Številka: U-I-83/20-10
Datum: 16. 4. 2020
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude A. B., C., ki ga zastopa odvetniška družba Fincinger, o. p., d. o.
o., Ljubljana, na seji 16. aprila 2020
sklenilo:
1. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti Odloka o začasni splošni prepovedi gibanja in zbiranja ljudi na
javnih mestih in površinah v Republiki Sloveniji ter prepovedi gibanja izven
občin (Uradni list RS, št. 38/20 in
51/20) se sprejme.
2. Do končne odločitve Ustavnega sodišča se zadrži
izvrševanje 7. člena predpisa iz 1. točke
izreka tega sklepa.
3. V preostalem se predlog, naj se do končne odločitve
Ustavnega sodišča zadrži izvrševanje predpisa iz 1. točke izreka tega sklepa,
zavrne.
4. Odločitev iz 2. točke izreka tega sklepa se izvrši tako,
da mora Vlada brez odlašanja po vročitvi tega sklepa, nato pa vsaj vsakih sedem
dni na temelju mnenja stroke preverjati, ali so uvedeni ukrepi še potrebni za
doseganje ciljev, in jih ob upoštevanju strokovnih razlogov podaljšati, spremeniti
ali odpraviti. O tem mora Vlada obvestiti javnost.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnik
predlaga presojo ustavnosti in zakonitosti Odloka o začasni splošni prepovedi
gibanja in zbiranja ljudi na javnih mestih in površinah v Republiki Sloveniji
ter prepovedi gibanja izven občin (v nadaljevanju Odlok), in sicer v celoti.
Odlok je sprejela Vlada 29. 3. 2020,
veljati pa je začel 30. 3. 2020.
2. Pravni interes za vložitev pobude
za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka pobudnik
utemeljuje z argumentom, da Odlok neposredno bistveno posega v osebno svobodo
vseh oseb na ozemlju Republike Slovenije, saj vsebuje splošno prepoved gibanja
in zbiranja ljudi na javnih krajih in površinah v Republiki Sloveniji, splošno
prepoved dostopa na javna mesta in površine v Republiki Sloveniji in splošno
prepoved gibanja izven občine stalnega ali začasnega prebivališča. Kršitev
določb Odloka naj bi bila opredeljena kot prekršek. Glede na navedeno naj bi
bilo jasno, da Odlok vpliva na vsakodnevno življenje pobudnika, ki je državljan
Republike Slovenije, ima v Republiki Sloveniji stalno prebivališče in v njej
opravlja delo. Z Odlokom naj bi bilo poseženo v osebno svobodo pobudnika na
način, ki je v določenih elementih primerljiv z ukrepom hišnega pripora.
3. Pobudnik uveljavlja, da je Odlok v
neskladju tako z določbami Ustave kot tudi z določbami Zakona o nalezljivih
boleznih (Uradni list RS, št. 33/06 –
uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZNB). Meni, da je Odlok v neskladju
z 2. členom Ustave, ker je nejasen in nedoločen. Trdi tudi, da je Odlok
sprejela Vlada na podlagi 39. člena ZNB,
ki pa pooblastilo za uvedbo ukrepov daje ministru, pristojnemu za zdravje, ne
Vladi. Ukrepi, ki jih uvaja Odlok, naj bi poleg tega presegali ukrepe, ki jih
omogoča 39. člen ZNB. Pobudnik nadalje
uveljavlja, da ukrepi, ki jih uvaja Odlok, tako intenzivno in vseobsegajoče
omejujejo človekove pravice, da bi bila uvedba teh ukrepov v skladu s 16. členom Ustave mogoča samo v izrednem ali
vojnem stanju, ki mora biti po 92. členu
Ustave poprej razglašeno, do česar pa v trenutni situaciji ni prišlo. Ukrepi,
ki jih uvaja Odlok, naj bi bili tudi sicer nesorazmerni glede na zasledovani
cilj. Pobudnik uveljavlja tudi, da Odlok županom podeljuje pristojnost, da še
dodatno posegajo v človekove pravice, za kar naj Vlada ne bi imela pooblastila
v zakonu ali Ustavi.
4. Pobudnik predlaga, naj Ustavno
sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje Odloka. Trdi, da je bila na
podlagi Odloka že prizadeta njegova ustavno zagotovljena pravica do osebne svobode
na način, ki ni utemeljen oziroma ni sorazmeren. Že goli poseg v to pravico naj
bi pomenil nepopravljivo škodo, ki je ni mogoče nadomestiti.
