Številka: U-I-479/22-25
Datum: 16. 2. 2023
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude dr. Petra Gregorčiča, Ljubljana, in drugih, na seji 16. februarja 2023
sklenilo:
Izvrševanje prvega, drugega, četrtega in petega odstavka 23. člena ter 24. in 25. člena
Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o Radioteleviziji Slovenija (Uradni
list RS, št. 163/22) se do končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži.
Obrazložitev
A.
1. Pobudniki
(generalni direktor RTV Slovenija,1 direktor televizije,2 predsednik
Programskega sveta,3
namestnica predsednika Nadzornega sveta4 in javni zavod
RTV Slovenija5) izpodbijajo Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona
o Radioteleviziji Slovenija (v nadaljevanju ZRTVS-1B), ki spreminja ureditev
organov vodenja, upravljanja in nadzora RTV Slovenija. Zatrjujejo, da je bil
ZRTVS-1B sprejet z očitno in flagrantno zlorabo nujnega zakonodajnega postopka
in zato v nasprotju z 89. členom Ustave.
Prav tako naj ne bi bili izpolnjeni pogoji za ustavno dopustno skrajšanje
vakacijskega roka, zaradi česar naj bi bil ZRTVS-1B sprejet in uveljavljen tudi
v nasprotju s 154. členom Ustave.
Pobudniki navajajo, da sta 22. in 27. člen
ZRTVS-1B, ki neposredno z uveljavitvijo ex lege uvajata tako prenehanje
mandatov članov Programskega in Nadzornega sveta ter vseh nanju vezanih odborov
kakor tudi mandatov (in delovnega razmerja) generalnega direktorja ter
direktorjev radia in televizije brez ugotavljanja pogojev, ki so za to sicer
predpisani, protiustavno posegla v pravice prvih štirih pobudnikov iz prvega
odstavka 23. člena, 44. člena in tretjega odstavka 49. člena Ustave ter pravici iz prvega odstavka 6. člena in 8. člena
Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP).
2. Izpodbijane določbe ZRTVS-1B naj bi
prav tako kršile načela pravne države iz 2. člena Ustave, zlasti načelo
pravne varnosti oziroma zaupanja v pravo ter načelo jasnosti in pomenske
določljivosti predpisov. Pobudniki zatrjujejo, da zakonodajalec za poseg v načelo
zaupanja v pravo iz 2. člena Ustave v zvezi z uveljavljanimi pravicami
pobudnikov v zakonodajnem gradivu ni navedel nikakršnih razlogov, temveč je
zgolj tavtološko povzel besedilo člena. Tudi v primeru, da bi Ustavno sodišče
kot razlog za poseg v to načelo upoštevalo splošni cilj zakona, po mnenju
pobudnikov ZRTVS-1B ne prestane testa sorazmernosti, saj izbrana sredstva niso
niti primerna niti nujna za dosego izbranega cilja. ZRTVS-1B naj bi v nasprotju
z načelom demokratičnosti iz 1. člena Ustave Državnemu
zboru kot ustavni instituciji z najvišjo stopnjo demokratične legitimnosti odvzel pristojnost za imenovanje članov
Sveta RTV Slovenija (v nadaljevanju Svet) ter jo prenesel na interesne skupine
in sui generis institucije, kot sta Informacijski pooblaščenec in Varuh
človekovih pravic. Namesto demokratičnega modela imenovanja članov Sveta, ki
(kot naj bi izhajalo iz zakonodajnega gradiva) naj bi prevladoval v večini
evropskih držav, naj bi izpodbijani zakon uvajal korporativistični model
upravljanja. Poleg tega naj zakonodajalec ne bi utemeljil, zakaj so bile
izbrane določene interesne skupine, ki imajo pristojnost imenovanja članov
Sveta, zaradi česar naj bi bila celotna ureditev novega Sveta z vidika
njegovega imenovanja, posledično pa tudi delovanja, protiustavna, saj naj bi
kršila načelo enakopravnosti iz 14. člena
Ustave. Ker tak protiustavno oblikovan Svet imenuje tako Finančni odbor kakor
tudi Upravo, ki nato imenuje direktorje in vodje enot RTV Slovenija, naj bi
bilo posledično protiustavno urejeno oblikovanje tudi vseh teh drugih organov,
zaradi česar bi bilo treba ZRTVS-1B razveljaviti v celoti. Določitev
Informacijskega pooblaščenca in Varuha človekovih pravic kot upravičencev za
imenovanje članov Sveta naj bi bila v neskladju z načelom delitve oblasti iz
drugega odstavka 3. člena Ustave.
