Številka: U-I-414/20-13
Datum: 3. 5. 2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Višjega sodišča v Ljubljani, na seji 3. maja 2023
odločilo:
1. Deveti odstavek v zvezi s 1. točko drugega odstavka 112. člena Zakona o finančnem poslovanju, postopkih
zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju (Uradni list RS, št. 176/21 – uradno prečiščeno besedilo in 178/21
– popr.) je v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje iz prejšnje
točke odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljene protiustavnosti se uporablja
deveti odstavek v zvezi s 1. točko drugega odstavka 112. člena Zakona o
finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju.
Obrazložitev
A.
1. Sodišče
prve stopnje je v sprožilnem primeru na temelju devetega odstavka 112. člena Zakona o finančnem poslovanju, postopkih
zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju (v nadaljevanju ZFPPIPP) po
uradni dolžnosti presodilo, da obstaja razlog za razrešitev upravitelja v
postopku osebnega stečaja. Z dopisom Ministrstva za pravosodje je bilo namreč
obveščeno o začasni ustavitvi njegovega imenovanja v novih zadevah na podlagi
1. točke drugega odstavka 112. člena ZFPPIPP. Višje sodišče v Ljubljani,
ki odloča o upraviteljevi pritožbi, vlaga zahtevo za oceno ustavnosti devetega
odstavka v zvezi s 1. točko drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP. Drugi odstavek 112. člena
ZFPPIPP v 1. točki določa, da mora minister, pristojen za pravosodje, začasno
ustaviti imenovanje posamezne osebe za upravitelja v novih zadevah, če je proti
njej uveden kazenski postopek zaradi suma storitve kaznivega dejanja iz
tretjega odstavka 108. člena ZFPPIPP in
je v tem postopku obtožnica postala pravnomočna ali je na podlagi obtožnega
predloga razpisana glavna obravnava. Tretji odstavek 108. člena navedenega
zakona opredeljuje1
(i) kazniva dejanja, storjena z naklepom, ki se
preganjajo po uradni dolžnosti, ter (ii) določena kazniva dejanja tudi za primere,
kadar so izvršena iz malomarnosti, in sicer povzročitev smrti iz malomarnosti,
hude telesne poškodbe, posebno hude telesne poškodbe, ogrožanje varnosti pri
delu, prikrivanje, izdajo in neupravičeno pridobitev poslovne tajnosti, pranje
denarja, izdajo uradne tajnosti, povzročitev splošne nevarnosti ali izdajo
državne tajnosti. Deveti odstavek 112. člena
ZFPPIPP določa obveznost sodišča, da v roku treh delovnih dni po prejemu
obvestila o vpisu začasne ustavitve imenovanja (tudi po drugem odstavku 112. člena ZFPPIPP) v evidenco upraviteljev
upravitelja, čigar imenovanje v novih postopkih je začasno ustavljeno, razreši
v vseh postopkih zaradi insolventnosti, v katerih je bil imenovan. Po mnenju
predlagatelja navedena ureditev nasprotuje načelu enakosti (14. člen Ustave), pravici do izjave (22. člen Ustave), pravici do sodnega varstva (23. člen Ustave), pravici do pravnega sredstva
(25. člen Ustave), domnevi nedolžnosti
(27. člen Ustave), svobodi dela (49. člen Ustave) in pravici do svobodne
gospodarske pobude (74. člen Ustave).
2. Predlagatelj uvodoma pojasnjuje, da
izpodbijani prvostopenjski sklep formalno temelji le na devetem odstavku 112. člena ZFPPIPP. Zato 1. točka drugega odstavka
112. člena ZFPPIPP strogo gledano ne
pomeni določbe, ki bi jo v skladu s 156. členom
Ustave in 23. členom Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS)
moral uporabiti pri odločanju v pritožbenem postopku. Kljub temu je po mnenju
predlagatelja ključna tesna vsebinska povezava obeh pravnih podlag, ki naj bi
dopuščala le skupno presojo devetega odstavka 112. člena
v zvezi s 1. točko drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP.2 Predlagatelj meni, da v nasprotnem primeru celovita in vsebinska
presoja ustavnosti devetega odstavka 112. člena ZFPPIPP ne bi bila mogoča
in bi bila sodišču odvzeta možnost zahtevati oceno ustavnosti te določbe, ki se
sicer tudi izrecno sklicuje na ravno tako protiustavni drugi odstavek
112. člena ZFPPIPP. Navaja, da ima sicer tehtne pomisleke zoper ustavno
skladnost tudi samo devetega odstavka 112. člena
ZFPPIPP (brez povezave z drugim odstavkom), saj naj bi tudi ta sam po sebi
nesorazmerno posegal v pravni položaj upravitelja in kršil njegove ustavne
pravice.
3. S sklicevanjem na domnevo
nedolžnosti predlagatelj poudarja, da so oblastni posegi v posameznikove
(upraviteljeve) pravice pred pravnomočnostjo obsodilne sodbe dopustni le
izjemoma in ob spoštovanju načela sorazmernosti pod pogoji iz 22. člena Zakona o kazenskem postopku (Uradni list
RS, št. 176/21 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZKP). Ta za
primer predpisane omejitve pravic v primeru uvedbe kazenskega postopka ob
odsotnosti posebne zakonske ureditve določa, da nastanejo posledice omejitev s
pravnomočnostjo obtožnice; pri kaznivih dejanjih, za katera je kot glavna kazen
predpisana denarna kazen ali zapor do treh let, pa z dnem, ko je izdana
obsodilna sodba (ne glede na njeno pravnomočnost). Za večji (tudi začasen)
poseg v ustavne pravice bi moral zakonodajalec po mnenju predlagatelja izkazati
posebej utemeljene razloge, ki pa (iz zakonodajnega gradiva) niso razvidni.
Suspenz je namreč nujna posledica pravnomočne obtožnice oziroma razpisane
glavne obravnave na podlagi obtožnega predloga v povezavi z zelo širokim naborom
kaznivih dejanj.3 Po mnenju predlagatelja tako širok nabor kaznivih dejanj krši
domnevo nedolžnosti oziroma jo z institutom suspenza nedopustno obide, saj že
ob uvedbi postopka ustvarja enake omejitve kot pravnomočna obsodilna soba.
Predlagatelj opozarja, da je Ustavno sodišče že v odločbi št. U-I-344/94 z dne 1. 6.
1995 (Uradni list RS, št. 41/95, in OdlUS
IV, 54) v sklopu presoje pogojev za imenovanje notarjev zavzelo stališče, da je
v nasprotju z domnevo nedolžnosti in prepovedjo nedopustnega omejevanja
ustavnih pravic, če zakonodajalec osebi odreče javno zaupanje zgolj na podlagi
obstoja kazenskega postopka, ker s tem predpiše prepoved pridobitve poklica
oziroma škodljive posledice kaznivega dejanja brez pravnomočne sodbe.
