Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti po javni obravnavi dne 31. 5. 1995 na seji dne 18. 10. 1995
o d l o č i l o
1. Določbe prvega, drugega, četrtega in
petega odstavka 14. člena zakona o Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov
Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 10/93 – v nadaljevanju: ZSKZ) niso v
neskladju z ustavo.
2. Tretji odstavek 14. člena ZSKZ ni v
skladu z ustavo, kolikor od prostorskih izvedbenih aktov upošteva samo
prostorske izvedbene načrte.
3. Določba prvega odstavka 17. člena ZSKZ
ni v neskladju z ustavo, kolikor se razume tako, da sta Sklad kmetijskih
zemljišč in gozdov Republike Slovenije oziroma občina dolžna v skladu z
zakonskimi pogoji in v skladu z razlogi, navedenimi v obrazložitvi te odločbe,
skleniti z dosedanjimi upravljalci zakupno oziroma drugo ustrezno pogodbo
oziroma jim dodeliti koncesijo.
4. ZSKZ ni v skladu z ustavo, kolikor ne
ureja časa trajanja prehodnega obdobja do sklenitve zakupnih oziroma drugih
ustreznih pogodb oziroma do dodelitve koncesij ter načina reševanja sporov v
zvezi s tem.
5. Določba drugega odstavka 74. člena
zakona o zadrugah (Uradni list RS, št. 13/92) ni v neskladju z ustavo.
6. Državni zbor je dolžan neskladnosti z
ustavo, ugotovljene v 2. in 4. točki izreka, odpraviti do 31. 12. 1995.
O b r a z l o ž i t e v
A) Postopek
1. Postopek v tej zadevi se je začel z
vložitvijo predloga podjetja Lek d.d., Ljubljana, dne 30. 3. 1993, na podlagi
7. člena ustavnega zakona za izvedbo ustave (Uradni list RS, št. 33/91) v zvezi
s 7. točko drugega odstavka 411. člena ustave iz leta 1974 in prvo alineo 11.
člena zakona o postopku pred ustavnim sodiščem SRS (Uradni list SRS, št. 39/74
in 28/76).1
2. Tej zadevi so bili pridruženi:
– predlog Izvršnega sveta Skupščine občine
Koper z dne 8. 4. 1993 – po sklepu ustavnega sodišča z dne 22. 4. 1993,
– predlog Izvršnega sveta Skupščine občine
Izola z dne 20. 4. 1993 – po sklepu ustavnega sodišča z dne 6. 5. 1993,
– predlog podjetja Bayer Pharma d.o.o.,
Ljubljana, z dne 28. 5. 1993 – po sklepu ustavnega sodišča z dne 17. 6. 1993,
– predlog Skupščine občine Tržič z dne 26.
11. 1993 – po sklepu ustavnega sodišča z dne 9. 12. 1993,
– pobuda Lovske družine Ruše z dne 6. 1.
1994 – po sklepu ustavnega sodišča z dne 20. 1. 1994,
– pobuda Sklada stavbnih zemljišč občine
Kočevje z dne 1. 4. 1994 – po sklepu ustavnega sodišča z dne 15. 4. 1994,
– pobuda Gozdnega gospodarstva Ljubljana
p.o., Ljubljana, z dne 23. 6. 1994 – po sklepu ustavnega sodišča z dne 30. 6.
1994; in
– pobude Soškega gozdnega gospodarstva
Tolmin p.o., Tolmin; Gozdnega gospodarstva Postojna p.o., Postojna; Gozdnega
gospodarstva Kočevje p.o., Kočevje; Gozdnega gospodarstva Novo mesto n.sub.o.,
Novo mesto; Gozdnega gospodarstva Nazarje p.o., Nazarje, in Gozdnega
gospodarstva Maribor p.o., Maribor, z dne 4. 7. 1994 – po sklepu ustavnega
sodišča z dne 14. 7. 1994.
3. Lek d.d., Ljubljana, Bayer Pharma
d.o.o., Ljubljana, in vseh sedem Gozdnih gospodarstev je z enotnimi vlogami
predlagalo presojo ustavnosti 13., 14. in 16. člena ZSKZ iz enakih razlogov kot
5. člena zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij (Uradni list RS, št.
55/92, 7/93 in 31/93 – v nadaljevanju: ZLPP). Izvršna sveta Skupščin občin
Koper in Izola sta predlagala presojo ustavnosti 14. člena ZSKZ, Lovska družina
Ruše presojo prvega odstavka 14. člena ZSKZ, Sklad stavbnih zemljišč občine
Kočevje tretjega odstavka 14. člena ZSKZ, Skupščina občine Tržič pa četrtega
odstavka 14. člena ZSKZ in drugega odstavka 74. člena zakona o zadrugah (Uradni
list RS, št. 13/92 – v nadaljevanju: ZZad).
4. Vsi predlagatelji so vložili predloge za
oceno ustavnosti še pred uveljavitvijo zakona o ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) in po določbi njegovega 81. člena
obdržijo položaj predlagatelja.2
Pobudniki izkazujejo pravni interes za
vložitev pobude na podlagi drugega odstavka 24. člena ZUstS.3
5. Ustavno sodišče je obravnavalo zadevo na
sejah dne 1. 12. 1994, 8. 12. 1994, 1. 6. 1995, 30. 6. 1995, 6. 7. 1995 in 5.
10. 1995.
6. Na predloge je odgovoril Državni zbor
dne 6. 1. 1994. Odgovoru je bilo priloženo mnenje vlade oziroma Ministrstva za
kmetijstvo in gozdarstvo.
7. Predsednik ustavnega sodišča je na
podlagi drugega odstavka 35. člena ZUstS4 razpisal javno obravnavo,
na katero so bili v skladu s prvim odstavkom 36. člena ZUstS5 vabljeni
predstavniki oziroma zastopniki in pooblaščenci udeležencev v postopku in druge
osebe, za katere je ustavno sodišče menilo, da je potrebna njihova udeležba na
javni obravnavi.
8. Na javni obravnavi dne 31. 5. 1995 je
ustavno sodišče poslušalo ustne navedbe predstavnikov oziroma zastopnikov in
pooblaščencev udeležencev kot tudi navedbe predstavnikov drugih vabljenih ter
odgovore na vprašanja predsednika in sodnikov.
B) Veljavna zakonska ureditev
9. Z vidika ustavnosodne presoje v
konkretnem primeru je v prvi vrsti pomemben 14. člen ZSKZ, 13. in 16. člen
istega zakona sta posledična oziroma vsebujeta izvedbene določbe k 14. členu
ZSKZ, pa tudi k 5. členu ZLPP in 74. členu ZZad.
10. Člen 14 ZSKZ določa:
“Kmetijska zemljišča, kmetije in gozdovi v
družbeni lastnini, ki niso postali last Republike Slovenije oziroma občin po
zakonu o lastninskem preoblikovanju podjetij (Uradni list RS, št. 55/92)
oziroma po zakonu o zadrugah (Uradni list RS, št. 13/92), ter kmetijska
zemljišča in gozdovi, ki so jih temeljne organizacije kooperantov dobile v
upravljanje in razpolaganje na neodplačen način, postanejo z dnem uveljavitve
tega zakona last Republike Slovenije oziroma občin in se po stanju ob
uveljavitvi tega zakona prenesejo na sklad oziroma na občino.
V sklad oziroma na občino se na način, v
rokih in po postopkih, določenih s tem zakonom, prenesejo tudi kmetijska
zemljišča, kmetije in gozdovi, ki so postali last Republike Slovenije oziroma
občin po drugih predpisih. Ta kmetijska zemljišča, kmetije in gozdovi se
prenesejo na sklad oziroma na občino po stanju na dan uveljavitve teh
predpisov.
Za kmetijska zemljišča in gozdove po 74.
členu zakona o zadrugah, 5. členu zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij
in po tem členu, se štejejo tudi nezazidana stavbna zemljišča, za katera ni
veljavnega prostorsko izvedbenega načrta oziroma ni izvršen odkup oziroma
prenos na sklad stavbnih zemljišč. Del teh kmetijskih zemljišč in gozdov, ki je
na dan uveljavitve tega zakona v upravljanju občin, postane z dnem uveljavitve
tega zakona last občine, na območju katere leži, preostala kmetijska zemljišča
in gozdovi pa z dnem uveljavitve tega zakona postanejo last Republike
Slovenije.
Lastnina občine so po 5. členu zakona o
lastninskem preoblikovanju podjetij in po prvem odstavku tega člena kmetijska
zemljišča, kmetije in gozdovi, ki ležijo na območju občine in so bili 6. aprila
1941 v lasti občine.
Sklad oziroma občina je pravni naslednik
upravljalcev kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov v družbeni lastnini iz
prvega in drugega odstavka tega člena v delu, ki se nanaša na prenesena
kmetijska zemljišča, kmetije in gozdove.”
