Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobude Silva Tratarja iz Kopra, Iztoka Stančiča iz
Kopra, Republiškega odbora Sindikata državnih in družbenih organov Slovenije
Ljubljana, Ljuba Polesa iz Postojne, Draga Gracarja iz Dobrunj, Timona
Kopitarja iz Ljubljane, Rudolfa Medveda iz Dol pri Litiji, Sama Pečana iz
Ljubljane, Zvoneta Rotarja iz Notranjih Goric, Danijela Kovača iz Ljubljane,
Demitrija Švige iz Trbovelj, Andreja Mraka iz Trbovelj, Aleša Puciharja iz
Ljubljane, Bojana Mesička iz Ljubljane in Tomaža Barloviča iz Ljubljane, na
seji dne 8. januarja 1998
o d l o č i l o:
Razveljavijo se naslednje določbe Zakona o obrambi (Uradni list
RS, št. 82/94):
- del drugega odstavka 94. člena , ki se glasi: "če je
opravil najmanj dve tretjini pogodbeno dogovorjenega časa, za katerega je
sklenil delovno razmerje", ter
- tretji in četrti odstavek 109. člena.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Prvo pobudo za oceno ustavnosti določb
drugega odstavka 94. člena Zakona o obrambi (Uradni list RS, št. 82/94 - v
nadaljevanju: ZObr) je vložil Silvo Tratar iz Kopra, prvo pobudo za oceno
ustavnosti določb tretjega in četrtega odstavka 109. člena istega zakona pa
Iztok Stančič iz Kopra. Zahtevo za oceno ustavnosti istih določb ZObr je vložil
tudi Sindikat državnih in družbenih organov Slovenije.
2. Ustavno sodišče je pobude sprejelo in
jih zaradi skupnega obravnavanja in odločanja združilo, po predhodni odločitvi,
da bo vlogo, ki jo Sindikat naslavlja kot zahtevo po 23. členu Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju: ZUstS),
obravnavalo kot pobudo glede na okoliščino, da je kot reprezentativni sindikat
za območje države določena le Zveza svobodnih sindikatov Slovenije. Pobudnikom
je priznalo pravni interes za vložitev pobude po 24. členu ZUstS. Kasneje je Ustavno sodišče k tej zadevi
pridružilo še pobude ostalih navedenih pobudnikov.
3. Pobudnik Silvo Tratar navaja, da se za
delavce v Slovenski vojski na podlagi prvega odstavka 88. člena Zakona o
obrambi uporablja Zakon o delavcih v državni upravi, ki odkazuje na Zakon o
temeljnih pravicah iz delovnega razmerja in Zakon o delovnih razmerjih. Ker naj
bi namen Zakona o obrambi ne bil urejanje delovnih razmerij, in naj bi ta z
nobeno svojo določbo eksplicitno ne izključeval uporabe 36.e in 36.f člena
Zakona o delovnih razmerjih, naj bi slednji določbi veljali tudi pri
uveljavljanju pravic delavcev v vojski, kot naj bi to že bilo pred
uveljavitvijo izpodbijanega zakona. Izpodbijani zakon , ki delavcem pravice
zožuje, naj bi bil zato v nasprotju z Zakonom o delovnih razmerjih, zaradi
česar pobudnik predlaga njegovo razveljavitev. V njegovem konkretnem primeru je
Delovno sodišče v Kopru, Oddelek v Postojni sprejelo sklep, da se postopek v
zadevi št. Pd 47/95 o presoji zakonitosti predloga pogodbe o zaposlitvi prekine
do odločitve Ustavnega sodišča o izpodbijanih 94. in 109. členu ZObr. Minister
za obrambo pa mu je po pravnomočnosti navedenega sklepa izdal odločbo o
prekinitvi delovnega razmerja, ker naj bi svojevoljno ne podpisal predloga
pogodbe o zaposlitvi.
4. Sindikat državnih in družbenih organov
Slovenije meni, da gre pri določbi 94. člena ZObr za neenakost v primerjavi z
delavci, zaposlenimi drugje. Še posebej prizadeti naj bi bili že zaposleni, saj
roki tečejo od uveljavitve zakona. Pravni sistem ločuje delavce in
funkcionarje, ki imajo časovno omejen mandat, zato pa slednjim daje tudi
bistveno večje plače in druge ugodnosti. Delavci, zaposleni v obrambi, pa
nimajo statusa funkcionarja, in so plačani po Zakonu o razmerjih plač ter
prejemajo nizke plače. Prevzetega ameriškega vzorca pogodbenih vojakov, ki se
tam sami odločijo, ali bodo sklenili pogodbo, in bodo zato imeli poleg drugih
ugodnosti tudi bistveno večjo plačo kot stalni državni uslužbenci, naj v naših
razmerah ne bi bilo mogoče uresničiti.
5. Pobudniki - zaposleni v stalni sestavi
Slovenske vojske - in Sindikat državnih in družbenih organov zatrjujejo, da
sporne določbe tretjega in četrtega odstavka 109. člena ZObr učinkujejo za
nazaj in posegajo v že pridobljene pravice, ker se delovno razmerje, sklenjeno
za nedoločen čas, spreminja v delovno razmerje za določen čas. Taka ureditev
naj bi bila zato v nasprotju s 155. členom Ustave.
