Številka: U-I-4/20-19
Datum: 5. 3. 2020
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Banke Slovenije, na seji 5. marca 2020
sklenilo:
1. Do končne odločitve Ustavnega
sodišča se zadrži izvrševanje Zakona o postopku sodnega in izvensodnega varstva
nekdanjih imetnikov kvalificiranih obveznosti bank (Uradni list RS,
št. 72/19).
2. Odločitev iz 1. točke izreka se
izvrši tako,
-
da se do končne odločitve Ustavnega sodišča prekinejo pravdni
postopki iz 25. in 45. člena Zakona o postopku sodnega in izvensodnega
varstva nekdanjih imetnikov kvalificiranih obveznosti bank;
-
da do končne odločitve Ustavnega sodišča ne teče zastaranje
odškodninskih terjatev iz prvega odstavka 350.a člena Zakona o bančništvu
(Uradni list RS, št. 99/10 – uradno prečiščeno besedilo, 35/11, 52/11 –
popr., 59/11, 85/11, 48/12, 105/12, 56/13 in 96/13);
-
da do končne odločitve Ustavnega sodišča ne teče rok za vložitev
tožbe iz drugega odstavka 6. člena Zakona o postopku sodnega in
izvensodnega varstva nekdanjih imetnikov kvalificiranih obveznosti bank;
-
da Banka Slovenije do končne odločitve Ustavnega sodišča s svoje
spletne strani brez odlašanja odstrani objave po 10. členu Zakona o
postopku sodnega in izvensodnega varstva nekdanjih imetnikov kvalificiranih
obveznosti bank;
-
da Okrožno sodišče v Mariboru do končne odločitve Ustavnega sodišča s
svoje spletne strani brez odlašanja odstrani morebitne objave po desetem
odstavku 25. člena Zakona o postopku sodnega in izvensodnega varstva
nekdanjih imetnikov kvalificiranih obveznosti bank;
-
da upravljavec podatkovne sobe do končne odločitve Ustavnega sodišča
opusti obdelavo, razen hrambe, prejetih gradiv iz prvega in tretjega odstavka
22. člena Zakona o postopku sodnega in izvensodnega varstva nekdanjih
imetnikov kvalificiranih obveznosti bank, in prepreči dostop do teh gradiv;
-
da Okrožno sodišče v Mariboru do končne odločitve Ustavnega sodišča
opusti obdelavo, razen hrambe, prejetih podatkov iz drugega odstavka
46. člena Zakona o postopku sodnega in izvensodnega varstva nekdanjih
imetnikov kvalificiranih obveznosti bank, in prepreči dostop do teh podatkov;
-
da Agencija za trg vrednostnih papirjev in upravljavec podatkovne
sobe do končne odločitve Ustavnega sodišča opustita obdelavo, razen hrambe,
prejetih podatkov iz 20. člena Zakona o postopku sodnega in izvensodnega
varstva nekdanjih imetnikov kvalificiranih obveznosti bank, in preprečita
dostop do teh podatkov;
-
da upravljavec podatkovne sobe do končne odločitve Ustavnega sodišča
opusti obdelavo, razen hrambe, prejetih podatkov iz prvih štirih odstavkov
21. člena Zakona o postopku sodnega in izvensodnega varstva nekdanjih
imetnikov kvalificiranih obveznosti bank, in prepreči dostop do teh podatkov.
Obrazložitev
A.
1. Banka Slovenije vlaga zahtevo za oceno
ustavnosti 4., 5., 6., 7., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19.,
20., 21., 22., 23., 24., 25., 27., 28., 29., 35., 36., 37., 38., 40., 41., 43.
in 44. člena Zakona o postopku sodnega in izvensodnega varstva nekdanjih
imetnikov kvalificiranih obveznosti bank (v nadaljevanju ZPSVIKOB) ter 350.a
člena Zakona o bančništvu (v nadaljevanju ZBan-1). Navaja, da je zahteva
dovoljena po sedmi alineji prvega odstavka 23.a člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju
ZUstS). Poudarja, da ZPSVIKOB (glede postopkov izplačila pavšalnega nadomestila
in nadzora nad spoštovanjem zavez upravičencev glede varovanja podatkov
virtualne podatkovne sobe) ureja konkretne postopke, ki jih mora voditi Banka
Slovenije. Poleg tega naj bi iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-283/00 z
dne 13. 9. 2001 (Uradni list RS, št. 79/01, in OdlUS X, 151) izhajala
širša razlaga pogoja za vložitev zahteve za oceno ustavnosti iz navedene
določbe ZUstS.
2. Predlagateljica pojasnjuje, da je neodvisnost
nacionalne centralne banke določena v 130. členu Pogodbe o delovanju
Evropske unije (prečiščena različica, UL C 202, 7. 6. 2016 – v
nadaljevanju PDEU) ter v prvem odstavku 152. člena Ustave. Odškodninska
odgovornost predlagateljice po 350.a členu ZBan-11 in po
ZPSVIKOB naj bi nasprotovala tako načelu neodvisnosti centralne banke kot tudi
načelu prepovedi monetarnega financiranja iz 123. člena PDEU. Ob
sklicevanju na razlago Ustavnega sodišča iz odločbe št. U-I-295/13 z dne
19. 10. 2016 (Uradni list RS, št. 71/16, in OdlUS XXI, 28)
predlagateljica izpostavlja, da ji 350.a člen ZBan-1 – v neskladju z navedenima
načeloma – ne glede na krivdo nalaga povračilo škode vsakemu nekdanjemu
imetniku kvalificiranih obveznosti bank, za katerega se izkaže, da mu je zaradi
izrečenega ukrepa nastala večja škoda, kot bi mu nastala, če ukrep ne bi bil
izrečen, ne glede na krivdo. Isti očitek naslavlja na ureditev obveznosti
izplačevanja pavšalnih nadomestil iz 4. do 7. člena ZPSVIKOB.
Predlagateljica obširno opisuje pravni okvir reševanja bank v Republiki
Sloveniji v letih 2013 in 2014. Poudarja, da je v zvezi z reševanjem bank
izvajala prenesene naloge države. Tudi po pravu Evropske unije (v nadaljevanju
– EU) naj centralne banke ne bi bile dolžne plačevati nadomestil imetnikom
podrejenega dolga. ZPSVIKOB pa naj bi vse breme reševanja bank (in financiranja
sanacije posledic morebitnih napak pri tem) naložil centralni banki. V tej
zvezi predlagateljica posebej opozarja na tretji odstavek 7. člena in
četrti odstavek 40. člena ZPSVIKOB. Po njenem mnenju načelo finančne
neodvisnosti centralne banke zahteva, naj države članice ne spravijo svojih
centralnih bank v položaj, ko ne bi imele dovolj sredstev za opravljanje svojih
nalog (vključno s sposobnostjo oblikovanja in ohranjanja rezerv, ki jih
centralna banka potrebuje za učinkovito opravljanje svojih nalog). Namesto tega
naj bi ZPSVIKOB obstoječe rezerve in bodoče dobičke predlagateljice namenjal
financiranju nalog države.