4. Širše zasnovan suspenz in
razrešitev bi bila po naziranju predlagatelja lahko predvidena le v posebej
utemeljenih primerih in ne za vsa dejanja, pri katerih sicer po splošni ureditvi
šele pravnomočna obsodba pomeni, da upravitelj ni vreden zaupanja v smislu
pogoja za izdajo dovoljenja za opravljanje te funkcije.4 Predlagatelj
opozarja, da je obravnavana ureditev suspenza upravitelja po dejanskih učinkih
enakovredna (začasni) popolni prepovedi opravljanja poklica oziroma dejavnosti,
ki upravitelju in osebam, ki so udeležene v njegovem podjemu (z njihovimi
družinami), zagotavlja eksistenco. Iz navedenega razloga po mnenju
predlagatelja celo huje posega v upraviteljev položaj kot (začasna) prepoved
pridobitve poklica. Navedeno naj bi veljalo tudi v sprožilnem primeru5 suspenza na podlagi
vložitve obtožnega predloga in razpisane glavne obravnave. V upravnem sporu ima
sicer upravitelj formalno zagotovljeno sodno varstvo zoper odločbo ministrstva,
a je to omejeno na preverjanje uvedbe kazenskega postopka iz 1. točke drugega
odstavka 112. člena ZFPPIPP. Predlagatelj
opozarja, da sodišče (ali drug organ) ne more odločati o tem, ali je glede na
vrsto in težo širokega spektra očitanih kaznivih dejanj ter glede na vse druge
okoliščine primera oseba (ne)vredna javnega zaupanja. Poleg tega upravitelj v
postopkih suspenza in razrešitve ne more uveljavljati (olajševalnih) okoliščin
primera. Predlagatelj opozarja, da v tej fazi tudi kazensko sodišče še ne
opravi polnega preizkusa utemeljenosti obtožnega predloga oziroma ga opravi le
na podlagi navedb v obtožnem predlogu.6 Suspenz, ki traja do
pravnomočnosti odločitve v kazenskem postopku,7 je odvisen od
delovanja organov v kazenskem postopku in lahko pomeni za upravitelja dalj časa
(več let) negotovo dejstvo. Po mnenju predlagatelja je zakonodajalec že
uzakonil ustavno skladno (kontradiktorno s preizkusom (ne)vrednosti javnega
zaupanja) ureditev suspenza v disciplinskem postopku.8 Ob tem je v
primeru hujših kršitev, ki imajo lahko za posledico trajni odvzem dovoljenja,
začasna prepoved omejena na največ eno leto.9 Predlagatelj
opozarja, da je ukrep razrešitve po devetem odstavku 112. člena ZFPPIPP dokončen, nepovraten in po vsebini
enak, kot ga sodišče upravitelju izreče v rednem postopku razrešitve, v katerem
pogoje zanjo (vsebinsko) presoja in ima tudi enake pravne posledice.10 Zanj pomeni
takojšnjo izgubo vseh dosedanjih poslov in prepoved opravljanja funkcije za
nedoločen čas v prihodnosti.
5. Predlagatelj opozarja, da sodišča v
primeru presoje po devetem odstavku 112. člena
ZFPPIPP ne odločajo vsebinsko. Prvostopenjsko sodišče tako v roku treh delovnih
dni po prejemu obvestila le preizkusi obstoj formalnega pogoja (tj. vpis
začasne ustanovitve imenovanja v novih zadevah v evidenco upraviteljev). Enako
velja za predlagatelja, ki odloča na pritožbeni stopnji. V enakem položaju je
predhodno tudi že Ministrstvo za pravosodje, ki odločbo o začasni ustavitvi
imenovanja v novih zadevah po drugem odstavku 112. člena ZFPPIPP izda po
uradni dolžnosti na podlagi obvestila kazenskega sodišča. Po mnenju predlagatelja
gre za prazno vodenje pravnih postopkov, saj vsebinsko ne bi bilo nobene
razlike, če bi ukrepe iz 112. člena
ZFPPIPP izreklo že kazensko sodišče po pravnomočnosti obtožnice oziroma ob
razpisu glavne obravnave na podlagi vloženega obtožnega predloga. V sklopu
primerjave z drugimi poklici, za katere je pomembno javno zaupanje,
predlagatelj meni, da je presojana ureditev v nasprotju z načelom enakosti iz
drugega odstavka 14. člena Ustave. Tako
opozarja, da Zakon o sodniški službi (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno
prečiščeno besedilo, 91/09, 33/11, 46/13, 63/13, 69/13 – popr. in 17/15 – v
nadaljevanju ZSS) in Zakon o državnem tožilstvu (Uradni list RS, št. 58/11, 47/12, 19/15, 36/19, 139/20 in 54/21 –
v nadaljevanju ZDT-1) obligatorni suspenz vežeta na zlorabo funkcije oziroma ga
sicer pogojujeta s presojo vrednostne primernosti, pri čemer sodnik ali državni
tožilec ne ostaneta brez sredstev za preživljanje.11 Opozarja, da tudi
področni zakoni, ki urejajo položaje odvetnika,12 notarja13 in izvršitelja,14 ne predvidevajo
(možnosti) suspenza v primeru uvedbe kazenskega postopka. Ta sicer tudi v
primeru področne uporabe disciplinskih postopkov vselej zahteva vsaj predhodno
izveden postopek (s preizkusom vrednostne primernosti), v katerem ima oseba
možnost obrambe.
6. Zahteva za oceno ustavnosti je bila
vročena Državnemu zboru. Ta s sklicevanjem na zakonodajno gradivo15 opozarja, da je
pogoj za izdajo dovoljenja za opravljanje funkcije upravitelja tudi »javno
zaupanje«. Zato po mnenju Državnega zbora ni pomembno, ali je upravitelj v
določeni fazi kazenskega postopka zaradi kaznivega dejanja, povezanega z
opravljanjem njegovih nalog, ali pa gre za kaznivo dejanje, ki z njegovo
funkcijo ni povezano in se preganja po uradni dolžnosti. Zaradi položaja,
pristojnosti in zakonskih obveznosti upravitelja je glede na kriterij
vrednostne primernosti po mnenju Državnega zbora sorazmerno, da se suspenz
upravitelja veže že na trenutek pravnomočnosti obtožnice oziroma na glavno
obravnavo, razpisano na podlagi obtožnega predloga, in ne šele na izdano
(pravnomočno) obsodilno sodbo.
7. O zahtevi za oceno ustavnosti je
mnenje podala tudi Vlada. Navaja, da gre pri suspenzu za ukrep začasne narave,
ki preneha ob izpolnitvi zakonsko določenih pogojev (ob pravnomočni ustavitvi
kazenskega postopka, pravnomočni zavrnilni ali oprostilni sodbi oziroma v
primeru pravnomočne obsodilne sodbe ob pravnomočnosti odločbe o odvzemu dovoljenja).16 Ker upravitelj
opravlja zakonske naloge v javnem interesu, se med pogoji za izdajo dovoljenja
in ves čas opravljanja funkcije zahteva, da je vreden javnega zaupanja.17 Po mnenju Vlade
domneve nedolžnosti ni mogoče razumeti tako široko, da bi pred pravnomočnim
zaključkom kazenskega postopka izključevala vrednotenje ravnanj posameznika, ki
opravlja javno službo ali izvršuje javno pooblastilo.18 Ob tem je po
mnenju Vlade treba upoštevati tudi cilje in namen stečajnega postopka, pri
katerem morajo organi vodenja tega postopka ob zakonitosti varovati tudi videz
javnega zaupanja. Zato je po mnenju Vlade strožja ureditev suspenza tudi
dolžnost države, ki v javnem interesu in interesu strank stečajnega postopka ne
posega prekomerno v pravice upraviteljev. Vlada opozarja, da je bila že po
predhodni ureditvi19 predvidena obveznost ministra, pristojnega za
pravosodje, da začasno ustavi imenovanje posamezne osebe za upravitelja v novih
zadevah, če je proti njej začet kazenski postopek zaradi suma storitve kaznivega
dejanja iz tretjega odstavka 108. člena
ZFPPIPP.
