Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo samostojnega podjetnika, Avtobusno prevozništvo,
Anton Peršuh, s.p., Cirkovce, na seji dne 30. junija 2005
o d l o č i l o:
1. Osmi odstavek 92. člena Zakona o varnosti cestnega prometa (Uradni
list RS, št. 83/04 in 35/05) se razveljavi. Razveljavitev začne učinkovati eno
leto po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
2. V 1. členu Pravilnika o pogojih, ki jih morajo izpolnjevati
vozila in vozniki vozil, s katerimi se prevažajo skupine otrok (Uradni list RS,
št. 110/04), se besedilo "razen avtobusov v rednem linijskem prometu"
razveljavi. Razveljavitev začne učinkovati eno leto po objavi te odločbe v
Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti
2., 3. in 4. člena Pravilnika o pogojih, ki jih morajo izpolnjevati vozila in
vozniki vozil, s katerimi se prevažajo skupine otrok, se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik izpodbija 92. člen Zakona o
varnosti cestnega prometa (v nadaljevanju: ZVCP-1) ter 1., 2., 3. in 4. člen
Pravilnika o pogojih, ki jih morajo izpolnjevati vozila in vozniki vozil, s
katerimi se prevažajo skupine otrok (v nadaljevanju: Pravilnik). Navaja, da naj
bi ZVCP-1 v 92. členu neutemeljeno razlikoval med prevozniki, ki opravljajo
posebni linijski prevoz in prevozniki, ki izvajajo javni linijski prevoz, kot
sta opredeljena v Zakonu o prevozih v cestnem prometu (Uradni list RS, št.
59/01 in nasl. – ZPCP-1).1 Izključitev posebnih pogojev za javni
linijski prevoz naj ne bi pripomogla k varnosti otrok, s tem pa naj ne bi bil
dosežen namen izpodbijane določbe. Po navedbah pobudnika avtobusi javnega
linijskega prevoza nimajo starostne omejitve, kot to velja za avtobuse, s
katerimi pobudnik izvaja posebni linijski prevoz. Vozila prevoznikov, ki
opravljajo javni linijski prevoz, naj tudi ne bi bila podvržena posebnim
preventivnim trimesečnim tehničnim pregledom. Pobudnik zatrjuje, da do
prometnih nesreč ne prihaja zaradi starosti avtobusov, temveč naj bi k večji
varnosti prispevala le visoka stopnja vzdrževanja avtobusov. Če naj bi
zakonodajalec imel namen zaščititi skupino otrok kot posebno kategorijo
udeležencev v cestnem prometu, bi morali ti pogoji veljati tudi za druge
avtobuse, s katerimi se izvajajo tudi druge vrste prevozov.
2. V zvezi z izpodbijanimi določbami
Pravilnika pobudnik navaja, da mu Pravilnik omejuje izvajanje voženj skupine
otrok, ki presegajo razdaljo 10 km od sedeža šole. Ker naj bi prevoze opravljal
na podeželju, kjer so razne izvenšolske dejavnosti (npr. obisk gledališča,
plavalni tečaji itd.) oddaljene od šole več kot 10 km, naj bi bil v
neenakopravnem položaju s tistimi prevozniki, ki prevoze opravljajo v mestnem
okolju in kjer jih ta omejitev dejansko ne prizadene. Izpodbijana ureditev naj
bi bila zato v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave, zaradi tega naj
bi mu posegala tudi v pravici iz 74. ter 49. člena Ustave.
3. Državni zbor na pobudo ni odgovoril.
Vlada v mnenju z dne 19. 4. 2005 glede 92. člena ZVCP-1 navaja, da so v javnem
linijskem prevozu res lahko udeleženi tudi otroci, vendar ni mogoče oziroma ne
bi bilo smotrno in upravičeno takim prevoznikom nalagati posebnih obveznosti,
ki so sicer določene za pogodbene prevoze skupin v posebnem linijskem in
občasnem prevozu. V zvezi z izpodbijanim pravilnikom Vlada navaja, da je
starostna omejitev avtobusov na 12 let (oziroma izjemoma na 15 let) postavljena
glede na izračunano življenjsko dobo avtobusov in njeno amortizacijo. Ker naj
bi v Sloveniji obstajalo veliko število prevoznikov, ki zaradi konkurence
nižajo cene svojih storitev, je utemeljeno pričakovati, da se na trgu
pojavljajo tudi prevozniki z zastarelimi in izrabljenimi avtobusi. Vlada
predlaga, naj Ustavno sodišče pobudo zavrne.
