Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o varstvu pred
požarom obsega:
-
Zakon o varstvu pred požarom (Uradni list RS, št. 71/93 z dne 30. 12.
1993),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o varstvu pred požarom –
ZVPoz-A (Uradni list RS, št. 87/01 z dne 8. 11. 2001),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o varstvu pred požarom –
ZVPoz-B (Uradni list RS, št. 105/06 z dne 12. 10. 2006).
ZAKON
o varstvu pred požarom (ZVPoz)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(namen zakona)
(1) Ta zakon ureja sistem varstva pred požarom.
(2) Sistem varstva pred požarom obsega organiziranje načrtovanje,
izvajanje, nadzor ter financiranje dejavnosti in ukrepov varstva pred požarom.
(3) S tem zakonom se v pravni red Republike Slovenije prenaša
Direktiva Sveta 89/391/EGS z dne 12. junija 1989 o uvajanju ukrepov za
spodbujanje izboljšav varnosti in zdravja delavcev pri delu (UL L št. 183 z dne
29. 6. 1989).
2. člen
(dejavnosti varstva pred požarom)
(1) Dejavnosti varstva pred požarom lahko opravljajo
fizične in pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje.
(2) Dejavnosti varstva pred požarom po tem zakonu so
raziskovanje, izobraževanje in usposabljanje, načrtovanje ukrepov varstva pred
požarom, nadziranje, požarno zavarovanje, gasilstvo, tehnični nadzor vgrajenih
sistemov požarne zaščite, dimnikarstvo, požarno varovanje premoženja in druge.
3. člen
(javna služba)
(1) Zakon določa dejavnost, ki jo opravljajo gasilske
enote, kot obvezno javno službo.
(2) Zakon oziroma predpis samoupravne lokalne skupnosti
določa dejavnosti varstva pred požarom, ki se opravljajo kot neobvezne javne
službe.
(3) Naloge, organizacijo in status gasilskih organizacij
ureja poseben zakon.
4. člen
(cilji varstva pred požarom)
(1) Cilj dejavnosti in ukrepov varstva pred požarom je
varovanje ljudi, živali, premoženja in okolja pred požarom in eksplozijo (v
nadaljnjem besedilu: požarom).
(2) Za uresničevanje ciljev iz prejšnjega odstavka je
treba zagotoviti:
1.
načrtovanje in upoštevanje preventivnih ukrepov varstva pred požarom;
2.
odkrivanje, obveščanje, omejitev širjenja in učinkovito gašenje požara;
3.
varen umik ljudi in živali s požarno ogroženega območja;
4.
preprečevanje in zmanjševanje škodljivih posledic požara in eksplozije
za ljudi, živali, premoženje in okolje;
5.
vzpostavitev ekonomskih razmerij med predpisanimi preventivnimi ukrepi
varstva pred požarom in pričakovano požarno škodo.
5. člen
(pojmi in njihova razlaga)
V tem zakonu uporabljeni pojmi imajo naslednji pomen:
1.
Požar je proces hitrega gorenja, ki se nenadzorovano širi v prostoru in
času. Za požar je značilno sproščanje toplote skupaj z dimom, strupenimi plini
in plameni. Posledica zelo hitrega gorenja je lahko eksplozija.
2.
Eksplozija je zelo hitra reakcija oksidacije ali razpada, ki ima za
posledico povišanje temperature ali tlaka oziroma obeh hkrati.
3.
Požarna ogroženost je potencialna nevarnost za izgubo življenja ali poškodbo
oziroma materialno škodo ob požaru.
4.
Požarno tveganje je verjetnost, da bo prišlo do požara, ki bo povzročil
človeške žrtve ali poškodbe oziroma materialno škodo.
5.
Požarna varnost je varnost ljudi, živali in premoženja ob požaru. S tem
zakonom zahtevani ukrepi varstva pred požarom zagotavljajo predvsem varnost
ljudi, živali in premoženja ter preprečujejo nastanek večjih požarov.
5.a Požarna
nevarnost je stanje, ki ga opredeljuje požarna ogroženost in požarno tveganje.
6.
Ukrepi varstva pred požarom so vsi prostorski, gradbeni, tehnološki,
tehnični in organizacijski ukrepi, ki zmanjšujejo požarno tveganje in
zagotavljajo požarno varnost. Delijo se na preventivne in aktivne ukrepe
varstva pred požarom.
7.
Preventivni ukrepi varstva pred požarom so vsi prostorski, preventivni gradbeni,
tehnološki, tehnični in organizacijski ukrepi, ki zmanjšujejo možnost za
nastanek požara, ob njegovem nastanku pa zagotavljajo varno evakuacijo ljudi in
premoženja ter preprečujejo njegovo širjenje.
8.
Aktivni ukrepi varstva pred požarom so vsi tehnični in organizacijski
ukrepi, ki so namenjeni za gašenje požara. Med te ukrepe spadajo tudi sistemi,
naprave, oprema in postopki za odkrivanje in gašenje požara ter odvajanje dima
in toplote ob požaru.
9.
Sistem aktivne požarne zaščite obsega sisteme in opremo, ki so vgrajeni,
in so namenjeni za zmanjševanje nevarnosti za ljudi, živali in premoženje, za
odkrivanje in gašenje požara ter za odvajanje dima in toplote ob požaru.
10. Oprema,
naprave in druga sredstva za varstvo pred požarom so vsa sredstva, naprave in
oprema, ki se uporabljajo za preprečevanje in gašenje požara.
11. Evakuacija
je urejeno gibanje oseb na varno mesto v primeru požara ali druge nevarnosti.
12. Poseg
v naselje in naravno okolje je vsako trajno ali začasno človekovo ravnanje ali
opustitev, ki lahko vpliva na požarno varnost.
13. Požarno
nevarne snovi so gorljive trdne, tekoče in plinaste snovi.
14. Ravnanje
s požarno nevarnimi snovmi so vsa dela s temi snovmi.
15. Požarno
nevarna dela in opravila so vsa dela, pri katerih je zaradi uporabe požarno nevarnih
snovi ali narave dela povečana nevarnost nastanka požara.
16. Požarno
nevarne naprave so vse naprave, ki lahko zaradi uporabe požarno nevarnih snovi
ali zaradi svojega delovanja pomenijo povečano nevarnost nastanka požara.
6. člen
(načelo celovitosti)
Republika Slovenija (v nadaljnjem besedilu: država), občine
in druge samoupravne lokalne skupnosti (v nadaljnjem besedilu: samoupravne lokalne
skupnosti) zagotavljajo celovit sistem varstva pred požarom s sprejemanjem
predpisov, načrtovanjem in izvajanjem ukrepov, nadzorom, politiko financiranja
in drugimi ukrepi.
7. člen
(načelo zaščite)
Osnovni namen predpisanih ukrepov varstva pred požarom je
zagotavljanje zaščite življenja in zdravja ljudi, živali in premoženja.
8. člen
(načelo zaščite sosedovega premoženja)
Predpisani ukrepi varstva pred požarom morajo preprečevati
širjenje požara na sosedovo premoženje.
9. člen
(načelo odgovornosti)
Vsaka fizična in pravna oseba je v skladu z zakonom kazensko
in odškodninsko odgovorna za neizvajanje ukrepov varstva pred požarom ter za
posledice, ki zaradi tega nastanejo.
