Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudi Boštjana Cuznarja z Bleda, ki ga zastopa zakoniti
zastopnik Franc Cuznar, in Nuše Ilovar iz Žalca, ki jo zastopa zakonita
zastopnica Anica Ilovar, na seji dne 10. julija 2003
odločilo:
1. Del določb 7. člena Zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni
list RS, št. 44/92 in 60/95), 2. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS,
št. 44/92), 2. člena Zakona o volitvah Predsednika Republike (Uradni list RS,
št. 39/92) in 5. člena Zakona o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 72/93,
7/94, 33/94, 61/95, 70/95 in 51/02), ki se glasijo "in mu ni odvzeta
poslovna sposobnost", se razveljavi.
2. Razveljavitev iz prejšnje točke izreka začne učinkovati 6
mesecev po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Določbi 4. člena Zakona o evidenci volilne pravice (Uradni
list RS, št. 52/02) in 35. člena Zakona o referendumu in ljudski iniciativi
(Uradni list RS, št. 15/94, 38/96 in 59/01) nista v neskladju z Ustavo.
4. V času odložnega roka iz druge točke te odločbe imajo volilno
pravico osebe, za katere je z odločbo pristojnega sodišča podaljšana
roditeljska pravica čez njihovo polnoletnost, ker zaradi telesne prizadetosti
ne morejo skrbeti zase, za svoje koristi in pravice.
Obrazložitev
A)
1. Pobudnika zatrjujeta, da so določbe 2.
člena Zakona o volitvah Predsednika Republike (v nadaljevanju ZVPR), 5. člena
Zakona o lokalnih volitvah (v nadaljevanju ZLV), 7. člena Zakona o volitvah v
Državni zbor (v nadaljevanju ZVDZ), 2. člena Zakona o Državnem svetu (v
nadaljevanju ZDS), 4. člena Zakona o evidenci volilne pravice (v nadaljevanju
ZEVP) in 35. člena Zakona o referendumu in ljudski iniciativi (v nadaljevanju
ZRLI) v neskladju s 43. členom Ustave (volilna pravica). Vse navedene določbe
pogojema državljanstva in dopolnjene starosti 18 let, ki ju določa Ustava v
drugem odstavku 43. člena, dodajajo še pogoj, da osebi (državljanu) ni odvzeta
poslovna sposobnost. Menita, da določitev takega pogoja nima podlage v 43.
členu Ustave. Navedeni člen naj ne bi zakonodajalcu omogočal predpisovanja
dodatnih pogojev. Zato naj bi zakonodajalec izpodbijane določbe sprejel v
nasprotju z drugim odstavkom 15. člena Ustave, ki dovoljuje zakonodajalcu samo,
da z zakonom predpiše način uresničevanja človekovih pravic in temeljnih
svoboščin. Pobudnika menita tudi, da ni izpolnjen nobeden od pogojev iz
tretjega odstavka 15. člena Ustave, ki določa, da so človekove pravice in
temeljne svoboščine lahko omejene samo s pravicami drugih in v primerih, ki jih
določa Ustava. Ker se določbe o volilni pravici iz ZVDZ uporabljajo tudi za
ugotavljanje pravice glasovanja ne referendumu (35. člen ZRLI), naj bi
izpodbijane določbe imele za posledico tudi omejevanje pravice glasovanja na
referendumu (tretji odstavek 90. člena Ustave). Pobudnika sta predlagala
zadržanje izvrševanja izpodbijanih določb.
2. Državni zbor meni, da sta pobudi
neutemeljeni. Navaja, da bi teoretično sicer morali v skladu z načelom splošne
volilne pravice imeti to pravico vsi državljani, vendar je splošno sprejeto, da
morajo imeti državljani določene osebne sposobnosti za njeno izvrševanje. Gre
predvsem za določeno starost in voljno sposobnost oziroma sposobnost
razsojanja. Ustavno določen pogoj starosti se veže na polnoletnost oziroma
poslovno sposobnost, ki se ob doseženi polnoletnosti predpostavlja. V
utemeljitev svojega stališča se Državni zbor sklicuje tudi na odločbo Ustavnega
sodišča št. U-I-106/95 z dne 25. 1. 1996 (Uradni list RS, št. 14/96 in OdlUS V,
12).
