje
tajnih podatkov;
-
drugih varnostnih zadržkov, določenih z zakoni ali mednarodnimi
pogodbami.
28. člen
Pristojni organ hrani vso dokumentacijo, ki
je nastala v zvezi z varnostnim preverjanjem.
Organi iz četrtega odstavka tega člena
morajo pisno soglasje za varnostno preverjanje in izpolnjene varnostne
vprašalnike, ki jih hranijo v posebnem delu kadrovske mape osebe, najkasneje v
treh mesecih po uveljavitvi tega zakona vrniti pristojnemu organu, ki je za
osebo izdal dovoljenje.
Osebni podatki posameznikov, ki so določeni
v tem zakonu, se lahko obdelujejo le za namene varnostnega preverjanja, vodenja
evidenc po tem zakonu in izvrševanje drugih pristojnosti po tem zakonu.
Organ ali organizacija, pri kateri je oseba
zaposlena, hrani dovoljenje in izjavo iz drugega odstavka 31.a člena tega
zakona v kadrovski evidenci te osebe.
28.a člen
Če oseba ne izpolnjuje pogojev za zasedbo
delovnega mesta, ker ji je bilo zavrnjeno ali preklicano dovoljenje za dostop
do tajnih podatkov, se uporabljajo določbe zakona, ki ureja sistem javnih
uslužbencev.
29. člen
Organi in organizacije, ki pri izvajanju
svojih nalog obravnavajo tajne podatke stopenj ZAUPNO, TAJNO ali STROGO TAJNO,
vodijo evidenco dovoljenj, ki vsebuje podatke iz 1. točke 43.e člena tega
zakona.
Podatki o varnostnem preverjanju se hranijo
pet let po poteku veljavnosti dovoljenja oziroma zavrnitvi njegove izdaje ali
preklica, po tem se uničijo.
Oseba ima pravico vpogleda, prepisa ali
izpisa podatkov o svojem varnostnem preverjanju skladno z določili zakona, ki
ureja varstvo osebnih podatkov, razen v podatke, ki bi ogrozili vire
varnostnega preverjanja.
30. člen
Osebi se lahko izjemoma dovoli enkraten
dostop do tajnih podatkov, katerih stopnja tajnosti je za eno stopnjo višja od
stopnje tajnosti, za katero je tej osebi izdano dovoljenje. Tak dostop je mogoč
samo na podlagi pisne utemeljitve njenega predstojnika o razlogih za nujnost
dostopa in je omejen le na tiste tajne podatke, ki so nujno potrebni za
izpolnitev določenega dela. Če se pokaže potreba po trajnejšem dostopu do
tajnih podatkov višje stopnje, mora oseba pridobiti ustrezno dovoljenje.
Oseba lahko začne opravljati dela na
delovnem mestu, za katera je potrebno dovoljenje za dostop do tajnih podatkov
višje stopnje od tistega, ki ga ima, tudi brez dovoljenja ustrezne stopnje, pod
pogojem, da se je postopek za pridobitev ustreznega dovoljenja že začel in da
organ, pristojen za varnostno preverjanje, oziroma drug organ, če tako določa
mednarodna pogodba ali obveznost, ki izhaja iz članstva Republike Slovenije v
mednarodni organizaciji, s tem soglaša. Začasen dostop do tajnih podatkov pod
navedenimi pogoji ne sme trajati dlje od šestih mesecev.
IV. POGLAVJE
DOSTOP DO TAJNIH PODATKOV IN NJIHOVO VAROVANJE
31. člen
Pravico dostopa do tajnih podatkov imajo
samo tiste osebe, ki imajo dovoljenje in se morajo s temi podatki seznaniti
zaradi opravljanja funkcije ali delovnih nalog. Dostop imajo samo do tajnih
podatkov stopnje tajnosti, določene v dovoljenju.
Nihče ne sme dobiti tajnega podatka prej in
v večjem obsegu, kot je to potrebno za opravljanje njegovih delovnih nalog ali
funkcije.
31.a člen
Vse osebe, ki opravljajo funkcijo ali
delajo v organu, imajo dostop do tajnih podatkov stopnje INTERNO.
Osebe iz prejšnjega odstavka z vsakim
nastopom funkcije oziroma opravljanja dela podpišejo izjavo, da so seznanjene s
tem zakonom in drugimi predpisi, ki urejajo varovanje tajnih podatkov, ki jih
bodo obravnavale v okviru izvajanja funkcije oziroma delovnih nalog, in da se
zavezujejo s tajnimi podatki ravnati v skladu s temi predpisi. Predstojniki
organov morajo za te osebe pred podpisom izjave zagotoviti ustrezno
usposabljanje s področja obravnavanja in varovanja tajnih podatkov.
32. člen
(črtan)
33. člen
Oseba, ki se je v okviru svojega dela
seznanila s tajnimi podatki, teh ne sme uporabljati za druge namene kot za
izvajanje delovnih nalog ali funkcije.
Predstojnik organa lahko na zahtevo
pristojnih organov osebo razreši dolžnosti varovanja tajnosti podatka, ki mu je
bila tajnost določena v tem organu, vendar samo za namen in v obsegu, ki ga
vsebuje zahteva pristojnega organa.
Predstojnika organa lahko na zahtevo
pristojnih organov razreši dolžnosti varovanja tajnosti podatka, ob pogojih iz
prejšnjega odstavka, organ, ki ga je imenoval.
34. člen
Tajni podatki se lahko drugim organom, ki
morajo ravnati po tem zakonu, oziroma osebam v teh organih, posredujejo samo na
podlagi pisnega dovoljenja predstojnika organa, ki je tajen podatek določil,
ali če tako določa zakon.
