Številka: Up-139/22-19
Datum: 11. 5.
2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi Fedorja Anžeta Sazonova, Ljubljana, ki ga zastopa Vanja
Šisernik, odvetnica v Kranju, na seji 11. maja
2023
odločilo:
S sklepom Višjega sodišča v Ljubljani št. I Kp 11256/2021 z dne 22. 11.
2021 v zvezi s sklepom Okrožnega sodišča v Ljubljani št. I Ks 11256/2021 z dne 29. 10.
2021 sta bili pritožniku kršeni pravici iz 22. člena
in druge alineje 29. člena Ustave.
OBRAZLOŽITEV
A.
1. Okrožno sodišče v Ljubljani je v
kazenskem postopku zaradi dveh kaznivih dejanj pranja denarja po četrtem v
zvezi s prvim in tretjim odstavkom 245. člena
Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št. 50/12
– uradno prečiščeno besedilo, 6/16 – popr., 54/15, 38/16, 27/17, 23/20, 91/20,
95/21 in 186/21 – v nadaljevanju KZ-1) in kaznivega dejanja hudodelskega
združevanja po drugem v zvezi s prvim odstavkom 294. člena
KZ-1 na podlagi drugega odstavka 272. člena
Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 176/21
– uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZKP) zoper pritožnika s sklepom z
dne 30. 8. 2021 podaljšalo pripor po vložitvi obtožnice zaradi pripornega
razloga po 1. točki prvega odstavka 201. člena
ZKP. Zoper pravnomočni sklep je pritožnik vložil zahtevo za varstvo zakonitosti,
ki ji je Vrhovno sodišče s sodbo št. XI
Ips 11256/2021 z dne 4. 11. 2021 ugodilo in pravnomočni sklep sodišča o
podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice razveljavilo. Vrhovno sodišče je
ugotovilo kršitev drugega odstavka 272. člena
ZKP in pravice do obrambe iz 29. člena
Ustave, saj pritožnikovi zagovornici pred odločitvijo sodišča ni bila pravilno
vročena obtožnica s predlogom za podaljšanje pripora (obtožnica ji je bila
vročena po navadni elektronski pošti, poleg tega ni bila podpisana in žigosana
ter ni vsebovala sprotnih opomb) in ji tako ni bila dana možnost, da se do tega
predloga opredeli. Vrhovno sodišče zadeve ni vrnilo v novo odločanje. Pojasnilo
je, da tega ni storilo zato, ker je v vmesnem času pripor, podaljšan z
razveljavljenim sklepom, že potekel.
2. Nekaj dni pred odločitvijo
Vrhovnega sodišča o razveljavitvi sklepa o podaljšanju pripora (tj. 29. 10. 2021)
je zunajobravnavni senat na podlagi drugega odstavka 207. člena ZKP že
izdal nadaljnji sklep, s katerim je ugotovil, da je priporni razlog po 1. točki
prvega odstavka 201. člena ZKP še vedno
podan. Zoper ta sklep je pritožnik na zadnji dan pritožbenega roka (tj. 15. 11. 2021)
vložil pritožbo. Dne 16. 11. 2021 je vložil dopolnitev pritožbe, v kateri
se je skliceval na sodbo Vrhovnega sodišča z dne 4. 11. 2021, ki naj bi jo prejel šele 16. 11. 2021.
Trdil je, da je z razveljavitvijo sklepa o podaljšanju pripora po vložitvi
obtožnice prišlo do položaja, ko o predlogu za podaljšanje pripora po vložitvi
obtožnice ni bilo odločeno, zato prvostopenjsko sodišče ne bi smelo postopati
po drugem odstavku 207. člena ZKP. Sodišče prve stopnje naj bi preizkus
obstoja pripornih razlogov opravilo brez veljavne podlage in ne da bi obrambi
dalo možnost, da se seznani s predlogom za podaljšanje pripora po vložitvi
obtožnice in nanj odgovori, zato naj bi bila tudi s tem sklepom kršena njegova
pravica do obrambe iz 29. člena Ustave.
Pritožbeno sodišče je pritožbo s sklepom z dne 22. 11. 2021 zavrnilo. Iz obrazložitve sklepa izhaja,
da kršitev, ki jih je pritožnik zatrjeval šele v dopolnitvi pritožbe, ni
preizkušalo, saj je bila dopolnitev vložena prepozno. Zoper pravnomočni sklep
je pritožnik vložil zahtevo za varstvo zakonitosti, ki jo je Vrhovno sodišče s
sklepom z dne 16. 12. 2021 zavrglo kot nedovoljeno.