B) - I.
3. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-346/02
z dne 24. 10. 2002 pobudo Boštjana Cuznarja sprejelo. S sklepom št. U-I-417/02
z dne 16. 1. 2003 pa je sprejelo pobudo Nuše Ilovar in do končne odločitve
zadržalo izvrševanje izpodbijanih določb v 1. točki te odločbe navedenih
zakonov. Pobudi je zaradi skupnega obravnavanja in odločanja združilo.
B) - II.
4. Načelo demokratične ustavne ureditve (1.
člen Ustave) pomeni, da oblast v državi izvršuje ljudstvo, in sicer neposredno
ali posredno - prek izvoljenih predstavnikov (3. člen Ustave). Iz načela demokratičnosti
so glede posredne (predstavniške) demokracije na področju volitev izpeljana
načela svobode, splošnosti in enakosti volilne pravice ter neposrednosti in
tajnosti volitev. Če volilni sistem ustreza navedenim načelom in če je zakonsko
zagotovljena periodičnost volitev ter enaka kompetitivna možnost vseh
političnih strank v državi, so volitve demokratične (glej odločbo Ustavnega
sodišča št. U-I-106/95). Gre za pet ustavnih načel, ki predstavljajo evropsko volilno
dediščino in so temelj pristne demokratične družbe.1
5. Volilna pravica je ena temeljnih
človekovih političnih pravic. Je pravica posamezne osebe, da voli (aktivna
volilna pravica) in da je voljena (pasivna volilna pravica). Prvi odstavek 43.
člena Ustave določa, da je volilna pravica splošna in enaka (v konkretni zadevi
obravnavamo vprašanja splošne volilne pravice). Načelo splošne volilne pravice
pomeni, da ima to pravico vsak in da ni omejena s pogoji, ki izhajajo iz
osebnih okoliščin posameznika (verska opredelitev, spol, premoženje, svetovni
nazor, poklic, izobrazba itd.). Vendar pa zakonodaje ne urejajo volilne pravice
tako široko. V skladu z načelom splošne volilne pravice je, če je volilna
pravica posamezne osebe odvisna od izpolnjevanja pogojev, kot: so starost,
državljanstvo, duševna (umska) sposobnost oziroma razsodnost, nekaznovanost in
stalno prebivališče.2 Drugi odstavek 43. člena Ustave določa, da ima
pravico voliti in biti voljen vsak državljan, ki je dopolnil 18. let. S tem
Ustava opredeljuje "splošnost" volilne pravice oziroma določa krog
oseb, ki imajo volilno pravico. To so osebe, ki izpolnjujejo pogoj
državljanstva in določene starosti. Ustava drugih pogojev za izvrševanja
aktivne volilne pravice (npr. poslovna sposobnost, nekaznovanost, stalno
prebivališče) ne določa niti izrecno ne nalaga oziroma pooblašča zakonodajalca,
da sme (mora), če oceni za potrebno, take pogoje predpisati z zakonom (t. i.
zakonski pridržek).3 To pomeni, da ima na podlagi drugega odstavka
43. člena Ustave aktivno volilno pravico vsak, ki je državljan Republike
Slovenije in ki je do volitev dopolnil 18 let. To velja za volitve v Državni
zbor, Državni svet, za volitve Predsednika Republike in za volitve v organe
lokalnih skupnosti (župane, svete občin).4
6. Za izvrševanje pasivne volilne pravice
pa ima Ustava nekaj določb. Tako pooblašča zakonodajalca, da sme z zakonom
določiti, kdo ne sme biti izvoljen za poslanca, ter nezdružljivost funkcije
poslanca z drugimi funkcijami in dejavnostmi (drugi odstavek 82. člena). Četrti
odstavek 103. člena Ustave določa, da je za Predsednika Republike lahko
izvoljen le državljan Slovenije, tretji odstavek istega člena pa omejuje
možnost izvolitve v dva zaporedna mandata. Ureditev volitev v Državni svet
prepušča Ustava v celoti zakonodajalcu (98. člen), nima pa določb o posebnih
pogojih, ki bi jih moral izpolnjevati 18 letni državljan glede volilne pravice.5
V četrtem odstavku 80. člena pa Ustava določa, da ureja volilni sistem za
volitve poslancev Državnega zbora zakon, ki ga sprejme Državni zbor z
dvotretjinsko večino vseh poslancev.
