Številka: U-I-823/21-12
Datum: 23. 12. 2021
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Sindikata policistov Slovenije, Celje, ki ga
zastopa Odvetniška pisarna Šaloven, d. o. o., Ljubečna, na seji 23. decembra
2021
sklenilo:
1. Do končne odločitve Ustavnega sodišča se zadrži izvrševanje
drugega do četrtega odstavka 49.a člena in drugega do petega odstavka 49.b
člena Zakona o organiziranosti in delu v policiji (Uradni list RS, št. 15/13,
11/14, 86/15, 77/16, 77/17, 36/19, 200/20 in 172/21).
2. Do končne odločitve Ustavnega sodišča se zadrži izvrševanje
42. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o organiziranosti in delu v
policiji (Uradni list RS, št. 172/21) in sklepov o prenehanju položaja, ki so
bili izdani na njegovi podlagi.
Obrazložitev
A.
1. Do končne odločitve Ustavnega sodišča se
zadrži izvrševanje drugega do četrtega odstavka 49.a člena in drugega do petega
odstavka 49.b člena Zakona o organiziranosti in delu v policiji (Uradni list
RS, št. 15/13, 11/14, 86/15, 77/16, 77/17, 36/19, 200/20 in 172/21).
2. Do končne odločitve Ustavnega sodišča se
zadrži izvrševanje 42. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
organiziranosti in delu v policiji (Uradni list RS, št. 172/21) in sklepov o
prenehanju položaja, ki so bili izdani na njegovi podlagi.
3. Predlagatelj meni, da 49.a in 49.b člen
ZODPol pridobitev, trajanje in prenehanje položaja za vodilne delavce v
policiji brez utemeljenega razloga urejata bistveno drugače (slabše), kot ta
vprašanja ureja Zakon o javnih uslužbencih (Uradni list RS, št. 63/07 – uradno
prečiščeno besedilo in nasl. – v nadaljevanju ZJU) za ostale uradnike na
položaju. Izpodbijana člena naj namreč, drugače kot ZJU, ne bi predvidevala
izbire na podlagi javnega natečaja, poleg tega pa naj bi omogočala le enkratno
ponovno premestitev na položaj za obdobje petih let in možnost prenehanja
položaja že zaradi neznatnih kršitev. Iz navedenega razloga naj bi bila v
neskladju tudi z drugim odstavkom 14. člena Ustave (enakost pred zakonom). Prav
tako naj bi bila podana kršitev načela jasnosti in pomenske določljivosti
predpisov, ki izhaja iz 2. člena Ustave, saj naj bi se z 49.a členom ZODPol
izbirni postopek iz pristojnosti zakonodajalca prenašal v pristojnost izvršilne
veje oblasti, postopek ponovnega imenovanja policista na položaj pa naj bi bil
zakonsko neopredeljen in nejasen, kar naj bi ustvarjalo pravno negotovost in
zniževalo pravno varnost.
4. S prehodnimi določbami 42. člena
ZODPol-G naj bi 126 delavcev, zaposlenih na delovnih mestih vodja organizacijske
enote prve ravni generalne policijske uprave, direktor policijske uprave in
načelnik policijske postaje, izgubilo zaposlitev na navedenih delovnih mestih.
S tem naj bi bilo poseženo v njihove pridobljene pravice in upravičena
pričakovanja. Položaj teh delavcev naj bi se poslabšal v kariernem, položajnem,
pa tudi v materialnem smislu, saj naj bi (če na te položaje v novem posebnem
izbirnem postopku ne bodo izbrani) izgubili dodatek za vodenje. Ker naj razlog,
zaradi katerega naj bi se poseglo v položaj teh delavcev, sploh ne bi bil znan,
naj bi šlo za prekomeren poseg v načelo varstva zaupanja v pravo, ki izhaja iz
2. člena Ustave. Izpodbijana ureditev naj bi navedenim delavcem brez utemeljene
in vsebinske podlage onemogočala opravljanje predhodno svobodno izbranega
poklica, zaradi česar naj bi bila v neskladju tudi z 49. členom Ustave,
izvotlila pa naj bi tudi njihovi pravici do pravnega sredstva in sodnega
varstva iz 23. in 25. člena Ustave.