6. Sekretariat Državnega zbora za
zakonodajo in pravne zadeve v odgovoru navaja, da ZObr na novo ureja koncept,
vrsto, organizacijo in obseg obrambe države. Temu naj bi bile prilagojene tudi
določbe, ki urejajo delovno razmerje v Slovenski vojski drugače, kot to velja
za delavce v državni upravi; sicer pa naj bi veljali za delavce na obrambnem
področju predpisi o delavcih v državni upravi. Posebnost pri urejanju delovnih
razmerij na obrambnem področju naj bi ne bila v nasprotju z Ustavo in naj tudi
ne bi nasprotovala mednarodnim pogodbam, ki obvezujejo Slovenijo. Kolikor
pobudniki smiselno uveljavljajo, da naj bi vsi zaposleni imeli enako urejeno
delovno razmerje in s tem tudi enake pravice ne glede na to, na katerem
področju in pri katerem delodajalcu so zaposleni, Sekretariat meni, da Ustava
take ureditve ne zahteva. Zahteva pa, da naj bodo vsi v enakem procesnem
položaju glede varstva pravic in da naj imajo vsi pravico do sodnega varstva,
vendar v skladu z vrsto in obsegom pravic, ki jih uživajo. Izpodbijana določba
94. člena ZObr naj ne bi kršila teh ustavnih določb. Na podlagi izpodbijane
določbe 109. člena ZObr naj nobenemu izmed pripadnikov stalne sestave Slovenske
vojske ne bi prenehalo delovno razmerje, ampak se bo štelo, da so sklenili
pogodbe o zaposlitvi, takšno delovno razmerje pa se lahko obnavlja po izteku
rokov in pod pogoji, ki jih določa zakon. Sekretariat tudi meni, da ZObr ne
učinkuje za nazaj; delovnega razmerja pa ni mogoče šteti za pridobljeno pravico
v tem smislu, da bi jo uvrščali med pravice, ki se uresničujejo trajno oziroma
neomejeno dolgo.
B. - I.
7. ZObr ima posebno poglavje z naslovom
"Poklicno delo na obrambnem področju" (členi od 88 do 100), v okviru
katerega je urejena tudi pogodba o zaposlitvi (92. člen). Predpisi, ki urejajo
delovna razmerja delavcev na obrambnem področju, so po določbi prvega odstavka
88. člena ZObr "predpisi o delavcih v državni upravi, če s tem zakonom ni
določeno drugače". To pomeni, da delovna razmerja zaposlenih na obrambnem
področju urejajo Zakon o temeljnih pravicah iz delovnega razmerja (Uradni list
SFRJ, št. 60/89 in 42/90 - v nadaljevanju: ZTPDR; tretji odstavek 2. člena),
Zakon o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 14/90, 5/91, 29/92, 71/93,
19/94 in 38/94 - v nadaljevanju: ZDR; drugi odstavek 1. člena), Zakon o
delavcih v državnih organih (Uradni list RS, št. 15/90, 5/91, 18/91, 22/91 in
4/93 - v nadaljevanju: ZDDO; 1. člen) in ZObr. Razmerje med temi predpisi je
določeno tako, da se kot temeljni predpis uporablja ZObr. Kolikor ta kakšnega
vprašanja ne ureja, se uporablja ZDDO; če pa tudi ta nima ustreznih določb, se
uporabita ZDR in ZTPDR (kot splošna delovnopravna predpisa).
8. ZObr loči:
- delavce na obrambnem področju, za katere
veljajo za sklenitev delovnega razmerja splošni predpisi o delavcih v državni
upravi (prvi odstavek 88. člena) in
- poklicne pripadnike vojske, ki z
Ministrstvom za obrambo sklenejo pogodbo o zaposlitvi (92. člen) in ki
sestavljajo stalno sestavo Slovenske vojske. Stalna sestava vojske je
formacija, ki jo sestavljajo poklicni pripadniki vojske (8. točka 5. člena).
Za poklicne pripadnike vojske ZObr določa:
- kot splošen pogoj za "poklicno
opravljanje dela na obrambnem področju" slovensko državljanstvo (drugi
odstavek 88. člena), - posebne pogoje za poklicno opravljanje vojaške službe
(tretji odstavek 88. člena - kaj pomeni pojem "vojaška služba" pove
13. točka 5. člena),
- možnost sklenitve pogodbe o zaposlitvi
kot kandidat za vojaka, podčastnika ali častnika (92. člen)1;
pogodba se sklene za določen čas pet oziroma deset let z razveznim pogojem -
kandidat mora v roku enega oziroma dveh let opraviti ustrezno vojaško usposabljanje
oziroma šolanje, sicer se pogodba prekine (izjema so kandidati z uspešno
opravljenim šolanjem na šoli za častnike, organizirani kot visokošolsko
izobraževanje),
- možnost podaljševanja pogodbe o
zaposlitvi za časovna obdobja po pet let - z omejitvijo za vojake najdalj do
45. leta starosti in za podčastnike najdalj do 55. leta starosti, za častnike
pa brez starostne omejitve,
- odpovedne razloge (94. člen) in pravice
poklicnih vojakov po izteku pogodbe (93., 94. in 95. člen).
