Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Republiškega odbora Sindikata zdravstva in
socialnega skrbstva Slovenije, na predlog Republiškega odbora Sindikata vzgoje,
izobraževanja in znanosti Slovenije in na zahtevo Republiškega odbora Sindikata
delavcev v vzgojni, izobraževalni in raziskovalni dejavnosti Slovenije na seji
dne 7. 7. 1994
ugotovilo:
l. Zakon o zavodih (Uradni list RS, št.
12/91), zakon o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 9/92) in zakon o
organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št.
12/91-1) niso v skladu z ustavo, kolikor ne urejajo načina in pogojev
sodelovanja vseh delavcev zavoda pri upravljanju zavoda.
2. Ugotovljeno protiustavnost mora Državni
zbor odpraviti v roku enega leta.
Obrazložitev
A
Ustavno sodišče je s sklepom z dne 11. 2.
1993 sprejelo pobudo Sindikata zdravstva in socialnega skrbstva Slovenije in
začelo postopek za oceno ustavnosti določbe druge alinee prvega odstavka 28.
člena Zakona o zdravstveni dejavnosti, s katero je sestava sveta zavoda, ki
upravlja zdravstveni zavod, določena tako, da s strani v zavodu zaposlenih
delavcev v njem sodelujejo le predstavniki zdravnikov, drugih zdravstvenih
delavcev in zdravstvenih sodelavcev v zavodu. Pobudnik je menil, da takšna
ureditev, ki je odvzela pasivno volilno pravico delavcem, ki ne opravljajo del
s področja zdravstvene dejavnosti, ni v skladu s 75. členom ustave, ki pri
ureditvi soodločanja ne pozna različnih kategorij delavcev.
Sindikat vzgoje, izobraževanja in znanosti
Slovenije je z vlogama z dne 2. 10. 1992 in 7. 12. 1992 začel postopek za oceno
prvega odstavka 12. člena in prvega odstavka 13. člena zakona o organizaciji in
financiranju vzgoje in izobraževanja, po katerih je svet javnega
vzgojnoizobraževalnega zavoda sestavljen tako, da s strani v zavodu zaposlenih
delavcev v njem sodelujejo le predstavniki pedagoških in drugih strokovnih
delavcev. Navedeni sindikat je menil, da ureditev, ki ne daje pravice voliti in
biti izvoljen v svet javnega vzgojno izobraževalnega zavoda tudi ostalim
delavcem zavoda, ki so za normalno in uspešno delo zavoda nujno potrebni, ni v
skladu s 75. členom ustave, saj ta ne pozna različnih kategorij zaposlenih. Pri
tem je še poudaril, da svet zavoda ne odloča o strokovnih vprašanjih pač pa
poleg ostalih nalog odloča tudi o pritožbah v zvezi s pravicami, obveznostmi in
odgovornostmi delavcev iz delovnega razmerja.
Z vlogama z dne 5. 4. 1994 in 22. 4. 1994
je tudi Sindikat delavcev v vzgojni, izobraževalni in raziskovalni dejavnosti
Slovenije vložil zahtevo za oceno ustavnosti 12. člena zakona o organizaciji in
financiranju vzgoje in izobraževanja, poleg tega pa tudi 29. člena zakona o
zavodih. V utemeljitvi zahteve navaja, da je z ureditvijo v izpodbijanih
določbah nepedagoškim delavcem v zavodih vzeta njihova ustavna pravica do
sodelovanja pri upravljanju.
V postopku za oceno ustavnosti zakona o
zdravstveni dejavnosti je nasprotni udeleženec, med drugim navedel, da po
zakonu o sodelovanju delavcev pri upravljanju (Uradni list RS, št. 42/93)
delavci v zavodih to pravico uresničujejo kot posamezniki po določbah tega
zakona, kolektivno pa jo uresničujejo v skladu s posebnim zakonom. Zakon o
zdravstveni dejavnosti je po tem stališču lahko uredil specifično sestavo sveta
zdravstvenega zavoda, pri čemer naj ne bi bila izključena tudi različnost pri
zastopanosti v organih upravljanja, če je ta utemeljena na objektivnih oziroma
dejanskih razlikah v vlogi oziroma položaju posameznih kategorij delavcev,
zaposlenih pri izvajanju dejavnosti zavoda. Odgovor pa povzema tudi stališče
Odbora za zdravstvo, delo, družino in socialno politiko Državnega zbora,
izraženo v razpravi, po katerem so delavci, ki ne opravljajo strokovnih nalog s
področja zdravstvene dejavnosti, dejansko v neenakopravnem položaju glede
soupravljanja, ker jim izpodbijana določba onemogoča vključevanje v svet
zavoda, ki pa odloča o zadevah, pomembnih za vse delavce zavoda.