5. Predlagatelj zatrjuje tudi neskladnost
izpodbijane ureditve s tretjim odstavkom 4. člena v zvezi s tretjim odstavkom
288. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije (prečiščena različica, UL C 202,
7. 6. 2016 – PDEU) in z načeli Evropskega kodeksa policijske etike.
6. Predlagatelj predlaga, naj Ustavno sodišče
do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanih zakonskih določb,
učinkovanje vročenih sklepov Ministrstva za notranje zadeve o prenehanju
položaja in izvajanje posebnih izbirnih postopkov. Po mnenju predlagatelja bo
končna odločitev Ustavnega sodišča lahko učinkovita le, če bo Ustavno sodišče
izvrševanje izpodbijanih določb predhodno zadržalo. V nasprotnem primeru naj bi
namreč obstajala nevarnost nepovratne razrešitve vodilnih delavcev v policiji
ter s tem arbitrarnega, pristranskega in političnega kadrovanja. Predlagatelj
pojasnjuje, da je Ministrstvo za notranje zadeve vsem 126 uslužbencem na
položajih vodja organizacijske enote prve ravni generalne policijske uprave,
direktor policijske uprave in načelnik policijske postaje posredovalo sklepe o
prenehanju položaja. Z izdajo teh sklepov naj bi tem delavcem že nastajale
neposredne in težko popravljive oziroma celo nepopravljive škodljive posledice.
V primeru, da Ustavno sodišče izpodbijanih določb ne zadrži, pa naj bi delavcem
nastala tudi huda nepopravljiva škoda s posegom v njihov delovnopravni in
materialnopravni položaj. Prišlo naj bi tudi do posega v dostojanstvo vodilnih
delavcev, ki so strokovno, zakonito in neodvisno opravljali naloge policije. Z
uzakonitvijo in dejansko izpeljavo širitve možnosti razrešitve iz nekrivdnih
(»političnih«) razlogov naj bi se poleg tega močno poseglo v ustavni koncept
neodvisne in samostojne uprave, zato naj bi bilo ogroženo tudi utemeljeno
pričakovanje državljanov po samostojni, nepristranski in depolitizirani državni
upravi. Na drugi strani naj odločitev Ustavnega sodišča o zadržanju izvrševanja
izpodbijanih določb ne bi povzročila nikakršnih škodljivih posledic, četudi bi
se kasneje izkazalo, da izpodbijane določbe niso protiustavne. Z zadržanjem bi
se namreč sklepi o prenehanju položajev in posebni izbirni postopki le
preložili na poznejši čas. Predlagatelj opozarja, da je predhodna ureditev v
Republiki Sloveniji brez kakršnihkoli težav veljala trideset let.
7. Ustavno sodišče je zahtevo vročilo
Državnemu zboru s pozivom, da se izjavi o predlogu za začasno zadržanje. Po
oceni Državnega zbora predlagatelj ni izkazal ogroženosti pravic delavcev kot
procesnega pogoja za vložitev zahteve s strani reprezentativnega sindikata po
enajsti alineji 23.a člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07
– uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS).
