Številka: U-I-33/23-10
Datum: 19. 4. 2023
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Varuha človekovih pravic, na seji 19. aprila 2023
sklenilo:
Izvrševanje 18.a člena Zakona o finančni upravi (Uradni list RS,
št. 25/14, 39/22 in 14/23) se do končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži.
Obrazložitev
A.
1. Varuh človekovih pravic (v nadaljevanju
predlagatelj) izpodbija 18.a člen Zakona o finančni upravi (v nadaljevanju
ZFU), ki je bil uzakonjen z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o
finančni upravi (Uradni list RS, št. 14/23 – v nadaljevanju ZFU-B) in ki
ureja uporabo tehničnih pripomočkov za pridobivanje podatkov o položaju in
gibanju blaga. Zatrjuje neskladje z 2., 15., 23., 35. in 38. členom
Ustave. Z izpodbijanim pooblastilom Finančne uprave Republike Slovenije (v
nadaljevanju FURS) naj se ne bi pridobivali zgolj anonimni podatki o lokaciji
in poti blaga, ki jih je mogoče povezati s konkretnimi fizičnimi osebami. Možna
naj bi bila dva načina uporabe izpodbijanega ukrepa. Pri prvem načinu naj bi
FURS pridobivala podatke o lokaciji in poti vozila, v katerem je domnevno
sporno blago, ne da bi že povezala blago in/ali vozilo s konkretnimi osebami.
Lokacijski podatki, pridobljeni z GPS nadzorom, naj bi bili tako vsaj določen
čas izvajanja pooblastila še anonimni. Pri drugem načinu naj bi FURS
pridobivala podatke o lokaciji in poti vozila in blaga v njem, ti pa naj bi
bili že povezani z določeno osebo, bodisi z domnevnim storilcem prepovedanega
ravnanja bodisi s tretjo osebo. Za presojo prvega načina naj bi bilo relevantno
razumevanje koncepta utemeljenega pričakovanja zasebnosti iz prakse Evropskega
sodišča za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP) v sodbi v zadevi Benedik
proti Sloveniji z dne 24. 4. 2018, v skladu s katerim naj bi bilo
bistveno, ali se sme razumno pričakovati zasebnost v povezavi z ugotavljanjem
identitete (določitvijo osebe, povezane z zbranimi lokacijskimi podatki). Do te
povezave naj bi FURS prišla z ugotavljanjem podatkov oziroma uporabo drugih pooblastil,
pri čemer naj sedmi in osmi odstavek 18.a člena ZFU ne bi pomenila zadostne
omejitve. Poleg tega naj bi za poseg v pravico do varstva osebnih podatkov
zadoščalo, da je posameznik vsaj določljiv in ne nujno tudi določen. Ker naj bi
bil namen zbiranja podatkov dokazovanje davčnih kršitev in s tem ugotavljanje
individualne odgovornosti, pa naj bi šlo pri uporabi tega ukrepa za
pridobivanje osebnih podatkov tudi tedaj, ko lokacijski podatki med izvajanjem
GPS nadzora še ne bi bili povezani s konkretno fizično osebo.
2. Glede drugega načina predlagatelj poudarja težo
posega (nizek dokazni standard, poseg naj bi se lahko izvajal tudi na zasebnih
mestih, trajanje ni časovno omejeno, prav tako ukrep ni omejen na domnevnega
kršitelja davčnih predpisov). Sklicujoč se na ustaljeno ustavnosodno presojo,
prakso ESČP ter prakso Vrhovnega sodišča Združenih držav Amerike navaja, da
izpodbijani ukrep ni zgolj tehnološka različica fizičnega slednja vozilu.
Pridobljeni podatki naj bi dajali natančen in celovit zapis gibanja ne le
vozila (in predmetov v njem), ampak tudi oseb v vozilu, iz česar naj bi bilo
mogoče sklepati na različne okoliščine posameznikovega zasebnega življenja. Po
predlagateljevem mnenju naj bi zato uporaba izpodbijanega ukrepa pomenila poseg
v pravici iz 35. in 38. člena Ustave. Če bi bilo mogoče z zbranimi podatki
izdelati podobo o posameznikovem življenju, bi lahko šlo tudi za poseg v
osebnostne pravice posameznika. Možnost tako širokega nadzorovanja gibanja bi v
družbi lahko prispevala k zavedanju, da lahko državni organi spremljajo
posameznike na javnih mestih, kar pa bi ljudi lahko odvračalo tudi od
izvrševanja svobode izražanja ter svobode zbiranja in združevanja.
