Številka: U-I-60/11-7
Up-349/11-7
Datum: 14. 2. 2013
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopkih za preizkus
pobude in ustavne pritožbe, ki ju je vložil Janez Porenta, Kranj, ki ga zastopa
Renata Godnjov Špik, odvetnica v Tržiču, na seji 14. februarja 2013
s k l e n i l o:
1. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti četrtega
odstavka 55.c člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo in 109/12) se zavrne.
2. Ustavna pritožba zoper sodbo Višjega sodišča v Ljubljani št.
II Cp 1423/2010 z dne 9. 11. 2010 v zvezi s sodbo Okrajnega sodišča v Kranju
št. P 217/2005 z dne 7. 9. 2009 se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnik izpodbija četrti odstavek 55.c
člena Zakona o Ustavnem sodišču (v nadaljevanju ZUstS). Ta določa, da vsebuje
obrazložitev sklepa o zavrženju ali nesprejemu ustavne pritožbe samó navedbo
razlogov iz prvega ali drugega odstavka 55.b člena ZUstS in sestavo Ustavnega
sodišča, če senat ne odloči drugače. Pobudnik ocenjuje, da je izpodbijana določba
v neskladju z 2., 22., 23. in 25. členom Ustave. Prepričan je, da ima
posameznik pravico izvedeti za razloge, zaradi katerih je organ odločil na
določen način, in poudarja, da je v primeru, ko je obrazložitev pomanjkljiva
ali je sploh ni, pravno sredstvo le navidezno. Z izpodbijano določbo naj bi
zakonodajalec nesorazmerno posegel v ustavno varovane položaje posameznikov, ne
da bi pri tem uresničeval ustavno dopusten cilj. Tako po pobudnikovem
prepričanju posameznikom pred Ustavnim sodiščem, še posebej, ko je sprejet
sklep o zavrženju ali nesprejemu ustavne pritožbe, niso zagotovljena minimalna
procesna jamstva v poštenem postopku, zato je varstvo njihovih pravic le
navidezno. S tem naj bi bili kršeni načelo enakega sodnega varstva pravic,
pravica do poštenega sojenja, pa tudi pravica do dostopa do sodišča,
zagotovljena s 6. členom Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih
svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP).
Pobudnik vlaga tudi ustavno pritožbo zoper sodbi, navedeni v 2. točki izreka,
in zato ocenjuje, da izkazuje pravni interes za pobudo.
B – I.
2. Izpodbijani četrti odstavek 55.c člena
ZUstS se glasi:
»Če senat ne odloči drugače, obrazložitev
sklepa o zavrženju ali o nesprejemu ustavne pritožbe vsebuje samo navedbo
razloga iz prvega ali drugega odstavka prejšnjega člena tega zakona in sestavo
senata ustavnega sodišča.«
Praviloma torej senat Ustavnega sodišča v
sklep, s katerim ustavno pritožbo zavrže, poleg svoje sestave zapiše zgolj, da
je ustavna pritožba npr. nedovoljena, prepozna, da pravna sredstva niso
izčrpana, oziroma navede drug razlog iz prvega odstavka 55.b člena ZUstS, iz
katerega je treba ustavno pritožbo zavreči. V sklep, s katerim ustavne pritožbe
ne sprejme v obravnavo, pa – poleg sestave – zapiše, da niso izpolnjeni pogoji
za sprejetje ustavne pritožbe v obravnavo iz drugega odstavka 55.b člena ZUstS.
Navedeni drugi odstavek 55.b člena ZUstS pa določa, da se ustavna pritožba
sprejme v obravnavo, če gre za kršitev človekovih pravic ali temeljnih
svoboščin, ki je imela hujše posledice za pritožnika, ali če gre za pomembno
ustavnopravno vprašanje, ki presega pomen konkretne zadeve.