Predlagatelj naj bi namreč ogroženost pravic delavcev utemeljil zgolj z
navedbo, da se izpodbijane določbe neposredno nanašajo na opravljanje dela
članov sindikata oziroma policistov,
kar po oceni Državnega zbora za obstoj navedene procesne predpostavke ne
zadostuje. Po oceni Državnega zbora predlagatelj tudi ni izkazal nastanka težko
popravljivih škodljivih posledic kot pogoja za začasno zadržanje izpodbijanih
določb. Državni zbor pojasnjuje, da so z izdajo sklepov o prenehanju položaja
morebitne škodljive posledice vodjem na položajih v policiji že nastale, zato
jih zadržanje izvrševanja izpodbijanih določb ne bi moglo odpraviti. Opozarja
tudi, da te posledice niso težko popravljive, saj lahko osebe, ki so jim bili
sklepi o prenehanju položaja vročeni, učinkovito zavarujejo svoje pravice
oziroma svoj pravni položaj v okviru sistema pravnih sredstev in sodnega
varstva. Državni zbor navaja tudi, da v skladu s prehodno ureditvijo vodjem na
položajih delovno razmerje ne preneha, temveč z delom na položajih nadaljujejo
vsaj do zaključka posebnega izbirnega postopka iz 49.a člena ZODPol, v katerega
se lahko tudi sami prijavijo. Če bodo v tem postopku ponovno izbrani, bodo delo
na položaju kontinuirano opravljali naprej, v nasprotnem primeru pa se bodo
premestili na delovno mesto, za katero izpolnjujejo pogoje. Tudi z navedbami o
posegu v materialni položaj po mnenju Državnega zbora začasnega zadržanja ni
mogoče utemeljiti, saj naj bi praviloma šlo za popravljive posledice. Pri
odločanju o začasnem zadržanju pa naj tudi ne bi bila upoštevna subjektivna
ocena predlagatelja o splošnem stanju in razmerah v policiji kot organu v
sestavi ministrstva in zatrjevano pričakovanje državljanov Republike Slovenije
o delovanju uprave.
8. Mnenje je podala tudi Vlada, ki meni, da
predlagatelj ni konkretiziral in izkazal škodljivih posledic, prav tako pa tudi
ne, da bi bile nastale posledice težko popravljive. Po mnenju Vlade izpodbijane
določbe urejajo (legitimen) odstop od sistemske ureditve v ZJU, saj naj bi
narava dela in odgovornosti na zadevnih delovnih mestih terjala posebno
ureditev. Ureditev naj bi bila v javnem interesu, saj naj bi zagotavljala
uspešno, strokovno in učinkovito delo policije. Področje strokovne izbire
policistov na položajna delovna mesta naj bi bilo doslej neurejeno (do
uveljavitve izpodbijane ureditve naj ne bi bila sprejeta nobena merila za
preverjanje usposobljenosti policistov za zadevne položaje), kar bi lahko
predstavljalo tudi okrnjeno izvrševanje temeljnih dolžnosti policije
(zagotavljanje varnosti posameznikom in skupnosti, spoštovanje človekovih
pravic in temeljnih svoboščin ter krepitev pravne države). Za zagotovitev
učinkovitega dela policije naj bi bila potrebna takojšnja uveljavitev
izpodbijane ureditve.
9. Temeljna namena 49.a člena ZODPol naj bi
bila ureditev izbire policistov na položajna delovna mesta tako, da se ne
upoštevajo le njihova strokovna znanja, temveč tudi druge veščine in
sposobnosti (sposobnost reševanja konfliktov, kritično in ustvarjalno
razmišljanje, organizacijske sposobnosti, upravljanje ljudi ipd.), ter uvedba
mandata, ki naj bi omogočal večji izkoristek kompetenc, strokovnosti in
integritete. Vlada poudarja, da pravilnik, ki bo izdan na podlagi 49.a člena
ZODPol in je že v postopku notranjega in strokovnega usklajevanja, ne bo urejal
pravic in obveznosti, temveč bo razčlenjeval le izbirni postopek, standarde
strokovne usposobljenosti ter merila, kriterije in metode preverjanja
usposobljenosti, torej materijo, ki naj ne bi bila predmet zakonskega urejanja.
Mandatno obdobje petih let naj ne bi bilo vezano na mandatno obdobje
vsakokratne vlade, na te uslužbence pa naj tudi ne bi vplivala vsakokratna
zamenjava funkcionarjev, kot to velja za položajna delovna mesta iz drugega
odstavka 82. člena ZJU. Vlada pojasnjuje, da so uslužbenci zadevne položaje že
do zdaj praviloma zasedali do največ pet oziroma deset let.
10. Po oceni Vlade so razlogi za prenehanje
položaja iz 49.b člena ZODPol sorodni razlogom iz 147., 149. in 156. člena ter
četrtega odstavka 159. člena ZJU, pri čemer naj bi bile v nekaterih primerih
posledice prenehanja položaja za policiste celo milejše, saj naj bi se v vseh
primerih predvidevala zgolj premestitev in ne odpoved pogodbe o zaposlitvi iz
razloga nesposobnosti.