3. Izpodbijana določba naj ne bi bila jasna in pomensko
določljiva (2. člen Ustave) pri določitvi pogojev za njeno uporabo. S tega
vidika naj bi bila sporna opredelitev dejanj, s katerim naj bi bile storjene
najtežje kršitve predpisov o obdavčenju s področja trošarin, carin in davka na
dodano vrednost, vključno z zagotovitvijo medsebojne pomoči pristojnim organom
Evropske unije (v nadaljevanju EU) in držav članic EU v devetem odstavku 18.a
člena ZFU. Po oceni predlagatelja naj ne bi bilo jasno in nedvoumno
opredeljeno, kaj pomenijo termini najtežja kršitev, hujši prekrški ter teža
prekrška. Poleg tega naj bi bila nejasna tudi pojma izvajanje ukrepa zaradi
zagotovitve medsebojne pomoči pristojnim organom EU in držav članic EU, saj naj
bi iz 18.a člena izhajalo, da naj bi se v tem primeru ukrep lahko izvajal tudi
v primeru kršitev, ki se naj ne bi štele za najtežje; in opredelitev finančne
preiskave. Ker naj tudi z ustaljenimi pristopi pravne razlage ne bi bilo mogoče
ugotoviti jasne vsebine zakonskih pogojev za dopustnost uporabe ukrepa iz 18.a
člena ZFU, naj meja med dovoljenim in nedovoljenim ravnanjem FURS ne bi bila
jasno opredeljena, jamstva zoper arbitrarno uporabo zakona pa neučinkovita.
4. Predlagatelj nadalje zatrjuje, da 18.a člen ZFU ni v
skladu s splošnim načelom sorazmernosti. Iz zakonodajnega gradiva naj bi
izhajalo, da naj bi se v praksi pokazala potreba po sledenju blagu, ker naj bi
pošiljke namreč pogosto zamenjale prevozno sredstvo, vmes pa naj bi se
spremenili dokumenti, zato naj bi se za blagom izgubila vsaka sled. Po drugi
strani naj bi bilo dopustno sledilno napravo namestiti le na zunanji del
prevoznega oziroma prenosnega sredstva. Zaradi navedenega naj FURS ne bi mogla
zasledovati s strani zakonodajalca izpostavljenega namena zakonske določbe, tj.
sledenje blagu, ki zamenja prevozna sredstva. Sledenje blagu, če bi to zamenjalo
vozilo in pot nadaljevalo v drugem vozilu, na katerem ne bo sledilne naprave,
namreč ne bi bilo mogoče, poleg tega pa naj samo izvajanje izpodbijanega ukrepa
ne bi omogočalo pridobitve podatka o tem, da je blago zamenjalo vozilo. Za to
naj bi bilo potrebno vizualno nadzorovanje. Posledično naj izpodbijani ukrep ne
bi bil primeren za dosego sicer ustavno dopustnega cilja.
5. Z vidika zatrjevane nesorazmernosti v ožjem pomenu pa
predlagatelj izpostavlja dokazni standard (razlogi za sum), ki naj se tudi ne bi
nanašal na konkretnega posameznika, zato naj bi bil glede na vsebino in težo
posega prenizek. Primerljivi posegi na javnih mestih naj bi se v kazenskem
postopku izvajali ob višjem dokaznem standardu utemeljenih razlogov za sum
(149.a člen Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 176/21 –
uradno prečiščeno besedilo – ZKP). Zakon naj tudi ne bi določal dodatnih
jamstev, ki bi preprečevala arbitrarno izvajanje pooblastila, na primer
zahtevo, da je pred odreditvijo ukrepa treba izkazati, da je sporno blago prav
v določenem vozilu, ki se mu bo tajno sledilo s tehničnimi sredstvi. Ureditev
načela subsidiarnosti naj bi bila nejasna oziroma nesmiselna; dejstvo, da naj
izpodbijana določba ne bi določala dodatnih pogojev, ki bi zagotavljali, da bi
se to pooblastilo uporabilo samo v primeru, ko je za to upravičen razlog; in
odsotnost predvidljive določitve najhujših kršitev davčnih predpisov, časovne
omejitve ukrepa ter zahteve po obdobnem preverjanju upravičenosti in nujnosti
izvajanja ukrepa. Iz navedenih razlogov naj 18.a člen ZFU ne bi bil sorazmeren
v ožjem smislu.
