Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o varstvu pred
požarom obsega:
-
Zakon o varstvu pred požarom (Uradni list RS, št. 71/93 z dne 30. 12.
1993),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o varstvu pred požarom –
ZVPoz-A (Uradni list RS, št. 87/01 z dne 8. 11. 2001).
ZAKON
o varstvu pred požarom (ZVPoz)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(namen zakona)
(1) Ta zakon ureja sistem varstva pred požarom.
(2) Sistem varstva pred požarom obsega organiziranje
načrtovanje, izvajanje, nadzor ter financiranje dejavnosti in ukrepov varstva
pred požarom.
2. člen
(dejavnosti varstva pred požarom)
(1) Dejavnosti varstva pred požarom lahko opravljajo
fizične in pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje.
(2) Dejavnosti varstva pred požarom po tem zakonu so
raziskovanje, izobraževanje in usposabljanje, načrtovanje ukrepov varstva pred požarom,
nadziranje, požarno zavarovanje, gasilstvo, tehnični nadzor vgrajenih sistemov
požarne zaščite, dimnikarstvo, požarno varovanje premoženja in druge.
3. člen
(javna služba)
(1) Zakon določa dejavnost, ki jo opravljajo gasilske
enote, kot obvezno javno službo.
(2) Zakon oziroma predpis lokalne skupnosti določa
dejavnosti varstva pred požarom, ki se opravljajo kot neobvezne javne službe.
(3) Naloge, organizacijo in status gasilskih organizacij
ureja poseben zakon.
4. člen
(cilji varstva pred požarom)
(1) Cilj dejavnosti in ukrepov varstva pred požarom je
varovanje ljudi, živali, premoženja in okolja pred požarom in eksplozijo (v
nadaljnjem besedilu: požarom).
(2) Za uresničevanje ciljev iz prejšnjega odstavka je
treba zagotoviti:
1.
načrtovanje in upoštevanje preventivnih ukrepov varstva pred požarom;
2.
odkrivanje, obveščanje, omejitev širjenja in učinkovito gašenje požara;
3.
varen umik ljudi in živali s požarno ogroženega območja;
4.
preprečevanje in zmanjševanje škodljivih posledic požara in eksplozije
za ljudi, živali, premoženje in okolje;
5.
vzpostavitev ekonomskih razmerij med predpisanimi preventivnimi ukrepi
varstva pred požarom in pričakovano požarno škodo.
5. člen
(pojmi in njihova razlaga)
V tem zakonu uporabljeni pojmi imajo naslednji pomen:
1.
Požar je proces hitrega gorenja, ki se nenadzorovano širi v prostoru in
času. Za požar je značilno sproščanje toplote skupaj z dimom, strupenimi plini
in plameni. Posledica zelo hitrega gorenja je lahko eksplozija.
2.
Eksplozija je zelo hitra reakcija oksidacije ali razpada, ki ima za
posledico povišanje temperature ali tlaka oziroma obeh hkrati.
3.
Požarna ogroženost je potencialna nevarnost za izgubo življenja ali
poškodbo oziroma materialno škodo ob požaru.
4.
Požarno tveganje je verjetnost, da bo prišlo do požara, ki bo povzročil
človeške žrtve ali poškodbe oziroma materialno škodo.
5.
Požarna varnost je varnost ljudi, živali in premoženja ob požaru. S tem
zakonom zahtevani ukrepi varstva pred požarom zagotavljajo predvsem varnost
ljudi, živali in premoženja ter preprečujejo nastanek večjih požarov.
6.
Ukrepi varstva pred požarom so vsi gradbeni, tehnološki, tehnični in
organizacijski ukrepi, ki zmanjšujejo požarno tveganje in zagotavljajo požarno
varnost. Delijo se na preventivne in aktivne ukrepe varstva pred požarom.
7.
Preventivni ukrepi varstva pred požarom so vsi preventivni gradbeni,
tehnološki, tehnični in organizacijski ukrepi, ki zmanjšujejo možnost za
nastanek požara, ob njegovem nastanku pa zagotavljajo varno evakuacijo ljudi in
premoženja ter preprečujejo njegovo širjenje.
8.
Aktivni ukrepi varstva pred požarom so vsi tehnični in organizacijski
ukrepi, ki so namenjeni za gašenje požara. Med te ukrepe spadajo tudi sistemi,
naprave, oprema in postopki za odkrivanje in gašenje požara ter odvajanje dima
in toplote ob požaru.
9.
Sistem aktivne požarne zaščite obsega sisteme in opremo, ki so vgrajeni,
in so namenjeni za zmanjševanje nevarnosti za ljudi, živali in premoženje, za
odkrivanje in gašenje požara ter za odvajanje dima in toplote ob požaru.
10. Oprema,
naprave in druga sredstva za varstvo pred požarom so vsa sredstva, naprave in
oprema, ki se uporabljajo za preprečevanje in gašenje požara.
11. Evakuacija
je organizirano gibanje ljudi na varno mesto ob požaru.
12. Poseg
v naselje in naravno okolje je vsako trajno ali začasno človekovo ravnanje ali
opustitev, ki lahko vpliva na požarno varnost.
13. Metode
požarnega inženirstva so postopki za oceno požarne varnosti s pomočjo računskih
metod, ki upoštevajo obnašanje proizvodov ter vpliv preventivnih in aktivnih
požarnovarnostnih ukrepov na potek požara.
14. Požarno
nevarne snovi so gorljive trdne, tekoče in plinaste snovi.
15. Ravnanje
s požarno nevarnimi snovmi so vsa dela s temi snovmi.
16. Požarno
nevarna dela in opravila so vsa dela, pri katerih je zaradi uporabe požarno
nevarnih snovi ali narave dela povečana nevarnost nastanka požara.
17. Požarno
nevarne naprave so vse naprave, ki lahko zaradi uporabe požarno nevarnih snovi
ali zaradi svojega delovanja pomenijo povečano nevarnost nastanka požara.
6. člen
(načelo celovitosti)
Republika Slovenija (v nadaljnjem besedilu: država), občine
in druge lokalne skupnosti (v nadaljnjem besedilu: lokalne skupnosti) zagotavljajo
celovit sistem varstva pred požarom s sprejemanjem predpisov, načrtovanjem in
izvajanjem ukrepov, nadzorom, politiko financiranja in drugimi ukrepi.
7. člen
(načelo zaščite)
Osnovni namen predpisanih ukrepov varstva pred požarom je
zagotavljanje zaščite življenja in zdravja ljudi, živali in premoženja.
8. člen
(načelo zaščite sosedovega premoženja)
Predpisani ukrepi varstva pred požarom morajo preprečevati
širjenje požara na sosedovo premoženje.
