Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Sandija Radoloviča iz Izole in drugih, ki jih zastopa Danijel Starman,
odvetnik v Kopru, na seji dne 24. marca 2005
s k l e n i l o:
1. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti Zakona o
ratifikaciji Sporazuma med Republiko Slovenijo in Republiko Hrvaško o obmejnem
prometu in sodelovanju (Uradni list RS, št. 63/01, MP, št. 20/01) v delu, ki se
nanaša na 1. člen ter na 47. do 52. člen Sporazuma med Republiko Slovenijo in
Republiko Hrvaško o obmejnem prometu in sodelovanju, se zavrne.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti Uredbe o
ratifikaciji Kodeksa obnašanja ribičev med izvajanjem ribolova (Uradni list RS,
št. 119/02, MP št. 28/02, št. 104/03, MP 23/03, št. 29/03, MP št. 7/03 in št.
23/04, MP št. 6/04) se zavrne.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti dogovora
predsednikov vlad Republike Slovenije in Republike Hrvaške se zavrže.
4. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti sklepov Stalne
mešane komisije po Sporazumu med Republiko Slovenijo in Republiko Hrvaško o
obmejnem prometu in sodelovanju se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki izpodbijajo Zakon o
ratifikaciji Sporazuma med Republiko Slovenijo in Republiko Hrvaško o obmejnem
prometu in sodelovanju (v nadaljevanju: BHROPS), in sicer 1. člen ter člene 47
do 52 Sporazuma med Republiko Slovenijo in Republiko Hrvaško o obmejnem prometu
in sodelovanju (v nadaljevanju: SOPS), ki je njegov sestavni del. Zatrjujejo,
da so izpodbijane določbe v neskladju z II. razdelkom Temeljne ustavne listine
o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (v nadaljevanju: TUL) ter z
2. in s 4. členom Ustave.
2. Pobudniki izpodbijajo tudi dogovor
predsednikov vlad Republike Slovenije in Republike Hrvaške z dne 10. 9. 2002 o
začasnem režimu implementacije določb členov 47 do 52 SOPS (v nadaljevanju:
Dogovor), Kodeks obnašanja ribičev in sklepe mešane komisije, ki je bila
ustanovljena na podlagi SOPS (v nadaljevanju: Stalna mešana komisija). V
poznejših vlogah so pobudo razširili na Uredbo o ratifikaciji Kodeksa obnašanja
ribičev med izvajanjem ribolova (v nadaljevanju: Uredba oziroma Kodeks).
Menijo, da sta Dogovor in Kodeks v nasprotju z določbami členov 47 do 52 SOPS,
z Zakonom o morskem ribištvu (Uradni list RS, št. 58/02 – v nadaljevanju:
ZMR-1) in z Zakonom o zunanjih zadevah (Uradni list RS, št. 45/01 – v
nadaljevanju: ZZZ-1). Posegala naj bi tudi v njihovo ustavno pravico do
enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave), pravico do svobodne
gospodarske pobude (74. člen Ustave) in v nasprotju s 15. členom Ustave
omejevala njihove pridobljene pravice.
3. Pobudniki utemeljujejo svoj pravni
interes z dejstvom, da se poklicno ukvarjajo z gospodarskim ribolovom v
slovenskem morju. V pobudi izrecno navajajo, da jih ne zanima obmejno območje,
ki ga opredeljuje tretji odstavek 1. člena SOPS in se nanaša na teritorialno
morje druge pogodbenice (Hrvaške). Zaradi izvajanja spornih določb SOPS naj bi
bile neposredno prizadete njihove pridobljene pravice, ogrožen njihov obstoj in
ovirana svobodna gospodarska dejavnost.
