Številka: U-I-246/19-11
Datum: 24. 10. 2019
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Sodnega sveta Republike Slovenije, na seji 24.
oktobra 2019
sklenilo:
1. Do končne odločitve Ustavnega sodišča se zadrži izvrševanje
Zakona o parlamentarni preiskavi (Uradni list RS, št. 63/93) in Poslovnika o
parlamentarni preiskavi (Uradni list RS, št. 63/93 in 33/03), kolikor ne
vsebujeta ustreznih mehanizmov za preprečitev parlamentarnih preiskav,
ustanovljenih zaradi ugotavljanja politične odgovornosti sodnikov.
2. Odločitev iz prejšnje točke se izvrši tako, da se do končne
odločitve Ustavnega sodišča zadrži izvrševanje točk 1 do vključno 71 Akta o odreditvi parlamentarne preiskave za ugotovitev politične odgovornosti
nosilcev javnih funkcij, ki naj bi sodelovali pri pripravi in izvedbi
političnega in kazenskega pregona zoper nekdanjega župana Mestne občine Maribor
in člana Državnega sveta Republike Slovenije Franca Kanglerja in drugih, zaradi
suma, da so bile v postopkih zoper nekdanjega župana Mestne občine Maribor in
člana Državnega sveta Republike Slovenije Franca Kanglerja in drugih huje
kršene in nedopustno zlorabljene določbe Evropske konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin, Ustave Republike Slovenije, Zakona o
kazenskem postopku, Kazenskega zakonika ter Zakona o državnem svetu, in
ugotovitev domnevnega nezakonitega upravljanja in vodenja določenih evidenc
Policije (Uradni list RS, št. 46/19), kolikor se nanašajo na sodnike.
Obrazložitev
A.
1. Sodni svet Republike Slovenije (v
nadaljevanju predlagatelj) vlaga zahtevo za oceno ustavnosti Zakona o
parlamentarni preiskavi (v nadaljevanju ZPPre) in Poslovnika o parlamentarni
preiskavi (v nadaljevanju PoPP). Zatrjuje obstoj protiustavne pravne praznine,
ker ZPPre oziroma PoPP ne vsebujeta ustreznih zakonskih mehanizmov za
preprečitev protiustavnih parlamentarnih preiskav, zlasti z vidika posega v
neodvisnost sodstva. Vlagatelj opisuje, da je bil v Uradnem listu RS, št. 46/19
z dne 19. 7. 2019 objavljen Akt o odreditvi parlamentarne preiskave št.
020-02/19-12/95 z dne 12. 7. 2019 (v nadaljevanju Akt o odreditvi parlamentarne
preiskave). Iz tega Akta je razvidno, da naj bi se parlamentarna preiskava (i)
ne nanašala na javne zadeve, npr. problem delovanja sodstva kot celote, pač pa
na (ii) konkretne že pravnomočno končane sodne postopke; da naj bi bila (iii)
usmerjena v nosilce javne oblasti, ki niso politično odgovorni (sodnike) ter da
je zato parlamentarna preiskava (iv) presegla svoje ustavno določene
pristojnosti in (v) posegla v ustavno varovano neodvisnost sodne veje oblasti.
Ker ZPPre in PoPP ne omogočata ustreznega sodnega varstva za primer, ko je že s
samim aktom o odreditvi parlamentarne preiskave (in ne šele ob dejanski izvedbi
parlamentarne preiskave) očitno poseženo v neodvisnost sodne veje oblasti, sta
po mnenju predlagatelja neskladna z 2., 3., 125. in 134. členom Ustave.
2. Predlagatelj predlaga, naj Ustavno
sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje ZPPre in PoPP (v razmerju do
sodnikov) ter Akt o odreditvi parlamentarne preiskave (v delu, ki se nanaša na
sodnike). Predlaga absolutno prednostno obravnavo zadeve. Meni, da posledic
posega zakonodajne veje oblasti v neodvisnost sodstva ne bi bilo mogoče
odpraviti, če bi se izkazalo, da je ta protiustaven. Ustanovitev in delovanje
parlamentarne komisije, ki naj bi ugotavljala politično odgovornost nosilcev
sodne veje oblasti v zvezi z izvrševanjem sodne funkcije v konkretnih sodnih
postopkih, naj bi imela neprimerljivo težje in bolj nepopravljive posledice kot
začasno zadržanje izvajanja parlamentarne preiskave v delu, ki zadeva sodno
oblast. Zaradi začasnega zadržanja naj škodljive posledice ne bi nastale, saj
naj bi bilo morebitno kazensko in drugo odgovornost nosilcev sodne funkcije
mogoče uveljavljati v samostojnih preiskovalnih in drugih postopkih.