3. Pritožnik v ustavni pritožbi
zatrjuje kršitev 14., 15., 19., 20., 22., 23., 25., 29. in 32. člena Ustave. Vztraja, da mu je bila z
izpodbijanim sklepom o ugotovitvi, da je priporni razlog še vedno podan, kršena
pravica do izjave. Glede na to, da je Vrhovno sodišče sklep o podaljšanju
pripora po vložitvi obtožnice razveljavilo in da torej o predlogu državnega
tožilstva za podaljšanje pripora po vložitvi obtožnice ni bilo odločeno, gre po
oceni pritožnika pri izpodbijanem sklepu za novo, samostojno odločanje o izreku
pripora. Sodišče zato naj ne bi smelo postopati po drugem odstavku 207. člena ZKP (ki ureja nadaljnje ugotavljanje,
ali so priporni razlogi še podani), temveč naj bi moralo postopati po drugem
odstavku 272. člena ZKP (ki ureja
odločanje o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice). Postopek podaljšanja
pripora po vložitvi obtožnice in postopek ugotavljanja nadaljnjega obstoja
pripornih razlogov naj bi se bistveno razlikovala; o predlogu za podaljšanje
pripora po vložitvi obtožnice naj bi se smelo odločati šele ob predpostavki, da
je obramba imela možnost seznanitve s predlogom upravičenega tožilca za
podaljšanje pripora in opredelitve do tega predloga (tretji odstavek 184. člena in drugi odstavek 272. člena ZKP), medtem ko naj v nadaljnjem postopku
preizkusa pripornih razlogov (drugi odstavek 207. člena
ZKP) takšna izjava ne bi bila predpisana, saj se o priporu odloča po uradni
dolžnosti. Pritožniku oziroma njegovi zagovornici naj pravica do izjave po
drugem odstavku 272. člena ZKP ne bi bila
zagotovljena vse do vložitve ustavne pritožbe. Izpodbijani sklep naj bi bil
torej izdan brez veljavne podlage in ne da bi imela obramba možnost, da se s
predlogom za podaljšanje pripora po vložitvi obtožnice seznani in nanj
odgovori.
4. Pritožnik pojasnjuje, da
prvostopenjsko sodišče ob izdaji izpodbijanega sklepa sicer res ni moglo
vedeti, da bo predhodni sklep o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice
razveljavljen, vendar pa bi to kršitev moralo odpraviti pritožbeno sodišče, ki
je bilo s tem seznanjeno pred sprejetjem svoje odločitve. Pritožnik meni, da bi
se pritožbeno sodišče moralo opredeliti do njegovih navedb v dopolnitvi
pritožbe. Ker tega ni storilo, naj bi bila tudi s tem kršena njegova pravica do
izjave. Ob tem pritožnik ne nasprotuje ugotovitvi pritožbenega sodišča, da je
bila dopolnitev pritožbe vložena po poteku pritožbenega roka, meni pa, da je
bila dopolnitev kljub temu pravočasna, saj predhodno še ni bil seznanjen s
sodbo Vrhovnega sodišča z dne 4. 11. 2021. Sicer pa bi po mnenju pritožnika pritožbeno
sodišče moralo to kršitev ugotoviti tudi po uradni dolžnosti.
5. Ustavno
sodišče je s sklepom senata št. Up-139/22
z dne 7. 11. 2022
ustavno pritožbo zoper pravnomočni sklep o ugotovitvi, da je priporni razlog še
vedno podan, sprejelo v obravnavo. V skladu s prvim odstavkom 56. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) je o sprejemu ustavne
pritožbe obvestilo Višje sodišče v Ljubljani.
6. Pritožnik je z isto ustavno
pritožbo izpodbijal tudi sklep Vrhovnega sodišča z dne 16. 12. 2021,
s katerim je bila zavržena njegova zahteva za varstvo zakonitosti. V tem delu
Ustavno sodišče ustavne pritožbe ni sprejelo v obravnavo.
B.
Ustavnopravna izhodišča
7. Temeljna ustavna procesna jamstva,
ki morajo biti zagotovljena ob odvzemu prostosti (tako v kazenskih kot v
nekazenskih postopkih), so določena v 19. členu
Ustave. V skladu z drugim odstavkom navedenega člena se sme posamezniku
prostost odvzeti le v primerih in po postopku, ki ga določa zakon, v tretjem
odstavku pa je predpisan obvezen pouk ob odvzemu prostosti. Primere, ko je osebi prostost odvzeta z
odreditvijo pripora, Ustava natančneje ureja v 20. členu.
Po drugem odstavku navedenega člena se sme oseba, za katero obstaja utemeljen
sum, da je storila kaznivo dejanje, pripreti samo na podlagi odločbe sodišča,
kadar je to neogibno potrebno za potek kazenskega postopka ali za varnost
ljudi. Ustava med drugim določa tudi temeljna pravila glede trajanja pripora;
pripor sme trajati samo toliko časa, dokler so za to dani zakonski razlogi,
vendar v začetni fazi postopka do vložitve obtožnice največ tri mesece od dneva
odvzema prostosti, nato pa sme Vrhovno sodišče pripor podaljšati še za
nadaljnje tri mesece (drugi in tretji odstavek 20. člena
Ustave). Postopek podaljševanja in najdaljši čas trajanja pripora po vložitvi
obtožnice v Ustavi nista določena, nedvomno pa iz Ustave izhaja, da sme tudi po
vložitvi obtožnice pripor trajati najkrajši potreben čas.1
8. Ustavno
sodišče je že v odločbi št. U-I-18/93 z
dne 11. 4. 1996
(Uradni list RS, št. 25/96, in OdlUS V,
40; 69. točka obrazložitve) pojasnilo, da
ustavna zahteva iz drugega odstavka 20. člena
Ustave, da o priporu odloči sodišče, vključuje vsa jamstva pravice do sodnega varstva
iz 23. člena Ustave. Navedeno pomeni, da
sme o priporu odločiti le sodišče, ki je ustanovljeno z zakonom in ki je
neodvisno in nepristransko. Da lahko govorimo o nepristranskosti sodišča, pa
mora to pred odločitvijo slišati stališča obeh strank, pri odločanju o priporu
torej osebe, o katere priporu odloča, in tožilca.
