Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa predstavlja
zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne jamči
odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o obrambi obsega:
-
Zakon o obrambi (Uradni list RS, št. 82/94 z dne 30. 12. 1994),
-
Zakon o spremembi in dopolnitvi zakona o obrambi – ZObr-A (Uradni list
RS, št. 44/97 z dne 24. 7. 1997).
ZAKON
O OBRAMBI
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(namen zakona)
Ta zakon ureja vrsto, organizacijo in obseg obrambe države.
2. člen
(namen obrambe)
Temeljni namen obrambe je odvračanje napada na državo ter
obramba neodvisnosti, nedotakljivosti in celovitosti države.
3. člen
(obrambni sistem)
(1) Obrambo države sestavljata vojaška in civilna obramba.
(2) Vojaško obrambo izvajajo obrambne sile, ki jih sestavlja
Slovenska vojska (v nadaljnjem besedilu: Slovenska vojska ali vojska).
(3) Civilna obramba obsega ukrepe državnih organov in organov
lokalne samouprave za delovanje v vojni, gospodarsko in psihološko obrambo ter
druge nevojaške oblike obrambe, ki jih izvajajo državljani, samoupravne lokalne
skupnosti, državni organi, gospodarske družbe, zavodi in druge organizacije.
(4) Vojaška in civilna obramba države tvorita celoto.
(5) Obrambne zadeve so v državni pristojnosti.
4. člen
(spoštovanje mednarodnega vojnega prava)
Vse oblike vojaške in civilne obrambe temeljijo in se
izvajajo v skladu z načeli mednarodnega vojnega prava oziroma sprejetimi
mednarodnimi obveznostmi.
5. člen
(pomen pojmov)
V tem zakonu uporabljeni pojmi imajo naslednji pomen:
1.
Vojaška obramba je obramba države z orožjem in drugimi vojaškimi
sredstvi, izvaja pa jo Slovenska vojska.
2.
Civilna obramba je celota ukrepov in dejavnosti državnih organov,
organov lokalne samouprave, gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij
ter državljanov, s katerimi se z nevojaškimi sredstvi in načini podpira in
dopolnjuje vojaška obramba države, zagotavlja delovanje oblasti ter preskrba,
zaščita in preživetje prebivalstva v vojnem stanju.
3.
Varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami je sistem, ki obsega varstvo
ljudi, živali, premoženja, kulturne dediščine ter okolja pred naravnimi in
drugimi nesrečami. Naravne nesreče so tiste, ki jih povzročijo naravne sile,
druge nesreče pa so tiste, ki jih povzroči človek s svojo dejavnostjo in
ravnanjem, pa tudi vojna, izredno stanje in druge oblike množičnega nasilja.
4.
Izredno stanje se razglasi, kadar velika ali splošna nevarnost ogroža
obstoj države. Izredno stanje se lahko razglasi, če grozi povečana nevarnost
napada na državo oziroma nastane neposredna vojna nevarnost.
5.
Vojno stanje se razglasi ob neposrednem napadu na državo. Vojaški napad
na katerikoli del države in s kakršnimikoli vojaškimi sredstvi in načini se
šteje za napad na celo državo.
6.
Ukrepi za pripravljenost so celota organizacijskih, kadrovskih,
tehničnih in drugih ukrepov ter aktivnosti, s katerimi se zagotovi načrtno,
pravočasno in organizirano povečanje pripravljenosti za obrambo države in
organiziran prehod v vojno stanje.
7.
Slovenska vojska so organizirane formacijske in druge kadrovske sestave,
namenjene za izvajanje vojaške obrambe države, ki so pod enotnim poveljstvom, z
enotnimi oznakami pripadnosti Slovenski vojski in odkrito nosijo orožje.
8.
Stalna sestava vojske je formacija, ki jo sestavljajo poklicni
pripadniki vojske.
9.
Mirnodobna sestava vojske je formacija, ki jo sestavljajo poklicni
pripadniki vojske, vojaški obvezniki na služenju vojaškega roka in pripadniki
rezervne sestave, kadar so vpoklicani v vojaško službo
10.
Vojna sestava vojske je formacija, ki jo sestavljajo pripadniki stalne
sestave, vojaški obvezniki na služenju vojaškega roka in pripadniki rezervne
sestave, ki so razporejeni v vojno sestavo vojske.
11.
Rezervna sestava so vsi vojaški obvezniki, ki niso pripadniki mirnodobne
sestave in so dolžni služiti v rezervni sestavi.
12.
Formacija je seznam funkcionalnih in kadrovskih dolžnosti, pogojev za
njihovo opravljanje ter potrebnih materialnih sredstev in opreme, za vojaško
poveljstvo, enoto ali zavod v stalni, mirnodobni in vojni sestavi ter njena
kadrovska in materialna popolnitev.
13.
Vojaška služba je opravljanje vojaških in drugih del v vojaških
poveljstvih, enotah in zavodih ter drugih sestavah vojske in na določenih
delovnih mestih v ministrstvu, pristojnem za obrambo (v nadaljnjem besedilu:
ministrstvo).
14.
Vojaška oseba je oseba, ki opravlja vojaško službo.
15.
Upravne zveze so posebej organiziran sistem zvez za vodenje obrambe, ki
povezuje državne organe, gospodarske družbe, zavode in druge organizacije,
katerih dejavnost je posebnega pomena za obrambo, ter državne organe in
Slovensko vojsko.
16.
Obrambne priprave so celota organizacijskih, kadrovskih, tehničnih in
drugih ukrepov ter dejavnosti za zagotovitev potrebne pripravljenosti vojaške
in civilne obrambe ter za njuno izvajanje.
17.
Vodja priprav civilne obrambe je predstojnik državnega organa, organ
upravljanja gospodarske družbe, zavoda ali druge organizacije, katere dejavnost
je posebnega pomena za obrambo, oziroma druge gospodarske družbe, zavoda ali
organizacije, ki je dolžna opravljati proizvodnjo ali storitve v vojnem stanju,
župan oziroma predsednik pokrajine.
II. DOLŽNOSTI IN PRAVICE DRŽAVLJANOV PRI OBRAMBI DRŽAVE
6. člen
(vrste obrambnih dolžnosti)
(1) Pri obrambi države imajo državljani v skladu z ustavo
naslednje dolžnosti:
-
vojaško dolžnost, ki jo uresničujejo v Slovenski vojski in v enotah za
zveze;
-
delovno dolžnost, ki jo uresničujejo z opravljanjem del, ki so nujna za
oskrbo Slovenske vojske, prebivalstva, delovanje državnih organov, organov
lokalne samouprave in druge obrambne potrebe;
-
materialno dolžnost, ki jo uresničujejo z dajanjem vozil, strojev,
objektov in drugih sredstev za vojsko, državne organe ter druge obrambne
potrebe.
(2) Državljan, ki mu je priznan ugovor vesti vojaški
dolžnosti, sodeluje pri obrambi države tako, da nadomestno civilno službo
praviloma opravi v civilni zaščiti ali v drugih silah za zašito, reševanje in
pomoč, oziroma se usposobi za zaščito in reševanje ter te dolžnosti opravlja
tudi v vojni.
7. člen
(pravica do samoobrambe)
(1) Državljani imajo v vojnem stanju pravico, da se
samoorganizirajo in vključijo v obrambo države.
(2) Državljani iz prejšnjega odstavka so se dolžni podrediti
najbližjemu vojaškemu poveljstvu ali enoti, do tedaj pa zagotoviti enotno
poveljevanje, nošenje oznak pripadnosti Slovenski vojski, odkrito nošenje
orožja in spoštovanje mednarodnega vojnega in humanitarnega prava.
(3) Za državljane iz prvega odstavka tega člena smiselno
veljajo določbe, kot jih ta zakon določa za pravice in dolžnosti vojaških oseb.
8. člen
(vojaška dolžnost)
Vojaško dolžnost ureja poseben zakon.
9. člen
(izvrševanje delovne in materialne dolžnosti)
(1) Delovna dolžnost se izvršuje v vojnem ali izrednem
stanju, če tako odloči Državni zbor Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu:
Državni zbor).
(2) Materialna dolžnost se izvršuje v vojnem ali izrednem
stanju, če tako določi Državni zbor, v miru pa le zaradi pregledov in vaj.
10. člen
(delovna dolžnost)
(1) Delovno dolžnost izvajajo državljani, ki so stari najmanj
18 in ne več kot 63 (moški) oziroma 55 let (ženske) in so zdravstveno sposobni
za delo.
(2) Med izvajanjem delovne dolžnosti delavci nimajo pravice
do stavke.
(3) Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada)
podrobneje uredi izvajanje delovne dolžnosti.
11. člen
(materialna dolžnost)
(1) Državljan, ki je zavezan materialni dolžnosti, ima
pravico do nadomestila za uporabo sredstev, ki jih je predal za obrambne
potrebe.
(2) Materialna dolžnost se lahko naloži tudi pravnim osebam,
razen za sredstva in opremo, ki so namenjena zaščiti in reševanju,
zdravstvenemu varstvu ter delovanju organov za notranje zadeve.
(3) Za materialno dolžnost se šteje tudi začasna uporaba
zemljišč ali objektov, na katerih se izvaja mobilizacija vojske ali vojaške
vaje.
(4) Vlada določi vrsto sredstev in opreme, za katero
pristojna organizacijska enota ministrstva (v nadaljnjem besedilu: upravni
organ, pristojen za obrambne zadeve) lahko naloži materialno dolžnost, višino
nadomestila za uporabo ter način ugotavljanja in izplačevanja škode.
12. člen
(razporejanje)
(1) K opravljanju vojaške in delovne dolžnosti državljane
razporedi upravni organ, pristojen za obrambne zadeve.
(2) Državljan, ki je razporejen k opravljanju vojaške
dolžnosti, ne more biti razporejen na drugo dolžnost.
(3) Državljan, ki je razporejen na delovno dolžnost ali v
civilno zaščito, oziroma opravlja operativne dolžnosti v drugih silah za
zaščito, reševanje in pomoč, praviloma ne more biti razporejen na vojaško
dolžnost.
(4) Vlada podrobneje predpiše kriterije za razporejanje na obrambne
dolžnosti.
13. člen
(dolžnost usposabljanja)
Državljan, ki je razporejen na vojaško ali delovno dolžnost,
se je dolžan usposabljati za opravljanje te dolžnosti v skladu s predpisi.
14. člen
(dolžnost varovanja skrivnosti)
Državljan, ki se pri opravljanju obrambnih dolžnosti seznani
z državno, vojaško, uradno ali poslovno skrivnostjo, jo je dolžan varovati v
skladu s predpisi.
15. člen
(dolžnost zglasitve)
(1) Državljan, ki je zavezan vojaški, delovni ali materialni
dolžnosti, se je na podlagi poziva pristojnega organa dolžan zglasiti na
določenem kraju in ob določenem času oziroma dostaviti materialno sredstvo.
(2) Če se vpoklicani ne odzove na poziv in ne opraviči
svojega izostanka, lahko upravni organ, ki je izdal poziv, izda nalog, da ga
privede policija.
16. člen
(omejitev prostega gibanja)
(1) Poveljnik pokrajine ali območja, oziroma poveljnik
brigade ali višji starešina, v vojnem stanju lahko, praviloma v sporazumu s
pristojnim organom za notranje zadeve, prepove prosto gibanje prebivalcev na območju,
kjer potekajo boji.
(2) Omejitev iz prejšnjega odstavka sme trajati le toliko
časa, kolikor je to nujno potrebno.
17. člen
(varstvo pri opravljanju obrambnih dolžnosti)
(1) Poškodba ali bolezen, ki nastane pri opravljanju delovne
ali materialne dolžnosti, se šteje kakor poškodba pri delu ali poklicna
bolezen. Državljan, ki se pri opravljanju vojaške dolžnosti poškoduje ali
zboli, ima pravice po posebnih predpisih.
(2) Za poškodbo iz prejšnjega odstavka se šteje tudi
poškodba, ki jo je državljan utrpel na poti z doma ali delovnega mesta na
zbirališče, oziroma pri povratku po običajni poti do doma ali delovnega mesta.
(3) Družinski člani državljana, ki je izgubil življenje pri
opravljanju obrambnih dolžnosti, imajo po njem pravico do pokojnine ter pravico
do povračila stroškov prevoza in pogrebnih storitev, v skladu s predpisi o
pokojninskem in invalidskem zavarovanju oziroma zdravstvenem zavarovanju.
(4) Osnova za odmero pravic po tem členu je povprečna mesečna
plača na zaposlenega delavca v državi v zadnjem mesecu pred nastankom poškodbe,
če je to za državljana ugodneje.
(5) Stroške za zdravstveno, invalidsko in pokojninsko
zavarovanje ter pravice iz prejšnjih odstavkov tega člena krije država, če
državljan ni zavarovan na drugi podlagi.
