Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Uredbe o
preiskovanju letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov obsega:
-
Uredbo o preiskovanju letalskih nesreč, resnih
incidentov in incidentov (Uradni list RS, št. 72/03 z dne 25. 7. 2003),
-
Uredbo o spremembah in dopolnitvah Uredbe o
preiskovanju letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov (Uradni list RS,
št. 110/05 z dne 9. 12. 2005),
-
Uredbo o spremembi
Uredbe o preiskovanju letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov (Uradni
list RS, št. 53/19 z dne 30. 8. 2019).
UREDBA
o preiskovanju letalskih nesreč,
resnih incidentov in incidentov
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(obseg urejanja)
Ta uredba v skladu z Direktivo Sveta
94/56/ES z dne 21. novembra 1994 o določitvi temeljnih načel za vodenje
preiskav nesreč in incidentov v civilnem letalstvu (UL L št. 319 z dne 12. 12. 1994, str. 14) in ob upoštevanju določb
Priloge 13 h Konvenciji o mednarodnem civilnem letalstvu (Uradni list FLRJ –
MP, št 3/54, 5/54, 9/61, 5/62, Uradni list SFRJ - MP, št 11/63, 49/71, 62/73,
15/78 in 2/80 ter Uradni list RS, št. 24/92 in Uradni list RS-MP, št. 3/00)
določa in ureja preiskovanje letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov,
obveščanje o letalskih nesrečah in incidentih, delo preiskovalnega organa ter
komisije, obveščanje pristojnih organov o navedenih dogodkih ter obveznosti
letalskega osebja in drugega strokovnega osebja v tej zvezi, zagotavljanje
sredstev in logistične podpore preiskovalnemu organu ter sankcije za kršitve te
uredbe.
2. člen
(cilj preiskave)
Temeljni cilj preiskave letalskih nesreč,
resnih incidentov in incidentov je izboljšanje varnosti zračnega prometa z
zagotavljanjem hitrega opravljanja preiskav, zaradi preprečevanja letalskih
nesreč, resnih incidentov in incidentov v prihodnosti.
2.a člen
(obveznost sporočanja)
(1) Vsakdo, ki zve za letalsko nesrečo ali
resni incident v slovenskem zračnem prostoru ali na slovenskem ozemlju, mora to
takoj sporočiti policiji (klicna številka 113), Centru za obveščanje (klicna
številka 112) ali kateremukoli centru kontrole zračnega prometa Republike
Slovenije.
(2) Na podlagi prejetega sporočila morajo
organi iz prejšnjega odstavka takoj obvestiti preiskovalni organ pri
ministrstvu, pristojnemu za promet, Upravo Republike Slovenije za civilno
letalstvo in policijo, če gre za nesrečo vojaškega zrakoplova pa tudi
ministrstvo, pristojno za obrambo.
3. člen
(pomen izrazov in kratic)
(1) Posamezni izrazi in kratice,
uporabljeni v tej uredbi, imajo naslednji pomen:
1.
AIP (Aeronautical Information Publication) je
Zbornik letalskih informacij Republike Slovenije, ki ga izdaja Uprava Republike
Slovenije za civilno letalstvo (v nadaljnjem besedilu: uprava).
2.
Glavni preiskovalec (investigator in charge) je
oseba, ki je odgovorna za organizacijo, vodenje in nadzor preiskave in je
imenovana na podlagi svoje usposobljenosti v skladu z določbo tretjega odstavka
138. člena zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 18/01, 110/02 in 114/02; v
nadaljnjem besedilu: zakon).
3.
Operator zrakoplova (aircraft operator) je
vsaka fizična oseba, pravna oseba, samostojni podjetnik posameznik ali organ,
ki namerava upravljati oziroma upravlja z zrakoplovom/vi.
4.
Preiskava (investigation) je postopek, ki se
izvaja zaradi preprečevanja letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov.
Vključuje zbiranje podatkov in ugotavljanje dejstev ter njihovo analizo,
sestavo sklepov oziroma zaključkov o letalski nesreči, vključno z ugotovitvijo
vzroka ali vzrokov letalske nesreče, resnega incidenta oziroma incidenta ter po
potrebi objavo varnostnih priporočil.
5.
Registrator leta (flight recorder) je
kakršnakoli snemalna naprava, nameščena v zrakoplovu, ki olajšuje preiskavo
letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov.
6.
Smrtna poškodba (fatal injury) pomeni poškodbo,
ki jo dobi oseba v letalski nesreči in katere posledica je njena smrt v 30 dneh
od dneva nesreče.
7.
Težka poškodba (serious injury) pomeni
poškodbo, ki jo dobi oseba v letalski nesreči in ki:
-
zahteva hospitalizacijo za več kot 48 ur in se
začne v sedmih dneh od dneva dobljene poškodbe ali
-
ji sledi zlom katerekoli kosti (razen
preprostih zlomov prstov na roki, nogi ali zloma nosu) ali
-
vključuje raztrganine, ki povzročajo težke
krvavitve, poškodbe živcev, mišic ali kit ali
-
vključuje poškodbe katerega koli notranjega
organa ali
-
vključuje opekline druge ali tretje stopnje ali
vsako opeklino, ki prizadene več kot 5% telesne površine ali
-
vključuje dokazano izpostavljenost kužnim
snovem ali škodljivemu sevanju.
8.
Varnostno priporočilo (safety recommendation)
pomeni vsak predlog preiskovalnega organa, ki vodi tehnično preiskavo in
temelji na podatkih, izhajajočih iz preiskave. Njegov namen je preprečevanje
letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov v prihodnosti.
9.
Vzroki (causes) so dejanja ali njihova
opustitev, dogodki ali okoliščine oziroma njihova kombinacija, ki so povzročili
letalsko nesrečo, resni incident ali incident.
(2) Ostali izrazi in kratice, uporabljeni v
tej uredbi, imajo enak pomen, kot ga določa zakon.
