Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Liberalne demokracije Slovenije na
seji dne 9. marca 2000
o d l o č i l o:
Prvi in četrti odstavek 92. člena zakona o volitvah v Državni
zbor (Uradni list RS, št. 44/92) nista v neskladju z ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki izpodbijajo določbi prvega in
četrtega odstavka 92. člena zakona o volitvah v Državni zbor (v nadaljevanju:
ZVDZ), ki določata, da se pri volitvah v Državni zbor mandati, ki niso bili
razdeljeni na podlagi volilnega količnika v volilnih enotah, delijo na ravni
države na podlagi seštevka ostankov glasov istoimenskih list. Zatrjujejo, da so
izpodbijane določbe v neskladju z načelom enakosti volilne pravice (43. člen
ustave), ker povzročijo, da imajo glasovi volilcev različno težo pri
ugotavljanju volilnega izida. Navajajo, da delitev mandatov na podlagi ostankov
glasov učinkuje tako, da se mandati ne razdelijo med istoimenske liste
sorazmerno deležu glasov. Navajajo teoretične in praktične primere, ki
utemeljujejo njihove trditve – med drugim to, da je na volitvah v Državni zbor
leta 1996 Liberalna demokracija Slovenije za en mandat potrebovala 11543
glasov, Slovenska ljudska stranka 10987 glasov, Socialdemokratska stranka
Slovenije 10279 glasov, Slovenski krščanski demokrati 10728 glasov, Združena
lista socialnih demokratov 10728 glasov, Demokratična stranka upokojencev 9218
glasov in Slovenska nacionalna stranka 8600 glasov. Za mandat iz prve delitve
je bilo po navedbah pobudnikov potrebnih 12377 glasov, za mandat iz druge
delitve pa 8441 glasov.
2. Dejstvo, da je za en mandat neke
politične stranke potrebnih več glasov kot za mandat druge politične stranke,
po mnenju pobudnikov pomeni, da je glas volilca, ki je glasoval za listo druge
politične stranke, vreden več kot glas volilca, ki je glasoval za listo prve
politične stranke. Zatrjujejo, da so izpodbijane določbe v neskladju z 2., s 3.
in s 43. členom ustave. Predlagajo, naj ustavno sodišče razveljavi besedo
ostanki v prvem in četrtem odstavku 92. člena ZVDZ ali (podrejeno) razveljavi
prvi in četrti odstavek 92. člena ZVDZ v celoti.
3. Sekretariat Državnega zbora za
zakonodajo in pravne zadeve v odgovoru na pobudo navaja, da so učinki
izpodbijanih določb ZVDZ v resnici takšni, kot trdijo pobudniki, in da to
dokazujejo tudi rezultati volitev v letu 1992 in v letu 1996. Navaja, da takšna
ureditev sicer ni diskriminatorna, ker velja za vse politične stranke. Razlike
se pojavijo šele naknadno, to je v razmerju med prejetimi glasovi in izvoljenimi
kandidati posameznih list. Sekretariat navaja, da je takšno nesorazmerje že sam
Državni zbor z visoko stopnjo soglasja ocenil za neprimerno. Vložen in v prvi
obravnavi sprejet je bil zakonski predlog, ki naj bi odpravil izpodbijano
ureditev. Sekretariat se sklicuje na drugi odstavek 301. člena poslovnika
Državnega zbora in navaja, da mu glede na to, da je v postopku zakonski
predlog, ki naj bi spremenil sporno zakonsko ureditev, ni treba pojasnjevati te
ureditve.
B) – I
4. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-354/96
z dne 14. 11. 1996 sprejelo navedeno pobudo, predlog za zadržanje izpodbijane
določbe ZVDZ pa je zavrnilo.
5. Izpodbijane določbe 92. člena ZVDZ
urejajo t. i. drugo delitev mandatov pri volitvah v Državni zbor. Prva delitev
se opravi tako, da posameznim listam v volilnih enotah pripade po en mandat za
število glasov, ki je enako volilnemu količniku; pri tem se volilni količnik
dobi tako, da se skupno število oddanih glasov za vse liste v volilni enoti
deli s številom poslancev, ki se volijo v volilni enoti, to je s številom 11.
Kolikokrat lista doseže to število, toliko mandatov ji pripade na podlagi prve
delitve. Ker se zaradi ostankov glasov na ta način ne morejo razdeliti vsi
mandati, se preostali (nerazdeljeni) mandati delijo na državni ravni na podlagi
seštevka ostankov glasov istoimenskih list v vseh volilnih enotah. Pri delitvi
se uporablja t.i. d’Hondtov sistem, po katerem se seštevki ostankov glasov
delijo s števili od ena do števila nerazdeljenih mandatov, mandati pa se
razdelijo med liste po vrstnem redu najvišjih količnikov.
