Številka: U-I-182/21-8
U-I-184/21-8
Datum: 16. 9. 2021
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Franca
Vukajča, Radenci, in drugih, vsi Radenci, ter skupne občinskih svetnikov s
prvopodpisanim Dragom Kocbekom, Radenci, na seji 16. septembra 2021
sklenilo:
Izvrševanje Odloka o spremembah in dopolnitvah Odloka o
imenovanju ulic, trgov in naselij v Občini Radenci (Uradno glasilo slovenskih
občin, št. 36/21) se do končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži.
Obrazložitev
A.
1. Pobudniki Franc Vukajč,
Marta Vukajč, Stanislav Toplak, Leon Klemenčič in Primož Mauko zatrjujejo, da
so stanovalci Titove ulice v Občini Radenci (v nadaljevanju sporna ulica).
Izpodbijanemu odloku očitajo, da je bil sprejet v neskladju z 70., 77. in
78. členom Poslovnika Občinskega sveta Občine Radenci (Uradno glasilo
slovenskih občin, št. 6/15, 32/16, 11/20 in 62/20 – v nadaljevanju
Poslovnik), tretjim odstavkom 46. člena Zakona o lokalni samoupravi
(Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 79/09,
51/10 in 30/18 – nadaljevanju ZLS), 22. in 90. členom ter tretjim
odstavkom 153. člena Ustave ter odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-2/21, U-I-3/21 z dne 20. 5. 2021 (Uradni list RS,
št. 88/21, in Uradno glasilo slovenskih občin, št. 30/21). Pobudniki
navajajo, da župan ni zadržal objave izpodbijanega odloka, kljub temu da so
vložili pobudo za razpis lokalnega referenduma. Župan naj bi Odlok objavil,
kasneje pa izdal Sklep o zadržanju izvrševanja Odloka št. 031-0001/2021-18
z dne 14. 7. 2021 (Uradno glasilo slovenskih občin, št. 38/21 – v
nadaljevanju Sklep). Za njegovo sprejetje naj ne bi imel pristojnosti, zato
pobudniki menijo, da je župan zavestno kršil tretji odstavek 46. člena ZLS
in omenjeno odločbo Ustavnega sodišča. Zatrjujejo še, da se v postopku sprejemanja
Odloka občinski svetniki niso imeli možnosti opredeliti do vseh pripomb, danih
v predhodnem postopku. Predlagajo, naj Ustavno sodišče do končne odločitve
zadrži izvrševanje Odloka, saj naj bi z njegovo uveljavitvijo nastali
nepotrebni stroški tako za prebivalce ulice kot za občino (strošek menjave
osebnih in ostalih dokumentov, zamenjave hišnih številk in uličnih označb ter
dela, ki je za to potrebno). Pri tem opozarjajo na predhodna sklepa Ustavnega
sodišča o zadržanju izvajanja občinskih predpisov Občine Radenci z enako
vsebino, kot jo ima izpodbijani predpis (sklepa št. U-I-228/20 z dne
1. 7. 2020, Uradni list RS, št. 107/20, in Uradno glasilo slovenskih
občin, št. 1/21, ter št. U-I-2/21, U-I-3/21 z dne 21. 1. 2021,
Uradni list RS, št. 10/21, in Uradno glasilo slovenskih občin,
št. 4/21), in menijo, da gre za enak pravni položaj.
2. Pobudniki Drago Kocbek, Štefanija
Lesjak in Toni Žitek opravljajo funkcijo občinskih svetnikov. Izpodbijanemu
odloku očitajo, da je bil sprejet v neskladju s prvim odstavkom 17. člena
in tretjim odstavkom 21. člena Zakona o določanju območij ter o imenovanju
in označevanju naselij, ulic in stavb (Uradni list RS, št. 25/08 –
ZDOIONUS), saj jim kot članom občinskega sveta ni bilo omogočeno, da bi se
seznanili z vsemi pripombami, podanimi v predhodnem posvetovalnem postopku.