35. člen
Tajni podatki se lahko posredujejo le
organizaciji iz tretjega odstavka 1. člena tega zakona, ki ima varnostno
dovoljenje, da izpolnjuje pogoje za varno obravnavanje tajnih podatkov (v
nadaljnjem besedilu: varnostno dovoljenje).
Varnostno dovoljenje za naročila na
obrambnem področju izda ministrstvo, pristojno za obrambo, za naročila,
povezana z delom Slovenske obveščevalno-varnostne agencije, Slovenska
obveščevalno-varnostna agencija, v vseh ostalih primerih pa Policija. O izdaji
varnostnega dovoljenja obvestijo nacionalni varnostni organ.
Varnostno dovoljenje se izda z veljavnostjo
petih let ali za dobo, določeno v pogodbi o naročilu, vendar ne več kot za pet
let.
35.a člen
Postopek izdaje varnostnega dovoljenja iz
prejšnjega člena tega zakona se začne na podlagi pisnega predloga predstojnika:
1.
organa iz drugega odstavka 1. člena tega zakona za organizacije, ki
izvajajo naročila tega organa;
2.
ministrstva, pristojnega za gospodarstvo, za organizacije, ki
potrebujejo varnostno dovoljenje zaradi sodelovanja na javnih razpisih ali
izvedbe naročila tuje države ali mednarodne organizacije.
Predlagatelj iz 2. točke prejšnjega
odstavka lahko pred vložitvijo predloga pridobi mnenje ministrstva, pristojnega
za delovno področje, na katerem deluje organizacija.
Predlagatelj mora predlogu za začetek
postopka varnostnega preverjanja priložiti naslednje listine, s katerimi
predlagana organizacija dokazuje izpolnjevanje pogojev za priznanje sposobnosti
za varno obravnavanje tajnih podatkov:
1.
da je registrirana pri pristojnem sodišču ali drugem organu – izpisek iz
sodne ali druge ustrezne evidence;
2.
da ni v kazenskem postopku zaradi suma storitve kaznivega dejanja v
zvezi s podkupovanjem ali da zaradi takega kaznivega dejanja ni bila
pravnomočno obsojena – potrdilo ministrstva, pristojnega za pravosodje, da
organizacija ni vpisana v kazensko evidenco;
3.
da ni zoper njo uveden ali začet postopek prisilne poravnave, stečajni
ali likvidacijski postopek, drug postopek, katerega posledica ali namen je
prenehanje poslovanja organizacije – izpisek iz sodne ali druge enakovredne
evidence;
4.
da je poravnala davke in prispevke v skladu s predpisi države, kjer ima
svoj sedež, ali da je organizacija, ki ima sedež v tujini, poravnala v
Republiki Sloveniji tiste dajatve, ki bi jih morala poravnati – potrdilo, ki ga
izda davčni ali drug pristojni organ države, kjer ima organizacija svoj sedež;
5.
da ni bila kaznovana za dejanje v zvezi s poslovanjem oziroma so
posledice sodbe že izbrisane – potrdilo ministrstva, pristojnega za pravosodje,
da organizacija ni vpisana v kazensko evidenco;
6.
dokazilo o lastniški strukturi organizacije – izpisek iz sodne ali druge
ustrezne evidence.
Pristojni organ iz drugega odstavka
prejšnjega člena lahko v postopku izdaje varnostnega dovoljenja, z namenom
preveritve podatkov iz prejšnjega odstavka in izpolnjevanja pogojev iz prvega
odstavka 35.b člena tega zakona, zbira podatke od organizacije, na katero se
podatki nanašajo, ali pri drugih organih, organizacijah ali osebah, ki o teh
podatkih kaj vedo.
35.b člen
Pristojni organ izda organizaciji varnostno
dovoljenje, če:
1.
organizacija izpolnjuje fizične, organizacijske in tehnične pogoje za
varovanje tajnih podatkov v skladu s tem zakonom in predpisi, sprejetimi na
njegovi podlagi;
2.
so osebe, ki bodo v organizaciji po službeni dolžnosti imele dostop do
tajnih podatkov, varnostno preverjene in imajo dovoljenje za dostop do tajnih
podatkov;
3.
organizacija zagotovi, da bo dostop do tajnih podatkov dovoljen samo
tistim osebam, ki morajo imeti vpogled v te podatke po svoji službeni dolžnosti
zaradi uresničevanja naročila organa;
4.
imenuje osebo, pristojno za nadzor in usmerjanje varnostnih ukrepov v
zvezi z izvajanjem naročila, usposabljanje oseb, ki imajo dostop do tajnih
podatkov, poročanje pristojnemu organu o okoliščinah, ki vplivajo na izdajo
varnostnega dovoljenja in izvajanje drugih predpisanih ukrepov za varno
obravnavanje tajnih podatkov.
Oseba, ki bo v organizaciji po službeni
dolžnosti imela dostop do tajnih podatkov stopnje tajnosti INTERNO, mora poleg
pogojev iz drugega odstavka 31.a člena tega zakona izpolnjevati še naslednje
pogoje:
-
da ni bila pravnomočno obsojena zaradi naklepnega kaznivega dejanja, ki
se preganja po uradni dolžnosti, in da ni bila obsojena na nepogojno kazen
zapora v trajanju več kot šest mesecev;
-
da ni v kazenskem postopku zaradi kaznivega dejanja iz prejšnje alinee.
Pogoje iz prejšnjega odstavka ugotavlja
organ, pristojen za izdajo varnostnega dovoljenja organizaciji, v kateri bo
oseba dostopala do tajnih podatkov.
Vlada podrobneje predpiše način in postopek
ugotavljanja izpolnjevanja pogojev za izdajo varnostnega dovoljenja.
35.c člen
Pristojni organ lahko organizaciji zavrne
izdajo varnostnega dovoljenja, če ne izpolnjuje pogojev za priznanje
sposobnosti iz tretjega odstavka 35.a člena tega zakona.