18. člen
(telesna okvara)
(1) Državljan, ki se je v miru pri opravljanju obrambnih
dolžnosti poškodoval brez svoje krivde tako, da je njegov organizem okvarjen
najmanj za 20% po predpisih o vojnih invalidih, ima pravico do enkratne denarne
pomoči.
(2) Do enkratne denarne pomoči po prejšnjem odstavku je
upravičen državljan tudi v primeru, kadar je njegov organizem okvarjen najmanj
za 20% zaradi bolezni, ki je nastala ali se poslabšala neposredno zaradi
opravljanja obrambnih dolžnosti.
(3) Do enkratne denarne pomoči iz prvega odstavka tega člena
so upravičeni tudi družinski člani državljana, ki je pri opravljanju obrambnih
dolžnosti izgubil življenje.
(4) Vlada določi višino enkratne denarne pomoči, ki ne more
biti nižja od 12 zajamčenih plač, ter postopek za uveljavljanje pravic iz
prejšnjega in tega člena.
19. člen
(odškodninska odgovornost)
(1) Državljan, ki je pri opravljanju obrambnih dolžnosti
utrpel škodo, ima pravico do njenega povračila po splošnih predpisih.
(2) Državljan ali pravna oseba imata pravico do povračila
dejanske škode, ki sta jo utrpela zaradi vojaških vaj.
(3) Državljan, ki je med izvajanjem obrambnih dolžnosti ali v
zvezi z njimi, namenoma ali iz velike malomarnosti povzročil škodo, odgovarja
po predpisih, ki urejajo odškodninsko odgovornost delavcev v državni upravi.
(4) Minister, pristojen za obrambo (v nadaljnjem besedilu:
minister) predpiše postopek za ugotavljanje škode in izplačilo odškodnine iz
drugega odstavka tega člena.
20. člen
(zbiranje in varstvo osebnih podatkov)
(1) Upravni organ, pristojen za obrambne zadeve, zbira,
obdeluje, uporablja in hrani naslednje osebne podatke:
1.
o državljanih, ki bodo v tekočem letu dopolnili 17 let starosti, podatke
o enotni matični številki, imenu in priimku, datumu in kraju rojstva, stalnem
in začasnem prebivališču, zdravstvenem stanju, družinskem stanju, šolski
izobrazbi, zaposlitvi in poklicu, vojaško strokovni usposobljenosti in znanjih,
pomembnih za vojaške dolžnosti, zato da se ugotovi njihova sposobnost za
vojaško službo, izvajanje vojaške dolžnosti ter jim določi razpored v vojski;
2.
o državljanih, ki želijo delati v stalni sestavi Slovenske vojske ali
poklicno opravljajo delo na obrambnem področju, poleg podatkov iz prejšnje
točke še podatke o predkaznovanosti v skladu z zakonom o delavcih v državni
upravi, zato da se zagotovi izvrševanje njihovih pravic in dolžnosti v skladu s
tem zakonom;
3.
o državljanih, ki vodijo priprave civilne obrambe, podatke o imenu in
priimku, rojstvu in podatke o zaposlitvi ter prebivališču, zato da se zagotovi
ažurnost priprav civilne obrambe;
4.
o družinskih članih pripadnikov Slovenske vojske in enot za zveze,
podatke o imenu in priimku, rojstvu, prebivališču in zaposlitvi, zaradi
izplačila preskrbnin v vojnem stanju;
5.
o osebah, ki jih na zahtevo organov, gospodarskih družb, zavodov in
drugih organizacij razporedi na delovno dolžnost, podatke o imenu in priimku,
rojstvu, prebivališču in delovnem mestu oziroma dolžnosti, na katero so
razporejene, zato da se zagotovi ažurnost priprav za izvajanje delovne
dolžnosti;
6.
o vrsti, zmogljivosti, stanju transportnih in drugih sredstev ter imenu
in priimku ter prebivališču lastnikov in uporabnikov teh sredstev oziroma
zemljišč in objektov, zaradi popolnitve vojske ter drugih obrambnih potreb.
(2) Upravni organ, pristojen za obrambne zadeve, v skladu s
prejšnjim odstavkom vodi zbirke osebnih podatkov o vojaških obveznikih,
pripadnikih Slovenske vojske in štipendistih, pripadnikih enot za zveze,
lastnikih ali uporabnikih materialnih sredstev, ki jim je naložena materialna
dolžnost, vodjih priprav civilne obrambe, upravičencih do preskrbnin in
razporejenih na delovno dolžnost.
(3) Upravni organ iz prejšnjega odstavka je v skladu z
zakonom odgovoren za varstvo osebnih podatkov iz prvega odstavka tega člena.
(4) Ministrstvo vodi zbirne podatke v skladu s prvim in
drugim odstavkom tega člena.
21. člen
(posredovanje osebnih podatkov)
(1) Upravni organ, pristojen za obrambne zadeve, lahko osebne
podatke iz prejšnjega člena posreduje:
1.
vojaškemu poveljstvu, enoti ali zavodu ter organu, v katerega je
državljan razporejen na podlagi vojaške dolžnosti, oziroma službi, pristojni za
izplačilo preskrbnin;
2.
organu, gospodarski družbi, zavodu in drugi organizaciji, kamor je
državljan razporejen na podlagi delovne dolžnosti;
3.
vojaškemu poveljstvu, enoti ali zavodu, organu, gospodarski družbi,
zavodu in drugi organizaciji, v katero je razporejeno transportno ali drugo
sredstvo, zemljišče ali objekt na podlagi materialne dolžnosti.
(2) Vojaško poveljstvo, enota ali zavod, organ, gospodarska
družba, zavod in druga organizacija ter služba iz prejšnjega odstavka so v
skladu z zakonom odgovorni za varstvo osebnih podatkov, ki so jih prejeli od
upravnega organa, pristojnega za obrambne zadeve.
22. člen
(zbiranje osebnih podatkov in pravica do vpogleda)
(1) Organi in službe, ki zbirajo osebne podatke iz 20. člena
tega zakona, so jih dolžni dati na razpolago upravnemu organu, pristojnemu za
obrambne zadeve, na njegovo zahtevo.
(2) Upravni organ iz prejšnjega odstavka neposredno zbira
osebne podatke iz 20. člena tega zakona le, če jih ni mogoče pridobiti iz
obstoječih zbirk podatkov.
(3) Vsakdo ima pravico do vpogleda v osebne podatke, ki jih o
njem vodi upravni organ, pristojen za obrambne zadeve.
(4) Upravni organ iz prejšnjega odstavka je dolžan v osmih
dneh od dneva vložitve pisnega zahtevka vsakogar seznaniti z osebnimi podatki,
ki jih o njem vodi.
(5) Osebni podatki iz 20. člena tega zakona se uničijo, ko
prenehata rok in namen, za katera so se zbirali.
23. člen
(prijava spremembe osebnih podatkov)
Vojaški obvezniki, državljani ali pravne osebe, ki jim je
naložena materialna dolžnost, obvezniki delovne dolžnosti in vodje priprav
civilne obrambe so upravnemu organu, pristojnemu za obrambne zadeve, dolžni
sporočiti spremembo osebnih podatkov iz 20. člena tega zakona oziroma uničenje
ali odtujitev materialnega sredstva, za katero jim je naložena materialna
dolžnost, v 15 dneh po nastanku spremembe.
III. OBRAMBNI UKREPI
1. Ukrepi za pripravljenost
24. člen
(ukrepi za pripravljenost)
(1) S pripravami za izvajanje ukrepov za pripravljenost se
zagotavlja postopen in organiziran prehod Slovenske vojske in izvajalcev
civilne obrambe na delovanje v vojnem stanju. Priprave za izvajanje ukrepov za
pripravljenost obsegajo tudi priprave civilne zaščite.
(2) Vlada določa priprave za izvajanje ukrepov za
pripravljenost.
(3) Ob povečanju nevarnosti napada na državo ali v neposredni
vojni nevarnosti vlada predlaga Državnemu zboru uveljavitev potrebnih ukrepov
za pripravljenost. Ob neposredni vojni nevarnosti vlada lahko predlaga tudi
razglasitev izrednega stanja, mobilizacijo in uporabo Slovenske vojske ter
druge nujne ukrepe.
(4) Ministrstvo skrbi za prenos in seznanjanje z ukrepi za
pripravljenost ter usklajuje priprave za njihovo izvajanje.
2. Mobilizacija
25. člen
(mobilizacija)
(1) Mobilizacija obsega postopke in aktivnosti, s katerimi
Slovenska vojska in državni organi v skladu z načrti preidejo na delovanje v
vojnem stanju, ostali izvajalci civilne obrambe in civilna zaščita pa v stanje
pripravljenosti za izvajanje nalog v vojni.
(2) Mobilizacija je po obsegu delna ali splošna, po načinu
izvedbe pa tajna ali javna.
(3) O splošni mobilizaciji odloča Državni zbor na predlog
vlade. O mobilizaciji Slovenske vojske odloča predsednik republike na predlog
vlade.
(4) O mobilizaciji državnih organov in drugih izvajalcev
civilne obrambe ter civilne zaščite odloča vlada. O preverjanju mobilizacijske
pripravljenosti odloča minister.
(5) Ministrstvo skrbi za usklajenost mobilizacijskih priprav
ter prenos povelij za izvajanje mobilizacije.
(6) Vlada podrobneje uredi postopek in način izvajanja
mobilizacije.
26. člen
(kurirska služba)
(1) Ministrstvo organizira in ureja kurirsko službo za
izvajanje mobilizacije.
(2) Kurirska služba se praviloma popolnjuje z vojaškimi
obvezniki, ki so izenačeni s položajem pripadnikov enot za zveze.
(3) Organi lokalne samouprave so dolžni pomagati pri
organizaciji kurirske službe in izvajanju mobilizacije.
27. člen
(odgovornost za izvedbo mobilizacije)
Za izvedbo mobilizacije so odgovorni minister, vojaški
poveljniki, vodje priprav civilne obrambe in poveljniki civilne zaščite.
3. Varovanje obrambnih podatkov
28. člen
(varovanje obrambnih podatkov)
(1) Obrambne podatke, ki so državna, vojaška ali uradna
skrivnost, je potrebno varovati z izvajanjem predpisanih splošnih in posebnih
ukrepov. Vrsto in stopnjo zaupnosti obrambnih podatkov določi tisti, ki je
podatke prvi zbral ali posredoval.
(2) Dolžnost varovanja obrambnih podatkov iz prejšnjega
odstavka velja tudi po prenehanju dela ali opravljanju dolžnosti.
(3) Vlada predpiše merila za določanje obrambnih podatkov, ki
so zaupni, splošne in posebne ukrepe za njihovo varovanje ter tiste podatke, ki
se ne smejo vnašati v javne publikacije.
29. člen
(obrambni objekti in okoliši)
(1) Vlada določi objekte in okoliše objektov, ki so posebnega
pomena za obrambo ter predpiše ukrepe za njihovo varovanje.
(2) Okoliš iz prejšnjega odstavka je funkcionalno, ograjeno
ali neograjeno zemljišče vojaškega ali drugega objekta, ki je posebnega pomena
za obrambo ter varnostni pas ali območje, ki je potrebno za varno uporabo
takega objekta. Kot okoliš posebnega pomena za obrambo se lahko določi tudi
območje, predvideno za razmestitev vojske.
(3) Ministrstvo daje soglasje k prometu z zemljišči v
okoliših iz tega člena, če obrambni interes ni zavarovan z drugimi predpisi ter
soglasje za meritve, snemanje in raziskave v teh okoliših in objektih,
posebnega pomena za obrambo.
30. člen
(dela posebnega pomena za obrambo)
Minister določi dela v vojaških poveljstvih, enotah ter v ministrstvu,
ki so posebnega pomena za obrambo, in ukrepe za njihovo varovanje.
31. člen
(aerosnemanje in raziskave)
(1) Aerosnemanja za izdelavo kartografskih publikacij lahko
opravljajo le pravne osebe, ki jih pooblasti vlada.
(2) Tuje fizične in pravne osebe, ki opravljajo raziskovanja
na področjih, za katera je predpisano, da so pomembna za obrambo, morajo
predhodno pridobiti soglasje ministrstva ter ministrstva, pristojnega za
raziskovalno dejavnost.
4. Strokovne obveščevalne, protiobveščevalne in varnostne
naloge obrambe
32. člen
(obveščevalne, protiobveščevalne in varnostne naloge)
(1) Strokovne obveščevalne naloge na področju obrambe države
obsegajo zbiranje, dokumentiranje in analiziranje informacij in podatkov o
tujini, ki so pomembni za obrambne interese države.
