Številka:U-I-50/21-19
Datum: 15. 4. 2021
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Sanje Fidler, Ljubljana, in Irfana Beširevića, Ljubljana, ki ju oba
zastopa Odvetniška pisarna Zakonjšek in Zakonjšek, d. o. o.,
Ljubljana, na seji 15. aprila 2021
sklenilo:
1. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti tretjega odstavka 5. člena Odloka o začasni delni omejitvi gibanja
ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2
(Uradni list RS, št. 27/21, 30/21 in 35/21) v delu, ki se nanaša na prepoved
shodov in za katere po ureditvi o javnih zbiranjih ni potrebno odločanje
upravnih organov, ter drugega odstavka 5. člena Odloka o začasni delni omejitvi
gibanja ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s
SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 27/21, 30/21, 35/21, 40/21 in 43/21) v delu, ki
se nanaša na prepoved shodov, ki se jih udeleži več kot deset ljudi in za
katere po ureditvi o javnih zbiranjih ni potrebno odločanje upravnih organov,
se sprejme.
2. Začne se postopek za oceno ustavnosti in zakonitosti
tretjega odstavka 6. člena Odloka o začasni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi
zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št.
47/21) in tretjega odstavka 4. člena Odloka o začasni omejitvi gibanja ljudi in
prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list
RS, št. 55/21) v delu, ki se nanaša na prepoved shodov, za katere po ureditvi o
javnih zbiranjih ni potrebno odločanje upravnih organov.
3. Zadrži se izvrševanje
tretjega odstavka 4. člena Odloka o začasni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi
zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št.
55/21) v delu, ki se nanaša na prepoved shodov.
4. Odločitev iz prejšnje točke se izvrši tako, da se Vladi
v primeru nadaljnjega omejevanja shodov naloži, da v sedmih dneh sprejme novo
ureditev, ob upoštevanju izhodišč, navedenih v 27. in 28. točki obrazložitve
tega sklepa. Do 18. 4. 2021 so shodi
začasno še prepovedani. Za navedeni način izvršitve se uporablja 14. točka 57.
člena Zakona o nalezljivih bolezni (Uradni list RS, št. 33/06 – uradno
prečiščeno besedilo in 142/20).
5. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti drugega
odstavka 2. člena Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in omejitvi
oziroma prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2
(Uradni list RS, št. 147/20 in 151/20),
drugega odstavka 2. člena Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in
omejitvi oziroma prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s
SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 155/20, 159/20 in 163/20) in drugega odstavka
2. člena Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi zbiranja
ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 181/20), drugega
odstavka 2. člena Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi
zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št.
182/20), drugega odstavka 2. člena Odloka o začasni delni omejitvi gibanja
ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2
(Uradni list RS, št. 186/20 in
192/20) in drugega odstavka 2. člena Odloka o začasni delni
omejitvi gibanja ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s
SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 193/20, 196/20, 204/20, 2/21, 5/21, 9/21,
12/21, 15/21, 20/21 in 25/21) se zavrže.
6. Predlog, naj se v odločbi ali sklepu ne navede podatkov
pobudnikov, se zavrne.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnika
sta 2. 3. 2021 vložila pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti več določb odlokov Vlade, sprejetih
za zajezitev in obvladovanje epidemije COVID-19 od oktobra 2020 do dne vložitve
pobude, v delu, v katerem so prepovedovali shode.1
2. Pobudnica Sanja Fidler utemeljuje
pravni interes za vložitev pobude s tem, da je bila v drugem valu epidemije
zaradi udeležbe na shodih že petkrat oglobljena. Zoper prekrškovne odločbe naj
bi vložila zahteve za sodno varstvo. Pobudnica opozarja, da bi bila lahko na
podlagi izpodbijane ureditve kadarkoli ponovno oglobljena, s tem pa naj bi bila
tudi v prihodnje zelo omejena v izvrševanju pravice do mirnega zbiranja in
svobode izražanja. Pobudnik Irfan Beširević glede svojega pravnega interesa za
vložitev pobude navaja, da je bil aktiven uporabnik Roga. Z organizacijo oziroma
z udeležbo na shodu bi lahko izrazil nestrinjanje s postopanjem občinskih in
državnih oblasti v primeru izpraznitve območja tovarne Rog, vendar naj shoda ne
bi organiziral, saj naj bi se bal visokih glob, ki jih zaradi slabega gmotnega
položaja ne bi mogel poravnati.
3. Pobudnika uveljavljata, da je
izpodbijana ureditev v neskladju s pravico do mirnega zbiranja iz 42. člena
Ustave, pravico do svobode izražanja iz 39. člena Ustave in načelom enakosti iz
14. člena Ustave. Poudarjata, da želita v trenutni politični situaciji javno
izražati svoje mnenje o javnih zadevah, ker se ne strinjata z določenimi
politikami in ker ju skrbi za prihodnost države. Nasprotujeta tudi nekaterim
vladnim ukrepom za zajezitev epidemije COVID-19, ker niso zadostni. Za pobudnika
je ključno, da se lahko mirno zbirata s podobno mislečimi in da sta lahko na
javnih krajih kritična do nosilcev oblasti. Menita, da je eden ključnih
elementov demokracije možnost zbiranja na javnih krajih, zlasti pred simbolnimi
institucijami oblasti. Državljani bi morali imeti možnost sodelovati v javni
razpravi, ki se glede aktualnih in dolgoročnih političnih usmeritev odpira v
javnem prostoru. Samo s tem bi jim bilo omogočeno, da vplivajo na izbor
predstavnikov ljudstva v Državnem zboru in na odločanje obstoječih
predstavnikov ljudstva med njihovim mandatom. Pobudnika opozarjata, da imajo
»navadni« državljani v primerjavi z nosilci politične moči bistveno manjši
dostop do množičnih medijev, tudi doseg njihovih mnenj na socialnih omrežjih
naj bi bil bistveno šibkejši. Pri tem se sklicujeta tudi na 10. in 11. člen
Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP), 21. člen
Mednarodnega pakta o državljanskih in političnih pravicah (Uradni list RS, št.
