Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe Mirgrad, d.o.o., Novo
mesto, družbe SPINA Novo mesto, d.o.o., Novo mesto, in samostojne podjetnice
Marije Strmec, AS inženiring, s.p., Novo mesto, na seji dne 21. marca 2002
o d l o č i l o :
1. Določbe drugega, tretjega, petega, šestega, devetega in
petnajstega odstavka 4. člena zakona o posebnih pogojih za vpis lastninske
pravice na posameznih delih stavbe v zemljiško knjigo (Uradni list RS, št.
89/99 in 97/01) ter določbi prvega odstavka 8. člena in tretje alinee drugega
odstavka 11. člena navodila za izdelavo in potrditev etažnega načrta (Uradni
list RS, št. 2/00) so v neskladju z ustavo.
2. Določbe tretjega odstavka 7. člena in 10. člena navodila iz
prve točke tega izreka niso v neskladju z ustavo.
3. Državni zbor je dolžan odpraviti ugotovljeno neskladnost
zakona iz prve točke tega izreka v roku enega leta od objave te odločbe v
Uradnem listu Republike Slovenije, Ministrstvo za okolje in prostor pa v
nadaljnjih treh mesecih uskladiti navodilo.
4. Do uskladitve po prejšnji točki se zakon in navodilo
uporabljata na način, določen v 26. točki obrazložitve te odločbe.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki izpodbijajo določbe drugega,
tretjega, šestega in devetega odstavka 4. člena zakona o posebnih pogojih za
vpis lastninske pravice na posameznih delih stavbe v zemljiško knjigo (v
nadaljevanju: ZPPLPS) ter določbe tretjega odstavka 7. člena, prvega odstavka
8. člena, 10. člena in tretje alinee drugega odstavka 11. člena navodila za
izdelavo in potrditev etažnega načrta (v nadaljevanju: navodilo). Predlagali so
tudi zadržanje izvrševanja ZPPLPS do končne odločitve ustavnega sodišča.
Pobudniki sicer pri opredelitvi določb, ki jih izpodbijajo, niso natančni, saj
namesto izraza “odstavek“ uporabljajo izraz “alinea“, prav tako pa tudi ne
navedejo popolnega naslova navodila, ki ga izpodbijajo; vendar iz obrazložitve
pobude, v kateri določbe, ki jih štejejo za sporne, pobudniki tudi dobesedno
povzemajo, nedvoumno izhaja, da izpodbijajo navedene določbe ZPPLPS in
navodila.
2. Ustavno sodišče je s sklepom št.
U-I-288/00-8 z dne 1. 2. 2001 sprejelo pobudo in začelo postopek za oceno
ustavnosti in zakonitosti navedenih določb ZPPLPS in navodila, predlog
pobudnikov za zadržanje izvrševanja ZPPLPS pa zavrnilo. Ustavno sodišče je na
seji dne 1. 2. 2001 tudi sklenilo, da se zadeva obravnava prednostno.
3. Na podlagi prvega odstavka 28. člena
zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS)
je ustavno sodišče nasprotnima udeležencema Državnemu zboru in Ministrstvu za
okolje in prostor poslalo pobudo in sklep št. U-I-288/00 z dne 1. 2. 2001 o
sprejetju pobude ter jima določilo rok za odgovor. Predsednik Državnega zbora
ustavnemu sodišču ni poslal odgovora Državnega zbora v skladu z 299. in 300.
členom Poslovnika Državnega zbora (Uradni list RS, št. 40/93 in nasl. – v
nadaljevanju: PoDZ); dne 22. 5. 2001 pa je ustavno sodišče prejelo podatke in
pojasnila Državnega zbora, ki jih je, sklicujoč se na 301. člen PoDZ, poslal
Sekretariat za zakonodajo in pravne zadeve Državnega zbora po opravljeni
obravnavi na Odboru za notranjo politiko. Nasprotni udeleženec Ministrstvo za
okolje in prostor je z dopisom z dne 14. 2. 2001 ustavno sodišče obvestil, da
so njegova stališča o pobudi enaka stališčem Geodetske uprave, ki so bila
predhodno usklajena z ministrstvom. Ustavno sodišče je prejelo mnenje Geodetske
uprave in mnenje vlade.
4. Ustavno sodišče je na podlagi 30. člena
ZUstS presojo razširilo še na določbi petega in petnajstega odstavka 4. člena
ZPPLPS, saj sta vsebinsko povezani z določbami, ki jih izpodbijajo pobudniki.
Ker navedeni določbi ne odpirata novih vprašanj ustavnosodne presoje, ampak se
njuna vsebina giblje v okviru navedb in zatrjevanj iz pobude, je ustavno
sodišče štelo, da sta nasprotna udeleženca imela možnost predstaviti svoja
stališča že v okviru možnosti za odgovor na pobudo.
5. Pobudniki izpodbijajo določbe ZPPLPS in
navodila, ki se nanašajo na vprašanje, kdo izdela etažni načrt, ki je potreben
za vpis posameznega dela stavbe v zemljiško knjigo. Pobudniki navajajo, da so
gospodarske družbe in samostojni podjetniki, ki imajo v sodni register vpisano
oziroma pri davčni upravi priglašeno dejavnost projektiranja in z njim
povezanega tehničnega svetovanja. V pobudi izrecno zatrjujejo kršitev 49. člena
ustave (svoboda dela), iz njihovih navedb v pobudi pa izhaja tudi smiselno
zatrjevanje kršitve 74. člena ustave (svobodna gospodarska pobuda). Po mnenju
pobudnikov je namreč z izpodbijanimi določbami ZPPLPS in navodila, ki za
posamezne primere določajo, da mora etažni načrt izdelati geodet, kršena
ustava, saj usposobljenost univ. dipl. ing. gradbeništva, gradbenega inženirja
in gradbenega tehnika za to delo v primerjavi z geodeti ni nič manjša.