(2) Strokovne protiobveščevalne in varnostne naloge na
področju obrambe države obsegajo:
1.
odkrivanje, preiskovanje in preprečevanje dejavnosti tujih držav,
njihovih obveščevalnih služb, varnostnih organov ter drugih tujih organov in
organizacij, ki ogrožajo obrambne interese države, Slovensko vojsko in
ministrstvo;
2.
odkrivanje, preiskovanje in preprečevanje ogrožanja varnosti določenih
oseb, delovnih mest, objektov in okolišev, ki so posebnega pomena za obrambo,
vojaških poveljstev, enot in zavodov, podatkov o razvoju ali proizvodnji
vojaškega orožja ali določene vojaške opreme ter podatkov v obrambnem sistemu,
ki so državna, vojaška ali uradna skrivnost v skladu z zakonom;
3.
preprečevanje, odkrivanje in v skladu z zakonom. preiskovanje kaznivih
dejanj v ministrstvu in Slovenski vojski.
(3) Strokovne obveščevalne, protiobveščevalne in varnostne
naloge opravljata obveščevalno varnostna služba ministrstva in vojaška
policija.
33. člen
(obveščevalno varnostna služba)
(1) Obveščevalno varnostna služba iz prejšnjega člena se
organizira kot organizacijska enota ministrstva, ki ima svoje izpostave v
vojaških teritorialnih poveljstvih ter v enotah Slovenske vojske.
(2) Obveščevalno varnostna služba ministrstva opravlja:
1.
strokovne obveščevalne naloge iz prvega odstavka 32. člena, tega zakona;
2.
strokovne protiobveščevalne in varnostne naloge iz drugega odstavka 32.
člena tega zakona v ministrstvu in Slovenski vojski ter pri varovanju obrambnih
podatkov v obrambnem sistemu;
3.
strokovno usmerja delovanje vojaške policije, kadar vojaška policija
sodeluje pri opravljanju nalog obveščevalno varnostne službe ministrstva.
(3) Podatki, zbrani pri opravljanju strokovnih obveščevalnih,
protiobveščevalnih in varnostnih nalog, so podlaga za analitične in operativne
ocene, izdelavo načrtov uporabe vojske in drugih obrambnih priprav, opravljanje
štabno varnostnih nalog v vojski ter načrtovanje in izvajanje obrambnih
ukrepov. S pomembnejšimi ugotovitvami obveščevalno varnostna služba ministrstva
seznanja predsednika vlade, predsednika republike in po odločitvi predsednika
vlade druge organe.
(4) Delavci stalne in pripadniki vojne sestave obveščevalno
varnostne službe ministrstva, ki opravljajo protiobveščevalne in varnostne
naloge in ki jih določi minister, imajo pri opravljanju nalog iz 158. člena
zakona o kazenskem postopku pravice in pooblastila kot uradne osebe s
policijskimi pooblastili.
(5) Če pri opravljanju svojih nalog iz 32. člena obveščevalno
varnostna služba ministrstva ali vojaška policija zazna oziroma odkrije kaznivo
dejanje, storjeno izven ministrstva ali Slovenske vojske, o tem brez odlašanja
obvesti pristojne organe za notranje zadeve oziroma civilno obveščevalno
varnostno službo in zadevo preda v nadaljnji postopek.
(6) Če organi za notranje zadeve ali civilna obveščevalno
varnostna služba pri opravljanju svojih nalog odkrijejo kaznivo dejanje, ki ga
je storila vojaška oseba, o tem brez odlašanja obvestijo obveščevalno varnostno
službo ministrstva. Če vojaško osebo zalotijo pri kaznivem dejanju, ki ga v
skladu z zakonom preiskuje obveščevalno varnostna služba ministrstva, ali če
pri kaznivem dejanju zalotijo vojaškega obveznika, ki služi vojaški rok, ga
pridržijo do prihoda vojaške policije.
(7) Obveščevalno varnostna služba ministrstva pri opravljanju
svojih nalog sodeluje z organi za notranje zadeve in civilno obveščevalno
varnostno službo.
(8) Vlada podrobneje uredi organizacijo, delovanje in določi
pravila za izvajanje strokovnih nalog obveščevalno varnostne službe ministrstva
ter izvajanje pooblastil vojaške policije.
34. člen
(posebne operativne metode in sredstva)
(1) Pooblaščene osebe iz prejšnjega člena imajo pri
opravljanju strokovnih obveščevalnih, protiobveščevalnih in varnostnih nalog
pravico in pooblastilo uporabljati posebne operativne metode in sredstva na
način in po postopku, kot ju določa zakon za civilno obveščevalno varnostno
službo in kriminalistično službo.
(2) Posebne operativne metode in sredstva iz prejšnjega
odstavka lahko uporabljajo tudi osebe, ki jih določi minister in ki opravljajo
strokovne obveščevalne naloge iz prvega odstavka 32. člena tega zakona.
(3) Pri dajanju in izvajanju pooblastil iz prejšnjega člena
in uporabi posebnih operativnih metod in sredstev iz tega člena ima minister
pooblastila, kot jih zakon določa ministru, pristojnemu za notranje zadeve,
oziroma predstojniku civilne obveščevalno varnostne službe za opravljanje
obveščevalne dejavnosti.
35. člen
(varnostno preverjanje oseb)
(1) Za uresničevanje varnostnih nalog iz 2. točke drugega
odstavka 32. člena tega zakona delavci obveščevalno varnostne službe
ministrstva, ki imajo pooblastila iz prvega odstavka 34. člena tega zakona,
lahko opravljajo varnostno preverjanje oseb kot posebno obliko zbiranja osebnih
in drugih podatkov, zaradi preprečevanja, odkrivanja in preiskovanja:
1.
ogrožanja oseb, delovnih mest in dolžnosti, za katere se v skladu s tem
zakonom lahko sklene delno razmerje brez predhodne javne objave;
2.
ogrožanja oseb in del ter dolžnosti v vojaških poveljstvih, enotah ter
ministrstvu, ki so določena kot posebnega pomena za obrambo;
3.
ogrožanja vojaških poveljstev, enot in zavodov ter objektov in okolišev,
ki so posebnega pomena za obrambo.
(2) Kadar pooblaščeni delavci obveščevalno varnostne službe
ministrstva v skladu s prejšnjim odstavkom zbirajo podatke iz obstoječih zbirk
podatkov, so jih organi, službe in druge organizacije, ki te zbirke vodijo,
dolžni posredovati obveščevalno varnostni službi ministrstva na njeno pisno
zahtevo.
36. člen
(zbirke podatkov)
(1) Obveščevalno varnostna služba ministrstva vodi zbirke
osebnih podatkov v zvezi z opravljanjem strokovnih obveščevalnih,
protiobveščevalnih in varnostnih nalog iz svoje pristojnosti, pod pogoji ter na
način in v obsegu, kot je to predpisano za področje javne varnosti in za
civilno obveščevalno varnostno službo.
(2) Dostop do arhiviranih podatkov iz prejšnjega odstavka je
dopusten po pisni odločitvi ministra, odločitvi delovnega telesa Državnega
zbora, pristojnega za nadzor nad delom varnostnih in obveščevalnih služb, ali
na zahtevo posameznika, na katerega se podatki nanašajo.
IV. SLOVENSKA VOJSKA
1. Naloge in organizacija
37. člen
(naloge vojske)
(1) Naloge Slovenske vojske so:
-
izvaja vojaško usposabljanje za oborožen boj in druge oblike vojaške
obrambe;
-
zagotavlja bojno pripravljenost;
-
ob napadu na državo izvaja vojaško obrambo;
-
ob naravnih in drugih nesrečah v skladu s svojo organizacijo in
opremljenostjo sodeluje pri zaščiti in reševanju;
-
izvršuje obveznosti, ki jih je država sprejela v mednarodnih
organizacijah.
(2) Slovenske vojske ni dovoljeno uporabljati za politično
ali strankarsko dejavnost ali namen.
(3) O sodelovanju vojske pri zaščiti in reševanju odloča
vlada, v nujnih primerih pa minister na predlog poveljnika Civilne zaščite
Republike Slovenije.
38. člen
(sestav vojske)
(1) Slovenska vojska ima stalno, mirnodobno in vojno sestavo.
(2) Vojna sestava obsega pripadnike stalne in mirnodobne
sestave ter pripadnike rezervne sestave, razporejene v vojsko in materialna
sredstva iz popisa.
(3) Vojna sestava se organizira in pripravlja v miru.
39. člen
(organizacija poveljstev)
(1) Slovensko vojsko sestavljajo generalštab kot organ v
sestavi ministrstva, vojaška teritorialna poveljstva, operativna poveljstva,
enote in njihova poveljstva ter zavodi.
(2) Generalštab opravlja vojaške strokovne naloge, ki se
nanašajo na organizacijo, usposabljanje in delovanje Slovenske vojske.
(3) Vojaška teritorialna poveljstva se organizirajo kot
pokrajinska in območna poveljstva. Območje odgovornosti posameznega poveljstva
določi minister.
(4) Operativna poveljstva se lahko organizirajo za
poveljevanje z večjimi združenimi enotami ali za poveljevanje na območju dveh
ali več pokrajinskih poveljstev.
(5) Zavodi se praviloma organizirajo v vojni za izvajanje
vojaškega usposabljanja in za opravljanje drugih nebojnih vojaških nalog.
(6) Poveljstva, enote in zavode ustanavlja, organizira,
popolnjuje in opremlja ministrstvo v skladu s splošnim dolgoročnim programom
razvoja in opremljanja Slovenske vojske, ki ga sprejme Državni zbor.
40. člen
(organizacija enot)
(1) Slovensko vojsko sestavljajo združene taktične in
operativne enote, organizirane in opremljene za delovanje na območju celotne
države in za izvajanje vseh oblik in vrst bojnega delovanja, ter enote,
organizirane po teritorialnem načelu.
(2) Enote, ki se organizirajo po teritorialnem načelu, so
namenjene zlasti za bojni nadzor določenega širšega območja in za izvajanje
določenih vrst bojnega delovanja. Organizirajo se lahko tudi kot skupine za
bojni nadzor določenega ožjega območja.
(3) Organizacija vojske je enotna in se ne deli na zvrsti,
obsega pa rodove: pehoto, oklepne enote, letalstvo, pomorstvo, artilerijo,
zračno obrambo, inženirstvo, radiološko kemično in biološko obrambo ter zveze.
(4) V vojski so prištabna služba, služba informatike,
sanitetna, intendantska, tehnična in prometna služba.
(5) Materialne, zdravstvene in druge zaledne potrebe vojske
se v vojnem stanju zagotavljajo zlasti z delovanjem civilne obrambe.
(6) Minister določa specialnosti v rodovih in službah ter
formacijo poveljstev, enot in zavodov.
41. člen
(zastave, himna in oznake v vojski)
(1) Slovenska vojska ima svojo zastavo in himno.
(2) Bojno zastavo in svečano pesem imajo lahko tudi vojaška
teritorialna poveljstva, operativna poveljstva, brigade, samostojni bataljoni
in njim enake ali višje enote.
(3) Himno, obliko zastav ter oznako pripadnosti Slovenski
vojski določi vlada, druge oznake v Slovenski vojski pa minister.
(4) Nihče ne sme reproducirati ali uporabljati oznake
pripadnosti in drugih oznak, ki se uporabljajo v Slovenski vojski.
2. Vodenje in poveljevanje
42. člen
(vodenje vojske)
(1) Minister preko generalštaba odreja potrebne razvojne,
organizacijske, tehnične in druge ukrepe ter usmeritve, ki jih izvršujejo
načelnik generalštaba in podrejeni poveljniki. Poveljniki so ministru odgovorni
za izvajanje teh ukrepov in usmeritev preko svojih nadrejenih.
(2) Minister določa planiranje in opremljanje, vrsto
oborožitve in druge vojaške opreme, ki jo uporablja vojska, organizacijo
materialne in zdravstvene oskrbe, programe usposabljanja, vojaško strokovno
literaturo, izdaja strokovna navodila in ureja druga upravna in strokovna
vprašanja organizacije ter dela vojske.
(3) Minister po predhodnem mnenju predsednika republike
določa generalštabu praviloma letne usmeritve za načrtovanje operativnih,
materialnih in organizacijskih priprav za uporabo vojske.
43. člen
(poveljevanje)
(1) Vrhovni poveljnik Slovenske vojske je predsednik
republike.
(2) Vojaško poveljevanje s podrejenimi poveljstvi, enotami in
zavodi je v pristojnosti načelnika generalštaba in drugih poveljnikov.
(3) Vojaško poveljevanje temelji na načelih enostarešinstva,
subordinacije in obveznega izvrševanja povelij.
(4) Vsaka vojaška oseba mora biti vselej seznanjena o tem,
katera vojaška oseba ji je nadrejena in katera podrejena.
(5) Vsak poveljujoči mora imeti namestnika, če tega ni,
pooblasti vojaško osebo, ki ga nadomešča.
(6) Vsaka enota mora biti vselej seznanjena o tem, kdo ji
neposredno poveljuje.
(7) Poveljujoči mora nadzorovati, da se njegova povelja izvršujejo.
(8) Nihče ne sme izdati, niti ni dolžan in ne sme izvršiti
povelja, če je očitno, da bi s tem storil kaznivo dejanje ali kršil določbe
mednarodnega vojnega prava.
