Ustavno sodišče je v postopku, začetem na
pobudo politične stranke Slovenski krščanski demokrati, na seji dne 9. oktobra
1997
o d l o č i l o :
1. Del zadnjega stavka 87. člena Zakona o volitvah v Državni
zbor (Uradni list RS, št. 44/92), ki se glasi: pri čemer upošteva glasovnice,
ki so prispele po pošti do 12. ure na dan po dnevu glasovanja , se razveljavi,
kolikor se nanaša na glasovnice volilnih upravičencev, ki so na dan glasovanja
v tujini, ker tam začasno ali stalno prebivajo.
2. Če Državni zbor ne nadomesti delno razveljavljenega dela
določbe iz prve točke tega izreka z novo določbo tako, da bi ta veljala že za
volitve predsednika republike v letu 1997, morajo pristojni volilni organi pri
ugotavljanju izida glasovanja po pošti iz tujine na volitvah predsednika
republike v letu 1997 upoštevati glasovnice, ki so prispele do njih najkasneje
do 12. ure petega dne po dnevu glasovanja.
3. Republiška volilna komisija mora v primeru, da pride do
ponovnega glasovanja (drugega kroga) na volitvah predsednika republike v letu
1997, razpisati ponovno glasovanje tako, da bo opravljeno v nedeljo, 14.
decembra 1997.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudniki izpodbijajo 54. in 87. člen
Zakona o volitvah v Državni zbor (v nadaljevanju: ZVDZ), češ da sta v nasprotju
s 14., 43. in 44. členom Ustave. Zatrjujejo, da je čas med končnim rokom za
predložitev list kandidatov (54. člen) in med rokom, do katerega morajo
glasovnice tistih, ki so glasovali po pošti, prispeti do okrajne volilne
komisije, da bi se upoštevale pri ugotavljanju volilnega izida, prekratek, da
bi omogočil vsem državljanom (volivcem), ki so na dan glasovanja v tujini, ker
tam začasno ali stalno prebivajo, glasovanje po pošti v skladu s prvim
odstavkom 82. člena ZVDZ.
2. Pobudniki navajajo, da naj bi 5.000
državljanov s stalnim prebivališčem v tujini v roku iz drugega odstavka 17.
člena Zakona o evidenci volilne pravice (Uradni list RS, št. 46/92 - v
nadaljevanju: ZEVP) vložilo zahtevek za vpis v posebni volilni imenik za
volitve poslancev Državnega zbora, ki so bile 8. novembra 1996, vendar naj bi
le 3.000 glasovnic v zakonskem roku (do 12. ure na dan po dnevu glasovanja)
prispelo do okrajnih volilnih komisij, preostale pa naj bi prispele prepozno in
naj bi se zato ne upoštevale pri ugotavljanju izida glasovanja. Pobudniki
zatrjujejo, da so s tem kršeni 43. člen Ustave (volilna pravica), 44. člen
Ustave (pravica do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev) in 14. člen Ustave
(enakost v človekovih pravicah in temeljnih svoboščinah oziroma enakost pred
zakonom). Predlagajo razveljavitev dela določbe 87. člena ZVDZ, ki določa, da
okrajna volilna komisija pri ugotavljanju izida glasovanja upošteva le
glasovnice, ki so prispele po pošti do 12. ure na dan po dnevu glasovanja.
3. Sekretariat Državnega zbora za zakonodajo in pravne zadeve
v odgovoru na pobudo navaja, da je Državni zbor z visoko stopnjo soglasja
izpodbijano ureditev že ocenil za neprimerno, zaradi česar je v prvi polovici
leta 1996 v prvi obravnavi sprejel predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o volitvah v Državni zbor (EPA 1286), kjer je določil, da se v prvem
odstavku 54. člena beseda petindvajseti nadomesti z besedo trideseti .
B.
4. Ustava določa v 1. členu, da je
Slovenija demokratična republika, v drugem odstavku 3. člena pa, da ima v
Sloveniji oblast ljudstvo ter da jo državljanke in državljani izvršujejo
neposredno in z volitvami. Člen 14 Ustave določa, da so v Sloveniji vsakomur
zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine, ne glede na
narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo prepričanje, gmotno
stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj ali katerokoli drugo osebno
okoliščino. Vsi so pred zakonom enaki.
