Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Pravne fakultete v Ljubljani, ki se ji je v
postopku pridružila Univerza v Ljubljani in v postopku za preizkus pobud dr.
Janvita Goloba iz Ljubljane ter Univerze v Ljubljani in Univerze v Mariboru po
opravljeni javni obravnavi dne 12. januarja 1998, na seji dne 22. januarja 1998
o d l o č i l o:
1. V Zakonu o visokem šolstvu (Uradni list RS, št. 67/93) se
razveljavijo:
- drugi stavek v drugem odstavku in tretji odstavek 56. člena,
- 5. alinea prvega odstavka 66. člena in
- tretji odstavek 69. člena.
2. Pobude dr. Janvita Goloba ter Univerze v Ljubljani in
Univerze v Mariboru za oceno ustavnosti 62. in 65. člena Zakona o zavodih
(Uradni list RS, št. 12/91), 58. in 64. člena Zakona o organizaciji in
financiranju vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št. 12/91) ter določb 1.,
2., 4., 6., 9. do 31., 32. do 42., 48. do 51., 52. do 64. ter 79. in 80. člena
Zakona o visokem šolstvu se zavrnejo.
3. Zakon o visokem šolstvu je v neskladju z Ustavo, kolikor
določa, da so avtonomne tudi članice univerze. Ugotovljeno neskladnost mora
Državni zbor odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
Obrazložitev
A.
I. Navedbe udeležencev
1. Pravna fakulteta v Ljubljani (predlagateljica)
zahteva presojo ustavnosti drugega stavka v drugem odstavku in tretjega
odstavka 56. člena, 5. alinee prvega odstavka 66. člena in tretjega odstavka
69. člena Zakona o visokem šolstvu (Uradni list RS, št. 67/93 - v nadaljevanju:
ZVis oziroma Zakon).
2. Meni, da je drugi stavek drugega
odstavka 56. člena v nasprotju z načelom pravne države, saj se sklicuje na akt
oziroma merila, ki jih ob sprejemu zakona še ni bilo, in tako norma vnaša v
položaj določene kategorije državljanov negotovost. Navaja, da tudi načelo o
pridobljenih pravicah zahteva, da morajo univerzitetni učitelji, ki so po
veljavnih predpisih pridobili najvišji možni naziv - redni profesor, le- tega
obdržati in ne smejo biti diskriminirani v primerjavi s tistimi, ki so naziv pridobili
kasneje oziroma po novih merilih.
3. Glede tretjega odstavka 56. člena
predlagateljica trdi, da je v nasprotju z 58. členom Ustave in tudi s 6. členom
samega ZVis, saj slednji določa, da so volitve, imenovanja in odpoklic organov
univerze del avtonomije, hkrati pa v izpodbijani določbi določa prednosti za
nekatere kategorije oziroma nazive pri zasedanju funkcij v teh organih oziroma
na univerzi, kar bi bilo po mnenju pobudnice mogoče opredeliti kvečjemu v
univerzitetnem statutu.
4. V neskladju z Ustavo naj bi bila tudi 5.
alinea prvega odstavka 66. člena, ker posega v avtonomijo univerze, v katero po
trditvah pobudnice nesporno spada tehnologija izvajanja pedagoškega procesa.
Njegov sestavni del pa so tudi preizkusi znanja. To naj bi potrjeval tudi 6.
člen izpodbijanega zakona, ki določa, da je sestavina načela avtonomije
"...določanje študijskega režima ter določanje oblik in obdobij
preverjanja znanj študentov". Glede na navedeno predlagateljica meni, da
je pogoje za opravljanje izpita in število dopustnih ponavljanj izpita mogoče
določiti le v univerzitetnem statutu, nikakor pa ne z zakonom.
5. V neskladju z 58. členom Ustave ter
hkrati tudi v nasprotju s 6. členom Zakona pa naj bi bil tudi tretji odstavek
69. člena. Predlagateljica zatrjuje, da izpodbijana določba ministru,
pristojnemu za visoko šolstvo, daje zakonsko pooblastilo, da s podzakonskim
aktom določi organe univerze ali članice univerze ter s posebnimi pogoji in
merili ter postopkom uredi razmerja med univerzo oziroma njeno članico in študenti,
kar je po njenem mnenju protiustavno, saj so razmerja med univerzo in študenti
nedvomno del univerzitetne avtonomije in je za njihovo ureditev lahko pristojna
samo univerza ali njene članice.
6. Dr. Janvit Golob (pobudnik) izpodbija:
- določbe 62. in 65. člena Zakona o zavodih
(Uradni list RS, št. 12/91 - v nadaljevanju ZZ), češ da univerzi nalagajo, naj
se preoblikuje v državni zavod, s čimer naj bi ji bila odvzeta možnost, da svoj
status uredi s statutom na avtonomen način; - določbe 58. in 64. člena Zakona o
organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št. 12/91
- v nadaljevanju: ZOFVI), češ da nalagajo univerzi, da se preoblikuje in deluje
kot državni zavod in ji s tem jemljejo možnost avtonomnega organiziranja; ta
zakon je prenehal veljati 15. marca 1996 z uveljavitvijo novega zakona z enakim
nazivom (Uradni list RS, št. 12/96) - razen določb 61. in 64. člena.
Tako še vedno velja izpodbijana določba 64.
člena ZOFVI o določitvi javne službe v višjem in visokem izobraževanju ter na
univerzi ter o njenem financiranju iz proračuna;
- določbe 1. in 2. člena Zakona, ker naj bi
prejudicirale statusno obliko univerz;
- določbe 4. člena Zakona, ker naj bi
določale obliko in delovanje fakultet, kar naj bi bila stvar statuta univerze in
fakultet;
- določbe 6. člena Zakona, ker da določa
meje avtonomije univerze in članic univerze, s čimer naj bi preprečeval
avtonomno delovanje univerze;
- določbe celotnega drugega poglavja Zakona
(členi 9 do 31), češ da določajo univerzi in članicam njihovo statusno
opredelitev, organe upravljanja in njihove pristojnosti, kar vse naj bi bilo
lahko le predmet statuta;
- določbe celotnega tretjega poglavja
Zakona (členi 32 do 42), češ da Zakon določa univerzi, kaj je njeno
izobraževalno, znanstvenoraziskovalno in umetniško delo, kar vse naj bi bilo
lahko le stvar univerzitetnega in fakultetnih statutov; - določbe petega
poglavja Zakona, češ da postavljajo v Ustavi neznan organ vladnega sveta za
visoko šolstvo RS in mu dajejo pristojnosti, ki so v nasprotju z določbo o
avtonomiji univerz; - določbe členov 52 do 64 Zakona, ki se nanašajo na
visokošolske učitelje;
- določbe členov 79 in 80, ki govorita o
nadzoru nad delovanjem univerze kot avtonomne institucije.
Izpodbija torej skoraj celoten Zakon o
visokem šolstvu - razen določb naslednjih členov: 3., 5., 7. in 8.; 43. do 47.
(nacionalni program visokega šolstva); 65. do 71. (študenti); 72. do 78.
(financiranje); 81. do 84. (varstvo osebnih podatkov); ter 85. do 100.
(prehodne in končne določbe).
7. Vse izpodbijane določbe naj bi
nasprotovale 58. členu Ustave, ki določa, da so državne univerze in državne
visoke šole avtonomne. Avtonomija po pobudnikovem stališču pomeni, da si
univerze kot znanstvene in pedagoške ustanove same predpisujejo način in obliko
svojega delovanja. Univerza naj bi bila avtonomna ravno toliko, kolikor si sama
predpiše način in obliko svojega delovanja in za to ne odgovarja komu drugemu.
Pobudnik meni, da je z zakonom mogoče urediti le način financiranja univerz,
vse ostalo pa bi moralo biti prepuščeno avtonomnim odločitvam univerz -
kakršnokoli urejanje drugih vprašanj univerze naj bi bilo protiustavno. Namesto
tega pa po pobudnikovem mnenju Zakon podrobno določa obliko in način delovanja
univerz, odvzema te pristojnosti in možnosti za odločanje univerzam in določa,
da morajo biti statutarne določbe (torej določbe avtonomne narave) skladne z
zakonom. Pobudnik nadalje meni, da bi morala država urediti način financiranja
univerz tako, da bi v proračunu določila obseg sredstev, s katerimi razpolagajo
univerza oziroma članice univerze - fakultete, univerza in članice pa bi morale
s temi sredstvi prosto razpolagati. Avtonomija naj bi ne pomenila le obveznosti
države, da to avtonomijo zagotavlja, ampak naj bi predstavljala tudi temeljno
pravico državljanov in državljank Slovenije do svobodnega in kreativnega
osebnega razvoja.
8. Sekretariat za zakonodajo in pravne
zadeve Državnega zbora in Ministrstvo za šolstvo in šport (ki je svoj odgovor
uskladilo s Službo Vlade za zakonodajo) na navedbe pobudnice odgovarjata, da
izpodbijane določbe niso v nasprotju z Ustavo. Svoje mnenje obrazlagata smiselno enako.
9. Glede drugega stavka drugega odstavka
56. člena trdita, da se ne sklicuje na nikakršen akt oziroma merila, ampak
zgolj dopušča možnost, da univerza povsem avtonomno pripravi in sprejme strožja
merila, če to narekujejo akademski razlogi.
Redni profesorji in znanstveni svetniki, ki
se v skladu z zakonom volijo za neomejeno dobo, naj bi na podlagi izpodbijane
določbe imeli možnost - nikakor pa ne obveznost - ponovne izvolitve, torej
dodatne potrditve in izkazovanja akademske odličnosti. Določitev meril in
postopek za izvolitev pa so v skladu z visokošolsko avtonomijo prepuščeni
univerzi in bodo opredeljeni v statutu. Po mnenju nasprotnih udeležencev takšna
rešitev v ničemer ne prizadeva in ne zmanjšuje statusa že izvoljenih
profesorjev.