(9) Minister po predhodnem soglasju predsednika republike
podrobneje določi pogoje in postopke seznanjanja vrhovnega poveljnika s stanjem
bojne pripravljenosti vojske in drugimi zadevami, pomembnimi za obrambo države,
zagotavljanje nastanitve, zavarovanja, protokolarnih zadev, straže ter drugih
pogojev za opravljanje funkcije vrhovnega poveljnika v miru in vojni.
44. člen
(odgovornost poveljnikov)
(1) Načelnik generalštaba je odgovoren za bojno
pripravljenost, delo in uporabo vseh poveljstev, enot in zavodov v vojski.
(2) Poveljnik operativnega poveljstva je odgovoren za bojno
pripravljenost, delo in uporabo vseh podrejenih poveljstev, enot in zavodov.
(3) Poveljnik pokrajine je odgovoren za bojno pripravljenost,
delo in uporabo vseh podrejenih poveljstev, enot in zavodov.
(4) Poveljnik območja je odgovoren za bojno pripravljenost,
delo in uporabo vseh podrejenih poveljstev, enot in zavodov.
(5) Poveljniki enot in zavodov so odgovorni za bojno
pripravljenost, delo in uporabo svojih enot oziroma zavodov.
45. člen
(imenovanje poveljnikov)
(1) Načelnika generalštaba imenuje vlada na predlog ministra.
(2) Poveljnike in namestnike poveljnikov v mirnodobni
sestavi, poveljnike in namestnike poveljnikov samostojnih bataljonov, njim
enakih in višjih enot vojne sestave imenuje minister na predlog načelnika
generalštaba. Za imenovanje drugih starešin minister pooblasti poveljnike.
(3) Pristojnost za imenovanje iz tega člena obsega tudi
pristojnost za razrešitev.
46. člen
(akti vodenja in poveljevanja)
(1) Vodenje vojske se izvaja s predpisi in akti vodenja, kot
so smernice, obvezne usmeritve, odredbe, pravila in navodila, ki jih izdaja
minister, razen pravil službe, ki jih izdaja vlada.
(2) Poveljevanje v vojski se izvaja z akti poveljevanja, kot
so direktive, odločitve, načrti, ukazi ali povelja.
(3) Akti vodenja in poveljevanja so obvezni za vse, na katere
se nanašajo.
(4) Akti vodenja in poveljevanja, razen povelij, se praviloma
izdajajo pisno.
3. Vojaška služba
47. člen
(opravljanje vojaške službe)
(1) Vojaško službo opravljajo pripadniki stalne sestave,
vojaški obvezniki, ki so na služenju vojaškega roka, ter pripadniki rezervne
sestave, kadar so vpoklicani v vojaško službo.
(2) Za vojaško službo se šteje tudi opravljanje nalog v
obveščevalno varnostni službi ministrstva in v vojaških šolah.
(3) Minister lahko določi, da se vojaška služba opravlja tudi
na določenih delovnih mestih v ministrstvu in da se opravljanje določenih
pomožnih ali vzdrževalnih del v stalni sestavi vojske ne šteje za vojaško
službo.
48. člen
(vojaške osebe)
(1) Kdor opravlja vojaško službo je vojaška oseba in je podrejen
vojaški disciplini.
(2) Pripadnik stalne sestave postane vojaška oseba z dnem, ko
nastopi delo v stalni sestavi vojske ali drugo delo, na katerem se opravlja
vojaška služba, in preneha biti vojaška oseba, ko preneha opravljati tako delo.
(3) Vojaški obveznik, ki je na služenju vojaškega roka,
postane vojaška oseba z vstopom v vojaško enoto ali zavod in preneha biti
vojaška oseba z odpustom iz vojaške enote ali zavoda.
(4) Vojaški obveznik, pripadnik rezervne sestave, postane
vojaška oseba z vstopom v vojaško enoto ali zavod in preneha biti vojaška oseba
z odpustom iz enote ali zavoda.
49. člen
(prisega)
(1) Kdor prvič nastopi vojaško službo, mora dati prisego.
(2) Prisega se glasi:
"Slovesno prisegam, da bom branil
samostojnost, neodvisnost, svobodo in ozemeljsko celovitost svoje domovine
Republike Slovenije ter vestno in odgovorno izvrševal dolžnosti pri njeni
obrambi."
50. člen
(pooblastila in prepovedi)
(1) Vojaška oseba med opravljanjem službe nosi službeno
izkaznico ali vojaško knjižico ter uniformo in orožje v skladu s pravili
službe.
(2) Vojaška oseba se v uniformi ne sme udeleževati shodov
političnih strank.
(3) Prepovedano je strankarsko delovanje, propaganda ali
shodi strank v vojaških objektih, vojaških poveljstvih, enotah in zavodih.
51. člen
(uporaba orožja)
(1) Vojaška oseba lahko uporabi orožje pri opravljanju
stražarske, patruljne, požarne ali druge podobne službe, če ne more drugače:
1.
zavarovati življenja moštva, ki ga varuje;
2.
odvrniti napada na objekt ali druga sredstva, ki jih varuje;
3.
odvrniti neposrednega napada, s katerim je ogroženo njeno življenje.
(2) Vojaške osebe, ki službo opravljajo pod neposrednim
vodstvom nadrejenega, smejo orožje uporabiti le po njegovem povelju.
(3) Vojaške osebe pri opravljanju bojnih nalog uporabljajo
orožje po pravilih za bojno delovanje.
(4) V skladu s prejšnjim odstavkom ravna tudi poveljstvo ali
enota, ki je napadena v miru.
52. člen
(varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter
pravica do ugovora)
(1) Vojaška oseba lahko da pobudo za začetek postopka pri
varuhu človekovih pravic in temeljnih svoboščin, če meni, da so ji med vojaško
službo njene pravice ali temeljne svoboščine omejene ali kršene.
(2) Vojaška oseba ima pravico do ugovora zoper prejeto
povelje v skladu s pravili službe. Ugovor ne zadrži izvršitve dobljenega
povelja, razen v primeru iz osmega odstavka 43. člena tega zakona.
53. člen
(posebne pravice med vojaško službo)
(1) Vojaški obvezniki, ki služijo vojaški rok, in pripadniki
rezervne sestave imajo med vojaško službo pravico do brezplačnega zdravstvenega
varstva, denarnih prejemkov in povračil stroškov, nastalih v zvezi z vojaško
službo. Pripadniki stalne sestave imajo med vojaško službo pravico do
brezplačne nujne zdravstvene pomoči.
(2) Stroške zdravstvenega varstva in zavarovanja iz
prejšnjega odstavka krije država, če vojaškim obveznikom zavarovanje ni
zagotovljeno na drugi podlagi.
(3) Pripadniki rezervne sestave imajo med vojaško službo v
miru pravico do nadomestila plače oziroma izgubljenega zaslužka v višini in pod
pogoji, ki jih določi vlada.
(4) Družinski člani pripadnika vojne sestave Slovenske
vojske, ki jih je dolžan preživljati, imajo po razglasitvi vojnega stanja
pravico do preskrbnine toliko časa, dokler se pripadnik ne vrne iz vojaške
službe. Pogoje in višino preskrbnine določi vlada.
(5) Minister predpiše vrsto in obseg pravic iz prvega
odstavka tega člena ter postopek za uveljavljanje teh pravic, nadomestila plače
oziroma izgubljenega zaslužka in preskrbnin.
54. člen
(priznanja)
(1) Vojaške osebe so lahko pohvaljene za zasluge in hrabrost
ter uspehe pri opravljanju vojaške službe.
(2) Pohvala oziroma priznanje za zasluge in hrabrost ter
uspehe pri opravljanju vojaške službe se lahko podeli tudi osebi, ki ni
državljan Republike Slovenije oziroma tujemu organu ali organizaciji.
(3) Vrste priznanj, ki se podeljujejo vojaškim in drugim
osebam, organom in organizacijam za zasluge in krepitev obrambe države,
predpisuje minister.
55. člen
(hramba vojaške oborožitve in opreme)
(1) Vojaškim osebam se lahko da osebna vojaška oborožitev in
oprema v hrambo.
(2) Osebna vojaška oborožitev in oprema se lahko da v hrambo
tudi vojaškim obveznikom, ko ne opravljajo vojaške službe.
(3) Kdor izgubi, poškoduje, odtuji ali uniči osebno vojaško
oborožitev ali opremo, ki mu je dana v hrambo, mora pokriti nastalo škodo.
(4) Vojaška oseba oziroma vojaški obveznik mora osebno
vojaško oborožitev in opremo, ki mu je dana v hrambo, skrbno varovati ter
hraniti v skladu z navodili in na lastne stroške.
56. člen
(kazenska in odškodninska odgovornost)
(1) Vojaške osebe kazensko odgovarjajo po kazenskem zakoniku
Republike Slovenije.
(2) Vojaške osebe odškodninsko odgovarjajo po predpisih, ki
urejajo odškodninsko odgovornost delavcev v državni upravi.
57. člen
(disciplinska odgovornost)
(1) Vojaške osebe so disciplinsko odgovorne nadrejenemu za
kršitev vojaške discipline.
(2) Kršitve vojaške discipline so:
1.
neupravičena zapustitev ali nepravočasna vrnitev v vojaško enoto ali
zavod;
2.
uživanje alkohola ali drugih omamnih sredstev, ki onemogočajo
opravljanje vojaške službe;
3.
opustitev varnostnih in drugih ukrepov, ki lahko ogrozijo varnost moštva
ali vojaškega premoženja;
4.
malomarno izvrševanje dolžnosti;
5.
odklonitev, neizvršitev ali nepopolna izvršitev dobljenega povelja;
6.
napačno poročanje ali prikrivanje podatkov v zvezi z vojaško službo ali
opravljanjem določenih dolžnosti v zvezi z njo;
7.
neupravičeno sprejemanje daril ali kakršnihkoli koristi od podrejenih in
drugih oseb v zvezi z vojaško službo;
8.
namerno povzročanje škode na vojaškem premoženju;
9.
žaljivo ali nasilno obnašanje do podrejenih, predpostavljenih ali drugih
vojaških oseb na istem položaju oziroma do civilnih oseb.
(3) Za pripadnike stalne sestave se kot kršitve vojaške
discipline štejejo tudi vse kršitve delovne dolžnosti, predpisane za delavce v
državni upravi.
(4) Disciplinska odgovornost za pripadnike stalne sestave se
ugotavlja po postopku, predpisanem za delavce v državni upravi, kolikor ni s
pravili službe določeno drugače.
58. člen
(disciplinski ukrepi)
(1) Za kršitev vojaške discipline se lahko vojaškemu
obvezniku na služenju vojaškega roka izreče naslednje disciplinske ukrepe:
-
opomin;
-
javni opomin;
-
prepoved izhoda iz vojaške enote ali zavoda v prostem času;
-
podaljšano opravljanje dolžnosti v notranji službi;
-
premestitev v drugo enoto.
(2) Ukrepi iz prejšnjega odstavka, razen podaljšanega
opravljanja dolžnosti, se lahko izrečejo tudi pripadniku rezervne sestave,
kadar je v vojaški službi.
(3) V miru se lahko pripadnika rezervne sestave zaradi
kršitve vojaške discipline, kadar je vojaški službi, predčasno odpusti iz
enote.
(4) Vojaški osebi se kot disciplinski ukrep za kršitve
vojaške discipline lahko odvzame čin ali se jo razporedi na drugo ali nižjo
dolžnost.
(5) Pripadniku stalne sestave se za kršitve vojaške
discipline lahko izrečejo disciplinski ukrepi, predpisani za delavce v državni
upravi, in ukrepi iz prejšnjega odstavka.
(6) V vojnem stanju se izrekajo le tisti disciplinski ukrepi,
ki so smotrni in uresničljivi. Kot poseben disciplinski ukrep se lahko v vojnem
stanju izreče zapor do 30 dni.
59. člen
(varstveni ukrepi)
(1) Vojaški osebi, pripadniku stalne sestave, ki krši vojaško
disciplino ali pravila službe tako, da neposredno ogrozi varnost moštva ali
vojaškega premoženja, se lahko poleg disciplinskega ukrepa izreče tudi eden od
naslednjih varstvenih ukrepov:
1.
prepoved samostojnega opravljanja dolžnosti do treh mesecev;
2.
prepoved samostojnega upravljanja vojaškega vozila, stroja ali plovila
do šest mesecev;
3.
razporeditev na drugo ali nižjo dolžnost do šest mesecev.
(2) Vojaški osebi, ki ji je bil izrečen varstveni ukrep,
pripadajo med trajanjem ukrepa pravice glede na dolžnost, kot jo opravlja po
izreku varstvenega ukrepa.
(3) Pri kršitvah, ki so nastale namenoma ali zaradi velike
malomarnosti, in ki so povzročile hude posledice, je izrek varstvenega ukrepa
obvezen.