9. člen
(načelo odgovornosti)
Vsaka fizična in pravna oseba je v skladu z zakonom kazensko
in odškodninsko odgovorna za neizvajanje ukrepov varstva pred požarom ter za
posledice, ki zaradi tega nastanejo.
10. člen
(načelo preventive)
Ukrepi varstva pred požarom morajo biti načrtovani in
izvedeni tako, da čim bolj preprečijo nastanek požara, ob požaru pa omejijo
njegovo širjenje.
11. člen
(načelo spodbujanja)
Država in lokalne skupnosti so dolžne spodbujati razvoj
požarno nenevarnih tehnologij in takih posegov v prostor, ki zmanjšujejo ali
preprečujejo nastanek požarov.
12. člen
(načelo javnosti)
(1) Javnost ima pravico biti obveščena o dejavnostih in
drugih zadevah varstva pred požarom. Podatki o stanju in varstvu pred požarom
so javni.
(2) Državni organi in organi lokalne skupnosti obveščajo
javnost in dajejo podatke v skladu s tem zakonom in drugimi predpisi.
13. člen
(pravica do varstva pred požarom)
Vsakdo ima pravico do varstva pred požarom.
II. PROGRAMIRANJE IN RAZISKOVANJE VARSTVA PRED POŽAROM
1. Programiranje
14. člen
(vsebina nacionalnega programa)
(1) V nacionalnem programu varstva pred požarom se
določijo cilji, usmeritve in strategija varstva pred požarom za obdobje najmanj
petih let.
(2) Nacionalni program varstva pred požarom vsebuje:
1.
analizo stanja varstva pred požarom;
2.
oceno ogroženosti pred požarom;
3.
oceno pričakovanih stroškov in koristi;
4.
zasnovo dolgoročnega razvoja varstva pred požarom;
5.
cilje, prednostne naloge in potrebna sredstva za njihovo uresničitev.
15. člen
(priprava nacionalnega programa varstva pred požarom)
Nacionalni program varstva pred požarom sprejme Državni zbor
Republike Slovenije na predlog Vlade Republike Slovenije (v nadaljnjem
besedilu: Vlada).
16. člen
(programi lokalnih skupnosti)
Lokalne skupnosti sprejmejo za dejavnosti, zadeve in ukrepe
varstva pred požarom lokalnega pomena svoje programe varstva pred požarom, ki
ne smejo biti v nasprotju z nacionalnim programom varstva pred požarom.
17. člen
(načrti varstva pred požarom)
(1) Vlada v letnem načrtu varstva pred požarom določi naloge
za uresničevanje nacionalnega programa varstva pred požarom.
(2) Načrt varstva pred požarom lokalne skupnosti ne sme
biti v nasprotju z nacionalnim programom in načrtom varstva pred požarom iz prejšnjega
odstavka.
2. Raziskovanje
18. člen
(raziskovalni in razvojni projekti varstva pred požarom)
(1) Raziskovalni in razvojni projekti varstva pred
požarom so sestavni del nacionalnega raziskovalnega programa.
(2) Ministrstvo, pristojno za varstvo pred požarom (v
nadaljnjem besedilu: ministrstvo), v dogovoru z Gasilsko zvezo Slovenije
sodeluje pri odločanju o raziskovalnih in razvojnih projektih za uresničevanje
nacionalnega raziskovalnega programa varstva pred požarom, tako da:
1.
predlaga tematska polja s področja varstva pred požarom;
2.
sodeluje pri ocenjevanju raziskovalnih in razvojnih projektov;
3.
financira ali sofinancira raziskovalne in razvojne projekte varstva pred
požarom.
(3) Ministrstvo lahko tudi samostojno izbira in
financira raziskovalne in razvojne projekte, ki so posebnega pomena za varstvo
pred požarom.
III. IZOBRAŽEVANJE IN USPOSABLJANJE ZA VARSTVO PRED POŽAROM
1. Izobraževanje
19. člen
(izobraževanje)
Vsebine s področja varstva pred požarom se posredujejo v
osnovnem, srednjem in visokem izobraževanju.
2. Usposabljanje
20. člen
(usposabljanje zaposlenih za varstvo pred požarom)
(1) Delodajalec mora poskrbeti, da je vsak, ki je redno
ali začasno oziroma občasno zaposlen pri njem, poučen o varstvu pred požarom
ob:
1.
nastopu dela;
2.
premestitvi na drugo delovno mesto;
3.
razporeditvi na drugo delo;
4.
spremembi ali uvajanju nove delovne opreme;
5.
spremembi in uvajanju nove tehnologije.
(2) Pri usposabljanju se mora upoštevati nove in
spremenjene požarne nevarnosti, posebnosti delovnega mesta ter znanje občasno
obnavljati:
(3) Usposabljanje za varstvo pred požarom opravljajo
fizične ali pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje. Usposabljanje se
mora izvajati v skladu s predpisi, ki določajo vrsto, način in periodičnost
usposabljanja.
(4) Minister, pristojen za varstvo pred požarom (v
nadaljnjem besedilu: minister), določi pogoje, ki jih morajo izpolnjevati
fizične in pravne osebe, ki usposabljajo zaposlene za varstvo pred požarom, ter
vrste, način in periodičnost usposabljanja.
21. člen
(usposabljanje prebivalstva)
(1) Prebivalci se usposabljajo za varstvo pred požarom z
raznimi neobveznimi oblikami usposabljanja, ki jih organizira država in lokalna
skupnost.
IV. NAČRTOVANJE IN IZVAJANJE UKREPOV VARSTVA PRED POŽAROM
22. člen
(prostorsko planiranje)
(1) Pri načrtovanju in izvajanju prostorskih planskih
aktov je potrebno upoštevati prostorske, gradbene in tehnične ukrepe varstva
pred požarom, zlasti pa zagotoviti:
1.
pogoje za varen umik ljudi, živali in premoženja;
2.
potrebne odmike med objekti ali potrebno protipožarno ločitev;
3.
prometne in delovne površine za intervencijska vozila;
4.
vire za zadostno oskrbo z vodo za gašenje.
(2) Pri načrtovanju in izvajanju prostorskih planskih
aktov se morajo v ukrepih varstva pred požarom upoštevati tudi požarna
tveganja, ki so povezana s povečano možnostjo nastanka požara v naseljih,
zaradi uporabe požarno nevarnih snovi in tehnoloških postopkov ter širjenja
požara med posameznimi poselitvenimi območji.
(3) Pri načrtovanju in graditvi novih naselij se morajo
zaradi zmanjšanja požarnega tveganja upoštevati vplivi obstoječih in novih
industrijskih objektov ter obstoječih in novih tehnoloških procesov.