11. Prvi, drugi in tretji odstavek 74.
člena ZZad določajo:
“Premoženje obstoječih zadrug in delovnih
organizacij kooperantov, temeljnih organizacij v zadrugah, katerih sklep o
izločitvi ni postal veljaven, sestavljenih zadrug in zadružnih zvez postane
zadružno premoženje.
Ne glede na določbe prejšnjega odstavka
postanejo kmetijska zemljišča in gozdovi, ki so jih organizacije iz prejšnjega
odstavka pridobile na neodplačen način, z dnem uveljavitve tega zakona last
Republike Slovenije in se prenesejo v Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov
Republike Slovenije.
Prehod premoženja iz družbene lastnine v
last zadruge oziroma Republike Slovenije po prejšnjih odstavkih ne posega v
pravice prejšnjih lastnikov in njihovih pravnih naslednikov po predpisih o
lastninskem preoblikovanju podjetij in o denacionalizaciji.”
12. Iz zgoraj navedenih določb sledi:
– da so z dnem uveljavitve ZSKZ postala
last države oziroma občin vsa kmetijska zemljišča, kmetije in gozdovi v
družbeni lastnini, ki niso postali njihova last po ZLPP oziroma po ZZad, po
ZLPP so postali lastnina države oziroma občine kmetijska zemljišča in gozdovi
ne glede na to, ali so bili pridobljeni odplačno ali neodplačno, po 74. členu
ZZad pa so postali last države in se prenesli na sklad tista kmetijska
zemljišča in gozdovi, ki so jih obstoječe zadruge in delovne organizacije
kooperantov, temeljne organizacije v zadrugah, katerih sklep o izločitvi ni
postal veljaven, sestavljene zadruge in zadružne zveze pridobile na neodplačen
način;
– da so lastnina države oziroma občine
postali tudi kmetijska zemljišča in gozdovi, ki so jih temeljne organizacije
kooperantov dobile v upravljanje in razpolaganje na neodplačen način;
– da so postala last države oziroma občin
tudi nezazidana stavbna zemljišča, za katera ni veljavnega prostorsko
izvedbenega načrta oziroma za katera ni bil izvršen odkup oziroma prenos v
sklad stavbnih zemljišč, to pomeni, da so postala njuna last vsa tista stavbna
zemljišča, na katerih ni zgrajen noben objekt ali pa je na njih zgrajen začasni
ali pomožni objekt, kakor tudi zemljišča, na katerih še ni zgrajen objekt do
tretje gradbene faze, in zemljišča, ki presegajo površino funkcionalnega zemljišča
(tretji odstavek 2. člena zakona o stavbnih zemljiščih, Uradni list SRS, št.
18/84 – v nadaljevanju: ZSZ), če zanje ni bilo veljavnega prostorskega
izvedbenega načrta (torej ne glede na to, ali obstajajo zanja prostorsko
ureditveni pogoji, ki so poleg prostorsko izvedbenih načrtov druga skupina
prostorskih izvedbenih aktov – 21. člen zakona o urejanju naselij in drugih
posegov v prostor, Uradni list SRS, št. 18/84 – v nadaljevanju: ZUNDPP) ali če
še niso bila prenesena ali odkupljena s strani Sklada stavbnih zemljišč.
13. Lastnina občine so v primerih iz
prejšnje točke postali samo:
– tista kmetijska zemljišča in gozdovi po
5. členu ZLPP ter tista kmetijska zemljišča in gozdovi temeljnih organizacij
kooperantov, ki so jih te dobile v upravljanje in razpolaganje na neodplačen
način, ki ležijo na območju občine in so bili 6. aprila 1941 v lasti občine,
– tista nezazidana stavbna zemljišča, ki
ležijo na območju občine in so bila na dan uveljavitve ZSKZ v upravljanju
občine.
C) Navedbe udeležencev
14. Lek d.d., Ljubljana meni, da so
izpodbijane določbe v nasprotju z ustavo, ker posegajo v veljavna
premoženjskopravna razmerja na stvarnem premoženju, ki jih je Lek v skladu z
dosedaj veljavnimi predpisi oblikoval s sklenitvijo odplačnih pravnih poslov in
jih tudi izvedel z vpisi v zemljiško knjigo na svoje ime. Zemljišča, ki jih je
na ta način pridobil, pa z izpodbijanimi določbami prehajajo v lastnino države.
Tako naj bi se po mnenju Leka oblikovala državna lastnina brez ustavne podlage,
ne da bi bila tako tudi imenovana in na način, ki ga zakon ne predvideva. S tem
naj bi spodbijane določbe posegale v pravice, pridobljene z veljavnimi pravnimi
posli in s pravnomočnimi odločbami, in jih celo odvzemale brez kakršnekoli
odškodnine, kar je v nasprotju z 69. členom ustave, kršeno pa naj bi bilo tudi
določilo njenega 2. člena, da je Slovenija pravna država. Izpodbijane določbe
naj bi bile zaradi tega, ker posegajo v pridobljene pravice, tudi v nasprotju s
155. členom ustave, ki določa, da zakon in drugi predpisi ne morejo imeti
učinka za nazaj, razen v primerih, če to zahteva javna korist, vendar pod
pogojem, če se s tem ne posega v pridobljene pravice.
Lek v predlogu za oceno ustavnosti
izpodbijanih določb poudarja, da je podjetje, ki je pridobilo pravice v skladu z
veljavno zakonodajo, pravna oseba, ki odgovarja za svoje obveznosti z vsem
svojim premoženjem, ki sestoji iz stvari, pravic in denarja. Kot tako je na
vsem premoženju pridobilo enaka lastninska upravičenja – uporabo, upravljanje
in razpolaganje. Po njegovem mnenju so to že pridobljene pravice podjetja in so
vpisane v sodni register (podjetje ima vsa pooblastila v pravnem prometu in
odgovarja z vsem svojim premoženjem) in pa v zemljiško knjigo (podjetje je
imetnik pravice uporabe). Z njihovim odvzemom mu je onemogočeno, da bi v
postopku lastninskega preoblikovanja sodeloval s svojim celotnim premoženjem.
Ker je del kmetijskih zemljišč Lek pridobil
(odplačno) s pravnomočno odločbo državnega organa, izpodbijane določbe po
njegovem mnenju predstavljajo tudi kršitev 158. člena ustave.
15. Bayer Pharma d.o.o., Ljubljana, v
svojem predlogu povzema navedbe Leka in dodaja, da se ji zaradi izpodbijanega
14. člena zmanjšal tudi delež privatnega kapitala tujega vlagatelja, ki je v
skupnem kapitalu podjetja udeležen z 49%. To pa naj bi bilo v nasprotju tudi s
sporazumom med SFRJ in ZR Nemčijo o vzajemnem varstvu in spodbujanju vlaganj,
ki naj bi bil za Republiko Slovenijo obvezujoč po 3. členu ustavnega zakona z
izvedbo temeljne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije.
Predlagatelja Lek in Bayer Pharma v svojih
predlogih izpodbijata tudi 5. člen zakona o lastninskem preoblikovanju (Uradni
list RS, št. 55/92), katerega ustavnosodna presoja je bila predmet zadeve
U-I-77/93.
16. Gozdno gospodarstvo Ljubljana meni, da
določbe 13., 14. in 16. člena ZSKZ podržavljajo sredstva pravnih oseb, ne da bi
imele ustavno podlago, oziroma da so v nasprotju z ustavo, ki da ne pozna
nacionalizacije. Meni, da je bilo v sistemu samoupravnega socializma
poimenovanje sredstev oziroma premoženja pravnih oseb (organizacij združenega
dela oziroma podjetij) kot družbenih le ideološki pojem, v vsebinskem pomenu pa
da so bile in so pravne osebe lastniki sredstev. Ta namreč predstavljajo njihov
materialni substrat, so pogoj za njihovo eksistenco, opravljanje registrirane
dejavnosti in odgovornost v pravnem prometu.
67. člen ustave naj bi bil kršen, ker da
prenos kmetijskih in gozdnih zemljišč na državo ne zagotavlja njene gospodarske
in socialne funkcije oziroma jo zagotavlja vsaj v manjšem obsegu. Njen 69. člen
naj bi bil kršen, ker da je po njem poseg v lastninsko pravico na nepremičninah
mogoč le v javno korist proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini. Ustava
ne pozna nacionalizacije. Po 71. členu ustave zakon določa zaradi smotrnega
izkoriščanja posebne pogoje za uporabo zemljišč, zakon določa tudi posebno
varstvo kmetijskih zemljišč. Zato po mnenju pobudnika ni sprejemljivo, da
lastnino oziroma upravičenja, ki so imela kot družbena lastnina po vsebini vse
elemente lastninske pravice, država odvzema oziroma nacionalizira.
