Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Pravilnika o
nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli obsega:
-
Pravilnik o nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli (Uradni list
RS, št. 67/05 z dne 15. 7. 2005),
-
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o nacionalnem
preverjanju znanja v osnovni šoli (Uradni list RS, št. 64/06 z dne 20. 6. 2006),
-
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o nacionalnem
preverjanju znanja v osnovni šoli (Uradni list RS, št. 2/10 z dne 11. 1. 2010).
PRAVILNIK
o nacionalnem preverjanju znanja v
osnovni šoli
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
I. SPLOŠNA DOLOČBA
1. člen
(vsebina pravilnika)
Ta pravilnik ureja pristojnosti organov in
organizacij, zadolženih za organizacijsko in vsebinsko pripravo ter izvedbo
nacionalnega preverjanja znanja v osnovni šoli.
II. PRIPRAVA IN IZVEDBA NACIONALNEGA PREVERJANJA ZNANJA
2. člen
(Državna komisija za vodenje nacionalnega
preverjanja znanja)
Nacionalno preverjanje znanja vodi Državna
komisija. Sestavljajo jo predsednik in sedem članov, ki jih imenuje minister,
pristojen za šolstvo (v nadaljevanju: minister).
Predsednik in člani Državne komisije so
imenovani izmed:
-
visokošolskih učiteljev s fakultet, ki izobražujejo učitelje (en član),
-
strokovnih delavcev Ministrstva za šolstvo in šport (dva člana),
-
strokovnih delavcev Zavoda Republike Slovenije za šolstvo (en član),
-
strokovnih delavcev Državnega izpitnega centra (en član),
-
ravnateljev osnovnih šol (en član),
-
učiteljev predmetov, iz katerih se opravlja nacionalno preverjanje
znanja, ki sodelujejo tudi pri nadaljnjem izobraževanju in usposabljanju
strokovnih delavcev (en član),
-
strokovnjakov za metodologijo vrednotenja znanja (en član).
Na seje državne komisije so vabljeni
predstavniki predmetnih komisij, predstavniki Zavoda RS za šolstvo (v nadaljevanju:
ZRSŠ), predstavniki Državnega izpitnega centra (v nadaljevanju: RIC), ki
sodelujejo pri nacionalnem preverjanju znanja, po potrebi pa tudi konzulenti,
ki jih Državna komisija imenuje za metodologijo in vrednotenje znanja.
Komisija izmed članov na predlog
predsednika imenuje namestnika predsednika.
Predsednik, namestnik predsednika in člani
komisije se imenujejo za štiri leta in so lahko ponovno imenovani.
Komisija ima strokovnega tajnika, ki je
delavec RIC.
3. člen
(pristojnosti Državne komisije)
Državna komisija skrbi za zanesljivost,
učinkovitost in preglednost sistema nacionalnega preverjanja in ima naslednje
pristojnosti:
-
pripravi izhodišča za nacionalno preverjanje znanja,
-
opravlja koordinacijo v zvezi z delom predmetnih komisij,
-
najkasneje v mesecu juniju predlaga ministru seznam predmetov za
določitev tretjega predmeta pri nacionalnem preverjanju znanja v 9. razredu za
naslednje šolsko leto,
-
sprejme navodila za izvedbo nacionalnega preverjanja znanja in za
vrednotenje znanja ter navodila za prilagojeno izvajanje nacionalnega preverjanja
znanja za učence s posebnimi potrebami,
-
sprejme navodila za varovanje podatkov v postopku priprave gradiv in
navodila za varovanje podatkov pri izvedbi nacionalnega preverjanja znanja,
-
potrdi informacijo o nacionalnem preverjanju znanja, namenjeno širši
javnosti, za posamezno šolsko leto, na podlagi predloga RIC in ZRSŠ,
-
sprejme letno poročilo o izvedbi in dosežkih nacionalnega preverjanja
znanja, ki ga najkasneje do 31. decembra tekočega leta predloži ministru
in Strokovnemu svetu Republike Slovenije za splošno izobraževanje,
-
analizira dosežke nacionalnega preverjanja znanja,
-
skupaj s predmetnimi komisijami pripravi poročilo o doseganju standardov
znanja,
-
oblikuje predloge in pobude za ministra v povezavi z dosežki
nacionalnega preverjanja znanja,
-
opravlja druge naloge v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja.
