Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Uredbe o
dodeljevanju vlakovnih poti in uporabnini na javni železniški infrastrukturi obsega:
-
Uredbo o dodeljevanju vlakovnih poti in
uporabnini na javni železniški infrastrukturi (Uradni list RS, št. 113/09 z dne
31. 12. 2009),
-
Uredbo o spremembah in dopolnitvah Uredbe o
dodeljevanju vlakovnih poti in uporabnini na javni železniški infrastrukturi
(Uradni list RS, št. 73/12 z dne 28. 9. 2012).
UREDBA
o dodeljevanju vlakovnih poti in
uporabnini na javni železniški infrastrukturi
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina)
Ta uredba določa način uporabe kriterijev
ter pomen posameznega kriterija za dodeljevanje vlakovne poti na javni
železniški infrastrukturi (v nadaljnjem besedilu: infrastruktura) in postopek
njenega dodeljevanja ter vrednotenje kriterijev za določanje višine uporabnine
za uporabo infrastrukture, varščine, postopek poračunavanja varščine in
uporabnine, način plačevanja in evidentiranja vplačil, oprostitve plačevanja in
nadzor nad plačevanjem uporabnine v skladu z Direktivo Evropskega parlamenta in
Sveta 2001/14/ES z dne 26. februarja 2001 o dodeljevanju železniških
infrastrukturnih zmogljivosti, naložitvi uporabnin za uporabo železniške
infrastrukture in podeljevanju varnostnega spričevala (UL L št. 75 z dne
15. 3. 2001, str. 29; v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2001/14/ES), zadnjič
spremenjeno z Direktivo 2007/58/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne
23. oktobra 2007 o spremembi Direktive Sveta 91/440/EGS o razvoju železnic
Skupnosti in Direktive 2001/14/ES o dodeljevanju železniških infrastrukturnih
zmogljivosti in naložitvi uporabnin za uporabo železniške infrastrukture (UL L
št. 315 z dne 3. 12. 2007, str. 44).
2. člen
(pomen izrazov)
V tej uredbi uporabljeni izrazi pomenijo:
-
»agencija« po tej uredbi je Javna agencija za
železniški promet Republike Slovenije kot organ, pristojen za dodeljevanje
vlakovnih poti, določanje, zaračunavanje in pobiranje uporabnine in izdelavo,
sprejem in objavo voznega reda omrežja ter nadzor nad izvajanjem voznega reda
omrežja,
-
»dodelitev« pomeni dodelitev vlakovne poti, ki
jo agencija dodeli prosilcu;
-
»druge zainteresirane stranke« pomeni tiste
subjekte, na katere poslovanje ali življenje vplivajo storitve, ki jim jih
ponujajo prevozniki (npr. lokalne skupnosti, podjetja);
-
»infrastrukturna zmogljivost« pomeni možnost
načrtovanja zahtevanih vlakovnih poti za en del infrastrukture za določeno
obdobje;
-
»katalog vlakovnih poti« je seznam vlakovnih
poti, ki so na voljo prosilcem v postopku naročanja;
-
»načrt razširitve zmogljivosti« pomeni ukrep
ali vrsto ukrepov, skupaj s časovnim načrtom njihove izvedbe, ki so predlagani
za odpravo omejitev zmogljivosti, zaradi katerih se določen odsek razglasi za
preobremenjeno infrastrukturo;
-
»okvirna pogodba« določa značilnosti
infrastrukturnih zmogljivosti, ki se prosilcu lahko ponudijo za čas, ki presega
eno obdobje voznega reda omrežja. Okvirna pogodba ne določa posamezne vlakovne
poti, ampak je oblikovana tako, da izpolnjuje upravičene komercialne potrebe
prosilca;
-
»omrežje« pomeni celotno infrastrukturo, ki jo
upravlja upravljavec;
-
»posebna infrastruktura« pomeni odsek ali del
infrastrukture, ki je prednostno namenjen posebnim vrstam prevoza in ga
opredeli upravljavec v programu omrežja;
-
»podatki, potrebni za zaračunavanje uporabnine«
so podatki, ki jih mora upravljavec posredovati agenciji, z namenom pravilnega
in sprotnega zaračunavanja uporabnine in za katerih pravilnost prevzema popolno
odgovornost;
-
»preobremenjena infrastruktura« pomeni odsek
ali del infrastrukture, na katerem tudi po usklajevanju med zahtevami prosilcev
ni mogoče v celoti zadostiti povpraševanju po vlakovnih poteh oziroma
infrastrukturni zmogljivosti;
-
»prevoznik« je gospodarska družba, katere
glavna dejavnost je opravljanje oziroma zagotavljanje prevoznih storitev v
železniškem prometu in ima za zagotavljanje omenjenih storitev licenco ter zagotavlja
vleko vlakov, ali gospodarska družba, ki opravlja vleko vlakov in ima za
zagotavljanje te storitve licenco;
-
»program omrežja« pomeni podrobno obrazložitev
splošnih pravil, rokov, postopkov in meril v zvezi z ureditvijo zaračunavanja
uporabnine in dodeljevanja infrastrukturnih zmogljivosti; vsebuje tudi
informacije, potrebne za vložitev prošnje za dodelitev infrastrukturnih
zmogljivosti, o možnih dodatnih in pomožnih storitvah in druge informacije;
-
»prosilec« je prevoznik ali druga pravna oseba,
ki zaradi javnega (država, lokalna skupnost, izvajalec gospodarske javne
službe) ali komercialnega (prevozniki tovora, špediterji in prevozniki v
kombiniranem prometu) interesa potrebuje vlakovno pot;
-
»upravljavec javne železniške infrastrukture«
(v nadaljnjem besedilu: upravljavec) je pravna oseba, ki je odgovorna za
vzdrževanje infrastrukture, vodenje prometa na njej in za gospodarjenje z njo;
-
»varščina« je znesek, ki ga mora posamezni
prosilec nakazati agenciji, kot pogoj za dostop na infrastrukturo in pomeni
finančno zavarovanje;
-
»vlakovna pot« je zmogljivost transportne
infrastrukture, potrebna za vožnjo vlaka med dvema krajema ob določenem času;
-
»vozni red« je tehnološki načrt prevoznika za
določeno voznoredno obdobje, ki je izdelan na podlagi voznega reda omrežja;
-
»vozni red omrežja« je akt agencije, ki obsega
podatke o vseh načrtovanih vožnjah vlakov in tirnih vozil na omrežju za obdobje
njegove veljavnosti;
-
»vlakovna pot za določen namen (ad hoc vlakovna
pot)« je vlakovna pot, ki se dodeli za posamezne vožnje vlaka glede na proste
zmogljivosti infrastrukture;
-
»zaračunavanje uporabnine« pomeni izračun
uporabnine in izstavljanje računov za dodeljene, realizirane ali nepravočasno
odpovedane vlakovne poti.