8. Vlada dodatno opozarja, da sodišče
tudi v skrajšanem postopku opravi formalni preizkus obtožnega predloga po prvem
odstavku 435. člena ZKP in nato še
materialni preizkus, ki obsega presojo, ali so podani pogoji za ustavitev
kazenskega postopka po prvem odstavku 437. člena
v zvezi s prvim odstavkom 277. člena navedenega
zakona. Pred vložitvijo obtožnega predloga vrednotenje okoliščin opravi tudi
tožilstvo. Po mnenju Vlade ima upravitelj zoper sklep o razrešitvi na podlagi
devetega odstavka 112. člena ZFPPIPP tudi
ustrezno sodno varstvo, saj so sodišča že preizkušala ugovore (tudi na temelju
protiustavnosti ureditve) upraviteljev zoper razrešitev na navedeni podlagi.20 Upravitelj ima
zoper odločbo o začasni ustavitvi imenovanja v novih zadevah (1. točka drugega
odstavka 112. člena ZFPPIPP) zagotovljen
tudi upravni spor. Po mnenju Vlade presojana ureditev tudi ni v nasprotju z
načelom enakosti iz drugega odstavka 14. člena
Ustave. Vlada opozarja, da položaj sodnika in državnega tožilca nista
primerljiva s položajem upravitelja, saj slednji ni pravosodni funkcionar. Poleg
tega je za sodnika in tožilca predvidena tudi nezdružljivost funkcij in
prepoved opravljanja pridobitnih dejavnosti.21 Po drugi strani
pa ZFPPIPP upravitelju ne prepoveduje opravljanja druge pridobitne dejavnosti.
9. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade
sta bila posredovana predlagatelju, ki se o njunih navedbah ni izjavil.
B. – I.
Upravičenost predlagatelja za vložitev
zahteve in obseg presoje Ustavnega sodišča
10. Sodišče,
ki pri odločanju meni, da je zakon ali del zakona, ki bi ga moralo uporabiti,
protiustaven, mora na podlagi 156. člena
Ustave in prvega odstavka 23. člena ZUstS
prekiniti postopek in z zahtevo začeti postopek za oceno njegove ustavnosti.
Tako prekinitev postopka kot tudi to, da mora sodišče izkazati, da mora
izpodbijano zakonsko določbo uporabiti v postopku, v katerem odloča, spadata v
okvir procesne predpostavke iz 156. člena
Ustave in iz prvega odstavka 23. člena
ZUstS, ki mora biti izpolnjena za začetek postopka za oceno ustavnosti zakona.
Pri tem mora sodišče izkazati, da izpodbijanih zakonskih določb ni mogoče
razložiti ustavnoskladno.22
11. Predlagatelj
izpodbija deveti odstavek v zvezi s 1. točko drugega odstavka 112. člena ZFPPIPP. Zahtevi je priložil pravnomočen
sklep o prekinitvi pritožbenega postopka do odločitve Ustavnega sodišča. Deveti
odstavek 112. člena ZFPPIPP jasno določa obveznost sodišča, da upravitelja
razreši v vseh postopkih, v katerih je bil imenovan, kadar je njegovo
imenovanje v novih zadevah začasno ustavljeno (tudi23) na podlagi 1.
točke drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP. Procesne predpostavke za odločanje o zahtevi predlagatelja, ki odloča
o pritožbi upravitelja zoper sklep o razrešitvi v vseh tekočih zadevah, so v
delu devetega odstavka 112. člena ZFPPIPP
torej očitno izpolnjene. Predlagatelj v povezavi s procesno predpostavko
zveznosti za 1. točko drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP navaja, da ta strogo gledano ne pomeni določbe, ki bi jo moral
uporabiti pri odločanju v pritožbenem postopku. Izpodbijani prvostopenjski
sklep namreč neposredno temelji le na devetem odstavku 112. člena ZFPPIPP in s sklicevanjem le posredno
tudi na 1. točki drugega odstavka navedenega člena, ki sicer neposredno pomeni
podlago za obveznost ministra, da začasno ustavi imenovanje upravitelja v novih
zadevah.24
12. Zakonodajalec se je odločil za
ureditev suspenza upravitelja v dveh delih na način, da minister, pristojen za
pravosodje, najprej začasno ustavi imenovanje upravitelja v novih zadevah ob
zakonskih pogojih po pravnomočnosti obtožnice oziroma razpisani glavni
obravnavi na podlagi obtožnega predloga.25 Nato sodišča26 upravitelja,
čigar imenovanje v novih postopkih
je začasno ustavljeno, razreši(jo) v vseh postopkih zaradi insolventnosti, v
katerih je bil imenovan za upravitelja.27 V teh okoliščinah je
razumljivo, da so zakonski pogoji za ustavitev imenovanja v novih zadevah in
razrešitev v tekočih zadevah vsebovani v okviru prvega dela postopka. Ker je
opravljanje funkcije upravitelja v temelju pogojeno z vrednostjo javnega
zaupanja, bi bilo nevzdržno, če bi bilo imenovanje upravitelja v novih zadevah
ustavljeno, hkrati pa bi ta lahko nadaljeval delo v (vseh) tekočih zadevah (ali
obratno). Javno zaupanje, ki se torej lahko razlaga samo enotno (za tekoče in
nove postopke) kot pogoj za izdajo dovoljenja za opravljanje funkcije upravitelja,
opredeljuje že 7. točka drugega odstavka 108. člena ZFPPIPP, pri čemer se
izpodbijana zakonska ureditev v delu obveznosti ministra, da ustavi imenovanje
v novih zadevah (1. točka drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP), sklicuje na nabor kaznivih dejanj, za katera je zakonodajalec v
okviru tretjega odstavka 108. člena
ZFPPIPP opredelil, da pravnomočna obsodba pomeni nevrednost javnega zaupanja že
v smislu pogoja za pridobitev dovoljenja.
13. Minister mora ob izpolnitvi
nedvoumnih zakonskih pogojev ustaviti imenovanje v novih zadevah in sodišča po
prejemu njegovega obvestila tudi morajo razrešiti upravitelja v vseh tekočih
zadevah. Ob tem je treba upoštevati tudi, da ZFPPIPP predvideva le najdaljše
dopustne in hkrati zelo kratke roke od pravnomočnosti obtožnice oziroma razpisa
naroka za glavno obravnavo (ob vloženem obtožnem predlogu) do obvezne razrešitve
v vseh zadevah, in sicer za: (i) obvestilo sodišča ministru (o razpisani glavni
obravnavi) – naslednji delovni dan; 28 (ii) odločitev
ministra o začasni ustavitvi imenovanja v novih zadevah – tri delovne dni od
dneva, ko minister izve za razlog o ustavitvi imenovanja v novih zadevah;29
(iii) obvestilo ministrstva sodišču o vpisu odločitve v seznam – tri
delovne dni od vpisa v seznam;30 (iv) odločitev sodišča o
razrešitvi v vseh zadevah – tri delovne dni po prejemu obvestila o vpisu
ustavitve imenovanja v novih zadevah v seznam.31 Skupaj torej od
pravnomočnosti obtožnice ali razpisa glavne obravnave do razrešitve
upravitelja, ki učinkuje takoj,32 traja največ deset delovnih
dni, od odločitve ministra pa največ šest delovnih dni. Ker zakon za posamezna
dejanja predpisuje najdaljše dopustne roke, je v praksi seveda možno tudi
hitrejše odločanje in ni izključeno niti, da se vsa opravila zgodijo celo isti
dan. Sodišče hkrati s sklepom, s katerim odloči o razrešitvi prejšnjega
upravitelja, tudi imenuje novega,33 pri čemer ZFPPIPP ne
predvideva, da bi se z vidika upravitelja lahko vzpostavilo stanje pred
razrešitvijo. Ne predvideva namreč, da bi se lahko razrešeni upravitelj v
primeru ugotovitev kršitev pri njegovi razrešitvi in imenovanju novega ter ob
razveljavitvi takega sklepa ponovno imenoval v zadevah, pri katerih je bil
predhodno razrešen.34
Če je vsebino odločanja zakonodajalec umestil v 1.
točko drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP, je glede na navedeno (ob predpostavki tekočega rednega poslovanja
upravitelja) težo posledic dejansko umestil v deveti odstavek 112. člena ZFPPIPP, kjer pa se vsebinske
predpostavke ne preizkušajo (ponovno). Če ustavitev imenovanja v novih zadevah
ni v skladu z Ustavo, to pomeni, da tudi razrešitev v tekočih zadevah ne more
biti ustavnoskladna.