Organizaciji, ki ne izpolnjuje pogojev iz
prvega odstavka prejšnjega člena, pristojni organ varnostnega dovoljenja ne
izda.
35.d člen
Če po izdaji varnostnega dovoljenja
nastopijo okoliščine, ki kažejo na to, da organizacija ne izpolnjuje več
pogojev za priznanje sposobnosti iz tretjega odstavka 35.a člena ali pogojev iz
prvega odstavka 35.b člena tega zakona, opravi pristojni organ iz drugega
odstavka 35. člena tega zakona postopek vmesnega varnostnega preverjanja.
Vmesno varnostno preverjanje se opravi na
predlog pristojnega predlagatelja iz 35.a ali 43.b člena tega zakona.
Nacionalni varnostni organ lahko da predlog
za vmesno varnostno preverjanje, če pri nadzoru iz šeste alinee tretjega
odstavka 43.b člena tega zakona ugotovi okoliščine, ki kažejo na to, da
organizacija več ne izpolnjuje pogojev za izdajo varnostnega dovoljenja.
Postopek vmesnega varnostnega preverjanja
je enak postopku varnostnega preverjanja za izdajo varnostnega dovoljenja. Če
pri vmesnem varnostnem preverjanju pristojni organ ugotovi, da organizacija ne
izpolnjuje več pogojev, ki jih ta zakon določa za izdajo varnostnega
dovoljenja, ji varnostno dovoljenje prekliče. O preklicu varnostnega dovoljenja
obvesti tudi nacionalni varnostni organ.
Zoper zavrnitev izdaje varnostnega
dovoljenja in njegov preklic je dovoljen upravni spor.
36. člen
Upravičeni uporabnik, ki je od organa dobil
tajne podatke, teh podatkov brez soglasja tega organa ne sme posredovati drugim
uporabnikom, razen v primerih, določenih s predpisi.
37. člen
Pooblaščena oseba organa in organizacije mora
vzpostaviti ažuren pregled in nadzor nad distribucijo tajnih podatkov zunaj
organa in organizacije. Iz pregleda mora biti razvidno, kdaj in komu so bili
tajni podatki posredovani.
38. člen
V vsakem organu in organizaciji se mora v
skladu s tem zakonom in predpisi, sprejetimi na njegovi podlagi, vzpostaviti
sistem postopkov in ukrepov varovanja tajnih podatkov, ki ustreza določeni
stopnji tajnosti in onemogoča njihovo razkritje nepoklicanim osebam.
Postopki in ukrepi iz prejšnjega odstavka
morajo obsegati:
-
splošne varnostne ukrepe;
-
varovanje oseb, ki imajo dostop do tajnih podatkov;
-
varovanje prostorov;
-
varovanje dokumentov in medijev, ki vsebujejo tajne podatke;
-
varovanje komunikacij, po katerih se prenašajo tajni podatki;
-
način označevanja stopenj tajnosti;
-
varovanje opreme, s katero se obravnavajo tajni podatki;
-
način seznanitve uporabnikov z ukrepi in postopki varovanja tajnih
podatkov;
-
kontrolo in evidentiranje dostopov do tajnih podatkov;
-
kontrolo in evidentiranje pošiljanja in distribucije tajnih podatkov.
Predstojnik organa in organizacije je
dolžan enkrat letno zagotoviti dodatno usposabljanje oseb, ki opravljajo naloge
na področju obravnavanja in varovanja tajnih podatkov stopnje tajnosti ZAUPNO
in višje.
Predstojnik organa in organizacije mora
izdati akt, s katerim zagotovi izvajanje ukrepov in postopkov iz prvega in
drugega odstavka tega člena.
Akt iz prejšnjega odstavka predpiše za
sodišča s splošno pristojnostjo in specializirana sodišča predsednik Vrhovnega
sodišča Republike Slovenije, za državna tožilstva pa generalni državni tožilec
Republike Slovenije.
Vlada
podrobneje predpiše program in način usposabljanja oseb iz tretjega odstavka
tega člena.
39. člen
Tajne podatke se mora v organih hraniti na
način, ki zagotavlja, da imajo dostop do teh podatkov samo osebe, ki imajo
dovoljenje za dostop do tajnih podatkov, in ki podatke potrebujejo za izvajanje
svojih delovnih nalog ali funkcij.
Tajni podatki se lahko pošljejo izven
prostorov organa samo ob upoštevanju predpisanih varnostnih ukrepov in
postopkov, ki morajo zagotoviti, da jih prejme oseba, ki ima dovoljenje za
dostop do tajnih podatkov in je do teh podatkov upravičena.
Postopki in ukrepi varovanja pošiljanja
tajnih podatkov izven prostorov organa se predpišejo glede na stopnjo tajnosti
teh podatkov.
Organi tajnih podatkov ne smejo prenašati
ali posredovati po nezaščitenih komunikacijskih sredstvih.
Vlada podrobneje predpiše fizične,
organizacijske in tehnične ukrepe ter postopke za varovanje tajnih podatkov.
40. člen
Funkcionarji, delavci in drugi zaposleni v
organih, ki ugotovijo, da je prišlo do izgube ali nepooblaščenega razkritja
tajnih podatkov, morajo o tem takoj obvestiti pooblaščeno osebo.
Prejemnik tajnih podatkov iz 34. oziroma
35. člena tega zakona, ki ugotovi, da je prišlo do izgube tajnega podatka
oziroma da je bil tajen podatek sporočen ali izročen nepoklicani osebi, mora o
tem takoj obvestiti pooblaščeno osebo organa, ki mu je tajne podatke
posredovala oziroma sporočila.