60. člen
(odnosi, red in notranje službe)
Vlada podrobneje uredi odnose v vojaški službi, red in
notranje službe, pristojnosti in postopek za uveljavljanje disciplinske in
odškodninske odgovornosti, za izrekanje varstvenih ukrepov ter druga vprašanja
vojaške službe.
4. Čini, podeljevanje činov in poviševanje
61. člen
(vrste činov)
(1) V Slovenski vojski so naslednji čini:
-
za vojake in slušatelje vojaških šol poddesetnik in desetnik;
-
za podčastnike, slušatelje šole za častnike ter šole za častnike vojnih
enot vodnik, višji vodnik, štabni vodnik in praporščak;
-
za častnike in generale podporočnik, poročnik, stotnik, major,
podpolkovnik, polkovnik, brigadir, generalpodpolkovnik in generalpolkovnik.
(2) Mornariški častniški in admiralski čini so podporočnik,
poročnik korvete, poročnik fregate, kapitan korvete, kapitan fregate, kapitan
bojne ladje, kapitan, viceadmiral in admiral.
(3) Podčastniki in častniki, ki imajo nižji čin, kot je predpisan
za dolžnost, ki jo opravljajo v stalni ali v vojni sestavi, imajo pravico do
naslovnega čina, ki preneha, ko prenehajo opravljati dolžnost. Pravica do
naslovnega čina ni izenačena s pravicami imetnikov činov iz prejšnjih dveh
odstavkov.
62. člen
(poviševanje vojakov in podeljevanje činov).
(1) V čin poddesetnika ali desetnika se lahko poviša vojak
ali slušatelj vojaške šole.
(2) Vojaškemu obvezniku se lahko podeli čin vodnika, če
izpolnjuje predpisane pogoje in je opravil predpisano vojaško šolanje.
(3) Podčastniku se lahko podeli čin podporočnika, če
izpolnjuje predpisane pogoje in je opravil predpisano vojaško šolanje.
(4) Vojake povišuje poveljnik bataljona ali njemu enak
starešina oziroma predstojnik vojaške šole.
(5) Čine podeljuje minister.
63. člen
(poviševanje podčastnikov in častnikov)
(1) Podčastnik in častnik oziroma mornariški častnik je lahko
povišan v neposredno višji čin, če izpolnjuje naslednje pogoje:
-
ima predpisano splošno izobrazbo;
-
je imenovan na dolžnost, na kateri se opravlja vojaška služba in za
katero se zahteva višji čin;
-
je dolžnost opravljal določen čas;
-
je uspešno končal vojaške vaje ali drugo vojaško usposabljanje;
-
je od zadnjega povišanja preteklo najmanj eno leto.
(2) Vojaškemu obvezniku se v vojnem stanju ali zaradi vojnih
izkušenj, pridobljenih v miru, lahko podeli čin ali se ga poviša v neposredno
višji čin, če je postavljen na dolžnost, za katero se zahteva neposredno višji
čin.
(3) Častnike do vključno brigadirja in kapitana povišuje
minister na predlog načelnika generalštaba. Generale in admirale povišuje
predsednik republike na predlog ministra in po predhodnem soglasju vlade.
(4) Minister pooblasti načelnika generalštaba in druge
poveljnike za poviševanje podčastnikov.
(5) Vlada podrobneje predpiše pogoje in postopke za
podeljevanje činov, poviševanje vojakov, podčastnikov in častnikov ter odvzem
činov.
5. Vojaške šole
64. člen
(vrste vojaških šol)
(1) Ministrstvo organizira:
-
šolo za podčastnike;
-
šolo za častnike;
-
šolo za častnike vojnih enot;
-
šolo za poveljniškoštabno usposabljanje.
(2) V šole iz prejšnjega odstavka se lahko vpišejo kandidati,
ki izpolnjujejo pogoje za poklicno delo v stalni sestavi vojske.
(3) Šolo za častnike vojnih enot kandidati opravijo med
služenjem vojaškega roka. Zanje ne velja prepoved članstva v političnih
strankah.
(4) V poveljniško-štabni šoli se šolajo častniki stalne in
vojne sestave.
(5) Ne glede na prvi odstavek tega člena se šola za častnike
lahko organizira kot visokošolsko izobraževanje v skladu z zakonom.
(6) Vojaške osebe se lahko za opravljanje določenih vojaških
dolžnosti šolajo v tujini oziroma se tuje vojaške osebe lahko šolajo na
vojaških šolah iz prvega odstavka tega člena.
(7) Podrobneje pogoje za vpis in programe za vojaške šole
določa minister.
6. Vojaška policija
65. člen
(naloge vojaške policije)
(1) Vojaška policija skrbi za vojaški red in disciplino,
varnost vojaškega prometa ter opravlja določena opravila v zvezi s
preprečevanjem in odkrivanjem kaznivih dejanj v vojski, varovanjem objektov in
okolišev, ki so posebnega pomena za obrambo.
(2) Vojaška policija skrbi tudi za varovanje poveljstev in
enot ter varnost vrhovnega poveljnika v vojnem stanju oziroma kadar se nahaja v
vojaških poveljstvih, enotah ali zavodih oziroma v objektih in njihovih okoliših,
ki so posebnega pomena za obrambo.
(3) Organizacija vojaške policije se določa s formacijo.
(4) Poveljniki enot vojaške policije so podrejeni in
odgovorni za svoje delo poveljnikom poveljstev ali enot, pri katerih se
organizira vojaška policija v skladu s prejšnjim odstavkom.
66. člen
(pravice in pooblastila vojaške policije)
(1) Vojaška policija ima pod pogoji, ki so predpisani za
policijo, pravico in pooblastila da:
1.
opozarja ter daje navodila;
2.
legitimira, napoti, vabi, privede, pridrži, omeji gibanje ali odvzame
prostost;
3.
opravlja osebne preglede in preiskave, preglede prevoznih sredstev,
prtljage ter objektov in njihovih okolišev, ki so posebnega pomena za obrambo;
4.
zaseže predmete;
5.
uporablja prisilna sredstva, razen vodnega curka, konjenice in lesene
palice;
6.
ureja in nadzoruje vojaški promet;
7.
zbira obvestila, od oseb zahteva podatke in ugotavlja istovetnost oseb
in predmetov.
(2) Vojaška policija lahko pridrži vojaško osebo, ki pod
vplivom alkohola ali drugih omamnih sredstev moti javni red in mir ali vojaško
disciplino do iztreznitve, vendar ne dalj kot 24 ur.
(3) Pripadniki vojaške policije vojne sestave imajo pravice
in pooblastila vojaške policije le, kadar opravljajo vojaško službo.
67. člen
(območje pristojnosti)
(1) Pravice in pooblastila iz prejšnjega člena vojaška
policija uporablja le:
-
v objektih in okoliših, ki so posebnega pomena za obrambo;
-
na območju tabora, če je enota ali zavod izven vojašnice;
-
zoper vojaške osebe.
(2) Vojaška policija lahko uporablja vozila s prednostjo.
(3) Pri urejanju vojaškega prometa v javnem prometu vojaška
policija svoje delo usklajuje s policijo.
(4) Vojaška policija lahko ugotavlja istovetnost osebe, ki
nosi uniformo ali dele uniforme Slovenske vojske, ne glede na to, kje se taka
oseba nahaja, oziroma istovetnost voznika in potnikov, če uporabljajo vozilo z
oznakami Slovenske vojske.
68. člen
(ukrepanje vojaške policije)
Če vojaška policija v objektu ali okolišu, ki je posebnega
pomena za obrambo, oziroma na območju tabora pri kaznivem dejanju ali
nepooblaščenem zadrževanju zaloti civilno osebo, o tem obvesti policijo. Zoper
tako osebo vojaška policija lahko uporabi le najnujnejše ukrepe in prisilna
sredstva, da jo pridrži do prihoda policije oziroma uspešno odvrne napad na
moštvo, osebe ali objekte in premoženje, ki jih varuje.
V. CIVILNA OBRAMBA
1. Ukrepi državnih organov in organov lokalne samouprave za
delo v vojni
69. člen
(naloge vlade)
(1) Vlada sprejema oceno ogroženosti države pred napadom ter
za delovanje gospodarstva in drugih dejavnosti v vojni.
(2) Vlada sprejema obrambni načrt države. Načrt sestavljajo
načrt uporabe Slovenske vojske, načrt vlade in ministrstev ter Štaba Civilne
zaščite Republike Slovenije. Upravitelj obrambnega načrta države je
ministrstvo.
(3) Vlada podrobneje predpiše postopek izdelave in vsebino
obrambnih načrtov ter načrtovanja proizvodnje in storitev v vojni, organizacijo
upravnih zvez in kriptografskega ter protielektronskega zavarovanja prenosa
podatkov na področju obrambe.
70. člen
(naloge državnih organov)
(1) Državni organi v obrambnih načrtih določijo svojo
organizacijo in način dela v vojnem stanju tako, da zagotovijo nepretrgano
opravljanje dejavnosti iz svoje pristojnosti.
(2) Ministrstva so odgovorna za stanje priprav za delovanje v
vojni na področjih iz njihove pristojnosti.
(3) Delovanje organov za notranje zadeve v vojnem stanju,
njihovo opremljanje in usposabljanje v ta namen ureja zakon.
(4) Ministrstvo strokovno usmerja in usklajuje ukrepe in
priprave za delo državnih organov v vojni ter zagotavlja pogoje za delo
predsednika republike, vlade in Državnega zbora v vojnem stanju.
71. člen
(organi lokalne samouprave)
(1) Občinski in pokrajinski organi določijo svojo
organizacijo in način dela v vojnem stanju tako, da zagotovijo nepretrgano
opravljanje nalog iz svoje pristojnosti.
(2) Župan oziroma predsednik pokrajine v vojnem stanju
sprejema potrebne ukrepe in akte, če se občinski oziroma pokrajinski svet ne
more sestati, in jih predloži v potrditev svetu takoj, ko se ta lahko sestane.
(3) Občinam in pokrajinam lahko vlada v vojnem stanju naloži,
da opravljajo določene naloge v zvezi z izvajanjem civilne obrambe.
(4) Župan oziroma predsednik pokrajine lahko predlaga
upravnemu organu, pristojnemu za obrambne zadeve, da se na delovno dolžnost
razporedijo občinski oziroma pokrajinski delavci, potrebni za delo v vojni.
72. člen
(upravne zveze in varstvo prenosa podatkov)
(1) Za vodenje obrambe ministrstvo organizira upravne zveze,
s katerimi se zagotavlja zveze za državne organe, gospodarske družbe, zavode in
druge organizacije, katerih dejavnost je po odločitvi vlade posebnega pomena za
obrambo države, ter zveze sodelovanja med državnimi organi in Slovensko vojsko.
(2) Upravne zveze se uporabljajo tudi za obveščanje organov
lokalne samouprave ter po potrebi za delovanje službe za opazovanje in
obveščanje.
(3) Za potrebe upravnih zvez se lahko uporablja tudi dele
drugih sistemov zvez.
(4) Delovanje upravnih zvez v vojni zagotavljajo enote za
zveze, ki jih po načelih, ki veljajo za vojaške enote, organizira ministrstvo.
Za pripadnike teh enot se smiselno uporabljajo določbe tega zakona, ki urejajo
pravice in dolžnosti vojaških oseb.
(5) Ministrstvo organizira tudi kriptografsko in
protielektronsko zavarovanje prenosa podatkov v sistemih zvez, ki se uporabljajo
za obrambne potrebe.
2. Gospodarska obramba
73. člen
(gospodarska obramba)
(1) Gospodarska obramba obsega priprave in delovanje v vojni
gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij, katerih dejavnost je po
odločitvi vlade posebnega pomena za obrambo, ter materialno in zdravstveno
oskrbo Slovenske vojske, prebivalstva, državnih organov in druge obrambne
potrebe.
(2) Gospodarska obramba obsega tudi priprave državnih in
drugih organov za preprečevanje gospodarskih in drugih ukrepov proti državi v
vojni, ki bi oslabili njeno obrambno moč.
(3) Sestavni del gospodarske obrambe sta proizvodnja in
promet z vojaškim orožjem ter opremo.
74. člen
(materialna in zdravstvena oskrba)
(1) Pristojni državni organi na podlagi potreb Slovenske
vojske, prebivalstva in drugih obrambnih potreb v vojnem stanju določijo vrsto
in obseg proizvodnje ter storitev v vojni.
(2) Na podlagi potreb iz prejšnjega odstavka pristojni
državni organi določijo, katere gospodarske družbe, zavodi in druge
organizacije bodo v vojnem stanju opravljale proizvodnjo in storitve ter v
kakšnem obsegu. Pristojni državni organi z izbranimi gospodarskimi družbami,
zavodi in drugimi organizacijami sklenejo pogodbe.
