U-I-137/01-4
12. 7. 2001
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Zbornice fizioterapevtov Slovenije, Ljubljana, in Zbornice
laboratorijske medicine Slovenije, Ljubljana, na seji dne 12. julija 2001
s k l e n i l o :
1. Izvrševanje 12. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 45/01) se do končne
odločitve zadrži.
2. Predlog, da se do končne odločitve zadrži izvrševanje 11. in
14. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti,
se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnici izpodbijata 11., 12. in 14.
člen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (v
nadaljevanju ZZDej-F), ki v celoti nadomeščajo 87. člen Zakona o zdravstveni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 9/92 in nasl. - v nadaljevanju ZZDej) in
uvajajo dva nova člena (87.a in 87.b člen).
2. Navajata, da je 11. člen v neskladju z
Ustavo, ker ne določa kriterijev in postopkov za ustanovitev poklicnih zbornic,
ki jih predvideva v prvem odstavku istega člena. Določbe 11. člena ZZDej-F, ki
v celoti nadomeščajo 87. člen ZZDej, naj bi ne bile bistveno drugačne od prej
veljavnih določb. Za te oziroma za ZZDej pa je Ustavno sodišče v odločbi št.
U-I-77/98 z dne 17. 6. 1999 (Uradni list RS, št. 59/99 in OdlUS VIII, 156)
ugotovilo, da je v neskladju z Ustavo, ker ne določa postopka in kriterijev za
ustanovitev zbornic po 87. členu. Člen 11 ZZDej-F sicer vsebuje določbe o
kriterijih in postopku za ustanovitev poklicnih zbornic, vendar postopek ustanavljanja
veže na določbe Zakona o društvih (Uradni list RS, št. 60/95 in nasl. - v
nadaljevanju ZDru). To naj bi bilo po mnenju pobudnic v neskladju z načeli
pravne države (2. člen Ustave), predvsem z načelom jasnosti in določnosti
predpisov.
3. Določbe 12. člena ZZDej-F naj bi bile v
neskladju z drugim odstavkom 121. člena Ustave, ki določa, da se javno
pooblastilo za opravljanje nekaterih funkcij državne uprave lahko prenese na
samoupravne skupnosti, podjetja in druge organizacije ter posameznike z zakonom.
Izpodbijana določba pa v nasprotju z Ustavo daje pooblastilo za prenos javnih
pooblastil na poklicno zbornico pristojnemu ministru.
4. Dalje navajata, da je tudi določba 14.
člena ZZDej-F, ki nalaga že ustanovljenim zbornicam uskladitev delovanja z določbami
ZZDej-F v neskladju z Ustavo, saj posega v pravico do svobodnega združevanja
(42. člen Ustave).
5. Pobudnici predlagata začasno zadržanje
izpodbijanih določb ZZDej-F. Predlog utemeljujeta z dejstvom, da Zakon
predvideva osem mesečni rok, v katerem morajo poklicne zbornice, ki so bile
ustanovljene po prej veljavnem 87. členu ZZDej uskladiti svoje delovanje z
določbami ZZDej-F. To po njihovem mnenju pomeni dejansko ukinitev zbornic in
njihovo preoblikovanje v društva, kar naj bi imelo za pobudnici nepopravljivo
strokovno, moralno in materialno škodo. Še posebna škoda bi nastala, če bi
pobudnici prilogodili svojo organizacijo in delovanje ZZDej-F, Ustavno sodišče
pa bi razveljavilo izpodbijane določbe. Uveljavitev izpodbijanih členov naj bi
povzročila pravni nered, nezadovoljstvo članstva, nezaupanje v delovanje
zbornic in dvom v pravno državo.
6. Po določbi 39. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS) sme Ustavno sodišče
do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev predpisa ali
splošnega akta za izvrševanje javnih pooblastil, če bi zaradi njegovega
izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice. Kadar Ustavno
sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej
tudi tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje
morebiti protiustavnega predpisa, in med škodljivimi posledicami, ki bi
nastale, če se izpodbijana določba sploh ne bi izvrševala.
