Številka: Up-624/21-15
Datum: 5. 12. 2022
SKLEP
Senat Ustavnega sodišča je v postopku za
preizkus ustavne pritožbe, ki jo je vložila Franka Makovac, Republika Hrvaška,
ki jo zastopa odvetniška družba Kozinc in partnerji, o. p., d. o. o.,
Ljubljana, na seji 5. decembra 2022
sklenil:
Ustavna pritožba zoper sodbo Višjega
sodišča v Kopru št. PRp 46/2021 z dne 15. 4. 2021 v zvezi s sodbo Okrajnega sodišča v
Kopru št. ZSV 141/2019-1712 z dne 10. 4. 2019 in s plačilnim nalogom Postaje
pomorske policije Koper št. 115620303 z
dne 25. 3. 2018 se zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Postaja
pomorske policije Koper (v nadaljevanju prekrškovni organ) je s plačilnim
nalogom št. 115620303 z dne 25. 3.
2018 pritožnico spoznala za odgovorno storitve prekrška po prvem odstavku 145. člena Zakona o tujcih (Uradni list RS,
št. 9/21 – uradno prečiščeno besedilo, 95/21 – popr., 17/22 in 105/22 – v
nadaljevanju ZTuj-2)1 zaradi kršitve 12. člena ZTuj-22 in ji izrekla globo v višini
500,00 EUR.3 Zoper plačilni nalog je zagovornik pritožnice vložil zahtevo za
sodno varstvo, ki jo je Okrajno sodišče v Kopru zavrnilo s sodbo št. ZSV 141/2019-1712 z dne 10. 4. 2019.4 Na
podlagi odločbe Ustavnega sodišča št. Up-991/17, U-I-304/20 je zagovornik pritožnice
zoper sodbo Okrajnega sodišča v Kopru z dne 10. 4. 2019 vložil pritožbo,
ki jo je Višje sodišče zavrnilo s sodbo št. PRp
46/2021 z dne 15. 4. 2021. Zoper navedene
akte pritožnica vlaga ustavno pritožbo.
2. Višje sodišče je v celoti pritrdilo
stališčem Okrajnega sodišča. Zavrnilo je pritožbeni očitek pritožnice, da ni
imela možnosti seznanitve z obremenilnimi dokazi, in med drugim pojasnilo,5 da so bili
hkrati z opisom dejanja v plačilnem nalogu navedeni tudi dokazi, ki si jih je
pritožnica imela možnost ogledati in glede katerih bi lahko konkretno napadla
ugotovitve prekrškovnega organa.
3. Višje sodišče je zavrnilo očitek
pritožnice, da postopek ugotavljanja njene identitete ni potekal pravilno.6 Ocenilo je, da
je bila njena identiteta pravilno ugotovljena na podlagi 41. člena Zakona
o nalogah in pooblastilih policije (Uradni list RS, št. 15/13,
23/15 – popr., 10/17 in 47/19 – ZNPPol), saj naj bi pritožnica z odplutjem s
kraja prekrška sama preprečila identifikacijo na podlagi njenih osebnih
dokumentov. Prekrškovni organ naj bi tako moral identiteto pritožnice
ugotavljati na druge načine, pritožnica pa naj bi bila tudi osebno prepoznana.
Po oceni Višjega sodišča je pritožnica imela možnost, da vpogleda v
videoposnetek in konkretno navede, da je na posnetku ni. Vendar naj bi v
zahtevi za sodno varstvo zgolj pavšalno izrazila dvom, ali je res bila na
plovilu, čeprav naj bi priznala, da je bila tistega dne na morju. V opisani
procesni situaciji zato sodišču prve stopnje naj ne bi bilo treba dopolniti
dokaznega postopka ter zaslišati pritožnice in pomorskega policista niti
ponovno izvajati drugih dokazov (videoposnetek), saj naj pritožnica s pav‑šalnimi
navedbami v zahtevi za sodno varstvo ne bi vzbudila dvoma o pravilnosti
ugotovljenega dejanskega stanja.