23. člen
(graditev objektov)
(1) Pri projektiranju in graditvi objektov, napeljav,
opreme in postrojev ter pri izdelavi naprav in izdelkov se morajo upoštevati
ukrepi varstva pred požarom, zlasti pa ukrepi za:
1.
zmanjšanje možnosti nastanka požara;
2.
pravočasno odkrivanje in obveščanje o požaru;
3.
varen umik ljudi, živali in premoženja;
4.
omejevanje širjenja ognja in dima ob požaru;
5.
učinkovito in varno gašenje požara ter reševanje v in iz objekta;
6.
zagotovitev prometnih in delovnih površin za intervencijska vozila.
(2) Ukrepi varstva pred požarom se morajo upoštevati in
izvajati pri graditvi in rekonstrukcijah objektov.
(3) Naprave, napeljave, postroji, izdelki, elementi ter
sklopi nosilnih konstrukcij objektov morajo biti zgrajeni oziroma izdelani tako
in iz takih materialov, da zagotavljajo požarno varnost v skladu s prvim
odstavkom tega člena.
24. člen
(ravnanje s požarno nevarnimi snovmi)
Pri ravnanju s požarno nevarnimi snovmi, pri požarno nevarnih
delih in opravilih ter pri požarno nevarnih napravah, se morajo upoštevati
ukrepi varstva pred požarom za:
1.
zmanjšanje možnosti nastanka požara;
2.
zagotovitev učinkovitega in varnega reševanje ljudi, živali in
premoženja ob požaru;
3.
zmanjšanje škode ob požaru.
25. člen
(promet)
(1) Pri prevozu ljudi in živali ter transportu blaga v
cestnem, železniškem, cevnem, ladijskem in letalskem prometu se morajo
upoštevati ukrepi varstva pred požarom.
(2) Prometna in transportna sredstva morajo biti
izdelana tako, da je zagotovljena varnost ljudi, živali in blaga ob nastanku
požara.
(3) Pri prevozu požarno nevarnih snovi se morajo
upoštevati tudi zahteve iz prejšnjega člena.
26. člen
(naravno okolje)
(1) Pri načrtovanju in izvajanju opravil v naravnem
okolju se morajo upoštevati ukrepi varstva pred požarom, s katerimi se
zmanjšuje možnost za nastanek požara, zlasti pri uporabi odprtega ognja in
drugih požarno nevarnih opravilih v naravnem okolju.
(2) Pri izvajanju ukrepov za preprečevanje nastanka
požara v naravnem okolju morajo sodelovati lastniki in uporabniki nepremičnin
na ogroženih območjih.
27. člen
(normativna ureditev)
Ukrepe varstva pred požarom iz 22., 23., 24., 25. in 26. člena tega zakona in način njihovega izvajanja predpišejo pristojni ministri.
28. člen
(merila za načrtovanje)
(1) Pri načrtovanju ukrepov varstva pred požarom je treba
upoštevati:
1.
vrsto in namembnost posega, objekta, naprave ali sredstva;
2.
požarno tveganje in ogroženost;
3.
požarno varnost, predpisano s tem zakonom in drugimi predpisi.
(2) Požarno tveganje in ogroženost iz prejšnjega
odstavka zajemata tiste dejavnike, ki vplivajo na verjetnost nastanka in
razširitve požara ter ogroženosti življenja in zdravja ljudi, živali ter
premoženja.
(3) Iz projektne, tehnične in druge dokumentacije mora
biti razvidno, kateri predpisi, standardi in ukrepi varstva pred požarom so
bili upoštevani.
(4) Minister določi metodologijo in kriterije za
ugotavljanje požarnega tveganja, požarne varnosti in ogroženosti.
29. člen
(uporaba metod požarnega inženirstva)
(1) Metode požarnega inženirstva se uporabljajo za
načrtovanje ukrepov varstva pred požarom:
1.
če posamezno področje ni normativno urejeno ali če ni standardov;
2.
če se želi s tehničnimi in ekonomsko primernejšimi ukrepi in rešitvami
doseči predpisano oziroma višjo požarno varnost.
30. člen
(študija požarne varnosti)
(1) Za načrtovanje ukrepov varstva pred požarom se pri
graditvi in rekonstrukcijah objektov izdela študija požarne varnosti, ki mora
vsebovati:
1.
opis načrtovanega posega;
2.
oceno požarnega tveganja in ogroženosti;
3.
opis in oceno ustreznosti načrtovanih ukrepov varstva pred požarom in
požarne varnosti.
(2) Študijo požarne varnosti lahko izdelajo le fizične
in pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje. Fizične in pravne osebe
morajo izdelati študijo požarne varnosti v skladu s predpisi.
(3) Minister predpiše vsebino in metodologijo izdelave
študije požarne varnosti ter pogoje za pridobitev in odvzem pooblastila za
izdelavo študije požarne varnosti iz prejšnjega odstavka.
(4) Minister, v soglasju z ministrom, pristojnim za
graditev objektov, predpiše objekte, za katere je obvezna izdelava študije
požarne varnosti.
V. POŽARNO ZAVAROVANJE
31. člen
(požarno zavarovanje)
(1) Požarno zavarovanje, ki ga izvajajo zavarovalnice,
je sestavni del varstva pred požarom.
(2) Zavarovalnice v pogojih požarnega zavarovanja
določijo najmanj enako požarno varnost, kot jo določa ta zakon in na njegovi
podlagi izdani predpisi.
(3) Povzročitelj požarnega tveganja se mora v skladu z
zakonom zavarovati proti odgovornosti za škodo, ki jo lahko povzroči nesreča
tretjim osebam, lokalni skupnosti ali državi.
VI. INFORMACIJSKI SISTEM VARSTVA PRED POŽAROM
32. člen
(namen in nosilec)
(1) Ministrstvo vzpostavi informacijski sistem, ki vsebuje
evidence in podatke o:
1.
požarih in nastali škodi;
2.
eksplozijah in nastali škodi;
3.
gasilskih intervencijah;
4.
organizacijah in delavcih, ki se ukvarjajo z varstvom pred požarom;
5.
opremi, napravah in drugih sredstvih za požarno zaščito;
6.
fizičnih in pravnih osebah, ki so v skladu s tem zakonom pooblaščene za opravljanje
nalog varstva pred požarom;
7.
fizičnih in pravnih osebah, ki imajo vgrajene sisteme aktivne požarne
zaščite.
(2) Državni organi, pravne osebe in samostojni
podjetniki posamezniki, morajo voditi evidence s podatki o:
1.
požarih in eksplozijah pri njih ter o nastali škodi;
2.
usposobljenosti zaposlenih delavcev za varstvo pred požarom;
3.
zdravstvenih pregledih gasilcev;
4.
opremi, napravah in drugih sredstvih za varstvo pred požarom.