9. Ustavno sodišče pravico do izjave
oziroma pravico do kontradiktornega postopka primarno uvršča v 22. člen Ustave, ki vsakomur zagotavlja enako
varstvo njegovih pravic v postopku pred sodiščem in pred drugimi državnimi
organi, organi lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil, ki odločajo o
njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih. Pravica do izjave pomeni,
da mora biti stranki dana možnost, da se izjavi o celotnem procesnem gradivu,
ki je v sodnem spisu in ki lahko vpliva na odločitev sodišča. Stranki mora biti
zagotovljeno, da se seznani z navedbami, dokaznimi predlogi in stališči
nasprotne stranke, pa tudi vsakogar (tudi neodvisnega organa), ki mu je v
postopku zagotovljena vloga, da lahko vpliva na odločitev sodišča, ter da na te
navedbe, predloge in stališča odgovori.2 Iz pravice do izjave izhaja
tudi obveznost sodišča, da se z navedbami strank seznani, pretehta njihovo
dopustnost in relevantnost ter se do njih – če so dopustne in za odločitev
pomembne – v obrazložitvi sodne odločbe opredeli. Ta dolžnost velja tudi za
instančna sodišča, ko odločajo o pravnih sredstvih.3
10. Po ustaljeni ustavnosodni presoji
ima pravica do izjave še posebno ustavnopravno težo v postopku odločanja o
priporu. Sodišče mora osebo, o priporu katere odloča, seznaniti z vsem
gradivom, ki bi utegnilo vplivati na odločitev o priporu, in ji določiti
primeren rok, v katerem se lahko o tem gradivu izjavi. Navedeno velja tako v
postopku odločanja o odreditvi pripora kot v postopku odločanja o podaljšanju
pripora. Ustavno sodišče je že sprejelo stališče, da mora sodišče v skladu z
22. členom Ustave priprti osebi vročiti predlog tožilstva za podaljšanje
pripora in ji določiti razumen rok za izjavo.4
11. Ko
gre za odločanje o priporu, ima poseben pomen tudi ustavna pravica obdolženca
do obrambe z zagovornikom (druga alineja 29. člena
Ustave). Ta pravica, ki obdolžencu zagotavlja učinkovito uresničevanje drugih
človekovih pravic mora biti
sicer obdolžencu zagotovljena tudi v primerih, ko se brani s prostosti, še
posebno težo pa ima pri odločanju o priporu, saj se priprti zaradi stresnosti
situacije in odrezanosti od zunanjega sveta pogosto ne more sam uspešno
braniti; dejanjem državnega tožilca se lahko enakopravno zoperstavi šele s
pomočjo zagovornika.5
Iz odločbe Ustavnega sodišča št. Up-431/14
izhaja, da je podana kršitev obdolženčeve pravice do izjave iz 22. člena in pravice do obrambe z zagovornikom iz
druge alineje 29. člena Ustave, če
sodišče predlog za podaljšanje pripora vroči zgolj obdolžencu, ne pa tudi
njegovemu zagovorniku.
12. Iz ustavnosodne presoje poleg tega
izhaja, da je treba pri odločanju o omejevalnih ukrepih, med katere sodi tudi
pripor, spoštovati ustavno zagotovljeno domnevo nedolžnosti (27. člen Ustave), po kateri je trditveno in
dokazno breme na tožilcu. Tožilec je torej tisti, ki mora (1) zahtevati
odreditev omejevalnega ukrepa, (2) zatrjevati izpolnjenost vsebinskih pogojev
zanj in (3) izpolnjenost teh pogojev dokazati s tisto stopnjo verjetnosti, ki
jo zahteva ustavno ali zakonsko določen dokazni standard. Navedeno mutatis
mutandis velja tudi pri odločanju o podaljšanju pripora.6
Upoštevna zakonska ureditev
13. Prvi
odstavek 205. člena ZKP določa, da sme
biti obdolženec na podlagi sklepa preiskovalnega sodnika o odreditvi pripora
pridržan v priporu največ mesec dni od dneva, ko mu je bila odvzeta prostost,
po tem času pa sme biti pridržan v priporu samo na podlagi sklepa o podaljšanju
pripora. Za obravnavani primer je odločilna zakonska ureditev odločanja o
podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice. Pred uveljavitvijo Zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 91/11 – v nadaljevanju ZKP-K) je moral senat v
primeru, ko je bil obdolženec v priporu in v obtožnici ni bilo predlagano, naj
se izpusti, v treh dneh od prejema obtožnice po uradni dolžnosti preizkusiti,
ali so še dani razlogi za pripor, in izdati sklep, s katerim je pripor
podaljšal ali odpravil (takrat veljavni drugi odstavek 272. člena ZKP). Če je senat pripor podaljšal, je
moral nato na vsaka dva meseca tudi brez predloga strank preizkusiti, ali so še
dani razlogi za pripor, in izdati sklep, s katerim je pripor ponovno podaljšal
ali odpravil (takrat veljavni drugi odstavek 207. člena
ZKP). Navedeni sklepi o podaljšanju pripora so predstavljali izvršilni naslov
oziroma pravno podlago za izvrševanje pripora z veljavnostjo dveh mesecev. Če
senat o podaljšanju oziroma odpravi pripora ni odločil v dveh mesecih od
zadnjega sklepa o podaljšanju, je bil obdolženec v vmesnem času v priporu brez
sodne odločbe.7
14. Z ZKP-K so bile navedene določbe
spremenjene. Spremembo je spodbudila odločba št. U-I-50/09,
Up-260/09, s katero je Ustavno sodišče odločilo, da je zakonska ureditev, ki je
dopuščala, da se pripor v fazi sodne preiskave do vložitve obtožnice podaljša
tudi na predlog preiskovalnega sodnika, v neskladju z obdolženčevo pravico do
enakosti orožij iz 22. člena Ustave.
