Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude družbe Bank Austria Creditanstalt, d.d., Ljubljana, in drugih na seji
dne 6. aprila 2000
s k l e n i l o:
1. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 7. člena
zakona o posebnih pogojih za vpis lastninske pravice na posameznih delih stavbe
v zemljiško knjigo (Uradni list RS, št. 89/99) se sprejme.
2. Do končne odločitve se zadrži izvrševanje 7. člena zakona o
posebnih pogojih za vpis lastninske pravice na posameznih delih stavbe v
zemljiško knjigo.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnice izpodbijajo 7. člen zakona o
posebnih pogojih za vpis lastninske pravice na posameznih delih stavbe v
zemljiško knjigo (v nadaljevanju: ZPPLPS), ki določa, da je za vknjižbo
primerna listina pogodba med investitorjem gradnje stavbe in prvim kupcem,
čeprav ni predložena v izvirniku ali v listini, ki nadomešča izvirnik, oziroma
podpis prodajalca na njej ni overjen. Taka ureditev naj bi omogočala
zemljiškoknjižni vpis lastninske pravice na nepremičnini brez vknjižbe obremenitve,
tj. zastavne pravice, ki naj bi jo pobudnice v sporazumu z dolžnikom pridobile
na podlagi 254. člena zakona o izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS, št.
51/98 – v nadaljevanju: ZIZ) oziroma na podlagi 251. člena (v povezavi z 250.
in s 186. členom) prej veljavnega zakona o izvršilnem postopku (Uradni list
SFRJ, št. 20/78 in nasl. – v nadaljevanju: ZIP). Nadaljnji pravni promet naj bi
tako potekal mimo originalnih pogodb, ki vsebujejo zaznambo zastavne pravice.
Zato naj bi izpodbijana ureditev povzročila nasprotja znotraj pravnega reda in
s tem kršila načela pravne države (2. člen ustave). Na podlagi take ureditve
naj bi obstajala možnost, da bi pobudnice izgubile prvenstvo vrstnega reda pri
zavarovanju svojih terjatev in s tem možnost za poplačilo terjatev v primerih,
ko dolžniki svoje obveznosti ne bi izpolnili. Posledica tega naj bi bilo
zmanjšanje premoženja pobudnic. Zato naj bi bila izpodbijana ureditev v
nasprotju tudi s 33. členom ustave.
2. Pobudnice predlagajo razveljavitev 7.
člena ZPPLPS in določitev roka zakonodajalcu za dopolnitev izpodbijane ureditve
na način, ki naj bi omogočal varstvo vrstnega reda pridobljenih zastavnih
pravic. Glede na to, da naj bi z izvrševanjem izpodbijane določbe ZPPLPS
pobudnicam nastale težko popravljive škodljive posledice, predlagajo, naj
ustavno sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanih določb.
B)
3. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo.
Ocenilo bo, ali je izpodbijana določba v skladu z 2. in s 33. členom ustave.
4. Po 39. členu zakona o ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) sme ustavno sodišče do
končne odločitve v celoti ali deloma zadržati izvršitev zakona, drugega
predpisa ali splošnega akta za izvrševanje javnih pooblastil, če bi zaradi
njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive posledice. Kadar ustavno
sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej
tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti
protiustavnega zakona, in med škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se
izpodbijane zakonske določbe ne bi izvrševale.
5. Pobudnice v utemeljitvi predloga za
začasno zadržanje navajajo možnost nastanka škodljivih posledic s tem, da
izpodbijana določba omogoča izgubo prvenstva vrstnega reda pri zavarovanju
njihovih terjatev in s tem možnost, da teh terjatev kljub zavarovanju ne bi
dobile ali ne bi dobile poplačanih v celoti, če dolžnik svoje obveznosti ne bi
izpolnil. Če bi se to zgodilo, pa po mnenju pobudnic vrnitev v prejšnje stanje
ne bo mogoča.