9. Veljavna delovna zakonodaja izhaja iz
predpostavke, da se delovno razmerje sklepa za nedoločen čas (torej za čas, ki
ni vnaprej določen). To pravilo postavlja prvi odstavek 12. člena ZTPDR, ki v
drugem odstavku primeroma našteva, kdaj se v skladu z zakonom lahko sklene
delovno razmerje za določen čas (torej za čas, ki je vnaprej določen oziroma
določljiv). Pravilo o primarnosti delovnega razmerja za nedoločen čas potrjuje
tudi določba 18. člena ZDR o preoblikovanju delovnega razmerja za določen čas v
delovno razmerje za nedoločen čas v primerih, ko za sklenitev delovnega
razmerja za določen čas ni bilo zakonskih pogojev. ZDR v 17. členu taksativno
našteva primere, v katerih se lahko sklene delovno razmerje za določen čas, pri
čemer v 11. alinei prvega odstavka daje možnost, da se določijo tudi še drugi
primeri - z zakonom ali v skladu z zakonom s kolektivno pogodbo. ZDDO v 8.
členu ne določa "drugih primerov", ampak le v nekoliko drugačni
formulaciji našteva štiri izmed primerov, ki so že navedeni v 17. členu ZDR.
Novela ZDDO (Uradni list RS, št. 70/97) je določila le še dodatne omejitve
zaposlovanja za določen čas na eni strani, na drugi strani pa je uredila
dodatno možnost za tako zaposlovanje v kabinetu ministra za opravljanje nalog,
vezanih na funkcijo in mandat ministra. ZObr pa uvaja delovno razmerje za
določen čas za poklicno opravljanje vojaške službe v stalni sestavi Slovenske
vojske: za poklicne vojake, poklicne podčastnike in poklicne častnike. Ne
imenuje ga sicer tako, ampak govori o pogodbi o zaposlitvi za določena časovna
obdobja (pet oziroma deset let).
10. Ustava iz leta 1974 je v poglavju o
svoboščinah, pravicah in dolžnostih človeka in občana kot eno od pravic
zagotavljala pravico do dela (201. člen), na podlagi dela pridobljene pravice
kot neodtujljive, in da delavcu lahko preneha delo proti njegovi volji samo pod
pogoji in na način, kot to določa zakon. Ustava je pri tem izhajala iz
neodtujljive pravice delavcev do dela z družbenimi sredstvi, Zakon o združenem
delu pa je opredelil delovno razmerje kot medsebojno razmerje delavcev, ki jih
ti pri uveljavljanju pravice do dela z družbenimi sredstvi vzpostavljajo pri
skupnem delu s temi sredstvi (161. člen).
11. ZTPDR, sprejet v letu 1989, je delovno
razmerje opredelil kot prostovoljno razmerje med delavcem in organizacijo
oziroma delodajalcem zaradi opravljanja določenih del, ekonomsko smotrne in
odgovorne uporabe sredstev ter uresničevanja pravic in obveznosti, ki se
pridobijo pri delu in iz dela.
12. Ustava v 66. členu (varstvo dela)
nalaga državi, da ustvarja možnosti za zaposlovanje in za delo, ter zagotavlja
njuno zakonsko varstvo, v okviru določb o svobodi dela (49. člen Ustave) pa
zagotavlja pravico do proste izbire zaposlitve in dostopnost vsakega delovnega
mesta pod enakimi pogoji. Pravice do dela na način, kot jo je zagotavljala
prejšnja Ustava, sedanja ne zagotavlja več.
13. Po ZTPDR (11. člen) je delovno razmerje
sklenjeno na podlagi sklepa o izbiri oziroma pogodbe o zaposlitvi in z nastopom
dela. ZDR (11. in 12. člen) pa določa kot konstitutivni element sklenitve
delovnega razmerja pogodbo o zaposlitvi: delavec ne more začeti delati, če ni
sklenil pogodbe o zaposlitvi in če ne začne delati, se šteje, da ni sklenil
delovnega razmerja. ZDR je v 135. členu predpisal tudi prehod na pogodbena
delovna razmerja: že zaposleni delavci naj bi do določenega roka sklenili
pogodbe o zaposlitvi. Pri tem je že obstoječa delovna razmerja zakon zavaroval
tako, da je prepovedal njihovo spremembo v delovno razmerje za določen čas ali
razporeditev delavca na drugo delovno mesto. Seveda le v povezavi s samim
prehodom na pogodbeno razmerje, ne pa tudi, če so bili za kaj takega sicer
izpolnjeni predpisani pogoji (npr. potrebe v delovnem procesu za razporeditev
delavca na drugo delovno mesto).