3. člen
(mednarodno sodelovanje agencije in
upravljavca)
(1) Zaradi učinkovitega in
racionalnega dodeljevanja vlakovnih poti, ki potekajo po železniškem omrežju v
več državah, in zaradi poenotenja sistema zaračunavanja uporabnine agencija in
upravljavec sodelujeta z dodeljevalnimi organi in upravljavci železniške
infrastrukture v teh državah.
(2) Agencija in upravljavec si
prizadevata zagotavljati optimalno konkurenčnost in učinkovito uporabo
vseevropskega železniškega omrežja. V ta namen se agencija in upravljavec
vključujeta v združenja in udeležujeta mednarodnih srečanj, na katerih se
usklajujejo mednarodne vlakovne poti.
(3) Upravljavec mora agenciji pošiljati vse
podatke in informacije, potrebne za usklajevanje vlakovnih poti, zlasti v zvezi
z izdelavo voznega reda omrežja, naročanjem in dodeljevanjem vlakovnih poti,
zaračunavanjem uporabnine pa tudi podatke potrebne za uveljavitev in
zagotavljanje učinkovitosti, katerega način je objavljen v programu omrežja.
II. DODELJEVANJE VLAKOVNIH POTI
1. Način uporabe kriterijev in njihovo
vrednotenje
4. člen
(vrednotenje in načela vrednotenja
kriterijev za dodeljevanje vlakovnih poti)
(1) Pri dodeljevanju vlakovnih poti
mora agencija upoštevati kriterije in jih vrednotiti po vrstnem redu, kot je
določen v zakonu, ki ureja železniški promet (v nadaljnjem besedilu: zakon), in
gospodarnost razpolaganja z infrastrukturo. Način in postopek vrednotenja
kriterijev sta podrobneje opredeljena v programu omrežja.
(2) Pri vrednotenju kriterijev iz
prejšnjega odstavka mora agencija upoštevati naslednje dejavnike:
-
zagotavljanje ustreznih vlakovnih poti za
prevoz potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu iz
zakona in prevoz potnikov v mednarodnem železniškem prometu na najučinkovitejši
in gospodaren način ob upoštevanju potreb uporabnikov storitev v potniškem prometu;
-
dodeljevanje vlakovnih poti prosilcem brez
razlikovanja;
-
zagotavljanje konkurenčnosti pri izvajanju
železniških storitev;
-
vzdrževanje in izboljševanje zanesljivosti in
kakovosti storitev.
(3) Če na podlagi vrednotenja
kriterijev, kot ga določa prejšnji odstavek, agencija ne more dodeliti
vlakovnih poti, pri vrednotenju upošteva tudi dejavnika, navedena v tretjem
odstavku 11. člena te uredbe.
(4) Pri vrednotenju kriterijev iz
prvega odstavka in upoštevanju dejavnikov iz drugega odstavka tega člena mora
agencija upoštevati naslednja načela:
-
upoštevanje prosilcev glede na prihodnji razvoj
njihovega poslovanja;
-
prožnost pri dodeljevanju vlakovnih poti, ki
mora upoštevati razumne zahteve prosilcev in optimalno izkoriščenost
infrastrukture;
-
preprečevanje možnosti, da bi prosilec z
dodeljeno vlakovno potjo neupravičeno oviral poslovanje drugega prosilca,
-
dosedanja uporaba vlakovnih poti.
(5) (črtan)
2. Postopek dodeljevanja
5. člen
(dodeljevanje vlakovnih poti)
(1) Vlakovno pot za obdobje
veljavnosti voznega reda omrežja prosilcu dodeljuje agencija v skladu z
določbami 15. člena zakona in z določbami te uredbe.
(2) Agencija in prosilec lahko
skleneta okvirno pogodbo v skladu s 15.e členom zakona.
(3) Agencija in prosilec, ki so mu bile
dodeljene vlakovne poti, pred začetkom opravljanja prevoznih storitev skleneta
pogodbo, s katero natančneje uredita medsebojna razmerja v zvezi z
zaračunavanjem in plačevanjem uporabnine, načinom poračunavanja varščine z
zaračunano uporabnino, druge pogoje, ki se nanašajo na varščino, ter pogoje in
način zaračunavanja nadomestil za zamude v skladu z določili o zagotavljanju
učinkovitosti. Dokler pogodba ni sklenjena, prosilec nima pravice dostopa do
infrastrukture.
(4) Informacije o razpoložljivih vlakovnih
poteh za veljavno voznoredno obdobje mora agencija ponuditi vsem
zainteresiranim strankam, ki izrazijo to željo.
(5) Agencija mora na popolno vlogo za
dodelitev vlakovne poti za določen namen odločiti najpozneje v petih dneh.
(6) Agencija pri izdelavi in rednih
spremembah voznega reda omrežja izdela katalog razpoložljivih vlakovnih poti,
iz katerega so razvidne razpoložljive vlakovne poti in vlakovne poti za določen
namen (ad hoc vlakovne poti).