Po mnenju pobudnika so pravice, ki jih
imajo gozdna gospodarstva kot pravne osebe, zanje pridobljene pravice, poseg
vanje pa je kršitev 155. člena ustave. S takšnim posegom naj bi se povsem
porušila pravna varnost – varnost v pravnem prometu, kar naj bi bilo v
nasprotju z 2. členom ustave, ki določa, da je Slovenija pravna država.
Pobudnik tudi meni, da se z izvajanjem
napadenih določb delavcem v gozdnih gospodarstvih ogroža njihova socialna
varnost, kar da je v nasprotju s 50. členom ustave.
17. Splošno združenje gozdarstva Slovenije
je vložilo pobudo v imenu sedmih članic (Soško gozdno gospodarstvo Tolmin,
Gozdno gospodarstvo Ljubljana, Gozdno gospodarstvo Postojna, Gozdno
gospodarstvo Novo mesto, Gozdno gospodarstvo Kočevje, Gozdno gospodarstvo
Nazarje, Gozdno gospodarstvo Maribor). Pobuda je enaka kot zgoraj navedena
pobuda Gozdnega gospodarstva Ljubljana.
18. Izvršni svet Skupščine občine Koper in
Izvršni svet Skupščine občine Izola predlagata razveljavitev 14. člena ZSKZ,
ker naj bi bil v nasprotju s 142. členom v povezavi s 146. členom ustave.
Izvršna sveta navajata, da gre za zemljišča, ki jih je občina kot naslednica
občinske kmetijske zemljiške skupnosti pridobila na odplačen način ali neposredno
na podlagi v času pridobitve veljavnih predpisov. Med temi načini navajata
zlasti:
– pridobitev iz naslova presežka nad
kmetijskim zemljiškim maksimumom (za zemljišča, ki so prešla na občino na tak
način kot posledica dedovanja, je morala občina plačati odškodnino po predpisih
o razlastitvi – 23. člen zakona o kmetijskih zemljiščih, Uradni list SRS, št.
1/79),
– pridobitev z odkupom zasebnih kmetijskih
zemljišč in gozdov na podlagi uveljavljanja predkupne pravice (24. in 25. člen
zakona o kmetijskih zemljiščih),
– pridobitev na podlagi izročilnih pogodb
zaradi dosmrtnega preživljanja,
– pridobitev na podlagi prehoda zapuščine
brez dediča v družbeno lastnino (9. člen zakona o dedovanju, Uradni list SRS,
št. 15/76).
Vsa tako pridobljena zemljišča so se na
podlagi 60. člena zakona o kmetijskih zemljiščih prenašala na kmetijske
organizacije ali pa so se dajala v dolgoročni zakup. Posledica tega pa je po
predlagateljevem mnenju ta, da se občinska zemljišča s 14. členom ZSKZ v
nasprotju z ustavo prenašajo v lastnino države.
19. Skupščina Občine Tržič v svojem
predlogu za oceno ustavnosti izpodbija četrti odstavek 14. člena ZSKZ. Na
njegovi podlagi naj bi postala last Republike tista kmetijska zemljišča, ki so
bila 6. 4. 1941 v lasti občine. Zaradi tega naj bi bila izpodbijana določba v
nasprotju z 2. členom ustave, po katerem je Slovenija pravna država, saj da
krši načelo pravne varnosti. Poleg tega naj bi posegala tudi v pridobljene
pravice občine in s tem kršila 155. člen ustave.
Predlagateljica izpodbija tudi drugi
odstavek 74. člena ZZad, po katerem postanejo kmetijska zemljišča in gozdovi,
ki so jih obstoječe zadruge in drugi subjekti iz prvega odstavka istega člena
pridobili na neodplačen način, last Republike Slovenije in se prenesejo v Sklad
kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije. Trdi, da določba krši
ustavno načelo pravičnosti, ko omenjenih nepremičnin ne prenese v last občine,
kolikor so jih subjekti iz prvega odstavka 74. člena neodplačno prejeli od
občine, ta pa je bila njihova lastnica še pred vojno ali jih je bila pridobila
odplačno, tudi če s plačilom odškodnine.
20. Lovska družina Ruše v svoji pobudi
izpodbija prvi odstavek 14. člena ZSKZ, ker naj bi spravljal v neenak položaj
lovske družine, ki so na odplačen način pridobile kmetijska zemljišča.
Pobudnica je namreč leta 1976 s kupoprodajno pogodbo pridobila pravico uporabe
na določenih kmetijskih zemljiščih. Izpodbijana določba pa pušča odplačno
pridobljena zemljišča samo temeljnim organizacijam kooperantov.
21. Sklad stavbnih zemljišč Občine Kočevje
v svoji pobudi izpodbija tretji odstavek 14. člena ZSKZ v delu, ki določa, da
se za kmetijska zemljišča štejejo tudi zemljišča, za katera ni veljavnega
prostorskega izvedbenega načrta oziroma ni bil izvršen odkup oziroma prenos v
Sklad stavbnih zemljišč. S tem naj bi po mnenju pobudnika izpodbijana določba
jemala Skladu stavbnih zemljišč stavbna zemljišča in s tem sredstva občanov, ki
so bila v ta zemljišča preko sklada vložena. Z vidika pobudnika je to zlasti
problematično v primeru Kočevske Reke, ki je bila zaprto območje, in zato zanjo
sploh ni bilo mogoče izdelati prostorskih aktov. Poleg tega na tem območju ni
bil možen prenos stavbnih zemljišč v občinski sklad stavbnih zemljišč in tudi
ni bilo možno izdajati lokacijskih dovoljenj. S tem pa naj bi bili občani
Kočevja v neenakopravnem položaju z občani drugih občin, s čimer da je kršen
14. člen ustave. Po mnenju pobudnika bi bilo potrebno upoštevati 1. člen zakona
o stavbnih zemljiščih (Uradni list SRS, št. 18/84), po katerem se štejejo za
stavbna zemljišča tista, ki so s srednjeročnim planom namenjena za graditev,
ter tista, ki so pozidana z objekti, za katere je oziroma bo izdano predpisano
dovoljenje za gradnjo.
22. Svoje stališče glede izpodbijanih
členov ZSKZ je Državni zbor pojasnil v odgovoru z dne 4. 1. 1994, ki mu je
priložil tudi mnenje vlade z dne 21. 9. 1993. Ministrstvo za kmetijstvo in
gozdarstvo je svoje stališče posredovalo z dopisom dne 29. 7. 1993 in navedlo,
da je usklajeno tudi z Ministrstvom za ekonomske odnose in razvoj.
23. Državni zbor v svojem odgovoru navaja,
da je bila s sprejetjem ustavnega amandmaja XCIX (Uradni list RS, št. 7/91)
dana ustavna podlaga za preobrazbo družbene lastnine v javno in druge oblike
lastnine (tretja točka amandmaja). Poudarja, da je družbena lastnina temeljila
na nelastninskem konceptu in da so iz nje glede na to izvirala le posamezna z
zakonom določena upravičenja, ki po mnenju Državnega zbora ne morejo pomeniti
avtomatično pravnega naslova za pridobitev klasične lastninske pravice kot
povsem drugega pravnega instituta. Glede na to po njegovem mnenju ni mogoče
sprejeti trditve, da gre v spornih primerih za razlastitev ali prisilni prenos
pravice uporabe.
V nadaljevanju odgovora Državni zbor
navaja, da so lokalne skupnosti po ustavnem zakonu za izvedbo ustavnih
amandmajev IX do LXXXIX k prejšnji ustavi postale le začasni upravljalec tistih
zemljišč, katerih upravljanje je v skladu z njim prešlo nanje z ukinitvijo
kmetijskih zemljiških skupnosti. Ker bodo po transformaciji današnjih občin v
lokalne skupnosti le-te izgubile državne atribute, po mnenju Državnega zbora ni
razlogov, da bi bile v okviru lastninske reforme obravnavane drugače kot ostali
pravni subjekti. Specifično ureditev v povezavi z njimi pa določa ZSKZ,
upoštevaje zgodovinske okoliščine (četrti odstavek 14. člena).
Napadene določbe ZSKZ naj tudi ne bi imele
učinka za nazaj, razen v delu, ki se nanaša na sredstva, pridobljena z
upravljanjem in razpolaganjem z zemljišči in gozdovi v času od 1. 1. 1993 do
njegove uveljavitve, kar pa naj bi bilo po mnenju Državnega zbora potrebno, ker
se je zakon oblikoval in sprejemal od julija 1991, zaradi česar so bile
možnosti za vnaprejšnje izigranje njegovih določb velike. Vendar se po navedbah
Državnega zbora s tem ni poseglo v pridobljene pravice, saj pravica do
upravljanja in razpolaganja s premoženjem v družbeni lastnini ni enaka
lastninski pravici, ki se šele vzpostavlja in to tudi z ZSKZ. Prav tako naj
tudi ne bi šlo za pridobljeno pravico razpolaganja s finančnimi sredstvi, ki so
jih družbene pravne osebe pridobile z upravljanjem in razpolaganjem z
družbenimi zemljišči. Tudi zanja se namreč z zakonom določa lastnik. Tudi v
primerih, ko so bila kmetijska zemljišča dodeljena v brezplačno uporabo s
pravnomočno odločbo državnega organa v skladu s tedaj veljavnimi predpisi, naj
s spodbijanimi določbami ne bi bil kršen 158. člen ustave, saj ta določa, da je
tako pridobljeno pravico mogoče odpraviti, razveljaviti ali spremeniti z
zakonom.