14. Zaradi nujne vsebinske enovitosti
ustavitve imenovanja v novih in razrešitve v tekočih zadevah, ki jo opredeljuje
enovit standard vrednosti javnega zaupanja; določitve vsebinskih pogojev za
ustavitev imenovanja v 1. točki drugega odstavka 112. člena ZFPPIPP
in neposrednega sklicevanja devetega odstavka navedenega člena na njegov drugi
odstavek; vzpostavljenega avtomatizma dejanj v enotni smeri upraviteljevega
suspenza; nepovratnosti razrešitve v tekočih zadevah ter časovne
osredotočenosti posameznih sicer tehnično ločenih dejanj ustavitve imenovanja v
novih zadevah in razrešitve v tekočih je Ustavno sodišče štelo, da je
predlagatelj izkazal procesno predpostavko zveznosti tudi glede 1. točke
drugega odstavka 112. člena ZFPPIPP.
Navedenega zaključka ne spremeni dejstvo, da je zoper odločitev (odločbo)
ministra o začasni ustavitvi imenovanja v novih zadevah dopusten upravni spor,
saj zaradi zelo kratkih najdaljših zakonskih rokov (do največ šest delovnih dni)
v povezavi s takojšnjim učinkovanjem razrešitve35 in
nesuspenzivnostjo pritožbe36 zoper sklep o razrešitvi v
vseh tekočih zadevah na podlagi devetega odstavka 112. člena
ZFPPIP ni mogoče šteti, da bi bila zagotovljena učinkovitost tega pravnega
sredstva in s tem prekinjena povezava med obema izpodbijanima podlagama. V tem
času bi morala biti upravitelju vročena odločba o ustavitvi imenovanja v novih
zadevah; upravitelj bi jo moral izpodbijati v upravnem sporu (z argumentom
protiustavnosti ZFPPIPP v delu 1. točke drugega odstavka 112. člena) ter verjetno predlagati in utemeljiti
odložitev izvrševanja odločbe ministra (32. člen
Zakona o upravnem sporu, Uradni list RS, št. 105/06,
62/10 in 109/12 – v nadaljevanju ZUS-1); Upravno sodišče bi moralo vsaj z začasno
odredbo odločiti o predlogu odložitve izvrševanja odločbe ministra37,
pri čemer peti odstavek 32. člena ZUS-1
predvideva sedemdnevni instrukcijski rok; in okrožna sodišča, pri katerih
upravitelj opravlja svojo funkcijo,38 bi morala biti obveščena o
odložitvi izvrševanja pred odločitvijo o razrešitvi upravitelja v tekočih
zadevah. Zaključka ne spremeni niti procesni položaj upravitelja (kot
obdolženca), ki ima v primeru vložene obtožnice pravico nanjo podati ugovor v
osmih dneh po njeni vročitvi,39 pri čemer obtožnico preizkusi
izvenobravnavni senat. Pravnomočna lahko postane šele, ko in če je ugovor zoper
obtožnico zavrnjen.40 V skrajšanem postopku sodišče po prejemu
obtožnega predloga opravi njegov formalni41 in materialni preizkus42 na podlagi prvega
odstavka 435. člena ZKP. Pred razpisom
glavne obravnave ima (pogojeno z oceno hitrejšega poteka kazenskega postopka)
tudi možnost opraviti predobravnavni narok.43 Pristojno kazensko sodišče
namreč v postopku preizkuša le obtožni akt, pri čemer tudi v okviru navedenih
postopkov ni predviden preizkus vrednosti javnega zaupanja in okoliščin, ki so
s tem povezane.44 V skrajšanem postopku sodnik, kadar ne zazna formalnih pomanjkljivosti obtožnega akta, ob odreditvi
vročitve obtožnega akta obdolžencu tudi takoj razpiše glavno obravnavo.45 Ustavno sodišče
je zato opravilo presojo v celotnem obsegu zahteve predlagatelja.
B. – II.
Presoja ustavnosti
15. Predlagatelj
v zahtevi med drugim navaja, da je obravnavana ureditev upraviteljevega
suspenza po učinkih enakovredna (začasni) popolni prepovedi opravljanja že
pridobljenega poklica oziroma dejavnosti, ki upravitelju in osebam, udeleženim
v njegovem podjemu (ter njihovim družinam), zagotavlja eksistenco. Opozarja, da
gre pri upoštevnem katalogu kaznivih dejanj za zelo širok nabor, pri čemer ta
niso vselej nujno povezana z vrednostnim kriterijem javnega zaupanja. Navaja
tudi, da se upraviteljeva vrednostna (ne)primernost v nobeni fazi postopka
sploh ne preizkuša in ob tem tudi ni zagotovljena upraviteljeva možnost izjave.
Položaj je po naziranju predlagatelja še posebej zaostren v primeru, ko je
suspenz posledica vložitve obtožnega predloga, na podlagi katerega je bila
razpisana glavna obravnava, s čimer je predlagatelj soočen v sprožilnem
primeru.
16. Upravitelj je organ postopka
zaradi insolventnosti, ki opravlja svoje pristojnosti in naloge, določene v
zakonu, (predvsem) zaradi varovanja in uresničitve interesov upnikov.46 Imenovanje,
nadzor, poklicno udejstvovanje in nagrajevanje upraviteljev so predmet zelo
podrobnega zakonskega urejanja.47 Kljub temu je opravljanje
funkcije upravitelja ob izpolnitvi zakonskih pogojev tudi izraz svobodne
odločitve posameznika, da se bo (tudi) na ta način ekonomsko udejstvoval
(oziroma se ne bo več udejstvoval). Ustavno sodišče je zato zahtevo
predlagatelja za oceno ustavnosti preizkusilo z vidika svobode dela iz prvega
odstavka 49. člena Ustave v zvezi s
pravico do proste izbire zaposlitve iz drugega odstavka navedenega člena
Ustave.