6. V obravnavanem primeru bodo trditve o
zmanjšanju premoženja pobudnic kot ena od možnih posledic izpodbijane ureditve
predmet presoje skladnosti 7. člena ZPPLPS s 33. členom ustave. Glede na to, da
izpodbijana ureditev v primerih, na katere se nanaša, določa kot podlago za
vknjižbo listine, ki po določbah zakona o zemljiški knjigi (Uradni list RS, št.
33/95 – v nadaljevanju: ZZK) niso listine, primerne za vknjižbo, in ker zato to
niso listine, na katerih je zaznamba zavarovanja (drugi odstavek 254. člen
ZIZ), do končne odločitve ustavnega sodišča ni mogoče izključiti možnosti
nastanka zatrjevanih težko popravljivih škodljivih posledic v premoženjski
sferi pobudnic.
7. Na drugi strani bi zadržanje izvrševanja
izpodbijane določbe pomenilo oviro za vpis lastninske pravice na posameznih
delih stavbe v zemljiško knjigo v vseh tistih primerih, v katerih osebe, ki
predlagajo vpis lastninske pravice na posameznih delih stavb, ne razpolagajo z
izvirniki pogodb (oziroma listinami, ki nadomeščajo izvirnik) med investitorjem
gradnje in prvim kupcem, ta listina pa je za vknjižbo potrebna. Izpodbijana
določba se namreč nanaša le na primere vpisov lastninske pravice na delih
stavb, za katere je investitor gradnje dokončno uporabno dovoljenje pridobil že
pred uveljavitvijo ZZK (ker se obveznost vložitve zemljiškoknjižnega predloga
iz drugega odstavka 74. člena ZZK nanj ne nanaša), in ki obenem niso bili
kupljeni po določbah stanovanjskega zakona (Uradni list RS, št. 18/91 in nasl.
– SZ) oziroma uredbe o izvedbi privatizacije stanovanjskih hiš in stanovanj,
prevzetih od organov in organizacij bivše SFRJ in JLA (Uradni list RS, št.
61/92).
8. Po oceni ustavnega sodišča pa bo, ob
morebitni ugotovitvi, da izpodbijana določba ni v neskladju z ustavo, škoda
zaradi začasne nemožnosti vpisa lastninske pravice v navedenih primerih manjša
od škode, ki bi utegnila nastati pobudnicam zaradi njenega izvrševanja, če bo
ustavno sodišče ugotovilo, da je izpodbijana določba protiustavna. Iz
obrazložitve predloga ZPPLPS je razvidno, da je bilo še julija 1999 najmanj
650.000 stanovanj, ki še niso bila vpisana v zemljiško knjigo. Zato tudi
začasna nemožnost vknjižb lastninske pravice v relativno omejenem številu
primerov ne more ogroziti procesa vzpostavljanja javne evidence
zemljiškoknjižnega stanja. V primeru ugotovitve skladnosti izpodbijane določbe
z ustavo bo vpis lastninske pravice v navedenih primerih mogoč pod enakimi
pogoji, kot pred zadržanjem izvrševanja. Glede na to in glede na možnosti
pravnega prometa z nepremičninami tudi v času, ko te niso vknjižene v zemljiško
knjigo, pa z zadržanjem te določbe tudi osebam, ki se že pred uveljavitvijo
ZPPLPS niso mogle vknjižiti na podlagi določb ZZK, ne bodo nastale
nepopravljive škodljive posledice.
9. Ustavno sodišče se je zato odločilo, da
do končne odločitve o skladnosti 7. člena ZPPLPS z ustavo zadrži njegovo
izvrševanje.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi tretjega odstavka 26. člena in 39. člena ZUstS v sestavi: predsednik
Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk in dr. Dragica Wedam-Lukić. Sklep je
sprejelo soglasno.
Št. U I 8/00
Ljubljana, dne 6. aprila 2000.
Predsednik
Franc Testen l. r.