Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Zbornice fizioterapevtov Slovenije, Ljubljana, in Zbornice
laboratorijske medicine Slovenije, Ljubljana, na seji dne 12. julija 2001
s k l e n i l o:
1. Izvrševanje 12. člena zakona o spremembah in dopolnitvah
zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 45/01) se do končne
odločitve zadrži.
2. Predlog, da se do končne odločitve zadrži izvrševanje 11. in
14. člena zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o zdravstveni dejavnosti,
se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnici izpodbijata 11., 12. in 14.
člen zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o zdravstveni dejavnosti (v
nadaljevanju: ZZDej-F), ki v celoti nadomeščajo 87. člen zakona o zdravstveni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 9/92 in nasl. – v nadaljevanju: ZZDej) in
uvajajo dva nova člena (87.a in 87.b člen).
2. Navajata, da je 11. člen v neskladju z
ustavo, ker ne določa kriterijev in postopkov za ustanovitev poklicnih zbornic,
ki jih predvideva v prvem odstavku istega člena. Določbe 11. člena ZZDej-F, ki
v celoti nadomeščajo 87. člen ZZDej, naj bi ne bile bistveno drugačne od prej
veljavnih določb. Za te oziroma za ZZDej pa je ustavno sodišče v odločbi št.
U-I-77/98 z dne 17. 6. 1999 (Uradni list RS, št. 59/99 in OdlUS VIII, 156) ugotovilo,
da je v neskladju z ustavo, ker ne določa postopka in kriterijev za ustanovitev
zbornic po 87. členu. Člen 11 ZZDej-F sicer vsebuje določbe o kriterijih in
postopku za ustanovitev poklicnih zbornic, vendar postopek ustanavljanja veže
na določbe zakona o društvih (Uradni list RS, št. 60/95 in nasl. – v
nadaljevanju: ZDru). To naj bi bilo po mnenju pobudnic v neskladju z načeli
pravne države (2. člen ustave), predvsem z načelom jasnosti in določnosti
predpisov.
3. Določbe 12. člena ZZDej-F naj bi bile v
neskladju z drugim odstavkom 121. člena ustave, ki določa, da se javno
pooblastilo za opravljanje nekaterih funkcij državne uprave lahko prenese na
samoupravne skupnosti, podjetja in druge organizacije ter posameznike z
zakonom. Izpodbijana določba pa v nasprotju z ustavo daje pooblastilo za prenos
javnih pooblastil na poklicno zbornico pristojnemu ministru.
4. Dalje navajata, da je tudi določba 14.
člena ZZDej-F, ki nalaga že ustanovljenim zbornicam uskladitev delovanja z
določbami ZZDej-F v neskladju z ustavo, saj posega v pravico do svobodnega
združevanja (42. člen ustave).
5. Pobudnici predlagata začasno zadržanje
izpodbijanih določb ZZDej-F. Predlog utemeljujeta z dejstvom, da zakon
predvideva osem mesečni rok, v katerem morajo poklicne zbornice, ki so bile
ustanovljene po prej veljavnem 87. členu ZZDej uskladiti svoje delovanje z
določbami ZZDej-F. To po njihovem mnenju pomeni dejansko ukinitev zbornic in
njihovo preoblikovanje v društva, kar naj bi imelo za pobudnici nepopravljivo
strokovno, moralno in materialno škodo. Še posebna škoda bi nastala, če bi
pobudnici prilogodili svojo organizacijo in delovanje ZZDej-F, ustavno sodišče
pa bi razveljavilo izpodbijane določbe. Uveljavitev izpodbijanih členov naj bi
povzročila pravni nered, nezadovoljstvo članstva, nezaupanje v delovanje
zbornic in dvom v pravno državo.
6. Po določbi 39. člena zakona o ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) sme ustavno sodišče
do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev predpisa ali
splošnega akta za izvrševanje javnih pooblastil, če bi zaradi njegovega
izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice. Kadar ustavno
sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej
tudi tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje
morebiti protiustavnega predpisa, in med škodljivimi posledicami, ki bi
nastale, če se izpodbijana določba sploh ne bi izvrševala.
7. Predlog za zadržanje 12. člena ZZDej je
utemeljen. Ker se določbe tega člena lahko začnejo izvajati z dnem, ko je
stopil zakon v veljavo, bi lahko prišlo do neenakopravnega obravnavanja zbornic
in strokovnih združenj, zlasti če bi se na posameznem področju ustanovilo več
zbornic oziroma strokovnih združenj. Nastalo bi lahko tudi razlikovanje med že
ustanovljenimi zbornicami po 87. členu ZZDej, ki so dolžne svoje delovanje
uskladiti z ZZDej-F v roku osmih mesecev od njegove uveljavitve. Zaradi
navedenega bi lahko prišlo tudi do nejasnosti pri ugotavljanju pogojev za
prenos pooblastil in pri izvajanju javnih pooblastil, kar bi lahko imelo težko
popravljive skodljive posledice na samo opravljanje določenih strokovnih nalog
na teh področjih. Ta vprašanja bi se še posebej zaostrila, če bi se izkazalo,
da je izpodbijani člen zakona v neskladju z drugim odstavkom 121. člena ustave.
Zaradi navedenega je ustavno sodišče zadržalo do končne odločitve izvrševanje
12. člena ZZDej-F.
8. Zadržanje izvajanja 11. člena ZDej-F, ki
določa možnost ustanavljanja zbornic oziroma strokovnih združenj ter postopek
in pogoje za njihovo ustanovitev, bi pomenilo, da bi odpadla pravna podlaga za
obstoj zbornic. S sprejemom ZZDej-F je namreč v celoti prenehal veljati 87.
člen ZZDej, ki je predvideval tovrstne zbornice. To ne pomeni, da se
zdravstveni delavci ne bi smeli povezovati v strokovna združenja, saj jim gre
ta pravica neposredno na podlagi ustave (drugi odstavek 42. člena), vendar tako
združenje ne bi imelo položaja, ki jim ga daje ZZDej. Ne nazadje bi ga morali
ustanoviti po postopku, ki velja za ustanovitev društva, kar tudi sicer
predvideva ZZDej-F. Določba 14. člena pa ne more povzročiti škodljivih posledic
za pobudnici, saj določa le rok uveljavitve posameznih določb zakona. Z
zadržanjem izvrševanja izpodbijanih členov bi nastala pravna praznina, ki lahko
povzroči večje škodljive posledice kot samo izvajanje zakona. Upoštevati je
treba tudi dejstvo, da so bile zbornice ustanovljene po prej veljavnem 87.
členu ZZDej prostovoljna združenja brez zakonskih javnih pooblastil. Ustavno
sodišče meni, da nastanek škodljivih posledic, še zlasti težko popravljivih, ni
verjeten. Zato je predlog za začasno zadržanje 11. in 14. člena ZZDej-F
zavrnilo.
9. Ustavno sodišče je ta sklep sprejelo na
podlagi 39. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr.
Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in dr. Dragica Wedam-Lukić. Prvo točko sklepa je
sprejelo soglasno, drugo pa s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval
sodnik Čebulj.
Št. U-I-137/01-4
Ljubljana, dne 12. julija 2001.
Predsednik
Franc Testen l.