Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. iz Ž. na seji 4. decembra 2003
odločilo:
1. Sodba Vrhovnega sodišča št. I Up 662/2000 z dne 26. 2. 2003
se razveljavi.
2. Zadeva se vrne Vrhovnemu sodišču v novo odločanje.
Obrazložitev
A)
1. Ustavnemu pritožniku je prvostopni
upravni organ priznal status in pravice žrtve vojnega nasilja - interniranca.
Odločba je bila nato v postopku revizije odpravljena, revizijski upravni organ
je odločil, da pritožnik ne izpolnjuje pogojev za priznanje statusa iz 1. in 2.
člena Zakona o žrtvah vojnega nasilja (Uradni list RS, št. 18/03, ur.p.b. - v
nadaljevanju ZZVN). Tako odločitev je pritožnik izpodbijal v upravnem sporu in
Upravno sodišče je tožbi ugodilo, izpodbijano odločbo odpravilo in zadevo
vrnilo v ponovni postopek. Zoper tako sodbo pa se je pritožilo pristojno
ministrstvo in s pritožbo uspelo: Vrhovno sodišče je sodbo Upravnega sodišča
spremenilo tako, da je tožbo zavrnilo.
2. Ves čas opisanega postopka ni sporno, da
je bil ustavni pritožnik s starši že 8. 8. 1940 interniran od italijanskih
oblasti, ker sta bila starša pripadnika gibanja TIGR, in so v internaciji
ostali do konca vojne.
3. Različni pa so bili pogledi upravnih
organov obeh stopenj in nato obeh sodišč na materialnopravno vprašanje, ali gre
pritožniku po 1. in 2. členu ZZVN status žrtve, čeprav v internacijo ni bil
poslan v vojni in ga zato ni interniral medvojni okupator.
4. Stališče Vrhovnega sodišča v izpodbijani
sodbi je, da pritožnik, ki je bil poslan v internacijo od italijanskih oblasti
pred začetkom vojne oziroma pred italijansko okupacijo dela slovenskega ozemlja
in na ozemlju, ki je tedaj sodilo pod Italijo, ne izpolnjuje uzakonjenih
pogojev za priznanje žrtve vojnega nasilja po ZZVN. Dejstvo, da se je prisilni
ukrep oziroma nasilno dejanje tedanjih italijanskih oblasti zoper pritožnika
nadaljevalo tudi po 6. 4. 1941 oziroma po italijanski okupaciji slovenskega
ozemlja, po presoji tega sodišča ne vpliva na odločitev o zadevi.
5. Ustavni pritožnik meni, da mu je s tako
sodno odločitvijo kršena pravica do enakega varstva pravic (22. člen Ustave),
zato predlaga razveljavitev sodbe Vrhovnega sodišča in odločbe pristojnega
ministrstva.
6. Ustavno sodišče je s sklepom z dne 27.
5. 2003 ustavno pritožbo sprejelo. Poslalo jo je Vrhovnemu sodišču, ki nanjo ni
odgovorilo.
B)
7. Člen 1 in prvi odstavek 2. člena ZZVN
med drugim opredeljujeta kot žrtev vojnega nasilja državljana Republike
Slovenije, ki je bil iz političnih ali nacionalnih razlogov v vojni
izpostavljen nasilnim ukrepom italijanskih okupatorjev tako, da je bil od njih
poslan v internacijo.
8. Vprašanje (uporabe materialnega prava),
odločilno za obravnavano zadevo, je: ali je žrtev vojnega nasilja po ZZVN tudi
državljan Republike Slovenije, ki je bil iz političnih ali nacionalnih razlogov
v vojni izpostavljen nasilnim ukrepom italijanskih okupatorjev tako, da so ga
te še naprej zadržale v internaciji, v katero so ga poslale že pred vojno, tj.
pred vojaško agresijo Italije na Kraljevino Jugoslavijo.1 Vse druge
okoliščine (državljanstvo, čas vojne, delovanje italijanskega okupatorja,
internacija in politični ali nacionalni razlog za interniranost ) niso sporne
ali pa glede na obrazložitev izpodbijane sodbe niso pomembne. Časa
interniranosti pred vojno pritožnik ne uveljavlja.
9. Gledano s stališča pravilnosti uporabe
pravne norme gre torej za vprašanje, ali je treba kot izpostavljenost prisilnim
ukrepom okupatorja med vojno (1. člen ZZVN) šteti le primere, ko je okupator
šele med vojno poslal državljana Republike Slovenije v internacijo (prvi
odstavek 2. člena ), ali tudi primere, ko ga je v času vojne v internaciji
zadržal. Z drugo besedo: ali je razlika med "poslati v internacijo"
in "obdržati v internaciji" lahko odločilna za to, da interesentu
pripada (v prvem primeru) ali ne pripada status žrtve vojnega nasilja (v drugem
primeru).