7. Zato pobudnika utemeljeno zastavljata
vprašanje, ali drugi odstavek 43. člena Ustave omogoča predpisovanje dodatnih
pogojev (konkretno gre za pogoj poslovne sposobnosti, ki ga predpisujejo
izpodbijani zakoni), ki bi omejevali volilno pravico. Izpodbijane določbe po
mnenju pobudnikov nimajo značaja ustavno dovoljenega predpisovanja načina
uresničevanja volilne pravice (drugi odstavek 15. člena Ustave) niti značaja
ustavno dopustnega omejevanja volilne pravice zaradi pravic drugih (tretji odstavek
15. člena Ustave).
8. Človekove pravice se uresničujejo
neposredno na podlagi Ustave (prvi odstavek 15. člena). Z zakonom je mogoče
predpisati način uresničevanja človekovih pravic, kadar tako določa Ustava ali
če je to nujno zaradi narave posamezne pravice (drugi odstavek 15. člena).
Človekove pravice se lahko tudi omejijo, vendar samo v primerih, ki jih določa
Ustava, ali če je to potrebno zaradi varstva pravic drugih (tretji odstavek 15.
člena).
9. Izpodbijane določbe v izreku navedenih
zakonov predpisujejo za obstoj volilne pravice dodaten pogoj: da državljanu, ki
je dopolnil 18 let, ni bila odvzeta poslovna sposobnost. Ta pogoj je predpisan
kot splošen, ki velja za volitve v Državni zbor, Državni svet, za volitve
Predsednika države in za lokalne volitve.6 S tem je krog volilnih
upravičencev, ki ga določa drugi odstavek 43. člena, zožen na tiste, ki so
poslovno sposobni oziroma je volilna pravica odvzeta vsem tistim, ki jim je
odvzeta poslovna sposobnost ali podaljšana roditeljska pravica.
10. Ustavno sodišče soglaša s stališčem
pobudnikov, da izpodbijane določbe nimajo značaja predpisovanja načina
uresničevanja volilne pravice po drugem odstavku 15. člena Ustave. Ustava
dovoljuje zakonodajalcu, da predpiše način uresničevanja človekovih pravic in
temeljnih svoboščin, vendar s tem mu ni dana možnost omejevanja ustavne
pravice, temveč le možnost (in hkrati dolžnost) predpisati način njenega
uresničevanja (glej odločbo št. U-I-313/98 z dne 16. 3. 2000, Uradni list RS,
št. 33/2000 in OdlUS IX, 60). Izpodbijane določbe pa opredeljujejo obseg
splošne volilne pravice oziroma jo omejujejo. Krog oseb z aktivno in pasivno
volilno pravico, ki ga določa drugi odstavek 43. člena Ustave, zožujejo na
osebe, ki so popolno poslovno sposobne, oziroma odvzemajo volilno pravico vsem
tistim, ki jim je po posebnih predpisih odvzeta poslovna sposobnost. Zakonsko
omejevanje volilne pravice, kot je določena z Ustavo, na določen krog oseb, ki
za posameznika pomeni odvzem volilne pravice (vsaj začasen), pa je po tretjem
odstavku 15. člena Ustave dopustno samo v primerih, ki jih določa Ustava ali če
je potrebno zaradi varstva pravic drugih oziroma varstva javnega interesa.