4. člen
(Državni izpitni center – RIC)
RIC opravlja strokovne, razvojne,
organizacijsko-tehnične in druge naloge, povezane z nacionalnim preverjanjem
znanja:
-
pripravi predlog navodil za izvedbo nacionalnega preverjanja in za
vrednotenje znanja skupaj z ZRSŠ,
-
pripravi predlog navodil za prilagojeno izvajanje nacionalnega
preverjanja znanja za učence s posebnimi potrebami,
-
najkasneje v mesecu februarju tekočega šolskega leta pripravi ministru
predlog seznama osnovnih šol, v katerih se bo preverjalo znanje z nacionalnim
preverjanjem znanja iz določenega tretjega predmeta v 9. razredu,
-
v sodelovanju z ZRSŠ pripravi predlog informacije o nacionalnem
preverjanju znanja za posamezno šolsko leto za Državno komisijo,
-
organizira in tehnično izvede nacionalno preverjanje znanja,
-
predpiše način za določitev šifer učencev za nacionalno preverjanje
znanja,
-
vodi in hrani zbirke nalog za nacionalno preverjanje znanja,
-
daje Državni komisiji in predmetnim komisijam potrebno strokovno in
tehnično pomoč,
-
ureja izvedbo financiranja Državne komisije in članov predmetnih
komisij, ki niso zaposleni v ZRSŠ,
-
pripravlja in vzdržuje informacijski sistem, vezan na nacionalno
preverjanje znanja,
-
pripravlja podatke in analize oziroma primerjalne analize o dosežkih
učencev pri nacionalnem preverjanju znanja v državnem in mednarodnem merilu,
-
v sodelovanju s predmetnimi komisijami pripravi strokovno poročilo za
Državno komisijo,
-
na osnovi dosežkov in analiz nacionalnega preverjanja znanja predlaga
Državni komisiji izboljšave pri izvedbi nacionalnega preverjanja znanja,
-
v sodelovanju z ZRSŠ pripravi letno poročilo s povzetkom o izvedbi in
analizi dosežkov nacionalnega preverjanja znanja in ga predloži Državni
komisiji,
-
objavlja in izdaja gradiva za izvedbo nacionalnega preverjanja znanja,
-
opravlja druge naloge v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja.
5. člen
(Zavod Republike Slovenije za šolstvo –
ZRSŠ)
ZRSŠ opravlja strokovne, organizacijske,
razvojne in druge naloge, povezane z nacionalnim preverjanjem znanja:
-
pri pripravi in izboru nalog za nacionalno preverjanje znanja zagotovi
strokovnjake, ki delujejo v okviru ZRSŠ, praviloma izmed članov razširjene
predmetne komisije,
-
organizira vrednotenje nalog nacionalnega preverjanja znanja pri
območnih enotah ZRSŠ,
-
organizira izobraževanje učiteljev, ki bodo vrednotili naloge,
-
na podlagi analize dosežkov nacionalnega preverjanja znanja predlaga
Državni komisiji in ministru izboljšave pri šolskem delu in
izobraževanju učiteljev,
-
na podlagi analize dosežkov izvaja ustrezno svetovalno in razvojno delo,
-
na podlagi analize dosežkov pripravlja strokovne rešitve za spremembe in
dopolnitve učnih načrtov in jih predlaga pristojnemu strokovnemu svetu,
-
v sodelovanju z RIC pripravi predlog informacije o nacionalnem
preverjanju znanja za posamezno šolsko leto za Državno komisijo,
-
v sodelovanju z RIC pripravi letno poročilo s povzetkom o izvedbi in
analizi dosežkov nacionalnega preverjanja znanja in ga predloži Državni
komisiji,
-
opravlja druge naloge v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja.
6. člen
(medsebojne obveznosti RIC in ZRSŠ)
RIC in ZRSŠ medsebojne obveznosti uredita s
sporazumom. K sporazumu si pridobita soglasje ministra.
7. člen
(predmetne komisije)
Predsednika in člane predmetnih komisij za
pripravo in izbor nalog za posamezno nacionalno preverjanje imenuje minister
izmed predmetnih svetovalcev ZRSŠ in zunanjih strokovnjakov za posamezno
predmetno področje za obdobje štirih let in so lahko ponovno imenovani.
