Številka: U-I-214/19-17
Up-1011/19-16
Datum: 12. 11. 2019
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in ustavne pritožbe Drage Šketa, Generalnega državnega tožilca,
Vrhovnega državnega tožilstva in Vrhovnega sodišča na seji 12. novembra 2019
sklenilo:
1. Do končne odločitve Ustavnega sodišča se zadrži izvrševanje
Zakona o parlamentarni preiskavi (Uradni list RS, št. 63/93) in Poslovnika o
parlamentarni preiskavi (Uradni list RS, št. 63/93 in 33/03), kolikor ne
vsebujeta ustreznih mehanizmov za preprečitev parlamentarnih preiskav,
ustanovljenih zaradi ugotavljanja politične odgovornosti državnih tožilcev.
2. Odločitev iz prejšnje točke izreka se izvrši tako, da se do
končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži izvrševanje točk 1 do vključno 71 Akta o odreditvi
parlamentarne preiskave za ugotovitev
politične odgovornosti nosilcev javnih funkcij, ki naj bi sodelovali pri
pripravi in izvedbi političnega in kazenskega pregona zoper nekdanjega župana
Mestne občine Maribor in člana Državnega sveta Republike Slovenije Franca
Kanglerja in drugih, zaradi suma, da so bile v postopkih zoper nekdanjega
župana Mestne občine Maribor in člana Državnega sveta Republike Slovenije
Franca Kanglerja in drugih huje kršene in nedopustno zlorabljene določbe
Evropske konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin, Ustave
Republike Slovenije, Zakona o kazenskem postopku, Kazenskega zakonika ter
Zakona o državnem svetu, in ugotovitev domnevnega nezakonitega upravljanja in
vodenja določenih evidenc Policije (Uradni list RS, št. 46/19), kolikor se
nanašajo na državne tožilce.
Obrazložitev
A.
1. Drago Šketa, Generalni državni tožilec
(v nadaljevanju prvi pobudnik), in Vrhovno državno tožilstvo (v nadaljevanju
drugi pobudnik) vlagata pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti ter ustavno pritožbo zoper 1. člen Zakona o parlamentarni preiskavi
(v nadaljevanju ZPPre) v zvezi z aktom o odreditvi parlamentarne preiskave, ki
je naveden v 2. točki izreka tega sklepa (v nadaljevanju Akt o odreditvi parlamentarne
preiskave).
2. Pobudnika trdita, da je Akt o odreditvi
parlamentarne preiskave v zvezi s 1. členom ZPPre v neskladju s 1. in 2.
členom, drugim odstavkom 3. člena, 8., 93., 125., 134., 135., 136. in 153.
členom Ustave. Akt naj bi bil v neskladju tudi z 2. členom in drugim
pododstavkom prvega odstavka 19. člena Pogodbe
o Evropski uniji (prečiščena različica, UL C 202, 7. 6. 2016 – v nadaljevanju
PEU), 47. členom Listine Evropske unije o temeljnih pravicah (UL C 202, 7. 6.
2016) ter s 6. in 13. členom Konvencije o varstvu človekovih pravic in
temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – EKČP). V
neskladju naj bi bil tudi s 1. in 2. členom ZPPre in 2. členom Poslovnika o
parlamentarni preiskavi (v nadaljevanju PoPP). Pobudnika med drugim navajata,
da je Akt o odreditvi parlamentarne preiskave v delu, ki se nanaša na
ugotavljanje politične odgovornosti nosilcev državnotožilske in sodne funkcije
v zadevah političnega funkcionarja in člana Državnega sveta, obtožnega več
korupcijskih kaznivih dejanj, nesprejemljiv z vidika temeljnih postulatov
vladavine prava, načela delitve oblasti, neodvisnosti in samostojnosti
pravosodja in pravosodnih funkcionarjev, nosilcev državnotožilske in sodne
funkcije ter v zvezi s tem s temeljnimi pravicami do osebnega dostojanstva
nekdanjih in sedanjih državnih tožilcev na Vrhovnem državnem tožilstvu. Menita,
da gre za protiustavno in nezakonito vmešavanje v samostojnost in neodvisnost
pravosodja.
3. Pobudnika Ustavnemu sodišču predlagata,
naj zadevo obravnava absolutno prednostno ter do končne odločitve zadrži
izvrševanje Akta o odreditvi parlamentarne preiskave in vseh aktov, sprejetih
na njegovi podlagi ali v zvezi z njim.
4. Vrhovno sodišče je 23. 9. 2019 vložilo
vlogo, v kateri navaja, da se pridružuje pobudi za začetek postopka za oceno
ustavnosti in zakonitosti ter ustavni pritožbi prvega in drugega pobudnika.