3. Predlagateljica s sklicevanjem na pravo EU obširno utemeljuje,
zakaj je izpodbijana dolžnost kriti odškodnine in pavšalna nadomestila iz
lastnih sredstev v neskladju s prepovedjo monetarnega financiranja. V tem
okviru izpostavlja predvsem, da je bilo izrekanje izrednih ukrepov po ZBan-1,
ki je bilo namenjeno ohranjanju stabilnosti finančnega sistema v javnem
interesu, po svojem bistvu državna naloga. Ustavno dopustno možnost, da se ji
naloži plačilo odškodnin, predlagateljica vidi le v hipotetični ureditvi, ki bi
to odrejala v primeru ugotovljene krivde predlagateljice. Institut pavšalnega
nadomestila pa je po njeni oceni socialni korektiv (torej po vsebini obveznost
države), za upravičenost do katerega ni treba izkazati predpostavk
odškodninskega varstva iz 350.a člena ZBan-1. Bil naj bi tudi v neskladju z načelom
enakosti pred zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave.2
4. V zvezi z 10. členom ZPSVIKOB (javna objava
dokumentov na spletu) predlagateljica zatrjuje neskladje s 53. in
54. členom Direktive 2013/36/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne
26. junija 2013 o dostopu do dejavnosti kreditnih institucij in bonitetnem
nadzoru kreditnih institucij in investicijskih podjetij, spremembi Direktive
2002/87/ES in razveljavitvi direktiv 2006/48/ES in 2006/49/ES (UL L 176,
27. 6. 2013 – v nadaljevanju Direktiva 2013/36). Direktiva 2013/36 naj bi
omejevala razkrivanje zaupnih informacij o nadzorovanih subjektih, pridobljenih
pri opravljanju nadzorniških nalog. Po stališču predlagateljice so poročila
obremenitvenih testov, ocene vrednosti sredstev in poročila o izvedenem
pregledu kakovosti sredstev posameznih bank poklicna skrivnost oziroma zaupne
informacije v smislu 53. člena Direktive 2013/36 in zato ne morejo biti
predmet javnega razkritja, kakršnega zahteva 10. člen ZPSVIKOB (torej
razkritja celotni javnosti).
5. Tako na že opisani 10. člen ZPSVIKOB kot tudi na
ureditev virtualnih podatkovnih sob (11. do 23. člen ZPSVIKOB)
predlagateljica3 naslavlja očitek nesorazmernega posega v
»varstvo osebnih podatkov, poklicnih skrivnosti in ostalih varovanih kategorij
podatkov«. V zvezi z virtualno podatkovno sobo predlagateljica vidi grožnjo
škode za tekoče poslovanje subjektov (bank in njihovih komitentov), katerih
zaupni finančni podatki bodo na voljo širokemu krogu upravičencev. Tako široko
razkritje, kot ga določa 13. člen ZPSVIKOB, naj niti ne bi bilo potrebno
za vložitev tožb nekdanjih imetnikov4 po 25. členu
ZPSVIKOB. Zaradi obrnjenega dokaznega bremena naj bi namreč predlagateljica
morala dokazati, da niso izpolnjeni pogoji za prisoditev odškodnine. Po mnenju
predlagateljice tako za trditveno podlago tožb zadošča dvom o potrebnosti in
pravilnosti izrečenih ukrepov Banke Slovenije (za tožbeno konkretizacijo tega
dvoma pa naj tožniki ne bi potrebovali zaupnih informacij). Predlagateljica
predlaga, naj o morebitnih zahtevah tožnikov ali skupin tožnikov za dovolitev
dostopa do posameznih zaupnih informacij (ki so po veljavni ureditvi na voljo v
virtualni sobi) odloča sodišče. Nesorazmerno naj bi bilo finančno in
organizacijsko breme predlagateljice za pripravo dokumentacije za objavo na
spletni strani oziroma za vzpostavitev virtualnih podatkovnih sob.
Predlagateljica navaja, da določbe o vzpostavitvi virtualnih podatkovnih sob
pomenijo dražji in manj učinkovit sodni postopek.
6. Člen 41 ZPSVIKOB (nadzor nad uporabo dokumentov in
podatkov iz virtualne podatkovne sobe) naj bi vseboval vgrajeno tveganje
konflikta interesov. Tako nalaganje velikih dodatnih obremenitev
predlagateljici naj bi krnilo njeno funkcionalno neodvisnost.
7. Členi 27 do 29 ZPSVIKOB naj bi bili v neskladju z
načelom jasnosti in pomenske določljivosti norm, ki je sestavni del načela
pravne države iz 2. člena Ustave. Prevelika ohlapnost določb o vročanju
tožb predlagateljici naj bi omogočala arbitrarno ravnanje sodišč.
Predlagateljica poleg tega v okoliščinah množičnega spora z velikim številom
tožnikov vidi v kombinaciji (po njenem mnenju) prekratkega roka za odgovor na
tožbe z obrnjenim dokaznim bremenom kršitev pravice do izjave tako z vidika
možnosti učinkovite obrambe v pravdnem postopku kot tudi z vidika učinkovitosti
orožij. V tretjem odstavku 29. člena ZPSVIKOB vidi posebno obliko enotnega
sosporništva, ki naj bi onemogočalo učinkovito izvrševanje njene pravice do
izjave. Peti odstavek 35. člena ZPSVIKOB naj bi bil sporen z vidika neodvisnosti
centralne banke in prepovedi monetarnega financiranja. Pravilo o sodbi o
temelju (37. člen ZPSVIKOB) naj bi bilo protiustavno nedoločno
(2. člen Ustave), s tem pa tudi v neskladju s pravico do izjave
(22. člen Ustave) predlagateljice. Enak očitek predlagateljica naslavlja
na 38. člen ZPSVIKOB.
8. Predlagateljica izraža bojazen, da odločanje sodišč o
njeni odškodninski odgovornosti pomeni po vsebini tudi sodno presojo celovite
ocene kreditnih institucij članic euroobmočja, katere del naj bi bil tudi
pregled kakovosti sredstev bank, pri katerem je sodelovala Evropska centralna
banka (v nadaljevanju ECB), na podlagi enotne metodologije in harmoniziranih
opredelitev. Zato naj bi ECB nasprotovala temu, da lahko nacionalno sodišče
izvede sodno presojo celovite ocene.
9. Možnost pridobitve pisnih pojasnil institucij EU
(36. člen ZPSVIKOB) predlagateljica ne ocenjuje za zadostno. Trdi, da je
sodelovanje institucij EU glede na naravo obravnavanih zahtevkov bistvenega
pomena za razjasnitev odločilnih dejstev. Zahteva po enakosti orožij v postopku
(22. člen Ustave) naj bi zahtevala ustvaritev zakonske podlage za
zaslišanje predstavnikov institucij EU oziroma (kot navaja predlagateljica) za
njihovo sodelovanje v svojstvu »pomočnikov sodišča«.