6. Člen 18.a naj bi bil neskladen z 38. členom
Ustave tudi zaradi odsotnosti obvestila posamezniku, ki naj bi se mu sledilo po
18.a členu ZFU oziroma ki naj bi se ga povezalo s tako zbranimi lokacijskimi
podatki, o izvedenem ukrepu, s čimer bi mu bila dana možnost, da se z zbranimi
podatki seznani, in naknadno sodno varstvo. ZFU naj bi namreč v nasprotju z
ustaljeno prakso ESČP predvideval, da se tajno GPS sledenje uporabi zgolj na
podlagi odločitve predstojnika finančne uprave in brez neodvisnega in
nepristranskega zunanjega nadzora (predhodnega ali naknadnega). Glede na to, da
18.a člen ZFU ureja različno invazivne posege v pravico do zasebnosti in
pravico do varstva osebnih podatkov, bi moral biti ukrep po predlagateljevem
mnenju zaradi možnosti zlorab podrejen vsaj naknadni sodni kontroli, katere
namen je preprečevanje zlorab in arbitrarnosti pri poseganju v zasebnost ne
glede na vrsto postopka, v katerem naj bi se poseg izvajal. ZFU naj tudi ne bi
predvidel učinkovite posledice nezakonitega ravnanja oblastnega organa v obliki
izločitve nezakonito pridobljenih dokazov, kljub varovalki v šestem odstavku
18.a člena ZFU.
7. Predlagatelj predlaga tudi, naj Ustavno sodišče
začasno zadrži izvrševanje 18.a člena ZFU. Predlog utemeljuje z zatrjevano težo
posega in s tem, da naj bi šlo za novo pooblastilo FURS. Če bi Ustavno sodišče
ugotovilo, da je ureditev 18.a člena ZFU v neskladju z Ustavo, bi lahko FURS do
tedaj uporabljala razmeroma široko pooblastilo, ki naj bi prizadelo razmeroma
širok krog upravičencev do zasebnosti, v primeru zadržanja izpodbijane zakonske
določbe pa naj ne bi prišlo do tega. Ker naj ureditev ne bi predvidevala
obvestitve prizadetih posameznikov glede izvedbe ukrepa, naj bi ti zato in pa
zaradi določbe o brisanju neuporabljenih osebnih podatkov, izgubili možnost
uporabe pravnih sredstev zoper morebitno nezakonito poseganje v njihove
pravice. Tega naj ne bi bilo mogoče popraviti tudi v primeru kasnejše
ugotovitve, da je 18.a člen ZFU v neskladju z Ustavo. Uveljavitev nove ureditve
naj bi tako povzročila nepopravljive škodljive posledice za prizadete
posameznike.
8. V primeru zadržanja in naknadne odločitve Ustavnega
sodišča, da izpodbijana ureditev ni v neskladju z Ustavo, pa naj po
predlagateljevem mnenju ne bi nastale bistvene škodljive posledice zaradi
začasnega neizvrševanja 18.a člena ZFU, saj naj FURS tega pooblastila do
sedaj ne bi imela. Poleg tega naj bi FURS za potrebe dokazovanja hujših davčnih
kršitev in mednarodnega sodelovanja imela na voljo številne druge ukrepe in
pooblastila, pri čemer naj z izpodbijanim pooblastilom niti ne bi bilo mogoče
smiselno udejanjati cilja, kot ga je opredelil predlagatelj zakona. Legitimni
interes javnosti, tj. učinkovito preiskovanje in preganjanje hujših davčnih
kršitev, naj zato po predlagateljevi oceni z začasnim zadržanjem ne bi bil
prizadet.
9. Predlagatelj predlaga tudi prednostno obravnavo
zadeve, ker naj bi šlo za enega ključnih področij delovanja države (javne
finance in vprašanje njihove učinkovitosti) in za pomembno vprašanje o
invazivnem oblastnem poseganju v človekove pravice oziroma temeljne svoboščine
posameznikov.