10. člen
(načelo preventive)
Ukrepi varstva pred požarom morajo biti načrtovani in
izvedeni tako, da čim bolj preprečijo nastanek požara, ob požaru pa omejijo
njegovo širjenje.
11. člen
(načelo spodbujanja)
Država in samoupravne lokalne skupnosti so dolžne spodbujati
razvoj požarno nenevarnih tehnologij in takih posegov v prostor, ki zmanjšujejo
ali preprečujejo nastanek požarov.
12. člen
(načelo javnosti)
(1) Javnost ima pravico biti obveščena o dejavnostih in
drugih zadevah varstva pred požarom. Podatki o stanju in varstvu pred požarom
so javni.
(2) Državni organi in organi samoupravne lokalne
skupnosti obveščajo javnost in dajejo podatke v skladu s tem zakonom in drugimi
predpisi.
13. člen
(pravica do varstva pred požarom)
Vsakdo ima pravico do varstva pred požarom.
II. PROGRAMIRANJE IN RAZISKOVANJE VARSTVA PRED POŽAROM
1. Programiranje
14. člen
(nacionalni program in varstvo pred požarom)
(1) V nacionalnem programu varstva pred naravnimi in
drugimi nesrečami se določijo tudi cilji, usmeritve, temeljne naloge in razvoj
varstva pred požarom v obdobju, za katerega se sprejema nacionalni program.
(2) Naloge varstva pred požarom iz nacionalnega programa
se razčlenijo v letnem načrtu varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami, ki
ga sprejme Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: Vlada).
(3) Samoupravne lokalne skupnosti sprejmejo svoje
programe in načrte varstva pred požarom, ki ne smejo biti v nasprotju z
nacionalnim programom in načrtom varstva pred požarom iz prejšnjih odstavkov.
15. člen
(črtan)
16. člen
(črtan)
17. člen
(črtan)
2. Raziskovanje
18. člen
(raziskovalni in razvojni projekti varstva pred požarom)
(1) Raziskovalni in razvojni projekti varstva pred
požarom so sestavni del nacionalnega raziskovalnega programa.
(2) Ministrstvo, pristojno za varstvo pred požarom (v
nadaljnjem besedilu: ministrstvo), v dogovoru z Gasilsko zvezo Slovenije
sodeluje pri odločanju o raziskovalnih in razvojnih projektih za uresničevanje
nacionalnega raziskovalnega programa varstva pred požarom, tako da:
1.
predlaga tematska polja s področja varstva pred požarom;
2.
sodeluje pri ocenjevanju raziskovalnih in razvojnih projektov;
3.
financira ali sofinancira raziskovalne in razvojne projekte varstva pred
požarom.
(3) Raziskovalni in razvojni projekti po tem členu obsegajo
tudi strokovne študije, analize in strokovne podlage, ki se nanašajo na varstvo
pred požarom (v nadaljnjem besedilu: raziskave).
(4) Ministrstvo lahko tudi samostojno izbira in
financira raziskovalne in razvojne projekte, ki so posebnega pomena za varstvo
pred požarom.
III. IZOBRAŽEVANJE IN USPOSABLJANJE ZA VARSTVO PRED POŽAROM
1. Izobraževanje
19. člen
(izobraževanje)
Vsebine s področja varstva pred požarom se posredujejo v
osnovnem, srednjem in visokem izobraževanju.
2. Usposabljanje
20. člen
(usposabljanje zaposlenih za varstvo pred požarom)
(1) Delodajalec mora poskrbeti, da je vsak, ki je redno
ali začasno oziroma občasno zaposlen pri njem, usposobljen za varstvo pred
požarom ob:
1.
nastopu dela;
2.
premestitvi na drugo delovno mesto;
3.
začetku opravljanja drugega dela;
4.
spremembi ali uvajanju nove delovne opreme;
5.
spremembi in uvajanju nove tehnologije.
(2) Pri usposabljanju se mora upoštevati nove in
spremenjene požarne nevarnosti, posebnosti delovnega mesta ter znanje občasno
obnavljati:
(3) Usposabljanje za varstvo pred požarom opravljajo
fizične ali pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje. Usposabljanje se
mora izvajati v skladu s predpisi, ki določajo vrsto, način in periodičnost
usposabljanja.
(4) Minister, pristojen za varstvo pred požarom (v
nadaljnjem besedilu: minister), določi pogoje, ki jih morajo izpolnjevati
fizične in pravne osebe, ki usposabljajo zaposlene za varstvo pred požarom, ter
vrste, način in periodičnost usposabljanja.
21. člen
(usposabljanje prebivalstva)
(1) Prebivalci se usposabljajo za varstvo pred požarom z
raznimi neobveznimi oblikami usposabljanja, ki jih organizira država in samoupravna
lokalna skupnost.
IV. NAČRTOVANJE IN IZVAJANJE UKREPOV VARSTVA PRED POŽAROM
22. člen
(prostorsko načrtovanje)
(1) Pri pripravi prostorskih aktov je treba upoštevati
prostorske ukrepe varstva pred požarom, zlasti pa zagotoviti:
1.
pogoje za varen umik ljudi, živali in premoženja;
2.
potrebne odmike med objekti ali potrebno protipožarno ločitev;
3.
dostope, dovoze in delovne površine za intervencijska vozila;
4.
vire za zadostno oskrbo z vodo za gašenje.
(2) Pri pripravi prostorskih aktov se morajo v ukrepih
varstva pred požarom upoštevati tudi požarna tveganja, ki so povezana s
povečano možnostjo nastanka požara v naseljih, zaradi uporabe požarno nevarnih
snovi in tehnoloških postopkov ter širjenja požara med posameznimi
poselitvenimi območji.
(3) Pri načrtovanju in graditvi novih naselij se morajo
zaradi zmanjšanja požarnega tveganja upoštevati vplivi obstoječih in novih
industrijskih objektov.
23. člen
(graditev objektov)
(1) Pri graditvi objektov morajo biti izpolnjene zahteve
za varnost pred požarom, določene s predpisi o graditvi objektov.
(2) Naprave, napeljave, postroji, izdelki, elementi ter
sklopi konstrukcij objektov morajo biti zgrajeni oziroma izdelani tako in iz
takih materialov, da je zagotovljena požarna varnost v skladu s predpisi iz
prejšnjega odstavka.
(3) Ob rekonstrukciji in vzdrževanju objektov se požarna
varnost objektov ne sme zmanjšati.
(4) Poti, namenjene intervencijskim vozilom, morajo biti
označene skladno s predpisi.
24. člen
(ravnanje s požarno nevarnimi snovmi)
Pri ravnanju s požarno nevarnimi snovmi, pri požarno nevarnih
delih in opravilih ter pri požarno nevarnih napravah, se morajo upoštevati
ukrepi varstva pred požarom za:
1.
zmanjšanje možnosti nastanka požara;
2.
zagotovitev učinkovitega in varnega reševanje ljudi, živali in
premoženja ob požaru;
3.
zmanjšanje škode ob požaru.
25. člen
(promet)
(1) Pri prevozu ljudi in živali ter transportu blaga v
cestnem, železniškem, cevnem, ladijskem in letalskem prometu se morajo
upoštevati ukrepi varstva pred požarom.
