Številka: U-I-64/22-9
U-I-65/22-11
Datum: 10. 3. 2022
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopkih za preizkus pobude družbe
NKBM, d. d., Maribor, ki jo zastopa Odvetniška družba Ketler in partnerji, o.
p., d. o. o., Ljubljana, in pobude družbe Addiko Bank, d. d., Ljubljana, in
drugih, ki jih vse zastopa Branka Sedmak, odvetnica v Ljubljani, na seji
10. marca 2022
sklenilo:
Do končne odločitve Ustavnega sodišča se zadrži izvrševanje
Zakona o omejitvi in porazdelitvi valutnega tveganja med kreditodajalci in
kreditojemalci kreditov v švicarskih frankih (Uradni list RS, št. 17/22).
Obrazložitev
A.
1. Pobudnice, deset bank, ki imajo dovoljenje
Banke Slovenije za opravljanje bančnih storitev, izpodbijajo Zakon o omejitvi
in porazdelitvi valutnega tveganja med kreditodajalci in kreditojemalci
kreditov v švicarskih frankih (v nadaljevanju ZOPVTKK) v celoti. Zatrjujejo
njegovo neskladnost z 2. in 155. členom Ustave, ker naj bi zakon
protiustavno povratno posegal v civilnopravna razmerja (kreditne pogodbe v
švicarskih frankih), ki so že bile v celoti izpolnjene oziroma izčrpane,
oziroma naj bi posegel v še veljavne kreditne pogodbe, pa tudi v kreditne
pogodbe, o katerih je že bilo pravnomočno razsojeno. V slednjem primeru naj bi
tako šlo tudi za neskladje s 158. členom Ustave. Neskladje z drugim
odstavkom 14. člena Ustave naj bi bilo podano, ker naj bi zakonodajalec
vse kreditne pogodbe v švicarskih frankih uredil enako in za vse predvidel, da
vsebujejo nepošten oziroma nedopusten pogodbeni pogoj, kar po mnenju pobudnic
ne drži. Taka ureditev ne upošteva različnosti pravnih položajev in z njimi
povezane pojasnilne dolžnosti, ki je bila v določenih primerih izpolnjena.
Pobudnice naj bi prav tako bile prikrajšane za možnost sodnega varstva, da bi v
sodnem postopku lahko dokazale, da pretvorba v posameznem primeru ni
upravičena, ker je bila izpolnjena pojasnilna dolžnost. ZOPVTKK naj bi bil
zaradi tega v neskladju s pravico do sodnega varstva iz prvega odstavka
23. člena Ustave. Posameznim določbam ZOPVTKK pobudnice očitajo, da so
pojmovno in vsebinsko nejasne ter terminološko neusklajene s področno
zakonodajo. ZOPVTKK naj bi imel tudi pravno praznino, ker npr. ne določa roka,
ko morajo kreditojemalcem vrniti podpisano pogodbo o ureditvi medsebojnih
razmerij. Pobudnice menijo še, da je kršen 2. člen Ustave, ker je naložene
obveznosti objektivno gledano nemogoče uresničiti v predpisanih rokih. Pri tem
opozarjajo, da podatkov o vseh kreditojemalcih nimajo več, ker so jih morale
uničiti.
2. Pobudnice menijo, da je zakonodajalec protiustavno
posegel v pogodbeno svobodo, varovano v 35. členu Ustave, ko je kogentno
določil prenovo kreditnih pogodb in vključitev valutne kapice v pogodbe. Za tak
poseg pa naj zakonodajalec ne bi imel ustavno dopustnega cilja. Ureditev iz
6. člena ZOPVTKK, po kateri morajo kreditodajalci v škodo svojega
premoženja poplačati morebitno preplačilo, skupaj z zamudnimi obrestmi, ki
tečejo od dneva nastanka preplačila, po mnenju pobudnic pomeni poseg v pravico
do zasebne lastnine, varovano v 33. in 67. členu Ustave. Šlo naj bi za
odvzem premoženja brez nadomestila, kar je v nasprotju tudi s sodno prakso
Evropskega sodišča za človekove pravice. ZOPVTKK po mnenju pobudnic posega tudi
v njihovo svobodno gospodarsko pobudo, varovano v 74. členu Ustave, pri
čemer poseg ne more prestati testa sorazmernosti. ZOPVTKK nalaga
kreditodajalcem številne obveznosti od priprave predpisane dokumentacije do
vrnitve preplačila in izročitve zemljiškoknjižnih dovolil, ureditve razmerij s
poroki, prevzemniki dolgov itd. Na drugi strani zakonodajalec ni
kreditojemalcem predpisal niti roka, do katerega morajo vrniti podpisane
pogodbe o ureditvi medsebojnih razmerij. Tudi Evropska centralna banka (v
nadaljevanju ECB) naj bi opozarjala, da je treba upoštevati pošteno
porazdelitev bremena med vsemi deležniki, da se prepreči moralno tveganje v
prihodnosti.