Glede na navedeno Državni zbor meni, da
spodbijane določbe ZSKZ niso v neskladju z ustavo.
24. Vlada je svoje mnenje, ki je priloženo
odgovoru Državnega zbora, v celoti povzela po mnenju Ministrstva za kmetijstvo
in gozdarstvo. V njem navaja razloge, ki jih je v svojem odgovoru povzel
Državni zbor, in zaradi katerih naj izpodbijane določbe ZSKZ ne bi bile v
nasprotju z ustavo. Podrobneje pa navaja razloge, ki so vodili k zakonodajnim
rešitvam, ki so predmet ocene ustavnosti. Med temi razlogi so najpomembnejši:
– preprečitev drobljenja površin kmetijskih
zemljišč in gozdov ter zagotovitev ustreznega varstva ter gospodarjenja z
njimi, zlasti tudi zboljševanja in ohranjanja njihove kvalitete, kar zahteva
ustrezna vlaganja;
– preprečevanje izigravanja zakonodaje, ki
ureja varstvo, promet in gospodarjenje s kmetijskimi zemljišči (npr. s
prostorskimi plani občin, v katerih so med stavbna zemljišča uvrščene velike
površine kmetijskih zemljišč – v nekaterih po več 1000 ha, čeprav so v zadnjih
1000 letih pozidali le okoli 500 ha) in s tem tudi zaračunavanje večje cene za
taka zemljišča, ki so komunalno neopremljena in so bolj ali manj v intenzivni
kmetijski proizvodnji;
– enako obravnavanje kmetijskih zemljišč,
ki so jih dobile organizacije najprej v brezplačno uporabo (potem ko so bila
poprej podržavljena), po sprejetju zakona o združenem delu pa so na njih
pridobila pravico upravljanja in razpolaganja, in zemljišč, ki so jih podjetja
kupila s sredstvi, pridobljenimi z obdelovanjem prvih; teh sredstev naj namreč
ne bi bilo mogoče opredeljevati kot družbeni kapital, zato delijo tudi z njimi
kupljena kmetijska zemljišča usodo tistih, ki so bila dana v brezplačno
uporabo;
– občine so dobile kmetijska zemljišča v
začasno upravljanje po ukinitvi kmetijskih zemljiških skupnosti (12. člen
ustavnega zakona za izvedbo ustavnih amandmajev IX do LXXXIX), in sicer do
ustrezne ureditve v zakonih; ker zakon, ki bi uredil to področje, ni bil
sprejet, so občine do sprejetja ZSKZ začasno opravljale naloge kmetijskih
zemljiških skupnosti;
– s kmetijskimi zemljišči pa tudi z gozdovi
so upravljale in z njimi gospodarile organizacije, ki niso bile kmetijske
oziroma gozdnogospodarske organizacije, in bi jih zato že po prejšnjih
predpisih morale prenesti na sklade kmetijskih zemljišč (vključno s kmetijskimi
zemljišči, ki jih niso obdelovale same) oziroma na gozdnogospodarske
organizacije;
– Republika Slovenija je iz proračuna
zagotavljala sredstva kmetijskim organizacijam in kmetijskim zemljiškim
skupnostim (kasneje pa občinam kot njihovim začasnim pravnim naslednicam) denar
za odkupe kmetijskih zemljišč v 100-odstotni višini kupnine, ki jo je ugotovil
cenilec, ter slednjim odstopila tudi nekatere vire financiranja.
Vlada poudarja, da lahko podjetja, če to
delajo sama kot dober gospodar, še naprej obdelujejo kmetijska zemljišča
oziroma opravljajo dela v gozdovih, ki so jih do uveljavitve spodbijanih določb
ZSKZ in zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij (5. člen) upravljala
oziroma so z njimi razpolagala. Pri tem se kupnina za taka zemljišča, če so jih
podjetja kupila, pobota z zakupnino oziroma odškodnino za koncesijo. Zaradi
vzpostavitve državne lastnine torej podjetja niso izgubila pravice do nadaljnje
obdelave zemljišč. Vlada navaja, da so problemi predvsem pri tistih
organizacijah in občinah, kjer je bilo najbolj neurejeno stanje, slabše
gospodarjenje z zemljišči in predvsem raba, upravljanje in razpolaganje z
zemljišči v nasprotju z veljavno zakonodajo.
D) Relevantne odločitve ustavnega sodišča
25. Ustavno sodišče je z odločbo U-I-77/93
z dne 6. 7. 1995 odločilo o ustavnosti 5. člena ZLPP. V tej odločbi je bilo že
obrazloženo stališče ustavnega sodišča glede položaja družbene lastnine in
družbenih pravnih oseb, ki so z njo upravljale, ter glede obsega ustavnega
varstva pravnih interesov, položajev ali pravic teh pravnih oseb na podlagi
veljavne ustave. Zato v obravnavani zadevi teh stališč ne ponavlja, ampak se
nanje v celoti sklicuje oziroma navezuje.
26. Ustavno sodišče je z odločbo št.
U-I-83/92 z dne 23. 6. 1993 ugotovilo, da določba 74. člena zakona o zadrugah
ni v neskladju z ustavo, ko so jo izpodbijali subjekti iz prvega odstavka 74.
člena ZZad (zadruge), češ da se sklicuje na zakone, ki jih še ni, kar da je v
nasprotju s 1. členom ustave; ustavno sodišče je ugotovilo, da je v času
njegovega odločanja o zadevi potrebna zakonodaja že obstajala. Ista določba je
bila torej v zadevi št. U-I-83/92 izpodbijana s stališča pravnih interesov
subjektov, ki jim je odvzela premoženje, medtem ko jo v obravnavani zadevi
izpodbija subjekt, ki meni, da bi moralo to premoženje preiti nanj.
Z isto odločbo je ustavno sodišče
ugotovilo, da določba 72. člena ZZad6 ni v neskladju z ustavo, in
sicer z naslednjo bistveno utemeljitvijo: “Zakonodajalec je ob upoštevanju
geneze nastanka temeljnih organizacij in delovnih skupnosti v sestavi zadrug,
posebnega značaja lastninskih razmerij nad njihovim premoženjem in s tem
zvezane posebnosti v njihovem statusu in na podlagi pooblastila za
preoblikovanje družbene lastnine v druge oblike lastnine, določenega v 99.
amandmaju k prejšnji ustavi, smel z zakonom neposredno določiti načine
preoblikovanja navedenih temeljnih organizacij in delovnih skupnosti.”
27. V zadevi U-I-161/93 je ustavno sodišče
obravnavalo pobudo več delavcev gozdnogospodarskih podjetij, ki so izpodbijali
82. člen zakona o gozdovih. S sklepom z dne 31. 3. 1994 pobude ni sprejelo, ker
pobudniki niso izkazali pravnega interesa. Po oceni ustavnega sodišča
izpodbijana zakonska določba, ki spreminja status pravne osebe, nima
neposrednega vpliva na pravice, interese in pravne koristi pobudnikov kot
delavcev teh pravnih oseb (gozdnogospodarskih organizacij).
E) Prvi, drugi in peti odstavek 14. člena ZSKZ
28. Izpodbijani 14. člen ZSKZ omogoča
lastninjenje tistih kmetijskih zemljišč, gozdov in kmetij v družbeni lastnini,
ki niso zajeti z določbami 5. člena ZLPP in drugega odstavka 74. člena ZZad,
hkrati pa določa tudi kriterije za razdelitev med državno lastnino, ki se
prenaša na sklad, in občinsko lastnino, ki se prenese v premoženje občine.
29. ZSKZ je v 14. členu določil za lastnika
kmetijskih zemljišč in gozdov državo oziroma občine. Pri tem je dotedanjim
upravljalcem celo ohranil pravico upravljanja in pravico uporabe (17. člen
ZSKZ) ter jim priznal enako “ceno” kmetijskega zemljišča in gozda, kot jo je
določal 248. (206.) člen zakona o združenem delu, to je – “višino vrednosti
vlaganj v to zemljišče oziroma v ta gozd”, saj se zakupno razmerje vzpostavi
ali koncesijo zanj podeli najmanj za čas, “ki ustreza amortizacijski dobi
vlaganj v zemljišča oziroma trajne nasade”. Poleg tega se ob plačilu zakupnine
ali odškodnine za podeljeno koncesijo upošteva kupnina za odplačno pridobljeno
zemljišče tako, da se do poravnave te kupnine zakupnina ali odškodnina pobota.