10. Splošen zaključek predlagateljice je, da jo procesna
ureditev ZPSVIKOB postavlja v bistveno slabši položaj glede možnosti
dokazovanja, da ne obstoji temelj odškodninskih zahtevkov nekdanjih imetnikov.
Poleg tega naj bi v ZPSVIKOB obstajala protiustavna pravna praznina glede
povračila stroškov predlagateljici v primeru uspeha v pravdi (finančna
neodvisnost, 22. člen Ustave).
11. Predlagateljica predlaga, naj Ustavno sodišče
predloži v predhodno odločanje Sodišču EU več vprašanj razlage primarnega in
sekundarnega prava EU, ker meni, da je odločitev o njih ključna za presojo
izpodbijanih določb.
12. Predlagateljica predlaga tudi, naj Ustavno sodišče
do končne odločitve zadrži izvrševanje vseh (ne le izpodbijanih) določb
ZPSVIKOB. Navaja naslednje težko popravljive škodljive posledice izvrševanja
ZPSVIKOB: (a) Republika Slovenija naj bi bila izpostavljena ukrepom zaradi
nespoštovanja pravnega reda EU; (b) razkritje tajnih podatkov, ki naj bi bilo
ireverzibilno; (c) finančne bremenitve iz naslova plačevanja pavšalnih
nadomestil, katere naj bi bilo po morebitni razveljavitvi zakonske podlage
težko izterjati od prejemnikov; (č) nepovratna izguba časa in finančnih
sredstev za sodelovanje v sodnih postopkih na podlagi domnevno protiustavnih
določb ZPSVIKOB – ugotovitev njihove protiustavnosti naj bi narekovala
spremembe zakona in vrnitev postopkov na začetek; (d) neodpravljivost posegov v
samostojnost predlagateljice in kršitev prava EU na podlagi uporabe
protiustavnega zakona. Predlagateljica na drugi strani ne vidi možnosti
nastanka škodljivih posledic zadržanja izvrševanja ZPSVIKOB do odločitve
Ustavnega sodišča o zahtevi.
13. Predlagateljica predlaga absolutno prednostno
obravnavo zahteve.
14. Ustavno sodišče je Državnemu zboru vročilo predlog
predlagateljice za zadržanje izvrševanja ZPSVIKOB. Državni zbor je na predlog
odgovoril. Dvomi o upravičenju predlagateljice, da na podlagi sedme alineje
prvega odstavka 23.a člena ZUstS vloži zahtevo za oceno ustavnosti izpodbijanih
določb. Zahteva naj ne bi izhajala iz postopka, ki ga predlagateljica vodi na
podlagi ZPSVIKOB. To Državni zbor izpostavlja predvsem v zvezi s postopkom
sodnega varstva nekdanjih imetnikov. V zvezi s postopkoma, ki ju tudi po
njegovem mnenju predlagateljica vodi (pavšalno nadomestilo in nadzor nad
varovanjem podatkov in dokumentov), pa Državni zbor meni, da nista povezana s
pristojnostmi predlagateljice. Državni zbor obširno pojasnjuje, da ZPSVIKOB
sploh ne ureja položaja predlagateljice kot centralne banke niti ne posega v
njene pristojnosti.
15. Sicer pa naj ne bi bili izpolnjeni pogoji za
zadržanje izvrševanja zakona iz prvega odstavka 39. člena ZUstS. Državni
zbor meni, da škodljive posledice neizvrševanja navedenega zakona presegajo
škodljive posledice, ki bi nastale z izvrševanjem. V prvi vrsti naj bi bilo
treba upoštevati, da predlagateljica zahteva zadržanje izvrševanja celotnega
ZPSVIKOB, obenem pa niti ne dvomi o ustavnosti vseh njegovih določb. Državni
zbor navaja, da ZPSVIKOB temelji na odločbi Ustavnega sodišča
št. U-I-295/13. V nadaljevanju Državni zbor obširno povzema vsebino določb
ZPSVIKOB, ki urejajo dostop nekdanjih imetnikov do podatkov in dokumentov.
Meni, da te določbe vsebujejo zadostna in ustrezna varovala, da zaradi
izvrševanja ZPSVIKOB ne more nastati nepopravljiva škoda zaradi neupravičenega
in prekomernega razkritja podatkov. Finančne posledice izplačila pavšalnih
nadomestil naj ne bi bile nepopravljive, poleg tega naj jih predlagateljica
sploh ne bi kvantificirala. Po oceni Državnega zbora iz 44. člena ZUstS
izhaja, da prejemnikom pavšalnega nadomestila v primeru razveljavitve zakonske
podlage zanj prejetih zneskov ne bo treba vračati, ker bo o njem tedaj že
pravnomočno odločeno. Državni zbor ne sprejema, da bi predvidevanja
predlagateljice o možnosti kaznovanja Republike Slovenije zaradi kršitev prava
EU lahko utemeljila začasno zadržanje.
16. Nasprotno, glede škodljivih posledic zadržanja
ZPSVIKOB, če bi se pozneje ugotovilo, da ni v neskladju z Ustavo, Državni zbor
trdi, da je šele s sprejetjem ZPSVIKOB zagotovljeno učinkovito sodno varstvo
nekdanjih imetnikov. Zadržanje izvrševanja naj bi pomenilo poseg v njihovo
pravico do sodnega varstva brez nepotrebnega odlašanja iz prvega odstavka
23. člena Ustave. Nadaljnji zamik uveljavitve zakona, ki odpravlja
protiustavnost iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-295/13, naj bi pomenil
hudo in nepopravljivo škodljivo posledico.
17. O predlogu je dala mnenje Vlada, ki se z njim ne
strinja in utemeljuje, da predlagateljica ni izkazala težko popravljivih
škodljivih posledic izvrševanja navedenega zakona. Obenem naj bi bile podane
škodljive posledice zadržanja zaradi nadaljevanja stanja pravne praznine in
negotovosti zaradi neobstoja učinkovitega sodnega varstva nekdanjih imetnikov,
s čimer naj bi bil kršen prvi odstavek 23. člena Ustave. To naj bi
pomenilo tveganje za obsodbe pred Evropskim sodiščem za človekove pravice.
Glede pavšalnega nadomestila Vlada meni, da gre za minimalne finančne učinke,
glede izplačil odškodnin pa ocenjuje, da bo Ustavno sodišče odločilo o zahtevi
predlagateljice še pred izdajo sodbe o temelju odškodninske odgovornosti.
Poudarja, da ZPSVIKOB izpolnjuje zahteve iz odločbe Ustavnega sodišča
št. U-I-295/13. Opozarja, da ni razvidno, da je o vložitvi zahteve za
oceno ustavnosti odločal Svet Banke Slovenije.