Pobudniki menijo, da bodo samostojni podjetniki in gospodarske družbe z
dejavnostjo projektiranja in z njim povezanega tehničnega svetovanja materialno
prizadeti, če ne bodo poleg geodetov tudi oni mogli izdelovati etažnih načrtov
posameznih delov stavbe po ZPPLPS, saj naj bi se okrnila njihova možnost za
nastop na trgu inženirskih storitev. Zatrjujejo tudi diskriminatornost
izpodbijanih določb, ki dopuščajo, da lahko imetnik etažne lastnine tudi brez
ustrezne izobrazbe za svoje potrebe izdela etažni načrt sam. Po mnenju
pobudnikov je izpodbijana ureditev tudi v protislovju z zakonom o graditvi
objektov (Uradni list SRS, št. 34/84 in nasl. – v nadaljevanju: ZGO). Pobudniki
predlagajo, naj ustavno sodišče v izpodbijanih določbah besedo “geodet“
nadomesti z dikcijo “gospodarska družba ali samostojni podjetnik posameznik, ki
ima v sodni register vpisano dejavnost projektiranja in z njim povezanega
tehničnega svetovanja oziroma ima takšno dejavnost priglašeno pri Davčni upravi
Republike Slovenije“.
6. Državni zbor meni, da zatrjevanega
neskladja z ustavo ni. Navaja, da je ZPPLPS intervencijski zakon z začasno
veljavnostjo, da se uporablja le za etažno lastnino na posameznih delih
večstanovanjske hiše, ki je bila kot neurejena zatečena ob uveljavitvi ZPPLPS,
ne pa za etažno lastnino v novih stavbah, zgrajenih po juniju 1995, da je bil
ZPPLPS sprejet zaradi posebnega javnega interesa z namenom, da omogoči
enostavnejši vpis te etažne lastnine v zemljiško knjigo ter tako zagotovi
varnost pravnega prometa z nepremičninami. Zakonodajalec je upošteval, da je
bilo v času priprave ZPPLPS najmanj 650 000 stanovanj, ki še niso bila vpisana
v zemljiško knjigo. Ureditev v ZPPLPS je izvedljiva le v okviru geodetske
stroke z upoštevanjem siceršnje pristojnosti geodetske uprave, zlasti v zvezi z
odmero stavbišča in zemljiškim katastrom. Državni zbor še navaja, da je etažni
načrt posameznega dela stavbe po ZPPLPS namenjen ugotovitvi obsega posameznega
dela stavbe, to pa je strokovno tehnično delo, ki ga po pravilih geodetske
stroke izvajajo geodeti. Predpisan način je v splošnem interesu zaradi
zagotavljanja strokovnosti in varovanja javnega interesa na področju izvajanja
geodetskih storitev ter večje pravne varnosti naročnikov geodetskih storitev.
Po mnenju Državnega zbora je takšna ureditev primerna in potrebna, saj bi
neenotno izvajanje teh storitev lahko poseglo v koristi lastnikov nepremičnin.
Poudarja, da zakon o geodetski dejavnosti (Uradni list RS, št. 8/00 – v
nadaljevanju: ZGeoD) določa posebne pogoje za izvajanje geodetskih storitev, torej
tudi za ugotavljanje obsega nepremičnine, teh pogojev za evidentiranje obsega
nepremičnin pa projektivna podjetja ne izpolnjujejo. Državni zbor še poudarja,
da etažni načrti posameznih delov stavb po ZPPLPS vsebujejo tudi elemente za
identifikacijo stavb v zemljiškem katastru in katastru stavb, zato morajo biti
izdelani na enoten način, saj lahko le tako Geodetska uprava zagotavlja
sestavljanje etažnih načrtov posameznih delov stavb v etažne načrte celotnih
stavb. Dodaja, da etažnih načrtov posameznega dela stavbe pred uveljavitvijo
ZPPLPS ni bilo, zato tudi pobudniki take dejavnosti pred ZPPLPS niso
opravljali. Do sprejetja ZPPLPS je bilo namreč za vpis treba predložiti etažni
načrt cele stavbe; take storitve so pobudniki lahko opravljali prej in jih lahko
nemoteno opravljajo še naprej. Glede zatrjevanega nasprotja z ZGO Državni zbor
pripominja, da ustavno sodišče ni pristojno za presojo skladnosti zakonov med
seboj. Glede predloga pobudnikov, naj ustavno sodišče v izpodbijanih določbah
besedo “geodet“ zamenja z ustrezno drugo dikcijo, pa opozarja na
nesprejemljivost takšnega predloga, ker tak poseg v predpis ni v pristojnosti
ustavnega sodišča, ki ne more nadomestiti zakonodajalca.
7. Po mnenju Geodetske uprave, na katerega
se sklicuje tudi Ministrstvo za okolje in prostor, sledi pa mu tudi mnenje
vlade, pobuda ni utemeljena. V njem je poudarjeno, da ureditev v ZPPLPS izhaja
iz namena etažnega načrta posameznega dela stavbe, iz ugotovitve, da je
izdelava etažnega načrta po ZPPLPS geodetska storitev, in iz izhodišč nove
zakonodaje o evidentiranju nepremičnin v zakonu o evidentiranju nepremičnin,
državne meje in prostorskih enot (Uradni list RS, št. 52/00 – v nadaljevanju:
ZENDMPE). Namen ZPPLPS je poenostaviti vpis v zemljiško knjigo za že zgrajena
stanovanja, ki še niso vpisana. ZPPLPS določa začasne pogoje, saj velja le 5
let, dokler ne bo vzpostavljeno “normalno“ zemljiškoknjižno stanje za nazaj.