To pomeni, da izpodbijane določbe sedanjih uporabnikov družbenih sredstev ne
spravljajo v tak položaj, da bi bil to vzrok za prenehanje njihove dejavnosti
oziroma likvidacijo pravne osebe.
Res je, da ZSKZ (enako kot ZLPP) ohranja
pravico uporabe in upravljanja na kmetijskih zemljiščih in gozdovih le v
obsegu, v katerem jih sedanji upravljalec obdeluje oziroma izkorišča sam in za
njih skrbi kot dober gospodar, vendar tako določbo narekuje tudi dolžnost
države, ki posredno izhaja iz ustave (npr. 71. člen), da zagotovi smotrno
izkoriščanje zemljišč. Gre torej za ukrepe zakonodajalca, ki imajo podlago v
namenu zagotoviti smotrno izkoriščanje kmetijskih in gozdnih zemljišč. V
obravnavani zadevi namreč ne gre za zakonske določbe, ki bi na splošno
omejevale oziroma izključevale lastninsko pravico na kmetijskih zemljiščih, saj
se na njihovi podlagi lastnina šele konstituira. Pri opredeljevanju lastnine na
stvareh pa je zakonodajalec dolžan upoštevati lastnost stvari in njen namen.
30. Ni mogoče govoriti o kršitvi ustavnega
načela enakosti pred zakonom, če zakon za del družbene lastnine, za katero je
vseskozi veljal drugačen pravni režim, kot je veljal glede ostalih delov
družbene lastnine, določi drugačen način lastninskega preoblikovanja. Pri tem
po stališču ustavnega sodišča, sprejetega že v zadevi U-I-95/91, načelo
enakosti zakonodajalca zavezuje toliko, da ob pripravi norm izhaja iz
povprečnega obravnavanja in da se pri tem opira na pretežne primere. Na
netipične primere se zakonodajalec ne more ozirati, saj oblikuje splošne in
abstraktne norme. Zakonska določba, ki takih netipičnih primerov ne upošteva,
ni v neskladju z ustavo.
31. Položaj gozdnogospodarskih organizacij
je glede možnega lastninjenja gozdov drugačen od kmetijskih organizacij.
Ustavni zakon za izvedbo ustave (historično oprt na amandma XCIX k prejšnji
ustavi) pomeni ustavno podlago zakonodajalcu, da uredi preoblikovanje družbene
lastnine v pravo lastnino – kar posledično pomeni tudi podlago za določitev
načina in postopkov lastninskega preoblikovanja podjetij in drugih družbenih
pravnih oseb kot upravljalcev družbene lastnine. Dejstvo, da lastninsko
preoblikovanje ni bil enkraten dogodek, ampak gre za proces, ki še vedno
poteka, pomeni, da družbenopravne osebe še vedno obstajajo (ob še vedno
obstoječi družbeni lastnini) z vsemi upravičenji kot upravljalci te družbene
lastnine. Z uveljavitvijo nove ustave obstoječe družbene pravne osebe sicer
niso avtomatično postale nosilci vseh ustavnih pravic, npr. pravice do zasebne
lastnine po 33. členu ustave, kljub temu pa uživa njihov pravni položaj
določeno ustavnopravno varstvo – npr. glede pravice do nadaljnjega obstoja na
podlagi 74. člena ustave.
32. To ustavnopravno varstvo pa ne
preprečuje zakonodajalcu, da v okviru lastninskega preoblikovanja z zakonom
predpiše obvezno statusno preoblikovanje tistih družbenih pravnih oseb, ki v
novi ustavni ureditvi lastnine in tržnega gospodarstva ne bi mogle več
obstajati v taki statusni obliki in s takimi upravičenji kot v prejšnjem
družbenoekonomskem sistemu. Ustavno sodišče je že v zadevi št. U-I-77/93
utemeljilo (glej zlasti obrazložitev v točki 58 odločbe z dne 6. 7. 1995),
zakaj takšna rešitev ne bi bila v nasprotju z ustavo – ob pogoju seveda, da predvideni
ukrepi ne posegajo prekomerno oziroma nesorazmerno z ustavno dopustnim ciljem v
ustavno varovane položaje družbenih pravnih oseb.
33. Gozdnogospodarske organizacije so bile
po zakonu o gozdovih (Uradni list RS, št. 30/93) preoblikovane tako, da od
uveljavitve zakona o gozdovih nadaljujejo delo kot izvajalska gozdarska
podjetja v skladu z 82. členom tega zakona. Ta podjetja sklenejo z vlado
pogodbo o razdružitvi sredstev in obveznosti do virov sredstev (premoženje) ter
delavcev. Po 83. členu zakona o gozdovih se na podlagi pogodbe v last Republike
Slovenije preneseta premoženje gozdnogospodarskih organizacij, namenjeno
opravljanju dejavnosti, ki jih na podlagi tega zakona opravlja Zavod za
gozdove, in premoženje lovskih gospodarskih organizacij združenega dela v
sestavi gozdnogospodarskih delovnih organizacij. S 84. členom pa so določena
merila glede razdružitve sredstev kakor tudi delavcev ter obveznosti do virov
sredstev. Prav tako zakon ureja vprašanje presežnih delavcev ter njihovih
pravic po razdružitvi.
34. Iz navedenih razlogov je ustavno
sodišče pri tehtanju javnih koristi, ki jih je želel doseči zakonodajalec, ter
upravičenj pravnih subjektov na podlagi ustavno zagotovljene svobode
gospodarske pobude presodilo, da je bil zakonodajalčev poseg v razumnem
razmerju do njegovih ciljev in da torej ustrezni ukrepi, določeni s 14. členom
ZSKZ, ne nasprotujejo 74. členu ustave.
Iz razlogov, navedenih že v obrazložitvi
odločbe U-I-77/93, družbenim pravnim osebam, ki so imele v uporabi gozdove in
zemljišča v družbeni lastnini, ni mogoče priznati upravičenj, ki bi izhajala iz
pravice do zasebne lastnine. Zato 14. člen ZSKZ oziroma z njim predpisani
ukrepi niso v neskladju s 33. členom ustave, niti se predlagatelji oziroma
pobudniki pri izpodbijanju tega člena ne morejo uspešno sklicevati na določbe
67. in 69. člena ustave.
35. Poleg posebnosti glede
družbenolastninskih upravičenj, ki so veljala za zemljišča in še posebej za
gozdove in ki zmanjšujejo trdnost ustavno varovanega položaja iz naslova uporabe
zemljišč in gozdov v družbeni lastnini, je sodišče pri ugotavljanju
sorazmernosti posega upoštevalo tudi to, da je poseg omiljen z določbo petega
odstavka 14. člena ZSKZ. Ta določa, da so Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov
Republike Slovenije oziroma občine pravni nasledniki upravljalcev kmetijskih
zemljišč, kmetij in gozdov v družbeni lastnini v delu, ki se nanaša na
kmetijska zemljišča, kmetije in gozdove, ki so bili preneseni nanje. Navedeno
določbo je treba razlagati tako, da Sklad odgovarja tudi za vse obveznosti,
nastale v zvezi s kmetijskimi zemljišči, kmetijami in gozdovi, ki so bile nanj
prenesene po 14. členu ZSKZ (enako kot velja za zemljišča, prenesena po 5.
členu ZLPP). Takšna ureditev, ki jo pozna pri prevzemih premoženjske celote
tudi zakon o obligacijskih razmerjih (452. člen), v veliki meri zmanjšuje težo
posega, ki ga predstavlja izpodbijana zakonska ureditev.
36. Predvsem pa poseg ni v neskladju z
načelom sorazmernosti, če se določba prvega odstavka 17. člena ZSKZ razume in
razlaga tako, kot je določeno v 3. točki izreka te odločbe. Ustavno sodišče je
sprejelo (podobno kot v primeru določb drugega in tretjega odstavka 5. člena
ZLPP) ustavnokonformno interpretacijo te določbe zato, ker je slednja
formulirana tako, da bi jo bilo sámo po sebi možno razumeti tudi tako, da
prizadetim podjetjem – pod pogojem dobrega gospodarjenja v lastni režiji –
jamči opravljanje dejavnosti kot izvajalskim gozdarskim podjetjem pri
izkoriščanju gozdov (če ne bodo vrnjeni denacionalizacijskim upravičencem) le “do
podelitve koncesije ali sklenitve zakupne oziroma druge ustrezne pogodbe v
skladu z zakonom”, kar pa naj bi se (namreč koncesijsko ali pogodbeno razmerje)
lahko sklenilo pod enakimi pogoji s takim podjetjem ali pa tudi s komerkoli
drugim. Taka vsebina te določbe bi bila ustavno sprejemljiva le v primeru, če
položaj prizadetih podjetij ne bi užival nikakršnega ustavnopravnega varstva.