18. Ustavno sodišče je odgovor Državnega zbora in mnenje
Vlade vročilo predlagateljici. Predlagateljica je na obe vlogi odgovorila in
vztraja pri predlogu za zadržanje izvrševanja.
B. – I.
19. Še pred odločanjem o utemeljenosti predloga
za zadržanje izvrševanja zakona mora Ustavno sodišče preveriti, ali je
izpolnjen pogoj iz sedme alineje prvega odstavka 23.a člena ZUstS, da je
nastalo vprašanje ustavnosti »v zvezi s postopki, ki jih Banka Slovenije vodi«.5 Če
bi bilo že v tej fazi postopka jasno, da je treba zahtevo predlagateljice
zavreči, ne bi bilo podlage za odločanje o zadržanju izvrševanja izpodbijanega
zakona.
20. O razlagi sedme alineje prvega odstavka 23.a člena
ZUstS se je Ustavno sodišče izreklo najprej v odločbi št. U-I-283/00.
Zavzelo je stališče, da položaj Banke Slovenije kot centralne banke in ustavno
določena samostojnost pri njenem delovanju (prvi odstavek 152. člena
Ustave) narekujeta širšo razlago sedme alineje prvega odstavka 23.a člena
ZUstS.6 V navedeni odločbi je pogoj, da nastane vprašanje
ustavnosti in zakonitosti v zvezi s postopki, ki jih predlagateljica vodi,
razlagalo upoštevaje dejstvo, da predlagateljica svoje pristojnosti izvršuje
praviloma z izdajanjem predpisov in redkeje s posamičnimi ukrepi. Zato je bilo
treba šteti, da so postopki, ki jih predlagateljica »vodi«, ne le postopki
konkretnega odločanja, temveč tudi opravljanje drugih zadev iz njene
pristojnosti, predvsem tudi sprejemanje različnih ukrepov monetarne politike,
ki jih sprejema praviloma v obliki pravnih aktov. To stališče je Ustavno
sodišče nadgradilo v sklepu št. U-I-168/17. V tem je zavzelo stališče, da
za izpolnjenost pogojev za vložitev zahteve za oceno ustavnosti predpisa
zadošča, da »gre za vprašanje spoštovanja načela samostojnosti centralne banke
iz prvega odstavka 152. člena Ustave« (8. točka obrazložitve). To pomeni,
da mora predlagateljica izkazati, da bo za odločitev o ustavnosti izpodbijanega
zakona treba razložiti in uporabiti navedeno ustavno načelo.
21. Eno bistvenih vprašanj, ki jih zahteva za oceno
ustavnosti načenja, je prav vprašanje, ali je ZPSVIKOB v neskladju z načelom
samostojnosti centralne banke iz prvega odstavka 152. člena Ustave ter z
načelom neodvisnosti ECB in nacionalnih centralnih bank iz 130. člena
PDEU. Banki Slovenije zato ni mogoče odreči položaja predlagateljice, ki ga
zagotavlja sedma alineja prvega odstavka 23.a člena ZUstS, četudi
predlagateljica očitka neskladja z načelom samostojnosti Banke Slovenije ne
poveže z vsemi izpodbijanimi določbami ZPSVIKOB.7 Navedeno
zadostuje za odločitev, da so izpolnjeni pogoji iz sedme alineje prvega
odstavka 23.a člena ZUstS za odločanje o ustavnosti izpodbijanih določb, zato
je treba odločiti tudi o predlogu za zadržanje njihovega izvrševanja. Ustavno
sodišče dodaja, da se v tej fazi ni bilo mogoče ukvarjati z navedbami Državnega
zbora, da ZPSVIKOB ne posega v neodvisnost predlagateljice. Na to vprašanje bo
moralo Ustavno sodišče odgovoriti ob vsebinski presoji ZPSVIKOB, medtem ko
odgovor nanj ni upošteven ob odločanju o obstoju procesne predpostavke iz sedme
alineje prvega odstavka 23.a člena ZUstS. Ustavno sodišče še dodaja, da je bilo
zavrženje zahteve predlagateljice za oceno ustavnosti nekaterih določb Zakona o
dostopu do informacij javnega značaja (Uradni list RS, št. 51/06 – uradno
prečiščeno besedilo, 23/14 in 50/14 – ZDIJZ) z odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-201/14, U-I-202/14 z dne 19. 2. 2015 (Uradni list RS,
št. 19/15) oprto na ugotovitev, da je predlagateljica izpodbijala tudi
zakonske določbe, katerih ustavnost v konkretnem postopku nadzora poslovne banke
na področju upravljanja z operativnimi tveganji, ki ga je opravljala
predlagateljica, ni bila postavljena pod vprašaj. Če torej predlagateljica sama
utemeljuje obstoj procesne predpostavke iz sedme alineje prvega odstavka 23.a
člena ZUstS z dvomom o ustavnosti zakona, ki se ji je porodil v zvezi s
konkretnim upravnim postopkom, ki ga vodi (obenem pa ne zatrjuje, da zakon
ogroža njeno samostojnost), potem mora dejansko izkazati, da ne more
nadaljevati tega konkretnega postopka, preden ni ta dvom razčiščen. V
obravnavani zadevi ne gre za tak primer.
22. Ustavno sodišče ne pritrjuje (smiselno
podani) navedbi Vlade, da v postopku z zahtevo za oceno ustavnosti zakona
predlagateljico zastopa oseba, ki za to ni veljavno pooblaščena (namreč delavec
predlagateljice, ki ga je za zastopanje pooblastil guverner Banke Slovenije).
Vlada meni, da bi »o zadevi moral odločati Svet Banke Slovenije«.8 Iz
njenih trditev smiselno izhaja, da guverner delavca (brez predhodne odločitve
Sveta) ni mogel veljavno pooblastiti za vložitev zahteve, ker tudi sam ne bi
mogel vložiti zahteve za oceno ustavnosti po sedmi alineji prvega odstavka 23.a
člena ZUstS, če s tem ne bi »izvrševal sprejete odločitve Sveta Banke
Slovenije«. Ustavno sodišče opozarja na prvi odstavek 29. člena ZBS-1
(»Guverner Banke Slovenije vodi poslovanje in organizira delo ter zastopa Banko
Slovenije«) in ugotavlja, da določb ZBS-1 ni mogoče razlagati tako, da so
pooblastila guvernerja Banke Slovenije za zastopanje Banke Slovenije kakorkoli
omejena z učinkom navzven. Zgolj to je pravno pomembno za zaključek, da je
zahtevo za oceno ustavnosti v imenu predlagateljice vložila oseba, ki je za to
veljavno pooblaščena.
B. – II.
23. Predlagateljica predlaga zadržanje
izvrševanja celotnega ZPSVIKOB, čeprav izpodbija samo nekatere (v 1. točki obrazložitve
tega sklepa naštete) člene. Opozarja namreč, da neizpodbijanih zakonskih določb
samih po sebi ni mogoče izvajati.