10. V zvezi s tretjim odstavkom istega
člena zatrjujeta, da ne pomeni avtomatične prednosti pri zasedanju funkcij,
ampak določa le, da se izkazane akademske sposobnosti upoštevajo in ustrezno
plačajo - pomeni le enega izmed elementov pri izbiranju - pooblaščenih organov
pa ne zavezuje, da takega kandidata tudi izberejo. Po mnenju nasprotnih
udeležencev ta določba ne posega v postopke volitev, imenovanj in odpoklicev
organov univerze, temveč omogoča le nagrajevanje izjemne uspešnosti rednih
profesorjev in znanstvenih svetnikov in zato nikakor ne pomeni diskriminacije
univerzitetnih učiteljev, ki so pridobili najvišji možni naziv po prejšnjih
merilih. Zakon daje enako možnost akademskega uveljavljanja vsem rednim
profesorjem in znanstvenim svetnikom.
11. Glede 5. alinee prvega odstavka 66.
člena nasprotna udeleženca odgovarjata, da določba ni sporna, saj opravljanje
izpitov ni samo dolžnost študentov, ampak tudi njihova pravica. Navajata, da je pri opredeljevanju
temeljnih pravic študentov potrebno poleg 58. člena Ustave, ki univerzam
zagotavlja avtonomijo, upoštevati tudi načelo enakosti pred zakonom, določeno v
14. členu Ustave, in 15. člen Ustave, po katerem se način uresničevanja
človekovih pravic in svoboščin določi z zakonom. Določba o trikratnem
opravljanju izpita po njunem mnenju ne pomeni, da sta z zakonom določena
študijski in izpitni režim, ampak je z njo le vsakemu študentu (ne glede na to,
ali se izobražuje na javnem ali privatnem visokošolskem zavodu, na članici
univerze ali na samostojnem visokošolskem zavodu) zagotovljeno minimalno
število možnosti opravljanja izpita v študijskem letu; z izpodbijano določbo
niso določene niti oblike niti pogoji za pristop k izpitu, ne zaporedje
izpitov, ne obdobja preverjanja znanja in izpitni roki.
12. Prav tako tudi glede izpodbijanega
tretjega odstavka 69. člena trdita, da ni v nasprotju z 58. členom Ustave.
Menita, da Zakon v drugem členu jasno določa, da so visokošolski zavodi le
univerze, fakultete, umetniške akademije in visoke strokovne šole, kar pomeni,
da študentski domovi sploh niso visokošolski zavodi, zato zanje ne veljajo
načela avtonomije visokošolskih zavodov. Poleg tega zagotavljanje bivanja v
študentskih domovih po njunem mnenju ni izobraževalna oziroma visokošolska
dejavnost. Stališče obeh je, da je z izpodbijanim členom, ki se nanaša na
študentske domove, ki jih je (so)ustanovila Republika Slovenija in jih tudi
(so)financira, in ki pooblašča pristojnega ministra, da določi pogoje, merila
in postopek za sprejem v take študentske domove, le zagotovljeno, da se
študenti pod enakimi pogoji potegujejo za možnost bivanja v študentskih
domovih, ne glede na to, na katerem visokošolskem zavodu študirajo. Po mnenju
nasprotnih udeležencev ta določba nikakor ne daje ministru pooblastil, da
določa univerzitetne organe in razmerja med njenimi članicami ter študenti, kot
trdi pobudnica.
13. Na pobudo dr. Janvita Goloba je
odgovoril Sekretariat Državnega zbora za zakonodajo in pravne zadeve. Navaja,
da je osrednje vprašanje, na katerega opozarja pobudnik, vprašanje razlage
ustavnega pojma avtonomije. Opozarja na primerjalnopravno ureditev v evropskih državah in meni, da
uvrstitev določbe o avtonomiji v II. poglavje Ustave opredeljuje tudi obseg in
vsebino ustavno dopustnih zakonodajalčevih posegov. Sekretariat je mnenja, da
ni pravilno stališče pobudnika, da avtonomija univerz pomeni, da si same v
celoti predpisujejo način in obliko svojega delovanja in da za svoje delovanje
ne odgovarjajo državi, tudi če jim državni organi zagotavljajo sredstva.
Pobudnik naj bi avtonomijo univerze razširjal s področja izobraževalnega,
znanstvenega, raziskovalnega, umetniškega in strokovnega področja tudi na vsa
druga področja, vključno s financiranjem, kar pa naj ne bi bilo skladno z
ustavno kategorijo avtonomnosti visokošolskih organizacij.
B.
II. Pravni interes
14. Pravna fakulteta je vložila vlogo še
pred uveljavitvijo Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v
nadaljevanju: ZUstS) in je imela na podlagi tedaj veljavnega Zakona o postopku
pred Ustavnim sodiščem SRS (Uradni list SRS, št. 39/74 in 28/76) pravico začeti
postopek pred Ustavnim sodiščem tudi z vložitvijo predloga. Na tej podlagi je
Ustavno sodišče njeno vlogo štelo za predlog, ne da bi posebej ugotavljalo, ali
ima pravna fakulteta kot članica univerze sposobnost biti udeleženka v postopku
in pravni interes za izpodbijanje določb, ki domnevno posegajo v univerzitetno
avtonomnost.
15. Glede pobudnika dr. Janvita Goloba je
na javni obravnavi predstavnik Državnega zbora navajal, da nima pravnega
interesa za izpodbijanje navedenih določb. Po 24. členu ZUstS mora tisti, ki da
pobudo za začetek postopka za presojo ustavnosti predpisa, izkazati svoj pravni
interes. Ta je podan, če izpodbijani predpis neposredno posega v pobudnikove
pravice, pravne interese oziroma pravni položaj.
16. Pobudnik je univerzitetni učitelj. Kot
takemu mu je treba priznati pravni interes, ne da bi moralo Ustavno sodišče
pred tem decidirano odgovoriti na vprašanje, kdo je nosilec univerzitetne
avtonomije. Tudi če je avtonomna univerza, ne pa posamezni njeni učitelji ali
drugi njeni člani, je funkcionalna podlaga za ustavno določitev takšne
avtonomije svoboda znanstvenega in umetniškega ustvarjanja, katere nosilci pa
so posamezni znanstveni in umetniški ustvarjalci, torej tudi vsak univerzitetni
učitelj.
17. Glede na utemeljitev v prejšnji točki
bi se lahko postavilo vprašanje, ali odločitev v tej zadevi ne bo neposredno
vplivala tudi na pravice, pravni položaj oziroma pravne koristi tistih ustavnih
sodnikov, ki istočasno opravljajo tudi delo visokošolskih učiteljev, in v zvezi
s tem vprašanje, ali so lahko nepristransko odločali v tej zadevi. Nobeden od
udeležencev in tudi nobeden od sodnikov sicer ni izrecno predlagal izločitve
posameznih sodnikov, zato sodišče o tem ni formalno sklepalo. Ne glede na to
Ustavno sodišče ugotavlja, da ob smiselni uporabi določb ZPP tudi morebitna
takšna prizadetost posameznega sodnika ne bi predstavljala izključitvenega
razloga, ampak bi lahko predstavljala kvečjemu odklonitveni razlog (6. točka
71. člena ZPP). Ob tem, ko bi takšen odklonitveni razlog prizadel večino
sodnikov Ustavnega sodišča, bi njihova morebitna izločitev povzročila, da
Ustavno sodišče v taki sestavi sploh ne bi moglo odločati o ustavnosti Zakona o
visokem šolstvu. Okoliščine, ki bi lahko samo vzbudile dvom v nepristranost
nekaterih sodnikov, pa ne morejo biti razlog za to, da bi del zakonodaje ostal
brez ustavnosodnega nadzora. Pri tem je treba upoštevati še, da je delo
Ustavnega sodišča javno, njegove obrazložene odločbe pa so objavljene v Uradnem
listu, zaradi česar je vsebina vsake odločitve izpostavljena presoji
udeležencev in javnosti. V odločitvah Ustavnega sodišča je nadalje - drugače
kot pri odločitvah drugih sodišč - navedeno, kako so glasovali posamezni
sodniki, sodniki, ki so pri odločanju ostali v manjšini, pa glede pomembnejših
vprašanj svoja stališča praviloma utemeljijo v ločenih mnenjih. Vse to
zmanjšuje nevarnost pristranskosti pri odločanju Ustavnega sodišča.
18. Zahtevo Pravne fakultete in pobudo dr.
Janvita Goloba je Ustavno sodišče združilo zaradi enotnega obravnavanja in
odločanja. Na javni obravnavi dne 12.1.1998 sta obe univerzi vstopili v
postopek: Univerza v Ljubljani izrecno kot sopredlagateljica na strani Pravne
fakultete v Ljubljani, obe univerzi pa kot pobudnici za presojo ustavnosti s
smiselno enako utemeljitvijo, kot jo navaja pobudnik dr. Golob. Obe univerzi
nedvomno imata pravni interes za presojo skladnosti ZVis z ustavno določbo, ki
zagotavlja njuno avtonomijo.
III. Ustavni kriterij presoje
a) Avtonomnost
19. Predlagateljica in pobudnik
utemeljujeta protiustavnost izpodbijanih določb s členom 58 Ustave (avtonomnost
univerze in drugih visokih šol), ki se glasi:
"(1) Državne univerze in državne
visoke šole so avtonomne. (2) Način njihovega financiranja ureja zakon."
Navajata, da so izpodbijane določbe Zakona
protiustavne zato, ker urejajo vprašanja, ki bi jih lahko uredila le univerza
sama - takšne navedbe pa utemeljujejo presojo izpodbijanih določb s stališča
58. člena Ustave.
20. V osnutku Ustave (Poročevalec Skupščine
RS, št. 17/90) se je določba o univerzitetni avtonomiji glasila: "Univerze
in druge visoke šole (varianta: "so avtonomne in") v mejah zakona
samostojno določajo svojo notranjo ureditev". V nadaljnjem postopku je
bilo nato predlagano besedilo: "Univerze in druge visoke šole so avtonomne
in, v skladu z zakonom, samostojno določajo svojo notranjo ureditev."
Kasneje so bile besede "in v skladu z zakonom samostojno določajo svojo
notranjo ureditev" črtane, z obrazložitvijo, da omejujejo imperativ
avtonomnosti. Dodan je bil
nov drugi odstavek ("Način njihovega financiranja ureja zakon"), za
katerega je bilo v obrazložitvi rečeno, da za razliko od besed, ki so bile
črtane, ne oži avtonomnosti v njenem bistvu - to je v znanstveno-pedagoški
komponenti. V predlogu Ustave (Poročevalec Skupščine RS, št. 30/91) je bila
nato dodana beseda "državne" pred besedami "univerze in visoke
šole".