4. Pobuda je bila poslana Državnemu zboru,
ki nanjo ni odgovoril, in v mnenje ter v odgovor Vladi. Vlada meni, da
pobudniki ne izkazujejo pravnega interesa za oceno ustavnosti SOPS, saj niso
izkazali, kako izpodbijane določbe SOPS posegajo v njihove pravice oziroma
pravni položaj. Meni tudi, da bi moralo Ustavno sodišče pobudo za oceno
ustavnosti 1. člena SOPS zavreči oziroma zavrniti, saj je to določbo že
presojalo v postopku predhodne presoje ustavnosti mednarodnih pogodb. Predlaga
zavrženje pobude za oceno ustavnosti Dogovora, ker ta ni bil ratificiran in
zato ni postal del notranjega prava. Dogovor naj bi bil zajet v Kodeksu, ki je
bil ratificiran z Uredbo. Meni, da določbe Kodeksa niso bile v neskladju z
Ustavo in z ZMR-1. Vlada je sporočila tudi, da Kodeks od 1. 5. 2004 ne velja
več.
B) – I.
5. Dogovor predsednikov vlad držav
pogodbenic SOPS z dne 10. 9. 2002 o začasnem režimu implementacije določb 47.
do 52. člena SOPS in ribolova v Piranskem zalivu ni predpis, saj ni bil
ratificiran niti objavljen in torej ni postal del notranjega prava (75. in 77.
člen ZZZ-1). Zato ga Ustavno sodišče glede na določbo prvega odstavka 160.
člena Ustave ni pristojno presojati (glej sklepa št. U-I-128/98 z dne 23. 9.
1998, OdlUS VII, 173, in št. U-I-265/98 z dne 8. 3. 2001, OdlUS X, 41). Zato je
pobudo v tem delu zavrglo (3. točka izreka).
6. Pobudniki izpodbijajo sklepe Stalne
mešane komisije. Pri tem ne navajajo, katere sklepe izpodbijajo (sklepov je
bilo več), ali jih izpodbijajo v celoti ali delno, in tudi ne navajajo, v čem
naj bi bili v neskladju z Ustavo oziroma z zakonom. Zato pobude v tem delu ni
bilo mogoče preizkusiti in jo je Ustavno sodišče zavrnilo kot očitno
neutemeljeno. Pri tem se ni spuščalo v obstoj procesnih predpostavk (4. točka
izreka).
B) – II.
7. Ustavno sodišče v skladu s prvo alinejo
prvega odstavka 160. člena Ustave presoja ustavnost SOPS prek zakona o
ratifikaciji (odločba št. U-I-147/94 z dne 30. 11. 1995, Uradni list RS, št.
3/96, in OdlUS IV, 118). Ustavno sodišče je 1. člen SOPS že presojalo v
postopku predhodne ustavnosodne kontrole mednarodne pogodbe po drugem odstavku
160. člena Ustave (mnenje št. Rm-1/00 z dne 19. 4. 2001, Uradni list RS, št.
43/01, in OdlUS X, 78) in izreklo mnenje, da ni v neskladju s TUL in ne z 2.
členom Ustave. Pobudniki v utemeljitev očitka neskladja 1. člena SOPS z 2.
členom Ustave in TUL ne navajajo dejstev in okoliščin, ki jih Ustavno sodišče
ne bi upoštevalo že pri izrekanju navedenega mnenja. To velja tudi za očitek,
da 1. člen SOPS posega v »ozemeljsko enotno in nedeljivo Slovenijo« in da je v
neskladju s 4. členom Ustave. Ustavno sodišče je v navedem mnenju ocenilo, da
SOPS ne ureja vprašanja meje med državama in je tudi ne prejudicira, saj pri
njem ne gre za pogodbo o meji, temveč za sporazum o sodelovanju na obmejnih
območjih (t. i. teritorialna ali radicirana mednarodna pogodba). Pobuda za
oceno ustavnosti BHROPS je v tem delu očitno neutemeljena. Zato jo je Ustavno
sodišče zavrnilo (1. točka izreka).