Ustavno sodišče je navedeno odločitev oprlo na svojo ustaljeno presojo, po
kateri je pri odločanju o omejevalnih ukrepih trditveno in dokazno breme na
tožilcu (27. člen Ustave), obdolžencu pa
mora biti zagotovljen enak obseg pravic oziroma enak pravni položaj, kot ga ima
tožilec (22. člen Ustave).8 V navedeni zadevi se sicer Ustavno sodišče ni opredelilo do ustavne
skladnosti določb ZKP o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice, saj te niso
bile izpodbijane, je pa zakonodajalca pozvalo, naj sam presodi, ali so zaradi
te odločitve podani ustavnopravni razlogi, zaradi katerih je treba spremeniti
tudi določbe ZKP, ki urejajo odločanje o priporu po vložitvi obtožnice.9
15. Kot izhaja iz
predloga ZKP-K, je zakonodajalec ocenil, da so taki ustavnopravni predlogi
podani.10 Z ZKP-K
je uvedel ureditev, po kateri se za vsako odreditev in podaljšanje pripora
(tako v fazi preiskave kot po vložitvi obtožnice) zahteva predlog tožilca. S
tem je zadostil ustavni zahtevi, da sme sodišče o odreditvi in podaljšanju
pripora odločiti samo na predlog tožilca. Ob tem pa je zakonodajalec postopek
odločanja o priporu spremenil tudi tako, da se po vložitvi obtožnice pripor ne
podaljšuje več na dva meseca. Če je obdolženec v priporu in je v obtožnici
predlagano, naj se pripor podaljša, se ob izpolnjenih pogojih pripor podaljša
takoj po vložitvi obtožnice, pri čemer je treba obdolžencu omogočiti, da na
predlog za podaljšanje odgovori (drugi odstavek 272. člena ZKP). Od te točke naprej in do izreka sodbe sodišča prve
stopnje pa senat ne odloča več o podaljšanju pripora, temveč po preteku dveh
mesecev od zadnjega sklepa o priporu tudi brez predloga strank preizkusi, ali
so še dani razlogi za pripor, in izda sklep, s katerim ugotovi, da so razlogi
za pripor še podani (v nadaljevanju ugotovitveni priporni sklep), ali pa pripor
odpravi (drugi odstavek 207. člena ZKP). Zakon ne določa, da bi moralo
sodišče pred izdajo ugotovitvenega pripornega sklepa obdolžencu omogočiti, da
se o obstoju pripornih razlogov izjavi. Po vložitvi obtožnice in do izreka
obsodilne sodbe lahko pripor traja največ dve leti (peti odstavek 207. člena ZKP). Ugotovitveni priporni sklepi so
predvideni tudi v pritožbenem postopku (sedmi odstavek 392. člena ZKP, v
veljavi od ZKP-K, in tretji odstavek 394. člena ZKP, v veljavi od Zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o kazenskem postopku, Uradni list RS, št. 47/13 – ZKP-L).
16. Vrhovno
sodišče je v sodbi št. XI Ips 11256/2021
z dne 4. 11. 2021,
s katero je v obravnavani zadevi razveljavilo sklep o podaljšanju pripora po
vložitvi obtožnice, pojasnilo, da »[n]ovega odločanja o predlogu za podaljšanje
pripora pred sodiščem prve stopnje ni odredilo, saj je pripor, podaljšan z
razveljavitvenim sklepom, že potekel«. Na enak način je odločilo v eni od
predhodnih zadev, v kateri je dodalo, da je sodišče že z nadaljnjim sklepom v
skladu z drugim odstavkom 207. člena ZKP preizkusilo, ali so še dani
pogoji za pripor.11
Na podlagi navedenega bi lahko sklepali, da je lahko
po stališču Vrhovnega sodišča obdolženec na podlagi sklepa o podaljšanju
pripora po vložitvi obtožnice v priporu le dva meseca, nadaljnje trajanje
pripora pa temelji na ugotovitvenih pripornih sklepih, ki so samostojna podlaga
za izvrševanje pripora (vsakič za dva meseca). Po tej razlagi se torej
ugotovitveni priporni sklepi po vsebini ne razlikujejo od sklepov o podaljšanju
pripora, ki so jih sodišča izdajala pred uveljavitvijo ZKP-K. Drugačno stališče
pa je mogoče razbrati iz odločitev Vrhovnega sodišča, ki se nanašajo na
ugotovitvene priporne sklepe, izdane v fazi pritožbenega postopka.12 Iz teh odločitev
izhaja, da se ugotovitveni priporni sklepi bistveno razlikujejo od predhodne
ureditve, ki je sodišču nalagala, da se s sklepom pripor podaljša ali odpravi. Vrhovno sodišče pojasnjuje, da pri
ugotovitvenih sklepih ne gre za podaljšanje pripora (pripor je namreč že s
predhodnim sklepom podaljšan do nastopa kazni), temveč da sodišče v tej fazi
presoja le, ali so razlogi, iz katerih je bil zoper obtoženca pripor odrejen,
še podani oziroma ali so nastopile okoliščine, ki narekujejo odpravo pripora.