11. Vlada nadalje pojasnjuje, da bodo
uslužbenci, ki jim je na podlagi prehodne določbe 42. člena ZODPol-G prenehal
položaj, v primeru, da za ta položaj ne bodo ponovno kandidirali ali nanje ne
bodo izbrani, premeščeni na ustrezno delovno mesto, za katero bodo izpolnjevali
predpisane pogoje in ga bodo sposobni opravljati, pri čemer naj bi bilo v
skladu z drugim odstavkom 147. člena ZJU uradnika mogoče trajno premestiti le
na uradniško delovno mesto, ki se lahko opravlja v nazivu iste stopnje, razen
če je premestitev izvedena iz razloga nesposobnosti za uradniško delovno mesto
ali iz poslovnega razloga. Tem uslužbencem naj bi se torej omogočilo nadaljnje
delo v policiji, zato do posega v njihov delovnopravni in materialnopravni
položaj naj ne bi prišlo. Razrešene osebe pa naj bi imele tudi možnost
kandidiranja v posebnem izbirnem postopku za zasedbo istega (ali drugega)
položajnega delovnega mesta, pri čemer bi lahko imele, zaradi doslej pridobljenih
izkušenj na vodstvenih delovnih mestih, komparativno prednost pri preverjanju
elementov standardov strokovne usposobljenosti. Vlada poudarja tudi, da
opravljanje dela na točno določenem delovnem mestu ni trajna pravica delavca,
saj lahko delodajalec delavca glede na potrebe delovnega procesa premesti na
drugo delovno mesto že v okviru siceršnje zakonodaje, ki velja za javne
uslužbence (ob tem se sklicuje na 147. in 149. člen ZJU). Iz tega razloga so po
mnenju Vlade razrešeni uslužbenci z morebitno spremembo na položaju lahko
vnaprej računali, zato izpodbijana ureditev ne pomeni posega v njihove
pridobljene ali pričakovane pravice.
12. Glede na navedeno Vlada meni, da
predlagatelj težko popravljivih posledic, ki bi nastale z izvrševanjem
izpodbijane ureditve, vročenih sklepov ministrstva o prenehanju položaja in
posebnih izbirnih postopkov, ni izkazal. Po oceni Vlade bi nepopravljive
posledice nastale prav v primeru zadržanja izpodbijane ureditve, saj bi prišlo
do zastoja v razvoju organizacije policije, optimizacije njenih delovnih
procesov, zlasti pa bi zastal trend rasti medosebnih odnosov in s tem
povezanega spodbujanja zadovoljstva zaposlenih, ki se posledično kaže tudi v
bolj učinkoviti policiji kot instituciji z namenom zagotavljanja varnosti vsem
njenim prebivalcem.
B. – I.
Glede izpolnjenosti procesnih predpostavk za obravnavo
zahteve
13. V skladu z enajsto alinejo prvega
odstavka 23.a člena ZUstS lahko reprezentativni sindikat za območje države za
posamezno dejavnost ali poklic začne postopek za oceno ustavnosti oziroma
zakonitosti predpisa, če so ogrožene pravice delavcev.
14. Predlagatelj je zahtevi priložil
odločbo Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve št. 10102-2/2009-10 z
dne 23. 10. 2009, s katero je bil določen kot reprezentativen sindikat v
poklicu policist/policistka, in odločbo istega ministrstva št. 10102-2/2009-21
z dne 2. 2. 2011, s katero je bil določen tudi kot reprezentativen sindikat v
dejavnosti javnega reda in varnosti. Pogoj reprezentativnosti sindikata je s
tem izkazan.