Vendar, kot je Ustavno sodišče že večkrat poudarilo, je vsak tak poseg podvržen
strogi ustavnosodni presoji po t. i. testu sorazmernosti (omejitev mora biti
določena z zakonom, biti mora nujna - neizogibna za varstvo pravic drugih
oziroma dovoljena že z Ustavo, biti mora primerna in sorazmerna v ožjem
pomenu).7
11. Kot že navedeno, Ustava ne določa
posebnih primerov oziroma dodatnih pogojev, ki bi omejevali aktivno oziroma
pasivno volilno pravico, kakor je določena v drugem odstavku 43. člena, niti ne
vsebuje t. i. zakonskih pridržkov, razen v primeru volitev poslancev v Državni
zbor. Drugi odstavek 82. člena Ustave namreč predpisuje, da se z zakonom lahko
določi, kdo ne sme biti izvoljen za poslanca.8 Ta določba je po
svoji vsebini zakonski pridržek v smislu tretjega odstavka 15. člena. Ni pa
mogoče opredeliti za zakonski pridržek9 določbe četrtega odstavka
80. člena, ki pooblašča Državni zbor, da z zakonom uredi volilni sistem za
volitve v Državni zbor, in določbe prvega odstavka 98. člena Ustave, ki določa,
da se volitve v Državni svet uredi z zakonom10. Čeprav uporablja
četrti odstavek 80. člena Ustave pojem "volilni sistem" (prvi
odstavek 98. člena izrecno tega pojma ne uporablja, vendar lahko sklepamo, da
gre tudi pri volitvah v Državni svet za ureditev volilnega sistema),
najpomembnejši element volilnega sistema pa je volilna pravica, ni mogoče šteti,
da ta določba pooblašča Državni zbor, da lahko z zakonom predpiše še druge
pogoje, ki omejujejo splošno volilno pravico. Takšno stališče utemeljuje tako
besedna kot logična in še posebej zgodovinska razlaga ustavnega besedila. Iz
gradiva Komisije za ustavna vprašanja11 izhaja, da naj bi poseben
zakon uredil ostale elemente volilnega sistema, zlasti način delitve mandatov
(volilna formula), organizacijo volitev, volilne organe in volilni postopek.
Tudi drugi odstavek 80. člena Ustave določa le, da se poslanci volijo s
splošnim, enakim, neposrednim in tajnim glasovanjem. Določba ne opredeljuje
naštetih pojmov, niti ne določa posebnih pogojev k tistim, ki jih določa 43.
člen Ustave. Lahko torej sklenemo, da Ustava ne določa primerov, ki bi
zakonodajalcu omogočali poseg v volilno pravico (ne določa zakonskih
pridržkov), z izjemo pasivne volilne pravice za volitve poslancev Državnega
zbora. Morebitni posegi v volilno pravico so torej dopustni le, če so potrebni
zaradi varovanja pravic drugih po tretjem odstavku 15. člena Ustave.
12. Drugi odstavek 82. člena Ustave se
nanaša na pasivno volilno pravico za izvolitev v Državni zbor (podobne določbe
Ustava nima za izvolitev v Državni svet, za izvolitev Predsednika Države niti
za izvolitev v organe lokalnih skupnosti). Na podlagi te ustavne določbe lahko
zakonodajalec določi, katere osebe ne smejo biti izvoljene za poslanca
Državnega zbora. Ustava torej dovoljuje (poseg) omejevanje pasivne volilne
pravice za volitve poslancev Državnega zbora. Ustava ne našteva razlogov, na podlagi
katerih bi zakonodajalec lahko predpisal posamezne primere, vendar pa
zakonodajalec lahko določi omejitve pasivne volilne pravice iz razlogov, ki so
poznani v primerjalnih pravnih ureditvah in so sprejemljivi v svobodni in
demokratični družbi.12 Seveda pa se tudi v takih primerih presoja
dopustnost posega po načelu sorazmernosti.
13. Glede na navedeno lahko sklenemo, da
Ustava nima izrecnih določb, ki bi predpisovale dodatne pogoje glede splošne
volilne pravice k tistim, ki jih določa drugi odstavek 43. člena Ustave.
Zakonski pridržek v smislu tretjega odstavka 15. člena določa Ustava le za
pasivno volilno pravico poslancev Državnega zbora. Za aktivno volilno pravico
Ustava ne določa nikakršnih zakonskih pridržkov in prav tako ne za pasivno
volilno pravico, s prej omenjeno izjemo (volitve v Državni zbor). Zato je poseg
v aktivno volilno pravico in poseg v pasivno volilno pravico za volitve drugih
državnih oziroma lokalnih organov (Državni svet, Predsednik republike, župan,
svet občine) dopusten le, če je potreben zaradi varstva pravic drugih ali
varstva javnega interesa, če se z njim varuje pravice drugih (tretji odstavek
15. člena Ustave). V obeh primerih pa je za konkretno zakonsko ureditev treba
ugotoviti, ali je v skladu z načelom sorazmernosti.