Zato po stališču Vrhovnega sodišča ob ugotovitvi, da je isti priporni razlog še
vedno podan, sodišču za takšno presojo tudi ni treba ponovno utemeljevati vseh
zakonskih pogojev za pripor, ki izhajajo iz prej izdanih sklepov o odreditvi
oziroma podaljšanju pripora.
17. Po presoji Ustavnega sodišča
obstaja več razlogov, ki govorijo za stališče, da ugotovitveni priporni sklepi
ne vsebujejo izvršilnega naslova za izvrševanje pripora. Prvi razlog je povezan
z izrekom teh sklepov. Sodišče v izreku sklepa, ki ga sprejme na podlagi
drugega odstavka 207. člena ZKP (enako
velja za sklepe, sprejete na podlagi sedmega odstavka 392. člena in tretjega odstavka 394. člena ZKP), navede le, da se ugotovi, da je
pri obdolžencu še podan priporni razlog. Tak sklep torej ne vsebuje odločitve
sodišča, ki bi pristojnim organom nalagala, da obdolženca privedejo v pripor
ali da ga v njem zadržujejo, zato ne more biti podlaga za izvrševanje pripora.
Navedeno potrjuje prvi odstavek 205. člena
ZKP, po katerem sme biti obdolženec v priporu le na podlagi sklepa o odreditvi
ali podaljšanju pripora. Drug razlog je ustavnopravne narave. Navedeno je bilo
že, da sme sodišče v skladu s 27. členom Ustave sklep, s katerim pripor
odredi ali podaljša (torej sklep, s katerim vzpostavi pravno podlago za
izvrševanje pripora), sprejeti le na predlog upravičenega tožilca (glej 12.
točko obrazložitve te odločbe). Če se zakonska ureditev razlaga tako, da
tožilec po vložitvi obtožnice podaljšanje pripora predlaga le za dva meseca,
podlaga za nadaljnje izvrševanje pripora pa so ugotovitveni sklepi, ki jih
sodišče izdaja po uradni dolžnosti, to pomeni, da sodišče s temi sklepi pripor
dejansko podaljšuje na lastno pobudo. Takšna razlaga torej posega v domnevo
nedolžnosti iz 27. člena Ustave, pri
čemer za tak poseg ni videti ustavno dopustnega cilja.13 Proti razlagi, da
ugotovitveni priporni sklepi vzpostavljajo podlago za izvrševanje pripora,
govori tudi zgodovinska razlaga (tj. razlaga, ki se med drugim opira na potek
zakonodajnega postopka in razloge za izdajo zakona). V predlogu ZKP-K je
navedeno, da gre pri drugem odstavku 207. člena
ZKP »le za dvomesečni preizkus razlogov, ne pa za odločanje o podaljšanju
pripora, za katerega je potreben predlog državnega tožilca zaradi zagotavljanja
enakosti orožja, [zato] je bolj primerno in ustavno skladno, da senat ob
preizkusu s sklepom ugotovi, da so razlogi za pripor, ki sme po petem odstavku
207. člena po vložitvi obtožnice trajati
največ dve leti, še podani, in če ugotovi, da niso, pripor odpravi«.14 Zakonodajalec je
torej želel narediti jasno ločnico med sklepi o podaljšanju pripora, ki jih sme
sodišče izdati le na predlog upravičenega tožilca in ki predstavljajo podlago
za izvrševanje pripora, in ugotovitvenimi sklepi, s katerimi sodišče le
ugotavlja, ali so še podani razlogi za pripor, ki temelji na predhodnem sklepu
o odreditvi oziroma podaljšanju pripora.