21. V primerjalnih ustavnih ureditvah ni
najti določb, ki bi tako kot ureditev v 58. členu Ustave dajale univerzam
avtonomijo brez vsakega zakonskega pridržka. Nekatere ureditve določajo, da
univerze uživajo avtonomijo (ali samoupravo) in na različne načine določajo
zakonske pridržke (n.pr. ustavna ureditev Grčije - peti odstavek 16. člena,
Italije - šesti odstavek 33. člena, Španije - deseti odstavek 27. člena,
Portugalske - 76. člen), nekatere druge ureditve pa nimajo izrecne določbe o
avtonomiji in avtonomijo univerz izvajajo iz drugih ustavnih določb (n.pr.
Nemčija iz svobode umetnosti in znanosti - tretji odstavek 5. člena). Nekatere države pa nimajo ustavnih
določb, ki bi izrecno zagotavljale avtonomijo univerze, in tudi ne določb, ki
bi zagotavljale svobodo znanosti in raziskovalne dejavnosti (n.pr. Belgija, Nizozemska, Luksemburg, Danska,
Francija in ZDA).
22. Splošna deklaracija človekovih pravic
govori o pravici do izobrazbe in o svobodi znanosti v 26. in 27. točki. Pri tem
izhaja iz pravice vsakogar do izobrazbe in enake dostopnosti vseh do višjega
šolanja na osnovi doseženih uspehov ter prostega sodelovanja vsakogar pri
napredku znanosti.
23. Mednarodni pakt o ekonomskih, socialnih
in kulturnih pravicah govori o pravici do izobrazbe in svobodi znanosti in
ustvarjalnosti v 13. in 15. členu. Poleg pravice vsakogar do izobrazbe, enake
dostopnosti do višjega šolanja, odvisno od sposobnosti posameznika in
ustvarjanja materialnih pogojev za šolanje z nenehnim razvojem šolskega omrežja
vseh stopenj in zboljševanja materialnih pogojev šolskega osebja, pakt v 4.
odstavku 13. člena določa, da posameznikom ali pravnim osebam ni mogoče kratiti
pravice ustanavljati in upravljati šole - pogoj je le, da so spoštovana
temeljna načela o namenu izobraževanja iz 1. odstavka 13. člena Pakta in da je
izobrazba, ki jo dajejo take šole, v skladu z minimalnimi normami, ki jih lahko
predpiše država. Pakt zagotavlja posameznikom pravico do rezultatov vseh
dosežkov znanstvenega in kulturnega ustvarjanja, materialne in moralne pravice,
ki izvirajo iz znanstvenih, književnih ali umetniških stvaritev, posebej pa
zavezuje državo tudi do spoštovanja svobode, ki je nujna za znanstveno
raziskovanje in ustvarjalno dejavnost.
24. Za razumevanje pojma avtonomije je
pomemben dokument (čeprav nima narave za državo zavezujoče mednarodne pogodbe)
tudi "Magna charta" evropskih univerz, sprejeta v Bologni septembra
1988. Za obravnavano zadevo sta posebej pomembni dve načeli: - da mora biti
univerza v svoji raziskovalni in poučevalni dejavnosti moralno in znanstveno
samostojna v razmerju do vsakršne politične in ekonomske oblasti (drugi
odstavek 1. točke temeljnih načel), in
- da je temeljno načelo v življenju univerz
svoboda raziskovanja, poučevanja in vzgoje; spoštovanje tega načela pa morata
zagotoviti in izvajati javna oblast in univerza, vsaka v okviru svojih
pristojnosti (3. točka temeljnih načel).
25. Ustava uporablja pojma
"avtonomnost" in "avtonomen" samo v 58. členu oziroma v
njegovem naslovu. Tudi sicer avtonomija ni pojem s pravno jasno določeno
vsebino. Zato ga je treba najprej skušati razložiti z njegovim pomenom, ki ga
ima v slovenskem knjižnem jeziku. Avtonomen je po Slovarju slovenskega
knjižnega jezika tisti, ki ima avtonomijo, samoupraven, knjižno tudi neodvisen,
samostojen, avtonomnost pa je značilnost avtonomnega. Verbinčev slovar tujk
navaja, da izvira beseda avtonomen iz gr. autonomos, ki je sestavljena iz
predpone (gr.) autos, ki pomeni: sam, samo-, sam po sebi, svoj; in (gr.) nomos,
ki pomeni zakon. Besedo
razlaga kot samostojen, samoupraven, fig. neodvisen. Besedo avtonomija razlaga
kot: samouprava, pravica neke enote, da se vlada po svojih zakonih ali
samostojno rešuje vprašanja notranje uprave; fig. samostojnost, neodvisnost.
26. Avtonomnost univerze po povedanem torej
pomeni, da univerza sama odloča o lastnih zadevah. Vendar pa je takšna splošna
ugotovitev premalo določna, da bi lahko služila kot kriterij pri presoji, o
katerih vprašanjih naj univerza odloča sama. Navedena opredelitev vsebine pojma
avtonomnost je presplošna vsaj iz dveh razlogov.
27. Da bi lahko govorili o avtonomnosti
univerze in da bi ta lahko delovala avtonomno, mora univerza kot pravna oseba
najprej sploh nastati. Nastanek in nadaljnji obstoj državne univerze kot pravne
osebe mora zagotoviti država: takšna njena obveznost izhaja iz tretjega
odstavka 57. člena Ustave, iz 58. člena Ustave, ki govori o državnih univerzah,
in iz 59. člena Ustave, na podlagi tako imenovanega organizacijskopravnega
institucionalnega jamstva države (gl.o tem v nadaljevanju). Pravna oseba pa
brez vnaprejšnje ureditve določenih temeljnih statusnopravnih vprašanj ne more
nastati in tudi ne delovati.
28. Drugič pa je univerza, enako kot vsak
družbeni podsistem, tako močno povezana z drugimi družbenimi podsistemi, da
skoraj ni vprašanj, ki bi se tikala izključno univerze, na drugi strani pa so
številna vprašanja, ki na prvi pogled sodijo v področje drugih podsistemov, pa
lahko pomembno posegajo tudi v položaj univerz. Popolnoma avtonomen družbeni podsistem je notranje protisloven
pojem: če je popolnoma avtonomen, ni več družben in tudi ne podsistem.
29. Avtonomija je določeno prosto polje
delovanja, ki je na razpolago samo "članom" (členom, elementom)
podsistema in v katerega ne morejo vdreti drugi socialni faktorji izven
podsistema (pri tem zaenkrat ostaja odprto vprašanje, kdo so sploh člani
podsistema, ki se imenuje univerza). Socialne spremembe so pripeljale do večje
vzajemne odvisnosti med znanostjo in socialnim okoljem. Smiselno in funkcionalno
upravljanje na področju znanosti je mogoče uresničiti le tako, da se (popolna)
sektorska avtonomija nadomesti z večjo udeležbo nosilcev te avtonomije v
procesu odločanja. Namesto vprašanja, ali gre za (popolnoma)
"univerzitetno področje" (kjer naj odloča izključno avtonomna
univerza) ali "neuniverzitetno področje" (kjer univerza ne more niti
soodločati), se je treba ob presoji, kdo naj odloča o vprašanju s posameznega
področja, vprašati, koga odločitev zadeva. Vsaka odločitev, ki lahko (pri)zadene
avtonomni sistem, daje temu podsistemu pravico, da sodeluje pri odločanju.
30. Vsebino ustavne pravice je mogoče
ustrezno razložiti le z upoštevanjem dejanskih okoliščin, v katerih se ta
pravica uresničuje. Na ta način pa je avtonomijo univerze mogoče razumeti
predvsem kot avtonomijo profesorjev, da avtonomno (neodvisno), brez omejitev in
pritiskov raziskujejo in poučujejo. Država materialno ureja razmerja, ki jih
kot oblast (zakonodajalec) lahko in mora urejati za delovanje tako državnih kot
zasebnih univerz; računsko sodišče nadzoruje finančno poslovanje univerze,
kolikor ta razpolaga z javnimi (proračunskimi) sredstvi. Avtonomnost torej ne
pomeni le pravno zagotovljene možnosti, da univerza sprejema svoj statut in
druge akte, ampak državo zavezuje, da razmeji polje popolnoma avtonomnega od
polja javnega ter pri normiranju visokega šolstva določi temeljne
statusnopravne, kadrovske, upravljalske in finančne okvire delovanja državnih
univerz, uredi temeljna razmerja med subjekti znotraj univerze in položaj javnosti
v upravljanju univerze in v nadzoru nad njenim delovanjem.2
b) Ali so avtonomne samo državne univerze,
zasebne pa ne?
31. Ustava v 58. členu določa, da so
avtonomne državne univerze in visoke šole. Iz te določbe najprej izhaja, da
poleg državnih obstajajo lahko tudi nedržavne univerze in visoke šole. Ustava
ne določa, katere univerze in visoke šole so državne. Edina razlaga pojma
državen v tej zvezi je, da gre za univerze, ki jih ustanavlja država, med
drugim tudi zato, da ustvarja možnosti, da si državljani lahko pridobijo
ustrezno izobrazbo (57. člen Ustave), pa tudi v okviru svoje obveznosti, da
zagotovi svobodo znanstvenega in umetniškega ustvarjanja (59. člen Ustave).
32. Določbo, da Ustava zagotavlja
avtonomnost državnim, ne pa tudi nedržavnim (zasebnim) univerzam in visokim
šolam, lahko logično razložimo, če upoštevamo, da pojmovno lahko v delovanje
pravnih oseb zasebnega prava posegajo predvsem ustanovitelji v skladu s
pravili, ki so jih sprejeli oziroma za katera so se dogovorili, in pa država
kot oblast. V delovanje oseb javnega prava pa lahko posega država kot
ustanovitelj in kot oblast. Ustanovitelji
ravno definirajo univerzo oziroma visoko šolo kot zasebno ali državno. Ustavna
določba 58. člena je logična, če jo razumemo tako, da zaradi neavtonomnosti
zasebnih univerz ustanovitelj lahko odloča o "svoji" univerzi, država
kot ustanovitelj pa o "svojih" univerzah ne, ker se je z določbo 58.