7. Predlog za zadržanje 12. člena ZZDej je
utemeljen. Ker se določbe tega člena lahko začnejo izvajati z dnem, ko je
stopil Zakon v veljavo, bi lahko prišlo do neenakopravnega obravnavanja zbornic
in strokovnih združenj, zlasti če bi se na posameznem področju ustanovilo več
zbornic oziroma strokovnih združenj.
Nastalo bi lahko tudi razlikovanje med že
ustanovljenimi zbornicami po 87. členu ZZDej, ki so dolžne svoje delovanje
uskladiti z ZZDej-F v roku osmih mesecev od njegove uveljavitve. Zaradi
navedenega bi lahko prišlo tudi do nejasnosti pri ugotavljanju pogojev za
prenos pooblastil in pri izvajanju javnih pooblastil, kar bi lahko imelo težko
popravljive skodljive posledice na samo opravljanje določenih strokovnih nalog
na teh področjih. Ta vprašanja bi se še posebej zaostrila, če bi se izkazalo, da
je izpodbijani člen Zakona v neskladju z drugim odstavkom 121. člena Ustave.
Zaradi navedenega je Ustavno sodišče zadržalo do končne odločitve izvrševanje
12. člena ZZDej-F.
8. Zadržanje izvajanja 11. člena ZDej-F, ki
določa možnost ustanavljanja zbornic oziroma strokovnih združenj ter postopek
in pogoje za njihovo ustanovitev, bi pomenilo, da bi odpadla pravna podlaga za
obstoj zbornic. S sprejemom ZZDej-F je namreč v celoti prenehal veljati 87.
člen ZZDej, ki je predvideval tovrstne zbornice. To ne pomeni, da se
zdravstveni delavci ne bi smeli povezovati v strokovna združenja, saj jim gre
ta pravica neposredno na podlagi Ustave (drugi odstavek 42. člena), vendar tako
združenje ne bi imelo položaja, ki jim ga daje ZZDej. Ne nazadje bi ga morali
ustanoviti po postopku, ki velja za ustanovitev društva, kar tudi sicer
predvideva ZZDej-F. Določba 14. člena pa ne more povzročiti škodljivih posledic
za pobudnici, saj določa le rok uveljavitve posameznih določb Zakona. Z
zadržanjem izvrševanja izpodbijanih členov bi nastala pravna praznina, ki lahko
povzroči večje škodljive posledice kot samo izvajanje Zakona. Upoštevati je
treba tudi dejstvo, da so bile zbornice ustanovljene po prej veljavnem 87.
členu ZZDej prostovoljna združenja brez zakonskih javnih pooblastil. Ustavno
sodišče meni, da nastanek škodljivih posledic, še zlasti težko popravljivih, ni
verjeten. Zato je predlog za začasno zadržanje 11. in 14. člena ZZDej-F
zavrnilo.
9. Ustavno sodišče je ta sklep sprejelo na
podlagi 39. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr.
Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in dr. Dragica Wedam-Lukić. Prvo točko sklepa je
sprejelo soglasno, drugo pa s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval
sodnik Čebulj.
P r e d s e d n i k
Franc Testen
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Zbornice fizioterapevtov Slovenije, Ljubljana, ki jo zastopa predsednica
Friderika Kresal, in Zbornice laboratorijske medicine Slovenije, Ljubljana, ki
jo zastopa predsednik dr. Borut Božič, na seji dne 21. marca 2002
s k l e n i l o :
Predlog, naj se do končne odločitve zadrži izvrševanje 14. člena
Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list
RS, št. 45/01), se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
1. Pobudnici sta izpodbijali 11., 12. in
14. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (v
nadaljevanju ZZDej-F), ki v celoti nadomeščajo 87. člen Zakona o zdravstveni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 9/92 in nasl. - v nadaljevanju ZZDej) in
uvajajo dva nova člena (87.a in 87.b člen).
