Številka: U-I-25/22-8
Datum: 10. 2. 2022
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Branimirja Štruklja, Ljubljana, Lidije Jerkič,
Ljubljana, Petra Majcna, Koper, Jakoba K. Počivavška, Ljubljana, in Evelin
Vesenjak, Trbovlje, ki jih vse zastopa Iztok Ščernjavič, odvetnik v Domžalah,
na seji 10. februarja 2022
sklenilo:
Izvrševanje 48. člena Zakona o dodatnih ukrepih za preprečevanje
širjenja, omilitev, obvladovanje, okrevanje in odpravo posledic COVID-19
(Uradni list RS, št. 206/21) se do končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelji
na podlagi petega odstavka 21.a člena Zakona o referendumu in o ljudski
iniciativi (Uradni list RS, št. 26/07 – uradno prečiščeno besedilo in
52/20 – v nadaljevanju ZRLI) vlagajo zahtevo za oceno ustavnosti 48. člena
Zakona o dodatnih ukrepih za preprečevanje širjenja, omilitev, obvladovanje,
okrevanje in odpravo posledic COVID-19 (v nadaljevanju ZDUPŠOP). Zatrjujejo, da
je bil v postopku njegovega sprejemanja kršen drugi odstavek 90. člena Ustave,
ker 48. člen ZDUPŠOP ne pomeni nujnega ukrepa, ki bi bil povezan z odpravo
posledic nalezljive bolezni COVID-19 in zato ne spada v materijo interventnega
zakona. Zato Državni zbor ne bi smel sprejeti sklepa o nedopustnosti referenduma
glede ZDUPŠOP.
2. Predlagatelji predlagajo, naj
Ustavno sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje 48. člena ZDUPŠOP.
Navajajo, da je treba ob zelo visoki stopnji izkazanosti zatrjevane
protiustavnosti izpodbijanega zakona uporabiti ustrezno milejšo presojo glede
nastanka škodljivih posledic. Zatrjujejo, da je že iz zakonodajnega gradiva
(obrazložitve amandmajev k ZDUPŠOP), v katerem bi moral zakonodajalec
utemeljiti nujnost 48. člena ZDUPŠOP, razvidno, da gre za ukrep, s katerim se
uresničuje zaveza iz stavkovnega sporazuma, sklenjenega s FIDES v letu 2016, in
ne za ukrep, ki bi bil kakorkoli povezan z odpravljanjem posledic bolezni
COVID-19. Glede na navedeno naj bi bilo očitno, da ZDUPŠOP ne spada v
interventni zakon in je podana kršitev pravice do referenduma. Zato se po
mnenju predlagateljev o škodljivih posledicah, ki bi nastale z uveljavitvijo
izpodbijanega zakona (njegove vsebine), niti ne sme spraševati, saj bi sicer
Ustavno sodišče dalo napačen signal, tj. da lahko v pravnem redu (vsaj začasno)
učinkujejo tudi predpisi, ki so bili sprejeti z očitno kršitvijo (ustavnih)
pravil zakonodajnega postopka. To pa bi po prepričanju vlagateljev že samo po
sebi pomenilo nepopravljive posledice v smislu 39. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20
in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS), saj oblast (niti začasno) ne sme biti nad
pravom.
3. Zadržanje izvrševanja 48. člena
ZDUPŠOP naj bi poleg visoke stopnje verjetnosti, da je zakonodajalec kršil
pravico do referenduma, narekovalo tudi dejstvo, da v primeru zadržanja
izpodbijane zakonske ureditve niti ne bodo nastale težko popravljive posledice.
To naj bi veljalo tako v primeru, če je bil cilj izpodbijanega ukrepa začasno
spremeniti plačni sistem javnih uslužbencev, kot tudi v primeru, če je bil cilj
ukrepa finančno pomagati zdravnikom in zobozdravnikom. Če naj bi bil cilj 48.
člena ZDUPŠOP začasno spremeniti plačni sistem javnih uslužbencev, naj bi imel
zakonodajalec možnost, da kljub zadržanju 48. člena ZDUPŠOP vsebino te določbe
še vedno sprejme v obliki novele Zakona o sistemu plač v javnem sektorju
(Uradni list RS, št. 108/09 – uradno prečiščeno besedilo, 13/10, 59/10, 85/10,
107/10, 46/13, 50/14, 82/15, 67/17 in 84/18, 204/21 – v nadaljevanju ZSPJS).