4. Višje
sodišče je zavrnilo tudi očitke pritožnice v obsegu, v katerem jih je bilo
mogoče oceniti kot zatrjevanje dejanske7 in pravne zmote.8 Najprej je
pojasnilo, da je bilo v postopku ugotovljeno, da je pritožnica 25. 3. 2018 ob 7.35 kot član posadke s plovilom
373-UM v spremstvu plovila hrvaške policije na lokaciji 45*30,610 severno in
13*31,860 vzhodno po predhodnem vplutju v akvatorij Republike Slovenije pričela
dvigovati ribiške mreže, ne da bi po prestopu pomorske meje med Republiko
Hrvaško in Republiko Slovenijo po najkrajši poti vplula na mejni prehod za
mednarodni pomorski promet v Kopru ali Piranu in opravila mejno kontrolo. Po
ugotovitvah Višjega sodišča je pritožnica v zahtevi za sodno varstvo navajala,
da je bila v dejanski zmoti in da zato ni ravnala naklepno. To naj bi v
konkretni zadevi pomenilo, da je bila zmotno prepričana, da ne lovi v
slovenskem akvatoriju, torej na lokaciji 45*30,610 severno in 13*31,860
vzhodno, ampak nekje drugje. Takih trditev pritožnica po oceni Višjega sodišča
naj ne bi postavila. Višje sodišče pojasni, da je prvostopenjsko sodišče
ugotovilo, da je bila pritožnica na plovilu, opremljenem z ustreznimi napravami
za ugotavljanje položaja plovila na morju, in da je na tem območju izvajala
ribolov že več let, kar naj bi utemeljevalo sklepanje, da je torej vedela, kje
konkretno je. To pa naj bi tudi po presoji Višjega sodišča utemeljevalo oceno,
da prvostopenjsko sodišče ni kršilo postopka, ker dokaznega postopka ni
dopolnjevalo v tej smeri, saj tudi za pritožnico naj ne bi bil sporen njen
konkretni položaj v trenutku, ko se ji je približalo plovilo prekrškovnega
organa Republike Slovenije. Prav tako naj bi tudi sama navajala, da je bila
seznanjena z določitvijo meje na morju na podlagi arbitražne odločbe. Nadalje
je Višje sodišče pojasnilo, da mora biti pravna zmota po 31. členu Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo, 6/16 –
popr., 54/15, 38/16, 27/17, 23/20, 91/20, 95/21 in 186/21 – v nadaljevanju
KZ-1) v zvezi z 8. členom ZP-1
opravičljiva, kar naj bi pomenilo, da storilec, ki iz upravičenih razlogov ni
vedel, da je to dejanje v nasprotju s pravom, ni kriv. Menilo je, da ni
upravičenih razlogov iz prvega odstavka 31. člena
KZ-1, če storilec ni vedel za pravna pravila, s katerimi bi se lahko seznanil
pod enakimi pogoji kot drugi v njegovem širšem okolju ali ki bi jih moral
poznati glede na svoje delo, vlogo ali siceršnji položaj. Po oceni Višjega
sodišča naj bi pritožnica sama navajala, da je bila seznanjena z določitvijo
meje na morju, na spornem območju je izvajala gospodarsko dejavnost in naj bi
torej razmejitev na morju poznala. Dejstvo, da jo je spremljala hrvaška
policija in da so ji hrvaški organi zagotavljali, da lahko lovi kot dotlej, pa
naj ne bi bilo opravičljiv razlog za zmoto pritožnice. Prav nasprotno,
spremstvo plovila hrvaške policije z namenom varovanja, ob splošno znanih
dogajanjih v zvezi z določitvijo meje, naj bi kazalo na to, da se je pritožnica
zavedala, da je vplula v akvatorij Republike Slovenije in bi zato morala
opraviti mejno kontrolo, in da torej ni bila v nobeni zmoti. Po mnenju Višjega
sodišča pritožnica z vztrajanjem pri svoji »nevednosti« ob povedanem naj ne bi
vzbudila dvoma o ugotovitvah prekrškovnega organa, njene navedbe pa tudi naj ne
bi bile takšne narave, da bi, če bi se izkazale za resnične, utemeljile
opravičljivo zmoto. Zato prvostopenjsko sodišče naj ne bi kršilo določb
postopka, ker pritožnice ni zaslišalo oziroma dokaznega postopka ni dopolnilo.