15. Nadalje je treba presoditi, ali je
izkazan tudi pogoj ogroženosti pravic delavcev. Skladno z ustaljeno
ustavnosodno presojo je predlagateljeva pravica, da vloži zahtevo za oceno
ustavnosti in zakonitosti predpisa, omejena na pravico do izpodbijanja tistih
predpisov, ki neposredno prizadenejo delovnopravni in s tem povezan socialni
položaj delavcev, katerih interese predlagatelj kot reprezentativni sindikat
zastopa in predstavlja.1 Gre za osebe s sklenjeno pogodbo o
zaposlitvi, ki jim pravni red zagotavlja posebno delovnopravno varstvo zaradi
njihovega odvisnega in drugemu subjektu podrejenega položaja.2 Iz
ustaljene ustavnosodne presoje izhaja tudi, da za izpolnjenost
te procesne predpostavke ne zadostuje abstraktna ogroženost pravic; izkazana
mora biti konkretna in neposredna ogroženost pravic delavcev. Prav tako ne
zadostuje le zmanjšanje ali poslabšanje pravic delavcev, do katerega bi lahko
prišlo zaradi uveljavitve izpodbijane ureditve.3
16. Izpodbijane določbe spreminjajo
ureditev pridobitve, trajanja in prenehanja položaja4 nekaterih
vodilnih delavcev v policiji, tj. vodij organizacijskih enot prve ravni
generalne policijske uprave, direktorjev policijskih uprav in načelnikov
policijskih postaj. Pred uveljavitvijo ZODPol-G je za pridobitev, trajanje in
prenehanje navedenih položajev veljala splošna ureditev iz ZJU. V skladu s 57.
členom ZJU je bilo mogoče tak položaj zasesti na podlagi premestitve javnega
uslužbenca iz istega ali drugega organa ali na podlagi postopka za novo
zaposlitev, ki se je izvedel kot javni natečaj (prvi odstavek 82. člena v zvezi
s 57. členom ZJU). Na podlagi javnega natečaja se je izbral kandidat, ki se je
izkazal kot najbolj strokovno usposobljen (prvi odstavek 62. člena ZJU).
Pogodba o zaposlitvi za te položaje se je (razen v izjemnih primerih) sklenila
za nedoločen čas (prvi odstavek 54. člena ZJU), prenehanje položaja pa je bilo
mogoče pod splošnimi pogoji, ki urejajo prenehanje dela na delovnem mestu, ter
v primeru ukinitve organa oziroma organizacijske enote, ki jo uradnik vodi
(prvi in četrti odstavek 83. člena ZJU). Med določbami, ki urejajo prenehanje
dela na delovnem mestu, je za uradnike na položajih posebej opredeljen razlog
nesposobnosti. V skladu s četrtim odstavkom 159. člena ZJU je uradnik
nesposoben za položaj, če (1) organ oziroma organizacijska enota, ki jo vodi,
ne dosega pričakovanih delovnih rezultatov, ki bi zagotavljali kakovostno in
učinkovito delovanje organa oziroma organizacijske enote v skladu s programom
dela organa; (2) na delovnem področju organa oziroma organizacijske enote, ki
jo vodi, prihaja do ponavljajočih napak pri poslovanju oziroma če pride do
težje napake pri poslovanju. V petem odstavku 159. člena ZJU pa je določeno, da
se šteje, da uradnik ni nesposoben za položaj, če dokaže, da je s skrbnostjo
dobrega strokovnjaka storil vse, kar je bilo v njegovi pristojnosti, da bi
preprečil, odpravil oziroma odvrnil slabo delovanje oziroma napake.