14. V državni upravi do sklepanja pogodb o
zaposlitvi ni prišlo in sicer na podlagi razlage 6. člena ZDDO, ki v prvem
odstavku pooblašča predstojnika za izdajo odločb o uresničevanju pravic,
obveznosti in odgovornosti iz delovnega razmerja. Ta določba se je razlagala
tako, da zaposleni v državni upravi sklenejo delovno razmerje na podlagi
odločbe predstojnika. Z novelo ZDDO pa je sedaj z zakonom izrecno določeno, da
se delovno razmerje v državni upravi sklene z odločbo funkcionarja, ki vodi
upravni organ (spremenjeni 3. člen ZDDO). Sklepanje pogodb o zaposlitvi za
pripadnike stalne sestave Slovenske vojske je torej izjema v državni upravi -
izjema, določena z ZObr. Podobno izjemo uvaja tudi dopolnitev 8. člena ZDDO za
začasno zaposlovanje v kabinetu ministra.
15. Drugačno zakonsko urejanje delovnih
razmerij v stalnem sestavu Slovenske vojske na podlagi rešitev v ZObr samo po
sebi ne pomeni kršitve nekaterih ustavnih pravic, kot zatrjujejo pobudniki, na
primer glede enakopravnosti zaposlovanja, krnitve ali zmanjševanja pridobljenih
pravic, ipd. Zakonodajalcu je dana možnost presoje, katera vprašanja je glede
na posebnosti in različnosti dela in organizacije ter drugih zahtev poklicnega
dela v vojski potrebno urejati drugače kot na področju drugih državnih organov
oziroma v primerjavi z drugimi področji zaposlovanja. Zato ZObr v tem delu ni v
neskladju s 153. členom Ustave. Prav tako tudi ni v neskladju s 66. členom
Ustave, saj je varstvo možnosti za zaposlovanje in delo v Slovenski vojski
zagotovljeno oziroma urejeno z zakonom. Ustavnemu sodišču pa ni bilo treba
neposredno presojati, ali je uvedba poklicne vojske na podlagi pogodb o
zaposlitvi v skladu z Ustavo ali ne, saj pobudniki take ureditve same po sebi
ne izpodbijajo. Zatrjujejo le neenako obravnavanje poklicnih pripadnikov vojske
ob prenehanju pogodbe o zaposlitvi in poseg v pridobljene pravice ob prehodu na
novo zakonsko ureditev.
B. - II.
Ocena ustavnosti 94. člena zakona o obrambi
16. Izpodbijani drugi odstavek 94. člen
ZObr se glasi: (2) Če vzrok za prenehanje pogodbe o zaposlitvi ni na strani
pripadnika, mu pripadajo pravice iz tretjega in četrtega odstavka prejšnjega
člena, če je opravil najmanj dve tretjini pogodbeno dogovorjenega časa, za
katerega je sklenil delovno razmerje. Pravica, o kateri je govor, je pravica do prejemanja povprečne plače
še določen čas po izteku pogodbeno dogovorjenega dela v vojski.
17. Besedilo 94. člena ZObr razen
izboljšave napovednega stavka v prvem odstavku ni doživljalo sprememb v
zakonodajnem postopku. V zvezi s poglavjem o poklicnem delu v vojski je iz prve
obrazložitve mogoče povzeti, da je bilo izhodišče ureditev, ki velja za delavce
v državni upravi, ob upoštevanju specifičnosti vojaške organizacije.Take
rešitve naj bi poznale tudi druge države ( n.pr. Avstrija ), dopuščala pa naj
bi jo tudi Konvencija št. 151 Mednarodne organizacije dela o zaščiti pravic in
postopka za določanje pogojev zaposlitve in dela v javnih službah. Uvedena
možnost zaposlovanja po pogodbi o zaposlitvi za stalni sestav vojske naj bi
bila značilna za večino zahodnih armad. Določene razlike se pojavljajo le glede
trajanja pogodb, obveznosti, pa tudi organizacije vojaškega šolstva.
18. Določba drugega odstavka 94. člena ZObr
pride praktično v poštev le v primeru tretje alinee prvega odstavka 94. člena
ZObr: v vseh ostalih primerih je namreč vzrok za predčasno prenehanje pogodbe o
zaposlitvi praviloma na strani delavca. Če preneha potreba po delu poklicnega
pripadnika vojske, se ga najprej poskuša razporediti na drugo delo. Kolikor
take možnosti ni, mu preneha pogodba o zaposlitvi - torej delovno razmerje.
19. ZDDO v 56. členu določa, da se
delavcem, katerih delo v državnem organu postane nepotrebno, zagotovijo pravice
v skladu z zakonom. Ker ZDDO nima posebnih določb o pravicah trajnih presežkov,
bi bil tak zakon predvsem ZDR. Vendar 1. člen ZDDO določa, da se za delovna
razmerja delavcev v državnih organih uporabljajo ZTPDR, ZDR in ZDDO le, če s
posebnim zakonom ni drugače določeno. Pravice pripadnikov stalne sestave
Slovenske vojske, katerih delo postane nepotrebno (zaradi prenehanja potreb po
določenih dolžnostih oziroma zaradi zmanjšanja stalne sestave), pa določa ZObr.