10. Državni zbor je odgovoril na predlog za začasno
zadržanje izpodbijane določbe. Navaja, da zahteva enostransko precenjuje
posledice morebitnega posega v pravico do zasebnosti in pravico do varstva
osebnih podatkov v primerjavi s posledicami za javno korist preprečevanja in
pregona najtežjih kršitev predpisov o obdavčenju s področja trošarin, carin in
davka na dodano vrednost. Celo ob sprejemu teze predlagatelja, da naj bi šlo za
poseg v pravici iz 35. in 38. člena Ustave, naj ta poseg ne bi bil težko
popravljiv, saj naj bi bilo mogoče posledice izvajanja izpodbijane določbe 18.a
člena odpraviti z uporabo različnih pravnih sredstev. Posledica izvajanja
ukrepa naj bi bila odreditev in pridobitev določenih anonimnih lokacijskih
podatkov o blagu oziroma vozilu, na katerem naj bi se nahajalo. Nato naj bi
bili ti podatki 1) bodisi uporabljeni v nadaljnjih postopkih finančne preiskave
po ZFU oziroma v davčnih postopkih, o čemer bi moralo biti odločeno najkasneje
v desetih dneh od njihovega nastanka, 2) ali pa podatki ne bi bili uporabljeni
in bi bili po desetih dneh izbrisani. Brisanje podatkov naj ne bi pomenilo brisanja
uradnih evidenc o odreditvi in izvedbi tega ukrepa, zato naj bi morebitne
prizadete osebe še vedno lahko dobile podatek o izvedbi ukrepa. Oseba, ki bi
menila, da je bilo poseženo v njeno pravico do zasebnosti in pravico do varstva
osebnih podatkov, naj bi na tej podlagi v primeru nezakonitosti in neustavnosti
ukrepa lahko uporabila različna pravna sredstva, tudi uveljavljanje
odškodninske in kazenske odgovornosti. Če bi bili podatki uporabljeni, pa bi
prizadeta oseba v nadaljnjih postopkih lahko uporabljala svoje procesne pravice
in izpodbijala zakonsko in ustavno dopustnost tako pridobljenih lokacijskih
podatkov.
11. Državni zbor še izpostavlja, da je teža posledic za
varstvo zasebnosti in osebnih podatkov, nastalih z izvajanjem pooblastila iz
18.a člena ZFU, relativno majhna. Smiselno zatrjuje, da kratkotrajno slednje
blagu ne more povzročiti tako intenzivnega posega v navedeni človekovi pravici,
da bi to pomenilo njuno kršitev. Na drugi strani pa naj bi zadržanje
izvrševanja izpodbijanih določb ZFU pomenilo, da FURS še vedno ne bi imela na
razpolago učinkovitega ukrepa za sledenje, zlasti za zagotavljanje mednarodne
pomoči, ki naj bi jo bila dolžna zagotoviti na podlagi mednarodnih sporazumov
in različnih aktov EU. V zvezi s tem se Državni zbor sklicuje na mednarodne
pravne vire iz predloga ZFU-B in na dejstvo, da naj bi sosednje države članice
EU tako pooblastilo imele. FURS naj bi bila zato močno omejena ali celo
onemogočena pri izvajanju mednarodne pomoči. Tudi sicer naj bi bile možnosti
FURS za preprečevanje in pregon najhujših kršitev predpisov o obdavčenju s
področja trošarin, carin in davka na dodano vrednost, kadar bi bilo treba
slediti določenemu blagu, zelo omejene. Možno naj bi bilo zgolj sledenje blagu
z uradnimi osebami in vozili FURS, kar bi pomenilo intenziven poseg v pravico
do zasebnosti, saj bi bilo mogoče z opazovanjem pridobiti veliko več podatkov
kot z lokacijsko napravo, poleg tega pa naj niti ne bi obstajala jasna zakonska
podlaga za izvrševanje tajnega opazovanja.
12. Ker naj morebitne škodljive posledice izvrševanja
18.a člena ZFU, če bi se izkazalo, da so njegove določbe v neskladju z Ustavo,
ne bi bile težko popravljive, ampak naj bi jih bilo mogoče z uporabo pravnih
sredstev in odškodninske odgovornosti v celoti popraviti, naj ne bi bil
izpolnjen že prvi pogoj za zadržanje izvajanja izpodbijanih določb ZFU,
tj. nastanek težko popravljivih posledic. Poleg tega naj bi imele bistveno
večjo težo posledice zadržanja izvrševanja ZFU, morebitne posledice posega v
pravico do zasebnosti in pravico do varstva osebnih podatkov pa naj bi bile
manjše in popravljive. Posledice za javno korist naj bi bile težko popravljive,
saj naj FURS ne bi imela na razpolago ukrepa, s katerim bi sledila gibanju
blaga na ozemlju Republike Slovenije, zato naj bi bil pregon najhujših kršitev
predpisov o obdavčenju s področja trošarin, carin in davka na dodano vrednost
otežen in celo deloma onemogočen, prav tako naj bi bila v tem okviru
onemogočena mednarodna pomoč pri pregonu teh dejanj. Tako stanje naj bi bilo v
škodo javne koristi, saj naj nekaterih dejanj ne bi bilo mogoče učinkovito
sankcionirati, poleg tega naj ne bi bilo preventivnega učinka ukrepa, tj., da
se potencialni storilci zavedajo možnosti sledenja blagu.
