Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Uredbe o
merilih in okoliščinah ugotavljanja pogojev pridobitve državljanstva Republike
Slovenije v postopku naturalizacije obsega:
-
Uredbo o merilih in okoliščinah ugotavljanja pogojev pridobitve
državljanstva Republike Slovenije v postopku naturalizacije (Uradni list RS,
št. 51/07 z dne 8. 6. 2007),
-
Uredbo o spremembah in dopolnitvah Uredbe o merilih in okoliščinah
ugotavljanja pogojev pridobitve državljanstva Republike Slovenije v postopku
naturalizacije (Uradni list RS, št. 112/09 z dne 30. 12. 2009).
-
Uredbo
o spremembah in dopolnitvah Uredbe o merilih in okoliščinah ugotavljanja
pogojev pridobitve državljanstva Republike Slovenije v postopku naturalizacije
(Uradni list RS, št. 168/20 z dne 20. 11. 2020).
UREDBA
o merilih in okoliščinah ugotavljanja
pogojev pridobitve državljanstva Republike Slovenije v postopku naturalizacije
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
1. člen
(vsebina uredbe)
Ta uredba določa merila za ugotavljanje
pogoja dejanskega življenja ter pogoja iz 4. in 8. točke prvega odstavka 10. člena Zakona o državljanstvu Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 24/07 – uradno
prečiščeno besedilo, v nadaljnjem besedilu: zakon), okoliščine, zaradi katerih
je kljub odsotnosti prosilca iz tretjega odstavka 12. člena zakona izpolnjen
pogoj neprekinjenega prebivanja, in okoliščine iz četrtega odstavka 12. člena
zakona, ki vplivajo na soglasje Vlade Republike Slovenije.
2. člen
(prekinitev dejanskega življenja in
okoliščine odsotnosti)
(1) Kot prekinitev dejanskega
življenja iz 10., 12., 13. in 14. člena zakona se šteje:
-
enkratna odsotnost v trajanju več kot 60 dni na leto, razen če gre za
odsotnost zaradi šolanja ali študija v tujini, pri čemer odsotnost ne sme
presegati štirih let, in če je prosilca na šolanje ali študij napotila pravna
oseba, ki ima sedež v Republiki Sloveniji, samostojni podjetnik posameznik (v
nadaljnjem besedilu: podjetnik), ki ima sedež v Republiki Sloveniji, državni
organ ali lokalna skupnost;
-
enkratna odsotnost v trajanju več kot 60 dni na leto, razen če gre za
odsotnost zaradi poklicnega izpopolnjevanja v tujini, pri čemer odsotnost ne
sme presegati dveh let, in če je prosilca na poklicno izpopolnjevanje napotila
pravna oseba, ki ima sedež v Republiki Sloveniji, podjetnik, ki ima sedež v
Republiki Sloveniji, državni organ ali lokalna skupnost;
-
enkratna odsotnost v trajanju več kot 60 dni na leto, razen če gre za
odsotnost zaradi zdravljenja, pri čemer odsotnost ne sme presegati enega leta,
in če je prosilca na zdravljenje napotila zdravstvena organizacija, ki ima
sedež v Republiki Sloveniji;
-
enkratna odsotnost v trajanju več kot 60 dni na leto, razen če gre za
odsotnost zaradi zaposlitve v tujini, pri čemer odsotnost ne sme presegati
štirih let, in če je prosilca na zaposlitev napotila pravna oseba, ki ima sedež
v Republiki Sloveniji, podjetnik, ki ima sedež v Republiki Sloveniji, državni
organ ali lokalna skupnost;
-
enkratna odsotnost v trajanju več kot 60 dni na leto, razen če gre za
odsotnost mladoletnih otrok v času šolskih počitnic, ki v Republiki Sloveniji
obiskujejo osnovno ali srednjo šolo najmanj dve leti;
-
večkratna krajša odsotnost, ki v enem letu presega 60 dni.
(2) Kot prekinitev dejanskega
življenja se šteje tudi, če je bil prosilcu izrečen ukrep prisilne odstranitve
tujca iz 50. člena Zakona o tujcih (Uradni list RS, št. 64/09 – uradno
prečiščeno besedilo) zaradi izrečene stranske kazni izgona tujca iz države ali
varstvenega ukrepa odstranitve tujca iz države.