ZObr ni v neskladju s 14. členom Ustave, kolikor drugače ureja nekatere pravice
poklicnih pripadnikov vojske - izhajajoč tudi iz dejstva, da sklepajo delovno
razmerje za določen čas pet oziroma deset let. Dejstvo, da gre za časovno
omejeno delovno razmerje, je stvaren razlog, ki opravičuje drugačno ureditev
nekaterih pravic iz delovnega razmerja, zlasti tistih, ki so po obsegu lahko
sorazmerne s časom trajanja zaposlitve.
20. Načelo enakosti pred zakonom, ki ga
zagotavlja določba drugega odstavka 14. člena Ustave, pomeni nearbitrarno
uporabo prava v razmerju do pravnih subjektov tako s strani zakonodajalca kot s
strani upravne in sodne oblasti. Zavezuje jih, da enaka oziroma podobna
razmerja urejajo (obravnavajo) enako, različna pa različno. Ustavno sodišče pri
oceni skladnosti zakonodajne rešitve z ustavnim načelom enakosti pred zakonom
presoja, ali je zakonodajalčevo razlikovanje oziroma nerazlikovanje pravnih
razmerij utemeljeno. Ugotavlja torej, ali ni zakonodajalčevo ravnanje morda
arbitrarno.
21. Namen pravice iz tretjega in četrtega
odstavka 93. člena ZObr je zagotoviti poklicnim vojakom določeno socialno
varnost za prehodno obdobje do (ponovne) zaposlitve v civilnem poklicu. Taka rešitev izhaja iz temeljne rešitve
po 88. in 92. členu ZObr, ki kot pogoj za poklicno opravljanje vojaške službe
predpisuje ustrezno splošno izobrazbo in vojaško strokovno usposabljanje. Zato
preusmeritev (nazaj) v civilne poklice ne bi smela biti problematična. Kolikor
pa bi bila problematična pri tistih, ki bodo zaposleni kot poklicni vojaki 15
let ali več, jim ZObr v 95. členu daje posebno pravico do (ponovne) usposobitve
za civilni poklic (pokritje stroškov šolanja ali usposabljanja).
22. Pri izpodbijani določbi drugega odstavka
94. člena ZObr pa gre za neenako obravnavanje presežnih poklicnih vojakov v
primerjavi s tistimi, katerih dejanski in pravni položaj je enak oziroma
podoben njihovemu: s tistimi, ki po izteku pogodbeno dogovorjenega dela v
vojski ne podaljšajo pogodbe o zaposlitvi. Za določitev dodatnega pogoja - potek najmanj dveh tretjin
pogodbenega časa - ni najti nobenega stvarno utemeljenega razloga. Te pravice
ni mogoče enačiti s pravico do odpravnine pod pogojem najmanj dvoletne
zaposlitve pri delodajalcu, ki jo presežnim delavcem zagotavlja 36.f člen ZDR,
za primerljivo pravico do nadomestila plače v času odpovednega roka (člen 36.f
v povezavi s 36.e členom ZDR) pa splošni predpisi tudi ne predpisujejo takega
pogoja. Zato je Ustavno sodišče razveljavilo tisti del izpodbijanega drugega
odstavka 94. člena ZObr, ki v nasprotju z drugim odstavkom 14. člena za
določeno skupino poklicnih vojakov predpisuje dodaten pogoj za pridobitev
pravice ob (predčasnem) prenehanju dela v vojski. To pomeni, da mora biti
presežnim poklicnim vojakom zagotovljena pravica, da še določen čas prejemajo
plačo, pod enakimi pogoji in v enakem obsegu kot tistim poklicnim vojakom, ki
po izteku dogovorjenega roka dela v vojski pogodbe o zaposlitvi ne podaljšajo.
Ocena ustavnosti 109. člena zakona o
obrambi
23. Izpodbijani tretji in četrti odstavek
109. člena sta prehodni določbi ZObr, s katerima se ureja položaj že zaposlenih
v Slovenski vojski ob njegovi uveljavitvi. Po določbi tretjega odstavka se
šteje, da so pripadniki stalne sestave Slovenske vojske s 14.1.1995 sklenili
pogodbo o zaposlitvi za pet let (vojaki) oziroma za deset let (podčastniki in
častniki). Za tiste, ki so bili na navedeni dan v delovnem razmerju za
nedoločen čas, to dejansko pomeni spremembo delovnega razmerja za nedoločen čas
v delovno razmerje za določen čas. Določba četrtega odstavka pa napotuje glede
pravic in dolžnosti na siceršnje določbe ZObr o pogodbah o zaposlitvi (predvsem
so to določbe 92. do 95. člena ZObr). Sporna ureditev velja le za pripadnike
stalne sestave, ki so bili ob uveljavitvi ZObr zaposleni v stalni sestavi - ne
velja torej za vse zaposlene na obrambnem področju.