(3) Državni organi, organi lokalnih skupnosti, pravne
osebe in samostojni podjetniki posamezniki so dolžni ministrstvu poročati o
dogodkih, povezanih s požari in eksplozijami.
(4) Minister predpiše vsebino in način zbiranja,
obdelave ter izmenjave podatkov iz tega člena.
33. člen
(zbirke podatkov)
(1) V zbirkah podatkov iz 4. in 6. točke prvega odstavka ter 2. in 3. točke drugega odstavka prejšnjega člena se zbirajo in
vodijo naslednji osebni podatki:
-
ime in priimek;
-
datum in kraj rojstva;
-
stalno ali začasno prebivališče;
-
poklic;
-
izobrazba;
-
vrsta, način in periodičnost usposabljanja za varstvo pred požarom;
-
datum zdravniškega pregleda.
(2) V zbirki podatkov iz 7. točke prvega odstavka
prejšnjega člena se o fizičnih in pravnih osebah zbirajo naslednji podatki:
-
ime in priimek oziroma ime firme;
-
stalno ali začasno prebivališče oziroma sedež.
(3) V zbirki podatkov iz 1. točke drugega odstavka prejšnjega
člena se zbirajo naslednji osebni podatki:
-
ime in priimek;
-
datum in kraj rojstva;
-
stalno ali začasno prebivališče.
(4) Osebni podatki, določeni v tem členu, se pridobivajo
neposredno od posameznikov, o katerih se vodijo evidence, ali pa se pridobijo
iz že obstoječih zbirk podatkov ter se hranijo in uporabljajo le toliko časa,
kot je to potrebno za dosego namena, za katerega so bili zbrani.
(5) Osebne podatke, določene v tem členu, smejo
uporabljati:
-
državni organi, organi lokalnih skupnosti, pravne osebe, samostojni
podjetniki posamezniki ter osebe, pooblaščene za varstvo pred požarom, za
izvajanje preventivnih ukrepov varstva pred požarom;
-
inšpektorji za varstvo pred požarom za opravljanje svojih nalog v skladu
z zakonom;
-
državni organi in organi lokalnih skupnosti za potrebe delovnega
področja, ki ga pokrivajo in kadar je tako določeno z zakonom.
34. člen
(požarna statistika)
Ministrstvo predlaga statistična raziskovanja za potrebe
varstva pred požarom, ki se v skladu s tem zakonom izvajajo v okviru
nacionalnega programa statističnih raziskovanj.
VII. UKREPI VARSTVA PRED POŽAROM
1. Splošni ukrepi varstva pred požarom
35. člen
(požarni red, načrt in pripravljenost sredstev)
(1) Lastniki ali uporabniki stanovanjskih objektov, razen
družinskih stanovanjskih hiš, ter poslovnih in industrijskih objektov morajo
določiti požarni red, ki vsebuje:
1.
organizacijo varstva pred požarom;
2.
ukrepe varstva pred požarom, ki jih zahtevajo delovne in bivalne
razmere;
3.
navodilo za ravnanje v primeru požara;
4.
način usposabljanja.
(2) V poslovnih, stanovanjskih in industrijskih objektih
mora biti del požarnega reda iz 1., 2. in 3. točke prejšnjega odstavka izobešen
na vidnem mestu.
(3) V objektih iz prejšnjega odstavka morajo biti za
primer požara pripravljeni oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom, ki jih je potrebno vzdrževati v skladu s tehničnimi predpisi in
navodili proizvajalcev.
(4) Za požarno bolj ogrožene objekte in za objekte, v
katerih se zbira več ljudi, je treba izdelati tudi požarne načrte.
(5) Minister določi objekte iz prejšnjega odstavka
vsebino in pogoje za pripravo požarnega reda in načrta ter obvezno opremo.
36. člen
(odgovorna oseba)
(1) Lastnik ali uporabnik stanovanjskih, poslovnih in
industrijskih objektov je odgovoren za varstvo pred požarom.
(2) Lastnik ali uporabnik lahko pooblasti ustrezno
usposobljeno fizično ali pravno osebo, ki mu je odgovorna za izvajanje ukrepov
varstva pred požarom. Kot odgovorno osebo se lahko pooblasti tudi fizična
oseba, ki ni zaposlena pri lastniku ali uporabniku. V večstanovanjskih hišah se
lahko za izvajanje ukrepov varstva pred požarom pooblasti tudi upravitelja, če
je ustrezno usposobljen.
(3) Minister predpiše strokovno usposobljenost fizične in
pravne osebe, ki se jo lahko pooblasti za izvajanje ukrepov varstva pred
požarom.
37. člen
(požarna straža)
(1) Požarno stražo mora organizirati:
1.
kdor pretaka količine nad 5 m3 lahko vnetljivih snovi in
gorljivih plinov;
2.
kdor vari, uporablja odprt plamen ali orodje, ki pri uporabi proizvaja
iskre, v prostoru, ki je nevaren za požar in ni posebej prilagojen za ta
opravila;
3.
prireditelj javnega shoda ali prireditve, na kateri je nevarnost, da izbruhne
požar ali pride do eksplozije;
4.
lokalna skupnost, lastnik oziroma upravljalec gozda ali drugega
zemljišča, ko je razglašena povečana nevarnost požarov v naravnem okolju.
(2) Požarno stražo lahko opravljajo le gasilci, v
primeru iz 1. in 2. točke prejšnjega odstavka pa tudi za gašenje usposobljene
osebe.
(3) Požarna straža se mora izvajati, dokler traja
povečana požarna nevarnost.
2. Oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom
38. člen
(oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred požarom)
(1) Oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom morajo imeti:
1.
certifikat o skladnosti oziroma morajo ustrezati veljavnim standardom
ali imeti potrdilo o opravljenem preizkusu;
2.
znak ustreznosti in priloženo deklaracijo.
(2) Način označevanja, vsebina znaka, deklaracije in
certifikata ter postopek preizkusa in izdaje potrdila, morajo biti usklajeni s
predpisi s področja standardizacije.
(3) Opreme, naprav in drugih sredstev, ki ne
izpolnjujejo pogojev iz prvega odstavka tega člena, se ne sme dajati v promet
ali uporabljati.
(4) Opremo, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom lahko preizkuša in o tem v skladu s predpisi o standardizaciji izdaja
potrdila samo organizacija, ki jo pooblasti minister.
39. člen
(prodaja surovin, polizdelkov ali izdelkov)
Proizvajalec ali prodajalec ne sme dati v prodajo požarno
nevarne snovi ali embalaže zanjo, če ni v skladu s predpisi ustrezno opremljena
z deklaracijo in oznako o požarni ali eksplozijski nevarnosti ter navodilom za
ravnanje.