Mnenje poudarja, da ZPPLPS ureja izdelavo etažnega načrta posameznega dela
stavbe in ne etažnega načrta stavbe. Na podlagi etažnih načrtov vseh posameznih
delov stavb, ki bodo nastajali postopoma, in etažnih načrtov skupnih delov
stavbe in skupnih prostorov Geodetska uprava zagotavlja vpis celotne stavbe v
kataster stavb, zato morajo biti vsi etažni načrti vseh posameznih delov stavb
izdelani na enoten način, saj lahko Geodetska uprava le na tak način zagotavlja
“sestavljanje“ etažnih načrtov posameznih delov stavbe. V tem primeru (ko je
mogoč vpis posameznega dela stavbe, ne da bi bilo vnaprej znano število vseh stanovanj
in ne da bi se hkrati vpisovali vsi deli stavbe in skupni prostori) je zato
zakonodajalec utemeljeno določil, da lahko etažni načrt posameznega dela stavb
izdela samo geodet z ustreznim strokovnim znanjem. Mnenje obravnava tudi druge
vidike spornih določb, sicer obsežneje, a vsebinsko enako kot Državni zbor. Med
drugim še poudarja, da je izdelava etažnega načrta po ZPPLPS geodetska
storitev, za izvajanje katere so z ZGeoD določeni posebni pogoji, da je namen
etažnega načrta posameznega dela stavbe po ZPPLPS drugačen kot namen etažnega
načrta stavbe, da je omejitev subjektov, ki lahko izdelajo načrt po ZPPLPS v
splošnem interesu, da pred uveljavitvijo ZPPLPS nihče ni izdeloval etažnih
načrtov za posamezni del stavbe in torej ZPPLPS ni z ničimer posegel v
dotedanjo ureditev in položaj pobudnikov, saj lahko projektivna podjetja še
naprej izdelujejo etažne načrte stavbe kot del projektne dokumentacije za
novozgrajene objekte po ZGO in za prvi vpis stavbe v kataster stavb po ZENDMPE.
Glede ureditve iz ZPPLPS, da lahko – razen v določenih primerih – etažni načrt
izdela imetnik etažne lastnine sam, pa mnenje izpostavlja, da je v tem primeru
etažni načrt le informativen, načrt in površina posameznega dela stavbe pa se
lahko spremenita, če načrt ponovno izdela geodet.
B) – I
8. ZPPLPS uvaja posebno ureditev vpisa
lastninske pravice na posameznih delih stavb, t.i. etažne lastnine, v zemljiško
knjigo. Namen posebne ureditve je poenostavitev in s tem pospešitev vpisa že
zgrajenih stavb v etažni lastnini.1 ZPPLPS ureja postopek odmere
stavbišča (II. poglavje), etažni načrt in njegovo potrditev (III. poglavje) ter
vpis pravice na posameznem delu stavbe v zemljiško knjigo (IV. poglavje). Za
pobudnike je sporna ureditev, ki se nanaša na etažni načrt.
9. Sporne določbe ZPPLPS se glasijo:
“Etažni načrt izdela po naročilu enega ali
več imetnikov pravice na posameznih delih stavbe geodet, lahko pa ga izdela
tudi eden ali več imetnikov pravice na posameznih delih stavbe sam.“ (drugi
odstavek 4. člena ZPPLPS)
“Ne glede na določbo prejšnjega odstavka,
mora etažni načrt za del stavbe, ki je sestavljen iz več gradbeno ločenih
delov, katerih površina ni razvidna iz listine, potrebne za vpis lastninske
pravice na posameznem delu stavbe, izdelati geodet.“ (tretji odstavek 4. člena
ZPPLPS)
“…Če etažni načrt izdela geodet, se
privzame površina izračunana iz merskih podatkov.“ (drugi stavek petega
odstavka 4. člena ZPPLPS)
“Etažni načrt se izdela na obrazcih s
predpisano vsebino in mora biti podpisan oziroma mora biti opremljen z žigom in
podpisom odgovorne osebe, če je etažni načrt izdelal geodet.“ (šesti odstavek
4. člena ZPPLPS)
“Zahtevi mora biti priložen etažni načrt v
dveh izvodih in kopija listine, potrebne za vpis lastninske pravice na
posameznem delu stavbe, če etažnega načrta ni izdelal geodet.“ (deveti odstavek
4. člena ZPPLPS)
“Vsakemu nadaljnjemu imetniku … mora
geodetska uprava na njegovo zahtevo v 15 dneh izdati potrdilo o
identifikacijski številki stavbe ter izvod potrjenega etažnega načrta, če ga je
izdelal geodet, …“ (petnajsti odstavek 4. člena ZPPLPS)
10. Izpodbijane določbe navodila se
glasijo:
“V etažnem načrtu, ki ga izdela imetnik
pravice na posameznem delu stavbe sam, se namesto načrta delov stavbe izdela
skica delov stavbe v merilu 1:200, ki vsebuje osnovno obliko delov stavbe z
obliko prostorov ter mere posameznih prostorov v metrih zaokrožene na dve
decimalki.“ (tretji odstavek 7. člena navodila)
“Kadar izdela etažni načrt geodet, se
površina izračuna iz merskih podatkov. Pri izračunu površine delov stavbe se upošteva
neto tlorisna površina delov stavbe.“ (8. člen navodila)
“Nadaljnji imetnik pravice na posameznem
delu stavbe lahko etažni načrt preriše in ga dopolni v skladu s tem navodilom.“
(10. člen navodila)
“Geodetska uprava pozove vlagatelja, da v
roku 30 dni dopolni oziroma popravi etažni načrt: ….
– če etažnega načrta za posamezen del
stavbe, ki je sestavljen iz več gradbeno ločenih delov, katerih površina ni
razvidna iz listine, potrebne za vpis lastninske pravice na posameznem delu
stavbe, ni izdelal geodet; …“ (tretja alinea drugega odstavka 11. člena
navodila)
11. ZPPLPS torej določa, kdo izdela etažni
načrt, kaj mora vsebovati in kako mora biti izdelan. Za primere, ko etažni
načrt izdela geodet oziroma ko etažnega načrta ne izdela geodet, pa ZPPLPS predvideva
tudi določene posebnosti. Navodilo sledi takšni ureditvi na izvedbeni ravni.