(2) Prometna in transportna sredstva morajo biti
izdelana tako, da je zagotovljena varnost ljudi, živali in blaga ob nastanku požara
ter vzdrževana v skladu s predpisi tako, da med uporabo ne predstavljajo
nevarnosti za nastanek požara.
(3) Pri prevozu požarno nevarnih snovi se morajo
upoštevati tudi zahteve iz prejšnjega člena.
26. člen
(naravno okolje)
(1) Pri načrtovanju in izvajanju opravil v naravnem
okolju se morajo upoštevati ukrepi varstva pred požarom, s katerimi se
zmanjšuje možnost za nastanek požara, zlasti pri uporabi odprtega ognja in
drugih požarno nevarnih opravilih v naravnem okolju.
(2) Pri izvajanju ukrepov za preprečevanje nastanka
požara v naravnem okolju morajo sodelovati lastniki in uporabniki nepremičnin
na ogroženih območjih. Pri načrtovanju, organizaciji in izvajanju ukrepov
varstva pred požarom za preprečitev nastanka požara v naravnem okolju morajo
sodelovati z lastniki, zakupniki in drugimi uporabniki zemljišč ter z Zavodom
za gozdove Slovenije tudi organizacije, ki gospodarijo s cestno, železniško,
elektroenergetsko in drugo infrastrukturo v naravnem okolju.
27. člen
(normativna ureditev)
Ukrepe varstva pred požarom iz 22., 23., 24., 25. in 26.
člena tega zakona in način njihovega izvajanja predpišejo pristojni ministri v
soglasju z ministrom.
28. člen
(merila za načrtovanje)
(1) Pri načrtovanju ukrepov varstva pred požarom je treba
upoštevati:
1.
vrsto in namembnost posega, objekta, naprave ali sredstva;
2.
požarno tveganje in ogroženost;
3.
požarno varnost, predpisano s tem zakonom in drugimi predpisi.
(2) Požarno tveganje in ogroženost iz prejšnjega
odstavka zajemata tiste dejavnike, ki vplivajo na verjetnost nastanka in
razširitve požara ter ogroženosti življenja in zdravja ljudi, živali ter
premoženja.
(3) Iz projektne, tehnične in druge dokumentacije mora
biti razvidno, kateri predpisi, standardi in ukrepi varstva pred požarom so
bili upoštevani.
(4) Minister določi metodologijo in kriterije za
ugotavljanje požarnega tveganja, požarne varnosti in ogroženosti.
29. člen
(črtan)
30. člen
(študija požarne varnosti)
(1) Za zagotovitev požarne varnosti objektov v skladu s
predpisi o graditvi objektov se za določene vrste objektov izdela študija
požarne varnosti, ki vsebuje preventivne in aktivne ukrepe varstva pred
požarom, ki jih mora projektant upoštevati pri izdelavi projekta za pridobitev
gradbenega dovoljenja.
(2) Študijo požarne varnosti lahko izdelajo v skladu s
predpisi le fizične in pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje.
(3) Minister predpiše vsebino študije požarne varnosti
in v soglasju z ministrom, pristojnim za graditev objektov, vrste objektov, za
katere je izdelava študije požarne varnosti obvezna.
V. POŽARNO ZAVAROVANJE
31. člen
(požarno zavarovanje)
(1) Požarno zavarovanje, ki ga izvajajo zavarovalnice,
je sestavni del varstva pred požarom.
(2) Zavarovalnice v pogojih požarnega zavarovanja
določijo najmanj enako požarno varnost, kot jo določa ta zakon in na njegovi
podlagi izdani predpisi.
(3) Povzročitelj požarnega tveganja se mora v skladu z
zakonom zavarovati proti odgovornosti za škodo, ki jo lahko povzroči nesreča
tretjim osebam, samoupravni lokalni skupnosti ali državi.
VI. INFORMACIJSKI SISTEM VARSTVA PRED POŽAROM
32. člen
(namen in nosilec)
(1) Ministrstvo vzpostavi informacijski sistem, ki vsebuje
evidence in podatke o:
1.
požarih in nastali škodi;
2.
eksplozijah in nastali škodi;
3.
gasilskih intervencijah;
4.
organizacijah in delavcih, ki se ukvarjajo z varstvom pred požarom;
5.
opremi, napravah in drugih sredstvih za požarno zaščito;
6.
fizičnih in pravnih osebah, ki so v skladu s tem zakonom pooblaščene za opravljanje
nalog varstva pred požarom;
7.
fizičnih in pravnih osebah, ki imajo vgrajene sisteme aktivne požarne
zaščite;
8.
o preizkusih znanja in strokovnih izpitih iz varstva pred požarom.
(2) Državni organi, pravne osebe, samostojni podjetniki
posamezniki oziroma posamezniki, ki samostojno opravljajo dejavnost, morajo
voditi evidenco s podatki o:
1.
požarih in eksplozijah pri njih ter o nastali škodi;
2.
usposobljenosti pri njih zaposlenih delavcev za varstvo pred požarom;
3.
opremi, napravah in drugih sredstvih za varstvo pred požarom, s katerimi
razpolagajo oziroma so v objektih ali prostorih, ki jih uporabljajo.
(3) Državni organi, organi samoupravnih lokalnih
skupnosti, pravne osebe in samostojni podjetniki posamezniki so dolžni
ministrstvu poročati o dogodkih, povezanih s požari in eksplozijami.
(4) Minister predpiše vsebino in način zbiranja, obdelave
ter izmenjave podatkov iz tega člena.
33. člen
(zbirke podatkov)
(1) V zbirkah podatkov iz 4., 6. in 8. točke prvega
odstavka ter 2. točke drugega odstavka prejšnjega člena se zbirajo in
obdelujejo naslednji osebni podatki:
-
osebno ime;
-
datum in kraj rojstva;
-
stalno in začasno prebivališče;
-
izobrazba;
-
zaposlitev;
-
vrsta, način in periodičnost usposabljanja za varstvo pred požarom;
-
vrsta in datum opravljanja strokovnega izpita.
(2) V zbirki podatkov iz 7. točke prvega odstavka
prejšnjega člena se za namene iz četrtega odstavka tega člena o fizičnih in
pravnih osebah zbirajo naslednji podatki:
-
osebno ime oziroma firma;
-
vrsta vgrajenega sistema;
-
pregled in potrdilo o brezhibnem delovanju.
(3) Osebni podatki, določeni v tem členu, se pridobivajo
neposredno od posameznikov, o katerih se vodijo evidence, ali pa se pridobijo
iz že obstoječih zbirk podatkov ter se hranijo, uporabljajo in obdelujejo le
toliko časa, kot je to potrebno za dosego namena, za katerega so bili zbrani.
Po uresničitvi namena, uporabe ali obdelave se podatki arhivirajo v skladu s
predpisi, ki urejajo arhivska gradiva in arhive.