(7) (črtan)
6. člen
(program omrežja)
(1) Program omrežja je akt
upravljavca, ki ga izdela za vsako posamezno voznoredno obdobje. Pri izdelavi
in spremembah programa omrežja upravljavec sodeluje z agencijo in se posvetuje
z regulatornim organom, prevozniki ter drugimi zainteresiranimi strankami.
(2) Program omrežja navaja splošne
značilnosti zmogljivosti infrastrukture in vse omejitve, ki se nanašajo na
njeno uporabo.
(3) Program omrežja natančno
opredeljuje pravila, roke, merila in postopke za dodeljevanje vlakovnih poti in
infrastrukturnih zmogljivosti ter opredeljuje pravila, roke, merila in postopke
v zvezi s postopki zaračunavanja uporabnine v Republiki Sloveniji.
(4) Program omrežja vključuje podatke
o dodatnih in pomožnih storitvah, ki so na razpolago v Republiki Sloveniji za
celovito izvajanje železniških storitev.
(5) Upravljavec mora dokončno besedilo
programa omrežja objaviti najpozneje štiri mesece pred rokom, ki je določen v
četrti alinei prvega odstavka 8. člena te uredbe, in zagotoviti, da je program
omrežja v primerni obliki na voljo vsem zainteresiranim strankam.
(6) Agencija sodeluje pri pripravi programa
omrežja in spremembah iz sedmega odstavka tega člena ter daje soglasje pred
objavo programa omrežja ali njegovih sprememb.
(7) O vsaki spremembi programa omrežja
morajo biti seznanjeni tudi vsi prevozniki in prosilci, katerim so bile
dodeljene vlakovne poti. Upravljavec je dolžan obvestiti navedene subjekte o
spremembi najmanj 15 dni pred njeno uveljavitvijo.
7. člen
(vloga za dodelitev vlakovne poti)
(1) Vlogo za dodelitev vlakovne poti
vloži prosilec pri agenciji.
(2) Vlogo za dodelitev mednarodne
vlakovne poti vloži prosilec pri enem od pristojnih organov na vlakovni poti.
Ta vlogo obravnava z ostalimi pristojnimi organi na vlakovni poti v skladu z
veljavnimi predpisi in mednarodnimi sporazumi.
(3) Vloga za dodelitev vlakovne poti mora
vsebovati vse podatke, ki so v skladu z zakonom, to uredbo in s splošnimi
poslovnimi pogoji za uporabo infrastrukture, določenimi v programu omrežja.
Obrazec vloge za dodelitev vlakovnih poti se objavi na spletni strani agencije
in je sestavni del programa omrežja.
(4) Vlogi mora biti priloženo tudi
veljavno varnostno spričevalo prevoznika za tisti del infrastrukture, na kateri
se zahteva vlakovna pot.
(5) Prosilec za izvajanje storitev v
mednarodnem potniškem prometu mora vlogi za dodelitev takšne vlakovne poti
priložiti dokazilo, da je o nameravani vlogi za dodelitev takšne vlakovne poti
obvestil vse subjekte iz 15.a člena zakona.
8. člen
(roki za dodelitev vlakovne poti)
(1) Agencija, upravljavec in prosilec
morajo v postopku konstrukcije in dodeljevanja vlakovnih poti upoštevati
naslednje roke in načela:
-
vozni red omrežja se spremeni enkrat letno ob
polnoči drugo soboto v decembru in se lahko deli na zimsko in letno obdobje.
Datum vsakoletne uveljavitve voznega reda omrežja se objavi na spletni strani
agencije in v programu omrežja;
-
kadar se vozni red omrežja spremeni ali
prilagodi po koncu zimskega obdobja, zlasti da se po potrebi upoštevajo
spremembe voznih redov v regionalnem potniškem prometu, se sprememba izvede ob
polnoči drugo soboto v mesecu juniju in po potrebi tudi med tema datumoma.
Upravljavci infrastrukture in organi za dodeljevanje vlakovnih poti se lahko
dogovorijo o drugačnih datumih in v tem primeru o tem obvestijo Evropsko
komisijo, če to utegne vplivati na mednarodni promet;
-
najpozneje 11 mesecev pred uveljavitvijo novega
voznega reda omrežja agencija v sodelovanju z infrastrukturnimi upravljavci in
organi za dodeljevanje vlakovnih poti v drugih državah vzpostavi začasne
mednarodne vlakovne poti, ki jih vključi v katalog vlakovnih poti;
-
vloge za dodelitev vlakovnih poti, ki naj bi
bile vključene v novi vozni red omrežja, je potrebno predložiti agenciji
najkasneje do drugega ponedeljka v mesecu aprilu tekočega leta. To ne velja za
vlakovne poti za določen namen (ad hoc vlakovne poti), ki se dodeljujejo sproti
glede na vloge prosilcev in glede na proste zmogljivosti infrastrukture;
-
agencija pripravi osnutek novega voznega reda
omrežja in novih voznih redov najpozneje pet mesecev pred uveljavitvijo novega
voznega reda omrežja;
-
med pripravo osnutka novega voznega reda
omrežja in novih voznih redov se agencija posvetuje z upravljavcem,
zainteresiranimi strankami in vsemi tistimi, ki želijo izraziti svoje mnenje o
morebitnih vplivih novega voznega reda omrežja na njihove možnosti zagotavljanja
železniških storitev;
-
osnutek novega voznega reda pošlje agencija
prosilcem, ki so vložili vloge za dodelitev vlakovne poti, in ostalim
zainteresiranim strankam ter jim naloži, da ji v roku, ki ne sme biti krajši od
enega meseca, sporočijo morebitne pripombe;
-
v zvezi z vsemi prejetimi pripombami agencija v
posvetovanju z upravljavcem sprejme ustrezne ukrepe;
-
najpozneje do drugega ponedeljka v oktobru
tekočega leta agencija odloči o vlogah prosilcev za dodelitev vlakovnih poti za
novo voznoredno obdobje. Po prejemu odločbe o dodelitvi vlakovnih poti mora
prosilec pred začetkom izvajanja prevoznih storitev z agencijo skleniti pogodbo
iz tretjega odstavka 5. člena te uredbe;
-
nov vozni red omrežja mora biti objavljen
najkasneje 15 dni pred uveljavitvijo.