(3) Kot okoliščine iz tretjega
odstavka 12. člena zakona, zaradi katerih je kljub odsotnosti prosilca za
sprejem v državljanstvo Republike Slovenije izpolnjen pogoj neprekinjenega
prebivanja, se poleg okoliščin iz prve, druge, tretje in četrte alinee prvega
odstavka tega člena šteje tudi:
-
če je prosilec zakonec javnega uslužbenca, ki ga delodajalec napoti na
delo v tujino in biva z javnim uslužbencem v tujini;
-
če je prosilec oziroma zakonec zaposlen v instituciji Evropske unije;
-
če je prosilec oziroma zakonec zaposlen v NATU, OZN, Svetu Evrope ali
Evropskem sodišču za človekove pravice.
(4) Pod pogoji iz prve, druge in tretje
alinee prejšnjega odstavka se šteje, da je izpolnjen pogoj neprekinjenega
prebivanja iz drugega odstavka 14. člena zakona, ko gre za otroka, ki živi
skupaj s starši.
3. člen
(sredstva, ki zagotavljajo materialno in
socialno varnost)
(1) Kot sredstvo, ki zagotavlja
materialno in socialno varnost iz 4. točke prvega odstavka 10. člena zakona, se
šteje, če prosilec vsaj dve leti pred vložitvijo prošnje za naturalizacijo
neprekinjeno prejema enega izmed naslednjih prejemkov:
-
prejemki iz pogodbe o zaposlitvi;
-
pokojnina, ne glede na to, kje je bila določena;
-
prejemki iz pogodbe o delu ali iz avtorske pogodbe;
-
štipendija, če gre za prosilca, ki se redno ali izredno šola in ga
staršem ni več treba preživljati;
-
prejemki samozaposlenih, ki kot svoj edini ali glavni poklic opravljajo
samostojno dejavnost v Republiki Sloveniji;
-
prejemki družbenikov zasebnih družb in zavodov v Republiki Sloveniji, ki
so poslovodne osebe;
-
prejemki kmetov, ki v Republiki Sloveniji samostojno opravljajo
kmetijsko dejavnost kot edini in glavni poklic;
-
prejemki vrhunskih športnikov in šahistov;
-
renta, najemnina ali zakupnina;
-
prejemki, priznani s sodno odločbo;
-
prejemki verskih uslužbencev, ki so s svojo cerkvijo ali drugo versko
skupnostjo v razmerju, ki nima vseh lastnosti delovnega razmerja;
-
prejemki družinskega pomočnika po zakonu, ki ureja socialno varstvo.
(2) Pri ugotavljanju izpolnjevanja
pogoja, ali ima prosilec sredstva, ki mu zagotavljajo materialno in socialno
varnost, se upoštevajo sredstva iz katerekoli alinee prejšnjega odstavka. Če
prosilec prejema več sredstev iz prejšnjega odstavka, se upošteva seštevek vseh
sredstev, če najmanj enega izmed njih neprekinjeno
prejema vsaj dve leti pred vložitvijo prošnje za naturalizacijo, preostale pa
neprekinjeno prejema vsaj eno leto.
(3) Če ima prosilec zagotovljena
sredstva iz vsaj ene alinee prvega odstavka tega člena, se poleg teh sredstev
kot zagotovljena sredstva štejejo tudi dodatek za veliko družino, otroški
dodatek ter dodatek za nego otroka, ki potrebuje posebno nego in varstvo.
(4) Poleg sredstev iz prvega odstavka
tega člena, ki jih prejema oseba, ki mora prosilca preživljati, za zagotovljena
sredstva šteje tudi štipendija, če jo upravičenec prejema vsaj dve leti.
(5) Ne glede na prvi odstavek tega člena se
šteje, da ima prosilec zagotovljeno materialno in socialno varnost iz
4. točke prvega odstavka 10. člena zakona, če vsaj šest mesecev pred
vložitvijo prošnje za naturalizacijo neprekinjeno prejema prejemke iz pogodbe o
zaposlitvi in če gre za prvo zaposlitev prosilca po uspešno zaključenem najmanj
visokošolskem strokovnem programu v Republiki Sloveniji, ki jo je sklenil do
dopolnjenega 28. leta starosti.
(6) Če prosilec prejema poleg sredstev
navedenih v prejšnjem odstavku tudi sredstva iz katerekoli alinee prvega
odstavka tega člena, se upošteva seštevek vseh sredstev, če jih neprekinjeno prejema najmanj šest mesecev pred vložitvijo
prošnje za naturalizacijo.