Pobudniki navajajo tudi, da ZRTVS-1B ni temeljno uredil postopkov imenovanja
posameznega člana Sveta, zato je v neskladju z načelom določnosti pravnih norm
in načelom enakopravnega obravnavanja kandidatov v teh postopkih z vidika
načela pravne varnosti iz 2. in 14. člena Ustave. Ker naj bi ZRTVS-1B kot
upravičence za imenovanje članov novega Sveta izbral korporativistične
organizacije, ki naj po ustavnopravni naravi z vidika načela delitve oblasti ne
bi imele nikakršnih pristojnosti imenovanja in naj bi bile same prav tako
politično imenovane (bodisi s strani Državnega zbora ali celo Vlade), naj tudi
ne bi pomenil primernega sredstva za dosego izbranega cilja depolitizacije RTV
Slovenija. Pobudniki glede na navedeno navajajo, da so izbrana sredstva v
nasprotju z načelom enakopravnosti iz 14. člena
Ustave, z načelom demokratičnosti iz 1. člena
Ustave in načelom delitve oblasti iz drugega odstavka 3. člena Ustave ter dejansko, le da na prikrit način,
omogočajo politizacijo RTV Slovenija skozi zadnja vrata prek izbranih »naših«
korporativističnih skupin.
3. Novi upravljavski model naj bi bil
še posebej protiustaven, ker naj bi zaradi 7. člena
ZRTVS-1B, po katerem je članu Sveta, katerega predčasna razrešitev je predlagana,
do sprejetja odločitve o njegovi razrešitvi odvzeta glasovalna pravica,
dejansko ukinjal stabilnost funkcije članov Sveta in s tem njihovo
samostojnost, neodvisnost in avtonomnost, brez katere pa tudi ni neodvisnosti
RTV Slovenija, ki jo zahteva svoboda izražanja iz 39. člena
Ustave. člen 7 ZRTVS-1B, ki ureja razloge
za predčasno prekinitev mandata članov Sveta, naj bi bil tudi tako pomensko
odprt in raztegljiv, da naj bi očitno kršil tako načelo določnosti kaznovalnih
pravnih norm iz 2. člena Ustave kakor tudi domnevo nedolžnosti iz 27. člena Ustave.
4. V neskladju z načelom jasnosti in
pomenske določljivosti pravnih norm iz 2. člena
Ustave naj bi bil tudi 6. člen ZRTVS-1B,
ki kot izključitveni razlog za imenovanje v Svet navaja tudi različne oblike sodelovanja
posameznika pri »konkurenčnem mediju«, ki naj bi bil pravno povsem
nedoločen pojem in kot tak pomeni neposreden poseg v pravico do sodelovanja pri
upravljanju javnih zadev iz 44. člena
Ustave za vse tiste, ki bi bili na podlagi take nedoločne zakonske dikcije
izločeni od kandidiranja za člane Sveta. V istem kontekstu naj bi bilo tudi
povsem pravno nelogično ter zato nevzdržno in protiustavno, da za člane Sveta
ne smejo biti imenovani kandidati, ki so bili v obdobju zadnjih pet let pred
svojim imenovanjem ustavni sodniki.
5. Ker ZRTVS-1B varuje mandat
odgovornih urednikov programov in predstojnikov drugih notranjih
organizacijskih enot, ki so vodstveni delavci, do izteka mandata, ne pa tudi mandatov direktorja radia in televizije,
naj bi bil tudi v neskladju z načelom enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave. Ker naj bi bilo ex lege prenehanje
mandata dosedanjih članov vodstvene, upravne in nadzorne strukture RTV
Slovenija protiustavno, naj bi preprečitev te protiustavnosti nujno zahtevala
tudi ugotovitev protiustavnosti nove vodstvene, upravne in nadzorne strukture
RTV Slovenija, kar naj bi pomenilo, da je treba ZRTVS-1B razveljaviti v celoti.
