Številka: U-I-168/17-19
Datum: 20. 12. 2017
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo
Banke Slovenije, na seji 20. decembra 2017
sklenilo:
1. Do končne odločitve Ustavnega
sodišča se zadrži izvrševanje drugega stavka druge alineje drugega odstavka
52.a člena Zakona o Banki Slovenije (Uradni list RS, št. 72/06 – uradno
prečiščeno besedilo, 59/11 in 55/17).
2. Predlog, naj se do končne odločitve
Ustavnega sodišča zadrži izvrševanje 2. člena Zakona o dopolnitvi Zakona o
Banki Slovenije (Uradni list RS, št. 55/17), se zavrne.
Obrazložitev
A.
1. Banka Slovenije vlaga zahtevo za
oceno ustavnosti drugega stavka druge alineje drugega odstavka 52.a člena
Zakona o Banki Slovenije (v nadaljevanju ZBS-1), tretjega odstavka 52.a člena ZBS-1,
"kolikor se nanaša na pristojnost Računskega sodišča po določbi drugega stavka druge alineje drugega
odstavka 52.a člena ZBS-1" in 2. člena Zakona o dopolnitvi Zakona o Banki Slovenije (v nadaljevanju ZBS-1C).
Zatrjuje neskladje izpodbijanih določb z 2., 3., 22., 23., 25. in 155. členom
ter s prvim odstavkom 152. člena Ustave, s 130. členom Pogodbe o delovanju
Evropske unije (prečiščena različica, UL C 202, 7. 6. 2016 – v
nadaljevanju PDEU), s 7. členom Protokola št. 4 o statutu Evropskega
sistema centralnih bank in Evropske centralne banke, ki je priloga in sestavni
del PDEU, ter z 19. členom Uredbe Sveta (EU) št. 1024/2013 z dne
15. oktobra 2013 o prenosu posebnih nalog, ki se nanašajo na politike bonitetnega nadzora kreditnih
institucij, na Evropsko centralno banko (UL L 287, 29. 10. 2013).
2. Predlagateljica predlaga, naj
Ustavno sodišče do končne odločitve
zadrži izvrševanje izpodbijanih določb in naj njeno zahtevo obravnava absolutno
prednostno. Meni, da zaradi neobstoja pravnih sredstev zoper akte Računskega
sodišča posegov v njeno
samostojnost nikoli ne bi bilo mogoče odpraviti. Že sama izdaja priporočil
Računskega sodišča naj bi pomenila prepovedan (in neodpravljiv) vpliv na
predlagateljico. Predlagateljica tudi meni, da zaradi začasnega zadržanja izpodbijanih določb ne
bodo nastale nobene škodljive posledice, saj naslovniki ukrepov imajo na voljo sodno varstvo,
njene računovodske izkaze pa revidira neodvisni mednarodni revizor.
3. Ustavno sodišče je Državnemu zboru
vročilo predlog predlagateljice za zadržanje izvrševanja izpodbijanih zakonskih
določb. Državni zbor v odgovoru meni, da predlagateljica ni – onkraj
zatrjevanja protiustavnosti – konkretizirala škodljivih posledic, ki naj bi
nastale zaradi izpodbijane ureditve. Poleg tega navaja, da priporočila
Računskega sodišča ne morejo imeti daljnosežnih oziroma celo nepopravljivih
škodljivih posledic na njeno
samostojnost. Dodaja, da se glede na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-201/14,
U-I-202/14 z dne 19. 2. 2015 (Uradni list RS, št. 19/15) zastavlja
vprašanje upravičenosti predlagateljice za vložitev zahteve za oceno
ustavnosti.
4. O predlogu za zadržanje izvrševanja
izpodbijanih določb je dala
mnenje Vlada. Dvomi o legitimaciji predlagateljice za vložitev zahteve.
Predlogu za zadržanje izvrševanja izpodbijanih določb očita preveliko splošnost oziroma pavšalnost. Možnosti, da
bi Računsko sodišče revidiralo predlagateljico, naj ne bi izključevala niti
Evropska centralna banka. Vlada našteva naslednje razloge proti zadržanju: (a)
revizija Računskega sodišča se
bo nanašala zgolj na presojo pravilnosti in smotrnosti praks nadzora
predlagateljice do 4. 11. 2014, ki so vodile v porabo proračunskih
sredstev; (b) izpodbijane določbe ne kršijo prava Evropske unije; (c) Računsko
sodišče bo predlagateljici dalo zgolj priporočila; (č) izvrševanje izpodbijanih
določb ne bo škodilo njenemu ugledu.
5. Odgovor Državnega zbora in mnenje
Vlade je Ustavno sodišče vročilo predlagateljici.
6. Ta meni, da ji je treba priznati
aktivno legitimacijo za začetek postopka pred Ustavnim sodiščem. Začetek in
opravljanje revizije naj bi
pomenila grob poseg v pristojnosti predlagateljice in njeno odločanje v konkretnih nadzornih postopkih, to pa naj bi
že samo po sebi pomenilo izjemno hudo škodo za njeni neodvisnost in
integriteto. Predlagateljica poudarja, da formalno nezavezujoča vsebina
priporočil Računskega sodišča v ničemer ne ublaži grožnje njeni neodvisnosti.