(3) Izbrane gospodarske družbe, zavodi in druge organizacije
so dolžne v miru izvršiti kadrovske in druge priprave za določeno proizvodnjo
in storitve v vojni. Priprave, ki presegajo njihovo redno dejavnost, financira
država.
(4) Organi lokalne samouprave so dolžni pomagati pri
pripravah in organizaciji proizvodnje ter storitev v vojni.
(5) Državni organi iz drugega odstavka tega člena lahko
uporabijo podatke o poslovnih subjektih za namene iz prvega odstavka tega
člena, ki so zbrani z nacionalnim programom statističnih raziskovanj, za
določitev nosilcev proizvodnje in storitev v vojnem stanju.
75. člen
(zagotovitev pogojev za delo v vojni)
Gospodarske družbe, zavodi in druge organizacije, katerih
dejavnost je po odločitvi vlade posebnega pomena za obrambo države, ter
organizacije iz prejšnjega člena lahko predlagajo upravnemu organu, pristojnemu
za obrambne zadeve, da razporedi na delovno dolžnost potrebno število njihovih
delavcev ter sredstev iz popisa, da bi lahko opravljale zahtevano proizvodnjo
ali storitve v vojnem stanju.
76. člen
(racionirana preskrba in drugi ukrepi)
(1) Zaradi zagotavljanja oskrbe prebivalstva in drugih
obrambnih potreb lahko vlada v vojnem stanju poleg omejitev, ki jih določajo
predpisi o varstvu konkurence in drugi predpisi:
-
uvede racionirano preskrbo z določenimi izdelki in storitvami ter določi
merila za njeno izvajanje;
-
omeji prosto prodajo določenih proizvodov in surovin;
-
odredi obvezen odkup določenih proizvodov;
-
odredi utesnitev za sprejem in nastanitev evakuirancev;
-
odredi posebne ukrepe za delovanje določenih gospodarskih družb, zavodov
in drugih organizacij, katerih dejavnost bi lahko ogrozila prebivalstvo zaradi
vojnih dejstvovanj.
(2) V vojnem stanju vlada lahko odredi evakuacijo, omeji
pravico do prostega gibanja prebivalcev na določenih območjih ter omeji ali
prepove prost vstop in čas bivanja tujcev v državi. Evakuacijo prebivalcev
vlada odredi praviloma po predhodnem mnenju župana tiste lokalne skupnosti, na
območju katere se evakuacija izvaja.
(3) Z razglasitvijo vojnega stanja pripadniki vojne sestave
vojske lahko odpotujejo iz države le s soglasjem upravnega organa, pristojnega
za obrambne zadeve.
77. člen
(promet z vojaškim orožjem in opremo)
(1) Vojaško orožje in opremo lahko prodaja, izvaža ali uvaža
le gospodarska družba, zavod ali druga organizacija, ki pridobi koncesijo
vlade.
(2) Za vsak izvoz, uvoz ali tranzit vojaškega orožja in
opreme čez državno ozemlje je potrebno predhodno dovoljenje ministrstva.
(3) Minister najmanj enkrat letno poroča vladi o izdanih
dovoljenjih za izvoz, uvoz in tranzit vojaškega orožja in opreme.
(4) Vlada predpiše, kaj se šteje za vojaško orožje in opremo.
78. člen
(proizvodnja vojaškega orožja in opreme)
(1) Kdor želi proizvajati vojaško orožje ali opremo, mora
poleg izpolnjevanja pogojev, določenih s splošnimi predpisi, predhodno
pridobiti soglasje ministrstva.
(2) Za proizvodnjo vojaškega orožja in opreme se šteje tudi
proizvodnja posameznih sklopov ali sestavnih delov vojaškega orožja in opreme.
(3) Ministrstvo v skladu s 74. členom tega zakona določi
naloge gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij iz prejšnjega in tega
člena v vojnem stanju ter izda podrobnejše predpise v zvezi s preizkušanjem,
označevanjem, transportom in skladiščenjem vojaškega orožja in opreme.
3. Psihološka obramba in druge nevojaške oblike obrambe
79. člen
(namen in obseg)
(1) Psihološka obramba obsega organizacijo, priprave in
delovanje informativno propagandne dejavnosti ter medijev za obveščanje
javnosti v vojnem stanju.
(2) Priprave psihološke obrambe ureja vlada.
(3) Načrt psihološke obrambe je sestavni del obrambnega
načrta države.
80. člen
(druge nevojaške oblike obrambe)
(1) Državljani imajo v vojnem stanju pravico organizirati in
izvajati različne nevojaške oblike obrambe, kot so bojkot, sabotaža,
nespoštovanje odredb napadalca in druge.
(2) Državljani se seznanjajo in usposabljajo za nevojaške
oblike obrambe iz prejšnjega odstavka na neobvezen način.
(3) Za usposabljanje iz prejšnjega odstavka skrbijo
ministrstva, vsako v okviru svojih pristojnosti.
(4) Državni organi po potrebi usmerjajo in usklajujejo
nevojaške oblike obrambe iz prvega odstavka tega člena.
81. člen
(zaščita in reševanje)
(1) Zaščito in reševanje prebivalstva, živali, premoženja in
drugih dobrin v vojnem stanju opravljajo organi, službe, enote in organizacije,
ki to dejavnost opravljajo v miru.
(2) Organom, službam, enotam in organizacijam iz prejšnjega
odstavka v vojnem stanju ni dovoljeno nalagati nalog v nasprotju z mednarodnim
vojnim in humanitarnim pravom.
VI. VODENJE IN NADZOR OBRAMBE DRŽAVE
82. člen
(Državni zbor)
(1) Državni zbor določa temeljne usmeritve za organizacijo in
izvajanje obrambe in pri tem zlasti:
1.
razglasi izredno stanje na predlog vlade, kadar velika in splošna
nevarnost ogroža obstoj države, predvsem če grozi povečana nevarnost napada na
državo oziroma nastane neposredna vojna nevarnost;
2.
razglasi vojno stanje na predlog vlade, če je izvršen napad na državo;
3.
odloči o uveljavitvi delovne in materialne dolžnosti v izrednem stanju,
ki je razglašeno zaradi povečane nevarnosti napada na državo oziroma neposredne
vojne nevarnosti;
4.
odloči o splošni mobilizaciji in uporabi Slovenske vojske v izrednem
stanju, če je to razglašeno zaradi povečane nevarnosti napada na državo oziroma
neposredne vojne nevarnosti;.
5.
sprejema splošne dolgoročne programe razvoja in opremljanja Slovenske
vojske;
6.
preko pristojnega delovnega telesa določa strateške smeri delovanja
obveščevalno varnostne službe ministrstva kot sestavnega dela varnostno
obveščevalne dejavnosti države.
(2) Šteje se, da je z razglasitvijo vojnega stanja sprejeta
tudi odločitev o izvedbi splošne mobilizacije in uporabi Slovenske vojske.
(3) Državni zbor nadzira organizacijo, priprave in izvajanje
obrambe države neposredno in preko pristojnih delovnih teles.
83. člen
(predsednik republike)
Predsednik republike na predlog vlade:
1.
razglasi izredno stanje, če se Državni zbor ne more sestati;
2.
razglasi vojno stanje, če je izvršen napad na državo in če se Državni
zbor ne more sestati;
3.
v izrednem ali vojnem stanju sprejema uredbe z. zakonsko močjo, ki se
nanašajo na obrambo, če se Državni zbor ne more sestati;
4.
odloči o uporabi Slovenske vojske, uvedbi delovne in materialne
dolžnosti ter splošni mobilizaciji v izrednem stanju, če se Državni zbor ne
more sestati, v skladu s tem zakonom.
84. člen
(vlada)
(1) Vlada usklajuje organizacijo, priprave in vodi izvajanje
vojaške ter civilne obrambe države.
(2) Vlada neposredno vodi civilno obrambo, usklajeno z
vojaško obrambo, ter skrbi za izvajanje nujnih ukrepov po razglasitvi izrednega
ali vojnega stanja.
(3) Vlada odloča o sodelovanju Slovenske vojske pri
izvrševanju obveznosti, prevzetih v mednarodnih organizacijah.
(4) Za operativno usklajevanje vojaške in civilne obrambe,
varnostnih nalog, izvajanje zaščite in reševanja ter za izvajanje obrambe v
skladu z usmeritvami Državnega zbora v vojni, vlada imenuje državni operativni
štab obrambe, ki ga sestavljajo predstavniki vojaške in civilne obrambe,
notranjih in zunanjih zadev, varnostno obveščevalnih služb, varstva pred
naravnimi in drugimi nesrečami ter drugi.
(5) Vlada lahko imenuje operativne štabe obrambe tudi za
posamezna območja države, ki so odgovorni državnemu operativnemu štabu obrambe.
(6) Odločitve in ukrepi, ki jih sprejme državni operativni
štab obrambe, so obvezni za vse, na katere se nanašajo.
(7) Operativni štabi obrambe iz četrtega in petega odstavka
tega člena nimajo pravice odločanja v zadevah, ki so z zakonom dane v izrecno
pristojnost posameznih državnih organov.
85. člen
(nadzor nad obveščevalno varnostno službo in vojaško
policijo)
(1) Minister je dolžan omogočiti stalen nadzor nad delom
obveščevalno varnostne službe ministrstva in vojaške policije delovnemu telesu
Državnega zbora, pristojnemu za nadzor nad delom varnostnih in obveščevalnih
služb.
(2) Delovnemu telesu iz prejšnjega odstavka minister v januarju
pošlje za preteklo leto redno letno poročilo o delu obveščevalno varnostne
službe ministrstva in vojaške policije ter o uporabi posebnih operativnih metod
in sredstev.
VII INŠPEKCIJA
86. člen
(inšpektorat za obrambo)
(1) Inšpekcijo na obrambnem področju opravlja Inšpektorat
Republike Slovenije za obrambo, ki je organ v sestavi ministrstva.
(2) Inšpektorji za obrambo nadzirajo izvrševanje predpisov na
obrambnem področju in pri tem zlasti:
-
preverjajo stanje priprav civilne obrambe;
-
preverjajo stanje in usposobljenost za izvajanje ukrepov za
pripravljenost in mobilizacijo;
-
preverjajo izvajanje vojaškega usposabljanja;
-
preverjajo in ocenjujejo bojno pripravljenost in delo vojaških
poveljstev, enot in zavodov;
-
preverjajo opravljanje upravnih in strokovnih zadev na področju obrambe.
(3) Glavni inšpektor za obrambo lahko za uresničitev smotrov
inšpekcije iz prejšnjega odstavka odredi praktični preizkus ali vajo. Če vaja
ali preizkus obsega tudi preverjanje mobilizacije, mora inšpektor predhodno
pridobiti soglasje ministra.
(4) Inšpektorji za obrambo se pri izvajanju inšpekcije
izkazujejo s službenimi izkaznicami.
(5) Minister podrobneje predpiše način in postopek za
opravljanje inšpekcije na obrambnem področju.
87. člen
(inšpekcijski ukrepi)
(1) Inšpektor iz prejšnjega člena ima poleg splošnih
pooblastil, predpisanih za inšpekcije, pravico in dolžnost:
-
naložiti, da se v določenem roku ali na določen način odpravijo
ugotovljene pomanjkljivosti ali neskladja s predpisi, načrti ali akti vodenja
in poveljevanja;
-
odrediti, da se do odločitve pristojnega organa odstrani z dela delavec
oziroma pripadnik vojne sestave, ki s svojim delom ogroža varnost ljudi in
premoženja;
-
odrediti, da se do odločitve pristojnega organa ustavijo dejanja ali
aktivnosti, ki bi lahko ogrožale ljudi ali premoženje;
-
predlagati uvedbo postopka za razrešitev z dela ali dolžnosti oziroma za
ugotovitev odgovornosti.
(2) Zoper odločitev inšpektorja iz prejšnjega odstavka je v
roku 15 dni dovoljena pritožba ministru. Pritožba ne zadrži izvršitve
naloženega ukrepa, če gre za ukrep iz druge ali tretje alinee prejšnjega
odstavka.
VIII. POKLICNO DELO NA OBRAMBNEM PODROČJU
88. člen
(posebni pogoji)
(1) Za delavce na obrambnem področju veljajo predpisi o
delavcih v državni upravi, če s tem zakonom ni določeno drugače.
(2) Kdor želi poklicno opravljati delo na obrambnem področju,
mora biti državljan Republike Slovenije. Osebe z dvojnim državljanstvom ne
morejo poklicno opravljati dela na obrambnem področju.
(3) Kdor želi poklicno opravljati vojaško službo, mora poleg
pogoja, določenega v prejšnjem odstavku, izpolnjevati še naslednje pogoje:
-
da je telesno in duševno sposoben za poklicno opravljanje vojaške službe
in da je odslužil vojaški rok;
-
da ima ustrezno splošno izobrazbo;
-
da izjavi, da z dnem nastopa vojaške službe ne bo član nobene politične
stranke.
(4) Za ženske služenje vojaškega roka ni pogoj za sklenitev
delovnega razmerja.