14. Verjetno bi bilo možno poseg, ki ga
predstavljajo izpodbijane določbe, v aktivno volilno pravico in v pasivno
volilno pravico v delu, ki se ne nanaša na izvolitev v Državni zbor (ta je
dopustna na podlagi drugega odstavka 82. člena Ustave), utemeljiti s potrebo po
varstvu javnega interesa oziroma s tem, da bi bile brez takega posega lahko
prizadete "pravice drugih". Gre za omejitev, ki je ob strogo
določenih pogojih sprejemljiva v demokratični družbi in ne pomeni kršitve
načela splošne volilne pravice.13 Pri izvrševanju volilne pravice
gre za voljno ravnanje posameznika, ki naj bi bil sposoben razumeti pomen in
naravo ter učinke volitev tako, da lahko sam sprejme odločitev. Vendar se
Ustavnemu sodišču ni bilo treba podrobneje spuščati v vprašanje, ali je poseg
utemeljen z varstvom pravice drugih. Tudi če bi bilo mogoče ugotoviti, da je
cilj oziroma namen izpodbijanih določb varstvo pravic drugih prek varstva
javnega interesa, je očitno, da za dosego takega cilja odvzem volilne pravice
vsem, ki jim je bila podaljšana roditeljska pravica ali odvzeta poslovna
sposobnost, ni nujen. Isti cilj je mogoče doseči z uporabo blažjega posega v
volilno pravico. Ta ugotovitev velja tudi za poseg v volilno pravico za volitve
poslancev Državnega zbora. To, da se Ustavno sodišče ni podrobneje spuščalo v
ugotavljanje dopustnosti posega zaradi varstva pravic drugih, pa ne pomeni, da
zakonodajalcu ne bo treba pri sprejemanju nove zakonske ureditve skrbno
pretehtati dopustnosti posega v volilno pravico zaradi varstva pravic drugih,
seveda, če bo ocenil, da je to sploh potrebno.
15. Čeprav bi bilo omejevanje volilne
pravice zaradi duševne nesposobnosti (duševne bolezni, duševne zaostalosti)
ustavno dopustno, pa ni mogoče sposobnosti za izvrševanje volilne pravice
enačiti s poslovno sposobnostjo oziroma ni mogoče šteti, da pomeni odvzem
poslovne sposobnosti po merilih, ki jih opredeljujeta Zakon o zakonski zvezi in
družinskih razmerjih (Uradni list SRS. št. 14/89 in nasl. - v nadaljevanju
ZZZDR) in Zakon o nepravdnem postopku (Uradni list SRS, št. 30/86 in nasl. - v
nadaljevanju ZNP), istočasno in samo po sebi tudi odvzem volilne pravice.
16. Izpodbijane določbe zakonov, ki urejajo
volilno pravico, odvzemajo volilno pravico 18-letnemu državljanu, če mu je
odvzeta poslovna sposobnost oziroma če je podaljšana roditeljska pravica
njegovim staršem. Pojma poslovne sposobnosti in roditeljske pravice ter pogoje
in postopek za odvzem poslovne sposobnosti ali podaljšanje roditeljske pravice
pa urejata ZZZDR in ZNP. Ta pravila so prilagojena izvrševanju civilnih pravic
in obveznosti posameznika ter izhajajo predvsem iz potrebe po varovanju
njegovih pravic in koristi, če sam tega ni zmožen. Zato so razlogi za odvzem
ali omejitev poslovne sposobnosti oziroma podaljšanje roditeljske pravice
postavljeni široko.
17. Za dopustna pravna dejanja, pravne
posle in pravna dejanja, pri katerih igra vlogo volja, je treba poslovne
sposobnosti (tudi voljna sposobnost, sposobnost za dejanja).14
Poslovna sposobnost omogoča subjektom samostojno nastopanje v pravnem prometu.