II. PREISKOVALNI ORGAN IN NJEGOVE NALOGE
4. člen
(preiskovalni organ)
(1) Preiskovalni organ je pri svojem delu
neodvisen in samostojen. Organiziran je kot samostojna (posebna) organizacijska
enota pri ministrstvu, pristojnem za promet (v nadaljnjem besedilu:
ministrstvo).
(2) Naloga preiskovalnega organa je
preiskovanje letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov z namenom
preprečevanja letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov ter zmanjšanja
tveganj v prihodnosti, vse v skladu z določbami te uredbe.
(3) Preiskovalni organ preiskuje tudi
okoliščine in dogodke, v katerih je prišlo do ogrožanja varnosti zračnega
prometa, ugotavlja dejstva in vzroke, jih analizira in predlaga ukrepe z objavo
varnostnih priporočil s ciljem, da se odvrnejo in preprečijo nove nevarnosti in
tveganja.
(4) Preiskovalni organ vodi statistiko o
letalskih nesrečah, resnih incidentih in incidentih ter pri tem upošteva tudi
priročnik o statističnem programu ICAO (ICAO Doc 9060-AT/723/4) in predpise
skupnosti. Te podatke enkrat letno objavi na svoji spletni strani.
(5) Statistični podatki iz prejšnjega
odstavka zajemajo zlasti podatke o:
1.
udeleženih zrakoplovih po državni pripadnosti,
proizvajalcih, tipih in modelih zrakoplovov;
2.
operatorju/ih zrakoplova/ov;
3.
vrsti/ah operacije;
4.
vrstah poškodb zrakoplovov, vrstah poškodb
oseb, pri prevozu nevarnih snovi pa tudi o vrsti nevarne snovi;
5.
številu članov posadke in potnikov v
zrakoplovu;
6.
številu ponesrečenih ter številu mrtvih članov
posadke in potnikov;
7.
številu ponesrečenih ter številu mrtvih oseb,
ki niso bile v zrakoplovu/ih;
8.
kraju dogodka, datumu in poteku;
9.
ugotovljenih vzrokih dogodka.
(6) Statistični podatki se vodijo ločeno za
zrakoplove največje vzletne mase do 2.250 kg, od 2.250 kg do 5.700 kg ter nad
5.700 kg.
(7) Preiskovalni organ lahko zagotavlja
prisotnost preiskovalcev na letalskih prireditvah in drugih prireditvah, ki so
povezane z varnostjo zračnega prometa, če s tem ni prizadeto izpolnjevanje
nalog preiskovalnega organa.
(8) Preiskovalnemu organu in preiskovalcem
morajo biti zagotovljena sredstva iz državnega proračuna za potrebno opremo za
preiskovanje letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov, ki jo določa
priloga št. 13 h konvenciji o mednarodnem civilnem letalstvu (Uradni list
FLRJ-MP, št. 3/54 in Uradni list RS, št. 24/92 – akt o notifikaciji nasledstva;
v nadaljnjem besedilu: Čikaška konvencija) ter priročnik o preiskovanju
letalskih nesreč in incidentov (ICAO Doc 6920 – AN/855/4 in ICAO Doc 9756 –
AN/965).
5. člen
(poročanje in predlaganje ukrepov za
izboljšanje varnosti zračnega prometa)
(1) Preiskovalni organ enkrat letno pisno
poroča o svojem delu Vladi Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada),
ministru, pristojnem za promet (v nadaljnjem besedilu: minister), pa dvakrat
letno.
(2) V primeru letalske nesreče zrakoplova z
največjo vzletno maso nad 2.250 kg preiskovalni organ poroča o poteku preiskave
v potrebnem obsegu vladi in ministru, o vseh ostalih letalskih nesrečah in
resnih incidentih pa v potrebnem obsegu poroča samo ministru.
(3) Po potrebi preiskovalni organ predlaga
vladi in ministru potrebne ukrepe za izboljšanje varnosti zračnega prometa.
6. člen
(začetek preiskave, zagotavljanje stalne
pripravljenosti in obseg preiskav)
(1) Preiskovalni organ začne s postopkom
preiskave takoj, ko izve za letalsko nesrečo oziroma resni incident.
(2) Preiskovalni organ zagotavlja stalno
pripravljenost vsaj enega preiskovalca. Preiskovalec je v pripravljenosti z
ustreznim službenim vozilom in s pripadajočo opremo za preiskovanje letalskih
nesreč.
7. člen
(imenovanje komisije za preiskavo dogodka)
(1) Vodja preiskovalnega organa takoj, ko
izve za dogodek, ustno imenuje glavnega preiskovalca iz sestave preiskovalnega
organa.
(2) Glavni preiskovalec predlaga vodji
preiskovalnega organa sestavo komisije za preiskavo (v nadaljnjem besedilu:
komisija) glede na obseg dogodka. Kadar obseg in značaj dogodka zahtevata
sodelovanje domačih in tujih strokovnjakov za določena področja letalstva,
lahko glavni preiskovalec predlaga vodji preiskovalnega organa tudi njihovo
sodelovanje pri delu komisije.
(3) Vodja preiskovalnega organa na začetku
preiskave dogodka, po ugotovitvi potrebnih dejstev, določi število članov
komisije in izda pisni sklep o imenovanju komisije.
(4) Izjemoma lahko vodja preiskovalnega
organa za glavnega preiskovalca iz organizacijsko tehničnih razlogov določi
tudi sebe.
(5) Komisija je pri svojem delu samostojna
in neodvisna.
8. člen
(preiskovanje manj zapletenih primerov)
(1) Če vodja preiskovalnega organa skupaj z
glavnim preiskovalcem iz prvega odstavka prejšnjega člena na začetku preiskave
ugotovi, da gre za manj zapleten primer, preiskavo nadaljuje in opravi glavni
preiskovalec sam. Vodja preiskovalnega organa izda pisni sklep o imenovanju
glavnega preiskovalca.
(2) Izjemoma lahko vodja preiskovalnega
organa za glavnega preiskovalca iz organizacijsko tehničnih razlogov določi
tudi sebe.
(3) Glavni preiskovalec je pri svojem delu
samostojen in neodvisen.