10. Ustavno sodišče sodi, da iz samega
besedila zakonskih določb ne izhaja kot edina možnost razlage tista, ki jo
uveljavlja izpodbijana sodba. Ko 1. člen določa splošne pogoje, govori o
izpostavljenosti prisilnim ukrepom kot o trajajočem stanju. Iz določb prvega
odstavka 2. člena je mogoče sestaviti zahtevano dejansko stanje, da so
okupacijske sile poslale državljana v internacijo po 6. 4. 1941. Toda po
presoji Ustavnega sodišča gre v obravnavanem primeru za dejanski stan, za
katerega je potreben globji preudarek, ali smiselno ne ustreza vsebini zakonske
norme, čeprav z njenim besedilom ni nedvoumno in izrecno zajet.
11. Kot je Ustavno sodišče že pojasnjevalo
(sklep št. U-I-327/96 z dne 10. 2. 2000, Uradni list RS, št. 51/99 in OdlUS št.
IX,19), je ustavodajalec v tretjem odstavku 50. člena Ustave določil posebno
varstvo žrtev vojnega nasilja, ker je presodil, da so nekatere smiselno
zaokrožene oblike vojnega nasilja v vojnih letih pustile na vojni generaciji
današnjih državljanov Republike Slovenije (v povprečju in v pretežnem številu
primerov) take posledice, ki jih je zdaj mogoče odpravljati, upočasnjevati ali
blažiti s posebnimi materialnimi in organizacijskimi napori družbe. Presodil je
tudi, da je v skladu z načeli socialne države, če si sedanje in prihodnje
aktivne generacije naložijo take posebne napore oziroma bremena, in da je
družba kot celota v načelu tega tudi sposobna. Ne gre za poravnavanje dolga
države žrtvam, temveč za solidarnost kot eno od načel socialne države.
12. Katere značilne razmere oblikovati v
pravno upoštevne in zaokrožene tipizirane oblike nasilja, kakšno težo in kakšne
posledice pripisati tem oblikam in kakšna upravičenja zaradi njih priznati, je
prepuščeno zakonu. Ta določa tudi, kako trajanje nasilja vpliva na pridobitev
in obseg upravičenj. Zakonodajalec je utemeljeno omejil pojem vojnega nasilja
na nasilja, povzročeno po okupatorju, dobo tega nasilja pa na čas vojne.
Ustavno sodišče je večkrat opozorilo in utemeljilo, da je imel in zakaj je imel
zakonodajalec pri urejanju tega posebnega dela socialnega varstva še prav
posebno široko polje prostega odločanja. Zato Ustavno sodišče praviloma zavrača
pobude, ki očitajo določbam ZZVN neustavnost, merijo pa na to, da bi se krog
upravičencev ali obseg upravičenj povečeval.
13. Ob vsej tej zadržanosti pri ocenjevanju
ustavnosti zakonskih določb pa bi Ustavno sodišče moralo ugotoviti neskladje z
Ustavo, med drugim, kadar bi zakonska norma nerazumno razlikovala enaka
dejanska stanja.
14. Po presoji Ustavnega sodišča bi šlo za
tako nerazumnost in za neskladje s smislom določbe tretjega odstavka 50. člena Ustave
(o posebnem varstvu žrtev vojnega nasilja), če bi ZZVN primere, kakršen je
pritožnikov, izključeval. Upoštevne sestavine takega primera so: internacija
skozi ves čas vojne, prizadejana po italijanskih okupacijskih silah iz
političnih oziroma nacionalnih razlogov. Očitno so to sestavine dejanskega
stanja, zaradi katerih zakonodajalec v skladu z Ustavo namenja državljanu
Slovenije upravičenja, ki naj mu poslej blažijo škodne posledice prestanega
nasilja. Če je to nasilje iz istih razlogov in od istega povzročitelja trajalo
celo že pred časom, ki ga lahko upošteva ZZVN, je laično gledano upravičenost
do posebnega (socialnega) varstva le še toliko večja. Nikakor pa zakonodajalec
te okoliščine ne sme uzakoniti kot izključujoče. To bi namreč pomenilo: res je
državljan preživel ves čas vojne v internaciji; za kar bi mu njegova država
priznala upravičenja žrtve; ker pa v to internacijo ni bil poslan šele po 6. 4.