2. Pobudnici sta predlagali začasno
zadržanje izpodbijanih določb ZZDej-F. Predlog sta utemeljevali z dejstvom, da
Zakon predvideva osemmesečni rok, v katerem morajo poklicne zbornice, ki so
bile ustanovljene po prej veljavnem 87. členu ZZDej, uskladiti svoje delovanje
z določbami ZZDej-F. To po njunem mnenju pomeni dejansko ukinitev zbornic in
njihovo preoblikovanje v društva, kar naj bi imelo za pobudnici nepopravljivo
strokovno, moralno in materialno škodo. Še posebna škoda bi nastala, če bi
pobudnici prilagodili svojo organizacijo in delovanje ZZDej-F, Ustavno sodišče
pa bi razveljavilo izpodbijane določbe. Uveljavitev izpodbijanih členov naj bi
povzročila pravni nered, nezadovoljstvo članstva, nezaupanje v delovanje
zbornic in dvom v pravno državo.
3. Ustavno sodišče je s sklepom z dne 12.
7. 2001 zadržalo izvrševanje 12. člena, ni pa zadržalo izvrševanja 11. in 14.
člena ZZDej-F.
4. Pobudnici sta vložili nov predlog, s
katerim ponovno predlagata začasno zadržanje izvrševanja 14. člena ZZDej-F. V
predlogu samo ponavljata dejstva in okoliščine, ki jih je Ustavno sodišče že
ocenjevalo pri sprejemu sklepa z dne 12. 7. 2001. Ker pobudnici ne navajata novih dejstev in okoliščin, ki bi
utemeljevale začasno zadržanje izvrševanja določbe izpodbijanega zakona, je
Ustavno sodišče ponovni predlog za začasno zadržanje zavrnilo.
5. Ustavno sodišče je ta sklep sprejelo na
podlagi 39. člena Zakon o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 ZUstS) v
sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam-Lukić ter sodnici in sodniki dr. Janez
Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk, Franc Testen in dr. Lojze Ude. Sklep je sprejelo z osmimi glasovi
proti enemu. Proti je glasoval sodnik Čebulj, ki je dal odklonilno ločeno
mnenje.
Predsednica
dr. Dragica Wedam-Lukić
Odklonilno
ločeno mnenje sodnika dr. Čebulja
1. Ustavno sodišče je na seji dne 21.3.2002
odločalo o predlogu za začasno zadržanje 14. člena Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 45/01 -
ZZDej-F). Predlog pobudnic je zavrnilo, češ da samo ponavljata dejstva in
okoliščine, ki jih je Ustavno sodišče že ocenjevalo pri sprejemanju sklepa z dne
12.7.2001, ne navajata pa novih dejstev in okoliščin. S tem se ne strinjam,
zato sem glasoval proti zavrnjenju predloga za začasno zadržanje.
2. Iz 2. točke obrazložitve jasno izhaja,
da pobudnici v ponovnem predlogu za začasno zadržanje poudarjata, da bi jima
"še posebna škoda nastala, če bi prilagodili svojo organizacijo in
delovanje ZZDej-F, Ustavno sodišče pa bi razveljavilo izpodbijane
določbe". S to navedbo pobudnic, ki je v primerjavi s prvim predlogom za
začasno zadržanje, nova, se strinjam. Če se bosta preoblikovali v skladu s 14.
členom ZZDej-F, bo to pomenilo, kot tudi sami poudarjata, da morata prenehati
obstajati kot zbornici in se na novo ustanoviti kot društvi. Na ta način bosta
torej kot zbornici prenehali obstajati.