(2) Agencija, upravljavec in prosilci morajo pri upoštevanju določb prejšnjega odstavka
upoštevati roke in opraviti dejanja, ki jim jih nalaga spoštovanje pogodb, ki
so jih sklenili z infrastrukturnimi upravljavci in dodeljevalnimi organi drugih
držav ali združenji upravljavcev ali prevoznikov. Podrobnosti postopanja po tem
odstavku opredeli upravljavec v programu omrežja.
9. člen
(črtan)
10. člen
(črtan)
11. člen
(preobremenjena infrastruktura)
(1) Če po opravljenem usklajevanju ni
mogoče zadostiti vsem zahtevam za vlakovne poti oziroma ni mogoče zadostiti
potrebam po infrastrukturnih zmogljivostih, mora agencija takšen odsek
infrastrukture takoj razglasiti za preobremenjeno infrastrukturo. Enako velja
za infrastrukturo, za katere zmogljivosti je očitno, da v bližnji prihodnosti
ne bodo zadoščale.
(2) Če je odsek ali del infrastrukture
razglašen za preobremenjeno infrastrukturo, izvede agencija analizo
zmogljivosti, kot je navedena v 12. členu te uredbe, razen če se že izvaja
načrt razširitve zmogljivosti, naveden v 13. členu te uredbe.
(3) Če uporabnina za infrastrukturo ne
omogoča razširitve zmogljivosti odseka ali dela infrastrukture, ki je razglašen
preobremenjeno infrastrukturo, lahko agencija pri dodeljevanju vlakovne poti
poleg dejavnikov iz drugega odstavka 4. člena uporabi kot dodatne dejavnike
tudi:
-
pomembnost prevozne storitve za širšo skupnost
glede na drugo storitev, ki bi bila zaradi tega neizvedljiva, ob upoštevanju
posledic dodelitve oziroma nedodelitve vlakovne poti;
-
pomembnost prevozne storitve prevoza blaga
glede na izvajanje mednarodnih železniških storitev prevoza blaga.
(4) Če na preobremenjeni
infrastrukturi tudi po izvedenem postopku konstrukcije vlakovnih poti in
izvedenem postopku usklajevanja ni mogoče dodeliti vlakovne poti, ker prosilci,
ki jo zahtevajo, na podlagi kriterijev in njihovega vrednotenja dosegajo
izenačeno pravico do dodelitve, jih mora agencija pozvati, da ponudijo za
posamezni progovni odsek čim višjo uporabnino. O tem je agencija dolžna
obvestiti regulatorni organ. Pogajanja se lahko vršijo izključno pod nadzorom
regulatornega organa. Agencija dodeli vlakovno pot prosilcu, ki je ponudil
najvišjo uporabnino.
(5) Program omrežja vsebuje postopke
in merila, ki so določeni s to uredbo glede določitve preobremenjene infrastrukture.
12. člen
(analiza zmogljivosti)
(1) Namen analize zmogljivosti je
določiti omejitve infrastrukturnih zmogljivosti, ki preprečujejo, da se
prošnjam za dodelitev zmogljivosti primerno ugodi, in predlagati, na kakšen
način se lahko ugodi dodatnim prošnjam. S to analizo se ugotovijo vzroki
preobremenjenosti infrastrukture ter možni kratkoročni in dolgoročni ukrepi za
zmanjšanje preobremenjenosti.
(2) Predmet analize so infrastruktura,
postopki delovanja, vrste različnih izvajanih prevoznih storitev in učinek vseh
teh dejavnikov na infrastrukturno zmogljivost. Ukrepi, ki jih je treba
upoštevati, zajemajo zlasti preusmeritev prevoznih storitev, časovne spremembe
prevoznih storitev, spremembe hitrosti in izboljšave infrastrukture.
(3) Analizo zmogljivosti najkasneje v
šestih mesecih po ugotovitvi, da je zmogljivost infrastrukture preobremenjena,
izdela agencija. Pri izdelavi analize se posvetuje z upravljavcem, ministrstvom,
pristojnim za promet, prosilci, prevozniki in drugimi
zainteresiranimi strankami.
13. člen
(načrt razširitve zmogljivosti)
(1) Upravljavec mora v šestih mesecih
po dokončanju analize zmogljivosti izdelati načrt razširitve zmogljivosti. Pri
pripravi načrta se posvetuje z agencijo, prosilci, prevozniki in drugimi
zainteresiranimi strankami ter se uskladi z ministrstvom, pristojnim za
promet. Z načrtom se ugotovijo:
-
vzroki za preobremenjenost zmogljivosti;
-
verjeten prihodnji razvoj prometa;
-
ovire za razvoj javne železniške
infrastrukture;
-
možnosti in stroški razširitve zmogljivosti,
vključno z možnimi spremembami uporabnine.
(2) Na podlagi analize stroškov in
koristi možnih ukrepov mora načrt določati tudi ukrepe, ki se sprejmejo za
razširitev infrastrukturnih zmogljivosti, vključno s časovnim načrtom za
njihovo izvajanje.
(3) Načrt razširitve preda upravljavec
ministrstvu, pristojnemu za promet, ki izvede potrebne
ukrepe za njegovo realizacijo.
14. člen
(posebna infrastruktura)
(1) Kadar obstajajo ustrezne
nadomestne proge, lahko agencija po posvetovanju z upravljavcem in
zainteresiranimi strankami določi, da se določene infrastrukturne zmogljivosti
uporabijo za določene vrste prometa. V primeru take določitve lahko agencija
pri dodeljevanju infrastrukturnih zmogljivosti tej vrsti prometa da prednost.