III. SESTAVA KOMISIJE ZA PREISKAVO DOGODKA IN PREISKOVALNEGA
ORGANA, DELO PREISKOVALNEGA ORGANA TER KOMISIJE, ZAVAROVANJE IN VAROVANJE
OBMOČJA LETALSKE NESREČE TER DOSTOP IN OMEJITVE NA OBMOČJU LETALSKE NESREČE
9. člen
(sestava komisije in preiskovalnega
organa)
(1) Komisijo za preiskovanje letalske
nesreče oziroma resnega incidenta sestavljajo:
1.
glavni preiskovalec in
2.
eden ali več preiskovalcev kot člani komisije.
(2) Pri delu komisije lahko sodelujejo tudi
domači oziroma tuji letalski strokovnjaki iz drugega odstavka 7. člena te
uredbe in letalski strokovnjaki, ki jih kot svoje predstavnike imenuje država
proizvajalca zrakoplova, država načrtovalca zrakoplova in država operatorja
zrakoplova, ki je bil udeležen v letalski nesreči.
(3) Preiskovalni organ je sestavljen ter
mora biti popolnjen s preiskovalci, ki imajo delovne izkušnje v skladu z
določbo drugega odstavka 138. člena zakona, kot:
-
poklicni ali prometni pilot,
-
kontrolor letenja,
-
letalski inženir tehnične priprave,
-
letalski mehanik/tehnik.
10. člen
(delo preiskovalnega organa in komisije,
zavarovanje ter varovanje območja letalske nesreče in izkaznica preiskovalca)
(1) Kadar ta uredba ne določa drugače,
preiskovalni organ in komisija svoje delo opravljata tudi v skladu z
ureditvijo, ki izhaja iz priloge št. 13 k Čikaški konvenciji.
(2) Komisija za preiskavo dogodka ali
glavni preiskovalec opravlja delo na podlagi operativnega načrta glavnega
preiskovalca.
(3) Nikomur ni dovoljeno kakršno koli
poseganje v delo preiskovalnega organa, komisije in preiskovalcev, ki se nanaša
na vsebino ali obseg preiskave dogodka, kot tudi ne kakršno koli vplivanje na
vsebino končnega poročila o dogodku ali na varnostna priporočila.
(4) Postopek preiskave se izvede enostavno
in smotrno.
(5) Območje letalske nesreče in območje
razbitin ter sledi in predmetov iz zrakoplova sprva zavarujejo policisti, in
sicer do zaključka njihovega ogleda oziroma do zaključka ogleda preiskovalnega
sodnika. Po prenehanju zavarovanja s strani policistov se po potrebi, na
zahtevo glavnega preiskovalca, nadaljuje z varovanjem. Tako nadaljevanje
varovanja zagotovi ministrstvo. Z varovanjem območja letalske nesreče in
območja razbitin ter sledi in predmetov se lahko preneha po izdaji pisnega
sklepa glavnega preiskovalca.
(6) Glavni preiskovalec in preiskovalci se pri
izvajanju nalog v zvezi s preiskovanjem izkazujejo s službeno izkaznico, osebe
iz drugega odstavka prejšnjega člena te uredbe pa s priponko “sodelavec
komisije za preiskovanje letalske nesreče”, ki jo izda glavni preiskovalec.
(7) Izjemoma glavni preiskovalec lahko
dovoli drugim osebam gibanje na območju letalske nesreče oziroma območju
razbitin, vendar šele po končanem ogledu preiskovalnega sodnika oziroma
policistov. Druge osebe iz tega odstavka se izkažejo s priponko “dovoljenje za
gibanje na območju letalske nesreče”, ki jo izda glavni preiskovalec.
(8) Službeno izkaznico izda minister.
Oblika, barva, zaščita in vsebina službene izkaznice ter priponk iz šestega in
sedmega odstavka tega člena so določeni v prilogi št. 1, ki je sestavni del te
uredbe. Službena izkaznica je veljavna pet let oziroma do prenehanja dela v
preiskovalnem organu.
(9) Preiskovalni organ vodi evidenco o
izdanih in vrnjenih službenih izkaznicah. Prejemnik službene izkaznice jo mora
vrniti preiskovalnemu organu, če mu preneha delovno razmerje, prejemniki
priponk pa po končani preiskavi na zavarovanem oziroma varovanem območju.
11. člen
(dostop in omejitve na območju letalske
nesreče in območju razbitin)
(1) Območje letalske nesreče in območje
razbitin je treba nemudoma učinkovito zavarovati, da nepooblaščene osebe nanj
nimajo dostopa. Območje letalske nesreče in območje razbitin sprva zavarujejo
policisti do zaključka njihovega ogleda oziroma do končanega ogleda
preiskovalnega sodnika. Nadaljnje varovanje se izvaja skladno z določbo petega
odstavka prejšnjega člena.
(2) Na območju letalske nesreče oziroma na
območju razbitin ni dovoljeno nikomur, razen osebam, ki jim dovoli glavni
preiskovalec, dotikati se in premeščati razbitin, spreminjati območje letalske
nesreče, brisati ali spreminjati sledi letalske nesreče, premeščati predmete
ter drugo vsebino iz zrakoplova vse do konca varovanja območja nesreče oziroma
območja razbitin.
(3) Določba prejšnjega odstavka ne velja za
ukrepe:
-
ki jih odreja preiskovalni sodnik oziroma
policija v zvezi z opravljanjem ogleda in drugih dejanj po zakonu, ki ureja
kazenski postopek v dogovoru z glavnim preiskovalcem;
-
gašenja, po možnosti brez premeščanja razbitin
in razvalin, brisanja sledi ter premikanja predmetov iz zrakoplova;
-
odvrnitve neposredno grozeče nevarnosti;
-
zaščite, reševanja in nudenja prve pomoči
ponesrečenim, po možnosti z istočasnim pisnim in slikovnim dokumentiranjem
njihovega položaja na mestu nesreče ali v odnosu na mesto nesreče.
