Številka: U-I-144/19-20
Datum: 9. 10. 2019
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo skupine poslancev Državnega zbora, na seji 9.
oktobra 2019
sklenilo:
Do končne odločitve Ustavnega
sodišča se zadrži izvrševanje druge povedi prvega odstavka 216. člena Zakona o
kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 32/12 – uradno prečiščeno besedilo,
47/13, 87/14, 66/17 in 22/19)
Obrazložitev
A.
1. Skupina poslancev Državnega zbora (v
nadaljevanju predlagatelj) izpodbija tretji in sedmi odstavek 148. člena,
149.b, 149.c, 149.č, 150.a in 156. člen ter drugo poved prvega odstavka 216.
člena Zakona o kazenskem postopku (v nadaljevanju ZKP). Izpodbijani ureditvi
očita kršitev 2., 8., 14., 15., 22., 23., 35., 36. in 153. člena Ustave, 8.
člena Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni
list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP) in 12. člena Splošne
deklaracije človekovih pravic (Uradni list RS, št. 24/18, MP, št. 3/18).
2. Predlaga, naj Ustavno sodišče zadevo
obravnava absolutno prednostno in naj do končne odločitve zadrži izvrševanje
tretjega in sedmega odstavka 148. člena, 149.b, 149.c in 156. člena ter druge
povedi prvega odstavka 216. člena ZKP. Zatrjuje, da bi z njihovim izvrševanjem
nastale težko popravljive škodljive posledice in da zadržanje njihovega
izvrševanja ne bi povzročilo nobenih škodljivih posledic, saj bi se prikriti
preiskovalni ukrepi in hišne preiskave izvajali na podlagi prej veljavnih
določb ZKP.
3. Državni zbor je odgovoril na predlog za
začasno zadržanje izvrševanja izpodbijanih določb. Predlaga zavrnitev predloga.
Med drugim navaja, da so navedbe predlagatelja o možnosti nastanka škodljivih
posledic posplošene, da je mogoče varstvo pravic prizadetih oseb, zlasti pri
izvrševanju 148., 149.b, 149.c in 156. člena ZKP, zagotoviti s pravnimi
sredstvi znotraj samega kazenskega postopka in da bi z zadržanjem izvrševanja
izpodbijane ureditve lahko nastala pravna praznina.
4. Mnenje o predlogu je dala Vlada. Meni,
da je predlog za zadržanje izvrševanja izpodbijanih določb neutemeljen.
Pojasnjuje, da izpodbijane določbe večinoma dopolnjujejo že veljavno ureditev,
da v pravni red vnašajo višjo stopnjo jasnosti in določnosti, da se z njimi
odpravljajo težave, zaznane v praksi, in da so usklajene z zahtevami,
izhajajočimi iz ustavnosodne presoje, prakse Evropskega sodišča za človekove
pravice in Sodišča Evropske unije, predvsem pa temeljijo na načelu
sorazmernosti.
5. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade
je Ustavno sodišče poslalo predlagatelju zahteve, ki nanju ni odgovoril.
6. Ustavno sodišče je s sklepom z dne 4. 7.
2019 začasno zadržalo izvrševanje 150.a člena ZKP. Predlog, naj se do končne
odločitve zadrži izvrševanje tretjega in sedmega odstavka 148. člena ter 149.b,
149.c in 156. člena ZKP, je zavrnilo. Odločilo je, da bo o predlogu za
zadržanje izvrševanja druge povedi prvega odstavka 216. člena ZKP odločilo
posebej in da bo zadevo obravnavalo absolutno prednostno. Predmet presoje v tem
sklepu je torej predlog za začasno zadržanje druge povedi prvega odstavka 216.
člena ZKP.
B.
7. Na podlagi prvega odstavka 39. člena
Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno
besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) sme Ustavno sodišče do končne
odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev zakona, če bi zaradi njegovega
izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice. Kadar Ustavno
sodišče odloča o zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej tehta med
škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti
protiustavnega predpisa, in med škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se
morebiti ustavnoskladne izpodbijane določbe začasno ne bi izvrševale.