17. Svoboda dela po ustaljeni
ustavnosodni presoji zagotavlja pravice, povezane z delom, kot so pravica do
proste izbire zaposlitve, pravica do dostopnosti vsakega delovnega mesta pod
enakimi pogoji in prepoved prisilnega dela.48 Praviloma se
uresničuje neposredno na podlagi Ustave.49 Za uporabo navedene
ustavne določbe ni pomembno, ali posameznik delo opravlja samostojno ali pa kot
delavec v odvisnem delovnem razmerju.50 Hkrati pomeni svoboda dela
(prvi odstavek 49. člena Ustave) kot poseben izraz splošne svobode
ravnanja51 ustavno jamstvo posameznika, ki mu zagotavlja možnost
samostojnega in avtonomnega oblikovanja ekonomske eksistence ter v tem pogledu
hkrati tudi možnost razvoja lastne osebnosti.52 V tem smislu
zagotavlja svoboda dela iz prvega odstavka 49. člena Ustave v povezavi z
izrecno varovano prosto izbiro zaposlitve iz drugega odstavka istega člena
Ustave tudi varstvo posameznikovega objektivno trajnega udejstvovanja z namenom
vzpostavitve in ohranitve ekonomske podlage njegovega obstoja ter v tem pogledu
tudi njegove družbenoekonomske vključenosti.53
18. Z vpisom začasne ustavitve
imenovanja upravitelja v novih zadevah v seznam upraviteljev54 na podlagi
odločitve ministra, pristojnega za pravosodje,55 začne ustavitev
pravno učinkovati. Če je kazenski postopek pravnomočno ustavljen ali je izdana
zavrnilna oziroma oprostilna sodba, traja ta omejitev do pravnomočnosti te
odločitve v kazenskem postopku.56 Z vidika položaja upravitelja
je nadalje pomembno, da ga morajo sodišča na podlagi devetega odstavka 112. člena ZFPPIPP v primeru začasne ustavitve
imenovanja v novih zadevah razrešiti v vseh postopkih zaradi insolventnosti, v
katerih je bil imenovan. Za odločanje so predvideni zelo kratki najdaljši
dopustni roki.57 Z izdajo sklepa o razrešitvi prenehajo pravica razrešenega
upravitelja zastopati insolventnega dolžnika in vse njegove pristojnosti v
postopku.58 Pritožba upravitelja zoper sklep(e) o razrešitvi ni suspenzivna.59 Če je prejšnji
upravitelj razrešen, imenuje sodišče novega upravitelja s sklepom, s katerim
odloči o razrešitvi prejšnjega upravitelja.60 Z vidika upravitelja
ima torej njegov suspenz v času trajanja najprej primerljive posledice kot odvzem
dovoljenja. Hkrati posledice razrešitve upravitelja v tekočih zadevah dejansko
presegajo čas trajanja suspenza. ZFPPIPP namreč glede na naravo postopkov insolventnosti
s poudarjeno hitrostjo odločanja razumljivo (tudi po pravnomočnem končanju
kazenskega postopka v korist upravitelja) ne predvideva vzpostavitve stanja
pred razrešitvijo v smislu, da bi se lahko razrešeni upravitelj ponovno
imenoval v zadevah, pri katerih je bil predhodno že razrešen (neodvisno od
okoliščin primera in končanja kazenskega postopka tudi ne predvideva
kakršnekoli oblike izravnave). Tudi v primeru pravnomočne ustavitve kazenskega
postopka oziroma pravnomočne oprostilne ali zavrnilne sodbe upraviteljev
položaj z vidika obsega
poslovanja torej ni enak tistemu pred razrešitvijo. Presojana ureditev suspenza
za upravitelja tako pomeni, da svojega dela neodvisno od lastne volje ne more
več opravljati do pravnomočne ustavitve kazenskega postopka oziroma
pravnomočnosti zavrnilne ali oprostilne sodbe v ustreznem kazenskem postopku,
pri čemer učinek navedene ureditve v smislu posledic za njegovo tekoče
poslovanje tudi presega čas trajanja suspenza, dokler na podlagi splošnega
dodeljevanja zadev61
ne doseže ravni poslovanja pred suspenzom. Iz navedenega
razloga presojana ureditev posega v upraviteljevo pravico do svobode dela iz
prvega odstavka 49. člena Ustave v zvezi
s prosto izbiro zaposlitve iz drugega odstavka navedenega člena Ustave.
19. Skladno
s tretjim odstavkom 15. člena Ustave je
človekove pravice mogoče omejiti samo s pravicami drugih in v primerih, ki jih
določa Ustava. Ustavno sodišče to določbo ustaljeno razlaga tako, da je
človekove pravice mogoče omejiti le v primerih, ki jih določa Ustava, zaradi
varstva pravic drugih ali javne koristi.62 Predpogoj za ustavno
dopustnost posega je torej, da poseg zasleduje ustavno dopusten cilj (t. i.
test legitimnosti oziroma ustavne dopustnosti). Če je zakonodajalec zasledoval
ustavno dopusten cilj, Ustavno sodišče preizkusi še, ali je poseg skladen z
načeli pravne države (2. člen Ustave), in
sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege države
(splošno načelo sorazmernosti). Le če poseg v človekove pravice in temeljne
svoboščine prestane oba testa, je po ustaljeni ustavnosodni presoji dopusten.
20. Državni zbor in Vlada s sklicevanjem
na zakonodajno gradivo opozarjata, da je namen izpodbijane ureditve suspenza
upraviteljev zagotavljati zaupanje v delovanje upraviteljev in objektivno
integriteto postopkov insolventnosti. Navedeno je glede na pomen upravitelja
kot organa v postopku zaradi insolventnosti in njegove zakonsko določene naloge
in pristojnosti ustavno dopusten cilj za omejitev pravice iz 49. člena Ustave. Ker presojani poseg v obe
pravici zasleduje ustavno dopusten cilj in s tega vidika ni nedopusten, je
treba oceniti še, ali je zakonska ureditev v skladu s splošnim načelom
sorazmernosti. Oceno skladnosti izpodbijane ureditve s splošnim načelom
sorazmernosti opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa
sorazmernosti, ki obsega presojo treh vidikov posega, tj. presojo primernosti, nujnosti
in sorazmernosti posega v ožjem pomenu.63
21. Ukrep, ki posega v človekovo
pravico in svoboščino, je primeren, če je z njim dejansko mogoče doseči cilj,
ki ga zasleduje, oziroma če lahko ukrep sam ali v kombinaciji z drugimi ukrepi
prispeva k doseganju tega cilja. Izpodbijani ureditvi ni mogoče odreči
primernosti, saj učinkuje na način, da se s trenutkom pravnomočnosti obtožnice
oziroma razpisane glavne obravnave sprožijo zakonski postopki, na podlagi
katerih se upravitelju onemogoči opravljanje njegove funkcije vse do
pravnomočnega zaključka kazenskega postopka.
22. Da bi bil poseg ustavno dopusten,
mora biti nujen za dosego cilja. Poseg v obravnavanem primeru zadosti merilu
nujnosti, če je zasledovani cilj zaupanja v delovanje upraviteljev in objektivne
integritete postopkov insolventnosti enako učinkovito mogoče doseči le na
zakonsko urejen način in ne obstajata niti možnost dosega cilja brez posega
niti blažji način, ki bi v manjši meri posegel v pravico do svobode dela v zvezi
s prosto izbiro zaposlitve (49. člen
Ustave). Delo upravitelja v postopkih insolventnosti je posebej odgovorno in
večplastno.64 Svoje naloge mora upravitelj opravljati zakonito in v skladu s
pravili stroke.65 Pri tem mora
ravnati vestno in pošteno, z ustrezno profesionalno skrbnostjo ter tako, da
varuje in uresničuje interese upnikov, ki morajo ob upoštevanju enake obravnave
upnikov66 biti vodilo pri opravljanju teh nalog in pristojnosti.67 Zaradi narave
svojega dela je pogosto v položaju, ko ima kot edini deležnik podroben pregled
nad poslovanjem (pre)zadolženega dolžnika. Tako ima ključno vlogo že pri
prerekanju in priznanju terjatev ter ločitvenih in izločitvenih pravic.68 Njegove
naloge so pogosto povezane tudi z nadzorom poslovanja (vključno s plačilnim
prometom v breme dolžnikovega računa)69 ter vodenjem poslov in
zastopanjem stečajnega dolžnika (vključno s procesnimi in drugimi pravnimi
dejanji).70 Pod zakonskimi pogoji upravitelj tudi upravlja in unovčuje stečajno
maso.71 Pri svojem delu je velikokrat nujno soočen tudi z medsebojno nasprotujočimi
si interesi upnikov in drugih deležnikov. Že izdajo dovoljenja za opravljanje
funkcije upravitelja zato zakonodajalec razumljivo veže tudi na pogoj vrednosti
javnega zaupanja za opravljanje te funkcije.72 Navedeni pravni
standard po eni strani odraža stopnjo zaupanja v delo konkretnega upravitelja,
a hkrati služi tudi kot vnaprejšnje objektivizirano jamstvo vsem (potencialnim)
deležnikom v postopkih insolventnosti in v poslovnem okolju, da bo oseba, ki bo
imenovana za upravitelja v konkretnem postopku insolventnosti, svoje delo
opravljala ustrezno odgovornosti in nalogam, ki jih ta funkcija zahteva. Ob takšnem
položaju Ustavno sodišče ocenjuje, da je v posebnem primeru položaja
upraviteljev na načelni ravni poseg v pravni položaj upravitelja, vključno s
pravico iz 49. člena Ustave, lahko
dopusten že v fazi, ko zoper upravitelja v okvirih preizkusa obtožbe obstaja
utemeljen sum izvršitve kaznivega dejanja, in torej izjemoma že pred
(pravnomočno) kazensko obsodilno sodbo. Utemeljeno je namreč mogoče sklepati,
da bi že sodno potrjeni obstoj zadostnih dokazov za utemeljen sum, da je
upravitelj izvršil kaznivo dejanje, lahko omajal javno zaupanje v delo
stečajnega upravitelja in na sistemski ravni tudi zaupanje v integriteto
postopkov insolventnosti.73 Tako omajano javno zaupanje
bi z vidika delovanja konkretnega upravitelja in objektivne integritete
postopkov samo zase in neodvisno od kasnejšega nadaljevanja ter izida
kazenskega postopka lahko pomenilo nepopravljivo škodo z vidika delovanja
postopkov insolventnosti. Navedenega ne spremeni niti okoliščina, da je
delovanje upraviteljev predmet nadzora ministrstva, pristojnega za pravosodje,74 in zbornice
upraviteljev75 ter v posamičnih zadevah tudi sodišča,76 saj slednje
lahko po naravi stvari zajame le že izvršena ravnanja upravitelja v postopkih
insolventnosti.