5. V 43. členu Ustave je določeno, da je
volilna pravica splošna in enaka in da ima vsak državljan, ki je dopolnil 18
let, pravico voliti in biti voljen. V 44. členu Ustave je določeno, da ima vsak
državljan pravico, da v skladu z zakonom neposredno ali po izvoljenih
predstavnikih sodeluje pri upravljanju javnih zadev. V drugem odstavku 80.
člena, ki govori o volitvah poslancev Državnega zbora, je določeno, da se
poslanci volijo s splošnim, enakim, neposrednim in tajnim glasovanjem.
6. Načelo splošne volilne pravice (43. člen
Ustave in drugi odstavek 80. člena Ustave) pomeni, da mora biti vsakemu
državljanu, ki je dopolnil 18 let, omogočeno, da voli in da je voljen. Ni
dovolj, da je ta pravica zakonsko določena; zakonska ureditev mora biti takšna,
da lahko vsak državljan volilno pravico tudi dejansko izvršuje, pri čemer pa je
seveda od njega mogoče zahtevati skrbno ravnanje (pravočasen prihod na volišče,
vložitev zahteve za vpis v poseben volilni imenik, če je na dan glasovanja v
tujini, ker tam začasno ali stalno prebiva, takojšnjo pošiljatev glasovnice in
volilne karte ipd.). Če zakonske določbe preprečujejo določenemu številu
državljanov, ki so dopolnili 18 let, da - kljub temu, da so ravnali s potrebno
skrbnostjo - ne morejo dejansko izvrševati volilne pravice, ki jim jo sicer
zakon daje, je s tem kršena njihova volilna pravica prav tako, kot če bi jim je
zakon sploh ne priznaval. Ta zahteva se nanaša tudi na državljane, ki so na dan
glasovanja v tujini, ker tam stalno ali začasno prebivajo. Zakonska ureditev
mora omogočiti tudi tem volilnim upravičencem uresničevanje volilne pravice.
Zakonodajalec mora pri tem upoštevati ustavne roke glede izvolitve Državnega
zbora (81. člen Ustave) in predsednika republike (103. člen Ustave) oziroma
glede sklica prve seje novega Državnega zbora (81. člen Ustave); v primeru, da
razlogi izvedbene narave ne omogočajo zakonske ureditve, ki bi hkrati omogočila
uresničevanje volilne pravice prav vsem volilnim upravičencem in spoštovanje
ustavnih rokov, je potrebno po načelu sorazmernosti tehtati težo posega v
volilno pravico (zlasti znatnost števila volilnih upravičencev, ki jim je
onemogočeno uresničevanje volilne pravice) in težo posega v ustavne vrednote,
ki jih zasledujejo ustavne določbe o rokih v zvezi z volitvami. To pomeni, da
je lahko zakonska ureditev, ki določenemu številu volilnih upravičencev zaradi
objektivnih razlogov ne omogoči uresničevanja volilne pravice, kljub posegu v
volilno pravico skladna z Ustavo, če prestane opisani test sorazmernosti. Če se
izkaže, da bi bilo potrebno za zagotovitev uresničevanja volilne pravice prav
vseh volilnih upravičencev v zakonu odstopiti od ustavnih rokov, da pa je
mogoče z zakonsko ureditvijo, ki ostaja v okviru ustavnih rokov, zagotoviti
uresničevanje te pravice vsem volilnim upravičencem razen nepomembnega oziroma
neznatnega števila, potem zakonodajalec od ustavnih rokov ne sme odstopiti.
7. Za presojo skladnosti izpodbijanih
zakonskih določb z Ustavo je bilo potrebno analizirati zakonske roke in
dejanski potek volilnih opravil v praksi. Ustavno sodišče je zato v postopku
pridobilo potrebne podatke od Republiške volilne komisije (v nadaljevanju:
RVK). Podatke je posredoval tajnik RVK kot vodja službe tega volilnega organa.