(4) Osebne podatke, določene v tem členu, smejo
uporabljati in obdelovati:
-
državni organi, organi samoupravnih lokalnih skupnosti, pravne osebe,
samostojni podjetniki posamezniki ter osebe, pooblaščene za varstvo pred
požarom, za izvajanje preventivnih in drugih ukrepov varstva pred požarom;
-
državni organi in organi samoupravnih lokalnih skupnosti za izvajanje
nalog na področju varstva pred požarom ter drugih nalog na področju varstva
pred naravnimi in drugimi nesrečami, za katere so pristojni in kadar je tako
določeno z zakonom;
- inšpektorji
za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami za opravljanje nalog, določenih
s tem zakonom, zakonom, ki ureja varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami,
ter zakonom, ki ureja inšpekcijski nadzor.
34. člen
(požarna statistika)
Ministrstvo predlaga statistična raziskovanja za potrebe
varstva pred požarom, ki se v skladu s tem zakonom izvajajo v okviru
nacionalnega programa statističnih raziskovanj.
VII. UKREPI VARSTVA PRED POŽAROM
1. Splošni ukrepi varstva pred požarom
35. člen
(požarni red, načrt in pripravljenost sredstev)
(1) Lastniki ali uporabniki stanovanjskih objektov,
razen eno in dvostanovanjskih stavb, ter lastniki ali uporabniki poslovnih in
industrijskih objektov morajo določiti požarni red, ki vsebuje:
1.
organizacijo varstva pred požarom;
2.
ukrepe varstva pred požarom, ki jih zahtevajo delovne in bivalne
razmere, kot so prepoved kajenja, uporabe odprtega ognja ali orodja, ki se
iskri, tam kjer je to prepovedano, odstranjevanje vseh gorljivih snovi, ki niso
potrebne za nemoten potek dela, iz požarno ogroženih prostorov in druge ukrepe
ter način in kontrolo izvajanja teh ukrepov;
3.
navodila za ravnanje v primeru požara;
4.
način usposabljanja.
(2) Za objekte, v katerih je več lastnikov ali
uporabnikov, lahko lastniki in uporabniki izdelajo skupni požarni red. Lastniki
in uporabniki, ki uporabljajo isti objekt, morajo uskladiti načrte evakuacije
tudi, če ne izdelajo skupnega požarnega reda.
(3) V poslovnih, stanovanjskih in industrijskih objektih
mora biti del požarnega reda iz 1., 2. in 3. točke prvega odstavka tega člena
izobešen na vidnem mestu.
(4) V objektih iz prejšnjega odstavka morajo biti za
primer požara pripravljeni oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom, ki jih je treba vzdrževati v skladu s tehničnimi predpisi in navodili
proizvajalca. Evakuacijske poti in prehodi, dostopi, dovozi ter delovne
površine za intervencijska vozila morajo biti proste in prehodne. Dostop do
opreme, naprav in sredstev za varstvo pred požarom mora biti prost.
(5) Za požarno bolj ogrožene objekte in za objekte, v
katerih se zbira več ljudi, je treba izdelati tudi požarne načrte in načrte
evakuacije ob požaru. Lastnik ali uporabnik takega objekta mora en izvod
požarnega načrta izročiti gasilski enoti, ki opravlja javno gasilsko službo na
območju, kjer je tak objekt. Gasilska enota požarni načrt lahko uporablja
izključno za opravljanje operativnih gasilskih nalog.
(6) Minister določi objekte iz prvega in prejšnjega
odstavka, vsebino in pogoje za izdelavo požarnega reda, požarnega načrta in
načrta evakuacije, merila za izbiro in namestitev gasilnih aparatov ter drugo
obvezno opremo, ki jo morajo imeti objekti iz tretjega, četrtega in petega
odstavka tega člena.
(7) Lastniki ali uporabniki objektov iz petega odstavka
tega člena morajo najmanj enkrat letno izvesti praktično usposabljanje za
izvajanje evakuacije iz objekta ob požaru.
(8) Za izvajanje splošnih ukrepov varstva pred požarom,
določenih za poslovne, industrijske in druge delovne prostore, je odgovoren
delodajalec, če ni lastnik objektov ali prostorov, ki jih uporablja.
36. člen
(odgovorna oseba)
(1) Lastnik ali uporabnik stanovanjskih, poslovnih in
industrijskih objektov je odgovoren za varstvo pred požarom.
(2) Lastnik ali uporabnik lahko pooblasti ustrezno
usposobljeno fizično ali pravno osebo, ki mu je odgovorna za izvajanje ukrepov
varstva pred požarom. Kot odgovorno osebo se lahko pooblasti tudi fizična
oseba, ki ni zaposlena pri lastniku ali uporabniku. V večstanovanjskih hišah se
lahko za izvajanje ukrepov varstva pred požarom pooblasti tudi upravitelja, če
je ustrezno usposobljen.
(3) Minister predpiše strokovno usposobljenost fizične in
pravne osebe, ki se jo lahko pooblasti za izvajanje ukrepov varstva pred
požarom.
37. člen
(požarna straža)
(1) Požarno stražo mora organizirati:
1.
kdor pretaka količine nad 5 m3 lahko vnetljivih snovi in
gorljivih plinov;
2.
kdor vari, uporablja odprt plamen ali orodje, ki pri uporabi proizvaja
iskre, v prostoru, ki je nevaren za požar in ni posebej prilagojen za ta
opravila;
3.
prireditelj javnega shoda ali prireditve, na kateri je nevarnost, da
izbruhne požar ali pride do eksplozije;
4.
samoupravna lokalna skupnost, lastnik oziroma upravljalec gozda ali
drugega zemljišča, ko je razglašena povečana nevarnost požarov v naravnem
okolju.
(2) Požarno stražo lahko opravljajo le gasilci v skladu z
zakonom, ki ureja gasilstvo, v primeru iz 1. in 2. točke iz prejšnjega odstavka pa tudi za gašenje usposobljene osebe, če ne gre za opravljanje del v požarno
bolj ogroženih objektih in objektih, v katerih se zbira več ljudi, določenih v
skladu s tem zakonom.
(3) Požarna straža se mora izvajati, dokler traja
povečana požarna nevarnost.
(4) Minister predpiše pogoje in način izvajanja usposabljanja
ter preizkusa usposobljenosti oseb iz drugega odstavka tega člena.
2. Oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom
38. člen
(oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred požarom)
Oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred požarom se
lahko uporabljajo samo, če so izdelana v skladu s predpisi, ki urejajo tehnične
zahteve za proizvode in ugotavljanje skladnosti.
39. člen
(črtan)
40. člen
(vzdrževanje gasilnih aparatov)
(1) Ročne in prevozne gasilne aparate vzdržujejo fizične in
pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje. Fizične in pravne osebe morajo
ročne in prevozne gasilne aparate vzdrževati v skladu s predpisi.
(2) Minister predpiše minimalne tehnične in druge pogoje
za vzdrževanje ročnih in prevoznih gasilnih aparatov ter pogoje za pridobitev
in odvzem pooblastila za servisiranje.
41. člen
(nadzor vgrajenih sistemov)
(1) Lastnik ali uporabnik stanovanjskih, poslovnih ter
industrijskih objektov si mora pred pričetkom uporabe vgrajenega sistema aktivne
požarne zaščite pridobiti potrdilo o brezhibnem delovanju sistema ter skrbeti
za stalni tehnični nadzor vgrajenega sistema v skladu s tehničnimi predpisi in
navodili proizvajalca.