23. Neodvisno od načelne dopustnosti
posega v fazi sodnega preizkusa obtožnega akta je že pri obravnavi nujnosti
treba upoštevati, da je zakonodajalec utemeljeno zasledoval cilj (ohranitve)
vrednosti javnega zaupanja za opravljanje funkcije upravitelja. Z izpodbijano
ureditvijo suspenza upravitelja je zakonodajalec pravzaprav uzakonil
neizpodbojno domnevo, da
neodvisno od konkretnih okoliščin primera upravitelj nikoli ne more zadostiti
vrednosti javnega zaupanja, kadar je v zvezi s katerimkoli kataloškim kaznivim
dejanjem obtožnica pravnomočna oziroma je na podlagi obtožnega predloga
razpisana glavna obravnava. Ustavitev imenovanja v novih zadevah in razrešitev
v tekočih zadevah je torej posledica navedene neizpodbojne zakonske domneve,
pri čemer vrednostna (ne)primernost v postopku odločanja nikoli ni upoštevna.
Zakonska ureditev namreč (tudi ob upoštevanju ZKP) v nobeni fazi obravnave ne
predvideva upoštevnosti navedenega pravnega standarda. Navedena okoliščina po
oceni Ustavnega sodišča že v fazi preizkusa nujnosti utemeljeno zastavlja
vprašanje, ali zakonodajalec ni imel na voljo milejšega ukrepa v smislu
ureditve, ki bi že v fazi ustavitve imenovanja v novih zadevah in razrešitve v
tekočih zadevah lahko vključevala tudi upoštevnost navedene, za opravljanje
funkcije upravitelja sicer ključne okoliščine. Ustavno sodišče v tej točki
presoje ne more z gotovostjo sklepati, da bi bila ta možnost v praksi lahko izpeljana
tako, da bi glede na hitrost odločanja lahko zagotavljala z vidika doseganja
cilja popolnoma enako učinkovit (hiter) ukrep. Zato Ustavno sodišče nadaljuje
presojo ukrepa v luči pogoja sorazmernosti v ožjem smislu.
24. Presojani ukrep je sorazmeren v
ožjem smislu, če teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo
pravico ne presega vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristi, ki bodo
zaradi posega nastale.77 Zakonodajalec je v primeru suspenza
upravitelja zelo intenzivno posegel v njegovo pravico do svobode dela v zvezi s
prosto izbiro zaposlitve na način začasne popolne prepovedi opravljanja poklica
in hkrati s posledicami za njegove tekoče poslovanje, ki dejansko presegajo čas
trajanja suspenza.78
Na drugi strani je zakonodajalec utemeljeno zasledoval
za delovanje postopkov insolventnosti ključen cilj zaupanja v delovanje upraviteljev
in objektivno integriteto postopkov. Glede na naravo postopkov insolventnosti
in pomembno načelo hitrosti vodenja tovrstnih postopkov79 je razumljivo, da
je posebej poudarjen tudi pomen časovnega vidika odločanja o suspenzu
upravitelja, pri čemer se z vidika poteka postopkov insolventnosti in
pristojnosti upraviteljev nujno zahteva tudi kontinuiteta njihovega delovanja v
posameznih zadevah. Hkrati je zakonodajalec za dosego navedenega cilja določil
neizpodbojno zakonsko domnevo vrednostne neprimernosti v primeru pravnomočnosti
obtožnice ali razpisane glavne obravnave v skrajšanem kazenskem postopku v
zvezi s katerimkoli kataloškim kaznivim dejanjem. Navedena domneva velja
avtomatično neodvisno od vrste, teže in okoliščin očitane storitve kataloškega
kaznivega dejanja, ki ga je upravitelj utemeljeno osumljen, in ni omejena le na
primere, ko bi bilo že na prvi pogled z vidika zasledovanega cilja nadaljevanje
upraviteljevega dela popolnoma očitno nevzdržno (na primer kazniva dejanja v
povezavi z zlorabo funkcije upravitelja). Tako zajema tudi primere, ko bi
upravitelj ob upoštevanju vseh (morebiti tudi izjemnih) okoliščin glede na
standard vrednosti javnega zaupanja morda vendarle lahko nadaljeval delo brez
nevarnosti za zasledovani cilj zakonodajalca. Ureditev, ki v nobenem primeru
niti v razumno strnjeni obliki preizkusa kratkoročno in brez bistvenih časovnih
posledic za postopek trajanja suspenza80 vrednosti javnega zaupanja ne
upošteva, po presoji Ustavnega sodišča ni sorazmerna zasledovanemu cilju. Glede
na vse navedeno Ustavno sodišče ocenjuje, da koristi izpodbijane ureditve ne
pretehtajo nad težo posledic, ki jih ima ureditev za prizadetega upravitelja.
Zato je presojana zakonska ureditev v neskladju s pravico do svobode dela iz
prvega odstavka 49. člena Ustave v zvezi s prosto izbiro zaposlitve iz
drugega odstavka navedenega člena Ustave.
25. Ker je presojana zakonska ureditev
v neskladju z Ustavo že iz navedenega razloga, Ustavno sodišče ni presojalo
zatrjevane protiustavnosti ureditve na podlagi drugih določb Ustave, ki jih v
zahtevi uveljavlja predlagatelj. Ker gre za primer, ko zakonodajalec določenega
vprašanja, ki bi ga moral urediti, ni uredil, razveljavitev ni mogoča. Zato je
Ustavno sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena
ZUstS ugotovilo protiustavnost presojane zakonske ureditve (1. točka izreka). V skladu z drugim odstavkom
navedenega člena bo zakonodajalec moral sprejeti ureditev, ki bo omogočala
ustavnoskladno uveljavitev navedene ustavne pravice. Ustavno sodišče je
zakonodajalcu določilo enoletni rok za odpravo ugotovljene protiustavnosti (2.
točka izreka). V skladu z ustaljeno ustavnosodno presojo učinkuje ugotovitev
protiustavnosti zakonske določbe tako, da njena uporaba v sodnih postopkih ne
bo v nasprotju z razlogi, ki so Ustavnemu sodišču narekovali ugotovitev njene
protiustavnosti. V primeru ustavnosodne presoje predpisa namreč pomenita izrek
in obrazložitev odločbe celoto, zato ne veže le izrek, temveč vežejo tudi razlogi
(ratio decidendi), vsebovani v obrazložitvi. Sodišča morajo zato, dokler
zakonodajalec ne odpravi ugotovljene protiustavnosti, odločati v skladu z
razlogi ugotovitvene odločbe.81 Vendar tega ni mogoče doseči
tedaj, kadar je kljub temu potrebna ustrezna ureditev, da bi se človekova
pravica lahko uresničevala (drugi odstavek 15. člena Ustave). Zato je
Ustavno sodišče na podlagi pooblastila iz drugega odstavka 40. člena ZUstS odločilo, da se ugotovljena
protiustavna ureditev uporablja, dokler zakonodajalec ne odpravi njene
protiustavnosti (3. točka izreka). Varstvo zaupanja v delovanje upraviteljev in
objektivno integriteto postopkov insolventnosti, ki sta nujno pogojena tudi s
tovrstno integriteto udeleženih oseb, je namreč nujno za nemoten potek in uresničitev
ciljev postopkov insolventnosti. Vprašanje vrste in načina učinkovitega
ugotavljanja vrednostne (ne)primernosti upravitelja in njegovega sodelovanja v
postopku terja celovito zakonsko ureditev, ki jo mora sprejeti zakonodajalec.82
(Ne)zaupanje v stečajnega upravitelja namreč lahko vpliva na integriteto
vseh postopkov insolventnosti, ki prevlada nad interesom upraviteljev do
takojšnje zagotovitve možnosti posebnega ugotavljanja njihove vrednostne
(ne)primernosti.