(4) Nedvomno mrtve in njihove ostanke je
treba pustiti v nespremenjenem položaju, dokler preiskovalni sodnik oziroma
policija v skladu z zakonom, ki ureja kazenski postopek, v soglasju z glavnim
preiskovalcem ne dovoli njihovega umika.
IV. OBVEŠČANJE O LETALSKIH NESREČAH IN INCIDENTIH
12. člen
(splošne določbe)
Če ta uredba ne določa drugače, pristojni
državni organi Republike Slovenije ravnajo pri vsaki nesreči v skladu z
obveznostmi, ki izhajajo iz dejanskega odnosa Republike Slovenije oziroma
njenih državljanov do zrakoplova, torej kot država izrednega dogodka, država
registracije, država operatorja, država načrtovanja in/ali država proizvodnje.
12.a člen
(odgovornost)
(1) Če v tem poglavju ni določeno
drugače, izpolnitev obveznosti Republike Slovenije glede obveščanja kot države,
na katere ozemlju je nastala letalska nesreča, države registracije, države
operatorja, države načrtovanja in/ali države proizvodnje ponesrečenega
zrakoplova zagotavlja ministrstvo, pristojno za promet.
(2) Ob letalski nesreči v Republiki
Sloveniji uprava takoj napoti na kraj letalske nesreče pooblaščenega
predstavnika uprave, ki opravlja naslednje naloge:
a)
zbira in pošilja podatke o letalski nesreči, ki
se zahtevajo v 13.a členu te uredbe, na upravo, ministrstvo, pristojno za
promet, Center za obveščanje Republike Slovenije ali Operativno komunikacijski
center generalne policijske uprave;
b)
strokovno pomaga pri reševanju zrakoplova, če
še poteka;
c)
do prihoda preiskovalca letalske nesreče
zagotovi, da se mesto letalske nesreče in njegova širša okolica zavarujeta pred
nepooblaščenim pristopom in skrbi za ohranitev dokazov;
d)
zagotovi osnovne pogoje za podporo pri
preiskovanju letalske nesreče, če jo preiskuje slovenski preiskovalni organ;
e)
zagotavlja pogoje za morebitno navzočnost
predstavnikov drugih držav in prizadetih oseb ter medijev na mestu ali v
bližini letalske nesreče, če je to dovoljeno in varno.
(3) Če je zaradi letalske nesreče
treba izvesti naloge iz prejšnjega odstavka v povečanem obsegu ali zagotoviti
časovno daljše opravljanje teh nalog, uprava zagotovi potrebna dodatna sredstva
ter imenuje več pooblaščenih predstavnikov in njihovega vodjo.
(4) Ob letalski nesreči v drugi
državi, ko ima Republika Slovenija položaj države registracije, države
operatorja, države načrtovanja in/ali države proizvodnje, lahko uprava,
neodvisno od navzočnosti in dejavnosti slovenskih preiskovalcev letalske
nesreče, napoti na kraj letalske nesreče pooblaščenega predstavnika, ki ima
nalogo, da v Republiko Slovenijo pošlje podatke v zvezi z letalsko nesrečo, ki
so pomembni za ravnanje Republike Slovenije ob tej letalski nesreči. Če so v
letalski nesreči udeleženi le državljani Republike Slovenije, lahko, glede na
težo letalske nesreče, interese Republike Slovenije zastopa predstavnik
krajevno pristojnega slovenskega diplomatsko-konzularnega predstavništva.
12.b člen
(zahteva države registracije, države
operatorja, države načrtovanja ali države proizvodnje)
Če je prejeta zahteva države registracije,
države operatorja, države načrtovanja ali države proizvodnje, da ostanejo
zrakoplov, njegova vsebina in vsi drugi dokazi nedotaknjeni dokler preiskovalec
ali pooblaščeni predstavnik države, ki to zahteva, ne opravi pregleda,
sprejmeta uprava in glavni preiskovalec vse potrebne ukrepe za izpolnitev te
zahteve, če je to izvedljivo in v skladu s pravilnim vodenjem preiskave, vse
pod pogojem, da se lahko zrakoplov premakne, če je to potrebno za osvoboditev
oseb, živali, pošte in vrednostnih predmetov, za preprečitev uničenja zaradi
požara ali drugih vzrokov, za preprečitev nevarnosti ali ovir za zračno
navigacijo, za druge prevoze ali za okolico ter pod pogojem, da to ne povzroči
nepotrebne zamude pri vrnitvi zrakoplova v obratovanje, kadar je to mogoče.
12.c člen
(obveščanje)
(1) Ob letalski nesreči in resnem
incidentu uprava zagotovi, da se obvestijo vse države in organizacija s
kontrolnega seznama, ki je določen v prilogi št. 3 in je sestavni del te uredbe. Oblika in vsebina obvestila mora biti skladna z zahtevami iz Priloge
13 k Čikaški konvenciji.
(2) Za obveščanje iz prejšnjega
odstavka se uporabi seznam naslovov organov za preiskovanje letalskih nesreč in
incidentov, ki je objavljen v veljavni izdaji ICAO-jevega Priročniku o
preiskovanju letalskih nesreč in incidentov, del I – Organizacija in
načrtovanje (ICAO Doc 9756), če države niso objavile drugih pristojnosti in naslovov.
(3) Obvestilo iz prvega odstavka tega
člena se pošlje na način, ki je običajen v zračnem prometu in po diplomatski
poti. Če so v obvestilo vključeni tudi tajni podatki, uprava ravna v skladu s
predpisi o tajnih podatkih.
(4) O letalskih nesrečah, ki so v
kakršni koli povezavi z drugo državo ali mednarodno organizacijo, katere
članica je Republika Slovenija, se obvestila pošiljajo tudi Ministrstvu za
zunanje zadeve Republike Slovenije in Vladi Republike Slovenije.