40. člen
(vzdrževanje gasilnih aparatov)
(1) Ročne in prevozne gasilne aparate vzdržujejo fizične in
pravne osebe, ki izpolnjujejo predpisane pogoje. Fizične in pravne osebe morajo
ročne in prevozne gasilne aparate vzdrževati v skladu s predpisi.
(2) Minister predpiše minimalne tehnične in druge pogoje
za vzdrževanje ročnih in prevoznih gasilnih aparatov ter pogoje za pridobitev
in odvzem pooblastila za servisiranje.
41. člen
(nadzor vgrajenih sistemov)
(1) Lastnik ali uporabnik stanovanjskih, poslovnih ter
industrijskih objektov si mora pred pričetkom uporabe vgrajenega sistema
aktivne požarne zaščite pridobiti potrdilo o brezhibnem delovanju sistema ter
skrbeti za stalni tehnični nadzor vgrajenega sistema v skladu s tehničnimi
predpisi in navodili proizvajalca.
(2) Potrdilo o brezhibnem delovanju vgrajenega sistema
aktivne požarne zaščite in o opravljenem tehničnem nadzoru se izda, ko so bile
odpravljene vse pomanjkljivosti sistema. Kopijo potrdila pošlje fizična ali
pravna oseba, ki preizkuša vgrajene sisteme požarne zaščite, Inšpektoratu
Republike Slovenije za varstvo pred požarom, ki o tem vodi evidenco.
(3) Potrdilo iz prejšnjega odstavka izda fizična ali
pravna oseba, ki izpolnjuje pogoje za preizkušanje vgrajenih sistemov aktivne
požarne zaščite. Fizična in pravna oseba morata vgrajene sisteme aktivne
požarne zaščite preizkušati in nadzirati v skladu s predpisi.
(4) Minister predpiše obseg preizkusa, način izdaje
potrdila o brezhibnem delovanju vgrajenega sistema aktivne požarne zaščite,
postopek tehničnega nadzora in izdaje potrdil ter pogoje za fizične in pravne
osebe iz prejšnjega odstavka.
42. člen
(požarno varovanje premoženja)
Pravne osebe, ki so registrirane za varovanje premoženja,
lahko opravljajo tudi požarno varovanje, če izpolnjujejo pogoje, ki jih
predpiše minister.
3. Posebni ukrepi varstva pred požarom
43. člen
(posebni ukrepi)
(1) Vlada ali minister lahko predpiše ali razglasi
posebne ukrepe varstva pred požarom v naseljih ali naravnem okolju.
(2) Lokalna skupnost lahko glede na geografske,
vremenske, urbanistične ali druge razmere predpiše posebne ukrepe varstva pred
požarom za naselje ali naravno okolje ter razglasi povečano požarno ogroženost
na svojem območju.
(3) Predpisani posebni ukrepi lokalne skupnosti ne smejo
biti v nasprotju z ukrepi, ki jih prepiše ali razglasi Vlada ali minister.
44. člen
(opozorila prebivalstvu)
Ministrstvo, organi lokalnih skupnosti, drugi pristojni
organi ter gasilske organizacije dajejo v času povečane požarne ogroženosti in
ob velikih požarih v naselju oziroma v naravnem okolju opozorila, napotila ali
prepovedi prebivalstvu.
45. člen
(obveznost prijave)
(1) Kdor opazi, da grozi neposredna nevarnost požara ali
eksplozije oziroma kdor opazi požar, mora nevarnost odstraniti oziroma požar
pogasiti, če to lahko stori brez nevarnosti zase in za druge.
(2) Če sam tega ne more storiti, mora takoj obvestiti
najbližjo gasilsko enoto, center za obveščanje ali policijsko postajo. Pri tem
mu mora pomagati vsak, ki razpolaga s sredstvom za zveze ali prevoznim
sredstvom.
VIII. SVET ZA VARSTVO PRED POŽAROM
46. člen
(vloga in položaj sveta)
(1) Pri Vladi se kot strokovno posvetovalno telo ustanovi
Svet za varstvo pred požarom (v nadaljnjem besedilu: svet), ki ima devet
članov.
(2) Člane sveta na predlog ministra imenuje Vlada.
(3) Svet obravnava, sprejema stališča, daje mnenja in pobude,
zlasti:
1.
o stanju varstva pred požarom;
2.
o strategiji nacionalne politike varstva pred požarom;
3.
o nacionalnem programu varstva pred požarom.
IX. STROKOVNO ZDRUŽENJE
47. člen
(strokovno združenje)
Fizične in pravne osebe, ki opravljajo dejavnosti varstva
pred požarom, se lahko v skladu z zakonom združujejo v strokovno združenje.
X. PRIZNANJA IN NAGRADE
48. člen
(priznanja in nagrade)
(1) Na področju varstva pred požarom se podeljujejo priznanja
in nagrade za:
1.
prispevke organizacij in posameznikov;
2.
hrabra dejanja pri gašenju požarov in reševanju;
3.
tehnološke rešitve in iznajdbe;
4.
dosežke pri organiziranju izobraževanja in usposabljanja;
5.
raziskovalne in razvojne projekte;
6.
druge pomembne dosežke na tem področju.
(2) Minister določi pogoje, postopek izbire, način
podeljevanja in vrsto priznanj.
XI. UPRAVNA ORGANIZIRANOST VARSTVA PRED POŽAROM
1. Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje
49. člen
(splošne naloge varstva pred požarom)
Splošne upravne, strokovne, razvojne in tehnične naloge na
področju varstva pred požarom opravlja Uprava Republike Slovenije za zaščito in
reševanje in pri tem zlasti:
1.
sodeluje pri usmerjanju in usklajevanju razvojnih in strokovno tehničnih
nalog na področju varstva pred požarom;
2.
opravlja naloge, povezane z organizacijo, načrtovanjem, delovanjem in
razvojem dejavnosti varstva pred požarom;
3.
opravlja naloge in koordinira delo, povezano z uresničevanjem
nacionalnega programa in načrta varstva pred požarom;
4.
opravlja določene naloge v zvezi s financiranjem dejavnosti in zadev
varstva pred požarom;
5.
izvaja posebne ukrepe, ko je razglašena povečana požarna ogroženost;
6.
organizira in skrbi za izobraževanje in usposabljanje za varstvo pred
požarom;
7.
sodeluje pri pripravi standardov za varstvo pred požarom;
8.
opravlja naloge v zvezi z izgradnjo in gospodarjenjem z objekti ali
napravami, potrebnimi za opravljanje dejavnosti in zadev varstva pred požarom
državnega pomena.
2. Inšpektorat Republike Slovenije za varstvo pred
požarom
50. člen
(požarna inšpekcija)
(1) Nadzor nad izvajanjem tega zakona in drugih
predpisov, ki urejajo varstvo pred požarom, opravlja Inšpektorat Republike
Slovenije za varstvo pred požarom.