24. Po prvem odstavku 39. člena ZUstS sme Ustavno
sodišče do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev predpisa, če
bi zaradi njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive
posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o zadržanju izvrševanja izpodbijanega
predpisa, tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje
morebiti protiustavnega predpisa, in škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če
se izpodbijane določbe ne bi izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji
izkazalo, da niso v neskladju z Ustavo.
25. Izvrševanje morebiti protiustavnega ZPSVIKOB bi
povzročilo več težko popravljivih ali celo nepopravljivih škodljivih posledic,
ki jih je mogoče razvrstiti v več skupin.
26. V prvi skupini so škodljive posledice v zvezi z
vzpostavitvijo delujočih virtualnih podatkovnih sob, v katerih je nekdanjim
imetnikom in njihovim pooblaščencem omogočen dostop do dokumentov in podatkov,
ki so nastali v okviru odločanja Banke Slovenije o ukrepih zoper posamezno
banko po ZBan-1, do 19. 3. 2020.9 V tem okviru gre med
drugim za dokumente in podatke predlagateljice, poslovnih bank, subjektov, ki
so izvajali preglede kakovosti sredstev ter obremenitvene teste oziroma
izdelovali cenitve nepremičnin ter ocene vrednosti sredstev bank, pa tudi za
podatke o posameznih komitentih bank zaradi ocenjevanja tveganj. Vsebina teh
dokumentov je lahko zaupna ali vsebuje podatke, ki so poslovna skrivnost
(primerjaj drugi odstavek 22. člena ZPSVIKOB). ZPSVIKOB dovoljuje dostop
do teh dokumentov in podatkov potencialno zelo širokemu krogu posameznikov
(glej 13. člen ZPSVIKOB)10 na podlagi določb, za katere
predlagatelj zatrjuje, da so v neskladju z Ustavo. Če bi se v presoji Ustavnega
sodišča izkazalo, da je izpodbijana ureditev protiustavna, ne bi bilo mogoče
odpraviti posledic dejstva, da bi bili tudi zaupni dokumenti in podatki, ki
pomenijo razkritje poslovnih skrivnosti, določen čas široko dostopni
(predlagatelj navaja, da je samo potencialnih tožnikov – nekdanjih imetnikov –
okoli 100.000). Na podlagi izpodbijane ureditve razkriti zaupni podatki o
podlagah za izrečene izredne ukrepe prenehanja kvalificiranih obveznosti bank
in razkrita poslovna skrivnost bi za vedno ostali poznani zelo širokemu krogu
posameznikov. Obveznost varovanja zaupnosti iz prvega odstavka 23. člena
ZPSVIKOB lahko prispeva le k preprečitvi stopnjevanja negativnih posledic
opisanega razkritja poslovnih skrivnosti in zaupnih podatkov, medtem ko ne
prispeva k zmanjšanju posledic razkritja samega. Upoštevati je torej treba, da
opisanih posledic nadaljnjega izvrševanja morebiti protiustavnega zakona ne bi
bilo mogoče odpraviti.
27. V drugi skupini so škodljive posledice povezane z
znatnimi prizadevanji in stroški strank ter organizacijskimi pripravami
izključno pristojnega Okrožnega sodišča v Mariboru11 za
sodelovanje in izvedbo pravdnih postopkov po 25. členu ZPSVIKOB. Če bi se
naknadno (lahko tudi še med trajanjem teh postopkov ali tudi po njih, vendar v
okvirih učinkovanja odločbe Ustavnega sodišča po 44. členu ZUstS)
izkazalo, da je zakonsko podlago za vodenje teh pravd treba razveljaviti, bi
bile te posledice težko popravljive.12 Z vidika zahteve po
racionalnem in ekonomičnem vodenju sodnih postopkov, ki je prav tako v funkciji
zagotavljanja učinkovitosti pravice do sodnega varstva, tako nekdanjih imetnikov
kot drugih, ki potrebujejo sodno varstvo, ni sprejemljivo, da bi se vodilo
predvideno veliko število sodnih postopkov na morebitni protiustavni podlagi,
tj. na podlagi izpodbijanega ZPSVIKOB. Prišlo bi do nepovratne izgube časa in
sredstev strank ter virov, ki jih za delovanje sodnega sistema namenja država.
28. Težko popravljive ali nepopravljive škodljive
posledice izvrševanja morebiti protiustavnega ZPSVIKOB iz prejšnjih dveh točk
obrazložitve so neposredno povezane s ključnimi določbami navedenega zakona, ki
urejajo posebne postopke, s katerimi se nekdanjim imetnikom omogoča sodno
varstvo, oziroma dostop do dokumentov in podatkov, ki so tvorili podlage za
izrek izrednega ukrepa prenehanja kvalificiranih obveznosti banke. Poleg tega
bi nadaljnje izvrševanje ZPSVIKOB povzročalo težko popravljive škodljive
posledice tudi na drugih področjih. Na primer, 41. člen ZPSVIKOB13 predvideva
z vidika porabe institucionalnih virov predlagateljice zelo zahtevno dolžnost
nadzora zaradi preprečevanja zlorab podatkov iz virtualnih podatkovnih sob. V
primeru razveljavitve 41. člena ZPSVIKOB bi bile te posledice težko
popravljive.
29. Glede pavšalnega nadomestila (glej 5. do
7. člen ZPSVIKOB) je moč ugotoviti, da je ta institut neločljivo vpet v
ureditev odškodninskega varstva, saj je pavšalno nadomestilo pogojeno z
odpovedjo odškodninskemu tožbenemu zahtevku. Zato mora – glede zadržanja
izvrševanja – deliti usodo drugih delov zakona. Ni mogoče namreč spregledati,
da zadržanje izvrševanja določb o odškodninskih postopkih po 25. in
38. členu ZPSVIKOB odlaga možnost odškodninskega varstva. To bi lahko na
upravičence do pavšalnega nadomestila vplivalo na način, da bi se prav zato
odpovedali tožbenemu zahtevku.14 Te posledice vplivanja na
svobodno voljo upravičencev do pavšalnega nadomestila bi bile težko
popravljive.
