Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Zveze za Primorsko, Sežana, na seji dne 13.
junija 1996
o d l o č i l o:
1. Drugi in tretji odstavek 92. člena
zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 44/92) nista v neskladju
z ustavo.
2. Pobuda Zveze za Primorsko se zavrne,
kolikor se nanaša na drugi odstavek 93. člena zakona o volitvah v Državni zbor.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica predlaga razveljavitev drugega
in tretjega odstavka 92. člena ter drugega odstavka 93. člena zakona o volitvah
v Državni zbor (v nadaljevanju: ZVDZ). Meni, da sta določbi drugega in tretjega
odstavka 92. člena ZVDZ, ki postavljata “volilni prag” za sodelovanje list pri
delitvi mandatov na podlagi ostankov glasov iz volilnih enot, v neskladju s 15.
in 43. členom ustave. Meni, da je takšno omejevanje možnosti strank za
pridobitev poslanskih mandatov nedemokratično in da omogoča parlamentarnim
strankam, da izločijo iz volilnega boja zunajparlamentarne stranke. Navaja, da
postaja zaradi volilnega praga Državni zbor “vse bolj enostrankarski in
politično enobarven”. Meni, da je lahko volilni prag le ustavna kategorija.
Zatrjuje, da volilni prag onemogoča izvolitev nestrankarskih kandidatov, ki
nikakor ne morejo zadostiti kriteriju tretjega odstavka 93. člena.
Pobudnica ne utemeljuje predloga za
razveljavitev drugega odstavka 93. člena ZVDZ, ki določa, da se največ polovica
mandatov, ki jih dobijo istoimenske liste na državni ravni, dodeli kandidatom
po vrstnem redu na spisku kandidatov s teh list, ki jih določi predlagatelj
(t.i. “nacionalne liste”).
2. Državni zbor na pobudo v določenem roku
ni odgovoril.
B)
3. Volilni sistem za volitve poslancev
Državnega zbora se ureja z zakonom, ki ga sprejme Državni zbor z dvetretjinsko
večino vseh poslancev. Zakonodajalec mora pri tem upoštevati ustavna načela
splošne in enake volilne pravice (43. člen ustave) ter neposrednosti in
tajnosti volitev poslancev Državnega zbora (80. člen ustave).
4. Enakost volilne pravice pomeni, da ima
vsak volivec enako število glasov in da imajo glasovi vseh volivcev enako
vrednost. V proporcionalnem volilnem sistemu je to zagotovljeno s tem, da se
poslanski mandati delijo sorazmerno s številom glasov za posamezne kandidatne
liste, kar pomeni, da ima vsak glas enako težo (za izvolitev vsakega poslanca
je potrebno približno enako število glasov in pri tem se upošteva vsak veljaven
glas). Vsak odstop od načela sorazmernosti v tem volilnem sistemu pomeni poseg
v enakost volilne pravice. Takšen poseg predstavlja tudi volilni prag, ki
povzroči, da se glasovi določenega števila volivcev pri ugotavljanju volilnega
izida sploh ne upoštevajo.
5. Poseg v ustavno pravico je v skladu s
tretjim odstavkom 15. člena ustave in v skladu z ustaljeno domačo in tujo
ustavnosodno prakso dopusten le, če je nujen zaradi varstva pravic drugih –
oziroma zaradi varstva primerljivih ali še pomembnejših ustavnih dobrin,
katerih ogrožanje bi hkrati pomenilo tudi ogrožanje pravic drugih ljudi.
6. Volilni prag preprečuje pridobitev
mandatov na podlagi ostankov glasov iz volilnih enot strankam, ki imajo na
državni ravni majhno podporo volivcev. S tem se preprečuje pretirana politična
drobitev Državnega zbora, ki bi lahko onemogočila učinkovito izvrševanje
njegovih ustavnih nalog, vključno z oblikovanjem stabilne vlade, s tem pa tudi
normalno delovanje političnega sistema. Volilni prag torej zagotavlja normalno
delovanje političnega sistema, ki je pogoj za uresničevanje demokracije.
Institut volilnega praga poznajo številne demokratične države s proporcionalnim
volilnim sistemom.
7. Volilni prag je zakonski ukrep, ki je
nujno potreben za zagotovitev gornjega cilja. Vendar v proporcionalnem volilnem
sistemu, ki temelji na delitvi mandatov, sorazmerni številu glasov, višina
ustavno dopustnega volilnega praga ni neomejena. Dopustna je takšna višina
volilnega praga, ki je za doseganje opisanega ustavno dopustnega cilja nujna.
8. Volilni prag treh mandatov za doseganje
opisanega ustavnega cilja ni prekomeren. Ta prag onemogoča vstop v parlament
strankam, ki v vsedržavnem merilu zberejo neznatno število glasov. Volilni prag
je določen za drugi krog delitve mandatov (delitev mandatov na državni ravni),
tako da strankam, ki imajo zgoščeno podporno jedro v določeni volilni enoti, ne
preprečuje pridobitve enega ali več mandatov na podlagi volilnega količnika že
na ravni volilne enote. Volilni prag tudi ne vpliva na možnost nestrankarskih
kandidatov na izvolitev, kot meni pobudnica; nestrankarske liste imajo prav
tako možnost, da pridobijo mandat že v volilni enoti. Volilni prag tudi ne
vpliva na pravice narodnih skupnosti, ki imajo po ustavi pravico do po enega
poslanca.
9. Ustavnost določbe drugega odstavka 93.
člena ZVDZ (“nacionalne liste”) je ustavno sodišče presodilo že v zadevi št.
U-I-106/95. Ugotovilo je, da institut nacionalne liste ni v neskladju z ustavo,
če zakon predpisuje objavo nacionalnih list pred volitvami. Pobuda Zveze za
Primorsko je torej v delu, ki se nanaša na to določbo, očitno neutemeljena.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 21. člena in drugega odstavka 26. člena zakona o
ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) na seji v sestavi: predsednik dr.
Tone Jerovšek in sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez
Snoj, dr. Janez Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr.
Boštjan M. Zupančič. Odločbo je sprejelo soglasno. Pritrdilno ločeno mnenje je
dal sodnik Krivic.
Št. U-I-44/96
Ljubljana, dne 13. junija 1996.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.