Št. U-I-315/05-9
Datum: 2. 3. 2006
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo družbe Luka Koper, d.d., Koper, ki jo zastopa
Robert Časar, predsednik uprave, na seji dne 2. marca 2006
o d l o č i l o:
1. V določbi prvega odstavka 22. člena Zakona o izvajanju
carinskih predpisov Evropske skupnosti (Uradni list RS, št. 25/04) se
razveljavi beseda »brezplačno«, kolikor se nanaša na zagotovitev ustreznih
prostorov za opravljanje uradnih dejanj, ki so v pristojnosti carinskega organa
in za predložitev blaga (prva alineja) in zagotovitev zadostnega števila
parkirnih mest v bližini le-teh (druga alineja).
2. Drugi odstavek 22. člena Zakona o izvajanju carinskih
predpisov Evropske skupnosti se razveljavi.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti tretje alineje
prvega odstavka 22. člena Zakona o izvajanju carinskih predpisov Evropske
skupnosti se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnica izpodbija 22. člen Zakona o
izvajanju carinskih predpisov Evropske skupnosti (v nadaljevanju ZICPES).
Navaja, da izpodbijani člen določa, da so upravljalci ali upravljalke uradnih
mest iz drugega odstavka 20. člena ZICPES1 dolžni carinskemu organu
brezplačno zagotoviti ustrezne prostore za opravljanje uradnih dejanj, ki so v
pristojnosti carinskega organa, in za predložitev blaga (prva alineja),
zagotoviti zadostno število parkirnih mest v bližini le-teh (druga alineja),
dostop do svojih objektov in naprav (tretja alineja), prevoz pri opravljanju
uradnih dejanj (četrta alineja) in takoj, ko je mogoče, sporočiti vozne rede,
rede letenja in vsa dejanska prometna gibanja (peta alineja).
2. Pobudnica utemeljuje svoj pravni interes
s tem, da je upravljalka mednarodnega pristanišča Koper, ki opravlja
gospodarsko dejavnost na podlagi ekonomskega interesa. Navaja, da je
zakonodajalec s tem, ko ji je naložil kritje stroškov v zvezi z delovanjem
državnih organov, posegel v njena lastninska upravičenja, zato naj bi bila
izpodbijana ureditev v neskladju s 33. členom Ustave. V zvezi s tem se pobudnica
sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-196/03 z dne 7. 7. 2005 (Uradni
list RS, št. 69/05 in 83/05 – popr.). Ker naj bi ji država nalagala
nesorazmerno visoke stroške za financiranje delovanja državnih organov, s tem
pa postavila na trgu v konkurenčno slabši položaj, naj bi bila izpodbijana
ureditev tudi v neskladju s 74. členom in z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
Predlaga, naj Ustavno sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje
izpodbijane določbe ZICPES.
3. Državni zbor na pobudo ni odgovoril.
Vlada v mnenju z dne 9. 2. 2006 navedbe pobudnice zavrača in navaja, da je
izvajanje carinske kontrole nujen pogoj za opravljanje gospodarske dejavnosti
pobudnice (mednarodni promet), od česar ima pobudnica korist. Po mnenju Vlade
je zakonodajalec zasledoval stvarno upravičen cilj, ko je upravljalcem
pristanišč, kjer se opravlja mednarodni promet, naložil obveznost brezplačnega
zagotavljanja ustreznih pogojev za izvajanje carinske kontrole.
B. – I.
4. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo,
razen glede tretje alineje prvega odstavka 22. člena ZICPES. Ker so bili
izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju ZUstS), je nadaljevalo z odločanjem
o stvari sami.
5. Pobudnica ne nasprotuje temu, da mora
brezplačno zagotoviti dostop do svojih objektov in brezplačno sporočati vozne
rede in dejanska prometna gibanja (tretja in peta alineja prvega odstavka 22.
člena ZICPES). Zato se je Ustavno sodišče omejilo le na presojo prve in druge alineje
prvega odstavka 22. člena ZICPES.
6. Ustavno sodišče ugotavlja, da je
zakonodajalec s tem, ko je stroške za delo državnih organov prevalil na
pobudnico kot gospodarski subjekt zasebnega prava, posegel v njeno lastninsko
upravičenje, varovano s 33. členom Ustave. Zato je treba ugotoviti, ali je
poseg ustavno dopusten.