13. člen
(odpošiljanje)
(1) Če se je letalska nesreča ali
resni incident zgodil v Republiki Sloveniji, uprava po pridobitvi potrebnih
podatkov takoj pošlje obvestilo o nesreči ali resnem incidentu iz 12.c člena te
uredbe z najprimernejšim in najhitrejšim mogočim sredstvom naslednjim naslovnikom:
-
državi registracije,
-
državi operatorja,
-
državi načrtovanja,
-
državi proizvodnje in
-
ICAO, kadar gre za zrakoplov z največjo maso,
ki presega 2250 kg.
Značilni primeri resnih
incidentov so določeni v prilogi št. 2, ki je sestavni del te uredbe.
(2) Kadar država, v kateri je nastal
izredni dogodek, ni seznanjena z resnim incidentom, Republika Slovenija kot
država registracije ali država operatorja obvesti državo načrtovanja, državo
proizvodnje in državo izrednega dogodka o tem izrednem dogodku.
(3) Za najprimernejše in najhitrejše
mogoče sredstvo iz prvega odstavka tega člena štejejo obvestila, sporočena po
telefonu, telefaksu, elektronski pošti ali stacionarnem aeronavtičnem
telekomunikacijskem omrežju (AFTN).
(4) Obveščanje o fazi nesreče, ki jo center
za koordinacijo iskanja in reševanja zrakoplovov sporoči državi registracije,
se opravi v skladu s predpisi o iskanju in reševanju zrakoplovov.
13.a člen
(oblika in vsebina obvestila)
(1) Obvestilo, ki mora biti v
enostavnem jeziku in zajemati čimveč informacij, ki so v danem trenutku na
voljo, mora vsebovati najmanj tiste informacije, ki jih za obveščanje o
letalskih nesrečah in resnih incidentih določa Priloga 13 k Čikaški konvenciji,
pri čemer zaradi pomanjkanja popolnih informacij ne smejo nastati zamude pri
obveščanju.
(2) Indikator naslovnika (osem črk) za
sporočila, poslana prek AFTN organom, odgovornim za preiskovanje letalskih
nesreč in resnih incidentov, tvorijo štiri črkovna oznaka “YLYX” in štiri
črkovni indikator lokacije ICAO. Za sporočila, poslana prek javnih
telekomunikacijskih služb, se indikator naslovnika nadomesti s poštnim ali
telegrafskim naslovom. Za obveščanje ICAO se uporabijo indikatorji naslovnika
iz osem črk ter ustrezni poštni in telegrafski naslovi, ki so objavljeni v Oznakah
za letalske prevoznike, letalske organe in službe (ICAO Doc 8585).
(3) Priprava sporočil o letalski
nesreči in resnem incidentu ter ukrepi za njihovo takojšnje sporočanje
naslovniku se izvedejo v skladu z določbami Priročnika o preiskovanju letalskih
nesreč in incidentov, del I – Organizacija in načrtovanje (ICAO Doc 9756).
13.b člen
(jezik obveščanja in dodatne informacije)
(1) Obvestilo se oblikuje v enem od
delovnih jezikov ICAO ob upoštevanju jezika prejemnika (prejemnikov), kadar je
to mogoče, ne da bi to povzročalo nepotrebne zamude. Potrebne prevode zagotovi
uprava.
(2) Republika Slovenija kot država
letalske nesreče in izrednega dogodka, takoj ko je mogoče, odpošlje
podrobnosti, ki so bile ob prijavi opuščene, in vse druge znane pomembne
informacije.
13.c člen
(informacije – sodelovanje)
(1) Republika Slovenija kot država
registracije, država operatorja, država načrtovanja ali država proizvodnje
potrditi prejem obvestila o nesreči ali resnem incidentu, ki ga dobi od države,
v kateri je prišlo do nesreče ali resnega incidenta.
(2) Po prejemu obvestila o letalski
nesreči ali resnem incidentu Republika Slovenija kot država registracije,
država operatorja, država načrtovanja ali država proizvodnje nemudoma pošlje
državi, v kateri se je zgodila letalska nesreča ali resni incident, vse
pomembne informacije, ki jih ima na voljo glede zrakoplova in posadke,
udeležene v nesreči ali resnem incidentu.
(3) Republika Slovenija kot država
operatorja po prejemu obvestila takoj in z najprimernejšim ter najhitrejšim
mogočim sredstvom pošlje državi, v kateri se je zgodila letalska nesreča ali
resni incident, podrobne podatke o morebitnem nevarnem blagu na krovu
zrakoplova.
14. člen
(odpošiljanje)
Kadar preiskovalni organ Republike
Slovenije kot države registracije v skladu s to uredbo uvede preiskavo o
nesreči ali resnem incidentu, o tem takoj in z najprimernejšim ter najhitrejšim
mogočim sredstvom pošlje obvestilo naslednjim naslovnikom:
-
državi operatorja,
-
državi načrtovanja,
-
državi proizvodnje in
-
ICAO, kadar gre za zrakoplov z največjo maso,
ki presega 2250 kg.
14.a člen
(informacije – sodelovanje)
Republika Slovenija kot država operatorja,
država načrtovanja ali država proizvodnje, mora obvestiti državo registracije o
tem, ali namerava določiti pooblaščenega predstavnika, ter pri imenovanju
takega pooblaščenega predstavnika sporočiti njegovo ime in podatke, potrebne za
stike, kakor tudi pričakovani dan prihoda, če bo pooblaščeni predstavnik
udeležen v preiskavi.
V. POROČILA IN VARNOSTNA PRIPOROČILA
15. člen
(poročilo o letalski nesreči ali resnem
incidentu)
(1) Za vsako preiskavo letalske nesreče ali
resnega incidenta komisija, oziroma glavni preiskovalec za manj zapleten
primer, pripravi osnutek poročila v obliki, ki je primerna glede na vrsto
letalske nesreče oziroma resnega incidenta, v skladu s prilogo št. 13 k Čikaški
konvenciji in priročnikom o poročanju o letalskih nesrečah in incidentih (ICAO
Doc. 9156-AN/900).
(2) Poročila o letalski nesreči ali resnem
incidentu so:
-
uvodno poročilo, ki ga preiskovalni organ pripravi
najkasneje v enem mesecu od dneva letalske nesreče ali resnega incidenta;
-
vmesno poročilo, ki ga preiskovalni organ
pripravi po ugotovitvi dejstev;
-
končno poročilo, ki ga preiskovalni organ
objavi praviloma v 12 mesecih od dneva nesreče oziroma resnega incidenta.