35/92 – MP, št. 9/92 – MPDPP) ter na Splošni komentar št. 37 Odbora Združenih
narodov za človekove pravice.
4. Pobudnika opozarjata, da Vlada za
preprečevanje širjenja okužb predpisuje načine izvajanja različnih oblik
združevanja ljudi, na primer za nakupovanje, poslovna srečanja,
športno-rekreacijske dejavnosti oziroma kolektivno uresničevanje verske
svobode. Za takšne oblike združevanja ljudi naj bi tudi ves čas iskala rešitve
za čim manjšo možnost prenosa okužb. Po drugi strani pa naj bi v celoti in za
daljše obdobje prepovedala shode. Oblike druženja, ki pomenijo mirno zbiranje
ljudi z namenom skupnega izražanja političnih stališč, naj bi bile tako deležne
manjšega pravnega varstva kot nekatere druge dopustne oblike druženja. Pobudnika
opozarjata na prakso prekrškovnih organov, ki naj bi oglobili tiste, ki na
javnem mestu izražajo svoje politično stališče, četudi gre zgolj za dve osebi,
ki nosita kolo. Po drugi strani naj bilo dovoljeno stati v vrsti za nakupovanje
ali testiranje oziroma nahajanje v množici ljudi iz drugih razlogov, celo v
zaprtih prostorih, kot so nakupovalni centri in verske institucije. Pobudnika
se sklicujeta na nekaj dokumentov, iz katerih naj bi izhajalo, da preprečevanje
shodov ne prispeva bistveno k preprečevanju okužb. Pomembno naj bi bilo, da
shodi običajno potekajo na odprtih zunanjih prostorih, kjer naj bi bila možnost
okužbe manjša. Vlada naj v svojih gradivih ne bi obrazložila, zakaj je popolna
prepoved shodov neizogibna za preprečevanje širjenja okužb. Prav tako naj ne bi
pojasnila, zakaj so verniki ugodneje obravnavani od tistih, ki izražajo
politično prepričanje. Pobudnika menita, da bi bilo sorazmernosti zadoščeno, če
bi se shodi dovolili ob upoštevanju higienskih navodil oziroma priporočil
Nacionalnega inštituta za javno zdravje (v nadaljevanju NIJZ) glede razdalje,
nošnje mask in razkuževanja.
5. Pobudnika
sta z vlogo z dne 19. 3. 2021 pobudo
razširila na spremenjeni 5. člen Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi
in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni
list RS, št. 27/21, 30/21, 35/21 in 40/21 – v nadaljevanju Odlok 40/21).
Izpodbijata ga v delu, ki se nanaša na prepoved shodov, ki se jih udeleži več
kot deset ljudi. Menita, da tudi takšna omejitev števila udeležencev shodov ni
sorazmerna. Obstajali naj bi milejši ukrepi, s katerimi bi vlada lahko
preprečila širjenje nalezljivih bolezni, a bi ob tem še vedno dopustila shod
več kot deset oseb. Vlada naj bi enačila pravico do zbiranja v smislu 42. člena
Ustave z vsemi drugimi zbiranji, ki pa so varovanja zgolj v okviru splošne
svobode ravnanja. Vlada naj tudi ne bi upoštevala epidemiološko relevantnih
razlik med širjenjem virusa v zaprtih ali odprtih prostorih. Omejitve pravice
do zbiranja naj ne bi bile strožje, kot to velja za druženje ob drugih
priložnostih, v večjem številu ali celo v zaprtih prostorih. Pobudnika
opozarjata na veljavne omejitve za trgovine (ena stranka na 30 m2 v zaprtih
prostorih in na 10 m2
na odprtih tržnicah), gostinske lokale (1,5 m razdalje
med osebami in najmanj 3 m med robovi miz) in uresničevanje verske svobode (30
m2 na udeleženca ali družino v notranjih prostorih). Opozarjata tudi,
da glede na Splošni komentar št. 37 Odbora Združenih narodov za človekove
pravice države pogodbenice ne smejo omejiti udeležencev mirnih zbiranj, razen
če obstaja jasna povezava z upravičenim razlogom za omejitve. Intenzivnost
posegov naj bi bila odvisna tudi od ustavne varovanosti pravic, oblast naj bi
morala storiti vse, da zagotovi izvajanje pravic višjega statusa. V tuji sodni
praksi naj bi bile dopustne zgolj omejitve števila, postavljene na zelo visoki
ravni. Število desetih oseb naj bi bilo določeno tako nizko, da posega ne samo
v obliko svobode izražanja, temveč naj bi vplivalo tudi na njeno vsebino. Sporočilo
desetih oseb naj bi bilo namreč bistveno šibkejše od sporočila, ki ga izrazi
več oseb.
6. Pobudnika predlagata, naj Ustavno
sodišče do končne odločitve delno zadrži izvrševanje tretjega odstavka
5. člena Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi
zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št.
27/21, 30/21 in 35/21 – v nadaljevanju Odlok 27/21) in drugega odstavka 5.