5. Pobudnik predlaga tudi, naj Ustavno
sodišče zaradi varstva njegove zasebnosti v odločbi oziroma sklepu ne navaja
njegovih osebnih podatkov.
6. Ustavno sodišče je pobudo vročilo
Vladi. Vlada v odgovoru uvodoma navaja, da pobuda ne vsebuje pobudnikovega
osebnega imena, zato naj bi jo bilo treba zavreči zaradi neizpolnjevanja
pogojev iz prvega odstavka 24.b člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 109/12 in 23/20 – v nadaljevanju ZUstS). Nadalje meni, da pobudnik ne
pojasni, zakaj naj bi bile določbe Odloka nejasne in nedoločne in zato naj bi
bila pobuda v tem delu očitno neutemeljena. Vlada ocenjuje, da je tudi sama
pristojna odrediti ukrepe iz 39. člena
ZNB, saj je hierarhično višji organ izvršilne veje oblasti kot posamezno
ministrstvo. Pojasnjuje, da je minister za zdravje glasoval za sprejetje
Odloka, kar pomeni, da je ukrepe iz Odloka odredil (tudi) minister za zdravje.
Ob tem se sklicuje tudi na 2. člen in
osmi odstavek 20. člena Zakona o Vladi
Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 24/05
– uradno prečiščeno besedilo, 109/08, 8/12, 21/13, 65/14 in 55/17 – ZVRS).
7. Vlada nadalje oporeka pobudniku, da
je z vidika Ustave sporno prepuščanje podrobnejše opredelitve izjem iz
3. člena Odloka za območje posamezne samoupravne lokalne skupnosti in
glede na specifične potrebe v skupnosti županom. Taka ureditev po oceni Vlade
zagotavlja, da se lahko izjeme od začasne prepovedi gibanja in zbiranja
podrobneje določijo na nižjih ravneh, bližje lokalnemu prebivalstvu, po načelu
subsidiarnosti in v skladu z uresničevanjem ustavnega načela lokalne
samouprave. Vlada meni, da gre za napotilno določbo samoupravnim lokalnim
skupnostim, ki sicer lahko že na podlagi svojih pristojnosti določajo pravila
ali postavljajo določene omejitve, seveda v okviru svojih zakonitih
pristojnosti. Opozarja, da Odlok župane pooblašča le za to, da podrobneje
opredelijo izjeme od splošne prepovedi gibanja in združevanja, ne daje pa jim
pooblastila, da bi izjeme iz 3. člena
Odloka razlagali v nasprotju z njihovo vsebino ali da bi še dodatno omejevali
pravico do svobodnega gibanja oziroma zbiranja.
8. Vlada nadalje ocenjuje, da je
pobudnikovo zatrjevanje neskladja z 19. členom
Ustave očitno neutemeljeno. Meni, da so uvedeni ukrepi tudi v skladu s svobodo
gibanja iz 32. člena Ustave ter pravico do zbiranja in združevanja iz
42. člena Ustave. Ker gre po oceni Vlade resnično za nujne zadeve v
demokratični družbi zaradi zaščite javnega zdravja in so ti ukrepi določeni z
zakonom, omenjene omejitve po oceni Vlade ne morejo biti ustavno sporne. Vlada
pojasnjuje, da je imenovala posebno delovno skupino, ki je sodelovala pri
pripravi omenjenega ukrepa, ključna pa so bila izhodišča zdravstvene stroke.
Opozarja tudi, da zdravstvena stroka še ne pozna blažjega in učinkovitejšega
ukrepa za zajezitev in obvladovanje širjenja bolezni COVID-19, zato je omejitev
oziroma prepoved gibanja edina mogoča in učinkovita rešitev. Brez takšnega
ukrepa naj bi se nalezljiva bolezen nenadzorovano širila, kar naj bi glede na
dosedanje izkušnje brez dvoma privedlo do nezmožnosti delovanja zdravstvenega
sistema in bi pomenilo veliko smrtnih žrtev. Podobne ukrepe naj bi sprejele
tudi druge države. Vlada poudarja, da mora biti v tovrstnih primerih presoja
Ustavnega sodišča, ki ne razpolaga z ustreznim strokovnim znanjem, nujno
zadržana in mora normodajalcu omogočati široko polje proste presoje.