18. Glede na navedeno je treba
upoštevno zakonsko ureditev razlagati tako, da je pravna podlaga za izvrševanje
pripora od vložitve obtožnice do izreka prvostopenjske sodbe sklep o
podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice (drugi odstavek 272. člena ZKP), vmesni ugotovitveni priporni
sklepi (drugi odstavek 207. člena ZKP) pa
imajo zgolj deklaratorno naravo; sporočajo, da je sodišče periodično (tj. na
dva meseca) preverjalo obstoj pripornih razlogov in da ni videlo razlogov za
odpravo pripora, ki se izvršuje na podlagi sklepa o podaljšanju pripora po
vložitvi obtožnice. Takšna razlaga zagotavlja spoštovanje ustavne zahteve, da
sodišče sklepe, ki so podlaga za izvrševanje pripora, sprejema samó na predlog
tožilca in po zagotovitvi kontradiktornosti. Glede na to, da je lahko
obdolženec na podlagi sklepa
o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice v priporu kar dve leti, je sicer
ključno, da sodišče tudi v vmesnem času periodično preizkuša, ali so pogoji za
pripor še podani in ali je trajanje pripora še v okviru razumnega časa. Vendar
pa za tak preizkus ne potrebuje predloga tožilca, saj ne odloča znova o pravni
podlagi za pripor. Sodišče pri navedenem preizkusu tudi ne ugotavlja novih
pripornih razlogov ali novih obremenilnih okoliščin; ugotovitveni priporni
sklepi se smejo nanašati le na tiste priporne razloge in tiste okoliščine, ki
jih vsebuje že sklep o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice (če je bil
denimo pripor po vložitvi obtožnice podaljšan samo zaradi pripornega razloga
begosumnosti, sodišče z ugotovitvenim pripornim sklepom ne more ugotoviti
pripornega razloga ponovitvene nevarnosti, saj v takem primeru ne bi zgolj
preizkušalo razlogov, ki jih je zatrjeval in s katerimi je uspel tožilec,
temveč bi po uradni dolžnosti ugotavljalo nove priporne razloge). Kadar sodišče
na podlagi drugega odstavka 207. člena
ZKP preizkus pripornih razlogov opravi brez predloga tožilca, tudi ni v
neskladju z Ustavo, če sodišče predhodno ne pridobi obdolženčeve izjave, saj ne
razpolaga z novim procesnim gradivom, ki bi lahko vplivalo na obdolženčev
pravni položaj. Pravici obdolženca do izjave in do obrambe sta zagotovljeni na
način, da se obdolženec lahko izjavi o predlogu za podaljšanje pripora po
vložitvi obtožnice, poleg tega pa lahko kadarkoli v postopku poda predlog za
odpravo pripora, o katerem mora sodišče odločiti hitro.15
Presoja konkretnega primera
19. Pritožnik izpodbija ugotovitveni
priporni sklep, izdan na podlagi drugega odstavka 207. člena ZKP. Iz do
zdaj navedenega izhaja, da sodišče ne krši obdolženčeve pravice do izjave iz
22. člena Ustave oziroma njegove pravice do obrambe z zagovornikom iz
druge alineje 29. člena Ustave, če pred izdajo takega sklepa, ki ga izda
brez predloga upravičenega tožilca, obdolžencu in/ali njegovemu zagovorniku ne
omogoči izjave o obstoju pripornih razlogov. Vendar pa v obravnavanem primeru
pritožnik trdi, da njegovi zagovornici pravica do izjave ni bila zagotovljena
že pri odločanju o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice, kar je ugotovilo
tudi Vrhovno sodišče s sodbo z dne 4. 11. 2021.
20. Ustavno sodišče pritrjuje presoji
Vrhovnega sodišča, da sodišče pritožnikovi zagovornici pred odločitvijo o
podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice ni omogočilo, da se izjavi o predlogu
za podaljšanje pripora, saj ji je obtožnico, ki je vsebovala predlog za
podaljšanje pripora (drugi odstavek 272. člena ZKP), vročilo na način, ki
ni zakonsko predviden (tj. po elektronski pošti), poleg tega pa se posredovani
dokument ni vsebinsko skladal z vloženo obtožnico (posredovani dokument ni
vseboval sprotnih opomb). Posledično sta bili pritožniku z izdajo sklepa o
podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice kršeni pravica do izjave iz
22. člena Ustave in pravica do obrambe z zagovornikom iz druge alineje
29. člena Ustave.
21. Navedena kršitev je vplivala tudi
na ustavno skladnost izpodbijanega naknadnega ugotovitvenega sklepa. Kot je
bilo pojasnjeno, sodišče z ugotovitvenimi sklepi iz drugega odstavka
207. člena ZKP zgolj potrjuje nadaljnji obstoj pripornih razlogov, ki jih
je predhodno ugotovilo v sklepu o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice.
Dokler obdolžencu ni dana možnost, da se do teh razlogov opredeli, s kršitvijo
pravice do izjave ni obremenjen le sklep o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice, temveč tudi vsi nadaljnji ugotovitveni priporni
sklepi. Sodišče sme torej tudi ugotovitvene sklepe iz drugega odstavka
207. člena ZKP izdati le, če sta imela obdolženec in njegov zagovornik
pred tem vsaj enkrat v postopku možnost, da se opredelita do predloga za
podaljšanje pripora po vložitvi obtožnice. Če sta to možnost imela že v okviru
odločanja o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice, jima sodišče, ko odloča
na podlagi drugega odstavka 207. člena ZKP, predloga ni dolžno ponovno
vročiti in ju pozivati k ponovni izjavi. Če pa jima sodišče (v nasprotju z
zakonom in Ustavo) te možnosti tedaj ni dalo (za kar je šlo v obravnavanem
primeru), jima jo mora dati vsaj pred odločitvijo o izdaji ugotovitvenega sklepa
po drugem odstavku 207. člena ZKP, sicer tudi z izdajo tega sklepa krši
obdolženčevo pravico iz 22. oziroma 29. člena Ustave.