člena Odloka 40/21 ter določi primeren način izvršitve začasnega zadržanja
tako, da bodo shodi dovoljeni ob upoštevanju higienskih navodil in priporočil
NIJZ. Pobudnikoma naj bi nastajala težko popravljiva škoda, saj naj se shodov,
ki so aktualni glede na trenutno politično situacijo, pozneje ne bi dalo
nadomestiti. Hkrati pa naj shodi v primeru upoštevanja vseh higienskih navodil
in priporočil NIJZ ne bi mogli prispevati k povečanju števila okužb.
7. Pobudnika predlaga tudi, naj
Ustavno sodišče zaradi varstva njune zasebnosti v odločbi oziroma sklepu ne
navaja njunih osebnih podatkov. Ustavno sodišče naj bi v zadevi št. U-I-83/20 (odločba z dne 27. 8. 2020, Uradni list RS, št. 128/20)
zaradi groženj na družabnih omrežjih prikrilo identiteto pobudnika. Tudi
pobudnika naj bi bila v primeru razkritja identitete ogrožena, saj naj bi
izpodbijala ukrepe Vlade.
8. Ustavno sodišče je pobudo in njeno
razširitev vročilo Vladi. Vlada v odgovoru na pobudo in njeno razširitev
navaja, da ukrep začasne prepovedi vseh shodov temelji na 3. točki prvega
odstavka 39. člena Zakona o nalezljivih boleznih (v nadaljevanju ZNB). Ukrep
naj bi predstavljal ustavnoskladno konkretizacijo omejitve, ki jo dopušča
tretji odstavek 42. člena Ustave. Pripravljen in sprejet naj bi bil v skladu z
najnovejšimi dognanji epidemiološke in infektološke stroke, usmerjen pa naj bi
bil v omejevanje socialnih stikov med prebivalstvom. Ukrep naj bi sledil
legitimnemu cilju zagotavljanja javnega zdravja. Ugotovitve in mnenja
zdravstvene stroke naj bi bili večkrat predstavljeni na tiskovnih konferencah
in v različnih izjavah za medije. Tovrstni ukrepi naj bi bili po mnenju
zdravstvene stroke edino učinkovito sredstvo za preprečevanje širjenja
epidemije COVID-19. Povzetek raziskave učinkovitosti ukrepov držav, objavljen
decembra 2020 v reviji Nature Human Behaviour, naj bi pokazal, da so najučinkovitejši
ukrep za obvladovanje epidemije: 1) omejitev manjših zasebnih združenj, 2)
zaprtje izobraževalnih institucij, 3) ukrepi na mejah, 4) splošna dostopnost
zaščitnih sredstev, 5) omejitev gibanja posameznikov, in 6) splošni »lockdown«.
Tudi strokovna svetovalna skupina pri Ministrstvu za zdravje naj bi 11. 10. 2020 ocenila, da je treba takoj uvesti
ukrep prepovedi vseh javnih in kulturnih prireditev ter verskih obredov in
porok, 11. 11. 2020 pa, da je nujna
omejitev zbiranja na člane gospodinjstva z izjemo nujne pomoči. S sprejetimi
odloki naj Vlada ne bi prepovedovala zgolj in samo shodov, temveč tudi vse
druge oblike zbiranj, ki so bile po mnenju stroke nevarne za prenos nalezljive
bolezni. Ukrep začasne prepovedi shodov naj ne bi imel takšne narave, da bi
lahko govorili o najintenzivnejših posegih države v človekove pravice. Šlo naj
bi zgolj za začasno omejevanje pravic, ki naj bi bilo v skladu s 15. členom
Ustave. Vlada meni, da naj bi v koliziji pravice do zdravja in življenja
posameznikov ter pravice do zbiranja in združevanja prva imela prednost (salus
populi suprema lex esto). Enaka usmeritev naj bi izhajala tudi iz prvega
odstavka 4. člena ZNB. Tudi izkušnje nekaterih držav, ki naj bi bile že sredi
tretjega vala okužb (Japonska, Južna Koreja, Indonezija), naj bi kazale, da
število in restriktivnost ukrepov vplivata na zajezitev epidemije COVID-19.
Dodatna sproščanja ukrepov naj bi v tem trenutku lahko povzročila obrat
krivulje navzgor, kar naj bi pomenilo nujnost zaostritve ukrepov na drugih področjih
(šolstvo, gospodarstvo, omejitev gibanja na regije ali občine). Odločitev, ki
se nanaša na dopustnost prireditev in shodov, ki se jih udeleži do deset ljudi,
naj bi bila sprejeta ob upoštevanju trenda gibanj števila okužb, ki naj bi
tedaj rahlo upadalo. Navedeni ukrep naj bi bil sproščen kasneje, ker naj bi
bilo pri prireditvah, shodih, slavjih, praznovanjih in porokah zaradi večjega
in težje nadzorovanega števila udeležencev izkazano večje tveganje za prenos
okužbe. Omejitev števila udeležencev na deset oseb naj bi pomenila omejitev na
takšno število, ki naj še ne bi predstavljalo dodatnega tveganja za poslabšanje
epidemiološkega stanja. Vlada opozarja tudi na razširjanje novih bolj kužnih
sevov in na dinamiko dobave cepiv. S sprejetimi odloki naj ne bi bilo poseženo
niti v pravico do enakosti pred zakonom, saj naj bi šlo pri z odloki Vlade
postopoma že dopuščenih poslovnih, verskih in drugih dejavnosti za različne
položaje, ki naj bi narekovali različno ureditev. Pri tem Vlada ponovno
opozarja, da naj bi bilo pri shodih število udeležencev težje nadzorovati,
verjetnost zagotavljanja ustrezne razdalje med udeleženci shoda naj bi bila
majhna. To naj bi pokazale tudi izkušnje v nekaterih drugih evropskih državah,
kot so Hrvaška, Avstrija, Švedska, pa tudi izkušnje v Sloveniji. Pri tem Vlada
opozarja na 13 shodov, ki so potekali v različnih slovenskih krajih in na
katerih naj bi se kljub prepovedi shodov oziroma omejitvi shodov na deset oseb zbralo od 20 do okoli 200
udeležencev.