člena Ustave pravicam, ki bi jih imela kot ustanoviteljica, odpovedala. Pač pa
se država z navedeno določbo ni odpovedala pravicam, ki jih ima kot oblast:
drugačno razumevanje bi privedlo do nelogičnega rezultata, da bi v razmerju do
države uživale več avtonomnosti državne kot pa zasebne univerze.
33. Pred posegi države kot oblasti ne
varuje zasebnih univerz izrecno nobena ustavna določba, posredno pa določba 59.
člena. Svobode ustanavljanja,
organiziranja in delovanja zasebnih univerz ni mogoče utemeljevati z določbo
74. člena Ustave, saj ne gre za gospodarsko pobudo. Stališče, da lahko
ustanovitelj odloča o "svoji" univerzi povsem svobodno, bi bilo
mogoče utemeljiti s splošno osebnostno pravico iz 35. člena Ustave. Ta pa je na
tem področju tudi pri zasebnih univerzah nujno omejena vsaj z določbo prvega
odstavka 57. člena Ustave (Izobraževanje je svobodno), tretjega odstavka 57.
člena Ustave (Država ustvarja možnosti, da si državljani lahko pridobijo
ustrezno izobrazbo) in 59. člena Ustave (Zagotovljena je svoboda znanstvenega
in umetniškega ustvarjanja). Še globlje kot v delovanje zasebnih univerz pa
lahko na teh podlagah posega država kot oblast v delovanje državnih univerz,
čeprav se je z Ustavo odpovedala posegom, do katerih bi bila upravičena kot
njihova ustanoviteljica. Država torej lahko posega v "svoje" univerze
najmanj toliko kot mora posegati zaradi zagotavljanja ustavnih pravic drugih in
v javnem interesu v zasebne univerze.
c) Kdo je nosilec avtonomnosti?
34. Ustava določa, da so avtonomne državne
univerze in visoke šole. To pa so osebe, ki jih ustvari pravo in zato ni mogoče
govoriti o njihovi lastni avtonomnosti, ne da bi zakon predhodno vsaj okvirno
opredelil status in pravice oseb, ki jih sestavljajo, in temeljna razmerja med
njimi. Dokler ta razmerja niso urejena, namreč sploh ni mogoče govoriti o
obstoju univerze kot pravne osebe, ki bi lahko izvajala svoje poslanstvo kot
avtonomna organizacija. V okviru univerz se kot njihov konstitutivni del
pojavljajo fakultete in drugi visokošolski zavodi kot "članice"
univerze. Ali so tudi ti subjekti nosilci kakšnih pravic? Ali so morda celo nosilci
(lastne) avtonomije, kar bi že pojmovno izključilo avtonomnost univerze na
istem področju (če lahko članice univerze avtonomno odločajo o
"svojem" statusnem, znanstvenem, pedagoškem, upravljalskem in
finančnem položaju, ni prostora za nikakršne pristojnosti, kaj šele za
avtonomijo univerze, ki je le nekakšna "krovna" organizacija). Tako
npr. tudi iz mnenja Vlade z dne 12. 9. 1995 izhaja, da je bil eden od
problemov, ki je narekoval spremembo Zakona o usmerjenem izobraževanju, ta, da
so imele članice univerze prevelika pooblastila, kar je vodilo k dezintegraciji
univerze. Ne glede na to ali članice univerze imajo kakšne pravice z elementi
avtonomnosti ali ne, pa ostaja vprašanje, katere fizične osebe so poklicane, da
oblikujejo kolektivno avtonomno voljo univerze. Če gledamo na avtonomnost
univerze funkcionalno, kot na pravico, ki je v službi svobode znanstvenega in
umetniškega ustvarjanja posameznika, je treba zagotoviti možnost odločilnega
vpliva na avtonomne odločitve univerze vsem njenim znanstvenim delavcem. Vendar personalni substrat univerze kot
pravne osebe predstavljajo tudi drugi njeni delavci. Ti imajo na podlagi 75.
člena Ustave pravico do soodločanja in jih je treba upoštevati pri določitvi
načinov oblikovanja volje univerze. Tu so še študentje, ki so lahko že
soizvajalci znanstvene dejavnosti, vsekakor pa nosilci pravice do
izobraževanja. Poleg tega pa delovanje univerze pomembno prizadeva interese
javnosti. Zato je treba pri določitvi nosilcev in vsebine avtonomije univerze
upoštevati tudi pravico državljanov pri upravljanju javnih zadev, določeno v
44. členu Ustave.
35. Nosilka pravice do avtonomnosti je po
jasni ustavni določbi državna univerza oziroma visoka šola. Vendar že iz narave
stvari (ker gre za pravno, ne pa za fizično osebo, ki nastane po naravnih
zakonih), pa tudi iz ustavne določbe (državna univerza) izhaja, da avtonomnost
ne vključuje tudi pravice do samoorganiziranja. Da univerza sploh lahko začne
avtonomno delovati, mora država sprejeti pravila in akt o njeni ustanovitvi, to
pa nujno vključuje vsaj temeljne določbe o njenem statusu, načinu vodenja in
upravljanja, nalogah oziroma dejavnosti, nadalje določbe, ki urejajo temeljna
razmerja med njenimi konstitutivnimi deli (fakultete - znanstveni delavci -
pedagoški delavci - drugi delavci - študentje) in glede na specifične naloge,
ki jih imajo državne univerze kot javna služba, tudi določbe o vplivu države in
državljanov pri njihovem delovanju. Šele po sprejetju teh določb je sploh
mogoče govoriti o tem, kdo (kaj) je univerza, ki naj bo avtonomna. Pri tem pa
mora zakonska ureditev upoštevati, da avtonomnost univerze predstavlja temeljno
svoboščino. V razmerju do Univerze je avtonomen vsekakor posameznik,
znanstvenik - ta mora biti znotraj univerze svoboden, znanstveno avtonomen,
neodvisen, univerza pa organizirana tako, da izključuje odnose monokratičnosti,
hierarhije, oblastne prisile in odvisnosti v smislu vezanosti na navodila na
eni strani v razmerju med univerzo in državo, na drugi strani pa tudi v
razmerju med univerzo in znanstveniki.
d) Način uresničevanja in ustavne podlage
za dopustnost posegov v avtonomnost univerze
36. Avtonomnost državnih univerz in
državnih visokih šol je uvrščena v drugo poglavje Ustave - med človekove
pravice in temeljne svoboščine. Ob presoji ustavne dopustnosti zakonskega
urejanja načina uresničevanja avtonomnosti državnih univerz in visokih šol in
morebitnih posegov zakonodajalca v pravico iz 58. člena pridejo zato v poštev
tudi določbe prvih treh odstavkov 15. člena Ustave (uresničevanje in omejevanje
pravic), ki se glasijo:
"(1) Človekove pravice in svoboščine
se uresničujejo neposredno na podlagi ustave.
(2) Z zakonom je mogoče predpisati način
uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin, kadar to določa ustava,
ali če je to nujno zaradi same narave posamezne pravice ali svoboščine.
(3) Človekove pravice in svoboščine so
omejene samo s pravicami drugih in v primerih, ki jih določa ta ustava."
37. Iz razlogov, ki so navedeni v točkah 25
do 31 in v točki 34 obrazložitve te odločbe, izhaja, da pojem avtonomnosti
univerze ni opredeljen dovolj določno, da bi njegova vsebina, do katere je
mogoče priti z gramatikalno in z drugimi metodami razlage, omogočala
uresničevanje te pravice neposredno na podlagi Ustave. Iz zgodovine nastajanja
sporne določbe (gl. tč. 20 obrazložitve) je sicer razvidno, da se je
ustavodajalec zavestno odrekel zakonskemu pridržku in da se pri morebitnem
zakonskem urejanju načina uresničevanja (pravice do) avtonomnosti zakonodajalec
ne more sklicevati na prvi stavek drugega odstavka 15. člena ("...kadar to
določa ustava .."). To pa ne pomeni, da gre za pravico, ki jo je glede na
njeno naravo mogoče uresničevati neposredno na podlagi Ustave. Poleg tega, da
avtonomnosti, razumljene samo v gramatikalnem smislu, ni mogoče izvajati, pa je
iz gradiva ob sprejemanju Ustave razvidno, da je ustavodajalec izpustil v
prvotnem besedilu predvideno zakonsko rezervo, ker je štel, da bi ta ožila
avtonomnost v njenem bistvu, to je v "znanstveno-pedagoški
komponenti". Znanstveno-pedagoška komponenta avtonomnosti pa seveda ne
more pomeniti, da univerza in visoke šole kot organizacije, ki opravljajo javno
službo, v celoti same odločajo o svojem položaju in o načinu svojega delovanja.
Glede na to, da je avtonomnost, razumljena v najsplošnejšem pomenu, neuresničljiva,
iz ustavodajnega gradiva pa je razvidno, da tudi ustavodajalec ni imel v mislih
avtonomnosti nasploh ampak samo v njeni znanstveno-pedagoški komponenti - ki je
utemeljena tudi v drugih določbah Ustave (glej v nadaljevanju) - je
zakonodajalec na podlagi določbe v drugem odstavku 15. člena Ustave (" ...
če je to nujno zaradi same narave pravice ...") utemeljeno sprejel
zakonske določbe, ki predpisujejo način uresničevanja avtonomnosti univerz in
visokih šol.
38. Od ustavnih pravic drugih, ki lahko skladno
z določbo tretjega odstavka 15. člena utemeljujejo poseg v avtonomnost državnih
univerz, prihajajo v poštev zlasti določbe prvega in tretjega odstavka 57.
člena, 59. člen, pa tudi določbe prvih treh odstavkov 49. člena, 44. člena in
75. člena Ustave. Že tu pa je treba poudariti, da so navedene določbe podlaga
za to, da zakonodajalec omeji univerzitetno avtonomnost. Tudi na področju tako
omejene oziroma opredeljene avtonomnosti pa mora univerza ravnati v skladu z
vsemi ustavnimi določbami. Avtonomija torej ne odvezuje državnih univerz od
zvestobe ustavi.
39. Prvi in tretji odstavek 57. člena
Ustave (izobrazba in šolanje) se glasita:
"(1) Izobraževanje je svobodno.
(3) Država ustvarja možnosti, da si
državljani lahko pridobijo ustrezno izobrazbo."