C.
26. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 48. člena
in drugega odstavka 40. člena ZUstS ter
petega odstavka v zvezi s tretjo alinejo tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter
sodnice in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr.
Rajko Knez, dr. Neža Kogovšek Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič,
Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo z osmimi glasovi
proti enemu. Proti je glasovala sodnica Šugman Stubbs.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
_________________
1 Opredelitev
se nanaša na opredelitev pogoja osebe, ki je vredna javnega zaupanja iz 7.
točke drugega odstavka 108. člena ZFPPIPP, ki je eden izmed pogojev za
izdajo dovoljenja za opravljanje funkcije upravitelja.
2 Ustavno sodišče v
nadaljevanju te odločbe za začasno ustavitev imenovanja upravitelja v novih
zadevah po 1. točki drugega odstavka 112. člena ZFPPIPP in za njegovo razrešitev v vseh
tekočih zadevah po devetem odstavku 112. člena
ZFPPIPP skupaj uporablja izraz suspenz upravitelja.
3 Te določa 1. točka
drugega odstavka 112. člena v zvezi s
tretjim odstavkom 108. člena ZFPPIPP.
4 Točka 7 drugega odstavka 108. člena
v zvezi s 1. točko drugega odstavka in devetim odstavkom 112. člena ZFPPIPP.
5 Upravitelj v pritožbi, o kateri odloča predlagatelj, navaja,
da je bilo njegovo imenovanje v novih zadevah ustavljeno na podlagi obtožnega
predloga in razpisane glavne obravnave.
6 Predlagatelj se
sklicuje na 435. člen ZKP.
7 Tretji odstavek 112. člena ZFPPIPP.
8 Člen 120.l ZFPPIPP.
9 Šesti odstavek 120.l člena ZFPPIPP.
10 Člen 118 (točke 1 do 4) in 119. člen
v zvezi s 120. členom ZFPPIPP. Gre torej
za razrešitev (i) v določenem postopku pod pogojem kršitve obveznosti
upravitelja; (ii) v primeru odvzema dovoljenja; (iii) v primeru prenehanja
dovoljenja (zaradi izgube državljanstva, odvzema poslovne sposobnosti, izgube
zdravstvene zmožnosti, smrti, izjave o izbrisu iz seznama upraviteljev, ukrepa
odvzema pravice opravljati funkcijo upravitelja na podlagi pravnomočne odločbe
disciplinske komisije); (iv) zaradi nezmožnosti opravljati funkcijo
upravitelja.
11 Prim. 4. oddelek ZSS in 4. oddelek ZDT-1.
12 Člen 61.b člen Zakona o odvetništvu (Uradni
list RS, št. 18/93, 24/01, 54/08, 35/09, 97/14, 46/16, 36/19 in 130/22 –
ZOdv) ter 77.b člen Statuta Odvetniške zbornice Slovenije (Uradni list RS, št. 15/94, 10/95, 55/96, 4/2000, 13/02, 90/03,
131/04, 103/11, 86/13, 41/14, 47/19 in 58/21).
13 Člena 113.a in 121 Zakona o notariatu (Uradni list RS,
št. 2/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08, 91/13 in 130/22 – ZN).
14 Člen 286.a Zakona o
izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS, št. 3/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 93/07, 28/09, 51/10, 26/11, 53/14, 54/15, 11/18 in 36/21 – ZIZ).
15 Predlog zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi
insolventnosti in prisilnem prenehanju (ZFPPIPP-E), št. EPA:
1135-VI z dne 22. 4. 2013, str. 56.
16 Tretji odstavek
112. člena ZFPPIPP.
17 T očka 2 prvega
odstavka 109. člena v zvezi s 7. točko
drugega odstavka 108. člena ZFPPIPP.
18 Vlada se sklicuje na odklonilno ločeno mnenje sodnika dr.
Zupančiča k odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-344/94
z dne 1. 6. 1995
(Uradni list RS, št. 41/95, in OdlUS IV,
54).
19 Torej pred uveljavitvijo Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem
prenehanju (Uradni list RS, št. 47/13).
20 Ob tem se Vlada sklicuje na sklep Okrožnega sodišča v Kopru
št. St 2894/2019 z dne 7. 9. 2020, sklep
Višjega sodišča v Ljubljani št. Cst
330/2020 z dne 8. 9. 2020 in sklep Višjega sodišča v Kopru št. Cpg 268/2010 z dne 27. 1. 2011.
21 Člen 41 ZSS in
47. člen ZDT-1.
22 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-139/14
z dne 26. 3. 2015 (Uradni list RS, št. 24/15),
7. točka obrazložitve.
23 Deveti odstavek 112. člena
ZFPPIPP s sklicevanjem na celotni drugi in četrti odstavek 112. člena ZFPPIPP dolžnost sodišča, da upravitelja
razreši, določa širše, a je za obravnavani primer upoštevna samo povezava s 1.
točko drugega odstavka 112. člena ZFPPIPP.
24 Torej za vsa
naklepna kazniva dejanja, ki se preganjajo po uradni dolžnosti, in za določena
kazniva dejanja, ki so storjena iz malomarnosti.
25 Točka 1 drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP.
26 Glede na zakonsko
ureditev so to vsa okrožna sodišča, pri katerih upravitelj opravlja to funkcijo
(111. člen ZFPPIPP).
27 Deveti odstavek v zvezi s 1. točko drugega
odstavka 112. člena ZFPPIPP.
28 Točka 1 sedmega
odstavka 112. člena ZFPPIPP.
29 Točka 2 šestega
odstavka 112. člena ZFPPIPP.
30 Peti odstavek
113. člena ZFPPIPP.
31 Deveti odstavek 112. člena
ZFPPIPP.
32 Prvi odstavek 120. člena
ZFPPIPP.
33 Drugi odstavek
116. člena ZFPPIPP.
34 Prim. sklepa Ustavnega sodišča št. Up-228/17,
U-I-36/17 z dne 19. 4. 2018 ter št. U-I-149/17,
Up-854/17, Up-861/17, U-I-150/17, Up-871/17, U-I-154/17 z dne
21. 9. 2018.
35 Prvi odstavek
120. člena ZFPPIPP.
36 Tako v odsotnosti posebne ureditve splošna določba drugega
odstavka 125. člena ZFPPIPP.
37 Malo verjetna je
namreč pravočasna končna odločitev Upravnega sodišča.
38 To je lahko tudi
vseh enajst okrožnih sodišč.
39 Prvi odstavek
274. člena ZKP.
40 Če ugovor zoper obtožnico ni bil vložen ali je bil zavržen,
postane ta pravnomočna z dnem, ko je senat, ki je obravnaval zahtevo
predsednika senata, pred katerim naj bo glavna obravnava (284. člen ZKP), odločil, da se z obtožnico strinja;
če take zahteve ni bilo, pa z dnem, ko je predsednik senata razpisal
predobravnavni narok (285. člen ZKP).
41 Člen 435 ZKP.
42 Prvi odstavek
437. člena v zvezi s prvim odstavkom
277. člena ZKP.