(2) Potrdilo o brezhibnem delovanju vgrajenega sistema
aktivne požarne zaščite in o opravljenem tehničnem nadzoru se izda, ko so bile
odpravljene vse pomanjkljivosti sistema. Kopijo potrdila pošlje fizična ali
pravna oseba, ki preizkuša vgrajene sisteme požarne zaščite, Upravi Republike
Slovenije za zaščito in reševanje, ki o tem vodi evidenco.
(3) Potrdilo iz prejšnjega odstavka izda fizična ali
pravna oseba, ki izpolnjuje pogoje za preizkušanje vgrajenih sistemov aktivne
požarne zaščite. Fizična in pravna oseba morata vgrajene sisteme aktivne
požarne zaščite preizkušati in nadzirati v skladu s predpisi.
(4) Minister predpiše obseg preizkusa, način izdaje potrdila
o brezhibnem delovanju vgrajenega sistema aktivne požarne zaščite, postopek
tehničnega nadzora in izdaje potrdil ter pogoje za fizične in pravne osebe, ki
preizkušajo vgrajene sisteme aktivne požarne zaščite.
42. člen
(požarno varovanje premoženja)
(1) Pravne osebe, ki so registrirane za varovanje premoženja,
lahko opravljajo tudi požarno varovanje, če izpolnjujejo pogoje, ki jih
predpiše minister.
(2) Požarno varovanje industrijskih in drugih poslovnih
objektov, ki so požarno bolj ogroženi, opravljajo tudi gasilske enote v skladu
z zakonom, ki ureja gasilstvo in na podlagi ustreznih pogodb.
42.a člen
(tuje pravne in fizične osebe ter izvajanje nalog požarnega
varstva)
(1) Tuja pravna ali fizična oseba iz države članice
Evropske unije ali iz Evropskega gospodarskega prostora lahko opravlja
preglede, preizkuse, vzdrževanje sistemov in naprav za varstvo pred požarom ter
druge naloge, določene s tem zakonom, če izkaže, da v državi, v kateri ima svoj
sedež, izpolnjuje pogoje za opravljanje dejavnosti, ki jih želi opravljati v
Republiki Sloveniji in dejavnost dejansko opravlja v državi, kjer ima svoj
sedež.
(2) Izpolnjevanje pogojev iz prejšnjega odstavka
ugotavlja Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje.
3. Posebni ukrepi varstva pred požarom
43. člen
(posebni ukrepi)
(1) Vlada ali minister lahko predpiše ali razglasi
posebne ukrepe varstva pred požarom v naseljih ali naravnem okolju.
(2) Samoupravna lokalna skupnost lahko glede na
geografske, vremenske, urbanistične ali druge razmere predpiše posebne ukrepe
varstva pred požarom za naselje ali naravno okolje ter razglasi povečano
požarno ogroženost na svojem območju.
(3) Predpisani posebni ukrepi samoupravne lokalne skupnosti
ne smejo biti v nasprotju z ukrepi, ki jih prepiše ali razglasi Vlada ali
minister.
44. člen
(opozorila prebivalstvu)
Ministrstvo, organi samoupravnih lokalnih skupnosti, drugi
pristojni organi ter gasilske organizacije dajejo v času povečane požarne
ogroženosti in ob velikih požarih v naselju oziroma v naravnem okolju
opozorila, napotila ali prepovedi prebivalstvu.
45. člen
(obveznost prijave)
(1) Kdor opazi, da grozi neposredna nevarnost požara ali
eksplozije oziroma kdor opazi požar, mora nevarnost odstraniti oziroma požar
pogasiti, če to lahko stori brez nevarnosti zase in za druge.
(2) Če sam tega ne more storiti, mora takoj obvestiti
najbližjo gasilsko enoto, center za obveščanje ali policijsko postajo. Pri tem
mu mora pomagati vsak, ki razpolaga s sredstvom za zveze ali prevoznim
sredstvom.
VIII. SVET ZA VARSTVO PRED POŽAROM
46. člen
(vloga in položaj sveta)
(1) Pri Vladi se kot strokovno posvetovalno telo ustanovi
Svet za varstvo pred požarom (v nadaljnjem besedilu: svet), ki ima devet članov.
(2) Člane sveta na predlog ministra imenuje Vlada.
(3) Svet obravnava, sprejema stališča, daje mnenja in pobude,
zlasti:
1.
o stanju varstva pred požarom;
2.
o strategiji nacionalne politike varstva pred požarom.
IX. STROKOVNO ZDRUŽENJE
47. člen
(strokovno združenje)
Fizične in pravne osebe, ki opravljajo dejavnosti varstva
pred požarom, se lahko v skladu z zakonom združujejo v strokovno združenje.
48. člen
(črtan)
X. UPRAVNA ORGANIZIRANOST VARSTVA PRED POŽAROM
1. Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje
49. člen
(splošne naloge varstva pred požarom)
(1) Splošne upravne, strokovne, razvojne in tehnične naloge
na področju varstva pred požarom opravlja Uprava Republike Slovenije za zaščito
in reševanje in pri tem zlasti:
1.
sodeluje pri usmerjanju in usklajevanju razvojnih in strokovno tehničnih
nalog na področju varstva pred požarom;
2.
opravlja naloge, povezane z organizacijo, načrtovanjem, delovanjem in
razvojem dejavnosti varstva pred požarom;
3.
opravlja naloge in koordinira delo pri programiranju in načrtovanju
varstva pred požarom;
4.
opravlja določene naloge v zvezi s financiranjem dejavnosti in zadev
varstva pred požarom;
5.
izvaja posebne ukrepe, ko je razglašena povečana požarna ogroženost;
6.
organizira in skrbi za izobraževanje in usposabljanje za varstvo pred požarom;
7.
sodeluje pri pripravi standardov za varstvo pred požarom;
8.
daje smernice in mnenja k državnim, regionalnim in lokalnim prostorskim
aktom ter projektne pogoje in soglasja k projektnim rešitvam v projektih za
pridobitev gradbenih dovoljenj za objekte, za katere je predpisana izdelava
študije požarne varnosti;
9.
opravlja določene naloge v zvezi s požarnim preiskovanjem v sodelovanju
z inšpektorji in policijo;
10. opravlja
naloge v zvezi z izgradnjo in gospodarjenjem z objekti ali napravami,
potrebnimi za opravljanje dejavnosti in zadev varstva pred požarom državnega
pomena.
(2) Minister lahko v soglasju z ministrom, pristojnim za
graditev objektov, predpiše tudi druge objekte, h katerim daje soglasje Uprava
Republike Slovenije za zaščito in reševanje v skladu z 8. točko prejšnjega
odstavka.
2. Inšpektorat Republike Slovenije za varstvo pred
naravnimi in drugimi nesrečami
50. člen
(požarna inšpekcija)
(1) Nadzor nad izvajanjem tega zakona in drugih
predpisov, ki urejajo varstvo pred požarom, opravlja Inšpektorat Republike
Slovenije za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami.
(2) Inšpektorji za varstvo pred naravnimi in drugimi
nesrečami (v nadaljnjem besedilu: inšpektor) sodelujejo z drugimi inšpekcijami
pri nadzoru nad izvajanjem predpisov, izdanih v skladu z določbami tega zakona,
ki urejajo načrtovanje in izvajanje ukrepov za varstvo pred požarom po
posameznih področjih oziroma dejavnostih.