Te ustavne določbe dajejo državi pravico in
dolžnost, da z zakoni do določene mere uredi tudi področje visokega šolstva.
Tudi če bi bilo določbo o avtonomiji res treba razumeti kot pravico univerz, da
si v celoti in povsem svobodno same predpisujejo način in obliko svojega
delovanja, bi država po določbi tretjega odstavka 15. člena Ustave morala to
pravico omejiti, kolikor je to potrebno zaradi uresničevanja pravic drugih,
določenih v 57. členu Ustave. Država mora ustvarjati možnosti, da si državljani
lahko pridobijo ustrezno izobrazbo. To pomeni takšno izobrazbo, ki ustreza na
eni strani željam posameznikov in na drugi strani njihovim sposobnostim ter
potrebam in možnostim družbe. Iz te obveznosti države izhaja tudi njena
obveznost, da za zagotovitev ustrezne izobrazbe ustanavlja "državne"
univerze in visoke šole ter da ne preprečuje posameznikom ali pravnim osebam
ustanavljati in upravljati šol tudi za pridobitev visokošolske izobrazbe. Pri
tem lahko predpiše minimalne norme glede izobrazbe, ki jo dajejo take šole.
40. Ustavna določba, da država ustvarja
možnosti, da si državljani lahko pridobijo ustrezno (torej tudi visoko)
izobrazbo, zahteva od države, da zagotovi enoten sistem visokega šolstva. Takšen sistem pa je mogoče zagotoviti le,
če država enotno opredeli ustanovitev in delovanje visokošolskih institucij,
njihovega upravljanja, določitev javno veljavnih študijskih programov in diplom
in drugih javnih pooblastil (n.pr. nostrifikacije), financiranja, nadzora nad
porabo javnih sredstev, kontrole kvalitete, razmerja med visokimi šolami in
možnost prehodov med njimi, enakovrednost diplom različnih institucij in
podobno. Pravica vsake visokošolske institucije, da sama, zakonsko popolnoma
nevezano, odloča o vseh navedenih vprašanjih (za kar se smiselno zavzemajo
pobudniki), takšnega enotnega sistema ne more zagotoviti.
41. Člen 59 Ustave (svoboda znanosti in
umetnosti) določa: "(1) Zagotovljena je svoboda znanstvenega in
umetniškega ustvarjanja." Svoboda znanosti se izraža v dveh aspektih. Najprej kot
individualna negativna pravica, na drugi strani pa kot močna institucionalna
pravica. Pravica do svobodnega znanstvenega in umetniškega ustvarjanja na eni
strani prepoveduje državi sprejemanje ukrepov, ki bi posegli v to ustvarjanje
tako, da bi ga omejevali ali preprečevali, na drugi strani pa ji nalaga
obveznost, da zaradi zagotovitve popolnega uživanja te pravice sprejme potrebne
ukrepe, ki bodo z ustrezno zagotovitvijo denarja, osebja in z določitvijo
organizacijskih okvirov zagotavljali ohranitev, razvoj in širjenje znanosti in
kulture in prenos znanja na naslednje generacije. Ob določanju vsebine svobode
znanosti in umetnosti nas ne sme zavesti precej razširjena napačna predstava,
da je znanost samoreguliran podsistem, ki proizvaja resnico in inovacije
samodejno in spontano.3
42. Država mora zagotoviti možnost
znanstvenega in umetniškega ustvarjanja in izobraževanja med drugim tako, da
zagotovi ustanovitev univerze kot razločljive ustanove javnopravnega značaja. V
zvezi s tem mora država jamčiti skupek norm, ki določajo institucionaliziranost
univerze in njeno javnopravno naravo ter zagotavljajo njeno nemoteno delovanje.
S tem v zvezi govori nemška ustavnopravna teorija o organizacijskopravnem
institucionalnem jamstvu: država mora zagotoviti organizacijske okvire za to,
da se bo določena družbena dejavnost lahko opravljala.
43. Določba 59. člena Ustave pa predstavlja
tudi funkcionalno podlago za določbo o univerzitetni avtonomiji. Pojasnjuje, v
čem je utemeljen in čemu služi z ustavo določeni izjemni avtonomni status
univerze. Ta določba lahko torej poleg tega, da predstavlja podlago za dopustne
posege v avtonomnost, služi tudi kot znotrajustavna podlaga za opredelitev
vsebine pojma univerzitetne avtonomije.
44. Prvi do tretji odstavek 49. člena
Ustave (svoboda dela) določajo:
"(1) Zagotovljena je svoboda dela.
(2) Vsakdo prosto izbira zaposlitev.
(3) Vsakomur je pod enakimi pogoji dostopno
vsako delovno mesto."
V skladu z veljavno zakonodajo je za
opravljanje številnih poklicev predpisana izobrazba, ki jo lahko dajo samo
univerze oziroma visoke šole. Na podlagi določbe 49. člena Ustave ima država
pravico in dolžnost, da z zakonom uredi delovanje državnih univerz na način, ki
bo zagotavljal enake možnosti za pridobitev potrebnih pogojev za dosego takšnih
delovnih mest.
45. Člen 44 Ustave (sodelovanje pri
upravljanju javnih zadev), določa:
"Vsak državljan ima pravico, da v
skladu z zakonom neposredno ali po izvoljenih predstavnikih sodeluje pri
upravljanju javnih zadev."
Visoko šolstvo, ki ga mora organizirati
država, je nesporno pomembna javna zadeva. Upoštevanje pravice državljanov, ki
niso vključeni v univerzo, da sodelujejo pri njenem upravljanju, lahko pomembno
vpliva na določitev vsebine pojma avtonomnosti univerze oziroma predstavlja
podlago za dopustne posege v avtonomnost, kolikor naj bi se ta razumela kot
neomejena pravica univerze, da sama odloča o lastnih zadevah.
46. Oblikovanje organov univerze zato ne
more biti prepuščeno povsem svobodni odločitvi znotrajuniverzitetnih subjektov.
Organi univerze morajo biti sestavljeni ne le iz predstavnikov univerze, ampak
tudi iz predstavnikov političnih, socialnih in ideoloških skupin - tako, da
njihove odločitve v največji meri ustrezajo zahtevam pluralizma in odgovornosti
- odločanje teh organov pa mora biti dostopno javni presoji in kritiki. Sam
pobudnik navaja, da pravica do avtonomnosti univerze predstavlja temeljno
pravico državljanov in državljank Slovenije do svobodnega in kreativnega
osebnega razvoja. Zašli pa bi v nerazrešljivo notranje nasprotje, če bi iz
(pravilne) trditve, da predstavlja avtonomnost univerze pravico (vseh) državljanov
in državljank, napravili sklep, da je vsebina te pravice ravno v tem, da o
univerzi ne more odločati nihče drug kot univerza (oziroma njene
"članice"). Tudi tu se pokaže, da brez zakonske določitve vsebine te
pravice ostaja avtonomnost univerze - kot temeljna svoboščina - na nivoju
programske, deklarirane pravice, ki je ni mogoče neposredno uresničevati.
47. Ustava v 75. členu (soodločanje)
določa:
"Delavci sodelujejo pri upravljanju v
gospodarskih organizacijah in zavodih na način in pod pogoji, ki jih določa
zakon."
Univerza kot pravna oseba je tudi
delodajalec: izvajanje dejavnosti univerze zagotavljajo osebe, ki so pri njej v
delovnem razmerju. Pri določanju vsebine avtonomnosti univerze (gre za
vprašanje, na kakšen način lahko univerza oblikuje svoje odločitve), je treba
upoštevati tudi pravice njenih delavcev do soodločanja. Na kakšen način bodo
pri upravljanju univerze sodelovali delavci (tudi tisti, katerih avtonomnosti
ne ščiti zahteva po svobodi znanosti), mora skladno z Ustavo določiti zakon,
kar nedvomno predstavlja dovoljeni poseg v avtonomnost, kot jo razume pobudnik.
e) Druge podlage za presojo ustavnosti
48. Predlagateljica se pri izpodbijanju
drugega stavka drugega odstavka 56. člena Zakona opira tudi na določbo 2. člena
Ustave, ki določa, da je Slovenija pravna in socialna država. S sklicevanjem na
neobstoječi akt naj bi Zakon vnašal v položaj določene kategorije negotovost.
Poleg tega je Ustavno sodišče ob odločanju v tej zadevi ugotovilo, da so
nekatere določbe Zakona - zlasti tiste, ki določajo položaj in pravice članic
univerze - premalo jasne in delno v medsebojnem nasprotju do te mere, da to
ogroža normalno delovanje državnih univerz. Ustavo sodišče je moralo zato
presoditi izpodbijano ureditev v tem delu tudi s stališča skladnosti z določbo
drugega člena Ustave.
IV. Presoja ustavnosti
a) Vprašanja o katerih je ustavno sodišče
že odločilo
49. Ustavno sodišče je v posebnem postopku
(zadeva št. U-I-22/94) že presojalo ustavnost določbe drugega odstavka 60.
člena Zakona in v odločbi z dne 25.5.1995 (OdlUS IV, 52) ocenilo, da je
izpodbijana ureditev v nasprotju tudi z Ustavno določbo o avtonomiji Univerze
(58. člen Ustave). V obrazložitvi je v zvezi s tem navedlo:
"Vendar pa urejanje vprašanja, ali in
v katerih primerih lahko zaradi posebnih razlogov visokošolski učitelji,
znanstveni delavci in visokošolski sodelavci, ki so že dopolnili pogoje za
pridobitev pravice do polne starostne pokojnine, nadaljujejo z delovnim
razmerjem, sodi v okvir avtonomije univerze in visokih šol. Zakon o delovnih
razmerjih v 101. členu določa, da lahko delavec, ki je dopolnil pogoje za
pridobitev pravice do polne starostne pokojnine, nadaljuje z delovnim
razmerjem, če pristojni organ organizacije oziroma delodajalec v skladu s
pogoji, določenimi s kolektivno pogodbo oziroma splošnim aktom, tako odloči.
Možnost za posameznega delavca, da po izpolnitvi pogojev do polne starostne
pokojnine nadaljuje z delovnim razmerjem, je torej v sistemu že uveljavljena.