13. Svoje mnenje je poslala tudi Vlada Republike
Slovenije. Zahteva za oceno ustavnosti 18.a člena ZFU naj sicer ne bi bila
utemeljena, ker naj obravnavana ureditev ne bi posegala v človekove pravice
oziroma temeljne svoboščine posameznikov. Vlada ne nasprotuje začasnemu
zadržanju. Uporaba tega pooblastila naj bi bila predvidena v številčno zelo
omejenem obsegu. Ker naj bi Vlada spoštovala ustavni red, bi v izogib
preprečitvi morebitnih težko popravljivih škodljivih posledic, ki naj bi jih
povzročilo izvrševanje protiustavnega predpisa, Ustavno sodišče opravilo
presojo, ali bi prišlo do težko popravljivih škodljivih posledic in ali
škodljive posledice neizvrševanja navedene določbe presegajo škodljive
posledice, ki bi nastale z izvrševanjem neustavnega predpisa.
14. Odgovor Državnega zbora in Mnenje Vlade sta bila
poslana predlagatelju, ki vztraja pri predlogu za začasno zadržanje izpodbijane
določbe ZFU, ker naj bi bile škodljive posledice izvajanja 18.a člena ZFU, če
bi Ustavno sodišče ocenilo, da ni skladen z Ustavo, večje od škodljivih
posledic, ki bi nastale v primeru neizvrševanja te določbe, če bi se izkazalo,
da je skladna z Ustavo.
15. Predlagatelj nasprotuje stališču Državnega zbora, da
gre pri izpodbijanem ukrepu za pridobivanje anonimnih podatkov. Izpodbijani
ukrep naj namreč ne bi bil urejen tako, da bi bilo zagotovljeno, da bi se
pridobivali lokacijski podatki, ki naj ne bi bili povezani z določeno osebo
niti naj jih z določeno osebo ne bi bilo mogoče vsaj povezati. Določljivost pa
naj bi zadoščala za sklep, da ne gre za pridobivanje anonimnih podatkov. Tajno
sledenje vozilu z GPS napravo naj bi bilo smiselno le, če bi se izvajalo z
namenom, da se pridobljene podatke poveže z določeno osebo, tj. domnevnim
kršiteljem davčnih predpisov, saj naj bi bil namen nadzora ugotavljanje in
dokazovanje protipravnih ravnanj konkretnih kršiteljev davčnih obveznosti.
Pridobljeni lokacijski podatki pa naj bi bili določljivi tudi v primeru, če naj
se jih ne bi uporabilo v nadaljnjih postopkih finančne preiskave. Vselej naj bi
bilo namreč mogoče zbrane podatke povezati vsaj z imetnikom vozila. člen
18.a ZFU naj ne bi preprečeval odreditve ukrepa, kadar bi pristojni organ lokacijske
podatke že ob odreditvi ukrepa lahko povezal z določeno fizično osebo
(voznikom, potnikom, uvoznikom blaga, lastnikom blaga in podobno), oziroma naj
ne bi določal, da mora pristojni organ v primeru take povezave prenehati z
izvajanjem ukrepa.
16. Iz odgovora Državnega zbora naj tudi ne bi bilo
jasno, na katero evidenco se sklicuje. V ZFU naj ne bi bilo določeno, da bi se
o tem ukrepu vodila posebna evidenca. Po 65. členu ZFU pa naj bi FURS
sicer vodila evidenco finančnih preiskav, vendar naj se ta evidenca ne bi
nanašala na osebe, povezane s prevozom blaga, ki naj se ne bi preiskovale.
Poleg tega naj bi bil po 78. členu ZFU vpogled časovno odložen (tj. do
pravnomočno končanega postopka inšpekcijskega nadzora, oziroma do zastaranja
pravice do odmere davka), zato naj bi obstajal upravičen dvom, ali bi prizadeti
lahko pravočasno uveljavljali pravna sredstva zoper nezakonito nadzorovanje.