(5) Ustrezna splošna izobrazba iz tretjega odstavka tega
člena je za vojaka praviloma končana poklicna šola, za podčastnika srednja in
za častnika višja ali visoka šola.
(6) Minister določi kriterije za ugotavljanje sposobnosti iz
prve alinee tretjega odstavka tega člena.
89. člen
(sklenitev delovnega razmerja brez objave)
(1) Delovno razmerje na obrambnem področju se lahko brez
javne objave sklene za delovna mesta:
-
višjih upravnih in upravnih delavcev oziroma strokovno tehničnih
delavcev, ki opravljajo operativna dela civilne obrambe, upravnih zvez,
informatike in telekomunikacij, kriptozaščite in protielektronske zaščite,
tehnične zaščite, vojaške, razvojne in strokovno varnostne zadeve;
-
poveljnikov vojaških teritorialnih poveljstev in njihovih namestnikov,
poveljnikov bataljonov in drugih, njim enakih ali višjih položajev;
-
starešin, ki opravljajo operativne dolžnosti v vojski;
-
inšpektorjev.
(2) Delovna mesta iz prejšnjega odstavka se določijo s
sistematizacijo in formacijo.
90. člen
(štipendisti za delo v vojski)
(1) Štipendisti na srednjih, višjih in visokih šolah, ki
imajo med šolanjem sklenjeno štipendijsko pogodbo z ministrstvom, po šolanju
opravijo vojaški rok v skladu z zakonom.
(2) Štipendisti iz prejšnjega odstavka po končanem šolanju z
ministrstvom sklenejo pogodbo o zaposlitvi v stalni sestavi vojske.
(3) Štipendist, ki po svoji volji ne sklene pogodbe o
zaposlitvi iz prejšnjega odstavka, mora ministrstvu vrniti prejemke, ki jih je
prejel v času štipendiranja in služenja vojaškega roka, v času, ki je enak času
štipendiranja in opravljanja vojaškega roka.
(4) Prejemke, ki jih je štipendist prejel med služenjem
vojaškega roka, je dolžan v primeru iz prejšnjega odstavka vrniti v višini, ki
presega prejemke drugih vojaških obveznikov med služenjem vojaškega roka.
91. člen
(konkurenčna prepoved)
(1) Vodje uprav in samostojnih organizacijskih enot ministrstva
ter določenih notranjih organizacijskih enot, načelnik generalštaba in njegovi
namestniki ter pomočniki, poveljniki pokrajin in območij, operativnih
poveljstev, brigad in njim enakih ali višjih enot med poklicnim delom v obrambi
ne smejo sodelovati v upravljanju podjetij, zavodov oziroma gospodarskih družb.
(2) Minister določi delovna mesta iz prejšnjega odstavka.
92. člen
(pogodba o zaposlitvi)
(1) Kdor izpolnjuje pogoje za poklicno opravljanje vojaške
službe, lahko z ministrstvom sklene pogodbo o zaposlitvi kot kandidat za
vojaka, podčastnika ali častnika. Pogodba se sklene:
-
za vojaka za pet let in se nato lahko podaljšuje za enako časovno
obdobje, vendar ne dalj kot do 45. leta starosti;
-
za podčastnika za deset let in se nato lahko podaljšuje za časovno
obdobje po pet let, vendar ne dalj kot do 55. leta starosti;
-
za častnika za deset let in se nato lahko podaljšuje za časovno obdobje
po pet let.
(2) Kandidat, ki je sklenil pogodbo o zaposlitvi iz
prejšnjega odstavka, mora uspešno opraviti vojaško strokovno usposabljanje, in
sicer:
-
kandidat za vojaka osnovno vojaško strokovno usposabljanje v enem letu
od sklenitve pogodbe;
-
kandidat za podčastnika šolo za podčastnike v enem letu od sklenitve
pogodbe;
-
kandidat za častnika šolo za častnike v dveh letih od sklenitve pogodbe.
(3) Kandidatu iz prejšnjega odstavka, ki vojaško strokovnega
usposabljanja ne opravi uspešno, se pogodba o zaposlitvi prekine.
(4) Kandidat, ki je uspešno opravil šolo za častnike,
organizirano kot visokošolsko izobraževanje, lahko sklene pogodbo o zaposlitvi
brez dodatnih pogojev, določenih v drugem odstavku tega člena.
(5) Ženskam se v pripravniško dobo všteva stažiranje v
vojaških enotah pred ali po končani vojaški šoli iz drugega odstavka tega
člena.
93. člen
(pravice in dolžnosti med trajanjem pogodbe o zaposlitvi)
(1) Med trajanjem pogodbe o zaposlitvi ima pripadnik stalne
sestave:
-
dolžnost, da se udeležuje dopolnilnega vojaško strokovnega usposabljanja
po predpisanih programih;
-
pravico, da opravi osnovno ali dopolnilno vojaško strokovno
usposabljanje po programih, ki niso obvezni, če izpolnjuje zahtevane pogoje.
(2) Pripadnik stalne sestave lahko pogodbo o zaposlitvi
enostransko odpove, pri čemer mora glede na čas trajanja pogodbe o zaposlitvi
ministrstvu vrniti sorazmerno višino stroškov osnovnega vojaško strokovnega
usposabljanja. Povračila stroškov usposabljanja je oproščen, če je moral
pogodbo o zaposlitvi odpovedati zaradi zdravstvenih razlogov.
(3) Pripadnik, ki mu je iztekel pogodbeno dogovorjeni rok
dela v vojski in pogodbe o zaposlitvi ni podaljšal, ima pravico do povprečne
plače zadnjih šestih mesecev še:
-
vojak dva meseca;
-
podčastnik tri mesece;
-
častnik štiri mesece.
(4) Po izteku vsakega nadaljnjega pogodbeno podaljšanega roka
se pravica iz prejšnjega odstavka podaljša še za en mesec, vendar skupno ne več
kot za dva meseca
94. člen
(odpoved pogodbe o zaposlitvi)
(1) Ministrstvo lahko pripadniku stalne sestave enostransko
odpove pogodbo o zaposlitvi v primeru:
-
če preneha izpolnjevati posebne pogoje iz 88. člena tega zakona ali se
ne udeležuje obveznih oblik dopolnilnega vojaškega strokovnega usposabljanja;
-
če je kršil vojaško disciplino;
-
če preneha potreba po dolžnosti, ki jo opravlja, ali če se zmanjša
stalna sestava, pa ni mogoča njegova razporeditev na drugo delo.
(2) Če vzrok za prenehanje pogodbe o zaposlitvi ni na strani
pripadnika, mu pripadajo pravice iz tretjega in četrtega odstavka prejšnjega
člena, če je opravil najmanj dve tretjini pogodbeno dogovorjenega časa, za
katerega je sklenil delovno razmerje.
95. člen
(usposobitev za civilni poklic)
(1) Pripadnik stalne sestave, ki je v Slovenski vojski delal
najmanj 15 let, ima po prenehanju delovnega razmerja poleg pravic iz 93. člena
tega zakona tudi pravico do usposobitve za civilni poklic, ne glede na vzrok
prenehanja delovnega razmerja.
(2) Pravica iz prejšnjega odstavka obsega pokritje stroškov
šolanja ali druge vrste usposabljanja, ki traja največ dve leti po prenehanju
delovnega razmerja.
(3) Medsebojne obveznosti med ministrstvom in upravičencem do
pokritja stroškov usposabljanja za civilni poklic se uredijo s posebno pogodbo.
96. člen
(posebni delovni pogoji)
(1) Delavec, ki poklicno opravlja delo na obrambnem področju,
je po odločitvi nadrejenega dolžan zaradi potreb službe opravljati delo v
posebnih delovnih pogojih.
(2) Posebni delovni pogoji so:
-
delo ob nedeljah ali praznikih;
-
delo v deljenem delovnem času;
-
delo daljše od polnega delovnega časa;
-
dežurstvo kot redna oblika dela oziroma dežurstvo, ki se odreja
izjemoma;
-
delo v terenskih razmerah na določenem kraju in času;
-
pripravljenost za delo;
-
bivanje v vojaški enoti ali zavodu oziroma drugem določenem mestu;
-
izraba ali prekinitev dopusta v skladu s potrebami službe.
(3) Če delavec med dežurstvom ali pripravljenostjo za delo
dela, se čas dejanskega dela šteje za delo v podaljšanem delovnem času.
(4) Če opravljeno delo delavca presega predpisano mesečno
oziroma tedensko delovno obveznost, se razlika šteje kot delo preko polnega
delovnega časa.
97. člen
(odrejanje dela v posebnih delovnih pogojih)
Delo v posebnih delovnih pogojih se odredi, če to terjajo
varnostne razmere, oziroma kadar je le tako mogoče opraviti določene naloge, ki
jih ni mogoče odlagati, opravljene pa morajo biti v določenem roku.
98. člen
(razporeditev na drugo delo)
(1) Delavec je lahko razporejen po službeni potrebi na nižje
vrednoteno delovno mesto za najdalj eno leto ali na delo v drug kraj.
(2) Delavec iz prejšnjega odstavka obdrži enako plačo, kot jo
je imel pred razporeditvijo, če je to zanj ugodneje ter druge pravice v skladu
z zakonom.
99. člen
(pravica do stavke)
(1) Vojaške osebe med opravljanjem vojaške službe nimajo
pravice do stavke.
(2) Delavci, ki opravljajo upravne in strokovne zadeve na
obrambnem področju, uresničujejo pravico do stavke pod pogoji, ki jih določa
zakon za delavce v državni upravi.
(3) Poleg pogojev iz prejšnjega odstavka morajo delavci med
stavko zagotoviti:
-
nemoteno opravljanje vojaških zadev ter drugih zadev, povezanih z
uresničevanjem temeljnih dolžnosti državljanov, gospodarskih družb, zavodov in
drugih organizacij na obrambnem področju;
-
nemoteno opravljanje zadev civilne obrambe;
-
neprekinjeno pripravljenost za izvajanje ukrepov za pripravljenost,
kurirske službe in mobilizacije;
-
neprekinjeno delovanje dežurnih služb, informacijskega ter
telekomunikacijskega sistema;
-
nemoteno in neprekinjeno opravljanje vseh zadev in nalog, povezanih z
materialno in zdravstveno oskrbo vojske, vzdrževanjem sredstev, objektov in
opreme, transportom in skladiščenjem za vojaške potrebe.
(4) Vojaške osebe in delavci, ki opravljajo upravne in
strokovne zadeve na obrambnem področju, nimajo pravice do stavke, če grozi
povečana nevarnost napada na državo ali če je nastala neposredna vojna
nevarnost, oziroma če je razglašeno izredno ali vojno stanje, toliko časa,
dokler tako stanje ni odpravljeno. Prepoved stavke velja tudi za druge razmere,
če sta ogroženi varnost in obramba države in take razmere ugotovi vlada.
100. člen
(varnost in zdravje pri delu)
(1) Pri opravljanju dela v upravnih prostorih, ambulantah,
kuhinjah, okrepčevalnicah, splošnih delavnicah ter skladiščih, v katerih se ne
skladišči vojaško orožje in oprema, se uporabljajo splošni predpisi o varstvu
pred požarom ter o varnosti in zdravju delavcev pri delu.
(2) Minister predpiše ukrepe in postopke za zagotavljanje
varstva pred požarom, varnosti in zdravja delavcev pri delu za dela na področju
obrambe, pri katerih se ne uporabljajo splošni predpisi.
IX. UPRAVNE IN STROKOVNE ZADEVE OBRAMBE
101. člen
(organizacija in pristojnosti)
(1) Upravne in strokovne zadeve na področju obrambe opravlja,
če z zakonom ni določeno drugače, ministrstvo.
(2) Upravne in strokovne zadeve na področju obrambe na
določenih urbano in geografsko povezanih območjih države opravljajo uprave
ministrstva za obrambo, ki imajo svoje izpostave za območje ene ali več
lokalnih skupnosti. Uprave za obrambo in njihove izpostave določa minister.
(3) Uprave za obrambo iz prejšnjega odstavka skrbijo za
priprave civilne obrambe in odločajo v upravnih zadevah na prvi stopnji v zvezi
z dolžnostmi državljanov, gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij,
določenih s tem zakonom.
(4) V upravnih zadevah na drugi stopnji odloča minister
oziroma predstojnik pristojnega organa v sestavi.
(5) Minister predpiše obliko in vsebino službenih in drugih
izkaznic, določenih s tem zakonom, ter merila in kriterije za zagotavljanje
osebne oborožitve in opreme, ki jo uporabljajo državni organi in drugi
izvajalci civilne obrambe v vojnem stanju.
102. člen
(informacijski in telekomunikacijski sistem)
(1) Za opravljanje upravnih in strokovnih zadev ministrstvo
organizira enoten in avtonomen informacijski ter telekomunikacijski sistem, ki
obsega tudi potrebe vojske.