24. V obrazložitvi predloga ZObr - prva
obravnava (Poročevalec št. 26/93) - je bilo navedeno med drugim tudi:
"Uvedena je možnost zaposlovanja po pogodbi o zaposlitvi za stalni sestav
vojske". Prehodna določba (takrat drugi odstavek 119. člena) pa je
določala, da se določbe zakona, ki urejajo zaposlovanje v Slovenski vojski s
pogodbo o zaposlitvi, ne uporabljajo za pripadnike stalne sestave, ki so
zaposleni v stalni sestavi ob uveljavitvi zakona. Sporna določba je bila
vnešena v predlog zakona za drugo branje z utemeljitvijo, da "bo
preprečila, da bi bili pripadniki stalne sestave v dveh različnih statusih,
zagotovljena pa je tudi ustrezna socialna varnost že zaposlenih".
25. ZObr je pričel veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu (14.1.1995). V tretjem odstavku 109. člena izrecno
določa, da se določbe o zaposlovanju na podlagi pogodbe o zaposlitvi za tiste
zaposlene, ki so ob njegovi uveljavitvi že zaposleni v stalni sestavi Slovenske
vojske, uporabljajo od uveljavitve zakona dalje. Zakon (izpodbijana določba)
torej nima učinka za nazaj, saj v razmerja pred njegovo uveljavitvijo ne
posega. Zato v tem primeru ni mogoče govoriti o t.i. pravi retroaktivnosti, ki
jo Ustava prepoveduje v 155. členu, in torej za neskladnost s to ustavno normo
ne gre.
26. Ustava varuje na podlagi zakona
pridobljene pravice tako, da vanje ni mogoče posegati z učinkom za nazaj (155.
člen Ustave). Ne preprečuje pa, da bi zakon spreminjal prej zakonsko določene
pravice ali pogoje za njihovo uveljavljanje z učinkom za naprej, če te
spremembe ne nasprotujejo z Ustavo določenim načelom oziroma drugim ustavnim
določbam, zlasti še načelu zaupanja v pravo kot enemu od načel pravne države
(2. člen Ustave). Pogoji za pridobitev določenih pravic se lahko tudi
spremenijo (n.pr. z določitvijo dodatnih pogojev), seveda le z veljavnostjo za
naprej in kolikor to ne bi v ustavno nedopustni meri prizadelo pravice do
socialne varnosti ali enakosti prizadetih subjektov pred zakonom. To velja tudi
za spremembe pri posameznih pravicah iz delovnega razmerja. Pri tem je treba
upoštevati, da se posameznik ne more zanašati na to, da se trenutno veljavni
zakon, ki bi mu ob izpolnjevanju predpisanih pogojev omogočal uveljavljanje
določene pravice, ne bo spremenil.
27. Tako stališče je Ustavno sodišče
zavzelo že v odločbah št. U-I-120/91 (OdlUS I, 26) in št. U-I-123/92 (OdlUS II,
109). V slednji je med drugim navedlo naslednje: "Ustava torej izrecno
varuje pridobljene pravice le zoper zakonske posege z retroaktivnim učinkom. To
pa ne pomeni, da varstvo pridobljenih pravic zoper zakonske posege z učinkom za
naprej v našem ustavnem sistemu sploh ni možno oziroma ni zagotovljeno. Zagotovljeno je v okviru tistih splošnih
načel pravne države, ki v Ustavi sicer niso izrecno določena, ki pa jih je
treba šteti za zagotovljena že na podlagi ustavne določbe, da je Slovenija
pravna država (2. člen Ustave). Med taka načela pravne države je po presoji
Ustavnega sodišča treba šteti v okviru širšega pojma pravne varnosti vsekakor
tudi načelo varstva zaupanja v pravo, ki posamezniku zagotavlja, da mu država
njegovega pravnega položaja ne bo arbitrarno, torej brez razloga, utemeljenega
v prevladujočem javnem interesu, poslabšala. Ker gre za splošno pravno načelo
in ne neposredno za eno od ustavnih pravic, katerim po 15. členu Ustave pripada
strožje varstvo zoper morebitne omejitve in druge posege, to načelo seveda nima
absolutne veljave in je v večji meri kot posamezne ustavne pravice dostopno
možnim omejitvam, torej temu, da je v primeru konflikta oziroma kolizije med
tem in drugimi ustavnimi načeli oziroma dobrinami treba v t. i. tehtanju dobrin
presoditi, kateri izmed ustavno zavarovanih dobrin je v posameznem spornem
primeru treba dati prednost."
28. Z 49. členom Ustave je vsakomur
zagotovljena pravica do proste izbire zaposlitve, enaka dostopnost vsakega
delovnega mesta pod enakimi pogoji in določena prepoved prisilnega dela. Ne zagotavlja pa ta ustavna norma trajnosti
zaposlitve in še manj stalnost zaposlitve na določenem delovnem mestu. Država
je po 66. členu Ustave zavezana, da ustvarja možnosti za zaposlovanje in za
delo ter da zagotavlja njuno zakonsko varstvo. To pomeni, da lahko le zakon
določa primere in pogoje za prenehanje delovnega razmerja. V obravnavanem
primeru pobudniki kot pridobljeno pravico uveljavljajo sklenjeno delovno
razmerje za nedoločen čas; sporen poseg v to pravico pa naj bi bilo njegovo
preoblikovanje v delovno razmerje za določen čas. Smiselno torej zatrjujejo neustaven (neutemeljen) poseg v načelo
varstva zaupanja v pravo kot eno od načel pravne države. Po kriterijih iz
prejšnje točke je tudi Ustavno sodišče ocenilo ta poseg kot ustavno nedopusten
- in sicer iz razlogov, ki jih podrobneje navaja v naslednjih točkah.