3. Morda navedeno samo po sebi za
izkazanost možnosti nastanka težko popravljivih škodljivih posledic, kar za
začasno zadržanje zahteva 39. člen Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 15/94 - ZUstS), še ne zadostuje. Gotovo pa po mojem mnenju zadostuje
dejstvo, da bosta pobudnici z dnem preoblikovanja izgubili pravni interes za
izpodbijanje določb ZZDej-F. Morebitna kasnejša razveljavitev izpodbijanih
določb namreč njunega pravnega položaja ne bi mogla spremeniti.
dr. Janez Čebulj
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Zbornice fizioterapevtov Slovenije, Ljubljana, ki
jo zastopa predsednica Friderika Kresal, in Zbornice laboratorijske medicine
Slovenije, Ljubljana, ki jo zastopa predsednik dr. Borut Božič, na seji dne 11.
decembra 2003
odločilo:
1. Člen 87 a Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS,
št. 9/92, 26/92, 37/95, 8/96, 90/99, 98/99, 31/2000, 36/2000 in 45/01) se
razveljavi.
2. Člen 87 Zakona o zdravstveni dejavnosti ni v neskladju z
Ustavo.
3. Člen 14 Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 45/01) ni v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnici izpodbijata določbe 11., 12.
in 14. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti
(v nadaljevanju ZZDej-F), ki spreminjajo in dopolnjujejo Zakon o zdravstveni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 9/92 in nasl. - v nadaljevanju ZZDej).
2. Navajata, da je 11. člen ZZDej-F, ki
spreminja 87. člen ZZDej, v neskladju z Ustavo, ker ne določa kriterijev in
postopkov za ustanovitev poklicnih zbornic, ki jih predvideva v prvem odstavku
istega člena. Spremenjeni 87. člen ZZDej naj ne bi bil bistveno drugačen od
prej veljavnega. Za te določbe oziroma za ZZDej pa je Ustavno sodišče v odločbi
št. U-I-77/98 z dne 17. 6. 1999 (Uradni list RS, št. 59/99 in OdlUS VIII, 156)
ugotovilo, da je v neskladju z Ustavo, ker ne določa postopka in kriterijev za
ustanovitev zbornic po 87. členu. Spremenjeni 87.člen ZZDej sicer vsebuje
določbe o kriterijih in postopku za ustanovitev poklicnih zbornic, vendar
postopek ustanavljanja veže na določbe Zakona o društvih (Uradni list RS, št.
60/95 in nasl. - v nadaljevanju ZDru). To naj bi bilo po mnenju pobudnic v
neskladju z načeli pravne države (2. člen Ustave), predvsem z načelom jasnosti in
določnosti predpisov.
3. Člen 12 ZZDej-F, ki v Zakon dodaja 87.a
in 87.b člen, naj bi bil v neskladju z drugim odstavkom 121. člena Ustave, ki
določa, da se javno pooblastilo za opravljanje nekaterih funkcij državne uprave
lahko prenese na samoupravne skupnosti, podjetja in druge organizacije ter
posameznike z zakonom. Iz navedb pobude izhaja, da je za pobudnici ustavno
sporen samo 87.a člen. Navajata namreč, da je v neskladju z Ustavo določba
Zakona, ki pooblašča ministra, pristojnega za zdravje, za prenos javnih
pooblastil na poklicno zbornico oziroma strokovno združenje. To pooblastilo pa
ureja 87.a člen.
4. Dalje navajata, da je tudi določba 14.
člena ZZDej-F, ki nalaga že ustanovljenim zbornicam uskladitev delovanja z
določbami ZZDej-F, v neskladju z Ustavo, saj posega v pravico do svobodnega
združevanja (42. člen Ustave).
5. Sekretariat za zakonodajo in pravne
zadeve Državnega zbora je v pojasnilu na navedbe pobude zavrnil očitek
neskladja izpodbijanih členov ZZDej-F z Ustavo kot neutemeljen. Meni, da
opredelitev zbornice kot osebe zasebnega prava, ki se ustanovi in deluje po
pravilih ZDru ne pomeni kršitve 2. in 42. člena Ustave. V skladu z drugim
odstavkom 121. člena Ustave naj bi bile tudi določbe 12. člena ZZDej-F. Podobno
meni tudi Vlada.