(3) Uvodno poročilo vsebuje:
-
osnovne podatke o dogodku;
-
osnovne podatke o letu;
-
podatke o telesnih poškodbah v dogodku
udeleženih oseb;
-
meteorološke podatke in
-
kratek opis poteka dogodka.
(4) Vmesno poročilo vsebuje:
-
podatke o dogodku;
-
podatke o letu;
-
podatke o poškodbah na zrakoplovu/ih;
-
podatke o telesnih poškodbah v dogodku
udeleženih oseb;
-
podatke o zrakoplovu/ih;
-
meteorološke podatke;
-
podatke o navigacijskih sredstvih;
-
podatke o letališču/ih;
-
podatke z mesta nesreče;
-
podatke o možnostih preživetja in
-
varnostna priporočila (če so potrebna).
(5) Končno poročilo vsebuje:
1.
uvod;
2.
podatke o imenovanju komisije in njeni sestavi
ter o osebah iz drugega odstavka 9. člena te uredbe;
3.
povzetek;
4.
dejstva, ki vsebujejo:
-
podatke o letu;
-
podatke o poškodbah v dogodku udeleženih oseb;
-
podatke o poškodbah zrakoplova/ov;
-
podatke o ostali škodi;
-
podatke o osebju;
-
podatke o zrakoplovu/ih;
-
meteorološke podatke;
-
podatke o navigacijskih sredstvih;
-
podatke o radijski zvezi;
-
podatke o letališču/ih;
-
podatke o registratorjih leta;
-
podatke z mesta nesreče;
-
medicinske in patološke podatke;
-
podatke o požaru;
-
podatke o možnostih preživetja;
-
potek preiskave;
-
podatke o operatorju;
-
ostale potrebne podatke in
-
uporabljene tehnike preiskave;
5.
analizo dogodka v skladu s podatki, ki izhajajo
iz dogodka;
6.
sklepe (zaključke) in
7.
varnostna priporočila.
(6) Pred zaključkom končnega poročila o
letalski nesreči ali resnem incidentu preiskovalni organ pošlje osnutek
končnega poročila operatorju zrakoplova, posadki zrakoplova, proizvajalcu zrakoplova
in njegovih delov, načrtovalcu zrakoplova ter ostalim pravnim in fizičnim
osebam, vpletenim v letalsko nesrečo ali resni incident.
(7) Pravne in fizične osebe iz prejšnjega
odstavka so dolžne podati stališča in pripombe na osnutek končnega poročila preiskovalnemu
organu v roku 60 dni od prejema osnutka končnega poročila. Stališča in
pripombe, ki so prispele v določenem roku in v besedilu končnega poročila niso
bile upoštevane, se dodajo kot priloga končnemu poročilu.
(8) Končno poročilo o letalski nesreči ali
resnem incidentu je javni dokument in ga preiskovalni organ objavi na svoji
spletni strani. Končno poročilo za zrakoplove z največjo vzletno maso nad 2.250
kg pošlje Uradu za letalstvo (v nadaljnjem besedilu: urad), Upravi,
inšpektoratu, državi registracije zrakoplova, državi operatorja zrakoplova,
državi načrtovalca zrakoplova, državi proizvajalca zrakoplova, vsaki državi, ki
je v letalski nesreči imela mrtve ali težko poškodovane državljane, vsaki
državi, ki je preskrbela koristne podatke ali pomembne olajšave ali
strokovnjake, Mednarodni organizaciji civilnega letalstva (ICAO), Evropski
konferenci civilnega letalstva (ECAC) in Evropski komisiji. Preiskovalni organ
posreduje končno poročilo v primeru suma storitve kaznivega dejanja ali na
njihovo zahtevo državnemu tožilstvu, policiji in prizadeti zavarovalnici.
(9) Letalske nesreče in resni incidenti,
katerih rezultati preiskave niso posebnega pomena za varnost zračnega prometa,
se zaključijo samo s povzetkom poročila o preiskavi.
(10) Povzetek poročila o preiskavi iz
prejšnjega odstavka navaja samo informacijo o zrakoplovu/ih udeleženem/ih v
letalski nesreči, ali resnem incidentu ter o poteku dogodka.
(11) Preiskovalni organ ne pripravlja
poročil iz drugega odstavka tega člena za primere incidentov. Poročilo o
incidentu se izdela glede na obseg ogrožanja varnosti zračnega prometa in se
objavi na spletni strani preiskovalnega organa v skladu z določbo četrtega
odstavka 14. člena te uredbe.
16. člen
(varnostna priporočila)
(1) Varnostna priporočila pošilja
preiskovalni organ upravi, inšpektoratu in uradu.
(2) Uprava varnostna priporočila iz
prejšnjega odstavka strokovno analizira in na njihovi podlagi sprejme ustrezne
ukrepe ter o sprejetih ukrepih najkasneje v 30 dneh obvesti preiskovalni organ,
inšpektorat in urad.
(3) Inšpektorat opravlja inšpekcijski
nadzor nad izvajanjem ukrepov iz prejšnjega odstavka.
(4) Preiskovalni organ spremlja tudi
varnostna priporočila tujih preiskovalnih organov in jih pošlje upravi,
inšpektoratu in uradu, ki z njimi ukrepajo v skladu z drugim in tretjim
odstavkom tega člena.
VI. VARSTVO PODATKOV PREISKAVE
17. člen
(varstvo podatkov preiskave)
(1) Podatki preiskave so:
1.
vse izjave, ki jih v času preiskave pridobi
komisija, glavni preiskovalec oziroma preiskovalec,
2.
vsi posneti pogovori med osebjem, vpletenim v
dogodek udeleženega/ih zrakoplova/ov,
3.
podatki o letalskem in drugem strokovnem
osebju, ki je bilo udeleženo v dogodku, s katerimi razpolagajo pristojni
letalski organi,
4.
posnetki registratorja pogovorov v pilotski
kabini ali njihovi predpisi in
5.
mnenja komisije, glavnega preiskovalca oziroma
preiskovalca, izražena med analizo podatkov o dogodku, vključno s podatki, ki
so zabeleženi na registratorju parametrov leta in drugih registratorjih leta.