6. Pobudniki predlagajo tudi, naj
Ustavno sodišče začasno zadrži izvrševanje ZRTVS-1B. Predlog utemeljujejo z
navedbami, da z začasnim zadržanjem izvrševanja ZRTVS-1B ne bi nastale prav
nikakršne škodljive posledice, saj bi se še naprej uporabljala dosedanja
ureditev po Zakonu o Radioteleviziji Slovenija (Uradni list RS, št. 96/05 in 9/14 – v nadaljevanju ZRTVS-1),
katere ustavnost je po njihovem mnenju nesporna. Po drugi strani pa bi z
izvrševanjem ZRTVS-1B za vse pobudnike, vključno z RTV Slovenija, nastale ne le
težko popravljive, temveč dejansko nepopravljive posledice. Po navedbah
pobudnikov je bilo s takojšnjim ex lege prenehanjem mandatov prvemu in
drugemu pobudniku prekinjeno delovno razmerje, tretji pobudnik in četrta
pobudnica pa sta izgubila pravico do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev.
Vsem naštetim pobudnikom naj bi bilo poseženo tudi v pravico do varovanja
zasebnega življenja iz 8. člena EKČP ter
naj bi jim bila na individualni ravni odvzeta funkcija zagotavljanja
samostojnosti, neodvisnosti in avtonomnosti RTV Slovenija, brez katere tudi
institucionalna neodvisnost RTV Slovenija, ki izhaja iz 39. člena Ustave, ne bi več obstajala. Ker ZRTVS-1
B ex lege ukinja organe, v katerih so doslej delovali pobudniki, in jih
nadomešča s popolnoma novo strukturo vodenja, upravljanja in nadzora RTV
Slovenija, njihovih pravic brez začasnega zadržanja ZRTVS-1B, tudi če bi jim
Ustavno sodišče kasneje ugodilo, po mnenju pobudnikov ne bi bilo več mogoče
učinkovito zaščititi, saj »njihovi« organi sploh ne bi več obstajali.
7. Poleg tega bi po mnenju pobudnikov
zaradi nedoločnosti postopka imenovanja članov Sveta s strani posameznih
upravičencev za imenovanje lahko prišlo do situacije, ko določeni upravičenci
daljši čas ne bi uspeli imenovati posameznih članov Sveta. To bi lahko vodilo
do položaja, ko bi bilo delovanje RTV Slovenija dalj časa okrnjeno, kar bi v
skrajnem primeru lahko privedlo do tega, da RTV Slovenija ne bi mogla v celoti
izvajati javne službe, zaradi česar bi lahko prišlo do kršitve 39. člena
Ustave. To stališče izhaja iz ugotovitve pobudnikov, da zakoni in drugi pravni
akti, ki urejajo delovanje posameznih upravičencev za imenovanje (v predlogu
pobudniki predstavijo ureditev, ki velja za Nacionalni svet za kulturo,
Olimpijski komite Slovenije, Informacijskega pooblaščenca, Svet za trajnostni
razvoj in varstvo okolja ter Varuha človekovih pravic), ne vsebujejo določb o
pristojnosti imenovanja članov drugih organov ali pravnih oseb in s tem
povezanih postopkih.
8. Državni zbor v odgovoru na predlog
za začasno zadržanje izvrševanja ZRTVS-1B navaja, da pobudniki z navedbami o
posledicah, ki naj bi jim nastale zaradi ex lege prenehanja mandatov
(prekinitev delovnega razmerja, izguba pravice do sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev), ne morejo utemeljiti težko popravljivih ali celo nepopravljivih
škodljivih posledic. Ker so pobudnikom funkcije z uveljavitvijo ZRTVS-1B že
prenehale, ta posledica z začasnim zadržanjem izvrševanja zakona ne bi mogla
biti odpravljena, sicer pa naj bi jim bilo zagotovljeno, da s svojim delom
nadaljujejo do imenovanja novih organov. Stališču, da je bila dvema od pobudnikov
zaradi prenehanja mandata odvzeta pravica do sodelovanja pri upravljanju javnih
zadev, po mnenju Državnega zbora ni mogoče slediti, saj opravljanje funkcije v
organih RTV Slovenija ni pridobljena pravica, v katero zakonodajalec ne bi smel
poseči. Po mnenju Državnega zbora je takšen poseg dopusten, kadar zanj
obstajajo v javnem interesu izkazani prevladujoči razlogi, pomembnejši od
posega v položaj prizadetih.
