Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude družbe ATD Putnik, d.d., Beograd, ki jo zastopa Gozdana Petrič,
odvetnica v Novem mestu, na seji dne 20. marca 2003
s k l e n i l o:
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 14. člena zakona
o Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije (Uradni list RS, št.
10/93, 1/96 in 23/96-popr.) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica je pravna oseba s sedežem v
tujini. Ob osamosvojitvi Republike Slovenije naj bi imela pravico uporabe na zemljiščih,
ki naj bi po izpodbijani določbi zakona o Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov
Republike Slovenije (v nadaljevanju: ZSKZ) prešla v last Republike Slovenije.
Opozarja na 16. člen ustavnega zakona za izvedbo Temeljne ustavne listine o
samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91 – v
nadaljevanju: UZITUL), ki določa, da so pravnim osebam s sedežem izven
Republike Slovenije ob dejanski vzajemnosti, do ureditve pravic tujih oseb
glede nepremičnin, zajamčene lastninska pravica in druge stvarne pravice na
nepremičninah v obsegu, kot jih imajo ob uveljavitvi tega zakona. Zato meni, da
je izpodbijana določba v nasprotju z 2. in s 13. členom ustave.
2. Pobudnica navaja, da je del nepremičnin
predmet denacionalizacijskega postopka, kjer kot zavezanec za vrnitev nastopa
sklad kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije in ne pobudnica. O tem
postopku naj ne bi bila obveščena. Za parcelacijo zemljišča, ki naj bi bila
posledica tega denacionalizacijskega postopka, naj bi izvedela iz
zemljiškoknjižnega sklepa, ki ji je bil vročen kot “aktualnemu
zemljiškoknjižnemu lastniku”. Njeno zahtevo za vročitev odločbe o parcelaciji
naj bi Območna geodetska uprava Novo mesto, izpostava Trebnje, zavrnila, ker
naj bi bilo zemljišče po stališču geodetske uprave v lasti Republike Slovenije.
3. Državni zbor in vlada menita, da pobuda
ni utemeljena, ker naj bi zakonodajalec z izpodbijano ureditvijo določil
titularja družbeni lastnini, ki ni dobila znanega lastnika na drugačen način.
Zato naj izpodbijana ureditev ne bi posegala v lastninske pravice fizičnih oseb
in pravnih oseb civilnega prava in naj se ne bi nanašala na tisto premoženje
pravnih oseb s sedežem izven Republike Slovenije, ki ga je zaščitil 16. člen
UZITUL. Pobudničino izvrševanje pravice glede tega premoženja naj bi bilo
odvisno od sporazuma o ureditvi premoženjskih razmerij (ki ga z državo, iz
katere je pobudnica, Republika Slovenija še ni sklenila).
B)
4. Po 24. členu zakona o ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) lahko vloži pobudo za
začetek postopka vsakdo, če izkaže svoj pravni interes. Ta je podan, če
predpis, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice,
pravne interese oziroma pravni položaj. Po ustaljeni ustavnosodni presoji mora
biti pravni interes neposreden in konkreten, morebitna ugoditev predlogu pa
mora privesti do izboljšanja njegovega pravnega položaja.
5. Pobudnica sicer zatrjuje, da so
zemljišča, na katerih je imela pravico uporabe, prešla v državno last na
podlagi izpodbijane določbe, vendar te trditve s sklicevanjem na odločbo
upravnega organa prve stopnje (tj. z odločbo Območne geodetske uprave Novo
mesto o zavrnitvi njene zahteve za vročitev odločbe, ki je bila izdana v
postopku parcelacije parc. št. 307/1 k.o. Trebnje) in na ravnanje Upravne enote
Trebnje, ki vodi postopek v denacionalizacijskem postopku, ne izkaže. Pobudnica
se sklicuje na stališče upravnih organov prve stopnje, ki ga lahko izpodbija s
pravnimi sredstvi v upravnem postopku in upravnem sporu, po izčrpanju pravnih
sredstev pa tudi z ustavno pritožbo. Pristojno sodišče pa ne v upravnem sporu
zoper omenjene upravne odločbe ne v kakem drugem postopku, v katerem bi
pobudnica lahko uveljavljala varstvo svojih pravic glede premoženja v Republiki
Sloveniji, še ni odločalo. Zato pobudnica ni izkazala, da tega, kar s posebno
pobudo predlaga ustavnemu sodišču, ne bi mogla doseči že v rednem sodnem
postopku pred pristojnim sodiščem. Iz odgovora državnega zbora in mnenja vlade
izhaja, da je treba izpodbijano določbo razlagati tako, da se ne nanaša na
premoženje pravnih oseb s sedežem izven Republike Slovenije. Ker gre za
vprašanje razlage izpodbijane določbe, bo pobudnica izkazovala pravni interes
šele, če bodo redna sodišča izpodbijano določbo razlagala tako, kot to zatrjuje
ona, in ne tako, kot jo razlagata državni zbor in vlada.
6. Ker po navedenem pobudnica ni izkazala
neposrednega in konkretnega pravnega interesa za izpodbijanje 14. člena ZSKZ,
splošen in abstrakten pravni interes pa ne zadošča za začetek postopka za oceno
ustavnosti, je bilo treba pobudo zavreči.
C)
7. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi 25. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter
sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija
Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in
Jože Tratnik. Sklep je sprejelo soglasno.
Št. U-I-151/01-15
Ljubljana, dne 20. marca 2003.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
zanjo namestnik predsednice
dr. Janez Čebulj l. r.