B. - I.
6. Ustavno sodišče je s sklepom št.
U-I-137/01 z dne 12. 7. 2001 zadržalo izvrševanje 12. člena ZZDej-F, zavrnilo
pa predlog za zadržanje 11. in 14. člena ZZDej-F. Dne 21. 3. 2002 je zavrnilo
ponovni predlog za zadržanje 14. člena ZZDej-F.
7. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in,
ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem
sodišču, (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS), nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
B. - II.
8. Očitek pobudnic, da so določbe 87. člena
ZZDej nejasne in nedoločne ter zato v neskladju z načeli pravne države iz 2.
člena Ustave, ni utemeljen. Iz prvega odstavka 87. člena ZZDej izhaja, da lahko
ustanovijo zdravstveni delavci iz posamezne poklicne skupine poklicne zbornice
ali strokovna združenja. V drugem odstavku istega člena pa je določeno, da so
takšne zbornice ali društva osebe zasebnega prava in da se ustanovijo in
delujejo po pravilih ZDru. Iz navedene določbe jasno izhaja: da gre za
prostovoljno združevanje zdravstvenih delavcev iz posamezne poklicne skupine;
da imajo takšne zbornice oziroma strokovna združenja status društev po ZDru; da
so osebe zasebnega prava. Z izpodbijano določbo je zakonodajalec odpravil
nejasen položaj zbornic, ustanovljenih po 87. členu, kot je veljal pred
sprejemom ZZDej-F. To je bil dolžan storiti na podlagi odločbe Ustavnega
sodišča št. U-I-77/98. Prav tako ni mogoče pritrditi pobudnicama, da bi moral
zakonodajalec zbornicam zdravstvenih delavcev, ustanovljenih po prej veljavnem
87. členu ZZdej, dati enak status, kakor ga ima Zdravniška zbornica, in da
takšna dolžnost izhaja iz navedene odločbe Ustavnega sodišča. Zakaj je takšno
prepričanje pobudnic zmotno, je Ustavno sodišče obširno obrazložilo v navedeni
odločbi.
9. Neutemeljen je tudi očitek, da je 14.
člen ZZDej-F v neskladju z 42. členom Ustave. Navedeni člen ne določa obveznega
ustanavljanja društev oziroma obveznega združevanja zdravstvenih delavcev v
društva, temveč obvezno uskladitev delovanja že ustanovljenih poklicnih zbornic
po prej veljavnem 87. členu ZZDej. Tako po prej veljavnem kakor tudi po
spremenjenem 87. členu ZZDej (11. členu ZZDej-F) je združevanje zdravstvenih
delavcev prostovoljno. Zato ni jasen očitek pobudnic, da 14. člen krši pravico
do svobodnega združevanja iz 42. člena Ustave. Vse, kar 14. člen ZZDej-F
zahteva, je da že ustanovljene zbornice zdravstvenih delavcev uskladijo svoje
delovanje s pravili, ki veljajo za društva. Pobudnici bosta še naprej
prostovoljni poklicni zbornici zdravstvenih delavcev iz posamezne poklicne
skupine s prostovoljnim članstvom. Takšna zahteva v ničemer ne posega v
prostovoljnost združevanja in ne nalaga obveznega združevanja v društva, zato
ni v neskladju z 42. členom Ustave.
B. - III.
10. Člen 87 a ZZDej pooblašča ministra,
pristojnega za zdravstvo, da lahko posamezno poklicno zbornico ali strokovno
združenje iz 87. člena ZZDej pooblasti za izvajanje posameznih nalog iz 34.,
35. in 42. člena ZZDej ter za izvajanje strokovnega nadzora s svetovanjem za
posamezno poklicno skupino. Pobudnici menita, da predstavlja izpodbijana
določba pooblastilo za podeljevanje javnega pooblastila, ki pa naj bi bilo
mogoče samo z zakonom in ne z aktom ministra (na podlagi zakona). Sporno
vprašanje torej je, ali lahko zakon pooblasti posameznega ministra za dodelitev
javnega pooblastila oziroma, ali se lahko pridobi javno pooblastilo samo z
zakonom ali tudi na podlagi zakona.