12. Za razliko od ureditve po ZZK, po
kateri je za vpis etažne lastnine na posameznem delu stavbe treba predhodno
doseči vpis celotne stavbe, to pa je mogoče le na podlagi predložitve etažnega
načrta stavbe kot celote, ZPPLPS omogoča vpis le posameznega dela stavbe,
čeprav ni izdelan etažni načrt za celo stavbo in vse njene enote. Zato ZPPLPS
kot novost uvaja etažni načrt posameznega dela stavbe.
13. Druga pomembna novost, ki jo je
prinesel ZPPLPS v primerjavi z dotedanjo splošno ureditvijo vpisa etažne
lastnine, pa je razdružitev evidentiranja stavb in delov stavb (zametek
katastra stavb) od samega vpisa lastninske pravice na tako evidentiranih
posameznih delih stavb (zemljiška knjiga). V skladu s 4. členom ZPPLPS se
namreč etažni načrt posameznega dela stavbe predloži geodetski upravi v
potrditev. Zahtevo vloži eden ali več imetnikov etažne lastnine. Če so
izpolnjeni predpisani pogoji, geodetska uprava potrdi etažni načrt in ob tem po
uradni dolžnosti določi posameznim delom stavbe iz etažnega načrta
identifikacijsko številko, ki jo vpiše v etažni načrt (enajsti odstavek 4.
člena ZPPLPS), prav tako pa določi – če tega ni storila že v kakšnem prejšnjem
postopku – še identifikacijsko številko stavbe (dvanajsti odstavek 4. člena
ZPPLPS). Vlagatelju zahteve se izda potrdilo o identifikacijski številki
stavbe, identifikacijski številki posameznega dela stavbe in površini tega dela
stavbe (trinajsti odstavek 4. člena ZPPLPS). Geodetska uprava evidentira
številke stavb in številke posameznih delov stavb v posebni evidenci, ki je
povezana s podatki iz zemljiškega katastra (šestnajsti odstavek 4. člena
ZPPLPS). Etažni načrt posameznega dela stavbe po ZPPLPS je torej podlaga za evidentiranje
navedene nepremičnine pri Geodetski upravi, potreben je za identifikacijo
stavbe in posameznega dela stavbe v posebni evidenci, zametku katastra stavb.
Takšno evidentiranje je pogoj za vpis lastninske pravice na posameznem delu
stavbe v zemljiško knjigo, saj je v skladu s 5. členom ZPPLPS predlogu za vpis
etažne lastnine v zemljiško knjigo treba poleg dokazila o lastništvu priložiti
tudi potrdilo geodetske uprave o določitvi identifikacijske številke iz
trinajstega odstavka 4. člena ZPPLPS.
14. Pobudniki nasprotujejo ureditvi, po
kateri lahko omenjeni etažni načrt posameznega dela stavbe po ZPPLPS izdela
geodet, ne pa npr. tudi strokovnjaki s področja gradbeništva, in po kateri
lahko pod določenimi pogoji etažni načrt izdela imetnik etažne lastnine sam.
Izhajajoč iz navedb pobudnikov sta torej osrednji vprašanji ustavnosodne
presoje v obravnavani zadevi naslednji:
– ali je v skladu z 49. in 74. členom
ustave, če zakon za izdelovanje etažnih načrtov posameznih delov stavb po
naročilu etažnih lastnikov kot pogoj predpisuje poklic geodeta, in
– ali je v skladu z 49. in 74. členom
ustave, če zakon za izdelavo etažnega načrta posameznega dela stavbe ne zahteva
nobenega pogoja določenega poklica, ko dopušča, da ga v določenih primerih
lahko izdela imetnik etažne lastnine sam.
B) – II
15. Glede drugega vprašanja ustavno sodišče
ugotavlja, da nedoločanje pogojev za opravljanje določenega dela oziroma
dejavnosti, kadar se ta ne opravlja kot pridobitna dejavnost, ne more
predstavljati posega in omejevanja svobodne gospodarske pobude iz 74. člena
ustave in svobode dela iz 49. člena ustave, saj takšna ureditev nikogar ne
izloča in nikogar ne omejuje v njegovi svobodi. Določbe, ki dopuščajo, da v
določenih primerih etažni načrt lahko izdela etažni lastnik sam, same po sebi
namreč nikomur, niti pobudnikom, ne omejujejo možnosti in dostopa do
opravljanja te storitve. Ne svobode dela in ne svobodne gospodarske pobude pa
ni mogoče razumeti tako, da bi posameznim subjektom morala zagotavljati
določeno delo oziroma dejavnost. Zato določba drugega odstavka 4. člena ZPPLPS
v tistem delu, ki predvideva možnost, da etažni načrt izdela imetnik etažne
lastnine sam, ni v neskladju z 49. in 74. členom ustave. Ker gre za povezani
določbi, ki vsebinsko izhajata iz zgornje in zgolj predvidevata določene
posebnosti za primer, če etažni načrt izdela imetnik etažne lastnine sam, tudi
tretji odstavek 7. člena in 10. člen navodila nista v neskladju z 49. in 74.
členom ustave, saj pobudnike v ničemer ne omejujeta pri svobodnem dostopu do
opravljanja storitve izdelovanja etažnih načrtov posameznih delov stavb.
B) – III
16. Drugačen je položaj glede prvega
vprašanja, to je določanja izobrazbenih, poklicnih in drugih pogojev za
opravljanje dela oziroma dejavnosti. Ustavno sodišče je že sprejelo stališče,
da je predpisovanje pogojev za opravljanje določenega dela oziroma dejavnosti
lahko v nasprotju z ustavo, če ob določitvi teh pogojev, ki spreminjajo
dotedanjo ureditev, ni predviden tudi ustrezen prehodni rok, ki bi omogočal
prizadetim, da se pripravijo na novo ureditev in prilagodijo spremenjenim
pogojem (npr. odločba št. U-I-14/97 z dne 19. 11. 1998, Uradni list RS, št.
83/98 in OdlUS VII, 204; odločba št. U-I-260/99 z dne 21. 9. 2000, Uradni list
RS, št. 100/00 in OdlUS IX, 208; idr.). Ustavno sodišče je pri tem poudarilo,
da takšna zahteva izhaja iz načela varstva zaupanja v pravo kot enega od načel
pravne države iz 2. člena ustave.