9. Glede navedbe o posegu v pravico
pobudnikov do varovanja zasebnega življenja iz 8. člena
EKČP Državni zbor navaja, da je ta poseg v predlogu za začasno zadržanje
izvrševanja zgolj zatrjevan, vendar z ničemer izkazan in utemeljen. Če in
kolikor se nanaša na poseg v materialni položaj pobudnikov, pa Državni zbor
pojasnjuje, da s takšnimi navedbami, tudi če bi bile izkazane in
konkretizirane, začasnega zadržanja izvrševanja izpodbijanega predpisa ni
mogoče utemeljiti, saj so takšne posledice praviloma popravljive (npr. z
odpravnino). Državni zbor prav tako nasprotuje navedbi, da prenehanje mandata v
organih RTV Slovenija pomeni odvzem funkcije zagotavljanja samostojnosti,
neodvisnosti in avtonomnosti RTV Slovenija na individualni ravni, brez katere
bi bila onemogočena njena institucionalna neodvisnost. Ta zaradi prenehanja
mandatov članov dosedanjih organov vodenja, upravljanja in nadzora RTV
Slovenija ne more biti ogrožena, celo nasprotno, z ZRTVS-1B uveljavljena
sprememba koncepta vodenja in upravljanja RTVS naj bi jo (šele) zagotovila.
Državni zbor ob tem posebej opozarja tudi na neutemeljenost izhodiščne ocene
pobudnikov, da je temeljni namen ZRTVS-1B izvedba kadrovske čistke politično
nezaželenih kadrov v RTV Slovenija. Navaja, da prehodna ureditev 22. člena ZRTVS-1B ni enostranski oblastni poseg,
usmerjen v prenehanje posameznih mandatov, temveč pomeni zakonsko podlago za
prenehanje vseh funkcij v organih RTV Slovenija zaradi vsebinske spremembe
koncepta vodenja, upravljanja in nadzora RTV Slovenija, sestave organov in
načina njihovega imenovanja. Državni zbor poudarja, da bi neizvrševanje
ZRTVS-1B preprečilo ali vsaj dodatno odložilo zagotovitev institucionalne in
programske avtonomije RTV Slovenija in omogočilo nadaljevanja stanja, v katerem
je vzpostavljen politični vpliv na delovanje RTV Slovenija.
10. Po mnenju Državnega zbora pri
odločanju o predlogu za začasno zadržanje izvrševanja ZRTVS-1B ni mogoče
upoštevati navedb o odsotnosti določb o pristojnosti in postopkih imenovanja v
zakonih in drugih aktih, ki urejajo delovanje subjektov, ki naj bi imenovali
člane Sveta. Predvidevanja pobudnikov, da posamezni od njih imenovanja članov
ne bi mogli (pravočasno) izvesti, s čimer bi bilo ogroženo izvajanje javne
službe in s tem podana kršitev 39. člena
Ustave, naj bi bila zgolj hipotetična. Pristojnost upravičencev je z ZRTVS-1B
jasno določena, verjetnosti, še manj pa gotovosti, da bodo takšne posledice
tudi dejansko nastale, pa po mnenju Državnega zbora pobudniki niso z ničemer
izkazali.
11. Vlada
v mnenju glede predloga za začasno zadržanje izvrševanja ZRTVS-1B navaja, da
pobudnikom zaradi prenehanja njihovih mandatov oziroma funkcij (ker ti niso
pravica, temveč legitimno pričakovanje oziroma privilegij zasedati vodilno ali
vodstveno mesto do poteka mandatne dobe) ne more nastati škoda, ki bi v pravnem
smislu imela nepopravljive ali težko popravljive posledice. Po mnenju Vlade
posledica prenehanja mandatov oziroma funkcij pobudnikov pred potekom mandatne
dobe ni težko popravljiva, temveč gre za poseg, ki ga je mogoče sanirati s
povrnitvijo materialne škode in za popravo posledic katerega obstaja sistem učinkovitih
pravnih sredstev in sodnega varstva pred rednimi sodišči, vključno z
določitvijo ustrezne odškodnine v primeru dokazanih protipravnosti.