3. Ustaljeno stališče Ustavnega sodišča je,
da človekova pravica do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave zagotavlja
pritožbo oziroma drugo pravno sredstvo zoper odločbe, izdane na prvi stopnji,
več od dvostopenjskega sodnega varstva pa ne jamči (glej npr. sklep Ustavnega
sodišča št. Up-11/94 z dne 15. 2. 1995, OdlUS IV, 140, in 19. točko odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-277/09, Up-1333/09, U-I-287/09, Up-1375/09 z dne 14.
6. 2011, Uradni list RS, št. 58/11). Ureditev postopka z ustavno pritožbo je
zato onkraj dometa 25. člena Ustave (primerjaj 8. točko sklepa Ustavnega
sodišča št. U-I-259/07 z dne 15. 11. 2007, Uradni list RS, št. 108/07, in OdlUS
XVI, 81). Iz podobnih razlogov je očitno neutemeljena tudi pobudnikova teza o
neskladju izpodbijane določbe s človekovo pravico do dostopa do sodišča, ki jo
Ustava zagotavlja v prvem odstavku 23. člena Ustave in ki jo vsebinsko zajema
tudi prvi odstavek 6. člena EKČP. Ta človekova pravica namreč zagotavlja dostop
do postopka, v katerem sodišče odloči o posameznikovi pravici, obveznosti
oziroma pravni koristi. Ustavna pritožba pa je posebno pravno sredstvo zoper že
izdane odločitve sodišč o pravicah, obveznostih oziroma pravnih koristih. Zato,
kot je Ustavno sodišče izrecno pojasnilo v 8. točki sklepa št. U-I-259/07 in 5.
točki sklepa št. U-I-274/07 z dne 11. 12. 2008, postopek z ustavno pritožbo po
naravi stvari ne sodi v okvir človekove pravice do sodnega varstva. Očitki, da
je zgolj sumarna, formularna obrazložitev sklepov o zavrženju in nesprejemu
ustavne pritožbe v neskladju s 25. členom in prvim odstavkom 23. člena Ustave,
torej očitno niso utemeljeni.
4. Jedro pobude je teza o neskladju
izpodbijane določbe z ustavno zahtevo po obrazloženosti odločb samo po sebi.
Ustavnopravni izvor jamstva izvedeti za razloge, zaradi katerih je organ
odločil na določen način, vidi pobudnik v 2. in 22. členu Ustave. Ustavno
sodišče je že pojasnilo, da je dolžnost obrazložitve sodnih odločb sestavina
dveh vidikov človekove pravice do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave
(8. točka sklepa št. U-I-302/09, Up-1472/09, U-I-139/10, Up-748/10 z dne 12. 5.
2011, Uradni list RS, št. 43/11). Je zrcalna plat pravice stranke do
izjavljanja(1) in samostojna razsežnost pravice do poštenega
postopka, ki med drugim zagotavlja uvid v razloge za odločitev. Dolžnost
navesti razloge za svoje odločitve sodiščem nalaga tudi pravica do poštenega
sojenja iz prvega odstavka 6. člena EKČP.(2)
5. Splošna ustavnopravna izhodišča o širini
jamstva obrazloženosti odločitev sodišč je Ustavno sodišče obrazložilo npr. v
sklepu št. U-I-302/09, Up-1472/09, U-I-139/10, Up-748/10. Obseg tega jamstva je
odvisen od narave odločitve in od okoliščin vsakokratnega primera: je v
korelativnem odnosu z nekaterimi drugimi ustavnopravnimi vrednotami (izrazito
npr. s pravico do pravnega sredstva(3) in s pravico do sodnega
varstva(4)) in je odvisen od tega, v kolikšni meri se postopek odločanja
nanaša na individualni položaj stranke. Obseg ustavne zahteve po obrazloženosti
je tako ožji, ko gre za odločitve, ki potrjujejo odločitve nižjih sodišč in
zoper katere ni pravnega sredstva;(5) v teh primerih je bila stranka
že deležna sodnega varstva na dveh stopnjah, najvišje sodišče pa bi zgolj