17. Navedeno stališče je relevantno v
primeru spreminjanja pogojev za opravljanje določenega dela oziroma dejavnosti.
Pobudniki navajajo, da so z uveljavitvijo ZPPLPS, ki za izdelovanje etažnega
načrta posameznega dela stavbe predpisuje poklicni pogoj geodeta, materialno
prizadeti in da se je bistveno okrnila njihova možnost za nastop na trgu
inženirskih storitev ter da so v skladu z veljavnim ZGO projekt za etažne
lastnike lahko izdelovale projektne organizacije, torej tudi pobudniki. Vendar
je v tej zvezi treba pritrditi stališčem nasprotnega udeleženca, da etažnih
načrtov posameznega dela stavbe pred uveljavitvijo ZPPLPS ni bilo in torej
pobudniki teh storitev pred ZPPLPS niso opravljali. Zato predpisovanje, kdo in
pod kakšnimi pogoji lahko izdeluje etažne načrte posameznih delov stavb, ne
predstavlja spreminjanja pogojev za opravljanje navedene storitve. ZPPLPS pa
tudi ne spreminja pogojev za opravljanje dotedanje dejavnosti pobudnikov.
Pobudniki se neutemeljeno sklicujejo na ZGO, saj storitve, ki so jih opravljali
v skladu z ZGO (med drugim tudi izdelovanje etažnega načrta celotne stavbe),
lahko pod nespremenjenimi pogoji enako opravljajo tudi po uveljavitvi ZPPLPS.
Medsebojne (ne)skladnosti posameznih zakonov kot take, v tem primeru ZPPLPS in
ZGO, ki jo zatrjujejo pobudniki, pa ustavno sodišče ne more presojati, saj
glede na določbe 160. člena ustave in 21. člena ZUstS za to ni pristojno.
Pristojno bi bilo le v primeru, če bi šlo za takšno neskladje, ki bi pomenilo
kršitev načel pravne države (2. člen ustave), česar pa pobudniki ne zatrjujejo.
18. V obravnavani zadevi torej ne gre za
spreminjanje pogojev za opravljanje dela oziroma dejavnosti, temveč za
določanje pogojev kot takih, za “novo“ določanje pogojev. Z uveljavitvijo
ZPPLPS se je na trgu pojavila nova storitev, to je izdelovanje etažnih načrtov
posameznih delov stavbe, za opravljanje katere so bili hkrati določeni tudi
pogoji. Vendar zakonodajalec tudi pri “novem“ določanju pogojev za opravljanje
dela oziroma dejavnosti ni popolnoma svoboden. Upoštevati mora zahteve, ki
izhajajo iz 74. in 49. člena ustave. Določba 74. člena ustave je relevantna z
vidika posameznih gospodarskih subjektov, tako pravnih oseb kot posameznikov,
ki na trgu opravljajo določeno dejavnost, ki jo sestavljajo različna dela,
storitve. Določba 49. člena ustave pa je relevantna z vidika posameznika, ki
opravlja določeno delo, bodisi samostojno ali kot delavec v odvisnem delovnem
razmerju. Za samostojne podjetnike posameznike, ki opravljajo delo kot svojo
dejavnost, sta tako v tej zvezi relevantni obe omenjeni ustavni določbi.
19. Določba 74. člena ustave zagotavlja
svobodno gospodarsko pobudo. Drugi stavek drugega odstavka 74. člena ustave
določa, da se gospodarska dejavnost ne sme izvajati v nasprotju z javno
koristjo. Navedena določba torej zakonodajalcu dopušča in tudi nalaga, da ureja
pogoje, pod katerimi se lahko opravlja določena dejavnost, in s tem zagotavlja
upoštevanje javne koristi ter vzpostavitev ustreznega ravnovesja med svobodo in
interesi drugih. Vendar zakonodajalčeva svoboda ni absolutna in neomejena. Zakonodajalec
lahko predpisuje pogoje za opravljanje določene dejavnosti in v tem okviru
pogoje za opravljanje določenega dela, storitve, ki tvori to dejavnost, če je
to potrebno zaradi varstva javnega interesa oziroma javne koristi. Pri tem ima
zakonodajalec široko polje proste presoje. Ustavnosodna presoja takšne zakonske
ureditve je zato zadržana. Vendar mora zakonodajalec pri tem zasledovati
legitimne cilje, ki so v javnem interesu, uporabljeni ukrepi pa morajo biti v
razumni zvezi s temi cilji.
20. Ustavno sodišče ugotavlja, da iz samega
zakonodajnega postopka in obrazložitve predloga ZPPLPS sploh ni razvidno,
kakšen cilj naj bi zasledoval izpodbijani ukrep, ki izdelovanje etažnega načrta
posameznega dela stavbe po naročilu etažnega lastnika omejuje le na geodeta.