Morebitna ureditev, ki bi za posamezne kategorije delavcev na univerzi
uveljavila to možnost kot splošno obveznost delodajalca in na drugi strani
pravico delavca, pa lahko temelji na upoštevanju posebnosti pedagoškega
procesa, pedagoškega dela in kadrovske strukture na univerzi in visokih šolah.
Prav upoštevanje teh posebnosti pa sodi med tista vprašanja, ki so vsebina
avtonomije univerze, opredeljene z določbo 58. člena Ustave. Zakonska določba, ki je uredila tako
vprašanje, je torej z ustavno določbo o avtonomiji univerze v nasprotju."
b) Zahteva Pravne fakultete
50. Določba drugega stavka drugega odstavka
56. člena ZVis ne posega v pridobljene pravice. Redni profesorji in znanstveni
svetniki na podlagi izpodbijane določbe ne izgubijo pridobljenega naziva, saj
se v skladu z ZVis volijo za neomejeno dobo. Navedena določba bi jim le dajala
možnost nadaljnjega izkazovanja svoje akademske odličnosti v primerih, ko bi
Univerza izostrila (predpisala strožja, torej zaostrila) merila za izvolitev v
naziv. Imeli naj bi možnost - ne pa tudi obveznost - zahtevati ponovno
izvolitev in s tem izkazati, da izpolnjujejo tudi nova, strožja merila.
Izpodbijani drugi stavek drugega odstavka torej ni v neskladju z Ustavo z
vidika poseganja v pridobljene pravice.
51. Vendar pa ta določba, enako kot določba
tretjega odstavka 56. člena, neutemeljeno in nedopustno posega v ustavno
zagotovljeno avtonomijo Univerze. Po določbi 6. člena ZVis Univerza samostojno
ureja notranjo organizacijo in delovanje, sprejema merila za izvolitev v naziv
ter voli v nazive visokošolskih učiteljev, znanstvenih sodelavcev in
visokošolskih sodelavcev, izbira visokošolske učitelje, znanstvene sodelavce in
visokošolske sodelavce za zasedbo delovnih mest ter voli, imenuje in odpokliče
organe v skladu s Statutom in drugimi akti. Merila za izvolitev v naziv visokošolskih
učiteljev, znanstvenih sodelavcev in visokošolskih sodelavcev določi Senat
Univerze (osmi odstavek 55. člena ZVis), postopek za izvolitev v naziv pa se v
skladu z zakonom in merili za izvolitev podrobneje uredi v statutu (prvi
odstavek 57. člena ZVis). Določanje meril in postopka za izvolitev v nazive
torej sodi med vprašanja glede katerih je Univeza avtonomna in zato izpodbijani
drugi stavek drugega odstavka 56. člena ZVis krši ustavno določbo o
avtonomnosti Univerze.
52. Iz določbe tretjega odstavka 56. člena
ZVis izhaja, da se ponovna izvolitev v naziv po novih merilih upošteva pri
izbiranju kandidatov za najodgovornejše funkcije, da torej zavezuje pooblaščene
organe pri izbiri, kar hkrati pomeni, da posega v postopek volitev, imenovanj
in odpoklicev organov Univerze. Določanje morebitne prednosti za nekatere kategorije oziroma nazive
pri zasedanju funkcij v organih Univerze pa sodi med tista vprašanja, ki so
vsebina avtonomije Univerze. Neutemeljeno je ob tej določbi sklicevanje na
"možnost nagrajevanja izjemne uspešnosti rednih profesorjev in znanstvenih
svetnikov". Plače in druge prejemke zaposlenih v javnih zavodih ureja
Zakon o razmerjih plač v javnih zavodih, državnih organih in v organih lokalnih
skupnosti (Uradni list RS, št. 18/94, 13/95-odl US in 36/96 - v nadaljevanju:
ZRP), ki prepušča določitev pogojev in meril za napredovanje (v višji plačilni
razred) ter meril za nagrajevanje delovne uspešnosti Univerzi sami (peti
odstavek 14. člena in tretji odstavek 17. člena ZRP). Zato je tudi določba
tretjega odstavka 56. člena ZVis v nasprotju z 58. členom Ustave.
53. Zakonodajalec je nedopustno posegel v
avtonomijo Univerze tudi v peti alinei prvega odstavka 66. člena. Ustavno
sodišče se strinja s predlagateljico, da sta določanje študijskega režima ter
določanje oblik in obdobij preverjanja znanja študentov sestavina načela
avtonomije ter da vanjo sodi tudi tehnologija izvajanja pedagoškega procesa,
katerega sestavni del so tudi preizkusi znanja, zato je lahko to področje
urejeno le z aktom, sprejetim v okviru univerzitetne avtonomije. Zakonodajalec
nima pravice posegati na to področje. S sklicevanjem na načelo enakosti se
posega zakonodajalca ne da opravičiti. Načelo enakosti pomeni, da zakonodajalec
ne sme različno urejati enakih situacij, lahko pa različno uredi različno
dejansko stanje. Opravljanje izpitov je seveda tudi pravica študentov, vendar
pa glede na različne programe, usmeritve, naravo študija in način opravljanja
posameznih izpitov ni dopustno z vidika načela enakosti posegati v ustavno
zagotovljeno pravico do avtonomije Univerze in določiti za vse študente najmanj
trikratno opravljanje izpita v enem študijskem letu. To potrjuje pravzaprav
tudi zakonodajalec sam, saj določa, da v primerih, določenih s statutom, kadar
narava predmeta to onemogoča, ni potrebno zagotoviti najmanj trikratnega
opravljanja izpita.
54. V izpodbijanem tretjem odstavku 69.
člena ZVis je določeno, da v primeru, kadar je ustanovitelj ali soustanovitelj
študentskega doma država oziroma če se dejavnost študentskega doma financira iz
javnih sredstev pogoje in merila ter postopek sprejema v študentski dom določi
minister, pristojen za visoko šolstvo. Po mnenju predlagateljice je tako
pooblastilo ministru protiustavno, ker mu omogoča, da s podzakonskim aktom
določi organe univerze ali članice univerze ter s posebnimi pogoji in merili
ter postopkom uredi razmerja med univerzo oziroma njeno članico in študenti, s
čimer posega v avtonomijo univerze, saj je za ureditev razmerij med univerzo in
študenti nedvomno pristojna le univerza sama. Razlogovanje predlagateljice ni
pravilno, kolikor trdi, da izpodbijana določba pooblašča ministra, da določa
univerzitetne organe. Študentski domovi niso visokošolski zavodi (2. člena
ZVis). (So)ustanavljanje študentskih domov oziroma (so)financiranje dejavnosti
iz javnih sredstev je eden izmed načinov, s katerim država izpolnjuje dolžnost
ustvarjati možnosti, da si državljani lahko pod enakimi pogoji pridobijo
ustrezno izobrazbo.
55. Izpodbijani tretji odstavek je del 69.
člena z naslovom "druge pravice in ugodnosti študentov", ki v prvem
odstavku določa, da imajo študenti pravico do zdravstvenega varstva in drugih
ugodnosti..., ter v drugem, da imajo študenti možnost bivanja v študentskih
domovih. Po navedbah nasprotnega udeleženca je ratio legis izpodbijanega
tretjega odstavka omogočiti vsem študentom, da se pod enakimi pogoji potegujejo
za možnost bivanja v študentskih domovih, ki jih je (so)ustanovila država in
jih tudi (so)financira, ne glede na to, na katerem visokošolskem zavodu (javnem
ali privatnem, zunaj ali znotraj univerze) študirajo. V tem delu pa je
določanje pogojev in meril za sprejem v študentske domove mogoče šteti tudi kot
določanje pogojev za opravljanje visokošolske dejavnosti in torej tudi za
urejanje razmerij med univerzo in študenti, kar je predmet univerzitetne
avtonomije. Zato bi univerza
morala imeti vsaj možnost soodločanja pri določanju pogojev in meril za sprejem
v študentski dom.
c) Pobuda dr. Janvita Goloba
56. Pobudnik izhaja iz svojega razumevanja
ustavne določbe 58. člena, po katerem naj bi avtonomnost univerze pomenila, da
je "z zakonom mogoče urediti le način financiranja univerzam, vse ostalo
pa je prepuščeno avtonomnim odločitvam univerz". Zakaj po presoji
Ustavnega sodišča tako razumevanje univezitetne avtonomije ni skladno z Ustavo,
je navedeno v obrazložitvi pod III. (točke od 19 do 48). Glede pobudnikovih
povsem splošnih navedb k posameznim poglavjem in nekaterim konkretnim členom
ZVis pa Ustavno sodišče še dodaja:
ca) Status univerze
57. Na vprašanje (pravnega) statusa univerz
se nanašajo navedbe o zatrjevani neustavnosti 62. in 65. člena ZZ, 58. in 64.
člena ZOFVI, ter določb 1., 2., 4., 6. in 9. do 31. člena ZVis.
58. ZZ je bil sprejet še pred uveljavitvijo
Ustave in je v izpodbijanih prehodnih določbah predpisal preoblikovanje
obstoječih delovnih in temeljnih organizacij na področju t.i. družbenih
(negospodarskih) dejavnosti v zavode oziroma javne zavode ter določil, da
postane premoženje, ki je družbena lastnina v upravljanju teh organizacij,
lastnina njihovega ustanovitelja. ZZ se uporablja le, če niso posamezna
vprašanja v posebnih zakonih drugače urejena (6. člen ZZ). Statusna vprašanja
visokošolskih zavodov pa ureja ZVis ter na njegovi podlagi izdana odloka
Državnega zbora o preoblikovanju Univerze v Ljubljani in Univerze v Mariboru.
59. ZOFVI, katerega določbe pobudnik
izpodbija, je prenehal veljati z uveljavitvijo novega zakona z enakim nazivom,
razen določb 61. in 64. člena. Tako še vedno velja izpodbijana določba 64.
člena ZOFVI o določitvi javne službe v višjem in visokem izobraževanju ter na
univerzi ter o njenem financiranju iz proračuna. Gre za prehodno določbo, ki
zavezuje državo, da financira dejavnost v visokem izobraževanju in na univerzi
najmanj v takem obsegu kot dosedaj - dokler ne bo sprejet poseben zakon. V tem
delu pa ureditev z zakonom tudi za pobudnika ni sporna. Določba 58. člena ZOFVI ne velja več,
poleg tega pa za področje visokega šolstva tudi prej ni veljala (tretji
odstavek 2.člen ZOFVI iz leta 1991).