Pooblaščena oseba mora takoj ukreniti vse
potrebno, da se ugotovijo okoliščine, zaradi katerih je prišlo do izgube ali
razkritja tajnega podatka nepoklicani osebi, da se odpravijo škodljive
posledice in prepreči ponovna izguba oziroma nepooblaščeno razkritje tajnega
podatka.
V. POGLAVJE
NADZOR
41. člen
Za notranji nadzor nad izvajanjem tega
zakona in predpisov, sprejetih na njegovi podlagi, so odgovorni predstojniki
organov in organizacij.
V organih in organizacijah, ki obravnavajo
tajne podatke stopnje tajnosti ZAUPNO ali višje stopnje tajnosti, se za
notranji nadzor in druge strokovne naloge v zvezi z obravnavanjem in varovanjem
tajnih podatkov sistemizira delovno mesto ali se za izvajanje teh nalog posebej
zadolži obstoječo organizacijsko enoto organa ali organizacije.
42. člen
Z notranjim nadzorom se mora v vseh organih
zagotoviti redno spremljanje in ocenjevanje posameznih dejavnosti in dejavnost
organa v celoti glede izvajanja tega zakona ter predpisov in ukrepov, sprejetih
na njegovi podlagi.
Vlada podrobneje predpiše način in vsebino
izvajanja notranjega nadzora nad izvajanjem tega zakona in predpisov, izdanih
na njegovi podlagi.
42.a člen
Inšpekcijski nadzor nad izvrševanjem določb
tega zakona in predpisov, sprejetih na njegovi podlagi ter na podlagi
mednarodnih pogodb, ki jih je s tujo državo ali mednarodno organizacijo
sklenila Republika Slovenija, če ni v mednarodni pogodbi drugače določeno,
opravlja Inšpektorat Republike Slovenije za notranje zadeve, razen na obrambnem
področju, kjer ta nadzor izvaja Inšpektorat Republike Slovenije za obrambo.
42.b člen
Če ni s tem zakonom drugače določeno, se za
inšpektorja in za opravljanje inšpekcijskega nadzora uporabljajo določbe
zakona, ki ureja inšpekcijski nadzor in zakona, ki ureja splošni upravni
postopek.
Inšpektor mora imeti dovoljenje za dostop
do tajnih podatkov stopnje tajnosti STROGO TAJNO.
42.c člen
Inšpektor opravlja inšpekcijski nadzor v
organih in organizacijah, navedenih v 1. členu tega zakona, tako da
preverja sistem določanja, označevanja, varovanja in dostopa do tajnih
podatkov.
Inšpektor pri izvajanju svojih pooblastil
ne sme zahtevati vpogleda v vsebino tajnega podatka, razen v interne pravne
akte organa oziroma organizacije, ki urejajo način izvajanja tega zakona.
Inšpekcijski nadzor se v organih in
organizacijah izvaja v navzočnosti predstojnika oziroma osebe, ki jo
predstojnik pooblasti.
42.d člen
Inšpektor ima poleg splošnih pooblastil,
določenih v zakonu, ki ureja inšpekcijski nadzor, pravico in dolžnost:
-
odrediti rok za odpravo pomanjkljivosti oziroma nepravilnosti pri
izvajanju predpisov o tajnih podatkih;
-
zahtevati od odgovorne osebe pisna pojasnila v zvezi s področjem
nadzora, ki se ne smejo nanašati na vsebino tajnega podatka;
-
izvesti postopke v skladu z zakonom, ki ureja prekrške;
-
podati ovadbo pristojnim organom za kazniva dejanja, ki se preganjajo po
uradni dolžnosti;
-
predlagati uvedbo disciplinskega postopka zoper kršitelje predpisov o
tajnih podatkih;
-
prepovedati dostop in posredovanje tajnih podatkov, če je varnost tajnih
podatkov ogrožena, ker niso izpolnjeni vsi ukrepi za njihovo varovanje;
-
odrediti nujne ukrepe za zagotovitev varovanja tajnih podatkov in po
potrebi tudi njihov prenos na območje ali v organ, ki ga določi nacionalni
varnostni organ.
Zoper odločbo inšpektorja je v 15 dneh od
njene vročitve dovoljena pritožba na ministrstvo, pristojno za notranje zadeve,
oziroma ministrstvo, pristojno za obrambo. Pritožba zoper odločbo ne zadrži
njene izvršitve.
Pristojno ministrstvo mora o pritožbi
odločiti v 30 dneh od dneva njene vložitve.
Pristojni inšpektorat letno poroča
nacionalnemu varnostnemu organu o ugotovitvah inšpekcijskih nadzorov na
področju tajnih podatkov. Kadar opravi pristojni inšpekcijski organ
inšpekcijski nadzor na podlagi zahteve nacionalnega varnostnega organa (sedma
alinea tretjega odstavka 43.b člena), mu po opravljenem inšpekcijskem nadzoru
posreduje izvod zapisnika o opravljenem inšpekcijskem nadzoru.
42.e člen
Vlada podrobneje predpiše način opravljanja
inšpekcijskega nadzora na področju tajnih podatkov in vsebino posebnega dela
strokovnega izpita za inšpektorja.
43. člen
Izvajanje tega zakona in drugih predpisov,
sprejetih na njegovi podlagi ter mednarodnih pogodb, ki jih je sklenila
Republika Slovenija, spremlja in usklajuje nacionalni varnostni organ, razen,
če mednarodna pogodba ne določa drugače.
Naloge nacionalnega varnostnega organa
opravlja Urad Vlade Republike Slovenije za varovanje tajnih podatkov.