8. ZEVP določa v drugem odstavku 2. člena,
da se volilna pravica državljanov, ki nimajo stalnega prebivališča v Republiki
Sloveniji, evidentira s posebnim volilnim imenikom. Posebni volilni imenik
sestavi upravni organ, pristojen za vodenje stalne evidence volilne pravice. V
17. členu ZEVP je določeno, da se volilni imenik za državljane, ki nimajo
stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji, vzpostavi na podlagi zahtevka
državljana za vpis v volilni imenik. Državljan vloži zahtevek pri RVK
najpozneje 30 dni pred dnem glasovanja. Zahtevek vsebuje osebne podatke
državljana, podatke o zadnjem stalnem prebivališču državljana ali enega od
staršev v Republiki Sloveniji oziroma, če tega ni mogoče ugotoviti, izjavo
državljana, v kateri volilni enoti in volilnem okraju bo uresničeval volilno
pravico; zahtevku mora biti priložen tudi dokaz o državljanstvu. Člen 24 ZEVP
pa določa, da pristojni organ državljanu, ki bo na dan glasovanja v tujini, ker
tam začasno ali stalno prebiva, in je sporočil RVK, da želi glasovati, izda volilno
karto. Volilna karta vsebuje podatke iz volilnega imenika, podatke o volilni
enoti in volilnem okraju, prostor za potrditev istovetnosti volivca ter naslov
državljana v tujini, na katerega se mu pošlje volilno gradivo.
9. ZVDZ določa v 82. členu, da lahko
volivci, ki so na dan glasovanja v tujini, ker tam začasno ali stalno
prebivajo, glasujejo po pošti ali na diplomatskem oziroma konzularnem
predstavništvu RS, če to sporočijo RVK najkasneje 30 dni pred dnem glasovanja
in če država, v kateri prebivajo, dopušča tako glasovanje, oziroma, če to
omogoča meddržavni sporazum. Glasovanje na diplomatskih oziroma konzularnih
predstavništvih ni podrobneje urejeno. Pri glasovanju po pošti se glasovnica
upošteva le, če je kuverti z glasovnico priložena volilna karta, potrjena od
diplomatskega oziroma konzularnega predstavništva RS ali od organa države, v
kateri volivec stalno ali začasno prebiva.
10. Po pošti lahko glasujejo tudi volivci,
ki na dan volitev niso v kraju svojega stalnega prebivališča, ker služijo
vojaški rok, prav tako pa tudi oskrbovanci domov za starejše, ki nimajo
stalnega prebivališča v domu, ter volivci, ki so na zdravljenju v bolnišnicah,
če to sporočijo okrajni volilni komisiji ali volilni komisiji volilne enote
najkasneje sedem dni pred dnem glasovanja. Glasovanje po pošti se opravi pred
dnem, ki je določen z razpisom volitev kot dan glasovanja.
11. Redne volitve se opravijo najprej dva
meseca in najkasneje petnajst dni pred potekom štirih let od prve seje
prejšnjega Državnega zbora (tretji odstavek 81. člena Ustave; prvi odstavek 13.
člena ZVDZ). Razpišejo se najprej 135 in najkasneje 75 dni pred potekom štirih
let od prve seje prejšnjega Državnega zbora (prvi odstavek 15. člena ZVDZ). Od
dneva razpisa rednih volitev do dneva glasovanja ne sme preteči več kot 90 dni
in ne manj kot 60 dni (drugi odstavek 15. člena ZVDZ). Prvo sejo Državnega
zbora skliče predsednik republike najkasneje 20 dni po izvolitvi poslancev
(tretji odstavek 81. člena Ustave).
12. ZVDZ določa v prvem odstavku 54. člena,
da se liste kandidatov predložijo volilni komisiji volilne enote najkasneje
petindvajseti dan pred dnem glasovanja. V drugem odstavku tega člena pa je
določeno, da volilna komisija volilne enote takoj po prejemu preizkusi
pravočasnost in zakonitost predložene liste. Odločba o potrditvi ali zavrnitvi
liste kandidatov mora biti izdana najkasneje do 18. dne pred dnem glasovanja
(59. člen ZVDZ).
Seznami potrjenih list kandidatov in
seznami posameznih kandidatov, o katerih se glasuje v volilnih okrajih, se
objavijo v sredstvih javnega obveščanja najkasneje 15 dni pred dnem glasovanja
(61. člen ZVDZ). Ta rok se ujema s končnim rokom za izdajo odločbe RVK o
razveljavitvi ali spremembi odločbe volilne komisije volilne enote, izdane v
postopku potrjevanja kandidatnih list (104. člen ZVDZ). Zoper to odločbo kakor
tudi zoper odločbo volilne komisije, s katero se zavrne lista kandidatov,
oziroma zoper odločbo volilne komisije o ugovoru zaradi nepravilnosti v
postopku kandidiranja je možna pritožba na sodišče, pristojno za upravne spore
(105. člen ZVDZ). Rok za vložitev pritožbe je 48 ur po prejemu odločbe. Sodišče
mora odločiti o pritožbi najkasneje v 48 urah po prejemu pritožbe. Upoštevati
je potrebno tudi možnost vložitve ustavne pritožbe zoper odločitev sodišča.