12. V zvezi z očitkom pobudnikov, da
bi zaradi nedoločnosti postopka imenovanja članov Sveta s strani posameznih
upravičencev za imenovanje lahko prišlo do situacije, ko določeni upravičenci
za imenovanje več časa ne bi uspeli imenovati posameznih članov Sveta in bi
bilo posledično delovanje RTV Slovenija dalj časa okrnjeno, Vlada pojasnjuje,
da do takšnih posledic v nobenem primeru ne more priti, saj ZRTVS-1B v prehodni
določbi drugega odstavka 22. člena jasno
določa, da do konstituiranja (novega) Sveta nadaljujejo z delom tako
(obstoječi) Programski svet in Nadzorni svet kot tudi nanju vezani odbori v
sestavi in s pristojnostmi, ki jih imajo do uveljavitve ZRTVS-1B. Vlada meni,
da bi izvrševanje ZRTVS-1B zagotovilo, da bi se strankarska politika popolnoma
umaknila iz upravljanja in vodenja RTV Slovenija ter da bi se zaposlenim na RTV
Slovenija povrnila avtonomija in zagotovili pogoji za strokovno in neodvisno
delo.
13. Po oceni Vlade bi nepopravljive
posledice nastale v primeru začasnega zadržanja ZRTVS-1B. Vlada navaja, da je dosedanja zakonska ureditev omogočala
razmere, v katerih je lahko prihajalo do podrejanja programske politike RTV
Slovenija vladajoči politiki, nesorazmerno politično zastopanost in politično
obvladovanje dveh ključnih organov RTV Slovenija. Na podlagi tega ocenjuje, da
je na RTV Slovenija »globoko neustavno stanje.« Te razmere naj bi vodile do
stavke novinarskih sindikatov RTV Slovenija in v zadnjem letu do številnih
politično motiviranih pritiskov na zaposlene (predvsem na novinarje), do
posegov v program, groženj in kaznovanj novinarjev ter številnih odpovedi
novinarjev. Posledice navedenih ravnanj naj bi se kazale v vedno manjšem ugledu
RTV Slovenija v javnosti oziroma zaupanju javnosti v njeno kredibilnost in
verodostojnost, manjši medijski relevantnosti (javno dostopne informacije naj
bi izkazovale drastičen padec gledanosti programov TV Slovenija in obiskanosti
spletnega portala MMC),6 slabši kvaliteti programov in nižanju profesionalnih standardov. S
tem naj bi aktualno vodstvo povzročilo RTV Slovenija tudi veliko poslovno
škodo. Vlada opozarja, da sta obstoj političnih vplivov in drugih nedopustnih
pritiskov, ki izrazito negativno vplivajo na delovanje RTV Slovenija v smislu
izvajanja njenih ustavnih funkcij po 39. členu
Ustave, potrdili tudi neodvisni poročili mednarodnih organizacij (poročilo
Reporters Without Borders za leto 2022 in poročilo The Media Pluralism Monitor,
Monitoring Media Pluralism in The Digital Era iz julija 2021). Vlada poudarja,
da bi se v primeru začasnega zadržanja ZRTVS-1B nadaljevali politično
obvladovanje organov upravljanja, vodenja in nadzora ter kršitve veljavnih
predpisov in druge nepravilnosti, s tem pa bi bilo posledično ogroženo
izvajanje funkcij RTV Slovenija v skladu z 39. členom
Ustave.
14. Vlada navaja, da so porušeno
oziroma izgubljeno zaupanje javnosti v RTV Slovenija v smislu njene
kredibilnosti in verodostojnosti ter njena manjša medijska relevantnost in
ugled dobrine, ki jih v primeru začasnega zadržanja ZRTVS-1B (in če bi se
kasneje izkazalo, da ta ni bil protiustaven) kasneje ne bi bilo več mogoče
popraviti, s tem pa bi za RTV Slovenija in za izvajanje njenih ustavnih funkcij
po 39. členu Ustave ter za javni interes
na področju medijev nastale težko popravljive oziroma celo nepopravljive
posledice. Vlada se zaveda, da vodijo sistemske spremembe do prenehanja funkcij
pobudnikov pred potekom mandatne dobe, vendar so po mnenju Vlade posledice teh
sprememb za pričakovanja in privilegije funkcionarjev RTV Slovenija
neprimerljivo manj pomembne, kot bi bile posledice začasnega zadržanja
izvrševanja ZRTVS-1B za RTV Slovenija kot javni zavod, za demokratično delovanje
družbe ter za pravice in svoboščine njenih prebivalcev kot gledalcev in
poslušalcev programov RTV Slovenija. Glede na navedeno Vlada predlaga, naj
Ustavno sodišče predlog za začasno zadržanje izvrševanja ZRTVS-1B zavrne.
B.