9. Vlada nasprotuje predlogu
pobudnikov za začasno zadržanje izvrševanja izpodbijane ureditve. Meni, da so
navedbe pobudnikov o nastanku škodljivih posledic nadaljnjega izvrševanja
ukrepa pavšalne in nekonkretizirane. Okoliščina, da je Ustavno sodišče s
sklepom št. U-I-83/20 z dne 16. 4. 2020
(Uradni list RS, št. 58/20) zavrnilo predlog za začasno zadržanje ukrepa
prepovedi gibanja izven občin, naj bi pomenila, da so ukrepi za preprečevaje
širjenja nalezljive bolezni COVID-19 nujni v demokratični družbi za zavarovanje
javnega zdravja. Pri omejitvi shodov na deset oseb naj bi šlo za omejitev na
številko, ki še ne predstavlja dodatnega tveganja za poslabšanje
epidemiološkega stanja. Začasno zadržanje ukrepa naj bi lahko povzročilo težko
popravljive škodljive posledice za javno zdravje, saj bi državo lahko zajel
tretji val okužb in povzročil zlom zdravstvenega sistema. To naj bi posledično
lahko narekovalo potrebo po še hujših ukrepih na drugih področjih. Vlada naj bi
v prihodnje nadaljnjo veljavnost ukrepa omejitve shodov presojala v sodelovanju
s strokovno skupino in morebitnimi prihodnjimi odločitvami Ustavnega sodišča.
B. – I.
Glede prikritja osebnih podatkov
pobudnikov
10. Po drugem odstavku 38.a člena
Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 109/12 in 23/20 – v nadaljevanju ZUstS) lahko Ustavno sodišče zaradi
varstva zasebnosti udeleženca v postopku odloči, da se v odločbi ali sklepu ne
navedejo osebni podatki udeleženca v postopku ali osebni podatki drugega
posameznika. Za prikritje identitete morajo biti izkazane posebne okoliščine,
ki v konkretni zadevi kažejo na potrebo po odstopu od splošnega pravila
javnosti postopkov pred Ustavnim sodiščem.2
11. V
obravnavani zadevi take okoliščine niso izkazane. Navedbe pobudnikov o
ogroženosti so povsem splošne.3 Zgolj okoliščina, da pobudnika izpodbijata odloke Vlade, ne
zadostuje za ugotovitev potrebe po prikritju njune identitete. Glede na
navedeno je Ustavno sodišče predlog za prikritje identitete zavrnilo (6. točka
izreka).
Glede pravnega interesa in pogojev za
sprejem pobude
12. Pobudo za začetek postopka za
oceno ustavnosti lahko da, kdor izkaže pravni interes (prvi odstavek 24. člena
ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis
ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno
pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma
v njegov pravni položaj.
13. V času vložitve pobude je še
veljala izpodbijana določba Odloka 27/21, medtem ko so preostali starejši
odloki že prenehali veljati. Izpodbijana določba Odloka 27/21 je tako
pobudnikoma v času vložitve pobude pod grožnjo denarne sankcije prepovedovala
shode.4 V skladu z
ustaljeno ustavnosodno presojo se šteje, da splošni predpis neposredno posega v
pravice, pravne interese oziroma pravni položaj pobudnika, če bi pobudnik
izdajo posamičnega akta lahko dosegel le tako, da bi izpolnil znake prekrška.5 Iz tega razloga
Ustavno sodišče v takih primerih šteje, da je pravni interes za začetek postopka
za oceno ustavnosti splošnega akta podan. ZJZ pa posebej
ureja primere neorganiziranih shodov (32. člen
ZJZ), ko se shod prijavi (11. in 15. člen ZJZ), in posebej primere, ko je za
shod potrebno dovoljenje (prvi odstavek 13. člena ter 16. člen in nadaljnji
členi ZJZ, ki urejajo postopek njegove izdaje).6 V primerih, v
katerih ZJZ predvideva upravno odločanje, bi pobudnika lahko odločanje
Ustavnega sodišča o ustavnosti in zakonitosti odlokov dosegla tudi po poti
upravnega postopka in z vlaganjem pravnih sredstev zoper za njiju neugodno
odločitev. Zato je treba šteti, da sta pobudnika glede navedenega akta v času
vložitve pobude izkazovala pravni interes za tiste shode, za katere ni bilo
potrebno odločanje upravnih organov.
14. Člen 5 Odloka 27/21 je med
postopkom prenehal veljati, saj je bil spremenjen 18. 3.
2021 z 2. členom Odloka o spremembah Odloka o začasni delni omejitvi gibanja
ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2
(Uradni list RS, št. 40/21). Z navedenim predpisom je bil 5. člen Odloka 27/21
spremenjen tako, da so bili med drugim začasno prepovedani vsi shodi, ki se jih
udeleži več kot deset ljudi. S 3. členom Odloka o spremembah in dopolnitvi
Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi zbiranja ljudi
zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 43/21) pa je bil
10. člen Odloka 40/21 spremenjen tako, da je bila veljavnost tega odloka
podaljšana do 2. 4. 2021. Dne 1. 4. 2021 je začel veljati novi Odlok o začasni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi zbiranja
ljudi zaradi preprečevanja okužb s
SARS-CoV-2 (Uradni list št. 47/21 – v nadaljevanju Odlok 47/21), ki je v
tretjem odstavku 6. člena ponovno uveljavil popolno prepoved vseh shodov. Tako
je tudi predpis, ki ga pobudnika izpodbijata v razširitvi pobude in je v času
razširitve pobude še veljal, med postopkom pred Ustavnim sodiščem prenehal
veljati.