5. Pritožnica
zatrjuje kršitve pravic iz 22. člena,
prvega odstavka 23. člena, 25., 29. in
62. člena Ustave, 6. člena Konvencije o varstvu človekovih pravic
in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94,
MP, št. 7/94 – EKČP) in 14. člena Mednarodnega pakta o državljanskih in
političnih pravicah (Uradni list SFRJ, št. 7/71,
in Uradni list RS, št. 35/92, MP,
št. 9/92 – MPDPP). Pri utemeljevanju zatrjevanih kršitev se pritožnica
sklicuje tudi na sodno prakso Evropskega sodišča za človekove pravice (v
nadaljevanju ESČP)9 in ustavnosodno presojo Ustavnega sodišča.10
6. Pritožnica poudarja, da so
izpolnjeni pogoji za dovoljenost ustavne pritožbe v zadevi prekrška, saj naj bi
bile zatrjevane kršitve človekovih pravic podane, izpodbijana odločitev pa naj
bi imela zanjo hude posledice. Zaradi zavrnitve pritožbe naj bi bila dolžna
plačati globo v višini 500,00 EUR ter
stroška sodne takse v višini 50,00 EUR in 75,00 EUR, kar naj bi zanjo pomenilo
visok znesek in posledično tudi hude finančne posledice. Pritožnica meni, da je
v njeni zadevi prekrška izpolnjen tudi pogoj iz tretjega odstavka 55.a člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS), saj
naj bi šlo za odločitev o pomembnem ustavnopravnem vprašanju, ki presega pomen
konkretne zadeve. Sodišče naj bi v zadevi prekrška odločilo brez glavne
obravnave in pritožnici posledično naj ne bi omogočilo, da se izjavi do
procesnega gradiva, izvaja dokaze v svojo korist in se sooči z obremenilnimi
pričami. Ustavnemu sodišču pritožnica predlaga, naj ji zagotovi enako varstvo
pravic s tem, da ustavno pritožbo sprejme v obravnavo in izpodbijane akte
razveljavi.
7. Pritožnica med drugim trdi, da je
njena osebna prepoznava in s tem ugotavljanje njene identitete temeljilo na
izjavi uradne osebe, ki je plačilni nalog izdala, ne da bi preverila osebne
podatke oziroma dokumente pritožnice. V zahtevi za sodno varstvo naj bi
pritožnica zato predlagala, naj sodišče zasliši slovenskega in hrvaškega
policista, druge ribiče in njo, saj naj bi se očitani prekršek kot nedovoljen
vstop po morju v Republiko Slovenijo očital osebi, katere istovetnost naj ne bi
bila ugotovljena v skladu s predpisi. Prvostopenjsko sodišče naj bi sodbo
izdalo brez glavne obravnave, drugostopenjsko sodišče pa te kršitve naj ne bi
saniralo. Pritožnici tako naj ne bi bilo omogočeno, da bi izpodbijala
verodostojnost zanjo obremenilnih prič in drugih obremenilnih dokazov ter da bi
izvajala dokaze v svojo korist, kar naj bi vodilo tudi do napačne in nepopolne
ugotovitve dejanskega stanja. Pritožnica navaja, da se je šele s prvostopenjsko
sodbo prvič seznanila z načinom in dokazi, na podlagi katerih je bila
ugotovljena njena identiteta – šlo naj bi za vpogled v uradne evidence in druge
zbirke podatkov ter prepoznavo iz drugih postopkov in javnih občil, o čemer naj
bi bil po navedbah sodišča sestavljen uradni zaznamek, s katerim pritožnica naj
ne bi bila seznanjena. Prav tako naj ne bi bilo jasno, v katere uradne evidence
in zbirke podatkov sta sodišče in prekrškovni organ vpogledala, ter naj ne bi
bilo opredeljeno, katera so upoštevna javna občila. Tudi zapis v prvostopenjski
sodbi, da je bila pritožnica ob vročitvi plačilnega naloga seznanjena s kratkim
opisom dejstev in dokazov, naj ne bi bil točen. Odločitev sodišč glede njene
prepoznave oziroma ugotovitve njene identitete naj bi tako temeljila na
dokazih, glede katerih pritožnici naj ne bi bila dana možnost izjave. Nadalje
pritožnica trdi, da je bila ocena sodišč glede obstoja njenega naklepa
neprimerna oziroma neustrezna. Narejena naj bi bila zgolj na podlagi listinskih
dokazov, in to kljub temu, da naj bi pritožnica ves čas opozarjala, da je bila
prepričana o svojem pravilnem ravnanju. Navedeno naj bi sodišču postavljalo
zahtevo, naj pritožnico na glavni obravnavi zasliši ter se seznani z njeno
platjo zgodbe, z njenimi miselnimi procesi, med drugim o tem, o čem je bila
pritožnica prepričana. Brez tega sodišči naj ne bi mogli zaključiti, da je
pritožnica ravnala aktivno in naklepno ter da je za storitev prekrška
odgovorna. Ugotovitev sodišč o tem, da je pritožnica ravnala naklepno in aktivno,
naj tudi ne bi imela podlage v opisu dejanskega stanja, ki ga je podal
prekrškovni organ, saj naj bi iz slednjega izhajalo, da je bila pritožnica na
plovilu le kot član posadke. Vendar tudi njena aktivna vloga kot člana posadke
naj ne bi bila konkretizirana.