3. Nesorazmerne so po mnenju pobudnic tudi sankcije, ki
jih je predpisal zakonodajalec za kršitev zakonskih določb, med katerimi je
predpisan celo odvzem dovoljenja banki za opravljanje bančnih storitev. Taka
sankcija je po prepričanju pobudnic tudi v neskladju s pravom Evropske unije (v
nadaljevanju EU). Določbe o sankcijah in nadzoru naj bile poleg tega nejasne in
naj bi odstopale od načela individualizacije sankcij, predpisovale naj bi objektivno
odgovornost za prekrške in omogočale novo (dvojno) globo za isto kršitev.
4. Pobudnice posebej uveljavljajo, da je ZOPVTKK v
neskladju s pravom EU. Izpodbijana ureditev naj bi pomenila nedovoljeno
omejitev prostega pretoka kapitala ter svobode ustanavljanja in opravljanja
storitev. Posebej sporna naj bi bila možnost odvzema dovoljenja, saj je
prezrto, da je v določenih primerih za odvzem dovoljenja izključno pristojna
ECB. Tudi sicer pravo EU varuje pred retroaktivno veljavo pravnih aktov, posegi
v pravico do zasebne lastnine in svobodo poslovanja. Zato je izpodbijana
ureditev ne le v neskladju z Ustavo, temveč tudi s pravom EU, še posebej pa z
Listino Evropske unije o temeljnih pravicah (UL C 202, 7. 6. 2016).
5. Pobudnice predlagajo, naj Ustavno sodišče do
končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanega zakona. Po mnenju
pobudnic bo končna odločitev Ustavnega sodišča lahko učinkovita le, če bo
Ustavno sodišče izvrševanje izpodbijanih določb predhodno zadržalo, saj
izpodbijani zakon določa izjemno kratke roke za naložena opravila. Pobudnice
naj bi bile tako izpostavljene naložitvam sankcij, ker vseh opravil objektivno
gledano ni mogoče opraviti. Pobudnice naprej pojasnjujejo škodljive posledice
za vsako izmed njih. Te se kažejo v zahtevi po oblikovanju rezervacij za
predvidena izplačila, zelo visokih operativnih stroških za izvedbo vseh
naloženih opravil in krčenju drugih opravil zaradi prerazporeditev virov na
zakonsko naložena nova opravila. Opozarjajo, da ne razpolagajo z ustreznimi programskimi
orodji za zahtevane izračune, za številne že realizirane pogodbe pa sploh ne
razpolagajo z vhodnimi podatki, ki so podlaga za opravo izračunov. Škodljive
posledice naj bi jim nastale tudi zato, ker opravljenih izplačil ne bi mogle
zahtevati nazaj, saj bi bila izplačila opravljena na podlagi ZOPVTKK, pri tem
se sklicujejo na 9. točko obrazložitve sklepa Ustavnega sodišča
št. U-I-25/22 z dne 10.2. 2022 (Uradni list RS, št. 17/22). Prav
tako bi pobudnice morale izročiti zemljiškoknjižna dovolila za izbris hipoteke,
kar bi lahko nepovratno vodilo do izgube prednostne poplačilne pravice, ki je
zaradi varstva drugih upnikov in zaupanja v zemljiško knjigo ne bi bilo mogoče
ponovno vzpostaviti, pa čeprav bi Ustavno sodišče presodilo, da je ZOPVTKK v neskladju
z Ustavo. Nepovratne posledice naj bi nastale tudi v odprtih izvršilnih
postopkih, saj morajo pobudnice v skladu s petim odstavkom 7. člena
ZOPVTKK zaradi prenove pogodbe ustrezno prilagoditi in delno umakniti predlog
za izvršbo, kar bi lahko pomenilo tudi zastaranje posameznih terjatev.