(7) Kot prekinitev prejemanja
prejemkov iz prvega, drugega, petega in šestega odstavka tega člena se šteje prekinitev pravne podlage za
pridobivanje prejemkov za več kakor 30 dni. Kot prekinitev prejemanja prejemkov
iz prve alinee prvega in petega odstavka tega člena pa se ne šteje prenehanje
zaposlitve, če prosilec v obdobju prekinitve zaposlitve prejema denarno
nadomestilo na podlagi zakona, ki ureja zavarovanje za primer brezposelnosti.
4. člen
(nevarnost za javni red)
Kot nevarnost za javni red iz 8. točke
prvega odstavka
10. člena zakona se šteje:
-
če je bila prosilcu v zadnjem letu dvakrat ali večkrat izrečena globa v
višini več kot 400 EUR za prekršek, ki pomeni kršitev Zakona o varstvu javnega
reda in miru (Uradni list RS, št. 70/06) ali Zakona o tujcih (Uradni list RS,
št. 64/09 – uradno prečiščeno besedilo),
-
če je bil prosilec v Republiki Sloveniji pravnomočno obsojen ali pa mu
je bila izrečena globa za prekršek po Zakonu o orožju (Uradni list RS, št. 23/05 –
uradno prečiščeno besedilo in 85/09), Zakonu o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih
(Uradni list RS, št. 35/08), Zakonu o nadzoru državne meje (Uradni list RS,
št. 60/07 in 77/09) ali Zakonu o
proizvodnji in
prometu s prepovedanimi drogami (Uradni list RS, št. 108/99, 44/00, 2/04 –
ZZdrl-A in 47/04 – ZdZPZ),
-
če je bila prosilcu izrečena stranska sankcija ali stranska kazen izgona
tujca iz države na podlagi Zakona o prekrških (Uradni list RS, št. 3/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 17/08, 21/08 – popr. in 76/08 – ZIKS-1C) ali Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št. 95/04 – uradno prečiščeno besedilo in 5/09 – odl.
US).
5. člen
(nevarnost za državo)
Kot nevarnost za državo iz 8. točke prvega
odstavka 10. člena zakona se šteje:
-
če je bila oseba udeležena pri mednarodno organiziranih dejavnostih v
Republiki Sloveniji ali zunaj nje, s katerimi se ogroža njena varnost in obstoj
ali škoduje varnostnim, političnim, gospodarskim in drugim vitalnim interesom
države oziroma mednarodne skupnosti,
-
če obstajajo razlogi za sum, da oseba pripada, sodeluje, podpira ali
kako drugače pomaga organizacijam ali skupinam, ki pripravljajo ali izvršujejo
nasilna dejanja,
-
če obstajajo razlogi za sum, da gre za aktivnega ali nekdanjega
pripadnika ali sodelavca tujih varnostnih organov ali obveščevalnih služb ter
drugih ustanov ali organizacij, katerih delovanje ogroža politične, gospodarske
in druge vitalne interese Republike Slovenije,
-
če obstajajo razlogi za sum, da gre za aktivnega ali nekdanjega
pripadnika ali simpatizerja političnih strank ali organizacij, ki so v tuji
državi prepovedane zaradi zavzemanja za nasilno spremembo ustavne ureditve, in njihovo
delovanje pomeni objektivno ogrožanje z ustavo zagotovljenih temeljnih
človekovih pravic,
-
če obstajajo razlogi za sum, da gre za osebo, ki se zavzema ali se je v
preteklosti javno zavzemala za uveljavitev idej, ki razpihujejo nacionalno,
versko ali rasno sovraštvo oziroma bi njihovo uresničenje pomenilo storitev
kaznivih dejanj zoper človečnost in mednarodno pravo,
-
če obstajajo drugi razlogi za sum o delovanju, ki je neposredno
usmerjeno v ogrožanje varnosti ali obstoja države ali škoduje drugim vitalnim
interesom države oziroma mednarodne skupnosti.
6. člen
(nevarnost za obrambo države)
Kot nevarnost za obrambo države iz 8. točke
prvega odstavka 10. člena zakona se šteje:
-
če je oseba aktivno sodelovala v agresiji na Republiko Slovenijo, bodisi
v funkciji poveljevanja ali neposrednega bojnega delovanja,
-
če je oseba sodelovala pri nezakonitih dejavnostih JLA po 18. 7.