15. Po
prvem odstavku 39. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07
– uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS)
sme Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev
predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive
škodljive posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o začasnem zadržanju
izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej tehta med škodljivimi posledicami,
ki bi jih povzročilo izvrševanje protiustavnega predpisa, in škodljivimi
posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijane določbe ne bi izvrševale, pa bi
se v ustavnosodni presoji izkazalo, da niso v neskladju z Ustavo.
16. ZRTVS-1B določa novo ureditev
organov vodenja, upravljanja in nadzora RTV Slovenija. V prehodnih in končnih
določbah določa prehodno ureditev, ki naj zagotavlja kontinuiteto dela javnega
zavoda. V prvem odstavku 22. člena ZRTVS-1B (prehodne določbe) je
določeno, da z dnem uveljavitve ZRTVS-1B preneha mandat članov Programskega
sveta in članov Nadzornega sveta, mandat nanju vezanih odborov ter mandat
generalnega direktorja, direktorja radia in direktorja televizije. V nadaljnjih
prehodnih določbah izpodbijanega zakona je urejeno konstituiranje novih organov
RTV Slovenija (23., 24. in 25. člen
ZRTVS-1B) ter začasno vodenje, upravljanje in nadzor RTV Slovenija v prehodnem
obdobju (drugi, tretji in četrti odstavek 22. člena
ter 26. člen ZRTVS-1B).
17. ZRTVS-1B
je 28. 12. 2022 že začel veljati,7 kar pomeni, da so
mandati zgoraj navedenih oseb že prenehali in da vodenje, upravljanje in nadzor
RTV Slovenija poteka v skladu s prehodno ureditvijo, na podlagi katere do
konstituiranja Sveta nadaljujejo z delom Programski in Nadzorni svet ter nanju
vezani odbori v sestavi in s pristojnostmi, ki jih imajo do uveljavitve tega
zakona, generalni direktor, direktor radia in direktor televizije pa opravljajo
svoje naloge kot vršilci dolžnosti s pristojnostmi, ki so jih imeli do
uveljavitve ZRTVS-1B, pri čemer znotraj pristojnosti iz 22. člena ZRTVS-1 opravljajo le tekoče posle, ki
omogočajo nemoteno delovanje RTV Slovenija in zagotavljajo izpolnjevanje
profesionalnih standardov na področju izvajanja radijske in televizijske
dejavnosti (drugi, tretji in četrti odstavek 22. člena
ZRTVS-1B).
18. Ustavno sodišče je v obravnavani
zadevi tehtalo med, na eni strani, možnostjo nastanka težko popravljivih
škodljivih posledic v primeru izvrševanja prehodne in nove ureditve organov
vodenja, upravljanja in nadzora RTV Slovenija, če bi nato v postopku
ustavnosodne presoje izpodbijanega zakona presodilo, da ta ni skladna z Ustavo,
in, na drugi strani, možnostjo nastanka težko popravljivih škodljivih posledic,
če bi Ustavno sodišče izvrševanje nove in prehodne ureditve začasno zadržalo, a
nato v postopku ustavnosodne presoje izpodbijanega zakona ugotovilo, da je
zakon skladen z Ustavo.
19. Ustavno sodišče ugotavlja, da bi v
obeh primerih lahko nastale težko popravljive škodljive posledice.
20. Tako pobudniki kot Državni zbor in
Vlada v postopku navajajo dve vrsti škodljivih posledic. Prva se nanaša na
posledice za položaje konkretnih posameznikov. Pobudniki med drugim navajajo
nepopravljive posledice, do katerih naj bi privedlo izvrševanje zakona za prve
štiri pobudnike, pri čemer sami navajajo, da je do najbolj neposrednih posledic
prišlo že z uveljavitvijo zakona. Na drugi strani Vlada v svojem odgovoru
navaja, da naj bi v zadnjem letu na RTV Slovenija prihajalo do številnih
politično motiviranih pritiskov na zaposlene (predvsem na novinarje), do
posegov v program, groženj in kaznovanj novinarjev ter številnih odpovedi
novinarjev. Druga vrsta škodljivih posledic pa se nanaša na institucionalno
raven. Tudi tu možnost nastanka težko popravljivih posledic zatrjujejo tako
pobudniki kot nasprotna udeleženca. Pobudniki navajajo, da bi bilo z uveljavitvijo
oziroma izvrševanjem izpodbijanega zakona nepopravljivo poseženo v
institucionalno neodvisnost RTV Slovenija, ki izhaja iz 39. člena Ustave. Na drugi strani Vlada navaja, da
naj bi tovrstne nepopravljive posledice povzročilo zadržanje zakona, saj naj bi
prav dosedanja zakonska ureditev omogočala razmere, v katerih je lahko
prihajalo do podrejanja programske politike RTV Slovenija vladajoči politiki,
nesorazmerno politično zastopanost in politično obvladovanje dveh ključnih
organov RTV Slovenija.