Ker ni tako, je ustavno sodišče spoznalo za skladno z ustavo samo tako razlago
te določbe, ki pod pogoji, ki so v njej navedeni, prizadetim podjetjem
zagotavlja vzpostavitev koncesijskega ali pogodbenega razmerja in jim na ta
način omogoča nadaljnje gospodarjenje s temi zemljišči – seveda v skladu z
zakonsko ureditvijo, ki jo na podlagi 71. člena ustave sprejema zakonodajalec.
37. Ob taki razlagi te določbe je ZSKZ
torej s 17. členom ohranil gozdnogospodarskim podjetjem pravico nadaljnjega
upravljanja in uporabe ter nato vzpostavitev koncesijskega oziroma pogodbenega
razmerja za opravljanje izvajalskih del v državnih gozdovih najmanj za čas, ki
ustreza amortizacijski dobi vlaganj v zemljišča oziroma trajne nasade.
Poleg tega se ob plačilu zakupnine ali
odškodnine za podeljeno koncesijo upošteva kupnina za odplačno pridobljeno
zemljišče tako, da se do poravnave te kupnine zakupnina ali odškodnina pobota.
To pomeni, da izpodbijane določbe sicer povečujejo stroške poslovanja, da pa
tistih uporabnikov družbenih sredstev, ki so sposobni poslovati v pogojih
tržnega gospodarstva, ne spravljajo v položaj, ki bi bil vzrok za prenehanje
oziroma likvidacijo pravne osebe.
38. Ureditev ZSKZ in zakona o gozdovih na
ta način zagotavlja in varuje zatečeno osnovno socialno varnost delavcev,
zaposlenih v podjetjih pobudnikov oziroma predlagateljev, ter ta podjetja
varuje tudi glede pravice nadaljnje uporabe zemljišč. Omenjena zakona sta
pravico dela z bivšo družbeno lastnino, sedaj državno lastnino, ohranila na
način, ki omogoča, da položaj tistih, ki želijo nadaljevati s svojo dejavnostjo
kot dobri gospodarji, ne bo bistveno prizadet.
39. Ob tem pa je bila potrebna še
ugotovitev v 4. točki izreka te odločbe, da ZSKZ ni v skladu z ustavo, kolikor
ne ureja časa trajanja prehodnega obdobja do vzpostavitve pogodbenega ali
koncesijskega razmerja ter načina reševanja sporov v zvezi s tem. Ker država lahko
zakupnino oziroma odškodnino za koncesijo zaračunava šele od vzpostavitve
takega razmerja naprej, bi bila podjetja seveda lahko zainteresirana za to, da
prehodno obdobje do vzpostavitve takih razmerij traja čim dlje. Zakon o
denacionalizaciji in stanovanjski zakon sta podobna vprašanja uredila drugače:
z določbo, da ustrezno razmerje nastane že po samem zakonu in da njegovo
vsebino, če ni pogodbe, določi sodišče v nepravdnem postopku. Ker take določbe
v ZSKZ ni (enako kot je ni v ZLPP), bo moral zakonodajalec naknadno (v
postavljenem roku) urediti vprašanje, kako naj se omenjeno prehodno obdobje, ki
ga je vzpostavil 17. člen ZSKZ, konča, kadar med prizadetimi podjetji in
skladom oziroma občino ni ali ne bo prišlo do vzpostavitve pogodbenega ali
koncesijskega razmerja, in kako naj se rešujejo morebitni spori v zvezi s tem.
40. Določba 14. člena ZSKZ v tistem delu,
kjer določa, da postanejo kmetijska zemljišča in gozdovi last Republike
Slovenije oziroma občin, pomeni torej poseg v določene ustavnopravno varovane
položaje subjektov, ki so uporabljali kmetijska zemljišča in gozdove kot
sredstva v družbeni lastnini. Vendar je ta poseg primeren in potreben za dosego
legitimnih ciljev zakonodajalca in za zavarovanje javnih koristi in zato tudi
skladen z ustavo.
41. Podoben položaj je bil tudi v primerih,
ko je kmetijska zemljiška skupnost na podlagi ZKZ ali drugih predpisov
pridobivala kmetijska zemljišča in gozdove v družbeno lastnino.
Po ZKZ je bila nosilec kmetijske politike v
občini kmetijska zemljiška skupnost (v nadaljevanju: KZS) kot samoupravna
skupnost kmetijskih, živilskih in gozdnogospodarskih organizacij združenega
dela, lovskih organizacij, krajevnih skupnosti in občin ter tistih samoupravnih
organizacij in skupnosti, ki so bile zaradi svoje dejavnosti neposredno
zainteresirane za rabo zemljišč v kmetijske namene ter za njihovo varstvo (5.
in 6. člen ZKZ). KZS je imela lastne, z zakonom določene vire financiranja,
sofinancirale pa so jo tudi kmetijske, gozdnogospodarske in živilske
organizacije združenega dela (7. člen ZKZ). KZS je z zemljišči razpolagala (jih
pridobivala, neodplačno prenašala, prodajala ali dajala v zakup) preko
kmetijskega zemljiškega sklada v občini. Tudi v primerih, ko se je za
zemljišča, ki so se prenašala v sklad na podlagi odločb občinskih upravnih
organov, plačevala odškodnina (npr. odškodnina za kmetijsko zemljišče, ki je
prešlo v družbeno lastnino kot presežek zemljiškega maksimuma, do katerega je
prišlo zaradi dedovanja), jo je plačala KZS (peti odstavek 24. člena ZKZ).
42. KZS torej ni bila občinski organ,
temveč vrsta samoupravne interesne skupnosti z lastnim sistemom upravljanja,
planiranja in financiranja. Zato tudi ni mogla delati v imenu in za račun
občine, temveč kot samostojna pravna oseba v interesu svojih članic po
samoupravnih splošnih aktih, ki so jih zaradi uresničevanja svojih interesov te
sprejele.
43. KZS so bile ukinjene s sprejetjem
amandmajev IX do LXXXIX k ustavi SRS iz leta 1974. V ustavnem zakonu za njihovo
izvedbo (Uradni list SRS, št. 32/89) je bilo določeno, da z dnem njegove
uveljavitve prenehajo veljati določbe, ki določajo obveznost ustanovitve
samoupravnih interesnih skupnosti in kmetijskih zemljiških skupnosti, ter
določbe o planiranju v vseh zakonih, ki jih našteva, med njimi tudi v ZKZ (11.
člen, točka 23.).
Navedeni ustavni zakon je v četrtem
odstavku 12. člena med drugim določal, da se s 1. 1. 1990, začasno, do
uveljavitve z ustavo usklajene zakonske ureditve, prenese opravljanje nalog
kmetijskih zemljiških skupnosti na ravni občin na občinske izvršne svete.
Delovne skupnosti KZS so s tem dnem prešle v sestavo ustreznih republiških in
občinskih upravnih organov, ki so s tem prevzeli tudi kadre, sredstva za delo
in financiranje teh delovnih skupnosti. Na tej podlagi torej še ni bila določena
niti občinska lastnina niti lastnina republike nad kmetijskimi zemljišči in
gozdovi v družbeni lastnini. Ustavni zakon je namreč določal samo prevzem
sredstev za delo in financiranje delovnih skupnosti KZS, ki pa zemljišč ne
obsegajo.
44. Prav tako tudi ni mogoče trditi, da gre
pri varovanju in zagotavljanju smotrnega izkoriščanja kmetijskih zemljišč in
gozdov za zadevo, ki bi zadevala samo prebivalce občine – torej za lokalno
zadevo.
45. Kot drugo pa se z vidika morebitne
kršitve prepovedi poseganja v pridobljene pravice zastavlja vprašanje, ali
izpodbijane določbe 14. člena ZSKZ posegajo v pravice, ki niso bile pridobljene
na podlagi pravice dela z družbenimi sredstvi, temveč na podlagi odločb, ki so
postale pravnomočne, ali pa na podlagi odplačnih pravnih poslov.