17. Po izpodbijanih 49.a in 49.b členu
ZODPol so policisti na navedene položaje izbrani v posebnem izbirnem postopku,
ki ga predpiše minister na predlog generalnega direktorja policije. Minister
predpiše tudi standarde strokovne usposobljenosti, merila in kriterije ter
metode preverjanja usposobljenosti v posebnem izbirnem postopku (tretji
odstavek 49.a člena ZODPol). Izbrani policist se na položaj premestijo začasno,
za obdobje petih let, z možnostjo enkratne ponovne začasne premestitve za enako
obdobje v isti enoti (drugi odstavek 49.a člena ZODPol). Z izpodbijano
ureditvijo je razširjena tudi možnost prenehanja položaja. Iz drugega odstavka
49.b člena ZODPol izhaja, da položaj med drugim preneha iz podobnih razlogov,
kot so tisti iz četrtega odstavka 159. člena ZJU, pri čemer pa 49.b člen ZODPol
ne predvideva možnosti razbremenitve odgovornosti, kakršno določa peti odstavek
159. člena ZJU. Prenehanje položaja je dodatno predvideno tudi v primeru, če
uradnik na položaju krši dolžnosti vodje organizacijske enote ali s svojim
ravnanjem ali opustitvijo dolžnega nadzorstva huje škoduje ugledu policije ali
zakonitosti delovanja. Po prenehanju položaja je policist premeščen na delovno
mesto, za katero izpolnjuje pogoje in ustreza nazivu, v katerega je imenovan
(peti odstavek 49.b člena ZODPol).
18. Pravilo, da mora biti pogodba o
zaposlitvi (razen v posebej utemeljenih primerih) sklenjena za nedoločen čas,
in s tem povezano pravilo, da je delavcu pogodbo o zaposlitvi mogoče odpovedati le iz utemeljenega
razloga, veljata tako pri zaposlovanju v javnem kot v zasebnem sektorju.5
Gre za eno temeljnih civilizacijskih pridobitev na področju heteronomnega dela,
ki delavcem omogoča trajnost in stabilnost zaposlitve ter socialno varnost.6
Ker izpodbijana 49.a in 49.b člen ZODPol na nekaterih delovnih mestih v
policiji uvajata časovno omejen položaj in širita razloge za prenehanje
položaja, ob tem pa tudi ni mogoče izključiti možnosti, da bi policistu, ki mu
po drugem odstavku 49.b člena ZODPol položaj preneha, pa ga ni mogoče
premestiti na drugo ustrezno delovno mesto, delovno razmerje prenehalo, je
Ustavno sodišče štelo, da je konkretna in neposredna ogroženost pravic delavcev
izkazana.7
19. Izpodbijani 42. člen ZODPol-G ureja
prehod na novo ureditev, ki sta jo uvedla 49.a in 49.b člen ZODPol. Prvi
odstavek 42. člena ZODPol-G določa, da se posebni izbirni postopki za položaje
vodij organizacijskih enot prve ravni generalne policijske uprave, direktorjev
policijskih uprav in načelnikov policijskih postaj iz 49.a člena ZODPol začnejo
v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona. Drugi odstavek navedenega člena pa
določa, da policistom, ki so na dan uveljavitve tega zakona na navedenih
položajih, z dnem uveljavitve ZODPol-G preneha položaj, z delom na položaju pa
nadaljujejo do začasne premestitve policistov na te položaje po opravljenem
posebnem izbirnem postopku iz 49.a člena ZODPol. Po prenehanju opravljanja dela
na položaju se policista premesti na delovno mesto, za katero izpolnjuje
pogoje.
20. Na podlagi 42. člena ZODPol-G je torej
že prišlo do formalnega prenehanja položaja vsem delavcem, ki so bili v času
uveljavitve ZODPol-G zaposleni na položaju vodje organizacijske enote prve
ravni generalne policijske uprave, direktorja policijske uprave in načelnika
policijske postaje. Če ti delavci standardov oziroma meril za zasedbo teh delovnih
mest (ki v tem trenutku še niso znani, saj minister teh vprašanj še ni uredil)
ne bodo izpolnjevali ali v posebnem izbirnem postopku (ki prav tako še ni znan)
na ta položaj ne bodo izbrani, jim bo položaj tudi dejansko prenehal.
Prenehanje položaja pomeni prenehanje opravljanja dela na določenem delovnem
mestu, kar – ne glede na možnost premestitve na drugo, nižje, delovno mesto –
delavca ne prizadene le materialno, temveč tudi osebno in karierno. Ker drugi
odstavek 42. člena ZODPol-G (drugače kot peti odstavek 49.b člena ZODPol) ne
predvideva premestitve na delovno mesto, ki ustreza nazivu, v katerega je
delavec imenovan (temveč le premestitev na delovno mesto, za katero izpolnjuje
pogoje), tudi ni mogoče izključiti možnosti, da bodo razrešeni delavci
premeščeni na bistveno nižja delovna mesta od tistih, ki so jih predhodno
opravljali. Glede na navedeno je Ustavno sodišče štelo, da je ogroženost pravic
delavcev izkazana tudi glede tega člena.