Takšna rešitev je bila v predlog ZPPLPS vključena šele na podlagi amandmajev
vlade z dne 5. 10. 1999. V obrazložitvi amandmaja k 4. členu predloga ZPPLPS pa
ni najti nobenih pojasnil, ki bi se nanašala na vprašanje, zakaj je treba za
izdelovanje etažnih načrtov posameznih delov stavb kot pogoj določiti poklic
geodeta. Cilj, namen izpodbijanega ukrepa je zato ustavno sodišče poskušalo
razbrati predvsem iz analize namena in zasnove celotnega zakona, upoštevalo pa
je tudi pojasnila nasprotnih udeležencev v tem postopku. Iz obrazložitve
predloga ZPPLPS (Poročevalec DZ, št. 57/99 z dne 23. 7. 1999) izhaja, da je
njegov cilj “rešiti probleme, ki otežujejo strankam v zemljiškoknjižnem
postopku vpis etažne lastnine“, poenostaviti in začasno olajšati postopek vpisa
etažne lastnine v zemljiško knjigo, odpraviti oziroma minimizirati obstoječe
probleme, tako da se omogoči vsem etažnim lastnikom vpis v zemljiško knjigo, s
tem pa vzpostavi ustrezno zemljiškoknjižno stanje, ki zagotavlja evidenco vseh
stvarnopravnih pravic in varnost pravnega prometa z nepremičninami. Še posebej
je v obrazložitvi amandmaja k 4. členu predloga ZPPLPS poudarjeno, da je
“primarni cilj ta, da z olajšavami, ki jih predlaga v postopku vpisa, dejansko
omogoči na čim boljši in čim bolj enostaven način nastanek zemljiškoknjižnih
lastnikov na stanovanjih“. Nasprotna udeleženca še posebej v zvezi z zahtevo,
da mora etažni načrt izdelati geodet, pojasnjujeta, da gre za strokovno
tehnično delo, ki ga po pravilih geodetske stroke izvajajo geodeti, za katere
ZGeoD predpisuje posebne pogoje, da se s tem zagotavlja strokovnost in tako
varuje javni interes, večja pravna varnost naročnikov. Ob tem izpostavljata
tudi potrebo, da so navedeni etažni načrti izdelani na enoten način, da lahko
Geodetska uprava zagotavlja “sestavljanje“ posameznih načrtov v načrt celotne
stavbe. Cilj ZPPLPS in še posebej določitve poklicnega pogoja geodeta za
izdelovanje etažnih načrtov naj bi bil torej v tem, da se zagotovi
poenostavitev in pospešitev vpisa “starih“ stavb v etažni lastnini v zemljiško
knjigo in da se v tem okviru etažnim lastnikom zagotovi čim bolj dostopno,
torej čim bolj enostavno, hitro in poceni, a hkrati ustrezno strokovno
kvalitetno izdelavo etažnega načrta, ki predstavlja podlago za identifikacijo
in evidentiranje stavbe oziroma posameznega dela stavbe v zametku katastra
stavb kot podlagi za vpis nepremičnine v zemljiško knjigo. Tak cilj in namen
izpodbijane ureditve je legitimen in ustavno dopusten, saj gre za zagotavljanje
učinkovitega varstva lastninske pravice etažnih lastnikov, za zagotavljanje
jasne, pravilne in ažurne zemljiškoknjižne evidence in s tem pravne varnosti na
področju prometa z nepremičninami.
21. Vendar po presoji ustavnega sodišča z
izpodbijanim ukrepom ni mogoče doseči tako opredeljenega cilja. Temeljni namen
ZPPLPS je poenostavitev in pospešitev vpisa že zgrajenih stavb v etažni
lastnini. Vendar pa ureditev, ki izdelavo enega od bistvenih dokumentov v tem
postopku (etažnega načrta) omejuje le na geodete in s tem izključuje podjetja,
ki izdelujejo projektno dokumentacijo, ne pomeni poenostavitve in s tem
pospešitve postopka. Kot izhodišče za oceno izpodbijanega ukrepa je bistvena
ugotovitev, da je etažni načrt podlaga za identifikacijo stavbe in posameznih
delov stavbe v evidenci stavb kot zametku katastra stavb pri Geodetski upravi.
Splošna sistemska ureditev evidentiranja nepremičnin in v tem okviru sistemska
vzpostavitev katastra stavb je bila uveljavljena z ZENDMPE leta 2000. Iz 62.
člena ZENDMPE izhaja, da elaborat z etažnim načrtom, ki ga je treba predložiti
za prvi vpis stavbe v kataster stavb, lahko izdela geodetsko podjetje ali
podjetje, ki izdeluje projektno dokumentacijo. V predlogu ZENDMPE (Poročevalec
DZ, št. 29/00 z dne 20. 4. 2000, str. 5 in 6) je kot eden od njegovih ciljev
navedeno, da je treba “zagotoviti enotno evidentiranje nepremičnin in
kakovostne podatke o nepremičninah, ki so podlaga za gospodarjenje s prostorom,
vodenje zemljiške politike, obdavčitev nepremičnin, evidentiranje stvarnih
pravic na nepremičninah…“ in da je treba “na področju zemljiškega katastra in
katastra stavb … zagotoviti visoke strokovne standarde za izdelavo elaboratov,
ki so podlaga za vpis v zemljiški kataster in kataster stavb“. Po oceni
zakonodajalca ob pripravi sistemskega zakona na tem področju (upoštevajoč
zgoraj predstavljeno splošno sistemsko ureditev evidentiranja nepremičnin in v
tem okviru tudi evidentiranja stavb ter delov stavb po ZENDMPE) so torej poleg
geodetskih podjetij tudi podjetja, ki izdelujejo projektno dokumentacijo, ustrezno
strokovno usposobljena za izdelavo etažnega načrta kot podlage za prvi vpis v
kataster stavb. Če je torej namen ZPPLPS poenostaviti in pospešiti vpis etažne
lastnine (seveda ne na račun strokovnosti, ki naj zagotavlja zanesljivost
podatkov o nepremičnini), potem ukrep, ki v primerjavi s splošno sistemsko
ureditvijo zožuje krog subjektov, ki lahko izdelajo etažne načrte za prvi vpis,
ni v skladu s tem ciljem. Izključitev podjetij, ki izdelujejo projektno
dokumentacijo, iz možnosti izdelovanja etažnih načrtov po ZPPLPS torej ni
ukrep, ki bi bil v stvarni in razumni zvezi s ciljem, ki naj bi ga
zakonodajalec zasledoval s sprejetjem ZPPLPS, saj je etažnim lastnikom zaradi
ožjega kroga ponudnikov storitev težje dostopna. Več kot bi bilo tistih, pri
katerih lahko etažni lastnik naroči načrt, dostopnejša bi bila ta storitev,
večja bi bila izbira, ob večji ponudbi in konkurenci pa bi bilo pričakovati
tudi nižje cene in s tem manjše breme za etažne lastnike. Iz obrazložitve
predloga ZPPLPS je razvidno, da je predlagatelj želel z različnimi ukrepi
predvsem olajšati izvedbo postopka etažnim lastnikom in jih tako spodbuditi k
ureditvi zemljiškoknjižnega stanja in evidentiranju njihovih nepremičnin.