46. Samo dejstvo, da so pravne osebe,
bodisi podjetja ali občine, s pravnomočnimi odločbami pridobile kmetijska ali
gozdna zemljišča, še ne pomeni, da ta zemljišča uživajo drugačen lastninski ali
upravljalski oziroma razpolagalni status. Ta zemljišča so bila znotraj družbene
lastnine izenačena z drugimi zemljišči. Sama dodelitev je lahko bila brezplačna
ali odplačna. Pri brezplačni dodelitvi ni najti nobenih razlogov, ki bi terjali
drugačen tretma teh zemljišč od drugih zemljišč v procesu preoblikovanja
družbene lastnine. Pri odplačnih dodelitvah na podlagi odločb pa se zastavlja
vprašanje, ali gre za pridobljene pravice. V upravni teoriji se poudarja, da
pravnomočnost upravnih aktov ne ščiti prepovedi ponovnega odločanja o že
odločeni stvari, pač pa pridobljene pravice, v katere z novimi upravnimi akti
ni dovoljeno posegati. Pa tudi zakonodajalec naj zaradi pravne varnosti vanje
praviloma ne bi posegal. Seveda pa zakonodajalec lahko poseže v že pravnomočna
upravna razmerja, kadar javni interes to terja. Prenos zemljišč od prejšnjega
nosilca pravice uporabe na državo kot lastnika je lahko tak upravičen interes,
s katerim država v procesu preoblikovanja družbene lastnine zasleduje določeno
agrarno politiko. Za izpodbijanje ustavnosti preoblikovanja prejšnjega
nelastninskega sistema v lastninskega ni najti opore. Po načelu pridobljenih
pravic bi se kvečjemu lahko pridobila pravica, kakršna je bila pridobljena,
toraj pravica uporabe in upravljanja z zemljišči, ne pa lastninska pravica.
Pravice uporabe pa ZSKZ ne odvzema, saj v 17. členu določa, da prenos
kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov ne vpliva na pravice upravljalcev, da
nadaljujejo z uporabo in upravljanjem kmetijskih zemljišč in gozdov, če jih
obdelujejo kot dober gospodar do podelitve koncesije ali sklenitve zakupne
pogodbe v skladu z zakonom. Dejstvo, da ZSKZ v 17. členu določa, da se zakupno
razmerje vzpostavi oziroma koncesija podeli najmanj za čas, ki ustreza
amortizacijski dobi vlaganj v zemljišča oziroma trajne nasade, pa kaže na to, da
je zakonodajalec v celoti zavaroval pridobljene pravice in da se vanje sploh ne
posega. Ob tem je potrebno opozoriti, da ni pravno dopustno presojati pravni
položaj družbene lastnine po novi ustavi, ki je ne pozna, pač pa po predpisih o
njenem preoblikovanju.
47. Tudi dejstvo, da so nekatera podjetja
pridobila zemljišča odplačno, še ne spreminja narave družbene lastnine. Zakon
tudi za te primere ne določa ustavno nedopustnega poseganja, saj zagotavlja
kompenzacijo vloženih sredstev, torej tudi kupnine, z vzpostavitvijo zakupnega
razmerja za čas, ki ustreza amortizacijski dobi vlaganj v zemljišča. Po 17.
členu ZSKZ sklad določi amortizacijsko dobo vlaganj v zemljišča in trajne
nasade in merila za vračunavanje kupnine v zakupnino.
48. Status lovskih družin je urejal in še
ureja zakon o varstvu, gojitvi in lovu divjadi ter o upravljanju lovišč (Uradni
list SRS, št. 25/76 in 29/86 – v nadaljevanju: ZVGLD). Lovska družina je lovska
organizacija, ki med drugim upravlja lovišča in se ukvarja tudi z drugimi, z lovstvom
povezanimi rekreativnimi dejavnostmi (57. člen ZVGLD). Lovska družina je pravna
oseba (61. člen ZVGLD) in upravlja z loviščem, ki ga ustanovi občina ali vlada
oziroma drug pooblaščen organ (22. člen ZVGLD). Lovske družine so družbene
organizacije, za njihovo poslovanje pa se uporabljajo predpisi o društvih (57.
člen ZVGLD). V tretjem odstavku 57. člena ZVGLD je posebej določeno, da:
“lovske družine ... lahko pridobivajo sredstva oziroma določene pravice na
sredstvih ter ta sredstva kot družbena uporabljajo za uresničevanje svojih
ciljev in razpolagajo z njimi v skladu z zakonom in svojim statutom”. V 29.
členu ZVGLD pa je določeno, da lahko “lovska organizacija ... kupi ali vzame v
zakup kmetijsko zemljišče po predpisih, po katerih kupujejo oziroma jemljejo
taka zemljišča v zakup kmetijske organizacije...”.
49. Položaj t. i. družbenih organizacij
glede sredstev je temeljil na 60. členu ustave SFRJ iz leta 1974 in 75. členu
ustave SRS iz leta 1974, ki sta enako določala, da z zakonom določene družbene
organizacije lahko pridobivajo sredstva oziroma določene pravice na sredstvih
ter ta sredstva kot družbena uporabljajo za uresničevanje svojih ciljev in
razpolagajo z njimi v skladu s svojim statutom in zakonom. Te organizacije so
lahko pod pogoji, ki jih je določal zakon, organizirale gospodarsko in drugo
dejavnost v skladu s svojimi cilji in so za uresničevanje teh ciljev lahko bile
udeležene pri dohodku, doseženem s tako dejavnostjo.
50. Iz navedenega izhaja, da je lovska
družina upravljala in uporabljala za potrebe svoje dejavnosti kmetijska
zemljišča v družbeni lastnini. Na njih ni imela lastninske pravice. ZSKZ je ta
zemljišča podržavil enako kot vsa družbena kmetijska zemljišča ne glede na to,
s katerimi sredstvi (iz kakšnih virov) so bila kupljena oziroma ne glede na to,
na kakšen način so bila pridobljena. Ker je bil položaj lovskih družin glede
upravičenj na družbenem kmetijskem zemljišču enak oziroma podoben položaju
kmetijskih organizacij, ki so upravljale in uporabljale družbeno kmetijsko
zemljišče, tudi za lovske družine veljajo določbe 17. člena ZSKZ: pravica do
nadaljnje uporabe in upravljanja kmetijskih zemljišč do izdaje pravnomočne
odločbe o denacionalizaciji oziroma do podelitve koncesije ali sklenitve
zakupne pogodbe v skladu z zakonom. Prav tako za lovske družine veljajo tudi
določbe o najmanjšem trajanju koncesije ali zakupa in določbe o pobotanju
zakupnin oziroma odškodnin s kupnino za odplačno pridobljena zemljišča.
51. Zakonodajalec pa bo moral v ustreznem
zakonu (npr. v zakonu o lovstvu ali v zakonu o društvih) urediti vprašanje
lastninjenja drugega premičnega in nepremičnega premoženja lovskih družin. Gre
za lastninjenje družbenih sredstev, ki so jih lovske družine uporabljale za
uresničevanje svojih ciljev, ne pa tudi za spremembo lastnika premoženja
oziroma sredstev lovskih družin, ki so bila že po dosedanjih predpisih njihova
last.
F) Tretji odstavek 14. člena ZSKZ
52. Izpodbijani 14. člen ZSKZ v tretjem
odstavku določa, da se za kmetijska zemljišča in gozdove po 74. členu ZZad, po 5.
členu ZLPP in po 14. členu ZSKZ štejejo tudi nezazidana stavbna zemljišča, za
katera ni veljavnega prostorskega izvedbenega načrta oziroma ni izvršen odkup
oziroma prenos v sklad stavbnih zemljišč. Po ZSZ je nezazidano stavbno
zemljišče tisto zemljišče, na katerem ni zgrajen noben objekt ali pa je na njem
zgrajen začasni ali pomožni objekt, kakor tudi zemljišče, na katerem še ni
zgrajen objekt do tretje gradbene faze, in zemljišče, ki presega površino
funkcionalnega zemljišča (tretji odstavek 2. člena).
53. Po ZUN se območja občine, za katera ni
predvidena izdelava prostorskih izvedbenih načrtov, ter območja, za katera je
predvidena izdelava prostorskih izvedbenih načrtov, pa ti načrti še ne bodo
sprejeti v tekočem planskem obdobju, urejajo s prostorskimi ureditvenimi pogoji
(prvi odstavek 25. člena ZUN). Prostorski ureditveni pogoji se pripravijo za
posamezno prostorsko in funkcionalno zaokroženo območje izven ureditvenih
območij naselij, za ureditveno območje naselja ali za posamezno funkcionalno
zaokroženo območje v naselju (drugi odstavek 25. člena ZUN).
54. Ustavno sodišče je ugotovilo, da je
ureditev, po kateri se za kmetijska zemlijišča in gozdove po 74. členu ZZad, po
5. členu ZLPP in po 14. členu ZSKZ štejejo vsa nezazidana stavbna zemljišča, za
katera ni veljavnega prostorskega izvedbenega načrta oziroma ni izvršen odkup
oziroma prenos v sklad stavbnih zemljišč, neustavna. S tem je namreč država
prenesla v svojo oziroma v občinsko last tudi nezazidana stavbna zemljišča
znotraj ureditvenih območij naselij in znotraj posameznih funkcionalno
zaokroženih območij v naseljih, ki se po ZUN urejajo s prostorskimi
ureditvenimi pogoji. Med temi zemljišči in med tistimi, ki se urejajo s
prostorskimi izvedbenimi načrti, ni nobene razlike glede njihovega pravnega
položaja in glede njihove preobrazbe nazaj v kmetijska zemljišča. Pri
odpravljanju ugotovljene neskladnosti z ustavo pa naj zakonodajalec presodi,
ali in v kolikšni meri naj se poleg teh zemljišč za stavbna zemljišča štejejo
tudi nezazidana stavbna zemljišča izven ureditvenih območij naselij, za katera
obstajajo veljavni prostorski ureditveni pogoji.