5. Dne 28. 10. 2019 sta prvi in drugi
pobudnik vložila dopolnitev in razširitev pobude in ustavne pritožbe, s katero
izpodbijata tudi ZPPre in PoPP, kolikor ne vsebujeta ustreznih mehanizmov za
preprečitev parlamentarnih preiskav, ustanovljenih zaradi ugotavljanja
politične odgovornosti državnih tožilcev. Menita, da je obstoječa ureditev v
neskladju z 2. členom, drugo povedjo drugega odstavka 3. člena, prvim odstavkom
135. člena in s 136. členom Ustave.
6. Pobudnika predlagata, naj Ustavno
sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje navedenih predpisov v
izpodbijanem obsegu. Predlagata tudi, da Ustavno sodišče odloči, da se
zadržanje predpisov izvrši tako, da se za čas zadržanja prekine postopek
parlamentarne preiskave, odrejen z Aktom o odreditvi parlamentarne preiskave, v
delu, ki se nanaša na državne tožilce.
B.
7. Po prvem odstavku 39. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in
109/12 – v nadaljevanju ZUstS) sme Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti
ali delno zadržati izvršitev predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko
nastale težko popravljive škodljive posledice. Pri tem tehta med škodljivimi
posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa,
in škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijane določbe ne bi
izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji izkazalo, da niso v neskladju z
Ustavo.
8. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-42/12 z dne 7. 2. 2013 (Uradni list RS, št. 17/13, in OdlUS XX, 1) sprejelo
stališče, da spadajo državni tožilci v izvršilno vejo oblasti in da se ustavna
zahteva po njihovi neodvisnosti utemeljuje v razmerju do zakonodajne in sodne
veje oblasti. Poleg tega je poudarilo, da »vmešavanje nosilcev teh dveh vej
oblasti v izvrševanje tožilske funkcije tako ne bi bilo v neskladju samo s
prvim odstavkom 135. člena Ustave, temveč neposredno tudi z drugo povedjo
drugega odstavka 3. člena Ustave.«2 V obravnavanem primeru se
postavlja vprašanje ustavne skladnosti ZPPre in PoPP, ker naj ne bi vsebovala
ustreznih mehanizmov za preprečitev protiustavnih parlamentarnih preiskav, ki bi
lahko posegle v neodvisnost in samostojnost državnih tožilcev. Če bi se
izkazalo, da izpodbijana ZPPre in PoPP res ne vsebujeta takih mehanizmov, pa bi
jih po Ustavi morala vsebovati, bi izvrševanje izpodbijanih predpisov do končne
odločitve Ustavnega sodišča v tej zadevi lahko že samo po sebi povzročilo težko
popravljive škodljive posledice. Izvajanje parlamentarne preiskave, ki se
nanaša na ugotavljanje politične odgovornosti konkretnih državnih tožilcev v
konkretnih sodnih postopkih, namreč lahko do te mere trči v ustavno načelo
delitve oblasti (druga poved drugega odstavka 3. člen Ustave) in samostojnost
državnih tožilcev (prvi odstavek 135. člena Ustave), da lahko povzroči
nepopravljivo škodo za neodvisnost in samostojnost državnega tožilstva.
9. Navedene posledice
je mogoče do končne odločitve Ustavnega sodišča v tej zadevi preprečiti tako,
da se začasno zadrži izvrševanje Akta o odreditvi parlamentarne preiskave v
delu, ki se nanaša na državne tožilce. Takšno zadržanje po oceni Ustavnega
sodišča ne bi povzročilo hujših posledic. Edina posledica zadržanja bo, da bo
izvedba preiskovalnih dejanj na podlagi Akta o odreditvi parlamentarne
preiskave odložena.
10. Glede na navedeno
je Ustavno sodišče sklenilo, da do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanih
ZPPre in PoPP, kolikor ne vsebujeta ustreznih mehanizmov za preprečitev
parlamentarnih preiskav, ustanovljenih zaradi ugotavljanja politične
odgovornosti državnih tožilcev (1. točka izreka). Ustavno sodišče je na podlagi
tretjega odstavka 39. člena ZUstS sklenilo, da se ta odločitev izvrši tako, da
se do končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži izvrševanje Akta o odreditvi
parlamentarne preiskave v delu, v katerem se nanaša na državne tožilce (2.
točka izreka).
11. Ustavno sodišče
kljub izdaji sklepa o začasnem zadržanju pobude še ni sprejelo. Sprejem pobude
bi namreč že vseboval tudi odločitev o procesnih predpostavkah, kar pa je glede
na vsebino razširitve pobude z dne 28. 10. 2019 lahko povezano z njeno
vsebinsko presojo.