(2) Podatki iz prejšnjega odstavka se smejo
objaviti v končnem poročilu o letalski nesreči ali resnem incidentu oziroma v
dodatkih h končnem poročilu samo v primeru, če bistveno pojasnjujejo ali
dopolnjujejo analizo poteka letalske nesreče ali resnega incidenta.
(3) Podatki ali posamezni deli podatkov iz
prvega odstavka tega člena, ki niso vplivali na letalsko nesrečo ali resni
incident, se ne smejo objaviti v končnem poročilu.
(4) Glede varovanja osebnih podatkov se
upoštevajo predpisi o varstvu osebnih podatkov.
18. člen
(uporaba podatkov)
(1) Podatki iz prvega odstavka prejšnjega
člena se lahko uporabljajo samo za potrebe preiskave in v primeru obnove
preiskave.
(2) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka
se lahko podatki iz prvega odstavka prejšnjega člena uporabijo v sodnem postopku,
če tako odredi sodišče.
VII. ZAGOTAVLJANJE SREDSTEV IN LOGISTIČNE PODPORE
PREISKOVALNEMU ORGANU
19. člen
(zagotavljanje sredstev)
(1) Sredstva za delovanje preiskovalnega
organa ter za potrebe preiskovanja letalskih nesreč, resnih incidentov in
incidentov se zagotavljajo v okviru finančnega načrta ministrstva.
(2) Povračilo stroškov preiskav letalskih
nesreč, ki jih opravlja Letalska zveza Slovenije v skladu z desetim odstavkom
138. člena zakona, se uredi s pogodbo, sklenjeno med ministrstvom in Letalsko
zvezo Slovenije.
20. člen
(zagotavljanje logistične podpore)
(1) Logistično podporo preiskovanja
letalske nesreče preiskovalnemu organu iz 137. člena zakona zagotavlja uprava,
logistično podporo komisiji Letalske zveze Slovenije iz 138. člena zakona pa Letalska
zveza Slovenije.
(2) Organ iz prejšnjega odstavka, ki
zagotavlja logistično podporo, mora zagotoviti potrebno osebje in sredstva za
izvajanje logistične podpore, ki je na zahtevo vodje preiskovalnega organa ali
glavnega preiskovalca na razpolago v največ treh urah po prejetem zahtevku.
Minister s pravilnikom, ki ga izda v soglasju z ministrom, pristojnim za
obrambo in ministrom, pristojnim za notranje zadeve, podrobneje uredi izvajanje
logistične podpore.
(3) Ministrstvo lahko v primeru, če so
presežene njegove zmogljivosti, zaprosi za del logistične podpore ministrstvo,
pristojno za obrambo, in/ali ministrstvo, pristojno za notranje zadeve.
(4) Logistična podpora iz drugega in
tretjega odstavka tega člena zajema:
a)
komunikacijske povezave s komunikacijsko
opremo;
b)
potrebna finančna sredstva in plačilne
inštrumente za delovne potrebe preiskovalnega organa ter plačilo storitev, ki
so potrebne za izvedbo preiskave;
c)
zagotovitev prostorov za delo komisije in
prostorov za hranjenje razbitin zrakoplova;
d)
transportna sredstva in transportne storitve za
prevoz razbitin zrakoplova ter
e)
transportna sredstva in transportne storitve za
prevoz preiskovalcev in domačih ter tujih strokovnjakov iz drugega odstavka 7.
člena te uredbe.
VIII. DRUGE DOLOČBE
21. člen
(ogled preiskovalnega sodnika oziroma
policije in preiskava letalske nesreče)
(1) Ogled kraja letalske nesreče s strani
preiskovalnega sodnika oziroma policije poteka hkrati s preiskavo letalske
nesreče, ki jo opravlja komisija za preiskovanje letalske nesreče oziroma
glavni preiskovalec, vse v dogovoru in medsebojnem sodelovanju skladno s
pooblastili.
(2) Če se med preiskavo ugotovi ali posumi,
da je prišlo do dejanja nezakonitega vmešavanja, glavni preiskovalec o tem
takoj obvesti pristojni organ za varovanje civilnega letalstva pred dejanji
nezakonitega vmešavanja zadevne države (držav).
22. člen
(preiskovanje letalskih nesreč, resnih
incidentov in incidentov vojaških zrakoplovov)
(1) Za preiskovanje letalskih nesreč,
resnih incidentov in incidentov zrakoplovov, ki so vpisani v register vojaških
zrakoplovov Republike Slovenije, ter tujih vojaških zrakoplovov, se smiselno
uporabljajo določbe te uredbe, če predpis iz tretjega odstavka tega člena glede
posameznih vprašanj ne določa drugače.
(2) Za preiskovanje letalskih nesreč in
resnih incidentov vojaških zrakoplovov je pristojna stalna komisija, ki jo
imenuje minister, pristojen za obrambo.
(3) Minister, pristojen za obrambo, izda
pravilnik, s katerim uredi posamezna vprašanja preiskovanja letalskih nesreč,
resnih incidentov in incidentov vojaških zrakoplovov iz prvega odstavka tega
člena.
23. člen
(delo komisije Letalske zveze Slovenije)
(1) Za delo komisije, ki jo imenuje
Letalska zveza Slovenije na podlagi desetega odstavka 138. člena zakona, se
smiselno uporabljajo določbe te uredbe.
(2) Komisija iz prejšnjega odstavka pošilja
poročila iz 15. člena te uredbe preiskovalnemu organu.
24. člen
(preventivno delovanje preiskovalnega
organa)
(1) Preiskovalni organ opravlja preventivno
delo z namenom zmanjšanja števila in posledic letalskih nesreč, resnih
incidentov in incidentov ter zmanjšanja tveganj v letalstvu skladno s
priročnikom o preventivnem delovanju (ICAO Doc 9422-AN/923).