30. Poleg tega bi izvrševanje domnevno protiustavnih
določb ZPSVIKOB o pavšalnem nadomestilu, upoštevaje zakonsko zapovedane roke,
pomenilo, da bi bila nadomestila izplačana iz sredstev predlagatelja pred odločitvijo
Ustavnega sodišča o ustavnosti ZPSVIKOB.15 Pravnomočne odločbe
Banke Slovenije in na njihovi podlagi izplačani zneski bi imeli za upravičence
pomen pridobljenih pravic, saj bi bila izplačila pavšalnega nadomestila na
podlagi pravnomočnih upravnih odločb izvršena v obdobju veljavnosti
izpodbijanih določb ZPSVIKOB.16 Glede naustavno opredeljene
učinke razveljavitvene odločbe Ustavnega sodišča, ki učinkuje za naprej (prvi
odstavek 161. člena Ustave),17 kar je podrobneje izpeljano
v 44. členu ZUstS,18 teh posledic z razveljavitvijo
domnevno protiustavnih določb ZPSVIKOB ne bi bilo mogoče odpraviti. S tem se
pravzaprav strinja tudi Državni zbor, čeprav to razume kot argument proti
začasnemu zadržanju, pri čemer tega svojega stališča ne pojasni. Upoštevati je
zato treba, da opisane posledice, ki bi nastale v primeru izvrševanja morebiti
protiustavnih določb ZPSVIKOB o pavšalnem nadomestilu, ustrezajo kriteriju
težko popravljivih posledic iz prvega odstavka 39. člena ZUstS. Na drugi
strani takih razsežnosti nima zadržanje izvrševanja teh določb, ki za
upravičence do pavšalnega nadomestila (v primeru poznejše ugotovitve skladnosti
izpodbijanih določb z Ustavo) pomeni le začasni odlog prejema denarne dajatve,
ki sega izven okvirov splošnega sistema odškodninske odgovornosti predlagatelja
do nekdanjih imetnikov iz 350.a člena ZBan-1 in ZPSVIKOB.
31. Ustavno sodišče glede na vse navedeno ocenjuje, da
so določbe ZPSVIKOB tako tesno medsebojno povezane, da je treba zadržati
izvrševanje celega zakona. Škodljive posledice izvrševanja morebiti
protiustavnih določb iz 26. do 30. točke obrazložitve tega sklepa namreč
pretehtajo nad škodljivimi posledicami njihovega začasnega neizvrševanja.
32. Glede škodljivih posledic, ki bi nastale, če se
izpodbijane določbe ne bi izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji izkazalo,
da niso v neskladju z Ustavo, je treba imeti pred očmi tudi, da bi zadržanje
izvrševanja ZPSVIKOB povzročilo nadaljnji zastoj v procesu uveljavljanja
pravnega varstva zoper izredne ukrepe Banke Slovenije po ZBan-1 v letih 2013 in
2014. ZPSVIKOB je namreč odziv zakonodajalca na ugotovljeno protiustavno pravno
praznino »zaradi odsotnosti posebnih procesnih pravil za odškodninske spore
imetnikov izbrisanih ali konvertiranih kvalificiranih pravic proti Banki Slovenije«
iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-295/13.19 Rok za
odpravo te protiustavnosti je potekel 15. 5. 2017. ZPSVIKOB je bil
uveljavljen šele 19. 12. 2019, torej več kot dve leti in pol po poteku
roka iz odločbe št. U-I-295/13, ki ga je Ustavno sodišče postavilo
zakonodajalcu za to, da poskrbi za »ureditev, ki bo omogočala ustavnoskladno
uveljavitev pravice do sodnega varstva za vse morebitne že vložene in bodoče
odškodninske tožbe v zvezi z izbrisi kvalificiranih pravic na podlagi ZBan-1«.
Zato ni mogoče spregledati opozoril Državnega zbora in Vlade, da lahko
predlagano zadržanje izvrševanja ZPSVIKOB ogroža zagotovitev učinkovitega
sodnega varstva pravic nekdanjih imetnikov v razumnem roku (prvi odstavek
23. člena Ustave).
33. Vendar ni mogoče spregledati, da bi izvrševanje
morebiti protiustavnega zakona, s katerim se je zakonodajalec odzval na odločbo
Ustavnega sodišča, lahko povzročilo še bolj protiustavno stanje, kot je samo
dejstvo, da je bil zakonodajalec že nekaj časa v nedopustni zamudi z odzivom na
navedeno odločbo Ustavnega sodišča. Poleg tega učinek zavrnitve predloga za
zadržanje izvrševanja sam zase ne bi jamčil tekočega in nemotenega odvijanja
odškodninskih pravd iz ZPSVIKOB nekdanjih imetnikov proti predlagateljici.
Razumno je pričakovanje, da bi stranke v teh pravdah pozivale sodišče, naj
vloži zahtevo za oceno ustavnosti ZPSVIKOB. Zelo verjetno bi torej potreba po
razrešitvi različnih spornih vprašanj, kot jih načenja tudi predlagateljica v
zahtevi za oceno ustavnosti izpodbijanih določb, povzročila najmanj enake
zastoje v sodnih postopkih, kot jih lahko povzroči začasno zadržanje njihovega
izvrševanja. To spodkoplje pomen učinka zadržanja izvrševanja kot vzroka za
zastoj v postopkih odškodninskega varstva (s konstrukcijo prepričljive hipotetične
vzročne zveze). Nadaljnje izvrševanje morebiti protiustavnih določb ZPSVIKOB,
ki naj omogočijo uresničevanje pravice do sodnega varstva, zato samo zase ne
more prispevati k učinkovitosti uresničevanja te pravice. Prav nasprotno.
Dopustitev izvrševanja izpodbijanega zakona (in s tem vodenja odškodninskih
pravd na potencialno protiustavni podlagi) se kaže zaradi nevarnosti nastanka
težko popravljivih škodljivih posledic kot preveč tvegana.
34. Zato je Ustavno sodišče sklenilo do končne odločitve
zadržati izvrševanje ZPSVIKOB (1. točka izreka).20
35. Z odločitvijo o načinu izvršitve zadržanja
izvrševanja ZPSVIKOB na podlagi tretjega odstavka 39. člena ZUstS je
Ustavno sodišče odredilo, da se do njegove končne odločitve sodni postopki iz
25. in 45. člena ZPSVIKOB prekinejo (prva alineja 2. točke izreka).21 Glede
na 8. člen ZPSVIKOB torej v teh postopkih nastanejo pravne posledice
prekinitve pravdnega postopka iz 207. člena Zakona o pravdnem postopku
(Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08 in 10/17 –
ZPP). Pravdni postopki, ki so na dan začetka učinkovanja tega sklepa že začeti,
se ex lege štejejo za prekinjene. Pravdni postopki, ki bodo
začeti po dnevu učinkovanja tega sklepa, se ex lege štejejo za
prekinjene takoj po vložitvi tožbe (po preteku »juridične sekunde«).
36. Ustavno sodišče je kot način izvršitve zadržanja
izvrševanja ZPSVIKOB določilo tudi, da do njegove končne odločitve ne teče
zastaranje odškodninskih terjatev iz prvega odstavka 350.a člena ZBan-1 (druga
alineja 2. točke izreka). Ta odločitev dopolnjuje način izvršitve odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-295/13, po katerem zastaranje terjatev nekdanjih
imetnikov začne teči 19. 6. 2020. Narekuje jo potreba, da se prihodnjim
odškodninskim tožnikom omogoči, da lahko počakajo s pripravo in vlaganjem
odškodninskih tožb, dokler ne preneha pravna negotovost o ustavnosti ZPSVIKOB.22 Poleg
tega je Ustavno sodišče zavarovalo pravico do sodnega varstva vlagateljev
zahtevka za izplačilo pavšalnega nadomestila, ki so do trenutka učinkovanja
tega sklepa že prejeli odločbo o pavšalnem nadomestilu iz prvega odstavka
6. člena ZPSVIKOB23 (tretja alineja 2. točke izreka). Ta
pravica bi bila lahko izvotljena, če bi jim med odločanjem Ustavnega sodišča o
ustavnosti ZPSVIKOB potekel rok za vložitev tožbe iz 25. člena ZPSVIKOB.