6. Mandati, ki niso razdeljeni na podlagi
volilnega količnika v volilnih enotah, se delijo sorazmerno glede na seštevke
ostankov glasov posameznih istoimenskih list. Druga delitev mandatov je torej
urejena tako, da se delijo le preostali mandati (tisti, ki niso bili razdeljeni
pri prvi delitvi) in to na podlagi seštevkov ostankov glasov. To pomeni, da se
ohranjajo morebitna nesorazmerja, nastala pri prvi delitvi mandatov (delitvi na
podlagi volilnih količnikov), poleg tega pa se ustvarja določena nesorazmernost
predvsem v korist list, ki so pridobile manj mandatov na podlagi prve delitve.
Drugi pojav je predvsem posledica tega, da se pri delitvi na podlagi ostankov
delijo tudi mandati, ki bi pripadli listam, ki niso dosegle volilnega praga.
Pri delitvi teh mandatov so pomembni samo ostanki glasov, ne pa celotno število
glasov, ki ga dosežejo istoimenske liste. Zato delitev ni popolnoma sorazmerna.
7. Izpodbijana ureditev, po kateri se pri
drugi delitvi sorazmerno delijo le mandati, ki niso bili razdeljeni v prvi
delitvi, in to le glede na seštevke ostankov glasov, torej lahko povzroči
odstopanja od načela sorazmernosti med deležem glasov in deležem mandatov
istoimenskih list. Delitev na podlagi ostankov povzroči, da je število mandatov
lahko odvisno od naključij in da skupni delež mandatov, dobljen na podlagi
volilnega količnika v volilnih enotah in na podlagi druge delitve, ni
sorazmeren s celotnim uspehom istoimenskih list na volitvah. Posamezne
politične stranke (ali drugi predlagatelji) tako potrebujejo za mandate svojih
list različno število glasov.
B) – II
8. Ustava v prvem odstavku 43. člena
določa, da je volilna pravica splošna in enaka. Ustavno sodišče je v odločbi
št. U-I-44/96 z dne 13. 6. 1996 (Uradni list RS, št. 36/96 in OdlUS V, 98)
sprejelo naslednje stališče: “Enakost volilne pravice pomeni, da ima vsak
volilec enako število glasov in da imajo glasovi vseh volilcev enako vrednost.
V proporcionalnem volilnem sistemu je to zagotovljeno s tem, da se poslanski
mandati delijo sorazmerno s številom glasov za posamezne kandidatne liste, kar
pomeni, da ima vsak glas enako težo (za izvolitev vsakega poslanca je potrebno
približno enako število glasov in pri tem se upošteva vsak veljaven glas). Vsak
odstop od načela sorazmernosti v tem volilnem sistemu pomeni poseg v enakost
volilne pravice.”
9. Dosledna uporaba stališča iz odločbe št.
U-I-44/96 bi pomenila, da je z načelom enakosti volilne pravice skladen le
takšen volilni sistem, ki zagotavlja popolno (kolikor je matematično sploh
mogoča) sorazmernost med deležem glasov in deležem mandatov. Ob doslednem
spoštovanju tega stališča bi bile dopustne le takšne izjeme od popolne
sorazmernosti, ki bi varovale neko drugo ustavno vrednoto, bile za njeno
doseganje nujno potrebne in s koristjo, ki bi jo prinesle, sorazmerne (kot npr.
volilni prag). Vsako drugo odstopanje načina delitve mandatov od sorazmernosti
med deležem glasov in deležem mandatov pa bi bilo protiustavno. Stališče, ki
enači načelo enakosti volilne pravice in načelo sorazmerne delitve mandatov,
torej omejuje zakonodajalčevo lastno presojo pri izbiri volilnega sistema,
skladnega z načelom enakosti volilne pravice, na proporcionalni sistem z
zagotovljeno največjo možno sorazmernostjo med deležem glasov in deležem
pridobljenih mandatov.
10. Takšna razlaga načela enakosti volilne
pravice je preozka; stališče, izraženo v odločbi št. U-I-44/96, pomeni
prestrogo presojo tega ustavnega načela. Ustava zakonodajalcu ne omejuje lastne
politične presoje v tolikšni meri. Načelo enakosti volilne pravice, zapisano v
43. členu ustave, zahteva, da imajo vsi volilci enako število glasov in da
imajo vsi glasovi enako vnaprejšnjo možnost, da se upoštevajo pri ugotavljanju
volilnega izida (razdelitvi mandatov). Ni pa potrebno, da bi imeli glasovi vseh
volilcev tudi enak dejanski učinek na volilni izid oziroma da bi volilni sistem
zagotavljal popolno sorazmernost med deležem glasov in deležem pridobljenih
mandatov. Prav tako načelo enakosti volilne pravice ne zahteva, da bi vse
politične stranke potrebovale za en mandat enako število glasov; dovolj je, da
imajo politične stranke (natančneje: kandidati oziroma liste kandidatov) enake
vnaprejšnje možnosti za pridobitev mandata oziroma mandatov.