22. Če ZENDMPE kot splošni in sistemski
zakon o evidentiranju nepremičnin predvideva, da elaborat za prvi vpis stavbe v
kataster stavb, ki vsebuje tudi etažni načrt, izdela bodisi geodetsko podjetje
bodisi podjetje, ki izdeluje projektno dokumentacijo, potem ni razumno z vidika
poenostavitve in pospešitve postopka vpisa (ob ohranitvi ustrezne strokovnosti
in kvalitete izdelave načrtov), če ZPPLPS uredi to vprašanje bolj omejujoče in
dopušča to storitev le geodetom, izključuje pa podjetja, ki izdelujejo
projektno dokumentacijo. To je še toliko bolj očitno, če se upošteva dejstvo,
da posebna evidenca stavb in delov stavb, ki se oblikuje na podlagi ZPPLPS
(šestnajsti odstavek 4. člena), po prehodnih določbah ZENDMPE postane sestavni
del sistemsko vzpostavljenega katastra stavb (98. člen ZENDMPE). Poleg tega pa
se v kataster stavb po uradni dolžnosti vpišejo tudi stavbe in deli stavb, ki
so že vpisani v zemljiško knjigo, tako da se za ta namen od zemljiške knjige
prevzame obstoječe etažne načrte, razen v primeru vpisa na podlagi ZPPLPS (97.
člen ZENDMPE); po oceni zakonodajalca so torej tudi etažni načrti, ki so bili
podlaga za vpis v zemljiško knjigo po prejšnjih predpisih, izdelovala pa so jih
lahko tudi projektivna podjetja (prej projektivne organizacije) iz ZGO, dovolj
ustrezni, da bodo privzeti v kataster stavb po ZENDMPE. Prav tako so po oceni
zakonodajalca tudi v bodoče po sistemski ureditvi v ZENDMPE tako geodetska
podjetja kot tudi podjetja, ki izdelujejo projektno dokumentacijo, strokovno
ustrezno usposobljena za pripravo elaborata z etažnim načrtom za prvi vpis v
kataster stavb.
23. Nasprotni udeleženci sicer navajajo, da
je namen izdelave etažnega načrta stavbe po ZGO drugačen kot namen izdelave
etažnega načrta posameznega dela stavbe po ZPPLPS, da je etažni načrt stavbe
eden izmed sestavnih delov projektne dokumentacije, katere namen je zagotoviti,
da bo novozgrajeni objekt izpolnjeval s tehničnimi predpisi določene bistvene
zahteve, etažni načrt posameznega dela stavbe po ZPPLPS pa je namenjen
ugotovitvi obsega nepremičnine, tudi stanovanj, to pa je strokovno-tehnično delo
geodetov. V tej zvezi ustavno sodišče pripominja, da nasprotni udeleženci niso
ponudili tehtnih utemeljitev, zakaj in v čem naj bi bilo izdelovanje etažnih
načrtov posameznih delov stavb tako bistveno drugačno od izdelovanja etažnih
načrtov stavb in zakaj ter kakšne druge strokovne usposobljenosti naj bi bile
potrebne za to. Namen etažnih načrtov kot del projektne dokumentacije v okviru
ZGO je res drugačen, vendar ob tem iz sistemske ureditve v ZENDMPE jasno
izhaja, da je etažni načrt stavbe, ki ga izdela projektivno podjetje, hkrati
tudi strokovno ustrezno izdelana podlaga za evidentiranje nepremičnine v
katastru stavb. Tudi etažni načrt cele stavbe je torej poleg tega, da je bil in
je namenjen zadostitvi predpisanih tehničnih zahtev glede gradnje objektov,
predstavljal in tudi po veljavnih predpisih predstavlja podlago za vpis v
zemljiško knjigo oziroma podlago za evidentiranje stavbe v katastru. Ne glede
na to, ali gre za celotno stavbo ali za posamezne dele stavbe (ki se nato šele
“sestavljajo“ v celotno stavbo), je z vidika varstva interesov in pravic
etažnih lastnikov treba v obeh primerih enako zagotoviti pravilno in strokovno
neoporečno izdelavo etažnega načrta kot podlage za evidentiranje nepremičnine v
katastru, ki mora izkazovati verodostojen posnetek dejanskega stanja. Enotnost
izdelave etažnih načrtov posameznih delov stavb pa lahko zakonodajalec doseže s
tem, da predpiše zahteve glede vsebine in načina izdelave etažnega načrta (to
je zakonodajalec tudi storil z navodilom, v katerem je natančno določeno, na
kakšnem obrazcu se izdela etažni načrt, v kakšnem merilu, kakšne oznake je
treba uporabljati za posamezne elemente etažnega načrta, način izkazovanja mer
prostorov itd.). Izpodbijani ukrep, ki iz izdelovanja etažnih načrtov po ZPPLPS
izključuje podjetja, ki izdelujejo projektno dokumentacijo in ki lahko v skladu
z 62. členom ZENDMPE izdelajo elaborat za prvi vpis v kataster stavb, ni
razumen glede na zatrjevani cilj te začasne zakonske ureditve vpisa etažne
lastnine in ne zasleduje javne koristi. Ker izpodbijani ukrep ne izpolnjuje
niti kriterija razumnosti, je že zaradi tega v neskladju s 74. členom ustave.