(2) Minister predpiše, na katerih ravneh organiziranja
sistema iz prejšnjega odstavka delujejo dežurne službe in s kakšnimi nalogami.
103. člen
(usposabljanje)
(1) Za usposabljanje državljanov, ki organizirajo in izvajajo
ali so odgovorni za priprave civilne obrambe, ter delavcev, ki opravljajo
upravne in strokovne zadeve na področju obrambe, ministrstvo organizira
usposabljanje v ustrezni izobraževalni organizacijski enoti.
(2) Programe usposabljanja iz prejšnjega odstavka predpisuje
minister. Če usposabljanje organizira drugo ministrstvo, daje minister soglasje
k programu usposabljanja.
(3) Ministrstvo v skladu s programi pomaga Združenju
slovenskih častnikov in drugim organizacijam, katerih dejavnost je posebnega
pomena za obrambo.
(4) Stroške usposabljanja krije tisti, ki je usposabljanje
organiziral.
104. člen
(prepoved pridobitne dejavnosti)
(1) Kot pridobitne ali profitne dejavnosti ni dovoljeno
opravljati:
-
priprav civilne obrambe in usposabljanja za njeno izvajanje;
-
vojaško strokovnega usposabljanja;
-
delovanja informacijskega in telekomunikacijskega sistema na področju
obrambe;
-
kriptografskega in protielektronskega varovanja prenosa podatkov na
področju obrambe.
(2) Prepoved iz prejšnjega odstavka se ne nanaša na izvedbo
posameznih projektov ali del, ki jih naroči ministrstvo pri zunanjih
izvajalcih.
X. KAZENSKE DOLOČBE
105. člen
(1) Z denarno kaznijo najmanj 200.000 tolarjev se kaznuje za
prekršek pravna oseba ali posameznik, ki stori prekršek v zvezi s samostojnim
opravljanjem dejavnosti:
1.
če ne izvršuje ali se kako drugače izmika izvrševanju materialne
dolžnosti (drugi in tretji odstavek 11. člena);
2.
če na zahtevo upravnega organa, pristojnega za obrambne zadeve, ne da
podatkov iz 20. člena (prvi odstavek 22. člena);
3.
če v predpisanem roku ne prijavi pristojnemu organu sprememb podatkov
(23. člen);
4.
če ne varuje državne, vojaške ali uradne skrivnosti v skladu z 28.
členom tega zakona;
5.
če vnese zaupne podatke v javne publikacije v nasprotju s tretjim
odstavkom 28. člena tega zakona;
6.
če brez soglasja ali v nasprotju s soglasjem opravlja meritve, snemanja
ali raziskave v objektih oziroma okoliših objektov iz 29. člena tega zakona;
7.
če brez pooblastila ali v nasprotju s pooblastilom opravlja aerosnemanja
iz prvega odstavka 31. člena tega zakona;
8.
če brez soglasja ali v nasprotju s soglasjem pristojnih organov opravlja
raziskovanja na področjih, za katera je predpisano, da so pomembna za obrambo
(drugi odstavek 31. člena);
9.
kdor reproducira ali uporablja oznako pripadnosti in druge oznake, ki se
uporabljajo v Slovenski vojski (četrti odstavek 41. člena);
10.
če ne izvrši kadrovskih in drugih priprav za določeno proizvodnjo in
storitve v vojni (tretji odstavek 74. člena);
11.
če preizkuša, označuje, opravlja transport ali skladiščenje vojaškega
orožja in opreme v nasprotju s predpisi iz tretjega odstavka 78. člena tega
zakona;
12.
če ne ravna v skladu z inšpekcijskim ukrepom Inšpektorata Republike
Slovenije za obrambo iz 87. člena tega zakona;
13.
če kot pridobitno ali profitno dejavnost opravlja dejavnost iz prvega
odstavka 104. člena tega zakona;
14.
če ne uskladi priprav in organiziranosti v roku iz 114. člena tega
zakona.
(2) Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev se kaznuje tudi
odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
(3) Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev se kaznuje za
prekršek tudi odgovorna oseba državnega organa, ki stori prekršek iz 4., 5. in
12. točke prvega odstavka tega člena.
106. člen
Z denarno kaznijo najmanj 30.000 tolarjev se kaznuje za
prekršek posameznik:
1.
če ne izvršuje ali se kako drugače izmika izvrševanju vojaške, delovne
ali materialne dolžnosti iz 6. člena tega zakona oziroma usposabljanju za
vojaško ali delovno dolžnost iz 13. člena tega zakona;
2.
če ne varuje državne, vojaške, uradne ali poslovne skrivnosti v skladu s
14. členom tega zakona;
3.
če se na poziv pristojnega organa brez opravičenega razloga ne zglasi na
določenem kraju in ob določenem času oziroma ne dostavi materialnega sredstva
(prvi odstavek 15. člena);
4.
če se kljub prepovedi iz 16. člena tega zakona prosto giblje na območju,
kjer potekajo boji;
5.
če v predpisanem roku ne prijavi pristojnemu organu sprememb podatkov
(23. člen);
6.
če brez soglasja ali v nasprotju s soglasjem opravlja meritve, snemanja
ali raziskave v objektih oziroma okoliših objektov iz 29. člena tega zakona;
7.
če opravlja aerosnemanja za namene iz prvega odstavka 31. člena brez
pooblastila oziroma v nasprotju s pooblastilom pristojnega organa;
8.
če brez soglasja ali v nasprotju s soglasjem pristojnih organov opravlja
raziskovanja na področjih, za katera je predpisano, da so pomembna za obrambo
(31. člen);
9.
če reproducira ali uporablja oznako pripadnosti in druge oznake, ki se
uporabljajo v Slovenski vojski (četrti odstavek 41. člena);
10.
če nosi vojaško uniformo ali dele te uniforme v nasprotju s pooblastilom
iz 50. člena tega zakona in pravili službe;
11.
če ne hrani osebne oborožitve in vojaške opreme v skladu s četrtim
odstavkom 55. člena tega zakona;
12.
če je bil kot pripadnik rezervne sestave v miru zaradi kršitve vojaške
discipline predčasno odpuščen iz enote (tretji odstavek 58. člena);
13.
če se ne ravna v skladu z omejitvami iz drugega in tretjega odstavka 76.
člena tega zakona;
14.
če organizira stavko ali stavka v nasprotju z 99. členom tega zakona.
Zakon o obrambi (Uradni list RS,
št. 82/94)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XI. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
107. člen
(vrednotenje posebnih
delovnih razmer)
Do sprejema predpisov, ki bodo uredili vrednotenje posebnih
delovnih razmer in odgovornosti za delavce v državni upravi, se za delavce, ki
poklicno delajo na obrambnem področju, uporabljajo predpisi, ki so veljali na
dan uveljavitve tega zakona.
108. člen
(zavarovanje)
(1) Do sprejema predpisov o dodatnem zavarovanju oziroma
predpisov, ki bodo enotno uredili štetje zavarovalne dobe s povečanjem, se za
delavce, ki poklicno delajo na obrambnem področju, uporabljajo predpisi, ki so
veljali na dan uveljavitve tega zakona.
(2) Delavcem, ki so pridobili varstvo zatečenih statusnih,
socialnih in drugih pravic po 14. členu ustavnega zakona za izvedbo temeljne
ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni
list RS, št. 1/91-I) s pristopom v Teritorialno obrambo Republike Slovenije in
delavcem, ki so bili pripadniki stalne sestave Teritorialne obrambe na dan 18.
7. 1991, pa jih v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona ni mogoče
razporediti na delo oziroma jim zagotoviti druge ustrezne zaposlitve niti izven
državne uprave, preneha delovno razmerje s pravico do pokojnine, če imajo
najmanj 25 (moški) oziroma 20 let (ženske) skupne pokojninske dobe. Pokojnina
se jim odmeri v višini 85% pokojninske osnove, ki jo predstavlja njegova
povprečna mesečna plača v zadnjem koledarskem letu oziroma primerljiva plača za
zaposlenega delavca v Teritorialni obrambi z enako izobrazbo kot delavca, ki je
bil zaposlen brez razporeditve do upokojitve, če je to zanj ugodneje.
(3) Odločbo o prenehanju delovnega razmerja s pravico do
pokojnine izda minister. Odločba je dokončna.
(4) Pokojnino odmeri in izplačuje Zavod za pokojninsko in
invalidsko zavarovanje Slovenije.
(5) Sredstva za razliko med pokojnino po splošnih predpisih
in pokojnino po tem zakonu se zagotavljajo iz proračuna Republike Slovenije.
109. člen
(uporaba zakona za
zaposlene)
(1) Določbe tega zakona, ki določajo ustrezno stopnjo splošne
izobrazbe za poklicno delo v vojski, se ne uporabljajo za tiste, ki so bili
pripadniki stalne sestave Teritorialne obrambe na dan 18. 7. 1991 in če so ob
uveljavitvi tega zakona imeli najmanj 15 let skupne zavarovalne dobe.
(2) Pripadniki stalne sestave iz prejšnjega odstavka, ki ne
izpolnjujejo pogoja skupne zavarovalne dobe, morajo manjkajočo stopnjo splošne
izobrazbe pridobiti v desetih letih po uveljavitvi tega zakona.
(3) Določbe tega zakona, ki urejajo zaposlovanje v Slovenski
vojski s pogodbo o zaposlitvi, se uporabljajo za pripadnike stalne sestave, ki
so zaposleni v stalni sestavi ob uveljavitvi tega zakona, tako da se šteje, kot
da so sklenili pogodbo o zaposlitvi za vojake pet, za podčastnike in častnike
pa deset let, šteto od uveljavitve tega zakona.
(4) Pripadniki stalne sestave iz prejšnjega odstavka imajo
med trajanjem in po izteku rokov, določenih v prejšnjem odstavku, pravice in
dolžnosti, kot jih ta zakon določa za pogodbe o zaposlitvi.
110. člen
(prevzem sredstev in
opreme)
(1) V skladu z zakonom ministrstvo prevzame po stanju na dan
31. 12. 1993 opremo in oborožitev enot za zveze, centrov za obveščanje,
oborožitev ter opremo, namenjeno za delo občinskih upravnih in drugih organov,
podjetij, zavodov in drugih organizacij za delo v vojni, arhive ter drugo
dokumentacijo za izvrševanje temeljne dejavnosti upravnih organov na področju
obrambe ter zaščite.
(2) Oborožitev in oprema iz prejšnjega odstavka z dnem
uveljavitve tega zakona postanejo državna last.
(3) Iz opreme iz prvega odstavka tega člena je izvzeta
oprema, namenjena zaščiti in reševanju ter organom za notranje zadeve.
(4) Za uporabo poslovnih in drugih prostorov, v katerih so ob
uveljavitvi tega zakona poslovali upravni organi, pristojni za obrambne zadeve,
in opreme teh prostorov, ministrstvo sklene z občinami oziroma mestom ustrezne
pogodbe.
111. člen
(prevzem delavcev)
(1) Ministrstvo v skladu z zakonom prevzame tudi delavce
občinskih in mestnih upravnih organov, pristojnih za obrambne zadeve.
(2) Z dnem prevzema delavcev upravnih organov, pristojnih za
obrambne zadeve, so predstojniki teh organov dolžni ministru ponuditi svoj
odstop.
112. člen
(prevzem pristojnosti)
(1) V skladu z zakonom nadaljujejo dosedanji občinski in
mestni upravni organi, pristojni za obrambne zadeve, delo kot izpostave uprav
za obrambo ministrstva in opravljajo tiste upravne in strokovne zadeve, kot so
jih opravljali do tega roka.
(2) Upravni postopki, ki so v teku, se dokončajo v skladu s
tem zakonom.
(3) Ministrstvo in občine s pogodbo uredijo način opravljanja
zadev s področja zaščite in reševanja v prehodnem obdobju oblikovanja
samoupravnih lokalnih skupnosti.
113. člen
(premoženje za potrebe
obrambe)
(1) Premoženje, s katerim upravlja ministrstvo, postane z
dnem uveljavitve tega zakona državna lastnina.
(2) Vlada podrobneje uredi evidence in način upravljanja
premoženja iz prejšnjega odstavka ter postopek za izkazovanje v katastru in
prostorskih aktih.
114. člen
(uskladitev priprav in
predpisov)
(1) Priprave in organizacijo obrambe je treba uskladiti s tem
zakonom v enem letu po njegovi uveljavitvi.
(2) Organi, določeni s tem zakonom, so dolžni izdati
izvršilne predpise v šestih mesecih po uveljavitvi zakona.
115. člen
(veljavnost zakona)
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati zakon o
obrambi in zaščiti (Uradni list RS, št. 15/91), razen določb 135. in 136.
člena, ki prenehajo veljati z dnem uveljavitve predpisov iz 107. in 108. člena
tega zakona.
116. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
Zakon o spremembi in dopolnitvi
zakona o obrambi – ZObr-A (Uradni list RS, št. 44/97)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.