3. Ustavno sodišče je Državnemu zboru
vročilo predlog predlagatelja za zadržanje izvrševanja izpodbijanega ZPPre in
PoPP ter Akta o odreditvi parlamentarne preiskave. Mnenje o predlogu je
posredovala Vlada. Vlada v odgovoru med drugim navaja, da parlamentarna
preiskava, ki je bila odrejena z Aktom o odreditvi parlamentarne
preiskave, ne upošteva načela delitve oblasti in da je zato v delu, v katerem
posega v neodvisnost sodstva in samostojnost državnih tožilcev, ustavno sporna.
Vlada podpira absolutno prednostno obravnavo zadeve ter začasno zadržanje obeh
izpodbijanih predpisov, če bi se lahko razlagala na način, da nedopustno
posegata v neodvisnost sodne veje oblasti, oziroma v ustavno zajamčeno
samostojnost državnih tožilcev.
B.
4. Po prvem odstavku 39. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in
109/12 – v nadaljevanju ZUstS) sme Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti
ali delno zadržati izvršitev predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko
nastale težko popravljive škodljive posledice. Pri tem tehta med škodljivimi
posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa,
in škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijane določbe ne bi
izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji izkazalo, da niso v neskladju z
Ustavo.
5. V obravnavanem primeru se postavlja
vprašanje ustavne skladnosti ZPPre in PoPP, ker naj ne bi vsebovala ustreznih
mehanizmov za preprečitev protiustavnih parlamentarnih preiskav, ki bi lahko
posegle v neodvisnost sodstva. Če bi se izkazalo, da izpodbijana ZPPre in PoPP
res ne vsebujeta takih mehanizmov, pa bi jih po Ustavi morala vsebovati, bi
izvrševanje izpodbijanih predpisov do končne odločitve Ustavnega sodišča v tej
zadevi lahko povzročilo težko popravljive škodljive posledice. Izvajanje
parlamentarne preiskave, ki se nanaša na ugotavljanje politične odgovornosti
konkretnih sodnikov v konkretnih sodnih postopkih, namreč trči v ustavno
zajamčeno neodvisnost sodnikov (125. člen Ustave RS), kar lahko povzroči
nepopravljivo škodo za neodvisnost sodstva.
6. Navedene posledice je mogoče do končne
odločitve Ustavnega sodišča v tej zadevi preprečiti tako, da se začasno zadrži
izvrševanje Akta o odreditvi parlamentarne preiskave v delu, ki se nanaša na
sodnike. Takšno zadržanje po oceni Ustavnega sodišča ne bi povzročilo hujših
posledic. Edina posledica zadržanja bo, da bo izvedba preiskovalnih dejanj na podlagi
Akta odložena.
7. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
sklenilo, da do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanih predpisov,
kolikor ne vsebujeta ustreznih mehanizmov za preprečitev parlamentarnih
preiskav, ustanovljenih zaradi ugotavljanja politične odgovornosti sodnikov (1.
točka izreka). Ustavno sodišče je na podlagi tretjega odstavka 39. člena ZUstS
sklenilo, da se ta odločitev izvrši tako, da se do končne odločitve Ustavnega
sodišča zadrži izvrševanje Akta o odreditvi parlamentarne preiskave, v delu, v
katerem se nanaša na sodnike (2. točka izreka).
8. Ustavno sodišče je sklenilo, da bo
zadevo obravnavalo absolutno prednostno.
C.
9. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega in tretjega odstavka 39. člena ZUstS in tretje alineje tretjega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11 in 70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in
sodniki dr. Matej Accetto, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr.
Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs.