V zvezi z zakonom o organizaciji in
financiranju vzgoje in izobraževanja sta svoja pojasnila dala Ministrstvo za šolstvo
in šport in Ministrstvo za zakonodajo. Ministrstvo za šolstvo in šport navaja,
da določba 29. člena zakona o zavodih, po kateri imajo v svetu zavoda svojega
predstavnika delavci, ki opravljajo dejavnost, za katero je zavod ustanovljen,
daje okvir za soudeležbo delavcev pri soupravljanju, ki ga zakon o organizaciji
in financiranju vzgoje in izobraževanja le precizira. Soupravljanje delavcev
zavoda preko predstavnikov v svetu zavoda naj bi bila le ena od možnih oblik
udeležbe pri upravljanju zavoda in zato naj bi zahteva za oceno ustavnosti ne
bila utemeljena. Podobno tudi Ministrstvo za zakonodajo navaja, da vzgojnoizobraževalno
dejavnost izvajajo le pedagoški in drugi strokovni delavci, določeni z zakonom,
ne pa tehničnoadministrativni delavci, in je glede na to zakon določil,- da
slednji ne morejo upravljati z zavodom. Upravljanje zavoda se po tem mnenju bistveno
razlikuje od upravljanja podjetij. Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje
in izobraževanja naj delavcev zavoda tudi ne bi omejeval, da sodelujejo pri
odločanju o pravicah in obveznostih iz delovnega razmerja, ker vsebuje določbo
o tem 13. člen Kolektivne pogodbe za negospodarske dejavnosti v Republiki
Sloveniji (Uradni list RS, št. 18/91 in 53/92).
Oba sindikata izpodbijata isto določbo
zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, le-ta pa izhaja
iz določbe 29. člena zakona o zavodih. Zato je sodišče zadevi združilo zaradi
skupnega obravnavanja in odločanja. Ker pa je bil enak razlog za sprožitev
postopka pred ustavnim sodiščem pri vseh treh izpodbijanih zakonih, je ustavno
sodišče izdalo skupno odločbo.
B
Izpodbijane zakonske ureditve niso v skladu
z ustavo. Po 75. členu ustave delavci zavoda sodelujejo pri upravljanju zavoda
na način in pod pogoji, ki jih določa zakon. Zakonodajalec je s tem pooblaščen,
da uredi način in pogoje sodelovanja delavcev pri upravljanju. Zakon lahko določenim
kategorijam zaposlenih prizna širši ali ožji obseg pravic, če je razlikovanje
objektivno utemeljeno in skladno vključeno v obstoječi pravni sistem in če z
njim niso kršene temeljne človekove pravice, zlasti pravica do enakosti pred
zakonom (14. člen ustave).
Zakon o sodelovanju delavcev pri
upravljanju za delavce v zavodih posebej določa, da pravico do sodelovanja
uresničujejo kot posamezniki po njegovih določbah, kolektivno pa v skladu s
posebnim zakonom. Zakon o zavodih, zakon o zdravstveni dejavnosti in zakon o
organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, ki so bili sprejeti pred
navedenim zakonom, načina kolektivnega uresničevanja pravic delavcev do
sodelovanja pri upravljanju ne urejajo izrecno oziroma posebej, pač pa tako, da
se izraža v udeležbi delavskih predstavnikov v sestavi organa upravljanja
zavoda, to je v svetu zavoda, kot edini možni obliki.
Ker navedeni zakoni ne določajo še kakšne
druge oblike kolektivnega uresničevanja pravice delavcev do sodelovanja pri
upravljanju zavoda, v kateri bi bili udeleženi vsi zaposleni delavci,
izpodbijana ureditev ne pomeni samo določitve načina in pogojev uresničevanja
pravice v smislu ustavne določbe, temveč poseg v pravico samo, saj je celi
skupini delavcev ne priznava. Možnost, ki jo daje 110. člen zakona o
sodelovanju delavcev pri upravljanju, da se do uveljavitve zakona o kolektivnem
dogovarjanju oziroma posebnega zakona pravica do sodelovanja delavcev pri
upravljanju v zavodih lahko ureja s kolektivno pogodbo, položaja prizadetih
skupin delavcev zavodov ne razrešuje zadovoljivo. Tudi pravica teh delavcev do
sodelovanja pri upravljanju izhaja iz 75. člena ustave, pri čemer mora način in
pogoje določati zakon in zato ne morejo biti predmet dogovarjanja med strankama
kolektivne pogodbe. Obravnavani zakoni pa načina in pogojev za sodelovanje
delavcev pri upravljanju niso določili tako, da bi bilo- zadoščeno načelom 14.
člena ustave o enakosti pred zakonom.
Razveljavitev posameznih izpodbijanih
zakonskih določb ne bi ustrezno prispevala k uskladitvi ugotovljenega stanja,
saj se protiustavnost nanaša le na izostanek ureditve za delavce zavodov, ki ne
opravljajo dejavnosti zavoda, za katero je zavod ustanovljen. Kolektivno
uresničevanje obravnavane pravice je tem delavcem mogoče zagotoviti tako z
ustrezno spremembo izpodbijanih določb kot tudi na druge načine, ki bi jih
zakonodajalec spoznal za primerne in bi ustrezali zahtevam 14. in 75. člena
ustave. Odločitev ustavnega sodišča zato lahko ustrezneje doseže svoj namen z
ugotovitvijo protiustavnosti in z določitvijo roka, v katerem naj se odpravi.
C
To odločbo je ustavno sodišče sprejelo na
podlagi prvega odstavka 21. člena in 48. člena zakona o ustavnem sodišču
(Uradni, list RS, št. 15/ 94) v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in
sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez
Šinkovec, dr. Lovro Sturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M.
Zupančič. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-104/92
Ljubljana, dne 7. julija 1994.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.