43.a člen
Nacionalni varnostni organ spremlja in
usklajuje stanje na področju obravnavanja in varovanja tajnih podatkov,
predlaga ukrepe za izboljšanje varovanja tajnih podatkov, skrbi za razvoj in
izvajanje fizičnih, organizacijskih in tehničnih standardov varovanja tajnih
podatkov v organih in organizacijah, koordinira delovanje organov, pristojnih
za varnostno preverjanje, pripravlja predloge predpisov s področja tajnih
podatkov za vlado, daje mnenja o skladnosti splošnih aktov organov in
organizacij s tem zakonom na področju obravnavanja in varovanja tajnih podatkov
in opravlja druge naloge, določene s tem zakonom in s predpisi, sprejetimi na
njegovi podlagi.
43.b člen
Nacionalni varnostni organ skrbi za
izvrševanje mednarodnih pogodb in sprejetih mednarodnih obveznosti, ki jih je v
zvezi z obravnavanjem in varovanjem tajnih podatkov sklenila ali sprejela
Republika Slovenija, ter na tem področju sodeluje z ustreznimi organi tujih
držav in mednarodnih organizacij, razen če mednarodna pogodba določa drugače.
Nacionalni varnostni organ usklajuje
dejavnosti za zagotavljanje varnosti nacionalnih tajnih podatkov v tujini in
tujih tajnih podatkov na območju Republike Slovenije.
V zvezi z izvrševanjem mednarodnih pogodb
in sprejetih mednarodnih obveznosti nacionalni varnostni organ opravlja zlasti
naslednje naloge:
-
izdaja in preklicuje dovoljenja fizičnim osebam za dostop do tujih
tajnih podatkov;
-
izdaja in preklicuje varnostna dovoljenja organizacijam za dostop do
tujih tajnih podatkov;
-
izdaja in preklicuje varnostna dovoljenja za sisteme in naprave za
prenos, hranjenje in obdelavo tujih tajnih podatkov v skladu s sprejetimi
mednarodnimi pogodbami;
-
potrjuje izpolnjevanje predpisanih pogojev za obravnavanje tajnih
podatkov s strani posameznega organa ali organizacije tujim državam in
mednarodnim organizacijam;
-
izdaja navodila za ravnanje s tajnimi podatki tuje države ali mednarodne
organizacije;
-
nadzoruje izvajanje fizičnih, organizacijskih in tehničnih ukrepov za
varovanje tajnih podatkov tuje države ali mednarodne organizacije in skladno z
ugotovitvami nadzora izdaja obvezna navodila za odpravo ugotovljenih
pomanjkljivosti, ki so jih organi dolžni nemudoma izvršiti;
-
od pristojnega inšpektorata zahteva izvedbo inšpekcijskega nadzora pri
določenem organu ali organizaciji;
-
izmenjuje podatke z nacionalnimi varnostnimi organi tujih držav in z
mednarodnimi organizacijami.
Pred izdajo dovoljenja iz prve in druge
alinee prejšnjega odstavka lahko, kadar prejme obvestilo tujega varnostnega
organa o varnostnem zadržku, od organa, pristojnega za varnostno preverjanje,
zahteva vmesno varnostno preverjanje osebe ali organizacije.
43.c člen
Nacionalni varnostni organ izda dovoljenje
iz prve alinee tretjega odstavka prejšnjega člena na predlog predlagateljev iz 22.f člena tega zakona, če ima oseba veljavno dovoljenje iz 22. člena tega zakona in opravlja
funkcijo ali izvaja naloge na delovnem mestu, na katerem potrebuje dovoljenje
za dostop do tujih tajnih podatkov. Dovoljenje se izda z veljavnostjo za čas,
ko oseba potrebuje dostop do tujih tajnih podatkov, vendar ne dlje, kot velja
dovoljenje iz 22. člena tega zakona.
Če oseba, ki ji je bilo izdano dovoljenje
za dostop do tujih tajnih podatkov, ne izvaja več nalog, pri katerih potrebuje
dostop do tujih tajnih podatkov, je predstojnik organa ali organizacije dolžan
o tem takoj obvestiti nacionalni varnostni organ.
Nacionalni varnostni organ dovoljenje za
dostop do tujih tajnih podatkov prekliče, ko prenehajo pogoji za njegovo izdajo
iz prvega odstavka tega člena.
43.d člen
Nacionalni varnostni organ izda dovoljenje
iz druge alinee tretjega odstavka 43.b člena tega zakona na predlog
predlagatelja iz 35.a člena tega zakona, če organizacija izpolnjuje naslednje
pogoje:
-
da ima veljavno varnostno dovoljenje iz 35. člena tega zakona;
-
da imajo osebe, ki bodo v organizaciji imele dostop do tajnih podatkov,
veljavno dovoljenje iz prve alinee tretjega odstavka 43.b člena tega zakona.
Pred izdajo varnostnega dovoljenja
organizaciji za dostop do tujih tajnih podatkov lahko nacionalni varnostni
organ, kadar to izhaja iz mednarodne pogodbe, zahteva od organizacije dodatno
dokumentacijo ali opravi dodaten pregled varovanja tajnih podatkov.
Varnostno dovoljenje za dostop do tujih
tajnih podatkov se organizaciji izda za čas veljavnosti varnostnega dovoljenja
iz 35. člena tega zakona.
Odgovorna oseba organizacije je nacionalni
varnostni organ dolžna obveščati o spremembi pogojev iz prvega odstavka tega
člena.
Nacionalni varnostni organ organizaciji
prekliče dovoljenje za dostop do tujih tajnih podatkov, če ne izpolnjuje več
pogojev iz prvega odstavka tega člena.