8. Ustavno sodišče doslej še ni presojalo
ustavnosti 47. do 52. člena SOPS. Členi 47 do 52 urejajo nekatera vprašanja v
zvezi z ribolovom v obmejnem območju na morju. Večina navedenih členov
neposredno zavezuje predvsem državi pogodbenici k priznavanju in ureditvi
določenih pravic za ribiče z obmejnega območja. Nekateri od teh členov so
naslovljeni neposredno na ribiče, torej tudi pobudnike (tretji odstavek 47.
člena in 51. člen). Pobudniki zatrjujejo, da so navedeni členi v neskladju z 2.
in s 4. členom Ustave. Pobudo utemeljujejo z zatrjevanjem, da so žrtve sporov
na morju, ki so posledica kršitve ustavnopravnega položaja Republike Slovenije
na morju in zlorab pri izvajanju SOPS. Takšne navedbe ne morejo utemeljiti
očitka neustavnosti 47. do 52. člena SOPS. Zato je Ustavno sodišče pobudo za
oceno ustavnosti BHROPS tudi v tem delu kot očitno neutemeljeno zavrnilo (1.
točka izreka).
B) – III.
9. Pred odločanjem o ustavnosti oziroma
zakonitosti Kodeksa je treba odgovoriti na vprašanje pristojnosti Ustavnega
sodišča oziroma obsega njegove presoje, ko gre za presojo mednarodne pogodbe,
ki jo je ratificirala Vlada. Ustava izrecno določa le pristojnost Ustavnega
sodišča za predhodno kontrolo ustavnosti mednarodne pogodbe (drugi odstavek
160. člena Ustave, presoja mednarodne pogodbe v postopku ratifikacije). Vendar
se je Ustavno sodišče že izreklo o tem, da je pristojno presojati tudi že
ratificirane mednarodne pogodbe (glej mnenje št. Rm-1/97 z dne 5. 6. 1997,
Uradni list RS, št. 40/97, in OdlUS VI, 86).
10. Z ratifikacijo1 mednarodna
pogodba pridobi notranjepravni učinek, postane del notranjega pravnega reda. S
tem se mednarodna obveznost države, ki izhaja iz pogodbe, ne spremeni. Prav
nasprotno, z ratifikacijo mednarodne pogodbe država prevzame mednarodne
obveznosti, za katere velja mednarodno pravo (Dunajska konvencija o pogodbenem
pravu, Uradni list SFRJ, št. 30/72 – MDKPP, in pravila običajnega mednarodnega
prava, ki v njej niso kodificirana). Obveznost, sprejeta z mednarodno pogodbo,
državo zavezuje, da to obveznost izpolni. Po določbi 26. člena MDKPP (pacta
sunt servanda) vsaka veljavna pogodba veže pogodbenice in one jo morajo
izpolnjevati v dobri veri (bona fide). Načelo pacta sunt servanda je eno od
temeljnih načel mednarodnega pogodbenega prava. Po določbi 27. člena te
konvencije se posamezna pogodbenica ne more sklicevati na svoje notranje pravo,
da bi upravičila neizpolnjevanje pogodbe, razen kadar je to dopustno po členu
46 te konvencije. Člen 46 se nanaša na kršitev notranjega prava o pristojnosti
za sklenitev pogodbe, ki ga lahko država uveljavlja kot razlog za razveljavitev
njene privolitve le, če je kršitev očitna in se nanaša na pravilo notranjega
prava bistvenega pomena. Če izpolnitev mednarodne pogodbene obveznosti zahteva
sprejem ali spremembo ustrezne normativne ureditve, ki naj učinkuje v notranjem
pravnem redu, potem je država po mednarodnem pravu zavezana, da na tak način to
obveznost tudi izpolni. Neizpolnitev obveznosti pomeni kršitev pogodbe –
pomeni, da država stori mednarodni delikt.
