Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe Primožič, d.o.o., Ravne na
Koroškem, ki jo zastopa Alojz Osojnik, odvetnik v Velenju, na seji dne 6.
julija 2000
o d l o č i l o:
1. Člen 2 zakona o pokopališki in pogrebni dejavnosti ter o
urejanju pokopališč (Uradni list SRS, št. 34/84 in 26/90) ni v neskladju z
ustavo.
2. Točka 8 prvega odstavka 5. člena odloka o gospodarskih javnih
službah v Občini Ravne na Koroškem (Medobčinski uradni vestnik, št. 9/94) ni v
neskladju z ustavo in zakonom.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica je gospodarska družba, ki
opravlja pogrebne storitve. V pobudi navaja, da sta odlok o gospodarskih javnih
službah v Občini Ravne na Koroškem (v nadaljevanju: odlok) in odlok o
preoblikovanju “Komunalnega podjetja Prevalje“ v “Javno komunalno podjetje LOG“
(v nadaljevanju: odlok o preoblikovanju) v nasprotju z ustavnimi določbami o
svobodni gospodarski pobudi in prepovedi omejevanja konkurence (74. člen
ustave). V nasprotju naj bi bila tudi z drugim odstavkom 1. člena in s prvim
odstavkom 3. člena zakona o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št.
32/93 – v nadaljevanju: ZGJS), kakor tudi s 1. in 17. členom zakona o varstvu
konkurence (Uradni list RS, št. 18/93 – v nadaljevanju: ZVK), saj naj bi bilo
mogoče pogrebne storitve zagotavljati v pogojih proste konkurence na trgu,
obvezne gospodarske javne službe pa naj bi se smele določiti le z zakonom. Prav
tako meni, da so določbe zakona o pokopališki in pogrebni dejavnosti ter o
urejanju pokopališč (v nadaljevanju: ZPPDUP), ki določajo, da je pogrebna
dejavnost komunalna dejavnost posebnega družbenega pomena, ki jo opravljajo
komunalne organizacije oziroma krajevne skupnosti, in določbe, da je prevoz
umrlega dovoljen samo s posebej prirejenimi vozili komunalnega podjetja oziroma
krajevne skupnosti, v nasprotju s 74. členom ustave, z drugim odstavkom 1.
člena in s prvim odstavkom 3. člena ZGJS ter s 1. in 17. členom ZVK. Predlaga
tudi, naj ustavno sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje 8. točke
prvega odstavka 5. člena odloka, ki kot občinsko javno službo določa
pokopališko in pogrebno dejavnost.
2. Državni zbor na pobudo ni odgovoril.
Odgovor pa je posredovala Občina Ravne–Prevalje. Iz njenega odgovora izhaja, da
je Občina Ravne–Prevalje ena od pravnih naslednic Občine Ravne na Koroškem in
da je bila veljavnost izpodbijanega odloka potrjena s statutarnimi sklepi.
Meni, da je določitev pogrebne in pokopališke dejavnosti kot gospodarske javne
službe v skladu z ZPPUDP in ZGJS, saj gre za dejavnost, ki iz pietetnih,
zdravstvenih in sanitarno-higienskih razlogov ne more biti predmet proste
konkurence in se izvajati v odvisnosti od trenutnega tržnega interesa.
B)
3. Ustavno sodišče je s sklepom št.
U-I-48/97 z dne 3. 7. 1997 pobudo v delu, ki se nanaša na odlok o
preoblikovanju, zavrglo v delu, ki se nanaša na oceno ustavnosti 3. člena in
prvega odstavka 6. člena ZPPDUP, pa zavrnilo. Zavrnilo je tudi predlog, da se
do končne odločitve zadrži izvrševanje 8. točke prvega odstavka 5. člena odloka.
Pobudo pa je sprejelo v delu, ki se nanaša na 2. člen ZPPDUP in 8. točko prvega
odstavka 5. člena odloka. Sklenilo je, da bo ocenilo, ali je določitev
pokopališke in pogrebne dejavnosti kot gospodarske javne službe v skladu z
ustavno zajamčeno pravico do svobodne gospodarske pobude (74. člen ustave).