11. Ustava v drugem odstavku 121. člena
določa, da samoupravne skupnosti, podjetja in druge organizacije ter
posamezniki lahko z zakonom dobijo javno pooblastilo za opravljanje nekaterih
funkcij državne uprave.
12. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-305/94 z dne 3. 4. 1997 (Uradni list RS, št. 23/97 in OdlUS VI, 44) zavzelo
stališče, da se po določbi drugega odstavka 121. člena Ustave javno pooblastilo
lahko prenese samo z zakonom. Iz navedene odločbe izhaja tudi, da ima
zakonodajalec glede podeljevanja javnih pooblastil dve možnosti: z zakonom
določno in jasno predpisati javna pooblastila in jih neposredno podeliti
konkretni osebi ali pa ustanoviti osebo javnega prava, katere naloge so med
drugimi tudi izvrševanje v zakonu določenih javnih pooblastil. Glede na
navedeno stališče, bi bile lahko izpodbijane določbe 87.a člena ZZDej v
neskladju z drugim odstavkom 121. člena Ustave.
13. Pravna teorija[1] zagovarja
stališče, temu je sledil tudi zakonodajalec[2], da je ob določenih
pogojih mogoče podeliti javno pooblastilo tudi na podlagi zakona, tj., da se
osebo, kateri se javno pooblastilo podeljuje, določi z aktom Vlade ali
ministrstva. To pogojuje potrebo, da ob presojanju izpodbijanih določb ZZDej
Ustavno sodišče ponovno pretehta svoje stališče iz odločbe št. U-I-305/94, ali
ni morebiti preveč ozko in preveč utesnjujoče in ali ne dopušča drugi odstavek
121. člena Ustave tudi širše razlage.
14. Ustava opredeljuje javno pooblastilo
kot pravico posameznikov in organizacij, ki niso državni organi, da izvršujejo
funkcijo uprave. Gre torej za to, da javno oblast izvršujejo organizacije
oziroma subjekti, ki niso del državnega aparata. Te funkcije so različne,
podrobneje jih opredeljuje Zakon o državni upravi (Uradni list RS, št. 83/03
ur. p. b. - v nadaljevanju ZDU-1- UPB1). Javno pooblastilo se izvršuje na tri
načine, kot to tudi sicer velja za izvrševanje upravnih funkcij: z izdajanjem
splošnih aktov, z izdajanjem posamičnih aktov oziroma z odločanjem v posamičnih
stvareh in z opravljanjem materialnih (realnih) dejanj.[3]
15. Podelitev javnega pooblastila nujno
obsega dva elementa: določitev vsebine javnega pooblastila, tj., katere upravne
naloge se zaupajo (dodelijo) kot javno pooblastilo, in določitev nosilca
javnega pooblastila, tj., kateri osebi se zaupajo (dodelijo).[4]
16. Vsebino javnega pooblastila mora jasno
in podrobno določiti zakon. Gre za urejanje pristojnosti, ki se po prvem
odstavku 120. člena Ustave lahko ureja samo z zakonom. Določitev vsebine
javnega pooblastila pomeni določanje pristojnosti oziroma določanje nalog
(funkcij) državne uprave, ki bo sicer dodeljena v izvrševanje nosilcu javnega
pooblastila. Iz zakona mora biti jasno razvidno, za katere upravne naloge gre.