8. Hišna preiskava po ustaljeni ustavnosodni
presoji pomeni hud poseg v pravico do prostorske zasebnosti iz prvega odstavka
36. člena Ustave.1 Pogoje za omejitev te pravice vsebujejo nadaljnji
odstavki omenjenega člena, po katerih ne sme nihče brez odločbe sodišča proti
volji stanovalca vstopiti v tuje stanovanje ali v druge tuje prostore, niti jih
ne sme preiskovati (drugi odstavek). Pri preiskavi ima pravico biti navzoč
tisti, čigar stanovanje ali prostori se preiskujejo, ali njegov zastopnik
(tretji odstavek). Preiskava se sme opraviti samo v navzočnosti dveh prič
(četrti odstavek). Zadnji, peti odstavek opredeljuje pogoje, pod katerimi sme
uradna oseba opraviti preiskavo brez odločbe sodišča in izjemoma brez
navzočnosti prič. Z novo drugo povedjo prvega odstavka 216. člena ZKP je za
primer, če tisti, čigar stanovanje ali prostor se preiskuje, ali njegov
zastopnik ni dosegljiv, predpisano, da mu sodišče postavi pooblaščenca po
uradni dolžnosti izmed odvetnikov, hišno preiskavo pa opravi preiskovalni
sodnik. Izpodbijana določba omogoča pregledovanje zasebnih prostorov brez
navzočnosti osebe, katere stanovanje se preiskuje oziroma brez navzočnosti
njenega zastopnika, kar že samo po sebi pomeni težko popravljivo posledico, ki
stopnjuje invazivnost posega v pravico do prostorske zasebnosti. Zato bi po
oceni Ustavnega sodišča izvrševanje izpodbijane določbe lahko povzročilo težko
popravljive škodljive posledice, če bi se izkazalo, da je določba v neskladju z
Ustavo.
9. Težko popravljive škodljive posledice bi
po drugi strani lahko nastale tudi z zadržanjem izvrševanja izpodbijane
določbe, če bi se izkazalo, da ni v neskladju z Ustavo. Nemožnost uporabe
pooblastila za izvedbo hišne preiskave v nenavzočnosti upravičenca (v primeru
njegove nedosegljivosti) bi namreč negativno vplivala na možnosti državnih
organov za uresničevanje javnega interesa po kazenskem pregonu storilcev
kaznivih dejanj in s tem na varstvo pravic žrtev in drugih posameznikov do
osebnega dostojanstva in varnosti iz 34. člena Ustave.2
10. Ustavno sodišče ugotavlja, da lahko
težko popravljive posledice nastanejo tako v primeru nadaljnjega izvrševanja
morebiti protiustavne izpodbijane določbe kot v primeru zadržanja njenega
izvrševanja. Ker hišna preiskava pomeni hud poseg v pravico do prostorske
zasebnosti (Ustava namreč ne varuje stanovanja kot objekta, temveč varuje
posameznikovo zasebnost v tem prostoru; varuje se stanovanje kot dom, kot
zasebnost, ki se dogaja v bivalnem prostoru, glede katerega posameznik
upravičeno pričakuje zasebnost in ga šteje kot svoj bivalni prostor),3
je pravica do navzočnosti pri njeni izvedbi še posebej pomembna. Zato Ustavno
sodišče ocenjuje, da bi izvrševanje druge povedi prvega odstavka 216. člena ZKP
lahko povzročilo težko popravljive škodljive posledice, ki bi bile znatno hujše
od posledic, vezanih na zadržanje izvrševanja izpodbijane določbe. Zato je
zadržalo izvrševanje druge povedi prvega odstavka 216. člena ZKP.
C.
11. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11
in 70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr. Matej
Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca
Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Sklep je
sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti je glasovala sodnica Mežnar.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
--------------------------------
1 Odločba Ustavnega sodišča št. Up-1006/13 z dne 9.
6. 2016 (Uradni list RS, št. 51/16, in OdlUS XXI, 34).
2 Primerjaj sklep Ustavnega sodišča št. U-I-462/18
z dne 13. 12. 2018 (Uradni list RS, št. 1/19).
3 Odločba Ustavnega sodišča št. Up-1006/13.