7. Na podlagi tretjega odstavka 15. člena
Ustave je po ustaljeni ustavnosodni presoji mogoče omejiti ustavne pravice le,
če je zakonodajalec pri predpisovanju omejitve zasledoval ustavno dopusten cilj
in je omejitev v skladu z načeli pravne države (2. člen Ustave). Ustavno
sodišče je torej moralo najprej oceniti, ali obstaja kakšen ustavno dopusten
razlog, da je zakonodajalec stroške za delo državnih organov prevalil na
pobudnico. Ustavno sodišče ugotavlja, da iz zakonodajnega gradiva takšni
razlogi niso razvidni. Tudi v postopku pred Ustavnim sodiščem zakonodajalec ni
navedel razlogov, ki bi utemeljevali dopustnost posega, saj na pobudo ni
odgovoril. Razlogov za prevalitev stroškov dela carinskih organov tudi ni
mogoče ugotoviti iz mnenja Vlade. Ta sicer ugotavlja, da je Ustavno sodišče z
odločbo št. U-I-196/03 razveljavilo 21. člen NDM-1, ki jo izpodbijana določba
smiselno povzema.2 Drugih razlogov za prevalitev stroškov, ki
nastajajo z zagotovitvijo ustreznih službenih prostorov in zadostnega števila
parkirnih mest, na pobudnico, tudi Ustavno sodišče ni našlo.
8. Ker za navedeno ureditev ni bilo mogoče
ugotoviti, da je zakonodajalec zasledoval kakšen ustavno dopusten cilj, ki bi
upravičeval poseg v pravico do zasebne lastnine, ni izpolnjen že prvi pogoj, ki
ga za omejevanje človekovih pravic zahteva Ustava (tretji odstavek 15. člena).
Zato je izpodbijana ureditev v neskladju s 33. členom Ustave. Glede na to je
Ustavno sodišče v prvem odstavku 22. člena ZICPES besedo »brezplačno«
razveljavilo, kolikor se nanaša na zagotavljanje službenih prostorov in
parkirnih mest (prva in druga alineja prvega odstavka 22. člena ZICPES), ter
razveljavilo drugi odstavek 22. člena ZICPES (1. in 2. točka izreka).
9. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo
neskladnost zakonske ureditve s 33. členom Ustave, se ni spuščalo v presojo,
ali je izpodbijana ureditev v neskladju tudi z drugimi členi Ustave, kot to
zatrjuje pobudnica.
B. – II.
10. Pobudnica izpodbija tudi tretjo alinejo
prvega odstavka 22. člena ZICPES, ki določa obveznost upravljalcev, da morajo
carinskemu organu brezplačno zagotoviti prevoz pri opravljanju uradnih dejanj.
Po prvem odstavku 24. člena ZUstS lahko pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti da vsak, če izkaže svoj pravni interes. Po drugem odstavku
navedenega člena ZUstS je pravni interes podan, če predpis ali splošni akt za
izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno predlaga pobudnik, posega v
njegove pravice, pravne interese oziroma pravni položaj. Pobudnica ni izkazala,
ali in kakšne prevoze na podlagi izpodbijane določbe ZICPES dejansko opravlja,
zato Ustavno sodišče ni moglo preizkusiti, ali izpodbijana določba posega v
njen pravni položaj. Zato je Ustavno sodišče pobudo v tem delu zavrglo (3.
točka izreka).
C.
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. in 25. člena ZUstS ter prve alineje tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v
sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer,
Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik
in
dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.
___________________________________
1 Drugi odstavek 20. člena ZICPES: »Pristanišča,
železniške postaje, letališča, proste carinske cone, prosta skladišča in druga
mesta se štejejo za uradna mesta iz prejšnjega odstavka, če se tam opravlja
pretok blaga ali potnikov s tretjimi državami. Na uradnih mestih, carinski
organi v soglasju z upravljavcem le-teh, določijo mesto za pregled blaga.«
2 S citirano odločbo je Ustavno sodišče v določbi
tretjega odstavka 21. člena Zakona o nadzoru državne meje (Uradni list RS, št.
87/02 – ZNDM-1) v besedilu »brezplačno zagotoviti ustrezne službene prostore in
zadostno število parkirnih mest« razveljavilo besedo »brezplačno« ter
razveljavilo četrti odstavek 21. člena ZNDM-1.