Pobudnice opozarjajo tudi na širše posledice, ki ne bi nastale le njim. Že v
zakonodajnem postopku naj bi bilo opozorjeno, da lahko zaradi predpisane
sankcije v krajšem obdobju več bank ostane brez dovoljenja za opravljanje
bančnih storitev, kar bi pomenilo nepopravljive posledice za prebivalce in
gospodarstvo kot tudi za finančno stabilnost Republike Slovenije. Finančni
učinki izpodbijane zakonske ureditve bi lahko povzročili restrukturiranje bank
in odpuščanje delavcev, s tem pa izgubo njihove socialne varnosti (prim. 13.
točka obrazložitve sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-210/21 z dne
30. 9. 2021). Glede na nove naloge se pomembno vpliva tudi na položaj
Banke Slovenije (finančno in organizacijsko), kot naj bi opozorila tudi ECB. Do
nepovratne izgube časa in sredstev, vključno s sredstvi, ki jih država namenja
za delovanja sodstva (27. točka obrazložitve sklepa Ustavnega sodišča
št. U-I-4/20 z dne 5. 3. 2020, Uradni list RS, št. 19/20), bi
prišlo zaradi 10. člena ZOPVTKK, na podlagi katerega bi kreditojemalci
umaknili tožbe, s katerimi so uveljavljali zahtevke zoper banke. Izplačilo
preplačil pa bi v primeru ugotovljene protiustavnosti ZOPVTKK vodilo v številne
nove sodne postopke, v katerih bi banke opravljena plačila zahtevale nazaj.
Izključena pa ni po mnenju pobudnic niti odškodninska odgovornost države po
26. členu Ustave zaradi sprejetja protiustavnega zakona. Na drugi strani
pobudnice menijo, da za drugo stran, tj. kreditojemalce, nepopravljivih
škodljivih posledic zadržanje izvrševanja ne bi povzročilo. Edina posledica naj
bi tako bil zamik izplačila preplačila, vendar pa že četrti odstavek
5. člena ZOPVTKK določa zakonske zamudne obresti od nastanka preplačila do
izplačila preplačila. Pobudnice opozarjajo še, da imajo kreditojemalci na
razpolago učinkovita pravna sredstva za uveljavitev nepoštenih pogodbenih
pogojev, tudi v izvršilnih postopkih, pri slednjih je mogoče izposlovati tudi
odlog izvršbe. Iz podobnih razlogov, s katerimi pobudnice utemeljujejo predlog za
začasno zadržanje izvrševanja izpodbijanega zakona, predlagajo tudi, naj
Ustavno sodišče odloči o zadevi absolutno prednostno.
6. Ustavno sodišče je pobudi vročilo Državnemu zboru s
pozivom, naj se opredeli do predloga za začasno zadržanje izpodbijanega zakona.
Državni zbor v roku, ki ga je določilo Ustavno sodišče, na poziv ni odgovoril.
7. Svoje mnenje o predlogu za začasno zadržanje je
posredovala tudi Vlada. Meni, da je predlog utemeljen, in predlaga, naj Ustavno
sodišče zadrži izpodbijani zakon v celoti. Pojasnjuje, da je že v zakonodajnem
postopku opozarjala na protiustavnosti, pomanjkljivosti in škodljivosti
ZOPVTKK, kot tudi, da nasprotuje pravu EU. Glede predloga za začasno zadržanje
meni, da se strinja z navedbami pobudnic o težko popravljivih škodljivih
posledicah, dodaja pa, da že samo sprejetje zakona pomeni težko popravljive
škodljive posledice, saj enostransko urejanje pogodbenih razmerij ruši zaupanje
v pravo ter vpliva na varnost naložb v Republiki Sloveniji in na z njo povezane
bonitetne ocene. Izpodbijani zakon naj bi tako vplival na celotno gospodarstvo
in makroekonomsko stabilnost Republike Slovenije kot tudi na njen mednarodni
ugled. Vlada opozarja še na posledice, ki bi lahko nastopile zaradi kršitve
prava EU in za katere je odgovorna Republika Slovenija, kot tudi na kršitve
ratificiranih mednarodnih pogodb, ki urejajo medsebojno spodbujanje ter
zaščito naložb in jih je Republika Slovenija sklenila z državami lastnikov
nekaterih kreditodajalcev po ZOPVTKK.
B.
8. Po prvem odstavku 39. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo,
109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) sme Ustavno sodišče do končne
odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev predpisa, če bi zaradi
njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive posledice. Kadar Ustavno
sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej
tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti
protiustavnega predpisa, in škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se
izpodbijane določbe sploh ne bi izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji
izkazalo, da niso v neskladju z Ustavo. Ko Ustavno sodišče odloča o začasnem
zadržanju, je njegova presoja omejena na oceno možnosti nastanka težko
popravljivih škodljivih posledic v navedenih primerih. Pri odločanju na podlagi
prvega odstavka 39. člena ZUstS torej Ustavno sodišče vsebine zatrjevane
protiustavnosti izpodbijanega predpisa (še) ne presoja, ne glede na to, kako
očitna naj bi bila protiustavnost.