Kot razlog za nepriznavanje poslovne (voljne) sposobnosti se v zakonodajah
upoštevata nerazsodnost in mladoletnost.15 Popolna poslovna
sposobnost se pridobi s polnoletnostjo, ki nastopi, ko mladoletnik dopolni 18
let (prvi odstavek 117. člen ZZDR). Popolna poslovna sposobnost se lahko
pridobi tudi pred dopolnitvijo 18 let (drugi in tretji odstavek 117. člena
ZZZDR). Poslovne sposobnosti nima mladoletnik, ki še ni dopolnil 15 let. Mladoletnik,
ki je dopolnil 15 let, ima omejeno poslovno sposobnost (108. člen ZZZDR).
18. Do pravnega položaja, v katerem
polnoletna oseba nima poslovne sposobnosti, vodita dva postopka, tj. postopek
za odvzem poslovne sposobnosti in postopek za podaljšanje roditeljske pravice,
ki ju urejata ZZZDR in ZNP. O odvzemu poslovne sposobnosti odloča sodišče v
posebnem postopku. Razlogi za odvzem poslovne sposobnosti so duševna bolezen,
duševna zaostalost, odvisnost od alkohola ali mamil ali drugi vzroki, ki
vplivajo na psihofizično stanje osebe, da zaradi tega ni sposobna sama skrbeti
zase, za svoje pravice in koristi (44. člen ZNP). Sodišče mora ugotoviti, ali
obstajajo razlogi za odvzem poslovne sposobnosti in kakšna je stopnja voljne
prizadetosti. Podobno urejata ZNP in ZZZDR tudi razloge za podaljšanje
roditeljske pravice. Sodišče podaljša roditeljsko pravico čez otrokovo
polnoletnost, če otrok zaradi telesne ali duševne prizadetosti ni sposoben, da
sam skrbi zase, za svoje koristi in pravice (57. člen ZNP, prvi odstavek 118.
člena ZZZDR). Glede na stopnjo ugotovljene nesposobnosti se poslovna sposobnost
odvzame delno ali popolnoma (50. člen ZNP). Oseba, ki ji je poslovna sposobnost
v celoti odvzeta, ima enak položaj kakor mlajši mladoletnik (prvi odstavek 206.
člena ZZZDR). Tistega, ki mu je poslovna sposobnost odvzeta delno, primerjamo z
omejeno poslovno sposobnostjo starejšega mladoletnika, s tem da posle, ki jih
taka oseba lahko sklepa samostojno, po potrebi določi pristojni center za
socialno delo (drugi odstavek 208. člena ZZZDR).
19. Omejevanje volilne pravice z
določitvijo pogoja duševne sposobnosti (razsodnosti) pomeni odvzem volilne
pravice. Oseba, ki takšne sposobnosti nima, nima volilne pravice. Zato morajo
biti merila za odvzem volilne pravice določena natančno in na način, da čim
manj posegajo v splošno volilno pravico. Merila, ki jih za odvzem poslovne
sposobnosti določata ZZZDR in ZNP in se, glede na izpodbijane določbe volilnih
zakonov, uporabljajo tudi za odvzem volilne pravice, prekomerno posegajo v volilno
pravico. Poslovno sposobnost je namreč mogoče odvzeti ali omejiti tudi zaradi
odvisnosti od alkohola ali mamil ali drugih vzrokov, ki vplivajo na fizično
stanje osebe (44. člen ZNP). Roditeljsko pravico je mogoče podaljšati zaradi
telesne prizadetosti (prvi odstavek 118. člena ZZZDR in 57. člen ZNP). Telesne
prizadetosti, odvisnosti od alkohola ali mamil ali drugih vzrokov, ki vplivajo
na fizično stanje osebe, ni mogoče šteti za razloge, ki utemeljujejo poseg v
volilno pravico. Prav tako ni vsaka duševna bolezen že sama zase razlog za
odvzem volilne pravice. Enako velja v primeru duševne zaostalosti.