B)
4. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo. Ker
so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS), je nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
5. Pobudnik sicer izpodbija 92. člen
ZVCP-1, vendar iz njegovih navedb izhaja, da ga izpodbija v delu, v katerem
razlikuje med prevozniki, ki opravljajo posebni linijski prevoz otrok, in
prevozniki, ki opravljajo javni linijski prevoz. Takšna določba je vsebovana v
osmem odstavku 92. člena ZVPC-1. Ustavno sodišče se je zato omejilo na presojo
te določbe. Pobudnik zatrjuje, da je v neskladju z drugim odstavkom 14. člena
Ustave (enakost pred zakonom) in da mu zaradi tega posega v svobodo dela (49.
člen Ustave) in v svobodo podjetništva (74. člen Ustave). Ker tako svoboda dela
kot svoboda podjetništva predpostavljata enako obravnavanje posameznikov in
organizacij pri določanju pogojev za opravljanje istih gospodarskih dejavnosti,
je Ustavno sodišče najprej preizkusilo skladnost osmega odstavka 92. člena
ZVCP-1 z drugim odstavkom 14. člena Ustave.2
6. ZVCP-1 v 92. členu določa pogoje za
prevoz skupine otrok. V skladu s to določbo je zakonodajalec poleg splošnih
pogojev, ki jih morajo izpolnjevati motorna vozila po ZVCP-1, predpisal tudi
posebne pogoje glede starosti, naprav in opreme motornih vozil, ter pogoje, ki
jih mora izpolnjevati voznik, ki prevaža skupino otrok, in obveznost lastnika
avtobusa, s katerim se prevaža skupina otrok, ki presega predpisano starost, da
mora poleg rednih tehničnih pregledov opraviti tudi posebne preventivne
tehnične preglede. V osmem odstavku 92. člena ZVCP-1 je predpisano, da se
določbe 92. člena ZVCP-1 ne uporabljajo v javnem linijskem prometu.
7. Načela enakosti pred zakonom (drugi
odstavek 14. člena Ustave) ni mogoče pojmovati kot enostavno splošno enakost
vseh. Po ustaljeni ustavnosodni presoji Ustavnega sodišča načelo enakosti pred
zakonom ne pomeni, da predpis – kadar podlaga za različno urejanje niso
okoliščine iz prvega odstavka 14. člena Ustave – ne bi smel različno urejati
enakih položajev pravnih subjektov, pač pa, da tega ne sme početi samovoljno,
brez razumnega in stvarnega razloga. Za razlikovanje mora torej obstajati
razumen, iz narave stvari izhajajoč razlog. Za presojo ustavnosti izpodbijanega
dela določbe je treba ugotoviti, ali je imel zakonodajalec za izpodbijano
ureditev razumne in stvarne razloge (primerjaj odločbi Ustavnega sodišča št.
U-I-398/96 z dne 15. 6. 2000, Uradni list RS, št. 61/2000, OdlUS IX, 159 in št.
U-I-224/02 z dne 7. 4. 2005, Uradni list RS, št. 46/05).
8. Zakonodajalec lahko zaradi varstva otrok
ali drugih skupin potnikov, ki potrebujejo posebno varstvo, predpiše posebne
pogoje, ki jih morajo izpolnjevati vozila in vozniki teh vozil, s katerimi se
te skupine prevažajo. Pri tem lahko za posamezne skupine vozil in voznikov, ki
te skupine prevažajo, predpiše različne pogoje za prevoze le, če ima za takšno
ureditev razumne in stvarne razloge. Ustavno sodišče ugotavlja, da iz
zakonodajnega gradiva takšni razlogi niso razvidni. Tudi v postopku pred
Ustavnim sodiščem jih zakonodajalec ni navedel, saj na pobudo ni odgovoril. Ker
zakonodajalec za razlikovanje ni navedel razumnega, iz narave stvari
izhajajočega razloga za različno obravnavanje prevoznikov, ki opravljajo
prevoze otrok, je Ustavno sodišče razveljavilo osmi odstavek 92. člena ZVCP-1,
na podlagi katerega veljajo različni pogoji za prevoz skupine otrok za
prevoznike v javnem linijskem in posebnem linijskem prevozu (1. točka izreka).
9. Ustavno sodišče je začetek učinkovanja
razveljavitve izpodbijane določbe ZVCP-1 odložilo za čas enega leta. Z
odložitvijo učinkovanja razveljavitve je dalo zakonodajalcu možnost, da prevoze
skupine otrok uredi na ustavno skladen način. Hkrati je dalo možnost tudi
prevoznikom v javnem linijskem prevozu, za katere po obstoječi ureditvi ti
pogoji ne veljajo, da se nanje, če zakonodajalec v postavljenem roku
ugotovljenega neskladja z Ustavo ne bo odpravil, ustrezno pripravijo.
10. Glede na ugotovljeno neskladje osmega
odstavka 92. člena ZVCP-1 z Ustavo je posledično v neskladju z Ustavo tudi 1.