Poleg tega naj za sodno varstvo ne bi zadoščal zgolj vpogled v navedeno
evidenco. Ker naj ZFU ne bi predvideval obvestila posameznika, ki se mu je
sledilo, oziroma se ga je povezalo s tako zbranimi lokacijskimi podatki, o tem
in o možnosti, da se seznani z zbranimi podatki, naj bi bila možnost vpogleda v
evidenco zgolj hipotetična, možna pravna sredstva, ki bi jih lahko uporabila,
pa neučinkovita. Državni zbor naj tudi ne bi pojasnil, katera konkretna in
učinkovita pravna sredstva naj bi bila posamezniku na voljo za izpodbijanje
zakonitosti in ustavnosti ukrepa. ZFU in ZDavP-2 naj jih namreč ne bi urejala,
tožbi po 11. členu Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS,
št. 163/22 – ZVOP-2) ali po 134. členu Obligacijskega zakonika
(Uradni list RS, št. 97/07 – uradno prečiščeno besedilo in 20/18 – OZ) pa
naj ne bi bili učinkoviti za varovanje pravic in interesov posameznikov. Če se
FURS odloči, da zbranih podatkov ne bo uporabila za dokazovanje davčnih
kršitev, naj prizadeti posamezniki ne bi imeli na voljo učinkovitega pravnega
sredstva.
17. Predlagatelj še navaja, da je navedba Državnega
zbora o kratkotrajnem izvajanju ukrepa zavajajoča, saj naj ZFU ne bi določal,
da lahko nadzorovanje traja največ deset dni. Naveden rok naj bi bil določen za
odločitev FURS, ali bo podatke uporabila ali izbrisala. Zato naj bi ZFU
omogočal dolgotrajno izvajanje nadzora, kar naj bi kazalo na nesorazmernost
posega v človekove pravice. Prav tako se ne strinja z navedbo, da bi začasno
zadržanje 18.a člena ZFU pomenilo, da FURS ne bi imela na voljo učinkovitega
načina za sledenje, zlasti pri zagotavljanju mednarodne pomoči. Pred
uveljavitvijo novele ZFU-B naj FURS ne bi imela tega pooblastila, pa naj bi
vseeno uspešno izvajala mednarodno sodelovanje, in sicer z drugimi pooblastili.
B.
18. Po prvem odstavku 39. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo,
109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) sme Ustavno sodišče do končne
odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev predpisa, če bi zaradi
njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice.
Kadar Ustavno sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega
predpisa, vselej tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo
izvrševanje kasneje v ustavnosodni presoji ugotovljenega protiustavnega
predpisa, in škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijane določbe
ne bi izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji izkazalo, da niso v neskladju
z Ustavo. Ko Ustavno sodišče odloča o začasnem zadržanju, je njegova presoja
omejena na oceno možnosti nastanka težko popravljivih škodljivih posledic v
navedenih primerih. Pri odločanju na podlagi prvega odstavka 39. člena
ZUstS torej Ustavno sodišče vsebine zatrjevane protiustavnosti izpodbijanega
predpisa (še) ne presoja.1
19. Člen 18 ZFU ureja uporabo tehničnih pripomočkov za
pridobivanje podatkov o položaju in gibanju blaga. Gre za uporabo sledilnih
naprav, ki uporabljajo globalni sistem pozicioniranja za ugotavljanje položaja
in gibanja (t.i. GPS sledilne naprave). Ukrep odredi s sklepom, ki vsebuje
utemeljitev pogojev in okoliščin iz prvega in drugega odstavka 18.a člena ZFU,
uradna oseba, pooblaščena s strani predstojnika FURS, pri opravljanju finančne
preiskave, ko so podani razlogi za sum, da je bilo storjeno dejanje, s katerim
so bile storjene najtežje2 kršitve predpisov o obdavčenju s
področja trošarin, carin in davka na dodano vrednost, vključno z zagotovitvijo
medsebojne pomoči pristojnim organom EU in držav članic EU, in če glede na
okoliščine primera te naloge ne bi bilo mogoče izvesti z uporabo drugih
pooblastil in tehničnih pripomočkov iz ZFU. Sledilno napravo je dopustno
namestiti le na zunanji del prevoznega oziroma prenosnega sredstva (prvi do
četrti odstavek 18.a člena ZFU).