15. Ustavno sodišče praviloma o
ustavnosti in zakonitosti podzakonskega akta, ki je prenehal veljati, odloča
samo, če za to obstaja pravovarstvena potreba v smislu drugega odstavka 47.
člena ZUstS. V primeru presoje predpisov, ki se sprejemajo periodično in za
časovno omejeno dobo, pa lahko posebej izražen javni interes po vsebinski
presoji Ustavnega sodišča utemelji izjemo od procesne ovire iz drugega odstavka
47. člena ZUstS, če gre pričakovati precedenčno odločitev o pobudi, ki
naslavlja posebno pomembna ustavnopravna vprašanja sistemske narave, ki se po
razumni oceni utegnejo zastavljati tudi v zvezi z akti enake narave in primerljive
vsebine, periodično sprejemanimi v prihodnosti.7 Po oceni
Ustavnega sodišča pobuda v delu, v katerem se nanaša na izpodbijani, a ne več
veljavni določbi Odloka 27/21 in Odloka 40/21, odpira takšna vprašanja. Gre za
vprašanja, ki so povzeta v 3., 4. in 5. točki obrazložitve tega sklepa in se
nanašajo na dopustnost popolne prepovedi oziroma omejitve shodov v času
epidemije. Prepoved oziroma omejitev shodov se je ponavljala v zadnjih šestih
mesecih, prepoved shodov še traja ter ni nerazumno pričakovati, da se ne bi
ponovila tudi v prihodnosti, dokler traja epidemija. Ustavno sodišče je zato
pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti izpodbijanih določb Odloka 27/21
in Odloka 40/21 sprejelo, v kolikor se nanaša na shode, za katere po ZJZ ni
potrebno odločanje upravnih organov (1. točka izreka).
16. Odlok
47/21 je nadomestil Odlok o začasni omejitvi
gibanja ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 55/21 – v
nadaljevanju Odlok 55/21). Odlok 55/21, ki velja v času tega odločanja, v
tretjem odstavku 4. člena določa popolno prepoved vseh shodov, kot sta to pred
njim določala Odlok 27/21 in Odlok 47/21. Zato je Ustavno sodišče na podlagi
30. člena ZUstS začelo tudi postopek ocene ustavnosti in zakonitosti Odloka
47/21 in Odloka 55/21 v delu, v katerem se nanašata na prepoved shodov, za katere po ureditvi o javnih zbiranjih ni potrebno odločanje
upravnih organov (2. točka izreka).8
17. Drugi izpodbijani odloki, našteti
v 5. točki izreka tega sklepa, že v času vložitve pobude niso več veljali.
Precedenčno odločitev o navedenih ustavnopravnih vprašanjih lahko Ustavno
sodišče sprejme že na podlagi presoje izpodbijane določbe odloka, veljavnega v
času te odločitve. Zato za presojo vseh vsebinsko enakih določb odlokov, ki so
veljali pred tem, ni izpolnjena procesna predpostavka za njihovo presojo v
javnem interesu. Če je bila pobudnica na podlagi katerih od teh neveljavnih
odlokov spoznana za odgovorno storitve prekrška, kot zatrjuje, pa bo lahko
protiustavnost njihovih določb uveljavljala v postopkih pred rednimi sodišči in
po potrebi tudi z ustavno pritožbo pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS pred
Ustavnim sodiščem. Zato ni izkazana niti pravovarstvena potreba iz prvega
odstavka 47. člena ZUstS za presojo njihove ustavnosti. Ker torej pobudnika
glede odlokov, naštetih v 5. točki izreka tega sklepa, ne izkazujeta pogojev iz
47. člena ZUstS, je Ustavno sodišče pobudo za začetek
postopka za oceno njihove ustavnosti in zakonitosti zavrglo (5. točka izreka).
B. – II.
Glede začasnega zadržanja izvršitve
izpodbijane ureditve
18. Pobudnika predlagata začasno
zadržanje tretjega odstavka 5. člena Odloka 27/21 in drugega odstavka 5. člena
Odloka 40/21. Začasno zadržanje navedenih
odlokov pojmovno ni mogoče, saj ne veljata
več. Zato je Ustavno sodišče po uradni
dolžnosti v nadaljevanju presodilo, ali so izpolnjeni pogoji, da se do končne odločitve
Ustavnega sodišča o oceni njune ustavnosti
zadrži izvrševanje
sedaj veljavnega tretjega odstavka 4. člena Odloka 55/21, ki ima enako vsebino
kot tretji odstavek 5. člena Odloka 27/21.9
19. Na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS sme Ustavno sodišče do končne odločitve
v celoti ali delno zadržati izvrševanje predpisa, če bi zaradi njegovega
izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice. Pri odločanju
o začasnem zadržanju Ustavno sodišče vselej tehta med škodljivimi posledicami,
ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa, in
škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se morebiti ustavnoskladne določbe
predpisa začasno ne bi izvrševale.
20. Pobudnika utemeljeno opozarjata,
da je veljala popolna prepoved shodov od uveljavitve Odloka o začasni delni
omejitvi gibanja ljudi in omejitvi oziroma prepovedi zbiranja ljudi zaradi
preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 147/20 in 151/20) dne 19. 10. 2020 do 19. 3.
2021, torej nepretrgano pet mesecev. Od 1. 4.