Taka določitev ne preprečuje, da zadevno infrastrukturo uporabljajo druge vrste
prometa, če so zmogljivosti na voljo in če je vozni park v skladu s tehničnimi
značilnostmi, potrebnimi za delovanje proge.
(2) Kadar gre za določitev
infrastrukture iz prejšnjega odstavka, se to navede v programu omrežja.
15. člen
(uporaba vlakovnih poti)
(1) Agencija lahko odvzame vlakovno
pot, ki je bila dodeljena prosilcu, če jo je v neprekinjenem obdobju najmanj
enega meseca izkoristil manj kot 30 odstotkov.
(2) Agencija lahko odvzame vlakovno
pot, ki je bila dodeljena prosilcu, če:
-
je prosilec dodeljeno vlakovno pot na
preobremenjeni infrastrukturi uporabljal manj kot 75 odstotkov od odobrene
možnosti uporabe v obdobju najmanj enega meseca;
-
je prosilec dodeljeno vlakovno pot na
infrastrukturi, dodeljeno v postopku usklajevanja, uporabljal manj kot 75
odstotkov od odobrene možnosti uporabe v obdobju najmanj enega meseca.
(3) Določbe prvega in drugega odstavka
tega člena veljajo takrat, če prevoznik ne more dokazati, da je zmanjšanje
uporabe vlakovne poti posledica neekonomskih razlogov, na katere ni mogel
vplivati.
16. člen
(dodeljevanje vlakovnih poti za potrebe
vzdrževanja infrastrukture)
(1) Zahteve za dodelitev vlakovnih poti
za izvajanje obvezne gospodarske javne službe vzdrževanja infrastrukture morajo
biti skladne z določbami te uredbe. Vlakovne poti, dodeljene za vzdrževanje,
morajo biti navedene v voznem redu omrežja.
(2) Pri dodeljevanju vlakovnih poti iz
prejšnjega odstavka agencija upošteva njihove učinke na prosilce.
17. člen
(sistem hitrega reševanja sporov)
(1) Pri dodeljevanju vlakovnih poti je
poleg obstoječih pravnih sredstev in možnosti pritožbe na regulatorni organ
zagotovljen še postopek za hitro reševanje sporov, ki ga vodi agencija in mora
biti opredeljen v programu omrežja.
(2) Odločitev v tem postopku mora biti
sprejeta v desetih delovnih dneh.
III. UPORABNINA
18. člen
(stroški in prihodki infrastrukture)
(1) Na podlagi zakona in te uredbe
agencija določi metodologijo zaračunavanja uporabnine ob upoštevanju strokovnih
dognanj in podlag s področja učinkovite rabe železniške infrastrukture.
Uporabnina je namenjena kritju dela stroškov vzdrževanja infrastrukture, ki jih
izkazuje upravljavec infrastrukture.
(2) Upravljavcu se ob upoštevanju varnosti,
vzdrževanja in izboljšanja kakovosti infrastrukturnih storitev omogočijo
spodbude za zniževanje stroškov zagotavljanja infrastrukture in višine
uporabnin za dostop tako, da se z najmanj triletno pogodbo med Vlado Republike
Slovenije in upravljavcem predvidi delež, ki ostane upravljavcu kot spodbuda.
(3) Metodologija določitve uporabnine,
kot je navedena v prvem odstavku tega člena, je sestavni del programa omrežja.
(4) Metodologija določitve uporabnine
mora vsebovati tudi podatke o sistemu zaračunavanja uporabnine in zadostne
informacije o cenah storitev iz 21. in 22. člena te uredbe, če jih zagotavlja
samo en izvajalec. Metodologija vsebuje informacije o veljavnem sistemu
zaračunavanja uporabnine, pa tudi navedbe o verjetnih spremembah višine
uporabnine za naslednja tri leta. Prav tako vsebuje spodbude prevoznikom in
upravljavcu, da se čim bolj zmanjšajo motnje in izboljša delovanje
infrastrukture. To se doseže z opredelitvijo kazni za delovanja, ki motijo
delovanje omrežja, določitvijo nadomestila za prevoznike, ki imajo motnje, in
bonusa, ki jih pridobijo prevozniki za boljšo izvedbo od načrtovane.
(5) Upravljavec pošlje agenciji podatke o stroških
infrastrukture, ki morajo vsebovati kategorije stroškov za tekoče in
investicijsko vzdrževanje ter za vzdrževalna dela, ki se izvajajo po postopku
za vzdrževalna dela v javno korist, posebej ločeno na spodnji ustroj, zgornji
ustroj, signalno varnostne naprave, telekomunikacijske naprave, energetske
naprave za električno vleko, zgradbe javne železniške infrastrukture in
intervencijsko mehanizacijo. Podatki za preteklo leto se najpozneje do konca
aprila tekočega leta predložijo agenciji na način, v obliki in vsebini, ki jih
določi agencija.
19. člen
(vrednotenje in načela vrednotenja
kriterijev za določanje uporabnine)
(1) Agencija pri določanju uporabnine
upošteva kriterije iz zakona.
(2) Pri vrednotenju kriterijev iz
prejšnjega odstavka mora agencija upoštevati stroške, ki jih povzroča
obratovanje določene vrste konkretnega vlaka in so vezani na najmanjši obseg
storitev iz 21. člena te uredbe in za dostop po tirih do objektov, potrebnih za
izvajanje železniških storitev, ter se izkazujejo zlasti pri stroških
vzdrževanja tirov, z vožnjo vlaka povezanih naprav ter upravljanja železniškega
prometa.
(3) Agencija mora zagotoviti, da je
uporabnina objektivno enaka in nerazlikovalna za vse prosilce, ki opravljajo
enakovredne storitve na infrastrukturi.
(4) Razen v primerih, ki jih določa ta
uredba, mora agencija zagotoviti, da se na celotnem omrežju uporablja enak
sistem zaračunavanja uporabnine.
(5) Skladno s kriteriji, navedenimi v
zakonu, in merili za njihovo vrednotenje ter z načeli obračunavanja uporabnine
iz prejšnjih odstavkov tega člena določa višino uporabnine agencija.