(2) Inšpektorji za varstvo pred požarom (v nadaljnjem
besedilu: inšpektor) sodelujejo z drugimi inšpekcijami pri nadzoru nad
izvajanjem predpisov, izdanih v skladu z določbami tega zakona, ki urejajo
načrtovanje in izvajanje ukrepov za varstvo pred požarom po posameznih
področjih oziroma dejavnostih.
51. člen
(naloge inšpektorja)
Inšpektor nadzira tudi:
1.
delovanje gasilskih enot;
2.
pooblaščene fizične in pravne osebe, ki opravljajo naloge varstva pred
požarom v skladu s tem zakonom;
3.
vodenje evidenc in podatkov o požarih in eksplozijah;
4.
izvajanje usposabljanja zaposlenih;
5.
usklajenost projektne, tehnične ali druge dokumentacije s predpisi o
varstvu pred požarom.
52. člen
(inšpektor)
(1) Inšpektor mora imeti strokovno izobrazbo VII.
stopnje tehnične smeri in opravljen strokovni izpit za inšpektorja ter
izpolnjene splošne in posebne pogoje, predpisane za delavce v državni upravi.
(2) Minister predpiše program in postopek opravljanja
strokovnega izpita za inšpektorja za varstvo pred požarom ter obliko in vsebino
službene izkaznice.
53. člen
(strokovna dela inšpekcijskega nadzora)
(1) Glavni inšpektor lahko za posamezna strokovna
inšpekcijska opravila pooblasti osebo, ki ima najmanj strokovno izobrazbo VI.
stopnje tehnične smeri.
(2) Pri opravljanju posameznih strokovnih inšpekcijskih
opravil se pooblaščene osebe izkazujejo s pisnim pooblastilom glavnega
inšpektorja.
(3) Pooblaščena oseba mora inšpekciji poročati o
opravljenih inšpekcijskih opravilih.
54. člen
(pravice in dolžnosti)
(1) Inšpektorji in pooblaščene osebe iz prejšnjega člena
imajo pri opravljanju inšpekcijskih opravil, poleg pravic in dolžnosti, ki jih
imajo po splošnih predpisih, v skladu s tem zakonom še naslednje pravice in
dolžnosti:
1.
vstopiti v objekte, kjer se opravlja proizvodnja ali dejavnost s požarno
nevarnimi snovmi, požarno nevarna dela in opravila, ter v poslovne in obratovalne
prostore oziroma v druge prostore, v katerih je kurilna naprava, skladišče
goriva, dimni vod ali prezračevalna naprava;
2.
pregledati objekte, naprave in materiale ter tehnično ali drugo
dokumentacijo, ki se nanaša na varnost objekta in njegovih naprav pred požarom
ali na dolžnost zaposlenih pri izvrševanju predpisov o varstvu pred požarom;
3.
zbirati obvestila, po potrebi pa tudi izjave delavcev, ki so odgovorni
za izvajanje ukrepov varstva pred požarom;
4.
sodelovati s policijo in kriminalistično službo pri ugotavljanju vzrokov
večjih požarov;
5.
določiti rok za odpravo pomanjkljivosti oziroma nepravilnosti pri
izvajanju predpisov o varstvu pred požarom;
6.
odrediti potrebne ukrepe varstva pred požarom, če z gradbenimi,
tehnološkimi in organizacijskimi ukrepi ni zagotovljena zadostna varnost pred
požarom;
7.
odrediti druge ukrepe, da se ukrene vse potrebno za zavarovanje ljudi,
živali in premoženja pred požarom.
(2) Pravice in dolžnosti iz 3., 4., 6. in 7. točke prejšnjega odstavka imajo samo inšpektorji.
(3) Če fizična ali pravna oseba inšpektorju ali
pooblaščeni osebi ne dopusti vstopa v stanovanje ali v druge prostore, na
zahtevo inšpektorja o tem odloči sodišče.
55. člen
(prepovedi)
Če obstaja nevarnost nastanka požara ali eksplozije in je
ogroženo življenje in zdravje ljudi ter njihovo premoženje, in če z drugimi
ukrepi ni mogoče odpraviti nevarnosti, lahko inšpektor z odločbo začasno omeji
ali prepove:
1.
obratovanje objekta ali naprave;
2.
uporabo nevarne snovi, tehnološkega postopka ali izdelka;
3.
opravljanje posamezne dejavnosti in opravil.
56. člen
(odločba in pritožba)
(1) Zoper odločbo inšpektorja je dovoljena pritožba v
osmih dneh od dneva vročitve.
(2) Pritožba zoper odločbo ne zadrži izvršitve naloženih
ukrepov.
XII. FINANCIRANJE VARSTVA PRED POŽAROM
57. člen
(viri financiranja)
Varstvo pred požarom se financira iz:
1.
proračuna Republike Slovenije;
2.
proračunov lokalnih skupnosti;
3.
prostovoljnih prispevkov pravnih in fizičnih oseb;
4.
drugih virov.
58. člen
(proračunska sredstva)
(1) Iz proračuna Republike Slovenije se zagotavljajo
sredstva za:
1.
upravne, strokovne, nadzorne in informacijske naloge na področju varstva
pred požarom;
2.
posebne oblike izobraževanja za varstvo pred požarom in gasilstvo;
3.
znanstveno raziskovalno delo na področju varstva pred požarom;
4.
dejavnosti varstva pred požarom, kadar jih v javnem interesu zagotavlja
država;
5.
sofinanciranje opreme, usposabljanja in delovanja operativnih gasilskih
enot širšega pomena;
6.
sofinanciranje delovanja in opremljanja drugih gasilskih enot;
7.
sofinanciranje raziskav na področju varstva pred požarom;
8.
izobraževanje in usposabljanje za varstvo pred požarom.
(2) Sredstva za namene iz 5., 6., 7. in 8. točke prejšnjega
odstavka se zagotavljajo tudi iz sredstev požarne takse in se vodijo na posebni
proračunski postavki kot namenski prihodki in odhodki proračuna.
(3) Del sredstev iz prejšnjega odstavka, ki ne more biti
manjši od 70% ocenjenih letnih prihodkov požarne takse in ki ga določi vlada,
se nameni izključno za sofinanciranje nakupa gasilskih vozil ter gasilske
zaščitne in reševalne opreme v gasilskih enotah. Vlada določi merila za delitev
sredstev po lokalnih skupnostih pri čemer upošteva število prebivalcev,
velikost lokalne skupnosti, ogroženost zaradi naravnih in drugih nesreč,
število požarnih in drugih intervencij v zadnjih dveh letih in število
operativnih gasilcev.