4. ZPPDUP v prvem odstavku 1. člena
opredeljuje pokopališko in pogrebno dejavnost kot tisto dejavnost, ki obsega
pogrebne storitve, storitve v zvezi z upepeljevanjem in oddajanje prostorov za
grobove v najem. V 2. členu opredeljuje pokopališko in pogrebno dejavnost kot
komunalno dejavnost posebnega družbenega pomena. Z uveljavitvijo ZGJS je bil
vzpostavljen popolnoma nov sistem zagotavljanja materialnih javnih dobrin.
Sistem gospodarskih javnih služb je nadomestil dotedanji sistem dejavnosti
posebnega družbenega pomena. ZGJS je v prvi alinei prvega odstavka 68. člena
določil, da se dejavnosti, ki so bile v trenutku njegove uveljavitve z zakoni
ali z občinskimi odloki določene kot dejavnosti posebnega družbenega pomena na
področijih materialne infrastrukture, do določitve gospodarskih javnih služb s
področnimi zakoni, štejejo za gospodarske javne službe. Na tej podlagi je tudi
pokopališka in pogrebna dejavnost opredeljena kot gospodarska javna služba, saj
novi zakon, ki bi na novo opredelil obseg javne službe v okviru pokopališke in
pogrebne dejavnosti, še ni bil sprejet.
5. Po določbi prvega odstavka 140. člena
ustave spadajo v pristojnost občine lokalne zadeve, ki jih občina lahko ureja
samostojno in ki zadevajo samo prebivalce občine. Lokalne zadeve javnega
pomena, ki jih samostojno opravlja občina, primeroma našteva zakon o lokalni
samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. – v nadaljevanju: ZLS) v 21.
členu. Med zadeve, ki so lokalne zadeve javnega pomena, uvršča tudi urejanje,
upravljanje in skrb za lokalne javne službe ter še posebej organiziranje
opravljanja pokopališke in pogrebne dejavnosti. Način opravljanja pokopališke
in pogrebne dejavnosti kot obvezne lokalne gospodarske javne službe ob upoštevanju
določbe 3. in 7. člena ZGJS predpiše občina z odlokom.
6. Ustava vsem gospodarskim subjektom pri
njihovem gospodarskem poslovanju zagotavlja svobodno gospodarsko pobudo (prvi
odstavek 74. člena). Ustava izrecno določa, da zakon določa pogoje za
ustanavljanje gospodarskih organizacij ter da se gospodarska dejavnost ne sme
izvajati v nasprotju z javno koristjo (drugi odstavek 74. člena). Vsebina in
meje javne koristi so razvidne iz zakonske ureditve posameznega področja. Na
področju izvajanja gospodarskih javnih služb je vsekakor najpomembnejše, da se
materialne javne dobrine kot proizvodi in storitve v javnem interesu
zagotavljajo trajno in nemoteno. Teh javnih potreb ni mogoče vedno in v celoti
zagotavljati na trgu, saj je pridobivanje dobička podrejeno zadovoljevanju
javnih potreb (tako ustavno sodišče že v odločbi in sklepu št. U-I- 76/91 z dne
10. 3. 1994; Uradni list RS, št. 20/94 in OdlUS III, 20).
7. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-49/95 z dne 4. 3. 1999 (Uradni list RS, št. 24/99 in OdlUS VIII, 45)
pojasnilo, da se z gospodarskimi javnimi službami, ki jih je sistemsko uredil
ZGJS, zagotavljajo materialne dobrine kot proizvodi ali storitve, katerih
trajno in nemoteno proizvajanje je v javnem interesu. Ta javni interes se po
zakonu kaže v tem, da gre za zadovoljevanje javnih potreb, kadar in kolikor jih
ni mogoče zagotavljati na trgu, ter da je pri zagotavljanju teh dobrin
pridobivanje dobička podrejeno zadovoljevanju javnih potreb. Vzpostavitev
pravne ureditve, ki temelji na ustavni določbi, da se gospodarske dejavnosti ne
smejo izvajati v nasprotju z javno koristjo, predstavlja dopustno omejitev
svobodne gospodarske pobude (74. člen ustave). ZGJS je s tem določil obseg
javnega interesa, ki se zagotavlja z javnimi službami. Neko gospodarsko
dejavnost je tako v skladu z ustavno zajamčeno svobodno gospodarsko pobudo
dopustno z zakonom določiti kot gospodarsko javno službo, če gre za
zagotavljanje prej omenjenega javnega interesa. Glede gospodarskih dejavnosti,
ki so lahko opredeljene kot gospodarske javne službe in se torej za njihovo
izvajanje vzpostavi javnopravni režim in s tem omeji svobodna gospodarska
pobuda, ZGJS tako podaja iz upravne teorije znano materialno definicijo javne
službe. S tem je zakonodajalec opredelil pravni režim javnih služb, saj nobena
gospodarska dejavnost ni javna služba sama po sebi, temveč to postane s
trenutkom vzpostavitve javnopravnega režima, ki je njeno bistvo. Vzpostavitev
takšnega pravnega režima za izvajanje gospodarske dejavnosti pa ima za
posledico dolžnost vlade ali lokalne skupnosti, da določita način izvrševanja
javne službe, kot tudi njeno obvezno izvajanje (3. in 7. člen ZGJS).
8. Glede na pomen pokopališke in pogrebne
dejavnosti, kot izhaja iz zakonske ureditve, določba izpodbijanega 2. člena
ZPPDUP ni v neskladju s 74. členom ustave, pa čeprav je bil zakon sprejet v
sistemu drugačne družbenoekonomske ureditve. Pri tem ustavno sodišče sprejema
tudi argument občine, da gre za dejavnosti, ki jih iz pietetnih, zdravstvenih in
sanitarno-higienskih razlogov ni mogoče zagotavljati na prostem trgu.
9. Ustavno sodišče je pri oceni izpodbijane
zakonske določbe upoštevalo, da je določitev pokopališke in pogrebne dejavnosti
kot obvezne lokalne gospodarske javne službe na podlagi izpodbijane določbe 2.
člena ZPPDUP v povezavi z določbo 68. člena ZGJS še vedno prehodna. Po oceni
ustavnega sodišča obstoj in čas trajanja prehodne ureditve še nista v nasprotju
z načeli pravne države (2. člen ustave). Ustavno sodišče je pri odločitvi upoštevalo
tudi dejstvo, da je na podlagi ZLS organiziranje opravljanja pokopališke in
pogrebne službe v izvirni pristojnosti lokalne samouprave in da je občina pri
določitvi pokopališke in pogrebne dejavnosti kot lokalne gospodarske javne
službe upoštevala zgoraj opredeljeno javno korist pri njenem izvajanju.
10. Občina Ravne na Koroškem je tako na
podlagi določb ZPPDUP, ZGJS in ZLS v izpodbijani 8. točki 5. člena odloka z
določitvijo pokopališke in pogrebne dejavnosti kot lokalne gospodarske javne
službe izvrševala svoje z zakoni določene obveznosti oziroma pristojnosti. Ker
je pokopališka in pogrebna dejavnost določena kot lokalna gospodarska javna
služba z zakonom (2. člen ZPPDUP v povezavi z 68. členom ZGJS), se skladno s
prvim odstavkom 3. člena ZGJS, ki določa, da se obvezne gospodarske javne
službe določijo z zakonom, šteje za obvezno lokalno javno službo. Občina zato s
svojim odlokom, s katerim po drugem odstavku 3. člena in po 7. členu ZGJS
določi tudi način opravljanja lokalnih javnih služb, ni mogla določiti ničesar
drugega, kot da je določila pokopališko in pogrebno dejavnost kot obvezno
lokalno javno službo. Glede na to in ker je ustavno sodišče ugotovilo, da 2.
člen ZPPDUP ni v neskladju s 74. členom ustave, tudi 8. točka prvega odstavka
5. člena odloka ni v neskladju z ustavo in zakonom.
C)
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 –
ZUstS) v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez
Čebulj, dr. Zvonko Fišer, dr. Miroslava Geč-Korošec, Lojze Janko, Milojka
Modrijan, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-48/97-12
Ljubljana, dne 6. julija 2000.
Predsednik
Franc Testen l. r.