1991, zlasti pa pri uničevanju premičnega in nepremičnega premoženja ter
nezakonitem prisvajanju,
-
če obstajajo razlogi za sum, da je oseba aktivni ali nekdanji poklicni
pripadnik sovražnih tujih oboroženih sil ali pripadnik sovražnih paravojaških
formacij, če od njegovega udejstvovanja ni poteklo več kot 15 let,
-
če obstajajo razlogi za sum o obveščevalnem delovanju osebe v korist
tujih vojaških ali drugih obveščevalnih služb oziroma držav proti Republiki
Sloveniji,
-
če obstajajo drugi razlogi za sum o delovanju, ki je neposredno
usmerjeno v ogrožanje obrambnih interesov države oziroma, ki neposredno
škodljivo vpliva na obrambno moč države.
7. člen
(spregled opravljenega izpita iz znanja
slovenščine na osnovni ravni zaradi nepismenosti)
Kot nepismena se šteje tista oseba, ki ima
končanih manj kot šest razredov osnovne šole, kar dokaže s potrdilom
izobraževalne institucije, kjer je oseba zaključila šolanje.
8. člen
(spregled pogoja odpusta)
Okoliščine, ki vplivajo na soglasje Vlade
Republike Slovenije iz četrtega odstavka 12. člena zakona k sprejemu prosilca v
državljanstvo Republike Slovenije, čeprav ni izpolnjen pogoj iz 2. točke prvega
odstavka 10. člena zakona, so:
-
če država izvora predpisuje za prenehanje državljanstva izpolnitev
pogojev, ki bi za prosilca pomenila ogrožanje njegovega življenja ali
eksistence,
-
če bi prenehanje izvornega državljanstva za prosilca pomenilo izgubo
lastninske pravice na nepremičnini oziroma pravice do posedovanja nepremičnin.
9. člen
(spregled pogoja bivanja)
Okoliščine, ki vplivajo na soglasje Vlade
Republike Slovenije iz četrtega odstavka 12. člena zakona k sprejemu prosilca v
državljanstvo Republike Slovenije, čeprav ni izpolnjen pogoj neprekinjenega
prebivanja, so:
-
če je prosilec enkratno ali večkratno odsoten v trajanju več kot 60 dni
in manj kot 120 dni na leto zaradi objektivnih okoliščin, ki vplivajo na
njegovo življenje (npr. zdravljenje),
-
če je prosilec enkratno ali večkratno odsoten v trajanju več kot 60 dni
in manj kot 120 dni na leto zaradi objektivnih okoliščin, ki vplivajo na
življenje njegovih družinskih članov (npr. zdravljenje).
Uredba o merilih in okoliščinah ugotavljanja
pogojev pridobitve državljanstva Republike Slovenije v postopku naturalizacije
(Uradni list RS, št. 51/07)
vsebuje naslednji končni določbi:
»10. člen
(prenehanje
veljavnosti)
Z dnem začetka uporabe te uredbe preneha
veljati Uredba o merilih za ugotavljanje izpolnjevanja določenih pogojev za
pridobitev državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo (Uradni list RS,
št. 47/94).
11. člen
(začetek
veljavnosti)
Ta uredba začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se od 22. junija
2007.«.
Uredba o spremembah in dopolnitvah Uredbe o
merilih in okoliščinah ugotavljanja pogojev pridobitve državljanstva Republike
Slovenije v postopku naturalizacije (Uradni list RS, št. 112/09) vsebuje naslednjo končno določbo:
»KONČNA DOLOČBA
5. člen
Ta uredba začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Uredba
o spremembah in dopolnitvah Uredbe o merilih in okoliščinah ugotavljanja
pogojev pridobitve državljanstva Republike Slovenije v postopku naturalizacije
(Uradni list RS, št. 168/20)
vsebuje naslednjo prehodno in končno določbo:
»PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
2. člen
Postopki za pridobitev državljanstva
Republike Slovenije z naturalizacijo, začeti pred uveljavitvijo te uredbe, se
končajo v skladu z Uredbo o merilih in okoliščinah ugotavljanja pogojev
pridobitve državljanstva Republike Slovenije v postopku naturalizacije (Uradni
list RS, št. 51/07 in 112/09).
3. člen
Ta uredba začne veljati trideseti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.