Številka: U-I-216/07-8
Datum: 4. 10. 2007
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Vrhovnega sodišča, na seji 4. oktobra 2007
s k l e n i l o:
Zahteva za oceno ustavnosti prvega odstavka 21. člena Zakona o
Slovenski obveščevalno-varnostni agenciji (Uradni list RS, št. 81/06 – ur. p.
b.) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Direktor Slovenske
obveščevalno-varnostne agencije (v nadaljevanju agencija) je predsedniku
Vrhovnega sodišča predlagal, naj na podlagi 37. člena Ustave v povezavi z 20.
in z 21. členom Zakona o Slovenski obveščevalno-varnostni agenciji (v
nadaljevanju ZSOVA) dovoli uporabo posebne oblike pridobivanja podatkov s
spremljanjem mednarodnih sistemov zvez. Predsednik Vrhovnega sodišča je
prekinil postopek odločanja o navedenem predlogu in vložil zahtevo za oceno
ustavnosti prvega odstavka 21. člena ZSOVA.
2. Predlagatelj meni, da je izpodbijana
določba v neskladju z drugim odstavkom 37. člena Ustave. Pojem »spremljanje
mednarodnih sistemov zvez« naj bi bil pravno neopredeljen. Sam ukrep naj bi
pomenil poseg v tajnost občil, ta pa naj bi bil ob drugih izpolnjenih pogojih
dopusten le na podlagi odločbe sodišča. Predlagatelj ocenjuje, da bi zaradi
takojšnje razveljavitve izpodbijane določbe in s tem pravne praznine lahko
nastala še večja neustavnost. Ustavnemu sodišču zato predlaga, naj ob morebitni
razveljavitvi to praznino zapolni z določitvijo ustreznega načina izvršitve
svoje odločbe. Predlaga tudi, naj Ustavno sodišče zadevo obravnava prednostno.
3. Ustavno sodišče je sklenilo, da bo
zadevo obravnavalo absolutno prednostno.
B.
4. Predsednik Vrhovnega sodišča meni, da bi
moral pri odločanju uporabiti izpodbijano zakonsko določbo, ki med drugim
pooblašča direktorja agencije, da dovoljuje spremljanje mednarodnih sistemov
zvez.
5. Če sodišče pri odločanju meni, da je
zakon, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven, mora po 156. členu Ustave
prekiniti postopek in začeti postopek za oceno ustavnosti zakona pred Ustavnim
sodiščem. Navedeno ustavno določbo povzema tudi prvi odstavek 23. člena Zakona
o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju
ZUstS). Iz te določbe izhaja, da lahko sodnik začne postopek za oceno
ustavnosti zakona le, če prekine postopek odločanja o posamični zadevi, v
kateri bi (glede na svojo pristojnost) moral uporabiti domnevno neustavno
določbo zakona. Tako dejstvo prekinitve postopka kot tudi to, da mora sodnik
izkazati, da mora izpodbijano zakonsko določbo uporabiti v postopku, v katerem
odloča, napolnjujeta okvir procesne predpostavke, ki mora biti izpolnjena za
začetek postopka za oceno ustavnosti zakona. Če ta ni izkazana, Ustavno sodišče
zahtevo zavrže (prvi odstavek 25. člena ZUstS). Zato je moralo Ustavno sodišče
najprej preizkusiti, ali je izpolnjena procesna predpostavka za odločanje o
ustavnosti izpodbijane določbe.
6. Po prvem odstavku 1. člena ZSOVA je
agencija samostojna služba Vlade, ki opravlja s tem zakonom določene naloge.
Pri izvajanju obveščevalne dejavnosti med drugim pridobiva in vrednoti podatke
ter posreduje informacije iz tujine, pomembne za zagotavljanje varnostnih,
političnih in gospodarskih interesov države, ter informacije o organizacijah,
skupinah in osebah, ki s svojo dejavnostjo iz tujine ali v povezavi s tujino
ogrožajo ali bi lahko ogrozile nacionalno varnost države in njeno ustavno
ureditev (prva in druga alineja prvega odstavka 2. člena ZSOVA).
7. ZSOVA agenciji omogoča, da pridobiva
podatke tudi s tajnim sodelovanjem in s posebnimi oblikami pridobivanja
podatkov (prvi odstavek 19. člena ZSOVA). Pod pogoji, ki jih določa ZSOVA,
lahko agencija pri opravljanju svojih nalog uporablja med drugim tudi
spremljanje mednarodnih sistemov zvez kot eno izmed posebnih oblik pridobivanja
podatkov (prva alineja prvega odstavka 20. člena ZSOVA).
8. Po prvem odstavku 5. člena Ustave država
na svojem ozemlju varuje človekove pravice in temeljne svoboščine. To velja
tudi za človekovo pravico iz prvega odstavka 37. člena Ustave, ki zagotavlja
tajnost pisem in drugih občil. V drugem odstavku tega člena Ustava med drugim
določa, da se ta človekova pravica lahko omeji pod določenimi pogoji in le na
podlagi odločbe sodišča.