(6) Prosilec lahko zahteva od agencije
podatke o metodologiji in konkretnih izračunih uporabnine, če mu ne zadostujejo
podatki, ki jih vsebuje program omrežja.
(7) Agencija lahko za dostop na
preobremenjeno infrastrukturo v nasprotju z določbami prejšnjih odstavkov tega
člena določi višjo uporabnino. Povišanje uporabnine, kot tudi merila za
določanje primerov, v katerih se uporablja povišana uporabnina, morajo biti
določena v metodologiji določitve višine uporabnine iz 18. člena te uredbe.
Razlika med uporabnino, določeno na podlagi prejšnjih odstavkov tega člena, in
uporabnino, določeno na podlagi tega odstavka, ter morebitnim dodatnim
iztržkom, pridobljenim na podlagi četrtega odstavka 11. člena te uredbe, je
namenjena za odpravo omejene zmogljivosti infrastrukture, na katero se njen
obračun nanaša. Povišana uporabnina se lahko zaračunava, če je upravljavec to
predvidel v programu omrežja oziroma je predložil ukrepe za odpravo
preobremenjene infrastrukture in te ukrepe dejansko izvaja. Agencija preneha z
zaračunavanjem povišane uporabnine, ki je višja od normalno določene, če
upravljavec v roku iz 13. člena te uredbe ni pripravil načrta razširitve
zmogljivosti oziroma pri uresničevanju tega načrta ne dosega napredka. To ne
velja v primeru, če regulatorni organ odobri še nadaljnje zaračunavanje
povišane uporabnine v skladu z zakonom.
(8) Uporabnina se lahko poveča ali
zmanjša zaradi posebnih stroškov, ki izhajajo iz varstva okolja. Takšno
povečanje in zmanjšanje je mogoče uvesti, če tako določa zakon.
(9) Del uporabnine, ki je določen
skladno s prejšnjima dvema odstavkoma in skladno z 20. členom te uredbe, mora
biti določen na podlagi metodologije, ki je sestavni del programa omrežja in o
kateri se agencija posvetuje z upravljavcem in zainteresiranimi strankami.
(10) V izogib neželenim nesorazmernim
nihanjem višine uporabnine se lahko za višino uporabnine določi srednja
vrednost za primeren obseg železniških storitev in obdobij.
(11) Agencija lahko na podlagi tržne analize posameznih
tržnih deležev storitev železniškega prometa ugotovi, ali zmogljivost trga
omogoča pribitke k osnovni uporabnini. Agencija na svoji spletni strani in v
programu omrežja objavi, za katere storitve in časovno obdobje železniškega
prometa bo preverjala zmogljivost trga, ustreznost obračunavanja takšnih
pribitkov ter seznam storitev po tržnih deležih s pripadajočimi pribitki.
20. člen
(izjeme od načel vrednotenja kriterijev)
(1) Na predlog upravljavca lahko
agencija, kadar to dopušča trg, poviša uporabnino, ki je določena na podlagi
določb prvega do vključno petega odstavka prejšnjega člena.
(2) Izredno povišanje uporabnine mora
temeljiti na načelih učinkovitosti, preglednosti in nerazlikovanja, ki
zagotavljajo optimalno konkurenčnost zlasti v mednarodnem tovornem železniškem
prevozu. Takšen način zaračunavanja uporabnine ne sme izničiti učinkov
povečanja storilnosti, ki jo dosegajo prevozniki.
(3) Spremembe sistema zaračunavanja
uporabnine, ki so sprejete na podlagi prvega odstavka tega člena, morajo biti
javno objavljene kot dodatek k metodologiji izračuna višine uporabnine iz 18.
člena te uredbe najmanj tri mesece pred njihovo uveljavitvijo.
(4) V skladu s prejšnjimi odstavki
tega člena lahko upravljavec predlaga povišanje
uporabnine za kritje stroškov investicijskih projektov, če ti povečujejo
učinkovitost in/ali stroškovno učinkovitost in jih drugače ni mogoče ali jih ni
bilo mogoče izvesti. Ta del uporabnine mora biti namensko uporabljen za kritje
stroškov investicijskih projektov, ki se že izvajajo ali se zanje pripravljajo
potrebni dokumenti ali opravljajo raziskave oziroma so bili končani največ 15
let pred uveljavitvijo Direktive 2001/14/ES. Ta povišanja uporabnine morajo
biti posebej opredeljena v metodologiji določanja višine uporabnine iz 18.
člena te uredbe.
21. člen
(najmanjši obseg storitev)
Najmanjši obseg storitev dostopa do
infrastrukture, do katerega so upravičeni vsi, ki jim je bila vlakovna pot
dodeljena, obsega:
-
obravnavanje vlog za dodeljevanje vlakovnih
poti;
-
uporabo tirov na dodeljeni vlakovni poti;
-
uporabo kretnic in križišč na dodeljeni
vlakovni poti;
-
vodenje vlakovnega prometa, skupaj s
signaliziranjem, urejanjem, odpravo in komunikacijo z vlakom ter zagotavljanjem
informacij o vožnjah vlakov;
-
druge informacije, potrebne za izpolnitev ali
za izvajanje storitev, za katere je bila dodeljena vlakovna pot.
22. člen
(dostop po tirih do objektov in naprav,
dodatne in pomožne storitve)
(1) Upravljavec mora sam ali z drugim
ponudnikom storitev poskrbeti, da je prosilcu oziroma njegovemu prevozniku,
kateremu je bila dodeljena vlakovna pot, pod pogoji, ki veljajo za
zaračunavanje uporabnine, v 19. členu te uredbe, omogočen dostop po tirih do
objektov in naprav, ki omogočajo uporabo:
-
električnega napajalnega sistema za vlečni tok,
če je na voljo;
-
naprav za oskrbo z gorivom;
-
potniških postaj in postajališč, njihovih
zgradb in drugih pomožnih objektov oziroma prostorov;
-
tovornih postaj in terminalov;
-
ranžirnih postaj;
-
objektov za sestavo vlaka;
-
nakladalno razkladalnih tirov;
-
objektov za popravilo in drugih tehničnih
naprav.