9. Izvrševanje morebiti protiustavnega ZOPVTKK bi
povzročilo več težko popravljivih ali celo nepopravljivih škodljivih posledic,
ki jih je mogoče razvrstiti v več skupin.
10. Prva skupina škodljivih posledic se nanaša na
pobudnice. Kot izhaja iz ZOPVTKK, morajo banke v roku 60 dni od njegove
uveljavitve pripraviti ustrezno dokumentacijo (predlog pogodbe o medsebojni
ureditvi razmerij, nov amortizacijski načrt in izračun preostanka dolgov) in jo
vročiti kreditojemalcem (4. člen ZOPVTKK) ter v 30 dneh od njenega podpisa
kreditojemalcu vrniti morebitno preplačilo, izročiti zemljiškoknjižno dovolilo
za izbris hipoteke, če pa dolg po novem izračunu še ni bil poplačan,
nadaljevati pogodbeno razmerje (6. člen ZOPVTKK). O teh opravilih morajo
banke poročati Banki Slovenije enkrat mesečno, najkasneje do desetega v mesecu
(11. člen ZOPVTKK). ZOPVTKK tako nalaga pobudnicam številna opravila, ki
so glede na obseg kreditnih pogodb v švicarskih frankih objektivno gledano
povezana z operativnimi stroški, kot denimo pripravo programske opreme za
izračune, pregled dokumentacije, pridobivanje podatkov o kreditojemalcih, ki
niso več komitenti pobudnic, obveščanje oziroma vročanje dokumentacije
kreditojemalcem, prerazporejanje zaposlenih in zaposlitev novih delavcev zaradi
povečanega obsega dela. Ob tem je treba upoštevati še, da so banke dolžne
uporabiti instrumente za uspešno in pravočasno zmanjšanje obsega nedonosnih
posojil in za predvidena izplačila kreditojemalcem oblikovati ustrezne
rezervacije. Iz presoje Ustavnega sodišča že izhaja, da prizadevanja in stroški
ter organizacijske priprave za izvedbo določenih opravil, ki jih nalaga
izpodbijana zakonska ureditev, lahko pomenijo težko popravljive škodljive
posledice.1 Prav tak je tudi obravnavani primer. Operativni
stroški bank in njihovo prizadevanje za opravo nalog po ZOPVTKK bi bili v
primeru, da bi Ustavno sodišče ugotovilo, da je ZOPVTKK v neskladju z Ustavo,
težko popravljivi.
11. V drugi skupini so posledice, ki bi lahko nastale
tudi drugim subjektom, ne le pobudnicam. Iz ustaljene ustavnosodne presoje
namreč izhaja, da Ustavno sodišče presoja težko popravljive škodljive posledice
tudi širše in ne le tistih, ki bi lahko nastale pobudniku.2 Pri
tem gre zlasti za Banko Slovenijo na eni strani in sodišča na drugi strani. Na
primer, 11. in 12. člen ZOPVTKK predvidevata z vidika porabe
institucionalnih virov Banke Slovenije dolžnost nadzora kršitev ZOPVTKK,
vključno z možnostjo začetka postopka za odvzem dovoljenja za opravljanje
bančnih storitev. V primeru razveljavitve teh dveh členov ZOPVTKK bi bile te
posledice težko popravljive.3 Na drugi strani je treba
upoštevati, da se pred sodišči, vključno z Ustavnim sodiščem, vodi večje
število sporov, v katerih so predmet presoje kreditne pogodbe v švicarskih
frankih. Ti spori bi zaradi morebitnega umika tožb (drugi odstavek
10. člena ZOPVTKK) ob ugotoviti preplačila in njegovem poplačilu sicer
prenehali. Vendar pa bi ob morebitni ugotovitvi Ustavnega sodišča, da je
ZOPVTKK protiustaven, odločitev Ustavnega sodišča povzročila, da bi se začeli
ne le identični spori, ki se vodijo že sedaj, temveč tudi novi spori, v katerih
bi banke terjale nazaj plačila preplačil, opravljena na podlagi ZOPVTKK.4 Ob
tem ni nezanemarljivo, da bi lahko nekatere terjatve zastarale in da stranke na
novo začetih identičnih sporov ne bi bile uspešne zaradi ugovora zastaranja.