8. V postopku preizkusa ustavne
pritožbe je Ustavno sodišče vpogledalo v spis prekrškovnega organa št. 2602-25/2018 in v listine, ki mu jih je iz
spisa št. ZSV 141/2019 poslalo Okrajno
sodišče v Kopru.
B. – I.
9. Ustavno
sodišče je v ustavnih pritožbah v zadevah prekrškov, ki jih vlagajo ribiči iz
Republike Hrvaške, poleg primera pritožnice soočeno še z več kot 630 primeri
takšnih ustavnih pritožb, ki so v bistvenem primerljive z ustavno pritožbo
pritožnice. Zato se je odločilo, da svojo prvo odločitev v zadevi, v kateri je
šlo za prekršek po ZTuj-2, obrazloži in s tem ponovno opozori, kakšna so
stališča Ustavnega sodišča o tem, kateri pogoji morajo biti izpolnjeni za
sprejem ustavne pritožbe v zadevi prekrška v obravnavo.
B. – II.
10. Pritožnica
najprej trdi, da so zatrjevane kršitve človekovih pravic podane, izpodbijani
akti pa naj bi imeli zanjo hude posledice. Zaradi zavrnitve pritožbe naj bi
bila dolžna plačati globo v višini 500,00 EUR ter stroška sodne takse v višini
50,00 EUR in 75,00 EUR, kar naj bi za pritožnico pomenilo visok znesek in
posledično tudi hude finančne posledice. Po prvem odstavku 55.a člena ZUstS
ustavna pritožba ni dovoljena, če ne gre za kršitev človekovih pravic ali
temeljnih svoboščin, ki bi imela hujše posledice. Šteje se, da ne gre za
kršitev človekovih pravic ali temeljnih svoboščin, ki bi imela hujše posledice
za pritožnika, kadar gre za posamične akte, izdane v zadevah prekrškov (četrta
alineja drugega odstavka 55.a člena ZUstS). Z navedeno trditvijo pritožnica ne
more izpodbiti zakonske domneve o neobstoju hujših posledic iz prvega in
drugega odstavka 55.a člena ZUstS.
11. Ustavno
sodišče v posebno utemeljenih primerih izjemoma odloča o ustavni pritožbi zoper
posamične akte tudi v zadevah prekrškov. Za posebej utemeljen primer po tretjem
odstavku 55.a člena ZUstS gre, če gre za odločitev o pomembnem ustavnopravnem
vprašanju, ki presega pomen konkretne zadeve. Pritožnica trdi, da gre v njeni
zadevi prekrška za posebno utemeljen primer. Zato je moralo Ustavno sodišče
oceniti, ali je izpolnjen pogoj iz tretjega odstavka 55.a člena ZUstS za
sprejem ustavne pritožbe v obravnavo.