2021 ponovno velja popolna prepoved shodov. Dlje časa ko traja ukrep, večje so
njegove škodljive posledice, če se kasneje izkaže za protiustavnega ali
nezakonitega.10 Držijo tudi navedbe pobudnikov, da je sporočilo shoda desetih oseb,
kakršni so bili v vmesnem času dovoljeni, bistveno šibkejše od sporočila, ki ga
izrazi več oseb. Ker se pravica do zbiranja uresničuje kolektivno, lahko
nastanejo škodljive posledice tudi s preveč restriktivnim omejevanjem števila
udeležencev. Res je tudi, da se shodov, ki so aktualni glede na vsakokratno
politično situacijo, pozneje ne bo dalo nadomestiti in s tem odpraviti
škodljivih posledic izvrševanja tega ukrepa. Če se navedbe pobudnikov o
nedopustnem posegu v pravico do svobode zbiranja (prvi odstavek 42. člena
Ustave) in pravico do svobodnega izražanja mnenj (prvi odstavek 39. člena
Ustave) izkažejo za utemeljene, bi bilo z ukrepom prepovedi shodov poseženo v
pravice, ki tvorijo osrednji steber demokratične družbe (1. člen Ustave).
21. Pri presoji nastanka škodljivih
posledic prepovedi shodov je Ustavno sodišče upoštevalo tudi prakso Evropskega
sodišča za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP), v skladu s katero je pravica do svobode zbiranja iz 11. člena EKČP temeljna
pravica v demokratični družbi in predstavlja, tako kot pravica do svobode
izražanja iz 10. člena EKČP, enega od temeljev takšne družbe.11 Pravico do
zbiranja iz 11. člena EKČP je treba kljub njeni avtonomni vlogi in
posebnem področju uporabe obravnavati v luči pravice do svobode izražanja iz
10. člena EKČP, kadar je njen namen izražanje osebnih prepričanj oziroma
zagotovitev foruma za politično debato in odprto izražanje protesta.12 Za
skladnost posega v pravico do svobode zbiranja in pravico do svobode izražanja
mnenj običajno ne zadostuje utemeljitev takšnega posega zgolj na podlagi
splošno veljavnega pravnega predpisa, temveč je treba vedno presoditi, ali je
bil poseg v pravico nujen v okoliščinah konkretnega primera.13
22. Po drugi strani ni mogoče
izključiti, kot trdi Vlada, da se tudi na shodih, ki so temeljnega pomena za
demokratično družbo, ne bi raznašale okužbe z virusom COVID-19, tudi upoštevaje
novejše različice bolj nalezljivih sevov virusa. To bi nedvomno pomenilo
škodljive posledice za javno zdravje kot enako pomembno ustavno varovano
dobrino. Pri tehtanju pa je treba vendarle upoštevati, ali je mogoče takšne
možne škodljive posledice shodov preprečiti oziroma vsaj bistveno omiliti z
epidemiološkimi ukrepi. Upoštevati je treba tudi druge ukrepe, ki nekatera
zbiranja dovoljujejo. Razumna so opozorila Vlade, da dodatna sproščanja ukrepov
na enem področju lahko vodijo do nujnosti zaostritve ukrepov na drugih področjih.
Prej in bolj pa morajo biti sproščeni ukrepi na področjih, ki jih Ustava še
posebej varuje, ker so bistvena za delovanje in obstoj demokratičnega sistema.
Prav za takšno tehtanje med škodljivimi posledicami pa gre v obravnavanem
primeru.
23. V Odloku 55/21 je položaj oseb, ki
se želijo udeležiti shodov oziroma jih organizirati, glede dovoljenega števila
udeležencev povsem izenačen s položajem oseb, ki se želijo družiti in zbirati
za povsem zasebne namene (zabave, poroke, zasebna srečanja). Veljavna splošna
ureditev zbiranj tako ne upošteva, da so škodljive posledice omejevanja shodov
zaradi njihovega pomena v demokratični družbi bistveno hujše od škodljivih
posledic omejevanja zasebnih druženj. Pomembno je tudi, da so – ob upoštevanju
kapacitet ali pa samo higienskih ukrepov in priporočil NIJZ – dovoljena
zbiranja v zaprtih prostorih, ki niso zasebne narave. Zbiranja so tako po
veljavnih odlokih dovoljena na primer v okviru verskega udejstvovanja, v
osnovnih in srednjih šolah ter pri opravljanju gospodarske dejavnosti – v
razmerju med poslovnimi subjekti v celoti, v razmerju do potrošnikov pa v
okviru trgovin, ki so vse odprte, in nekaterih storitvenih dejavnosti.
24. Vlada se sicer sklicuje na to, da
naj bi bilo pri shodih število udeležencev težje nadzorovati, verjetnost
zagotavljanja ustrezne razdalje med udeleženci shoda pa naj bi bila majhna.