22. Iz sodbe Vrhovnega sodišča z dne
4. 11. 2021 sicer izhaja, da je bila pritožnikova zagovornica s
popolno vsebino obtožnice, ki je vključevala predlog za podaljšanje pripora,
seznanjena 9. 9. 2021, tj. po izdaji prvostopenjskega sklepa o
podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice, a pred izdajo izpodbijanega
prvostopenjskega ugotovitvenega sklepa. Vendar pa to samo po sebi še ne pomeni,
da je imela pritožnikova zagovornica pred izdajo izpodbijanega ugotovitvenega
sklepa možnost opredelitve do predloga za podaljšanje pripora. Sodišče namreč
po pravilni vročitvi obtožnice zagovornici in pred izdajo izpodbijanega
ugotovitvenega sklepa zagovornice ni pozvalo k opredelitvi in ji določilo roka
zanjo.
23. Glede na navedeno sta bili s tem,
ko je sodišče prve stopnje na podlagi drugega odstavka 207. člena ZKP
ugotovilo, da je priporni razlog še podan, čeprav pritožnikovi zagovornici pred
tem v nobeni fazi postopka ni bilo omogočeno, da se opredeli do predloga za
podaljšanje pripora po vložitvi obtožnice, kršeni pritožnikova pravica do
izjave iz 22. člena in pravica do obrambe z zagovornikom iz druge alineje
29. člena Ustave. S tem ko je Vrhovno sodišče s sodbo z dne
4. 11. 2021 sklep o podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice
razveljavilo, ne da bi zadevo vrnilo v ponovno odločanje sodišču prve stopnje,
pa je odpadla tudi pravna podlaga za izvrševanje pripora. Kot je bilo obrazloženo
v 17.–18. točki obrazložitve te odločbe, je lahko podlaga za izvrševanje
pripora le sklep o odreditvi ali podaljšanju pripora.
24. Pritožnik kršitev pravice do
izjave iz 22. člena Ustave očita tudi sodišču druge stopnje, ki naj se ne
bi opredelilo do njegovih navedb v dopolnitvi pritožbe. Iz ustavnosodne presoje
izhaja, da prekluzivni roki za vložitev pravnih sredstev sicer pomenijo poseg v
ustavno pravico stranke do izjave (saj sodišče vloge oziroma dopolnitve
pravočasno vložene vloge, ki navaja razloge ali dejstva, ki niso bila navedena
v pravočasni vlogi, vložene po preteku takšnega roka, ne bo vsebinsko
obravnavalo), vendar pa je določitev takšnih rokov ustavno dopustna, saj služi
zagotovitvi jasnosti in gotovosti v medsebojnih pravnih razmerjih in je s tem v
interesu vseh strank pravnega razmerja, prav tako pa v interesu instituta
učinkovitega sodnega varstva v celoti (prvi odstavek 23. člena Ustave). Ob
tem velja, da prekluzivni roki ne smejo biti pretirano kratki ter da morata
dolžina roka in njegov prekluzivni učinek dovolj jasno in nedvoumno izhajati iz
zakona.16 Pritožnik ne nasprotuje stališču pritožbenega sodišča, da je bila
dopolnitev pritožbe vložena po poteku pritožbenega roka, iz ustavne pritožbe pa
tudi ne izhaja, da je zakonska ureditev tega roka v neskladju z navedenimi
ustavnimi merili. Glede na navedeno ni mogoče pritrditi očitku pritožnika, da
bi se pritožbeno sodišče moralo opredeliti do navedb v dopolnitvi pritožbe.
Neutemeljen pa je tudi očitek, da bi pritožbeno sodišče kršitev, ki jo je pritožnik
zatrjeval v dopolnitvi pritožbe, moralo ugotovilo po uradni
dolžnosti. Dejstvo, da sodišče določene kršitve ne ugotovi po uradni dolžnosti,
namreč ne pomeni kršitve pritožnikove pravice do izjave iz 22. člena
Ustave; kršitev pravice do izjave je podana, če se sodišče ne opredeli do
dopustnih (torej pravočasnih) in upoštevnih navedb strank. Kršitev, ki jo
pritožnik očita pritožbenemu sodišču, torej ni podana, kar pa ne vpliva na
dejstvo, da je izpodbijani pravnomočni sklep obremenjen z zgoraj ugotovljeno
kršitvijo 22. člena in druge alineje 29. člena Ustave.
25. Glede na to, da je bil sklep o
podaljšanju pripora po vložitvi obtožnice razveljavljen, ne da bi bila zadeva
vrnjena v novo odločanje, s čimer je odpadla pravna podlaga za izvrševanje
pripora, in glede na to, da iz sodnega spisa izhaja, da je sodišče s sklepom
št. III K 11256/2021 z dne 23. 6. 2022 pripor zoper pritožnika
nadomestilo z ukrepom varščine, izpodbijani pravnomočni sklep nima več pravnih
učinkov. Iz tega razloga se je Ustavno sodišče omejilo na ugotovitev kršitev
pravic iz 22. člena in druge alineje 29. člena Ustave.
C.
26. Ustavno sodišče je sprejelo to
odločbo na podlagi 47. člena v zvezi s
prvim odstavkom 49. člena ZUstS ter prve
alineje drugega odstavka v zvezi s petim odstavkom 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter
sodnici in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen
Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko
Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
________________
1 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. Up-155/95 z dne 5. 12. 1996 (OdlUS
V, 190), predvsem 11. točko obrazložitve.