Imenujejo se predmetne komisije za slovenščino,
madžarščino, italijanščino, matematiko, angleščino, nemščino, drugi tuji jezik,
geografijo, zgodovino, fiziko, kemijo, biologijo, državljansko in domovinsko
vzgojo ter etiko, tehniko in tehnologijo, likovno vzgojo, glasbeno vzgojo in
športno vzgojo. Za pripravo in izbor nalog za nacionalno preverjanje znanja za
prilagojen izobraževalni program z nižjim izobrazbenim standardom se imenuje
posebna predmetna komisija.
Predmetno komisijo sestavljajo predsednik
in najmanj trije člani, od katerih sta vsaj dva učitelja. V predmetni komisiji
za slovenščino sodeluje tudi učitelj oziroma strokovnjak za slovenščino kot
drugi jezik, v komisiji za italijanščino učitelj oziroma strokovnjak za
italijanščino kot drugi jezik in v komisiji za madžarščino učitelj oziroma
strokovnjak za madžarščino kot drugi jezik.
Komisija ima naslednje pristojnosti:
-
pripravi gradivo za izvedbo nacionalnega preverjanja znanja in gradivo
za banko nalog,
-
pripravi moderirana navodila za vrednotenje nalog nacionalnega
preverjanja znanja,
-
pripravi opise dosežkov učencev pri nacionalnem preverjanju znanja in
merila za vrednotenje dosežkov,
-
ob strokovni podpori RIC pripravi analizo dosežkov, nalog in vrednotenja
nacionalnega preverjanja znanja,
-
izobražuje pomočnike glavnega ocenjevalca,
-
seznanja učitelje z dosežki in s smernicami za analizo dosežkov,
-
pripravlja gradivo v izobraževalne namene učiteljev,
-
sodeluje pri izobraževanjih, ki jih organizirata in pripravita RIC in
Državna komisija,
-
odda gradiva v skladu s sklepi in navodili Državne komisije,
-
pripravi poročilo o delu komisije in strokovno poročilo za preteklo
šolsko leto najkasneje do 30. septembra tekočega leta,
-
opravlja druge naloge.
8. člen
(osnovna šola)
Za pripravo in izvedbo nacionalnega
preverjanja znanja v osnovni šoli je odgovoren ravnatelj, ki v skladu z
navodili za izvedbo pripravi podrobnejši izvedbeni načrt šole. Ravnatelj izmed
strokovnih delavcev šole imenuje namestnika za izvedbo nacionalnega preverjanja
znanja.
Vrednotenje nalog nacionalnega preverjanja
znanja ob koncu obdobij opravijo učitelji v okviru svoje letne delovne obveznosti.
Ravnatelj po zaključku nacionalnega
preverjanja znanja v posameznem šolskem letu pripravi poročilo o izvedbi in
analizo dosežkov, ki je sestavni del letnega poročila o realizaciji letnega
delovnega načrta šole.
9. člen
(vrednotenje nalog ob koncu drugega
obdobja)
Vrednotenje nalog ob koncu drugega obdobja
se izvede na šoli v skladu z navodili za vrednotenje nalog.
Ravnatelj izmed strokovnih delavcev šole
imenuje učitelje, ki vrednotijo naloge nacionalnega preverjanja znanja.
Učitelj, ki vrednoti naloge posameznega
učenca, je praviloma učitelj, ki učenca ni poučeval, in izpolnjuje pogoje za
poučevanje predmeta, iz katerega se izvaja nacionalno preverjanje znanja.
10. člen
(vrednotenje nalog ob koncu tretjega
obdobja)
Vrednotenje nalog ob koncu tretjega obdobja
v sodelovanju s predmetnimi komisijami organizira in izvede ZRSŠ na svojih
območnih enotah v skladu z navodili za vrednotenje nalog.
Naloge nacionalnega preverjanja znanja na
območnih enotah ZRSŠ vrednotijo učitelji, ki jih imenujejo ravnatelji šol izmed
učiteljev predmeta, ki se vrednoti, in so praviloma le učitelji, ki učenca niso
poučevali.
Za vrednotenje nalog ravnatelji zagotovijo
ustrezno število učiteljev v skladu z navodili ZRSŠ.