9. Vlada pojasnjuje, da je bil Odlok
sprejet po pozivih županov turističnih občin, saj je številčen obisk
turističnih krajev vzbujal skrb, da bi lahko ob nadaljnjem stopnjevanju števila
obiskovalcev prišlo do situacij, ko varna medsebojna razdalja ne bi bila več
mogoča, s tem pa se ne bi več moglo učinkovito zajeziti širjenja nalezljive
bolezni. Kljub že sprejetim ukrepom naj bi se okužba nezadržno širila, zato naj
bi bil dodaten ukrep, s katerim se je omejilo gibanje izven občin, nujen. Ta
ukrep naj bi bil tudi sorazmeren, saj naj ne bi šlo za popolno prepoved gibanja
posameznika, temveč so dopuščene upravičene izjeme.
10. Vlada zavrača očitek pobudnika, da
bi bilo treba za ukrepe, ki jih ureja Odlok, predhodno razglasiti izredno
stanje, ukrepe pa bi nato sprejemal Državni zbor. Meni, da je pod pogoji, ki
jih določa Ustava, človekove pravice ali temeljne svoboščine dopustno omejiti
tudi v mirnem času. Po mnenju Vlade v danem primeru ne gre za najintenzivnejše
posege države v človekove pravice oziroma za posege, ki bi pomenili
razveljavitev človekovih pravic.
11. Vlada
nasprotuje tudi trditvam pobudnika, da je bil Odlok sprejet za nedoločen čas.
Že iz naslova Odloka naj bi izhajalo, da gre za začasni ukrep. Nadalje naj bi
bilo v 7. členu Odloka
določeno, da navedene prepovedi veljajo do prenehanja razlogov zanje, kar
ugotovi Vlada s sklepom, ki ga objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. Ker
še ne obstajajo znanstvene študije, koliko časa se lahko pričakuje trajanje
epidemije, po oceni Vlade ni mogoče vnaprej predpisati časa trajanja ukrepov.
Vlada navaja, da bo na podlagi strokovnih podlag sproščala ukrepe in v končni
posledici sprejela omenjeni sklep takoj, ko bodo okoliščine to dopuščale.
12. Po oceni Vlade prav tako ne more
biti sporno, da Odlok velja na celotnem območju Republike Slovenije, saj je
bila epidemija razglašena za celotno območje Republike Slovenije.
13. Vlada v svojem odgovoru citira
strokovna stališča predstojnika območne enote Nacionalnega inštituta za javno
zdravje v Kopru Milana Kreka in vodje svetovalne skupine Ministrstva za zdravje
dr. Bojane Beović.
14. Vlada nasprotuje predlogu
pobudnika za začasno zadržanje izvrševanja Odloka. Z zadržanjem izvrševanja
Odloka naj bi bili namreč spet omogočeni neomejeni stiki med prebivalstvom, kar
bi povzročilo širjenje nalezljive bolezni in nemara tudi njeno eksponentno
rast. To bi imelo nepopravljive posledice za javno zdravje, še zlasti za tiste
prebivalce, ki bi zaradi bolezni izgubili življenje.
B.
Glede prikritja osebnih podatkov
pobudnika
15. Po
drugem odstavku 38.a člena ZUstS lahko Ustavno sodišče zaradi varstva
zasebnosti odloči, da se v odločbi ali sklepu ne navedejo osebni podatki
udeleženca v postopku ali osebni podatki drugega posameznika. Ustavno sodišče
je po uradni dolžnosti odločilo, da so v obravnavanem primeru pogoji za
prikritje identitete pobudnika izpolnjeni.
Glede pravnega interesa in pogojev za
sprejem pobude
16. Pobudo
za začetek postopka za oceno ustavnosti lahko da, kdor izkaže pravni interes
(prvi odstavek 24. člena ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena je
pravni interes podan, če predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih
pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove
pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj.
17. Odlok naslavlja vse posameznike na
območju Republike Slovenije in jim prepoveduje gibanje in zbiranje na javnih
krajih in površinah v Republiki Sloveniji, dostop na javna mesta in površine v
Republiki Sloveniji ter gibanje izven občine stalnega ali začasnega prebivališča,
z izjemo taksativno določenih primerov in pod določenimi pogoji. Za primer
kršitve teh prepovedi Odlok predvideva odgovornost za prekršek in napotuje na
prekrškovne sankcije po zakonu, ki ureja nalezljive bolezni (8. člen Odloka).