29. V utemeljitvi predloga zakona je med
cilji in načeli zakona navedeno, da bi moral način pridobivanja in šolanja
pripadnikov stalne sestave ter celotnega starešinskega kadra ustrezati potrebam
in možnostim RS s tem, da ni realno izgrajevati klasičen vojaški šolski sistem.
Zakonske rešitve bi morale preprečiti, da bi se z leti nesorazmerno, ne glede
na dejanske potrebe, poviševalo število častnikov z visokimi čini v stalni
sestavi, ter zagotoviti možnost zaposlovanja pripadnikov stalne sestave po
odhodu iz vojske. Pri normativni ureditvi statusnih, socialnih in drugih pravic
vojaških oseb se je izhajalo iz načelnega stališča, da je treba to področje
urejati s predpisi, ki veljajo za delavce v državni upravi, ob upoštevanju specifičnosti
vojaškega poklica. Vojaški šolski sistem, kot je urejen z zakonom, ni klasičen
- vojaške šole bodo izvajale predvsem funkcionalno usposabljanje za opravljanje
vojaške službe, kandidati pa morajo imeti predhodno splošno izobrazbo
(poklicno, srednjo, višjo, visoko). Namen take ureditve je bil izogniti se
postopnemu kopičenju pripadnikov stalne sestave na dolžnostih, ki jih ne morejo
več uspešno opravljati, ter čim lažji prehod med zaposlitvijo v vojski in v
civilnem poklicu in narobe. Taka rešitev naj bi bila tudi bistveno cenejša kot
pa klasični vojaški šolski sistem. Iz utemeljitev predlagatelja zakona, podanih
na zasedanju Državnega zbora, tudi izhaja, da je bil namen odreči se dotedanji
praksi, ko so pripadniki oboroženih sil v vojski čakali na upokojitev. Vojaški
poklic naj bi bil poklic, ki se opravlja v mladosti, zahteva pa od posameznika
tudi dolgoročno usmeritev v druge poklice: opravljal naj bi se določen čas,
potem pa naj bi se posameznik preusmeril nazaj v civilno življenje. Navedeni
razlogi, motivi, namen in cilji so po oceni Ustavnega sodišča ustavno legitimni
in stvarno utemeljeni.
30. Navedbe o neskladnosti z 22. členom
Ustave (nezagotavljanje enakega varstva pravic) in 25. členom Ustave
(nezagotavljanje pravice do pravnega sredstva) izhajajo iz primerjave s
pravicami zaposlenih po 135. členu ZDR. Zaposleni v gospodarstvu so po tej
določbi imeli možnost zahtevati sodno presojo skladnosti predloga pogodbe o
zaposlitvi z zakonom, kolektivno pogodbo oziroma splošnim aktom, vendar le v
okviru zagotovil, ki jih daje ta prehodna določba. Sodišče je preverjalo le, če
ne gre za spremembo delovnega razmerja za nedoločen čas v delovno razmerje za
določen čas oziroma če ne gre za razporeditev na drugo delovno mesto. V vsem
ostalem pa je veljalo enako kot velja tudi za vse nove pogodbe o zaposlitvi:
delavec zoper predlog take pogodbe nima sodnega varstva. V primeru nestrinjanja
s pogodbeno vsebino je edina možnost odklonitev podpisa. Ostaja pa seveda druga
možnost. Tam, kjer so določene pravice delavcu zagotovljene s kogentnim
zakonskim predpisom (z zakonom samim ali s kolektivno pogodbo, ki jo je na
podlagi zakona delodajalec dolžan upoštevati), ima delavec možnost uveljavljati
priznanje take pravice tudi v delovnem sporu. Primerjava med 135. členom ZDR in
109. členom ZObr ni možna, saj 109. člen ZObr predpisuje ravno to, kar 135.
člen ZDR prepoveduje: spremembo delovnega razmerja za nedoločen čas v delovno
razmerje za določen čas.