12. Ustavno sodišče je
sklenilo, da bo zadevo obravnavalo absolutno prednostno.
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega in tretjega odstavka 39. člena ZUstS ter tretje alineje tretjega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11 in 70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in
sodnika dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca Mežnar, Marko
Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Sodnik dr. Rok Čeferin je bil pri odločanju o
tej zadevi izločen. Ustavno sodišče je sklep sprejelo s štirimi glasovi proti
dvema. Proti sta glasovala sodnika Jaklič in Šorli, ki sta dala odklonilni
ločeni mnenji. Sodnik Knez je dal pritrdilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
predsednik
-------------------------------------
1 Točke se glasijo:
»1. ugotovi
morebitno politično odgovornost nosilcev javnih funkcij, ki naj bi sodelovali
pri pripravi in izvedbi političnega in kazenskega pregona zoper Franca
Kanglerja in drugih, zaradi suma zlorabe uradnega položaja oziroma javne funkcije;
2. ugotovi,
kolikšna je morebitna politična odgovornost nekdanjih in sedanjih nosilcev
javnih funkcij v Vladi Republike Slovenije, na Vrhovnem državnem tožilstvu
Republike Slovenije, na Vrhovnem sodišču Republike Slovenije ter nosilcev
uradnega položaja v drugih državnih organih oziroma organih v sestavi
(policija, inšpekcijske službe, itd.);
3. ugotovi,
kdo izmed nosilcev javnih funkcij je naročil pregon Franca Kanglerja in drugih,
saj tedanja državna tožilka na Okrožnem državnem tožilstvu v Mariboru Elizabeta
Györkös leta 2010 po tem, ko je od Sektorja kriminalistične policije Policijske
uprave Maribor v skladu s 153. členom Zakona o kazenskem postopku (v nadaljnjem
besedilu: ZKP) zahtevala poročilo o uporabi ukrepov po 150. členu ZKP, ni
zahtevala kazenske ovadbe zoper Franca Kanglerja;
4. ugotovi,
kdo izmed nosilcev javnih funkcij je naročil takratnemu vodji Okrožnega
državnega tožilstva v Mariboru Dragu Šketi, da na podlagi arhiviranih prikritih
preiskovalnih ukrepov na krajevno in stvarno pristojnem sodišču sproži postopke
(predhodno je tedanja vodja Okrožnega državnega tožilstva v Mariboru Elizabeta
Györkös od Policijske uprave Maribor dne 23. 7. 2010 prejela Poročilo o uporabi
ukrepov v zadevi Franc Kangler in ga dne 26. 7. 2010 predala preiskovalnemu
sodniku na Okrožnem sodišču v Mariboru dr. Janezu Žirovniku, v preizkus. Od
tistega trenutka dalje je bilo v skladu s prvim odstavkom 154. člena ZKP
mariborsko sodišče edino pristojno, da hrani izsledke prikritih preiskovalnih
ukrepov. Takratni vodja Okrožnega državnega tožilstva v Mariboru Drago Šketa je
2011 zoper Franca Kanglerja in druge na podlagi arhiviranih prikritih
preiskovalnih ukrepov na sodišču nezakonito sprožil postopke);
5. ugotovi,
kdo izmed nosilcev javnih funkcij je naročil Policijski upravi Maribor, da v
nasprotju s 150. členom ZKP izdela več kopij izsledkov, ki so bili v nasprotju
s prvim odstavkom 153. člena ZKP in internim navodilom policije št.
2340-108/2010/3 z dne 16. 9. 2010 poslani na različne naslove;
6. ugotovi,
kdo je koordiniral dogovarjanje glede postopka zoper Franca Kanglerja med
takratnim državnim tožilcem Borisom Marčičem in sodnikom dr. Boštjanom
Polegekom, glede na to, da so se na družbenih omrežjih teden dni pred
odločitvami sodnika dr. Boštjana Polegeka pojavljali različni pozivi na
spremljanje sojenja ter že vnaprej znane odločitve, ki jih je očitno sodnik dr.
Boštjan Polegek predhodno usklajeval s tožilstvom;
7. ugotovi,
kako ravnajo s prikritimi preiskovalnimi ukrepi na Policiji in Okrožnem
državnem tožilstvu v Mariboru ter kdo in na kakšen način je znotraj sistema
odgovoren za zakonitost postopkov ter hrambo prikritih preiskovalnih ukrepov«.
2 Točka 28 obrazložitve odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-42/12.