21. Ne da bi želelo zmanjševati pomen
ohranitve prejšnje ali vzpostavitve nove ureditve za položaje prvih štirih
pobudnikov in drugih posameznikov na RTV Slovenija, Ustavno sodišče ocenjuje,
da imajo v kontekstu obravnavane zadeve večjo težo možne posledice zadržanja
ali izvrševanja izpodbijanega zakona na sistemski, institucionalni ravni.8 Svoboda izražanja
iz prvega odstavka 39. člena Ustave
zahteva od države sprejetje ustreznih predpisov, ki naj zagotovijo, da bodo
lahko javni mediji (zlasti radio in televizija) samostojno izvrševali svoje
funkcije (naloge) pri svobodnem oblikovanju javnega mnenja. Zato mora
zakonodajalec z ustrezno zakonodajo zagotoviti programsko, organizacijsko in
finančno samostojnost javnih medijev. To še posebej velja za tiste javne medije,
ki jih ustanovi država in katerih glavni namen je zagotavljati uresničevanje
ustavne pravice (državljanov) do javnega obveščanja in obveščenosti.9 Ob takšnem
poudarjenem pomenu RTV Slovenija je tudi zahteva po zagotavljanju njene
ustrezne samostojnosti oziroma institucionalne neodvisnosti posebej
poudarjenega pomena.
22. Ustavno sodišče ocenjuje, da bi
težko popravljive posledice za institucionalno samostojnost RTV Slovenija lahko
nastale v obeh primerih, tako v primeru zadržanja ustavnoskladne nove ureditve,
če bi se ob vsebinski presoji izkazalo, da odpravlja protiustavno stanje
oziroma šele vzpostavlja ustrezno institucionalno samostojnost RTV Slovenija,
kot tudi v primeru izvrševanja nove ureditve, če bi se ob njeni vsebinski
presoji izkazalo, da sama protiustavno krni to institucionalno samostojnost.
23. Ugotovljeno stanje v vsakem
primeru predvsem terja čim hitrejšo vsebinsko odločitev Ustavnega sodišča, zato
bo Ustavno sodišče takoj nadaljevalo z vsebinsko presojo. Pri odločanju o
začasnem zadržanju pa je vendarle upoštevalo, da bi dokončna uveljavitev nove
ureditve v primeru njene morebitne kasnejše razveljavitve povzročila dodatne
škodljive posledice, vključno s posledicami za novo vzpostavljene organe RTV
Slovenija in položaje tistih, ki bi bili nanje imenovani. Glede na navedeno je
Ustavno sodišče odločilo, da izvrševanje ZRTVS-1B začasno zadrži, a le v tistem
obsegu, ki začasno preprečuje dokončno uveljavitev nove ureditve, kar vsaj
deloma omejuje nastanek škodljivih posledic.
24. Posledica začasnega zadržanja
izvrševanja ZRTVS-1B v celoti (torej nove in celotne prehodne ureditve) do
končne odločitve Ustavnega sodišča bi namreč povzročila, da bi bili začasno
ustavljeni vsi postopki konstituiranja novih organov RTV Slovenija in
posledično začasno odložena uveljavitev nove ureditve vodenja, upravljanja in nadzora RTV Slovenija. Prav
tako bi bilo ustavljeno vodenje, upravljanje in nadzor RTV Slovenija v skladu s
prehodno ureditvijo. Ker je ureditev vodenja, upravljanja in nadzora iz ZRTVS-1
z uveljavitvijo ZRTVS-1B prenehala veljati, to pomeni, da vodenje, upravljanje
in nadzor RTV Slovenija sploh ne bi bili urejeni. Glede na navedeno bi začasno
zadržanje izvrševanja ZRTVS-1B v celoti v pravnem redu povzročilo nastanek
protiustavne pravne praznine, saj vodenje, upravljanje in nadzor RTV Slovenija
kljub zgoraj navedeni ustavni zahtevi iz 39. člena
Ustave ne bi bili urejeni. Zato ZRTVS-1B v celoti ni mogoče začasno zadržati.