11. Ustavno sodišče doslej zakonitosti
mednarodnih pogodb ni presojalo, zato se zastavlja vprašanje, ali je zanjo
sploh pristojno. Po Ustavi je Ustavno sodišče pristojno za predhodno presojo
ustavnosti mednarodnih pogodb (drugi odstavek 160. člena Ustave). Na predlog
Predsednika republike, Vlade ali tretjine poslancev izreče mnenje o ustavnosti
mednarodne pogodbe, ki je za Državni zbor zavezujoče. Kar zadeva naknadno
presojo ustavnosti mednarodnih pogodb, je Ustavno sodišče že večkrat zavzelo stališče
(npr. v sklepu št. U-I-128/98 in sklepu št. U-I-197/97 z dne 21. 5. 1998, OdlUS
VII, 93), da lahko posredno, prek ustavnosti akta o ratifikaciji, presoja tudi
ustavnost s tem aktom ratificirane mednarodne pogodbe. Slednje velja tako za
primere, ko je mednarodna pogodba ratificirana z zakonom, kot za primere, ko je
ratificirana z uredbo Vlade. Tako je Ustavno sodišče na primer presojalo
ustavnost Uredbe o ratifikaciji Sporazuma med Republiko Slovenijo in Republiko
Hrvaško o vojaških pokojninah in se je prek Uredbe izreklo tudi o ustavnosti
mednarodne pogodbe, ratificirane s to Uredbo.
12. Drugače je, ko gre za vprašanje, ali je
Ustavno sodišče pristojno za obravnavo zakonitosti mednarodne pogodbe,
ratificirane z uredbo Vlade. Za takšno pristojnost v Ustavi ni najti opore.
Ustava v drugem odstavku 160. člena govori le o (predhodni) presoji skladnosti
mednarodnih pogodb z Ustavo. Zato tudi posredno, prek presoje podzakonskega
akta (uredbe Vlade), s katerim je bila ratificirana mednarodna pogodba, ni mogoče
utemeljiti pristojnosti Ustavnega sodišča za presojo zakonitosti mednarodne
pogodbe. To pomeni, da bosta lahko zakon in mednarodna pogodba, ratificirana z
uredbo, v neskladju, vendar Ustavno sodišče za presojo takšnega neskladja ni
pristojno. Ustavno sodišče bo neskladje med zakonom in mednarodno pogodbo,
ratificirano z uredbo Vlade, presojalo le, če bo neskladje pomenilo kršitev 2.
člena Ustave (načela pravne države). V takšnem primeru se bo lahko zastavilo
tudi vprašanje zakonitosti same uredbe o ratifikaciji (za kar je Ustavno
sodišče pristojno po tretji alineji prvega odstavka 160. člena Ustave).
Vprašanje ustavnosti uredbe se zastavi tudi v primeru neustavnosti katere od
določb mednarodne pogodbe. V takšnem primeru bi bila z uredbo kršena Ustava, ker
bi bila z njo v notranji pravni red vpeljana neustavna pravna norma.
B) – IV.
13. Pobudniki izpodbijajo Kodeks v celoti. 2
Iz obrazložitve izhaja, da je bil sporen 3. člen, ki določa območje uporabe
Kodeksa in po mnenju pobudnikov zožuje območje obmejnega morskega ribolova, kot
ga določa 1. člen SOPS. Sporen naj bi bil tudi prvi odstavek 4. člena, ki
dovoljuje ribolov z globinskimi vlečnimi mrežami v času od 1. septembra do 31.
decembra le podnevi med sončnim vzhodom in sončnim zahodom, kar naj bi bilo v nasprotju
z ZMR-1, ki takšne prepovedi ne pozna. Kot sporne navajajo tudi določbe o
medsebojnem komuniciranju in pomoči (5. člen), določbe o poročanju o
opravljenem ribolovu in doseženem ulovu (6. člen) ter 7. člen, ki določa
dovoljena ribolovna orodja. Ta naj bi bil v neskladju tako z ZMR-1 kot tudi s
SOPS. Kodeks naj bi bil v neskladju tudi s šestim (pravilno s sedmim) odstavkom
75. člena ZZZ-1, saj bi ga po mnenju pobudnikov Vlada ne smela ratificirati.