Tudi če bi to zaradi 33. člena ZSPJS trajalo dlje, je po mnenju predlagateljev
kasnejša uveljavitev spremembe plačnega sistema za skupino javnih uslužbencev
nedvomno manjšega pomena od škodljivih posledic, ki bi nastale, če bi
izpodbijana zakonska določba kljub očitni kršitvi pravice do referenduma še
naprej učinkovala. Če pa naj bi bil cilj izpodbijanega ukrepa finančno pomagati
zdravnikom in zobozdravnikom, ima po mnenju predlagateljev zakonodajalec kljub
morebitnemu zadržanju 48. člena ZDUPŠOP še vedno možnost, da zdravnikom in
zobozdravnikom, ki so pri svojem delu izpostavljeni okužbam zaradi COVID-19,
finančno enako kot doslej pomaga z dodatki. Predlagatelji opozarjajo, da je
treba pri tem upoštevati tudi, da zdravniki in zobozdravniki zaradi morebitnega
zadržanja 48. člena ZDUPŠOP ne bodo eksistenčno ogroženi, ker ne gre za javne
uslužbence z najnižjimi dohodki oziroma ravno nasprotno, že sedaj 57. plačni
razred dosega več kot tretjina zdravnikov, kljub temu da ne delajo vsi na
»najbolj ogroženih« delovnih mestih.
4. Predlagatelji navajajo tudi, da je
treba izvrševanje 48. člena ZDUPŠOP
zadržati zato, ker je izpodbijana določba v očitnem nasprotju s 14. členom
Ustave, saj brez utemeljenega razloga omejitev iz drugega odstavka 7. člena
ZSPJS odpravlja zgolj za zdravnike in zobozdravnike, ne pa tudi za druge javne
uslužbence (npr. za najzahtevnejša delovna mesta v raziskovalni dejavnosti,
vodjo medicinskega laboratorija). Izvrševanje izpodbijane določbe naj bi imelo
tudi finančne posledice za javna sredstva, ker naj napredovanj na podlagi 48.
člena ZDUPŠOP naknadno (v primeru njegove razveljavitve) ne bi bilo več mogoče
kar odvzeti, saj naj bi temeljila na aneksu h Kolektivni pogodbi za zdravnike
in zobozdravnike v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 14/94, 15/94,
22/96, 23/96 – popr., 39/98, 46/98 – popr., 97/2000, 60/08, 5/12, 40/12, 46/13,
16/17, 80/18, 160/20 in 88/21 – v nadaljevanju Kolektivna pogodba), ki naj bi
še vedno veljal. Predlagatelji menijo, da dejstvo, da je zakonodajalec posegel
v plačni sistem javnih uslužbencev brez socialnega dialoga, prinaša velika
tveganja, ki jih v tem trenutku niti ni mogoče jasno opredeliti. Ker je zelo
verjetno, da bo aneks h Kolektivni pogodbi sklenjen že v januarju 2022 (takšno
zahtevo je sindikat FIDES postavil na izredni letni konferenci), je po
prepričanju predlagateljev nujno, da se izvajanje ukrepa iz 48. člena ZDUPŠOP
zadrži.
5. Državni zbor v odgovoru navaja, da
v predlogu za zadržanje izvrševanja 48. člena ZDUPŠOP ni izkazano, da bodo v
času do končne odločitve Ustavnega sodišča zaradi izvrševanja izpodbijane
določbe nastale težko popravljive škodljive posledice. Navedbe naj bi bile
splošne oziroma pavšalne. Državni zbor meni, da zgolj z navedbami o
protiustavnosti izpodbijane določbe ni mogoče izkazati in utemeljiti obstoja
težko popravljivih ali celo nepopravljivih škodljivih posledic. Navaja, da z
uveljavitvijo 48. člena ZDUPŠOP škodljive posledice njegovega izvrševanja sploh
še niso nastopile, ker postopek socialnega dialoga še ni zaključen, pa tudi če
bi bil, Kolektivna pogodba sama po sebi ni neposredna podlaga za uvrščanje
posameznikov v plačne razrede in odločanje o napredovanjih. Tudi če bi takšne
posledice nastale, bi bile finančne narave in zato praviloma popravljive. Po
drugi strani bi po mnenju Državnega zbora v primeru zadržanja izvrševanja 48.