13. Člen 87 ZVDZ ureja način ugotavljanja
volilnih izidov v volilnem okraju. Okrajna volilna komisija ugotovi za območje
volilnega okraja, koliko volivcev je vpisano v volilni imenik, koliko jih je na
voliščih glasovalo po volilnem imeniku in koliko jih je glasovalo s potrdili,
koliko jih je glasovalo po pošti, koliko glasovnic je bilo neveljavnih, koliko
glasov so dobili posamezni kandidati in delež glasov posameznih kandidatov v
skupnem številu glasov, oddanih v volilnem okraju. V zadnjem stavku 87. člena
ZVDZ je določeno, da okrajna volilna komisija ugotovi tudi izid glasovanja po
pošti, pri čemer upošteva glasovnice, ki so prispele po pošti do 12. ure na dan
po dnevu glasovanja.
14. Po podatkih o poteku volilnih opravil
na volitvah poslancev Državnega zbora 8. novembra 1996, ki jih je posredovala
služba RVK, je RVK takoj po razpisu volitev v začetku septembra 1996 v dnevnih
časnikih objavila poziv državljanom RS, ki so v tujini in želijo glasovati na
volitvah 8. novembra 1996, da sporočijo RVK: - osebe s stalnim prebivališčem v
tujini (izseljenci) zahtevo za vpis v posebni volilni imenik, pri čemer RVK to
upošteva hkrati kot zahtevo za glasovanje po pošti, razen če je posebej
naznačeno, da želi volivec glasovati na volišču v RS ali na drug način, -
osebe, ki imajo stalno prebivališče v RS, pa so na dan glasovanja v tujini, ker
tam začasno prebivajo (zdomci), svojo zahtevo, da želijo glasovati po pošti.
RVK ima evidentiranih preko 4.900 zahtev,
od česar je polovica zahtev za vpis v posebni volilni imenik, polovica pa samo
za glasovanje po pošti v tujini. Od izseljencev, ki so predčasno zahtevali vpis
v posebni volilni imenik, jih je 74 glasovalo na voliščih v Sloveniji, 91 pa
jih je glasovalo na voliščih v Sloveniji s potrdili.
15. Štiriindvajseti in triindvajseti dan pred
dnem glasovanja je potekal preizkus zakonitosti kandidatur. V enem primeru je
bila zavrnjena lista z odločbo volilne komisije volilne enote. V zakonsko
določenem roku (48 ur) je bila vložena pritožba na Vrhovno sodišče RS, ki je
pritožniku v zakonskem roku ugodilo.
Devetnajsti dan pred dnem glasovanja so
bila opravljena še zadnja žrebanja in določene glasovnice po volilnih okrajih.
Le-te so bile takoj posredovane okrajnim volilnim komisijam in 18. dan pred
dnem glasovanja je bil odposlan največji del glasovnic za glasovanje po pošti v
tujino. Gradivo se je pošiljalo priporočeno z letalsko pošto, razen v sosednje
štiri države. Po informacijah Pošte Slovenije naj bi dostava v zbirni center
posamezne države trajala 3 do 4 dni. Od tu naprej pa je dostava odvisna od
poštne službe posameznih držav. Pri potrjevanju volilnih kart (potrdilo služi
kot overitev, da je glasovnica v rokah osebe, katere podatki so navedeni na
karti) RVK ni zaznala posebnih problemov.
16. Za vračanje volilnega gradiva je bilo
šele v zadnjem tednu pred glasovanjem doseženo angažiranje diplomatskih in
konzularnih predstavništev, tako da so lahko volivci gradivo, naslovljeno na
okrajne volilne komisije, oddali predstavnikom, ki so potrjevali volilne karte.
