Številka: U-I-399/22-5
Datum: 9. 12. 2022
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Nejca Zakovška,
Šalovci, ki ga zastopa Petra Velkavrh, odvetnica na Vrhniki, na seji
9. decembra 2022
sklenilo:
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti tretjega in
četrtega odstavka 9. člena Zakona o osebni asistenci (Uradni list RS,
št. 10/17, 31/18 in 172/21) se zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnik izpodbija tretji in četrti odstavek
9. člena Zakona o osebni asistenci (v nadaljevanju ZOA). Zatrjuje, da sta
določbi v neskladju s 23., 25., 52., 155. in 158. členom Ustave. Pojasni,
da mu je bila z odločbo Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake
možnosti (v nadaljevanju Ministrstvo) z dne 22. 10. 2020, ki je bila
izdana v zvezi s pritožbo zoper odločbo Centra za socialno delo Pomurje
št. 141-102/2020-31895713 z dne 8. 6. 2020, priznana pravica do 168
ur storitev osebne asistence na teden, med drugim tudi za pomoč v
izobraževalnem procesu. Pobudnik navaja, da mu je bila z uveljavitvijo Zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o osebni asistenci (Uradni list RS,
št. 172/21 – v nadaljevanju ZOA-B), ki je spremenil in dopolnil
9. člen ZOA tako, da je določil, da se število odobrenih ur osebne
asistence zmanjša za število ur, ki so bile uporabniku priznane iz naslova
vključenosti v izvajanje vzgojno-izobraževalnih programov, odvzeta storitev in
prisotnost osebnega asistenta v obsegu 30 ur tedensko, ker je vključen v
posebni program vzgoje in izobraževanja v obsegu 30 ur tedensko. Pojasni, da
ima ob vložitvi pobude na podlagi odločbe o pravici do osebne asistence
sklenjen dogovor z izvajalcem osebne asistence o izvajanju storitev osebne asistence.
Izvajalec osebne asistence pa naj bi v skladu s spremenjenim 9. členom ZOA
od njega zahteval podpis novega izvedbenega načrta z zmanjšanim številom ur,
tj. v obsegu 138 ur, zaradi vključenosti v vzgojno-izobraževalni načrt.
Pobudnik pojasni, da takega izvedbenega načrta ne želi podpisati in zahteva
izvajanje osebne asistence v obsegu, ki ga določa odločba o pravici do osebne
asistence. Kljub temu pa naj bi se osebna asistenca izvajala le v obsegu 138
ur, saj naj bi Ministrstvo izvajalcu osebne asistence zavračalo plačilo
storitev za 30 presežnih ur.
2. Pobudnik meni, da spremenjeni tretji odstavek
9. člena ZOA in novi četrti odstavek 9. člena ZOA na njegov pravni
položaj učinkujeta neposredno. Na njuni podlagi naj bi mu bilo namreč brez
ponovne ocene oziroma presoje okoliščin in spremenjene odločbe o osebni
asistenci zmanjšano z dokončno in pravnomočno upravno odločbo priznano polno
število ur osebne asistence (168 ur tedensko) za 30 ur tedensko. Pobudnik
predlaga zadržanje izvrševanja izpodbijane ureditve do končne odločitve o
pobudi in prednostno obravnavo pobude.
B.
3. Pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti
lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes ob vložitvi pobude (prvi odstavek
24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS). Po
drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis ali
splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik
predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov
pravni položaj.
4. V skladu z 20. členom ZOA o pravici do osebne
asistence odloča krajevno pristojen center za socialno delo. V postopku
uveljavljanja navedene pravice se uporablja Zakon o splošnem upravnem postopku
(Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 126/07, 65/08,
8/10 in 82/13 – ZUP), če niso posamezna vprašanja v ZOA urejena drugače. Na
podlagi mnenja komisije o obsegu in vsebini osebne asistence center za socialno
delo v odločbi o pravici do osebne asistence določi obseg osebne asistence
(število ur osebne asistence na teden)1 in vrsto storitev
osebne asistence2 (peti in šesti odstavek 20. člena ZOA).
O pritožbi zoper odločbo o pravici do osebne asistence odloča ministrstvo,
pristojno za invalidsko varstvo (v skladu z 28. členom Zakona o državni
upravi, Uradni list RS, št. 113/05 – uradno prečiščeno besedilo, 48/09,
21/12, 47/13, 12/14, 90/14, 51/16, 36/21, 82/21 in 189/21 – ZDU-1, je to
Ministrstvo).