člen Pravilnika v delu, ki izključuje predpisane pogoje za avtobuse v javnem
linijskem prevozu. Ustavno sodišče ga je zato v tem delu razveljavilo. Iz
enakih razlogov, kot izhajajo iz prejšnje točke obrazložitve, je Ustavno
sodišče odločilo, da začne razveljavitev učinkovati po enem letu od dneva
objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije (2. točka izreka).
11. Pobudnik izpodbija tudi 2., 3. in 4.
člen Pravilnika. Izpodbijani členi Pravilnika določajo pogoje glede starosti
motornih vozil, s katerimi se prevažajo skupine otrok, predpisano opremo in
naprave teh vozil ter pogoje za opravljanje preventivnih tehničnih pregledov.
Ustavno sodišče se, tako kot že v odločbi št. U-I-146/01 z dne 25. 9. 2003
(Uradni list RS, št. 97/03 in OdlUS XII, 78), ni spuščalo v oceno njihove
primernosti. Gre za strokovna vprašanja, ki kot taka ne morejo biti predmet
ustavnosodne presoje (podobno Ustavno sodišče tudi v sklepu št. U-I-292/97 z
dne 15. 6. 2000, OdlUS IX, 167 in v sklepu št. U-I-285/99 z dne 10. 7. 2002,
OdlUS XI, 157). Kot izhaja iz citirane odločbe Ustavnega sodišča št.
U-I-146/01, Ustavno sodišče tedaj veljavni četrti odstavek 80. člena Zakona o
varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 30/98 in nasl. – v ZVCP) in
tedaj veljavne izpodbijane določbe Pravilnika o pogojih, ki jih morajo
izpolnjevati vozila in vozniki vozil, s katerimi se vozijo skupine otrok
(Uradni list RS, št. 78/99 in nasl.), ni razveljavilo zato, ker bi ocenilo, da
so starost in drugi pogoji sami po sebi v neskladju z Ustavo, temveč zaradi
njihove neskladnosti z drugim odstavkom 120. člena Ustave. Ker pobudnik ne
navaja ničesar, kar ne bi Ustavno sodišče že upoštevalo pri odločanju v zadevi
št. U-I-146/01, je Ustavno sodišče pobudo v tem delu kot očitno neutemeljeno
zavrnilo (3. točka izreka).
C)
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena, tretjega odstavka 45. člena in drugega odstavka 26. člena
ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega
sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v sestavi: predsednik dr.
Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija
Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič in dr. Mirjam Škrk.
Prvo in drugo točko izreka je sprejelo s šestimi glasovi proti enemu. Proti je
glasovala sodnica Krisper Kramberger. Tretjo točko izreka je sprejelo soglasno.
Št. U-I-32/05-13
Ljubljana, dne 30. junija 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
________________________________________
1 ZPCP-1 v 16. točki prvega odstavka 2. člena javni
linijski prevoz potnikov v cestnem prometu opredeljuje kot prevoz, ki se
opravlja na določenih relacijah, po vnaprej določenem voznem redu, ceni ter
splošnih pogojih. Opravlja se kot medkrajevni linijski in mestni linijski
prevoz. Posebni linijski prevoz je prevoz samo določene vrste potnikov in
izključuje druge potnike. Opravlja se na podlagi pisne pogodbe med prevoznikom
in naročnikom prevoza (32. točka prvega odstavka 2. člena ZPCP-1). Občasni
linijski prevoz potnikov v cestnem prometu je v skladu s 27. točko istega člena
opredeljen kot prevoz, ki ne spada niti pod javni niti pod posebni linijski
prevoz in pri katerem se skupina vnaprej določenih potnikov prevaža pod pogoji,
ki so dogovorjeni s pogodbo med prevoznikom in naročnikom prevoza. Javni
linijski prevoz podrobneje opredeljuje 25. člen ZPCP-1, ki ga, razen prevozov v
mestnem prometu in prevozov učencev osnovnih šol, zagotavlja država kot javno
dobrino z gospodarsko javno službo (30. člen ZPCP-1). Posebni linijski prevoz
podrobneje opredeljuje 34. člen ZPCP-1, s katerim se opravlja prevoz delavcev
na delo in domov, prevoz šoloobveznih otrok, dijakov in študentov med domom in
izobraževalno ustanovo ter prevoz vojakov in njihovih družin med domom in
vojašnico.
2 Tako tudi B. Pernuš Grošelj v L. Šturm (ur.):
Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in
evropske študije Ljubljana 2002, str. 718: "Pri pravici iz 74. člena se
izpostavlja tudi razmerje s 14. členom (enakost pred zakonom), ki je lahko
dodatni ali celo bistveni kriterij presoje ureditve, ki se sicer izpodbija
zaradi zatrjevane kršitve 74. člena. Enakost pred zakonom je še zlasti pomembna
pri varovanju konkurence (tretji odstavek 74. člena), saj na tem področju lahko
vsako neutemeljeno razlikovanje (tudi privilegiranje) bistveno poseže v
konkurenčna razmerja na trgu".