(2) Prosilec oziroma njegov prevoznik
si morata storitve iz prejšnjega odstavka zagotoviti s posebno pogodbo, ki jo
sklene z upravljavcem oziroma ob njegovem posredovanju s ponudnikom teh
storitev. V pogodbi morata biti navedena cena in obseg storitev, ki jih bo za to
ceno pridobil prosilec oziroma njegov prevoznik. Storitve, navedene v prejšnjem
odstavku, zagotavlja ponudnik brez razlikovanja. Prošnje zanje pa lahko zavrne
le, če obstajajo druge sprejemljive možnosti pod tržnimi pogoji.
(3) Upravljavec ali ponudniki storitev
lahko prosilcem oziroma njihovim prevoznikom brez razlikovanja s posebno
pogodbo, ki temelji na tržnih načelih, ponujajo tudi dodatne storitve, kot so:
-
električna energija za vleko;
-
oskrba z gorivom;
-
predogrevanje potniških vlakov ali vagonov;
-
ranžiranje vlakov;
-
nadzor prevoza nevarnega blaga;
-
pomoč pri vožnji izrednih prevozov.
(4) Prosilec in/ali njegov prevoznik,
ki jim je bila dodeljena vlakovna pot, lahko od upravljavca poleg storitev iz
prejšnjih dveh odstavkov zaprosijo za dodaten izbor pomožnih storitev, kot so:
-
pristop do telekomunikacijskega omrežja;
-
zagotavljanje dodatnih informacij;
-
tehnični nadzor železniških vozil;
-
druge storitve, za katere se tako dogovorita
pogodbeni stranki.
Teh storitev upravljavec ni
dolžan ponuditi.
(5) Če storitve, naštete v tretjem in
četrtem odstavku tega člena, ponuja samo en ponudnik, je višina plačila za tako
storitev odvisna od stroškov njihovega zagotavljanja, ki se izračunajo na
podlagi dejanske uporabe.
23. člen
(način plačevanja uporabnine)
(1) Prosilec plačuje ceno za najmanjši
obseg storitev dostopa do infrastrukture, ki je naveden v 21. členu te uredbe,
agenciji kot uporabnino na njen podračun.
(2) Upravljavec posreduje agenciji vse
potrebne podatke o realizaciji dodeljenih vlakovnih poti po posameznih
prosilcih. Agencija in upravljavec skleneta posebno pogodbo, v kateri določita
časovne termine, vsebino in obliko posredovanih podatkov, ki služijo agenciji
kot podlaga za zaračunavanje uporabnine.
(3) Za pravilnost posredovanih
podatkov, ki služijo agenciji za zaračunavanje uporabnine, je odgovoren
upravljavec. Agencija ima možnost pri upravljavcu preverjati in nadzirati
zbiranje ter obdelavo teh podatkov. V primeru ugotovljenih nepravilnosti je
upravljavec na zahtevo agencije podatke dolžan popraviti, praviloma pred izdajo
računa.
(4) Agencija izda račun za uporabnino,
ki vsebuje predpisano stopnjo DDV, najkasneje do 20. v mesecu za pretekli
mesec. K računu mora biti priložen seznam vseh realiziranih in nepravočasno
odpovedanih ter neodpovedanih dodeljenih vlakovnih poti.
(5) Prosilec je dolžan plačati
uporabnino najpozneje v osmih dneh od prejema računa oziroma v roku, določenem
s pogodbo iz tretjega odstavka 5. člena te uredbe.
(6) Nadzor nad realizacijo plačila
uporabnine izvaja agencija. Zbrana sredstva morajo biti namensko uporabljena za
vzdrževanje infrastrukture.
(7) V primeru da prosilec ne plača
uporabnine v roku iz petega odstavka tega člena, mu agencija pošlje opomin in
mu lahko zaračuna zakonite zamudne obresti. V primeru da prosilec tudi po opominu
ne plača uporabnine, lahko agencija prične s postopkom izvršbe. Če prosilec ne
poravna dveh zaporednih računov, lahko agencija prosilcu odvzame dodeljene
vlakovne poti in o tem obvesti upravljavca.
24. člen
(popusti in oprostitve plačila uporabnine)
(1) Popusti pri zaračunavanju
uporabnine so omejeni na dejanski prihranek upravnih stroškov upravljavca
infrastrukture. Pri določanju višine popusta se ne upoštevajo prihranki
stroškov, ki so že zajeti v uporabnini.
(2) Agencija lahko za določene
prometne tokove ne glede na prejšnji odstavek uvede takšne načine zaračunavanja
uporabnine, ki so dostopni vsem uporabnikom infrastrukture in priznavajo
časovno omejene popuste za spodbujanje razvoja novih železniških storitev ali
popuste za spodbujanje uporabe premalo izkoriščenih prog.
(3) Popusti se lahko nanašajo le na
uporabnine, ki se zaračunajo za določen odsek infrastrukture.
(4) Podobni programi popustov se
uporabljajo za podobne storitve.
(5) Sistem določanja popustov mora
biti določen v metodologiji zaračunavanja uporabnine iz 18. člena te uredbe.
(6) Vlada lahko odloči, da prevoznike,
ki opravljajo obvezno gospodarsko javno službo prevoza potnikov v notranjem in
čezmejnem regijskem železniškem prometu, ter upravljavca, ki opravlja obvezno
gospodarsko javno službo vzdrževanja javne železniške infrastrukture, oprosti
plačila uporabnine v delu, ki se nanaša na opravljanje obvezne gospodarske
javne službe.
25. člen
(varščina)
(1) Kot pogoj za dostop na
infrastrukturo agencija posameznim prosilcem določi varščino, ki je namenjena
zavarovanju plačil iz naslova uporabnine in pomeni finančno zavarovanje.