43.e člen
Za namene izvrševanja pristojnosti in nalog
po tem zakonu, drugih zakonih in obvezujočih mednarodnih pogodbah vodi in
obdeluje nacionalni varnostni organ naslednje evidence:
1.
evidenco dovoljenj, izdanih na podlagi 22. člena tega zakona, ki
vsebuje naslednje podatke:
-
osebno ime;
-
datum in kraj rojstva;
-
organ, kjer je oseba zaposlena;
-
organ, ki je izdal dovoljenje;
-
stopnja tajnosti podatkov, do katerih ima oseba dostop;
-
številka in datum izdaje ter datum veljavnosti dovoljenja;
-
datum, razlog in organ, ki je opravil preklic dovoljenja;
-
datum, razlog in organ, ki je zavrnil izdajo dovoljenja;
-
datum in organ, ki je izdal sklep iz 25.c člena tega zakona;
2.
evidenco izdanih dovoljenj fizičnim osebam za dostop do tujih tajnih
podatkov iz prve alinee tretjega odstavka 43.b člena tega zakona, ki vsebuje
naslednje podatke:
-
osebno ime;
-
datum in kraj rojstva;
-
organ, kjer je oseba zaposlena;
-
stopnja tajnosti podatkov, do katerih ima oseba dostop;
-
številka in datum izdaje ter datum veljavnosti dovoljenja;
-
številka in datum izdaje dovoljenja za dostop do tujih tajnih podatkov
ter datum njegove veljavnosti;
3.
evidenco varnostnih dovoljenj iz 35. člena tega zakona, ki vsebuje
naslednje podatke:
-
naziv in naslov organizacije;
-
organ, ki je izdal varnostno dovoljenje;
-
številka in datum izdaje ter datum veljavnosti varnostnega dovoljenja;
-
datum, razlog in organ, ki je opravil preklic varnostnega dovoljenja;
-
datum, razlog in organ, ki je zavrnil izdajo varnostnega dovoljenja;
-
osebno ime, datum in kraj rojstva ter položaj osebe iz 4. točke prvega
odstavka 35.b člena tega zakona;
-
številka dovoljenja in stopnja tajnosti podatkov, do katerih ima oseba
iz prejšnje alinee pravico dostopa;
4.
evidenco varnostnih dovoljenj iz druge alinee tretjega ostavka 43.b
člena tega zakona, ki vsebuje naslednje podatke:
-
naziv in naslov organizacije;
-
organ, ki je izdal varnostno dovoljenje;
-
datum, razlog in organ, ki je opravil preklic varnostnega dovoljenja
organizaciji za dostop do tujih tajnih podatkov;
-
datum, razlog in organ, ki je zavrnil izdajo varnostnega dovoljenja
organizaciji za dostop do tujih tajnih podatkov;
-
osebno ime, datum in kraj rojstva ter položaj osebe iz 4. točke prvega
odstavka 35.b člena tega zakona;
-
številka dovoljenja in stopnja tajnosti podatkov, do katerih ima oseba
iz prejšnje alinee pravico dostopa;
5.
evidenco začasnih dostopov do tajnih podatkov na podlagi drugega
odstavka 30. člena tega zakona, ki vsebuje naslednje podatke:
-
osebno ime;
-
datum in kraj rojstva;
-
organ, kjer je oseba zaposlena;
-
stopnja tajnosti podatkov, do katerih ima oseba dostop;
-
številka in datum veljavnosti dovoljenja;
-
stopnja tajnosti podatkov, do katerih ima oseba začasen dostop;
-
obdobje (trajanje) začasnega dostopa.
Evidence iz tega člena se hranijo trajno.
VI. POGLAVJE
KAZENSKE DOLOČBE
44. člen
Z globo od 1.000.000 do 3.000.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik:
1.
če dovoli dostop do tajnih podatkov osebi, ki ni podpisala izjave (drugi
odstavek 3. člena, drugi odstavek 31.a člena);
2.
če prenese pooblastilo za določanje tajnosti podatku na tretjo osebo
(tretji odstavek 10. člena);
3.
če pri določanju stopnje tajnosti podatku ne oceni možnih škodljivih
posledic za varnost države ali za njene politične ali gospodarske koristi, če
bi bil podatek razkrit nepoklicani osebi (11. člen);
4.
če ravna v nasprotju z 12. členom tega zakona;
5.
če ravna v nasprotju s 14. členom tega zakona;
6.
če spremeni stopnjo tajnosti podatku v nasprotju s 16. členom tega
zakona;
7.
če tajnega podatka oziroma dokumenta ne označi s predpisanimi oznakami
(17. člen);
8.
če prenehanja tajnosti podatku oziroma dokumentu ne določi skladno z
18. členom tega zakona;
9.
če v nasprotju z 18. členom tega zakona brez utemeljenih razlogov
spremeni način, ki je določen za prenehanje tajnosti;
10. če
o izdaji ali preklicu dovoljenja za dostop osebe do tajnih podatkov ne obvesti
nacionalnega varnostnega organa (22. člen, drugi odstavek 26. člena);
11. če
ne predlaga vmesnega varnostnega preverjanja osebe (drugi in tretji odstavek
25.b člena, drugi odstavek 25.c člena);
12. če
začasno ne onemogoči dostopa do tajnih podatkov osebi, za katero postopek
vmesnega varnostnega preverjanja še ni zaključen (četrti odstavek 25.c člena);
13. če
ne hrani dovoljenja in izjave v kadrovski evidenci (28. člen);
14. če
ne vodi evidence dovoljenj za dostop do tajnih podatkov (29. člen);
15. če
dovoli dostop do tajnih podatkov v nasprotju s prvim odstavkom 31. člena
tega zakona;
16. če
osebo razreši dolžnosti varovanja tajnosti podatkov v nasprotju s
33. členom;
17. če
dovoli posredovanje tajnih podatkov organizaciji v nasprotju s prvim odstavkom
35. člena tega zakona;
18. če
o izdaji varnostnega dovoljenja organizaciji ne obvesti nacionalnega varnostnega
organa (drugi odstavek 35. člena);
19. če
ne predlaga vmesnega varnostnega preverjanja organizacije (prvi in drugi
odstavek 35.d člena);
20. če
dovoli dostop do tajnih podatkov osebam v nasprotju s 3. točko prvega odstavka
35.b člena tega zakona;
21. če
ne imenuje osebe iz 4. točke prvega odstavka 35.b člena tega zakona;
22. če
ravna v nasprotju s 36. členom tega zakona;
23. če
ravna v nasprotju s 37. členom tega zakona;
24. če
ne izda akta iz četrtega odstavka 38. člena tega zakona;
25. če
ne zagotovi usposabljanja oseb s področja obravnavanja tajnih podatkov v skladu
s prvim odstavkom 25. člena, drugim odstavkom 31.a člena in tretjim
odstavkom 38. člena tega zakona;
26. če
ravna v nasprotju s prvim, drugim in četrtim odstavkom 39. člena tega
zakona;
27. če
ravna v nasprotju z drugim in tretjim odstavkom 40. člena tega zakona;
28. če
ne organizira notranjega nadzora nad obravnavanjem tajnih podatkov
(41. člen);
29. če
ravna v nasprotju z drugim odstavkom 43.c člena tega zakona;
30. če
ravna v nasprotju s četrtim odstavkom 43.d člena tega zakona.