Take posledice bi bile nepopravljive.5 Z vidika zahteve po
racionalnem in ekonomičnem vodenju sodnih postopkov, ki je prav tako v funkciji
zagotavljanja učinkovitosti pravice do sodnega varstva ne le kreditojemalcev in
kreditodajalcev, temveč tudi drugih, ki potrebujejo sodno varstvo, ni
sprejemljivo, da bi se prenehalo vodenje večjega števila odprtih sodnih
postopkov zaradi izvrševanja zakona, za katerega bi Ustavno sodišče kasneje
ugotovilo, da je protiustaven. Prišlo bi do nepovratne izgube časa in sredstev
strank ter virov, ki jih za delovanje sodnega sistema namenja država.6
12. Tretja skupina posledic se nanaša na bančni in
gospodarski sistem kot celoto. Tudi škodljive posledice, ki se nanašajo na
državo kot celoto, lahko vzame v obzir Ustavno sodišče, ko odloča o začasnem
zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa po prvem odstavku 39. člena
ZUstS.7 Kot je bilo pojasnjeno v 10. točki obrazložitve tega
sklepa, bi izvrševanje izpodbijanega zakona imelo negativne finančne posledice
za vsako izmed pobudnic, s tem pa za slovenski bančni sektor kot celoto. To bi
lahko negativno vplivalo na dobičkonosnost in kapital bank, s tem pa na
poslabšanje razpoloženja tujih in domačih vlagateljev, ter zaupanja v
gospodarski sistem kot celoto, in bi privedlo do povečanja deželnega tveganja
Republike Slovenije. Tudi te posledice bi bile težko popravljive.
13. Zadržanje izvrševanja izpodbijane ureditve do
končne odločitve v tej zadevi po drugi strani težko popravljivih škodljivih
posledic po oceni Ustavnega sodišča ne bi povzročilo. Tiste kreditne
pogodbe, ki še veljajo, se bodo še najprej izpolnjevale pod pogoji, kot so bili
dogovorjeni ob njihovi sklenitvi, zato za te kreditojemalce ne more priti do
drugačnih posledic, kot že dogovorjenih s pogodbo. Za kreditojemalce, pri
katerih kreditne pogodbe ne veljajo več, do škodljivih posledic ne more priti.
Glavna posledica zadržanja bo, da bo izvedba opravil, ki jih ZOPVTKK nalaga
bankam, s tem pa morebitna sklenitev pogodb o ureditvi medsebojnih razmerij, za
nekaj časa odložena. Pri tem je treba upoštevati, da kljub začasnemu
zadržanju izvrševanja ZOPVTKK zamudne obresti ne bodo prenehale teči, kar
nekoliko ublaži odlog sklenitev pogodb o ureditvi medsebojnih razmerij za tiste
kreditojemalce, ki bi lahko bili na podlagi ZOPVTKK upravičeni do plačila
preplačila.
14. Škodljive posledice izvrševanja morebiti
protiustavnih zgoraj opisanih posameznih določb ZOPVTKK iz 10. do 12. točke
obrazložitve tega sklepa pretehtajo nad škodljivimi posledicami njihovega
začasnega neizvrševanja. Zato je Ustavno sodišče do svoje končne odločitve
zadržalo izvrševanje ZOPVTKK. Ustavno sodišče glede na navedeno ocenjuje, da so
določbe ZOPVTKK tako tesno medsebojno povezane, da je treba zadržati
izvrševanje celega zakona.8 Sklenilo je še, da bo zadevo
obravnavalo absolutno prednostno.
C.
15. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS in tretje alineje tretjega
odstavka v zvezi s petim odstavkom Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list
RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej
Accetto ter sodnici in sodniki Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA),
dr. Rajko Knez, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr.
Katja Šugman Stubbs. Pri odločanju je bil izločen sodnik dr. Rok Čeferin.
Ustavno sodišče je sklep sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
___________________
1 Glej sklep Ustavnega sodišča
št. U-I-4/20, 27. točka obrazložitve.
2 Glej npr. sklep
Ustavnega sodišča št. U-I-315/97 z dne 5. 2.1998 (Uradni list RS,
št. 13/98, in OdlUS IX, 57).
3 Prim. sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-4/20, 28. točka obrazložitve.
4 Prim. sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-307/11 z dne 1. 12. 2011 (Uradni list RS,
št. 100/11), 6. točka obrazložitve.
5 Prim. sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-117/07 z dne 20. 4. 2007 (Uradni list RS,
št. 38/07, in OdlUS XVI, 64), 11. točka obrazložitve.
6 Prim. sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-4/20, 27. točka obrazložitve.
7 Prim. sklep Ustavnega
sodišča št. Up-879/14 z dne 11. 12. 2014, 16. točka
obrazložitve.
8 Prim. sklepa Ustavnega
sodišča št. U-I-91/98 z dne 27. 5. 1999 (Uradni list RS,
št. 40/99, in OdlUS VIII, 196), 3. točka obrazložitve, in
št. U-I-4/20, 31. točka obrazložitve.