Navajajo, da je bil Odlok sprejet tudi v nasprotju s 70. in 77. členom
Poslovnika, ker je bil sprejet po skrajšanem postopku in ne po rednem postopku
za sprejemanje splošnih aktov občine. Odloku očitajo še, da je bil sprejet v
nasprotju z 78. členom Poslovnika, 84. členom Statuta Občine Radenci
(Uradni glasilo slovenskih občin št. 2/21 in 67/15), tretjim odstavkom
46. člena ZLS, 22., 90. in 153. členom Ustave ter odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-2/21, U-I-3/21. Pobudniki pojasnjujejo, da je župan zavestno kršil
zakonodajo, saj naj bi kljub jasni napotitvi Ustavnega sodišča, da je treba z
objavo sprejetega predpisa počakati petnajst dni, Odlok objavil že tretji dan
po njegovem sprejetju. Menijo, da s sprejetjem Sklepa te nepravilnosti ni
odpravil, saj naj bi bilo njegovo sprejetje protipravno. Predlagajo, naj
Ustavno sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje Odloka, pri čemer še
opozarjajo na stroške in druge nevšečnosti, povezane z menjavo imena ulice, ter
se sklicujejo na že predhodno navedene sklepe Ustavnega sodišča o zadržanju
občinskih predpisov Občine Radenci z enako vsebino.
3. Občina Radenci v odgovoru na
predlog za zadržanje izvrševanja Odloka zavrača navedbe pobudnikov, da je bil
Odlok sprejet po nezakonitem postopku. Poudarja, da je župan takoj po prejemu
pobude za vložitev zahteve za razpis lokalnega referenduma sprejel Sklep, s
katerim je zadržal njegovo izvrševanje v skladu s tretjim odstavkom
46. člena ZLS. Občina meni, da zaradi sprejetja tega sklepa ne more
nastati nikakršna škoda, saj naj se Odlok ne bi izvrševal, vse dokler ne bo
znana »končna usoda pobude volivcev za vložitev zahteve za razpis referenduma«
oziroma do izida referenduma. Iz previdnosti Občina dodatno navaja, da
pobudniki težko popravljivih posledic sploh »ne izkažejo, še manj pa dokažejo«.
Zatrjuje, da se pobudniki pri tem v večjem delu sklicujejo na pravne koristi
tretjih oseb, ki niso udeleženci postopka (npr. podjetje Erinox). Občina
pojasnjuje še, da ni opravila nobenih novih menjav uličnih tabel od izdaje
sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-2/21, U-I-3/21. Meni, da menjava uličnih
tabel sama po sebi tudi ne pomeni nastanek težko popravljive škode.
B.
4. Po prvem odstavku
39. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) sme
Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev
predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive
škodljive posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o zadržanju izvrševanja
izpodbijanega predpisa, vselej tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih
povzročilo izvrševanje protiustavnega predpisa, in škodljivimi posledicami, ki
bi nastale, če se izpodbijane določbe sploh ne bi izvrševale, pa bi se v
ustavnosodni presoji izkazalo, da niso v neskladju z Ustavo.
5. Občina Radenci navaja, da se zaradi
sprejetja Sklepa Odlok ni začel izvrševati in se tudi ne bo do dokončne
odločitve o ustreznosti vložene pobude volivcev za vložitev zahteve za razpis
lokalnega referenduma. Meni, da zato v obravnavani zadevi ne more nastati
nikakršna škoda. S tem skuša Občina utemeljiti, da ne obstaja pravni interes za
odločanje Ustavnega sodišča o predlogu za začasno zadržanje Odloka. Vendar so
njeni razlogi neutemeljeni. Ustavno sodišče je že v sklepih št. U-I-228/20
in št. U-2/21, U-I-3/21 odločalo o zadržanju izvrševanja občinskih
predpisov,1 s katerima je Občina želela spremeniti ime Titove
ceste v Cesto osamosvojitve Slovenije, in je pri obeh predpisih zadržalo njuno
izvrševanje. Župan je tudi v postopku sprejemanja Odloka 28/20 sprejel sklep, s
katerim je zadržal njegovo izvrševanje, vendar to ni pomenilo procesne ovire za
odločanje Ustavnega sodišča in sprejetje sklepa št. U-I-228/20. Ustavno
sodišče je sprejelo stališče, da je bil županov sklep sprejet v drugačnih
vsebinskih in časovnih okvirih, kot je opredeljeno odločanje o zadržanju
izvrševanja predpisa v postopku pred Ustavnim sodiščem, ter poudarilo, da sklep
tudi ni bil na ustrezen način objavljen.