60. Za delovanje oziroma poslovanje
kateregakoli subjekta je pomemben tudi njegov statusnopravni položaj. Status
opredeljuje položaj nekega subjekta v družbi; daje pa mu tudi položaj pravnega
subjekta, torej subjekta, ki je lahko nosilec pravic, obveznosti in dolžnosti.
Pravni status opredeljuje pravni položaj fizičnih in pravnih oseb, njihovo
pravno in poslovno sposobnost in njihove statusne atribute. Imeti pravno
sposobnost pomeni biti subjekt pravic in obveznosti, pomeni imeti pravno
subjektiviteto. Ker pravna oseba nima naravnih lastnosti, ji pravno
subjektiviteto (sposobnost) lahko da le ustanovitelj oziroma ustanovitveni akt
(poseben ustanovitveni akt, zakon, statut). Bistveni elementi (dejanske
sestavine), ki opredeljujejo neki subjekt kot pravno osebo, so določen namen, organizacija
in premoženje oziroma sredstva. Pravna norma tej celoti da lastnost pravnega
subjekta: pravo ga prizna kot pravno osebo, s čimer šele pridobi sposobnost
biti nosilec pravic in obveznosti (civilnih, pa tudi drugih: kazensko in
upravnopravnih kot n.pr. odgovornost za prekrške, davčne olajšave, ipd.). Na
pravno sposobnost je vezana poslovna sposobnost, to je sposobnost uveljavljati
pravice, katerih nosilec je pravna oseba. Civilnopravne pravice se uveljavljajo
s sklepanjem pravnih poslov (vstopanjem v pravni promet) in tudi s procesno
sposobnostjo v različnih pravnih postopkih.
61. Država kot ustanovitelj lahko le z
zakonom opredeli pravno subjektiviteto državnega visokošolskega zavoda in pri
tem upošteva na eni strani njegovo avtonomijo, na drugi strani pa javni interes
in pravice drugih v obsegu (okviru) dopustnega omejevanja avtonomije. Strinjati
se je z navedbami Sekretariata za zakonodajo v odgovoru na pobudo, da ZVis
ureja le temeljna vprašanja, ki opredeljujejo visokošolske organizacije kot pravne
osebe in omogočajo njihovo ustanavljanje, konstituiranje in delovanje kot
pravnih subjektov v pravnem sistemu. Ali posamezne zakonske določbe morda
presegajo mejo dopustnega posega v avtonomijo državnih univerz in državnih
visokih šol, pa bo Ustavno sodišče presojalo v že začetih postopkih za oceno
ustavnosti oziroma na podlagi morebitnih pobud, vloženih zoper posamezne
določbe ZVis. cb) Dejavnost visokošolskih zavodov
62. ZVis ni niti zakon o univerzi niti
zakon o državnih univerzah in državnih visokih šolah. Je zakon o visokem
šolstvu in ureja poleg statusnih vprašanj vseh, ne samo državnih visokošolskih
zavodov, tudi minimalne, enotne pogoje za opravljanje visokošolske dejavnosti
("minimalne standarde" ne glede na to, ali se ta dejavnost opravlja v
državnih ali nedržavnih visokošolskih zavodih) ter opredeljuje javno službo v
visokem šolstvu in ureja način njenega financiranja.
63. Država je v javnem interesu in zaradi
zagotavljanja ustavne pravice do izobrazbe dolžna zagotoviti vsem državljanom
možnosti za pridobitev ustrezne visokošolske izobrazbe pod enakimi pogoji. Med
te pogoje spadajo tudi minimalne norme glede javno veljavne izobrazbe, ki jo
dajejo visoke šole, enotni pogoji za vpis na visoke šole ter trajanje študija
in obseg predavanj na javnih visokošolskih zavodih.
cc) Svet za visoko šolstvo
64. Svet za visoko šolstvo je opredeljen
kot posvetovalni organ Vlade, katerega naloge so oblikovanje strokovnih mnenj
in meril za področje visokega šolstva. Ustavno sodišče sprejema navedbe
Sekretariata DZ za zakonodajo, da se neposredne pristojnosti Sveta nanašajo na
samostojne visokošolske zavode, ne pa na univerze in njihove članice. Namen
delovanja Sveta je zagotavljanje enotnih standardov in kvalitete visokošolskega
izobraževanja tako na univerzi kot na samostojnih javnih in zasebnih
visokošolskih zavodih. Univerze pa so pri sprejemanju študijskih,
znanstvenoraziskovalnih in umetniških programov ter pri oblikovanju meril za
izvolitev v nazive samostojne. Nenazadnje pa sestava Sveta zagotavlja prevladujoč
vpliv visokega šolstva, saj ga sestavlja najmanj polovica iz vrst visokošolskih
učiteljev in znanstvenih sodelavcev, po položaju pa tudi rektorji univerz.
cd) Visokošolski učitelji
65. Določbe ZVis o visokošolskih učiteljih,
znanstvenih delavcih in visokošolskih sodelavcih ne urejajo pogojev in postopka
za njihovo izvolitev, ampak to določijo visokošolski zavodi sami (osmi odstavek
55. člena in prvi odstavek 57. člena ZVis). Dolžnost države pa je (49. člen Ustave), da zagotovi enake pogoje
in možnosti vsem za pridobitev naziva visokošolskega učitelja ter omogoči vsem
pod enakimi pogoji dostopnost do delovnih mest visokošolskih učiteljev.
Predpisana minimalna pedagoška obveznost v visokošolskem izobraževanju, ki se
izvaja kot javna služba, spada v okvir dopustnega predpisovanja minimalnih
standardov za pridobitev javno veljavne visokošolske izobrazbe.
ce) Nadzor nad delovanjem univerze
66. Avtonomija ne pomeni, da univerze
oziroma visoke šole niso dolžne spoštovati Ustave in zakonov. Tudi zanje velja
ustavna norma o kontroli javne porabe s strani Računskega sodišča (150. člen
Ustave) v delu, v katerem pridobivajo sredstva iz proračuna za financiranje
javne službe v visokem šolstvu. Nadzor nad zakonitostjo dela ter nad
izpolnjevanjem pogojev za opravljanje visokošolske dejavnosti kot javne službe
izhaja iz obveznosti države (izvršilne oblasti), da zagotavlja opravljanje
javnih služb iz državne pristojnosti.
67. Na podlagi vsega navedenega je Ustavno
sodišče pobudo dr. Janvita Goloba, ki sta se ji pridružili tudi obe univerzi
zavrnilo kot očitno neutemeljeno. Pri tem je treba upoštevati, da pobudnik
izpodbija ustavnost večine določb Zakona, pobudo pa utemeljuje s splošnim
opisom tega, kako sam razume vsebino univerzitetne avtonomije. Glede na takšne
presplošne in deloma notranje protislovne navedbe pobudnika tudi sodišče ni
moglo obravnavati vseh vidikov ustavnosti vsake posamezne določbe, kolikor jih
je izpodbijal pobudnik, ampak se je tudi samo omejilo na presojo vsebine pojma
avtonomije in na to, ali zasnova zakona to pravico krši. Vprašanja morebitne
protiustavnosti vsake posamezne izpodbijane določbe Zakona v pobudi niso bila
izostrena dovolj, da bi to omogočalo presojo njihove skladnosti z Ustavo v
kontradiktornem postopku. Kot izhaja iz obrazložitve, je Ustavno sodišče
ugotovilo, da kot merilo za presojo ustavnosti Zakona ni mogoče uporabiti
avtonomije tako, kot jo razume pobudnik, zato je moralo zavrniti pobudo v
celoti. Takšna odločitev pa ne izključuje možnosti, da so v Zakonu tudi
posamezne določbe, s katerimi je zakonodajalec res v nasprotju z Ustavo posegel
na polje univerzitetne avtonomije - vendar pa ne iz razlogov, ki jih navaja
pobudnik - ali pa so v nasprotju s kakšnimi drugimi določbami Ustave. V skladu
z ustaljeno prakso Ustavnega sodišča ta odločba ne preprečuje tem ali kakšnemu
drugemu pobudniku, da tudi s stališča kršitve 58. člena Ustave ponovno, z
drugačnimi argumenti, izpodbijajo posamezne določbe Zakona.
d) Ugotovljena protiustavnost
68. Iz nekaj sporov, ki jih Ustavno sodišče
še obravnava4, pa tudi iz poročil v medijih o sporih znotraj
državnih univerz se da ugotoviti, da poglavitno vprašanje, ki ovira nemoteno in
avtonomno delovanje in upravljanje obstoječih državnih univerz, ni vprašanje
avtonomnosti univerze oziroma njenih delov v razmerju do oblasti, ampak prav
nedorečenost vprašanja, kdo je nosilec avtonomnosti, s tem v zvezi pa zlasti
vprašanje razmerja med univerzo in njenimi konstitutivnimi elementi. Posamezni
konstitutivni elementi univerze (fakultete, zaposleni, lahko pa pričakujemo
tudi podobne pobude s strani študentov in tistih, ki se bodo potegovali za
pridobitev posameznih nazivov visokošolskih učiteljev, znanstvenih delavcev in
visokošolskih sodelavcev) sklicujoč se ravno na ustavno določbo o avtonomnosti
univerze izpodbijajo posamezne odločitve univerze, svoje zahteve pa
utemeljujejo smiselno s tem, da (avtonomne) odločitve univerze posegajo v
njihovo avtonomijo. Takšnih sporov pa s sklicevanjem na avtonomijo ni mogoče
rešiti, ne da bi bilo prej jasno, kdo je avtonomen, in kaj avtonomija sploh je.
Sama avtonomija, ne da bi bila z zakonom opredeljena njena vsebina, ni primerno
in zadostno sredstvo za razrešitev takšnih antagonizmov znotraj univerze.5
69. Glede na navedeno pa se, zlasti tudi v
zvezi z vprašanjem, kdo je nosilec avtonomnosti (glej tč. 34 in 35 te
obrazložitve), pokaže, da je izpodbijani Zakon o visokem šolstvu protiustaven v
dveh pogledih. Najprej zato, ker daje avtonomnost vsem visokošolskim zavodom
(6. člen Zakona), to pa so po določbah 2. člena Zakona univerze, fakultete,
umetniške akademije in visoke strokovne šole. Takšna določba je v nasprotju z
določbo 58. člena Ustave, ki določa, da so avtonomne (samo) državne univerze in
državne visoke šole. Poleg tega, da je avtonomnost "članic" univerze
v nasprotju z navedeno izrecno ustavno določbo, je ureditev, ki daje
avtonomnost hkrati univerzi in njenim sestavnim delom ("članicam")
tudi notranje protislovna: avtonomnost dveh ali več subjektov na istem področju
odločanja in delovanja je nelogična in lahko povzroča le nerazrešljive spore.