Le-ti so poslali gradivo s pospešeno pošto na naslov RVK, le-ta pa ga je v
ponedeljek po glasovanju do 12. ure po kurirjih dostavila pristojnim okrajnim
volilnim komisijam. V zakonitem roku je prispelo k okrajnim volilnim komisijam
2.898 glasovnic. Po izteku roka (po 12. uri v ponedeljek) je do 14.11.1996
prispelo še 380 pošiljk, od tega na naslov RVK 188 kuvert, večinoma poslanih s
pospešeno pošto ali preko Ministrstva za zunanje zadeve.
17. Iz navedenih empiričnih podatkov
izhaja, da pomembnemu oziroma znatnemu številu volilnih upravičencev
(slovenskih državljanov, ki so dopolnili 18 let), ki so bili na dan glasovanja
v tujini, ker so tam stalno ali začasno prebivali, ni bilo omogočeno, da bi
uresničili svojo pravico voliti na volitvah poslancev Državnega zbora. Čeprav
je RVK volilna opravila opravljala v zakonskih rokih in čeprav v postopkih
kandidiranja in potrjevanja list kandidatov ni prišlo do zapletov v zvezi s
pravnimi sredstvi (ugovori, pritožbami ali ustavnimi pritožbami), je
nezanemarljivo število glasovnic prišlo do okrajnih volilnih komisij po izteku
roka iz 87. člena ZVDZ. Te glasovnice se pri ugotavljanju volilnega izida niso
upoštevale, tako da je bilo volivcem, ki so jih poslali, dejansko onemogočeno
izvrševanje aktivne volilne pravice. Izkazalo se je, da je čas med končnim rokom
za predložitev kandidatnih list in končnim rokom, do katerega morajo glasovnice
tistih, ki so glasovali po pošti, priti do okrajnih volilnih komisij, tako
kratek, da je pomembnemu oziroma znatnemu delu volilnih upravičencev, ki so na
dan glasovanja v tujini, ker tam stalno ali začasno prebivajo, onemogočeno
izvrševanje volilne pravice.
18. Končnemu roku za predložitev
kandidatnih list iz prvega odstavka 54. člena ZVDZ (25. dan pred dnem
glasovanja) so prilagojeni tudi drugi zakonski roki (rok za izdajo odločbe
volilne komisije volilne enote o potrditvi oziroma zavrnitvi liste kandidatov
po 59. členu ZVDZ, rok za objavo po 61. členu ZVDZ in rok za izdajo odločbe RVK
po 104. členu ZVDZ). Ti roki so tako blizu dnevu glasovanja, da celo v primeru,
da ne pride do pritožbe na sodišče, pristojno za upravne spore, oziroma do
ustavne pritožbe, dejansko onemogočajo pravočasno izvedbo volilnih opravil v
zvezi z glasovanjem po pošti iz tujine. Časovno obdobje med dnem, ko so lahko
po zakonskem rokovniku glasovnice nared za pošiljanje volilnim upravičencem v
tujino, in končnim rokom, do katerega morajo glasovnice prispeti po pošti do
okrajnih volilnih komisij, da bi bile upoštevane, je tako kratko, da je
pomembnemu oziroma znatnemu delu volilnih upravičencev, ki so na dan glasovanja
v tujini, ker tam stalno ali začasno prebivajo, onemogočeno izvrševanje volilne
pravice. Takšno ugotovitev podkrepijo tudi empirični podatki o poteku volilnih
opravil na volitvah poslancev Državnega zbora, ki so bile 8. novembra 1996
(točka 11 te obrazložitve).
19. Veljavna ureditev torej sistemsko ne
omogoča izvrševanje volilne pravice pomembnemu oziroma znatnemu delu volilnih
upravičencev, ki so na dan glasovanja v tujini, ker tam začasno ali stalno
prebivajo. Takšna ureditev krši načelo splošne volilne pravice in je v
neskladju s 1. členom Ustave (načelo demokratične države), drugim odstavkom 3.
člena Ustave, prvim in drugim odstavkom 43. člena Ustave, 44. členom Ustave in
drugim odstavkom 80. člena Ustave.