6. V obravnavni zadevi je bil Sklep
sicer objavljen v Uradnem glasilu slovenskih občin, št. 38/21, dne
16. 7. 2021 in je stopil v veljavo 17. 7. 2021, vendar to ne
spreminja vsebinskega in časovnega okvirja, v katerem je bil sprejet. Sklep je
sprejela lokalna oblast, ki je tudi vodila postopek sprejemanja izpodbijanega
odloka. Župan s Sklepom prosto razpolaga in ga lahko v skladu z lastnimi
interesi kadarkoli prekliče ter sproži začetek izvrševanja Odloka in nastanek
potencialnih škodljivih posledic, ki jih želijo pobudniki s predlogom za
zadržanje preprečiti. To lahko stori tudi pred sprejetjem odločitve Ustavnega
sodišča. Zadržanje izvrševanja Odloka, ki ga je s Sklepom sprejel župan, zato
ne nosi enake pravne kvalitete, kot zadržanje, ki ga odredi Ustavno sodišče,
saj pobudnikom ne daje enake pravne varnosti. Zato zadržanje izvajanja
predpisa, ki ga sprejme župan, ne more pomeniti ovire za odločanje Ustavnega
sodišča. Slednje mora o predlogu za zadržanje izvrševanja občinskega predpisa
odločati kot v primeru, če Sklep ne bi bil sprejet. Pri tem se Ustavno sodišče
ne opredeljuje do vprašanja, ali ima župan sploh pristojnost za sprejetje
Sklepa, saj bo na to vprašanje moralo odgovoriti v okviru kasnejše vsebinske
presoje vloženih pobud.
7. Ustavno sodišče je v sklepu
št. U-I-228/20 (5. točka obrazložitve) ugotovilo, da ni izkazano, da bi
zadržanje izvrševanja izpodbijanega predpisa lahko povzročilo občutnejše
škodljive posledice, zlasti ob upoštevanju dejstva, da za zadevno ulico
poimenovanje Titova cesta velja že vsaj od leta 1979.2 Z njegovo izvršitvijo pa bi lahko
nastale vsaj upoštevne, nezanemarljive posledice, če bi bila naknadno
ugotovljena njegova protiustavnost oziroma nezakonitost. V primeru kasnejše razveljavitve
oziroma odprave tega predpisa bi namreč z njegovo izvršitvijo nastali
nepotrebni stroški tako za stanovalce kot za Občino (plačilo menjave
dokumentov, hišnih in uličnih označb ter dela, ki je za to potrebno).3 V
sklepu št. U-2/21, U-I-3/21 je Ustavno sodišče ugotovilo, da Občina
Radenci ni izkazala, zakaj naj bi razveljavitev že izpeljanih postopkov
pomenila nastanek vsaj občutnejših škodljivih posledic, ter da bo menjava
cestnih oznak povzročila določene stroške, ki pa ne pomenijo občutnejših škodljivih
posledic (6. točka obrazložitve). Ugotovilo je še, da ponovno obstajajo enake
upoštevne, nezanemarljive posledice, pri katerih je izpostavilo strošek menjave
osebne izkaznice, potnega lista (ki je višji od povračila, ki ga je zagotavljal
izpodbijani občinski predpis) in ostalih dokumentov, ki bi bremenil občane, ter
čas, ki bi ga morali temu nameniti. Poudarilo je tudi pomen stroškov, ki bi
zaradi izvrševanja Odloka nastali Občini Radenci (7. točka obrazložitve).
8. Ustavno sodišče ugotavlja, da Občina
Radenci tudi v tem postopku ni izkazala obstoja občutnejših škodljivih
posledic, ki bi bile večje od upoštevnih, nezanemarljivih posledic, ki bi
nastale ob izvajanju Odloka. Pri tem je potrebno poudariti, da Občina ne navaja
škodljivih posledic, ki naj bi nastale s kasnejšim začetkom izvajanja Odloka.
Navedbe Občine, da Odloka ne izvršuje oziroma ga ne bo izvrševala do dokončne
odločitve o ustreznosti pobude za vložitev zahteve za razpis naknadnega
referenduma o splošnem aktu občine oziroma do izvedbe referenduma, pa je mogoče
razumeti tudi v smeri, da kasnejši začetek uporabe novega imena ulice ne bo
povzročil nobenih občutnejših škodljivih posledic.
9. Ustavno sodišče pa ugotavlja, da
ponovno obstajajo enake upoštevne, nezanemarljive posledice, ki so zahtevale
zadržanje že v sklepih št. U-I-228/20 in št. U-I-2/21, U-I-3/21.
Pobudniki ponovno opozarjajo na stroške, povezane z obveznostjo menjave osebnih
in drugih dokumentov, ter druge nevšečnosti, povezane s spremembo imena ulice.