Sodnik dr. Rok Čeferin je bil pri odločanju o tej zadevi izločen. Sklep je
sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Jaklič, ki je
napovedal odklonilno ločeno mnenje. Sodnica Mežnar in sodnik Šorli sta
napovedala pritrdilni ločeni mnenji. Ustavno sodišče je na podlagi prvega
odstavka 73. člena Poslovnika sklenilo, da se sklep odpravi takoj, ločena
mnenja pa se odpravijo po poteku rokov iz 72. člena Poslovnika.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
--------------------------------
1Točke se glasijo:
»1. ugotovi
morebitno politično odgovornost nosilcev javnih funkcij, ki naj bi sodelovali
pri pripravi in izvedbi političnega in kazenskega pregona zoper Franca
Kanglerja in drugih, zaradi suma zlorabe uradnega položaja oziroma javne
funkcije;
2. ugotovi,
kolikšna je morebitna politična odgovornost nekdanjih in sedanjih nosilcev
javnih funkcij v Vladi Republike Slovenije, na Vrhovnem državnem tožilstvu
Republike Slovenije, na Vrhovnem sodišču Republike Slovenije ter nosilcev
uradnega položaja v drugih državnih organih oziroma organih v sestavi
(policija, inšpekcijske službe, itd.);
3. ugotovi,
kdo izmed nosilcev javnih funkcij je naročil pregon Franca Kanglerja in drugih,
saj tedanja državna tožilka na Okrožnem državnem tožilstvu v Mariboru Elizabeta
Györkös leta 2010 po tem, ko je od Sektorja kriminalistične policije Policijske
uprave Maribor v skladu s 153. členom Zakona o kazenskem postopku (v nadaljnjem
besedilu: ZKP) zahtevala poročilo o uporabi ukrepov po 150. členu ZKP, ni
zahtevala kazenske ovadbe zoper Franca Kanglerja;
4. ugotovi,
kdo izmed nosilcev javnih funkcij je naročil takratnemu vodji Okrožnega
državnega tožilstva v Mariboru Dragu Šketi, da na podlagi arhiviranih prikritih
preiskovalnih ukrepov na krajevno in stvarno pristojnem sodišču sproži postopke
(predhodno je tedanja vodja Okrožnega državnega tožilstva v Mariboru Elizabeta
Györkös od Policijske uprave Maribor dne 23. 7. 2010 prejela Poročilo o uporabi
ukrepov v zadevi Franc Kangler in ga dne 26. 7. 2010 predala preiskovalnemu
sodniku na Okrožnem sodišču v Mariboru dr. Janezu Žirovniku, v preizkus. Od
tistega trenutka dalje je bilo v skladu s prvim odstavkom 154. člena ZKP
mariborsko sodišče edino pristojno, da hrani izsledke prikritih preiskovalnih
ukrepov. Takratni vodja Okrožnega državnega tožilstva v Mariboru Drago Šketa je
2011 zoper Franca Kanglerja in druge na podlagi arhiviranih prikritih
preiskovalnih ukrepov na sodišču nezakonito sprožil postopke);
5. ugotovi,
kdo izmed nosilcev javnih funkcij je naročil Policijski upravi Maribor, da v
nasprotju s 150. členom ZKP izdela več kopij izsledkov, ki so bili v nasprotju
s prvim odstavkom 153. člena ZKP in internim navodilom policije št.
2340-108/2010/3 z dne 16. 9. 2010 poslani na različne naslove;
6. ugotovi,
kdo je koordiniral dogovarjanje glede postopka zoper Franca Kanglerja med
takratnim državnim tožilcem Borisom Marčičem in sodnikom dr. Boštjanom
Polegekom, glede na to, da so se
na družbenih omrežjih teden dni pred odločitvami sodnika dr. Boštjana Polegeka
pojavljali različni pozivi na spremljanje sojenja ter že vnaprej znane
odločitve, ki jih je očitno sodnik dr. Boštjan Polegek predhodno usklajeval s
tožilstvom;
7 ugotovi,
kako ravnajo s prikritimi preiskovalnimi ukrepi na Policiji in Okrožnem
državnem tožilstvu v Mariboru ter kdo in na kakšen način je znotraj sistema
odgovoren za zakonitost postopkov ter hrambo prikritih preiskovalnih ukrepov«.