Zakonodajalec je dolžan pri predpisovanju razlogov za odvzem volilne pravice
paziti, da s tem ne poseže prekomerno v volilno pravico. Predpisati sme samo razloge,
ki so primerni in nujni za dosego legitimnega cilja. Nadalje mora predpisati tudi
postopke, v katerih se bo ocenjevalo, kolikšen vpliv ima določeno duševno
(umsko) stanje posameznika na njegovo sposobnost razumeti pomen in učinek
volitev. Volilna pravica bi smela biti omejena samo tistemu, za katerega se
ugotovi, da resnično ni sposoben razumeti pomena in namena ter učinkov volitev.
To pomeni, da mora biti postopek urejen tako, da se v vsakem konkretnem primeru
ugotavlja, ali je pri osebi, ki se ji sicer odvzame poslovna sposobnost ali
podaljša roditeljska pravica, podana tudi nesposobnost izvrševati volilno
pravico. Pri tem zakonodajalec lahko predpiše tudi različne omejitve za aktivno
oziroma pasivno volilno pravico.
20. Glede na navedeno so izpodbijane
določbe v neskladju z Ustavo. Zakonodajalec bo moral najprej oceniti, ali sploh
obstaja javni interes (potreba po zaščiti pravic drugih), ki bi upravičeval tak
poseg v volilno pravico (izjema velja za pravico biti izvoljen za poslanca). Če
bo takšen interes ugotovljen, bo moral v zakonih, ki urejajo volitve,
predpisati natančne pogoje oziroma razloge za omejevanje splošne volilne
pravice. Predpisati sme samo takšne omejitve, ki so v neposredni zvezi s
legitimnim ciljem oziroma razlogom za omejevanja splošne volilne pravice
(varstvo pravice drugih oziroma javne koristi) ter kot take primerne in nujno
potrebne za njegovo uresničitev (tretji odstavek 15. člena Ustave). Pri tem
morajo biti ti predpisi jasni in določni (2. člen Ustave) ter sprejeti po postopku,
ki ga določa Ustava (četrti odstavek 80. člena ter prvi odstavek 98. člena).
Predpisan mora biti tudi postopek za odvzem volilne pravice, v katerem mora
biti zagotovljeno sodno varstvo.
21. Določba 35. člena ZRLI sama zase ni v
neskladju z Ustavo, saj določa, da ima pravico glasovanja na referendumu vsak,
ki ima pravico voliti v Državni zbor.16 Zato je ustavnost te določbe
odvisna od ustavnosti določbe, ki predpisuje pravico voliti v Državni zbor.
Ustavno sodišče je ugotovilo, da je del 7. člena ZVDZ v neskladju z Ustavo in
ga v tem delu razveljavilo. Preostali del 7. člena ZVDZ ni v neskladju z Ustavo, saj je njegova
določba enaki ustavni določbi. Zato tudi 35. člen ZRLI v povezavi s 2. členom
ZVDZ, na katerega se sklicuje, ni v neskladju z Ustavo. V neskladju z Ustavo
tudi ni 4. člen ZEVP.17 Ta določba ne posega v splošno volilno
pravico. Ureja evidenco volilne pravice in določa, da se v stalno evidenco
volilne pravice vpiše vsak državljan, ki ima po zakonu volilno pravico. Kdo ima
volilno pravico in pod kakšnimi pogoji, urejajo Ustava in drugi zakoni in ne
ZEVP.
22. Ker iz odločbe izhaja, da bi
zakonodajalec ob upoštevanju načela sorazmernosti lahko omejil volilno pravico,
je Ustavno sodišče odločilo, da začne razveljavitev iz 1. točke izreka
učinkovati po 6 mesecih od objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
S tem je dana zakonodajalcu možnost, da to vprašanje uredi na ustavno skladen
način. Do poteka določenega roka se uporabljajo veljavne določbe izpodbijanih
zakonov, razen za osebe, za katere je Ustavno sodišče določilo način izvršitve
te odločbe (4. točka izreka), na podlagi katerega imajo volilno pravico osebe,
katerim je bila podaljšana roditeljska pravica čez njihovo polnoletnost, ker
zaradi telesne prizadetosti ne morejo skrbeti zase, za svoje koristi in
pravice.
C)
23. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena, drugega odstavka 40. člena in 43. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - ZUstS) v sestavi: predsednica dr. Dragica
Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Prvo in tretjo točko izreka je sprejelo soglasno.