člena ZDUPŠOP nastale očitno nepopravljive posledice. Z izpodbijanim ukrepom
naj bi se namreč reševal že dalj časa trajajoč problem
zmanjševanja števila zdravnikov (predvsem na primarni
ravni), ki se v okoliščinah spopadanja z naraščajočim številom okužb in
slabšanjem epidemiološke slike le še zaostruje. Opustitev reševanja tega
problema bi v trenutnih razmerah privedla do škodljivih in nepopravljivih
posledic v delovanju zdravstvenega varstva, ki je bistveno za varovanje
življenja in zdravja ljudi, ne le v zvezi z obvladovanjem nalezljive bolezni
COVlD-19, ampak tudi na vseh drugih področjih zdravstvene dejavnosti. V primeru
zadržanja izvrševanja ukrepa, s katerimi naj bi bilo mogoče problem odhajanja
zdravnikov v relativno kratkem času in vsaj začasno zaustaviti, naj bi zaradi
pomanjkanja za zdravstveno obravnavo ključnega osebja (odhodi, bolniške
odsotnosti) nastale posledice, katerih teža in razsežnosti bi bistveno presegle
težo posledic, ki bi jih povzročilo njegovo izvrševanje.
B.
6. Po
prvem odstavku 39. člena ZUstS sme Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti
ali delno zadržati izvršitev predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko
nastale težko popravljive posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o začasnem
zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej tehta med škodljivimi
posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa,
in škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijane določbe sploh ne
bi izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji izkazalo, da niso v neskladju z
Ustavo.
7. Ko Ustavno sodišče odloča o
začasnem zadržanju, je njegova presoja omejena na oceno možnosti nastanka težko
popravljivih škodljivih posledic v navedenih primerih. Pri odločanju na podlagi
prvega odstavka 39. člena ZUstS torej Ustavno sodišče vsebine zatrjevane
protiustavnosti izpodbijanega predpisa (še) ne presoja, ne glede na to, kako
očitna naj bi bila protiustavnost.
8. Drugi odstavek 7. člena ZSPJS
določa, da je v plačnih podskupinah od C1 do J3 na delovnih mestih in v nazivih
mogoče doseči največ 57. plačni razred. Z uveljavitvijo izpodbijanega 48. člena
ZDUPŠOP je bilo od navedene zakonske določbe odstopljeno tako, da je določeno,
da je – ne glede na drugi odstavek 7. člena ZSPJS – za plačno podskupino E1 –
Zdravniki in zobozdravniki na delovnih mestih in v nazivih mogoče doseči največ
63. plačni razred za obdobje do 31. 12.
2022.1 Iz zakonodajnega gradiva je razvidno, da je bila izpodbijana
določba dodana v predlog ZDUPŠOP na podlagi amandmaja predlagatelja Poslanske
skupine Slovenske demokratske stranke z dne 22. 12.
2021. V obrazložitvi amandmaja je navedeno, da je »začasni ukrep izpolnitev
vladne zaveze iz stavkovnega sporazuma med Vlado Republiko Slovenije in
sindikatom FIDES v skladu s sklepom Vlade RS št. 10103-2/2016/13 z dne 1. 12. 2016.«
9. Če bi se 48. člen ZDUPŠOP izvrševal
in bi se v ustavnosodni presoji izkazalo, da je bil sprejet po protiustavnem
postopku in bi ga Ustavno sodišče razveljavilo, bi lahko nastale težko
popravljive škodljive posledice. Izvrševanje izpodbijane določbe bi namreč
pomenilo, da se spreminjajo temelji plačnega sistema javnih uslužbencev,
katerih cilj je uveljavitev načela enakega plačila za delo na primerljivih
delovnih mestih, nazivih in funkcijah, zagotovitev preglednosti sistema plač
ter stimulativnosti plač.2 Do spremembe teh temeljev bi prišlo mimo
postopka, ki ga določa 33. člen ZSPJS. V skladu z navedeno zakonsko določbo se
namreč število plačnih razredov na plačni lestvici, razmerja med plačnimi
razredi ter najvišji in najnižji plačni razred za posamezno plačno podskupino
lahko spreminjajo le po postopku, ki ga določa ZSPJS. Pomembno vlogo v tem
postopku ima Svet za sistem plač v javnem sektorju (v nadaljevanju Svet), ki ga
sestavljajo predstavniki državnih organov in združenj lokalnih skupnosti3 in sindikatov
javnega sektorja4 ter katerega naloga je spremljanje izvajanja ZSPJS in spremljanje
politike plač v javnem sektorju (prvi odstavek 34. člena ZSPJS). V skladu s
prvim odstavkom 35. člena ZSPJS mora predlagatelj vsakega predloga zakona, ki
se nanaša na vprašanja iz 33. člena tega zakona, pred vložitvijo predloga v
obravnavo Državnemu zboru pridobiti mnenje Sveta.5 Predpisani
postopek zagotavlja ohranitev oziroma spoštovanje namena ZSPJS, tj.