9. Zahteve iz navedenih določb Ustave je
upošteval zakonodajalec pri tem, ko je določil, da sme agencija izjemoma
pridobivati podatke tudi s kontrolo pisem in drugih občil ter z nadzorovanjem
in s snemanjem komunikacij (23. člena ZSOVA). Pogoje, pod katerimi je to
dopustno, je določil v 24. členu ZSOVA. Pri tem je v prvem odstavku 24. člena
ZSOVA med drugim določil, da kontrolo pisem in drugih pošiljk ter nadzorovanje
in snemanje telekomunikacij v Republiki Sloveniji dovoli na predlog direktorja
agencije s pisno odredbo za vsak primer posebej predsednik Vrhovnega sodišča.
10. Prvi odstavek 21. člena ZSOVA se glasi:
»Spremljanje mednarodnih sistemov zvez ter
tajni nakup dokumentov in predmetov dovoljuje direktor agencije s pisno
odredbo.«
11. Izpodbijani prvi odstavek 21. člena
ZSOVA ni samostojna določba. Ob upoštevanju že navedenih določb Ustave je
mogoče njeno vsebino razlagati le v povezavi z vsebino drugega in tretjega
odstavka tega člena ter v konkretnem primeru prvega odstavka 2. člena ZSOVA.
Izpodbijano določbo je zato treba najprej razlagati tako, da se spremljanje
mednarodnih sistemov zvez kot del obveščevalne dejavnosti agencije lahko nanaša
le na območje zunaj državnega območja Republike Slovenije. V prid takšni
razlagi govorijo namreč prvi odstavek 2. člena1 ter drugi2
in zlasti tretji odstavek 21. člena ZSOVA.3 Poleg slednjega iz
drugega odstavka 21. člena ZSOVA jasno izhaja, da gre za zadevo in ne za
konkretnega posameznika. Tretji odstavek 21. člena ZSOVA še dodatno izrecno
določa, da se spremljanje mednarodnih sistemov zvez ne sme nanašati na
določljiv priključek telekomunikacijskega sredstva ali na določenega uporabnika
tega priključka na območju Republike Slovenije. Zato predsednik Vrhovnega
sodišča glede na predhodno navedeno razlago vsebine izpodbijane določbe ne more
biti pristojen za dovolitev oziroma odobritev spremljanja mednarodnih sistemov
zvez.
12. Šele če bi pri spremljanju mednarodnih
sistemov zvez lahko prišlo do položaja oziroma možnosti, da bi se to nanašalo
tudi na državno območje Republike Slovenije ali na konkretno določeno osebo na
tem območju, bi bila glede na drugi odstavek 37. člena Ustave potrebna odredba
sodišča, ki jo je treba izdati v primerih, določenih v 24. členu ZSOVA.
13. Ustavno sodišče zato ocenjuje, da glede
na vsebino predlagateljeve zahteve ne gre za položaj, v katerem bi moral
predsednik Vrhovnega sodišča pri odločanju uporabiti prvi odstavek 21. člena
ZSOVA. Zato ni izpolnjena procesna predpostavka za oceno ustavnosti izpodbijane
zakonske določbe in je bilo treba zahtevo zavreči.
14. Za presojo vprašanja, ali bi bilo kot
neustaven mogoče oceniti predlog direktorja agencije, Ustavno sodišče ni
pristojno. Glede na vsebino predlagateljeve zahteve je treba še pojasniti, da
Ustavno sodišče v postopku ocene ustavnosti predpisa tudi ne more presojati,
ali je v konkretnih in posamičnih postopkih prišlo do primerov, v katerih bi
bilo za opravljanje nalog agencije treba pridobiti odredbo oziroma odločbo
sodišča, ali celo do zlorab. To je lahko predmet presoje in ocene v ustreznih
postopkih kot tudi predmet nadzora, ki ga po 2. členu Zakona o parlamentarnem
nadzoru obveščevalnih in varnostnih služb (Uradni list RS, št. 26/03 in nasl. –
v nadaljevanju ZPNOVS) opravlja Komisija za nadzor varnostnih in obveščevalnih
služb (v nadaljevanju Komisija). Slednja namreč po drugem odstavku 13. člena
ZPNOVS nadzira uporabo s sodno odločbo odrejenih nadzorovanih ukrepov ter
nadzira odreditev in uporabo nadzorovanih ukrepov, ki se ne odrejajo s sodno
odločbo.
C.
15. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 25. člena ZUstS in tretje alineje tretjega odstavka 46.
člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi:
predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, dr. Franc
Grad, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril
Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Sklep je sprejelo soglasno. Sodnik
Ribičič je dal pritrdilno ločeno mnenje.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.
___________________
1 Prvi odstavek 2. člena ZSOVA se glasi: »Agencija
pridobiva in vrednoti podatke ter posreduje informacije:
– iz tujine, pomembne za
zagotavljanje varnostnih, političnih in gospodarskih interesov države;
– o organizacijah, skupinah in
osebah, ki s svojo dejavnostjo iz tujine ali v povezavi s tujino ogrožajo ali
bi lahko ogrozile nacionalno varnost države in njeno ustavno ureditev.«
2 Odredba o spremljanju mednarodnih sistemov zvez
mora vsebovati podatke o zadevi, na katero se posebna oblika pridobivanja
podatkov nanaša, način, obseg in trajanje.
3 Spremljanje mednarodnih sistemov zvez se ne sme
nanašati na določljiv priključek telekomunikacijskega sredstva ali na
določenega uporabnika tega priključka na območju Republike Slovenije.