37. Upoštevati je treba tudi, da so bile nekatere
določbe ZPSVIKOB očitno ob začetku učinkovanja tega sklepa (glej drugi stavek
petega odstavka 39. člena ZUstS) glede na potek zakonskih rokov že
izvršene, ali avtomatično s potekom časa ali pa z dejanji naslovnikov zakona.
Izvrševanja nekaterih izmed navedenih določb zato že smiselno ni več mogoče
zadržati, ker njihovih pravnih posledic več ni mogoče »vrniti v prejšnje
stanje«. Odločitev o zadržanju izvrševanja ZPSVIKOB je zato treba razumeti
tako, da se ne nanaša na 48. in 49. člen ZPSVIKOB. Prav tako se odločitev
o zadržanju izvrševanja ZPSVIKOB po naravi stvari ne more nanašati na sodne
postopke, ki po vsebini niso predmet urejanja tega zakona, čeprav jih zakon
omeni (glej drugi in tretji odstavek 3. člena ZPSVIKOB ter peti v zvezi s
prvim odstavkom 45. člena ZPSVIKOB). Nekatere izmed že izvršenih določb pa
so take, da je mogoče začasno zadržati oziroma modificirati njihove sicer že
nastale pravne posledice, ki so trajne narave. To so določbe, ki urejajo
dolžnost javne objave določenih podatkov ali izročitev podatkov enega subjekta
drugemu.24 Ustavno sodišče je moralo, kot način izvršitve
zadržanja izvrševanja ZPSVIKOB, da bi v celoti doseglo njegov namen, določiti
posebno ureditev glede navedenih določb (četrta do deveta alineja 2. točke
izreka). Posebna ureditev je potrebna zaradi varstva pravic iz prvih odstavkov
38. in 74. člena Ustave (osebni podatki in poslovna skrivnost), pa tudi
zaradi preprečitve vseh ravnanj z zbranimi podatki in dokumenti, če za njih ni
(nezadržane) zakonite podlage.25
38. Ustavno sodišče se je odločilo, da bo zadevo
obravnavalo absolutno prednostno.
C.
39. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega in tretjega odstavka 39. člena ZUstS ter tretje alineje
tretjega in petega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni
list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11 in 70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko
Knez ter sodnici in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr.
Klemen Jaklič, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik in Marko Šorli. Sodnik
dr. Rok Čeferin je bil pri odločanju v tej zadevi izločen. Ustavno sodišče je
sklep sprejelo soglasno.
Dr. Rajko Knez
predsednik
________________
1 Predlagateljica meni,
da se 350.a člen ZBan-1, čeprav ne velja več, še uporablja, ker njegovo
nadaljnjo uporabo zahteva ZPSVIKOB.
2 In sicer zaradi
domnevno arbitrarnega kriterija bruto dohodka leta 2013, ki naj ne bi odražal
dejanskega socialnega položaja vlagateljev.
3 Izpostavlja predvsem
22. člen ZPSVIKOB.
4 Kot ta pojem
opredeljuje prva alineja 1. člena ZPSVIKOB.
5 Tako je Ustavno
sodišče ravnalo tudi pri izdaji sklepa o zadržanju izvrševanja
št. U-I-168/17 z dne 20. 12. 2017, 8. točka obrazložitve.
6 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-283/00 z dne 13. 9. 2001 (Uradni list RS,
št. 79/01, in OdlUS X, 151), 8. točka obrazložitve.
7 Določbe ZPSVIKOB so
namreč medsebojno povezane tako, da tvorijo notranje koherentno celoto.
8 Sklicuje se na prvi
odstavek 31. člena Zakona o Banki Slovenije (Uradni list RS,
št. 72/06 – uradno prečiščeno besedilo, 59/11 in 55/17 – v nadaljevanju
ZBS-1), ki določa, da Svet Banke Slovenije odloča o zadevah, ki so na podlagi
tega zakona ali drugih zakonov v pristojnosti Banke Slovenije, in na drugi
odstavek 29. člena ZBS-1, ki določa, da guverner Banke Slovenije izvršuje
odločitve Sveta Banke Slovenije ter izdaja posamične in splošne akte Banke
Slovenije, ki niso v pristojnosti Sveta Banke Slovenije.
9 Glej 11., 13., 14. in
18. člen, prvi in drugi odstavek 22. člena ter drugi in peti odstavek
43. člena ZPSVIKOB.
10 Ta določba (ki jo
Ustavno sodišče tu povzema poenostavljeno) določa, da se vstop v virtualno
podatkovno sobo omogoči: nekdanjim imetnikom ter njihovim pooblaščencem z
ustreznimi kvalifikacijami, osebam, ki jim to dovoli sodišče, sodišču, ki
odloča v postopkih po ZPSVIKOB, predlagatelju in državi.
11 Člen 9 ZPSVIKOB.
12 Primerjaj s sklepom
št. U-I-313/13 z dne 6. 2. 2014 (Uradni list RS, št. 11/14), s
katerim je Ustavno sodišče začasno zadržalo izvrševanje določb Zakona o davku
na nepremičnine (Uradni list RS, št. 101/13 – ZDavNepr), ki so davčnim
organom nalagale izdajo odločb o odmeri davka na nepremičnine. V 7. točki
obrazložitve navedenega sklepa je Ustavno sodišče zapisalo: »Po drugi strani pa
bi že sama izdaja odločb velikemu številu davčnih zavezancev in pričakovano
večje število pritožbenih postopkov, pogojenih tudi z odsotnostjo odločbe
Ustavnega sodišča, državi in davčnim zavezancem povzročili precejšnje finančno
in organizacijsko breme. Če bi se izkazalo, da je izpodbijana ureditev
protiustavna, bi bile te škodljive posledice težko popravljive«.
13 Predlagateljica
opravlja nadzor nad tem, da se dokumenti in podatki iz virtualne podatkovne
sobe, ki so označeni kot zaupni ali poslovna skrivnost, lahko uporabijo izključno
za namen teka postopka po ZPSVIKOB, in nad tem, da osebe, ki imajo v skladu z
ZPSVIKOB dostop do dokumentov ali podatkov, dokumente ali podatke, ki so
označeni kot zaupni ali kot poslovna skrivnost, varujejo kot take.