17. Iz jezikovne razlage drugega odstavka
121. člena Ustave izhaja, da bi z zakonom moral biti določen tudi nosilec
javnega pooblastila. Zakon bi torej moral določiti tudi konkretno organizacijo
ali osebo, ki bo izvrševala javno pooblastilo. Tudi Ustavno sodišče je v
odločbi št. U-I-305/94 zavzelo takšno stališče. Večina javnih pooblastil je
bilo doslej podeljenih z zakonom, saj so bila praviloma podeljena javnim osebam
(predvsem različnim zbornicam), ki so bile tudi neposredno ustanovljene z
zakonom.
18. Vendar pa se po drugem odstavku 121.
člena Ustave javnega pooblastila ne podeljuje samo osebam javnega prava,
ustanovljenim z zakonom, temveč tudi organizacijam zasebnega prava in tudi
posameznikom. V takih primerih pa je večinoma nemogoče že z zakonom, ki določa
vsebino javnega pooblastila, določiti tudi njenega nosilca. Zato bi moral
zakonodajalec, potem ko bi bila izbrana organizacija ali posameznik, za vsak
primer podelitve javnega pooblastila sprejeti poseben zakon, s katerim bi
določil nosilca pooblastila. Zato je treba sprejeti stališče, da drugi odstavek
121. člena Ustave dopušča širšo razlago, tj., da je mogoče javno pooblastilo
podeliti tudi na podlagi zakona. To pa pomeni, da mora zakon, ki določa vsebino
javnega pooblastila, podrobno urediti način njegove podelitve. Zakon mora
natančno določiti pogoje, ki jih mora izpolnjevati nosilec javnega pooblastila,
določiti organ, ki podeli javno pooblastilo oziroma določi enega ali več
nosilcev javnega pooblastila, ter določiti postopek za podelitev javnega
pooblastila. Ocena, kdaj je mogoče podeliti javno pooblastilo z zakonom in kdaj
na podlagi zakona, je v pristojnosti zakonodajalca. Pri tem pa ni povsem
nevezan. Za podelitev javnega pooblastila na podlagi zakona se lahko odloči le,
če ugotovi obstoj okoliščin, ki onemogočajo ali znatno otežujejo določitev
nosilca javnega pooblastila z zakonom.
19. Očitek pobudnic, da so izpodbijane
določbe 87. a člena ZZDej v neskladju z drugim odstavkom 121. člena Ustave samo
zato, ker pooblaščajo za podelitev javnega pooblastila ministra, pristojnega za
zdravstvo, ni utemeljen. Kot je obrazloženo v prejšnjih točkah, se lahko javno
pooblastilo podeli tudi na podlagi zakona in ne izključno z zakonom. Pri tem pa
morajo biti spoštovana opisana načela. Za presojo ustavnosti navedene določbe
ZZDej je torej treba oceniti, ali izpodbijane določbe ustrezajo navedenim
načelom.
20. Prvo načelo je, da mora zakon, v
konkretnem primeru ZZDej, jasno in podrobno določiti vsebino javnega
pooblastila.
21. Iz 87.a člena ZZDej izhaja, da so
vsebina pooblastila posamezne naloge iz 34., 35. in 42. člena ter izvajanje
strokovnega nadzora s svetovanjem za posamezno poklicno skupino (2. točka
prvega odstavka 76. člena). V navedenih določbah, razen v 2. točki prvega
odstavka 76. člena ZZDej, pa zakonodajalec ni jasno in podrobno določil, kaj je
vsebina javnega pooblastila oziroma katere upravne naloge, se lahko dodelijo
posamezni poklicni zbornici ali strokovnemu združenju kot javno
pooblastilo.Tako ni jasno, ali bo minister, pristojen za zdravstvo, pooblastil
za izdajanje splošnih aktov iz 34. in 35. člena ZZDej poklicno zbornico ali
strokovno združenje. Dalje ni jasno, ali naj bo vsebina javnega pooblastila
odločanje o izpolnjevanju pogojev za opravljanje zasebne zdravstvene dejavnosti
in vodenje registra zasebnih zdravstvenih delavcev.
Prav tako ni jasno, katere naloge iz 42.