Vlada pa je kljub splošni prepovedi zbiranj že določila podrobnejše pogoje za
kolektivno uresničevanje verske svobode na odprtih površinah in v zaprtih
prostorih.14 S tem je omogočila izvrševanje človekove pravice do zbiranja iz 42. člena Ustave za
namene verskega udejstvovanja, hkrati pa je naslovila tudi vprašanje nadzora
nad spoštovanjem epidemioloških ukrepov pri množici oseb. Zato ni mogoče
razumno trditi, da je prepoved vseh shodov nujna za preprečevanje nastanka
težko popravljivih škodljivih posledic za zdravje in življenje ljudi ter da ne
bi bilo mogoče tovrstne ureditve kot v primeru kolektivnega uresničevanja
verske svobode sprejeti tudi za shode. Vlada se sicer sklicuje na okoliščino,
da je bilo v Sloveniji v letu 2021 že 13 primerov shodov, na katerih je bilo od
20 do okoli 200 ljudi. Vendar niti iz odgovora Vlade niti iz dokumentacije, ki
naj bi bila podlaga za njeno odločanje, ni razvidno, zakaj na shodih s takšnim
številom udeležencev ne bi bilo mogoče nadzirati spoštovanja epidemioloških
ukrepov. To vprašanje v dokumentih ni bilo obravnavano. Zgolj sklicevanje na
shode, ki naj bi potekali v tujini v državah z bistveno večjim številom
prebivalcev in morebiti celo drugačno kulturo protestnikov, pa za utemeljitev
nevarnosti nastanka škodljivih posledic ne zadostuje. Tudi okoliščina, da je
Ustavno sodišče v zadevi št. U-I-83/20 predlog za začasno zadržanje zavrnilo,
ne pomeni avtomatično, da škodljive posledice za zdravje ljudi upravičijo vse
ukrepe ves čas njihovega trajanja, ne glede na škodljive posledice za posamezne
človekove pravice. Omenjena odločitev se je nanašala na določen ukrep v
določenem času in v določeni epidemiološki situaciji ter ne pomeni, da v
spremenjenih okoliščinah odločitev ne bi mogla biti drugačna.
25. Glede na navedeno Ustavno sodišče
ugotavlja, da so škodljive posledice za pravico do svobode zbiranja, pravico do
svobode izražanja in demokratični ustroj države, ki bi jih lahko povzročilo
izvrševanje ukrepa popolne prepovedi shodov ob njegovi morebitni
protiustavnosti, hujše od škodljivih posledic za varstvo javnega zdravja, ki bi
jih lahko povzročilo začasno zadržanje izvrševanja tega ukrepa ob njegovi
morebitni ustavni skladnosti.
26. Zato je Ustavno sodišče
izvrševanje tretjega odstavka 4. člena Odloka 55/21 v delu, ki se nanaša na
prepoved shodov, začasno zadržalo (3. točka izreka).
Glede načina izvršitve začasnega
zadržanja
27. Na
podlagi tretjega odstavka 39. člena ZUstS je Ustavno sodišče določilo način
izvršitve začasnega zadržanja (4. točka izreka), da se prepreči možnost
nastanka težko popravljivih škodljivih posledic za zdravje in življenje ljudi.
Pri tem je upoštevalo, da se shodov nadalje načeloma ne bo smelo enako urejati
kot zasebna druženja, temveč bo treba pri tehtanju med škodljivimi posledicami
upoštevati njihov večji ustavnopravni pomen. Vlada pa ima na voljo največ
epidemioloških in varnostnih podatkov (tudi v smislu števila razpoložljivih oseb za nadzor nad tem, ali udeleženci
shodov spoštujejo epidemiološke ukrepe), da lahko uskladi možne škodljive
posledice omejevanja shodov za demokratično družbeno ureditev z možnimi
škodljivimi posledicami njihovega prekomernega dopuščanja za zdravje ljudi.
Obstajajo različni epidemiološki ukrepi, s katerimi bi bilo pri shodih mogoče
preprečiti nastanek škodljivih posledic za zdravje ljudi. S splošnim aktom, kot
je odlok Vlade, je za shode mogoče določiti podobne pogoje kot za kolektivno
uresničevanje verske svobode, mogoče pa je tudi določiti maksimalno število
udeležencev shoda.15
Mogoče je opredeliti minimalno razdaljo ter uporabo
mask in razkuževalnih sredstev. Poleg tega se epidemiološka slika ves čas
spreminja, s tem pa se ves čas spreminja tudi potreba po obsegu in strogosti ukrepov.
28. Iz navedenih razlogov je Ustavno
sodišče v okviru načina izvršitve začasnega zadržanja Vladi naložilo, da v
primeru nadaljnjega omejevanja shodov v sedemdnevnem roku po objavi tega sklepa
sprejme novo ureditev (4. točka izreka). V njej mora Vlada bolj kot sedaj
upoštevati pomen shodov za delovanje demokratične države in različne možnosti
za omejitev nastanka škodljivih posledic za javno zdravje. Pri tem shodov ne
sme obravnavati manj ugodno kot zbiranja za namen verskega udejstvovanja.
Ustavno sodišče je za čas do vključno 18. 4.
2021, kolikor bi še veljala zadržana ureditev, še dopustilo začasno prepoved
shodov, odločilo je tudi, da se za navedeni način izvršitve začasnega zadržanja
uporablja 14. točka 57. člena ZNB. Naveden način izvršitve Vladi omogoča, da za
preprečitev nastanka škodljivih posledic določi razumne in argumentirane
omejitve, glede na splošno epidemiološko sliko in specifike obnašanja ljudi na
shodih.
C.
29. Ustavno sodišče je sprejelo ta
sklep na podlagi tretjega odstavka 26. člena, 30. člena, prvega in tretjega
odstavka 39. člena, tretjega odstavka 38.a člena in tretjega odstavka 25. člena
ZUstS ter tretjega odstavka v zvezi s petim odstavkom 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20 – v
nadaljevanju Poslovnik) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in
sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok
Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA),
dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs.
Ustavno sodišče je 1., 2., 5. in 6. točko izreka sprejelo soglasno, 3. in 4.
točko izreka pa je sprejelo s petimi glasovi proti štirim. Proti so glasovali
sodnica Jadek Pensa in sodniki Jaklič, Knez in Šorli, ki so napovedali odklonilna
ločena mnenja. Sodnici Mežnar in Šugman Stubbs ter sodnika Čeferin in Pavčnik
so napovedali pritrdilna ločena mnenja. Ustavno sodišče je na podlagi prvega
odstavka 73. člena Poslovnika sklenilo,
da se sklep odpravi takoj, ločena mnenja pa se odpravijo po poteku rokov iz 72.