18. Pobudnik sicer ne trdi, da je bil
zaradi kršitve Odloka obsojen za prekršek in hkrati s pobudo tudi ne vlaga
ustavne pritožbe zoper odločbo, izdano v prekrškovnem postopku, ki bi se
opirala na Odlok. Vendar pa od pobudnika tudi ni mogoče zahtevati, da za
utemeljitev pravnega interesa s kršitvijo domnevno protiustavnih oziroma
protizakonitih določb Odloka izpolni dejanski stan prekrška. Iz ustaljene
presoje Ustavnega sodišča izhaja, da je pravni interes za vložitev pobude
izkazan, četudi pobudnik pobude ne vloži skupaj z ustavno pritožbo zoper
posamični pravni akt, ki se opira na zanj ustavno sporne določbe splošnega
akta, če bi pobudnik izdajo takega posamičnega akta lahko izzval zgolj tako, da
bi ravnal v nasprotju s prisilnimi predpisi,1 oziroma tako, da
bi se izpostavil nesprejemljivemu pravnemu tveganju.2 Iz tega razloga
Ustavno sodišče tudi v primerih, ko bi pobudnik izdajo posamičnega akta lahko
dosegel le tako, da bi izpolnil znake prekrška, šteje, da je pravni interes za začetek postopka za oceno
ustavnosti splošnega akta podan.3 Za tak primer gre tudi v
obravnavani zadevi.
19. Ustavno sodišče se zaveda, da bo
Odlok prenehal veljati. O njem je treba kljub temu odločiti, ker pobuda odpira
načelna in pomembna ustavnopravna vprašanja. Ustavno sodišče je zato sklenilo,
da pobudo sprejme (1. točka izreka).
Glede predloga za zadržanje izvrševanja
izpodbijanega predpisa
20. Na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS
sme Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev
predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive
škodljive posledice.
21. Kadar Ustavno sodišče odloča o
zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, tehta med škodljivimi
posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa,
in med škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se morebiti ustavnoskladne
izpodbijane določbe začasno ne bi izvrševale. V primerih, ko Ustavno sodišče
ugotovi, da bi tako nadaljnje učinkovanje izpodbijanega predpisa kot tudi
njegovo začasno zadržanje lahko povzročila primerljive težko popravljive
škodljive posledice, predlog za začasno zadržanje zavrne.4
22. Odlok je bil sprejet na podlagi 2.
in 3. točke prvega odstavka 39. člena
ZNB, ki določata, da lahko minister, pristojen za zdravje, kadar z ukrepi, določenimi
s tem zakonom, ni mogoče preprečiti, da se v Republiko Slovenijo zanesejo in v
njej razširijo določene nalezljive bolezni, odredi tudi naslednje ukrepe:
prepove oziroma omeji gibanje prebivalstva na okuženih ali neposredno ogroženih
območjih ter prepove zbiranje ljudi po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in
drugih javnih mestih, dokler ne preneha nevarnost širjenja nalezljive bolezni.
ZNB s tem ob navedenih pogojih omogoča omejitev svobode gibanja (32. člen Ustave) ter pravice do zbiranja in združevanja
(42. člen Ustave). Ustava v drugem
odstavku 32. člena in v tretjem odstavku
42. člena določa, da se smeta navedeni
pravici omejiti, če je to potrebno zaradi varstva pred širjenjem nalezljivih
bolezni. Tudi 2. člen Protokola št. 4 h Konvenciji o varstvu človekovih pravic in
temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94,
MP, št. 7/94 – EKČP) kot dopusten razlog
za omejevanje svobode gibanja omenja varstvo zdravja, vendar poudarja, da mora
biti omejitev za zagotavljanja tega cilja nujna v demokratični družbi.
23. V obravnavanem primeru so
posledice, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega Odloka,
poseg v svobodo gibanja ter pravico do zbiranja in združevanja vseh oseb na
območju Republike Slovenije, in sicer v obsegu, ki izhaja iz 17. točke
obrazložitve tega sklepa. Posredno pa lahko zaradi teh posegov za posameznike
nastanejo še številne druge težko popravljive ali nepopravljive škodljive
posledice na področju telesnega in duševnega zdravja, premoženja, družinskega
življenja in na drugih področjih.
24. Iz
1. člena Odloka izhaja, da je namen
uvedenih ukrepov zajezitev in obvladovanje epidemije COVID-19. Ob upoštevanju
tega namena Odloka so škodljive posledice, ki bi po drugi strani lahko nastale,
če bi Ustavno sodišče izvrševanje Odloka zadržalo, nato pa bi se v ustavnosodni
presoji izkazalo, da Odlok ni v neskladju z Ustavo, razširitev ali
neobvladljivost epidemije COVID-19, zaradi česar bi lahko bilo ogroženo zdravje
in življenje posameznikov.