člena se lahko dodelijo kot javno pooblastilo. Sodelovanje poklicnih zbornic
ali strokovnih združenj, kot ga opredeljuje prvi odstavek 34. člena ZZDej, ni
upravna naloga in enako velja za mnenje iz pete alineje prvega odstavka 35.
člena ter za mnenje iz tretjega odstavka 42. člena ZZDej. Načelu, da mora biti
vsebina naloge, ki se lahko podeli kot javno pooblastilo, v zakonu določena
jasno in podrobno, ustreza samo določba 2. točke prvega odstavka 76. člena
ZZDej. Pri določanju, katere upravne naloge se lahko opravljajo kot javno
pooblastilo, mora zakonodajalec upoštevati tudi načela, ki jih določa prvi
odstavek 15. člena ZDU. Ta ocena ne sme biti prepuščena organu, ki bo
pooblaščen za podelitev javnega pooblastila.
22. Drugo načelo je, da mora zakon,
konkretno ZZDej, natančno določiti pogoje, ki jih mora izpolnjevati nosilec
javnega pooblastila, določiti organ, ki podeli javno pooblastilo in določiti
postopek za podelitev javnega pooblastila. ZZDej določa v 87.a členu organ,
pristojen za podelitev pooblastila (minister, pristojen za zdravstvo), določa
pogoje, ki jih mora izpolnjevati poklicna zbornica ali strokovno združenje,
postopek podelitve javnega pooblastila pa ureja ZDU-1-UPB1 (15. člen). Vendar
pa pušča Zakon nekatera vprašanja nerešena oziroma so njegove določbe nejasne.
Tako ni mogoče ugotoviti, ali je podelitev javnega pooblastila prepuščena
prosti presoji ministra, pristojnega za zdravstvo. ZZDej namreč določa, da
minister lahko podeli javno pooblastilo poklicni zbornici ali strokovnemu
združenju, če izpolnjuje predpisane pogoje. Vprašanje ostaja, ali lahko odkloni
podelitev javnega pooblastila, če so pogoji izpolnjeni, in pod kakšnimi pogoji.
Prav tako ni urejeno vprašanje, kako ravnati, če je za pridobitev javnega
pooblastila zainteresiranih več poklicnih zbornic oziroma združenj. ZDU sicer v
tretjem odstavku 15. člena predvideva, da se v takšnih primerih izbira opravi z
javnim natečajem. Ni pa določeno, kako se izvede javni natečaj, niti ni
določeno ali imajo udeleženci natečaja zagotovljeno pravno varstvo in kakšno.
Zakon ne določa jasno, ali se lahko podeli javno pooblastilo samo eni poklicni
zbornici oziroma enemu združenju v posamezni poklicni skupini, in kako opraviti
izbiro.
23. Iz navedenih razlogov je določba 87.a
člena ZZDej v neskladju z drugim odstavkom 121. člena Ustave in se zato
razveljavi. To pa ne pomeni, da javnega pooblastila ni mogoče podeliti na
podlagi zakona. Vendar bo moral zakonodajalec, če se bo za to odločil,
upoštevati v tej odločbi navedena načela.
C.
24. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 43. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam
Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, mag. Marija Krisper
Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože
Tratnik. Odločbo je sprejelo s šestimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala
sodnika Čebulj in Janko.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić
_______________________
Opombe:
[1] R. Pirnat: komentar 121. člena Ustave v L. Šturm (urednik):
Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakultete za podiplomske
državne in evropske študije, Ljubljana 2002.
R. Pirnat: Nekaj vprašanj javnega pooblastila kot ustavnega
instituta, v VII. Dnevi javnega prava Portorož 2001, str. 271- 279.
M. Horvat: Podelitev javnega pooblastila, v VI. Dnevi javnega
prava, Portorož 2000, str. 197-206.
[2] ZDU, drugi odstavek 15. člena.
[3] R. Pirnat, glej delo citirano pod op. št. 1, str. 888.
[4] Ibidem, str. 892.