24. Iz enakih razlogov izpodbijana ureditev
predstavlja tudi kršitev 49. člena ustave, ki zagotavlja svobodo dela ter v tem
okviru tudi prosto izbiro zaposlitve (drugi odstavek) in enako dostopnost
vsakega delovnega mesta vsakomur pod enakimi pogoji (tretji odstavek). Navedena
ustavna določba se nanaša tako na delavce, ki opravljajo delo v delovnem
razmerju, kot tudi na t.i. samozaposlene, torej na tiste osebe, ki samostojno
opravljajo določeno delo kot svoj poklic, kot gospodarsko dejavnost ipd. Tudi
njim mora biti zagotovljeno, da si lahko prosto izbirajo zaposlitev, torej
svoje delo, in da jim je vsako delo dostopno pod enakimi pogoji. Za svobodo
dela v 49. členu ustave ni predvidena izrecna ustavna možnosti zakonskega
omejevanja te pravice, zato so v skladu s tretjim odstavkom 15. člena ustave
dopustne le omejitve zaradi varstva pravic drugih. Omejitve so dopustne le v
skladu z načelom sorazmernosti (tako npr. odločba št. U-I-139/94 z dne 30. 1.
1997, Uradni list RS, št. 10/97 in OdlUS VI, 9). Ker je ustavno sodišče
ocenilo, da izpodbijana ureditev, kolikor omejuje dostop do izdelovanja etažnih
načrtov po ZPPLPS tistim, ki lahko izdelujejo elaborat za prvi vpis po 62.
členu ZENDMPE, ni niti razumna glede na zasledovani cilj ZPPLPS, ni bilo treba
opraviti celotnega testa sorazmernosti, ampak je izpodbijano ureditev že iz
tega razloga štelo za neskladno z 49. členom ustave.
25. Ker ni v skladu z ustavo, da ZPPLPS
izdelovanje etažnega načrta po naročilu etažnega lastnika omejuje le na geodete
(drugi in tretji odstavek 4. člena ZPPLPS) in s tem izključuje druge subjekte,
ki so ustrezno usposobljeni za pripravo etažnega načrta kot podlago za prvi
vpis v kataster stavb, iz istih razlogov tudi niso v skladu z ustavo ostale
izpodbijane določbe ZPPLPS, ki pomenijo le izpeljavo navedenih določb in ki
posledično določajo nekatere posebnosti za primer, če etažni načrt izdela
geodet oziroma če etažnega načrta ne izdela geodet (drugi stavek petega
odstavka, šesti, deveti in petnajsti odstavek 4. člena ZPPLPS). Prav tako
zaradi istih razlogov nista v skladu z ustavo določbi prvega stavka prvega
odstavka 8. člena in tretje alinee drugega odstavka 11. člena navodila, ki le
povzemata oziroma izpeljujeta ureditev ZPPLPS glede posebnosti za etažni načrt,
ki ga izdela – oziroma ne izdela – geodet.
26. Ustavno sodišče je ocenilo, da
razveljavitev izpodbijane ureditve ni mogoča, saj bi povzročila še bolj
neustavno stanje od sedanjega. Izdelovanje etažnih načrtov je tudi po oceni
ustavnega sodišča zahtevno strokovno delo, zato bi povsem prost dostop do
opravljanja te storitve po naročilu etažnega lastnika lahko pripeljal tudi do
nestrokovne in nezanesljive izdelave etažnih načrtov, kar bi lahko
predstavljalo hud poseg v interese etažnih lastnikov in varstvo njihove
lastnine, omajala bi se pravna varnost, zanesljivost in zaupanje v
nepremičninske evidence. Zato je ustavno sodišče le ugotovilo neskladnost
izpodbijane ureditve z ustavo in naložilo zakonodajalcu, da odpravi navedeno
neskladnost. Ob tem ustavno sodišče kot način izvršitve te odločbe še določa,
da lahko v času, dokler zakonodajalec ne bo uskladil izpodbijane ureditve z
ustavo, etažne načrte posameznih delov stavbe iz 4. člena ZPPLPS izdelujejo vsi
tisti subjekti, ki lahko izdelajo elaborat z etažnim načrtom za prvi vpis
stavbe po 62. členu ZENDMPE, torej poleg geodeta oziroma geodetskega podjetja
tudi podjetje, ki izdeluje projektno dokumentacijo; posebnosti, ki jih ZPPLPS
in navodilo predpisujeta za primer, če etažni načrt izdela – oziroma ne izdela
– geodet, pa se nanašajo tudi na primer, če etažni načrt izdela – oziroma ne
izdela – podjetje, ki izdeluje projektno dokumentacijo. V obravnavanem primeru
je določitev načina izvršitve odločbe še posebej utemeljena, saj gre za začasen
zakon, katerega veljavnost se bo iztekla leta 2004.
C)
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 30., 21. in 40. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica
Wedam-Lukić ter sodnici in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Franc Testen in
dr. Lojze Ude. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-288/00-20
Ljubljana, dne 21. marca 2002.
Predsednica
dr. Dragica Wedam-Lukić l. r.
______________________________
1 Veljavnost ZPPLPS je omejena vsebinsko in časovno.
Drugi odstavek 1. člena ZPPLPS iz njegove uporabe izvzema vse tiste stavbe, za
katere so bili po uveljavitvi zakona o zemljiški knjigi (Uradni list RS, št.
33/95 – v nadaljevanju: ZZK) izpolnjeni pogoji iz drugega odstavka 74. člena
ZZK, ki določa obveznost investitorja gradnje stavbe, katere posamezni deli so
namenjeni za prodajo, da mora v šestdesetih dneh od izdaje dokončnega
uporabnega dovoljenja vložiti zemljiškoknjižni predlog za vpis etažne lastnine.
To pomeni, da se ZPPLPS uporablja le za tiste stavbe v etažni lastnini, za
katere je bilo uporabno dovoljenje izdano pred uveljavitvijo ZZK, to je pred
16. 7. 1995. Za novozgrajene stavbe po uveljavitvi ZZK leta 1995 torej ni
mogoče uporabiti ZPPLPS, ampak velja splošna ureditev po ZZK (ta naj bi
zadovoljivo reševala problem vpisa etažne lastnine za vnaprej). ZPPLPS je
omejen tudi časovno, saj v skladu s 13. členom preneha veljati po petih letih
od njegove uveljavitve, torej velja od 19. 11. 1999 do 19. 11. 2004.