25. Ustavno sodišče ocenjuje, da bi
tako v primeru nadaljnjega izvrševanja Odloka kot v primeru njegovega zadržanja
lahko nastale težko popravljive ali celo nepopravljive škodljive posledice.
Vendar pa je mogoče z delnim zadržanjem Odloka, ne da bi posegli v vsebino
odrejenih ukrepov, njegove morebitne škodljive posledice za uresničevanje
navedenih pravic iz 32. in 42. člena
Ustave vsaj delno omejiti na način, da se na drugi strani ogroženost prebivalstva zaradi bolezni ne poveča. To
je mogoče storiti z začasnim zadržanjem izvrševanja 7. člena Odloka in
določitvijo ustreznega načina izvršitve tega zadržanja.
26. Odlok
v 7. členu določa, da prepoved iz tega
odloka velja do prenehanja razlogov zanjo, kar ugotovi Vlada s sklepom, ki ga
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. To pomeni, da so posegi v človekove
pravice in temeljne svoboščine, odrejeni z Odlokom, trajnejše narave, ker niso
časovno zamejeni. Tako urejanje ni nujno za dosego namena, ki ga Odlok
zasleduje. Enak namen bi bilo namreč mogoče doseči tudi z določitvijo, da bo
Vlada sorazmernost ukrepov periodično preverjala in jih podaljšala samo, če bo
glede na vsakokratne razmere in mnenje stroke glede širjenja bolezni ugotovila,
da so še potrebni za doseganje zasledovanih ciljev. S tem bi bila možnost
nesorazmernih posegov v človekove pravice in temeljne svoboščine zmanjšana, na
drugi strani pa zdravje in življenje ljudi zaradi širjenja epidemije ne bi bilo
nič bolj ogroženo.
27. Ustavno sodišče je sklenilo, da do
končne odločitve zadrži izvrševanje 7. člena
Odloka (2. točka izreka). V preostalem je predlog pobudnika za zadržanje
izvrševanja Odloka zavrnilo (3. točka izreka).
28. Ustavno sodišče je na podlagi
tretjega odstavka 39. člena ZUstS določilo način izvršitve zadržanja tako,
da mora Vlada brez odlašanja po vročitvi tega sklepa, nato pa vsaj vsakih sedem
dni na temelju mnenja stroke preverjati, ali so uvedeni ukrepi še potrebni za
doseganje ciljev, in jih ob upoštevanju strokovnih razlogov podaljšati,
spremeniti ali odpraviti. O tem mora Vlada obvestiti javnost (4. točka izreka).
29. Odločitev Ustavnega sodišča o
začasnem zadržanju, vključno z načinom izvršitve iz 4. točke izreka tega
sklepa, ima načelen pomen. Ustavno sodišče je zato o začasnem zadržanju
odločilo kljub temu, da bo Odlok 18. 4.
2020 prenehal veljati.
C.
30. Ustavno
sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 26. člena, drugega odstavka 38.a člena ter prvega,
drugega in tretjega odstavka 39. člena
ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka v zvezi s petim odstavkom
46. člena in prvega odstavka 73. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice
in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr.
Klemen Jaklič, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja
Šugman Stubbs. Prvo točko izreka je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu.
Proti je glasoval sodnik Jaklič. Drugo in četrto točko izreka je sprejelo s
sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnika Jaklič in Šorli. Tretjo
točko izreka je sprejelo s šestimi glasovi proti trem. Proti so glasovali
sodnici Mežnar in Šugman Stubbs ter sodnik Čeferin. Sodnika Jaklič in Šorli sta
napovedala delno odklonilni ločeni mnenji. Sodnici Mežnar in Šugman Stubbs ter
sodnik Čeferin so napovedali delno pritrdilna in delno odklonila ločena mnenja.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_________________
1 Odločba Ustavnega sodišča št. U-I-192/16
z dne 7. 2. 2018 (Uradni list RS, št. 15/18,
in OdlUS XXIII, 2), 19. točka obrazložitve.
2 Sklep Ustavnega sodišča št. U-I-194/17
z dne 22. 3. 2018, 13. točka obrazložitve.
3 Sklepa Ustavnega
sodišča št. U-I-107/15 z dne 7. 2. 2019,
17. točka obrazložitve, in št. U-I-40/17
z dne 18. 12. 2019, 21. točka obrazložitve.
4 Glej sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-144/19 z dne 4. 7. 2019 (Uradni list RS, št. 48/19), 10. točka obrazložitve.