Z globo od 200.000 do 500.000 tolarjev se
kaznuje tudi odgovorna oseba državnega organa, organa samoupravne lokalne
skupnosti, pravne osebe ali samostojnega podjetnika posameznika, ki stori
prekršek iz prejšnjega odstavka.
44.a člen
Z globo od 500.000 do 1.000.000 tolarjev se
kaznuje za prekršek pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik:
1.
če ravna v nasprotju s prvim in drugim odstavkom 15. člena tega
zakona;
2.
če pri določitvi stopnje tajnosti podatku prekorači pristojnosti iz
pooblastila za določanje tajnih podatkov;
3.
če ne ravna v skladu s tretjim odstavkom 18. člena tega zakona;
4.
če opusti dolžnost iz drugega odstavka 25.d člena tega zakona;
5.
če najmanj tri mesece pred iztekom veljavnosti dovoljenja ne predlaga
uvedbe postopka za izdajo novega dovoljenja osebi, ki bo po preteku veljavnosti
dovoljenja to še vedno potrebovala (prvi odstavek 26. člena);
6.
če ravna v nasprotju z drugim odstavkom 28. člena tega zakona;
7.
če dopusti, da oseba dostopa do tajnih podatkov v nasprotju s
30. členom tega zakona;
8.
če osebi omogoči dostop do tajnih podatkov višje stopnje, kot ima
dovoljenje, ali omogoči pridobitev tajnega podatka prej in v večjem obsegu, kot
je to potrebno za opravljanje delovnih nalog ali funkcije (drugi odstavek
31. člena).
Z globo od 100.000 do 300.000 tolarjev se
kaznuje tudi odgovorna oseba državnega organa, organa samoupravne lokalne
skupnosti, pravne osebe ali samostojnega podjetnika posameznika, ki stori
prekršek iz prejšnjega odstavka.
45. člen
Z globo od 100.000 do 200.000 tolarjev se
kaznuje za prekršek posameznik:
1.
če ravna v nasprotju z 8. členom tega zakona;
2.
če določi stopnjo tajnosti podatku oziroma dokumentu, pa za to ni
pooblaščen (10. člen);
3.
če opusti svojo dolžnost iz prvega odstavka 25.d člena tega zakona;
4.
če dostopa do tajnih podatkov v nasprotju s prvim odstavkom
31. člena tega zakona;
5.
če uporablja tajne podatke za druge namene kot za izvajanje določenih
delovnih nalog ali funkcije (33. člen);
6.
če posreduje tajne podatke v nasprotju s 34. členom tega zakona;
7.
če posreduje tajne podatke organizaciji, ki nima varnostnega dovoljenja
(prvi odstavek 35. člena);
8.
če osebi omogoči dostop do tajnih podatkov v nasprotju s 3. točko prvega
odstavka 35.b člena tega zakona;
9.
če ne izvaja postopkov in ukrepov za obravnavanje tajnih podatkov,
predpisanih s tem zakonom in predpisi, sprejetimi na njegovi podlagi;
10. če
ne obvesti pooblaščene osebe o izgubi ali nepooblaščenem razkritju tajnega
podatka oziroma posredovanju tajnega podatka nepoklicani osebi (40. člen).
_________
Zakon o tajnih podatkih – ZTP (Uradni
list RS, št. 87/01) vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»VII. POGLAVJE
PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
46. člen
Vlada Republike Slovenije najkasneje v
šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona izda predpise iz četrtega odstavka
17. člena, sedmega odstavka 23. člena, četrtega odstavka 35. člena, petega
odstavka 39. člena in drugega odstavka 42. člena tega zakona.
Minister, pristojen za obrambo, najkasneje
v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona v soglasju z ministrom, pristojnim
za notranje zadeve izda predpis iz šestega odstavka 10. člena tega zakona.
Vlada Republike Slovenije ustanovi nacionalni
varnostni organ iz 43. člena tega zakona najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi
tega zakona.
47. člen
Organi morajo najkasneje v enem letu po
uveljavitvi tega zakona sprejeti predpise in se organizacijsko prilagoditi za
njegovo uveljavitev oziroma obstoječe akte in organizacijo svojega poslovanja
uskladiti z določbami tega zakona.
Organi morajo najkasneje v dveh letih po
uveljavitvi tega zakona zagotoviti, da bodo vsem zaposlenim, ki morajo zaradi
delovnih dolžnosti ali funkcij imeti dostop do tajnih podatkov, izdana
dovoljenja za dostop do tajnih podatkov. Delavcem in funkcionarjem, ki tega
dovoljenja ne bodo dobili, bo dostop do tajnih podatkov onemogočen.