5. ZOA-B je tretji odstavek 9. člena ZOA spremenil
tako, da ima tudi vključenost v izvajanje vzgojno-izobraževalnih programov v
skladu s predpisi, ki urejajo šolsko zakonodajo, za posledico zmanjšanje
števila odobrenih ur osebne asistence. Zmanjšanje števila ur ustreza številu
ur, ki so uporabniku priznane iz naslova vključenosti v izvajanje
vzgojno-izobraževalnih programov. Z ZOA-B je bil v 9. člen ZOA dodan novi
četrti odstavek, ki določa, da se število odobrenih ur osebne asistence zmanjša
za število ur, za katere je uporabnik vključen v programe ali storitve iz drugega
in tretjega odstavka tega člena, ki so bile uporabniku priznane iz naslova
vključenosti v izvedbeni načrt osebne asistence.
6. Novosti glede obsega števila ur osebne asistence,
uveljavljene z ZOA-B, vplivajo na položaj posameznikov, ki jim je bila pravica
do osebne asistence že priznana oziroma odobrena. Izpodbijani določbi terjata
ugotovitev o tem, ali je uporabnik osebne asistence vključen v izvajanje
določenega vzgojno-izobraževalnega programa in v kakšnem obsegu. Ugotovitev, da
je uporabnik osebne asistence vključen v izvajanje določenega
vzgojno-izobraževalnega programa v določenem obsegu, pa privede do zmanjšanja
števila ur osebne asistence, priznanih iz naslova teh storitev (pomoč v
izobraževalnem procesu). Navedeno odločanje je ugotavljanje dejstev in ustrezna
uporaba norm na tako ugotovljeno dejansko stanje. Gre torej za oblastno
odločanje nosilca javnih pooblastil o pravicah, obveznostih ali pravnih
koristih posameznika. To pa je v skladu z načelom pravne države (2. člen
Ustave) in ob spoštovanju 22. člena Ustave do enakega varstva pravic v
postopkih mogoče le na podlagi izdanega upravnega akta.3 Zato
mora pristojni organ ob ustavnoskladni razlagi ZOA na njegovi podlagi obseg
pravice do osebne asistence določiti z upravno odločbo, čeprav ZOA izdaje nove
odločbe (prav za ta primer) izrecno ne določa.
7. Izpodbijani tretji in četrti odstavek 9. člena
ZOA torej ne učinkujeta neposredno. Pristojni organ mora drugačen obseg pravice
do osebne asistence za vsako konkretno osebo ugotoviti z upravno odločbo. Če
izpodbijani predpis ne učinkuje neposredno, se lahko pobuda vloži šele po
izčrpanju pravnih sredstev zoper posamični akt, izdan na podlagi izpodbijanega
predpisa, hkrati z ustavno pritožbo, pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS.
To stališče Ustavnega sodišča je podrobneje obrazloženo v sklepu
št. U-I-275/07 z dne 22. 11. 2007 (Uradni list RS, št. 110/07,
in OdlUS XVI, 82). Iz razlogov, navedenih v citiranem sklepu, pobudnik ne
izkazuje pravnega interesa za začetek postopka za oceno ustavnosti izpodbijanih
določb ZOA. Zato je Ustavno sodišče njegovo pobudo zavrglo.
8. Ker je Ustavno sodišče pobudo zavrglo, se mu ni bilo
treba opredeliti do predloga za začasno zadržanje izvrševanja izpodbijanih
določb ZOA in predloga za prednostno obravnavo zadeve.
C.
9. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi tretjega odstavka 25. člena ZUstS in prve alineje tretjega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS,
št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik
dr. Matej Accetto ter sodnici in sodniki dr. Rok Čeferin, dr. Rajko
Knez, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli
in dr. Katja Šugman Stubbs. Sklep je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
___________
1 Glej četrti
odstavek 21. člena ZOA.
2 Storitve osebne
asistence ureja 7. člen ZOA.
3 Glej sklep Ustavnega sodišča št. U-I-162/12, Up-626/12 z
dne 12. 7. 2012 (Uradni list RS, št. 55/12), 4. točka obrazložitve.