20. Če bi se izkazalo, da zaradi ustavnih
rokov v zvezi z volitvami ni mogoče spreminjati zakonskih rokov tako, da bi se
olajšalo oziroma omogočilo izvrševanje volilne pravice prizadeti kategoriji
volilnih upravičencev, bi bilo potrebno, kot je nakazano v točki 4 te
obrazložitve, tehtati oba posega v ustavne vrednote. Vendar v obravnavanem
primeru to ni potrebno, saj so možne spremembe zakonskih rokov, s katerimi bi
bil pravni položaj prizadete kategorije volilnih upravičencev izboljšan, ne da
bi zakonska ureditev ogrozila izvedbo volilnih in povolilnih opravil v ustavnih
rokih.
21. Ustavno sodišče je razveljavilo le
določbo, ki določa končni rok, do katerega morajo glasovnice po pošti prispeti
do okrajne volilne komisije, da bi se upoštevale pri ugotavljanju volilnega
izida. Pri tem je treba opozoriti, da ta določba ni v neskladju z Ustavo sama
po sebi, temveč v povezavi z drugimi zakonskimi določbami o rokih za posamezna
volilna opravila. V neskladju z Ustavo je celotna ureditev, ki povzroča, da je
časovno obdobje med dnem, ko so lahko po zakonskem rokovniku glasovnice nared
za pošiljanje volilnim upravičencem v tujino, in končnim rokom, do katerega
morajo prispeti glasovnice po pošti do okrajnih volilnih komisij, da bi bile
upoštevane, tako kratko, da je pomembnemu oziroma znatnemu delu volilnih
upravičencev, ki so na dan glasovanja v tujini, ker tam stalno ali začasno
prebivajo, onemogočeno izvrševanje volilne pravice. Za razveljavitev zgolj
končnega roka iz 87. člena se je Ustavno sodišče odločilo zato, da bi z odločbo
nastala čim manjša pravna praznina.
22. Z razveljavitvijo namreč v zakonu
nastaja pravna praznina, ki jo mora zakonodajalec zapolniti. Pri tem mora
analizirati potek volilnih opravil v praksi in postaviti zakonske roke tako, da
bo med njimi dovolj časa, da bo ob normalnem oziroma predvidljivem poteku
dogodkov omogočeno, da se upošteva čim večje število glasovnic, ki so jih ob
skrbnem ravnanju poslali volilni upravičenci po pošti iz tujine. Pri tem ima
zakonodajalec pravico lastne presoje - seveda ob upoštevanju drugih ustavnih in
zakonskih rokov - o tem, katere roke bo premaknil. Upoštevati mora ustavno
določene roke in dopustiti možnost njihovega neupoštevanja le v primeru, da bi
bil poseg v volilno pravico težji kot poseg v ustavne vrednote, varovane s temi
roki.
23. Ustavno sodišče opozarja tudi na to, da
je v ZVDZ glede volitev v Državni zbor pomanjkljivo urejeno glasovanje na
diplomatskih oziroma konzularnih predstavništvih RS v tujini.
Državni zbor bo moral ob urejanju načina
uresničevanja volilne pravice omenjene kategorije volilnih upravičencev
posvetiti pozornost tudi temu vprašanju, saj so v tem okviru možne rešitve, ki
bistveno olajšajo glasovanje v tujini.
24. Ustavno sodišče opozarja tudi na pravno
praznino, ki z razveljavitvijo izpodbijanih določb nastaja v Zakonu o volitvah
predsednika republike (Uradni list RS, št. 39/92). Ta zakon določa v 9. členu,
da se glede vprašanj, ki z njim niso posebej urejena, za volitve predsednika
republike uporabljajo določbe ZVDZ. V prvem odstavku 17. člena je določeno, da
se predlog kandidature za predsednika republike vloži neposredno pri RVK
najkasneje petindvajseti dan pred dnem glasovanja. Seznam kandidatur objavi RVK
najkasneje petnajst dni pred dnem glasovanja (19. člen). Ne vsebuje pa zakon
posebnih določb o glasovanju po pošti oziroma o uresničevanju volilne pravice
volilnih upravičencev, ki so na dan glasovanja v tujini, ker tam stalno ali
začasno prebivajo. Pravna praznina je torej nastala glede končnega roka, do
katerega morajo prispeti glasovnice tistih, ki so glasovali po pošti, do
volilnih organov, da bi jih le-ti lahko upoštevali pri ugotavljanju volilnega
izida. Tudi to pravno praznino mora zakonodajalec zapolniti; to pa lahko stori
z novelacijo ZVDZ ali Zakona o volitvah predsednika republike.