12. Pritožnica med drugim trdi, da v
postopku o prekršku ni imela možnosti, da bi jo sodišče na glavni obravnavi
zaslišalo in ji na ta način omogočilo, da bi se izjavila o vsebini uradnega
zaznamka o vpogledu v uradne evidence in druge zbirke podatkov ter prepoznavo
pritožnice iz drugih postopkov in javnih občil, na podlagi katerega naj bi
sodišče, poleg osebne prepoznave s strani slovenskega pomorskega policista,
sklepalo o identiteti pritožnice kot storilke očitanega prekrška. Trdi tudi, da
ji sodišče kljub dejstvu, da večina dokazov v postopku s plačilnim nalogom ni
bila pridobljena po objektivni metodi, temveč na podlagi osebnih zaznav uradne
osebe oziroma vpogleda uradne osebe v prej navedene uradne evidence oziroma
zbirke podatkov, ni omogočilo izvedbe razbremenilnih dokazov, soočenja z zanjo
obremenilnimi pričami in tega, da bi se seznanila z obremenilnimi listinskimi
dokazi. Prav tako pritožnica naj ne bi imela možnosti, da predstavi svoj pogled
glede odgovornosti za očitani prekršek. Iz teh navedb izhaja, da pritožnica
zatrjuje kršitve pravic iz 22. člena ter
druge in tretje alineje 29. člena Ustave.
13. Ustavno sodišče se je do pomembnih
ustavnopravnih vprašanj, kot jih izpostavlja pritožnica, že opredelilo. V
primerih, ki so navedeni v nadaljevanju, je izpodbijane sodbe zaradi
ugotovljenih kršitev človekovih pravic razveljavilo in jih vrnilo sodiščem v
novo odločanje. V zadevi pritožnice je sicer soočeno s situacijo, ko je bilo v
postopku o prekršku že mogoče vložiti tudi pritožbo kot redno pravno sredstvo,
o kateri je po vsebini odločilo tudi Višje sodišče. Taka procesna situacija na
drugačno odločitev o tem, ali je pogoj iz tretjega odstavka 55.a člena ZUstS v
zadevi pritožnice izpolnjen, ne more vplivati.
14. Do vprašanja, kdaj mora sodišče
kršitelju v postopku o prekršku omogočiti, da se seznani s procesnim gradivom
in se o njem izjavi, se je Ustavno sodišče med drugim opredelilo v odločbah št. Up-319/10, U-I-63/10 z dne 20. 1. 2011 (Uradni list RS, št. 10/11), št. Up-965/11,
št. Up-497/14 z dne 24. 11. 2016 (Uradni list RS, št. 79/16, in OdlUS XXI, 36) in v zadnji odločbi
št. Up-578/16 z dne 20. 4. 2017 (Uradni list RS, št. 24/17).
15. Tudi do vprašanja, kdaj mora biti
kršitelju v prekrškovnem postopku zagotovljena pravica do sojenja v navzočnosti
oziroma pravica, da sodišču ustno predstavi svoje razloge in se neposredno
sooči z avtorji obremenilnih izjav, se je Ustavno sodišče že opredelilo. To je
storilo med drugim v odločbah št. Up-187/13
z dne 7. 10. 2015 (Uradni list RS, št. 80/15), št. Up-718/13
z dne 7. 10. 2015 (Uradni list RS, št. 80/15, in OdlUS XXI, 17) in v zadnji odločbi
št. Up-854/14 z dne 20. 4. 2017 (Uradni list RS, št. 24/17, in OdlUS XXII, 21).
16. V
odločbah št. Up-578/16 in št. Up-854/14 je Ustavno sodišče navedlo, da je
ustavni pritožbi v zadevah prekrškov izjemoma sprejelo v obravnavo, da bi
ponovno zagotovilo spoštovanje svojih odločb in ustavnih pravic obdolžencev v
prekrškovnem postopku. Pri tem je poudarilo, da to ne pomeni, da bo Ustavno
sodišče tudi v prihodnje obravnavalo prav vsako ustavno pritožbo, ki bi
utemeljeno opozarjala na nespoštovanje ustavnosodnih precedensov na področju
varstva človekovih pravic v prekrškovnih postopkih, in da ni naloga Ustavnega
sodišča, da vedno znova opozarja na pomen obvezujočnosti svojih odločb in sodb
ESČP.11 Da bi Ustavno sodišče zagotovilo spoštovanje 22. člena Ustave in s tem enako varstvo pravic
vseh tistih pritožnikov, ki so ustavne pritožbe v zadevah prekrškov, v katerih
gre za pomembna ustavnopravna vprašanja, do katerih se je Ustavno sodišče že
opredelilo, vložili do dne, ko je Ustavno sodišče odločalo o zgoraj navedenih
zadevah, to je do 20. 4. 2017 (pa do
takrat še niso bile rešene), je o navedenih zadevah meritorno odločilo z
odločbo senata Ustavnega sodišča.