B. – I.
7. Predlagateljica navaja, da vlaga
zahtevo za oceno ustavnosti (in predlog za zadržanje izvrševanja) drugega stavka druge alineje drugega odstavka 52.a člena
ZBS-1 in 2. člena ZBS-1C, tretjega odstavka 52.a člena ZBS-1 pa v zvezi z
drugim stavkom druge alineje
drugega odstavka 52.a člena ZBS-1. Ustavno sodišče meni, da predlagateljica
izpodbija pristojnost Računskega sodišča za izvrševanje pregledov smotrnosti in
pravilnosti poslovanja predlagateljice za obdobje pred uveljavitvijo ZBS-1C, ne glede na to, po katerih
pravilih Računsko sodišče preglede izvaja (ta pravila vsebujejo prvi in tretji
do sedmi odstavek 52.a člena ZBS-1). To pomeni, da predlagateljica zahteva oceno ustavnosti in začasno
zadržanje izvrševanja drugega stavka druge alineje drugega odstavka 52.a člena
ZBS-1 in 2. člena ZBS-1C.
8. Glede na stališča Ustavnega sodišča
iz 8. točke obrazložitve odločbe
št. U-I-283/00 z dne 13. 9. 2001 (Uradni list RS, št. 79/01, in OdlUS X,
151) ni dvoma, da so izpolnjeni pogoji iz sedme alineje prvega odstavka 23.a
člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju
ZUstS) za odločanje o predlagateljičini zahtevi. V tej zadevi gre, tako kot v
zadevi št. U-I-283/00, za vprašanje spoštovanja načela samostojnosti centralne
banke iz prvega odstavka 152. člena Ustave.
B. – II.
9. Po prvem odstavku 39. člena ZUstS
sme Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev
predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive
škodljive posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej tehta
med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti
protiustavnega predpisa, in škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se
izpodbijane določbe ne bi izvrševale, pa bi se v ustavnosodni presoji izkazalo,
da niso v neskladju z Ustavo.
10. Drugi stavek druge alineje drugega
odstavka 52.a člena ZBS-1
Računskemu sodišču dovoljuje, da presoja pravilnost in smotrnost praks nadzora,
ki jih je Banka Slovenija izvajala do 4. 11. 2014 in so vodile v porabo
sredstev proračuna Republike Slovenije. Tretji odstavek 52.a člena ZBS-1
določa, da Računsko sodišče,
ne glede na določbe zakona, ki ureja Računsko sodišče, v zvezi z razkritimi
nepravilnostmi in nesmotrnostmi v revizijskem poročilu predlagateljici poda
priporočila. Predlagateljica ni
zavezana predložiti Računskemu sodišču poročila o odpravljanju razkritih
nepravilnosti in nesmotrnosti, mora pa obrazložiti vsak odstop od priporočil,
ki jih v revizijskem poročilu predlaga Računsko sodišče. Predlagateljica pošlje obrazložitev odstopa
od priporočil Računskemu sodišču.
11. Težko popravljive posledice
učinkovanja navedene določbe ZBS-1 bi nastopile že z izvajanjem revizije
Računskega sodišča, saj bi
bila neodvisnost in ustavni položaj predlagateljice, ki se kaže v njeni ustavno zajamčeni samostojnosti in neposredni
odgovornosti Državnemu zboru (prvi odstavek 152. člena Ustave),1 težko
popravljivo prizadeta, če bi se v postopku pred Ustavnim sodiščem izkazalo, da
je izpodbijana določba protiustavna. Drugi stavek druge alineje drugega odstavka 52.a člena ZBS-1 namreč omogoča
revidiranje nadzornih postopkov
predlagateljice, glede katerih je na voljo sodno varstvo. Na drugi strani ni
videti hujših posledic, ki bi nastale zaradi zadržanja izvajanja navedene določbe. Če se bo izkazalo, da je zakon
skladen z Ustavo, bo Računsko sodišče revizijo na podlagi navedene določbe
lahko opravilo s časovnim zamikom. Ustavno sodišče je zato sklenilo do končne
odločitve zadržati izvrševanje drugega stavka druge alineje drugega odstavka
52.a člena ZBS-1 (1. točka izreka).
12. Predlagateljica predlaga zadržanje
izvrševanja 2. člena ZBS-1C, ki določa, da lahko Računsko sodišče revidira pravilnost in smotrnost poslovanja predlagateljice
tudi za obdobje zadnjih 15 let do uveljavitve tega zakona. Upoštevaje, da je
podlaga za revidiranje nadzornih postopkov urejena v posebni določbi drugega
stavka druge alineje drugega odstavka 52.a člena ZBS-1, 2. člen ZBS-1C
Računskemu sodišču omogoča, da začne revidirati tiste vrste poslovanja
predlagateljice, ki iz revizij niso izrecno izvzete z drugim odstavkom 52.a
člena ZBS-1 in ki niso "prakse nadzora" – in sicer za obdobje
21. 10. 2002 – 21. 10. 2017. Predlagateljica ne navaja posebnih
razlogov, ki naj bi se
nanašali prav na zadržanje izvrševanja 2. člena ZBS-1C. Ker niso izpolnjeni
pogoji iz prvega odstavka 39. člena ZUstS, je Ustavno sodišče predlog za
zadržanje izvrševanja navedene določbe zavrnilo (2. točka izreka).
13. Ustavno sodišče bo zadevo
obravnavalo prednostno.
C.
14. Ustavno sodišče je sprejelo ta
sklep na podlagi prvega in drugega odstavka 39. člena ZUstS in tretje alineje
tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11 in 70/17)
v sestavi: predsednica dr. Jadranka Sovdat ter sodnice in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Dunja
Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Rajko Knez, dr. Etelka Korpič - Horvat,
dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik in Marko Šorli. Prvo točko izreka je
sprejelo s šestimi glasovi proti trem. Proti so glasovali sodnica Korpič -
Horvat ter sodnika Jaklič in Šorli. Drugo točko izreka je sprejelo soglasno.
Delno pritrdilno in delno odklonilno ločeno mnenje je dala sodnica Korpič -
Horvat.
dr. Jadranka Sovdat l.r.
Predsednica
_______________
1 Glej tudi odločbo Ustavnega sodišča št.
U-I-283/00.