51. člen
(črtan)
52. člen
(črtan)
53. člen
(strokovna dela inšpekcijskega nadzora)
(1) Glavni inšpektor lahko za posamezna strokovna
inšpekcijska opravila pooblasti osebo, ki ima najmanj strokovno izobrazbo VI.
stopnje tehnične smeri.
(2) Pri opravljanju posameznih strokovnih inšpekcijskih
opravil se pooblaščene osebe izkazujejo s pisnim pooblastilom glavnega
inšpektorja.
(3) Pooblaščena oseba mora inšpekciji poročati o
opravljenih inšpekcijskih opravilih.
54. člen
(pravice in dolžnosti)
(1) Inšpektorji in pooblaščene osebe iz prejšnjega člena
imajo pri opravljanju inšpekcijskih opravil, poleg pravic in dolžnosti, ki jih
imajo po splošnih predpisih, v skladu s tem zakonom še naslednje pravice in
dolžnosti:
1.
vstopiti v objekte, kjer se opravlja proizvodnja ali dejavnost s požarno
nevarnimi snovmi, požarno nevarna dela in opravila, ter v poslovne in
obratovalne prostore oziroma v druge prostore, v katerih je kurilna naprava,
skladišče goriva, dimni vod ali prezračevalna naprava;
2.
pregledati objekte, naprave in materiale ter tehnično ali drugo
dokumentacijo, ki se nanaša na varnost objekta in njegovih naprav pred požarom
ali na dolžnost zaposlenih pri izvrševanju predpisov o varstvu pred požarom;
3.
zbirati obvestila, po potrebi pa tudi izjave delavcev, ki so odgovorni
za izvajanje ukrepov varstva pred požarom;
4.
sodelovati s policijo in kriminalistično službo pri ugotavljanju vzrokov
večjih požarov;
5.
določiti rok za odpravo pomanjkljivosti oziroma nepravilnosti pri
izvajanju predpisov o varstvu pred požarom;
6.
odrediti potrebne ukrepe varstva pred požarom, če z gradbenimi,
tehnološkimi in organizacijskimi ukrepi ni zagotovljena zadostna varnost pred
požarom;
7.
odrediti druge ukrepe, da se ukrene vse potrebno za zavarovanje ljudi,
živali in premoženja pred požarom.
(2) Pravice in dolžnosti iz 3., 4., 6. in 7. točke prejšnjega odstavka imajo samo inšpektorji.
(3) Če fizična ali pravna oseba inšpektorju ali
pooblaščeni osebi ne dopusti vstopa v stanovanje ali v druge prostore, na
zahtevo inšpektorja o tem odloči sodišče.
55. člen
(prepovedi)
(1) Če obstaja nevarnost nastanka požara ali eksplozije in je
ogroženo življenje in zdravje ljudi ter njihovo premoženje, in če z drugimi
ukrepi ni mogoče odpraviti nevarnosti, lahko inšpektor z odločbo začasno omeji
ali prepove:
1.
obratovanje objekta ali naprave;
2.
uporabo nevarne snovi, tehnološkega postopka ali izdelka;
3.
opravljanje posamezne dejavnosti in opravil.
(2) Inšpektor nadzoruje tudi izpolnjevanje zahtev za varnost
pred požarom med gradnjo objekta in v skladu s prejšnjim odstavkom lahko
gradnjo začasno ustavi, dokler investitor ne zagotovi izpolnjevanje zahtev
varnosti pred požarom in odpravi ugotovljene nepravilnosti.
(3) Inšpektor, ki ugotovi, da je zaradi kršitve ali
opustitve predpisanih ukrepov varstva pred požarom prišlo do požara z veliko
materialno škodo, o tem obvesti samoupravno lokalno skupnost, na območju katere
je prišlo do požara, zaradi uveljavljanja povračila stroškov intervencije ob
požaru v skladu z zakonom.
56. člen
(črtan)
XI. FINANCIRANJE VARSTVA PRED POŽAROM
57. člen
(viri financiranja)
Varstvo pred požarom se financira iz:
1.
proračuna Republike Slovenije;
2.
proračunov samoupravnih lokalnih skupnosti;
3.
prostovoljnih prispevkov pravnih in fizičnih oseb;
4.
drugih virov.
58. člen
(proračunska sredstva)
(1) Iz proračuna Republike Slovenije se zagotavljajo
sredstva za:
1.
upravne, strokovne, nadzorne in informacijske naloge na področju varstva
pred požarom;
2.
posebne oblike izobraževanja za varstvo pred požarom in gasilstvo;
3.
znanstveno raziskovalno delo na področju varstva pred požarom;
4.
dejavnosti varstva pred požarom, kadar jih v javnem interesu zagotavlja
država;
5.
sofinanciranje opreme, usposabljanja in delovanja operativnih gasilskih
enot širšega pomena;
6.
sofinanciranje delovanja in opremljanja drugih gasilskih enot;
7.
sofinanciranje raziskav na področju varstva pred požarom;
8.
izobraževanje in usposabljanje za varstvo pred požarom.
(2) Sredstva za namene iz 5., 6., 7. in 8. točke prejšnjega
odstavka se zagotavljajo tudi iz sredstev požarne takse in se vodijo na posebni
proračunski postavki kot namenski prihodki in odhodki proračuna.
(3) Del sredstev iz prejšnjega odstavka, ki ne more biti
manjši od 70% ocenjenih letnih prihodkov požarne takse in ki ga določi vlada,
se nameni izključno za sofinanciranje nakupa gasilskih vozil ter gasilske
zaščitne in reševalne opreme v gasilskih enotah. Vlada določi merila za delitev
sredstev po samoupravnih lokalnih skupnostih pri čemer upošteva število
prebivalcev, velikost samoupravne lokalne skupnosti, ogroženost zaradi naravnih
in drugih nesreč, število požarnih in drugih intervencij v zadnjih dveh letih
in število operativnih gasilcev.
(4) Sofinanciranje nabave gasilskih vozil ter gasilske
zaščitne in reševalne opreme iz prejšnjega odstavka se izvaja na podlagi
srednjeročnih programov in letnih načrtov varstva pred naravnimi in drugimi
nesrečami samoupravnih lokalnih skupnosti.
(5) Uporabo sredstev požarne takse za sofinanciranje nalog
varstva pred požarom iz požarne takse na ravni države po tem členu načrtuje
odbor, ki ga imenuje vlada. Odbor sestavljajo po dva člana izmed predstavnikov
prostovoljnih gasilcev, po dva člana izmed predstavnikov poklicnih gasilcev ter
po en član s področja zavarovalniške, raziskovalne, šolske in gospodarske
dejavnosti ter Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje. Uporabo
sredstev požarne takse odbor načrtuje v skladu z nacionalnim programom varstva
pred naravnimi in drugimi nesrečami in letnim načrtom varstva pred naravnimi in
drugimi nesrečami.
(6) Uporabo sredstev požarne takse za sofinanciranje nalog
varstva pred požarom v samoupravni lokalni skupnosti načrtuje odbor, ki ga
imenuje župan. Odbor sestavljajo predstavniki gasilcev, zavarovalništva in
pristojnih organov samoupravne lokalne skupnosti.