(4) Sofinanciranje nabave gasilskih vozil ter gasilske
zaščitne in reševalne opreme iz prejšnjega odstavka se izvaja na podlagi
srednjeročnih programov in letnih načrtov varstva pred naravnimi in drugimi
nesrečami lokalnih skupnosti.
(5) Uporabo sredstev požarne takse za sofinanciranje nalog
varstva pred požarom iz požarne takse na ravni države po tem členu načrtuje
odbor, ki ga imenuje vlada. Odbor sestavljajo po dva člana izmed predstavnikov
prostovoljnih gasilcev, po dva člana izmed predstavnikov poklicnih gasilcev ter
po en član s področja zavarovalniške, raziskovalne, šolske in gospodarske
dejavnosti ter Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje. Uporabo
sredstev požarne takse odbor načrtuje v skladu z nacionalnim programom varstva
pred naravnimi in drugimi nesrečami in letnim načrtom varstva pred naravnimi in
drugimi nesrečami.
(6) Uporabo sredstev požarne takse za sofinanciranje nalog
varstva pred požarom v lokalni skupnosti načrtuje odbor, ki ga imenuje župan.
Odbor sestavljajo predstavniki gasilcev, zavarovalništva in pristojnih organov
lokalne skupnosti.
59. člen
(požarna taksa)
(1) Zavarovalnice vplačujejo požarno takso v višini do 20% od
vsote požarnih premij. Višino požarne takse, roke in način plačevanja določi
Vlada.
60. člen
(požarni davek)
(1) Lokalna skupnost pridobiva del požarne takse in
druge dohodke ter uvede požarni davek v skladu z zakonom.
(2) Sredstva požarnega davka se uporabljajo za
financiranje gasilske zaščitne in reševalne opreme, ki jo potrebujejo
operativne gasilske enote, ter za izobraževanje in usposabljanje gasilcev.
XIII. KAZENSKE DOLOČBE
61. člen
(1) Z denarno kaznijo najmanj 200.000 tolarjev se
kaznuje za prekršek pravna oseba ali posameznik, ki stori prekršek v zvezi s
samostojnim opravljanjem dejavnosti, če:
1.
o varstvu pred požarom ne pouči vsakega, ki je redno ali začasno oziroma
občasno zaposlen pri njem, ob nastopu dela ali premestitvi na drugo delovno
mesto ali razporeditvi na drugo delo ali spremembi ali uvajanju nove delovne
opreme ali spremembi in uvajanju nove tehnologije (prvi odstavek 20. člena);
2.
najame za usposabljanje za varstvo pred požarom fizično ali pravno
osebo, ki ne izpolnjuje predpisanih pogojev (tretji odstavek 20. člena v zvezi
s četrtim odstavkom istega člena);
3.
izvaja usposabljanje za varstvo pred požarom v nasprotju s predpisom, ki
ureja vrsto, način in periodičnost usposabljanja (tretji odstavek 20. člena v
zvezi s četrtim odstavkom istega člena);
4.
usposablja za varstvo pred požarom in ne izpolnjuje predpisanih pogojev
(tretji odstavek 20. člena v zvezi s četrtim odstavkom istega člena);
5.
nima študije požarne varnosti za graditev oziroma rekonstrukcijo
objekta, pri katerem je ta obvezna (prvi odstavek 30. člena v zvezi s četrtim
odstavkom istega člena);
6.
izdeluje študije požarne varnosti in ne izpolnjuje predpisanih pogojev
(drugi odstavek 30. člena v zvezi s tretjim odstavkom istega člena);
7.
izdeluje študije požarne varnosti v nasprotju s predpisi (drugi odstavek
30. člena v zvezi s tretjim odstavkom istega člena);
8.
ne vodi evidence s podatki o požarih ali eksplozijah pri njih ter o
nastali škodi, o usposobljenosti zaposlenih delavcev za varstvo pred požarom, o
zdravstvenih pregledih gasilcev, o opremi, napravah in drugih sredstvih za
varstvo pred požarom (drugi odstavek 32. člena);
9.
ministrstvu ne poroča o dogodkih, povezanih s požari ali eksplozijami
(tretji odstavek 32. člena);
10. v
nasprotju z zakonom uporablja osebne podatke iz 32. in 33. člena (četrti in peti odstavek 33. člena);
11. pretaka
količine nad 5 m3 lahko vnetljivih snovi ali gorljivih plinov ali
vari, uporablja odprt plamen ali orodje, ki pri uporabi proizvaja iskre, v
prostoru, ki je nevaren za požar ali ni posebej prilagojen za ta opravila, ali
prireja javni shod ali prireditev, na kateri je nevarnost, da izbruhne požar
ali pride do eksplozije, in ne organizira požarne straže ali je ne izvaja ves
čas povečane požarne nevarnosti (prvi odstavek 37. člena v zvezi s tretjim
odstavkom istega člena);
12. ne
organizira požarne straže, ko je razglašena povečana nevarnost požarov v
naravnem okolju, ali če je ne izvaja ves čas povečane požarne nevarnosti (4.
točka prvega odstavka 37. člena v zvezi z tretjim odstavkom istega člena);
13. organizira
požarno stražo tako, da jo opravljajo osebe, ki niso gasilci, oziroma v primeru
iz 1. in 2. točke prvega odstavka 37. člena za gašenje usposobljene osebe
(drugi odstavek 37. člena);
14. daje
v promet ali uporablja opremo, naprave ali druga sredstva, ki ne izpolnjujejo
predpisanih pogojev iz prvega in drugega odstavka 38. člena (tretji odstavek
38. člena);
15. preizkuša
opremo, naprave ali druga sredstva za varstvo pred požarom in o tem izdaja
potrdila v skladu s predpisi o standardizaciji, pa za to nima pooblastila ministra
(četrti odstavek 38. člena);
16. daje
v prodajo požarno nevarne snovi ali embalažo zanje in te niso ustrezno
opremljene z deklaracijo ali oznako o požarni ali eksplozijski nevarnosti v
skladu s predpisi ali nimajo navodila za ravnanje z njimi (39. člen);
17. vzdržuje
ročne in prevozne gasilne aparate in za to ni pooblaščen ali če opravlja
njihovo vzdrževanje v nasprotju s predpisi (prvi odstavek 40. člena v zvezi z
drugim odstavkom istega člena);
18. izdaja
potrdila o brezhibnem delovanju vgrajenega sistema aktivne požarne zaščite in o
opravljenem tehničnem nadzoru in ne izpolnjuje predpisanih pogojev za
preizkušanje ali če ne pošlje kopije potrdila Inšpektoratu Republike Slovenije
za varstvo pred požarom ali če opravlja preizkuse v nasprotju s predpisi (drugi
in tretji odstavek 41. člena v zvezi s četrtim odstavkom istega člena);
19. opravlja
požarno varovanje in ne izpolnjuje predpisanih pogojev (42. člen).