43 Četrti odstavek 435. člena
ZKP.
44 Člen 20 ZKP določa, da je državni tožilec dolžan začeti
kazenski pregon, če je podan utemeljen sum, da je storjeno kaznivo dejanje, za
katero se storilec preganja po uradni dolžnosti, kolikor zakon ne določa
drugače. Drugačna ureditev je predvidena za primere (praviloma blažjih kaznivih
dejanj), ko državni tožilec oceni, da glede na okoliščine primera pregon ne bi
bil smotrn (161.a–163. člen, 2. točka
prvega odstavka 450.b člena in prvi odstavek 466. člena
ZKP), pri čemer ta ocena nikakor ne sme biti samovoljna ali politična (glej Z.
Fišer v: K. Šugman Stubbs et al., Temelji kazenskega procesnega prava, Lexpera,
GV Založba, Ljubljana 2020, str. 208).
45 Tretji odstavek 435. člena
ZKP.
46 Prvi odstavek 97. člena
ZFPPIPP.
47 Delo upravitelja lahko opravlja le oseba, ki ima veljavno
dovoljenje ministra, pristojnega za pravosodje (prvi odstavek 108. člena
ZFPPIPP). Dovoljenje se sme izdati (in odvzeti) samo na podlagi zakonskih
pogojev (člena 108 in 109 ZFPPIPP). Upravitelj mora izbrati najmanj eno in
lahko izbere vsa okrožna sodišča, pri katerih opravlja svojo funkcijo (111. člen ZFPPIPP). V posameznem postopku zaradi
insolventnosti je lahko za upravitelja imenovana oseba, ki je vpisana v seznam
upraviteljev in opravlja funkcijo pri določenem sodišču (115. člen ZFPPIPP). Upravitelja imenuje sodišče s
sklepom o začetku postopka zaradi insolventnosti (prvi odstavek 116. člena ZFPPIPP). Sodišče mora za upravitelja
imenovati vsakič drugo osebo iz seznama izbranih upraviteljev posameznega
okrožnega sodišča (ob upoštevanju merila delovnih izkušenj za veliko
gospodarsko družbo) po vrstnem redu, kot so navedeni v seznamu upraviteljev
(tretji do šesti odstavek 116. člena
ZFPPIPP). Upravitelj se imenuje kot fizična oseba (prvi odstavek
117. člena ZFPPIPP). Upravitelj se razreši na podlagi zakonsko določenih
razlogov (118. člen ZFPPIPP). V stečajnem
postopku upravitelj vodi posle insolventnega dolžnika v skladu s potrebami
postopka in ga zastopa v sklopu zakonsko določenih nalog in pristojnosti (drugi
odstavek 97. člena ZFPPIPP). Te je
zavezan izvrševati v skladu z zakonom in pravili stroke (prvi odstavek 98. člena ZFPPIPP). Ravnati mora vestno in
pošteno, z ustrezno profesionalno skrbnostjo ter tako, da ob spoštovanju načela
enake obravnave (tretji odstavek 98. člena
ZFPPIPP) varuje in uresničuje interese upnikov, ki ga morajo voditi pri
opravljanju nalog in izvrševanju pristojnosti (drugi odstavek 98. člena ZFPPIPP). Zavezan je k rednemu in
izrednemu poročanju (člena 99 in 100 ZFPPIPP). Sodnik, ki vodi postopek, daje
upravitelju navodila za njegovo delo, ki so zanj obvezna (prvi odstavek 101. člena ZFPPIPP). V zvezi s svojim delom ima
upravitelj pravico do nagrade, pri čemer sta njena višina in odmera zakonsko
(člena 103 in 104 ZFPPIPP) in podzakonsko (114. člen ZFPPIPP) urejeni. Upravitelj
ima tudi pravico do povračila stroškov, o čemer odloča sodišče (105. člen ZFPPIPP).
48 Odločba Ustavnega sodišča št. Up-388/14
z dne 17. 3. 2016, 14. točka obrazložitve.
49 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-139/94 z dne 30. 1. 1997
(Uradni list RS, št. 10/97, in OdlUS VI,
9), 11. točka obrazložitve.
50 Tako v odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-288/00 z dne
21. 3. 2002 (Uradni list RS, št. 32/02,
in OdlUS XI, 44), 18. točka obrazložitve. Glej tudi odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-77/08 z dne 8. 7. 2010 (Uradni
list RS, št. 61/10).
51 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-218/07 z dne 26. 3. 2009 (Uradni list RS, št. 27/09, in OdlUS XVIII, 12), 10. točka obrazložitve.
52 Takšno je tudi stališče nemškega Zveznega ustavnega sodišča
v zadevi št. 1 BvR 596/56 z dne 11. 6.
1958 (BVerfGE 7, 397).
53 Prim. tudi
odločitev nemškega Zveznega ustavnega sodišča št. 1
BvR 532, 533/77, 419/78 in 1 BvL 21/78 z dne 1. 3. 1979 (BVerfGE 50, 362).
54 Osmi in peti odstavek 112. člena
ZFPPIPP.
55 Točka 2 šestega
odstavka v zvezi s 1. točko drugega odstavka 112. člena
ZFPPIPP.
56 Točka 1 tretjega
odstavka 112. člena ZFPPIPP.
57 Glej 13. točko
obrazložitve te odločbe.
58 Prvi odstavek 120. člena ZFPPIPP.
59 Glej 13. točko obrazložitve te odločbe.
60 Drugi odstavek 116. člena
ZFPPIPP.
61 Tretji do šesti
odstavek 116. člena ZFPPIPP.
62 Glej denimo
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-40/12 z
dne 11. 4. 2013 (Uradni list RS, št. 39/13,
in OdlUS XX, 5), 47. točka obrazložitve.
63 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02
z dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03,
in OdlUS XII, 86), 25. točka obrazložitve.
64 Glej tudi opombo 47 te odločbe.
65 Prvi odstavek 98. člena ZFPPIPP.
66 Tretji odstavek
98. člena ZFPPIPP.
67 Drugi odstavek 98. člena
ZFPPIPP.
68 Členi 62 do 72
ZFPPIPP.
69 Glej 151., 158. in 171. člen
ZFPPIPP.
70 Glej 97. in 245. člen ZFPPIPP.
71 Oddelek 5.8 ZFPPIPP.
72 T očka 7 drugega
odstavka v zvezi s tretjim odstavkom 108. člena ZFPPIPP.
73 Torej s pravnomočnostjo obtožnice ali z razpisom glavne
obravnave v skrajšanem postopku, ki sledi materialnemu preizkusu obtožnega
predloga na podlagi 277. člena ZKP in med
drugim torej tudi preizkusu s posledico zavrženja obtožnega predloga v primeru,
če »ni zadosti dokazov, da bi bil obdolženec utemeljeno sumljiv dejanja, ki je
predmet obtožbe« (4. točka prvega odstavka 277. člena
v zvezi s prvim odstavkom 437. člena
ZKP).
74 Glej pododdelek
3.6.2 ZFPPIPP.
75 Člena 120.c in
120.d ZFPPIPP.
76 Sodba Višjega
sodišča v Ljubljani št. Cst 122/2014 z
dne 25. 3. 2014.
77 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-18/02, 25. točka obrazložitve.
78 Glej 18. točko obrazložitve te odločbe.
79 Glej člen 48 ZFPPIPP.
80 Navedeno glede na očitek kaznivega dejanja ne pomeni nujno
izvedbe postopka po analogiji z disciplinskim postopkom, kot v zahtevi zatrjuje
predlagatelj.
81 Odločba Ustavnega sodišča št. Up-2597/07
z dne 4. 10. 2007
(Uradni list RS, št. 94/07, in OdlUS XVI,
108), 6. točka obrazložitve.
82 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-145/03 z dne
23. 6. 2005
(Uradni list RS, št. 69/05, in OdlUS XIV,
62), 7. točka obrazložitve.