11. Načelo enakosti volilne pravice torej
zahteva, da vsak volilec prinese na volišče enako število glasov z enako
vrednostjo, četudi se nato pri delitvi mandatov zgodi, da se glasovi nekaterih
volilcev ne upoštevajo oziroma da imajo manjšo težo za volilni izid. Če imajo vsi
volilci enako število glasov in če imajo njihovi glasovi enako vnaprejšnjo
možnost vplivati na izid volitev (delitev mandatov), so ob glasovanju
enakopravni; vsakomur pa se lahko z enako stopnjo verjetnosti zgodi, da je
njegov glas pri delitvi mandatov bolj ali manj upoštevan. Pravila delitve
mandatov so enaka za vse volilce in noben izmed njih ni diskriminiran. Kršitev
enakosti volilne pravice pa bi bila podana npr. tedaj, ko bi bilo zaradi
bistvene neenake velikosti volilnih enot (merjeno s številom volilnih
upravičencev) že pred glasovanjem oziroma ob glasovanju jasno, da glas enega
volilca (volilca iz ene volilne enote) pomeni manj kot glas drugega volilca
(volilca iz druge volilne enote).
12. Iz povedanega izhaja, da se skladnost
volilnega sistema z ustavnim načelom enakosti volilne pravice presoja glede na
enakopravnost volilcev ob glasovanju in ne ob delitvi predstavniških mandatov.
13. Izpodbijane določbe urejajo način
razdelitve mandatov in nimajo nobenega vpliva na enakovrednost glasov volilcev
ob glasovanju. Res je, da povzročajo odmik od proporcionalnega načela. Vendar
odmik od sorazmernosti med deležem glasov in deležem mandatov ne pomeni
neenakega položaja volilcev ob glasovanju. Vsakemu volilcu se lahko z enako
stopnjo verjetnosti zgodi, da bo njegov glas pri delitvi mandatov vreden več
ali manj, da bo imel večjo ali manjšo težo. Odmik od sorazmernosti, ki ga
povzroči delitev dela poslanskih mandatov na podlagi seštevkov ostankov glasov
istoimenskih list iz volilnih enot, in dejstvo, da je končni učinek glasu
odvisen od tega, za katero listo je glasoval volilec, zato ne pomenita kršitve
načela enakosti volilne pravice.
14. Odmik od stališča v odločbi št.
U-I-44/96 ne pomeni, da ustavno sodišče šteje odločitev, sprejeto v navedeni
zadevi, za nepravilno. Izrek odločbe (ugotovitev skladnosti z ustavo) bi bil
namreč enak tudi v primeru, če bi bilo stališče ustavnega sodišča že tedaj
takšno, kot ga je zavzelo v pričujoči zadevi. Drugačna bi bila le obrazložitev.
15. Pobudniki zatrjujejo tudi neskladnost
izpodbijane ureditve z 2. in s 3. členom ustave. Neskladja z 2. členom ustave
(načelo pravne države) ne utemeljujejo, zato se ustavno sodišče ni spuščalo v
presojo te trditve. V drugem odstavku 3. člena ustave je določeno, da ima v
Sloveniji oblast ljudstvo ter da jo izvršuje neposredno in na volitvah. Ta
določba zahteva, da je zakonska ureditev volitev v Državni zbor skladna z
načeli demokratičnih volitev (zlasti z načeli splošnosti in enakosti volilne
pravice, svobode in tajnosti glasovanja ter neposrednosti volitev). Glede na
to, da pobudniki izrecno zatrjujejo le kršitev načela enakosti volilne pravice,
je ustavno sodišče skladnost izpodbijane ureditve presodilo le s tega vidika,
ne pa tudi z vidika drugih načel demokratičnih volitev.
C)
16. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 –
ZUstS) v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez
Čebulj, dr. Zvonko Fišer, dr. Miroslava Geč-Korošec, Lojze Janko, Milojka
Modrijan, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je
sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnika Čebulj in
Testen, ki sta dala odklonilni ločeni mnenji. Sodnik Ude je dal pritrdilno
ločeno mnenje.
Št. UI 354/96
Ljubljana, dne 9. marca 2000.
Predsednik
Franc Testen l. r.