(2) Preventivno delo iz prejšnjega odstavka
sestoji iz:
-
proučevanja metod za preprečevanje letalskih
nesreč, resnih incidentov in incidentov ob upoštevanju narave dogodkov,
človeškega dejavnika in medsebojnih človeških odnosov v letalstvu;
-
aktivnosti pri mednarodni izmenjavi informacij
o letalskih nesrečah, resnih incidentih in incidentih, ocenjevanja tveganj v
letalstvu ter priprave varnostnih priporočil v potrebnem obsegu, vse z namenom
zmanjšanja letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov;
-
spremljanja varnostnih statistik glede
letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov ter priprave varnostnih
priporočil v primeru zmanjševanja ravni varnosti zračnega prometa;
-
strokovnega svetovanja pri vzpostavljanju in
vodenju sistema za zagotavljanje varnosti v zračnem prometu.
IX. KAZENSKI DOLOČBI
25. člen
(prekrški)
(1) Z globo od 100.000 tolarjev do 500.000
tolarjev se za prekršek kaznuje odgovorna oseba pravne osebe ali odgovorna
oseba samostojnega podjetnika posameznika, če brez dovoljenja nepooblaščeno
vstopi na varovano območje letalske nesreče oziroma območje razbitin, se dotika
in premešča razbitine, spreminja območje letalske nesreče, briše ali spreminja
sledi letalske nesreče, premešča predmete ter drugo vsebino iz zrakoplova vse
do konca varovanja območja nesreče oziroma območja razbitin (drugi odstavek 11.
člena).
(2) Z globo od 1,000.000 tolarjev do
5,000.000 tolarjev se kaznuje samostojni podjetnik posameznik, ki stori
prekršek iz prejšnjega odstavka.
(3) Z globo od 80.000 tolarjev do 150.000
tolarjev se kaznuje posameznik, ki stori prekršek iz prvega odstavka tega
člena.
26. člen
(črtan)
Priloga 1: Službena izkaznica preiskovalca; Priponki
»Sodelavec komisije za preiskovanje letalske nesreče« in »Dovoljenje za gibanje
na območju letalske nesreče«; OVI in UV tisk službene izkaznice in priponk
Priloga
2: Seznam značilnih primerov resnih incidentov
Priloga
3: Kontrolni seznam za obveščanje o nesrečah in resnih incidentov
Uredba o preiskovanju letalskih nesreč, resnih
incidentov in incidentov (Uradni list RS, št. 72/03)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»X. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
27. člen
(izdaja
predpisov)
(1) Pravilnik o obveznem poročanju o resnih
incidentih in incidentih iz tretjega odstavka 13. člena izda minister v treh
mesecih od uveljavitve te uredbe.
(2) Podjetja, organizacije, samostojni
podjetniki posamezniki, imetniki potrdila o izpolnjevanju pogojev za
opravljanje letalskega prevoza in imetniki spričevala servisnega centra iz
tretjega odstavka 13. člena izdelajo navodila o sistemu obveznega poročanja o
resnih incidentih in incidentih v 30 dneh od uveljavitve predpisa iz prejšnjega
odstavka.
(3) Do uveljavitve pravilnika iz prvega
odstavka tega člena, ki bo vseboval tudi obrazce poročil o resnih incidentih in
incidentih, se uporabljajo že objavljeni obrazci v AIP.
(4) Minister v soglasju z ministrom,
pristojnim za obrambo, in ministrom, pristojnim za notranje zadeve, izda
pravilnik o logistični podpori iz drugega odstavka 20. člena te uredbe v treh
mesecih od uveljavitve te uredbe.
28. člen
(uporaba
nekaterih določb)
Določba osmega odstavka 15. člena te uredbe
se v delu, ki se nanaša na obveščanje Evropske komisije, uporablja od dneva
članstva Republike Slovenije v Evropski uniji.
29. člen
(nedokončani
postopki)
Postopki glede preiskav letalskih nesreč,
resnih incidentov in incidentov, ki so bili uvedeni pred uveljavitvijo te
uredbe, se dokončajo skladno z določbami te uredbe.
30. člen
(uporaba določb
zakona, ki ureja prekrške)
Globe, določene s to uredbo, se do dne
začetka uporabe zakona o prekrških (Uradni list RS, št. 7/03) v postopku o
prekršku izrekajo kot denarne kazni v mejah, ki so določene z zakonom o
prekrških (Uradni list SRS, št. 25/83, 36/83, 42/85, 2/86, 47/87 in 5/90,
Uradni list RS, št. 10/91-I, 13/93, 66/93, 39/96, 61/96, 35/97 – odl. US,
45/97, 73/97, 87/97, 73/98, 31/00, 33/00, 24/01 in 110/02).
31. člen
(prenehanje
uporabe in veljave)
(1) Z dnem uveljavitve te uredbe se
prenehajo uporabljati:
-
pravilnik o načinu preiskovanja letalskih
nesreč (Uradni list SFRJ, št. 66/87),
-
pravilnik o preiskovanju ogrožanja varnosti
letal (Uradni list SFRJ, št. 79/87) in
-
priloga št. 10 iz pravilnika o letenju letal
(Uradni list SFRJ, št. 10/79 in 4/83).
(2) Z dnem uveljavitve te uredbe preneha
veljati področje C, določeno v četrtem odstavku 2. člena pravilnika o izkaznici
pooblaščenega delavca Ministrstva za promet in zveze (Uradni list RS, št.
72/98).
32. člen
(začetek
veljavnosti uredbe)
Ta uredba začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Uredba o spremembah in dopolnitvah Uredbe o
preiskovanju letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov (Uradni list RS,
št. 110/05) črta 27. člen uredbe:
»27. člen
(črtan)«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»7. člen
Ta uredba začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Uredba o spremembi Uredbe o preiskovanju
letalskih nesreč, resnih incidentov in incidentov (Uradni list RS, št. 53/19)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta uredba začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.