ponovilo vse tisto, kar je že (dvakrat) slišala.(6) Posebej ozek je
obseg tega jamstva pri odločitvah Vrhovnega sodišča o tem, ali bo dopustilo
revizijo v civilnih zadevah. Človekova pravica iz 22. člena Ustave namreč ne
ustvarja dolžnosti Vrhovnega sodišča vsebinsko obrazložiti odločitev o tem, ali
bo glede na merilo javnega interesa pripustilo pravno sredstvo, ki ga človekove
pravice ne terjajo.(7) Z vidika tega ustavnega procesnega jamstva
zadošča zgolj formalno sklicevanje na neizpolnjevanje zakonskih razlogov za
dopustitev revizije. Smiselno enako je stališče ESČP, da v primerih, ko
najvišje sodišče v državi zavrne sprejem zadeve z utemeljitvijo, da za to ni
pravne osnove, zahtevam iz prvega odstavka 6. člena EKČP zadosti že zelo
omejena obrazložitev.(8)
6. Postopek preizkusa pogojev za dopustitev
revizije, o katerem se je Ustavno sodišče že izreklo s sklepom št. U-I-302/09,
Up-1472/09, U-I-139/10, Up-748/10, in postopek preizkusa predpostavk oziroma
pogojev za sprejem ustavne pritožbe nista povsem enaka. Odločanje o dopustitvi
revizije je namreč izraziteje naravnano na javni interes, saj je osredotočeno
na iskanje prvin, ki presegajo konkretni primer in interese strank v konkretnem
sodnem postopku.(9) Postopek preizkusa ustavne pritožbe, v katerem
senat Ustavnega sodišča na podlagi prvega odstavka 54. člena ZUstS odloča, ali
naj začne postopek na podlagi ustavne pritožbe, pa je poleg tega usmerjen tudi
v varovanje subjektivnega položaja pritožnika. Poleg obstoja splošnih
predpostavk za dopustnost ustavne pritožbe(10) in ocene, ali javni
interes terja vsebinsko odločanje Ustavnega sodišča o pritožnikovem primeru
(tj., ali ustavna pritožba odpira pomembno ustavnopravno vprašanje, ki presega
pomen konkretne zadeve), namreč postopek preizkusa ustavne pritožbe vsebuje
tudi preizkus, ali bi zatrjevane, torej domnevne kršitve človekovih pravic, če
bi se izkazale za resnične, lahko imele za pritožnika hujše posledice.(11)
V tistih prvinah, ki so bistvene z vidika obsega ustavnega jamstva
obrazloženosti, sta odločanje o dopustitvi revizije in odločanje o začetku
postopka na podlagi ustavne pritožbe podobna. Čeprav Ustava v 160. členu
opredeljuje ustavno pritožbo, pa – enako kot revizije – ustavne pritožbe ne
zagotavlja nobena človekova pravica.(12) Prav tako je pomembno, da
postopek preizkusa ustavne pritožbe ne pomeni vsebinske presoje o tem, ali so
bile pritožnikom z izpodbijanimi akti kršene človekove pravice oziroma temeljne
svoboščine. Gre zgolj za poseben (sui generis) preliminarni postopek, v katerem
senat preizkuša, ali so izpolnjeni zakonski pogoji oziroma predpostavke za
vsebinsko odločanje o ustavni pritožbi. Glede na to – podobno kot to velja za
odločanje o dopustitvi revizije – vsebina, o kateri odloči senat v postopku
preizkusa ustavne pritožbe, v strankin individualni položaj ne posega občutno:
povzroči »le« odklonitev pravne poti, ki je človekove pravice ne terjajo. Obseg
ustavnega jamstva obrazloženosti odločitve o tem, da ustavna pritožba ne
izpolnjuje pogojev za vsebinsko odločanje, je zato zelo ozek.
7. Z ustavno pritožbo, kot je bilo že
poudarjeno, se ne uresničujeta pravica do sodnega varstva in tudi ne pravica do
pravnega sredstva. Ti se udejanjata s sojenjem na prvi in na drugi stopnji.