14 Četrti odstavek
6. člena ZPSVIKOB določa: »Banka Slovenije vlagatelju izplača pavšalno
nadomestilo, če se vlagatelj odpove tožbenemu zahtevku. Pavšalno nadomestilo
izplača v 15 dneh od prejema odpovedi tožbenemu zahtevku«. Prvi in drugi
odstavek 7. člena ZPSVIKOB določata: »Višina pavšalnega nadomestila znaša
80 % vrednosti, ki jo je vlagatelj vplačal ob nakupu kvalificirane
obveznosti iz 2. in 3. točke šestega odstavka 261.a člena ZBan-1. Znesek
izplačila vlagatelju ne sme presegati 20.000 eurov za posamezni red«. Peti in
šesti odstavek 6. člena ZPSVIKOB določata: »Z izplačilom zneska iz
7. člena tega zakona vlagatelju preneha status nekdanjega imetnika po tem
zakonu in ugasne pravica uveljavljanja katerih koli zahtevkov tako iz naslova
prenehanja kvalificiranih obveznosti banke na podlagi odločbe Banke Slovenije
kot iz naslova ničnosti pravnega posla, na podlagi katerega je pridobil
kvalificirane obveznosti banke zaradi kršitve pojasnilne dolžnosti ali na
podlagi drugih naslovov. Z izplačilom pavšalnega nadomestila vlagatelj izgubi pravico
do odškodnine na podlagi 350.a člena ZBan-1«.
15 Iz prvih štirih
odstavkov 6. člena ZPSVIKOB izhaja, da: (a) predlagateljica v dveh mesecih
od prejema popolnega zahtevka izda odločbo o izplačilu pavšalnega nadomestila,
zoper katero ni pritožbe in ni dopusten upravni spor; (b) vlagatelj se lahko
odpove tožbenemu zahtevku iz ZPSVIKOB v 15 dneh od vročitve odločbe; (c) če se
odpove tožbenemu zahtevku, mu predlagateljica v 15 dneh od prejema odpovedi
izplača pavšalno nadomestilo; (č) če se vlagatelj ne odpove tožbenemu zahtevku,
lahko vloži tožbo po ZPSVIKOB v sedmih mesecih od vročitve odločbe.
16 Predlagateljica se
proti učinku 44. člena ZUstS ne bi mogla zavarovati z vložitvijo ustavne
pritožbe proti pravnomočni odločbi o izplačilu pavšalnega nadomestila (glej
npr. odločbo Ustavnega sodišča št. Up-252/96 z dne 30. 9. 1999, Uradni
list RS, št. 86/99, in OdlUS VIII, 293, 6. točka obrazložitve, iz katere
izhaja, da učinkuje razveljavitev zakona na vse tiste že pravnomočne posamične
akte, zoper katere je bila na Ustavno sodišče pravočasno vložena ustavna
pritožba in o njej do začetka učinkovanja razveljavitve še ni bilo odločeno),
saj oblastni organ nima aktivne legitimacije za vložitev ustavne pritožbe, niti
tedaj, ko izpodbija sodno odločbo, izdano v upravnem sporu, v katerem je bil
stranka (primerjaj s sklepom Ustavnega sodišča št. Up-987/16 z dne
10. 4. 2017, Uradni list RS, št. 20/17), kaj šele v primeru, ko bi z
ustavno pritožbo izpodbijal lastno upravno odločbo.
17 Po tej ustavni določbi
Ustavno sodišče protiustavnega zakona ne more odpraviti, lahko ga le
razveljavi.
18 Zakon ali del zakona,
ki ga je Ustavno sodišče razveljavilo, se ne uporablja za razmerja, nastala
pred dnem, ko je razveljavitev začela učinkovati, če do tega dne o njih ni bilo
pravnomočno odločeno.
19 Glej 130. točko
obrazložitve navedene odločbe. Ustavno sodišče je s to odločbo (v upoštevnem
delu) odločilo: (1) 350.a člen ZBan-1 je bil v neskladju z Ustavo; (2)
265. člen Zakona o reševanju in prisilnem prenehanju bank (Uradni list RS,
št. 44/16 – ZRPPB) je v neskladju z Ustavo; (3) Državni zbor mora
odpraviti protiustavnost iz prejšnje točke izreka te odločbe v šestih mesecih
po njeni objavi v Uradnem listu Republike Slovenije; (4) do odprave
protiustavnosti iz 2. točke izreka te odločbe se postopki na podlagi
prvega odstavka 350.a člena ZBan-1 prekinejo; (5) zastaranje odškodninskih
terjatev iz prvega odstavka 350.a člena ZBan-1 začne teči šest mesecev po
uveljavitvi zakona, s katerim se Državni zbor odzove na protiustavnost,
ugotovljeno z 2. točko izreka te odločbe.
20 Ustavno sodišče
posebej opozarja, da zadržanje (tudi) četrtega odstavka 6. člena ZPSVIKOB
pomeni, da predlagateljica ne sme izplačevati pavšalnih nadomestil tudi, če so
se do začetka učinkovanja zadržanja stekli vsi zakonski pogoji za ta izplačila
(in so pavšalna nadomestila že zapadla). Prepoved izplačil tako pomeni tudi, da
predlagateljica ne more biti v dolžniški zamudi, odločbe o pavšalnih
nadomestilih pa kljub njihovi morebitni zapadlosti niso izvršljive.
21 Postopki, ki so že
bili začeti pred uveljavitvijo ZPSVIKOB (torej odškodninski postopki po 350.a
členu ZBan-1), so že bili prekinjeni na podlagi 4. točke izreka odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-295/13, vendar so se nadaljevali z 19. 12. 2019.
To so postopki iz 45. člena ZPSVIKOB. Ustavno sodišče je torej odredilo
njihovo ponovno prekinitev.
22 Primerjaj s 132. točko
obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-295/13.
23 Zanje je rok za
vložitev tožbe po 25. členu ZPSVIKOB (namesto prejema pavšalnega
nadomestila) že začel teči.
24 Glej prvi odstavek
43. člena v zvezi z 10. členom, tretji odstavek 43. člena v
zvezi s prvim odstavkom 22. člena, četrti odstavek 43. člena v zvezi
s tretjim odstavkom 22. člena, drugi odstavek 46. člena,
47. člen ZPSVIKOB (v zvezi s prvim odstavkom 20. člena ter prvim do
četrtim odstavkom 21. člena ZPSVIKOB). Ustavno sodišče sem v temelju
uvršča tudi deseti odstavek 25. člena ZPSVIKOB, kljub temu, da ne
razpolaga z zanesljivimi podatki, ali je že prišlo do kakšnih javnih objav po
tej določbi.
25 Podlaga za ravnanje z
zbranimi podatki in dokumenti, ki ima moč zakona, je tudi način izvršitve iz
šeste do devete alineje 2. točke izreka tega sklepa (kolikor dovoljuje
nadaljnjo hrambo pri prejemnikih teh podatkov in dokumentov).