31. Zakonsko preoblikovanje delovnih
razmerij zaposlenih v stalni sestavi Slovenske vojske, sklenjenih za nedoločen
čas, v delovna razmerja, sklenjena za določen čas (določba tretjega odstavka
109. člena), in določitev, da imajo tisti pripadniki, katerih delovno razmerje
se je tako spremenilo, pravice in dolžnosti, kot jih ta zakon določa za pogodbe
o zaposlitvi (četrti odstavek 109. člena), je po presoji Ustavnega sodišča
ukrep oziroma poseg "brez razloga, utemeljenega v prevladujočem javnem
interesu". Ustavno sodišče je pri presoji tehtalo sporno spremembo (prehod
na pogodbena razmerja za določen čas) z razlogi, ki so bili za tako rešitev
navedeni: zagotovitev enakega obravnavanja s tistimi, ki so se zaposlovali
oziroma se zaposlujejo po uveljavitvi ZObr. Že zaposleni za nedoločen čas so
utemeljeno pričakovali, da jim bo delovno razmerje lahko prenehalo le na način
in pod pogoji, ki so bili z zakonom predpisani za prenehanje takega delovnega
razmerja - in med temi razlogi potek določenega časa ni bil predviden. To ne
pomeni, da niso mogli predvidevati, da bi jim delovno razmerje ne moglo
prenehati tudi zato, ker njihovo delo morda ne bo več potrebno. Vendar pa so pravice zaposlenih za
nedoločen čas v takem primeru drugačne - in po obsegu predvsem večje - kot pa
so tiste, ki jih pobudnikom in drugim prizadetim zagotavlja četrti odstavek
109. člena ZObr. Sporni poseg torej ni bil samo nedopusten poseg v načelo
varstva zaupanja v pravo, ampak prav tako nedopusten poseg v načelo (in
pravico) do enakosti pred zakonom. Za dopustnost takega posega bi sicer
zadoščal že kakršenkoli nearbitraren, torej razumen in stvarno utemeljen razlog
(ker se dopustnost posegov v pravico do enakosti pred zakonom presoja le po
t.i. testu arbitrarnosti in ne po strožjem testu sorazmernosti, kjer je treba
med drugim izkazati tudi nujnost posega zaradi varstva pravic drugih), toda
zgoraj že navedenemu razlogu enakega obravnavanja dotlej zaposlenih za
nedoločen čas s tistimi, ki se šele bodo (na novo) zaposlovali po pogodbah za
določen čas, ni mogoče priznati statusa "razumnega in stvarno utemeljenega
razloga". Dejstvo, da se je zakonodajalec iz razlogov, ki so v polju
njegove proste presoje, odločil za prehod na sistem pogodbenega zaposlovanja
poklicnih pripadnikov vojske, nikakor ne pomeni "razumnega in stvarno
utemeljenega razloga" za to, da hkrati - in to celo brez vsakega
prehodnega obdobja - v trenutku postavi v tak položaj tudi vse tiste, ki pa so
v vojsko vstopili pod povsem drugačnimi pogoji. Še manj je ta razlog seveda
mogoče šteti za "razlog, utemeljen v prevladujočem javnem interesu" -
torej za razlog dopustnega poseganja v načelo varstva zaupanja v pravo v smislu
že citirane odločbe št. U-I- 123/92.
32. Potrebno je prehodno obdobje, v katerem
se bodo na podlagi zakona in v skladu z Ustavo obstoječa pravna (delovna)
razmerja prilagodila novemu konceptu in organizaciji vojske. Ne gre prezreti,
da ZObr uvaja pogodbeno razmerje, torej prostovoljno dvostransko razmerje med
ministrstvom kot delodajalcem in tistim, ki želi poklicno opravljati vojaški
poklic. Tega v bodoče ne bo več mogoče opravljati za nedoločen čas: sklenjeno
bo za določen čas, podaljševalo pa se bo lahko za določena časovna obdobja do
izpolnitve določene starosti - v primeru častnikov lahko tudi do izpolnitve
pogojev za upokojitev. Tisti, ki že sedaj opravljajo vojaški poklic, morajo
zato imeti možnost, da se prav tako prostovoljno odločijo, ali bodo ta poklic
še naprej opravljali pod novimi pogoji. Kolikor se za kaj takega ne bi
odločili, bi moral zakon predvideti, kakšne posledice bi taka odločitev zanje
imela. V primeru, da bi to pomenilo prenehanje delovnega razmerja, razlog ne bi
smel biti odklonitev podpisa pogodbe o zaposlitvi po ZObr in zato tudi
posledice zanje ne enake kot v primeru prenehanja pogodbe o zaposlitvi za
določen čas. Kolikor jih ne bi bilo mogoče razporediti na druga delovna mesta
in bi jim zato delovno razmerje prenehalo kot presežnim delavcem, bi jim lahko
šle le enake pravice kot vsem drugim delavcem, zaposlenim v državni upravi (na
obrambnem področju) za nedoločen čas.
C.
33. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 40. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Lovro Šturm in sodniki dr.
Peter Jambrek, dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr.
Janez Šinkovec, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo
je sprejelo soglasno.
Št. U-I-101/95
Ljubljana, dne 8. januarja 1998.
P r e d s e d n i k :
dr. Lovro Šturm
_______________________
Opomba:
1"Pogodbeni vojaki" sicer tudi pri nas niso novost:
tako možnost je npr. poznal tudi zadnji veljavni zvezni zakon o službi v
oboroženih silah SFRJ (Uradni list SFRJ, št. 7/85 s spremembami). Vendar je šlo
takrat za zaposlovanje vojakov po pogodbi poleg sicer redno zaposlenih v
vojski.