zagotavljanje načela enakega plačila za delo na primerljivih delovnih mestih,
nazivih in funkcijah. V primeru izvrševanja 48. člena ZDUPŠOP bi bila torej
brez zahtevanega socialnega dialoga vzpostavljena zakonska podlaga za zvišanje
osnovnih plač6 v plačni podskupini E1 – Zdravniki in zobozdravniki, ki bi porušila
postavljena razmerja med plačami javnih uslužbencev v posameznih plačnih
podskupinah in bi omogočila izvedbo kolektivnih pogajanj oziroma sklenitev
aneksa h kolektivni pogodbi dejavnosti7 za plačno podskupino E1 –
Zdravniki in zobozdravniki.8 Če bi se izkazale trditve
predlagateljev za utemeljene, bi izvrševanje izpodbijane zakonske določbe torej
povzročilo poseg v same temelje plačnega sistema brez socialnega dialoga, ki ga
za nazaj ni mogoče vzpostavljati. Na podlagi te spremembe bi prišlo do zvišanja
osnovnih plač zdravnikov in zobozdravnikov lahko tudi neodvisno od njihove
obremenjenosti zaradi odpravljanja posledic bolezni COVID-19. Izpodbijana
zakonska določba bi omogočila izdajo novih odločb o plačah oziroma sklenitev
aneksov k pogodbam o zaposlitvi,9 ki bi bili sklenjeni v skladu
z zakonodajo, veljavno v tistem času (tj. 48. členom ZDUPŠOP in Kolektivno
pogodbo). Če bi se kasneje izkazalo, da je 48. člen ZDUPŠOP protiustaven in bi
ga Ustavno sodišče razveljavilo, za nazaj ne bi bilo mogoče zahtevati vračila preveč izplačanih plač, saj bi bile te v
vmesnem času določene v skladu z Zakonom in Kolektivno pogodbo. S tem bi prišlo
do nepovratnega oškodovanja javnih sredstev. Poleg tega bi bila v opisanem
primeru onemogočena pravica volivcev do referenduma. Če bi namreč Državni zbor
kasneje sprejel zakon z enako vsebino in bi bil o njem razpisan referendum, bi
volivci glasovali o nečem, kar bi bilo lahko že vsaj deloma izvršeno.
10. Po drugi strani bi zadržanje
izvrševanja 48. člena ZDUPŠOP pomenilo le, da bi tudi za javne uslužbence iz
plačne podskupine E1 – Zdravniki in zobozdravniki enako kot za vse druge javne
uslužbence veljala omejitev iz drugega odstavka 7. člena ZSPJS. Zakonodajalec
ima kljub zadržanju izvrševanja 48. člena ZDUPŠOP možnost, da tistim zdravnikom
in zobozdravnikom, ki so pri svojem delu obremenjeni zaradi zdravljenja
bolnikov z boleznijo COVID-19, finančno enako kot doslej pomaga z dodatki in s
tem vsaj začasno zaustavi morebitne odhode zdravnikov iz javnega zdravstvenega
sistema, kar Državni zbor (sicer popolnoma pavšalno in neizkazano) navaja kot
škodljive posledice zadržanja izvrševanja izpodbijanega ukrepa.