48. člen
Tajnim podatkom, ki jim je bila oznaka
stopnje tajnosti določena pred uveljavitvijo tega zakona, je treba določiti
stopnjo tajnosti skladno s tem zakonom najkasneje dve leti po uveljavitvi tega
zakona, sicer jim bo tajnost prenehala.
Tajni podatki iz prejšnjega odstavka se v
prehodnem obdobju obravnavajo na naslednji način:
-
podatki z oznako DRŽAVNA TAJNOST ali DRŽAVNA SKRIVNOST kot STROGO TAJNO
-
podatki URADNA TAJNOST, URADNA SKRIVNOST ali VOJAŠKA SKRIVNOST ‑ STROGO
ZAUPNO kot TAJNO;
-
podatki URADNA TAJNOST, URADNA SKRIVNOST ali VOJAŠKA SKRIVNOST ‑ ZAUPNO
kot ZAUPNO in
-
podatki URADNA TAJNOST, URADNA SKRIVNOST ali VOJAŠKA SKRIVNOST ‑ INTERNO
kot INTERNO.
49. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah
in dopolnitvah zakona o tajnih
podatkih – ZTP-A (Uradni list RS, št. 101/03) spreminja 47. člen zakona tako, da se
glasi:
»47. člen
Organi morajo najkasneje v enem letu po
uveljavitvi tega zakona sprejeti predpise in se organizacijsko prilagoditi za
njegovo uveljavitev oziroma obstoječe akte in organizacijo svojega poslovanja
uskladiti z določbami tega zakona.
Organi morajo najkasneje v treh letih po
uveljavitvi tega zakona zagotoviti, da bodo vsem zaposlenim, ki morajo zaradi
delovnih dolžnosti ali funkcij imeti dostop do tajnih podatkov, izdana
dovoljenja za dostop do tajnih podatkov. Delavcem in funkcionarjem, ki tega
dovoljenja ne bodo dobili, bo dostop do tajnih podatkov onemogočen.«;
spreminja 48. člen zakona tako, da se glasi:
»48. člen
Tajnim podatkom, ki jim je bila stopnja
tajnosti določena po prejšnjih predpisih in so v zbirki nerešenih zadev, je
treba spremeniti oznako stopnje tajnosti skladno s tem zakonom, najpozneje do
31. 12. 2004.
Ne glede na rok iz prejšnjega odstavka
oznake stopnje tajnosti ni treba spremeniti tajnim podatkom v elektronski ali
drugi (ne papirni) obliki oziroma v tekoči ali stalni zbirki dokumentarnega
gradiva. Tem tajnim podatkom je treba oznako stopnje tajnosti spremeniti ob
njihovi ponovni uporabi ali posredovanju drugemu uporabniku.
Tajni podatki iz prvega odstavka tega člena
se v prehodnem obdobju obravnavajo na naslednji način:
-
podatki z oznako DRŽAVNA TAJNOST ali DRŽAVNA SKRIVNOST kot STROGO TAJNO
-
podatki URADNA TAJNOST, URADNA SKRIVNOST ali VOJAŠKA SKRIVNOST ‑ STROGO
ZAUPNO kot TAJNO;
-
podatki URADNA TAJNOST, URADNA SKRIVNOST ali VOJAŠKA SKRIVNOST ‑ ZAUPNO
kot ZAUPNO in
-
podatki URADNA TAJNOST, URADNA SKRIVNOST ali VOJAŠKA SKRIVNOST ‑ INTERNO
kot INTERNO.«;
ter vsebuje naslednje
prehodne in končne določbe:
»PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
16. člen
Do določitve nacionalnega varnostnega
organa njegove naloge opravlja Urad Vlade Republike Slovenije za varovanje
tajnih podatkov.
17. člen
Dovoljenja za dostop do tajnih podatkov
oziroma potrdila za dostop do tajnih podatkov tujih držav in mednarodnih
organizacij, ki so bila izdana pred uveljavitvijo tega zakona, ostanejo v
veljavi.
18. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah
in dopolnitvah Zakona o tajnih
podatkih – ZTP-B (Uradni list RS, št. 28/06) vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
41. člen
Vlada Republike Slovenije najkasneje v treh
mesecih po uveljavitvi tega zakona uskladi predpisa iz šestega odstavka
23. člena in četrtega odstavka 35.b člena ter izda predpis iz šestega
odstavka 38. člena zakona.
Vlada Republike Slovenije najkasneje v
šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona izda predpis iz 42.e člena zakona.
Organi in organizacije morajo izdati predpis
iz četrtega odstavka 38. člena zakona najkasneje v enem letu od
uveljavitve tega zakona.
42. člen
Vlada Republike Slovenije določi komisijo
iz 21.a člena zakona v roku enega meseca od uveljavitve tega zakona.
43. člen
Dovoljenja za dostop do tajnih podatkov,
potrdila za dostop do tajnih podatkov fizičnim osebam in varnostna potrdila
pravnim osebam, izdana v skladu z Zakonom o tajnih podatkih (Uradni list RS,
št. 135/03 – prečiščeno besedilo), ostanejo v veljavi.
Varnostna potrdila organizacijam, izdana na
podlagi Uredbe o ugotavljanju izpolnjevanja pogojev za posredovanje tajnih
podatkov drugi organizaciji (Uradni list RS, št. 106/02), ostanejo v veljavi do
zaključka izvedbe naročila, za katero so bila izdana.
44. člen
Določbe 19., 29. in 30. člena tega zakona se začnejo uporabljati tri mesece po uveljavitvi tega zakona.
45. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.