11. člen
(način in trajanje nacionalnega
preverjanja znanja)
Nacionalno preverjanje znanja se opravlja
pisno. Učenec ga opravlja v šoli, v katero je vključen. Opravljajo ga vsi
prijavljeni učenci 6. razreda in vsi učenci 9. razreda v Republiki Sloveniji na
isti dan ob isti uri.
Na isti dan učenec opravlja nacionalno
preverjanje znanja le iz enega predmeta.
Nacionalno preverjanje znanja pri
posameznem predmetu traja najmanj 45 in največ 90 minut.
Za učence, ki se izobražujejo na domu,
veljajo enaka določila glede načina in trajanja nacionalnega preverjanja znanja
kot za druge učence.
Za učence s posebnimi potrebami, učence v
bolnišničnih oddelkih ter učence s poškodbami se trajanje izvedbe nacionalnega
preverjanja določi z izvedbenimi navodili.
12. člen
(roki za izvedbo nacionalnega preverjanja
znanja)
Nacionalno preverjanje znanja se izvede
praviloma v mesecu maju.
Učenci 9. razreda, ki se zaradi bolezni ali
drugih utemeljenih razlogov v rednem roku ne morejo udeležiti nacionalnega
preverjanja znanja, imajo pravico do opravljanja nacionalnega preverjanja
znanja v naknadnem roku, praviloma v mesecu juniju.
Datume za izvedbo nacionalnega preverjanja
znanja ter datum objave tretjega predmeta za vsako šolsko leto določi
minister s podrobnejšimi navodili o šolskem koledarju.
V roku, določenem s podrobnejšimi navodili
o šolskem koledarju, šola posreduje na RIC podatke o učencih, ki bodo opravljali
nacionalno preverjanje znanja.
13. člen
(potek nacionalnega preverjanja znanja)
Ravnatelj v skladu z navodili za izvedbo
določi prostore, kjer bo potekalo nacionalno preverjanje znanja, in nadzorne učitelje,
ki bodo prisotni.
Potek nacionalnega preverjanja znanja ob
koncu drugega obdobja nadzoruje en učitelj, ob koncu tretjega pa dva učitelja.
Nadzorni učitelj ne sme biti učitelj
predmeta, pri katerem nadzoruje potek nacionalnega preverjanja znanja.
Naloge nadzornega učitelja lahko opravljajo
vsi strokovni delavci šole.
14. člen
(vpogled in poizvedba)
Učenec in njegovi starši imajo pravico do
vpogleda v učenčeve ovrednotene pisne naloge nacionalnega preverjanja znanja, v
prisotnosti učitelja na šoli in v roku, določenem s podrobnejšimi navodili o
šolskem koledarju.
Učenec ima po vpogledu v ovrednotene pisne
naloge možnost poizvedbe, s katero preveri, ali so naloge ovrednotene v skladu
z navodili za vrednotenje. Morebitna sprememba dosežka se izvede v skladu z
navedenimi navodili.
Ob koncu drugega obdobja se poizvedba
izvede v šoli, ob koncu tretjega obdobja pa se vpogled izvede v šoli, poizvedbo
pa opravi ravnatelj na območni enoti ZRSŠ.
15. člen
(obveščanje o dosežkih učenca)
Dosežki učenca so izraženi v točkah in v
odstotku.
Učenci 6. razreda prejmejo obvestilo, v
katerem so vpisani dosežki pri predmetih, iz katerih je potekalo nacionalno
preverjanje znanja. Šola razdeli učencem obvestilo po preteku roka za vpogled
in poizvedbo v skladu s podrobnejšimi navodili o šolskem koledarju.
Učence 9. razreda šola seznani z dosežki ob
vpogledu v ovrednotene pisne naloge nacionalnega preverjanja znanja, dosežki
učenca pa se vpišejo v zaključno spričevalo.
16. člen
(ugovor na dosežek pri nacionalnem
preverjanju znanja ob koncu tretjega obdobja)
Če učenec in starši menijo, da je pri
ugotavljanju dosežka učenca pri nacionalnem preverjanju ob koncu tretjega
obdobja prišlo do pisne ali računske napake, lahko starši v treh dneh po
prejemu zaključnega spričevala pri ravnatelju vložijo obrazložen ugovor.
Ravnatelj najpozneje v treh dneh po prejemu
ugovora imenuje komisijo, v kateri je vsaj en član, ki ni zaposlen v šoli. Če
komisija ugotovi, da je pri ugotavljanju dosežka učenca prišlo do pisne ali
računske napake, se postopek ugotavljanja dosežka ponovi. Odločitev komisije je
dokončna.