20. Podatki o lokaciji in gibanju blaga, pridobljeni z
uporabo sledilne naprave, se smejo uporabiti le v postopkih, ki niso v
nasprotju z namenom iz prvega odstavka 18.a člena ZFU, tj. za izvajanje
finančne preiskave za navedene davčne kršitve, vključno z zagotovitvijo
medsebojne pomoči pristojnim organom in državam članicam EU. Podatke, ki ne
bodo uporabljeni za dokazovanje teh kršitev, je treba brisati takoj, ko je to
mogoče, najpozneje pa v desetih dneh od njihovega nastanka. Izpodbijana določba
vsebuje tudi omejitvi glede obdelave osebnih podatkov; 1) z uporabo sledilne
naprave ni dopustno neposredno ali posredno identificirati in s tem pridobivati
osebnih podatkov o osebah, ki so povezane z blagom, ki se mu sledi (vozniki,
razkladalci tovora, potniki in druge fizične osebe); in 2) tako pridobljeni
podatki se ne smejo zbirati in obdelovati v povezavi s podatki o fizičnih
osebah, ki so zbrani na podlagi drugih pooblastil, ki jih uradne osebe FURS
uporabljajo na podlagi ZFU (peti do osmi odstavek 18.a člena ZFU).
21. Ustavno sodišče je v obravnavani zadevi tehtalo med,
na eni strani, možnostjo nastanka težko popravljivih škodljivih posledic v
primeru uporabe tehničnih pripomočkov za pridobivanje podatkov o položaju in gibanju
blaga, če bi nato v postopku ustavnosodne presoje izpodbijanega zakona
presodilo, da 18.a člen ZFU ni skladen z Ustavo, in, na drugi strani, možnostjo
nastanka težko popravljivih škodljivih posledic, če bi Ustavno sodišče
izvrševanje izpodbijane ureditve začasno zadržalo, a nato v postopku
ustavnosodne presoje izpodbijanega zakona ugotovilo, da je zakon skladen z
Ustavo (točka 18 obrazložitve tega sklepa).
22. ZFU-B, ki je uredil izpodbijano določbo 18.a člena
ZFU, je začel veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije, tj. 18. 2. 2023. Ker v prehodnih in končnih določbah ni
predvidena prehodna ureditev glede izpodbijane določbe, tudi 18.a člen ZFU in s
tem novo pooblastilo uradni osebi FURS velja od 18. 2. 2023 dalje. Kot
izhaja tudi iz odgovora Državnega zbora, gre za novo pooblastilo, ki ga FURS
pred uveljavitvijo ZFU-B ni imela.
23. Predlagatelj zatrjuje, da bi z izvrševanjem
izpodbijane določbe nastale težko popravljive posledice v obliki posega v
(informacijsko) zasebnost (35. in 38. člen Ustave) vseh oseb, ki so
povezane s tovorom v prevoznem ali prenosnem sredstvu, ki se mu sledi, z
zbiranjem lokacijskih podatkov z GPS sledilno napravo, ki jih je mogoče v
realnem času ali naknadno povezati z vsaj določljivim posameznikom. Če bi bil
ta zatrjevani poseg kasneje spoznan za protiustavnega (kar bo presojano ob
vsebinski presoji), bi to tudi po oceni Ustavnega sodišča pomenilo možnost
nastanka težko popravljive škodljive posledice. Prikrito sledenje lokaciji
prevoznih sredstev in s tem možnosti sledenja tudi določenim ali vsaj
določljivim osebam, povezanih s tovorom na prevoznem ali prenosnem sredstvu,
pomeni, poleg zbiranja podatkov o njih, kar je že samo po sebi poseg v pravico
do varstva osebnih podatkov,3 tudi nevarnost, da se državni
organ seznani z lokacijo in gibanjem teh oseb na javnem in zasebnem prostoru in
s tem s podrobnostmi iz njihovega zasebnega življenja. Ustavno sodišče tudi
pritrjuje predlagatelju, da če bi se trditve predlagatelja o nejasnosti
zakonsko opredeljenega ukrepa, zlasti glede pogojev za njegovo odreditev,
njegovega obsega, uporabe tako zbranih podatkov in glede možnosti naknadnega
sodnega varstva tako prizadetih posameznikov,4 izkazale za
utemeljene, bi to lahko povzročilo nastanek težko popravljivih škodljivih
posledic. Če bi se zakonska opredelitev tega pooblastila izkazala za tako
nejasno, da ne bi omogočala presoje, katero ravnanje FURS je dovoljeno in kje
je meja med dovoljenim in nedovoljenim, bi bilo omogočeno samovoljno delovanje
FURS in nepredvidljivi posegi v zgoraj navedeni človekovi pravici. Zlasti ko
gre za možnost uporabe pooblastila, ki se izvaja na prikrit način, saj osebe,
ki so povezane s tovorom v prevoznem ali prenosnem sredstvu, ki se mu sledi,
zanj ne vedo, je zato treba upoštevati, da možnost nastanka takih škodljivih
posledic sega v same temelje zakonitosti delovanja državnih organov.