17. Ustavno sodišče o vseh drugih
ustavnih pritožbah v zadevah prekrškov, ki so bile vložene po 20. 4. 2017 in v katerih je šlo za pomembna
ustavnopravna vprašanja, do katerih se je Ustavno sodišče opredelilo že v več
svojih predhodnih odločbah, v katerih je ugotovilo zatrjevane kršitve
človekovih pravic, ni več odločalo meritorno (po vsebini), temveč jih je iz
razloga, ker ne gre za precedenčno ustavnopravno vprašanje, zavrglo. Tak je
tudi primer pritožnice.
18. Ob upoštevanju stališč iz odločb
Ustavnega sodišča, navedenih v 14. in 15. točki obrazložitve tega sklepa, v
katerih je Ustavno sodišče ugotovilo kršitev človekovih pravic v zadevah
prekrška, bi ob predpostavki, da so očitki pritožnice, kot so opredeljeni v 12.
točki obrazložitve tega sklepa, utemeljeni, lahko šlo za kršitev pravic
pritožnice iz 22. člena ter iz druge in
tretje alineje 29. člena Ustave. Vendar
ob upoštevanju navedenega v predhodnih točkah obrazložitve tega sklepa,12 za precedenčno
ustavnopravno vprašanje nedvomno (več) ne gre, ker se je do teh vprašanj
Ustavno sodišče opredelilo že v več svojih predhodno navedenih odločbah.
19. Iz navedenih razlogov je senat
Ustavnega sodišča ustavno pritožbo zavrgel, ker ni dovoljena, pogoji za izjemno
obravnavo pa niso izpolnjeni.
C.
20. Senat
Ustavnega sodišča je sprejel ta sklep na podlagi tretje alineje prvega odstavka
55.b člena v zvezi s četrto alinejo drugega odstavka 55.a člena ZUstS ter prve
alineje tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik senata Dr. Dr. Klemen
Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA) ter člana Marko Šorli in dr. Katja Šugman
Stubbs. Sklep je sprejel soglasno.
Dr. Dr. Klemen Jaklič
(Oxford ZK, Harvard ZDA)
predsednik senata
___________
1
Prvi odstavek 145. člena ZTuj-2
se glasi: »Z globo od 800 do 1.200 eurov se kaznuje za prekršek tujec, ki: 1.
je nedovoljeno vstopil v Republiko Slovenijo (12. člen
tega zakona); 2. nima vizuma ali mu je vizum prenehal (druga alinea 60. člena tega zakona); 3. nima dovoljenja za
prebivanje v Republiki Sloveniji ali mu je dovoljenje prenehalo (tretja alinea
60. člena tega zakona); 4. mu je potekel
čas, ko lahko na podlagi zakona, Konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma
z dne 14. junija 1985 ali mednarodne pogodbe prebiva v Republiki Sloveniji
(četrta alinea 60. člena tega zakona); 5.
prebiva v Republiki Sloveniji v nasprotju z vstopnim naslovom (peta alinea 60. člena tega zakona).«
2 Člen 12 ZTuj-2 (nedovoljen vstop v Republiko Slovenijo se
glasi: »Za nedovoljen vstop tujca v Republiko Slovenijo se šteje, če: – se
izogne mejni kontroli na mejnem prehodu, ko ta obratuje; – se izogne mejni
kontroli izven območja mejnega prehoda ali na mejnem prehodu, ko ta ne
obratuje; – pri vstopu v Republiko Slovenijo uporabi tuje, ponarejene ali kako
drugače spremenjene potne in druge listine, ki so potrebne za vstop, ali
organom mejne kontrole navede lažne podatke ali namenoma zamolči podatke o
spremenjenem osebnem imenu oziroma izdani novi listini v času razpisanega
veljavnega ukrepa v Schengenskem informacijskem sistemu ali nacionalnih
evidencah; – vstopi v Republiko Slovenijo na notranji meji v nasprotju s 7. in 8. členom tega zakona; – vstopi v Republiko Slovenijo na