Zahteva za varščino mora biti ustrezna, pregledna in brez razlikovanja.
(2) Varščino v višini 25 odstotkov
predvidene uporabnine naslednjega meseca mora plačati posamezni prosilec na
podračun agencije do zadnjega delovnega dne v tekočem mesecu.
(3) Način poračunavanja varščine z
zaračunano uporabnino in druge pogoje, ki se nanašajo na varščino, opredelita
agencija in prosilec v pogodbi iz tretjega odstavka 5. člena te uredbe.
26. člen
(uporabnina za dodeljene neuporabljene
vlakovne poti)
Agencija zaračuna ustrezno uporabnino tudi
za dodeljene vlakovne poti, ki jih prosilec ni uporabil. Način izračuna
uporabnine objavi agencija na svoji spletni strani in je sestavni del programa
omrežja.
27. člen
(nakazilo uporabnine)
(1) Agencija ob izdaji računov obvesti
upravljavca in ministrstvo, pristojno za promet o
višini zaračunane uporabnine posameznim prosilcem najkasneje do 20. v tekočem
mesecu.
(2) Na osnovi teh informacij in
realiziranih vzdrževalnih del za pretekli mesec upravljavec izstavi zahtevek
agenciji za nakazilo uporabnine za pretekli mesec. Ta zahtevek vključuje
argumentacijo o realiziranih stroških in prihodkih iz proračuna Republike
Slovenije.
(3) Na osnovi prejetega
argumentiranega zahtevka agencija po prejetih nakazilih prosilcev nakaže
zaračunano uporabnino upravljavcu. O izvršenem nakazilu obvesti ministrstvo,
pristojno za promet.
(4) Skladno z navedenim postopkom in
pripadajočo argumentacijo agencija vzpostavi ustrezni računovodski sistem s
pripadajočimi temeljnicami za knjiženje poslovnih dogodkov.
(5) Agencija ima v vsakem trenutku
možnost in pristojnost nadzora pravilnosti argumentacije in postopkov v tej
zvezi.
27.a člen
(zagotavljanje učinkovitosti)
(1) Agencija v sodelovanju z upravljavcem in prevozniki
izdela in objavi način zagotavljanja učinkovitosti, ki
je sestavni del programa omrežja, in s katerim se spodbuja prevoznike v
železniškem prometu in upravljavca infrastrukture k zmanjševanju motenj in izboljšanju
kakovosti delovanja železniškega omrežja.
(2) Način zagotavljanja učinkovitosti se enakopravno in
nediskriminacijsko uporablja za vse prevoznike in upravljavca infrastrukture.
(3) Agencija, upravljavec in prevozniki zagotovijo pristojno
osebje za predložitev, spremljanje, vrednotenje in dokončno potrjevanje
podatkov o gibanju vlakov ter zamudah in vzrokih zanje, potrebnih za
zagotavljanje učinkovitosti. Vzroke zamud ugotavlja upravljavec.
(4) Za zamude v železniškem prometu, ki so nastale na javni
železniški infrastrukturi in za katere so odgovorni upravljavec infrastrukture
ali prevozniki, se povzročitelju zaračuna nadomestilo. V ta namen upravljavec
vodi evidenco gibanj vseh vlakov ter zamud in vzrokov zanje. Nadomestilo
obračuna agencija na podlagi podatkov, ki jih zagotovi upravljavec. O načinu,
obliki, vsebini in rokih za predložitev podatkov se dogovorita agencija in
upravljavec s posebno pogodbo.
(5) Zagotavljanje učinkovitosti vključuje:
-
način zajemanja, evidentiranja in pripravo
enovitih podatkov za merjenje točnosti vlakov,
-
metodologijo zaračunavanja nadomestila za
zamude,
-
način predložitve in popravljanje podatkov med
prevozniki, upravljavcem in agencijo,
-
usklajevanje in dokončno potrjevanje podatkov
med prevozniki, upravljavcem in agencijo,
-
izvajanje postopkov reševanja spornih primerov.
Uredba o dodeljevanju vlakovnih poti in
uporabnini na javni železniški infrastrukturi (Uradni list RS, št. 113/09) vsebuje naslednji končni določbi:
IV. KONČNI DOLOČBI
28. člen
(prenehanje
veljavnosti)
Z dnem uveljavitve te uredbe preneha
veljati Uredba o dodeljevanju vlakovnih poti in uporabnini na javni železniški
infrastrukturi (Uradni list RS, št. 38/08).
29. člen
(začetek
veljavnosti)
Ta uredba začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Uredba o spremembah in dopolnitvah Uredbe o
dodeljevanju vlakovnih poti in uporabnini na javni železniški infrastrukturi
(Uradni list RS, št. 73/12) vsebuje naslednje prehodne in
končno določbo:
»Prehodne in končna določba
17. člen
(1) Upravljavec v enem mesecu od
uveljavitve te uredbe predloži Javni agenciji za železniški promet Republike
Slovenije podatke o stroških infrastrukture iz petega odstavka 18. člena uredbe
za leti 2010 in 2011, nato pa za vsako leto posebej.
(2) Subjekti iz tretjega odstavka 27.a
člena uredbe v enem mesecu od uveljavitve te uredbe imenujejo pristojne osebe
za predložitev, spremljanje, vrednotenje in dokončno potrjevanje podatkov,
potrebnih za zagotavljanje učinkovitosti. Upravljavec mora agenciji omogočiti
dostop do svojega informacijskega sistema, ki obdeluje in zagotavlja podatke iz
27.a člena uredbe.
(3) Upravljavec vzpostavi polno delujoči
sistem v šestih mesecih od uveljavitve te uredbe.
(4) V enem mesecu od uveljavitve te uredbe
Javna agencija za železniški promet Republike Slovenije predloži upravljavcu
obliko zapisa za avtomatsko elektronsko izmenjavo podatkov.
18. člen
Ta uredba začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.