24. Z začasnim zadržanjem izpodbijane ureditve bi sicer
lahko nastale težko popravljive škodljive posledice za cilj zasledovanega
ukrepa, tj. za varnejše in učinkovitejše delovanje FURS pri opravljanju njenih
nalog v boju proti hujšim davčnim zatajitvam, kjer organizirane združbe
uporabljajo delovanja, ki jih je težje zaznati, ter učinkovitejše sodelovanje v
mednarodnih preiskavah z drugimi državami članicami EU in mednarodnimi
organizacijami. Slednji namen izpodbijanega ukrepa poudarjata tako Državni zbor
v odgovoru kot tudi Vlada v svojem mnenju. Vendar Državni zbor in Vlada v svojem
odgovoru oziroma mnenju nista izkazala, da bi bilo opravljanje finančne
preiskave po prvem odstavku 18.a člena ZFU brez izpodbijanega pooblastila iz
tega člena popolnoma onemogočeno. Navedbe Državnega zbora o otežkočenju
doseganja namena iz prvega odstavka 18.a člena ZFU zaradi odsotnosti drugih
ukrepov, s katerim bi bilo mogoče ta namen doseči, pa so v neskladju z
navedbami v zakonodajnem predlogu ZFU-B, v katerem je navedeno, da je FURS do
sprejetja izpodbijane določbe nadzor poti blaga po ozemlju Republike Slovenije
izvajala zgolj z neposrednim (fizičnim) opazovanjem in spremljanjem uradnih
oseb FURS. Poleg tega Vlada, ki ne nasprotuje začasnemu zadržanju izpodbijane
določbe, kot razlog za svoje mnenje navaja tudi, da bi se ta uporabila v
številčno zelo omejenem obsegu, Državni zbor pa se do pogostosti uporabe
izpodbijanega ukrepa ne opredeljuje.
25. Zaradi razlogov, navedenih v 23. točki obrazložitve
tega sklepa, Ustavno sodišče ocenjuje, da bi izvrševanje 18.a člena ZFU
lahko povzročilo težko popravljive škodljive posledice, ki bi bile iz opisanih
razlogov znatno hujše od posledic, nastalih z zadržanjem izvrševanja
izpodbijane določbe (opisanih v 24. točki obrazložitve tega sklepa). Zato je
izvrševanje izpodbijane določbe 18.a člena ZFU zadržalo do svoje končne
odločitve.
26. Ustavno sodišče je sklenilo, da bo zadevo obravnavalo
absolutno prednostno.
C.
27. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS in tretje alineje tretjega
odstavka v zvezi s petim odstavkom 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča
(Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20 – Poslovnik) v
sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnice in sodniki dr. Rok Čeferin,
Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr.
Neža Kogovšek Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja
Šugman Stubbs. Sklep je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
________________
1 Sklep Ustavnega sodišča št. U-I-64/22, U-I-65/22 z dne
10. 3. 2022 (Uradni list RS, št. 38/22), 8. točka obrazložitve.
2 Deveti odstavek 18.a
člena ZFU določa: »Najtežje kršitve predpisov iz prvega odstavka so ravnanja
ali dejanja davčnih zavezancev in drugih oseb ali institucij, s katerimi je
lahko resno ogrožen finančni interes oziroma interes varstva in varnosti
Republike Slovenije oziroma EU. Za najtežje kršitve predpisov o obdavčenju se
štejejo predvsem kršitve, ki so glede na svojo težo v davčnem predpisu
opredeljene kot hujši davčni prekrški.«
3 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-238/99 z dne 9. 11. 2000 (Uradni list RS,
št. 113/2000, in OdlUS IX, 257), 18. točka obrazložitve.
4 Državni zbor je v
svojem odgovoru navedel, da je pravna podlaga FURS za izvedbo tajnega
opazovanja, ki naj bi ga FURS izvajala do sedaj s fizičnim zasledovanjem,
katerega naj bi, kot izhaja iz zakonodajnega gradiva, po uveljavitvi 18.a člena
ZFU kombinirala z uporabo GPS sledilne naprave, sporna.