Kodeks naj bi bil v neskladju tudi z drugim odstavkom 14. člena, s 15. in s 74.
členom Ustave. Zatrjujejo tudi, da je sama Uredba v nasprotju z drugim
odstavkom 75. člena ZZZ-1, ker ne vsebuje besedila mednarodne pogodbe v tujem
(hrvaškem) jeziku.
14. Kot je bilo povedano v 12. točki
obrazložitve, Ustavno sodišče ne presoja, ali je Kodeks v neskladju z zakonom.
Zato teh očitkov ni presojalo. Pobudniki ne zatrjujejo, da bi očitano neskladje
Kodeksa z navedenimi zakoni pomenilo kršitev 2. člena Ustave. Očitki o
neskladju z drugimi navedenimi ustavnimi določbami pa so pavšalni, zato jih
Ustavno sodišče ni ocenjevalo. Tudi očitek, da je Uredba v neskladju z drugim
odstavkom 75. člena ZZZ-1, je splošen in ne pove, zakaj naj bi takšna kršitev
vplivala na veljavnost Uredbe. Res je, da navedena določba predvideva, da se
ratificirana mednarodna pogodba objavi v slovenskem in tujem jeziku, vendar pa
objava samo v slovenskem jeziku ne pomeni bistvene kršitve postopka sklenitve
mednarodne pogodbe in ni vplivala na veljavnost njene uveljavitve. Poleg tega
je v aktu objave navedeno, kje je na voljo izvirnik sopogodbenice. Bistveno je,
da sta bila akt o ratifikaciji (Uredba) in v njem vključena mednarodna pogodba
(Kodeks) objavljena v slovenskem jeziku. S tem je zadoščeno določbi 154. členu
Ustave (veljavnost predpisov in njihovo objavljanje).
15. Očitka, da je Kodeks v neskladju s
SOPS, Ustavno sodišče ni ocenjevalo, saj ni pristojno za presojo medsebojne
skladnosti mednarodnih pogodb.
16. Glede na navedeno je bilo treba pobudo
za začetek postopka za oceno ustavnosti Uredbe kot očitno neutemeljeno
zavrniti. (2. točka izreka)
C)
17. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi 25. člena in drugega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter
sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper
Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik
in dr. Dragica Wedam Lukić. Prvo točko sklepa je sprejelo s sedmimi glasovi
proti dvema. Proti sta glasovala sodnica Krisper Kramberger in sodnik Čebulj.
Druge točke izreka je sprejelo soglasno. Sodnica Škrk je dala pritrdilno ločeno
mnenje.
Št. U-I-376/02-21
Ljubljana, dne 24. marca 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
__________________________________
1 Mišljen je pojem rati?kacije kot notranjepravni
akt (podro-bneje o tem glej mnenje št. Rm-1/97, zlasti op. št. 15).
2 Kodeks ne velja več, saj je bila njegova
veljavnost omejena na tri mesece z možnostjo podaljšanja. Nazadnje je bila
njegova veljavnost podaljšana z izmenjavo not ministrov za zunanje zadeve (dne
11. 12. 2003 oziroma 18. 12. 2003) do 31. 3. 2004 (Ured-ba o rati?kaciji
Dogovora med Republiko Slovenijo in Republiko Hrvaško o podaljšanju veljavnosti
Kodeksa obnašanja ribičev med izvajanjem ribolova, Uradni list RS, št. 23/04,
MP, št. 6/04). Po na-vedenem datumu, oziroma najpozneje po 1. 5. 2004, ko to
navaja Ministrstvo za zunanje zadeve, Kodeks ne velja več.