11. Ustavno
sodišče glede na navedeno ocenjuje, da bi izvrševanje morebiti protiustavnega
48. člena ZDUPŠOP povzročilo hujše škodljive posledice, kot če se morebiti
ustavnoskladen 48. člen ZDUPŠOP do končne odločitve Ustavnega sodišča ne bi izvrševal.
Zato je do svoje končne odločitve zadržalo izvrševanje 48. člena ZDUPŠOP. Glede
na naravo zahteve in kratek instrukcijski rok iz petega odstavka 21.a člena ZRLI bo takoj nadaljevalo z odločanjem o
zahtevi.
C.
12. Ustavno
sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS v
sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnici in sodniki dr. Rok
Čeferin, Dr. Dr. Klemen
Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli
in dr. Katja Šugman Stubbs. Sklep je sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema.
Proti sta glasovala sodnika Jaklič in Šorli, ki sta dala odklonilni ločeni
mnenji.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
_________________
1 Člen 48 ZDUPŠOP se glasi:
»Ne glede na drugi
odstavek 7. člena Zakona o sistemu plač v javnem sektorju (Uradni list RS, št.
108/09 – uradno prečiščeno besedilo, 13/10, 59/10, 85/10, 107/10, 35/11 –
ORZSPJS49a, 27/12 – odl. US, 40/12 – ZUJF, 46/13, 25/14 – ZFU, 50/14, 95/14 –
ZUPPJS15, 82/15, 23/17 – ZDOdv, 67/17 in 84/18; v nadaljnjem besedilu: ZSPJS)
je za plačno podskupino E1 – Zdravniki in zobozdravniki na delovnih mestih in v
nazivih mogoče doseči največ 63. plačni razred za obdobje do 31. decembra
2022.«
2 ZSPJS določa skupne temelje sistema plač v
javnem sektorju, in sicer za uveljavitev načela enakega plačila za delo na
primerljivih delovnih mestih, nazivih in funkcijah, za zagotovitev preglednosti
sistema plač ter stimulativnosti plač (drugi odstavek 1. člena ZSPJS).
3 Predstavnike državnih organov in združenj lokalnih skupnosti
v Svet imenujejo:
– Državni zbor,
– Ustavno sodišče,
– Vrhovno sodišče,
– Državno tožilstvo,
– Varuh človekovih
pravic,
– Vlada in
– reprezentativna
združenja lokalnih skupnosti (drugi odstavek 34. člena ZSPJS).
4 Predstavnike sindikatov v Svet imenujejo reprezentativni
sindikati javnega sektorja (tretji odstavek 34. člena ZSPJS).
5 Vlada kot predlagateljica ZDUPŠOP ni pridobila mnenja Sveta.
6 Plača je sestavljena iz osnovne plače, dela plače za delovno
uspešnost in dodatkov. Znesek osnovne plače se določi z uvrstitvijo v posamezen
plačni razred iz plačne lestvice (prvi in drugi odstavek 5. člena ZSPJS).
Osnovna plača javnega uslužbenca je določena s plačnim razredom, v katerega je
uvrščeno delovno mesto oziroma naziv, na katerega je javni uslužbenec
razporejen oziroma ki ga je pridobil z napredovanjem (prvi odstavek 9. člena
ZSPJS).
7 V skladu z drugim odstavkom 13. člena ZSPJS se delovna mesta
oziroma nazivi v plačnih skupinah D, E, F, G, H, J in K ter v plačnih
podskupinah C1, C2, C3, C5 in C6 uvrščajo v plačne razrede s kolektivno pogodbo
dejavnosti, v plačni skupini C4 z uredbo in v plačni skupini I z uredbo ali s
kolektivnimi pogodbami.
8 Prim. sklep
Ustavnega sodišča št. U-I-483/20 z dne 7. 1. 2021 (Uradni list RS, št.
5/21).
9 O spremembah plače,
ki so posledica spremembe zakona, predpisa in drugega akta, izdanega na njihovi
podlagi, ali kolektivne pogodbe, obvesti delodajalec javnega uslužbenca oziroma
funkcionarja s pisnim obvestilom in mu hkrati izroči pisni predlog ustreznega
aneksa k pogodbi o zaposlitvi, odločbi oziroma sklepu, najkasneje v petnajstih
dneh po uveljavitvi tega akta ali kolektivne pogodbe (četrti odstavek 3. člena ZSPJS).