70. Nadalje pa je - kolikor že sam pojem
"članic univerze" ni nezdružljiv z avtonomijo univerze - Zakon
protiustaven tudi zato, ker v nasprotju z načeli pravne države (2. člen Ustave)
v bistvu sploh ne določa statusa članic univerze. Zakon sploh ne opredeljuje
osnovnih značilnosti statusnopravnega položaja članic univerze, saj iz zakona
ni jasno niti to, zakaj sploh uporablja izraz "članice univerze": ali
je to morda le nepremišljen terminološki ostanek nekdanje ureditve, ko je bila
univerza v resnici (pravno in dejansko) zgolj združenje članic - ali naj bi ta
izraz tudi v sedanji ureditvi univerze kakorkoli kazal na njeno notranjo
ureditev. Tako n.pr. iz 10. člena Zakona ne izhaja jasno, ali so fakultete in
druge članice univerze pravne osebe ali ne, posledično pa je negotov tudi
pravni status univerze (ali je ta le združenje članic - to bi nasprotovalo
ustavni določbi o njeni avtonomnosti; ali gre za posebno vrsto sestavljene
pravne osebe - to bi zahtevalo dodatno normativno ureditev takšnega izjemnega
tipa pravnega subjekta). S tem, da ni uredil, ali pa je premalo natančno uredil
ta vprašanja, pa je zakonodajalec poleg 2. člena Ustave kršil tudi 57. in 59.
člen Ustave, saj ni izpolnil nalog, ki jih ima na področju visokega šolstva na
podlagi tkim. organizacijskopravnega institucionalnega jamstva države (gl. tč.
42 te obrazložitve).
71. Na podlagi tkim. organizacijskopravnega
institucionalnega jamstva mora država normativno zagotoviti
"institucionaliziranost univerze in njeno javnopravno naravo" (tč.
42). Ustavno sodišče se tu ne opredeljuje vnaprej do tega, ali 58. člen Ustave
in druge ustavne določbe do neke mere (in do kakšne mere) morda že zamenjujejo
zakonodajalcu prostor njegove lastne presoje teh vprašanj ali pa je zakonodajalec
pri izbiri in oblikovanju institucionalnega "modela" univerze
ustavnopravno povsem nevezan. Opozarja pa, da bo zakonodajalec pri odpravljanju
neskladnosti z Ustavo, ugotovljene v 3. točki izreka te odločbe, moral najprej
zavzeti stališče do tega ustavnopravnega vprašanja, po možnosti ob
konzultiranju ustavnopravne stroke in ob upoštevanju oziroma kritičnem
vrednotenju tudi tujih izkušenj. Zaradi zahtevnosti tega vprašanja je Ustavno
sodišče za omenjeno uskladitev z Ustavo določilo rok enega leta po objavi te odločbe
v Uradnem listu.
72. Pomemben del tega vprašanja je tudi
vprašanje razmerja med univerzo in njenimi "članicami". Pri tem je
treba opozoriti tudi na pomembnost prehodnih določb zakona, ki urejajo prehod
od prejšnjega tipa univerze k novemu tipu. Če bo zakonodajalec izbral
institucionalni model univerze, ki se od prejšnjega bistveno razlikuje tudi po
vlogi "članic" univerze in po njihovem razmerju do univerze, bo moral
v prehodnih določbah poskrbeti tudi za tak način oblikovanja univerzitetnih
organov, ki bodo sprejemali njen statut in druge avtonomne akte, da bo s tem
omogočeno preoblikovanje univerze v zakonsko določeni smeri. Prepuščanje
oblikovanja novih znotrajuniverzitetnih razmerij organom, sestavljenim še po
prejšnjem modelu univerze kot zgolj združenja članic namreč lahko tudi
onemogoči vsako bistveno preoblikovanje univerze, ne glede na to, koliko daleč
bo smer in cilj tega preoblikovanja določal že zakon, koliko pa ga bo prepuščal
nosilcem univerzitetne avtonomije samim. Pri presoji teh vprašanj je treba
upoštevati tudi stališča v 34. in 35. točki te obrazložitve ("Kdo je
nosilec avtonomnosti?").
73. Odprava protiustavnosti, opisanih v
točkah 68 in 69 te obrazložitve, bi zahtevala takšne posege v Zakon, ki bi
lahko povzročili njegovo nekonsistentnost, v veliki meri pa gre tudi za
ugotovljene pravne praznine. Gre torej za primer, ko protiustavnosti ni mogoče
popraviti z razveljavitvijo Zakona, zato je Ustavno sodišče v točki 3 izreka te
odločbe na podlagi določbe 48. člena ZUstS samo ugotovilo njegovo
protiustavnost in odločilo, da mora zakonodajalec v roku enega leta ugotovljene
protiustavnosti odpraviti.
C.
74. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. in 48. člena ter drugega odstavka 26. člena ZUstS v sestavi:
predsednik dr. Lovro Šturm ter sodnica in sodniki dr. Miroslava Geč-Korošec,
dr. Peter Jambrek, dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj,
Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič.
Odločitev v prvi alinei 1. točke izreka je
sprejelo s petimi glasovi proti štirim. Proti so glasovali sodniki Krivic,
Šturm, Snoj in Testen.
Odločitev v drugi in tretji alinei 1. točke
izreka je sprejelo s petimi glasovi proti štirim. Proti so glasovali sodniki
Jerovšek, Krivic, Snoj in Testen.
Odločitev v 2. in 3. točki izreka je
sprejelo s petimi glasovi proti štirim. Proti so glasovali sodnica in sodniki
Geč-Korošec, Jerovšek, Ude in Zupančič.
Ločeni mnenji sta dala sodnika Ude in
Zupančič. Sodnik Jerovšek je napovedal ločeno mnenje.
Št. U-I-34/94
Ljubljana, dne 22. januarja 1998.
Predsednik
dr. Lovro Šturm l. r.
_______________________
Opombe:
1 Navedeni problem se da lepo ponazoriti z nalogami
znanstvenoraziskovalne politike, kot jih navaja n.pr. Alexander Blankenagel v
članku: Participation of scientists in science policy v knjigi Scientific
research in the Federal republic of Germany, Nomos Verlagsgesellschaft, Baden
Baden 1990 (str. 65).Kot naloge znanstvenoraziskovalne politike navaja
opredelitev do štirih vrst vprašanj:izbira programov, ki se bodo financirali; odločitev,
ali so tveganja, združena z raziskovanjem, socialno sprejemljiva; kateri del
družbe bo nosil stroške - pa ne samo finančne, ampak tudi druge, n.pr.
okoljevarstvene; kako se bodo razdelili sadovi raziskovanja. Te štiri skupine
vprašanj so razporejene od skoraj izključno znanstvenega do skoraj izključno
socialnega. Njihovi naravi bi morala ustrezati tudi stopnja avtonomnosti
znanstvenega subsistema pri odločanju o njih: od avtonomnega odločanja o samo
znanstvenih vprašanjih, do le svetovanja ali pa sploh neudeležbe pri odločanju
o vprašanjih, ki imajo samo še socialno dimenzijo: delitev rezultatov (tudi
prenos znanja). Ta primer pokaže, kako vsebinsko prazna je zahteva o popolni
avtonomiji univerze pri odločanju o vseh vprašanjih "njenega" statusa
in delovanja.
2 S tem v zvezi je ilustrativna na primer tudi ena od
ugotovitev Sveta Evrope (Directorate of education, culture and sport, Higher
Education section) v poročilu s svetovalne misije ob pripravah na zakon o
visokem šolstvu v času od 3. do 4. decembra 1992 - dokument z dne 8.2.1993 - ki
med drugim navaja, da predstavljajo določbe kot na primer nedotakljivost
(sanctity) prostorov ali pa avtonomen sprejem statuta in drugih aktov, ki
urejajo organizacijo in delovanje institucij visokega izobraževanja, pretirane
in neustrezne cilje. Univerza ne more biti azil kakršnekoli vrste.
3 (Povzeto po: Alexander Blankenagel, navedeno delo, str. 55,
56).
4 N.pr. U-I-196/95 (izpodbijanje 48. člena Statuta Univerze),
U-I- 243/95 (izpodbijanje drugega odstavka 21. člena Zakona in 46. člena
Statuta) in U-I-281/95 (izpodbijanje določb Statuta o sestavi senata univerze,
češ da nasprotujejo 21. členu Zakona).
5 Iz pobude je razvidno, da se teh problemov pobudnik ne
zaveda. Tako n.pr. že v predlogu za izrek odločbe izrecno zahteva, naj ustavno
sodišče ugotovi, da morajo "članice obeh univerz same pripraviti svoja
statuta", prezre pa, da je članic (in torej tudi njihovih statutov) več in
da po 58. členu članice nimajo nikakršnega ustavnopravno varovanega položaja,
ampak so avtonomne samo univerze. Podobno nejasen je pobudnikov predlog, naj se
financiranje univerz uredi tako, "da se določi v proračunu obseg sredstev,
s katerim razpolaga univerza oziroma članice univerze - fakultete. Univerza in
članice univerze bi morale s temi sredstvi prosto razpolagati." Tudi iz
tega dela pobude se vidi, da pobudnik nima trdnega stališča glede vprašanja,
kdo je avtonomen in pričakuje, da bi lahko to vprašanje razrešili
znotrajuniverzitetni subjekti sami (avtonomno?). Vprašanje, kdo naj dobi
sredstva, ki jih mora po drugem odstavku 58. člena Ustave zagotoviti država,
seveda ni nepomembno, predvsem pa ni vseeno (na kar bi kazala beseda oziroma,
ki jo je v tej vezi uporabil pobudnik), ali jih prejme univerza ali pa
neposredno posamezne njene članice.