Pri tem je potrebno poudariti, da sta predhodna občinska predpisa predvidela
povračilo vsaj določenega deleža stroškov za zamenjavo osebne izkaznice in
potnega lista,4 medtem ko Odlok tega ne predvideva. Tako bi
uporaba Odloka in obveznost menjave dokumentov pri prebivalcih sporne ulice
povzročila celo večje škodljive posledice, kot pri predhodnih občinskih
predpisih oziroma pri predhodnem odločanju Ustavnega sodišča. Kot pri sklepih
št. U-I-228/20 in št. U-I-2/21, U-I-3/21 pa je treba pri odločanju
upoštevati tudi stroške, ki bi zaradi izvajanja Odloka bremenili proračun
Občine (stroški izdelave in montaže uličnih tabel, zamenjave hišnih številk,
ponovno povračilo stroškov v primeru neugodne končne odločitve Ustavnega
sodišča).
10. Ustavno sodišče zato ponovno
ugotavlja, da so posledice, ki bi nastale z izvrševanjem izpodbijanega odloka,
hujše od posledic, ki jih lahko povzroči njegovo zadržanje izvrševanja. Zato je
Ustavno sodišče zadržalo izvrševanje Odloka do končne odločitve.
11. Ustavno sodišče je sklenilo, da bo
o pobudah odločalo absolutno prednostno.
C.
12. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS ter petega odstavka v zvezi s
tretjo alinejo tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča
(Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi:
predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr. Matej Accetto, dr.
Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard
ZDA), dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman
Stubbs. Sklep je sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala
sodnika Jaklič in Šorli. Sodnik Jaklič je dal odklonilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
predsednik
_____________
1 Sklep št. U-I-228/20 o Odloku o spremembah in
dopolnitvah Odloka o imenovanju ulic, trgov in naselij v zdraviliškem kraju
Radenci (Uradno glasilo slovenskih občin, št. 28/20 – v nadaljevanju Odlok
28/20) in sklep št. U-2/21, U-I-3/21 o Odloku o spremembah in dopolnitvah
Odloka o imenovanju ulic, trgov in naselij v zdraviliškem kraju Radenci (Uradno
glasilo slovenskih občin, št. 71/20 – v nadaljevanju Odlok 71/20).
2 Pri tem je Ustavno
sodišče opozorilo na pomembno razliko med obravnavno zadevo in zadevo, o kateri
je Ustavno sodišče odločilo z odločbo št. U-I-109/10 z dne 26. 9. 2011
(Uradni list RS, št. 78/11, in OdlUS XIX, 26). Drugače kot poimenovanje
ulice »Titova cesta«, uvedeno z Odlokom o določitvi in spremembi imen in
potekov cest in ulic na območju Mestne občine Ljubljana (Uradni list RS,
št. 44/09), za katerega 2. člen je Ustavno sodišče v odločbi
št. U-I-109/10 ugotovilo, da je v neskladju z načelom spoštovanja
človekovega dostojanstva iz 1. člena Ustave, je bilo namreč poimenovanje
Titova cesta v Radencih uvedeno (vsaj) že z Odlokom o imenovanju ulic, trgov in
naselij v zdraviliškem kraju Radenci (Uradne objave Gornja Radgona, Lendava,
Ljutomer in Murska Sobota, št. 28/79), torej še pred osamosvojitvijo
Slovenije. Kot izhaja iz 18. točke obrazložitve navedene odločbe Ustavnega
sodišča, je Ustavno sodišče pri presoji navedenega Odloka Mestne občine
Ljubljana, ki je poimenovanje Titova cesta ponovno uvedel v letu 2009, poseben
pomen pripisalo tudi okoliščini, da v tistem primeru ni šlo za obstoječe
poimenovanje, ki bi se ohranilo še iz prejšnje ureditve. Glede na to razlogi iz
odločbe št. U-I-109/10 ne vplivajo na to zadevo. Predvsem pa v obravnavani
zadevi osrednje vprašanje ni vprašanje ohranitve dosedanjega imena ulice, ampak
pravna ustreznost postopka za preimenovanje ulice, ne glede na izbrano novo ime
ulice.
3 Ustavno sodišče se
je sklicevalo na sklep št. U-I-66/06 z dne 23. 3. 2006 (Uradni list RS,
št. 36/06).
4 Drugi odstavek
4. člena Odloka 28/20 in Odloka 71/20 je vseboval zavezo, da Občina krije
stroške zamenjave osebnih dokumentov prebivalcem sporne ulice, ki imajo na njej
prijavljeno stalno prebivališče, do zneska 50,00 EUR.