(2) Z denarno kaznijo najmanj 20.000 tolarjev se kaznuje
tudi odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
(3) Z denarno kaznijo najmanj 20.000 tolarjev se kaznuje
tudi odgovorna oseba lokalne skupnosti, ki stori prekršek iz 12. točke prvega
odstavka tega člena.
62. člen
(1) Z denarno kaznijo najmanj 200.000 tolarjev se
kaznuje za prekršek lastnik ali uporabnik, ki je pravna oseba, če:
1.
nima požarnega reda ali če del požarnega reda ni izobešen na vidnem
mestu ali če nima izdelanega požarnega reda v skladu s predpisano vsebino in
pogoji (prvi in drugi odstavek 35. člena v zvezi s petim odstavkom istega
člena);
2.
v poslovnih, stanovanjskih ali industrijskih objektih nima pripravljene
opreme, naprav ali drugih sredstev za varstvo pred požarom ali če jih ne
vzdržuje v skladu s tehničnimi predpisi ali navodili proizvajalcev (tretji
odstavek 35. člena v zvezi s petim odstavkom istega člena);
3.
nima v požarno bolj ogroženem objektu ali v objektu, v katerem se zbira
več ljudi, izdelanega požarnega načrta (četrti odstavek 35. člena v zvezi s
petim odstavkom istega člena);
4.
za izvajanje ukrepov varstva pred požarom pooblasti fizično ali pravno
osebo oziroma upravitelja, ki ni ustrezno usposobljen (drugi odstavek 36. člena
v zvezi s tretjim odstavkom istega člena);
5.
si pred pričetkom uporabe vgrajenega sistema aktivne požarne zaščite ne
pridobi potrdila o brezhibnem delovanju sistema ali ne skrbi za stalni tehnični
nadzor vgrajenega sistema v skladu s tehničnimi predpisi ali navodili
proizvajalca (prvi odstavek 41. člena v zvezi s četrtim odstavkom istega
člena).
(2) Z denarno kaznijo najmanj 20.000 tolarjev se kaznuje
tudi odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
(3) Z denarno kaznijo najmanj 25.000 tolarjev se kaznuje
za prekršek tudi lastnik ali uporabnik, ki je fizična oseba in stori prekršek
iz prvega odstavka tega člena.
63. člen
(1) Z denarno kaznijo najmanj 25.000 tolarjev se kaznuje za
prekršek fizična oseba, ki:
1.
opazi, da grozi neposredna nevarnost požara ali eksplozije ali opazi
požar in ne odstrani nevarnosti ali ne pogasi požara, če to lahko stori brez
nevarnosti zase ali za drugega (prvi odstavek 45. člena);
2.
o nevarnosti požara ali o požaru takoj ne obvesti najbližje gasilske
enote ali centra za obveščanje ali policijske postaje (drugi odstavek 45.
člena);
3.
ne da na razpolago prevoznega sredstva ali sredstva za zveze, da se
obvesti o požaru najbližjo gasilsko enoto ali center za obveščanje ali
policijsko postajo (drugi odstavek 45. člena);
4.
stori dejanje iz 3., 4., 5., 6., 7., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. in 18. točke prvega odstavka 61. člena tega zakona.
64. člen
(1) Z denarno kaznijo 5000 tolarjev se kaznuje za
prekršek posameznik, ki:
1.
kadi, uporablja odprt ogenj ali orodje, ki se iskri, tam kjer je to s
požarnim redom prepovedano (2. točka prvega odstavka 35. člena);
2.
ne poskrbi v skladu s požarnim redom za sprotno odstranjevanje vseh
gorljivih snovi, ki niso potrebne za nemoten potek dela, iz požarno ogroženih
prostorov (2. točka prvega odstavka 35. člena).
(2) Denarno kazen iz prejšnjega odstavka izterja
inšpektor na kraju samem.
65. člen
(1) Z denarno kaznijo 10.000 tolarjev se kaznuje za prekršek
odgovorna oseba pravne osebe ali posameznik, če stori prekršek v zvezi s
samostojnim opravljanjem dejavnosti, če:
1.
dopusti, da se tam, kjer je to s požarnim redom prepovedano, kadi,
uporablja odprt ogenj ali orodje, ki iskri (2. točka prvega odstavka 35.
člena);
2.
ne poskrbi v skladu s požarnim redom, da se redno odstranjujejo gorljive
snovi, ki niso potrebne za nemoten tehnološki proces, iz požarno ogroženih
prostorov (2. točka prvega odstavka 35. člena);
3.
dopusti, da so v nasprotju s požarnim redom založene ali ovirane
evakuacijske poti, zasilni izhodi in dostopi za gasilsko intervencijo (2. točka
prvega odstavka 35. člena);
4.
ne poskrbi, da so oprema, naprave in druga sredstva za varstvo pred
požarom vzdrževani v skladu s tehničnimi predpisi in navodili proizvajalcev
(tretji odstavek 35. člena).
(2) Denarno kazen iz prejšnjega odstavka izterja
inšpektor na kraju samem.
_________
Zakon o
varstvu pred požarom (Uradni
list RS, št. 71/93)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XIV. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
66. člen
(izjeme za inšpektorje)
(1) Inšpektorji, ki ne izpolnjujejo pogojev glede
strokovne izobrazbe, določene s tem zakonom, lahko delo inšpektorja opravljajo
še največ sedem let po uveljavitvi tega zakona.
(2) Izjemoma lahko delo inšpektorja opravlja tudi
delavec z višjo strokovno izobrazbo in opravljenim strokovnim izpitom za
požarnega inšpektorja, če do uveljavitve tega zakona opravlja delo inšpektorja
najmanj 10 let.
67. člen
(prevzem občinskih in
medobčinskih inšpekcij)
Dosedanje občinske in medobčinske inšpekcije za varstvo pred
požarom postanejo s 1. 1. 1994 izpostave Inšpektorata Republike Slovenije
za varstvo pred požarom. S tem dnem prevzame ministrstvo njihove delavce, opremo,
dokumentacijo in arhive.
68. člen
(prenehanje veljavnosti
zakona)
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati zakon o
varstvu pred požarom (Uradni list SRS, št. 2/76 in 15/84), razen določb, ki
urejajo gasilstvo, in določb, ki urejajo izdajanje soglasij k lokacijskim
gradbenim in uporabnim dovoljenjem.
69. člen
(pričetek veljavnosti
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o varstvu pred
požarom – ZVPoz-A (Uradni list RS, št. 87/01)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»3. člen
Ta zakon začne veljati 1. januarja 2002.«.