25. Zaradi relativno kratkega časovnega
obdobja, ki preostaja do poteka ustavnega roka za izvolitev predsednika
republike (peti odstavek 103. člena Ustave) oziroma zaradi tega, ker je
predsednik Državnega zbora že razpisal volitve predsednika republike za
nedeljo, 23. novembra 1997 (Odlok o razpisu volitev predsednika republike,
Uradni list RS, št. 56/97), se je Ustavno sodišče odločilo, da uporabi
pooblastilo iz drugega odstavka 40. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju: ZUstS) in naloži volilnim organom način
izvršitve svoje odločbe. V primeru, da zakonodajalec do izvedbe letošnjih
volitev predsednika republike ne bo določil novega roka namesto
razveljavljenega, bo namreč izvedba volitev zaradi pravne praznine otežkočena.
Ustavno sodišče je zato odredilo, da se v primeru, da zakonodajalec te pravne
praznine ne zapolni v času, ki bi še omogočal uporabo zakonske določbe na
letošnjih volitvah predsednika republike, pri ugotavljanju volilnega izida
upoštevajo glasovnice, ki bodo prispele po pošti iz tujine do pristojnih
volilnih organov najkasneje do 12. ure petega dne po dnevu glasovanja. Ustavno
sodišče pri tem opozarja, da ta odredba, izdana v okviru pooblastila iz drugega
odstavka 40. člena ZUstS, velja le za letošnje predsedniške volitve in le v
primeru, da zakon ne določi drugače.
26. Ustavno sodišče je ugotovilo, da so
letošnje predsedniške volitve razpisane tako, da ustavni rok za izvolitev
predsednika republike narekuje, da se drugi krog glasovanja, ki ga v skladu z
drugim odstavkom 24. člena Zakona o volitvah predsednika republike razpiše RVK,
opravi samo štirinajst dni po prvem krogu glasovanja (7.12.1997), čeprav Zakon
o volitvah predsednika republike v prvem odstavku 21. člena omogoča, da se
ponovno glasovanje opravi najkasneje enaindvajset dni po prvem. Ustavni rok za
izvolitev predsednika republike se namreč izteče 15 dni pred potekom petletne
mandatne dobe prejšnjega predsednika, to je 8.12.1997 (sedanji predsednik
republike je v skladu s 104. členom Ustave nastopil funkcijo po prisegi dne
23.12.1992). Glede na kratek rok med prvim in ponovnim glasovanjem bi bilo pri
morebitnem ponovnem glasovanju (v drugem krogu volitev) onemogočeno
uresničevanje volilne pravice z glasovanjem po pošti pomembnemu oziroma
znatnemu številu volilnih upravičencev, ki bodo na dan glasovanja v tujini, ker
tam stalno ali začasno prebivajo. Ustavno sodišče je tehtalo težo te kršitve
volilne pravice kot ustavne vrednote na eni strani in ustavno vrednoto, ki jo
varuje Ustava z rokom za izvolitev predsednika republike (peti odstavek 103.
člena Ustave), na drugi strani. Ta vrednota je zagotovitev izvolitve
predsednika republike v času, ki omogoča pravočasen prevzem funkcije pred
iztekom mandata prejšnjemu predsedniku republike. Ustavno sodišče je presodilo,
da je poseg v volilno pravico težji kot prekoračitev tega roka za 6 dni, zato
je naložilo RVK, da v primeru iz 23. člena Zakona o volitvah predsednika
republike razpiše ponovno glasovanje tako, da se opravi enaindvajset dni po
prvem - to je v nedeljo, 14. decembra 1997. Ta datum namreč še omogoča nastop
funkcije predsednika republike pred pretekom mandata prejšnjega predsednika
republike.
C.
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi drugega odstavka 40. člena in na podlagi 43. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) v sestavi: predsednik dr. Lovro Šturm in
sodniki dr. Peter Jambrek, dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, Franc Testen,
dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo je sprejelo soglasno glede
prve in tretje točke izreka in s šestimi glasovi proti enemu glede druge točke
izreka. Proti je glasoval sodnik Šturm, ki je dal odklonilno ločeno mnenje.
Št. U-I-353/96
Ljubljana, dne 9. oktobra 1997.
P r e d s e d n i k
dr. Lovro Šturm