člena Poslovnika.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
___________________
1 Vse izpodbijane določbe odlokov so se
glasile enako: »Začasno so prepovedane vse prireditve, shodi, slavja,
praznovanja in poroke.« Izraz »shod« pomeni vsako organizirano zbiranje oseb
zaradi izražanja mnenj in stališč o vprašanjih javnega ali skupnega pomena na
prostem ali v zaprtem prostoru, kjer je dostop dovoljen vsakomur (1. točka
prvega odstavka 4. člena Zakona o javnih zbiranjih, Uradni list RS, št. 64/11 –
uradno prečiščeno besedilo – ZJZ).
2 Sklep Ustavnega sodišča št. U-I-104/20, U-I-107/20,
U-I-122/20, U-I-129/20, U-I-130/20, U-I-132/20, U-I-137/20, U-I-140/20 z dne 1.
7. 2020, 5. točka obrazložitve.
3 Prim. sklep Ustavnega sodišča št. U-I-235/20 z dne 2. 7. 2020, 3. točka obrazložitve.
4 Iz plačilnih nalogov, ki jih je priložila pobudnica, izhaja,
da niso bili izdani v času veljave Odloka 27/21. Zato okoliščina, da pobudnica
v zvezi s plačilnimi nalogi ni izčrpala poti pred rednimi sodišči, ne vpliva na
njen pravni interes.
5 Glej sklepe Ustavnega sodišča št. U-I-194/17 z dne 22. 3.
2018, 13. točka obrazložitve, št. U-I-107/15 z dne 7. 2. 2019, 17. točka
obrazložitve, št. U-I-40/17 z dne 18. 12. 2019, 21. točka obrazložitve, in št.
U-I-83/20, 18. točka obrazložitve.
6 Prav tako je po 20. členu ZJZ mogoče odločiti o prepovedi
shodov, kar prav tako pomeni upravno odločanje.
7 Glej odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-129/19 z dne 1. 7. 2020 (Uradni list RS, št. 108/20), 43.
točka obrazložitve, in št. U-I-83/20, 27. točka obrazložitve.
8 Podobno sklep Ustavnega sodišča št. U-I-473/20 z dne 21. 12.
2020 (Uradni list RS, št. 195/20), 11. točka obrazložitve.
9 Enako prav tam, 13. točka obrazložitve.
10 Primerjaj prav tam, 18. točka obrazložitve
11 Glej 91. in 92. točko obrazložitve sodbe ESČP v zadevi Kudrevičius
in drugi proti Litvi z dne 15. 10.
2015 in tam navedeno sodno prakso.
12 Glej prav tam, 86. točka obrazložitve in tam navedena
nadaljnja sodna praksa.
13 Glej 84. točko obrazložitve sodbe ESČP v zadevi Elvira
Dmitriyeva proti Rusiji z dne 30. 4. 2019 ter 275. točko obrazložitve sodbe
ESČP v zadevi Perinçek proti Švici z dne 15. 10. 2015.
14 Člen 2 Odloka o začasni omejitvi kolektivnega uresničevanja
verske svobode v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 55/21) se glasi: (1)
Kolektivno uresničevanje verske svobode iz prvega odstavka prejšnjega člena je
dovoljeno le pod pogojem, da se zagotovi:
-
minimalni možni stik med
udeleženci,
-
redno prezračevanje ali ustrezna
ventilacija verskih objektov, v katerih se kolektivno uresničuje verska
svoboda,
-
obvezno nošenje zaščitnih mask,
-
prepoved petja, in
-
razkuževanje rok ob vstopu in
izstopu iz verskih objektov, v katerih se kolektivno uresničuje verska svoboda.
(2)
Pri kolektivnem uresničevanju verske svobode iz prejšnjega odstavka se smiselno
upoštevajo vsa splošno veljavna higienska priporočila ministrstva, pristojnega
za zdravje (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo), in Nacionalnega inštituta za
javno zdravje (v nadaljnjem besedilu: NIJZ) za preprečevanje okužbe z virusom
SARS-CoV-2, ki so objavljena na spletni strani ministrstva in NIJZ.
(3)
Število oseb, ki kolektivno uresničujejo versko svobodo v zaprtih prostorih, se
omeji na enega udeleženca na 30 kvadratnih metrov zaprte površine oziroma več
udeležencev, če gre za osebe iz skupnega gospodinjstva. Če je verski objekt
manjši od 30 kvadratnih metrov se število oseb omeji na enega verskega
uslužbenca in udeleženca oziroma več udeležencev, če gre za osebe iz skupnega
gospodinjstva. Medosebna razdalja med udeleženci mora biti najmanj 1,5 metra, razen med osebami iz skupnega
gospodinjstva.
(4)
Cerkev oziroma druga verska skupnost zagotovi spoštovanje pogojev iz prvega
odstavka tega člena in omejitev iz prejšnjega odstavka.«
15 Na primer, francosko Vrhovno upravno sodišče je v odločbi
št. 440846 z dne 13. 6. 2020 potrdilo ustavno skladnost omejitve protestov na
5000 oseb, nemško Zvezno ustavno sodišče pa je zavrnilo predlog za izdajo
začasne odredbe v zvezi s prepovedjo protesta z 2000 udeleženci (sklep št. 1
BvQ 135/20 z dne 21. novembra 2020). Ameriško Vrhovno sodišče pa je zavrnilo
predlog za zadržanje ureditve, ki je dovoljevala zgolj 25 % zapolnitev verskih
objektov oziroma maksimalno 100 udeležencev pri verskih obredih
file:///C:/Users/drobez/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/O3YPB4C3/19a1044_pok0.pdf