25. Ustavno sodišče je tako začasno
zadržalo zgolj izvrševanje tistih prehodnih določb ZRTVS-1B, ki urejajo končno
konstituiranje Sveta in posledično drugih novih organov RTV Slovenija (prvi,
drugi, četrti in peti odstavek 23. člena
ter 24. in 25. člen
ZRTVS-1B). S tem je Ustavno sodišče zagotovilo, da je v času do končne
odločitve Ustavnega sodišča urejeno vodenje, poslovanje in nadzor RTV Slovenija
v obsegu in pod pogoji, ki jih določajo drugi, tretji in četrti odstavek
22. člena10 ter 26. člen11 ZRTVS-1B, ter da lahko tečejo
postopki imenovanja (novih) članov Sveta na podlagi 5. in 6. člena ZRTVS-1B, hkrati pa je zadržalo dokončno
uveljavitev nove ureditve.
26. Ustavno sodišče je sklenilo, da bo
zadevo obravnavalo absolutno prednostno in takoj nadaljevalo vsebinsko presojo.
C.
27. Ustavno
sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnice in sodniki Dr. Dr.
Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Neža Kogovšek
Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman
Stubbs. Sodnik dr. Rok Čeferin je bil pri odločanju o tej zadevi izločen.
Ustavno sodišče je sklep sprejelo s petimi glasovi proti trem. Proti so
glasovale sodnice Kogovšek Šalamon, Mežnar in Šugman Stubbs, ki so dale
odklonilna ločena mnenja. Sodnika Jaklič in Knez sta dala pritrdilni ločeni
mnenji.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
________________
1 V nadaljevanju prvi pobudnik.
2 V nadaljevanju drugi pobudnik.
3 V nadaljevanju tretji pobudnik.
4 V nadaljevanju četrta pobudnica.
5 V nadaljevanju peti pobudnik.
6 Gledanost TV Slovenija naj bi v času aktualnega vodstva in
Programskega sveta padla tudi za 20 odstotkov. MMC naj bi po merjenosti
obiskanosti spletnih strani padel s četrtega na osmo mesto. Ugled TV Slovenija
in njenega programa je pod vodstvom aktualnega generalnega direktorja in
njegovih sodelavcev padel za 17 odstotnih točk v primerjavi z drugimi mediji.
7 Člen 27 ZRTVS-1B določa, da ta zakon začne veljati naslednji
dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. ZRTVS-1B je bil objavljen v
Uradnem listu RS, št. 163/22, dne 27. 12.
2022.
8 Glede na razloge za odločitev se tu posebej ne opredeljuje do
vseh navedb v zvezi z začasnim zadržanjem, tako denimo ne tistih na strani
pobudnikov, da naj bi bilo z izvrševanjem zakona poseženo tudi v pravico do varovanja
zasebnega življenja iz 8. člena EKČP, ne tistih na strani nasprotnih
udeležencev, da naj bi bile možne posledice predčasnega prenehanja mandata za
prve štiri pobudnike popravljive s povrnitvijo materialne škode v postopkih
sodnega varstva pred rednimi sodišči, vključno z določitvijo ustrezne
odškodnine v primeru dokazanih protipravnosti, kar bo predmet vsebinske presoje
pobude.
9 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-106/01
z dne 5. 2. 2004 (Uradni list RS, št. 16/04,
in OdlUS XIII, 7), 8. točka obrazložitve.
10 V času do končne odločitve Ustavnega sodišča v
skladu z drugim, tretjim in četrtim odstavkom 22. člena
ZRTVS-1B nadaljujejo z delom Programski in Nadzorni svet ter nanju vezani
odbori v sestavi in s pristojnostmi, ki jih imajo do uveljavitve tega zakona,
generalni direktor, direktor radia in direktor televizije pa opravljajo svoje
naloge kot vršilci dolžnosti s pristojnostmi, ki so jih imeli do uveljavitve
ZRTVS-1B, pri čemer znotraj pristojnosti iz 22. člena ZRTVS-1 opravljajo
le tekoče posle, ki omogočajo nemoteno delovanje RTV Slovenija in zagotavljajo
izpolnjevanje profesionalnih standardov na področju izvajanja radijske in
televizijske dejavnosti.
11 V skladu s 26. členom
ZRTVS-1B odgovorni uredniki programov in predstojniki drugih notranjih
organizacijskih enot nadaljujejo z delom do izteka svojega mandata.