B. – II.
Glede začasnega zadržanja izpodbijanih določb
21. Ustavno sodišče lahko na podlagi prvega
odstavka 39. člena ZUstS do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanih
določb zakona, če bi zaradi njihovega izvrševanja lahko nastale težko
popravljive škodljive posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o začasnem
zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej tehta med škodljivimi
posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa,
in med škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijane določbe
začasno ne bi izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji izkazalo, da niso v
neskladju z Ustavo.
22. V primeru, da Ustavno sodišče
izpodbijanih določb ne zadrži, se bodo na podlagi prvega odstavka 42. člena
ZODPol-G v treh mesecih od uveljavitve ZODPol-G začeli posebni izbirni postopki
za položaje vodij organizacijskih enot prve ravni generalne policijske uprave,
direktorjev policijskih uprav in načelnikov policijskih postaj iz 49.a člena
ZODPol. Če se bodo ti postopki izvedli in zaključili pred končno odločitvijo
Ustavnega sodišča, bosta za delavce, ki bodo na podlagi teh postopkov izbrani,
veljala 49.a in 49.b člena ZODPol, kar pomeni, da bodo na navedene položaje
premeščeni za določen čas petih let, njihova razrešitev pa bo mogoča iz vseh
razlogov, navedenih v drugem odstavku 49.b člena ZODPol. Po drugi strani bodo
delavci, ki so v času uveljavitve ZODPol-G navedene položaje zasedali, pa v
posebnem izbirnem postopku na te položaje ne bodo izbrani, z delom na teh
položajih prenehali. Če bo Ustavno sodišče kasneje ugotovilo, da je izpodbijana
ureditev protiustavna, bo prišlo do konflikta med pravico novo izbranih
delavcev, da ostanejo na položaju, na katerega so bili premeščeni, in pravico
predhodnih delavcev, da se vrnejo na položaj, ki jim je v nasprotju z Ustavo
prenehal. Izvrševanje izpodbijane ureditve do končne odločitve Ustavnega
sodišča bi tako lahko vsaj za eno od navedenih skupin delavcev povzročilo težko
popravljive ali celo nepopravljive škodljive posledice. Upoštevaje očitke
predlagatelja, da izpodbijana ureditev protiustavno posega v samostojno,
neodvisno in strokovno delo policije, pa bi lahko težko popravljive ali
nepopravljive posledice nastale tudi na širšem področju delovanja državne
uprave, zagotavljanja varnosti ljudi in delovanja pravne države.
23. Zadržanje izpodbijane ureditve do
končne odločitve v tej zadevi po drugi strani težko popravljivih škodljivih
posledic po oceni Ustavnega sodišča ne bi povzročilo. Edina posledica zadržanja
bo, da bo izvedba posebnih izbirnih postopkov za nekaj časa odložena. Vlada sicer
navaja, da bo v primeru zadržanja prišlo do zastoja v razvoju organizacije
policije, optimizacije njenih delovnih procesov ter da bo zastal trend rasti
medosebnih odnosov in s tem povezanega spodbujanja zadovoljstva zaposlenih, ki
se posledično kaže tudi v bolj učinkoviti policiji kot instituciji z namenom
zagotavljanja varnosti vsem njenim prebivalcem. Vendar pa Vlada s tem ni
izkazala potrebe po takojšnji spremembi ureditve, ki je po zatrjevanju
predlagatelja v veljavi že trideset let, oziroma možnosti, da bi z odložitvijo
uveljavitve izpodbijane ureditve do končne odločitve Ustavnega sodišča nastala
težko popravljiva ali nepopravljiva škoda.
24. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
sklenilo, da do končne odločitve zadrži izvrševanje drugega do četrtega
odstavka 49.a člena in drugega do petega odstavka 49.b člena ZODPol. S tem se
začasno uveljavlja ureditev, po kateri se za pridobitev in prenehanje položaja
v policiji uporabljajo določbe zakona, ki ureja sistem javnih uslužbencev.
Ustavno sodišče je sklenilo zadržati tudi 42. člen ZODPol-G. Na podlagi
tretjega odstavka 39. člena ZUstS je sklenilo, da se do končne odločitve
Ustavnega sodišča zadrži tudi izvrševanje sklepov o prenehanju položaja,
izdanih na podlagi drugega odstavka 42. člena ZODPol-G. Navedeno pomeni, da
osebe, ki so v času uveljavitve ZODPol-G zasedale položaj vodje organizacijske
enote prve ravni generalne policijske uprave, direktorja policijske uprave ali
načelnika policijske postaje, z delom na navedenih položajih nadaljujejo do
končne odločitve Ustavnega sodišča.
25. Ustavno sodišče je sklenilo, da bo
zadevo obravnavalo absolutno prednostno.
C.
26. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS in tretje alineje tretjega odstavka v
zvezi s petim odstavkom 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS,
št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej
Accetto ter sodnici in sodniki, dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford
ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, dr.
Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Sklep je sprejelo s petimi
glasovi proti štirim. Proti so glasovali sodniki Jaklič, Knez, Svetlič in
Šorli. Sodnika Jaklič in Knez sta dala odklonilni ločeni mnenji, sodnik Čeferin
pa pritrdilno ločeno mnenje.
Dr. Matej Accetto
predsednik
___________________
1 Sklepi Ustavnega sodišča št. U-I-74/13 z dne
11. 4. 2013 (4. točka obrazložitve), št. U-I-63/96 z dne 11. 4. 1996 (OdlUS V,
46, 4. točka obrazložitve), št. U-I-181/99 z dne 13. 4. 2000 (OdlUS IX, 91, 3.
točka obrazložitve) in št. U-I-80/01 z dne 17. 5. 2001 (OdlUS X, 95, 8. točka
obrazložitve).
2 Sklep Ustavnega sodišča št. U-I-52/18 z dne 21. 5. 2018, 4.
točka obrazložitve.
3 Sklepi Ustavnega sodišča št. U-I-132/13 z dne 11. 7. 2013 (2.
točka obrazložitve), št. U-I-154/12 z dne 6. 3. 2014 (2. točka obrazložitve),
št. U-I-236/13 z dne 8. 1. 2015 (2. točka obrazložitve) in št. U-I-93/15 z dne
30. 11. 2017 (14. točka obrazložitve).
4 Položaj je uradniško delovno mesto, na katerem se izvršujejo
pooblastila v zvezi z vodenjem, usklajevanjem in organizacijo dela v organu
(prvi odstavek 80. člena ZJU).
5 Glej 12. člen in drugi odstavek 83. člena Zakon o delovnih
razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 52/16 in 81/19 – ZDR-1)
ter 54. in 154. člen ZJU.
6 Pravilo, po katerem mora biti pogodba o zaposlitvi praviloma
sklenjena za nedoločen čas, je izraz varstva zaposlitve kot enega temeljnih
delovnopravnih načel, uveljavljenega v številnih mednarodnih instrumentih, ki
zavezujejo tudi Republiko Slovenijo (B. Kresal, 12. člen, v: N. Belopavlovič,
B. Kresal, K. Kresal Šoltes in D. Senčur Peček (ur.), Zakon o delovnih
razmerjih s komentarjem, 2., posodobljena in dopolnjena izdaja, GV Založba,
Ljubljana 2019, str. 105). V zvezi s tem glej npr. Direktivo Sveta 1999/70/ES z
dne 28. junija 1999 o okvirnem sporazumu o delu za določen čas, sklenjenem med
ETUC, UNICE in CEEP (UL L 175, 10. 7. 1999).
7 Prim. sklep Ustavnega sodišča št. U-I-210/21 z dne 30. 9.
2021 (Uradni list RS, št. 157/21), 13. točka obrazložitve.