2 Odločba Ustavnega sodišča št. Up-108/00
z dne 20. 2. 2003
(Uradni list RS, št. 26/03, in OdlUS XII,
49), 7. točka obrazložitve.
3 Glej odločbe
Ustavnega sodišča št. Up-373/97 z dne 22. 2. 2001
(Uradni list RS, št. 19/01, in OdlUS X,
108), 9. točka obrazložitve, št. Up-211/04 z dne 2. 3. 2006 (Uradni list RS, št. 28/06, in OdlUS XV, 40), 5. točka
obrazložitve, in št. Up-590/05 z dne 17. 4. 2008
(Uradni list RS, št. 53/08, in OdlUS
XVII, 30), 6. točka obrazložitve.
4 Glej odločbi Ustavnega sodišča št. Up-21/05
z dne 26. 5. 2005
(Uradni list RS, št. 57/05, in OdlUS XIV,
44), 21. točka obrazložitve, in št. Up-441/16 z dne 24. 1. 2019, 5.–6. točka obrazložitve.
5 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. Up-431/14
z dne 17. 12. 2014
(Uradni list RS, št. 2/15), 5., 6. in 9.
točka obrazložitve. Glej tudi M. Šošić v: M. Šepec (ur.), Zakon o kazenskem
postopku s komentarjem, 1. knjiga, GV Založba, Ljubljana 2023, str. 485–486.
6 Glej odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-18/93,
72. točka obrazložitve, št. U-I-296/02 z
dne 20. 5. 2004
(Uradni list RS, št. 68/04, in OdlUS
XIII, 41), 39. točka obrazložitve, št. U-I-328/04
z dne 29. 5. 2008
(Uradni list RS, št. 65/08, in OdlUS
XVII, 20), 13. točka obrazložitve, in št. U-I-50/09,
Up-260/09 z dne 18. 3. 2010 (Uradni list RS, št. 29/10, in OdlUS XIX, 2), 17. točka
obrazložitve. Glej tudi Zakon o kazenskem postopku z novelo ZKP-K, uvodna
pojasnila Š. Horvat, GV Založba, Ljubljana 2012, str. 45.
7 Glej Š. Horvat, Zakon o kazenskem postopku s komentarjem, GV
Založba, Ljubljana 2004, str. 490. Glej
tudi sklep Ustavnega sodišča št. Up-320/01
z dne 8. 4. 2003,
5. točka obrazložitve.
8 Odločba Ustavnega sodišča št. U-I-50/09,
Up-260/09, 16.–17. točka obrazložitve.
9 Prav tam, 20. točka obrazložitve.
10 Glej Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
kazenskem postopku z dne 2. 6. 2011 (EPA 1892-V), str. 9
in 67.
11 Sodba Vrhovnega sodišča št. XI
Ips 53025/2020 z dne 8. 3. 2021, 10. točka obrazložitve.
12 Glej sklepe Vrhovnega sodišča št. I
Kp 11292/2014 z dne 30. 10. 2014 (4. točka obrazložitve), št. I Kp 55009/2013 z dne 7. 11. 2014 (4. točka
obrazložitve), št. I Kp 14213/2013 z dne
29. 1. 2015 (5. točka obrazložitve), št. I
Kp 52016/2014 z dne 14. 5. 2015 (4. točka obrazložitve) in št. I Kp 20253/2014 z dne 29. 10. 2015 (4. točka
obrazložitve).
13 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-328/04,
13. točka obrazložitve.
14 Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
kazenskem postopku z dne 2. 6. 2011 (EPA 1892-V), str. 67.
15 Glede obveznosti
sodišča, da ob periodičnem preverjanju pripornih razlogov odloči tudi o vsakem
predlogu obdolženca za odpravo pripora, glej sklep Ustavnega sodišča št. Up-194/95 z dne 12. 3. 1996, 3. točka
obrazložitve. Obveznost hitrega odločanja o takem predlogu izhaja iz četrtega
odstavka 5. člena Konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94
– EKČP), po katerem ima vsakdo, ki mu je bila odvzeta prostost, pravico začeti
postopek, v katerem bo sodišče hitro odločilo o zakonitosti odvzema prostosti
in odredilo njegovo izpustitev, če je bil odvzem prostosti nezakonit. V zvezi s
tem glej na primer sodbo Evropskega sodišča za človekove pravice v zadevi Rehbock
proti Sloveniji z dne 28. 11. 2000, 82.–86. točka obrazložitve.
16 Tako odločba Ustavnega sodišča št. Up-329/01
z dne 16. 5. 2002
(Uradni list RS, št. 49/02, in OdlUS XI,
119), 9. točka obrazložitve. Glej tudi odločbi Ustavnega sodišča št. Up-1201/05 z dne 6. 12. 2007 (Uradni list RS, št. 117/07, in OdlUS XVI, 116), 11. točka
obrazložitve, in št. Up-1043/18 z dne 27. 10. 2022
(Uradni list RS, št. 151/22), 10. točka
obrazložitve, ter sklep Ustavnega sodišča št. Up-120/05
z dne 15. 12. 2006,
4. točka obrazložitve.