Drugo in četrto točko izreka je sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti
sta glasovali sodnici Wedam Lukić in Škrk.
Št. U-I-346/02-13
Ljubljana, dne 10. julija 2003.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić
zanjo
sodnica
Milojka Modrijan
________________________
Opombe:
1 Venice Commission: Europe's Electoral Heritage in Code of
Good Practice in Electoral Matters, http://venice.coe.int/docs. (Jedro evropske
volilne dediščine sestavlja pet ustavnih načel volilnega prava: splošne, enake,
svobodne, tajne in neposredne volitve.)
2 Ibidem, Europe's Electoral Heritage, str. 15, Code of Good
Practice..., str. 4.
3 V tem se Ustava razlikuje praktično od vseh evropskih ustav.
Podobno kot slovenska Ustava, dodatnih pogojev (ob državljanstvu in starosti)
ne določa švedska ustava. Vendar pa švedski volilni zakon dodatnih pogojev ne
določa.
4 Kar zadeva aktivno volilno pravico v Državni zbor, Ustava v
drugem odstavku 80. člena določa, da je ta splošna in enaka (identičnost s
prvim odstavkom 43. člena) ter da so volitve poslancev neposredne in tajne.
5 Zakon o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 72/93 in
nasl.) širi krog upravičencev z aktivno volilno pravico na tujce s stalnim
prebivališčem v Sloveniji (drugi odstavek 5. člena).
Ustavno podlago za takšno določbo predstavlja tretji odstavek
43. člena Ustave.
6 Izpodbijani členi se glasijo: "Pravico voliti in biti
voljen za /poslanca, člana Državnega sveta; predsednika republike, člana
občinskega sveta/ ima državljan Republike Slovenije, ki je na dan volitev
dopolnil osemnajst let in mu ni odvzeta poslovna sposobnost." ZRLI pa v
35. členu določa, da ima pravico glasovanja na referendumu državljan, ki ima
pravico voliti v Državni zbor.
7 Podobna načela postavlja Beneška komisija. Code of Good
Practice in Electoral Matters, delo citirano pod op. 2, str. 2 in 3.
8 V primerjalnih ustavnih ureditvah je to pravilo.
9 Za zakonski pridržek označuje teorija primere, ko Ustava pri
posamezni človekovi pravici vnaprej predvidi, da se ta lahko omeji z zakonom.
Komentar Ustave republike Slovenije, ur. Lovro Šturm, Fakulteta za podiplomske
državne in evropske študije, 2002, str. 201.
10 Ustava posebej ne nalaga zakonodajalcu, da uredi volitve
Predsednika republike.
11 Nastajanje slovenske ustave, Izbor gradiv Komisije za
ustavna vprašanja 1990 - 1991, III. Zvezek,str. 798, uredil dr. Miro Cerar in
dr., Državni zbor, Ljubljana 2001.
12 Glej deli, navedeni pod opombo št. 2, in Pierre Garrone, The
Constitutional Principles of Electoral Law , Science and Technique of
Democracy, No. 25, Strasbourg, 1999.
13 Glej deli, navedeni pod opombo št. 2.
14 Alojzij Finžgar, Osebe civilnega prava, ČZ Uradni list,
Ljubljana1967, str. 24.
15 Dragica Wedam-Lukić in dr. Nepravdni postopek s komentarjem,
ČZ Uradni list,Ljubljana 1989, str. 48. 16 Člen 35. ZRLI se glasi:
"Pravico glasovanja na referendumu imajo državljani, ki imajo pravico
voliti v Državni zbor." 17 Člen 4 ZEVP se glasi: "V stalno evidenco
volilne pravice se vpiše vsakega državljana Republike Slovenije ali državljana
EU, če zakon določa, da ima volilno pravico."
16 Člen 35. ZRLI se glasi: “Pravico glasovanja na referendumu
imajo državljani, ki imajo pravico voliti v državni zbor.”
17 Člen 4 ZEVP se glasi: “V stalno
evidenco volilne pravice se vpiše vsakega državljana Republike Slovenije ali
državljana EU, če zakon določa, da ima volilno pravico.”