17. člen
(odrasli)
Določbe tega pravilnika se smiselno
uporabljajo tudi za odrasle oziroma šole in organizacije za izobraževanje odraslih,
ki izvajajo program osnovne šole za izobraževanje odraslih.
Odrasli, ki so vpisani v program osnovne
šole za odrasle, opravljajo nacionalno preverjanje znanja v šoli oziroma drugi
organizaciji za izobraževanje odraslih, v katero so vpisani. Če odrasli niso
redno vpisani, opravljajo nacionalno preverjanje znanja v katerikoli šoli
oziroma organizaciji za izobraževanje odraslih, ki izvaja program
osnovnošolskega izobraževanja za odrasle.
III. JAVNOST IN VAROVANJE PODATKOV
18. člen
(zaupni podatki)
Gradivo za nacionalno preverjanje znanja,
nabor nalog, šifre učencev in razporeditev nadzornih učiteljev so zaupni podatki.
Do objave sodijo med zaupne podatke tudi seznam predmetov za določitev tretjega
predmeta ter seznami osnovnih šol, v katerih se bo preverjalo znanje z
nacionalnim preverjanjem znanja iz določenega tretjega predmeta.
Osebe, ki imajo dostop do podatkov iz
prejšnjega odstavka, morajo varovati te podatke kot tajne in ravnati v skladu z
navodili za varovanje podatkov.
Osebe, ki ravnajo v nasprotju s tem
pravilnikom in navodili za varovanje podatkov, so odškodninsko in kazensko
odgovorne.
18.a člen
(podatki in analize o dosežkih)
Podatki in analize o dosežkih nacionalnega
preverjanja znanja se ne smejo uporabiti za razvrščanje šol.
19. člen
(vzorčenje nalog)
Po opravljenem nacionalnem preverjanju
znanja RIC od osnovnih šol pridobi primeren vzorec ovrednotenih nalog za raziskovalne,
analitične in izobraževalne namene.
V primerih iz prejšnjega odstavka in kadar
se ovrednotene naloge uporabijo za učne namene, identiteta učencev in šole v
teh nalogah ne sme biti razpoznavna.
20. člen
(prisotni pri nacionalnem preverjanju
znanja)
Nacionalnemu preverjanju znanja poleg
učencev, ki opravljajo nacionalno preverjanje znanja, ter nadzornih učiteljev
lahko prisostvujejo tudi ravnatelj oziroma njegov namestnik, predsednik sveta
staršev, predsednik sveta šole oziroma njuna pooblaščenca ter pooblaščenec RIC
in ZRSŠ.
IV. HRANJENJE DOKUMENTACIJE
21. člen
(način in rok hranjenja dokumentacije)
Dokumentacija, ki se nanaša na nacionalno
preverjanje znanja, se hrani v arhivu šole, na kateri je učenec opravljal nacionalno
preverjanje.
Šola hrani dokumentacijo v zvezi z
nacionalnim preverjanjem znanja učenca najmanj eno leto po opravljenem preverjanju
znanja.
Šola na pisno zahtevo učenca ali njegovih
staršev lahko pred uničenjem dokumentacije iz prejšnjega odstavka učencu izroči
pisne naloge, povezane z nacionalnim preverjanjem znanja.
Pravilnik o nacionalnem preverjanju znanja v
osnovni šoli (Uradni list RS, št. 67/05)
vsebuje naslednjo prehodno in končno določbo:
»V. PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
22. člen
(razveljavitev
pravilnika)
Z dnem uveljavitve tega pravilnika preneha
veljati Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja z nacionalnimi preizkusi
znanja ob koncu obdobij v devetletni osnovni šoli (Uradni list RS, št. 19/01,
74/01, 26/03 in 75/04), uporablja pa se do začetka uporabe tega pravilnika.
23. člen
(uveljavitev in
začetek uporabe pravilnika)
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne
1. septembra 2005.«.
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah
Pravilnika o nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli (Uradni list RS, št.
64/06) vsebuje naslednjo končno določbo:
»6. člen
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne 1.
septembra 2006.«.
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah
Pravilnika o nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli (Uradni list RS, št.
2/10) vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.