Sodišča vseh stopenj pa so pri vsakokratnem odločanju zavezana varovati
človekove pravice in temeljne svoboščine (125. člen Ustave in prvi odstavek 3.
člena Zakona o sodiščih, Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 45/08, 96/09 in 33/11 – ZS). Ustavno sodišče torej ni ne prvi ne
edini varuh človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Je le hierarhično
najvišji in v tem pomenu poslednji. Izpodbijana ureditev, ki določa zgolj
formularno obrazloženost preliminarnih senatnih odločitev, je v sozvočju s položajem
Ustavnega sodišča kot najvišjega sodišča za varstvo ustavnosti in zakonitosti
ter človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Je namreč izraz precedenčne vloge
Ustavnega sodišča in obenem pogoj za njeno uresničevanje. Zakonska zahteva po
zgolj formalni obrazložitvi sklepov o nesprejemu in zavrženju je torej izraz
dejstva, da Ustavno sodišče z vsebinskim odločanjem o zadevah, ki so prestale
preliminarni preizkus, sooblikuje standarde varstva človekovih pravic in
temeljnih svoboščin ter usmerja njihov razvoj. S tem Ustavno sodišče krepi
pravno predvidljivost in enakost pri varovanju človekovih pravic in temeljnih
svoboščin. Da bi to svojo vlogo res lahko udejanjilo, da bi torej dejansko
učinkovito vzpostavljalo vnaprejšnja (ex ante) vodila sodiščem in naslovnikom
ustavnopravnih norm nasploh, morajo biti njegove odločitve vsebinsko pregledne
in številčno obvladljive. Zahteva po polni obrazložitvi množice preliminarnih
senatnih sklepov, ki so z vidika ustavnopravnega reda izrazito majhnega pomena,
bi onesposabljala precedenčno dimenzijo poslanstva Ustavnega sodišča.(13)
8. Opisani naravi sklepa o preizkusu
ustavne pritožbe, upoštevajoč pri tem tudi vlogo Ustavnega sodišča v
ustavnopravnem redu, ustreza obrazložitev, kakršno zahteva izpodbijani četrti
odstavek 55.c člena ZUstS. Pravici do izjavljanja in do poštenega postopka iz
22. člena Ustave torej ne vzpostavljata dolžnosti Ustavnega sodišča polno,
izčrpno obrazložiti odločitev o tem, ali bo sprejelo v vsebinsko obravnavo
pravno sredstvo, ki ga človekove pravice ne terjajo. Z vidika tega procesnega
jamstva zadošča, da se Ustavno sodišče v sklepu le splošno sklicuje na zakonske
razloge za zavrženje oziroma nesprejem ustavne pritožbe.
9. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
pobudo kot neutemeljeno zavrnilo (1. točka izreka).
B – II.
10. Ustavno sodišče je ustavno pritožbo
zavrglo, ker pravna sredstva niso izčrpana (2. točka izreka). Razloge za takšno
odločitev je obrazložilo v sklepu št. Up-678/09 z dne 20. 10. 2009 (Uradni list
RS, št. 88/09, in OdlUS XVIII, 92).
C.
11. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi drugega odstavka 26. člena in pete alineje prvega odstavka 55.b člena
ZUstS v sestavi: predsednik dr. Ernest Petrič ter sodnice in sodniki dr. Mitja
Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta Klampfer, dr. Etelka Korpič -
Horvat, mag. Miroslav Mozetič, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in Jan Zobec.
Sklep je sprejelo soglasno.
dr. Ernest Petrič l.r.
Predsednik
_______________________
(1) Primerjaj npr. odločbo Ustavnega sodišča št. Up-39/95 z dne
16. 1. 1997, OdlUS VI, 71. Tako tudi A. Galič, Ustavno civilno procesno pravo,
GV Založba, Ljubljana 2004, str. 282.