notranji meji, čeprav še ni potekel čas, za katerega mu je prepovedan vstop v
državo.«
3 Očitek pritožnici v postopku o prekršku je bil, »da je 25. 3.
2018 ob 7.35 uri kršila 12. člen ZTuj-2
in nedovoljeno vstopila v Republiko Slovenijo, saj naj bi s plovilom z oznako
373-UM, na lokaciji 45*30,610 severno in 13*31,860 vzhodno vplula v morje
Republike Slovenije in pričela z dvigovanjem ribiških mrež, ne da bi po
prestopu pomorske meje med Republiko Slovenijo in Republiko Hrvaško po
najkrajši poti vplula na mejni prehod za mednarodni morski promet v Kopru ali
Piranu in opravila mejno kontrolo, ki jo je pred izvajanjem kakršnihkoli
aktivnosti na morju Republike Slovenije dolžna opraviti v skladu z določbo 5. člena Zakonika o schengenskih mejah.«
4 Navedena akta je pritožnica izpodbijala že z ustavno pritožbo
št. Up-891/19. Ustavno sodišče je z
odločbo št. Up-991/17, U-I-304/20 z dne
17. 12. 2020 (Uradni list RS, št. 5/21,
in OdlUS XXV, 27) med drugim odločilo, da je zoper odločitev sodišča o zahtevi
za sodno varstvo, zoper katero pritožba ni bila dovoljena in je bila zoper
odločitev pravočasno vložena ustavna pritožba s predlogom za izjemno obravnavo
sicer nedovoljene ustavne pritožbe, o kateri Ustavno sodišče do dneva objave te
odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije še ni odločilo, dovoljena pritožba
iz drugega odstavka 66. člena Zakona o
prekrških (Uradni list RS, št. 29/11 – uradno prečiščeno besedilo, 21/13,
111/13 in 32/16 – v nadaljevanju ZP-1), ki jo lahko vlagatelj ustavne pritožbe
vloži v roku 45 dni po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
Ker v skladu z navedenim pravna sredstva zoper izpodbijano sodbo niso bila
izčrpana, je Ustavno sodišče ustavno pritožbo s sklepom št. Up-891/19 z dne 18. 1. 2021 zavrglo.
5 Glej 7. točko obrazložitve sodbe Višjega sodišča ter
4. in 8. točko obrazložitve sodbe Okrajnega sodišča.
6 Glej 8. točko obrazložitve sodbe Višjega sodišča in
4. točko obrazložitve sodbe Okrajnega sodišča.
7 Glej 9. točko obrazložitve sodbe Višjega sodišča ter
6. in 7. točko obrazložitve sodbe Okrajnega sodišča.
8 Glej 10. točko obrazložitve sodbe Višjega sodišča in
7. točko obrazložitve sodbe Okrajnega sodišča.
9 Pritožnica se med drugim sklicuje na sodbe ESČP v zadevah Engel
in drugi proti Nizozemski z dne 8. 6. 1976, Adolf proti Avstriji z
dne 26. 3. 1982, Dory proti Švedski z dne 12. 11. 2002, Jussila proti
Finski z dne 23. 11. 2006 in Flisar proti Sloveniji z dne 29. 9.
2011.
10 Pritožnica se med drugim sklicuje na odločbe Ustavnega
sodišča št. Up-120/97 z dne 18. 3. 1999
(Uradni list RS, št. 31/99, in OdlUS
VIII, 126), št. Up-762/03 z dne 7. 4 2005
(Uradni list RS, št. 46/05, in OdlUS XIV,
39), št. Up-1062/05 z dne 15. 3. 2007
(Uradni list RS, št. 31/07, in OdlUS XVI,
47), št. Up-1293/10 z dne 21. 6. 2012
(Uradni list RS, št. 52/12) in št. Up-965/11 z dne 9. 5. 2013 (Uradni list RS,
št. 47/13, in OdlUS XX, 15).
11 Glej 7. točki obrazložitve v odločbah Ustavnega sodišča št. Up-578/16 in št. Up-854/14.
12 Glej zlasti 16. in 17. točko obrazložitve tega sklepa.