59. člen
(požarna taksa)
Zavarovalnice vplačujejo požarno takso v višini do 20% od
vsote požarnih premij. Višino požarne takse, roke in način plačevanja določi
Vlada.
60. člen
(požarni davek)
(1) Samoupravna lokalna skupnost pridobiva del požarne
takse in druge dohodke ter uvede požarni davek v skladu z zakonom.
(2) Sredstva požarnega davka se uporabljajo za
financiranje gasilske zaščitne in reševalne opreme, ki jo potrebujejo operativne
gasilske enote, ter za izobraževanje in usposabljanje gasilcev.
XII. KAZENSKE DOLOČBE
61. člen
(1) Z globo od 300.000 do 3.000.000 tolarjev se kaznuje
pravna oseba, samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki samostojno
opravlja dejavnost, ki stori prekršek, če:
1.
o varstvu pred požarom ne usposobi vsakega, ki je redno ali začasno
oziroma občasno zaposlen pri njem, ob nastopu dela ali premestitvi na drugo
delovno mesto ali ob začetku opravljanja drugega dela ali spremembi ali
uvajanju nove delovne operacije ali spremembi in uvajanju nove tehnologije
(prvi odstavek 20. člena);
2.
najame za usposabljanje za varstvo pred požarom fizično ali pravno
osebo, ki ne izpolnjuje predpisanih pogojev (tretji odstavek 20. člena v zvezi
s četrtim odstavkom istega člena);
3.
izvaja usposabljanje za varstvo pred požarom v nasprotju s predpisom, ki
ureja vrsto, način in periodičnost usposabljanja (tretji odstavek 20. člena v
zvezi s četrtim odstavkom istega člena);
4.
usposablja za varstvo pred požarom in ne izpolnjuje predpisanih pogojev
(tretji odstavek 20. člena v zvezi s četrtim odstavkom istega člena);
5.
nima študije požarne varnosti za graditev, rekonstrukcijo ali nadomestno
gradnjo objekta pri katerem je obvezna (prvi odstavek 30. člena v zvezi s
tretjim odstavkom istega člena);
6.
izdeluje študije požarne varnosti in ne izpolnjuje predpisanih pogojev
(drugi odstavek 30. člena v zvezi s tretjim odstavkom istega člena);
7.
izdeluje študije požarne varnosti v nasprotju s predpisi (drugi odstavek
30. člena v zvezi s tretjim odstavkom istega člena);
8.
ne vodi evidence s podatki o požarih ali eksplozijah pri njih ter o
nastali škodi, o usposobljenosti zaposlenih delavcev za varstvo pred požarom, o
opremi, napravah in drugih sredstvih za varstvo pred požarom (drugi odstavek
32. člena);
9.
ministrstvu ne poroča o dogodkih, povezanih s požari ali eksplozijami
(tretji odstavek 32. člena);
10. v
nasprotju z zakonom uporabljajo ali obdelujejo osebne podatke iz 32. in 33. člena tega zakona (tretji in četrti odstavek 33. člena);
11. pretaka
količine nad 5 m3 lahko vnetljivih snovi ali gorljivih plinov ali
vari, uporablja odprt plamen ali orodje, ki pri uporabi proizvaja iskre, v
prostoru, ki je nevaren za požar ali ni posebej prilagojen za ta opravila, ali
prireja javni shod ali prireditev, na kateri je nevarnost, da izbruhne požar
ali pride do eksplozije, in ne organizira požarne straže ali je ne izvaja ves
čas povečane požarne nevarnosti (prvi odstavek 37. člena v zvezi s tretjim
odstavkom istega člena);
12. ne
organizira požarne straže, ko je razglašena povečana nevarnost požarov v
naravnem okolju, ali če je ne izvaja ves čas povečane požarne nevarnosti (4.
točka prvega odstavka 37. člena v zvezi z tretjim odstavkom istega člena);
13. organizira
požarno stražo tako, da jo opravljajo osebe, ki niso gasilci, oziroma v primeru
iz 1. in 2. točke prvega odstavka 37. člena tega zakona za gašenje usposobljene
osebe, pa ne gre za opravljanje del v požarno bolj ogroženih objektih in
objektih v katerih se zbira več ljudi, določenih s tem zakonom (drugi odstavek
37. člena);
14. uporablja
opremo, naprave ali druga sredstva za varstvo pred požarom, ki niso skladna s
predpisi, ki urejajo tehnične zahteve za proizvode in ugotavljanje skladnosti
(38. člen);
15. preizkuša
opremo, naprave ali druga sredstva za varstvo pred požarom in o tem izdaja
potrdila v skladu s predpisi o standardizaciji, pa za to nima pooblastila ministra
(četrti odstavek 38. člena);
16. vzdržuje
ročne in prevozne gasilne aparate in za to ni pooblaščen ali če opravlja
njihovo vzdrževanje v nasprotju s predpisi (prvi odstavek 40. člena v zvezi z
drugim odstavkom istega člena);
17. izdaja
potrdila o brezhibnem delovanju vgrajenega sistema aktivne požarne zaščite in o
opravljenem tehničnem nadzoru in ne izpolnjuje predpisanih pogojev za
preizkušanje ali če ne pošlje kopije potrdila Upravi Republike Slovenije za
zaščito in reševanje ali če opravlja preizkuse v nasprotju s predpisi (drugi in
tretji odstavek 41. člena v zvezi s četrtim odstavkom istega člena);
18. opravlja
požarno varovanje in ne izpolnjuje predpisanih pogojev (prvi odstavek 42.
člena).
(2) Z globo najmanj 100.000 tolarjev se kaznuje tudi
odgovorna oseba pravne osebe, odgovorna oseba samostojnega podjetnika
posameznika ali odgovorna oseba posameznika, ki samostojno opravlja dejavnost,
ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
62. člen
(1) Z globo 300.000 do 1.000.000 tolarjev se kaznuje za
prekršek lastnik ali uporabnik, ki je pravna oseba, samostojni podjetnik
posameznik ali posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost, če:
1.
nima požarnega reda ali skupnega požarnega reda ali če del požarnega
reda ni izobešen na vidnem mestu ali če nima izdelanega požarnega reda v skladu
s predpisano vsebino in pogoji (prvi, drugi in tretji odstavek 35. člena v
zvezi s šestim odstavkom istega člena);
2.
če kot lastnik ali uporabnik, ki uporablja isti objekt z drugimi
lastniki ali uporabniki, ni uskladil načrta evakuacije (drugi odstavek 35.