1941, temveč ga je vojna v njej (celo) že zatekla, upravičenj ni.
15. Ko bi bilo mogoče del prvega odstavka
2. člena ZZVN, namreč besedo "poslale", razlagati in uporabljati le
tako, kot je v izpodbijani sodbi, bi moralo Ustavno sodišče ob obravnavanju
ustavne pritožbe ugotoviti neustavnost tega dela zakonske določbe in ga v
skladu z drugim odstavkom 59. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 15/94, v nadaljevanju ZUstS) razveljaviti.
16. Vendar po presoji Ustavnega sodišča ni
tako. Ob pravilnem razumevanju in upoštevanju očitne zakonodajalčeve, na
ustavni normi temelječe volje, ni mogoče prvega odstavka 2. člena ZZVN, kjer
gre za dejanski stan internacije, razlagati, kot da državljan, ki je vso vojno
preživel v internaciji, ne izpolnjuje pogojev iz tega odstavka, če ni bil v to
internacijo poslan šele po 6. 4. 1941, temveč že prej. Nasprotno: v takem
primeru so pogoji v celoti izpolnjeni. Bistveno je namreč dejstvo internacije
in njeno trajanje. Dejstvo, da interniranec ni v internacijo poslan šele po
začetku vojne, temveč že pred njo, ali da internacija ni nastala šele po 6. 4.
1941, temveč se je takrat le nadaljevala, oziroma da je interniranec prestajal
internacijo tudi že v času, ki se mu ne more vštevati v dobo za status žrtve,
žrtvi ne more odvzeti statusa in upravičenj za čas internacije med vojno.
Pogoj, da so okupacijske sile poslale državljana v internacijo v času vojne, je
v celoti izpolnjen tudi, če so ga tja poslale že pred vojno, v času vojne pa ga
v internaciji zadržale. Dejstvo, da to ni izrecno tako zapisano v ZZVN, je
treba pripisati temu, da gre v obravnavanem primeru za izjemo, gotovo celo
redko izjemo: zelo pretežno se je internacija - kot tudi druge vrste nasilnih
ukrepov iz ZZVN - začela po začetku vojne.
17. Razlaga določb 1. člena in prvega
odstavka 2. člena ZZVN, kakor jo je uporabila izpodbijana sodba, krši načelo
enakosti pred zakonom. Zaradi nje so morebitni upravičenci, kakršen je
pritožnik, prikrajšani za status in iz njega izvirajoča upravičenja, ki jih
zakonodajalec očitno tudi zanje predvideva in ki jih drugi ob enakem
izpolnjevanju vseh uzakonjenih pogojev dosegajo. Tako je z izpodbijano sodbo
kršeno načelo iz drugega odstavka 14. člena Ustave.
18. Zato je bilo sodbo, ki zavrne upravno
tožbo prav zaradi opisane uporabe materialnega prava (predzadnji in zadnji
odstavek obrazložitve izpodbijane sodbe), treba razveljaviti. Pri ponovnem
sojenju Vrhovno sodišče ne bo smelo zavrniti pritožnikove zahteve za pridobitev
statusa žrtve vojnega nasilja samo zaradi tega, ker je bil interniranec tudi že
pred 6. 4. 1941 in ne šele po tem dnevu. Ustavno sodišče se ni ukvarjalo še z
drugimi sestavinami dejanskega stanja, npr. z vprašanjem, ali so politični
oziroma nacionalni razlogi za interniranost pritožnikovih staršev (in z njimi
pritožnika) v času vojne dokazani, zaradi česar je med drugim Upravno sodišče s
sodbo št. U 184/99 z dne 8. 5. 2000 vrnilo zadevo toženi stranki v ponovni
postopek.
C)
19. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 59. člena ZUstS (Uradni list RS, št. 15/94) in tretje alineje
tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št.
93/03 in 98/03 popr.) v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter
sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, mag. Marija Krisper
Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože
Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. Up-158/03-8
Ljubljana, dne 4. decembra 2003.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić
_______________________
Opomba:
1 Ni mogoče povsem prezreti dejstva, da je bila Italija v času,
ko je bil ustavni pritožnik poslan v internacijo, že v vojni.
Italija je namreč napovedala vojno Franciji in Združenemu
kraljestvu 10. 6. 1940 in od tega dne se šteje, da je uradno vstopila v drugo
svetovno vojno. Ozemlje Furlanije - Julijske krajine, na katerem je prebival
ustavni pritožnik, je bilo od 10. 6. 1940 dalje v vojni, kar je bila tudi
podlaga za ukrep interniranja ustavnega pritožnika in njegove družine v avgustu
1940.