55. ZSKZ kot kriterij jemlje samo eno od
vrst prostorskih izvedbenih aktov, čeprav iz obeh v končni posledici za
posameznika ali pravno osebo lahko nastanejo iste pravice ali obveznosti, to je
dovoljenje za gradnjo objekta. Po ZUN so namreč prostorski izvedbeni akti
prostorski ureditveni pogoji in prostorski izvedbeni načrti (21. člen). Tudi s
prostorskimi ureditvenimi pogoji, enako kot s prostorskimi izvedbenimi načrti,
se lahko načrtuje gradnja novih objektov in določajo pogoji za njihovo graditev
ali prenovo (25. in 26. člen ZUN). Edina razlika, ki jo glede posledic enih in
drugih predvideva zakon za investitorja, je, da se lokacijsko dovoljenje v
primeru, ko je izdelan prostorski izvedbeni načrt, izda neposredno na njegovi
podlagi, v primeru, ko so sprejeti le prostorski ureditveni pogoji, pa se pred
izdajo lokacijskega dovoljenja na njihovi podlagi izdela še lokacijska
dokumentacija (54. in 55. člen ZUN). Glede na navedene določbe ni videti
utemeljenega razloga za to, da izpodbijana določba tretjega odstavka 14. člena
ustvarja različen položaj glede nezazidanih stavbnih zemljišč in s tem njihovih
uporabnikov in občin, ki so ta zemljišča pridobile preko skladov stavbnih
zemljišč. V nekaterih primerih kot npr. v primeru prenove starih mestnih jeder
ali strnjeno zazidanih območij naselij sta namreč prenova in sanacija, vključno
z dopolnilno gradnjo, praviloma potekala na podlagi prostorskih ureditvenih
pogojev.
56. Na teh stavbnih zemljiščih torej država
ne more predvidevati selektivnih namenov, zato je njihovo različno obravnavanje
po tem zakonu neupravičeno in v nasprotju z načeli pravne države. Cilj, ki ga
zakon zasleduje, ni utemeljen na razlikah glede teh stavbnih zemljišč, ker jih,
kot je navedeno, ni, zato se pokaže zakonodajni cilj zunaj opravičenega
razlikovanja in s tem razumnega razmerja do družbene vrednosti cilja.
G) Četrti odstavek 14. člena ZSKZ in drugi odstavek 74. člena
ZZad
57. Izpodbijana je bila tudi določba
četrtega odstavka 14. člena ZSKZ, ki določa, da lastnina občine postanejo tista
kmetijska zemljišča, kmetije in gozdovi, ki ležijo na območju občine in so bili
6. aprila 1941 v lasti občine, saj po mnenju nekaterih pobudnikov posega v premoženje
občin glede zemljišč, ki so jih pridobile po navedenem datumu. Hkrati s to je
izpodbijana tudi določba drugega odstavka 74. člena ZZad iz enakih razlogov in
z očitkom, da krši načelo pravičnosti.
58. ZSKZ v četrtem odstavku 14. člena kot
kriterij za razmejitev med državno in občinsko lastnino na kmetijskih
zemljiščih in gozdovih določa datum 6. 4. 1941 in prepušča občinam samo tista
kmetijska zemljišča in gozdove, ki so bila na ta dan v lasti občine. Izbira
ustreznih kriterijev sodi po oceni ustavnega sodišča v polje proste presoje
zakonadajalca. V konkretnem primeru se je izbira za podržavljenje večine
kmetijskih zemljišč in gozdov v zakonodajnem postopku utemeljevala z
uspešnejšim oziroma učinkovitejšim izvajanjem postopkov denacionalizacije, po
končanju katerih naj bi se z zakonom določila še dodatna kmetijska zemljišča in
gozdovi, ki bodo prešla v last lokalnih skupnosti (22. člen ZSKZ).
59. Zemljišča in gozdovi v družbeni
lastnini niso nekaj, kar bi ob preoblikovanju lastnine pripadalo občinam,
vsekakor ne v takem smislu, da bi se zakonodajalec pregrešil zoper načelo
pravičnosti, ko ni odločil, da postanejo njihova last: med občinami leta 1994
in občinami iz leta 1941 ni take identitete, da bi bilo treba prvim dati ali
vrniti tisto, do česar bi bile morda upravičene druge; v času po vojni so lahko
občine odplačno pridobivale zemljišča in gozdove le s sredstvi v družbeni
lastnini; ko so jih pridobile, so bili tudi ta zemljišča in gozdovi družbena
lastnina, občina je na njih imela le pravico upravljanja. Glede na navedeno je
izbrani kriterij za razdelitev med državno in občinsko lastnino stvarno
utemeljen in skladen s ciljem oziroma namenom izpodbijanih zakonskih določb.
H) 13. in 16. člen ZSKZ
60. Predlagatelji in pobudniki ne
utemeljujejo posebej, v čem naj bi bile določbe 13. in 16. člena ZSKZ v
neskladju z ustavo in s katerimi njenimi določbami. Določbe 13. člena nalagajo
skladu, da vzpostavi in vodi potrebne evidence o kmetijskih zemljiščih,
kmetijah in gozdovih v lasti Republike Slovenije, kar ne more biti
ustavnopravno sporno. Ob ugotovitvi, da je 14. člen ZSKZ skladen z ustavo, tudi
ni najti razlogov za poseg v določbe 16. člena ZSKZ.
I)
61. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 48. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in
sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez
Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M.
Zupančič. Odločbo je sprejelo: glede prvega odstavka 14. člena s petimi glasovi
proti štirim (proti so glasovali sodniki Krivic, Šinkovec, Ude in Zupančič);
glede drugega odstavka 14. člena s šestimi glasovi proti trem (proti so
glasovali sodniki Šinkovec, Ude in Zupančič); glede četrtega odstavka 14. člena
s petimi glasovi proti štirim (proti so glasovali sodniki Krivic, Šinkovec, Ude
in Zupančič); glede petega odstavka 14. člena z osmimi glasovi proti enemu
(proti je glasoval sodnik Šinkovec) in glede 2., 3., 4., 5. in 6. točke izreka
soglasno. Ločena mnenja so dali sodniki: Krivic, Šinkovec in Ude.
Št. U-I-78/93
Ljubljana, dne 18. oktobra 1995.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.
1 7. člen ustavnega
zakona: “Ustavno sodišče deluje po tej ustavi, glede vprašanj postopka pred
ustavnim sodiščem..., ki z ustavo niso urejena, pa do sprejema zakona o ustavnem
sodišču smiselno uporablja dosedanje ustavne in zakonske določbe.”
Drugi odstavek 411. člena ustave iz leta 1974: “Postopek pred
ustavnim sodiščem začnejo s predlogom:...
7. podjetje ali druga organizacija, ... , če je prizadeta njena
pravica, ki je določena v ustavi ali v zakonu.”
11. člen zakona o postopku pred ustavnim sodiščem: “Postopek
pred ustavnim sodiščem se začne:
– z vložitvijo predloga ... organizacije.., ki jih kot
predlagatelje postopka določa ustava.”
2 81. člen ZUstS: “Postopki, začeti do uveljavitve
tega zakona, se nadaljujejo po določbah tega zakona, s tem da predlagatelji po
prejšnjih predpisih obdržijo položaj predlagatelja.”
3 Drugi odstavek 24. člena ZUstS: “Pravni interes za
vložitev pobude je podan, če predpis ali splošni akt za izvrševanje javnih
pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove
pravice, pravne interese oziroma pravni položaj.”
4 Drugi odstavek 35. člena ZUstS: “Predsednik
ustavnega sodišča lahko razpiše javno obravnavo na lastno pobudo ali na predlog
udeležencev v postopku. Predsednik ustavnega sodišča mora razpisati javno
obravnavo na predlog treh sodnikov.”
5 Prvi odstavek 36. člena ZUstS: “Na javno obravnavo
ustavno sodišče povabi udeležence v postopku, predstavnike oziroma zastopnike
in pooblaščence udeležencev v postopku in druge osebe, za katere meni, da je
potrebna njihova udeležba na javni obravnavi.”
6 72. člen ZZ se glasi:
“Temeljne organizacije in delovne skupnosti v sestavi zadruge
ali delovne organizacije kooperantov z dnem uveljavitve tega zakona postanejo
organizacijske enote zadruge ali delovne organizacije kooperantov s pooblastili
v pravnem prometu, ki so vpisana v sodni register; ta pooblastila izvršujejo v
imenu in za račun zadruge ali delovne organizacije kooperantov.”