člena v zvezi s šestim odstavkom istega člena);
3.
v poslovnih, stanovanjskih ali industrijskih objektih ne izbere in
namesti gasilnih aparatov v skladu s predpisanimi merili za izbiro in
namestitev gasilnih aparatov (četrti odstavek 35. člena v zvezi s šestim
odstavkom istega člena);
4.
v poslovnih, stanovanjskih ali industrijskih objektih nima pripravljene
opreme, naprav ali drugih sredstev za varstvo pred požarom ali če jih ne
vzdržuje v skladu s tehničnimi predpisi in navodili proizvajalca ali če dostop
do opreme, naprav in sredstev za varstvo pred požarom ni prost (četrti odstavek
35. člena v zvezi s šestim odstavkom istega člena);
5.
v poslovnih, stanovanjskih ali industrijskih objektih evakuacijske poti
in prehodi, dostopi, dovozi ter delovne površine za intervencijska vozila niso
proste in prehodne (četrti odstavek 35. člena v zvezi s šestim odstavkom istega
člena);
6.
nima v požarno bolj ogroženemu objektu ali v objektu, v katerem se zbira
več ljudi, izdelanega požarnega načrta in načrta evakuacije ob požaru (peti
odstavek 35. člena v zvezi s šestim odstavkom istega člena);
7.
kot lastnik ali uporabnik poslovnih, stanovanjskih ali industrijskih
objektov ne izvede najmanj enkrat letno praktičnega usposabljanja za izvajanje
evakuacije iz objekta ob požaru (sedmi odstavek 35. člena);
8.
za izvajanje ukrepov varstva pred požarom pooblasti fizično ali pravno
osebo oziroma upravitelja, ki ni ustrezno usposobljen (drugi odstavek 36. člena
v zvezi s tretjim odstavkom istega člena);
9.
si pred pričetkom uporabe vgrajenega sistema aktivne požarne zaščite ne
pridobi potrdila o brezhibnem delovanju sistema ali ne skrbi za stalni tehnični
nadzor vgrajenega sistema v skladu s tehničnimi predpisi ali navodili
proizvajalca (prvi odstavek 41. člena v zvezi s četrtim odstavkom istega
člena).
(2) Z globo najmanj 100.000 tolarjev se kaznuje tudi
odgovorna oseba pravne osebe, odgovorna oseba samostojnega podjetnika
posameznika ali odgovorna oseba posameznika, ki samostojno opravlja dejavnost,
ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
(3) Z globo najmanj 100.000 tolarjev se kaznuje za
prekršek tudi lastnik ali uporabnik, ki je fizična oseba in stori prekršek iz
prvega odstavka tega člena.
63. člen
(1) Z globo najmanj 50.000 tolarjev se kaznuje za prekršek
fizična oseba, ki:
1.
opazi, da grozi neposredna nevarnost požara ali eksplozije ali opazi
požar in ne odstrani nevarnosti ali ne pogasi požara, če to lahko stori brez
nevarnosti zase ali za drugega (prvi odstavek 45. člena);
2.
o nevarnosti požara ali o požaru takoj ne obvesti najbližje gasilske
enote ali centra za obveščanje ali policijske postaje (drugi odstavek 45.
člena);
3.
ne da na razpolago prevoznega sredstva ali sredstva za zveze, da se
obvesti o požaru najbližjo gasilsko enoto ali center za obveščanje ali
policijsko postajo (drugi odstavek 45. člena);
4.
stori dejanje iz 3., 4., 5., 6., 7., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16. in
17. točke prvega odstavka 61. člena tega zakona.
64. člen
Z globo 30.000 tolarjev se kaznuje za prekršek posameznik,
ki:
1.
kadi, uporablja odprt ogenj ali orodje, ki se iskri, tam kjer je to s
požarnim redom prepovedano (2. točka prvega odstavka 35. člena);
2.
ne poskrbi v skladu s požarnim redom za sprotno odstranjevanje vseh
gorljivih snovi, ki niso potrebne za nemoten potek dela, iz požarno ogroženih
prostorov (2. točka prvega odstavka 35. člena).
65. člen
Z globo 50.000 tolarjev se kaznuje za prekršek odgovorna
oseba pravne osebe, odgovorna oseba samostojnega podjetnika posameznika ali
odgovorna oseba posameznika, ki samostojno opravlja dejavnost, če:
1.
dopusti, da se tam, kjer je to s požarnim redom prepovedano, kadi,
uporablja odprt ogenj ali orodje, ki iskri (2. točka prvega odstavka 35.
člena);
2.
ne poskrbi v skladu s požarnim redom, da se redno odstranjujejo gorljive
snovi, ki niso potrebne za nemoten tehnološki proces, iz požarno ogroženih
prostorov (2. točka prvega odstavka 35. člena);
3.
dopusti, da so v nasprotju s požarnim redom založene ali ovirane
evakuacijske poti, zasilni izhodi in dostopi za gasilsko intervencijo (četrti
odstavek 35. člena);
4.
ne poskrbi, da so oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom vzdrževani v skladu s tehničnimi predpisi in navodili proizvajalcev (četrti
odstavek 35. člena).
________
Zakon o
varstvu pred požarom (Uradni
list RS, št. 71/93)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XIV. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
66. člen
(izjeme za inšpektorje)
(1) Inšpektorji, ki ne izpolnjujejo pogojev glede
strokovne izobrazbe, določene s tem zakonom, lahko delo inšpektorja opravljajo
še največ sedem let po uveljavitvi tega zakona.
(2) Izjemoma lahko delo inšpektorja opravlja tudi
delavec z višjo strokovno izobrazbo in opravljenim strokovnim izpitom za
požarnega inšpektorja, če do uveljavitve tega zakona opravlja delo inšpektorja
najmanj 10 let.
67. člen
(prevzem občinskih in
medobčinskih inšpekcij)
Dosedanje občinske in medobčinske inšpekcije za varstvo pred
požarom postanejo s 1. 1. 1994 izpostave Inšpektorata Republike Slovenije
za varstvo pred požarom. S tem dnem prevzame ministrstvo njihove delavce, opremo,
dokumentacijo in arhive.
68. člen
(prenehanje veljavnosti
zakona)
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati zakon o
varstvu pred požarom (Uradni list SRS, št. 2/76 in 15/84), razen določb, ki
urejajo gasilstvo, in določb, ki urejajo izdajanje soglasij k lokacijskim
gradbenim in uporabnim dovoljenjem.
69. člen
(pričetek veljavnosti
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o varstvu pred
požarom – ZVPoz-A (Uradni list RS, št. 87/01)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»3. člen
Ta zakon začne veljati 1. januarja 2002.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o varstvu pred
požarom – ZVPoz-B (Uradni list RS, št. 105/06)
spreminja 67. člen zakona tako, da se glasi:
»67. člen
(prevzem občinskih in
medobčinskih inšpekcij)
Dosedanje občinske in medobčinske inšpekcije za varstvo pred
požarom postanejo s 1. 1. 1994 izpostave Inšpektorata Republike Slovenije
za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami. S tem dnem prevzame ministrstvo
njihove delavce, opremo, dokumentacijo in arhive.«;
ter vsebuje naslednjo prehodno in končno določbo:
»PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
36. člen
(uskladitev predpisov in
priprav)
(1) Izvršilni predpisi morajo biti s tem zakonom
usklajeni v roku dveh let po njegovi uveljavitvi.
(2) Do uskladitve oziroma izdaje novih izvršilnih
predpisov iz prejšnjega odstavka se uporabljajo predpisi, ki so veljali na dan
uveljavitve tega zakona.
(3) Organizacijske in druge priprave varstva pred
požarom je treba uskladiti s tem zakonom v dveh letih po njegovi uveljavitvi,
razen sprememb glede pristojnosti Inšpektorata Republike Slovenije za varstvo
pred naravnimi in drugimi nesrečami in Upravo Republike Slovenije za zaščito in
reševanje, ki se pričnejo uporabljati 1. januarja 2007.
37. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.