(2) Glej M. Viering v: P. van Dijk, F. van Hoof, A. van Rijn in
L. Zwaak (ur.), Theory and Practice of the European Convention on Human Rights,
4. izdaja, Intersentia, Antwerpen – Oxford 2006, str. 595.
(3) Stopnja obrazloženosti je med drugim določena s tistim, kar
zahteva učinkovito pravno sredstvo (glej 11. točko odločbe Ustavnega sodišča
št. Up-296/98 z dne 20. 4. 2000, OdlUS IX, 136, smiselno enako Evropsko sodišče
za človekove pravice – v nadaljevanju ESČP – v sodbi v zadevi Suominen proti
Finski z dne 1. 7. 2003, točki 37 in 38).
(4) Odsotnost obrazložitve sodbe, s katero se uresničuje
pravica do meritorne odločitve iz prvega odstavka 23. člena Ustave, pomeni tudi
kršitev te pravice (glej 11. točko odločbe Ustavnega sodišča št. Up-162/09 z
dne 16. 12. 2010, Uradni list RS, št. 3/11).
(5) Glej npr. 9. točko odločbe Ustavnega sodišča št. Up-373/97
z dne 22. 2. 2001, Uradni list RS, št. 19/01, in OdlUS X, 108, in sodbo ESČP v
zadevi Garcia Ruiz proti Španiji z dne 21. 1. 1999.
(6) Primerjaj stališče nemškega Zveznega ustavnega sodišča, da
sodišča zadnje instance – razen izjemoma – ne veže dolžnost obrazložiti
odločitev, ker je namen obrazložitve omogočiti posamezniku ustrezno obrambo
njegovih pravic, ko gre za odločitev zadnje instance, pa prizadeti nima več
možnosti braniti svojih pravic na višji instanci (sklep št. 2 BvR 84/79 z dne
28. 2. 1979, BVerfGE 50, 287).
(7) Glej sklep Ustavnega sodišča št. U-I-302/09, Up-1472/09,
U-I-139/10, Up-748/10.
(8) Glej npr. sklepe v zadevah Nerva in drugi proti Združenemu
kraljestvu z dne 11. 7. 2000 (House of Lords Appeal Committee, odbor Lordske
zbornice za pritožbe, ni podelil pravice do pravnega sredstva z omejenimi
razlogi, iz odločitve pa je implicitno izhajalo, da zadeva ne odpira pravnih
vprašanj temeljnega pomena), fi vlisen proti Danski z dne 30. 8. 2006
(Procesbevillingsnævnet, odbor za odobritev pritožb na Vrhovno sodišče, je
zahtevo za dopustitev pravnega sredstva zoper odločitev višjega sodišča zavrnil
z obrazložitvijo, da zadeva ne načenja vprašanj temeljnega pomena) in Bachowski
proti Poljski z dne 2. 11. 2010 (Vrhovno sodišče je v obrazložitvi zapisalo le
običajen formularni stavek). Podrobno o praksi ESČP A. Galič, Dostop do
Vrhovnega sodišča v pravdnem postopku v novejši praksi ESČP, Pravna praksa, št.
6–7 (2011), str. 7 in nasl.
(9) Skladno s prvim odstavkom 367.a člena Zakona o pravdnem
postopku (Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo in 45/08 –
ZPP) Vrhovno sodišče dopusti revizijo, če je od odločitve mogoče pričakovati
odločitev o pravnem vprašanju, ki je pomembno za zagotovitev pravne varnosti,
enotne uporabe prava ali za razvoj prava preko sodne prakse.
(10) Glej prvi odstavek 55.b člena ZUstS.
(11) Glej drugi odstavek 55.b člena ZUstS.
(12) Primerjaj 7. točko sklepa Ustavnega sodišča št.
U-I-259/07.
(13) Primerjaj 15. točko sklepa št. U-I-302/09, Up-1472/09,
U-I-139/10, Up-748/10 o precedenčni naravi odločitev Vrhovnega sodišča.